(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 بهمن 1389- شماره 19856

كوتاه اقتصادي
احداث آزاد راه دو طبقه آبي خاكي ساري - رشت
بهره برداري از 10پروژه فناوري اطلاعات
تثبيت قيمت مسكن و اجاره بها با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها
پرداخت 200 ميليارد تومان يارانه شير
اعتبار 200 ميليون دلاري براي صادرات به تركمنستان
تشكيل پرونده الكترونيك براي كارمندان
اعضاي جديد اتاق بازرگاني بايد آماده پذيرش امور اقتصادي كشور باشند
وزير اقتصاد:از سال آينده اجراي محور هاي طرح تحول اقتصادي شتاب مي گيرد
 آزادي تمامي زندانيان زن جرايم غيرعمد دردهه مبارك فجر
كمك 30 ميليارد توماني براي گازرساني به شهرك هاي صنعتي
تعيين تعرفه دولتي و خصوصي خدمات درماني به شوراي عالي بيمه واگذار شد
كاهش مدت پروانه و جريمه براي تخلفات مخابرات
نمايشگاه بين المللي تهران در قالب پيمان مديريتي واگذار مي شود
برگزاري همايش و نمايشگاه توسعه روابط تجاري ايران و افغانستان



كوتاه اقتصادي

¤ طبق اعلام مسئولان بانك مركزي، سكه هاي گرمي از امروز مطابق با قيمت هاي جهاني و توسط بانك هاي صادرات و ملت، به بازار عرضه خواهند شد.
¤ با راه اندازي بيستمين نقطه ارتباطاتي بين الملل كشور در درگاه «نوردوز»، امكان انتقال ترافيك 30 گيگا بيت بر ثانيه از اين درگاه در فاز اول فراهم مي شود كه به اين وسيله ايران در ترانزيت ترافيك منطقه سهيم شده و يكي ديگر از بزرگترين گام هاي افتخار آميز كشور در تبديل شدن به هاب منطقه برداشته مي شود.
¤ قائم مقام وزير بازرگاني و صنايع كويت از تخصيص تسهيلات به تجار ايراني خبر داد و گفت: در اين خصوص بندر الدبي كويت به طور كامل در اختيار بازرگانان ايراني قرار گرفته است.
¤ معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري گفت: زمان ارائه لايحه بودجه سال آينده به مجلس شوراي اسلامي فعلاً معلوم نيست.
¤ رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران با بيان اينكه در حال حاضر 800 طرح آماده معرفي و ارائه به سرمايه گذاران خارجي وجود دارد، گفت: روزانه 300 سرمايه گذار به مركز خدمات سرمايه گذاري خارجي مراجعه مي كنند.
¤ شركت پست بانك به مناسبت ايام ا... دهه فجر، علاوه بر افتتاح 28 شعبه و اتصال 100 دفتر به سيستم يكپارچه الكترونيكي، 250 خودپرداز در دفاتر شهري و روستايي نصب مي كند.
¤ ظرفيت ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي كشور در دهه فجر امسال با بهره برداري از 9 مخزن و 2 انبار نفت جديد به 11 ميليارد و 733 ميليون و 780 هزار ليتر افزايش مي يابد.
¤ شيلات ايران به عنوان رئيس اجلاس كميته شيلاتي سازمان خواروبار كشاورزي ملل متحد (فائو) انتخاب شد.
¤ مهدي غضنفري، وزير بازرگاني، توسعه بازرگاني نوين را بر پايه آمايش تجاري دانست و از موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني خواست تا در تدوين نهايي طرح مشاركت كند.
¤ مدير اكتشاف شركت ملي نفت گفت: در برنامه پنجم توسعه، حفاري حدود 40 حلقه چاه جديد اكتشافي نفت و گاز در دستور كار قرار دارد و كشف سالانه 5/2ميليارد بشكه ذخاير جديد نفت خام از اهداف برنامه توسعه اي صنعت نفت است.
¤ رئيس سازمان بازرگاني استان تهران از ذخيره سازي 50 هزار تن مرغ و 110 هزار تن سيب و پرتقال شب عيد خبر داد.
¤ مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي با اشاره به افزايش 4 تا 6 ميليون تني توليد محصولات در اين منطقه، گفت: ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي در ماهشهر به 22 تا 24 ميليون تن افزايش مي يابد.
¤ رئيس مركز تحقيقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت از موفقيت پژوهشگران اين مركز در دست يابي به تكنولوژي ANG به عنوان جايگزين CNG خبر داد و گفت: با استفاده از اين فناوري، گاز طبيعي روي جاذب هاي صنعتي جذب مي شود.
¤ در سفر اخير هيئت هندي به تهران، درخصوص مشاركت طرف هاي هندي در توسعه ميدان گازي فرزاد B، توافقنامه اوليه امضا شده و برنامه كنسرسيوم هندي براي توسعه اين ميدان تا دو ماه آينده به طرف ايراني ارائه مي شود.

