(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 اسفند 1389- شماره 19871

افشاي كارشكني هاي 14 مارس در تشكيل دولت جديد لبنان
ميانجيگري «آسه آن» براي حل اختلاف ميان كامبوج و تايلند
اخوان المسلمين مصر نسبت به توطئه غربي ها براي مصادره انقلاب هشدار داد
قذافي: ليبي را ترك نخواهم كرد
بهت جهاني از حمام خون در ليبي
منابع خبري : امام موسي صدر را از ليبي خارج كرده اند
تظاهرات ضدصهيونيستي در مادريد؛ شيمون پرز قاتل را اخراج كنيد
فرياد الله اكبر و يا حسين(ع) در منامه مردم : تا سرنگوني پادشاه ايستاده ايم
تظاهرات همبستگي با مردم ليبي در شهرهاي جهان
دعوت اسلامگرايان اردن براي برپايي اعتراض هاي گسترده عليه دولت
دولت موقت تونس حزب بن علي را منحل اعلام كرد



افشاي كارشكني هاي 14 مارس در تشكيل دولت جديد لبنان

يك روزنامه سعودي، تلاش جريان 14 مارس براي ساقط كردن دولت لبنان را اعلام جنگ همه جانبه عليه دولت ميقاتي دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الوطن چاپ عربستان، نيروهاي 14 مارس در تلاشند تا به محض تشكيل دولت جديد در لبنان زمينه هاي سقوط آن را فراهم آورند.
اين روزنامه كه در عين حال سياست رسمي عربستان مبني بر دامن زدن به اختلافات ميان گروه هاي لبناني را دنبال مي كند افزود: نجيب ميقاتي از همه گروه ها براي حضور در كابينه جديد دعوت به عمل آورده است ولي گفته كه در صورت شركت نكردن 14 مارس در دولت، كابينه تكنوكرات تشكيل خواهد داد.به گفته منابع آگاه لبناني گروه 14 مارس سعي دارد با كارشكني در روند دموكراتيك مانع از تشكيل دولت شود.

 



ميانجيگري «آسه آن» براي حل اختلاف ميان كامبوج و تايلند

وزراي خارجه سازمان كشورهاي جنوب شرق آسيا (آ.سه.آن) براي حل اختلافات مرزي كامبوج و تايلند جلسه اضطراري تشكيل دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از بي نتيجه ماندن تلاش هاي دو كشور تايلند و كامبوج براي حل اختلافات مرزي كه تاكنون ده ها كشته و مجروح برجا گذاشته، ديروز وزراي خارجه آسه.آن با تشكيل جلسه اي اضطراري در «جاكارتا» به ميانجيگري پرداختند.مقامات شركت كننده در اين جلسه هر يك راه حل هاي خود براي پايان دادن به اين مناقشات را ارائه كرده و بر سر آن به بحث و گفت وگو پرداختند.
وزراي خارجه كشورهاي عضو در پايان طرفين درگيري را به حل اختلافات از طريق مسالمت آميز دعوت كرده و از ادامه هرگونه روش هاي غير دموكراتيك بر حذر داشتند.

 



