(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 بهمن 1389- شماره 19863

قذافي از مردم ليبي خواست از عملكرد مسئولان انتقاد كنند
امضاي توافقنامه همكاري ميان تركيه و سوريه عليه پ ك ك
بازتاب سقوط فرعون مصر جشن ملت ها، عزاي حاكمان عرب
اخوان المسلمين اردن : رژيم هاي عرب از مبارك عبرت بگيرند
حزب الله در سالگرد ترور شهيد مغنيه اين جنايت بي پاسخ نخواهد ماند
تاكيد نجيب ميقاتي بر وحدت همه گروه ها در لبنان
زد و خورد با نظاميان صهيونيست اطراف بيت المقدس
زندگينامه حاكم نظامي مصر
تظاهرات هزاران نفري در پايتخت الجزاير بوتفليقه بايد برود
به اتهام دست داشتن در ترور بي نظير بوتو حكم بازداشت پرويز مشرف صادر شد
سخنگوي كاخ سفيد كنار رفت
حمله تروريستي طالبان به مقر نيروهاي امنيتي در قندهار
چها رسوي پنج قا ره



قذافي از مردم ليبي خواست از عملكرد مسئولان انتقاد كنند

رهبر ليبي در پي تحولات اخير در كشورهاي عربي از شهروندان اين كشور خواست با انتقاد از عملكرد مسئولان به بهبود اداره كشور كمك كنند.
معمر قذافي رهبر ليبي در ديدار با هيئت هاي مردمي و خبرنگاران در شهر بنغازي از مردم ليبي خواست با انتقاد از عملكرد مسئولان مشاركت بيشتري در اداره كشور داشته باشند.
وي افزود، نقد عملكرد مسئولان، آنان را در اجراي طرح هاي توسعه كشور و انجام اصلاحات كمك خواهد كرد. قذافي تصريح كرد: دخالت مردم در تعيين سرنوشتشان و نظارت بر توزيع ثروت مي تواند در اداره كشور تاثير زيادي داشته باشد.
وي اظهار داشت: ليبي كشوري است كه به قدرت مردم تكيه كرده است و به شهروندانش اجازه مي دهد در نهايت آزادي و عزت زندگي كنند.

 



امضاي توافقنامه همكاري ميان تركيه و سوريه عليه پ ك ك

تركيه و سوريه براي اولين بار توافقنامه اي را درباره همكاري با يكديگر عليه حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) امضا كردند.
به گزارش پايگاه خبري ايران بالكان، احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه در ديدار با وليد معلم همتاي سوري اش اين توافقنامه را امضا كرده و به منظور تصويب به پارلمان تركيه ارائه شده است.
اين توافقنامه كامل ترين توافق در تاريخ همكاري ميان دو كشور در زمينه مبارزه با پ.ك.ك است.
به موجب اين توافقنامه بايد يك چارچوب قانوني و فراگير براي مبارزه با تروريسم و گروه هاي تروريستي كه تهديدي بر امنيت و ثبات دو كشور هستند تشكيل شود.در اين توافقنامه آمده است، اين گروه حق استفاده از خاك يك كشور عليه كشور ديگر براي آموزش اعضا و ايجاد پايگاه يا ايجاد سازمان هاي خاص خود را ندارد و نبايد از اين گروه حمايت مالي شود.

 



