(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 بهمن 1389- شماره 19858

هاآرتص: طوفان مصر بزودي به اردن و اسرائيل مي رسد
ميشل سليمان همه گروه ها را به همكاري با نخست وزير لبنان فراخواند
دانشجويان در دانشگاه اسكاتلند سخنراني مقام اسرائيلي را به هم زدند
آمريكا : دير بجنبيم اسلامگرايان به قدرت رسيده اند
عضو اخوان المسلمين : ما خواهان استقرار حكومت اسلامي در مصر هستيم
ميليون ها مصري در تظاهرات هفته مقاومت تا مبارك نرود، به خانه نمي رويم
اعلام «روز خشم» در كويت
اعتراض ضد دولتي در بلگراد
تجمع هزاران نفري در مونيخ عليه سياست جنگ طلبي آمريكا و ناتو
بوش از ترس دستگيري به ژنو نرفت
ادامه تظاهرات همبستگي با انقلاب مصر در شهرهاي بزرگ جهان
مردم الجزاير: هفته آينده به خيابان ها مي آييم
400 جنايتكار جنگي در انگليس
تظاهر كنندگان ايتاليايي:برلوسكني فاسد بايد بركنار شود



هاآرتص: طوفان مصر بزودي به اردن و اسرائيل مي رسد

روزنامه صهيونيستي ها آرتص نوشت، طوفان اعتراضات مردمي در مصر به زودي اردن و اسرائيل را نيز غرق خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه هاآرتص با انتشار مقاله اي اعلام كرد كه اعتراضات رو به افزايش ملت مصر به زودي دامن كشورهاي ديگر از جمله اردن را نيز دربر خواهد گرفت.اين روزنامه افزود، آتشي كه از تونس آغاز شد و به مصر رسيد به زودي خيابان هاي امان و تل آويو را نيز دربر خواهد گرفت.هاآرتص تصريح كرد، ما شك داريم كه دولت جديد اردن به رياست «معروف البخيت» بتواند پاسخگوي نيازهاي شهروندان اردن باشد و بتواند مانع افزايش اعتراضات شهروندان اين كشور شود.در بخش ديگري از اين مقاله آمده است، مقامات اسرائيل هم بايد در رويكردهاي خود تجديدنظر كنند چرا كه اين طوفان يكي يكي رژيم ها را دربر خواهد گرفت و به تل آويو هم خواهد رسيد.

 



ميشل سليمان همه گروه ها را به همكاري با نخست وزير لبنان فراخواند

رئيس جمهور لبنان خواستار همكاري تمامي گروه هاي لبناني براي تشكيل يك دولت دموكراتيك شد.
به گزارش ايسنا، ميشل سليمان، در بيانيه اي از گروه هاي سياسي اين كشور خواست تا براي تشكيل دولت جديد براساس اصول دموكراتيك و با هدف رويارويي با شرايطي كه لبنان در آن به سر مي برد با يكديگر همكاري كنند.
وي ابراز اميدواري كرد كه همكاري هاي خالصانه اي از سوي احزاب لبناني براي تشكيل دولت جديد در شرايط سخت حاكم بر كشور صورت گيرد تا با تشكيل اين دولت فعاليت موسسات و ادارات دولتي از سر گرفته شود.سليمان همچنين ابراز اميدواري كرد كه چنين دولتي بتواند با چالش هاي پيش رو در زمينه هاي اداري و اقتصادي مواجه شود و امنيت اجتماعي را براي شهروندان لبناني افزايش دهد.

 



