(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 بهمن 1389- شماره 19859

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اخوان المسلمين و ايران (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
چوپان (گفت و شنود)
اخوان المسلمين : آرزوي ما تشكيل حكومتي مانند ايران است
برنامه مشترك ايران و تركيه براي افزايش مبادلات تجاري به 30ميليارد دلار تا 5 سال آينده
خاتمي: ناآرامي هاي بعد از انتخابات ارتباط با خارجي ها را آسان تركرده است
شبكه تلويزيوني يا يخچال برفكي؟! (خبر ويژه)
واشنگتن تايمز: مصر از آمريكا دور و به ايران نزديك مي شود (خبر ويژه)
پرز: تمام گزينه هاي پيش رو براي اسرائيل پرهزينه و خطرناك است (خبر ويژه)
تصميم قدرت هاي غربي در مونيخ براي كارشكني مقابل انتفاضه مصر (خبر ويژه)
نمي گذاريم گربه صفتي را از اپوزيسيون بگيريد!(خبر ويژه)



اخوان المسلمين و ايران (يادداشت روز)

«جنبش اخوان المسلمين» در مصر بعنوان يكي از محورهاي شكل دهي به «انتفاضه اخير» شناخته شد. در عين حال پيرامون اين جريان اسلام گرا «اما و اگر»هايي مطرح گرديد و به همين دليل اين روزها در مجامع سياسي ايران نيز درخصوص اهداف، كاركرد، ديدگاهها و چشم انداز فعاليت آنان سوالاتي پديد آمده است. در تحليل مواضع و عملكرد اخوان المسلمين مصر موارد زير مي تواند بر رفع اين ابهامات كمك كند؛
1-اخوان المسلمين در سال 1307 در زماني كه فعاليت مثلث آتاتورك، رضاخان و امان الله خان- در تركيه، ايران و افغانستان- براي استقرار رژيم هايي غرب گرا- تركيب سكولاريزم و خودباختگي- به اوج رسيده بود و جهان اسلام تهديد مي شد، در اسكندريه مصر تاسيس گرديد اخوان المسلمين را يك راننده كه در كانال سوئز شاغل بود، باغبان يك شركت، يك درشكه چي بازار، يك صاحب رختشوي خانه، يك نجار محله افرنج، يك آرايشگر خيابان جامع و حسن البنا يك معلم زبان عربي تاسيس كردند. حسن البنا عمداً به سراغ روشنفكران و چهره هاي متنفذ نرفت و به جاي هر نام ديگري براي «جمعيت» خود، «اخوان المسلمين» را برگزيد او نمي خواست يك حزب سياسي به مفهوم رايج آن راه بياندازد و در قدرت شريك گردد. بلكه درصدد بود در مقابل موج دين ستيزي يك موج بسازد. او با نگاه به اسلوب دين در مواجهه با دين ستيزان مستقيماً به سراغ توده هاي جامعه رفت؛ راننده، باغبان، درشكه چي و... البته خود او از تحصيلات عميق اسلامي برخوردار بود و تجربه كار حزبي در «الاخوان الحصافيه» هم داشت كه داراي رويه اي اصلاح طلبانه- به معناي تغييرطلبي- بود.
اخوان المسلمين كمتر از 5 سال پس از آغاز فعاليت در بيش از 20 شهر مصر شعبه داشت و چندين مركز تبليغ ديني را به وجود آورده بود اين در حالي بود كه در اين سالها انگليس سيطره زيادي بر مصر داشت و «فواد پاشا»، خديو دست نشانده انگليسي ها مشكلات فراواني را سر راه حسن البنا و جمعيت او ايجاد كرده بود.
«جمعيت اخوان المسلمين» 10 سال پس از تاسيس و گسترش اعضا، كنفرانس پنجم خود را برگزار كرد. در اين كنفرانس، حسن البنا در سخنراني خود با صراحت اعلام كرد: «مسئله حكومت در اسلام جزء عقايد و اصول و نه امور فقهي و فروع است». او گفت: «اسلام، دين و حكومت» و «قرآن و شمشير است.» حسن البنا در عين حال رسيدن به هدف نهايي جمعيت اخوان را از طريق مسالمت جويانه و پارلماني ميسر مي دانست و شرايط مصر را با «انقلاب» مناسب نمي ديد. او در سخنراني خود گفت: «پارلمان بهترين وسيله براي تحقق اهداف اخوان است و هدف اخوان در اين جمله خلاصه مي شود: قرآن قانون اساسي ماست.» اين البته به معناي رويگرداني از انقلاب نبود، خود او در كتاب «بين الامس و اليوم» كه در همين سال (1317ش) منتشر گرديد، نوشت: «اگر شرايط منجر به انقلاب شود، اين امر ناشي از دعوت اخوان المسلمين نيست بلكه زاييده شرايط و نتيجه اوضاع و احوال است». اخوان المسلمين احساس مي كرد روي آوردن به شيوه هاي قهرآميز در شرايطي كه آمادگي آن در مردم وجود ندارد و از سوي ديگر با شدت از سوي رژيم تحت حمايت انگليس سركوب مي شود، به نتيجه نمي رسد.
اخوان المسلمين پس از آن تا امروز بر اين دو منهاج- تلاش براي برپايي حكومت اسلامي و استفاده از ظرفيت هاي قانوني و نه رويه قهرآميز- باقي مانده است. همين دو روز پيش- يكشنبه- «كمال الهلباوي» عضو ارشد اخوان المسلمين به شبكه تلويزيون بي بي سي- با وجود اصرار مجري اين شبكه براي يافتن كلمه اي در نفي مواضع الهي حضرت آيت الله خامنه اي، دامت بركاته، راجع به خيزش مردمي مصر- گفت: «من از امام خامنه اي بخاطر مواضعش راجع به مصر تشكر مي كنم. اين موضعي است كه همه مصري ها بايد از آن قدرداني كنند و من اميدوارم در مصر نيز دولت خوبي مثل دولت ايران و رئيس جمهور شجاعي نظير احمدي نژاد بر سركار بيايد».
