(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 اسفند 1389- شماره 19871

اثرات ماءالشعير بر سلامت پوست و مو
خستگي در زمستان و ارتباط آن با كمبود آهن
كوچك ترين سياره شبيه زمين
لاغري با قرصهاي مرگ آور!
خودكشي سلول هاي سرطاني با ارسال پيام به سلولهاي ايمني



اثرات ماءالشعير بر سلامت پوست و مو

يكي از رژيم هاي غذايي مهم براي داشتن موهاي زيبا مواد حاوي اسيدهاي چرب ضروري است كه در روغن كانولا، ماهي و سويا وجود دارد.
وجود اسيد چرب امگا 3 در مواد غذايي به دليل خاصيت ضدالتهابي مي تواند نقش مؤثري در سلامت مو داشته باشد.
كمبود آهن خصوصاً در خانمهاي سنين باروري به دليل ايجاد كم خوني مي تواند تعداد گلبول قرمز خون را كم كرده و باعث ريزش مو شود. اين كمبود مي تواند بسيار جزيي باشد ولي خصوصاً در خانمها نقش مهمي در ريزش مو ايفا مي كند. بنابراين اضافه كردن مواد غذايي غني از آهن از جمله كلم بروكلي يا مخمر آبجو مي تواند بعضي از انواع ريزش مو را به وضعيت نرمال برگرداند.
از موارد مهم و ضروري در داشتن موي سالم ويتامين B12 است كه در تخم مرغ، گوشت و مرغ يافت مي شود.
ويتامينهاي گروه B نقش ويژه اي در بهبود ريزش مو دارند، يكي از تركيبات حاوي ويتامين B ماءالشعير است. ماءالشعير به دليل داشتن ويتامين هاي گروه B و اسيد آمينه براي پوست و مو بسيار مفيد است و خواص درماني بسياري دارد. ويتامين هاي گروه B محلول در آب هستند و به راحتي وارد فاز آبي ماءالشعير حين جوشش مي شوند كه در سنتز ميانجي هاي عصبي نقش مهمي دارند.
ماءالشعير يكي از نوشيدني هاي معمول است كه از جوانه «جو» حاصل مي شود و در رفع تشنگي مؤثر است.
هر 100 سي سي ماءالشعير لايت حدود 17 كالري و هر 100 سي سي ماءالشعير معمولي حدود 25 كالري انرژي دارد.
ماءالشعير در رفع خستگي اعصاب، مؤثر است و به دفع سنگ هاي كليوي كمك مي كند. ماءالشعير در تأمين آب و الكتروليت هاي بدن مؤثر است همچنين ماءالشعير از استحصال دانه هاي جو به دست مي آيد و علاوه بر جو از آب رازك و ساير افزودني هاي مجاز خوراكي در آن به كار مي رود.
ماءالشعير داراي چند نوع تركيب مختلف از جمله ساكارز، گلوكز، مالتوز و ويتامين C، ويتامين هاي گروه B، اسيدهاي آلي، انواع آمينواسيدها، املاح، اسيد نوكلئيك و آب گازدار است كه در مراحل ساخت آن بعضي از اين اجزا از مواد خاصي حاصل مي شوند.
مزه تلخ ماءالشعير، مربوط به رازك است. رازك همچنين خاصيت آنتي بيوتيكي دارد كه به پايداري ماءالشعير كمك مي كند.
عصاره مالت جو حاوي فيبرهاي غذايي محلول است كه در رفع التهاب روده، يبوست و فتق معده بسيار مؤثر است.
فيبرها اثرات زيادي در بدن دارند، از جمله باعث تنظيم عملكرد روده، كاهش خطر بيماري هاي قلبي و بعضي انواع سرطان مي شوند.
ماءالشعير غني از انواع فيتوكميكال ها مانند فلاوونوئيدها، كاروتنوئيدها و آنتوسيانين ها است كه در بهبود عملكرد خون ر ساني قلب و كاهش ابتلا به پرفشاري خون و سلامت كليه ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان ها، سكته هاي قلبي و مغزي بسيار مؤثر است.
زياده روي در مصرف هر نوع ماده غذايي (حتي اگر مفيد باشد) براي سلامتي بدن مضر است. بنابراين به مقدار مناسب و متعادل ماءالشعير بنوشيد.
زياده روي در مصرف ماءالشعير، به علت داشتن قند و گاز CO2 براي سلامتي مضر است، زيرا قند و اسيد موجود در آن باعث پوسيدگي دندان ها و اضافه وزن مي شود.
مصرف نوشابه هاي گازدار براي افرادي كه مشكلات معده دارند ضرر دارد زيرا گاز موجود در نوشابه CO2 است كه به صورت محلول به حالت اسيد كربنيك درمي آيد.
براي كساني كه معده هاي حساسي دارند ورود اين اسيد در معده (اگرچه ضعيف است)، ميزان اسيديته معده را بالا مي برد و دو اثر دارد:
1) ممكن است فرد دچار التهاب يا زخم هاي گوارشي شود.
2) پس از مدتي به دليل هضم سريع تر غذا به كمك اين اسيد اضافي معده تنبل شده و در صورت نخوردن نوشابه به راحتي نمي تواند غذا را هضم كند.

