(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 بهمن 1389- شماره 19860

جدايي طلبان چچن مسئوليت حمله به فرودگاه مسكو را پذيرفتند
رژيم صهيونيستي در مرز با مصر ديوار حائل احداث مي كند
فرياد ميليوني در شهرهاي مصر غرب دخالت نكند، مبارك رفتني است
مخالفان بن علي خواستار انحلال پارلمان تونس شدند
دولت جديد هاشم تاچي در كوزوو بزودي معرفي مي شود
مقامات نظامي 2 كره براي كاهش تنش ها گفت وگو كردند
تحليلگر آمريكايي : به قدرت رسيدن اسلامگرايان كابوس غرب در خاورميانه است
ساختمان پارلمان و وزارت كشور مصربه محاصره مخالفان درآمد
مردم الجزاير، يمن، كويت و مغرب براي برپايي تظاهرات ضددولتي آماده مي شوند
طرفداران 2 رئيس جمهور در ساحل عاج به جان هم افتادند
انهدام 16 دستگاه خودرو در انفجار حومه پيشاور
زد و خورد مردم با نيروهاي امنيتي در پايتخت هائيتي



جدايي طلبان چچن مسئوليت حمله به فرودگاه مسكو را پذيرفتند

رهبر جدايي طلبان چچن با انتشار يك پيام ويدئويي مسئوليت حمله انتحاري به فرودگاه مسكو را پذيرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، «داكو عمراف»، رهبر 46ساله جدايي طلبان چچن با انتشار يك پيام ويدئويي اعلام كرد دستور حمله انتحاري چند روز پيش به شلوغ ترين فرودگاه مسكو را كه طي آن 36 تن كشته شدند، وي صادر كرده است.
وي با تأكيد بر ادامه اين گونه حملات افزود: براي رسيدن به اهداف خود هر جا كه بخواهد و لازم بداند حمله مي كند. مقامات روسيه ساعاتي پس از اين عمليات انتحاري اعلام كردند تحقيقات نشان مي دهد يك جوان 20ساله عامل انفجار فرودگاه «دومودو» است.«عمراف» چندي قبل نيز با انتشار پيام مشابهي هشدار داده بود كه اگر روسيه قفقاز شمالي را رها نكند، مسكو سالي «پر اشك و خون» خواهد داشت.

 



رژيم صهيونيستي در مرز با مصر ديوار حائل احداث مي كند

نخست وزير رژيم صهيونيستي دستور تسريع در ساخت ديوار حائل در مرز فلسطين اشغالي با مصر را صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس، روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، بنيامين نتانياهو در پي افزايش خطرات احتمالي از سوي مصر دستور تسريع در ساخت ديوار حائل را صادر كرده است.
به نوشته اين روزنامه، با وجود آنكه اين طرح طي دو سال گذشته آماده اجرا بوده است اما با توجه به تحولاتي كه مصر طي چند هفته گذشته شاهد آن بوده سران تل آويو به اين نتيجه رسيده اند كه اين اقدام بايد هرچه سريع تر به انجام برسد.
سرزمين هاي اشغالي فلسطين علاوه بر مرز 17كيلومتري نوار غزه با مصر، 244 كيلومتر ديگر به ويژه در صحراي نقب و صحراي سينا با مصر مرز مشترك دارد.

 



دومين تظاهرات بزرگ در هفته مقاومت برگزار شد
فرياد ميليوني در شهرهاي مصر غرب دخالت نكند، مبارك رفتني است