 



به منظور كاهش ترافيك محور كناره درياي خزر انجام مي شود
احداث آزاد راه دو طبقه آبي خاكي ساري - رشت

مديرعامل شركت ساخت وزارت راه و ترابري با اشاره به احداث آزادراه آبي خاكي ساري-رشت در راستاي كاهش ترافيك محور كناره درياي خزر، نحوه استحصال اراضي براي ساخت اين آزادراه و چگونگي احداث آن را تشريح كرد.
مسعود رهنما در گفت وگو با فارس در مورد آزادراه آبي-خاكي ساري- رشت، اظهار داشت: محور حاشيه درياي خزر به دليل حجم ترافيك بالاي كنوني و ساخت آزادراه قزوين - رشت و پس از آن افزايش تردد به دليل شش بانده شدن جاده هراز، تكميل آزادراه تهران - شمال و بهسازي محور چالوس، پاسخگوي تعداد بالاي مسافران و خودروها نخواهد بود.
وي با اشاره به اينكه در آينده قطعا با تكميل محورهاي مذكور حجم ورود خودروها به استان هاي گيلان و مازندران افزايش بسزايي خواهد يافت، تصريح كرد: در زمان پيك سفر نظير ايام نوروز و تابستان، از منطقه رامسر تا ساري، پيك ترافيك وجود دارد.
رهنما ادامه داد: در برخي مناطق شهرستان هاي رامسر، نوشهر و نور، كوه و جنگل به دريا چسبيده است و امكان تعريض منطقه مسير يا خريد اراضي براي ساخت آزادراه مذكور وجود ندارد بنابراين در اين بخش مسير از روش استحصال اراضي براي تعريض منطقه استفاده مي كنيم يعني با مكش ماسه هاي درون دريا و پمپاژ آن به درون ساحل، نزديك به 300 متر به عرض زمين اضافه مي كنيم كه 100 متر آن به جاده و راه آهن اختصاص مي يابد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل تصريح كرد: در ساير مقاطع مسير از شهرستان نور تا ساري، مكانيزم ساخت آزادراه، به صورت دو طبقه است؛ همچنين در بخش هاي ديگر مسير از رامسر تا رشت، با خريد اراضي پروژه ساخت آزادراه ادامه مي يابد.
رهنما ادامه داد: اين آزادراه آبي-خاكي پروژه اي تركيبي شامل: دو طبقه كردن مسير، استحصال اراضي، ساخت جاده روي پل و كنار دريا و زمين هاي زراعي است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل در مورد هزينه هاي احداث آزادراه آبي - خاكي رشت- ساري، گفت: در حال حاضر براي ما مشخص است كه به طور متوسط ساخت هر كيلومتر اين آزادراه چه ميزان هزينه در بر دارد اما به دنبال آن هستيم كه پروژه را به صورت قطعه قطعه اجرا كنيم، بدين ترتيب كه مسير آزادراه به قطعات مختلف تقسيم شده و توسط بخش هاي مختلف ساخته مي شود.
رهنما تصريح كرد: احداث خطوط ريلي در كنار اين آزادراه نيز جزو برنامه هاي شركت ساخت و توسعه آزادراه ها است.
مديرعامل شركت ساخت خاطرنشان كرد: تلاش مي كنيم خط ريلي اين آزادراه را از سمت رشت تا آستارا ادامه دهيم و از سمت ساري نيز به راه آهن مشهد - بجنورد-گرگان متصل كنيم.

 



دهه فجر آغاز مي شود
بهره برداري از 10پروژه فناوري اطلاعات

شركت فناوري اطلاعات ايران از 10پروژه خود با سرمايه گذاري بيش از 50 ميليارد تومان در دهه فجر بهره برداري مي كند.
اين پروژه ها شامل ارائه گزارش نهايي سنجش عملكرد شاخص هاي فناوري اطلاعات در كشور، ارائه گزارش نهايي دستاوردهاي پايلوت دولت الكترونيك در استان بوشهر، ارائه گزارش نهايي دستاوردهاي آموزش هاي الكترونيكي در وزارت آموزش و پرورش (طرح اتصال مدارس) شامل دو بخش پروژه طراحي و ارتقاي مركز داده رشد و پروژه توليد 25 محتوا و نيز پروژه ارائه گزارش نهايي پايلوت دولت الكترونيك در وزارت جهاد كشاورزي است.
بنابراين گزارش: از ديگر پروژه هاي آماده بهره برداري شركت فناوري اطلاعات ايران در دهه فجر پروژه مركز خدمات داده استانداري بوشهر، پروژه مدارس الكترونيك استان بوشهر، پروژه كاربردهاي الكترونيك (پورتال) استانداري بوشهر است.
همچنين پروژه دفتر ثبت نام صدور گواهي الكترونيك سازمان، طراحي و پياده سازي نرم افزار ايراني سنجش سرعت اينترنت كشور و شبكه سنجش سرعت اينترنت كشور از ديگر پروژه هاي شركت فناوري اطلاعات است كه در دهه فجر افتتاح خواهد شد.
پروژه دفتر ثبت نام صدور گواهي الكترونيك سازمان كه هزينه آن از محل اعتبارات سازمان تامين شده در سطح وزارتخانه، شركت ها و سازمان هاي تابعه افتتاح مي شود.
همچنين پروژه هاي طراحي و پياده سازي نرم افزار ايراني سنجش سرعت اينترنت كشور و پروژه شبكه سنجش سرعت اينترنت كشور با اعتبار يك ميليارد و 900 ميليون ريال در سازمان فناوري اطلاعات ايران و با برخورداري كاربران اينترنت در كل كشور در دهه فجر بهره برداري خواهد شد.