2- اخوان المسلمين با «افسران آزاد» در براندازي رژيم سلطنتي و اعلام «جمهوري مصر» همراه بود و حتي رهبران «افسران آزاد» نظير جمال عبدالناصر، عبدالمنعم عبدالرؤف، خالد محي الدين، كمال الدين حسين و حسن ابراهيم پيش از آنكه به قدرت برسند، عضو سازمان مخفي جمعيت اخوان المسلمين بودند. اعضاي اخوان در مبارزه ناصر براي آزادسازي كانال سوئز از سلطه انگليسي ها در كنار او قرار داشتند و فرماندهي بسياري از يگانهاي عمل كننده ارتش مصر برعهده افسران وابسته به اخوان بود. پس از ملي شدن كانال سوئز و به نتيجه رسيدن اين مبارزه، ميان رهبران انقلاب مصر اختلاف افتاد. دو جناح از رهبران اخوان خواستند كه افرادي را براي حل و فصل مشكلات مشخص گردانند و اين وساطت ها غالباً مؤثر واقع مي شد. اما روابط اخوان المسلمين با ناصر به درازا نكشيد و او كه بر موج حمايت مردمي و ناسيوناليزم عربي سوار بود و خود را بي نياز از حمايت «برادران سابق» خود مي ديد بناي سخت گيري را گذاشت اين در حالي بود كه در اين دوره، آنان توانسته بودند شعبه هاي خود را در اكثر كشورهاي عربي تأسيس كنند و به يك «جنبش جهاني» تبديل شده بودند. عبدالناصر در اين زمان (1332) علي رغم آنكه تازه به رياست جمهوري رسيده بود و اين پست را تا حد زيادي مديون اخوان المسلمين بود، بر انحلال سه سازمان حساس و كليدي اخوان شامل «شاخه نظامي»، «تشكيلات آن در ارتش» و «سرويس اطلاعاتي» تأكيد كرد و با اعمال فشار به «الهضيبي» رهبر وقت اخوان آن را عملي كرد و حال آنكه در اين زمان افسران عضو اخوان نقش كليدي روي حفظ كانال سوئز داشتند.
ناصر با پافشاري بر ناسيوناليسم به جاي اسلام روز به روز از اخوان المسلمين دورتر شد و كار به جايي رسيد كه ناصر جمعيت اخوان رامنحل كرد و رهبران آن را به زندان انداخت و بعضي از آنان از جمله شخصيت متفكر اخوان «سيد قطب» را اعدام كرد. بر اين اساس بايد گفت اخوان المسلمين در دوره 14 ساله رياست جمهوري عبدالناصر بحراني ترين شرايط خود را سپري كرد.
3- اخوان المسلمين در دوره رياست جمهوري محمد انور سادات شرايط متفاوتي را سپري كرد. وقتي سادات در سال 1350 - بعد از مرگ ناصر- به روي كار آمد خود را -به نسبت ناصر- در شرايط ضعف ارزيابي كرد. از اين رو او براي اينكه جاي پاي خود را در ميان مردم محكم گرداند، رهبران زنداني اخوان را آزاد كرد و تلاش كرد از توانايي هاي آنان براي بهبود شرايط خود كمك بگيرد. براين اساس اخوان و نيروهاي فراوان آن از او در جنگ 1973 عليه اسرائيل كه با هدف ظاهري بازگرداندن صحراي سينا و منطقه طابا- كه در جنگ 1967 به اشغال اسرائيل درآمده بود- و با هدف واقعي مذاكره با رژيم صهيونيستي انجام شد و سادات اين هدف را مخفي نگه داشته بود، حمايت كردند و اين كمك فراواني به سادات براي شكستن «خط بارلو» كه ناممكن مي نمود، كرد. اما سادات به زودي اهداف خود را از جنگ 1973 عيان كرد، او با سفر سه روزه به تل آويو- در سال 1975- به آرمانهاي جمعيت اخوان در مورد آزادسازي قدس و فلسطين خيانت كرد و از اين رو اخوان به شدت با سادات به مخالفت برخاست كه اين مخالفت ها در جريان اجلاس كمپ ديويد به اوج خود رسيد و به بازداشت دست جمعي اعضاي ارشد اخوان و انحلال اين جمعيت انجاميد.
4- با ترور سادات توسط يك افسر ارتشي عضو «جهاد اسلامي مصر» و روي كارآمدن حسني مبارك وضعيت اخوان تا حدودي دگرگون شد. مبارك قول داد كه سياست هاي ناصر و سادات در محدود كردن احزاب و كنترل انتخابات را كنار بگذارد. اخوان كه دنبال فرصت بود از اين سياست استقبال كرد و در انتخابات مجلس مشورتي مصر شركت كرد و توانست بيش از يك سوم كرسي هاي مجلس را در سال 1985 بدست آورد و آن را در انتخابات 1990 به 35 درصد برساند اين روند نگراني زيادي را براي دولت سكولار حسني مبارك و غرب به وجود آورد و سبب شد كه مبارك نتايج انتخاباتي آن سال را نپذيرد و به برگزاري انتخاباتي تضمين شده براي حزب خود- دمكراتيك ملي- روي آورد.
5- اخوان المسلمين در سطح بين المللي تاثيرگذارترين جريان سياسي سني مي باشد كه در 17 كشور عربي و 10 كشور غير عرب شعبه دارد و سه دولت اسلامي را در ميان كشورهاي با جمعيت اكثريت سني به وجود آورده است كه هم اكنون در تركيه، فلسطين و سودان در قدرت مي باشند. آنان قبلا در افغانستان دولت برهان الدين رباني را بر سر كار آوردند و سهم مهمي در دولت ماهاتير محمد در مالزي داشتند. اين جمعيت در مجموع نزديكترين رابطه را در ميان كشورها و جمعيت هاي اهل سنت با انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي دارد و از نظر فكري به انديشه هاي انقلاب اسلامي بسيار نزديك است.
در طول دوران 32 سال اخير اخواني ها در هر كجا كه بوده اند از انقلاب اسلامي و حضرت امام و حضرت آيت الله العظمي خامنه اي دامت بركاته با صراحت تبليغ كرده اند كما اين كه رهبران انقلاب ايران در طول 87 سال حيات اخوان المسلمين همواره مورد تكريم و احترام رهبران شيعه بوده اند. در هفته هاي اخير انگليسي ها، آمريكايي ها و رژيم سعودي تلاش زيادي كردند تا با توهم پراكني از يك سو چهره اخوان المسلمين و خيزش اخير مصر را در نزد افكار عمومي ايرانيان و از سوي ديگر چهره رهبران ايران را نزد مردم مصر مخدوش گردانند كه مواضع رسمي اخوان از جمله اظهارات «كمال الهلباوي» و مواضع صريح حضرت آيت الله خامنه اي- دامت بركاته- اين تلاش ها را باطل كرده است.
سعدالله زارعي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ از اركان انقلاب اسلامي ظلم ستيزي و نگاه به ارزشهاي ديني و اعتقادي است و مخاطب اصلي آن نيز ملت ها در اقصي نقاط جهان مي باشند از اين رو پس از ظهور آن وحشت استكبار جهاني از صدور آن بود. بر اين اساس با خيزشي كه ملت هاي تونس، مصر، اردن و يمن و ديگر كشورهاي عربي براي احقاق حق خود و مقابله با دولت هاي ديكتاتور و دست نشانده برداشته اند لرزه بر پيكر استكبار خاصه رژيم اشغالگر قدس براي حفظ موجوديت شان افتاده و مي كوشند به هر ترتيب سايه خود را بر دولت هاي بعدي حفظ نمايند. اين باور ملتهاست كه تعيين مي كند تا چه اندازه از نفوذ بيگانگان در انتخاب حكومت خود جلوگيري مي كنند. ولي هر چه هست بوي خوش فراخ شدن گستره فجر انقلاب به مشام مي رسد.