بازتاب سقوط فرعون مصر جشن ملت ها، عزاي حاكمان عرب

سقوط حسني مبارك در پي مبارزات پيگير مردم مصر موجب جشن ملت ها در خاورميانه و نگراني سران عرب شد.
به گزارش خبرگزاري ها، علاوه بر مردم مصر، مردم جهان عرب با شنيدن خبر سرنگوني مبارك جمعه شب را تا صبح بيدار بودند و با سرازير شدن به خيابان ها به جشن و شادماني پرداختند.
شبكه خبري الجزيره در خبري فوري پس از فرار ديكتاتور مصر گزارش داد: جهان عرب از شرق تا غرب پس از شنيدن خبر كناره گيري مبارك ابراز شادماني كردند.
در قاهره، اسكندريه، سوئز، العريش و ساير شهرهاي مصر مردم تا صبح را در خيابان به جشن و پايكوبي پرداختند.
شيخ يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان كه نقش بسزايي در حمايت از انقلابيون مصر داشت، جمعه شب (روز فرار ديكتاتور) را يوم الله و پيروزي حق بر باطل دانست و آن را به ملت مصر و جهان عرب تبريك و تهنيت گفت.
برگزاري نماز جماعت صبح
ده ها هزار مصري در ميدان التحرير به نشانه پيروزي ملت بر فرعون نماز شكر بجا آوردند و پس از آن اقدام به پاكسازي ميدان و تزئين آن پرداختند، تا پس از 18 روز مقاومت در صورت دستيابي به خواسته هايشان آن را ترك كنند.
لغو فوري حالت فوق العاده، آزادي زندانيان سياسي، لغو قانون اساسي، اصلاحات عميق سياسي، انحلال مجالس مصر و شوراها و استعفاي شوراي عالي نظامي از خواسته هاي اصلي انقلابيون مصر به شمار مي رود.
ارتش مصر نيز روز شنبه، اقدام به برداشتن برخي از موانع بتوني موجود در ميدان التحرير در مركز قاهره كرد.
تانك هاي ارتش نيز ميدان التحرير را ترك كرده و خيابان هاي اطراف براي عبور مرور باز شد.
ارتش مصر ساعاتي پس از در اختيار گرفتن زمام امور در كشور، رئيس راديو تلويزيون دولتي مصر را از كار بركنار كرد.
شوراي عالي نيروهاي مسلح كه هم اكنون زمام امور مصر را به رياست محمدحسين طنطاوي وزيردفاع عهده دارد در سومين اطلاعيه خود، اعلام كرد كه ايجاد تحولات ريشه اي به منظور تحقق خواسته هاي ملت را در مورد بررسي قرار خواهد داد و قول داده كه هر دو مجلس مصر را منحل خواهد كرد.
تبريك حزب الله و فلسطيني ها
جنبش مقاومت حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي پيروزي تاريخي مردم مصر عليه رژيم مبارك را تبريك گفت و آن را نتيجه پيروزي خون بر شمشير دانست.
همچنين صدها تن از مردم لبنان نيز با حضور در خيابان هاي بيروت (پايتخت) با برافراشتن پرچم مصر و برگزاري مراسم آتش بازي، كناره گيري مبارك از قدرت را جشن گرفتند.
آخرين گزارش ها حاكي از آن است كه مردم ديگر شهرهاي لبنان، نيز با برگزاري جشن و پايكوبي، خشنودي خود را از كناره گيري مبارك از قدرت ابراز داشتند.
ده ها هزار نفر از ساكنان غزه جمعه شب پس از شنيدن فرار حسني مبارك به صورت خودجوش به خيابان ها ريخته و به شادي و پايكوبي پرداختند.
اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين نيز با تبريك پيروزي انقلاب مصر، آن را نقطه آغازين تاريخ جديد خاورميانه دانست و اظهار داشت: با پيروزي مردم مصر، شكست محاصره غزه نزديك است.
هنيه همچنين در تماس تلفني با «محمد بديع» رهبر اخوان المسلمين، پيروزي تاريخي انقلاب مصر را تبريك گفت.
از سوي ديگر، مجلس قانون گذاري فلسطين، ضمن تبريك پيروزي انقلاب ملت مصر، آن را پيروزي تاريخي در حمايت از قضيه فلسطين دانست.
«احمد بحر» معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين از رهبري جديد مصر خواست كه با درك اين لحظه تاريخي حساس، موجبات گشايش گذرگاه ها و لغو محاصره نوار غزه را فراهم كند.
بر پايه اين گزارش ده ها هزار شهروند اردني و تونسي با شنيدن خبر فرار ديكتاتور مصر و پيروزي ملت بزرگ آن، به صورت خودجوش به خيابان ها ريخته و با پخش گل و شيريني، سقوط حاكمان ظالم در جهان عرب را جشن گرفتند.
مردم و مسئولان كشورهاي سودان، امارات، الجزاير، قطر، عراق، موريتاني، مغرب، ليبي، بحرين، كويت، عربستان، يمن، سوريه، عمان و سومالي به عنوان كشورهاي جهان عرب پيروزي ملت بزرگ مصر را تبريك گفتند.
