(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 بهمن 1389- شماره 19860

كوتاه اقتصادي
پرداخت عيدي بازنشستگان تامين اجتماعي در دهه نخست اسفند
براساس طرح هدفمندي يارانه ها ماليات حقوق كارمندان تعديل مي شود
هشتمين نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات غذايي و بهداشتي از 25 بهمن
سال آينده محقق مي شود درآمد 54 هزار ميلياردي دولت از محل آزادسازي يارانه ها
تشكيل بيش از 200 هزار پرونده تخلف صنفي
40درصد توليد ناخالص ملي كشور از محل فروش 100 شركت برتر
بانك مركزي منتشر كرد فهرست 48 تعاوني مالي اعتباري فاقد مجوز
معاون وزير بازرگاني: قيمت نان سال آينده افزايش نمي يابد
واريز وام ضروري بازنشستگان در22 بهمن



كوتاه اقتصادي

¤ نخستين جشنواره صنعت و معدن كشور با افتتاح همزمان بيش از 30 طرح صنعتي و معدني در استان خراسان رضوي امروز و در نهمين روز دهه مبارك فجر با حضور مقامات عالي رتبه كشور در مشهد مقدس آغاز مي شود.
¤ ستاد تحول صنايع و معادن اعلام كرد واحدهاي صنعتي و معدني تاثيرپذير تا 24بهمن ماه مهلت دارند تا براي تكميل ثبت نام در پروژه خط اعتباري انرژي اقدام كنند.
¤ رئيس شوراي اصناف كشور از اختصاص سهميه دو ماهه سوخت براي اصناف انرژي بر در كشور خبر داد.
¤ مديرعامل اتحاديه كشوري سهام عدالت گفت: قرار است ثبت نام از متقاضيان كارگري سهام عدالت به طور همزمان از طريق تعاونيهاي سهام عدالت و سايت واگذاري سهام عدالت كارگران در آينده نزديك اجرايي شود كه البته هيچ هزينه اي را براي افراد در پي نخواهد داشت.
¤ رئيس هيئت مديره صندوق تامين اجتماعي گفت: 200 هزار نفر از كارگران ساختماني تا پايان سال بيمه صندوق تامين اجتماعي مي شوند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8820، 8887، 8888، 8878، 8879، 8864 الي 8867، 5510 الي 5512 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست با رد برخي پيش بيني ها در مورد بروز تورم شديد در ايران به دنبال اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نرخ تورم ايران در نخستين سال اجراي اين قانون را 5/20درصد برآورد كرد.
¤ قانون موافقت نامه ميان ايران و ازبكستان در زمينه كمك متقابل بين گمركات دو كشور و پروتكل اصلاحي آن از سوي رئيس جمهور ابلاغ شد.
¤ سروزير ايالت سند پاكستان با اشاره به تصميم ايران براي ساخت يك نيروگاه بادي 50 مگاواتي در اين ايالت گفت اين پروژه همكاريهاي اقتصادي دو كشور را بيش از پيش توسعه خواهد داد.
¤ مديرعامل بانك سپه گفت: با برنامه ريزي صورت گرفته در اين بانك و با استفاده از ابزارها و پتانسيل هاي بانكداري بدون ربا، نظام پولي كشور را متحول مي كنيم.به گزارش فارس، رامين پاشايي فام در همايش بررسي نقش و تاثير هدفمند كردن يارانه ها در شركتهاي تابعه شركت سرمايه گذاري اميد اظهار داشت: در اولين قدم و با توجه به موافقتها و مجوزهاي اخذ شده به عنوان اولين بانك، صكوك را بكار خواهيم گرفت.
¤ با توجه به اينكه تعداد مشاغل ايجاد شده در استان تهران5/2برابر ميزان تعهد بوده است آمار بيكاري تغيير محسوسي در سال جاري نداشته است.عليرضا مظهري، مديركل كار و امور اجتماعي استان تهران اظهار كرد: طي سال جاري تعداد مشاغل از دست رفته در استان بسيار كم است و آمار بيكاري تغيير محسوسي نداشته است.