اخوان المسلمين مصر نسبت به توطئه غربي ها براي مصادره انقلاب هشدار داد

اخوان المسلمين مصر نسبت به توطئه هاي خارجي براي مصادره انقلاب 25 ژانويه و كنارگذاشتن مسلمانان از تصميم گيري هاي آينده كشورشان هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، تحركات اخير غرب و آمريكا براي منحرف كردن مسير انقلاب مردمي مصر و بازگرداندن حسني مبارك و عوامل وابسته به آن به قدرت، با واكنش هايي از سوي فعالان و انقلابيون مصر مواجه شده است.
اخوان المسلمين با صدور بيانيه اي با اشاره به قيام مردمي 25آوريل خواستار به روي كار آمدن حكومت مردمي در مصر و محاكمه حسني مبارك و دولتمردان وابسته به وي شد.
در اين اطلاعيه ضمن هشدار به دخالت هاي آمريكا و غرب خاطرنشان شده است: اكنون وقت آن فرا رسيده است كه آمريكا در سياستهاي منطقه اي خود در خاورميانه به ويژه در برابر قضيه فلسطين كه شكست و ناكامي آن به اثبات رسيده است تجديدنظر و از دخالت در امور مصر نيز خودداري كند.
اين در حالي است كه «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس كه هم اكنون در مصر به سر مي برد با «احمد شفيق» نخست وزير دولت موقت ديدار و به بررسي اوضاع مصر بعد از وقايع اخير پرداخت.
نخست وزير انگليس همچنين پس از ديدار با «محمدحسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح از وي به عنوان يك شخصيت برجسته در عرصه كنوني مصر تمجيد كرد!
كامرون در يك اظهارنظر صريح تاكيد كرد كه اخوان المسلمين نبايد در دولت آينده شركت داده شود.
وي ضمن ابراز ناخرسندي از قدرت گرفتن اسلامگراها در مصر متذكر شد، روي كار آمدن اخوان المسلمين در مصر به نفع غرب نيست و بايد به جوانان و ساير احزاب و گروهها فرصت بيشتري داده شود.
كامرون كه نخستين مسئول غربي است كه بعد از سقوط مبارك به مصر سفر كرده است، اعلام كرد كه انگليس، اوضاع كنوني مصر را از نزديك دنبال مي كند و آماده ارائه هرگونه كمك و همكاري است.
پيش از اين نيز «ويليام برنز» معاون وزير امور خارجه آمريكا در جريان سفرش به قاهره تاكيد كرده بود كه مصر براي انتقال به مرحله دموكراسي بايد با آزاد كردن زندانيان سياسي و پايان دادن به وضعيت فوق العاده، اعتماد مردم مصر را جلب كند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي «ديلي ميرور»، ديويد كامرون روز دوشنبه به سوءاستفاده از انقلاب مصر به عنوان پوششي براي تور معامله تسليحاتي منطقه خاورميانه متهم شد.
ديلي ميرور فاش كرد: كامرون به دور از ديد خبرنگاران در سفر خود به مصر يك هيئت تجاري به همراه خود آورده است كه شامل هشت شركت دخيل در تجارت اسلحه هستند.
اين روزنامه انگليسي متذكر شد: اين يك آبروريزي است كه كامرون از سفر خود به قاهره به عنوان پوششي براي پيشبرد تور تسليحاتي ديگري استفاده مي كند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، انقلابيون مصري روز دوشنبه اعلام كردند براي دستيابي به خواسته هاي انقلابي، تظاهرات خود را در روزهاي چهارشنبه و جمعه در قاهره و سراسر مصر ادامه خواهند داد.
پيش بيني مي شود، روز جمعه ميليونها مصري براي چندمين بار پس از سقوط مبارك از قدرت براي فشار آوردن به دولت دست نشانده و شوراي عالي نيروهاي مسلح به خيابانها سرازير شوند.

 



قذافي: ليبي را ترك نخواهم كرد

آخرين خبرها در باره وضعيت ليبي اين كه شب گذشته قذافي با حضور در يك برنامه تلويزيوني در حالي كه عصباني به نظر مي رسيد اعلام كرد، هرگز ليبي را ترك نخواهد كرد. بر اساس گزارش هاي دريافتي و به نقل از شاهدان عيني، همزمان با اين سخنراني نيروهاي امنيتي ليبي نيز به شدت در حال سركوب مردم بودند. به گفته اين شاهدان، نيروهاي مسلح كوچكترين جنبنده اي را كه در خيابان ها مي بينند به رگبار مي بندند!

