(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 بهمن 1389- شماره 19856

انفجارهاي پياپي درعراق 8شهيد و 19مجروح برجاي گذاشت
اسرائيل از وحشت خشم مردم مصر پرچم خود را پايين كشيد
ديلي ميل : اسلامگرايان در كشورهاي عربي به قدرت مي رسند
10 ميليون مصري در روز بدون مبارك ديكتاتور بايد محاكمه و اعدام شود
رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان:
امام خميني(ره) زماني مقابل آمريكا ايستاد كه هيچ كس جرئت اين كار را نداشت
اينديپندنت از سرايت قيام هاي منطقه به عربستان خبر داد
اسلامگرايان اردن حضور در دولت رانپذيرفتند
انتقاد چامسكي از موضع واشنگتن در قبال ديكتاتورهاي عرب
نخست وزير لبنان : سلاح مقاومت براي دفاع از كشور ضروري است
3 كشته و 30 مجروح در انفجار لاهور
عقب نشيني بوتفليقه در برابر اعتراض هاي مردم الجزاير
شعار هزاران نفر در يمن حكومت بايد تغيير كند
آغاز به كار كنفرانس امنيتي مونيخ با حضور نمايندگان 80 كشور



انفجارهاي پياپي درعراق 8شهيد و 19مجروح برجاي گذاشت

انفجار سه بمب درمركز استان الانبار عراق، هشت شهيد و 19زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، شهر رمادي واقع درغرب عراق پنجشنبه شاهد سه انفجار جداگانه بود. ابتدا يك بمب كه به خودروي شخصي وصل شده بود منفجر شد. درمورد شمار تلفات و زخمي هاي احتمالي اين انفجار خبري نرسيده است. بمب دوم توسط يك فرد انتحاري منفجر شد. اين انفجار افرادي را هدف قرارداد كه درمحل انفجار نخست اجتماع كرده بودند. شش شهيد و 15 مجروح حاصل اين انفجار بود. درخارج از بيمارستان رمادي نيز يك بمب كنار جاده اي منفجر شد.
اين انفجار نيز دو شهيد و چهار مجروح برجاي گذاشت. استان الانباريكي از مناطق تحت نفوذ تروريست هاي اعزامي از عربستان است. اين منطقه طي ماه هاي اخير نسبتاً آرام بود.

 



اسرائيل از وحشت خشم مردم مصر پرچم خود را پايين كشيد

سفارت رژيم صهيونيستي درقاهره از بيم شناسايي شدن و حمله معترضان خشمگين به اين سفارتخانه پرچم خود را پايين كشيد.
به گزارش خبرگزاري قدس، درپي شدت گرفتن موج تظاهرات مردمي عليه حسني مبارك رئيس جمهور مصر و افزايش درخواست ها براي رفتن فوري وي، سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره از ترس حمله معترضان، پرچم خود را از فراز ساختمان سفارت و ادارات تابعه پايين كشيد.تظاهركنندگان مصري پس از عبور از پل دانشگاه قاهره به سوي محل سفارت رژيم صهيونيستي به حركت درآمدند تا در اطراف اين سفارتخانه به تظاهرات خود ادامه دهند كه ناگهان ديدند پرچم رژيم صهيونيستي برداشته شده است.
تظاهركنندگان به رغم اين حركت رژيم صهيونيستي، به دادن شعارهاي ضد صهيونيستي ادامه دادند.

 



با اشاره به تحولات تونس، مصر ، اردن و يمن
ديلي ميل : اسلامگرايان در كشورهاي عربي به قدرت مي رسند

