(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 بهمن 1389- شماره 19859

ترور نافرجام عضو فعال حزب نهضت اسلامي در تاجيكستان
كشور جديد جنوب سودان به زودي اعلام موجوديت مي كند
شخصيت شيعه عربستان: پادشاه سعودي منتظر قيام هاي مردمي باشد
شكست گفت وگوي احزاب با دولت قاهره مردم: مذاكره بي مذاكره رژيم مبارك بايد سرنگون شود
بررسي اوضاع منطقه در ديدار اردوغان و بشار اسد
اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي در بنگلادش
اهتزاز عكس هاي امام و رهبري در تظاهرات همبستگي با انقلاب مصر
فعاليت حزب بن علي غيرقانوني اعلام شد
تظاهرات عليه برلوسكني با دخالت پليس به درگيري انجاميد
سيدحسن نصرالله:من آماده ام خود را براي اهداف انقلاب مصر فدا كنم
وزارت بهداشت غزه نسبت به وقوع فاجعه انساني هشدار داد
شكايت كامبوج به شوراي امنيت همزمان با ادامه درگيري ها با تايلند
امير كويت استعفاي وزير كشور را پذيرفت



ترور نافرجام عضو فعال حزب نهضت اسلامي در تاجيكستان

عضو فعال حزب «نهضت اسلامي» تاجيكستان از سوي افراد ناشناس ترور شد.
به گزارش فارس، «حكمت الله سيف الله زاده»، سردبير نشريه «نجات» و از اعضاي حزب «نهضت اسلامي» تاجيكستان صبح ديروز هنگام سوار شدن به تاكسي مورد حمله مسلحانه افرادي ناشناس قرار گرفت. بنا به اعلام دفتر مطبوعاتي حزب نهضت اسلامي، در اين حادثه «سيف الله زاده» از ناحيه سر، صورت و بدن مجروح شد.معاون اين حزب نيز در واكنش به اين خبر گفت: بر اين باور است كه اين اقدام از پيش طراحي شده و سفارشي بوده و با مسائل سياسي و فرهنگي كشور نيز بي ارتباط نيست.
وزارت كشور تاجيكستان نيز اعلام كرد تحقيقات براي شناسايي افراد مهاجم آغاز شده است. گفتني است «سيف الله زاده» در يكي از بيمارستان هاي شهر «دوشنبه» بستري شده است.

 



كشور جديد جنوب سودان به زودي اعلام موجوديت مي كند

وزير اطلاع رساني منطقه جنوب سودان اعلام كرد، كشور مستقل جنوب سودان در ماه ژوئيه (تيرماه) تشكيل مي شود.
«برنابا ماريال بنجامين» با اعلام مطلب فوق افزود، مسئولان به دنبال پايتخت جديدي براي اين كشور مستقل به جاي «جوبا» پايتخت كنوني جنوب سودان هستند.وي تاكيد كرد، كميته وزارتي اين منطقه، بهترين گزينه را براي اين مسئله بررسي مي كند.
اين در حالي است كه كميسيون همه پرسي جنوب سودان قرار است به زودي نتايج نهايي اين همه پرسي را اعلام كند.
نتايج اوليه اين همه پرسي از تاييد جدايي جنوب از شمال سودان از سوي 98 درصد ساكنان اين منطقه خبر داده بود.گفتني است پرچم احتمالي جنوب سودان در همه جاي «جوبا» به اهتزاز در آمده است.

 



شخصيت شيعه عربستان: پادشاه سعودي منتظر قيام هاي مردمي باشد

يك شخصيت شيعه برجسته در عربستان به دولت سعودي هشدار داد كه اگر اصلاحات ريشه اي و گسترده در اين كشور ايجاد نكند، با قيام مردمي مواجه مي شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «حسن عبدالهادي بوخمسين» طي اظهاراتي در برابر نمازگزاران مسجد شهر «الهفوف»، تصريح كرد: عربستان به اصلاحات ريشه اي و گسترده در تمام زمينه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي نياز دارد. وي هشدار داد كه در صورت پشت كردن دولت به اصلاحات، تظاهرات مردمي اين كشور را فراخواهد گرفت.
وي در ادامه، درباره انقلاب تونس و تظاهرات كنوني مصر اظهار داشت: بزرگترين درسي كه مي توان از اين حوادث تاريخي بزرگ گرفت، اين است كه تحقق امنيت و تضمين آرامش و ثبات در كشور در گرو تضمين حقوق اساسي افراد جامعه است.
بوخمسين همچنين، از دولت هاي عربي خواست تا حقوق سياسي، اقتصادي و اجتماعي مردم خود را به آنها برگردانند، چرا كه در غير اين صورت، احساسات آنها برانگيخته شده و درگيري و تظاهرات صورت خواهد گرفت.
در همين حال، از شهر رياض خبر مي رسد كه 40 تن از زنان عربستان با تظاهرات در خيابان هاي اين شهر، خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند. به گفته اين زنان، افراد زيادي در عربستان بدون هرگونه تفهيم اتهام و محاكمه و به بهانه مبارزه با تروريسم، در زندان هاي اين كشور به سر مي برند.

