(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 بهمن 1389- شماره 19863

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از كاخ نياوران تا كاخ سفيد - بخش پاياني عمليات سري پشه مالاريا
احمدي نژاد : ايران بايد مرجع پزشكي در جهان شود
آيت الله نوري همداني : براي حسني مبارك 22 بهمن نامبارك بود
هاشمي رفسنجاني: حضور حماسي در 22 بهمن حاكي از وفاداري ملت ايران به انقلاب است
ابطحي خبر داد تنظيم ساز وكار جديد براي صدور بيانيه و قطعنامه در مجلس
بررسي لايحه بودجه 1390 كل كشور در دولت به پايان رسيد
آسياتايمز: ايران تنها كشوري بود كه از همان ابتدا به حمايت از انقلاب مصر برخاست
معاون اول قوه قضائيه: دشمن سعي مي كند از صدور انقلاب جلوگيري كند
معاونت پارلماني ستاد كل نيروهاي مسلح: پيروزي امروز مردم مصر متاثر از انقلاب اسلامي ايران است
متكي در اجلاس حزب موتلفه اسلامي: آمريكا بايد نسبت به سياست هاي خود در مصر پاسخگو باشد



از كاخ نياوران تا كاخ سفيد - بخش پاياني عمليات سري پشه مالاريا

پيام فضلي نژاد
اسم رمز اين عمليات، «مسكيتو» يا «پشه مالاريا» بود و خطوط استراتژيك يك «عمليات مخفي سياسي» را در برمي گرفت كه سال ها بعد آن را نسخه اي از «براندازي نرم» و «كودتاي مخملي» خواندند. هر چند اجراي نقشه جامع عمليات عليه ايران پس از جنگ تحميلي آغاز شد و در دهه نخست پيروزي انقلاب اسلامي، ليبرال ها بيشتر به تدوين زيرساخت هاي نظري «جنگ نرم» پرداختند. اما نخستين سؤال رئيس جمهور آمريكا پس از شنيدن اسم رمز عمليات اين بود كه «چرا پشه مالاريا؟» دمارانش پاسخ داد چون يك پشه مالاريا نمي تواند خرس را بكشد، ولي مي تواند آن قدر او را آزار دهد كه ديگر نتواند بخوابد. ديگر نتواند چيزي بخورد و از آن همه وزوز، گيج شود. تا به حال هيچ كس نديده كه خرس يك پشه مالاريا را بكشد. بنابراين، «پشه مالاريا مي تواند يك دشمن بسيار خطرناك باشد.»
در واقع، پاسخ رئيس سرويس جاسوسي فرانسه بيشتر از قدرت مسلمانان اصول گرا حكايت مي كرد و بعدها اين مسأله را بيشتر شكافت. «خرس» تمثيلي از يك دشمن پرقدرت، تجربه نشده و كم نظير براي غرب بود كه مبارزه با آن كاري دشوار و چه بسا ناممكن به حساب مي آمد. به قول دمارانش، اين دشمن در طول تاريخ براي «مبارزه» آماده شده و «جنگ عقيده» براي ايرانيان، بخشي از تاريخ و مذهب شيعه است. «آنان حاضرند مشتاقانه براي عقيده خود بميرند. درحالي كه اعتقادات تمدن غرب عميقاً بر اساس سعادت مادي استوار است.» 56 دانيل پايپس نيز در مقام تئوريسين ليبرال هاي يهودي با دمارانش هم عقيده بود و بارها تذكر داد كه «چالش بنيادگرايان اسلامي نسبت به غرب، ژرف تر از چالش كمونيست هاست.» شوروي كمونيستي صرفاً با سياست هاي بلوك غرب مخالف بود و ريشه هاي مشتركي با ليبرال ها داشت، اما مسلمانان چنين نيستند. 57
عمليات سري پشه مالاريا (مسكيتو) «يك جنگ عقيدتي است، بدون شليك حتي يك گلوله از روي خشم» و اجراي آن تنها از «نبوغ فعال جاسوسان» برمي آيد. 58 كار جاسوسي، بازي با يك پازل دائمي است؛ پازلي ساخته شده از شكل ها و رنگ هاي مختلف كه مدام نيز تغيير شكل مي دهد. جاسوسي، جستجوي بي پاياني براي يافتن قطعات اين پازل است. منتها، درست در زماني كه يك قطعه جديد پيدا مي شود تا سرجايش قرار گيرد، شكل پازل عوض مي شود. صحنه نبرد جنگ جهاني چهارم، عين همين پازل پيچيده است. فقط يك «نبوغ فعال» مي تواند اين پازل در حال تغيير را بشناسد و با آن بازي كند. آيا جاسوسان ليبرال در نبرد با مسلمانان اصول گرا، چنين نبوغي داشتند و مي توانستند صحنه نبرد را به سود خود رقم بزنند؟ دمارانش، بازگشت به دوران «جنگ هاي صليبي» را براي درك زمينه تاريخي اين تحولات توصيه مي كرد و در عين حال، به دست آوردن يك ذهنيت استراتژيك جديد را پيشنهاد مي داد؛ يعني جاسوسان همزمان بايد در قرن يازدهم و بيست و يكم به سر ببرند تا توان بردن اين بازي تازه را بيابند. 59