 



رئيس اتحاديه مشاوران املاك خبر داد
تثبيت قيمت مسكن و اجاره بها با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها

رئيس اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه دليل ركود خريد و فروش مسكن بالا نرفتن قيمت هاست گفت: قيمت مسكن و اجاره بها بعد از هدفمندي يارانه ها هيچ افزايشي نداشته است.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه آيا خريد و فروش مسكن در كشور همچنان راكد است گفت: خريد و فروش مسكن خوب است اما اينكه معاملات مسكن راكد است به اين دليل است كه قيمت مسكن بالا نرفته است.
وي در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شد قيمت مسكن بعد از هدفمندي يارانه ها افزايش خواهد يافت آيا اين افزايش قيمت رخ داده است، گفت؛ برخي از سوداگران مسكن دوست دارند كه با شايعه سازي قيمت مسكن را افزايش دهند.
وي افزود: يك عده اي هستند كه دوست دارند با شايعه سازي قيمت ها را بالا برده و با سرمايه خود بازي كنند در صورتي كه اينگونه نيست و متقاضيان مسكن به خوبي از شايعه سازي ها آگاه هستند.
خسروي تاكيد كرد: قيمت مسكن و اجاره بها بعد از هدفمندي يارانه ها هيچ افزايشي نداشته است.
وي در خصوص راه اندازي معاملات الكترونيكي مسكن گفت: معاملات الكترونيكي مسكن در تهران آغاز شده و اين به نوعي پرينتي كردن معاملات است و فعلا بنگاه هايي كه دستگاه چاپگر دارند به صورت پايلوت با آغاز دهه فجر كار معاملات الكترونيكي مسكن را انجام مي دهند.
وي افزود: اين پرينتي كردن به مرور ادامه يافته و پس از رفع اشكالات و طي چهار ماه فعلا در تهران آغاز و سپس در سراسر كشور معاملات الكترونيكي و پرينتي خواهد شد.
وي ادامه داد: در هر منطقه اي از تهران فعلا 10 بنگاه املاك اقدام به معامله الكترونيكي مسكن مي كنند.
قلي خسروي در پاسخ به اين سوال كه پرينتي شدن معاملات و قراردادها در بنگاه ها چه مزيتي به همراه دارد گفت: قراردادها و ثبت معاملات تا پيش از اين به صورت دستي انجام مي شد و برخي اوقات همين قراردادها مخدوش مي شد و اشكالاتي به وجود مي آورد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر به مرور به سمت پرينتي كردن و امضاء ديجيتالي معاملات مي رويم گفت: پرينتي شدن به اين شكل است كه وقتي خريدار و فروشنده به بنگاه مراجعه مي كنند معاملات آنها را به سامانه داده و اين سامانه به طور اتوماتيك كد رهگيري را ارائه مي دهد و در حقيقت اين پرينتي شدن و يا الكترونيكي شدن معاملات با هدف مقابله با فرار از كد رهگيري است.
خسروي گفت: ثبت كد رهگيري باعث جلوگيري از بسياري تخلفات و سوداگري ها در بازار مسكن شده است.
به گفته وي، فعلا افرادي كه خود مشتاق به فعال شدن در زمينه معاملات الكترونيكي بودند براي اين كار انتخاب شده اند اما به مرور اين كار بعد از تهران در سراسر كشور اجرا و اجباري خواهد شد.

 



پرداخت 200 ميليارد تومان يارانه شير

معاون وزير بازرگاني در توسعه بازرگاني داخلي، مجموع اعتبار مصوب امسال جهت خريد دو ميليون ليتر شير يارانه اي را 590 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: از اين مبلغ تاكنون 200 ميليارد تومان پرداخت شده است.
محمدعلي ضيغمي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: اعتبار دريافتي براي پرداخت يارانه در چهار ماه نخست سال اختصاص يافت.
وي در ادامه از تصويب 80 ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت بخش ديگري از مطالبات شير يارانه اي خبر داد و گفت: اين بودجه هنوز توسط وزارت بازرگاني اعلام وصول نشده و به محض دريافت توزيع مي شود.
يادآور مي شود: هم اكنون بيش از 9 ميليون تن شير در كشور توليد مي شود كه از اين ميزان 2 ميليون تن به صورت يارانه اي در شبكه توزيع قرار مي گيرد.