 



پرداخت عيدي بازنشستگان تامين اجتماعي در دهه نخست اسفند

مديرعامل صندوق تامين اجتماعي گفت: عيدي بازنشستگان صندوق تامين اجتماعي در دهه نخست اسفند ماه پرداخت مي شود.
رحمت الله حافظي در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه عيدي بازنشستگان صندوق تامين اجتماعي 318 هزار تومان است، اظهار داشت: با پرداخت عيدي ها، حقوق بازنشستگان براساس حروف الفبا پرداخت مي شود.
وي در خصوص يكسان سازي دفترچه هاي تامين اجتماعي گفت: يكسان سازي دفترچه هاي درماني در سه استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهارمحال و بختياري اجرايي شده است.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي در ادامه افزود: تعميم يكسان سازي دفترچه هاي درماني به سراسر كشور با نظر وزارت بهداشت انجام مي شود؛ پيش بيني مي شود تا پايان سال 90 دفترچه هاي درماني در سراسر كشور يكسان شوند.
گفتني است، يكسان سازي دفترچه هاي بيمه اعم از تامين اجتماعي و دفترچه هاي ساير صندوق ها و سازمان هاي بيمه گر در سه استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و كهگيلويه و بويراحمد و همزمان با اجراي طرح پايلوت پزشك خانواده اجرايي شده است.

 



براساس طرح هدفمندي يارانه ها ماليات حقوق كارمندان تعديل مي شود

رئيس سازمان امور مالياتي درباره ماليات بر درآمد كارمندان گفت: متناسب با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و تعديل 3 ماهه سال جاري از محل هدفمندي يارانه ها پايه مالياتي درآمد كارمندان در سال آينده اصلاح و از معافيت بيشتري برخوردار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، «علي عسكري» ديروز در جمع خبرنگاران افزود: مرحله بعدي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده سعي مي شود باقيمانده زنجيره 4 مرحله قبل اجراي قانون كامل شود و مشمولان جديد در اين مرحله وارد نمي شوند.
وي در مورد برخورد قانون با طلافروشان كه از اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده سر باز مي زنند گفت: مطابق ماده 22 قانون ماليات بر ارزش افزوده كساني كه اظهارنامه و صورت حساب ارائه نكردند با آنها برخورد مي شود اما در مورد كساني كه قانون را اجرا و اظهارنامه ارائه كرده اند طي اطلاعيه اي تمام اظهارنامه هاي آنها به عنوان ماليات قطعي پذيرفته مي شود.
عسكري همچنين در مورد معوقات مالياتي افزود: از ابتداي سال تاكنون 650 ميليارد تومان از معوقات مالياتي وصول شده كه نسبت به سال گذشته 41درصد وصول معوقات رشد داشته، در عين حال رقم 6 هزار و500 ميليارد تومان بدهي معوق مالياتي سال گذشته در حال حاضر به 7 هزار ميليارد تومان رسيده است.
وي افزود: از اين 7 هزار ميليارد تومان معوقات مالياتي هزار و300 ميليارد تومان مربوط به تجديد ارزيابي دارايي شركت ملي گاز بود كه براساس ماده 251 مكرر اين مشكل رفع شد و در حال حاضر حجم كل معوقات مالياتي به حدود 5 هزار و700 ميليارد تومان برآورد مي شود.
عسكري با بيان تحقق 80 درصدي درآمدهاي مالياتي در 10 ماه سال جاري گفت: در بخش مالياتهاي مستقيم 85 درصد و مالياتهاي غيرمستقيم 63درصد تحقق صورت گرفته كه البته مالياتهاي غيرمستقيم نسبت به سال قبل از رشد معادل 32درصد برخوردار بوده است.
عسكري افزود: در بخش مالياتهاي غيرمستقيم به خاطر تاخير در اجراي هدفمندي يارانه ها هزار ميليارد تومان عدم تحقق درآمدي اتفاق افتاد اما در مجموع در 10 ماه سال جاري 13هزار و660 ميليارد تومان در مالياتهاي مستقيم و 2 هزار و943 ميليارد تومان در مالياتهاي غيرمستقيم و در مجموع 16 هزار و602 ميليارد تومان درآمد مالياتي محقق شده است.
وي در مورد معافيت مالياتي سرمايه گذاران در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: سرمايه گذاران در اين مناطق تا 20سال از معافيت ماليات برخوردار هستند.
عسكري همچنين درباره عدالت مالياتي و جلوگيري از فرار مالياتي گفت: لازمه اجراي عدالت شناسايي موديان مالياتي و فعاليتهاي آنهاست كه براي اشخاص حقوقي كد اقتصادي تعريف شده اما تلاش بر اين است براي افراد حقيقي كد اقتصادي بر پايه كد ملي تعريف شده و فعاليت اقتصادي آنها شناسايي و رصد شود.
رئيس سازمان امور مالياتي در مورد طرح جامع مالياتي گفت: براي اجراي اين طرح فرآيند شناسايي و ثبت نام، دريافت و پردازش اسناد، بايگاني اسناد، وصول و استرداد، حسابرسي، اعتراضات، مديريت و موارد اجرايي و حسابداري مالياتي دنبال مي شود كه در حال حاضر در مرحله تحليل وضع مطلوب قرار دارد و تا فروردين سال آينده اين مرحله به پايان مي رسد.
عسكري گفت: تهيه طرح جامع مالياتي با همكاري يك شركت فرانسوي در حال پيگيري است و 10فرآيند اصلي مالياتي به 80 فرآيند كوچكتر تقسيم و ارزيابي شده كه اين مراحل تا فروردين سال 90 به پايان مي رسد و از اواخر سال 90 نرم افزار بومي شده و مطابق شرايط ايران و به زبان فارسي توسط شركت مشاور تهيه مي شود.
وي ادامه داد: از اواسط سال 91 كار آزمايشي اجراي نرم افزار جديد نظام جامع مالياتي در ادارات شروع مي شود.
رئيس سازمان امور مالياتي در مورد پيش بيني درآمد مالياتي در برنامه پنجم گفت: مقرر شده تا پايان برنامه صد درصد هزينه جاري دولت از محل مالياتها تامين مي شود.