جلسه در كاخ سفيد كم كم به پايان مي رسيد، ولي هنوز سؤالات بي شماري وجود داشت. براي چيدن اين پازل، چه كسي بايد نقش «پشه مالاريا» را بازي كند؟ روشنفكران جنتلمن يا قاچاقچيان موادمخدر يا حتي مترجمان زبده؟ الكساندر دمارانش رو به رونالد ريگان كرد و گفت كه هر سه! چون اساس كار بر فروپاشي عقيدتي، روحي، اخلاقي و جسمي رقيب است و در ضمن، يك قاعده جاسوسي مي گويد «هميشه بايد براي انجام اعمال كثيف، افراد جنتلمن را استخدام كنيد.»60 مترجمان، روشنفكران و روزنامه نگاران در عمليات «پشه مالاريا» با «نفوذ تدريجي» به كشور هدف، استراتژي «فروپاشي ايدئولوژيك» را تعقيب مي كنند و قاچاقچيان هم بايد با توزيع مجاني يا ارزان موادمخدر، حريف را با انحطاط اخلاقي و جسمي مواجه سازند. اين چنين، بخش مهمي از نقشه «بي ثبات سازي سياسي» پيش مي رود؛ البته با استفاده از مغزي كه مورد لعنت خداست! وقتي شرح جزييات نقشه به پايان رسيد، ريگان پشت ميز بيضي شكل رئيس جمهور نشست و تلفن امنيتي را برداشت تا با ويليام كيسي، رئيس سازمان جاسوسي سيا تماس بگيرد و ترتيب ديدار كنت دمارانش را با او بدهد.
فرداي آن روز كنت نزد رئيس جديد CIA رفت و نخستين نشست رسمي دو رهبر برجسته امنيتي اروپا و آمريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران رقم خورد. ويليام كيسي گرچه براي رئيس جمهور ريگان بيش از يك مدير قدرتمند امنيتي و مثل يك محرم اسرار بود، اما سكته قلبي اش پس از ديدار با كنت دمارانش خيلي سريع جسم او را تحليل برد و به اجبار بخشي از اختيارات مديريتي سيا را به جرج بوش داد. با اين حال، همه ذهن خود را به حل معماي ايران دوخت و عاقبت هنگام بحث پيرامون همين موضوع در كنگره آمريكا سكته مغزي كرد و در جا مرد. 61
دمارانش گرچه 8 سال از كيسي كوچك تر بود و 8 سال پس از او مرد، اما هر دو به يك نسل تعلق داشتند؛ هر دو پس از جنگ جهاني دوم وقتشان را به فعاليت هاي جاسوسي گذراندند؛ هر دو سرمايه داران سرشناسي بودند و معتمد رؤساي جمهورشان؛ هر دو يك سياست واحد عليه ايران پي گرفتند و البته هر دو خود را صاحب يك «رسالت تاريخي» مي دانستند؛ اينكه دفاع از جهان آزاد، رسالت تاريخي جاسوسان ليبرال است و عمليات هاي مخفي مانند عمليات سري پشه مالاريا عليه ايران، جزء اصول تمدن دموكراتيك و بخش جداناپذير سياست خارجي بلوك غرب به شمار مي رود. 62
مورخان رسمي تاريخ جاسوسي در سيا، پيدايش اين رسالت تاريخي! را به روابط امنيتي فرانسه با ايالات متحده در دوران «انقلاب آمريكا» رسانده اند؛ چنانكه روي گودسن مي گويد از همان زماني كه توماس پين، روشنفكر مشهور انگليسي و نويسنده رمان هاي مهيج انقلابي با حمايت «فراماسونرهاي فرانسوي» و در پوشش يك «عمليات مخفي سياسي» به تحرير و نشر كتاب هايي در ستايش «انقلاب آمريكا» پرداخت، تصور وجود چنين رسالتي در ذهن ليبرال ها پا گرفت. 63 اكنون پس از گذشت 2 قرن، همچنان بحث در حول و حوش «رسالت تاريخي جاسوسان ليبرال» جريان داشت. براي موفقيت عمليات مخفي آنان در دفاع از تمدن دموكراتيك، يك استراتژي جديد امنيتي عليه ايران در حال تولد بود كه فقط يك لايه از «هزاران لايه ليبراليسم» را نمايان مي ساخت.
وقتي از ابتداي دهه 1360 ملاقات هاي دوره اي رئيس سرويس جاسوسي فرانسه با رئيس 68 ساله سيا در مقر 50 هكتاري اين سازمان نزديك ييلاق ويرجينيا آغاز شد، كيسي عليرغم بيماري سخت سرطان، روزهاي پركاري را مي گذراند. 64 سازمان به سبب رسوايي هاي پياپي، عين رهبرش مبتلا به سرطاني مهلك بود 65 و در برزخ بسر مي برد؛ درست مثل يك شركت ورشكسته، در بستر احتضار. (سيا بين كارمندانش، «شركت» خطاب مي شود.) البته رسوايي هاي امنيتي، پاره اي از تن جامعه امنيتي آمريكا محسوب مي گشت و ماجراي تازه اي نبود. از سازماني كه خود آمريكايي ها آن را «مافيا» و «غول يك چشم» مي ناميدند، گويا ديگر انتظار رفتار استاندارد نمي رفت. 66 بخشي از وقت كيسي به تجديد ساختار سازماني سيا يا پاكسازي مخالفانش مي گذشت و بقيه انرژي اش صرف بازسازي مأموريت هاي استراتژيك آن از جمله عمليات مخفي «بي ثبات سازي سياسي» مي شد. در دوره رياست كيسي، سازمان به سوي بازبيني در مباني جاسوسي و ضدجاسوسي دكترين «براندازي نرم» رفت و طراحي «مدل كلاسيك كودتاي مخملي» در نيكاراگوئه را آغاز كرد. 67 او همچنين با مشاركت زبيگنيو برژينسكي مشاور سابق امنيت ملي رئيس جمهور، فاز جديد پروژه فروپاشي حكومت هاي كمونيستي در اروپاي شرقي را كليد زد. 68 در كنار همه اين ها، ويليام كيسي از ابتداي مسئوليتش در ماجراي جنگ تحميلي از دست مقاومت ايران مقابل عراقي ها عاصي شد و سكته قلبي اش را هم ناشي از چنين فشارهاي طاقت فرسايي مي دانستند.
¤ منابع در آرشيو «دفترپژوهش هاي كيهان» موجود است.