 



شكست گفت وگوي احزاب با دولت قاهره مردم: مذاكره بي مذاكره رژيم مبارك بايد سرنگون شود

مردم معترض مصر، ضمن اعتراض به مذاكرات نمايندگان احزاب با عمر سليمان آن را وقت كشي خواندند و اعلام كردند، تنها راه حل بحران كنوني، سرنگوني رژيم مبارك است.
به گزارش خبرگزاري ها، تجمع كنندگان مصري در ميدان «التحرير» در مركز «قاهره» براي دومين هفته پياپي تظاهرات، بر موضع خود مبني بر بركناري مبارك از قدرت و محاكمه وي تاكيد كردند.
براساس اين گزارش، گروه هاي مخالف مصري روز يكشنبه پس از اينكه هيچ توجهي به درخواست آنها براي كناره گيري مبارك از قدرت نشد، از شكست آن خبر دادند.
نمايندگان گروه هاي مخالف دولت در مذاكرات خود، خواستار استعفاي مبارك، انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات در سريع ترين زمان ممكن شده بودند، اما عمر سليمان معاون رئيس جمهور با خواسته هاي آنان مخالفت كرد.
عمر سليمان در اين مذاكرات بر دادن زمان كافي به دولت براي انجام اصلاحات سياسي و مشاركت احزاب و گروه هاي مخالف در حكومت قول مساعد داد و گفت: حسني مبارك به تدريج مواد 76 و 77 قانون اساسي براي فراهم كردن انتخابات رياست جمهوري را لغو خواهد كرد.
از سوي ديگر، «عصام العريان» از رهبران برجسته اخوان المسلمين گفت: خواست هاي ما همان است كه قبلا تكرار كرده ايم، اما آنها (دولت) به اغلب خواسته هاي ما جواب ندادند و برخي از پاسخ هاي داده شده از سوي آنان نيز ظاهري بوده است.
محمود عزت از ديگر رهبران جماعت اخوان المسلمين متذكر شد: اعتراض ها عليه حكومت حسني مبارك تا سرنگوني وي ادامه خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا معتقد است مبارك سرانجام كنار خواهد رفت يا نه، گفت: اين موضوع به پشتكار و فشار مردم بستگي دارد و ما از آنان حمايت خواهيم كرد.
اين در حالي است كه تظاهركنندگان در ميدان التحرير قاهره در دومين هفته اعتراضات خود، شعار سرنگوني رژيم مبارك را سر دادند و با ادامه مذاكرات مخالفت كردند.
معترضان كه هفته جاري را هفته پايداري و مقاومت ناميده اند امروز و پنجشنبه را روز تظاهرات ميليوني براي وادار كردن مبارك به كناره گيري از قدرت عنوان كردند.
جنبش «الكفايه» و حزب الفد كه از احزاب اصلي مخالف رژيم مبارك نيز به شمار مي آيند، اعلام كردند كه خواسته هاي ملت با گفت وگو با رژيم حاكم محقق نخواهد شد و حكومت مبارك بايد ساقط شود.
آنها همچنين بر حضور طرفداران خود در تظاهرات روز سه شنبه و پنجشنبه در سراسر مصر تاكيد كردند.
از شهر المنصوره نيزگزارش مي رسد، درگيري هاي بسيار شديدي بين نيروهاي امنيتي و تظاهركنندگان مصري در جريان است و پخش تصاوير كشته شدن يك جوان مصري توسط نيروهاي امنيتي در شبكه هاي خبري، خشم مردم را برانگيخته است.
در منطقه رفح در مرز بين مصر و غزه نيز، چندين گلوله «آر پي جي» به سوي مراكز امنيتي شليك شده است.