 



هشتمين نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات غذايي و بهداشتي از 25 بهمن

هشتمين نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات غذايي و بهداشتي از 25 بهمن تا 4 اسفند به مدت 10 روز در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود.
امير مازيار شاكري دبير اين نمايشگاه گفت: با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و به منظور دستيابي آسان شهروندان به اقلام مواد غذايي و بهداشتي اين نمايشگاه برگزار مي شود، وي افزود:
بيش از 250 شركت توليدكننده و توزيع كننده، مشاركتي گسترده در اين دوره از نمايشگاه خواهند داشت و تلاش دارند تا با ارتباط مستقيم با مصرف كنندگان، محصولات خود را عرضه كنند.
دبير هشتمين نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات غذايي و بهداشتي افزود: در اين نمايشگاه خشكبار، برنج، چاي، ماكاروني، حبوبات، انواع كنسرو، مربا و ترشيجات، انواع فرآورده هاي پروتئيني، انواع نوشابه و نوشيدني، محصولات كشاورزي مانند خرما و زعفران و محصولات سلولزي و بهداشتي و انواع شوينده ها به فروش مي رسد.
وي آشنايي عموم مردم با قيمت واقعي كالاها را يكي از امتيازات عرضه گسترده محصولات در قالب برپايي نمايشگاه عنوان و تصريح كرد: ارتقاي سطح آگاهي مردم از استانداردهاي مواد غذايي و بهداشتي، برطرف كردن نياز اقلام مصرفي سبد خانوار ويژه عيد نوروز، معرفي توانمندي هاي توليدي كارخانجات به لحاظ كمي و كيفي، ايجاد فضاي مناسب جهت معرفي و مقايسه محصولات خارجي و داخلي و نيز عرضه مستقيم محصولات از مهمترين اهداف برپايي اين نمايشگاه است.
به گفته شاكري، غرفه داران اين نمايشگاه منتخبي از توليدكنندگان داخلي هستند كه كالاهاي خود را با تخفيف در اختيار شهروندان قرار خواهند داد. اين نمايشگاه از سوي شركت نياك و با مجوز وزارت بازرگاني و سازمان بازرگاني استان تهران برپا مي شود و در طول برگزاري هر روز از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر پذيراي بازديدكنندگان خواهد بود.