 



احمدي نژاد : ايران بايد مرجع پزشكي در جهان شود

رئيس جمهور گفت: ايران بايد به جايي برسد كه به مرجع پزشكي در جهان تبديل شود.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور عصر شنبه طي سخناني در ديدار با رؤساي سازمان هاي نظام پزشكي سراسر كشور، اعضاي شوراي عالي و مجمع عمومي نظام پزشكي با بيان اينكه حرفه پزشكي حرفه مقدسي است گفت: يكي از تجليات اسماء الهي كار طبابت است. از هر مقطع تاريخي كه حساب كنيم طبابت كار مقدسي بوده و امروز نيز اين گونه است.
وي ادامه داد: مردم به دو چيز طبيب روح و طبيب جسمشان بدون چون و چرا اعتماد دارند و امروز شاهديم كه جامعه پزشكي مورد اعتماد همه است.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه بنده با عنوان خادم ملت به جامعه پزشكي اعتماد كامل دارم اظهار داشت: هرچند ممكن است در هر قشري چند نفر مشكل داشته باشند اما اين موضوع نمي تواند به آن قشر آسيب بزند.
احمدي نژاد تأكيد كرد: وضعيت حوزه بهداشت، درمان و پزشكي امروز نه تنها با 40-30 سال قبل بلكه با 10 سال قبل هم قابل مقايسه نيست و سرعت پيشرفت بالايي دارد.
وي با اشاره به خدمات جامعه پزشكي در دوران دفاع مقدس خاطرنشان كرد: جامعه پزشكي ما در دوران دفاع مقدس با دست خالي با فداكاري كار كرد و هم به رزمندگان خدمات داد و هم دانش و فن پزشكي را ارتقاء بخشيد.
رئيس جمهور با بيان اينكه امروز هيچ كار پزشكي كه از توان ما خارج باشد وجود ندارد و ماخودكفا هستيم تصريح كرد: هرچند در كار پزشكي برخي چيزها وجود دارد كه ما نداريم اما ما هم چيزهايي را داريم كه ديگران ندارند و بنده از جامعه پزشكي به دليل خدماتي كه انجام مي دهند و پيشرفت هايي كه بدست آورده اند تشكر مي كنم.
احمدي نژاد ادامه داد: دستاوردهاي امروز ما در بخش بهداشت، درمان و پزشكي به معجزه شبيه است و اين دستاوردها با تلاش جامعه پزشكي كشور بدست آمده كه جاي تقدير و تشكر
دارد.
وي در ادامه سخنان خود سطح آموزش پزشكي كشورمان را در حد بسيار بالايي توصيف و در خصوص نقطه مطلوب در كارها نيز يادآور شد: هرچند پيشرفت هاي زيادي را داشته ايم اما تا نقطه مطلوب فاصله داريم. هرگاه هركسي تصور كند در نقطه مطلوب قرار دارد همان نقطه، نقطه سكون اوست.
احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه امروز بايد الگوي متعالي به بشريت عرضه كنيم، تأكيد كرد: بخش مهمي از اين موضوع بايد در بخش سلامت، بهداشت و درمان اتفاق بيفتد كه مي افتد اما انتظار ما و مردم نيز بسيار بالاست.
وي بخش بهداشت، درمان و پزشكي را بخش بسيار حساسي خواند و گفت: با توجه به حساسيت بخش بهداشت، درمان و پزشكي بايد گفت اگر در اقتصاد و عمران پيشرفت هايي در حد بالا صورت گيرد اما در بخش بهداشت و درمان منعكس نشود اين پيشرفت هاي اقتصادي و عمراني نيز حس نمي شود.