ميليون ها مصري در دومين هفته اعتراضات سراسري عليه تلاش هاي آمريكا و غرب براي پايان دادن به قيام مردمي در مصر و حفظ رژيم مبارك دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، از نخستين دقايق صبح سه شنبه، هزاران نفر در قاهره حركت خود را به سوي ميدان «التحرير» در مركز قاهره آغاز كردند و با وجود كارشكني ها و ممانعت ارتش، در خيابان هاي اطراف آن نيز تجمع كردند.
شبكه خبري العالم از برگزاري تظاهرات سه ميليون نفري مردم معترض در روز سه شنبه خبرداد و به نقل از تظاهركنندگان اعلام كرد: اغلب تجمع كنندگان در ميدان التحرير از جوانان عضو جنبش هاي سياسي و گروه اخوان المسلمين هستند كه گفت وگو با پارلمان مردمي، كميته حكما و نمايندگان احزاب را پيش از سقوط حسني مبارك ديكتاتور مصر، نمي پذيرند.
بر پايه اين گزارش تجمع كنندگان در ميدان التحرير، همصدا با تظاهركنندگان مصري تأكيد كردند كه تا سرنگوني مبارك در ميدان خواهند ماند و در صورت نياز خود را فداي اهداف انقلاب در مصر خواهند كرد.
تظاهركنندگان مصري فرياد مي زدند، «انقلاب ادامه دارد و مبارك بايد برود»، آنها شعارهاي سرنگوني مبارك را همراه با الله اكبر و سرودهاي انقلابي در دومين هفته اعتراض به ديكتاتوري سر دادند.
مردم معترض مصر در راهپيمايي خود ضمن سردادن شعارهاي «يسقط مبارك»، (مرگ بر مبارك)، «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم خواستار سرنگوني رژيم هستند)، اعلام كردند: رژيم مبارك در تلاش است تا از گفت وگوي خود با برخي مخالفان سوءاستفاده كرده و وانمود كند كه به مطالبات انقلاب پاسخ مي دهد.
در اسكندريه، سوئز، طنطا، العريش، دلتا، قنيطره، رفح، محله الكبري و بسياري از شهرهاي مصر نيز همانند قاهر، تظاهرات ميليوني برگزار و اقدامات سازشكارانه داخلي و تلاش هاي آمريكا، غرب و سران مرتجع عرب براي بر مسند قدرت ماندن مبارك را محكوم كردند.
در شهر اسكندريه كه دومين شهر بزرگ مصر محسوب مي شود و از نخستين روزهاي اعتراضات مردمي شاهد ناآرامي بوده است، بيش از يك ميليون نفر با برگزاري تظاهرات و راهپيمايي شعار «ارحل يا ديكتاتور» (ديكتاتور برو گمشو)، «مصر، بدون مبارك نعم» (مصر بدون مبارك بله) را سر داده و كناره گيري فرعون را از قدرت خواستار شدند.
اين گزارش حاكي است، درگيري هاي محدودي نيز بين اراذل و اوباش طرفدار مبارك با تظاهركنندگان ضد رژيم به وقوع پيوست كه فزوني جمعيت باعث فرار طرفداران مبارك از خيابان ها شد.
آخرين خبرهاي دريافتي نيز حكايت از اين دارد كه مردم خشمگين در قاهره كه بسياري از آنها را جوانان و شخصيت هاي سرشناس مصري تشكيل مي دهند، قصد راهپيمايي به سمت كاخ رياست جمهوري و تلويزيون دولتي مصر را داشتند با ممانعت ارتش و نيروهاي امنيتي مواجه شدند و مسير خود را به سوي ميدان «التحرير» تغيير دادند. حضور شخصيت هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي كه برخي از آنها به عنوان سمبل مبارزه با رژيم مبارك نام برده مي شوند در ميدان «التحرير» قاهره باعث شد كه شور و شعف خاصي به تظاهركنندگان دست دهد و روحيه انقلابيون مستقر در آن را دوصد چندان كند.
«قدريه اسلامبولي» مادر 83 ساله شهيد خالد اسلامبولي در جمع تحصن كنندگان در ميدان التحرير درحالي كه بر روي صندلي چرخدار حضور يافته بود، با استقبال گرم آنها مواجه شد و همبستگي خود را با ملت مصر تا سرنگوني مبارك اعلام كرد.
ده ها تن از سياستمداران، نويسندگان، هنرمندان، روشنفكران و سياستمداران نيز در تظاهرات ميليوني روز سه شنبه در جمع تظاهركنندگان در ميدان التحرير حضور يافتند كه «اسامه الباز» برجسته ترين مشاور سياسي مبارك از جمله آنها بود. وي وقتي با شعارهاي مخالف رژيم مواجه شد به تظاهركنندگان گفت كه من به همراه دختر و نوه ام براي حمايت از خواسته هاي مردم به اينجا آمده ام.
