(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 بهمن 1389- شماره 19860

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گردباد نجيب (يادداشت روز)
عضو برجسته اخوان المسلمين مصر: به جمهوري اسلامي ايران افتخار مي كنيم
دنده عقب ! (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
رئيس جمهور در جمع مخترعان ايراني: شركت هاي دانش بنيان تسهيلات قرض الحسنه دريافت مي كنند
اعتراف خاتمي به ماهيت ضدانقلابي فتنه سبز (خبر ويژه)
ما در رفتيم، شما لنگش كن (خبر ويژه)
نه غزه، نه لبنان ... جانم فداي مبارك! (خبر ويژه)
تحليلگر اسرائيلي: ايران هسته تحولات حساس خاورميانه است (خبر ويژه)
مشاور اوباما: اجراي احكام اسلامي مطالبه 80 درصد مردم مصر است (خبر ويژه)



گردباد نجيب (يادداشت روز)

تمامي خبرها و گزارش هاي مستند از پيدايش گردباد پرقدرتي حكايت مي كند كه ملت هاي مسلمان منطقه به راه انداخته اند. اين گردباد برخلاف آنچه تاكنون درباره گردبادها خوانده و شنيده و يا ديده ايم، نه فقط ويرانگر و وحشت آفرين نيست، بلكه آباد كننده و دلنشين نيز هست. از اين روي بايد آن را «گردباد نجيب» ناميد، چرا كه تنها با ديكتاتورها سر ستيز دارد و چون از قدرت فوق العاده اي برخوردار است، بساط حاكميت ديكتاتورها را، از ريشه برمي كند و به هوا برده و برزمين مي زند. دقيقاً مثل گردبادهاي پرقدرت ديگر كه درخت هاي تنومند را از ريشه بيرون مي كشد و تنها به شكستن شاخ و برگ ها بسنده نمي كند تا ريشه و تنه باقيمانده آن فرصت حيات دوباره داشته و بعد از چندي، بار ديگر ريشه بدواند و شاخ و برگ بپراكند.
به پرچم رژيم جعلي و اشغالگر قدس نگاه كنيد! دو نوار آبي رنگ در زمينه اي سفيد به موازات هم ديده مي شوند. صهيونيست ها انكار نمي كنند كه اين دو نوار آبي رنگ نماد و سمبل دو رود «نيل» و «فرات» است و نشان دهنده پهناي ايده آلي كه به زعم آنان قرار است گستره سرزمين اشغالي صهيونيست ها و كشور جعلي اسرائيل باشد. امروز اما، مقامات رژيم صهيونيستي اعلام كرده اند در منطقه «رفح» و مرزهاي اسرائيل با مصر ديواري بلند و غيرقابل نفوذ كه تا چند متر در عمق زمين نيز ادامه داشته باشد، خواهند ساخت و تأكيد كرده اند كه ساخت اين ديوار بلند آميخته از آهن و سيمان را بدون فوت وقت آغاز مي كنند. پيش از اين نيز صهيونيست ها درپي شكل گيري انتفاضه فلسطين، ساخت ديوار حايل در اطراف بيت المقدس را طراحي كرده بودند كه امروزه اين پروژه به پايان خود نزديك است. اين همان اسرائيلي است كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و در آن هنگام كه هنوز الگوي انقلاب به عرصه نيامده بود، در ميانه ميدان عليه ملت هاي مسلمان رجز مي خواند و با گردن كلفتي! از «سرزمين موعود» به پهناي «نيل تا فرات» ياد مي كرد. و چرا نبايد رجز مي خواند؟ سرزمين فلسطين را اشغال كرده بود، بيش از 10 ميليون مسلمان ساكن اين سرزمين مقدس را از خانه و كاشانه و وطن خويش آواره ساخته، دهها هزار فلسطيني را شهيد و يا مجروح و زمين گير كرده بود. در جنگ ژوئن 1967 با سه كشور قدرتمند مسلمان، مصر، اردن و سوريه جنگيده بود و به فاصله 6 روز با اشغال صحراي سينا از مصر، بلندي هاي جولان از سوريه و كرانه باختري رود اردن از اردن به جنگ خاتمه داده بود. سران كشورهاي مسلمان دست نشانده آمريكا و انگليس- يعني حاميان رژيم صهيونيستي- بودند و «به فرموده»! عليه اسرائيل نفس نمي كشيدند.
8 سال بعد- 1974 ميلادي- ياسر عرفات رهبر ساف كه ظاهرا ادامه مقاومت در برابر صهيونيست ها را بي فايده ديده بود و يا به هر علت ديگر! در مجمع عمومي سازمان ملل متحد حاضر شد و در حالي كه تفنگي به نشانه مقاومت و شاخه زيتوني به نشانه صلح طلبي در دست داشت به سخنراني پرداخت. بعد از سخنان ياسر عرفات، يكي از سناتورهاي آمريكايي با لحني تحقيرآميز گفت؛ وقتي شاخه زيتون را در دست ابوعمار ديدم، متوجه شدم كه تفنگش هم فشنگ ندارد! ... و متاسفانه راست مي گفت.
در ايران خودمان، بيش از 40 هزار مستشار نظامي آمريكا حضور داشتند. تصويري از يك گروهبان آمريكايي در دست است كه پاي خود را با پوتين روي ميز يك افسر عالي رتبه ايراني قرار داده و در حالي كه سيگاري گوشه لب دارد با وي سخن مي گويد. روزانه 6 ميليون بشكه نفت ايران با بهاي اندك به آمريكا، انگليس و اسرائيل مي رفت. صهيونيست ها نه مخفيانه بلكه آشكارا بر اكثر كانون هاي اقتصادي كشور حاكم بودند. هواپيماهاي «130C» نيروي هوايي زيرنظر مستقيم ارتش اسرائيل براي كمك رساني به شورشيان يمن آن روز، اسلحه و مهمات مي بردند. بعدها «ابا ابان» در حالي كه از سال هاي قبل از انقلاب اسلامي در ايران به عنوان سال هاي طلايي «GOLDEN YEARS» براي اسرائيل ياد مي كرد؛ به اشپيگل گفته بود؛ استفاده از هواپيماها و خلبانان ايراني با هدف حفظ جان اتباع اسرائيل!! بوده است و البته، افزوده بود؛ در عوض ما به نيروهاي اطلاعاتي شاه براي حفظ ثبات ايران آموزش هاي حرفه اي!! مي داديم. نخست وزير، وزرا و نمايندگان مجلس مطابق اسناد موجود با صلاحديد! و در بسياري از موارد، با دستور سفراي آمريكا و انگليس منصوب مي شدند. سربازان و نظاميان ايراني را به جبهه ظفار مي فرستادند و...
روز 17 بهمن ماه سال 1357، موشه دايان، نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت؛ آنچه در ايران مي گذرد، پيش لرزه هاي يك زلزله است كه پس لرزه هاي آن ابتدا اسرائيل و سپس ساير حكومت هاي عربي هم پيمان غرب در منطقه را به شدت خواهد لرزاند و...
32 سال پيش ملت مسلمان ايران «گردبادي» باز هم نجيب در اين مرز و بوم به راه انداختند. گردبادي كه نه فقط رژيم آمريكايي شاه، بلكه هيچيك از حاميان بيروني آن ياراي مقاومت در برابر آن را نداشتند و خيلي زودتر از آنچه در محاسبه، حسابگران به حساب آمده بود، ريشه كن شده و بر باد رفتند.
امروزه باز هم همان گردباد نجيب است كه در خاورميانه شكل گرفته، به پاخاسته، مي چرخد و مي پيچد و حاكمان ديكتاتور منطقه را به هوا برده و بر زمين مي كوبد. اوباما، در چرخش اين گردباد، سرگيجه گرفته است، يك روز از پذيرش «تغيير» در حاكميت مصر سخن مي گويد، روز ديگر بر ضرورت باقي ماندن مبارك در قدرت تاكيد مي كند و در همان حال هيلاري كلينتون وزير امور خارجه او، ايستادگي در برابر خواسته مردم مصر و تن ندادن به جابه جايي قدرت در اين كشور را توصيه مي كند. اسرائيل، اما، بي پرده تر سخن مي گويد؛ نتانياهو با وحشت اعلام مي كند؛ «خميني و خامنه اي را مي بينم كه اسرائيل را محاصره كرده اند و خاورميانه را به تسخير درآورده اند». «جاناتان اسپاير» كارشناس مركز مطالعات جهاني در هرتزلياي اسرائيل با استناد به آنچه اين روزها در تونس و مصر و ساير كشورهاي منطقه مي گذرد، نتيجه مي گيرد كه «ايران هسته تحولات حساس خاورميانه است». فريد ذكريا - سردبير مجله آمريكايي و معروف نيوزويك- كه يكي از برجسته ترين اعضاي شوراي روابط خارجي آمريكاست حركت مردم مصر را يك انقلاب تمام عيار از نوع اسلامي معرفي كرده و هشدار مي دهد كه «80 درصد مردم مصر خواهان اجراي احكام اسلامي در كشورشان هستند». «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه رژيم صهيونيستي در نشست با ديپلمات هاي اروپايي در قدس اشغالي، با خشم مي پرسد «آيا كسي نيست كه جلوي ايران را بگيرد»؟! در همين نشست، نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز با نگراني و اضطراب محسوس مي گويد «محتمل ترين گزينه درباره آينده مصر آن است كه اين كشور به راه ايران مي رود.» و شرح وحشت و اضطراب دشمنان از حركت اين گردباد مثنوي هفتاد من كاغذ است و حتي فهرست آن نيز به درازا مي كشد. و همه شواهد و قرائن حكايت از آن دارد كه آمريكا و متحدانش مي دانند، اين گردباد نجيب بعد از پايان كار خود در برخي كشورهاي خاورميانه و شايد نيز، همزمان با تحولات خاورميانه، به سرزمين اشغال شده فلسطين مي رود و گريبان صهيونيست هاي نانجيب را گرفته و به هوا برده و بر زمين مي زند و قدرت خدا را چه ديده ايد؟ شايد آنگونه كه امام راحل ما(ره) پيش بيني كرده بود- و تاكنون همه پيش بيني هاي آن بزرگوار به حقيقت پيوسته است- آمريكا و انگليس و فرانسه و ساير قدرت هاي استكباري نيز در نوبت باشند. راستي فراموش نكرده ايم كه همين نتانياهو در جريان فتنه 88 موسوي و كروبي و خاتمي و ساير مدعيان اصلاحات را «بزرگترين سرمايه اسرائيل در ايران» مي ناميد و...
حسين شريعتمداري