دانشجويان در دانشگاه اسكاتلند سخنراني مقام اسرائيلي را به هم زدند

بيش از يكصد دانشجوي فلسطيني با تجمع در دانشگاه اسكاتلند، مشاور وزير خارجه رژيم صهيونيستي را خائن خواندند و مانع از سخنراني وي در اين دانشگاه شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، بيش از يكصد دانشجوي فلسطيني به همراه شماري از فلسطيني هاي ساكن اسكاتلند با تجمع در دانشگاه ادينبورگ اسكاتلند ضمن سر دادن شعارهاي ضدصهيونيستي مانع از سخنراني اسماعيل خالد مشاور آويگدور ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي شدند.
دانشجويان با مخاطب قرار دادن اسماعيل خالد تحت عناوين، خائن، جنايتكار، خواستار اخراج وي از دانشگاه شدند و وي را مجبور به ترك سالن اجلاس در اين دانشگاه كردند. پليس اسكاتلند بلافاصله وارد عمل شد و خالد را به خارج از سالن اجلاس هدايت كرد.
اين در حالي است كه صدها نفر از فعالان طرفدار فلسطين و ضدصهيونيست در لندن نيز با تحصن در مقابل فروشگاهي در لندن خواستار تحريم محصولات اسرائيلي شدند.
جنبش همبستگي با فلسطين با صدور بيانيه اي درباره اين تحصن اعلام كرد كه جمعي از مردم لندن و فعالان بين المللي حامي فلسطين با تحصن در مقابل فروشگاه «آهاوا» در شهر لندن خواستار تحريم محصولات اسرائيلي شدند.
گفتني است هر دو هفته يك بار مقابل اين فروشگاه تظاهرات ضدصهيونيستي صورت مي گيرد و تظاهر كنندگان با سر دادن شعارهاي ضداسرائيلي و در دست داشتن پرچم هاي فلسطين خواستار تحريم محصولات اسرائيلي مي شوند.
از سوي ديگر، به رغم تدابير شديد امنيتي رژيم صهيونيستي و برقراري حكومت نظامي در شهر قدس از ترس سرايت اعتراضات مردمي مصر به شهروندان بيت المقدس، فلسطيني هاي ساكن قدس با ماموران امنيتي درگير شدند و اين درگيري ها همچنان رو به افزايش است.
نظاميان رژيم صهيونيستي از ترس گسترش اعتراضات مردمي در سرزمين هاي اشغالي اقدام به برقراري تدابير شديد امنيتي كرده و تمامي راه هاي ورودي به بيت المقدس را بسته و در كنترل خود گرفته اند.
اين در حالي است كه حتي به فلسطينيان ساكن قدس اجازه برگزاري نماز در مسجد الاقصي را نمي دهند، با وجود اين، جوانان فلسطيني در كوچه هاي اطراف مسجد الاقصي اقدام به برپايي نماز مي كنند و همين مسئله باعث درگيري شديد آنان با نظاميان صهيونيستي شده است.
ساير رويدادها
¤ تشكيلات خودگردان فلسطين بسته اقتصادي مشترك رژيم صهيونيستي و كميته چهار جانبه صلح و همچنين از سرگيري مذاكرات سازش را رد كرد.
¤ انفجار در خط لوله گاز مصر در صحراي سينا به قطع انتقال گاز به فلسطين اشغالي منجر شد.
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي ژنرال «بني گانتز» را به عنوان رئيس جديد ستاد مشترك ارتش صهيونيستي منصوب كرد.

 



با ابراز نگراني از زلزله سياسي در منطقه
 آمريكا : دير بجنبيم اسلامگرايان به قدرت رسيده اند