 



خستگي در زمستان و ارتباط آن با كمبود آهن

خستگي يكي از رايج ترين مشكلاتي است كه در زمستان بيش از فصول ديگر به سراغمان مي آيد.
شايد اين موضوع بي اهميت به نظر برسد، اما در غالب موارد علتي مشخص دارد و آن كمبود آهن است. خستگي به حالات مختلفي بروز مي كند كه از جمله مي توان به كم خوابي، كاهش بهبود كيفيت زندگي، بي حوصلگي و... اشاره كرد. با اين حال زماني كه اين حالت با آسيب پذيري نسبت به عفونت ها، كم تواني نسبت به تلاش يا مشكل در تمركز حواس و رنگ پريدگي خصوصا در صورت و بافت هاي مخاطي مانند لثه ها همراه باشد، بهتر است كه كم خوني نيز در نظر گرفته شود. كم خوني ناراحتي است كه فقط به وسيله آزمايش خون تاييد مي شود. اگر آهن خون از حد خاصي كمتر باشد، بيمار دچار كم خوني پيشرفته است و در اين صورت معمولا مكمل تجويز مي شود.
خفگي سلول ها به خاطر كمبود آهن
آهن يكي از عناصر لازم براي فعاليت هموگلوبين است. هموگلوبين پروتئيني است كه به گلبول هاي قرمز توانايي مي دهد تا به سلول هاي اندام هاي مختلف اكسيژن برساند. زماني كه آهن به حد بسيار پاييني برسد. هموگلوبين و اندازه گلبول هاي قرمز كاهش مي يابد. در نتيجه اكسيژن به طور صحيح به سلول هاي بدن نمي رسد و علائمي كه در بالا ذكر شد به سراغ فرد مي آيد.
خانم هاي مبتلا به كمبود آهن
شمار بسياري از خانم ها يعني حدود 23 درصد آنها گرفتار كمبود آهن هستند و 4% آنها از كم خوني جدي رنج مي برند كه اصلي ترين علت، قاعدگي ماهانه است. به همين دليل است كه خانم ها تقريبا دو برابر بيشتر از آقايان به آن نياز دارند. اين نياز در خانم هاي باردار تشديد مي شود. به عنوان مثال، يك مرد بالغ روزانه به 9 ميلي گرم آهن احتياج دارد، در حالي كه اين مقدار در خانم بالغ به 16 ميلي گرم و براي خانم باردار در سه ماهه آخر دوران بارداري به 30 ميلي گرم مي رسد! مادران آينده بايد نسبت به اين مسئله بسيار دقت داشته باشند؛ چرا كه كمبود آهن در دوران بارداري احتمال وزن پايين و همچنين بيماري هاي مختلف نوزاد را در پي خواهد داشت. تامين آهن مورد نياز براي كودكان و نوجوانان در سن رشد نيز از اهميت بالايي برخوردار است.
منابع غذايي سرشار از آهن
در جوامع امروز كمبود آهن يكي از مشكلات رايج به شمار مي آيد كه علت اين است كه تغذيه نوين ما تعادل و تنوع گذشته را ندارد. خوشبختانه در اكثر موارد، مصرف مواد غذايي گوناگون مي تواند كمبود را مرتفع سازد. گوشت قرمز و جگر بهترين منابع سرشار از آهن محسوب مي شوند. همچنين سبزيجات سبز، حبوبات و غلات كامل را نيز بايد جز خوراكي هاي حاوي آهن دانست. انواع قارچ ها را نيز در آخرين فصل سال بر سفره خود مهمان كنيد و از فوايد آن بهره ببريد.
آهن و ويتامين ث؛ سلاح هاي ايمني در برابر كم خوني
براي پيشگيري از كمبود آهن، خوردن غذاهاي سرشار از اين عنصر حياتي به تنهايي كافي نيست. منابع خوراكي ويتامين ث را نيز در برنامه روزانه خود بگنجانيد تا به جذب آهن كمك كند. همراه غذا ميوه و سبزيجات ميل كنيد تا بهترين تاثيرات گوشت به بدن برسد. نوشيدن يك ليوان آب ميوه در صبح بهترين دوست غلات خواهد بود. اين در حالي است كه چاي و قهوه جذب آهن را كاهش مي دهد. به همين دليل بهتر است اين نوشيدني ها را اوقات ديگر، آن هم در حد متعادل بنوشيد. همچنين سعي كنيد تا ديگر جوشانده ها را جايگزين چاي و قهوه كنيد.
مريم سادات كاظمي