محمودي
¤ به سران كفر و شرك آمريكا و اروپا بگوييد انءشاءالله اين طوفان حركت مردم مصر و تونس در سراسر اروپا و آمريكا توسط محرومين و مستضعفين انجام خواهد شد، منتظر باشند.
8495---0911
¤ يوم ا... 22 بهمن سي و دومين سال پيروزي خون بر شمشير و سرآغاز حكومت مستضعفان و شكست مستكبران و طاغوتيان در كشور بقيه ا... بر مردم غيور تونس و مصر و يمن و اردن و حزب ا... سراسر گيتي بويژه حزب الله لبنان و غزه، عربستان، افغانستان و پاكستان و ملت قهرمان و مقاوم ايران اسلامي مبارك باد. انشاءا... در يوم ا... 22 بهمن امسال شاهد فروپاشي فرعون مصر و ديگر فراعنه كشورهاي اسلامي خواهيم بود تا به ياري حضرت حق زمينه ظهور منجي عالم بشريت محقق شود. انءشاءا... مردم فهيم ايران يكپارچه با مشت كوبنده مدافع حق و پشتيبان مردم مصر و تونس و... خواهند بود.
طاهري، علي رضا يونس زاده از شيراز و چند تلفن مشابه
¤ فرعون مصر گذرگاه رفح را روي مردم مظلوم غزه بست. چيزي نگذشت كه آه اين مردم دامن حسني مبارك اين عنصر خائن به مردم مصر و ملت فلسطين را گرفت. ديگر حكام وابسته به غرب منطقه نيز سرنوشت او را پيدا مي كنند. رژيم هاي آمريكا و اسرائيل نيز روي لبه تيغ قرار گرفته اند و نمي توانند كاري بكنند.
5010---0913
¤ چشمها منتظر و لبها به دعا تا ان شاءا... اين بار فرعون در درياي خشم ملت مسلمان مصر غرق شود و تيتر اول كيهان اين شود: «فرعون غرق شد»
عباسي از همدان و 3519---0914
¤ امروز با حركت هاي آزادي بخش كه در منطقه صورت گرفته به همه جهانيان ثابت گرديده كه ايران با انقلاب سال 75، پيشگام ديگر كشورها شده و پيام خود را نيز صادر كرده است.
9005---0913
¤ در ميزگردهايي كه در شبكه چهار سيما پيرامون موضوع انقلاب برگزار مي شود بيشتر افراد اقليت مجلس كه متاسفانه با سران فتنه نيز ارتباط برقرار كرده اند شركت مي كنند. بايد بررسي شود كه چه وجه اشتراكي بين مديران اين شبكه و افراد حامي جريان فتنه وجود دارد كه پاي اشخاص نامحرم با انديشه حضرت امام در رسانه ملي كشور باز شده است.
سيدآقا
¤ وقتي مي بينم كه در دولت اصول گرا به افراد معلوم الحالي مثل مسعود كيميايي جايزه داده مي شود غصه ام مي گيرد. باز خدا را شكر مي كنيم كيهاني ها سنگر دفاع از ارزش ها را نگه داشته اند.
حيدري
¤ دستاوردهاي جديد دانشمندان هوا-فضاي كشورمان را تبريك عرض مي كنم و چشم به راه ديگر پيشرفت هاي چشمگير آنان در اين عرصه هستيم. آرزوي موفقيت و سربلندي براي يكايك اين عزيزان داريم.
اصالت منش
¤ ويزيت پزشكان به 61 هزار تومان رسيده است چرا هيچ كس اعتراض نمي كند. اما خيلي از شهروندان را مي شناسم كه به خاطر گران بودن قيمت ويزيت پزشكان به بيماري خود اهميت نمي دهند و مي گويند هرچه شد مي پذيريم. بنده علت اين وضع را كنار كشيدن دولت و مسئولين نظام پزشكي مي دانم. آنها بايد در اين مورد پاسخگو باشند.
حسيني
¤ سازمان تامين اجتماعي چندين سال براي همراهي با بازنشسته ها حقوق ماه هاي بهمن و اسفند را در بهمن ماه پرداخت مي كرد، ولي امسال فقط حقوق بهمن ماه را پرداخت نمود.
3530---0912
¤ از مسئولين وزارت بازرگاني درخواست مي شود نظارت بيشتري بر مرغداران و مرغداري ها داشته باشند. براساس برخي اخبار در آبيك قزوين به علت وجود فراوان مرغداري ها، عده اي تصميم گرفته اند كه مرغان را به بهانه وجود بيماري، زنده زنده خاك كنند تا قيمت آن افزايش يابد لذا مي طلبد كه مسئولين با هوشياري مانع اين بازي همچون بازي مسكن شوند. گويا عده اي مي خواهند بازي مسكن را روي مرغداري ها پياده كنند.
هاشمي نسب
¤ هر روز به نام عرفان جوانان ما را صوفي مي كنند و كم كم مرتد و كافر. اين فرقه هاي انحرافي و عوامل منحرف آنها آزادانه در سراسر كشور به فعاليت ضدديني مشغولند و در فتنه سال گذشته نيز همراه با فتنه گران بودند. به چه كسي و ارگاني و نهاد و سازماني مربوط است تا با آنها برخورد كند و نگذارد مثل قارچ برويند؟
مهدي دوست از اصفهان
¤ مخابرات شماره هاي رايگان مثل 09622 و... را پولي كرده و اطلاع رساني هم نمي كند چرا؟
8923---0912
¤ از پليس راهور خوراسگان اصفهان درخواست مي شود نسبت به ايجاد مانع ترافيكي در چهارراه معراج مانع حوادث دلخراش شوند.
0142---0913
¤ از وزارت تعاون درخواست مي شود تكليف بيش از 350 تا 500 نفر را با تعاوني مصرف بهزيستي روشن كنند. تعدادي از كاركنان از 05 هزار تا يك ميليون تومان در ابتداي عضويت به حساب اين تعاوني واريز نموده اند تعدادي نيز به صورت نقدي با كسر از حقوق مبالغي را به طور ماهانه به اين تعاوني منتقل كرده اند. ولي با توجه به بازنشسته شدن تعداد زيادي از اعضا، متاسفانه مشخص نيست اين پولهاي كلان در دست چه كسي است؟ از دولت عدالت محور درخواست مي شود حقوق از دست رفته ما را به ما برگردانند.
غفاري
¤ از كيهان درخواست مي شود با مطرح كردن مشكلات نيروهاي شركتي مخابرات در مشخص شدن وضعيت استخدام ما كمك كند. آخرين اميد ما به شماست.
7375---0914