از سوي ديگر رژيم مبارك با هدف ايجاد تفرقه در ميان مخالفان خود، از برگزاري دومين دور گفت وگوهاي دولت و گروه هاي مخالف در قاهره خبر داد.
اگر چه اخوان المسلمين در روز سه شنبه از برگزاري تظاهرات براي سرنگوني رژيم حمايت كرد، اما در مورد درخواست دولت براي گفت وگو در مورد راه حل برون رفت از بحران سخني به ميان نياورد. رژيم مبارك كه به تازگي اقدام به عوامفريبي هاي بسياري براي تفرقه انداختن در ميان مخالفان كرده است، روز سه شنبه اعلام كرد كه مبارك دستور تشكيل كميته اي براي تحقيق در مورد حوادث ميدان التحرير كه به كشته شدن 11 نفر و مجروح شدن 500 نفر در هفته گذشته منجر شده بود، را صادر كرده است.
مبارك همچنين دستور داد كه كميته اي براي بررسي اصلاحات قانون اساسي تشكيل شود، اما حتي افراد وابسته به رژيم آن را اقدامي براي ساكت كردن اعتراضات عنوان كرده اند.
«احمد شفيق» نخست وزير جديد مصر نيز پس از برگزاري نشست كابينه اعلام كرد: وزارت دارايي يك ميليارد و 100 ميليون دلار براي تامين افزايش 15 درصدي حقوق شش ميليون كارمند اختصاص داده است.
علني شدن حمايت آمريكا
از مبارك
دولت آمريكا، پس از گذشت دو هفته از اعتراضات مردمي مصر بر عليه رژيم مبارك و اظهارات ضد و نقيض در مورد آن، روز سه شنبه موضع رسمي خود را اعلام كرد.
«رابرت گيبس» سخنگوي كاخ سفيد در جمع خبرنگاران گفت: آمريكا خواستار بركناري فوري مبارك نيست و از خواست مردم مصر براي استعفاي او حمايت نمي كند.
«فيليپ كراولي» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز روز دوشنبه اعلام كرد: از آنجايي كه كناره گيري شتاب زده «حسني مبارك» از سمت رياست جمهوري مصر مي تواند مانع انتقال حكومت مردمي و دموكراتيك در اين كشور شود، آمريكا از خواست مردم در راستاي استعفاي سريع مبارك، حمايت نخواهد كرد.
اين در حالي است كه مقامات واشنگتن از نخستين روزهاي قيام مردمي مصر و مشاهده خشم مصري ها از ديكتاتوري مبارك در ژستي عوام فريبانه اعلام كرده اند كه خواهان دموكراسي و برگزاري انتخابات آزاد و شفاف در مصر هستند و حسني مبارك بايد از قدرت كناره گيري كند.
آگاهان سياسي بر اين اعتقادند كه مهمترين و اولين خواسته واشنگتن از حكومت آينده مصر، پايبندي به سياست هاي دوستانه و حاميانه دولت مبارك از رژيم صهيونيستي است.
آمريكا اعلام كرده است: تنها در صورتي دولت آينده مصر را همراهي خواهد كرد كه به تعهدات دولت مبارك در قبال رژيم صهيونيستي پايبند باشد.
آخرين خبرها
¤ مردم اسكندريه به طور نمادين، آدمك حسني مبارك ديكتاتور مصر را در ميدان اصلي اين شهر به دار آويختند.
¤ مسئولان دولتي مصر براي جلوگيري از حضور كارمندان در تظاهرات مردمي اين كشور، دادن مرخصي به آنان را ممنوع اعلام كردند.
¤ برخي از اراذل و اوباش دستگير شده از سوي نيروهاي مردمي، اعتراف كردند، توسط دولت از زندان آزاد شده اند تا انقلابيون را سركوب كنند.
¤ تعدادي از اراذل و اوباش با حمله به نيروگاه برق در شمال قاهره قصد تخريب و سرقت وسايل آن را داشتند كه با ممانعت كاركنان آن مواجه شدند.
¤ برخي از منابع خبري از احتمال اقامه دعوا عليه مبارك و مقامات مصر در دادگاه هاي بين المللي خبر دادند.
¤ شيخ حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين با ارسال پيامي، از ايستادگي حسني مبارك مقابل مخالفانش تمجيد كرد.
¤ وزير خارجه امارات روز سه شنبه به طور ناگهاني و سرزده وارد قاهره شد و با ديكتاتور مصر ديدار كرد.
¤ اشپيگل شايعات سفر مبارك به آلمان در آينده نزديك را تأييد كرد.