 



اعتبار 200 ميليون دلاري براي صادرات به تركمنستان

بانك توسعه صادرات ايران براي حمايت از صادرات خدمات فني و مهندسي تا سقف 200 ميليون دلار براي كشور تركمنستان اختصاص داده است.
مدير امور بين الملل بانك توسعه صادرات ايران افزود: كشور تركمنستان يكي از بزرگترين بازارهاي صدور خدمات فني و مهندسي است كه طي چند سال گذشته پروژه هاي بزرگي در آن اجرا شده و يا در حال اجرا است.
كاظم دوست حسيني درباره اقدامات صورت گرفته در اين زمينه اظهار كرد: در سال هاي اخير در بخش ارائه تسهيلات بانك توسعه صادرات در زمينه صادرات و واردات تسهيلات قابل توجهي را در بخش هاي مختلف از جمله خدمات فني و مهندسي در اختيار صادركنندگان قرار داده است.
وي افزود: در حال حاضر تا سقف 200 ميليون دلار اعتبار براي اين منظور در نظر گرفته شده است كه بخشي از آن در بخش صادرات كالا و بخشي نيز براي انجام پروژه ها و طرح هاي سرمايه گذاري با سررسيدهاي بلند مدت به مصرف خواهد رسيد.
وي گفت: البته با توجه به حجم درخواست هاي ارائه شده براي استفاده از تسهيلات صادراتي، اين مبلغ با حمايت صندوق ضمانت صادرات ايران قطعا در آينده افزايش خواهد يافت.
دبير كميسيون بين الملل هماهنگي بانك ها در تشريح گفته هاي خود افزود: در خصوص كشور تركمنستان تاكنون مبلغ 500 ميليون دلار براي پروژه هايي از جمله انتقال برق، ريل سازي و راه سازي وجود داشته است.
دوست حسيني با بيان اين كه حجم مبادلات تجاري بين دو كشور در حوزه صادرات و واردات غيرنفتي قابل توجه است افزود: صادرات كالا و خدمات از ايران به تركمنستان در دو سال 2009 و 2010 ميلادي، هر سال نزديك به 300 ميليون دلار و واردات نيز در دو سال ميلادي اخير به ترتيب 400 ميليون و 60 هزار دلار بوده است.

 



تشكيل پرونده الكترونيك براي كارمندان

معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از تشكيل پرونده الكترونيك كارمندان دولت تا پايان سال جاري خبر داد.
احمد بزرگيان در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد تشكيل پرونده الكترونيك ايرانيان گفت: يك كار ارزشمندي در معاونت توسعه مديريت و سرمايه نيروي انساني رئيس جمهور دنبال مي شود كه براي كارمندان دولت پرونده الكترونيكي تا پايان سال جاري تشكيل شود.
بزرگيان تاكيد كرد: مديران ارشد، عالي، مياني، پايه و سرپرستان و كاركنان دولت براساس سلسله مراتب به اين پرونده الكترونيك كارمندان دولت دسترسي خواهند داشت و تا پايان سال 89 بستر لازم براي تشكيل پرونده الكترونيك كارمندان در كشور فراهم مي شود.
وي افزود: كليه اطلاعات كارمندان از نظر ارتقاي شغلي و حقوق آنها به صورت دقيق محاسبه و در پرونده الكترونيكي درج مي شود.
وي افزود: مديران طبق سلسله مراتب اداري اجازه دسترسي به پرونده الكترونيك كارمندان را پيدا خواهند كرد و با استفاده از اين امكانات يك مديرعالي به راحتي مي تواند از بين مديران كشور كه پرونده الكترونيك دارند مدير مورد نظر را براي همكاري انتخاب و گزينش كند.
بزرگيان افزود: دسترسي طبقه بندي شده به پرونده الكترونيك كارمندان براساس نياز هر رده شغلي تعريف مي شود.
معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تصريح كرد: يكي از مشكلات سيستم اداري عدم عمل به موقع، ارتقاي جايگاه كارمندان و رده هاي شغلي آنهاست كه با تشكيل پرونده الكترونيكي كارمندان، عدالت اداري در مورد آنها رعايت مي شود و به موقع ارتقاي لازم را پيدا خواهند كرد.

 



در آستانه انتخابات پارلمان بخش خصوصي اعلام شد
اعضاي جديد اتاق بازرگاني بايد آماده پذيرش امور اقتصادي كشور باشند