 



عضو برجسته اخوان المسلمين مصر: به جمهوري اسلامي ايران افتخار مي كنيم

سخنگوي سابق اخوان المسلمين تاكيد كرد به جمهوري اسلامي ايران افتخار مي كنيم
كمال هلباوي در گفتگو با شبكه تلويزيوني العالم درباره ادعاهاي احمد ابوالغيط وزيرخارجه مصر عليه جمهوري اسلامي ايران و نقش رسانه هاي خارجي در انقلاب مصر گفت: اگر در اين انقلاب نقش خارجي وجود داشته باشد نقش اسرائيلي هاست كه لوله هاي نفت و گاز را منفجر كردند تا انقلابيون را متهم كنند كه انقلابيون از مواد منفجره و سلاح استفاده مي كنند. كسي نمي پذيرد كه ايران در مصر يا كشورهاي ديگر نقش تخريبي داشته باشد.
وي ادامه داد ما به كشوري كه رئيس جمهور آن صاحب همت و قدرت و بلند نظري در سازمان ملل متحد و ژنو و جاهاي ديگر است افتخار مي كنيم. ما به كشوري كه حكومت خردورزي دارد افتخار مي كنيم ما به كشوري كه در مقابل سلطه جويي هاي غرب ايستادگي كرده است افتخار مي كنيم. ما به كشوري كه از نظر علمي و فناوري پيشرفت مي كند افتخار مي كنيم. اين ويژگي ها متاسفانه فقط در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و من اميدوارم مصر و عربستان و تونس و الجزاير نيز چنين باشند و پولهايشان را صرف پيشرفت علمي و تربيت ارتش كنند و بتوانند به مكر مكاران و متجاوزان پاسخ دهند.
هلباوي ابراز اميدواري كرد شمار كشورها و ملتهايي كه حسني مبارك و جنايات وي را محكوم و از انقلاب مردم مصر حمايت مي كنند افزايش يابد تا كشورش از عقب ماندگي و ديكتاتوري مبارك خلاص شود.
هلباوي درباره موضع مفتي عربستان كه انقلاب مصريها را فتنه توصيف و حاميان آن را طرفهاي هرج ومرج طلب دانسته است گفت: موضع رياض تازگي ندارد و همواره در تاريخ عربستان اين چنين بوده است و فقط مي توان موضع ملك فيصل را از مواضع ديگر پادشاهان عربستان مستثني كرد كه وي نيز به قتل رسيد.
وي گفت: مواضع عربستان متناقض و آبرومندانه و مايه افتخار نبوده است.
وي افزود: رياض، زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس را كه يك جنايتكار است و از عدالت فرار كرده، ميزباني كرده است. بن علي و خانواده اش ميليونها دلار از ثروت مردم تونس را سرقت كرده و به عربستان برده است. عربستان ادعاي حمايت از اسلام را دارد و حرمين شريفين در اين كشور قرار دارد اما دولت عربستان اكنون ميزبان جنايت كاران است.
هلباوي درباره انتقاد پادشاه عربستان از آمريكا به علت موضعگيري مبهم در خصوص ماندن حسني مبارك در قدرت گفت: آمريكا به توصيه عبدالله بن عبدالعزيز نيازي ندارد زيرا پادشاه عربستان و پادشاهان و حكام منطقه دست نشانده آمريكايي ها هستند. صدها هزار سرباز آمريكايي كشورهاي عرب خليج فارس را اشغال كرده اند. واشنگتن نياز به توصيه عبدالله ندارد بلكه آمريكايي ها بين دو موضع مردد هستند آنها بين رفتن سريع مبارك و ماندن وي ترديد دارند.
واشنگتن در موضع اوليه كه باراك اوباما رئيس جمهور و هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا آن را اعلام كردند تصريح كرد مبارك بايد به سرعت قدرت را ترك كند و قدرت را به كسي تحويل بدهد كه ملت مصر را راضي كند. ملت آمريكا در دموكراسي زندگي مي كند و مي خواهد ببيند كه دولتش نيز از دموكراسي و آزادي و عدالت اجتماعي حمايت مي كند اما موضع دوم كه فرستاده آمريكا بر آن تصريح كرد نشان مي دهد موضع واشنگتن در قبال حسني مبارك وانقلاب مصريها تغيير كرده است. آمريكا خواهان آزادي كامل و دموكراسي و اسلام نيست. ما مسيحيان و يهوديان را مي پذيريم اما آنها با اسلام مخالفند و اسلام هراسي به راه انداخته اند. موضع عربستان و مفتي اين كشور شرم آور است. ما خواهان كساني هستيم كه در مقابل ظلم و ستم ايستادگي و از آزادي حمايت كند.
آنهايي كه ادعا مي كنند اهل تسنن هستند بايد پيرو حضرت محمد(ص) و صحابه آنها باشند و از دستورات قرآن و سنت اطاعت كنند.
وي گفت: آنچه كه پادشاه عربستان گفته است اظهارات نادرست و برخلاف دين اسلام است كه بايد با آن مقابله كرد. مصر فاقد آزادي است و نمونه ديكتاتوري و فساد و سرقت و سركوب ملت و قاچاق دارايي هاي مردم و سوءاستفاده از منابع مصر به نفع اسرائيل است. اميدوارم كشور مصر و ديگر كشورهاي عربي نيز پيشرفت علمي كنند. چرا ما از خارج سلاح وارد كنيم و ميليونها دلار به هواپيماهايي پول بدهيم كه فقط عليه يكديگر كاربرد دارد.
ميليونها دلار به رسانه ها داده مي شود تا چهره اسلام و مسلمانان و يك كشور اسلامي (ايران) مخدوش شود چرا بايد چهره اين كشور به خاطر اختلاف در خط مشي ومذهب تخريب شود؟ ما امت عربي يك امت شكست خورده هستيم و نظام عربي نداريم ما فقط در دهه پنجاه و شصت ميلادي نظام عربي داشتيم كه متلاشي شد.

 



دنده عقب ! (گفت و شنود)