 



قذافي به آخر خط رسيد
 بهت جهاني از حمام خون در ليبي

بمباران تظاهركنندگان ليبيايي به دستور «معمر قذافي» و به راه افتادن حمام خون در پايتخت و مناطق ديگر اين كشور، بهت و اعتراض جهانيان را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري ها، ديكتاتور ليبي دوشنبه به نيروي هوايي اين كشور دستور داد مناطقي از طرابلس را كه معترضان حضور داشتند، بمباران كند. اين بمباران كه مشابه آن را در هيچ كشور ديگري شاهد نبوده ايم، دست كم 250 كشته بر جاي گذاشت. ظاهراً كشته ها مربوط به نخستين حملات، از جمله «بازار جمعه» شهر طرابلس بوده است و طي ديروز هم حملات جنگنده ها عليه مردم بي دفاع و مناطق مسكوني ادامه داشت. علاوه بر طرابلس، جنگنده هاي ليبيايي ديروز شهر بنغازي را نيز هدف بمباران خود قرار دادند. توپخانه هاي ارتش نيز اين شهر را هدف قرار دادند. فاجعه كشتار انساني در ليبي با بمب ها و گلوله هاي توپ و تيربارهاي مسلسل، به گونه اي است كه ناظران سياسي حوادث جاري در ليبي را در طول تاريخ بي نظير خواندند. دوشنبه شب هلي كوپترهاي ارتش با مسلسل به جان مردم افتادند و كشتاري را كه در «تاجورا»، واقع در حومه طرابلس راه انداختند، به گونه اي بود كه اجساد مردم مدت ها روي زمين رها شده بود. ديروز خون بي گناهان و حتي آنها كه در خانه هايشان مانده بودند و امدادگران توسط مسلسل به دست هاي مزدور طرفدار قذافي به زمين ريخته مي شد. به گفته شاهدان، اين مزدوران كه از كشورهاي آفريقايي به ليبي آورده شده است، هر كسي را بدون دليل هدف قرار مي دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شماري از خلبانان ليبيايي با سرپيچي از دستورات مافوق خود، از كشتار مردم سرباز زدند و تعدادي از آنها به جزيره مالت فرار كردند و خواستار پناهندگي سياسي از اين كشور شدند. تعدادي از فرماندهان ارتش و بخشي از نيروهاي ارتش ليبي نيز از فرمان قذافي سرپيچي كردند. شمار تلفات حملات نيروهاي نظامي و امنيتي ديكتاتور ليبي، به بيش از 700 تن طي چند روز اخير رسيد. زخمي ها نيز بيش از 4000 نفر اعلام شد و علاوه بر آن، مزدوران قذافي بيش از 1500 شهروند معترض را ربودند.
طبق گزارشات ديروز، شماري از شهرها به دست مردم افتاد و با توجه به استعفاي دو وزير دادگستري و امور مهاجرت از كابينه دولت، فرار مسئولان بلندپايه به خارج و استعفاي بسياري از ديپلمات هاي ليبيايي در سفارتخانه هاي اين كشور در خارج و خصوصاً، اعلام همبستگي قبايل ليبيايي با مردم، رژيم قذافي تا سقوط، يك گام فاصله دارد.
نمايندگان دولت ليبي در سازمان ملل، اتحاديه عرب و اتحاديه اروپا نيز با اعلام استعفاي خود، از قذافي خواستند هرچه سريعتر از قدرت كناره گيري كند.
به گزارش شبكه الجزيره، كارمندان و كارگران شاغل در بخش تاسيسات نفتي ليبي، در اعتراض به قتل عام مردم، توليد نفت در اين كشور را متوقف كردند. شماري از معترضان نيز با هجوم به مراكز نظامي و پليس، توانستند مسلح شوند و به جنگ با نيروهاي وفادار به قذافي بروند.
واكنش هاي جهاني
در پي دست زدن ديكتاتور ليبي به قتل عام مردم اين كشور، بسياري از دولت ها، سازمان ها و شخصيت هاي سياسي عليه قذافي موضع گرفتند؛ «شيخ يوسف قرضاوي»، رئيس اتحاديه بين المللي علماي اسلام، با صدور فتوايي، ريختن خون قذافي را مباح اعلام كرد. قرضاوي در گفت وگو با شبكه الجزيره، از افسران و سربازان ارتش ليبي خواست از دستورات قذافي در كشتار مردم سرپيچي كنند و در غير اين صورت، مرتكب عمل حرام و معصيت مي شوند.
وي در ادامه تصريح كرد: من از همين جا، فتواي كشتن قذافي را مي دهم و هر سرباز و افسر يا كسي كه مي تواند به سوي او نشانه گيري كند، دست به اين اقدام بزند، تا ملت ليبي را از شر اين مرد ديوانه و مجنون و ظالم نجات دهد.شوراي امنيت سازمان ملل و اتحاديه عرب نيز براي بررسي مسئله قتل عام مردم ليبي و آخرين تحولات اين كشور تشكيل جلسه دادند و عليه اين قتل عام موضع گرفتند بسياري از دولت هاي جهان نيز اين كشتار را محكوم كردند.
«بان كي مون» دبير كل سازمان ملل، از قذافي خواست به كشتار مردم بي دفاع ليبي پايان دهد. از آمريكا نيز خبر رسيد، علي رغم كشتار گسترده مردم توسط قذافي، «باراك اوباما» رئيس جمهوري ايالات متحده، همچنان در حال بررسي اوضاع ليبي است و موضعگيري مشخصي در اين رابطه نكرده است. اما، «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه دولت اوباما، خواستار توقف كشتار در ليبي شد. وي از قذافي اسم نبرد.
دولت انگليس نيز صادرات اسلحه به ليبي را متوقف كرد.
اظهارات قذافي
به گزارش خبرگزاري فارس، ديكتاتور ليبي صبح ديروز بر صفحه تلويزيون اين كشور ظاهر شد. وي در نطق چند ثانيه اي خود گفت: من در طرابلس هستم و بنابر آنچه شايع شده است، به ونزوئلا نرفته ام.
رسانه هاي خبري عصر دوشنبه از فرار قذافي از ليبي خبر داده بودند.
ديروز به نقل از «سيف الاسلام»، فرزند قذافي نيز گزارش شد كه گفت، جنگنده هاي ارتش، مردم را هدف قرار نداده اند، بلكه انبارهاي سلاح را بمباران كردند. وي افزود، اين انبارها براي آنكه سلاح هاي آنها به دست مردم نيفتد بمباران شده است.
آخرين خبرها
¤ «قاسم ناجعه» يك سرهنگ خلبان نيروي هوايي ارتش ليبي كه در بروكسل به سر مي برد، از همه خلبانان كشورش خواست به مردم بپيوندند. وي فاش كرد، قذافي بيش از 600 ميليارد دلار براي خود، به خارج فرستاده است.
¤ پايگاه هاي هوايي ايتاليا به خاطر حوادث ليبي، به حالت آماده باش درآمدند.
¤ علماي ديني ليبي سرپيچي از قذافي را واجب عيني اعلام كردند.
¤ يك شاهد عيني در طرابلس اعلام كرد، قذافي با استفاده از جنگنده هاي «اف-16» اسرائيلي مردم را بمباران مي كند.
¤عبدالباري عطوان، تحليلگر و سردبير روزنامه «القدس العربي»، پيروزي مردم ليبي عليه قذافي را نزديك دانست.
¤ «محمد عمر مختار»، فرزند «عمر مختار» رهبر قيام تاريخي استقلال ليبي از ايتاليا در دهه 1930، به جمع مردم انقلابي پيوست.