معاون وزير بازرگاني با بيان اين كه واگذاري فعاليت هاي اقتصادي به بخش خصوصي موجب بالا رفتن كميت و كيفيت و همچنين كاهش هزينه ها مي شود، گفت: اعضاي جديد اتاق بازرگاني بايد آماده پذيرش امور اقتصادي كشور باشند.
محمود دودانگه اظهار داشت: با توجه به شرايط ايجاد شده پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و همچنين علاقه دولت به برون سپاري مسئوليت ها و امور اقتصادي، اعضاء اتاق بازرگاني بايد آمادگي پذيرش اين مسئوليت ها را داشته باشند.
وي افزود: در شرايط كنوني انتظار مي رود، بخش خصوصي و اتاق بازرگاني به عنوان پارلمان اين بخش خود را آماده پذيرش امور قابل واگذاري از طرف دولت كرده تا با به عهده گرفتن امور اقتصادي، دولت را در پيش برد اهداف عاليه و رسيدن به اهداف سند چشم انداز ياري كنند.
دودانگه، با اشاره به در پيش بودن انتخابات اتاق بازرگاني در سراسر كشور گفت: افرادي بايد در اتاق عضويت پيدا كنند كه دغدغه هاي آنها صرفا شخصي نبوده و با نگاه فرابخشي و ملي تمام توان و تلاش خود را براي پيشبرد برنامه هاي اقتصادي كشور به كار گيرند.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير بازرگاني افزود: در صورتي كه افراد منتخب در پي منافع شخصي باشند، مطمئنا با ايجاد انحصار زمينه هاي پشيماني دولت از واگذاري امور به بخش خصوصي و متضرر شدن مردم فراهم خواهد شد.
به گفته وي، نمايندگان اتاق بايد با نگاه ملي وارد عرصه شده و تمام تلاش خود را براي شكوفايي اقتصاد كشور بكار گيرند.
دودانگه با بيان اين كه همكاري بخش خصوصي در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، قابل تقدير است، گفت: همكاري نهادها و تشكل هاي بخش خصوصي در اجراي اين قانون نشان داد كه ظرفيت پذيرش امور در اين بخش وجود دارد.
وي خاطرنشان كرد: يكي از برنامه هاي دولت برون سپاري امور و خصوصي سازي است تا ضمن اجراي اصل 44 قانون اساسي و كوچك تر شدن دولت، نقش نظارتي و مديريتي خود را به بهترين شكل ممكن انجام دهد. معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير بازرگاني در گفت وگو با برنا واگذاري امور و فعاليت هاي اقتصادي به بخش خصوصي را موجب بالارفتن كميت و كيفيت و همچنين كاهش هزينه ها دانست.

 



وزير اقتصاد:از سال آينده اجراي محور هاي طرح تحول اقتصادي شتاب مي گيرد

سخنگوي اقتصادي دولت از شتاب گرفتن اجراي محورهاي طرح تحول اقتصادي از سال آينده خبر داد و گفت: دولت در اجراي طرح تحول اقتصادي متمركز به هدفمند كردن يارانه ها بود و آرامش و توسعه امروز حاصل اقداماتي است كه در اين راستا انجام شده است.
سيد شمس الدين حسيني در گفتگو با ايرنا، با اشاره به هفت محور طرح تحول اقتصادي، افزود: هر چند در طول سال جاري اقداماتي در راستاي محورهاي مختلف هدفمند كردن يارانه ها انجام شد اما از آنجايي كه محور هدفمند كردن يارانه ها از اهميت ويژه اي برخوردار بود به اين بخش توجه ويژه شده است.
وي در خصوص اجراي طرح تحول در گمرك ، اظهارداشت: بر همين اساس مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته لايحه اصلاح امورگمركي را تصويب كرد كه منشا بسياري از تحولات در گمرك خواهد شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي، راه اندازي پنجره واحد گمركي در گمركات اصلي كشور به صورت فيزيكي را از طرح هاي پيش بيني شده در قالب طرح تحول در اين بخش دانست و افزود: گمرك كشور بايد به سمتي حركت كند كه ارزش گذاري در اين بخش به روز و با دقت انجام شود تا شائبه ها در اين حوزه از بين برود.
حسيني ادامه داد: طرح ارزش گذاري وب بنيان نيز از ديگر اقدامات در اين بخش است كه پيشرفت هاي مناسبي نيز در اين راستا انجام شده و بزودي در گمرك شهريار بهره برداري مي شود كه البته به ساير گمركات كشور تسري مي يابد.
وي در خصوص اجراي طرح تحول مالياتي نيز گفت: اجراي ماليات بر ارزش افزوده يكي از محور هاي طرح تحول اقتصادي در بخش ماليات است كه هر چند داراي حاشيه هايي بود اما اجراي آن هر سال توسعه يافته و فازهاي مختلف آن در حال انجام است.
حسيني، اجراي طرح تحول مالياتي را منجر به وصول ماليات و شفافيت در اين بخش دانست و افزود: تدوين لايحه اصلاح قانون مالياتي در سازمان امور مالياتي به پايان رسيده و هم اكنون براي نظر خواهي به اشخاص حقيقي، حقوقي،خصوصي و دولتي ارسال شده است.
به گفته وزير امور اقتصادي و دارايي، سال آينده فرصت جديدي براي متمركز شدن بر بحث مالياتي است.
وي در خصوص طرح تحول نظام بانكي نيز گفت: اين طرح از دو سال پيش در بانك مركزي تدوين و كليات آن در كارگروه تصويب شده كه البته بانكداري الكترونيكي ، ساماندهي و افزايش شفافيت در عقود از بخش هاي آن است.
به گفته حسيني، بر همين اساس از سال آينده بخش هايي در سيستم بانكي تكميل مي شود كه در اولويت كاري قرار خواهند گرفت.
وي ادامه داد: اگر هدفمند كردن يارانه ها سه تاچهار سال پيش اجرايي مي شد سيستم بانكي به ميزان كنوني از آمادگي براي اجراي آن برخوردار نبود و بخشي از موفقيت در اجراي اين قانون، مربوط به طرح تحول بانكي است.وزير امور اقتصادي ودارايي اظهارداشت: با همكاري سيستم بانكي در مدت كوتاهي شماره حساب 18 ميليون سرپرست خانوار اخذ و پول رساني با كمترين خطا انجام شد.