گفت: خاتمي گفته است امام حسين(ع) هم در پي اصلاحات بود.
گفتم: يعني خاتمي از اسلام و انقلاب دفاع كرده است؟!
گفت: اي عوام! مگر يادت نيست كه خاتمي و دوستانش مي گفتند امام حسين(ع) در پي اصلاح دين جدش بود!
گفتم: ولي امام حسين(ع) مي فرمود كه در پي اصلاح امت جدش است وگرنه اصلاح دين جدشان كه به معناي نفي اسلام است. مگر دين اسلام نقصي داشته كه حضرت اباعبدالله در پي رفع آن باشند؟!
گفت: خب! حالا فهميدي منظور خاتمي از اصلاحات چيست؟ دارد كلك مرغابي مي زند.
گفتم: در كلام خدا هم آمده است كه وقتي به منافقين گفته مي شود چرا در زمين فساد مي كنيد؟ در پاسخ مي گويند ما در پي اصلاح هستيم! يعني «اصلاح طلبيم»!
گفت: حالا هم كه خاتمي خواسته دنده عقب بگيرد، باز هم به جدول زده است.
گفتم: يارو از يك جاده پر پيچ و خم با دنده عقب بالا مي رفت. به او گفتند؛ چرا دنده عقب مي روي؟ گفت؛ مي ترسم آن بالا جايي براي دور زدن نباشد. نيم ساعت بعد ديدند باز هم دارد با دنده عقب پائين مي آيد، پرسيدند؛ حالا ديگه چرا؟ و يارو در جواب گفت؛ آخه ديدم آن بالا جاي دور زدن بود، دور زدم!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ به رسانه ها و بيگانگاني كه مي گويند چرا ايران در جريانات مصر اظهارنظر مي كند بگوييد كه پس چرا آمريكا، اسرائيل و ديگر كشورهاي غربي به طور مستقيم هم دخالت مي كنند و هم اظهارنظر.
جنت خواه دوست- رشت
¤ نظام سلطه غرب تلاش مي كند به هر نيرنگي كه شده نوكران خود را براي تداوم غارت منابع ديگر كشورها بالاي سر ملت هاي منطقه نگه دارد ولي خدا را شكر مي كنيم مردم كشورهاي منطقه بيدار شده و بتدريج دست همه مداخله جويان و خيانتكاران را قطع خواهند كرد.
5790---0913
¤ سران كشورهاي اسلامي در منطقه اگر مسلمان هستند، چرا از اجراي احكام اسلام در كشورشان بيم دارند و جلوگيري مي كنند و اگر مسلمان نيستند چرا بايد بر مسلمانان حكومت بكنند.
6271---0914
¤ دليل دشمني و مخالفت آمريكايي ها و صهيونيست ها با نظام جمهوري اسلامي اين است كه اين نظام و انقلاب مورد اقبال مردم منطقه قرار گرفته است. آنها نمي توانند اين موفقيت را ببينند و كاري نكنند.
8858---0919
¤ آزادي قدس شريف حق مسلم مسلمين است و نابودي اسرائيل حق مسلم مؤمنين است. دستگاه هاي نفاق افكني و سازمان هاي جاسوسي استكبار جهاني دام شيطاني و استعماري پهن كرده اند كه با استفاده از خلأ رهبري در خيزش هاي انقلابي و اسلامي خاورميانه و شمال آفريقا اين انقلابهاي خودجوش و مردمي را دچار ضعف و استحاله و شبيخون مديريتي و فرهنگي كنند. تداوم خط امام و رهبري الگوي تمام نماي نهضت انتفاضه اسلامي، خداباوري و اسلام محوري تكيه گاه آن و خودجوشي و پاره كردن زنجيرهاي اسارت و بردگي پشتوانه آن است.
گودرزي- اصفهان
¤ سران فتنه در ايران بعد از انتخابات 88 نه تنها به مردم ما جفا كردند بلكه به كشورها و ملت هاي مسلمان منطقه هم خيانت كردند. اگر آن ها در اين فتنه پيروز مي شدند امكان نداشت چنين حركت هايي در كشورهاي عربي و آفريقايي رخ دهد.
يك ايراني مسلمان
¤ با توجه به اين كه در كشورمان استقبال خوبي از گازسوز كردن خودروها شده و مي شود از شركت هاي خودروسازي تقاضا مي كنم كه در ساخت خودروها آن ها را به گونه اي طراحي كنند كه كپسول هاي گاز به راحتي در جاي خود قرار گيرد و فضاي زيادي را اشغال نكند. يكي از مسائلي كه بايد مدنظر قرار گيرد بدنه مقاوم و مناسب با كپسول هاي گاز است تا در حد مقدور از بروز خطرات جلوگيري شود.
كاشاني
¤ از روزنامه مردمي كيهان خواهانم پيگير طرح لايحه خدمات جامع ايثارگران كه سالهاست در مجمع تشخيص خاك مي خورد باشد.
رضايي جانباز70%
¤ از مسئولين بانك مركزي درخواست مي شود سود وام هاي پرداختي شركت هاي ليزينگ را مورد بررسي و كارشناسي و ارزيابي قرار دهند.
0701---0913
¤ از مطلب روشنگرانه انقلاب اسلامي كجا و تكرار مشروطه تشكر مي كنم. واقعاً بايد به حال برخي خواص بي بصيرت افسوس خورد.
1264---0919
¤ اداره كل بنادر خوزستان در آمفي تئاتر سالمي كه چند سال قبل توسط سيما چوب دكوربندي و مبله شده مجدداً با هزينه بيش از 300 ميليوني قصد تغيير دكوراسيون را دارد. از مسئولين امر درخواست مي شود مانع تحقق اين اسرافهاي حرام شوند.
