(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 اسفند 1389- شماره 19871

كوتاه اقتصادي
آغاز به كار نمايشگاه هاي بهاره تهران از 10 اسفند
تورم مورد انتظار هدفمندي يارانه ها به صفر رسيد
صدور 4 محموله بنزين تا پايان اسفند
معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان:افزايش قيمت محصولات لبني غيرقانوني است
دبير انجمن صنفي مرغداران گوشتي كشور: قيمت مرغ تا پايان سال افزايش نمي يابد
اقلام مصرفي شب عيد با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار مي گيرد
برگزاري هفتمين دوره انتخابات اتاق هاي بازرگاني كشور
پذيرش 4 شركت جديد در فرابورس
براساس بودجه سال آينده سقف معافيت مالياتي كارمندان 483 هزار تومان شد



كوتاه اقتصادي

¤وزير جهاد كشاورزي گفت: دستورالعمل و آئين نامه هاي اجرايي پذيرش اسناد مالكيت مشاعي و نسقي اشخاص و قراردادهاي اجاره و يا بهره برداري از اراضي ملي و دولتي و سند مالكيت اعياني احداثي تدوين شده است.
¤مديرعامل اتحاديه سراسري شركت هاي تعاوني آبزيان كشور گفت: ميزان توليد محصولات شيلاتي كشور در حال حاضر حدود 650 هزار تن در سال است كه براساس بررسي هاي انجام شده مي تواند تا پايان برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور به سه ميليون تن افزايش يابد.
¤مدير كل دفتر تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون گفت: مطابق قانون اصناف، فعاليت هايي كه به موجب قانون خاص شكل مي گيرند نيازي به گرفتن مجوز فعاليتي از اصناف ندارند و لذا براساس ماده 2 اين قانون، تعاوني ها براي ادامه فعاليت هاي اقتصادي نيازي به اخذ مجوز از اصناف ندارند.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7790 الي 7795، 7797، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7798، 7716، 7717، 4440 الي 4449، 4460، 4461 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤مديرعامل شركت فاضلاب تهران گفت: براي تكميل طرح فاضلاب تهران، 20 واحد تصفيه خانه بزرگ فاضلاب در هفت نقطه پيش بيني شده پايتخت اجرا مي شود.به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اصغر رياضتي اظهار داشت: براساس طرح جامع فاضلاب تهران و طبق مطالعات انجام شده در بازنگري اين طرح، بايد تعداد 20 واحد تصفيه خانه براي جمعيتي حدود 11 ميليون نفر و با ظرفيت سالانه 820 ميليون متر مكعب ايجاد شود.
¤همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به زودي فعاليت رسمي 31 شركت خدمات انرژي در كشور به منظور ارائه راهكارهاي كاهش مصرف انرژي در بخش خانگي، تجاري و صنعتي در قبال دريافت كارمزد آغاز مي شود.حمدالله محمدنژاد با اشاره به برنامه ريزي وزارت نفت براي كاهش مصرف انرژي در ساختمانها همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، به زودي به منظور مميزي و تعيين راهكارهاي كاهش مصرف انرژي در صنايع عمده، غيرعمده و ساختمانها شركتهاي خدمات انرژي(ESCO) تاسيس مي شوند.
¤مديرعامل اتحاديه سراسر مرغداران كشور گفت: طرحي براي فعال سازي 30درصد ظرفيت خالي مرغداري ها ارائه شده و از سوي معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهور هم قول مساعد داده شده كه در صورت اجرا 30درصد به ظرفيت توليد مرغ كشور اضافه مي شود.
¤سه تن از كارشناسان عضو شركت مادر تخصصي(هلدينگ) دامپروري بنياد مستضعفان در ميان 20 كارشناس منتخب از 38 كشور قرار گرفتند. در اطلاعات پردازش شده در كمپاني (ABS) و در جمع 20 ارزياب برتر جهاني، حسين محمدي، حميد ماراني و محمد علي رودباري به ترتيب رتبه هاي هفتم، نهم و پانزدهم را از دامپروري بنياد به خود اختصاص دادند.