يك روزنامه انگليسي در گزارشي با اشاره به قيام مردم مصر، اردن، تونس و يمن تاكيد كرد، اسلامگراها در اين كشورها به قدرت خواهند رسيد.
به گزارش فارس، «جان آر.برادلي» نويسنده كتاب «سرزمين فرعون ها در آستانه انقلاب» روز گذشته در روزنامه «ديلي ميل» نوشت: «تونس به خروش آمده است، مصر مشتعل و اردن هم در حال لرزش است.»
برادلي اضافه كرد، ناآرامي در يمن نيز در حال گسترش است و «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور اين كشور مجبور شد اعلام كند كه در دور بعدي انتخابات شركت نخواهد كرد. وي همچنين قول داد كه حكومت را موروثي و تمديد نخواهد كرد تا قدرت به احمد پسرش برسد.
اين نويسنده انگليسي تاكيد كرد، در جهان عرب يك رهبر پس از رهبري ديگر به وسيله يكي از حيرت انگيزترين نمايش هاي قدرت مردمي كه تاكنون مشاهده شده است، در حال سرنگون شدن هستند. اما اگر انقلاب مي تواند از تونس به مصر و سپس در عرض دو هفته به يمن برسد، انقلاب بعدي كجا خواهد بود؟ عربستان سعودي كه توسط خانواده سلطنتي پادشاهي اداره مي شود، خود را وراي اين فريادهاي دموكراسي در منطقه مي داند. خانواده آل سعود اينقدر ثروت و قدرت دارد كه به اين زودي ها كنار نرود اما اينكه در آينده چه اتفاقي مي افتد براي اين خانواده وحشتناك است.
برادلي در ادامه به موضع گيري كشورهاي غربي درباره حوادث جهان عرب اشاره كرده و نوشت: «براي كشورهايي مانند انگليس و آمريكا، ورود دموكراسي به چنين ديكتاتوري هايي ممكن است خوب به نظر برسد، اما در كشورهاي عربي كه دموكراسي تازه وارد شده است، معمولا اين اسلامگراها هستند كه به قدرت مي رسند.»
وي سپس به نمونه هايي از جهان عرب اشاره كرد كه پس از استقرار دموكراسي حكومت به دست اسلامگراها افتاده است: «در مغرب، حزب اسلامگرا در حال افزايش كرسي هاي خود در پارلمان در هر انتخابات است؛ در بحرين، احزاب اسلامگرا بيشتر كرسي ها را در جديدترين انتخابات از آن خود كردند؛ در غزه، حماس كه گروهي اسلامگراست قدرت را در دست گرفته است.»
نويسنده ديلي ميل نتيجه گرفت: «به همين دليل است كه اخوان المسلمين در مصر كه مهم ترين اپوزيسيون به حساب مي آيد به نظر دلگرم و مطمئن مي آيد و احساس مي كند كه زمان وارد شدن به صحنه فرا رسيده است. اگر دموكراسي به مصر بيايد، آمريكا و اروپا مي دانند كه اخوان المسلمين توافق صلح مصر- اسرائيل كه در سال 1979 بسته شد را در اولين روز به قدرت رسيدن پاره خواهند كرد.»
انقلاب اسلامي
الگوي انتفاضه مصر
خبر ديگر اينكه، دبيركل حزب اسلامي كار مصر تاكيد كرد كه انقلاب اسلامي ايران امروز الگوي انتفاضه مصر و خيزش هاي مردم در ديگر كشورهاي عربي است.
به گزارش فارس، «مجدي احمد حسين» روز جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، به وجوه تشابه انتفاضه مصر با انقلاب اسلامي ايران اشاره كرد و گفت كه انقلاب هاي مردمي در جهان عرب و اسلام با انقلاب اسلامي ايران كليد خورد و امروز به ثمر مي نشيند.
وي گفت كه «پيروزي خون بر شمشير» وجه مشترك اساسي انتفاضه مردم مصر با انقلاب اسلامي ايران است.
دبيركل حزب اسلامي كار مصر گفت كه الگوپذيري انقلاب ها در جهان عرب از انقلاب اسلامي ايران كه از تونس شروع و به مصر سرايت كرده است، طبيعي است كه موجب نگراني آمريكا، غرب و صهيونيست ها شود.
مجدي احمد حسين تاكيد كرد: «اسرائيلي ها بيش از هركسي نگران پيروزي انتفاضه مصر هستند و «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم اسرائيل اين انتفاضه را با انقلاب اسلامي ايران مقايسه كرد تا عمق نگراني خود را آشكار سازد.»
در همين رابطه روزنامه صهيونيستي هاآرتص نيز در مقاله اي هشدار داد كه با رفتن «حسني مبارك» تل آويو در خاورميانه بدون دوست مي ماند.
العالم در خبر ديگري اين شعار را به نقل از مردم مصر آورده كه «نه مبارك، نه سليمان، هر دو مزدور آمريكا».