وي همچنين در خصوص افق نگاه در نظام پزشكي خاطرنشان كرد: افق نگاه ما در تعرفه پزشكي خلاصه نمي شود و انتظار ما از نظام پزشكي بسيار بالاست.
رئيس جمهور خطاب به حاضران با بيان اينكه بايد بهترين استانداردهاي سلامت و درمان را تدوين و اعمال كنيم، تصريح كرد: استانداردهاي سلامت و درمان بايد به گونه اي تدوين و اعمال شود كه هم جامعه پزشكي وضعيت اقتصادي خوبي داشته باشد و هم حقوق پرداخت كننده و هم كيفيت خدمات رعايت شود.
احمدي نژاد با اشاره به وجود موازي كاري و پيچيدگي در مقررات اظهار داشت: متولي امر سلامت بايد يك مجموعه باشد.
وي افزود: ما اعتقاد داريم كه سازمان نظام پزشكي جزئي از حاكميت است و حاكميت متعلق به خود مردم است.
رئيس جمهور با بيان اينكه سازمان نظام پزشكي مسئول بهداشت و درمان و دولت نيز در خدمت و در كنار سازمان نظام پزشكي قرار دارد تأكيد كرد: بنده مطمئن هستم كه شما جامعه پزشكي نيز از خروج ارز از كشور براي تهيه دارو رنج مي بريد بنابراين شما بنشينيد و راه حل پيدا كنيد و ما آن را اجرا مي كنيم.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه كشور در بخش هاي مختلف صنعتي، فرهنگي، پزشكي و ساير قسمت ها بايد توسط مردم اداره شود و دولت نيز بايد خط را ترسيم كرده و پشتيباني كند گفت: نسبت به آينده پزشكي كشور خوشبين هستم و روزي را مي بينم كه ايران مرجع كار و علم پزشكي است.
رئيس جمهور با بيان اينكه نهادينه سازي اخلاق پزشكي كار نظام پزشكي است گفت: بايد مكتب ايراني پزشكي را احيا كنيم. ما ملتي هستيم كه هيچ گاه در برابر دانش و دستاورد ديگران با تعصب برخورد نكرديم و در طول تاريخ هر هجمه اي كه به ما شده در خودمان هضم كرده ايم و هميشه پرچم دار و پايه گذار مكاتب فلسفي، فرهنگي و پزشكي بوده ايم. از همين رو مي توانيم تأثير بسيار ارزشمندي از داشته هاي پزشكي ايران و دانش روز بشر داشته باشيم و آن را به دنيا عرضه كنيم.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود، پزشكي و درمان بدون توجه به سلامت را ابتر دانست و يادآور شد: بايد به نقطه اي برسيم و از اين موضوع عبور كنيم كه بخشي از كتاب ابن سينا را فردي در آلمان در مقاله اي به نام خود منتشر كند و ما بعد كنفرانس گذاشته و آن را تشريح كنيم.
احمدي نژاد افزود: بايد به جايي برسيم كه نظرات و مقالات پزشكي در كشور ما به قدري زياد شود كه ايران مرجع پزشكي شود.
رئيس جمهور در پايان خاطرنشان كرد: سطح جامعه پزشكي ما سطح بگومگوهاي روزنامه اي نيست بلكه سطح علمي و سطح بسيار بالايي است و ما به شما جامعه پزشكي اعتماد داريم و از شما حمايت مي كنيم.