واكنش اسرئيل و غرب
در حالي كه جهان عرب و مسلمانان از پيروزي ملت مصر غرق در شادي و سرور است، در سرزمينهاي اشغالي، رژيم اشغالگر صهيونيستي در اشك و ماتم از دست دادن بهترين نوكر خود در خاورميانه به سر مي برد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، محافل رسمي رژيم صهيونيستي، بعد از انتشار خبر سقوط همپيمان و مدافع استراتژيك خود در منطقه در سكوتي مرگبار فرو رفته اند.
اين در حالي است كه با وجود سكوت محافل رسمي، بسياري از تحليل گران و نويسندگان صهيونيست، اين موضوع را شكستي سنگين براي رژيم صهيونيستي مي دانند.
همچنين نخست وزير رژيم صهيونيستي، تماس هاي فراواني با فرماندهي ارتش، رؤساي سازمان هاي جاسوسي و ساير نهادهاي امنيتي و گروه هاي سياسي براي يافتن راهكاري از بحران كنوني به عمل آورده است.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا پس از كناره گيري حسني مبارك از قدرت پس از به تعويق انداختن سخنراني خود، بالاخره در نخستين واكنش خود، با قدرداني از مردم و ارتش مصر گفت: ما پژواك تاريخ را شنيديم و مصري ها به ما الهام بخشيدند! اما اين پايان ماجرا براي مصر نيست. رئيس جمهور آمريكا در سخنراني كوتاه خود خاطرنشان كرد: روزهاي سختي در پيش و سؤالات بسياري مطرح است كه مردم مصر با حس نوعدوستي و صلح به آن پاسخ خواهند داد.
جو بايدن معاون اوباما، لحظاتي پس از كنار گذاشته شدن مبارك به اراده مردم مصر، در سخناني كه در دانشگاه «لوييز ويل» كنتاكي ايراد كرد با لحني كه بهت و حيرت در آن آشكار بود، اين لحظه را لحظه اي محوري در تاريخ خاورميانه دانست.
«جان مك كين» سناتور جمهوري خواه آمريكا نيز در واكنش به تحولات مصر گفت كه از هرگونه انتقال قدرت در مصر بايد به نفع اخوان المسلمين خودداري شود.
«بان كي مون» دبير كل سازمان ملل دقايقي پس از اعلام كناره گيري حسني مبارك از مسند قدرت در بيانيه اي تصريح كرد: من مردم مصر را به دليل رفتار مسالمت آميز و شجاعانه اي كه طي درخواست حقوق مشروع خودشان در پيش گرفتند تحسين مي كنم.
«كاترين اشتون» هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا در مورد انقلاب مردم مصر گفت: مبارك با كناره گيري خود از قدرت، راه را براي اصلاحات سريع و عميق باز كرد.
اشتون طي اعتراضات مردمي به دليل بي توجهي به انقلاب ملت مصر مورد انتقاد شديد قرار گرفته بود.
نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه نيز شجاعت و تصميم گيري صحيح مبارك براي استعفا را تبريك گفت!!
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان كه از حاميان سرسخت رژيم صهيونيستي است، خواستار پايبندي رهبران آينده مصر به معاهده كمپ ديويد شد.
ناظران سياسي منطقه معتقدند كه در پي سقوط مبارك، برخي از سران عرب براي حفظ حكومت به تكاپو افتاده اند و اقدامات پيشگيرانه اتخاذ كرده اند.
براي نمونه دولت بحرين با هدف پيشگيري از تكرار حوادث مصر و تونس در اين كشور حوزه خليج فارس مبلغ 1000دينار (حدود سه ميليون تومان) به هر شهروند هديه داده است.
همين كار را پيشتر دولت كويت انجام داده بود.
رويتر نيز گزارش داد، پس از فرار مبارك از مصر، زنگ خطر براي مقامات ارشد حكومت سلطنتي عربستان به صدا درآمده است.«سيمون هندرسون» تحليلگر امور عربستان در واشنگتن گفت؛ با كناره گيري مبارك از قدرت نگراني مقامات سعودي دوچندان شده است.
آخرين خبرها
¤ سفارت رژيم صهيونيستي در مصر تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام شد.
¤ مركز حقوق بشر «نصار» با ارائه دادخواستي به دادگاه قاهره، اتخاذ فوري تدابير لازم براي محاكمه حسني مبارك را خواستار شد.
¤ يك روزنامه عربستاني: ديكتاتور مصر براي بقاي خود حتي به مقامات صهيونيستي هم متوسل شده بود.
¤ فرمانده كل نيروهاي پليس دبي خبر ورود مبارك به امارات را تكذيب كرد.