تحركات نظامي آمريكا
دولت آمريكا كه آغاز تحولات سياسي و تظاهرات مردمي عليه رژيم مبارك، مواضع دو پهلويي را اتخاذ كرده است در ظاهر از حركت عدالتخواهانه مردم حمايت مي كند، اما در خفا همچنان بر بقاي ديكتاتور بر مسند قدرت تلاش مي كند.
به گزارش ايرنا، ناو هواپيمابر «كارسارژ» كه علاوه بر تعدادي هواپيماي جنگنده و هلي كوپتر نظامي، حدود 800 تفنگدار دريايي را نيز با خود حمل مي كند به تازگي وارد آب هاي درياي سرخ شده است.
حضور نظامي آمريكا در سواحل مصر به بهانه كمك به خارج كردن شهروندان آمريكايي از مصر در حالي صورت مي گيرد كه مقامات وزارت دفاع (پنتاگون) ادعا كرده اند قصد مداخله نظامي در امور مصر را ندارند و اعزام نيروهاي نظامي به آب هاي ساحلي مصر، صرفا يك اقدام احتياطي است.
«هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا نيز اعلام كرد: كناره گيري مبارك از قدرت در كوتاه مدت عملي نيست، اما دولت مصر نيز بايد به خواسته هاي مردم توجه كند!
وزير خارجه آمريكا خاطرنشان كرد: اكنون مصري ها، كساني هستند كه بايد تعيين كنند چه بايد بكنند و اين موضوع به ما ربطي ندارد كه بگوئيم چه بكنند.
كلينتون تصريح كرد: مسلما استعفاي مبارك در اين برهه زماني، ممكن است پيامدهاي منفي براي مصر و منطقه داشته باشد.
اين در حالي است كه دولت اوباما، تمامي تلاش خود را به كار گرفته است تا شرايط در مصر را به نفع خود به دست گيرد و در نظر دارد عوامل خود را در اين كشور بر سر كار آورد.
توطئه عربستان
منابع خبري اعلام كردند: رژيم عربستان در حال استفاده از تمام امكانات تبليغاتي، رسانه اي، سياسي و اطلاعاتي خود براي حمايت از رژيم مبارك و جلوگيري از پيروزي قيام مردمي در مصر است.
به گزارش فارس به نقل از راديو «الشرق» كه از اسلو پايتخت نروژ پخش مي شود، دولت عربستان از ابتداي قيام مردمي در مصر، يك كميته اضطراري براي پيگيري تحولات اين كشور تشكيل داده است و از طريق ماموران مخفي خود، تلاش هاي فراواني براي رخنه در ميان انقلابيون به خصوص اخوان المسلمين به عمل آورده است.راديو «الشرق»، ترس سران عربستان از دچار شدن به سرنوشت مبارك را مهم ترين عامل در دسيسه چيني سران آل سعود براي انحراف قيام مردمي در مصر عنوان كرده است.
آخرين خبرها
¤ معترضان مصري خواستار بازگرداندن 70 ميليارد دلار پول هاي سرقت شده توسط رژيم مبارك شدند.
¤ حزب سبز آلمان با پذيرش مبارك در اين كشور به بهانه معالجه و درمان بيماري به شدت مخالفت كرد.
¤ روزنامه تشرين: انقلاب مصر، طرح خاورميانه جديد آمريكا را به چالش كشيد.
¤ بيش از 200 هنرمند، انديشمند و روزنامه نگار مصري با انتشار بيانيه اي، از عملكرد رسانه هاي وابسته به دولت مبارك اعلام برائت كردند.
¤ يك روزنامه انگليسي فاش كرد: فرانك ويزنر فرستاده آمريكا به قاهره داراي روابط اقتصادي محكمي با رژيم مبارك است.