3516---0912
¤ رخش خودرو ديزل از صدها نفر متقاضي از 4 ميليون تا ده ميليون تومان گرفته تا كاميونت تحويل دهد با گذشت سه سال نه از پول خبري است و نه از خودرو. از وزير محترم صنايع درخواست عاجزانه كمك و ياري مي كنيم زندگي خيلي ها را خراب كرده اند از كيهان هم تقاضاي تهيه گزارش داريم .
0779---0911
¤چرا توقف قطارهاي مترو در ايستگاه ها زياد شده است از مسئولين مترو درخواست مي شود توقف ها را به حداقل برسانند.
4598---0919 و 2846--0935
¤ضمن تشكر از چاپ سلسله وار سخنان آيت ا مصباح تحت عنوان زلال بصيرت عرض مي كنم چقدر خوب بود كه اين كار را از سال ها قبل شروع مي كرديد، اگرچه الان هم دير نيست و جاي سپاس دارد.
2766---0919
¤ما كيهان را يكي از رسانه هاي موثر انقلاب در جنگ نرم عليه دشمنان انقلاب مي دانيم و انتظار زيادي از اين روزنامه و دست اندركاران آن داريم و براي همه شما دعا مي كنيم كه در كارهايتان موفق باشيد.
3406---0935
¤چرا بايد زن بازيگري كه بدون حجاب در يك فيلم هاليوودي بازي كرده و با لباس نامناسب در مراسم آنها عكس گرفته در سريال گمشده، به ايفاي نقش بپردازد و شبكه يك سيما هم آن را پخش كند؟!
5627---0911 و 3478---0919
¤وزير محترم آموزش و پرورش در حالي از پرداخت اضافه كاري ماهانه فرهنگيان سخن گفتند كه معلمين قم هنوز اضافه كاري مهرماه خود را دريافت نكرده اند. چه بايد بكنيم؟
1305---0912
¤با اجرايي شدن طرح هدفمند كردن يارانه ها پسنديده نيست كه باز شاهد اسراف در مصرف برق توسط مسئولين اداره برق باشيم. يعني اينكه غروب ها هنوز تاريك نشده چراغ تيرهاي برق روشن و يا صبح ها با تاخير طولاني خاموش مي شوند.
حميدي
¤دولت مي تواند با تشكيل يك گروه علمي، فن آوري ساخت داروها را در اختيار شركت هاي داخلي قرار بدهد. با اين كار هم از واردات دارو از خارج بي نياز مي شويم و هم قيمت آن پايين مي آيد.
ايراني
¤به نظر مي رسد با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها پخش برنامه هاي تلويزيون از ساعت 12 شب به بعد ضرورت آنچناني نداشته باشد و نوعي اسراف محسوب بشود از مسئولين امر تقاضا داريم در اين مورد تجديد نظر بكنند.
يك شهروند
¤در بازار هفتگي نوشهر كه سه شنبه هر هفته در ساحل دريا برگزار مي شود بعضي از فروشنده ها به طرز شرم آوري لباس هاي زير زنانه را به نمايش مي گذارند. متاسفانه مسئولين شهرداري علي رغم اطلاع از اين موضوع، اقدام بازدارنده اي نمي كنند.
4994---0936
¤9 ماه مي شود كه از شركت پوشينه بافت قزوين حقوق نگرفته ام. مشكلاتم به حدي زياد شده كه در زندگي كم آورده ام بنويسيد اين بلاتكليفي بعضي از كارگران مثل بنده تا كي بايد ادامه داشته باشد و عذاب بكشيم؟ چرا مسئولين از زندگي كارگران بي كار شده خبر ندارند و اقدامي نمي كنند.
6132---0919
¤از راهنمايي و رانندگي تقاضا مي كنم كه در جاده هاي پر رفت و آمد و ترجيحا در جاده هاي خطرناك كه امكان ريزش بهمن و يا لغزنده بودن جاده ها و يا خطرات ديگر وجود دارد با نصب تابلوهاي ديجيتال در هر چند كيلومتر اطلاعات هشداردهنده را به راننده ها بدهد تا آن ها نيز براي رفت و آمد خود برنامه ريزي كنند.
يك شهروند
پاسخ روابط عمومي وزارت بازرگاني
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به شماره 19828 درخصوص «كم بودن وزن چانه نان» به اطلاع مي رسد:براساس اعلام شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران، آرد مصرفي نانوائيها حتي آرد واحدهاي خبازي براساس نوع نان توليدي اختصاص يافته و در كيسه هاي مخصوص آرد كه هم برچسب آرم شركت بازرگاني دولتي ايران را دارا مي باشند و هم برچسب نام كارخانه توليدي را حمل و توزيع مي شوند.درخصوص وزن نان نيز چنانچه هموطنان با مشكل كاهش وزن چانه برخورد كردند مي توانند مراتب و مستندات خود را به ستاد تعزيرات ويژه گندم، آرد و نان اعلام كرده و يا با شماره تلفن هاي 1803 و 124 منتقل نمايند و مطمئن باشند در اين موارد رسيدگي لازم خواهد شد، و با متخلفين برخورد صورت مي گيرد.
 