 



چوپان (گفت و شنود)

گفت: سايت «امروز» وابسته به گروهك سازمان مجاهدين - انقلاب!- حسابي از دست گروه هاي اصلاح طلب عصباني شده و نوشته است، رهبري اصلاح طلبان مثل چوپاني بر گله گربه هاست.
گفتم: حيوونكي گربه ها كه اينجور بهشون اهانت ميشه! حالا چرا گربه ها؟!
گفت: اين سايت نوشته گربه ها هركدام به راه خود مي روند و مثل گوسفندها نيستند كه به حرف چوپان گوش كنند!
گفتم: يعني هواداران اصلاحات بايد گوسفند باشند؟!
گفت: سايت «اخبار روز» وابسته به فدائيان خلق در اعتراض به سايت مجاهدين نوشته است، «گربه» مستقل است و خيلي بهتر از گوسفند است كه چشم و گوش بسته اطاعت مي كند!
گفتم: چقدر براي همديگر احترام قائلند؟
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: يارو تو آمريكا مست كرده بود و عربده مي كشيد؛ آهاي بزهايي كه زير پنجره نشسته ايد و گوسفنداني كه كنار در ايستاده ايد... يكي از آنهايي كه زير پنجره نشسته بود جلو آمد و به يارو گفت؛ چشماتو باز كن! من بز نيستم! و يارو با خونسردي گفت؛ پس برو كنار در وايستا...!
 



با قدرداني از بيانات ولي امر مسلمين اعلام شد
اخوان المسلمين : آرزوي ما تشكيل حكومتي مانند ايران است

كمال الهلباوي با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مصر، تاكيد كرد كه من از امام خامنه اي و تمام كساني كه از انقلاب مصر حمايت مي كنند متشكرم.
عضو ارشد جماعت اخوان المسلمين در گفت وگو با شبكه تلويزيوني فارسي بي بي سي با اشاره به مذاكرات گروه هاي معارض از جمله اخوان المسلمين با عمر سليمان گفت: من اسم اين را مذاكره نمي گذارم. اين نوعي از گفت وگو است و تا زماني كه مبارك از قدرت كنار نرفته باشد به نتيجه اي مثبتي نخواهد رسيد خواسته مردم مسلمان از جمله اخوان المسلمين اين است كه مبارك از قدرت كنار برود. مشكل فقط قانون اساسي نيست بلكه قبل از اينكه حزب ما نتيجه را بپذيرد مشكلات زيادي وجود دارد كه بايد حل شود.
وي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه آيا مي شود اسم اين اتفاقي كه در مصر افتاده انقلاب اسلامي گذاشت؟ گفت: اين يك انقلاب اسلامي نيست چون اخوان المسلمين رهبري اين تظاهرات را به عهده ندارد و شعار اين انقلاب، اسلامي نيست بعد از خروج حسني مبارك انتخاباتي برگزار خواهد شد كه نتيجه آن يك مجلس دموكراتيك و يا شورا خواهد بود.
وي افزود: در آن زمان مردم تصميم خواهند گرفت كه حكومت آينده چه باشد مردم قوانين اسلامي يا هر قانون ديگري كه بخواهند انتخاب مي كنند.
عضو ارشد جماعت اخوان المسلمين در پاسخ به اين سؤال كه بعضي كشورهاي غربي و همين طور اسرائيل خيلي از به قدرت رسيدن اخوان المسلمين در مصر نگران هستند فكر مي كنيد چرا اينطور است؟ گفت: اين رواج اسلام هراسي است كه ريشه اش در درك نادرست غرب از اسلام است.
وي درباره سخنان رهبر انقلاب درباره مصر هم گفت: من از امام خامنه اي و تمام كساني كه از انقلاب مصر حمايت مي كنند متشكرم اما شرايط مصر با ايران كاملا فرق مي كند در مصر احزاب زيادي فعاليت مي كنند احزابي مانند اسلامگراها، ملي گراها و چپ گراها، بنابراين قانون اساسي بايد تغيير كند مردم بايد نماينده مجلس را خودشان انتخاب كنند و بعد از رفتن مبارك بايد انتخاباتي سالم برگزار شود و مردم نوع حكومت آينده را خودشان انتخاب خواهند كرد.
اگر آنان دولت اسلامي بخواهند كه اميدوارم اينطور شود خب اين خواسته ملت است اگر نوع ديگري از دولت را انتخاب كنند نمي توانند اسلام را به زور به آنان تحميل كرد، اراده مردم نوع حكومت آينده مصر را تعيين مي كند.
الهلباوي در پاسخ به اين سؤال مجري بي بي سي فارسي كه وزير خارجه مصر سخنان رهبر ايران را رد كرده بود گفت: اول از همه وزير خارجه مصر بايد از وزارت كنار برود، دوم اينكه او از روابط مسلمانان با هم شناخت درستي ندارد و در حرف هايش بايد از حمايت رهبر انقلاب ايران از انقلاب مصر قدرداني كند با تاسف بايد بگويم وزير خارجه مصر با حملات غرب عليه ايران همراه شده كه اين قابل قبول نيست.
وي در پاسخ به سؤال ديگر مجري درباره حوادث بعد از انتخابات ايران نيز گفت: من هم اميدوار بودم دولت خوبي مثل دولت ايران و رئيس جمهور خوب شجاعي مانند آقاي احمدي نژاد داشتم. احمدي نژاد عقيده اش را بيان مي كند به درست يا غلط بودن آن كاري ندارم اگر كشورهايي مانند آمريكا و بريتانيا حق پيشرفت دارند چرا نبايد كشوري مانند ايران حق پيشرفت داشته باشد كشورهايي مانند چين و هند از فناوري هسته اي برخوردارند چرا كشورهاي مسلمان چنين حقي نداشته باشند.
سايت بي بي سي فارسي به همراه شبكه يورونيوز عصر جمعه گذشته تلاش كردند با خبرسازي از توان رهبران اخوان المسلمين مصر، ماهيت اسلامي اين نهضت را مخدوش كنند.