 



منابع خبري : امام موسي صدر را از ليبي خارج كرده اند

برخي منابع خبري ليبي اعلام كردند يك هواپيماي كوچك حامل امام موسي صدر از ليبي خارج شده است.
شبكه خبري العالم روز دوشنبه تصاوير ويديويي را پخش و اعلام كرد يك هواپيماي كوچك امام موسي صدر را به خارج از ليبي منتقل كرده است.
«عيسي عبدالمجيد منصور» يكي از شخصيت هاي مخالف رژيم ليبي پيش از اين اعلام كرده بود كه امام موسي صدر در قيد حيات است.
در همين حال تعدادي از افسران مخالف رژيم ليبي نيز اظهار داشتند كه امام موسي صدر در زندان شهر «سبها» در ليبي زنداني بوده است.
پسر امام موسي صدر كه پدرش 32 سال پيش سفري بي بازگشت به ليبي داشت تاكيد كرد، پدرم و همراهان وي همچنان زنده اند و در ليبي به سر مي برند.
انتشار اين اخبار نگراني شديدي را در نزد دوستداران اين شخصيت محبوب اسلامي در جهان اسلام ايجاد كرده است.
در همين رابطه حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي ضمن محكوم كردن كشتار مردم ليبي به دست رژيم قذافي خواستار آزادي امام موسي صدر از بند رژيم قذافي شد.
در اين بيانيه آمده است دولتي كه برآمده از فساد و غرور و جنايت است نمي تواند با خشونت و ترساندن مردم بر عزم و اراده آنها فائق شود. اين بيانيه تاكيد كرده است، مردم لبنان نيز از جنايات طاغوت ليبي در امان نمانده اند چرا كه قذافي امام موسي صدر رهبر مقاومت لبنان را به همراه دو همراهش ربوده است.
حزب الله لبنان در اين بيانيه خواستار فراهم شدن زمينه آزادي امام موسي صدر و همراهانش شد.