رئيس جمهور در جمع مخترعان ايراني: شركت هاي دانش بنيان تسهيلات قرض الحسنه دريافت مي كنند

رئيس جمهور فرايند ثبت اختراعات را نيازمند بررسي دقيق علمي خواند و از اصلاح قانون ثبت اختراعات كه در دستور كار دولت است خبر داد.
دكتر محمود احمدي نژاد روز سه شنبه در سومين جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي فجر انقلاب اسلامي با اشاره به اين كه هم اكنون ثبت اختراعات در قالب ثبت شركت ها و زير نظر قوه قضائيه انجام مي شود، گفت: اين موضوع كه تشخيص يك كار علمي، اختراع و نوآوري نيازمند بررسي دقيق از سوي هيئت علمي است در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد بحث قرار گرفت.
وي كه در پاسخ به يكي از مخترعان و نوآوران ايراني حاضر در مراسم سخن مي گفت، افزود: در فرايند كنوني فردي چند كاغذ را به منظور ثبت اختراع ديگري كپي مي كنند و سپس مخترعي كه سال ها براي دستيابي به اين اختراع تلاش كرده ناگزير به دفاع از حقوق خود و شكايت مي شود.
احمدي نژاد به مخترعان و نوآوران ايراني نويد داد: اگر ساز و كار اصلاح اين قانون در شوراي عالي انقلاب فرهنگي قابل تحقق بود اين اقدام را در اين شورا انجام خواهيم داد وگرنه با تقديم لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي قانون ثبت اختراعات را اصلاح خواهيم كرد.
وي تاكيد كرد: تشخيص اين كه يك امر اختراع محسوب مي شود يا نه بايد برعهده گروه هاي علمي باشد و اين فرآيند بايد در دانشگاه ها و مراكز علمي، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي انجام شود.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد مجدد بر حمايت دولت از حركت مخترعان ايراني در مسير شكوفايي و نوآوري علمي، خاطرنشان كرد: دولت مصمم است راه را براي حركت مخترعان و اعطاي فرصت به آنها براي تجاري سازي اختراعات آنها هموار كند.
وي با بيان اين كه بنياد ملي نخبگان بايد همه توان خود را در اين راستا بسيج كند، به تصويب لايحه پيشنهادي دولت به مجلس اشاره كرد و گفت: منابع صندوق حمايت از شركت هاي دانش بنيان كه در واقع حمايت از مخترعان و مبتكران ايراني است به صورت قرض الحسنه در اختيار شركت ها و نوآوران كشور اختصاص مي يابد.
رئيس جمهوري يادآور شد: اين صندوق در شرف تاسيس است.
احمدي نژاد از معاون علمي و فناوري خود و وزير علوم، تحقيقات و فناوري خواست كه فرآيند تاسيس صندوق را با سرعت بيشتري دنبال كنند تا قبل از پايان سال اين صندوق تاسيس شود.
وي، تفاهم نامه سه جانبه وزارت تعاون، بنياد ملي نخبگان و بانك توسعه تعاون را گامي مناسب در حمايت از مخترعان و نخبگان دانست و گفت: محمد عباسي وزير تعاون در تلاش است كه منابع بانك توسعه تعاون به صورت قرض الحسنه در اختيار شركت هاي دانش بنيان قرار گيرد.وي با تاكيد مجدد بر عزم دولت در حمايت از حركت علمي و نوآوري كشور، خاطرنشان كرد: اگر لازم باشد منابع صندوق حمايت از شركت هاي دانش بنيان افزايش مي يابد و اگر ضرورت پيدا كند منابع صندوق با منابع بانكي تلفيق مي شود و افزايش مي يابد.

 



اعتراف خاتمي به ماهيت ضدانقلابي فتنه سبز (خبر ويژه)