 



در يازدهمين روز قيام مردمي صورت گرفت
10 ميليون مصري در روز بدون مبارك ديكتاتور بايد محاكمه و اعدام شود

ميليونها نفر از مردم، در راهپيمايي بزرگ «روز بدون مبارك»، خواستار محاكمه و اعدام ديكتاتور مصر شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، بيش از دو ميليون مصري علي رغم حملات اوباش طرفدار مبارك، خود را به ميدان «التحرير» در مركز قاهره رساندند و با سر دادن شعارهايي اعلام كردند تا سقوط رژيم مبارك به اعتراضات خود ادامه مي دهند.
اين در حالي است كه اقدامات خشونت آميز طرفداران دولت، در روزهاي اخير، به جاي ارعاب مخالفان، باعث تحريك آنان شده است.
برپايه اين گزارش در اين تجمع ميليوني، مردم شعارهايي همچون «مبارك گورت را گم كن»، «يسقط مبارك» (مرگ بر مبارك) «ملت خواستار سرنگوني رئيس جمهور است»، «از اوباش و اراذل هراس نداريم»، «ارتش غيور مصر از ملت حمايت كند»، خشم و نفرت خود را از حوادث اخير كه به كشته شدن 10 نفر از معترضان منجر شد اعلام كردند.
تجمع كنندگان در ميدان التحرير با برپايي نماز پرشكوه جمعه و سردادن شعارهاي الله اكبر، براي روح شهداي حوادث اخير فاتحه فرستاده و سقوط فرعون زمان را از درگاه باريتعالي خواستار شدند.
در بسياري از شهرهاي بزرگ مصر از جمله اسكندريه، سوئز، المنصوره، طنطا، دلتا و... تظاهرات مشابهي برگزار شد و گزارش هايي مبني بر درگيري دريافت نشده است.
در شهر «العريش» در مرز مصر با غزه نيز كه مردم آن داراي نسب هاي خانوادگي با فلسطيني ها هستند، گزارش شده است كه يك گلوله آرپي جي به مركز امنيتي شهر شليك شده است.
اخوان المسلمين مصر كه از نخستين روزهاي اعتراضات مردمي دوشادوش مردم عليه رژيم مبارك در حال مبارزه هستند، روز جمعه بار ديگر بر اين موضوع تاكيد كردند كه مبارك رفتني است و پس از سقوط آن، درباره حكومت آينده صحبت خواهند كرد.
«محمد بديع» رهبر جماعت اخوان المسلمين كه روز جمعه در ميان تظاهركنندگان در ميدان التحرير حضور يافته بود گفت: سخنان عمرسليمان معاون اول و عذرخواهي احمد شفيق (نخست وزير) مردم مصر را قانع نكرده است و ديگر مردم راضي، به كناره گيري مبارك نيستند، بلكه خواهان محاكمه وي و افراد فاسد و مزدور دولت هستند.
احمد شفيق نخست وزير جديد مصر كه به شدت در مورد حملات اراذل و اوباش وابسته به نيروهاي امنيتي مورد انتقاد قرار گرفته است، روز پنجشنبه در يك نطق راديو تلويزيوني از مردم عذرخواهي كرد.
عذرخواهي نخست وزير مصر كه در سه دهه اخير در مصر بي سابقه است، از سردرگمي و از هم پاشيدن دولت حسني مبارك در روزهاي آينده حكايت مي كند.
در همين حال «عمر سليمان» كه از وي به عنوان جانشين مبارك براي انتقال قدرت به مخالفان دولت نام برده مي شود در سخناني تصريح كرد كه سخنان معترضان به گوش حسني مبارك رسيده است و او قول داده است كه براي دور بعدي در انتخابات رياست جمهوري شركت نكند.