 



آيت الله نوري همداني : براي حسني مبارك 22 بهمن نامبارك بود

يكي از مراجع تقليد قم گفت: يوم الله 22 بهمن گرچه براي ملت مسلمان و انقلابي ايران مبارك بود اما براي فرعون مصر نامبارك بود.
به گزارش فارس از قم، آيت الله حسين نوري همداني ظهر ديروز در ديدار جمعي از فرماندهان ارتش سراسر كشور با اشاره به طرح بصيرت اظهار داشت: در اجراي اين طرح بايد به سه فصل اسلام در زمينه هاي معارف اعتقادي، معارف اخلاقي و معارف عملي توجه شود.
وي برنامه طرح بصيرت را بسيار آموزنده و سازنده عنوان كرد و افزود: بر اساس روايات متواتر، صداي اسلام از قم به گوش جهانيان مي رسد و اجراي اين طرح در قم گام مثبتي است.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه تمام اديان الهي به قلب مردم توجه دارند، بيان داشت: اخلاق و روحيات افراد به دو دسته خوب مانند تقوا و شجاعت و بد مانند كفر و غرور تقسيم مي شود كه ما بايد از روحيات بد دوري كنيم.
وي با بيان اينكه قرآن مردم را به قيام برابر ظلم و ناعدالتي دعوت كرده است، افزود: هرقدر انسان قدرت بيشتري در اجراي عدالت داشته باشد مسئوليت سنگين تري خواهد داشت و اگر كسي اين عدالت را برقرار كند كه وظيفه اش را انجام داده در غير اينصورت به گفته قرآن كريم، مردم وظيفه دارند در برابر اين ناعدالتي قيام كنند.
آيت الله نوري همداني با اشاره به تعامل و ارتباط دولت مصر با ايران و تشيع گفت: ملت مصر از فرهنگ و ارتباط ما با اهل بيت (ع) بهره زيادي مي برند.
وي با اشاره به استعفاي حسني مبارك در يوم الله 22 بهمن اظهار داشت: در حالي كه روز آزادي و مباركي براي ملت ايران و بلكه مسلمانان جهان بود، براي مبارك فرعون مصر روز نامباركي بود و شكست او رقم خورد.
اين مرجع تقليد با يادآوري پيروزي انقلاب عظيم اسلامي در سال 57 گفت: اين انقلاب مانند زلزله اي عظيم بود و طومار ظالمان را در هم پيچيد و نظام ولايي و حكومت اسلامي را در ايران مستقر كرد و امروز پس از 33 سال، اين انقلاب در مصر و تونس ريشه دوانده است.
وي قيام امام خميني (ره) را در برابر حكومت طاغوت الهي عنوان كرد و بيان داشت: هدف امام خميني (ره) از اين قيام از بين بردن رژيم نامشروع سلطنتي بود كه روز به روز اثرات و بركات اين قيام براي مردم روشن تر مي شود.
آيت الله نوري همداني با اشاره به غيبت امام زمان (عج) در زمان حاضر گفت: در حال حاضر يك رهبر فقيه، مدير، مدبر و شجاع سكاندار اين انقلاب و نظام است و هرگز اجازه تعدي و تجاوز را به اين مملكت نمي دهد.
وي با بيان اينكه امام خميني (ره) با تمام قدرت رژيم سلطنتي را در هم كوبيدند، بيان داشت: ما اين انقلاب و فرهنگ را به دنيا صادر كرده و از حقوق مستضعفين دفاع مي كنيم.
استاد حوزه علميه هدف اصلي تمام مستكبران دنيا را خاموش كردن نور الهي در ايران و جهان عنوان كرد و افزود: امام خميني (ره) هشت سال جنگ تحميلي را هدايت كرد تا نگذارد دشمنان ايران و اسلام اين امانت الهي را در بين مردم خاموش كنند.
وي در پايان با اشاره به احاديث و آيات قرآني، مبارزه و قيام در برابر ظالمين را امري مهم دانست و گفت : 32 سال پيش مردم ايران در برابر ظلم و ستم رژيم طاغوت قيام كرده و روز جمعه در روز پيروزي انقلاب اسلامي ايران مردم مصر نيز با پيروزي شيرين مواجه شدند.

 



هاشمي رفسنجاني: حضور حماسي در 22 بهمن حاكي از وفاداري ملت ايران به انقلاب است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از حضور حماسي و پرشكوه مردم سراسر كشور در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن تشكر و قدرداني كرد و گفت: اين امر حاكي از هوشياري كامل مردم نسبت به وفاداري به انقلاب اسلامي و رويدادهاي منطقه و دنياست.
هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از حضور حماسي و پرشكوه مردم سراسر كشور در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن تشكر و قدرداني كرد و گفت: اين امر حاكي از هوشياري كامل مردم نسبت به وفاداري به انقلاب اسلامي و رويدادهاي منطقه و دنياست.
وي مقارن شدن سقوط ديكتاتور مصر با يوم الله 22 بهمن را تقارني بسيار مبارك در منطقه دانست و افزود: ريشه اصلي حوادث منطقه را بايد در عمق هوشياري و رشد آگاهي روزافزون مردم جستجو كرد كه البته رسانه هاي مستقل و غيروابسته، نقش مؤثري در اين بيداري، به ويژه نزد جوانان دارند.

 



ابطحي خبر داد تنظيم ساز وكار جديد براي صدور بيانيه و قطعنامه در مجلس

عضو كميسيون تدوين آئين نامه داخلي مجلس گفت كه اعضاي اين كميسيون در حال بررسي پيشنهاد و ساز و كاري جديد براي صدور «بيانيه و قطعنامه » در مجلس هستند.
سيد محمد جواد ابطحي عضو كميسيون تدوين آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اعضاي كميسيون تدوين آئين نامه داخلي مجلس در جلسات آتي خود طرح ها و پيشنهاداتي را كه نمايندگان ارائه كرده اند مورد بررسي قرار مي دهند.
وي افزود: يكي از اين طرح ها و پيشنهادات تنظيم ساز و كاري جديد براي صدور بيانيه ها و قطعنامه ها در مجلس است كه بر اساس آن بيانيه ها و قطعنامه ها بايد موضع مجلس را منعكس كند.
ابطحي همچنين گفت: پيشنهادي ديگر كه در كميسيون تدوين آئين نامه داخلي در دست بررسي است انحلال كميسيون اصل 90 و تشكيل مركز رسيدگي به شكايات به جاي آن در مجلس است. وي در پايان خاطرنشان كرد كه چند طرح ديگر در كميسيون در حال بررسي است كه بعد از اتمام بررسي در كميسيون براي بررسي در صحن علني مجلس به هيئت رئيسه فرستاده خواهد شد.