 



سال آينده محقق مي شود درآمد 54 هزار ميلياردي دولت از محل آزادسازي يارانه ها

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي پيش بيني كرد درآمد دولت از محل آزادسازي يارانه ها در سال آينده 54 هزار ميليارد تومان خواهد بود.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با فارس به تشريح منابع حاصل از آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي و آزادسازي قيمت ها از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تاكنون پرداخت و اظهار داشت: خبرهايي كه از ناحيه دولت به مجلس رسيده، بيانگر حصول معادل 9 هزار و 400 ميليارد تومان از آزادسازي يارانه ها در سه ماهه پايان سال 89 است.
وي افزود: در طول سال 89 با كاهش سهميه بنزين از 80 به 60 ليتر معادل يك هزار و 800 ميليارد تومان و همچنين از محل آزادسازي يارانه آرد و نان هزار ميليارد تومان براي دولت به منظور اجراي قانون هدفمندي يارانه ها درآمد كسب شده است.
اين عضو كميسيون اقتصادي با بيان اينكه دولت از محل جرائم مربوط به مصرف برق و گاز نيز مبلغي را بعنوان درآمد به دست آورده است، گفت: از يارانه برق هم به طور مشخص معادل 3 هزار و 200 ميليارد تومان در بودجه سال 89 در نظر گرفته شده بود.
مصباحي مقدم ادامه داد: با اين حساب دولت توانسته 60 درصد منابع استحصال شده را كه معادل 8 هزار و 400 ميليارد تومان برآورد شده به حساب خانوارها تحت عنوان يارانه نقدي واريز كرده و يا در آينده واريز خواهد كرد.
وي ضمن اشاره به اينكه دولت معادل 2 هزار و 900 ميليارد تومان براي اعطاء تسهيلات به بنگاه هاي دولتي به بانك ها اختصاص داده تصريح كرد: با توصيه ستاد هدفمندسازي يارانه ها اين منابع قرار است بعنوان تسهيلات به توليدكنندگان براي نوسازي سيستم توليد، پرداخت شود البته امكان پرداخت تسهيلات خيلي بيشتر از اين رقم در نظر گرفته شده است.
اين نماينده مجلس تأكيد كرد: طبق برنامه ر يزي ها منابع مذكور در اختيار بانك ها قرار گرفته كه آنها دو برابر اين رقم را به توليد كنندگان در قالب تسهيلات پرداخت كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه اگر دولت با همين روال فعلي، آزادسازي ها را در سال آينده انجام دهد چه ميزان درآمد كسب خواهد شد؟ گفت: اگر با همين روال باشد بايد حدود 53 الي 54 هزار ميليارد تومان درآمد كسب شود.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در بخش ديگري از اين گفت وگو با تأكيد بر اينكه نرخ سود سال آينده بايد متناسب با نرخ تورم تعيين شود، گفت: در سال جاري نرخ تورم در محدوده 9 الي 10 درصد بود و طبعاً نرخ سود بانكي بايد به گونه اي تعيين شود كه حداقل سود به سپرده گذاران نيز تعلق گيرد.
وي اضافه كرد: در شرايط حاضر نرخ 12 درصد كه در شوراي پول و اعتبار در نظر گرفته شده براي سال آينده نيز نرخي مناسب است.
مصباحي مقدم تأكيد كرد: بايد بانك مركزي كنترل نمايد كه در بانك هاي دولتي و خصوصي و مؤسسات پولي، نرخ هاي سود مصوب اين بانك اعمال و اجرا شود و از تحميل نرخ هاي زيان بار توسط اين نهادها جلوگيري كند.
احتمال كسري بودجه 89
در همين حال يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي احتمال داد بودجه سال جاري با كسري 20 تا 30 درصدي مواجه شود.
موسي الرضا ثروتي اظهار داشت: گرچه هنوز رقم قطعي كسري بودجه مشخص نيست اما احتمالاً 20 تا 30 درصد از بودجه در سال جاري با كسري مواجه شود.
وي در پاسخ به اينكه كسري بودجه تاكنون از چه محلي تأمين شده گفت: در حال حاضر از فروش نفت به قيمت بيش از 65 دلار در هر بشكه تأمين شده زيرا ميانگين قيمت نفت در سال جاري هر بشكه 75 دلار بوده است كه مازاد اين رقم به جاي واريز به حساب ذخيره ارزي صرف تبديل به ريال و تأمين بودجه دولت شده است.