 



اخوان المسلمين اردن : رژيم هاي عرب از مبارك عبرت بگيرند

جماعت اخوان المسلمين اردن پس از سرنگوني «حسني مبارك» از رژيم هاي عربي خواست تا از سرنوشت او عبرت بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جميل ابوبكر» سخنگوي جماعت اخوان المسلمين اردن در اين باره گفت: سقوط مبارك بايد براي بسياري از رژيم هاي عربي درس عبرت باشد.
وي تصريح كرد: سقوط نظام سابق مصر نتيجه ظلم، فساد و استبداد اين رژيم به رهبري مبارك و نيز نتيجه اصرار ملت عظيم مصر بود. ابوبكر افزود: دوره نظام هاي استبدادي در جهان به پايان رسيده و اكنون ملت ها بيدار شده اند و ديگر فريب سردمداران مستبد و ديكتاتور را نمي خورند.
سخنگوي جماعت اخوان المسلمين اردن ابراز اميدواري كرد كه هر چه سريع تر آرامش به مصر بازگردد و شهروندان اين كشور بتوانند شاهد برقراري نظامي دموكراتيك باشند.
گفتني است اخوان المسلمين اردن بزرگترين طيف مخالف دولت اين كشور است كه همواره سياست هاي ضدصهيونيستي را در دستور كار خود قرار داده و خواستار لغو پيمان صلح اردن و رژيم صهيونيستي (موسوم به وادي عربه) و قطع رابطه با اين رژيم شده است.

 



حزب الله در سالگرد ترور شهيد مغنيه اين جنايت بي پاسخ نخواهد ماند

سرويس خارجي-
حزب الله لبنان در مراسم سومين سالروز شهادت عماد مغنيه اعلام كرد كه انتقام خون شهيد مغنيه را از جنايتكاران اسرائيلي خواهد گرفت.
سومين سالروز شهادت عماد مغنيه معروف به حاج رضوان از فرماندهان بلندپايه جنبش حزب الله لبنان در حالي برگزار شد كه حزب الله بار ديگر تأكيد كرد كه انتقام خون اين شهيد بي پاسخ نخواهد ماند و جنايتكاران اسرائيلي به سزاي جنايات خود خواهند رسيد.
همزمان با برگزاري مراسم سالگرد مغنيه، رژيم صهيونيستي از ترس اقدامات تلافي جويانه حزب الله تدابير شديد امنيتي در سرزمين هاي اشغالي به مرحله اجرا گذاشت. با گذشت سه سال از ترور مغنيه، مقامات رژيم صهيونيستي نگران عمليات تلافي جويانه حزب الله عليه اين رژيم هستند.
دفتر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در اين رابطه بيانيه اي صادر و به اسرائيلي ها هشدار داد به دليل واكنش احتمالي حزب الله براي گرفتن انتقام خون مغنيه به مصر و كشورهاي ديگر سفر نكنند.
گفتني است سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) به ترور مغنيه اعتراف كرده است.
شهيد عماد مغنيه از فرماندهان بلندپايه حزب الله در ساعت 11 شب در سال 2008 در دمشق براثر انفجار خودرو بمب گذاري شده در منطقه كفر سوسه به شهادت رسيد.
مغنيه كه از مغزهاي متفكر حزب الله خوانده مي شد متولد 1962 در روستاي «طيرابا» در جنوب لبنان بود.
وي سال ها از سوي سازمان جاسوسي اسرائيل (موساد) و سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) تحت تعقيب قرار داشت و جاسوسان موساد و سيا قادر به شناسايي و دستگيري وي نبودند.
شهيد مغنيه در عمليات ضد صهيونيستي بسياري شركت كرد و تعداد زيادي از صهيونيست ها را به هلاكت رساند.