 



مخالفان بن علي خواستار انحلال پارلمان تونس شدند

صدها تن از مردم تونس با برگزاري تظاهرات، خواستار انحلال پارلمان و شوراي مشاوران اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، صدها نفر از مردم تونس دوشنبه مقابل پارلمان اين كشور در جنوب پايتخت تظاهرات كردند. تظاهركنندگان كه شماري از حقوقدانان و سياستمداران نيز آنها را همراهي مي كردند، انحلال پارلمان اين كشور و شوراي مشاوران را خواستار شدند. به گفته معترضان، بيشتر اعضاي پارلمان از حاميان «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور فراري تونس، هستند.
اين در حالي است كه «محمد الغنوشي» نخست وزير موقت تونس، در جلسه فوق العاده پارلمان اظهار داشت: زمان در حال از دست رفتن است و تونس نياز به تصويب قوانين دارد، تا خطراتي كه اين كشور را تهديد مي كند، از بين برود.
از سوي ديگر، كارمندان وزارت خارجه تونس «احمد ونيس»، وزير خارجه اين كشور را وادار به ترك وزارتخانه كردند.
اين اقدام كارمندان، در اعتراض به سخنان اخير وي كه خشم مردم تونس را برانگيخته بود، صورت گرفت. «ونيس» چند روز پيش انقلاب مردمي تونس را تمسخر كرده بود.
شبكه تلويزيوني «فرانس-24» اوضاع شهرهاي تونس را ناآرام توصيف كرد.
براساس اين گزارش، شهر «سيدي بوزيد» ناآرام تر از ساير مناطق است. در اين شهر هفته گذشته دو جوان به دست نيروهاي پليس كشته شدند.

 



دولت جديد هاشم تاچي در كوزوو بزودي معرفي مي شود

سرويس خارجي-
هاشم تاچي نخست وزير پيشين كوزوو با كسب 34 كرسي از 120 كرسي پارلمان اين كشور به عنوان پيروز انتخابات اعلام شد.
سخنگوي كميسيون انتخاباتي كوزوو با اعلام اين خبر افزود، جدي ترين رقيب انتخاباتي هاشم تاچي، «عيسي مصطفي» بود كه با كسب 27 كرسي نفر دوم اين انتخابات اعلام شد.
هاشم تاچي پس از اين پيروزي اعلام كرد كه به زودي دولت جديد را تشكيل خواهد داد.
«پ.د.ك» حزب حامي وي در انتخابات پارلماني 12 دسامبر سال گذشته ميلادي (21 آذر) با كسب 35 كرسي قوي ترين حزب در پارلمان را به خود اختصاص داد و همين موضوع احتمال موفقيت وي در تشكيل دولت را افزايش داد.
عيسي مصطفي رهبر حزب جامعه دموكراتيك و رقيب جدي هاشم تاچي با غير منصفانه خواندن نتايج آرا اعلام كرد كه با حزب دموكراتيك به رهبري هاشم تاچي ائتلاف نخواهد كرد.
ديگر احزاب كوچك كوزوو مانند «تعيين سرنوشت» نيز قصد ائتلاف با تاچي را ندارند به همين دليل تحليلگران سياسي منطقه معتقدند هاشم تاچي براي تشكيل دولت جديد با بحران مواجه خواهد شد.
از سوي ديگر، افزايش بيكاري در كشور، بحران با صربستان و گفت وگو با مخالفان تاچي از ديگر مشكلاتي است كه نخست وزير پيروز انتخابات بايد با آن دست و پنجه نرم كند.

 