 



تشكيل بيش از 200 هزار پرونده تخلف صنفي

طي پنج روز از نيمه اول بهمن ماه سال جاري، بيش از 22 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي توسط بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي استان تهران صورت گرفته است.
بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از مديريت بازرسي و نظارت اصناف كشور در خصوص بازرسي هاي انجام شده، بخش هاي خرده فروشي، عمده فروشي، خدماتي، توليدي، انبارها و سردخانه ها، از تاريخ 9 تا 14 بهمن ماه سالجاري 22 هزار و 928 مورد بازرسي از واحدهاي صنفي استان تهران صورت گرفته است كه تعداد سه هزار و 678 مورد از آن منجر به تشكيل پرونده شده است.
به گزارش روابط عمومي شوراي اصناف كشور، شهر تهران با سه هزار و 80 مورد تخلف منجر به تشكيل پرونده بيشترين آمار و شهرستان دماوند با يازده فقره كمترين ميزان را به خود اختصاص داده است. اين گزارش حاكي است: با توجه به بازرسي هاي انجام شده قيمت برخي كالاها از جمله مرغ و تخم مرغ در مقايسه با هفته اول بهمن ماه با افزايش چند درصدي مواجه بوده است. همچنين بيشترين تخلفات انجام شده در حوزه كالا و خدمات مربوط به شير يارانه اي، حبوبات، رب، پوشاك، تزئينات ساختمان، مرغ، گوشت، شيريني، ميوه و تره بار، شارژ ايرانسل، كرايه حمل و نقل و كارواش ها بوده كه بالاترين عناوين تخلف نيز عدم درج قيمت، گرانفروشي و عدم صدور فاكتور اعلام شده است. معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: از ابتداي طرح نظارتي ويژه قانون هدفمندي يارانه ها تا 19 بهمن ماه دو ميليون و 470 بازرسي از بنگاه هاي خرد و كلان صورت گرفت.
وي اظهار داشت: از مجموع بازرسي هاي صورت گرفته، 202 هزار پرونده تخلف تشكيل شد.

 



40درصد توليد ناخالص ملي كشور از محل فروش 100 شركت برتر

مديرعامل سازمان مديريت صنعتي با تشريح فرآيند انتخاب شركتهاي برتر و معرفي آنها در روز 24 بهمن ماه گفت: امسال 300 شركت برتر از بين 350 شركت متقاضي انتخاب و معرفي خواهند شد.
محمود كماني در يك نشست خبري اظهار داشت: سيزدهمين دوره انتخاب 100شركت برتر با هدف رتبه بندي شركتهاي بزرگ كشور براساس 25شاخصه مهم برگزار مي شود كه در اين فرآيند، سقف فروش 40 ميليارد توماني براي متقاضيان مد نظر است.
وي ادامه داد: در فرآيند انتخاب 100 شركت برتر 350 شركت بزرگ متقاضي بودند كه 150 شركت در بورس فعال و 200 شركت بقيه نيز غيربورسي هستند.
وي افزود:شرط اصلي حضور شركتها در فرآيند ارزيابي حداقل فروش 40ميليارد تومان بر مبناي شاخص مالي سال 88 است.
كماني تاكيد كرد: صورت حساب مالي شركتها مورد تاييد مجامع آنها است و اطلاعات لازم از اين صورتحساب ها استخراج شده است.
وي، فروش شركتها در سال 88 و رشد آن نسبت به سال 87، ميزان سود و رشد آن، گردش دارايي صادرات و ارزش بازار را از جمله شاخص هاي مهم در ارزيابي وضعيت شركتها عنوان كرد و گفت: 50درصد از 100شركت اول طي سال جاري شركت هلدينگ محسوب مي شوند.
وي با بيان اينكه شركتهاي حاضر در فرآيند ارزيابي در 22 گروه صنعتي تقسيم بندي شده اند، افزود: امسال 4 گروه به تعداد گروههاي اين فرآيند اضافه شده كه شامل لاستيك و پلاستيك، اكتشاف و استخراج، فرآورده هاي نفتي، يارانه و فعاليت هاي وابسته است.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي با بيان اينكه بيشترين فروش مربوط به شركت اول انتخاب شده در اين فرآيند برابر با 12هزار و792 ميليارد تومان است، گفت: شركت صدم فروش 318 ميليارد توماني و شركت دويستم نيز فروش 97 ميليارد توماني را داشته اند كه اين رقم در مورد شركت سيصدم به 43 ميليارد تومان مي رسد.
وي جمع فروش 100شركت برتر را 152هزار و 165ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم حدود 40درصد توليد ناخالص ملي كشور را شامل مي شود.
وي با اشاره به حذف سازمان توسعه و نوسازي معادن از فرآيند ارزيابي شركتهاي برتر در سال جاري، گفت: سازمانها و شركتهايي كه در حوزه حاكميتي فعالند و يا فروش انحصاري محصول را دارند، از ليست حذف شده اند.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي ادامه داد: بزرگترين شركتهاي حاضر در فرآيند ارزيابي 100شركت برتر به صنعت خودروسازي، بانكها، پتروشيمي و فلزات اساسي اختصاص دارد.
به گفته وي در روز برگزاري مراسم، معرفي 100شركت برتر به 10 شركت اول از 300شركت و همچنين برترين هاي فروش در 22گروه لوح اهدا خواهد شد و 10شركت پيشرو نيز تنديس دريافت مي كنند.
وي در مورد چگونگي انتخاب شركتهاي پيشرو نيز گفت: اين شركتها براساس مدل طراحي شده توسط سازمان مديريت صنعتي و تغيير رتبه فروش در يك دوره 3 ساله انتخاب شده اند كه نبايد زيان ده باشند.
وي ادامه داد: 5 شركت اول در بازدهي فروش نيز از بين 100شركت برتر انتخاب مي شوند و به آنها لوح اهدا مي شود.
كماني با بيان اينكه كميته علمي انتخاب شركتهاي برتر متشكل از 7 نفر از اساتيد و اعضاي هيئت علمي سازمان مديريت صنعتي هستند، گفت: فرآيند ارزيابي شركتهاي برتر با معرفي 100شركت آغاز شد كه در 4سال اخير به 200شركت رسيد و امسال نيز 300 شركت برتر معرفي خواهند شد.
وي افزود: اميدواريم سال آينده 500 شركت برتر معرفي شوند.
به گفته كماني، در دوره قبلي معرفي شركتهاي برتر، ميزان فروش اولين شركت 11هزار و400 ميليارد تومان و جمع فروش 100شركت برتر نيز در اين دوره 146هزار ميليارد تومان بود.
وي سهم فروش ايميدرو را در دوره قبلي 100شركت برتر حدود 10هزار ميليارد تومان اعلام كرد.