 



تاكيد نجيب ميقاتي بر وحدت همه گروه ها در لبنان

نخست وزير جديد لبنان در ششمين سالگرد ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان بر حفظ وحدت تمامي گروه ها و احزاب سياسي لبنان تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نجيب ميقاتي» در مراسم سالگرد ترور رفيق حريري اظهار داشت، حفظ وحدت تنها راه نشان دادن وفاداري ما به رفيق حريري است.
وي بر لزوم تلاش ها براي ايجاد جامعه اي جديد براساس اصول دموكراسي كه ارزش هاي انساني و آزادي و تحقق عدالت حمايت كند تاكيد كرد.
ميقاتي گفت، در شرايط كنوني حفظ وحدت مهم ترين مسئوليت دولتمردان لبناني است و با اتكاء به وحدت ملي مي توانيم دولتي قوي تشكيل دهيم.
در همين رابطه روزنامه الاتحاد به نقل از منابع نزديك به ميقاتي نوشت، دولت جديد فردا اعلام خواهد شد.اين منابع اظهار داشتند تركيب دولت جديد آماده شده است و پيش از انجام تغييرات نهايي به گروه هاي شركت كننده در دولت ارائه شده است.از سوي ديگر، شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد، دولت جديدي كه تشكيل خواهد شد متعلق به تمام لبناني ها است وي درباره دادگاه حريري نيز گفت، گروه 14 مارس به خوبي اهداف دادگاه را مي داند و به همين دليل است كه به دادگاه متوسل شده است چرا كه اين دادگاه در تلاش است تا حزب الله را هدف قرار دهد.معاون دبيركل حزب الله تصريح كرد، حزب الله هوشيار است و در برابر توطئه هاي داخلي و خارجي ايستادگي خواهد كرد.

 



زد و خورد با نظاميان صهيونيست اطراف بيت المقدس

نظاميان صهيونيست در درگيري با فلسطيني هاي ساكن سيلوان و منطقه شيخ جراح در نزديكي بيت المقدس ده ها فلسطيني را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، نظاميان صهيونيست با حمله به منطقه شيخ جراح و سيلوان در شرق بيت المقدس از گازهاي اشك آور، گلوله و نارنجك براي متفرق كردن تظاهرات فلسطيني هاي اين منطقه استفاده و ده ها فلسطيني را زخمي كردند.
فلسطيني ها به همراه شماري از فعالان بين المللي صلح در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي تظاهرات كرده بودند كه با يورش وحشيانه پليس رژيم صهيونيستي و عده اي از شهرك نشينان صهيونيست مواجه شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات سياست هاي مقامات رژيم صهيونيستي و شهرك نشينان مبني بر اخراج فلسطيني هاي ساكن سيلوان را به شدت محكوم و اعلام كردند كه به اين تظاهرات تا توقف كامل سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي ادامه خواهند داد.
رژيم صهيونيستي همچنين موج بازداشت ها در اين منطقه را افزايش داده و عده اي از جوانان تظاهركننده را دستگير كردند و آنها را به نقطه نامعلومي انتقال دادند.
در همين رابطه روز جمعه تظاهرات گسترده اي در روستاهاي نعلين، بلعين نبي صالح در نزديكي ديوار حائل صورت گرفت كه تظاهركنندگان فلسطيني خواستار توقف ساخت اين ديوار نژادپرستانه شدند.
در اين تظاهرات هفتگي برخي از فعالان صلح بين المللي نيز حضور داشتند و سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
در اين تظاهرات نيز نظاميان رژيم صهيونيستي براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گازهاي اشك آور و گلوله استفاده كرد كه باعث مجروح شدن و خفگي برخي از تظاهركنندگان شد.
گفتني است رژيم صهيونيستي پس از تحولات منطقه به ويژه سرنگوني حكومت مبارك در مصر و از دست دادن يكي از متحدان خود به شدت به هراس و وحشت افتاده و از ترس انتفاضه فلسطينيان تدابير شديد امنيتي در سراسر فلسطين اشغالي به مرحله اجرا درآورده است.از ديگر اخبار فلسطين اينكه اسماعيل هنيه جمعه شب با امير قطر تلفني گفت وگو كرد.
در اين گفت وگو درباره آخرين تحولات منطقه به ويژه تحولات اراضي فلسطيني بحث و تبادل نظر شد.