 



بررسي اوضاع منطقه در ديدار اردوغان و بشار اسد

سرويس خارجي-
نخست وزير تركيه و رئيس جمهور سوريه در ديدار با يكديگر نسبت به برقراري ثبات و امنيت در مصر و لبنان تاكيد كردند.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در سفر خود به سوريه و ديدار با بشار اسد ابراز اميدواري كرد تا دو كشور براي برقراري ثبات در لبنان با يكديگر همكاري كنند. دو طرف همچنين ابراز اميدواري كردند تا ثبات و امنيت به مصر بازگردد و تلاش هايي براي رفاه و تامين حقوق مصري ها صورت پذيرد.
نخست وزير تركيه در اين ديدار خواستار توسعه روابط و گسترش همكاري هاي دو كشور در تمامي زمينه ها شد.
بشار اسد نيز در اين ديدار ضمن با اهميت توصيف كردن جايگاه تركيه در منطقه اظهار داشت، همكاري دو كشور مي تواند زمينه ساز تحولات مثبت و مفيدي براي آينده منطقه باشد.
از سوي ديگر، منابع نزديك به نجيب ميقاتي نخست وزير جديد لبنان اعلام كردند كه ارتباطات وي با برخي جريان هاي 14 مارس كه قصد تحريم دولت آينده را داشتند پشت سر گذاشته شده و اين گروه ها تمايل خود را براي شركت در دولت آينده اعلام كرده اند.
اين منابع افزودند كه ميقاتي پيش نويس اوليه بيانيه وزارتي خود را آماده كرده است و طي هفته آينده دولت تشكيل خواهد شد.
به گفته اين منابع در دولت جديد ميقاتي احتمالا 17 وزير از جريان اكثريت جديد پارلمان لبنان (جريان هاي همسو با حزب الله) و 13 وزير از جريان مخالف (حريري و هم پيمانانش) حضور خواهند داشت.
در همين رابطه نبيه بري رئيس مجلس لبنان اظهار داشت، بررسي وزيران پيشنهادي به طور رسمي مورد بحث و گفت وگو قرار گرفته و پيش بيني مي شود كه همه مسائل به صورت مثبت و كارساز پيش رود.
وي تاكيد كرد، كساني كه قبل از تشكيل دولت براي نجيب ميقاتي شرط تعيين كرده بودند در واقع خواهان سنگ اندازي در مسير تشكيل دولت هستند. برخي از نمايندگان پارلمان لبنان كه عضو فراكسيون مقاومت وابسته به حزب الله هستند نيز با انتشار بيانيه اي خواستار دولتي صالح و قدرتمند و پايبند به همزيستي مشترك شدند و تاكيد كردند كه دولت جديد بايد لبنان را از سلطه امپرياليستي خارج به نيروهاي داخلي متكي باشد. اين نمايندگان همچنين بر وجود اراده توافق و گفت وگو بين گروه هاي لبناني و اجتناب از هرگونه فتنه گري تاكيد كردند.
ساير رويدادها
¤ سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه براي ديدار و گفت وگو با مقامات لبناني طي روزهاي آينده به بيروت سفر خواهد كرد.
¤ روزنامه الاخبار نوشت، قاضي دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري مراحل مقدماتي تشكيل جلسه دادگاه را فراهم كرده است.
¤ نظاميان رژيم صهيونيستي روز يكشنبه خط مرزي لبنان در شرق روستاي كفر شوبا را پشت سر گذاشته و حدود 25 كيلومتر در خاك اين كشور پيشروي كردند.

 



اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي در بنگلادش

تظاهرات و اعتصاب ضد دولتي در بنگلادش به خشونت كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از فراخوان حزب مخالف دولت بنگلادش به برگزاري اعتصاب يك روزه، هزاران نفر از نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش در خيابانهاي شهر «داكا» مستقر شدند.
با امنيتي شدن اوضاع تمام فروشگاهها، مدارس و مراكز تجاري پايتخت به حال تعطيل درآمد. خانم «خالده ضياء» نخست وزير سابق اين كشور به عنوان رهبر اپوزيسيون دليل اين اعتصاب را، بي كفايتي دولت در مهار قيمت اقلام و برقراري نظم و قانون اعلام كرد.
پليس بنگلادش نيز ديروز اعلام كرد، يكشنبه شب و ساعاتي پس از فراخوان اعتصاب دست كم هشت اتوبوس به دست گروههايي از مخالفين به آتش كشيده شد.
احداث يك فرودگاه جديد در منطقه سيل خيز سرينگر واقع در جنوب «داكا» با نام پدر نخست وزير بنگلادش از ديگر دلايل مخالفان براي راه اندازي اعتصاب هاي ضددولتي است. به اعتقاد مخالفان ساخت اين فرودگاه حيف و ميل كردن منابع مالي ملي است.

 