معاون حسني مبارك، خواستار گفت وگو با مخالفان دولت شد و گفت براي سروسامان دادن به اوضاع دولت جديد احتياج به وقت كافي دارد و براي آگاهي از خواسته معترضان، وزير دفاع و رهبران ارتش به ميان جمعيت در ميدان التحرير گسيل شده اند.از سوي ديگر، خطيب جمعه در ميدان التحرير نيز ضمن قدرداني از حضور گسترده مردم مصر در تظاهرات هاي ضد دولتي اظهار داشت كه در انقلاب مردمي مصر، تمامي جوانان مسلمان و مسيحي مشاركت داشتند.
به گزارش شاهدان عيني، شهروندان مسيحي نيز در راستاي حفظ اتحاد ملي، همراه با مسلمانان در ميدان التحرير حضور يافته و به راز و نيايش با پروردگار و اقامه نماز پرداختند.
همچنين شيخ «يوسف القرضاوي» رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان حضور در تظاهرات روز جمعه را واجب شرعي اعلام كرده بود و در گفت وگو با شبكه خبري الجزيره گفته بود، هركس كه توانايي راه رفتن داشته باشد، بايد در تظاهرات عليه مبارك شركت كند.
گزارش خبرگزاري ها از تجمع ده ميليوني مردم در قاهره و سراسر مصر حاكي است، نيروهاي ارتش دوشادوش مردم به برقراري نظم و آرامش در محل تجمعات مشغول و با ايجاد راه بندهايي از ورود اراذل و اوباش به جمع مخالفان رژيم مبارك جلوگيري كردند.
گفتني است شاهدان عيني و خبرگزاري ها، تعداد تظاهركنندگان در مصر را در روز جمعه (روز بدون مبارك) 10 ميليون نفر برآورد كرده اند.
اما در كنار اين تظاهرات حسني مبارك در گفت وگو با كريستين امانپور خبرنگار شبكه خبري «اي بي اس» گفت كه از ادامه رياست جمهوري خسته شده است، اما اگر از قدرت كناره گيري كند، هرج و مرج در كشور برقرار خواهد شد!
در همين حال منابع خبري از ممنوع الخروج شدن هشت تن از وزيران و مقامات بلندپايه رژيم مصر از سوي دادستاني اين كشور خبر دادند.
آخرين خبرها
¤ مقام امنيتي رژيم صهيونيستي: روي كار آمدن اخوان المسلمين، موازنه قدرت در منطقه را دگرگون خواهد كرد.
¤ دبيركل سازمان ملل از مقام هاي مصر خواست به صداي مردم گوش فرا دهند.
¤ تجهيزات ساخت آلمان در سركوب مخالفان در مصر از سوي رژيم مبارك مورد استفاده قرار مي گيرد.
¤ سخنگوي الازهر در اعتراض به كشتار مردم مصر از مقام خود استعفا كرد.
¤ يك كارشناس مسائل خاورميانه فاش كرد كه 1500 كماندوي اسرائيلي و 5000 مزدور چادرنشين مصري براي سركوب مردم مصر سازماندهي شده اند.
¤ رهبران اتحاديه اروپا در نشست خود در بروكسل خواستار انتقال مسالمت آميز قدرت در مصر شدند.
¤ در ادامه تلاش آمريكا براي روي كار آوردن مهره خود براي اداره مصر، معاون رئيس جمهور آمريكا، با عمر سليمان جانشين مبارك تماس تلفني برقرار كرد.
¤ «نيويورك تايمز»: حسني مبارك كناره گيري مي كند و عمر سليمان دولت انتقالي تشكيل خواهد داد.
¤ مجلس سناي آمريكا با تصويب قطعنامه اي به اتفاق آرا از دولت آينده مصر خواست تا از توافقنامه صلح با اسرائيل حمايت كند.
¤ اخوان المسلمين: در صورت تشكيل دولت مردمي در مصر، پيمان صلح با اسرائيل ملغي مي شود.
¤ مردم مصر، اين هفته را هفته ايستادگي و استقامت در برابر رژيم مبارك اعلام كردند.