 



تظاهرات ضدصهيونيستي در مادريد؛ شيمون پرز قاتل را اخراج كنيد

گروهي از فعالان ضد صهيونيست و طرفدار فلسطين در اسپانيا عليه سفر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي به اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، ده ها تظاهركننده ضد صهيونيست در مادريد پايتخت اسپانيا با برگزاري تظاهرات، اعتراض خود نسبت به حضور پرز در كشورشان اعلام كردند.
تظاهركنندگان پرز را قاتل و جنايتكار خواندند و خواستار اخراج وي از اسپانيا شدند.
شركت كنندگان در تظاهرات فرياد مي زدند پرز جنايتكار در اسپانيا جايي ندارد و بايد هر چه سريع تر از كشور اخراج شود.
يك تظاهركننده در حالي كه تصوير كودكان شهيد فلسطيني را در دست داشت فرياد مي زد قاتل كودكان فلسطيني بايد محاكمه شود. سازمان دهندگان اين تظاهرات، هدف خود را از اين تظاهرات، اعتراض به جنايات رژيم صهيونيستي، كشتار زنان و كودكان فلسطيني و نيز ادامه محاصره اعلام كردند.
پرز در اين سفر چهار روزه قصد دارد با مقامات اسپانيا در مورد تحولات منطقه گفت وگو كند.
تحولات اخير منطقه كه تاكنون به سقوط دو ديكتاتور متحد اسرائيل و آمريكا در تونس و مصر انجاميده و نظام معمر قذافي در ليبي و پادشاه بحرين را درمعرض خطر سقوط قرار داده رژيم صهيونيستي را به شدت هراسان كرده و از ترس فروپاشي به اين كشور و آن كشور متوسل شده اند. از سوي ديگر، مشاور عالي نخست وزير رژيم صهيونيستي در امور امنيتي به دليل اختلافات شديد از منصب خود استعفا كرد. وي قرار بود سفير تل آويو در لندن شود.
ساير رويدادها
¤ نماينده مجلس قانونگذاري فلسطين محمود عباس را عامل اختلاف فلسطينيان دانست و از وي خواست هر چه سريع تر كناره گيري كند.
¤ حمله هوايي هلي كوپترهاي رژيم صهيونيستي به شمال نوار غزه كه قرار بود يك گروه جهادي فلسطيني را هدف قرار دهد با شكست مواجه شد.

 



وحشت آمريكا از سقوط بحرين
فرياد الله اكبر و يا حسين(ع) در منامه مردم : تا سرنگوني پادشاه ايستاده ايم