 



بانك مركزي منتشر كرد فهرست 48 تعاوني مالي اعتباري فاقد مجوز

بانك مركزي فهرست 48 تعاوني آزاد فاقد مجوز را منتشر و ادامه فعاليت آنها را ممنوع اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، براساس صورتجلسه ستاد عالي ساماندهي مؤسسات پولي غيربانكي كه با حضور مسئولان امنيتي- قضائي و وزارت تعاون در تاريخ 11/11/1389در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تشكيل شد، تعاوني هاي آزاد مندرج در فهرست زير فاقد مجوز بوده و فعاليت آن ها ممنوع است.
همچنين طي نامه اي از سازمان ثبت اسناد و املاك كشور خواسته شد از انجام تغييرات ثبتي اين مؤسسات اجتناب شود.
بديهي است كساني كه با مجوز ابطال شده اين مؤسسات اقدام به فعاليت نمايند به عنوان اخلال در نظام پولي كشور تحت پيگرد قرار خواهند گرفت.
فهرست تعاوني هاي اعتبار آزاد غيرفعال (راكد) به شرح زير است:
آذربايجان شرقي: ياران بدر، اشراق نور تبريز، تيلي هاي تبريز
آذربايجان غربي: اعتبار نرگس باور اروميه، كاميون داران خود راننده اروميه
اردبيل: دهستان ننه كران، اصناف خلخال، بانوان خلخال، بانوان بيله سوار، تاكسيداران اردبيل، اتوبوس داران بين شهري
بوشهر: اعتبار روستاي چاووشي
خراسان رضوي: حكمت، پيوند، صنوف سبزوار، قاريان قرآن امام حسن عسگري، بسيجيان پايگاه شهيد علويان، تاكسيراني مشهد، صنف اغذيه فروشان مشهد، نابينايان فتح خراسان، صنايع عايق هاي رطوبتي، حيان بام، ساحل بيهق (گلبانگ توس)، بانك زائر خراسان، جانباز
زنجان: تاكسيرانان زنجان، همراه زنجان، امام علي(ع) زنجان، بانوان شاغل ابهر، بانوان كوثر سبز خدابنده،
كهگيلويه و بويراحمد: پزشكان گچساران،
كرمان: تدبير فرزانگان
كردستان: مركز بزرگ اسلامي غرب كشور، 1077 مدارس غيرانتفاعي، 814 اعتبار بانوان سنندج
گلستان: اعتصام گنبد، فرهنگ و اعتماد سبز، توفيق، مهبد تركمن، توكل، نسيم شمال
گيلان: محسنين آستانه اشرفيه، اميرالمؤمنين آستانه اشرفيه
مازندران: اعتبار خود راننده، كسبه پاساژ ملت چالوس، صنوف بازاريان پارسيان
مركزي: امام سجاد ساوه، امامزاده يونس ساوه، سالار شهيدان حسين بن علي ساوه.