 



رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان:
امام خميني(ره) زماني مقابل آمريكا ايستاد كه هيچ كس جرئت اين كار را نداشت

رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان گفت، امام خميني(ره) زماني مقابل آمريكا ايستاد كه كسي جرئت ناديده گرفتن فرمان هاي واشنگتن را نداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس «ژنرال حميدگل» اظهار داشت، دنيا شاهد انقلاب هاي زيادي در قرن گذشته بوده است، ولي انقلاب ايران به خاطر اسلام صورت گرفت و همچنان با موفقيت در خط اسلام حركت مي كند.
وي افزود، زيبايي انقلاب ايران در اين است كه با نام اسلام آغاز شد و در ايران همچنان از شيوه ها و سياست هاي اسلامي پيروي مي شود.
ژنرال گل در ادامه تصريح كرد، ملت ايران يكي از شجاع ترين ملت هاست و در راه اسلام فداكاري هاي زيادي كرده است.
به گفته وي امام خميني(ره) زماني برنامه هاي آمريكا را رد كرد كه هيچ كس جرئت ناديده گرفتن دستورهاي آمريكا را نداشت.
حميد گل امام خميني(ره) را رهبري توصيف كرد كه حرف و عملش هيچ تفاوتي با هم نداشت و همين امر دليل اصلي موفقيت انقلاب ايران بود.
رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان با بيان اين كه آمريكا همچنان به دنبال ديكته كردن برنامه هايش به ايران است، گفت: اما ملت شجاع ايران هر بار با مقاومت خود باعث شكست آمريكا شده است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: در پي آموزش هاي امام خميني(ره) به ملت ايران، مردم ايران همچنان با غرب مبارزه مي كنند و اين امر نه تنها براي ايران، بلكه براي كل امت اسلامي صورت مي گيرد.

 



اينديپندنت از سرايت قيام هاي منطقه به عربستان خبر داد

روزنامه انگليسي «اينديپندنت» از سرايت قيام هاي مردمي در كشور هاي عربي به عربستان سعودي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «اينديپندنت» به نقل از تحليلگران منطقه اي و نهادهاي اطلاعاتي اوضاع مناطق شيعه نشين عربستان سعودي نگران كننده گزارش شده و هر آن احتمال وقوع تظاهرات و قيام هاي مردمي عليه حاكمان اين كشور وجود دارد. اينديپندنت مي نويسد: هر چند با بروز ناآرامي هاي گسترده در مصر، كشورهاي يمن و اردن نيز در معرض اينگونه ناآرامي ها قرار دارند، با وجود اين، خطر بزرگتر از لحاظ احتمال و شدت در عربستان سعودي مشاهده مي شود.
اين روزنامه انگليسي از قول «فيصل عتياني» استراتژيست مسايل خاورميانه نوشت توجه بسيار كمتري بر روي خطر بي ثباتي كه در استان شرقي عربستان سعودي در حال گسترش است مشاهده مي شود.
اين روزنامه معتبر سياسي كه به اين نوع مسايل حساسيت خاصي دارد، افزود: اين كم توجهي ها به خطرات قيام قريب الوقوع مردم مناطق شيعه نشين عربستان در حالي است كه دفتر مركزي شركت بزرگ نفتي «آرامكو» در اين منطقه است و اين موضوع به طور بالقوه بسيار خطرناك است.
اينديپندنت از قول اين تحليلگر آورده است: «شيعيان 10 درصد جمعيت عربستان را تشكيل مي دهند. آنها بسيار مورد بي مهري قرار گرفته و به حاشيه رانده شده اند و در عين حال بر روي ذخاير نفتي پادشاهي عربستان نشسته اند. به طور معمول درگيري ها و نزاع هاي خياباني با نيروهاي امنيتي عربستان وجود داشته كه بسيار به ندرت در رسانه ها انعكاس يافته است.»
وي افزوده است: مشخص نيست كه در صورت گسترش جدي تظاهرات در مناطق شيعه نشين، ارتش عربستان توانايي مقابله با آن را خواهد داشت يا خير.