وزيرخارجه آمريكا با غيرقابل تحمل خواندن قيام مردمي عليه ديكتاتورهاي خاورميانه، از رهبران وابسته عرب خواست قبل از آنكه در مقابل جريانات اسلامي سر تسليم فرود بياورند، دست به تغييرات دموكراتيك بزنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «هيلاري كلينتون» شنبه در كنفرانس امنيتي مونيخ گفت: منطقه خاورميانه در مقابل يك طوفان قدرتمند در حال آسيب ديدن است. وي با ابراز نگراني از به خيابان آمدن مردم تونس و مصر، تصريح كرد: شرايط كنوني واقعا قابل تحمل نيست. كلينتون افزود: نبود اصلاحات سياسي كه با جمعيت در حال رشد جوانان و فناوري هاي جديد اينترنتي همراه شده است، رويه قديمي را تهديد مي كند، آن هم در منطقه اي كه براي امنيت آمريكا اهميت دارد.
وزيرخارجه آمريكا خطاب به ديكتاتورهاي عرب وابسته به واشنگتن، به آنها تاكيد كرد كه تغيير يك ضرورت راهبردي است، و باعث مي شود كشورهاي عربي قدرتمند و مردم آنها موفق تر شوند و كمتر در معرض به گفته كلينتون ايدئولوژي هاي افراط گرايانه قرار گيرند. منظور كلينتون از ايدئولوژي هاي افراط گرايانه، جريان هاي اسلامي مستقل و ضدآمريكايي و ضدصهيونيستي منطقه است.
كلينتون نگفت كه دولت آمريكا چطور مي تواند ميان شكل گيري نظام هاي واقعا دموكراتيك در خاورميانه و منافع نامشروع واشنگتن در اين منطقه، آشتي ايجاد كند.
بهره گيري مردم معترض در كشورهاي خاورميانه از نمادهاي اسلامي و ابراز احساسات آنها عليه آمريكا و اسرائيل، واشنگتن و تل آويو رابه شدت نگران كرده است.
به اعتقاد كارشناسان، اكنون همه تلاش كاخ سفيد اين است كه جريان هاي خودجوش و مردمي مصر و تونس را به نفع خود مصادره كند.
«آنگلا مركل»، صدراعظم آلمان و «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس، نيز در كنفرانس مونيخ سخنراني كردند. اظهارات ضد و نقيض آنها نيز نشان مي داد نسبت به اوضاع خاورميانه نگران هستند و هيچ چشم انداز درستي از آينده اين منطقه ندارند.
در همين حال، «مايكل اس. دوران»، مقام سابق شوراي امنيت ملي آمريكا، طي مقاله اي در مجله «ويكلي استاندارد»، نوشت: محور مقاومت ايران، سوريه، حزب الله و حماس در منطقه در حال رشد و شكوفايي است.
اين مقام سابق آمريكايي كه مدتي را نيز معاون وزارت دفاع اين كشور بوده است، افزود، بحراني كه اكنون در مصر شاهد آن هستيم، نظم كل منطقه را نيز با چالش مواجه مي كند. مصر در منطقه طي 30 سال اخير يكي از ستون هاي نظام امنيتي آمريكا بوده است. در اين تحليل تاكيد شده است: دردسري كه براي «حسني مبارك» (رئيس جمهوري مصر) به وجود آمده است نمي توانست در زماني بدتر از شرايط كنوني براي متحدان آمريكا به وقوع بپيوندد. براي مثال، تحولات اخير لبنان و روند به دست گرفتن قدرت توسط حزب الله در اين كشور را در نظر بگيريد. اين بازي براي كسب قدرت، نشان دهنده توسعه قدرتمندانه نفوذ ايران و سوريه در لبنان است.
چيزي از عمر متحدان آمريكا (در منطقه خاورميانه) باقي نمانده است. مايكل اس. دوران تاكيد كرد: همچون دولت جنوب ويتنام، به محض اينكه آمريكا رژيم هاي طرفدار خود را در منطقه رها كند، اين رژيم ها نابود خواهند شد.
اين تحليل مي افزايد: دولت اوباما از اين واقعيت تلخ كاملا آگاه است كه اتحاد واشنگتن با اسرائيل، عربستان سعودي و مصر به هيچ عنوان براي جوانان عرب خوشايند نيست. ائتلاف 80 ساله ديكتاتورهاي عرب و صهيونيست ها به هيچ عنوان مورد پسند جوانان خشمگين عرب نخواهد بود كه آينده اقتصادي و سياسي تيره و تاري را پيش روي خود مي بينند و در حال حاضر نيز اكثريت جمعيت منطقه را تشكيل مي دهند. آنها آمريكا و اسرائيل را به مبارزه طلبيده اند و دسيسه هاي خارجي و يهوديان را عامل اصلي مشكلات منطقه مي دانند.
براساس تحليل مذكور، احتمال دارد كه اخوان المسلمين قدرت را در مصر در دست بگيرد و اين گروه آنقدر كه مبارك ما را از آن مي ترساند، ترسناك نيست، اما مصر تحت حاكميت اخوان المسلمين چنانچه با تقويت قدرت ايران همراه شود، نفوذ آمريكا در منطقه را كاملا ريشه كن مي كند.