هزاران بحريني با شركت در مراسم تشييع پيكر شهداي تظاهرات روزهاي قبل اين كشور خواستار سرنگوني نظام حاكم شدند.
هزاران تظاهركننده بحريني با شركت در مراسم تشييع پيكر شهدا و سر دادن شعارهايي عليه پادشاه بحرين خواستار سرنگوني وي شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات در حالي كه پلاكاردهايي حمل مي كردند كه روي آنها شعارهاي الله اكبر و يا حسين نوشته شده بود خواستار آزادي تمامي زندانيان سياسي شدند.
عبدالجليل خليل ابراهيم يك نماينده جمعيت الوفاق بحريني در اين باره گفت؛ آزادي فعالان شيعه يكي از مطالباتي است كه به شاهزاده سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين ارائه شده و اجراي اين خواستار نشان مي دهد كه رژيم حاكم خواستار گفت وگو با مخالفان هستند يا خير.
اين در حالي است كه برخي منابع خبري نزديك به پادشاه بحرين اظهار داشتند: حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين دستور آزادي شماري از فعالان سياسي را صادر كرده است.
اين منابع به شمار كساني كه شامل حال اين دستور پادشاه مي شوند اشاره اي نكردند اما يك مقام مخالف اظهار داشت، انتظار مي رود كه 25 فعال شيعي وابسته به جنبش آزادي ها و دموكراسي كه از اكتبر گذشته به اتهام توطئه چيني براي اقدامات تروريستي بازداشت شده بودند آزاد شوند.
از سوي ديگر، هفت گروه مخالف حكومت بحرين روز گذشته از تظاهركنندگان بحريني درخواست كردند در راهپيمايي بزرگي كه قرار است فردا صورت بگيرد شركت كنند و تا زماني كه حكومت سرنگون نشود همچنان در خيابان ها و ميدان لولو باقي بمانند.اين گروه هاي مخالف اعلام كردند فريب وعده هاي پادشاه بحرين را نمي خورند و به مذاكره با حكومت تن نمي دهند.
اين مخالفان تاكيد دارند كه طرح مقامات بحرين براي گفت وگو با مخالفان فريبي بيش نيست و هيچ اقدامي عملي صورت نگرفته به همين خاطر معترضان به اعتراض هاي خود ادامه مي دهند.
گفتني است تظاهرات روز پنجشنبه از ديدگاه ناظران سياسي يك تظاهرات سرنوشت ساز خواهد بود و بدون شك مقدمات سقوط دولت بحرين را فراهم خواهد كرد.
به عقيد ه كارشناسان احتمال سقوط دولت بحرين از هم اكنون مقامات كاخ سفيد را دچار وحشت كرده است چرا كه ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا در اين كشور قرار دارند و مقامات آمريكا بيم آن دارند كه تجهيزات اين پايگاه به دست انقلابيون بيفتد.
باراك اوباما و ديگر مقامات كاخ سفيد به همين دليل به تكاپو افتاده اند و اعلام كرده اند كه اوضاع بحرين را با نگراني دنبال مي كنند.
در يمن نيز تظاهركنندگان در اعتراض به تجاوزات نيروهاي امنيتي صنعا، ساختمان شوراي محلي «لحج» و ده ها خودروي حكومتي را به آتش كشيده و تخريب كردند.
در پي تداوم تظاهرات مردمي در شهر لحج واقع در جنوب يمن نيروهاي اميني به طرف اين تظاهركنندگان تيراندازي كردند و موجب كشته شدن سه تن ديگر از مردم شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس منابع آگاه محلي در لحج اعلام كرد كه پس از نماز مغرب تظاهر كنندگان خود را به مقر نيروهاي امنيتي اين شهر رساندند و خواستار سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح و آزادي تمام زندانيان سياسي شدند اما نيروهاي امنيتي با تيراندازي به سوي مردم معترض تلاش كرد تا آنها را متفرق كند.تظاهركنندگان علاوه بر به آتش كشيدن مقر شوراي محلي، برخي مكان هاي تجاري را نيز آتش زدند.از سوي ديگر، اهالي منطقه «يافع» در لحج نيز در اعتراض به كشته شدن يكي از جوانان اين منطقه توسط نيروهاي امنيتي، ساختمان هاي موسسات دولتي را تصرف و تمام كارمندان آن را خارج كردند.علماي يمني نيز روز گذشته با صدور فتوايي هرگونه تعرض و تجاوز به تظاهركنندگان يمن را تحريم كردند.
جمعيت علماي يمن كه تمام علماي اين كشور را دربردارد، به همين مناسبت با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: هرگونه ضرب وشتم يا قتل و كشتن تظاهركنندگان جنايتي عمدي تلقي شده و مستوجب مجازات و عملي حرام است.در همين رابطه شخصيت هاي برجسته يمن نيز كه مخالف رژيم علي عبدالله صالح هستند اعلام كردند كه هرگونه مذاكره با رژيم حاكم مطرود و ممنوع است.
اين شخصيت ها اظهار داشتند علي عبدالله صالح مرتكب همان اشتباهي شد كه بن علي در تونس و قذافي در ليبي مرتكب شد.
در مغرب نيز هزاران تن از مردم با برگزاري تظاهرات سخنان پادشاه مغرب را عوام فريبي دانسته و اعلام كردند كه تا زماني كه به تمامي خواسته هايشان رسيدگي نشود دست از اعتراض برنمي دارند.
گفتني است يك روز پس از آنكه مردم مغرب خواستار انجام اصلاحات اساسي در امور كشور و تفويض اختيارات به دولت منتخب جديد شدند محمد ششم پادشاه مغرب اعلام كرد كه وي نيز خواستار اصلاحات است اما طبق مدل مراكشي! تظاهركنندگان نيز با اعلام اينكه تظاهرات ادامه پيدا خواهد كرد خواستار تحقق خواسته هايشان از جمله انحلال دولت، پارلمان و حذف فساد و پارتي بازي در دولت شدند.
صدها دانشجوي الجزايري نيز عليه دولت اين كشور تظاهرات كردند.در اين تظاهرات كه در نزديكي وزارت آموزش عالي صورت گرفت، دانشجويان از دولت خواستند با وضع قوانين جديد سياسي نسبت به ايجاد برابري و مساوات در جامعه و نيز افزايش كيفيت زندگي اجتماعي اقدام كند.
براساس آمار 40 درصد از شهروندان الجزايري كه كمتر از 30 سال دارند بيكار هستند.
نيروهاي امنيتي با معترضان درگير و چندين نفر از تظاهركنندگان زخمي شدند.
منابع پزشكي الجزاير اعلام كردند كه دو نفر از مجروحين به كما رفته اند. همچنين نيروهاي امنيتي از خودسوزي نفر سوم در الجزاير جلوگيري كردند.