 



اسلامگرايان اردن حضور در دولت رانپذيرفتند

اسلامگرايان اردن با رد پيشنهاد دولت مبني بر پذيرفتن چند پست وزارتي، خواهان بركناري نخست وزير شدند.
به گزارش فارس، «حمزه منصور» دبيركل جبهه عمل اسلامي اردن گفت: «نخست وزير جديد خواستار مشاركت تمامي احزاب و گروه ها در روند اداره كشور شده است، اما ما به دليل فراهم نبودن شرايط همكاري، از شركت در كابينه عذرخواهي كرديم.»
وي افزود: «اسلامگرايان اردن در هيچ يك از دولت هاي آينده مشاركت نخواهد كرد مگر اين كه نخست وزير توسط فراكسيون اكثريت مجلس انتخاب شود».
«ملك عبدالله» پادشاه اردن به دليل ترس از سرايت انقلاب هاي تونس و مصر به اين كشور، چندي پيش «سميرالرفاعي» را بركنار و «معروف بخيت» را به سمت نخست وزيري گماشت.
شهروندان اردني از انتخاب «بخيت» ابراز نارضايتي كرده اند و معتقدند كه وي به دليل سوابق و كارنامه سياه خود، نماينده واشنگتن و تل آويو در امان است.

 



انتقاد چامسكي از موضع واشنگتن در قبال ديكتاتورهاي عرب

نوآم چامسكي با اشاره به خيزش مردم كشورهاي عربي عليه رژيم هاي وابسته به واشنگتن، اعلام كرد آمريكا زماني كه متوجه شود اوضاع از كنترل اين ديكتاتورها خارج شود، 180 درجه تغيير موضع مي دهد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، چامسكي نويسنده و استاد برجسته دانشگاه هاي آمريكا، سياست هاي دوگانه كشورش در قبال رژيم هاي سركوبگر و مرتجع عرب را مورد انتقاد قرار داد و گفت: زماني كه آمريكا ببيند ديكتاتورهاي نزديك به اين كشور در حال سرنگوني هستند، و ارتش كنترل اوضاع را نداشته باشد، ناگهان موضعش را 180 درجه تغيير مي دهد. وي افزود: آمريكا در اين شرايط جديد نيز مدعي مي شود از ابتدا در كنار ملت بوده است و از اين طريق مي خواهد نظام گذشته را با چهره جديد دوباره سر كار بياورد. چامسكي تاكيد كرد: در مصر شاهد اجرا شدن اين سياست هستيم. آمريكا منتظر است ببيند آيا «حسني مبارك»، رئيس جمهور مصر، توانايي پايداري را دارد يا خير. در صورت پايداري، واشنگتن طرفدار نظام و قانون در مصر مي شود، اما در صورت سرنگوني مبارك، آمريكا جانب ملت را مي گيرد. به گفته چامسكي، مبارك يكي از جنايتكاران ديكتاتورهاي منطقه است. وي با اشاره به تحولات جاري مصر، افزود: اين حوادث و اتفاق ها پيامدهاي بلندمدتي خواهد داشت؛ شجاعت، اراده و پايبندي مصري ها تعجب برانگيز بوده و جاي تقدير دارد.