 



عضو اخوان المسلمين : ما خواهان استقرار حكومت اسلامي در مصر هستيم

جماعت اخوان المسلمين با شعار «اسلام تنها راه حل است»، خواستار برپايي حكومت اسلامي پس از سقوط مبارك شد.
«عصام العريان» از رهبران برجسته اخوان المسلمين با اعلام اين مطلب به شبكه خبري الجزيره گفت: خواسته امروز ما، منحصر به سرنگوني رژيم ديكتاتوري حسني مبارك و دولت وي نيست، بلكه هدف ما، تشكيل يك حكومت اسلامي در مصر است.
وي ا فزود: ما خواهان تشكيل حكومتي هستيم كه داراي پارلمان و دستگاه قضايي مستقل و برگزاركننده انتخابات سالم و شفاف و از همه مهم تر مبتني بر تعاليم اسلام باشد. اين رهبر اخوان المسلمين يادآور شد: بقاي حسني مبارك، منجر به تشديد ناامني در مصر خواهد شد و اين در حالي است كه ملت مصر خواهان بركناري وي هستند.
برپايه اين گزارش، اخوان المسلمين به عنوان يك تشكيلات اجتماعي و سياسي مذهبي در لايه هاي مختلف اجتماعي از نفوذ قابل توجهي براي سازماندهي و رهبري مخالفت ها بر عليه مبارك در طول نيم قرن اخير داشته است.
از سوي ديگر، گروه اخوان المسلمين با صدور بيانيه اي اعلام كرد، گفت وگو با مسئولان مصري را براي مشاركت در حكومت انتقالي بدون مبارك آغاز كرده است.
به گفته اخوان المسلمين شرط اصلي اين مذاكرات كناره گيري مبارك از قدرت و تهيه مقدمات تشكيل دولت وحدت ملي با حضور احزاب و گروه هاي مخالف عنوان شده است.
جماعت اخوان المسلمين كه شعار اصلي آن «اسلام تنها راه حل است» از ابتداي قيام مردمي مصر در كنار مردم به سازماندهي و رهبري اعتراضات مبادرت كرده است.

 



ميليون ها مصري در تظاهرات هفته مقاومت تا مبارك نرود، به خانه نمي رويم

ميليون ها مصري در سيزدهمين روز اعتراضات مردمي در هفته مقاومت با تجمع در ميادين مختلف اين كشور از جمله ميدان التحرير، خروج مبارك از مصر را تنها راه حل ممكن دانستند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار نفر از مردم مصر به هزاران نفري پيوستند كه شب را با وجود سرماي هوا و بارش باران در ميدان التحرير گردآمده بودند.
براساس اين گزارش روز يكشنبه كه «روز تجليل از شهيدان انقلاب» در مصر نامگذاري شده است، ميليون ها مصري با خواندن «نماز غايب» در سراسر مصر از 400 شهيد حوادث اخير تجليل كردند.
گزارش هاي دريافتي حكايت از اين دارد كه با وجود، ممانعت ارتش از تجمع هرچه بيشتر مردم در ميدان التحرير و بستن برخي از ورودي ها و كنترل عبور و مرور در آن، ميليون ها مصري با برپايي تظاهرات بزرگي يكصدا شعار معروف «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم سرنگوني رژيم را خواستارند) را سر دادند.
اين گزارش حاكي است، تظاهركنندگان در ميدان التحرير همصدا تاكيد كردند كه از خواست اصلي خود مبني بر كناره گيري مبارك از قدرت، انحلال مجلس و تشكيل حكومت ملي، عقب نشيني نخواهند كرد و تا پاي جان براي دستيابي به اهداف خود در هفته مقاومت، ايستادگي خواهند كرد.
شهرهاي اسكندريه، سوئز، المنصوره، البحيره، اسيوط، العريش، اسوان، الشرقيه و ساير شهرهاي كوچك و بزرگ مصر نيز خبر مي رسد كه تظاهرات مشابهي برگزار شده است.
نكته جالب در تظاهرات روز يكشنبه، سر دادن شعارهايي مبني بر محاكمه مبارك به جاي رفتن وي از كشور بود، چرا كه لجاجت ديكتاتور مصر در بي توجهي به خواسته هاي مردم موجب شده است كه خشونت سراسر اين كشور را فرا بگيرد.
از مسائل ديگر تظاهرات ميليوني روز شهدا، تحركات ارتش بود كه برخي از فرماندهان تلاش كردند جمعيت موجود در ميدان التحرير را قبل از پيوستن انبوه جمعيت وادار به خروج از آن كنند، اما جوانان حاضر در آن فرياد مي زدند تا مبارك نرود ما هم صحنه را ترك نخواهيم كرد.
طرح حذف مبارك
منابع خبري از آغاز مرحله انتقال سازمان يافته و مسالمت آميز قدرت در مصر در هفته جاري خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افزايش تماس هاي آمريكا و فشارهاي اتحاديه اروپا به همراه اوج گرفتن تظاهرات مردمي، رژيم مصر را وادار به پذيرش برخي از خواسته ها و جابه جايي قدرت در اين كشور كرده است.
بر پايه اين گزارش، آمريكا به جاي راه حل سريع خروج فوري آمريكا از مصر، گزينه مذاكرات دولت با مخالفان را دنبال و با جابه جايي عناصر وابسته به مبارك، انتقال قدرت به گونه اي مسالمت آميز پيش خواهد رفت.
استعفاي جمعي سران حزب حاكم دموكراتيك ملي از جمله حسني مبارك، جمال مبارك در اين راستا ارزيابي شده است و گفته مي شود تا پايان اين هفته مبارك به بهانه ادامه درمان، خاك مصر را به مقصد يك كشور اروپايي ترك كند.
«هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا نيز گفت: واشنگتن بركناره گيري سريع حسني مبارك از قدرت پافشاري نخواهد كرد.
روزنامه «نيويورك تايمز» روز شنبه به نقل از مقامات كاخ سفيد اعلام كرد كه مبارك به بهانه امور درماني مصر را ترك خواهد كرد اما زمان آن را تعيين نكرده است.
كاخ سفيد و اتحاديه اروپا روز يكشنبه از استعفاي رهبران حزب حاكم مصر استقبال كردند و آن را زمينه اي براي انتقال مسالمت آميز قدرت به شمار آوردند.
آخرين خبرها
¤ رئيس گروه عربي در حزب محافظه كار انگليس: انقلاب مصر، جغرافياي سياسي جهان عرب و خاورميانه را تغيير خواهد داد.
¤ محمدحسنين هيكل انقلاب مردم مصر را زلزله اي عليه اركان رژيم مبارك در دهه هاي اخير خواند.
¤ رسانه هاي صهيونيستي از وحشت و نگراني عميق سران و رهبران اسرائيل از تحولات مصر خبر دادند.
¤ مك كين سناتور جمهوريخواه آمريكا، تحولات مصر را بزرگترين بحران سياسي كاخ سفيد پس از دوران جنگ سرد عنوان كرد.
¤ رئيس كميته اسلامي روسيه گفت: مبارك دست نشانده و مترسك غرب و رژيم صهيونيستي است.