 



ستاد ديه اعلام كرد
 آزادي تمامي زندانيان زن جرايم غيرعمد دردهه مبارك فجر

معاون مديرعامل ستاد ديه كشور از فراهم شدن شرايط آزادي تمامي زندانيان زن جرايم غيرعمد كشور در دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي خبر داد.
محمد علي ساري معاون مديرعامل ستاد ديه كشور در گفت وگو با ايسنا آمار زندانيان جرايم غيرعمد كشور را بيش از 12هزار نفر اعلام و گفت: از اين تعداد 3هزار نفر به دليل مهريه 5هزار نفر به علت چك هاي بلامحل و 174 نفر به دليل نفقه در زندان به سرمي برند.
ساري افزود: 1300نفر نيز به دليل تصادفات منجر به پرداخت ديه كه همان جرح غيرعمد است و بيش از 1500نفر به دليل تصادفات منجر به فوت در زندان هاي كشور محبوس هستند كه از اين تعداد 134 نفر زنداني زن و 1259 نفر مرد هستند.
معاون مديرعامل ستاد ديه كشور درپايان گفت: شماره حساب هاي 5555 بانك ملي و 74/74 جام بانك ملت آماده دريافت كمك هاي نقدي هموطنان نيكوكار درسراسر كشور است.

 



كمك 30 ميليارد توماني براي گازرساني به شهرك هاي صنعتي

مدير انرژي ستاد تحول صنايع از اختصاص تسهيلات بلاعوض 30 ميليارد توماني جهت گازرساني به واحدهاي صنعتي مستقر در شهرك هاي صنعتي توسط وزارت صنايع خبر داد.
علي نبوي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد مهلت 3ماهه صنايع مصرف كننده گازوئيل براي برخورداري از سوخت گاز اظهار داشت: اين موضوع توسط سازمان صنايع استان ها در حال پيگيري است تا بحث گازرساني به واحدهاي صنعتي و معدني در يك دوره 3ماهه صورت گيرد. نبوي افزود: با اختصاص اين اعتبار، گازرساني در داخل شهرك هاي صنعتي صورت خواهد گرفت.
مدير انرژي ستاد تحول در مورد استقبال واحدهاي صنعتي از اختصاص خط اعتباري انرژي نيز گفت: حدود 60 تا 70 درصد جامعه آماري كه در مورد صنايع تاثيرپذير پيش بيني مي شد، براي دريافت خط اعتباري انرژي ثبت نام كرده اند.
وي افزود: اكثر بنگاه هاي بزرگ صنعتي براي دريافت خط اعتباري انرژي ثبت نام كرده اند و تقريبا به اندازه نصف بودجه اي كه براي اعطاي خط اعتبار برآورد شده، معرفي به بانك داشته ايم.
به گفته نبوي بيشتر واحدهاي ثبت نام شده براي برخورداري از خط اعتباري انرژي به بانك معرفي شده اند و پرونده برخي از آنها نيز در حال بررسي است.

 



تعيين تعرفه دولتي و خصوصي خدمات درماني به شوراي عالي بيمه واگذار شد

مديرعامل صندوق بيمه خدمات درماني ضمن تشريح مسائلي كه موجب افزايش پرداخت از جيب بيماران در سال هاي اخير شده است، اعلام كرد: در برنامه پنجم توسعه براي رفع اين مشكل، حق تعيين تعرفه هر دو بخش دولتي و خصوصي، به شوراي عالي بيمه واگذار شده است.
محمدباقر هداوند در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، درباره علت افزايش سهم پرداخت هزينه هاي درمان توسط بيماران توضيح داد: در حال حاضر صندوق بيمه خدمات درماني 90 درصد هزينه هاي بستري و 70 درصد هزينه ها در بخش سرپايي در تعرفه هاي دولتي را مي پردازد، اين در حاليست كه مجلس شوراي اسلامي چند سال قبل، حق تعيين تعرفه بخش خصوصي را به سازمان نظام پزشكي اعطا كرد.
وي اعتقاد دارد كه تعيين تعرفه درمان از سوي دو مرجع مختلف، موجب شد كه تعرفه ها بيش از حد پيش بيني شوند و فاصله زيادي بين تعرفه هاي دو بخش خصوصي و دولتي ايجاد شود.
مديرعامل صندوق بيمه خدمات درماني با بيان اينكه مردم بايد اختلاف تعرفه هاي دولتي و خصوصي را از جيب خود بپردازند، گفت: اين موضوع موجب افزايش سهم بيمار از پرداخت هزينه هاي درمان در سال هاي اخير شده است.
هداوند راهكار برنامه پنجم براي رفع اين مشكل را تعيين تعرفه بخش خصوصي توسط دولت عنوان و اظهار كرد: با اين رويه، اختلاف تعرفه در دو بخش دولتي و خصوصي كاهش يافته و معضل افزايش پرداخت از جيب بيماران برطرف مي شود.
مديرعامل صندوق بيمه خدمات درماني در ادامه، پرداخت فرانشيز از سوي بيمه شده را يكي از اصول ضروري در مقوله بيمه دانست و گفت: فرانشيز نه تنها در بيمه هاي درماني، بلكه در بيمه هاي تجاري نيز امري پذيرفته شده است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر برنامه اي براي كاهش فرانشيز در دستور كار صندوق قرار ندارد.