 



نخست وزير لبنان : سلاح مقاومت براي دفاع از كشور ضروري است

سرويس خارجي-
نخست وزير جديد لبنان تاكيد كرد، لبناني ها به سلاح مقاومت براي مقابله با دشمن صهيونيستي نياز دارند.
نجيب ميقاتي درگفت وگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني «فرانس 24» درباره سلاح مقاومت اظهار داشت،مقاومت براي مقابله با دشمن صهيونيستي تاكنون كارهاي زيادي انجام داده و همه اين اقدامات براي دفاع از ميهن و حاكميت كشورمان است.به همين دليل ما از مقاومت و سلاح آن حمايت مي كنيم.
نخست وزير جديد لبنان درباره اين سؤال كه آيا از سوي حزب الله نامزد نخست وزيري شده يا خير گفت: من براي نخست وزير شدن به آراي همه احتياج داشتم و ازحزب الله نيز خواستم از من حمايت كند.
وي تصريح كرد، من از حزب الله به علت حمايتش تشكر مي كنم و قدردان دموكراسي موجود در لبنان هستم كه امكان انتصاب من به نخست وزيري را مهيا كرد.
ميقاتي درباره دادگاه ترور رفيق حريري نيز گفت: مسئله دادگاه حريري مستلزم گفت و گو بين لبناني ها است و هر تصميمي كه درباره آن اتخاذ شود بايد مورد حمايت همه لبناني ها باشد.
وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان نيز طي اظهاراتي درباره تحولات مصر گفت، حسني مبارك عامل اجراي سياست هاي غرب و به ويژه آمريكا در منطقه بود و سرنگوني وي باعث مي شود كه آمريكا درگروه 14 مارس يك حامي قدرتمند خود را درمنطقه از دست بدهد. از سوي ديگر، مردم مصر درآستانه تحولات سرنوشت ساز اين كشورگروهي از زندانيان مصر موسوم به حزب الله از جمله سامي شهاب عضو جنبش حزب الله لبنان را از زندان آزاد كردند.
يك سال پيش گروهي از مصري ها به اتهام كمك به مردم نوار غزه درجنگ 22روزه توسط ماموران امنيتي رژيم مبارك دستگير شدند و بعدها دادگاهي در قاهره آنها را به تلاش براي برهم زدن امنيت مصر محكوم كرد.

 



3 كشته و 30 مجروح در انفجار لاهور

انفجار بمب مقابل زيارتگاه يكي از مشايخ صوفي شهر لاهور پاكستان، سه كشته و 30 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، افراد ناشناس پنجشنبه در مجاورت آرامگاه شيخ «حيدر» در شهر لاهور يك بمب منفجر كردند. در اين انفجار سه غيرنظامي جان خود را از دست دادند و 30 تن ديگر زخمي شدند.
تا ديروز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفت. رهبران طالبان محلي پاكستان قبلا اعلام كرده بودند كه چنين مراكز و زيارتگاه هايي را هدف قرار مي دهند.
طي دو سال اخير ده ها تن در حملات مشابه به زيارتگاه هاي صوفي هاي شهر لاهور و ديگر مناطق پاكستان، جان خود را از دست دادند.
واحد مركزي خبر نيز از پاكستان گزارش داد، نيروهاي ارتش پاكستان طي يك هفته اخير، 70 شبه نظامي طالبان را درمنطقه «مهمند»، واقع در شمال غرب اين كشور كشتند. ارتش در اين عمليات از هلي كوپتر و توپخانه استفاده كرد.

 



عقب نشيني بوتفليقه در برابر اعتراض هاي مردم الجزاير

در پي فشارها و اعتراض هاي مردمي، رئيس جمهور الجزاير از لغو حالت فوق العاده در اين كشور و انجام برخي اصلاحات در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه القدس العربي، عبدالعزيز بوتفليقه طي اظهاراتي كه در نشست خود با اعضاي كابينه داشت اعلام كرد كه حالت فوق العاده در الجزاير كه از سال 1992 بر اين كشور حاكم بوده است به زودي لغو خواهد شد.
وي افزود، دولت بايد اقداماتي براي ايجاد فرصت هاي شغلي اتخاذ كند و مسئولان نيز بايد درهاي راديو و تلويزيون را براي ابراز خواسته هاي احزاب سياسي و جمعيت هاي مشروع باز كنند.
بوتفليقه قول انجام اصلاحات سياسي را به مردم اين كشور داد و از آنها خواست از برگزاري تظاهرات به ويژه در پايتخت خودداري كنند.
گفتني است رئيس جمهور الجزاير به دليل افزايش موج اعتراضات مردمي در كشورهاي عربي اين اظهارات را بيان كرده است. حالت فوق العاده در الجزاير از سال 1992 و پس از جنگ داخلي الجزاير كه 150 هزار قرباني در برداشت در اين كشور حكمفرما شد.