 



وزير خارجه كشورمان اعلام كرد
برنامه مشترك ايران و تركيه براي افزايش مبادلات تجاري به 30ميليارد دلار تا 5 سال آينده

وزير خارجه كشورمان اعلام كرد ايران و تركيه مصمم هستند حجم مبادلات اقتصادي را تا 5 سال آينده به 30ميليارد دلار افزايش دهند.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان و رئيس طرف ايراني كميسيون مشترك، يكشنبه در بيست و دومين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و تركيه طي سخناني اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه با برخورداري از تمدن كهن، روابط همواره پايدار و مستمر را در طول تاريخ تجربه كرده اند. البته الزامات حاكم بر روابط بين المللي فراز و نشيب هايي را نيز بر اين روابط ديرينه تحميل كرده است.
صالحي ادامه داد: با نگاهي به روند فزاينده مبادلات تجاري كشور تركيه متوجه مي شويم كه روابط تركيه با كشورهاي همسايه منجمله جمهوري اسلامي ايران رو به گسترش است. عملكرد سياسي و اقتصادي دولتمردان تركيه طي سال هاي اخير بيانگر آن است كه براي گسترش روابط با كشورهاي منطقه اهميت خاصي قائل هستند.
وزير خارجه كشورمان با تأكيد بر اينكه دولت ايران نيز خط مشي مشابهي را در منطقه دنبال مي كند، گفت: بر اين اساس دو كشور تصميم گرفته اند حجم مبادلات را تا 5 سال آينده به 30 ميليارد دلار افزايش دهند. با توجه به ظرفيت هاي موجود، رسيدن به اين هدف دور از دسترس نيست. شاهد اين مدعا روند توسعه روابط دو كشور طي سه سال گذشته است.
وي ادامه داد: خوشبختانه كشورهاي ما تاكنون با برگزاري 22 اجلاس اراده جدي خود براي گسترش همكاري ها را به اثبات رسانده اند. اگر چه تا رسيدن سطح روابط به جايگاه شايسته و متناسب با ظرفيت هاي موجود راه طولاني باقي مانده است، اقدامات به عمل آمده در جهت پيگيري و اجرايي كردن توافقات كميسيون ها، چشم انداز روشني را براي آينده روابط ايجاد كرده است.
صالحي با بيان اينكه در شرايطي كه اراده سياسي دو كشور بر گسترش روابط استوار است و زمينه هاي توسعه همكاري هاي دو كشور نيز در نتيجه استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود متصور خواهد بود به برخي ظرفيت ها و راهكارهاي قابل پيش بيني با هدف گسترش دائمي روابط اشاره كرد و گفت: با وجود 500 كيلومتر مرز مشترك و داشتن يك بازار 150ميليوني و وجود نيروي كار جوان، تحصيلكرده و ارزان و موقعيت منحصر به فرد ژئوپلتيكي و راهبردي ايران و تركيه، هيچ مانعي براي توسعه و تعميق روابط دو كشور در همه زمينه ها وجود ندارد.
وزير خارجه كشورمان ادامه داد: در بخش نفت و گاز انتظار ما اين است كه در مسيري حركت كنيم كه انتقال نفت و گاز تمامي كشورهاي همجوار ايران اعم از كشورهاي شمالي و جنوبي به اروپا با مشاركت كشورهاي مبدأ، مقصد و كشورهاي مسير ترانزيتي يعني ايران و تركيه كه طبيعي ترين و اقتصادي ترين مسير است، صورت پذيرد.
صالحي در بحث ترانزيت نيز به دو نكته اشاره كرد و گفت: بازسازي فري بوت هاي موجود در درياچه وان و افزايش هرچه زودتر تعداد فري بوت ها جهت تسهيل و تسريع در انتقال مسافرين مورد انتظار ما است. در زمينه گردشگري نيز هر ساله اسلامبول و ديگر شهرهاي تركيه ميزبان تعداد زيادي از مسافران ايراني است كه با اهداف توريستي و تجاري به كشور شما سفر مي كنند. از مسئولان ذيربط در تركيه انتظار مي رود تسهيلات رفاهي در شأن و منزلت ملت ايران و روابط دوستانه و همسايگي بين دو كشور را در اختيار آنان قرار دهند.
وزير خارجه با ذكر اين نكته كه در زمينه همكاري هاي بازرگاني و بانكي تقويت روابط تجاري و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه و افزايش و تنوع در روابط بازرگاني تا رساندن حجم مبادلات تجاري به رقم 30ميليارد دلار در سال همانگونه كه مورد اشاره قرار گرفت، از اولويت هاي مورد تأكيد مقامات عالي رتبه دو كشور است، گفت: در اين راستا اميدواريم ساز و كاري بر روابط تجاري دو كشور حاكم شود كه در بخش تجارت غيرنفتي موازنه نسبي حاصل شود. به عبارت ديگر واردات غيرنفتي تركيه از ايران افزايش يابد.

 