 



اعلام «روز خشم» در كويت

نمايندگان پارلمان كويت با تاثيرپذيري از انقلاب مصر و تونس روز سه شنبه را «روز خشم» اعلام كردند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اماراتي «الخليج» دو فراكسيون پارلماني «تلاش مردمي» و «توسعه و اصلاح» متشكل از نمايندگان اسلامگرا خواستار برگزاري تظاهرات «روز خشم» در روز سه شنبه شدند.
هدف از برگزاري اين تظاهرات، بركناري دولت «شيخ ناصر المحمد» اعلام شده است. روز سه شنبه قرار است وزير كشور كويت نيز استيضاح شود.
اين دو فراكسيون همچنين اعلام كردند قصد دارند موج تظاهراتي كه در تونس، مصر و برخي كشورهاي عربي آغاز شده است به كويت نيز انتقال دهند و در همين راستا سعي خواهند كرد رضايت اتحاديه هاي صنفي و دانشجويان را براي مشاركت در تظاهرات جلب كنند.
از سوي ديگر دولت كويت اعلام كرد در نشست هفتگي خود راهكارهاي تعامل با تظاهرات و پيامدهاي حاصل از آن را بررسي و تصميمات قاطعي را براي برخورد با كساني كه سعي در ايجاد اخلال و ناامني در كشور را دارند، اتخاذ مي كند.