 



شعار هزاران نفر در يمن حكومت بايد تغيير كند

سرويس خارجي-
بيش از 20 هزار تظاهركننده مخالف حكومت يمن در «روز خشم» در صنعا گردهم آمدند و خواستار استعفاي رئيس جمهور اين كشور شدند.
تظاهركنندگان يمني در «روز خشم» در حالي به خيابان ها آمدند كه علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين كشور اظهار داشت كه بعد از پايان دوره كنوني رياست جمهوري در سال 2013 ميلادي كناره گيري مي كند و قدرت را به پسرش نيز منتقل نخواهد كرد.
عبدالله صالح از گروه هاي مخالف خواست تا هرگونه برنامه قبلي براي دست زدن به تظاهرات، تجمعات و گردهمايي ها را متوقف و از برنامه اصلاحات سياسي او پشتيباني كنند.
وي تاكيد كرد، ما براي نشستن به پاي ميز مذاكرات و شنيدن خواسته هاي مخالفان آماده ايم و معتقديم بهترين راهكار براي حل چالش ها و تنش ها مذاكره و گفت وگو است.
گفتني است اظهارات رئيس جمهور يمن پس از آن بيان شد كه مردم اين كشور نيز به پيروي از انقلاب مردمي تونس و مصر، تظاهرات روز خشم را روز پنجشنبه عليه حكومت عبدالله صالح برگزار كردند.
تظاهركنندگان يمني بدون توجه به اظهارات رئيس جمهور اين كشور شعار مي دادند: ما خواهان تغيير حكومت هستيم، زمان فساد و ديكتاتوري به سر رسيده است، عبدالله صالح بايد بركنار شود، نظام موروثي نمي خواهيم.
ميزان بيكاري در يمن حدود 40 درصد است و بهاي موادغذايي افزايش يافته و سوء تغذيه به سطح هشدار رسيده است.
اين در حالي است كه علي عبدالله صالح بارها به مردم قول اصلاحات اقتصادي و اجتماعي داده ولي عمل نكرده است.

 



آغاز به كار كنفرانس امنيتي مونيخ با حضور نمايندگان 80 كشور

سرويس خارجي-
كنفرانس امنيتي مونيخ با شركت 350 ميهمان بلندپايه از 80 كشور جهان روز گذشته آغاز به كار كرد.
اين كنفرانس سه روزه كه تا ششم فوريه ادامه خواهد داشت، يك اجلاس غيررسمي است و بيانيه يا قطعنامه اي در پايان كار آن صادر نمي شود، اما به دليل سطح بالاي شركت كنندگان، تبادل نظرهاي صورت گرفته در جريان آن مي تواند روي تصميم گيري هاي رسمي تاثيرگذار باشد.
امسال ناآرامي ها در كشورهاي عرب منطقه يكي از بحث هاي داغ كنفرانس است. از جمله موضوع هاي ديگر اين كنفرانس روابط ناتو و روسيه و همچنين اوضاع افغانستان است. در حاشيه بحث هاي كنفرانس قرار است هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا در بحث هاي گروه چهارگانه صلح خاورميانه، متشكل از آمريكا، اتحاديه اروپا، سازمان ملل و روسيه شركت كند. او همچنين قرار است به همراه سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، اسناد قرارداد امضا شده موسوم به «استارت 2» را كه به تائيد پارلمان دو كشور رسيده، به طور رسمي مبادله كند.
روسيه نيز در كنفرانس امنيتي مونيخ بر اين نكته تاكيد خواهد ورزيد كه سپر دفاعي آمريكا در اروپاي شرقي تنها از طرف آمريكا و ناتو نباشد و مشاركت اين كشور نيز در اين امر تحقق يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14