 



زندگينامه حاكم نظامي مصر

رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر كه هم اكنون زمام امور كشورش را به عهده دارد، از نظر آمريكا و كشورهاي هم پيمان غرب و عربي بهترين گزينه به جاي مبارك محسوب مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها «محمدحسين طنطاوي» كه پس از «سامي عدنان» رئيس سابق ستاد مشترك ارتش مصر، دومين فرمانده ارشد نظامي مورد اعتماد مبارك به شمار مي رود، پس از متواري شدن ديكتاتور، جاي او را گرفت و قول داد، راه را براي تحقق خواسته هاي مردم هموار كند.
طنطاوي كه هم اكنون 76 سال سن دارد، به دليل حضور در سه دوره جنگ با اسرائيل (به خصوص جنگ (اكتبر) از محبوبيت نسبتا خوبي در ميان مردم مصر برخلاف سامي عدنان برخوردار است.
اين ژنرال بلندپايه مصري در يك دوره زماني به عنوان نخست وزير از سوي مبارك برگزيده شده بود، اما از لحاظ سياسي به انجام اصلاحات عميق اقتصادي و سياسي اعتقادي ندارد.
طنطاوي قبل از انتخاب به فرماندهي كل نيروهاي مسلح، از سوي حسني مبارك، فرماندهي ارتش و فرماندهي گارد رياست جمهوري، و انتصاب به سمت وزير دفاع را در كارنامه خود دارد.
بعضي از پيام هاي ديپلماتيك آمريكا كه به وسيله سايت ويكي ليكس افشا شده اند، از طنطاوي به عنوان فرد مسن و مقاوم در برابر اصلاحات نام برده شده است.
وي بارها بر اين موضوع در ديدارهاي مختلف خود با مقامات آمريكايي تاكيد كرده است كه خواهان به راه افتادن جنگ ديگري در منطقه از سوي مصر نيست.
طنطاوي تا يك روز قبل از فرار حسني مبارك حداقل 5 بار با مقامات آمريكايي در مورد اوضاع مصر گفت وگو كرده بود.

 



تظاهرات هزاران نفري در پايتخت الجزاير بوتفليقه بايد برود

هزاران نفر از مردم الجزاير با انجام تظاهرات در خيابان هاي الجزيره، خواستار تغيير نظام اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز علي رغم استقرار 25 تا 30 هزار نيروي امنيتي و نظامي در خيابان هاي الجزيره، هزاران نفر در خيابان هاي اين شهر دست به راهپيمايي ضد دولتي زدند. تظاهركنندگان فرياد مي زدند: «ملت سرنگوني رژيم را مي خواهد.» راهپيمايان ابتدا در ميدان «همبستگي» (اول ماه مه سابق) اجتماع كردند و سپس به سمت ميدان «شهدا» حركت كردند و در طول مسير نيز شمار زيادي از مردم به آنها پيوستند. اين در حالي بود كه مردم در حلقه نيروهاي امنيتي قرار داشتند. اين راهپيمايي از سوي نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد؛ به گفته شاهدان، پليس 100 نفر از تظاهركنندگان را دستگير كرد. حدود 20 تن از طرفداران «عبدالعزيز بوتفليقه» رئيس جمهور الجزاير، در حالي كه عكس وي را در دست داشتند و به تظاهركنندگان نزديك مي شدند، فرياد مي زدند كه «بوتفليقه حسني مبارك(رئيس جمهور فراري مصر) نيست.»
وجود صدها خودرو زرهي به همراه نيروهاي امنيتي در الجزيره، اين شهر را به شكل يك پادگان نظامي درآورده بود. ديروز مردم به راحتي نمي توانستند وارد پايتخت شوند و با ايست و بازرسي هاي مختلف مواجه مي شدند.
به اعتقاد ناظران سياسي منطقه، الجزاير نخستين كشوري خواهد بود كه پس از تحولات تونس و مصر، با انقلاب مردمي و فروپاشي نظام سياسي مواجه خواهد شد.
آزادي زندانيان سياسي، لغو حالت فوق العاده 22 ساله و برقراري عدالت اجتماعي، از جمله خواسته هاي تظاهركنندگان ديروز در الجزاير بود.
تظاهرات در يمن
هزاران يمني ديروز در صنعا، پايتخت اين كشور تظاهرات كردند. به گزارش خبرگزاري آريا، تظاهركنندگان خواستار بركناري «علي عبدالله صالح»، رئيس جمهور يمن شدند. «حسن زيد» دبيركل حزب «الحق» اين كشور ادامه تظاهرات مخالفان نظام طي روزهاي آينده را پيش بيني كرد و گفت، رژيم حاكم احتمالا تا يك هفته ديگر سقوط مي كند. يمن در صدر كشورهايي قرار دارد كه خيزش مردمي پس از تونس و مصر، اين كشور را نيز فرا گرفت و احتمالا به فرار عبدالله صالح خواهد انجاميد. آخرين خبرها از يمن حاكي است، تظاهرات صنعا به درگيري مخالفان و موافقان دولت انجاميد.