 



كوچك ترين سياره شبيه زمين

اخترشناسان كوچك ترين سياره فراخورشيدي را كشف كردند، درحالي كه اين بار از سنگي بودن و شباهت بالاي آن به زمين اطمينان دارند.
محاسبات و اندازه گيري هاي بسيار دقيق نشان داده اند سياره كپلر 10b قطري 4/1 برابر زمين داشته و جرم آن 6/4 بار بيشتر از اين سياره است با اين همه به دليل اينكه سياره جديد در نزديكي ستاره ميزبانش در حركت است، نمي تواند ميزبان مناسبي براي حيات باشد.
از اين كشف به عنوان يكي از بزرگترين اكتشافات در تاريخ بشر ياد شده است و نتايج آن در دويست و هفدهمين نشست سالانه انجمن نجوم آمريكا در سياتل و توسط تيم مطالعاتي كپلر ناسا اعلام شد.
تلسكوپ كپلر كه با هدف جستجوي نشانه هايي از سياره هاي دور افتاده طراحي و ساخته شده است، توانسته براي اولين بار اين سياره را در فاصله 560 سال نوري در كنار صدها سياره ديگر شناسايي كند.كپلر اين سياره را با استفاده از تكنيك «عبور» مشاهده كرده است، تكنيكي كه تمركز آن بر روي عبور سياره هاي شبه زميني از ميان زمين و ستاره ميزبان سياره جديد است. در اين صورت بخش كوچكي از نور ستاره ميزبان به سوي زمين مسدود شده و مشخص مي شود سياره اي در حال عبور از برابر ستاره است. شعاع سياره نيز ارتباطي مستقيم با مقدار نور مسدود شده خواهد داشت.
در پي اين كشف، محاسبات تلسكوپ كك در هاوايي نيز با محاسبه ميزان دور و نزديك شدن سياره در مدار ستاره ميزبانش، وجود كپلر 10b را به تأييد رساند. اين مانور كيهاني باعث تغييرات رنگي كوچكي در نور ستاره شده كه اين تغييرات با كمك تلسكوپ قابل اندازه گيري است.
با اين همه آنچه مطالعات كپلر را درباره سياره جديد تكميل كرد، استفاده از لرزه شناسي ستاره اي بود، مطالعاتي مشابه مطالعات لرزه نگاري زميني بر روي ستاره هايي كه در اعماق فضا قرار دارند. اين نوسانات ستاره اي بر روي فركانس هاي نوري ستاره كه در اصل نشانه اي از ابعاد واقعي ستاره به شمار مي روند، تأثير داشته باشند. با آگاهي از ابعاد ستاره مي توان جزئيات دقيقي را درباره تعاملات دوجانبه ستاره و سياره و شعاع سياره به دست آورد و درنهايت جرم سياره را محاسبه نمود.
براساس گزارش بي بي سي، فاصله نزديك كپلر 10b حرارت آن در روزها به هزار و 300 درجه سلسيوس مي رساند و شانس اين سياره را براي ميزباني از حيات به صفر نزديك مي كند، با اين حال محققان كشف جديد كپلر را موفقيتي بزرگ مي دانند.

 



لاغري با قرصهاي مرگ آور!