 



اعتراض ضد دولتي در بلگراد

هفتاد هزار نفر از مردم صربستان در مخالفت با سياست هاي غرب گرايانه دولت اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري اتريش، «بلگراد » شنبه شاهد بزرگترين تظاهرات ضد دولتي در مخالفت با «ميركو چتكوويچ »، نخست وزير صربستان بود.
بر اساس اين گزارش، در اين تظاهرات كه از 2 ماه پيش مقدمات آن مهيا شده بود، بيش از هفتاد هزار نفرر از هواداران ناسيوناليست هاي صربستان ضمن سردادن شعارهايي عليه حزب حاكم و دزد خطاب كردن مسئولين اين كشور خواستار «تغيير»، و برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام شدند.
«الكساندر ووچيك » از مقامات حزب مخالف «پيشرو صربستان » (SNS) در اين مورد گفت: ما خواستار صربستاني با ثبات هستيم و اينجا جمع شده ايم تا اعضاي دولت بدانند كه مردم با سياست هاي آنان مخالف هستند و اگر آنها به اين موضوع توجه نكنند و در 2 ماه آينده انتخابات پارلماني زودهنگام را برگزار نكنند، در آن صورت ما بار ديگر تظاهرات مي كنيم و خيابان هاي بلگراد را تا زماني كه آنها از قدرت كناره گيري نكنند، ترك نخواهيم كرد.
افزايش فساد، مسايل جنايي و گسترش مشكلات اجتماعي و اقتصادي از مسايلي هستند كه موج نارضايتي را در مردم صربستان به دنبال داشته است به طوري كه 70 درصد از مردم اين كشور از عملكرد نخست وزير رضايت ندارند.
همچنين در جريان اين تظاهرات، حدود 10 هزار تن از نيروهاي پليس نيز در محل برگزاري تظاهرات مستقر شده بودند.

 



تجمع هزاران نفري در مونيخ عليه سياست جنگ طلبي آمريكا و ناتو

هزاران نفر از مردم آلمان در جريان برگزاري كنفرانس امنيتي مونيخ عليه سياست هاي جنگ طلبانه ناتو و آمريكا تظاهرات كردند.
به گزارش ايرنا، بيش از 6000 نفر از مردم «مونيخ» در جريان برگزاري «كنفرانس امنيتي مونيخ» تظاهرات كرده و شعارهايي در محكوميت سياست هاي جنگ طلبانه ناتو و آمريكا سر دادند.
تظاهركنندگان همچنين اقدام به محكوميت سياست خارجي آمريكا، جهاني سازي، جنگ عراق و افغانستان و سيطره نظام سرمايه داري بر جهان كردند.
تظاهركنندگان با بيان اينكه وظيفه محوري ناتو تامين امنيت انرژي است، افزودند منابع انرژي موجود در جهان دليل به راه اندازي جنگ هاي غيرقانوني است و اين اقدام غرب امنيت ديگر كشورها را به خطر انداخته است.
معترضين همچنين برگزاري چهل وهفتمين اجلاس امنيتي را به دليل بررسي سياست هاي جنگ طلبانه توسط شركت كنندگان محكوم كردند. گفتني است در اين كنفرانس امنيتي نمايندگان كشورهاي بزرگ و عضو ناتو به بررسي سياست هاي امنيتي جهان براي سال هاي آينده پرداخته و اقدام به تبادل نظر مي كنند. معمولا در جريان برگزاري اين گونه كنفرانس ها، مخالفان جنگ نيز تجمعاتي برگزار مي كنند كه غالبا با خشونت هايي از سوي نيروهاي امنيتي مواجه مي شود.
در جريان برگزاري كنفرانس امنيتي مونيخ چندين نفر از تظاهركنندگان دستگير شدند.
اين كنفرانس كه از روز جمعه آغاز شد، ديروز به كار خود پايان داد.

 