اهتزاز عكس هاي امام و رهبري در تظاهرات همبستگي با انقلاب مصر

در تظاهرات همبستگي با انقلاب مصر در كشورهاي مختلف جهان تصاوير امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري به اهتزاز درآمد و تظاهركنندگان خواستار سرنگوني حكومت حسني مبارك شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، صدها نفر از مردم پاكستان يكشنبه به طرفداري از انقلاب ملت مصر عليه دولت مبارك تظاهرات كردند. در اين تظاهرات كه در شهر بندري كراچي برگزار شد، راهپيمايان علاوه بر مبارك، عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي نيز شعار دادند و پرچم آنها را به آتش كشيدند. پاكستاني ها اعلام كردند كه از خيزش و انقلاب مردمي مصر حمايت مي كنند.
شمار زيادي از زنان محجبه پاكستاني نيز در تظاهرات كراچي حضور داشتند. شمار زيادي از تظاهركنندگان تصاوير امام خميني(ره) و رهبر انقلاب را در دست داشتند. بر روي برخي از پلاكاردهاي تظاهركنندگان نوشته شده بود: «مرگ بر آمريكا» و «انقلاب مصر به استقرار حكومت اسلامي منجر شود».
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز از شهر اسلامبول تركيه گزارش داد، هواداران حزب اسلامگراي «صداي مردم» تركيه يكشنبه با برگزاري تظاهرات و اجتماع در ميدان «تقسيم» اسلامبول، از قيام مردم مصر عليه دولت مبارك حمايت كردند. تظاهركنندگان با اعلام پشتيباني از خواسته هاي مصري ها، خواستار سرنگوني رژيم مبارك شدند. اجتماع كنندگان در ميدان تقسيم، مبارك را فرعون مصر خواندند و عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي هم شعار دادند و سياست هاي جانبدارانه قاهره از رژيم تل آويو را محكوم كردند. گروهي از تظاهركنندگان آدمك مبارك را روي شتري قرار داده بودند.
«مرگ بر ديكتاتور» و «مرگ بر مبارك خائن» از جمله شعارهايي بود كه معترضان در اين تظاهرات سر مي دادند. سخنگوي تظاهركنندگان با اعلام اينكه ميدان «التحرير» قاهره نماد آزادي مردم مسلمان مصر خواهد بود، از شهرداري اسلامبول خواست نام يكي از ميدان هاي اين شهر را «التحرير» بگذارد.
14 روز است كه شمار زيادي از مردم مصر به طور شبانه روز در ميدان التحرير حضور دارند و عليه مبارك شعار مي دهند.
خبرگزاري ايسنا نيز از پايتخت انگليس گزارش داد، صدها نفر در حمايت از تظاهرات و انقلاب مصري ها، مقابل ساختمان نخست وزير انگليس در لندن اجتماع كردند.
تظاهركنندگان پرچم مصر را در دست داشتند و عليه مبارك شعار مي دادند. اجتماع كنندگان نامه اعتراض آميزي را نيز به «ديويدكامرون» نخست وزير انگليس دادند و از وي خواستند دست از حمايت دولت مصر بردارد. اين در حالي است كه تحصن شهروندان مصري مقيم انگليس در برابر سفارت مصر، وارد دهمين روز خود شد.
از سوي ديگر، «كمال الهلياوي»، سخنگوي سابق «اخوان المسلمين» در غرب و رئيس «جبهه نجات مصر»، به شبكه الجزيره گفت: رژيم مبارك مي خواهد همچنان زمام امور را در دست داشته باشد، اين رژيم هرچند ادعاي اصلاحات دارد، اما مطمئنا فساد بيشتري به بار مي آورد. اين رژيم مي خواهد كه انقلاب مقدس كنوني را از بين ببرد، اما توانايي انجام اين كار را ندارد.رئيس جبهه نجات مصر با بيان اينكه اگر سران نظام ذره اي حس ميهن پرستي داشته باشند، بايد هر چه زودتر خواسته هاي ملت را برآورده كنند، اظهار داشت: نظام مبارك براي از بين بردن انقلاب حتي در قرن بيست ويكم از اسب و شتر استفاده كرد، اما ستون هاي اين انقلاب مستحكم تر از آن است كه با تلاش هاي اين نظام فاسد و اقدامات اوباش وابسته به آن، فرو ريزد.

 



فعاليت حزب بن علي غيرقانوني اعلام شد

وزير كشور تونس تحت فشار مردم، فعاليت حزب حاكم سابق اين كشور را ممنوع اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، وزير كشور تونس طي حكمي، هرگونه فعاليت حزب «تجمع دموكراتيك قانون اساسي» متعلق به «زين العابدين بن علي» را غيرقانوني اعلام كرد. بن علي، رئيس جمهور فراري تونس، هم اكنون در عربستان به سر مي برد. وزير كشور تونس در ارتباط با اين حكم خود اعلام كرد كه اين تصميم به خاطر وضعيت فوق العاده اي كه در كشور وجود دارد، اتخاذ شده است، تا منافع عاليه كشور حفظ شود. البته، علت اصلي تصميم وزير كشور، فشار مضاعف از جانب مردم بوده است. در پي قيام مردمي ماه گذشته تونس، كه طي آن 219 نفر كشته شده اند، دولت زين العابدين بن علي پس از 23 سال حكومت در اين كشور سقوط كرد.
مسئولان فعال در تونس بر آن هستند تا با تدابير خود مانع از ادامه ناآرامي هايي شوند كه هنوز هم در اين كشور وجود دارد. ناراضيان خواستار كناره گيري مقام هاي فعلي نيز هستند.