استفاده از داروهاي لاغركننده براي فرار از چاقي باعث شده بازار اين محصولات كه اغلب در عطاريها به فروش مي رسد از رونق بالايي برخوردار شود.
اما بستري شدن تعدادي از هموطنان در بخشهاي آي سي يو بيمارستانها به دنبال مصرف برخي از اين داروها كه از سوي وزارت بهداشت اعلام شده است مي تواند خبر نگران كننده اي باشد.
به گزارش مهر، بررسي ها نشان مي دهد 43 درصد ايرانيها اضافه وزن دارند و ميزان بروز چاقي در زنان ايراني نزديك به 30 درصد است.
هشدارهاي كارشناسان سلامت و پزشكان در زمينه ابتلا به انواع بيماري هاي خطرناك به واسطه افزايش وزن و چاقي، باعث شده ميل به لاغري بيش از پيش مورد توجه افراد جامعه به خصوص زنان قرار بگيرد. از همين رو، استفاده از قرصهاي لاغركننده يكي از روشهايي است كه متأسفانه تبليغات ماهواره اي نيز تاثير بسزايي در استفاده از اين قبيل قرصها دارد.
اين در حالي است كه اغلب قرصهاي لاغري به طور غيرمجاز و قاچاق وارد كشور مي شود. به طوري كه دكتر اميرحسين جمشيدي، رئيس اداره داروهاي طبيعي و مكمل وزارت بهداشت با اشاره به داروهاي لاغري «سوپر اسليم» و «شنگ يوآن فنگ» كه ساخت كشور چين است، گفت: هيچكدام از اين داروها مجوز وزارت بهداشت را ندارند.
جمشيدي از بستري شدن چند هموطن در بخشهاي ICU بيمارستانها به دليل مصرف اين دو مارك داروي لاغركننده چيني خبر داد و افزود: اين داروها به طور غيرقانوني در عطاريها به فروش مي رسد.
رئيس اداره داروهاي طبيعي و مكمل وزارت بهداشت معتقد است كه اين داروها با توليد مواد شبه آمفتامين و دادن لاغري كاذب به افراد موجبات عوارض جانبي فراوان و اثرات سوء خطرناك در افراد شده است.
وزارت بهداشت به مردم توصيه مي كند داروهاي لاغركننده بايد حتما شماره مجوز و برچسب اصالت داشته باشند و فقط از داروخانه ها تهيه شوند.
دكتر فريبرز فرساد، دبير انجمن داروسازان ايران ضمن هشدار نسبت به مصرف داروهاي ضد چاقي كه منجر به اختلال در روند جذب ويتامينهاي محلول در چربيهاي بدن مي شود، گفت: اين مسئله تاثيرات سوء از جمله از دست رفتن طراوات، شادابي و درخشش پوست و پيري آن را موجب مي شود.اين متخصص داروسازي باليني يادآور شد: بيماران قلبي و عروقي كه داروهاي ضد انعقاد از جمله وارفارين مصرف مي كنند در صورت مصرف اين گونه داروهاي ضد چاقي در پي دفع ويتامين K با مشكلات انعقاد خون مواجه مي شوند كه جان آنان را به خطر مي اندازد.
فرساد گفت: به دليل شيوع روزافزون، چاقي، تبليغات و شايعات درباره داروهاي ضد چاقي در دنيا افزايش يافته اما چون سودآور است به عوارض احتمالي و جانبي آن كمتر اشاره مي شود.
احتمال بروز سكته قلبي در ميان افرادي كه فشار خون، ديابت، چاقي و اضافه وزن دارند به مراتب بيشتر از افراد عادي است كه هيچ كدام از اين علايم و امراض را ندارند. اين هشدارهاي پزشكي باعث شده كه افراد چاق به سمت استفاده از داروها و قرصهاي لاغركننده گرايش پيدا كنند. اما نداشتن آگاهي كافي از عوارض داروهاي لاغري منجر به بروز بيماريهايي مي شود كه مصرف كننده داروها را راهي بيمارستان مي كند كه بعضا خطر مرگ را نيز به دنبال دارد.

 



خودكشي سلول هاي سرطاني با ارسال پيام به سلولهاي ايمني

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه بسياري از سلول هاي سرطاني مجهز به نوعي قرص خودكشي هستند! درسطح اين سلولها پروتئيني وجود دارد كه مي تواند سيگنال «مرا بكش!» را به سلول هاي ايمني بفرستند.
به گفته محققان، موضوع كنوني كشف اين موضوع است كه چگونه مي توان سلول هاي سرطاني را به انتشار اين سيگنال وادار كرد.
طبق اين تحقيقات، سلول هاي سرطاني با به نمايش گذاشتن پروتئين كارلتيكولين به سلول هاي ايمني در حقيقت پيام «مرا بخور!» را براي آنها ارسال مي كنند؛ اما يك نوع ديگر مولكول موسوم به CD47 با ارسال سيگنال «مرا نخور!» باعث جلوگيري از نابودي سلول هاي سرطاني مي شود. تحقيقاتي كه پس از اين توسط دانشمندان دانشكده پزشكي دانشگاه استنفورد انجام شد، يك نوع پادتن را كشف كرد كه ملكول CD47 را متوقف كرده و سيگنال آن را از بين مي برد.مارك چائو، رهبر اين تحقيقات گفت: بسياري از سلول هاي بدن حاوي ملكول CD47 بوده و هنوز بسياري از اين سلول ها پادتن آن را ندارند. در آن زمان ما مي دانستيم كه درمان پادتن CD47 فقط سلول هاي سرطاني را هدف گرفته و براي بسياري از سلولهاي عادي خطرناك محسوب نمي شوند اگرچه ما دقيقا دليل آن را نمي دانستيم. اكنون تحقيقات جديد نشان داده كه پروتئين كارلتيكولين دربسياري از سلول هاي سرطاني از جمله سرطان هاي خون، مثانه، مغز و تخمدان وجود دارد.قدم بعدي اين تحقيقات، بررسي چگونگي كاركرد اين پروتئين است و اينكه چگونه با پروسه بيماري همكاري كرده و چه اتفاقي براي سلولي كه پروتئين را به سطح خود رانده، مي افتد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14