 



آغاز به كار نمايشگاه هاي بهاره تهران از 10 اسفند

رئيس شوراي اصناف كشور از آغاز به كار 5 نمايشگاه بهاره تهران از 10 اسفند ماه تا 21 اسفندماه و با 10 تا 15درصد تخفيف خبر داد.
قاسم نوده فراهاني ديروز در يك نشست خبري اظهار داشت: نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالاهاي بهاره در 400 نقطه كشور ا ز 5 تا 25 اسفندماه آغاز به كار مي كنند.
وي افزود: نمايشگاه عرضه مستقيم بهاره تهران در 5 نقطه پارك ا رم، حكيميه، فرهنگسراي خاوران، اردوگاه شهيد باهنر و ورزشگاه تختي با 2 هزار و 500 غرفه از 10 تا 21 اسفندماه از 10 صبح تا 10 شب با 15 تا 30درصد تخفيف آغاز به كار مي كند.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: اصناف آمادگي دارند تا با سرمايه گذاري، نمايشگاه دائمي اصناف داشته باشد و فقط در مقاطعي از سال برگزاري اين نمايشگاه ها اتفاق نيفتد.
وي با طرح اين پرسش كه چرا اصناف نبايد نمايشگاه تخصصي در طول سال داشته باشند، اظهار داشت: نمايشگاه بين المللي در اختيار انجمن هاي صنفي است اما اتحاديه ها از برگزاري اين نمايشگاه ها محروم هستند.
نوده فراهاني گفت: اگر اصناف باور داشته باشند فروش فوق العاده مي تواند جايگزين نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا شود، كليه اتحاديه ها اين آمادگي را دارند كه به كل صنوفي كه علاقه مند به دريافت مجوز فروش فوق العاده هستند، با شرايط رعايت قانون نظام صنفي مجوز بدهند.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: كالاهاي خارجي و چيني جايگاهي در مراكز عرضه مستقيم كالاي بهاره ندارند و اگر غرفه اي كالاي چيني بفروشد تعطيل شده و پول پرداخت شده هم برگشت نخواهد داشت.
وي افزود: صنوف بايد بدانند كه حراج فصلي با فروش فوق العاده و عرضه مستقيم كالا تفاوت دارد لذا نبايد كالاهايي كه فصل آن تمام شده در قالب فروش فوق العاده و يا نمايشگاه بهاره عرضه شود.
نوده فراهاني گفت: با 4 بانك ملي، ملت، صادرات و تجارت مكاتبه كرده ايم تا دستگاه هاي كارت خوان را در نمايشگاه بهاره نصب كنند.
وي با اشاره به قانون هدفمندي كردن يارانه ها گفت: اصناف در زمان اجراي قانون هيچ مشكلي نداشته اند و كالاهاي ذخيره سازي شده در دست وزارت بازرگاني مانده است و قرار است تا در نمايشگاه بهاره عرضه شود.
وي با بيان اينكه در برخي صنوف براي سوخت مشكل وجود داشت اما اين مشكل در حال حل شدن است، اظهار داشت: هيچكدام از توليدكنندگان و واردكنندگان حق افزايش قيمت ندارند و در صورت پيشنهاد افزايش قيمت بايد آناليز قيمتي خود را به سازمان حمايت تحويل دهند تا كارشناسي لازم صورت گيرد. لذا اگر واحدهاي صنفي خودسرانه افزايش قيمت داشته باشند با برخورد بازرسين صنفي مواجه مي شوند.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: در سال جاري، 9 ميليون و 400 هزار فقره بازرسي صورت گرفته است كه اين بازرسي ها در حوزه خرده فروشي بوده است.
وي افزود: از اين تعداد 472 هزار پرونده تشكيل و به تعزيرات معرفي شده است. بيشترين تخلف با 168 هزار ميزان تخلف مربوط به شير يارانه اي، روغن جامد، حبوبات، مرغ، تخم مرغ و حمل و نقل بوده و بالاترين تخلف مربوط به عدم درج قيمت و صدور فاكتور بوده است.
نوده فراهاني گفت: طبق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق اصناف 7/62 ميليون نخ سيگار، 65 هزار بسته تنباكو، 160 هزار كالاي آرايشي بهداشتي، 2 هزار و 25 لامپ غيراستاندارد و 2500 بسته چاي قاچاق توسط بازرسين شوراي اصناف كشف و ضبط شده است.
وي افزود: تاكنون 23 هزار پرونده مربوط به عرضه كالاي قاچاق توسط اصناف تشكيل و به سازمان تعزيرات معرفي شده است.