 



بررسي لايحه بودجه 1390 كل كشور در دولت به پايان رسيد

بررسي لايحه بودجه 1390 كل كشور در دولت به پايان رسيده و اين لايحه هفته جاري توسط رئيس جمهوري تحويل مجلس مي شود.
به گزارش فارس، بررسي لايحه بودجه 1390 كل كشور در دولت به پايان رسيده است و فردا يا سه شنبه اين لايحه توسط محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري تحويل مجلس شوراي اسلامي خواهد شد تا وكلاي ملت آن را بررسي و تصويب كنند.
لايحه بودجه 1390كل كشور در حالي هفته جاري تقديم مجلس خواهد شد كه طبق آيين نامه داخلي قوه مقننه، لايحه بودجه هر سال بايد تا 15 آذر ماه تحويل مجلس شود.
به گزارش فارس، مجلسي ها نسبت به ارائه به تأخير لايحه بودجه 90 معترضند و خواستار تصويب چند دوازدهم اين لايحه در مجلس هستند تا پس از تعطيلات عيد نوروز، بتوانند لايحه بودجه 90 را با فراغ بال و با فرصت كافي مورد بحث و بررسي قرار دهند.
اما دولت در بيان دلايل ارائه ديرهنگام لايحه بودجه 90 به مجلس مي گويد از آنجايي كه بررسي برنامه پنجم توسعه كشور در مجلس حدود يك سال به طول انجاميد و بايد تدوين لايحه بودجه 90 براساس اين برنامه صورت مي گرفت، به همين دليل لايحه بودجه 90 با تأخير به مجلس ارائه مي شود.
برپايه اين گزارش، سال 90، سال اول اجراي برنامه پنجم است و بايد بار مالي مواد برنامه پنجم در بودجه 90 منظور مي شد، به همين دليل تدوين لايحه بودجه 90 در دولت با تأخير آغاز شد.
حجت الاسلام ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور در مصاحبه با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس اعلام كرده بود كه بودجه 1390، بودجه اي كاملاً عملياتي، جامع، كامل و منطبق با سندهاي بالادستي و منطبق با شرايط اقتصادي و عمراني كشور است كه در اين لايحه توجه ويژه اي به بودجه بخش عمراني كشور نيز شده است.
وي همچنين گفته بود كه نظر دولت كه البته جمعي از نمايندگان نيز با آن موافقند، اين است كه شيوه ارزيابي و بررسي و تصويب بودجه بايد در مجلس بازنگري شود و طبيعتاً اين موضوع بايد در آيين نامه داخلي قوه مقننه منظور شود و البته مجلس اين ظرفيت را دارد كه در هر شرايطي بتواند برنامه ريزي كرده و بررسي بودجه را نهايي كند و آن را براي اجرا به دولت ارائه دهد.
معاون پارلماني رئيس جمهور همچنين تأكيد كرده بود كه يك زمان بحث اين است كه مجلس بخواهد لايحه بودجه ارائه شده توسط دولت را مجدداً بازنويسي كند كه اين كار بسيار سنگين و طولاني است، در حالي كه كارشناسان دولت اين كار را انجام داده اند و دولت آن دقت هاي لازم را در خصوص تنظيم و تطابق بودجه با سندهاي بالادستي و آن رويكردهاي اصلي كه همواره مورد توجه مجلس نيز هست، در نظر گرفته و قطعاً اين موضوعات نيز مورد توجه مجلسيان قرار مي گيرد.

 