 



تظاهرات عليه برلوسكني با دخالت پليس به درگيري انجاميد

تجمع هزاران ايتاليايي در مقابل ويلاي شخصي برلوسكني با دخالت پليس به درگيري و خشونت كشيده شد.
در اعتراض به رسوايي اخلاقي «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير ايتاليا هزاران تن در مقابل ويلاي وي در حوزه شهر ميلان تجمع كردند و خواهان استعفاي او شدند. همزمان در چند شهر ديگر ايتاليا تجمعاتي در همين رابطه برگزار شد.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، برخي روزنامه هاي ايتاليا گزارش دادند كه در اين تظاهرات درگيري شديدي ميان معترضان و پليس رخ داده است، به ويژه زماني كه گروهي از تظاهركنندگان قصد نزديك شدن به ويلاي برلوسكني را داشتند.
به گزارش يورونيوز، يك زن تظاهركننده در گفت وگو با اين شبكه گفت: «او مايه شرم و سرافكندگي ماست. فكر مي كنم بهتر است استعفا دهد. او چهره و شخصيت زنان را تخريب كرده است. براي همين فكر مي كنم او بايد قطعا از مقام نخست وزيري كنار برود».
تظاهركنندگان پلاكاردهايي با مضامين طنزآميز نسبت به رسوايي هاي اخلاقي برلوسكني با خود حمل مي كردند.
نويسندگان، دانشگاهيان، و چهره هاي مشهور ايتاليا شنبه نيز به همراه هزاران تن در شهرهاي ميلان و «فلورانس» عليه جنجال هاي اخلاقي برلوسكني راهپيمايي كردند.برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان از رابطه هاي متعدد برلوسكني با زنان و دختران جوان خشمگين هستند و آن را باعث بي آبرويي و خدشه دار شدن اعتبار ايتاليا مي دانند.«اومبرتو اكو»، نويسنده مشهور ايتاليايي در ميلان با اشاره به وقايع اخير مصر گفت: «برلوسكني شيوه مشتركي با مبارك دارد و آن اينكه نمي خواهد استعفا دهد.»طبق اين گزارش، برلوسكني اخيرا با حمايت از «حسني مبارك»، رئيس جمهور مصر در مورد وي گفت: «او كسي است كه همواره در جهان غرب و به ويژه آمريكا از وي به عنوان عاقل ترين فرد در خاورميانه ياد شده است».

 