 



كاهش مدت پروانه و جريمه براي تخلفات مخابرات

معاون وزير ارتباطات با اشاره به ادامه فروش خطوط اينترنت E1 با نرخ غيرقانوني توسط شركت مخابرات از احتمال جريمه و كاهش دوره عمر پروانه اپراتور اول خبر داد و گفت: ميزان جريمه طبق پروانه مبلغ 3 ميليارد تومان و مدت كاهش دوره عمر پروانه حداكثر به مدت 3 سال است.
به گزارش مهر، پس از آنكه مجمع شركت مخابرات ايران از ابتداي امسال موضوع تغيير نرخ آبونمان واگذاري خطوط E1 را مصوب و اجرايي كرد، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي جلوگيري از ضرر و زيان شركتهاي اينترنتي كه از طريق اين خطوط اينترنت دايل آپ را با سرعت 56 كيلوبيت بر ثانيه به كاربران ارائه مي كنند به مخابرات اخطار داد. اما با گذشت بيش از 6 ماه از اخطار اول و عدم تمكين دستور رگولاتوري مبني بر توقف اين امر از سوي مخابرات، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بار ديگر به مخابرات اخطار داد و اعلام كرد در صورت ادامه اين تخلف طبق قانون با اين شركت برخورد خواهد كرد.
هفته گذشته نيز سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان وزارت بازرگاني با ارسال نامه اي به شركت مخابرات ايران خواستار لغو اين مصوبه و بازگشت تعرفه هاي گذشته شده و اعلام كرده كه در صورت عدم اجراي آن و استرداد مبالغ دريافت شده از شركتهاي اينترنتي، مراتب به تعزيرات حكومتي انعكاس داده مي شود.
پيشنهاد جريمه مخابرات
محمدكرم پور معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفت وگو با مهر با اشاره به اخطار داده شده به شركت مخابرات ايران براي توقف فروش غيرقانوني خطوط E1 با نرخ غيرمصوب اظهار داشت: طبق پروانه صادر شده براي شركت مخابرات ايران، رگولاتوري در صورت مشاهده موارد تخلف نسبت به اخطار و هشدار به اين شركت اقدام مي كند و فرصت مي دهد تا اين روند متوقف شود.
وي با بيان اينكه تنها اقدام در نظر گرفته شده براي جلوگيري از موارد تخلف مخابرات اخطار نيست ادامه داد: چنانچه اين موارد تصحيح و تخلفات متوقف نشود، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مطابق قانون با اين شركت برخورد خواهد كرد.
رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اضافه كرد: بر همين اساس و به دليل اصرار مخابرات بر تخلف در زمينه افزايش تعرفه خطوط E1، پيشنهاد جريمه و كاهش دوره عمر پروانه اين شركت روي ميز رگولاتوري قرار گرفته و بزودي در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مطرح مي شود.
كرم پور بار ديگر هشدار داد اگر تا چند روز آينده شركت مخابرات ايران اين روند را متوقف نكند اين بحث به كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات ابلاغ مي شود.وي به مهر گفت: طبق پروانه فعاليت اين شركت، براي هر بار تخلف مبلغ 3 ميليارد تومان جريمه در نظر گرفته شده و زمان كاهش پروانه نيز با توجه به وزن تخلف از يك ماه تا 3 سال تعيين مي شود.

 



نمايشگاه بين المللي تهران در قالب پيمان مديريتي واگذار مي شود

معاون سازمان خصوصي سازي با اعلام اينكه قرار شد نمايشگاه بين المللي در قالب پيمان مديريتي واگذار شود گفت: اين مسئله نياز به آئين نامه اجرايي داشت كه پيش نويس آن آماده شد و براي بررسي در اختيار كارگروه مستقلي قرار گرفت.
مهدي عقدايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص آخرين تصميمات نحوه واگذاري نمايشگاه بين المللي تهران، اظهار داشت: به جهت اهميت نمايشگاه بين المللي تهران قرار شد اين نمايشگاه در قالب پيمان مديريتي به بخش هاي غيردولتي واگذار شود.
وي تصريح كرد: واگذاري نمايشگاه بين المللي تهران در قالب پيمان مديريتي، نياز به آئين نامه اجرايي داشت و لذا پيش نويس اين آئين نامه آماده و براي بررسي هاي تخصصي در اختيار كارگروه مستقلي گذاشته شد.
وي با اشاره به اينكه آئين نامه واگذاري نمايشگاه بين المللي در قالب پيمان مديريتي بايد به تاييد كارگروه مربوطه برسد، خاطرنشان كرد: با تاييد اين آئين نامه مي توانيم مطابق سياست هاي لحاظ شده در آن براي واگذاري نمايشگاه در قالب پيمان مديريتي اقدام كنيم.
معاون حقوقي سازمان خصوصي سازي گفت: مطابق قانون شركت هاي تعاوني در شرايط مساوي نسبت به ديگر مشاركت كنندگان در جذب واگذاري ها در اولويت هستند اما در اين باره همانند بقيه متقاضيان مالكيت نمايشگاه بين المللي تهران بايد در مزايده شركت كنند.
وي ضمن تاكيد بر اينكه در مزايده نمايشگاه بين المللي تهران همه متقاضيان موظف به شركت در مزايده هستند، اظهار داشت: نمايشگاه به متقاضي داراي بهترين شرايط و پيشنهاد دهنده بيشترين قيمت واگذار مي شود.
وي تاكيد كرد: تمامي متقاضيان جذب امتياز مديريت نمايشگاه بين المللي تهران بايد متوجه باشند كه واگذاري نمايشگاه بين المللي در شرايط رقابتي واگذار خواهد شد.