 



تظاهرات همبستگي با مردم ليبي در شهرهاي جهان

پايتخت بسياري از كشورهاي جهان روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده در اعلام همبستگي با معترضان ليبي بود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، در قاهره پايتخت مصر ده ها تظاهر كننده مصري در برابر مقر اتحاديه عرب تجمع كرده و در حمايت از مردم انقلابي ليبي شعار دادند و خواستار اصلاحات گسترده در اين كشور شدند.
در سوريه نيز تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي چون «قذافي دست از ريختن خون مردم بردار» و «ننگ بر حاكمي كه ملتش را به گلوله ببندد» خواستار سرنگوني قذافي شدند.
تظاهركنندگان در دبي نيز با سردادن شعارهاي الله اكبر، لاالله الاالله و ملت خواستار سرنگوني نظام ليبي هستند خواستار بركناري قذافي شدند.
ده ها تظاهركننده ليبيايي نيز در اين شهر به كنسولگري ليبي حمله كردند و عليه قذافي شعار دادند.
در رم پايتخت ايتاليا نيز ده ها تبعه ليبي و عرب مقيم ايتاليا در برابر سفارت ليبي دست به تظاهرات زدند.
در انگليس، آلمان، تركيه، مالزي، آمريكا، فنلاند، مالت، چين و ديگر كشورهاي جهان تظاهرات مشابهي صورت گرفت و تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن اقدامات وحشيانه پليس و نيروهاي امنيتي ليبي در سركوب و كشتار تظاهر كنندگان خواستار سرنگوني رژيم معمر قذافي و محاكمه وي شدند.
تظاهركنندگان همچنين خواستار بلوكه كردن حساب هاي بانكي و اموال قذافي و خانواده اش شدند.
گفتني است در تظاهرات روزهاي اخير در ليبي كه عليه حكومت43 ساله معمر قذافي صورت گرفته علاوه بر كشته شدن 700 نفر از مردم ،4000 نفر زخمي و 1500 مفقودالاثر شده اند. اين در حالي است كه از سرنوشت قذافي و خانواده اش نيز اطلاعي در دست نيست و برخي منابع از فرار وي خبر داده اند.