رئيس دولت اصلاحات گفت: جمهوري اسلامي دستاورد بزرگ انقلاب اسلامي است و پاسداري از آن بزرگترين كار انقلابي است.
خاتمي در ديدار شماري از اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اضافه كرد: كسي كه از جمهوري اسلامي دفاع كند، انقلابي واقعي است و كسي كه به آن لطمه بزند ولو به نام دين يا هر نام ديگري، اوست كه از انقلاب فاصله گرفته است ولو ادعاي انقلابي گري كند.
وي همچنين گفت: آن چيزي كه ما مي گوييم اصلاحات، خدا و پيغمبر و همه اينها هم قبول و نظامي را مي خواهيم كه ارزش هاي الهي در آن حاكم باشد احكام الهي در آن اجرا شود البته باز هم اينجا تاكيد مي كنم، امام هم فرمودند احكام بايد با توجه به زمان و مكان كه دو عنصر تعيين كننده در اجتهاد اسلامي هستند باشد و به گونه اي كه بتواند مشكلات انسان امروز را حل كند، همچنان كه امام مواضع بسيار شجاعانه اي در مورد زنان، فرهنگ و هنر و مسائل اقتصادي گرفتند و گره گشايي كردند.
خاتمي مي گويد: اتفاقا يكي از رسالت هاي اصلاحات دفاع از انقلاب و آرمان هاي انقلاب است تا بيگانگان با روح انقلاب، با هر عنوان و تبليغاتي نيايند محور كارها شوند.
تظاهر خاتمي به دفاع از انقلاب و «جمهوري اسلامي» تناقض كامل با عملكرد جريان متبوع به ويژه در حوادث پس از انتخابات سال 88 قرار دارد، چه اين كه فتنه گران تحريك شده توسط كساني چون خاتمي و موسوي و كروبي- صرفا به عنوان يك مثال از صدها حقيقت- در روز قدس بر روي نام اسلام در شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي خط كشيدند و تا امروز كه بيش از 16 ماه از آن اقدام رسوا مي گذرد هيچ يك از اين منافقين حاضر نشده اند ولو در لفظ، حمله به «جمهوري اسلامي» از سوي آشوبگران وابسته به گروهك ها را محكوم كنند. بدين ترتيب و براساس اظهارات اخير خاتمي، او و هم قطارانش مصداق واقعي ضدانقلابي گري هستند و از انقلاب فاصله گرفته اند «ولو ادعاي انقلابي گري كنند».
اما اين تعبير نيز كه «آنچه ما مي گوييم اصلاحات، خدا و پيغمبر و همه اينها قبول و نظامي را مي خواهيم كه ارزش هاي الهي در آن حاكم باشد»، منافقانه و در تناقض با عملكرد مدعيان اصلاح طلبي و فتنه گران سبز است. اوج خيانت اين جماعت را در حوادث روز عاشوراي 88 مي شد كه با مساعدت گروهك هاي منافقين، تندر، بهائيت و... عملي شد اما نه تنها از سوي خاتمي و موسوي و كروبي محكوم نشد، بلكه حرمت شكنان لقب «مردان خداجو» هم گرفتند در حالي كه امثال خاتمي صم بكم نشسته بودند يا اوباش سياسي را تحريك مي كردند. آيا ملاقات رسواي خاتمي با راسموسن نخست وزير سابق و هتاك دانمارك كه از كاريكاتورهاي اهانت آميز عليه پيامبر اعظم(ص) دفاع كرد، از جنس دفاع از انقلاب و آرمان هاي آن بود؟ تدارك و زمينه چيني آشوب و اردوكشي خياباني طبق نقشه سرويس هاي جاسوسي موساد و سيا و ام آي 6 چطور؟ آيا مي توان طبق نقشه خبيث ترين و جنايتكارترين مستكبران جهان عمل كرد و هنوز دم از اصلاحات زد؟ تفاوت اصلاحات شما با اصلاحات رضاخاني و محمدرضايي- لعنت الله عليهما- چيست؟
اما درباره مقايسه سراسر نفاق آلود اصلاحات آمريكايي با شجاعت حضرت امام(ره) نيز بايد پرسيد آيا سر دادن شعار نفي حجاب در اغتشاشات، حذف اسلام، حمايت از آمريكا و رژيم صهيونيستي در ازاي شعار نه غزه، نه لبنان، و ضديت علني با اصل ولايت فقيه و آتش زدن تصوير حضرت امام خميني توسط اوباش سياسي و خياباني، چه نسبتي جز «دشمني» با خط امام خميني و انقلاب اسلامي مي تواند داشته باشد؟



 



ما در رفتيم، شما لنگش كن (خبر ويژه)

اقدام تبليغاتي دو تن از دست اندركاران فتنه مبني بر درخواست مجوز راهپيمايي به بهانه حمايت از مردم مصر و تونس، داغ دل جريان ضد انقلاب خارج نشين و فعال در عرصه مجازي را تازه كرد.
اگرچه برخي از اين عناصر هياهوي «لنگش كن» را از خارج كشور به راه انداخته اند اما اغلب آنها معتقدند كه سازمان اغتشاش و آشوب كه در انتخابات سال 88 فعال شد، كلاً منهدم شده است. مهاجراني- كديور (جرس) در مطلبي كه با اسم مستعار «سارا زرتشت» منتشر شده، مي نويسند «جريان سبز ساختار قابل اطميناني براي بسيج عمومي ندارند». جرس با اشاره به فضاي هيجاني پس از انتخابات كه باعث موج سواري آشوبگران شد، مي نويسد: اكنون زيرساخت ها و شبكه هاي ايجاد شده توسط ستادها و فعالان سياسي ديگر وجود ندارند در حالي كه در خرداد 88 حضور مؤثر داشتند. امروز همه چيز براي حاكميت قابل پيش بيني است.
روزنت ديگر سايت ضد انقلابي مديريت شده از خارج كشور است كه مي نويسد: عرصه جنبش هاي سياسي نمي تواند محل احساسات و خيال پردازي هاي عجولانه باشد. امروز به اين درك رسيده ايم كه بودن در خيابان تنها يك تاكتيك است و جان اعضا را به سادگي نمي توان در معرض خشونت قرار داد. جنبش سبز در وضعيتي قرار گرفت كه بايد از سطح خيابان خارج شده و به طرف عمق جامعه حركت كند(!؟)
بالاترين هم اگرچه نامه كروبي و موسوي را براي ساعاتي داغ كرد اما تصريح مي كند: پاي فضاي مجازي نشستن و داغ كردن لينك ها بي فايده است. دنياي مجازي فقط به درد خارج از ايران مي خوره و به درد فعاليت در داخل نمي خوره.
در اين ميان گويانيوز از فتنه گران خواست جنبش سبز را فداي منطقه و اتفاقات كشورهاي عربي مثل مصر و تونس نكنند. گويانيوز نوشت: عربي كردن جنبش سبز يعني بازي در زمين رژيم جمهوري اسلامي، اول بسم الله سخنگوي اخوان المسلمين در لندن به بي بي سي مي گويد سازمان او به «امام خامنه اي» احترام مي گذارد و يادآوري مي كند كه البته در مصر مسيحيان و سكولارها هم زندگي مي كنند. چنين است كه بزرگترين خطاي اپوزيسيون، پيوند زدن جنبش سبز به تحولات كشورهاي عربي خواهد بود.
اما عليرضا - ر نويسنده سايت خودنويس كه بعد از حوادث سال گذشته از كشور گريخته، در نوشته آميخته با تمسخر موسوي را براي احياي آشوب شير مي كند و مي نويسد: مي دانم كه اگر اعلام كني به خيابان مي آيي، دستگيرت مي كنند. خب خودت بدون اعلام هر جا كه دوست داشتي بيا. يك سال و نيم است كه ما را جز در سايت ها نديده اي. راستي كروبي را هم بياور، البته اگر خودش 2 روز زودتر نيامده باشد! به خدا از وقتي مصر اين جوري شده اصلاً خواب و خوراك نداريم. حال مصر چه جوري شده؟ مهم نيست، هر جوري شده بايد از آنها حمايت كرد، حالا اگر يكهو يادمان رفت و حواسمان پرت شد و شعارمان يك چيز ديگري بود، خب ديگر، بگي نگي گيجيم، كاريمان نمي شود كرد.
وي اضافه مي كند: موسوي جان! البته مي دانم چند مدته خلاف ملاف را گذاشته اي كنار اما خب يك دفعه برنداري بيانيه بدهي و لغو كني. خودت هم صد دفعه گفتي من رهبر جنبش نيستم. هرچند كه من خودم جانم را برداشته ام در رفته ام و خودت لنگش كن و اينا اگر راست ميگي خودت بيا و اين بساط ها ولي ما هم اينجا پشت جبهه داريم عين خر كار مي كنيم براي برنامه شما. هيچي ديگه همين. حالا برو وقت ما را نگير.