سيدحسن نصرالله:من آماده ام خود را براي اهداف انقلاب مصر فدا كنم

دبير كل حزب الله لبنان ضمن اعلام همبستگي با مردم مصر، انقلاب مصر را يك انقلاب واقعي خواند و تصريح كردحاضر است خود را براي اهداف آن فدا كند.
به گزارش خبرگزاري ها، سيدحسن نصرالله ، دبير كل حزب الله لبنان عصر ديروز در گردهمايي عليه پيمان «كمپ ديويد» سخنراني كرد و با حمايت از آنچه در مصر و تونس مي گذرد علت اين موضع گيري را «قرار گرفتن در كنار مظلومان و مقابل ظالمان» عنوان كرد.
وي گفت: ما همبستگي و حمايت خود را از ملت و جوانان مصري و تونسي اعلام مي كنيم.
وي با عذرخواهي از مردم اين دو كشور به دليل تأخير در موضع گيري افزود: ما احزاب لبنان كه در طول تاريخ همواره مقابل طرح هاي آمريكايي-صهيونيستي در منطقه مقاومت كرده ايم، نمي توانيم در اين خصوص و زماني كه مساله به رويارويي حق و باطل مربوط مي شود بي تفاوت باشيم.
نصرالله همچنين گفت: ما ابتدا سكوت كرديم اما ديديم كه گفته مي شود تجمع كنندگان در شهرهاي مصر و ميدان التحرير را هسته هايي وابسته به حزب الله، حماس يا سپاه پاسداران ايران تحريك مي كنند.
وي در ادامه به برخي از تجربيات تلخ حزب الله در مقابل رژيم مصر اشاره كرد.
«سيدحسن نصرالله» اظهار داشت: شعارها و خون هايي كه ملت مصر اهدا كرده اند نشان مي دهد كه انقلاب آنها انقلاب آزادگان است. انقلاب اقتصادي، سياسي و اجتماعي است.
وي انقلاب مصر را انقلاب همه ملت اين كشور، از مسيحي گرفته تا مسلمان و پير و جوان و زن و مرد دانست و تاكيد كرد مهمترين عنصر اين انقلاب را جوانان تشكيل مي دهند.نصرالله همچنين تصريح كرد: همين ملت است كه بايد تصميم بگيرد چه كار كند و خواستار چه نظامي است. تصميم نهايي دست همين ملت است. تمام اتهام ها در مورد اينكه اين انقلاب از كشورهاي خارجي حمايت مي شود، در برابر اراده ملت مصر شكست خورده است.
وي يادآور شد «گوهر اساسي انقلاب مصر، نه نان يا گرسنگي بلكه به جايگاه مصر در منطقه و جهان و سياست هاي نظام حاكم بويژه در مورد مساله فلسطين و اسرائيل بازمي گردد. دوستان آمريكا و اسرائيل قصد دارند اين انقلاب را انقلاب نان و گرسنگي معرفي كنند.
دبيركل حزب الله لبنان در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: مردم مصر بايد مطمئن باشند كه حركت آنها بر معادلات منطقه اي و جهاني تاثيري شگرف و كم نظير به جا خواهد گذاشت.
وي افزود: انقلاب مصري ها رويدادي بزرگ است كه منجر به سرگرداني و عاجل ماندن آمريكا، رژيم صهيونيستي و متحدان آنان از درك و تحليل آن شده است.
نصرالله گفت: اسرائيل از نگراني و ناراحتي شديد و به خطر افتادن متحد راهبردي و قدرتمندش در منطقه سخن مي گويد، صهيونيست ها در حمايت از رژيم مصر و راس هرم آن اتفاق نظر دارند و با تمام وقاحت اعلام كردند كه كسي كه از اسرائيل دفاع مي كند، ديكتاتورهاي منطقه است.
دبيركل حزب الله لبنان با اعلام اينكه ملت هاي عربي- اسلامي در برابر چشم انداز و افق روشني قرار دارند افزود: رژيمي وجود دارد كه اسرائيل شب و روز از آن حمايت مي كند و بر مراكز سياسي در جهان براي حمايت و دفاع از آن فشار مي آورد، رژيمي كه مردمانش خواهان سقوط آن هستند و براي رسيدن به اين امر ميليون ها نفر در ميادين تجمع كرده و صدها شهيد و هزاران زخمي داده اند.
نصرالله با تاكيد بر حمايت همه جانبه از مردم مصر افزود: حال پرسشي كه براي مراجع ديني در همه جهان و بزرگان دنيا مطرح مي شود اين است كه در كدامين جبهه قرار گرفته اند؟ در جبهه اسرائيل كه از رژيم مبارك دفاع مي كند يا جبهه مردم كه خواهان سقوط اين رژيم هستند؟
وي افزود: به همه كساني كه به روز حساب ايمان دارند مي گويم كه فردا درباره موضع گيري ما در اين لحظه تاريخي سؤال خواهد شد، زيرا مساله، مساله يك ملت، امت، تاريخ و آينده است.
دبيركل حزب الله در واكنش به كساني كه سكوت كرده يا اعلام بي طرفي كرده اند، گفت: كساني كه امروز موضع بي طرف گرفته اند يا در جبهه ديگري قرار دارند، درباره نتايج اين انقلاب و دستاوردهايي كه طي دهه هاي گذشته از زمان وجود داشت، بازخواست خواهند شد.
نصرالله تصريح كرد: آنچه براي دولت آمريكا اهميت دارد منافع خود و اسرائيل است و براي آنان مهم نيست كه در كشورهاي وابسته و سرسپرده چه كسي در راس قدرت باشد.
دبيركل حزب الله لبنان با اشاره به منفور بودن رژيم هاي هم پيمان اسرائيل افزود: نظرسنجي ها نشان مي دهد رژيم هاي هم پيمان اسرائيل و آمريكا از هيچ محبوبيت و احترامي در نزد ملت هايشان برخوردار نيستند و درست به همين دليل است كه آمريكا از تحولات منطقه ابراز نگراني كرده است.
وي افزود: اين مساله بدان معني نيست كه اين دولت براي سرنگوني نظامي كه در خدمت به آن مي كوشد، برنامه ريزي كرده است، اما آماده است در صورتي كه مردم حركت كردند، راه ميانه را برگزيند و از تجارب گذشته خود استفاده كند. دبيركل حزب الله لبنان گفت: درست به همين دليل است كه آمريكا از سركوب تظاهر كنندگان و برخورد خشونت بار با آنان حمايت نمي كند.

 