مقامات نظامي 2 كره براي كاهش تنش ها گفت وگو كردند

مقامات ارشد نظامي دو كره با هدف كاستن از تنش ها ديدار و ساعت ها گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» مقامات ارشد نظامي دو كره ديروز در شهر مرزي و پرتنش «پانمونجوم» با يكديگر ديدار كرده و مقدمات برگزاري ديدار بعدي بين مقامات ارشدتر را فراهم كردند. «كاستن از تنش ها و بررسي چگونگي كاستن از اختلافات» از مهمترين اهداف اين ديدار است كه چند ساعت به طول انجاميد. اين مذاكرات از زمان درگيري هاي مرزي سپتامبر دو كره سابقه نداشته است. وقوع اين جنگ مرزي كه خسارات جاني و مالي به كره جنوبي وارد كرد دو كره را تا مرز جنگ پيش برد. خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار خبر ديدار مقامات نظامي دو كره به نقل از برخي شخصيت هاي سياسي كره اي نتيجه اين ديدار را مثبت ارزيابي كرد.
گفتني است به دنبال غرق شدن يك ناوچه جنگي كره جنوبي در ماه مارس گذشته و بهره برداري هاي سياسي آمريكا از اوضاع به شكل لشكركشي به منطقه تنش ها بين دو كره بيش از پيش افزايش يافت. از سوي ديگر پكن و روسيه به همراه سازمان ملل نيز تلاش زيادي را براي حل اختلافات آغاز كردند كه به نظر مي رسد در برگزاري اين ديدار بي تأثير نبوده است.
در پي غرق شدن اين ناوچه تنش ميان دو طرف بالا گرفت و آمريكا و كره جنوبي براي ارعاب كره شمالي دست به مانورهاي جديد در مرزهاي آبي زدند.كره شمالي در مقابل نسبت به اين مانورها واكنش نشان داد و آن را تحريك آميز خواند و اظهار داشت كه اين مانورها كمكي به حل بحران در شبه جزيره كره نمي كند.
بحران ميان دو طرف به حدي رسيد كه آمريكا ناو هواپيمابر خود را به منطقه گسيل داشت.

 



تحليلگر آمريكايي : به قدرت رسيدن اسلامگرايان كابوس غرب در خاورميانه است

همزمان با وارد شدن قيام گسترده مردم مصر به سومين هفته و ادامه ناآرامي ها در ديگر كشورهاي عربي، تحليلگران به قدرت رسيدن اسلامگرايان را كابوسي براي آمريكا و غرب مي دانند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «فريد زكريا» تحليلگر آمريكايي هندي تبار با اشاره به تحولات جاري مصر در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: پيش بيني مي شود سقوط «حسني مبارك»، به حاكميت اسلام در مصر منجر شود. وي مي افزايد: با گذشت زمان، مخالفت ها با رژيم مبارك و آمريكا، شديدتر و مذهبي تر خواهد شد.
فريد زكريا، در ادامه تاكيد كرد: به قدرت رسيدن اسلامگرايان در خاورميانه، كابوسي براي غرب است. به نوشته وي، نشانه ها در مصر حاكي است كه تحولات به سمت انقلابي مشابه انقلاب (اسلامي سال 1357) ايران پيش مي رود، و قيام مصر براي بسياري يادآور خاطرات انقلاب ايران است. اين تحليلگر آمريكايي نزديك به كاخ سفيد از هم اكنون پيش بيني كرد كه سقوط مبارك در مصر، به حاكميت اسلام در اين كشور منجر مي شود.
در همين حال، دكتر «عزيز الدويك» عضو ارشد جنبش حماس فلسطين، قيام ملت مصر را نتيجه انقلاب اسلامي ايران تحت رهبري امام خميني(ره) دانست و تاكيد كرد: اين انقلاب شراره خشم ساير ملت ها را نيز شعله ور كرد و اينك وزيدن گرفته است. آنچه اكنون ما از قيام ملت هاي عربي و اسلامي مي بينيم، همان نداي امام است.
«شيمون پرز»، رئيس رژيم صهيونيستي نيز نسبت به روي كار آمدن اسلامگرايان در مصر ابراز نگراني و تاكيد كرد كه مصر بدون دموكراسي را بر مصر اسلامگرايان ترجيح مي دهد.

 



ساختمان پارلمان و وزارت كشور مصربه محاصره مخالفان درآمد

تظاهركنندگان مصري ساختمان وزارت كشور و پارلمان را به محاصره خود در آوردند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، هزاران تظاهركننده روز سه شنبه با راهپيمايي به طرف ساختمان هاي وزارت كشور و پارلمان در مجاورت ميدان «التحرير»، خواستار سرنگوني رژيم مبارك شدند.
تظاهركنندگان همچنين محاكمه و مجازات «العادلي» وزير سابق كشور كه اكنون تحت نظر است، را خواستار شدند.
گزارش شبكه خبري الجزيره از تظاهرات جوانان مصري در روز سه شنبه حكايت از اين دارد كه معترضان، تنها شعار «سقوط مبارك» را سر داده و محاكمه وي را نيز خواستار شدند.
اين در حالي است كه تظاهركنندگان هفته جاري را هفته مقاومت و ايستادگي تا سرنگوني رژيم مبارك عنوان كرده اند.