 



به اتهام دست داشتن در ترور بي نظير بوتو حكم بازداشت پرويز مشرف صادر شد

دادگاهي در پاكستان حكم بازداشت «پرويز مشرف» را به اتهام دست داشتن در ترور «بي نظير بوتو» صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دادگاه ضدتروريسم شهر «راولپندي» پاكستان ديروز حكم بازداشت مشرف، رئيس جمهور سابق اين كشور را صادر كرد. دادگاه راولپندي اعلام كرد، مشرف بايد در دادگاه حاضر شود و به اتهاماتش در مورد مشاركت در ترور بوتو پاسخ گويد.
دادگاه مذكور نخستين بار هجدهم بهمن ماه جاري نام مشرف را به عنوان متهم پرونده مذكور ذكر كرده بود.
بي نظير بوتو در دسامبر سال 2007 (آذر 1385) در منطقه «لياقت باغ» راولپندي از سوي افراد ناشناس هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. دولت مشرف بعد از حادثه فوق اعلام كرده بود، «بيت الله محسود» رهبر شاخه «تحريك»، وابسته به طالبان پاكستان مسئول اين ترور است، هرچند اين گروه هيچ گاه مسئوليت ترور فوق را بر عهده نگرفته است.
دادگاه راولپندي در مورد متهم بودن مشرف، توضيح داد كه وي عمليات اين ترور را به دو تن از نيروهاي امنيتي تحت امر خود اجراي عمليات ترور بوتو را ابلاغ كرده بود.
سازمان ملل در ژولاي 2009، هيئت تحقيقات مستقلي را براي بررسي ترور بي نظير بوتو تشكيل داده بود. گروه سه نفره سازمان ملل در گزارش نهايي خود اعلام كرد كه دولت مشرف به همراه فرماندار وقت ايالت پنجاب (پرويز الهي) و دستگاه امنيتي اين كشور به دليل سهل انگاري، مسئول ترور خانم بوتو محسوب مي شوند. «آصف علي زرداري» رئيس جمهوري پاكستان بعد از اعلام نظر گروه تحقيق سازمان ملل گفت كه اين گزارش تاييدكننده مواضع حزب «مردم» در مورد مسئوليت مشرف در حادثه ترور بوتو است.
آژانس تحقيقات فدرال پاكستان اعلام كرده است كه در چند مقطع زماني از مشرف براي تحقيق در پرونده ترور بي نزير بوتو دعوت شده، اما وي به اين فراخواني پاسخ نداده است.
سخنگوي مشرف گزارش آژانس تحقيقات فدرال پاكستان را رد كرده و گفته است اين تحقيقات براي پنهان كردن عوامل اصلي دخيل در ترور بوتو مطرح شده است.
مشرف از آوريل 2009 (فروردين 1388) در لندن زندگي مي كند و بعد از تشكيل يك حزب جديد، اعلام كرد كه تا قبل از انتخابات پارلماني اين كشور در سال 2013 ميلادي، به كشورش باز مي گردد.