خاتمي: ناآرامي هاي بعد از انتخابات ارتباط با خارجي ها را آسان تركرده است

سرويس سياسي-
سفير سابق اتريش در ايران گفت در ملاقاتي كه با خاتمي داشته او گفته است فضاي به وجود آمده پس از انتخابات موجب آسان شدن ارتباط با خارجي ها شده است.
سايت ويكي ليكس اطلاعاتي را منتشر كرده كه مدعي است آخرين يادداشت هاي «مايكل پوستل» سفير سابق اتريش در ايران است كه از روي آخرين ايميل هاي وي قبل از تغيير او، گرفته شده است.
بنا به گزارش رجا، سفير سابق اتريش مي گويد: دو رئيس جمهور سابق ايران يعني خاتمي و رفسنجاني پاي خود را از صحنه هاي سياسي معمول فراتر نهاده و تلاش خود را معطوف به هرچه شكننده تر كردن اوضاع قرار دادند، درست همان گونه كه در حال حاضر نيز اين تلاش ادامه دارد. با اين حال، رفسنجاني پيشنهاد داده است كه اگر غرب شيپور تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر را به صدا درآورد، به ادامه كار كمك شاياني خواهد كرد. پوستل همچنين گفته است: مشايي به عنوان رئيس دفتر احمدي نژاد براي وي روشن كرده است كه ايران در گفت وگوهاي ژنو به طوري به دنبال ايجاد رويكردهاي گفت وگو و دميدن روح تعامل و توافق خواهد بود كه موجب غافلگيري از رفتار ايران خواهد شد. وي اضافه كرده: هنگامي كه با خاتمي رئيس جمهور سابق ايران ملاقاتي داشته است، او گفت كه به خاطر فضاي به وجود آمده بعد از انتخابات، حساسيتي براي گفت وگوهاي سياسي نيست.
پوستل همچنين تاكيد كرده: هاشمي معتقد بود كه بهترين كمك ممكن از سوي خارجي ها اين است كه بگويند در انتخابات تقلب شده و حقوق بشر در ايران در خطر است.
براساس اين گزارش، در گفت وگوي پايان دسامبر با مشايي، پوستل او را تشويق مي كند كه ايران نبايد موقعيت به وجود آمده در گفت وگوهاي ژنو را از دست بدهد و مشايي در پاسخ به وي مي گويد كه ايران براي گفت وگو آماده است، به طوري كه غرب از رويكرد ايران در گفت وگوها غافلگير مي شود زيرا ايران با قدرت و جديت و رفتاري مسالمت آميز وارد مذاكرات خواهد شد. پوستل در پيام هاي مكرر خود اعلام مي كند كه شهروندان ايراني برنامه هاي صداي آمريكا را با ديده ترديد نگاه مي كنند و آن را ناكارآمد مي دانند. آنها اين رسانه را رسانه اي نافذ نمي دانند و تاثير آن را بر روي سياست هاي آمريكا منفي مي دانند. شبكه بي بي سي هم خنثي است كه برچسب انگليسي بودن را به يدك مي كشد. وي پيشنهاد مي كند كه آمريكا بايد بيشتر بر روي يورو نيوز فارسي مانور دهد و مي گويد كه آمريكا با تمركز بر روي برنامه هاي فارسي بيشترين استفاده را مي تواند ببرد و چنانچه از يك حزب طرفداري مي كند، برچسب حمايت از يك گروه خاص را نبايد به طور علني به دوش بكشد بلكه بايد سعي كند تا اندازه اي غيرمتعصبانه رفتار كند.

 



شبكه تلويزيوني يا يخچال برفكي؟! (خبر ويژه)

كركره شبكه تلويزيوني فتنه گران كه با هياهوي فراوان راه اندازي شده بود، بدون سر و صدا پايين كشيده شده است.
چندماه پيش بود كه فتنه گران شبه اصلاح طلب توسط برخي عناصر فراري و اروپانشين خود (نظير رجب. ع-حمزه.غ و...) و با كمك مالي برخي محافل اروپايي شبكه موسوم به رسا را راه اندازي كردند اما پس از هياهوي چند روز اوليه، كركره اين شبكه به اعتبار ورشكستگي و سرخوردگي فتنه گران پايين آمد. برخي محافل غربي حامي شبكه هاي مشابه پس از چند سال سركيسه شدن اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه اولا يك جريان مرده نمي تواند تلويزيون زنده داشته باشد، ثانياً همه چيز فتنه سبز لو رفته و آن خاصيت خاكستري و فريبنده سابق را ندارد و پيام هاي آن پيام هاي سوخته و نخ نما شده است و ثالثاً اين شبكه هاي جديد حتي نيمچه جذابيت هاي شبكه هاي مبتذل و رنگارنگ قبلي را هم ندارد.

 



واشنگتن تايمز: مصر از آمريكا دور و به ايران نزديك مي شود (خبر ويژه)

محافل رسانه اي آمريكا و انگليس بالاتفاق معتقدند كاخ سفيد از حوادث مصر غافلگير شده و در تناقضي دو سر بن بست گرفتار آمده است.
روزنامه نيويورك تايمز در اين باره نوشت: اظهارات ضد و نقيض مقامات آمريكايي درباره لزوم رفتن يا ماندن حسني مبارك نشانه غافلگير شدن واشنگتن است. يك مقام آمريكايي مي گويد در 2 سال گذشته نشست هاي بي شماري در مورد خاورميانه برپا شد؛ اما در هيچيك از آنها امكان سقوط مصر از ثبات به دامن آشوب پيش بيني نشده بود.
اين روزنامه اضافه كرد: تظاهرات گسترده عليه حسني مبارك، نه تنها پيوند ميان واشنگتن با مهمترين هم پيمان عرب خود را متزلزل كرده بلكه پيوند عميق و 60 ساله ايالات متحده با اسرائيل را نيز در مخاطره انداخته است. كاخ سفيد از سويي مصر را تشويق مي كند كه به سوي دموكراسي گام بردارد و از سوي ديگر مايل نيست شاهد آن باشد كه دولتي كه جانشين حسني مبارك خواهد شد از دوستي با اسرائيل پرهيز كند. رسيدن به چنين موازنه اي، تناقض و چالش بزرگ دولت آمريكا در شرايط بحراني كنوني است.
واشنگتن پست ديگر روزنامه آمريكايي با اشاره به تظاهرات مردمي در تونس نوشت: نفوذ آمريكا در كشورهاي عربي كاهش آشكاري يافته است. اكنون در اين كشورها پرچم آمريكا و عكس اوباما را آتش مي زنند. كارشناسان مسائل سياسي كاهش نفوذ آمريكا در كشورهاي عربي را به عنوان خاورميانه بدون آمريكا توصيف مي كنند و درباره نقش آينده آمريكا در اين منطقه با شك و ترديد سخن مي گويند. تظاهرات ضد حسني مبارك بيشتر به علت نزديكي او به آمريكاست و اين يعني اينكه كشورهاي عربي از آمريكا فاصله گرفته اند.
واشنگتن تايمز نيز به تناقض منافع آمريكا در مصر دموكراسي و احتمال روي كار آمدن اسلامگرايان پرداخت و تأكيد كرد: قدرت گرفتن اسلامگرايان در نهايت سبب بي ثباتي و دور ساختن مصر از آمريكا و در عوض نزديك شدن آن به ايران خواهد بود، ايراني كه آشكارا و با صدايي بلند، جانب اخوان المسلمين را مي گيرد. يكي از اولويت هاي نخست اخوان المسلمين، باطل شمردن پيمان كمپ ديويد و پيمان 1979 صلح مصر و اسرائيل است. اولويت بعدي آن، خارج ساختن مصر از مشاركت در محاصره غزه و گشودن مجرايي براي ارسال سلاح به غزه براي حماس است. بدين ترتيب اسرائيل به عنوان قابل اعتمادترين متحد آمريكا در خاورميانه، آشكارا در شمال، جنوب، شرق و غرب همسايگاني خصم خواهد داشت.
اين روزنامه اضافه كرد: اگر مصر به دست متعصبان مذهبي بيفتد، اين انقلاب مايه تشجيع گروه هاي اسلامگرا كه در پي بي ثبات كردن رژيم هاي غربگرا در منطقه هستند، خواهد شد.
روزنامه گاردين انگليس در اين ميان نسبت به برقراري مردم سالاري در مصر هشدار داد و نوشت: واقع گرايان هشدار مي دهند كه جنبش مردم مصر ممكن است به جمهوري اسلامي ايران منتهي شود نه دموكراسي غربي و اين براي غرب بسيار بد است.
روزنامه فايننشال تايمز براساس همين تلقي كلي حاكم در غرب مي نويسد: غربي ها بدليل هراس از حاكميت اسلامگرايان، مخالف دموكراسي در خاورميانه هستند و اجازه بروز كمترين ميزان دموكراسي در منطقه را نمي دهند. اين مصيبت است كه مصر به آزمايشگاهي براي تكنيك هاي غربي براي اداره و كنترل مستقيم از دوران اشغال اين كشور در سال 1882 از سوي انگليس تبديل شده است. اكنون تاريخ به شيوه اي دردآور به فراموشي سپرده شده و از آن درسي آموخته نشده است. ما چيز زيادي از تاريخ يك قرن مصر نياموخته ايم. دولت اوباما هم اشتباهات پيشينيان خود را تكرار مي كند و اين نگاه كليشه اي را دارد كه راه دموكراسي در خاورميانه بايد بسته شود.