 



نه غزه، نه لبنان ... جانم فداي مبارك! (خبر ويژه)

عضو فراري سازمان مجاهدين (انقلاب) تاكيد كرد نامه موسوي و كروبي به عنوان درخواست مجوز براي راهپيمايي كاري غيرجدي و تبليغاتي در جهت رفع تكليف بوده است.
محمدعلي توفيقي در گفت وگو با راديو فردا اظهار داشت: اين نامه مي توانست با ادبيات ديگري مطرح شود تا اين سوءتفاهم را ايجاد نكند كه طرح آن فقط براي رفع تكليف بوده است. مشكل به فقدان استراتژي برمي گردد.
وي با اشاره به بهانه درخواست مجوز راهپيمايي (اعلام همبستگي با انقلاب مردم مصر و تونس) گفت: مخالفان به خيابان بيايند كه چه چيز را مطالبه كنند؟ اگر قرار باشد فقط به منظور اعلام همبستگي و حمايت از مردم تونس و مصر كه حتي همسايگان ايران هم محسوب نمي شوند به خيابان آمد، من فكر نمي كنم اين حركت از قدرت بسيج كنندگي در خيابان برخوردار باشد. از سوي ديگر تصور نمي كنم اين رويكرد نتيجه مثبت و موثري براي جنبش سبز در پي داشته باشد.
سايت صهيونيستي و ضد انقلابي «بالاترين» نيز در تحليل مشابهي نوشت: آقايان موسوي و كروبي بايد شجاعت داشته باشند و هدف اصلي درخواست راهپيمايي را اعلام كنند. تونسي ها و مصري ها نيازي به حمايت ما ندارند.كچل اگر طبيب بود، سر خود دوا مي نمود. وقتي ما حاضر نيستيم سر جان خودمان ريسك كنيم، به جايي نمي رسيم. معلوم است كه در همه جاي دنيا اپوزيسيون را سركوب كنند.
بالاترين نوشت: آيا درخواست راهپيمايي براي حمايت از مردم مصر و تونس دخالت در امور داخلي كشورها نيست؟
فتنه گران آشوب طلب در جريان تظاهرات روز قدس سال 88 عليه فلسطين شعار داده و مدعي بودند نبايد در امور ديگر كشورها و ملت ها دخالت كرد. اما با توجه به اينكه فتنه گران آن روز در خدمت رژيم صهيونيستي فعال شده بودند، طبيعتاً ميل به آشوبگري- اين بار در خدمت حسني مبارك ديكتاتور مصر و بن علي ديكتاتور تونس- نه تنها از سوي اين رژيم ها مداخله محسوب نمي شود كه موجب خوشحالي اين بخت برگشته هاي مفلوك هم هست!
بالاترين در مطلب ديگري با اشاره به طفره رفتن فتنه گران از دعوت به خودنمايي و انگشت نما شدن در 22 بهمن امسال نوشت: موسوي و كروبي از ماجراي اسب تروا در 22 بهمن پارسال درس گرفته اند.

 



تحليلگر اسرائيلي: ايران هسته تحولات حساس خاورميانه است (خبر ويژه)

«هسته مركزي ماجراهاي خاورميانه جاي ديگري است؛ ايران. اكنون به طور پيوسته كشورهاي منطقه به ايران مي پيوندند.
اين تحليل، خلاصه ارزيابي جاناتان اسپاير (كارشناس مركز مطالعات جهاني در هرتسلياي اسرائيل) است. واشنگتن تايمز با اشاره به كتاب منتشره از سوي اسپاير مي نويسد: حزب الله لبنان هسته مركزي كتاب اسپاير است كه در آن جابجايي اسلامگرايي با ناسيوناليسم و ملي گرايي را در ملتهاي عربي خاورميانه بررسي مي كند. بهترين مثال براي اين مورد هم حزب الله است كه قدرت حاكم در لبنان محسوب مي شود. كشوري كه در آن سوريه و ايران حكمرانان پشت پرده به حساب مي آيند. اسپاير هرچند به گروههاي حزب الله لبنان و يا جنبش مقاومت اسلامي حماس مي پردازد اما هسته مركزي داستان او جاي ديگري است؛ ايران.
اسپاير در كتاب خود مي نويسد: بالاگرفتن اسلامگرايي جوامع و راديكاليزه شدن افراطي حماس، ناشي از اين است كه يا ميانه روهاي فلسطيني سركوب شده اند و يا از جريان اصلي اخراج شده اند. اين گونه گروهها همه مدل ايران را در خاورميانه دنبال مي كنند ايران در حال قبضه كردن مناقشه اعراب و اسرائيل است.
واشنگتن تايمز اضافه مي كند: ايران با كمك سوريه جبهه اي از متحدان را به راه انداخته كه حزب الله لبنان و گروههاي اسلامگرا در عراق و حماس در فلسطين را شامل مي شود. حتي تركيه و قطر نيز به منظومه ايران پيوسته اند. اين حلقه اتحاد كشورها بسيار بد و نامطلوب است. در مقابل مصر و سعودي و اردن و مراكش و تشكيلات خودگردان محمود عباس قرار دارند. اكنون ائتلاف تشكيل شده و خواستار نابودي اسرائيل، در حال تقويت است و به مصر نزديك مي شود.
خبرگزاري رويتر نيز در گزارشي كه حاوي همين مضمون است يادآور شده است: رژيم هايي نظير سعودي نگران تقويت ايران از قبل حوادث مصر و تونس هستند. همچنان كه نگران از دست دادن متحدان منطقه اي خودند. رياض نگران است كه خلأ ديپلماتيك به جا مانده توسط مصر گرفتار، فضا را براي كشورهايي چون تركيه و قطر كه رقباي كوچكتر عربستان سعودي در خليج فارس هستند، باز مي كند. هر دو كشور مزبور از مناسبات خوبي با ايران برخوردارند و درصدد نقش آفريني بيشتر منطقه اي هستند. يك ديپلمات مستقر در خليج (فارس) گفت: نفوذ عربستان احتمالا كم مي شود، در حالي كه كشورهاي ديگري چون قطر و تركيه كه همچون سعودي ها خواستار انزواي ايران نيستند، نقش بزرگتري را ايفا مي كنند.»
اين گزارش ها در حالي است كه ويليام فاكس وزير دفاع انگليس به تازگي در كنفرانس هرتسليا در اسرائيل گفت: نفوذ سياسي ايران در منطقه منزجركننده است.