 



دعوت اسلامگرايان اردن براي برپايي اعتراض هاي گسترده عليه دولت

در اعتراض به حمله نيروهاي امنيتي به معترضان، اسلامگرايان اردني روز جمعه تظاهرات ضد دولتي برگزار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اسلامگرايان اردن با صدور بيانيه اي ضمن محكوميت حمله نيروهاي امنيتي به معترضان در شهر «امان» اعلام كردند كه همراه با ساير احزاب و شهروندان اردني در تظاهرات مسالمت آميز در روز جمعه شركت خواهند كرد.در اين بيانيه كه از سوي اخوان المسلمين و جبهه عمل اسلامي صادر شده است، اقدامات دولت «البخيت» در قلع و قمع مخالفان رژيم به شدت محكوم شده است.
«جميل ابوبكر» سخنگوي جماعت اخوان المسلمين اردن گفت: هفته گذشته، تعدادي از نيروهاي امنيتي با حمله به يك تجمع مسالمت آميز در امان، ضمن مجروح كردن هشت تن از شهروندان، باعث ايجاد رعب و وحشت شدند.
وي هشدار داد: حمله به تظاهركنندگاني كه در يك حركت مسالمت آميز شركت كردند، اقدامي تحريك آميز است و ممكن است عواقب ناخوشايندي براي كشور به همراه داشته باشد.
ابوبكر ضمن دعوت از شهروندان اردني براي شركت در تظاهرات ضد دولتي در اردن، خواستار شناسايي و محاكمه عاملان حمله به تظاهرات جمعه گذشته شد.فشارهاي اسلامگرايان به عبدالله دوم طي هفته هاي گذشته باعث بركناري «سمير الرفاعي» نخست وزير سابق و انتصاب البخيت به اين سمت شد. اما مردم اردن خواهان انجام اصلاحات اساسي، بركناري و محاكمه افراد فاسد در دولت كنوني و ارزاني موادغذايي و قطع روابط با رژيم صهيونيستي از سوي ملك عبدالله دوم هستند.

 



دولت موقت تونس حزب بن علي را منحل اعلام كرد

دولت موقت تونس حزب زين العابدين بن علي ديكتاتور سابق اين كشور را منحل اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر به نقل از خبرگزاري دولتي تونس، درخواست براي انحلال حزب بن علي، پس از آن مطرح شد كه دولت موقت تونس، فعاليت هاي اين حزب را قبلا به حالت تعليق درآورده بود و اعلام كرد كه فعاليت اعضاي اين حزب به دليل ابقاي نقش بي ثباتي در تونس به دنبال سرنگوني حكومت بن علي ممنوع است.
برپايه اين گزارش، وزير كشور تونس، انحلال حزب بن علي را به صورت قانوني از دادگاه عالي اين كشور خواستار شده و اين درخواست مورد پذيرش قرار گرفته است. انحلال حزب سابق بن علي به اين معنا است كه در صورت برگزاري انتخابات در آينده، نامزدهاي اين حزب نمي توانند در آن شركت كنند. اين در حالي است كه طي روزهاي اخير تظاهرات مردمي به صورت گسترده در مقابل مقر نخست وزيري در تونس برگزار و معترضان خواستار طرد و محاكمه عناصر فاسد حزب بن علي از مسند قدرت شده اند.
در همين حال، خبرگزاري رسمي تونس اعلام كرد: بانك مركزي تونس، حدود 29 ميليون دلار پول، الماس و طلا را كه در مكان هاي مخفي كاخ رياست جمهوري پنهان شده بود را به خزانه كل منتقل كرده است.
همچنين يك نشريه كانادايي با انتشار خبري، ميزان دارايي هاي زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس در كانادا را بين 10 تا 20 ميليون دلار برآورد كرد. تونس سه هفته پيش از دولت كانادا خواست علاوه بر توقيف دارايي هاي نزديكان ديكتاتور مخلوع، برادرزن فراري وي را مسترد كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14