بوش از ترس دستگيري به ژنو نرفت

رئيس جمهور پيشين آمريكا از ترس دستگيري و راه اندازي تظاهرات اعتراضي سفر خود به سوئيس را لغو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا پس از شنيدن خبر احتمال دستگير شدنش از سوي مقامات قضائي سوئيس كه بنا به درخواست سازمان حقوقي جهاني مبارزه با شكنجه مطرح شده است و همچنين از ترس مواجه شدن با تظاهرات اعتراضي گسترده قيد سفر به سوئيس را زد.
شبكه خبري بي بي سي نيز با انتشار خبر لغو سفر هفته آينده بوش به ژنو اعلام كرد: سازمان يهودي كه بوش را به سوئيس دعوت كرده بود گفته است، اين سفر به خاطر خطر ناشي از تظاهرات و برخي مسائل امنيتي لغو شده است. چند روز پيش سازمان حقوقي جهاني مبارزه با شكنجه از سوئيس خواست تا پس از ورود بوش به اين كشور وي را به خاطر صدور دستور شكنجه در دوران رياست جمهوري اش بازداشت و مورد بازجويي قرار دهد. گزارش هاي دريافتي حاكي است چندين گروه حقوق بشري از جمله عفو بين الملل نيز درخواست هاي مشابهي مطرح كرده اند.
يادآور مي شود بوش در دوران رياست جمهوري خود شخصا دستور شكنجه غرق مصنوعي(واتربوردينگ) زندانيان و مظنونان تروريستي را صادر كرده بود. وي همچنين تاكيد كرده بود كه «مردم آمريكا از او انتظار دارند اطلاعات لازم را از مظنونين كسب كرده و براي حفاظت از خودش استفاده كند.»

 



ادامه تظاهرات همبستگي با انقلاب مصر در شهرهاي بزرگ جهان

سرويس خارجي-
تظاهرات جهاني در همبستگي با انقلاب مردم مصر در سراسر جهان همچنان ادامه دارد و در جريان آن تظاهر كنندگان خواستار استعفاي حسني مبارك رئيس جمهور مصر شدند.
هزاران نفر از حاميان مردم مصر روز گذشته در مقابل سفارت مصر در لندن به نشانه همبستگي با انقلاب مصر تظاهرات كردند.
تظاهر كنندگان در حالي كه تصاويري از مردم مصر را كه در جريان قيام چند روز گذشته كشته شده بودند حمل مي كردند و شعار مرگ بر مبارك سر مي دادند خواستار سرنگوني مبارك شدند.
يك راهپيمايي ضدجنگ نيز از سفارت آمريكا تا سفارت مصر برگزار شد كه اين تظاهرات كنندگان نيز به جمع حاميان انقلاب مصر پيوستند.
مصري هاي مقيم كانادا نيز در خيابان هاي مونترال تظاهرات كرده خواستار استعفاي مبارك شدند.
تظاهرات مشابهي نيز در كبك، اوتاوا، تورنتو و ديگر شهرهاي كانادا برگزار شد.
هزاران نفر نيز در چندين شهر آمريكا به نشاني همبستگي با تظاهرات ضددولتي مردم مصر تجمع كردند و كناره گيري حسني مبارك را خواستار شدند.
در واشنگتن، سياتل، نيويورك، آتالانتا، نيواورلئان و ديگر شهرهاي آمريكا نيز تظاهرات و تجمعاتي در حمايت از انقلاب مصر برگزار شد.
تظاهرات مشابهي در پاريس و شهرهاي فرانسه برگزار شد و آنها خواستار استعفاي حسني مبارك شدند. در ژاپن، لبنان، مغرب نيز تظاهرات مشابهي در همبستگي با مردم مصر برگزار شد.
صدها نفر از مردم فلسطين نيز با برگزاري تظاهرات در كرانه باختري همبستگي خود را با معترضان ضددولت در مصر ابراز داشتند.

 



مردم الجزاير: هفته آينده به خيابان ها مي آييم

سرويس خارجي-
به رغم وعده هاي دولت الجزاير براي انجام اصلاحات، مخالفان اعلام كردند كه همچنان به تظاهرات اعتراض آميز خود ادامه خواهند داد.
مخالفان در الجزاير اعلام كردند كه به رغم وعده هاي «عبدالعزيز بوتفليقه» رئيس جمهور اين كشور براي برآورده كردن خواسته هاي معترضان، آنان تظاهرات اعتراض آميز خود را برگزار خواهند كرد.
نماينده احزاب مخالف و گروه هاي مدني الجزاير اظهار داشت كه تظاهرات گسترده مخالفان در روز 12 فوريه (23 بهمن ماه) برگزار خواهد شد.گفتني است بوتفليقه در مصاحبه با راديو تلويزيون الجزاير اعلام كرده بود كه وضعيت فوق العاده را كه از 19 سال پيش در اين كشور حاكم شده بود لغو مي كند و به خواسته هاي معترضان توجه خواهد كرد.
وي افزود كه نمي خواهد كشورش به سرنوشت تونس و مصر دچار شود اين در حالي است كه تظاهركنندگان اعلام كردند كه به تظاهرات خود ادامه مي دهند زيرا بوتفليقه در اقدامات خود جدي نيست و خواسته هاي معترضان همچنان لاينحل باقي مانده است.الجزايري ها همچنين معتقدند كه دولت براي تحقق دموكراسي در الجزاير جدي نيست و بيكاري و مشكلات اقتصادي به قوت خود باقي است.