 



15 و 16 اسفند در تهران بر پا مي شود
برگزاري همايش و نمايشگاه توسعه روابط تجاري ايران و افغانستان

رايزن تجاري سفارت افغانستان در ايران با تاكيد بر اينكه هم اكنون ظرفيت ساختمان سازي در اين كشور بسيار بالاست، از متخصصان ايراني دعوت كرد براي اجراي اين پروژه ها در افغانستان حضور پيدا كنند.
حاجي عبدالهادي فرهنگ در حاشيه اولين جلسه ستاد هماهنگي همايش و نمايشگاه توسعه روابط تجاري ايران و افغانستان با بيان اين كه افغانستان هم اكنون يك كشور در حال بازسازي است، گفت: در حال حاضر پروژه هاي مختلفي در حوزه ساختمان، آب، سيمان و انرژي در كشور اجرا مي شود و همچنان براي سرمايه گذاري هاي جديد ظرفيت زيادي وجود دارد.
او با اشاره به اين كه هم اكنون تركيه، هندوستان، كره و برخي كشورهاي اروپايي و آمريكايي در اين كشور سرمايه گذاري كرده اند، افزود: ايران سرمايه گذاري چنداني در افغانستان نداشته و بيشتر پروژه هاي عمراني را اجرا كرده است.
همچنين طالبي، رئيس بخش آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت، در حاشيه اين نشست با بيان اين كه افغانستان حدود 5 تا 7 ميليارد دلار در سال با دنيا تجارت دارد، گفت: سهم ايران از اين رقم حدود 5/1 ميليارد دلار است كه بايد با تلاش تجار ايراني اين رقم بيشتر شود.
او با بيان اين كه اين همايش و نمايشگاه كمك مي كند تجار ايراني با فرصت هاي سرمايه گذاري در افغانستان بيشتر آشنا شوند، ادامه داد: پتانسيل هاي ناشناخته در افغانستان زياد است و ما سعي مي كنيم از اين طريق روابط تجاري دو كشور را توسعه دهيم.
در اين جلسه همچنين مهرداد صدرزاده، رئيس دبيرخانه توسعه عمران افغانستان اظهار اميدواري كرد برگزاري اين همايش و نمايشگاه به توسعه روابط تجاري و اقتصادي دو كشور بيانجامد.
وي افزود: 11 گروه كالايي و صنعتي رصد شده كه فعاليت در اين بخش ها در افغانستان نسبت به كشورهاي ديگر بيشتر مي تواند موثر باشد.
او هدف از برگزاري جلسات شوراي سياستگذاري را شنيدن صداي توليدكنندگان و بخش خصوصي عنوان و خاطرنشان كرد: حضور مسئولان و بخش خصوصي افغانستان فرصت مناسبي براي بازرگانان ايراني است تا با تبادل اطلاعات با يكديگر به سمت سرمايه گذاري و حضور پررنگ در افغانستان حركت كنند.
بنابراين گزارش: در حال حاضر ايران در بين كشورهاي صادركننده كالا و خدمات به افغانستان در جايگاه هفتم قرار دارد كه مي توان با توجه به پتانسيل هاي موجود في ما بين دو كشور هر ساله با نرخ روبه رشد صادرات به اين كشور با تداوم و ثبات صادرات پيشين جايگاه خود را ارتقا داد.
اين گزارش حاكي است: در سال هاي اخير عمده نيازهاي افغانستان كه از طريق واردات تامين گرديده شامل موادغذايي، مصالح ساختماني، برق و صنايع وابسته، نفت، گاز و پتروشيمي، دارو و تجهيزات پزشكي، لوازم بهداشتي، آرايشي و شوينده ها، مخابرات، تاسيسات، آهن، فولاد آلومينيوم و pvc، قطعات يدكي و لوازم خودرو، مواد اوليه در كليه زمينه هاي توليدي، خودرو سبك و سنگين، آب و فاضلاب، كشاورزي (ماشين آلات، كود- سموم)، لوازم خانگي، پوشاك و كفش، حمل ونقل و ترانزيت، ماشين آلات صنعتي و تجهيزات، پلاستيك، فرش و موكت بوده است.
شايان ذكر است: همايش و نمايشگاه توسعه روابط تجاري ايران و افغانستان 15 و 16 اسفندماه با حضور هيئت عالي رتبه از تجار و مسئولان جمهوري اسلامي افغانستان در مركز همايش هاي بين المللي تلاش در تهران برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14