 



مشاور اوباما: اجراي احكام اسلامي مطالبه 80 درصد مردم مصر است (خبر ويژه)

سردبير مجله نيوزويك مي گويد نشانه هاي نگران كننده اي از اسلامگرايي قاطع مردم مصر وجود دارد.
فريد ذكريا در تحليل تحولات مصر اگرچه تلاش مي كرد جريان هاي غربگرا و سكولار را نيز قابل تأمل نشان دهد اما نوشت: مصر كشوري بزرگ و پيچيده است و پيش بيني آينده آن دشوار است. با اين حال نشانه هاي نگران كننده اي وجود دارد، زماني كه «مركز تحقيقاتي پيو» در آوريل سال گذشته يك نظرسنجي در جهان عرب انجام داد جامعه مصر ديدگاه هايي را از خود بروز داد كه در چشم جهان غرب به شدت افراطي مي آمد. 82 درصد از پرسش شوندگان مصري با سنگسار به عنوان مجازات زناي محصنه موافقت نموده بودند، 84 درصد با اعدام كساني كه مرتد مي شوند، موافقت كرده و در نزاع ميان هواداران مدرنيزاسيون و بنيادگرايان، 59 درصد از مردم، اسلامگرايان را به رسميت شناخته بودند.
وي در عين حال نظرسنجي ديگري را منتشر كرده تا ادعا كند در تناقض با نظرسنجي قبلي است در حالي كه نظرسنجي دوم تناقضي با نظرسنجي اول (اسلامگرايي مردم مصر) ندارد بلكه خلاف واقع بودن ادعاي فريد ذكريا مبني بر بنيادگرا معرفي كردن مسلمانان مصر را نشان مي دهد. وي در اين باره مي نويسد: يك نظرسنجي كه در سال 2007 صورت گرفته نشان مي دهد 90 درصد مردم مصر از آزادي مذهب حمايت مي كنند، 88 درصد خواهان يك دستگاه قضائي بي طرف اند، 80 درصد خواهان آزادي بيان و 75 درصد مخالف سانسوراند.
وي افزود: من همچنان معتقدم كه ترس از يك حكومت ديني در مصر به طور وسيعي در حال گسترش است.
سردبير نيوزويك كه مشاور دولت اوباما نيز هست اضافه مي كند: آرزوي من آن است كه مصر از رفتن به سوي كوره راه مدل ايران اجتناب كند اما نمي توانم بگويم آرزوي من محقق خواهد شد. اما شواهد زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد فرآيند دموكراسي مي تواند در مصر به جريان بيفتد؛ نخست اينكه ارتش به طور قطع سكولار باقي مانده و مانع از ايجاد هر نوع نظم سياسي مذهبي خواهد بود. ارتش مانند تركيه مي تواند حركت هاي مذهبي را كنترل كند.
وي توضيح نداد كه سركوب ارتش چه نوع «فرآيند دموكراتيكي» است اما با اين حال مجدداً اذعان كرده است: اسلام جذابيت ويژه اي در مصر و به طور گسترده در جهان عرب دارد. اما اين مسئله مهمي است كه درك شود چرا چنين جذابيتي بوجود آمده؟ ديكتاتورهاي سكولار در جهان عرب براي چندين دهه به شكل بي رحمانه اي همه فعاليت هاي سياسي را سركوب نموده اند. يكي از مكان هايي كه آنها نمي توانستند تعطيل كنند مسجد بود، به همين دليل اين مكان همواره محلي براي عمل سياسي و خلق گفتمان مبارزه عليه وضع موجود بوده است، بنابراين اعتراضات در جهان عرب همواره زباني اسلامي مي يافتند. قابل انكار نيست كه براي بسياري از مصري ها، همان طور كه اخوان المسلمين شعار مي دهد، «راه حل اسلام است.»
فريد ذكريا همچنين مي نويسد: جالب ترين بخش اعتراضات در مصر و تونس، نقش كمرنگ آمريكا در ميان مردم بود و مردم آمريكا اعتنايي نكردند. اين به طور حتم نتيجه رويكرد بوش و اوباما در منطقه بوده است. اوباما هم پس از مدتي به همان نقش تهاجمي و سلطه جوي آمريكا در خاورميانه برگشت.
وي همچنين در مقاله اي كه واشنگتن پست چاپ كرده، تصريح مي كند: با ناآرامي هاي مصر شبحي از گذشته غرب را به تسخير خود درآورده است. آمريكا در سال 1979 شاهد وقوع يك انقلاب خياباني در خاورميانه و سرنگوني محمدرضا پهلوي بود... دولت اوباما بايد در تلاش خود براي تسهيل دوره انتقالي آرام، درست عمل كند. خطر بحران، واقعي است، ديدگاه هاي اخوان المسلمين ارتجاعي و خطرناك است. بدون قانون اساسي جديد و مصونيت حقوقي، خطر بروز «دموكراسي غيرآزاد» و يا شائبه برگزاري انتخابات غيرسالم و غيرعادلانه، نتايج بدي را براي اقليت ها، حقوق بشر و ساير آزادي ها رقم خواهد زد. به خاطر داشته باشيم چه چيزي باعث ظهور افراط گرايي اسلامي و احساس ضدآمريكايي در خاورميانه شده است. اعراب به واشنگتن به چشم كشوري نگاه مي كنند كه از ديكتاتورهاي سنگدل براي سركوب مردم شان پشتيباني كرده است. آنها اعتقاد دارند آمريكا تا زماني كه اين رژيم ها با سياست خارجي واشنگتن همخواني دارند، اين سركوب ها را ناديده گرفته است. اگر واشنگتن اكنون در پي ميانجيگري براي حصول توافقي است كه ديكتاتورهاي نظامي مصر را بر سر قدرت نگاه دارد، پيامد آن بروز احساس ناخرسندي و نوميدي در خيابان هاي قاهره خواهد بود. در دراز مدت، مخالفت ها عليه رژيم مصر و آمريكا افراطي تر، مذهبي تر و خشونت آميزتر خواهد شد. ممكن است اين روند نظير آن چيزي باشد كه به بروز انقلاب ايران منجر شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14