 



پرز: تمام گزينه هاي پيش رو براي اسرائيل پرهزينه و خطرناك است (خبر ويژه)

مقامات رژيم صهيونيستي در كنفرانس امنيتي هرتسليا اعلام كردند وضعيت استراتژيك دشواري پيش روي اسرائيل است و تحليل رفتن نفوذ آمريكا در خاورميانه شرايط را بغرنج تر هم خواهد كرد.
شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي با اشاره به تحولات پرونده هسته اي ايران و حوادث لبنان و غزه، گفت: رويدادهاي خطيري كه در مصر مي گذرد ايجاب مي كند خاورميانه هرچه زودتر از نزاع فلسطيني- اسرائيلي رهايي يابد تا بتوان به موضوع هاي مهم تر و حساس تر پرداخت.
در حالي كه دور جديد مذاكرات سازش به خاطر از سرگيري شهرك سازي توسط صهيونيست ها به بن بست رسيده و ظاهرا متوقف شده، پرز از توافقات پنهاني با محمود عباس و تشكيلات خودگردان خبر داد و گفت: در چند مورد اساسي ميان ما و تشكيلات خودگردان توافق و تفاهم به دست آمده است. از جمله اين كه بايد دو كشور اسرائيل و فلسطين در منطقه وجود داشته باشد. همچنين موافقت شده كه كشور آينده فلسطيني بايد بدون جنگ افزار سنگين باشد تا امنيت اسرائيل به خطر نيافتد.[!] نكته مهم ديگر آن است كه اسرائيل و فلسطينيان به اين توافق رسيده اند كه با امضاي پيمان صلح، پايان نهايي نزاع مورد تاييد قرار گيرد و وضعي به وجود نيايد كه پس از مدتي، فلسطينيان ادعاها و خواسته هاي تازه اي مطرح سازند. بايد راه آشتي را در پيش بگيريم و دور ميز مذاكرات بازگرديم.
معناي سخنان پرز در واقع توافق ابومازن براي دست شستن از تمام حقوق و مطالبات ملت ستمديده فلسطين است اما وي توضيح نداده كه وقتي تشكيلات ابومازن مشروعيت مردمي ندارد، توافق وي با اشغالگران چه اعتبار و ارزشي مي تواند داشته باشد، ضمن اينكه اسناد فاش شده از سوي شبكه الجزيره بر بي اعتباري محمود عباس افزوده است.
پرز در اين سخنراني همچنين گفت: رسيدن به سازش بهاي سنگيني دارد و بسيار دشوار است اما بدانيد گزينه هاي ديگر در مقايسه با گزينه صلح، بسيار خطرناك تر و پرهزينه تر است.
سخنران ديگر همايش هرتسليا ژنرال امير اشل رئيس ركن برنامه ريزي ارتش اسرائيل بود كه گفت: در سال پيش رو موقعيت راهبردي اسرائيل در منطقه دشوارتر خواهد شد و اسرائيل بايد در سياست خارجي و امور امنيتي خود به ابتكارات تازه اي دست بزند.
ژنرال اشل گفت: در سال پيش رو كنترل اسرائيل بر رويدادها و جهت بخشي به آنها و پيامدهايشان بسيار دشوارتر خواهد بود. معلوم نيست كه آيا اسرائيل خواهد توانست در رسيدن به صلح با فلسطينيان پيشرفت كند، گرچه اكنون ما شريك صلحي مانند تشكيلات خودگردان فلسطيني داريم. اگر اسرائيل در تلاشهاي خود موفق نشود، با اوضاع راهبردي دشوارتري روبرو خواهد گرديد.
وي گفت: فرصت هايي وجود دارد كه اسرائيل بايد بي آنكه منافع راهبردي خويش را به خطر اندازد، آنها را به آزمون بگذارد. ولي اين احتمال را هرگز از نظر دور نداريم كه ممكن است در آينده ناچار شويم در مقابل امتيازات كمتر، بهاي بيشتري بپردازيم.
رافي باراك مديركل وزارت خارجه اسرائيل نيز در سخنراني خود همين نگراني ها را بازگو كرد. باراك نسبت به احتمال تضعيف موقعيت ايالات متحده و كشورهاي ميانه رو عرب در منطقه هشدار داد و گفت: «در مقايسه با گذشته، توان ايالات متحده در برقراري ثبات در خاورميانه محدودتر شده است.»
وي به رويدادهاي مصر پرداخت و هشدار داد: نبايد كار را تمام شده دانست و تصور كرد كه مصر به جرگه دشمنان اسرائيل پيوسته است ولي ترديدي نيست كه مصر در آينده نزديك به رفع مشكلات داخلي خويش خواهد پرداخت و فرصت كمتري براي تاثيرگذاري بر رويدادهاي منطقه خواهد داشت.
رافي باراك تاييد كرد: در مورد ارزيابي اوضاع در مصر، تفاوت هايي بين ديدگاههاي اسرائيل و ايالات متحده وجود دارد كه بهتر است آنها را بدون سروصدا و در گفت وگوهاي غيرعلني مطرح ساخت و به رايزني گذاشت.
ارگان وزارت خارجه رژيم صهيونيستي ضمن انتشار مواضع مقامات اين رژيم در كنفرانس هرتسليا (نسبت به تحولات مصر) نوشت: در حالي كه تا ديروز پرزيدنت باراك اوباما خواهان كناره گيري فوري پرزيدنت مبارك بود، اكنون خود مقامات آمريكايي و اتحاديه اروپا و دبيركل سازمان ملل با تغيير 180درجه اي مواضع خود، توصيه مي كنند كه رئيس جمهوري مصر شتاب نكند، زيرا آن كشور دچار هرج و مرج خواهد شد و اين همان استدلالي است كه پرزيدنت مبارك پيش تر اقامه كرده و گفته بود به همين علت قصد دارد تا آخرين روز دوران رياست جمهوري در سمت خود بماند.
اين رسانه افزود: بي ترديد آنچه در مصر رخ مي دهد و بازتاب آن بر ديگر كشورهاي عرب منطقه و همچنين مسائل اتمي ايران و فتنه گري هاي حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه خطرات بسياري در بطن خود مي پروراند كه بايد نسبت به آنها هشيار بود و به چاره جويي پرداخت. نخست وزير اسرائيل دستور داده جدار الكتروني و امنيتي در مرز با مصر هرچه زودتر برپا شود.