آسياتايمز: ايران تنها كشوري بود كه از همان ابتدا به حمايت از انقلاب مصر برخاست

ايران تنها كشور در جهان بود كه از همان ابتدا با كمال قدرت در سطوح دولتي و مردمي خود از نهضت مردمي مصر اعلام حمايت علني كرد.
پايگاه اينترنتي نشريه آسياتايمز در شماره روز شنبه خود در مقاله اي نوشت: با توجه به حمايت همه جانبه رهبران جمهوري اسلامي ايران و مردم اين كشور از نهضت مردمي مصر و دودلي ديگر كشورهاي جهان در همين رابطه اكنون انتظار مي رود تحولات منجر به بركناري حسني مبارك به دست مردم مصر به نفع ايران تمام شود. گويي كشورهاي جهان واهمه داشتند كه نهضت مردمي مصر به انقلابي تمام عيار در اين كشور تبديل شود و از همين رو در اعلام حمايت كامل خود از مردم مصر يا محكوميت حسني مبارك مذبذب بودند. در عين حال فقط حاكمان ايران بودند كه از اين قاعده مستثني بودند و از اعلام حمايت آشكارا از حركت مردمي مصر هيچ ابايي نداشتند.
از همان بدو امر جمهوري اسلامي ايران و شبكه گسترده و سازماندهي شده حاميانش در سراسر منطقه نهضت مردمي مصر را به عنوان پس لرزه با تاخير انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ميلادي توصيف مي كردند. حتي آيت الله خامنه اي رهبر معظم ايران در خطبه هاي اخير خود در نمازجمعه تهران شورش بر ضد رژيم رئيس جمهور حسني مبارك را بخشي لاينفك از نهضت آزادي اسلامي كه موج آن منطقه را فرا گرفته خوانده بود.
چشم انداز تغييرات بنيادين در مصر براي رهبران ايران و حاميانشان در سراسر منطقه بسيار دلچسب و رضايتبخش است. اين همان لحظه اي است كه آنان بيش از سي سال است كه منتظر آن بوده اند.
تغيير سياسي اصولي در مصر ممكن است به ساير كشورهاي عربي نيز سرايت كند. حتي با اهميت تر از اين نكته اين است كه تغييرات سياسي در مصر به احتمال قريب به يقين باعث پيچيده و بغرنج شدن مناسبات ميان مصر و آمريكا خواهد شد. همين مشكلات ميان مصر و آمريكا امكان دارد به حدي برسد كه باعث فراهم آوردن منافع اساسي ژئوپولتيك براي ايران و متحدانش شود.
از همان ابتداي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ميلادي بروز نهضت هاي گسترده و فراگير مردمي در كشورهاي عربي آرزوي رهبران ايراني بوده است.
رهبران انقلابي ايران مي خواستند در برابر نظام بين المللي جهاني براي خود متحدان و حامياني بيابند.
منافع ملي ايران باز هم اقتضا مي كند كه ايران خواهان كاهش نفوذ سياسي و فرهنگي غرب در منطقه باشد كه به نوبه خود با تغييرات اساسي در كشورهاي عربي مهيا خواهد شد.
البته ساده لوحانه است كه نهضت هاي آشفته و بدون رهبر تونس و مصر را با تحولات حماسي و بزرگ در ايران در سال هاي 1978 و 1979 ميلادي مقايسه كرد. در عين حال سخنان رهبران ايراني كه مي گويند دست كم بخشي از چارچوب مفاهيم تظاهرات اخير مردمي در مصر و تونس و نتيجه آن كه سرنگوني حاكمان مستبد اين كشورها بوده از مدل انقلابي ايران نشأت گرفته صحيح به نظر مي آيد.
نويسنده اين مقاله در خاتمه افزود از همان ابتداي انقلاب اسلامي ايران مناسبات ميان اين كشور و مصر رو به وخامت گذارد. خصوصا وقتي انور سادات به شاه مخلوع ايران پناه داد. البته تغييرات اساسي در مصر كنوني فقط با سقوط حسني مبارك حاصل نخواهد شد بلكه بايد تمامي وابستگان به رژيم وي از كار بركنار شوند و نوع جديدي از حكومت در مصر بر سر كار آيد. در عين حال حتي تغييرات نسبي در مصر به نفع ايران خواهد بود. زيرا مصر نسبتاً مستقل خود را از حيطه نفوذ آمريكا و اسرائيل تا حدي خارج خواهد كرد و قطعاً مناسبات دوستانه تري از قبل با ايران خواهد داشت. به نظرمي آيد رهبران ايراني تنها سياستمداران جهان در ميان كشورهاي كليدي ذينفع باشند كه با وجود اوضاع نابسامان و غيرقابل پيش بيني اخير در مصر به نتايج مثبت نهضت مردمي مصر مطمئن و دلگرم هستند.

 



معاون اول قوه قضائيه: دشمن سعي مي كند از صدور انقلاب جلوگيري كند

معاون اول قوه قضائيه، ثمره انقلاب اسلامي ايران را بيداري و بازيابي هويت ملت ها در جهان اسلام عنوان كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي تصريح كرد: در عالم همه چيز جلوه حق است و همان طور كه خداوند در قرآن فرموده است، آينده جهان را انسان هاي صالح تعيين مي كنند.
وي كه در خراسان جنوبي سخن مي گفت افزود: در جهان امروز، گرايش هاي زيادي به خداپرستي در ميان جوانان وجود دارد كه اين امر بسياري از سياست مداران را متحير كرده و عرفان هاي نوظهور نيز نتوانسته اند به اين گرايش ها در بين مردم پاسخ دهند.
رئيسي ادامه داد: آنچه در انقلاب مصر و ساير كشورهاي خاورميانه نگران كننده است، از ميان نرفتن ريشه هاي استعمار است؛ چرا كه سران غربي به راحتي مهره هاي استبدادي را در كشورهاي جهان تعويض مي كنند ولي در كنار آن، خود از حمايت كنندگان اصلي استعمار هستند.
وي عدم رهبري واحد را از ديگر مشكلات اين كشورها عنوان كرد و افزود: همين مشكل به تنهايي مي تواند انقلاب آن ها را بي سرانجام بگذارد.
رئيسي تصريح كرد: آنچه موجب وحشت سران كشورهاي غربي شده، وقوع انقلاب هايي نظير انقلاب ايران در كشورهاي خاورميانه است.
معاون اول قوه قضائيه گفت: در دهه چهارم، دشمن سعي مي كند از صدور انقلاب جلوگيري كند ولي خون شهيدان به ثمر نشست و امروز شاهديم كه پيام انقلاب به ساير كشورهاي دنيا منتقل شده است.