 



سخنگوي كاخ سفيد كنار رفت

سخنگوي كاخ سفيد از سمت خود كناره گيري كرد و جاي او را احتمالا مدير روابط عمومي معاون رئيس جمهوري آمريكا خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، «رابرت گيبس» از سخنگويي كاخ سفيد رسما استعفا كرد. وي ماه گذشته اعلام كرده بود كه از سمت خود كناره گيري مي كند و بالاخره جمعه گذشته پس از برگزاري كنفرانس خبري، اين جلسه را آخرين كنفرانس خبري خود اعلام كرد.
گيبس در مورد علت استعفاي خود چيزي نگفت، اما « باراك اوباما» رئيس جمهور در واكنش به اين استعفا گفت: گيبس نه تنها يك سخنگوي فوق العاده، بلكه يك دوست بزرگ بود و شما نمي توانيد كسي را بهتر از وي در اين سنگر داشته باشيد. اينگونه ابراز رضايت اوباما نشان مي دهد كه گيبس علي رغم ميل رئيس جمهور و احتمالا به خاطر اختلافات داخلي استعفا كرده است. اظهارات حمايت آميز اوباما اما اين حسن را براي او داشت كه گيبس در مورد علت واقعي استعفاي خود، سكوت كند!
براساس خبرهاي رسيده از واشنگتن، احتمال مي رود «جي كارني»، مدير روابط عمومي «جو بايدن» معاون اوباما، جاي گيبس را بگيرد و سخنگوي كاخ سفيد شود.

 



حمله تروريستي طالبان به مقر نيروهاي امنيتي در قندهار

حمله شبه نظاميان طالبان به مقر فرماندهي نيروهاي امنيتي افغانستان در شهر قندهار،15 كشته و 45 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، «زلمي ايوبي»، سخنگوي والي قندهار اعلام كرد، مهاجمان مسلح با استقرار در هتلي مجاور مقر فرماندهي امنيتي شهر قندهار، اين مقر را هدف رگبار مسلسل و موشك قرار دادند. اين سخنگو شمار كشته ها را 15 نفر و زخمي ها را نيز 45 تن از جمله دو پليس افغان، ذكر كرد. 9 كودك نيز در ميان زخمي ها مشاهده شدند. درگيري مذكور مدت ها ادامه داشت و احتمال مي رود كه بر تعداد كشته ها و زخمي هاي اين حمله افزوده شود.
افغانستان طي هفته هاي اخير آرام تر از ماه هاي گذشته بود. با اين حال، «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان، روزها و ماه هاي آينده را سخت ترين روزها براي نيروهاي تحت امرش در اين كشور دانست.

 



چها رسوي پنج قا ره

اخراج معلمان در آمريكا
بيش از 4000 نفر از معلمان مدارس لس آنجلس در ايالت كاليفرنياي آمريكا به علت كسري شديد بودجه اخراج مي شوند.كسري بودجه سال تحصيلي جديد بالغ بر 408 ميليون دلار برآورد شده است.
هزينه تردد نمايندگان اروپا
نتايج جديدترين مطالعات حاكي از آن است كه رفت و آمد نمايندگان اروپا بين استراسبورگ و بروكسل ساليانه بالغ بر 180 ميليون يورو هزينه دارد.علاوه بر هزينه بالاي رفت وآمد نمايندگان اروپايي بين مقر اتحاديه اروپا در بروكسل و مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ 19 هزار تن دي اكسيد كربن توليد مي شود.
فساد دولتي در مصر
يك مركز آمريكايي اعلام كرد كه فساد مالي در مصر سالانه شش ميليارد دلار خسارت به همراه داشته است.اين مركز در گزارشي اعلام كرد كه بسياري از درآمدهاي حاصله در مصر مربوط به پرداخت نكردن ماليات به اضافه فساد و ديگر جرايم مصر است.
كودكان يتيم در عراق
منابع رسمي در عراق اعلام كردند كه اين كشور از نظر ميزان كودكان يتيم در صدر كشورهاي منطقه قرار دارد.اين منابع افزودند: تعداد يتيمان در عراق در سالهاي اخير به سبب افزايش خشونت و قتل به سرعت رو به افزايش گذاشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14