 



تصميم قدرت هاي غربي در مونيخ براي كارشكني مقابل انتفاضه مصر (خبر ويژه)

سياستمداران غربي شركت كننده در كنفرانس امنيتي مونيخ با انتخابات در مصر مخالفت كردند.
دويچه وله از چهل وهفتمين كنفرانس امنيتي مونيخ گزارش داد: اتحاديه اروپا و آمريكا ضمن پشتيباني از اصلاحات در مصر پيرامون انتخابات فوري در اين كشور هشدار دادند. هيلاري كلينتون در مونيخ اعلام كرد كه در پي گفت وگو با همكاران اروپايي خود و پس از ديدار با صدراعظم آلمان، آمريكا و اروپا به نتيجه يكساني رسيده اند. به گفته كلينتون، واشنگتن بر كناره گيري سريع حسني مبارك پافشاري نخواهد كرد. رهبران آلمان و بريتانيا نيز در كنفرانس امنيتي مونيخ بر سر تحولات مصر به توافق رسيده اند و موضع هماهنگي را به پيش خواهند برد. به گفته خانم مركل، «انتخابات كاملا سريع به عنوان آغازي براي روند دمكراتيزاسيون در مصر خطا خواهد بود.»
صدراعظم آلمان تاكيد كرده است كه شكل گيري ساختارهاي جديد نيازمند زمان لازم هستند و اگر در گام نخست انتخابات برگزار شود، ساختارهاي جديد شانسي براي دوام نخواهند داشت. ديپلمات هاي آمريكايي هم بر اين باورند كه گزينش و آمادگي افراد كارآمد در پست هاي كليدي نيازمند زمان است. ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا، گفت: «فكر نمي كنم كه با چرخاندن يك كليد و يا برپايي يك انتخابات بتوانيم مشكلات جهان را حل كنيم.»
هيلاري كلينتون در مونيخ گفت: فضاي خاورميانه طوفاني و خطر آشوب بسيار است. منطقه با طوفان تمام عيار محاصره شده و خطر قهقرا قوي است. تغيير سيستم در خاورميانه در گذشته به ناكامي انجاميده و موجب بهتر شدن وضعيت نشده است. انقلاب هايي به نام حكومت روحانيون موجب سقوط ديكتاتورها شد اما اين روند سياسي به گروگان گرفته شده است.
وي همچنين گفته است: امنيت اسرائيل و محدود كردن برنامه هاي بلندپروازانه ايران اولويت هاي آمريكا و شركاي آن در خاورميانه است.

 



نمي گذاريم گربه صفتي را از اپوزيسيون بگيريد!(خبر ويژه)

انتقاد يك سايت وابسته به حزب مشاركت درباره اطاعت ناپذيري گروه هاي اپوزيسيون و تشبيه آنها به گله گربه ها واكنش توأم با مخالفت جريان هاي اپوزيسيون را برانگيخت.
پيش از اين سايت مشاركتي-مجاهديني «امروز» در مطلبي ضمن استناد به اظهارات چند سال پيش حجاريان نوشته بود: «حجاريان مي گفت فرماندهي ده هزار گوسفند راحت تر از فرماندهي ده گربه است. فرماندهي اصلاح طلبان به فرماندهي جمع گربه ها مي ماند كه هر يك به سويي مي روند يكي از ديوار بالا مي رود، يكي بالاي درخت مي رود، يكي مي خوابد، يكي بازيگوشي مي كند و خلاصه آن كه هيچ كس تن به خواسته فرمانده نمي دهد. اين تمثيل وصف حال حركت جنبش سبز و سلف صالح آن حركت اصلاح طلبي است. نمونه جالب آسيب شناسانه اين وصف حال، سخنان آقاي خاتمي و واكنش هايي است كه از سوي پاره اي از سبزها در فضاي مجازي نسبت به آن صورت گرفت».
در واكنش به اين موضع گيري، پايگاه اينترنتي «اخبار روز» وابسته به گروهك هاي اتحاد جمهوري خواهان و فدائيان خلق ضمن اعتراض به اين توقع، نوشت: هرچند آقايان فضا و برخورد اصلاح طلبان و دوستان خود را خوب تشخيص داده و رفتار آنها را بيشتر به رفتار گربه ها تشبيه كرده اند اما در لابلاي اين جملات، گلايه اين است كه چرا مخالفان را نمي توان مانند گوسفند مديريت كرد.
نويسنده اين تحليل آنگاه با اصرار بر گربه بودن اپوزيسيون! مي نويسد: گربه ها برخلاف گوسفندها حيواناتي مستقل هستند. به تنهايي براي خود تصميم ميگيرند و به تنهايي هم ميتوانند زندگي كنند. گربه ها حتي اگر اهلي باشند و در خانه اي زندگي كنند، خود را بيشتر صاحب خانه ميدانند. رفتار آنها دنباله روانه نيست. براي خود خيلي احترام قائل هستند، در جاهاي بلندي در خانه مينشينند و براي خود منطقه و محدوده ميگذارند. حتي اجازه نميدهند كه گربه هاي ديگر وارد مرز آنها شوند. گربه ها براي خود تصميم مي گيرند و براي خود اجرا ميكنند. اين دقيقا نمونه انسانهايي است كه در جوامع دموكراتيك زندگي مي كنند[!]
يادآور مي شود پيش از حجاريان، كساني چون علوي تبار هم خاطر نشان كرده بودند كار هدايت و مديريت مخالفان، شبيه گله باني گربه ها و گرگ هاست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14