 



مردم الجزاير، يمن، كويت و مغرب براي برپايي تظاهرات ضددولتي آماده مي شوند

سرويس خارجي-
مردم كشورهاي الجزاير، يمن، كويت و مغرب خود را براي تظاهرات اعتراض آميز عليه حكومت هايشان آماده مي كنند.
گروه هاي مخالف و گروه هاي مدني الجزاير اعلام كردند كه در اعتراض به شرايط نابسامان اقتصادي روز شنبه تظاهرات مي كنند و خواستار لغو حالت فوق العاده در كشور و همچنين تغيير نظام حاكم هستند.
اين گروه هاي مخالف همچنين اعلام كردند كه اين تظاهرات به صورت مسالمت آميز برگزار خواهد شد و چنانچه مسئولان اين تظاهرات را سركوب كنند مسئوليت آن متوجه خود آنها خواهد بود.
اين در حالي است كه مسئولان الجزيره اظهار داشتند كه اجازه برگزاري تظاهرات مخالفان را در روز شنبه نخواهند داد.
مردم مغرب نيز براي اصلاحات دموكراتيك و قانوني و نيز انحلال پارلمان دست به تظاهرات مي زنند. مردم مغرب در گروه هاي مخالف اين كشور اعلام كردند كه در اعتراض به حكومت مطلقه «ملك محمد ششم» پادشاه مغرب دست به تظاهرات خواهند زد. اين گروه ها در بيانيه اي اعلام كردند كه اعتراضات و تظاهرات مردمي در مصر و تونس ديگر هيچ مجالي براي دروغ پردازي و تعهدات پوچ نگذاشته است.
حكومت مغرب در مورد اين مخالفت ها و اعتراضات هنوز واكنشي نشان نداده است ولي اعلام كرده كه به دموكراسي پايبند است و براي كاهش فقر و بهبود اوضاع اقتصادي تلاش خواهد كرد.
جوانان كويتي نيز اعلام كرده اند كه براي مخالفت با حكومت و دولت كويت و اقدامات غيردموكراتيك آن دست به تظاهرات خواهند زد.
گروه حصار پنجم كه از جوانان كويتي تشكيل شده است روز گذشته به همين منظور تجمعي نيز برگزار كردند و اظهار داشتند كه تا تحقق كامل خواسته هاي خود دست از تجمع، تحصن و تظاهرات برنمي دارند.
در پي بالا گرفتن اعتراضات عمومي در كويت وزير كشور از سمت خود استعفا كرد ولي مردم كويت اين استعفا را كافي ندانستند و اعلام كردند كه عليه اقدامات غيردموكراتيك دولت كويت به تظاهرات گسترده دست خواهند زد.
در يمن نيز مردم براي كناره گيري رئيس جمهور اين كشور دست به تظاهرات مي زنند. مردم يمن اعلام كردند كه براي يافتن آزادي هاي سياسي و فرصت هاي اقتصادي بيشتر و تغيير دولت دست به تظاهرات خواهند زد.
اين در حالي است كه نخست وزير يمن در گفت وگو با شبكه آمريكايي سي.ان.ان اعلام كرد كه وضعيت كشورش مانند مصر و تونس نيست و مردم از حكومت راضي هستند.
وي اعتراضات و ناآرامي هاي مردم اين كشور را مرتبط با گروه القاعده دانست و گفت، القاعده و ديگر گروه هاي افراطي از مسئله فقر و بيكاري در يمن سوءاستفاده مي كنند.