 



معاونت پارلماني ستاد كل نيروهاي مسلح: پيروزي امروز مردم مصر متاثر از انقلاب اسلامي ايران است

معاون پارلماني نيروهاي مسلح تصريح كرد: مردم غيور ايران اسلامي توانستند با رهبري پيامبرگونه حضرت امام خميني(ره) تحول عميقي در تاريخ ايران اسلامي ايجاد نمايند و آن دفن رژيم پهلوي بود.
سردار حسن حميدزاده يكي ديگر از دستاوردهاي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران را تدوين قانون اساسي ديني برشمرد و افزود: اين قانون اساسي صددرصد مردمي است كه در آن دين در متن قانون اساسي قرار دارد و اين آرزوي چندين ساله مردم ايران بود كه يك قانون اساسي ديني تدوين و در كشور اجرا گردد كه با درايت حضرت امام خميني(ره) اين آرزوي مردم به حقيقت پيوست.
وي با بيان اين كه ايران اسلامي سال ها در اشغال كشورهاي مختلف از جمله روس ها، انگليسي ها و آمريكايي ها بود، خاطرنشان كرد: با پيروزي انقلاب اسلامي، اشغال كشورها به پايان رسيد و ايران اسلامي توانست با ابرقدرت هاي جهان مبارزه كند.
معاون پارلماني نيروهاي مسلح، سياه ترين تاريخ كشور جمهوري اسلامي ايران را از آغاز كودتاي 28 مرداد سال 1332 تا قبل از 22 بهمن سال 57 دانست و تصريح كرد: با پيروزي انقلاب كاخ شيشه اي قدرت ها فرو ريخت.
وي همچنين به پيروزي مردم مصر و تونس اشاره كرد و خاطرنشان كرد: حضرت امام خميني(ره) سال هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي ايران، اين نويد را به مردم مصر داده بودند كه روزي انقلاب آنها به پيروزي خواهد رسيد و پيروزي امروز مردم مصر، متاثر از انقلاب شكوهمند اسلامي ايران است.
حميدزاده، دستاوردهاي ديگر انقلاب اسلامي را حمايت از نهضت هاي آزادي بخش جهان دانست و افزود: اين از بركات نظام شكوهمند انقلاب اسلامي ايران است كه از همه نهضت هاي آزادي بخش جهان از جمله حزب الله لبنان، شيعيان عراق، مجاهدان افغان و ديگر مسلمانان و مظلومان جهان كه چشم اميد به انقلاب اسلامي ايران بسته اند، حمايت مي كند.

 



متكي در اجلاس حزب موتلفه اسلامي: آمريكا بايد نسبت به سياست هاي خود در مصر پاسخگو باشد

متكي گفت: آمريكا در تحولات مصر در جايگاه پرسشگر نيست و بايد نسبت به سياستهاي خود پاسخگو باشد.
به گزارش منابع خبري، متكي وزير سابق امور خارجه در اجلاس دبيران استانهاي سراسر كشور حزب موتلفه اسلامي با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي اظهار داشت: آمريكايي ها زماني كه نتوانستند از پيروزي انقلاب اسلامي جلوگيري كنند به دنبال مهار انقلاب اسلامي بوده اند زيرا مهمترين دغدغه غرب تاثيرگذاري هاي پيراموني و منطقه اي جمهوري اسلامي بوده است.
وي افزود: امام خميني(ره) همانطور كه مسائل داخلي نظام را مد نظر داشتند در صحنه بين الملل نيز به دنبال موج بيداري ملتها بودند.
اين كارشناس مسائل بين الملل تاكيد كرد: امام خميني(ره) موضوعاتي خاص را برجسته و بر آنها متمركز مي شدند و پيام انقلاب اسلامي را در طبيعي ترين نوع حوزه خود مطرح مي كردند تا مجموعه انسانها و ملتهاي ديگر كه مناسبات جهاني را عادلانه نمي دانستند پيام انقلاب اسلامي را درك كنند.
وي تصريح كرد: تحركات امروز كشورهاي اسلامي به دليل تاثيرگذاري از جمهوري اسلامي است و در مقايسه اي مي توان دريافت كه به نوعي هم نوايي، هم هدفي و هم تاكتيكي ميان انقلاب ما و اين تحركات وجود دارد.
متكي با تاكيد بر اينكه منطقه خاورميانه منطقه اي بسيار مهم براي دشمنان است، بيان داشت: دشمنان طوري در طول 60 سال گذشته برنامه ريزي كرده بودند كه در منطقه همه بايد سياستهاي خود را با سازوكار رژيم صهيونيستي تنظيم كنند و به نوعي احساس ياسي در منطقه حاكم شده بود كه باعث شده بسياري را به سازش بكشاند.
وي خاطرنشان كرد: پيروزي انقلاب اسلامي و ايستادگي مردم در طول اين سالها در مقابل دشمنان باورهاي غرب را تغيير داد و امروز مردم مصر مانند همان تاكتيك هايي كه ما در انقلاب به كار برديم را استفاده مي كنند؛ براي غربي ها نيز اين تحركات مصر قابل باور نبود و سعي مي كردند از مدلهاي خود استفاده كنند.
متكي ادامه داد: سه عنصر پيروزي انقلاب ما، اسلام، رهبري و مردم بود و فراگيري مردم براي انقلاب نكته بسيار مهمي است.
متكي تصريح كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي دشمنان فتنه هاي بسياري را براي ما ايجاد كردند كه در دفع آن نقش رهبري بسيار روشن است و اينكه رهبري چگونه فتنه ها را دفع و هدايت كردند بايد مدون شود تا مشخصات رهبري كامل مشخص شود تا نتوانند نسخه بدلي آن را بياورند.
وي گفت: آمريكا امروز در تحولات مصر در جايگاه پرسشگر نيست بلكه بايد نسبت به سياستهاي خود پاسخ دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14