وزارت بهداشت غزه نسبت به وقوع فاجعه انساني هشدار داد

وزارت بهداشت غزه نسبت به وقوع فاجعه انساني در غزه به دليل كمبود دارو و محاصره هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري قدس، وزارت بهداشت دولت منتخب فلسطين با انتشار بيانيه اي نسبت به كمبود دارو در غزه و وضعيت بغرنج بيماران اين منطقه محاصره شده هشدار داد.
در اين بيانيه آمده است، بسته شدن كامل گذرگاه غزه به دليل تحولات مصر و محاصره طولاني مدت غزه شرايط بسيار اسفناكي را براي مردم غزه به ويژه در زمينه پزشكي و بهداشتي به وجود آورده است.
اين وزارتخانه افزود، بيش از 170 نوع دارو و 140 كالاي مصرفي پزشكي در غزه به اتمام رسيده است و داروخانه هاي غزه با كمبود دارو مواجه هستند وزارت بهداشت غزه رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين را مسئول افزايش مرگ و مير بيماران فلسطيني دانست و از مجامع بين المللي خواست به رژيم صهيونيستي براي لغو محاصره غزه فشار آورند.
از سوي ديگر، يكي از فرماندهان حماس كه توسط نيروهاي مردمي از زندان رژيم مصر آزاد شده بود روز يكشنبه وارد غزه شد.
«ايمن نوفل» فرمانده ارشد حماس كه از سال 2008 در زندان هاي رژيم ديكتاتور مصر به سر مي برد تحت شديدترين تدابير امنيتي قرار داشت و رژيم قاهره اين تدابير را براي جلوگيري از فرار وي از زندان به كار گرفته بود.
وي مدت ها تحت شكنجه قرار داشت و هفته گذشته توسط مردم معترض به حكومت حسني مبارك آزاد شد و از طريق كانال هاي زيرزميني به غزه بازگشت.
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس در مراسم استقبال از اين فرمانده حماس اظهار داشت، اميدواريم روزي برسد كه تمامي اسيران فلسطيني از زندان هاي رژيم صهيونيستي آزاد و به خانه شان باز گردند.

 



شكايت كامبوج به شوراي امنيت همزمان با ادامه درگيري ها با تايلند

به دنبال ادامه درگيري هاي مسلحانه مرزي بين كامبوج و تايلند، «پنوم پن» خواستار ميانجيگري شوراي امنيت سازمان ملل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، به نقل از شاهدان عيني، درگيري هاي مسلحانه مرزي بين نيروهاي تايلند و كامبوج ديروز (دوشنبه) و براي چهارمين روز پياپي نيز ادامه يافت. به نوشته خبرگزاري «رويتر» صبح ديروز ساكنان مناطق مرزي مورد اختلاف اين دو كشور صداي شليك گلوله و آتش بار سنگيني را شنيده اند كه نظاميان دو كشور به سمت يكديگر گشوده بودند.
در اين حال نخست وزير كامبوج از شوراي امنيت سازمان ملل خواست هرچه سريعتر در اين مناقشه دخالت كرده و مقدمات حل مناقشه را فراهم كند.
«بان كي مون» ، دبير كل سازمان ملل نيز در بيانيه اي به شدت از مناقشه ايجاد شده ميان نيروهاي مرزي اين دو كشور ابراز نگراني كرد و از طرفين خواست با اعلام آتش بس راه حل پايداري را پيدا كنند.
گفتني است از عصر روز جمعه گذشته درگيري هاي مسلحانه اي بر سر مناطق مرزي مورد اختلاف دو كشور آغاز شده كه تاكنون به كشته و مجروح شدن شمار زيادي از دو طرف منجر شده است.

 



امير كويت استعفاي وزير كشور را پذيرفت

در پي مرگ يك فرد بازداشت شده زير شكنجه نيروهاي پليس، امير كويت استعفاي وزير كشور را پذيرفت.
به گزارش فارس، «روضان الروضان» وزير امور شوراي وزيران كويت به خبرگزاري اين كشور گفت: «نخست وزير به هيئت وزيران گفت كه «شيخ صباح الاحمد الصباح» امير كويت استعفاي «شيخ جابر خالد الصباح» را پذيرفته است.»
شيخ جابر استعفاي خود را در 13 ژانويه گذشته تقديم كرد. وي بعد از آن استعفا كرد كه وزارت كشور كويت اذعان كرد احتمالا علل جنايي در پس پرده مرگ «محمد المطيري» است كه در بازداشت نيروهاي پليس بوده است.
وزارت كشور كويت اعلام كرد: تحقيقات از دست داشتن شش نيروي پليس در مرگ المطيري حكايت دارد و اين افراد به دستگاه قضايي سپرده شده اند.
در پي اين امر، وزير كشور استعفا كرد اما هيئت وزيران از او خواست تا در پست خود باقي بماند و تحقيقات درباره پرونده را دنبال كند.
قرار بود وزير كشور روز سه شنبه گذشته در پارلمان به خاطر مرگ المطيري استيضاح شود اما تحقيقات درباره پرونده به تعويق افتاد چرا كه دولت و حاميان در پارلمان تصميم گرفتند كه جلسه استيضاح شش هفته به تعويق بيفتد؛ امري كه خشم مخالفان را بر انگيخت.
بر پايه اين گزارش، شيخ احمد حمود الصباح نيز به عنوان معاون نخست وزير و وزير كشور جديد كويت تعيين شد كه هيئت وزيران كويت نيز از تعيين وي استقبال كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14