 



تورم مورد انتظار هدفمندي يارانه ها به صفر رسيد

نرخ تورم در زمان اجراي هدفمندسازي يارانه ها از مدت مشابه سال قبل هم كمتر بود و تورم انتظاري به صفر رسيد.
محمدحسن نكويي مهر، مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان كه در يك نشست خبري در آستانه روز ملي حمايت از مصرف كنندگان (9 اسفند) سخن مي گفت بر لزوم ايجاد انجمن هاي حمايت از مصرف كننده تاكيد كرد.
او گفت: قانون حمايت از مصرف كننده، زمينه ايجاد تشكل هاي مردمي را مهيا كرده است و منجر به تشكيل اين انجمن ها در 10 استان شده كه تا روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان اين تعداد به 13 استان خواهد رسيد.
وي ادامه داد: در ماه آينده تمامي استان ها انتخابات اين انجمن ها را برگزار خواهند كرد و تا نيمه دوم سال آينده انجمن ملي حمايت از مصرف كننده تشكيل مي شود.
به گفته وي، از جمله وظايف انجمن هاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان آگاه سازي مصرف كنندگان، بررسي شكايات و خدمات مشاوره اي، پيگيري شكايات، انتشار اطلاعات موردنياز و جلوگيري از تباني و انحصار است.
نكويي مهر عنوان كرد: روز ملي حمايت از مصرف كنندگان در شرايطي برگزار مي شود كه قانون هدفمندسازي يارانه ها در حال اجرا بوده و اين قانون هم اكنون در حال عملياتي شدن است.
مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اضافه كرد: دو بخش عمده در قانون حمايت از مصرف كنندگان لحاظ شده است كه بخش اول آن قوانين مربوط به عرضه كنندگان كالا و برخي از اين قوانين براي اولين بار است كه اجرا مي شود.
نكويي مهر از جمله محورهاي مورد تاكيد در قانون حمايت از مصرف كنندگان كالا را مواردي مانند، بحث سلامت كالا، صدور ضمانت نامه براي كالاهاي با دوام، ارائه نمونه كالا، ارائه اطلاعات كمي و كيفي لازم از كالا، داشتن نشان استاندارد براي كالاها، داشتن نمايندگي رسمي تعمير مجاز براي كالاهاي سرمايه اي و ممنوعيت فروش اجباري و شفافيت قيمت ذكر كرد.
معاون وزير بازرگاني در پايان سخنانش يادآور شد: شفافيت ارائه خدمات و همچنين ممنوعيت تباني و تبليغات غيرواقعي نيز از جمله موارد مطرح شده در قانون حمايت از مصرف كننده است.
تعيين قيمت
4 ميوه شب عيد
مديركل تامين و توزيع وزارت بازرگاني گفت: سازمان حمايت مامور تعيين قيمت سيب و پرتقال، نارنگي و موز شب عيد شده است.
يدالله صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سؤال كه آيا قيمت سيب و پرتقال شب عيد تعيين شده يا خير، اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار، سازمان حمايت مامور شده است تا حداكثر قيمت سيب و پرتقال توليد داخل و سيب و پرتقال، نارنگي و موز وارداتي را تعيين و به اين ستاد اعلام كند تا براساس آن قيمت تنظيم بازار اين 4 قلم ميوه شب عيد تعيين و اعلام شود.
وي افزود: پروژه ذخيره سازي ميوه شب عيد به منظور تنظيم موثر بازار انجام شده و در شرايط خودش مورد استفاده قرار مي گيرد.