 



400 جنايتكار جنگي در انگليس

سازمان مهاجرت انگليس اعلام كرد كه 400 جنايتكار جنگي در انگليس آزادانه زندگي مي كنند بدون اين كه مورد پيگرد قضايي قرار گيرند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك واحد ويژه در داخل سازمان مهاجرت انگليس خواستار اتخاذ تدابيري عليه جنايتكاراني شده است كه به راحتي در اين كشور زندگي مي كنند.
براساس تحقيقات اين گروه ويژه تاكنون 400 نفر از اين جنايتكاران در انگليس زندگي مي كنند و آزادانه در كشور تردد و فعاليت مي كنند.
قرار است پليس انگليس در مورد اتهامات اين جنايتكاران تحقيق كند.
اين جنايتكاران از كشورهاي مختلفي از جمله عراق، افغانستان، سريلانكا، روآندا و جمهوري دموكراتيك كنگو هستند و بسياري از آنان در كشورهاي خود سمت هاي مهمي داشته و نقش فعالي در شكنجه، اعمال غيرانساني و جنايات ضدبشري داشته اند.
به رغم تصويب قوانيني كه با توجه به آنها مي توان متهمان را مورد بازجويي قرار داد، تاكنون كسي در دادگاههاي انگليس مورد بازجويي قرار نگرفته است.
به گفته پليس لندن از زمان تصويب اين قانون در سال 2010 تحقيقاتي در مورد مجرمان جنگي متهم صورت نگرفته است.
«مايكل مك كان» نماينده مجلس كانادا در اين باره گفت، به نظر مي رسد دولتمردان و دستگاه قضايي انگليس براي پيگرد و محاكمه اين جنايتكاران اهميتي قائل نيستند.
«كوين لوي» عضو يك سازمان حقوق بشري نيز اظهار داشت، دولت انگليس مدعي است كه اين كشور نبايد بهشتي براي جنايتكاران جنگي و مجرمان ديگر كشورها باشد اما تا وقتي عزم و اراده سياسي براي استفاده از قانون وجود نداشته باشد نمي توان اين مجرمان را تحت تعقيب قرار داد.

 



تظاهر كنندگان ايتاليايي:برلوسكني فاسد بايد بركنار شود

هزاران نفر از مردم ايتاليا با برپايي تظاهرات ضددولتي خواستار بركناري «نخست وزير فاسد» خود شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم «ميلان» شنبه با برپايي تظاهرات، فسادهاي اخلاقي «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير 74 ساله خود را باعث «بي اعتباري» بين المللي كشورشان دانسته و خواستار استعفاي فوري وي شدند.
گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» حاكي است، افشاي رابطه «برلوسكني» با دختري 17 ساله در كنار ساير اتهامات مشابه عامل اصلي خشم مردم ايتاليا و در نتيجه تقاضاي آنها براي بركناري وي است.
تظاهر كنندگان با تهيه طوماري با امضاي بيش از 100 هزار نفر از مردم برخواسته خود تاكيد كردند.
خبرگزاري رويتر نيز شمار تجمع كنندگان را نزديك به 10 هزار نفر اعلام كرد و نوشت اين جمعيت با حضور در يك سالن بزرگ كنسرت و اطراف ساختمان به سخنراني ترتيب دهندگان تجمع گوش كردند.
يكي از سخنرانان در اين باره گفت: از مردم ايتاليا مي خواهد تا عليه نخست وزير فاسد كه به مردمش دروغ مي گويد قيام كنند.
برخي گزارش ها نيز حاكي است، همزمان با اين تجمع هزاران نفر از مردم نيز در شهر «فلورانس» تظاهرات مشابهي برپا كردند.
گفتني است، نخست وزير ايتاليا با رد اتهامات وارده بر ادامه حضور خود در قدرت تاكيد مي كند. وي حتي چندين بار با درخواست معترضان مبني بر برگزاري انتخابات پيش از موعد مخالفت كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14