 



طرفداران 2 رئيس جمهور در ساحل عاج به جان هم افتادند

درگيري و خشونت بين طرفداران دو رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج شش كشته برجا گذاشت.
به گزارش روزنامه «لوفيگارو»، در جريان درگيري هاي ديروز (سه شنبه) بين طرفداران دو رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج شش نفر كشته و تعدادي نيز مجروح شدند.
براساس اين گزارش نيروهاي امنيتي وفادار به «لوران گباگبو» رئيس جمهور حاكم و جمعي از طرفداران «حسن واتارا» در ابيجان به شدت با يكديگر درگير شدند كه پس از كشته شدن جمعي از آنها آرامش به منطقه بازگشت.
به گفته شهرداري منطقه، درگيري در خارج از يك پايگاه پليس صورت گرفت و نيروهاي امنيتي نيز به حمايت از رئيس جمهور خود به سوي مردم آتش گشودند.
گفتني است، پس از انتخابات رياست جمهوري 28 نوامبر ساحل عاج، كميسيون مستقل انتخابات اين كشور «واتارا» را پيروز انتخابات اعلام كرد اما شوراي قانون اساسي اين كشور با ابطال آراي بعضي از صندوق ها اعلام كرد «گباگبو» پيروز انتخابات است. در اين ميان هر دو رقيب دست به تشكيل دولت زدند و ناآرامي ها از همان زمان بين طرفداران شروع شده است. يادآور مي شود، غرب از «واتارا» حمايت مي كند.

 



انهدام 16 دستگاه خودرو در انفجار حومه پيشاور

انفجار بمب در شمال غرب پاكستان به انهدام 16 خودرو، از جمله چهار تانكر سوخت نيروهاي ناتو انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افراد ناشناس ديروز بمبي را در داخل يك تانكر سوخت ناتو كه به سمت افغانستان در حال حركت بود، جاسازي و در حومه شهر پيشاور آن را منفجر كردند.
اين انفجار به انهدام كامل چهار تانكر سوخت ناتو و 10 خودرو ديگر انجاميد. تانكرهاي سوخت ناتو به طور منظم در خاك پاكستان هدف قرار مي گيرند.
منطقه شمال غرب پاكستان شاهد دو انفجار ديگر نيز بود؛ در يكي از اين انفجارها، خودروي نظامي پاكستان در شهر «جانيخيل» هدف قرار گرفت و دو سرباز جان خود را از دست دادند، و چهار تن ديگر نيززخمي شدند. در شمال شهر پيشاور نيز شبه نظاميان با انفجار بمبي، يك خودروي «ون» پليس را هدف قرار دادند. يك كشته و سه زخمي در ميان افراد پليس، حاصل اين انفجار تروريستي بود.
مشرف، متهم پرونده
ترور بوتو
به گزارش خبرگزاري ايلنا، دادستان پاكستان اعلام كرد، در كيفرخواستي كه «آژانس فدرال تحقيقات» به دادگاه ضد تروريسم ارائه كرده، از پرويز مشرف»، رئيس جمهور سابق پاكستان، به عنوان متهم ترور «بي نظير بوتو» نام برده شده است. مشرف متهم است تدابير امنيتي براي حفاظت از بوتو را تغيير داده بود. وي همچنين، دستور داده بود صحنه جنايت بلافاصله پس از ترور بوتو، پاكسازي شود.
براساس اين گزارش، آژانس مذكور همچنين با ارائه ريز مكالمات تلفن همراه بوتو كه به تازگي پيدا شد، از «سعود عزيز»، افسر سابق و «خرم شهزاد»، مقام سابق پليس راولپندي به عنوان ديگر متهمان نام برده است.

 



زد و خورد مردم با نيروهاي امنيتي در پايتخت هائيتي

هزاران نفر از مردم هائيتي در خيابان هاي پايتخت تظاهرات ضد دولتي سرداده و با نيروهاي امنيتي درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از مردم «پورتوپرنس»، پايتخت كشور فقير هائيتي دوشنبه در خيابان هاي شهر عليه انتخابات رياست جمهوري اين كشور تظاهرات كردند.
براساس اين گزارش تأخير در برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري بهانه لازم را به «رنه پريوال»، رئيس جمهور اين كشور داد تا دوران حكمراني خود بر اين كشور را سه ماه ديگر تمديد كند.
روز دوشنبه دوران قانوني رياست جمهوري «پريوال» تمام مي شد. مردم هائيتي بلافاصله پس از شنيدن اين خبر با ريختن به خيابان ها با نيروهاي امنيتي به شدت درگير شدند. تظاهركنندگان با مسدود كردن جاده هاي منتهي به «كاخ ملي» و پرتاب سنگ و شيشه و چوب به مقابله با نظاميان پرداختند.
پليس براي متفرق كردن معترضان از باتوم و گاز اشك آور استفاده كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14