 



معاون وزير بازرگاني: قيمت نان سال آينده افزايش نمي يابد

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: قيمت نان تثبيت شده و سال آينده افزايش نمي يابد و هيچ تصميمي براي افزايش قيمت نان وجود ندارد.
حميد عليخاني معاون وزير بازرگاني و مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران-در مراسم معرفي و رونمايي از دو سامانه جامع بازرگاني و هدفمندي آرد ونان و گندم با بيان اين مطلب گفت: سال آينده افزايش قيمتي درخصوص نان نخواهيم داشت و تصميمي براي اين منظور گرفته نشده است.
وي از مراسم تقدير برترين نانوايان سراسر كشور، در سراسر كشور خبر داد و گفت: آن دسته از نانوايان برتر كشور كه در زمينه كيفيت نان عملكرد قابل توجهي از خود نشان داده باشند در 23 اسفند ماه سال جاري مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
وي ادامه داد: طي تاريخ 15 فروردين 89 تا 10 آبان 89 بزرگترين خريد تضميني دولت انجام گرفت كه اگرچه فراز و نشيب هاي بسياري داشت، ولي سبب شد تا براي دومين بار از مرز 11 ميليون تن عبور كنيم.
عليخاني گفت: تا قبل از سال 80 سالانه بين 5 تا 6 ميليون تن گندم وارد مي كرديم و در دهه 80 دو بار توانستيم صادرات گندم انجام دهيم.
عليخاني گفت: اين امر نشان دهنده آن است كه در سال 89 علي رغم همه تحريم ها بعنوان صادركننده گندم مطرح شديم.
مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران از پايان خريد تضميمي برنج در 20 بهمن ماه سال جاري خبر داد و گفت: برنامه خريد تضميني برنج از 25 مرداد ماه شروع شده و در 20 بهمن ماه به پايان خواهد رسيد. مراكز خريد برنج در كشور عملا امروز بسته خواهد شد.
وي ادامه داد: علي رغم آنكه سال گذشته بيش از 71 هزار تن برنج خريداري كرديم، امسال تنها توانستيم 42 تن خريداري كنيم كه اين امر مي تواند نشان دهنده آن باشد كه كشاورزان توانسته بودند بيش از مازاد برنج توليدي خود را به دولت بفروشند و از سويي ديگر پول كشاورزان به موقع پرداخت شده است.
معاون وزير بازرگاني همچنين با اشاره به استقرار و آغاز به كار سامانه سكنا اظهار كرد: براساس گزارش اخير اين سامانه تا روز 17 بهمن ماه 42 هزار پيامك درخصوص كيفيت نان ارسال شده كه نمره كيفيت نان در 45 روز اخير را قابل قبول نشان داده و درصد معدل نمره كيفيت نان در كشور 5/85درصد بوده است.
وي گفت: بالاترين نمره كيفيت مربوط به نان لواش با 5/87درصد و سپس تافتون و بربري و سنگك با 5/84درصد بوده است.

 



واريز وام ضروري بازنشستگان در22 بهمن

مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري از پرداخت «وام ضروري» در روز 22 بهمن ماه به حساب بانكي بازنشستگان خبر داد.
ايراندخت عطاريان با اشاره به گراميداشت دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي، گفت: به مناسبت فرخنده روز يوم الله 22 بهمن، صندوق بازنشستگي كشوري مبلغ وام هر يك از متقاضيان واجد شرايطي كه اسامي آنها مشخص شده است را تا اواخر اين هفته از طريق بانك صادرات به حساب سپهر آنان واريز خواهد كرد.
وي افزود: با توجه به ميزان اعتبار اختصاص يافته براي وام ضروري، امسال تا سقف 60 هزار نفر از بازنشستگان كشوري بين 500 تا يك ميليون تومان وام ضروري دريافت مي كنند.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري اظهار كرد: خوشبختانه امسال با حمايت دولت خدمتگزار اعتبار خوبي براي پرداخت وام ضروري بازنشستگان در نظر گرفته شده و نسبت به سنوات گذشته افزايش چشمگيري در بودجه وام ضروري داشته ايم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14