 



صدور 4 محموله بنزين تا پايان اسفند

معاون وزير نفت با اشاره به آغاز بازاريابي براي صادرات بنزين از صدور چهار محموله بنزين از ايران تا پايان اسفند ماه جاري خبر داد و گفت: كشورهاي همسايه براي صادرات بنزين در اولويت قرار دارند.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر با اشاره به صدور مجوزي براي صادرات يك ميليارد ليتر بنزين توسط شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، گفت: در حال حاضر با فعال سازي بخش بازرگاني خارجي شركت ملي پالايش و پخش نفتي، بازاريابي براي صادرات اين فرآورده نفتي آغاز شده است.
معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه پيش بيني مي شود تا پايان اسفند ماه حداقل سه تا چهار محموله بنزين از ايران صادر شود، تصريح كرد: با بهره برداري از طرحهاي جديد پالايشگاهي امكان توليد بنزين با استاندارد يورو 5 اتحاديه اروپا فراهم شده است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام اينكه خريد بنزين از ايران براي برخي از كشورهاي منطقه خليج فارس و همسايه داراي توجيه اقتصادي بالايي است، در خصوص مهمترين بازارهاي هدف بنزين صادراتي ايران، اظهار داشت: هم اكنون مذاكرات با برخي از كشورهاي همسايه آغاز شده است ضمن آنكه صادرات برخي از فرآورده هاي نفتي به عراق در حال انجام است.
وي با تأكيد بر اينكه براي وزارت نفت اولويت اول با صادرات بنزين است، يادآور شد: پس از بنزين ساير فرآورده هاي نفتي همچون گازوئيل، نفت سفيد و گاز مايع (ال.پي.جي) در اولويت صادرات به خارج از كشور قرار گرفته اند.
به گفته اين مقام مسئول در صورتي كه تا پايان سال جاري امكان صادرات يك ميليارد ليتر بنزين به طور كامل فراهم نشود باقي مانده آن در سال 1390 صادر خواهد شد.
ضيغمي پيشتر از توافق با افغانستان و ارمنستان براي صادرات بنزين و گازوئيل خبر داده و به مهر گفته بود: ايران براي فروش بنزين به كشورهاي همسايه تخفيفي در نظر نگرفته است.
به گزارش مهر، بهمن ماه امسال همزمان با بهره برداري از اولين طرح توسعه پالايشگاه هاي نفت، وزارت نفت مجوز صادرات يك ميليارد ليتر براي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران صادر كرده است.

 



معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان: افزايش قيمت محصولات لبني غيرقانوني است

معاون كالاهاي مصرفي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با بيان اينكه تفاهم با توليدكنندگان در سال 90 نيز ادامه خواهد يافت، گفت: افزايش قيمت محصولات لبني غيرقانوني است.
محمد قبله در يك نشست خبري گفت: قبل از شروع قانون هدفمند كردن يارانه ها در كشور، وزارت بازرگاني به عنوان يك گام پيشگيرانه در تنظيم بازار، با انجمنها و اتحاديه هاي توليدكنندگان كالا جلساتي را برگزار و بررسي كرد كه چه كالاهايي با افزايش قيمت حامل هاي انرژي افزايش قيمت دارند و چه كالاهايي ثبات قيمت را تجربه مي كنند.وي اظهار داشت: وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و صنايع و معادن به عنوان دستگاه متوليان بخش توليد و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به عنوان محاسبه گر در كارگروه كنترل بازار حضور دارند و ادعاي توليدكنندگان را براي افزايش قيمت بررسي مي كنند، بنابراين اگر مطابق بررسي ها قرار بر اين شد كه افزايش قيمتي در برخي كالاها وجود داشته باشد، با تمهيدات مناسب براي توليدكنندگان جبران خواهد شد. در اين ميان دولت مايل به ورشكستگي كارخانجات نيست.
قبله ادامه داد: اگر كاهش قيمت قرار باشد صورت گيرد، براساس ضوابط قيمت گذاري كالاها است و از هم اكنون نمي توان براي سال بعد به صراحت تعيين كرد كه قيمت كالايي افزايش يا كاهش خواهد داشت. اما تفاهمات سازمان حمايت مصرف كنندگان با توليدكنندگان همچنان در سال 90 هم ادامه خواهد يافت.وي در پاسخ به سوالي منبي بر كم فروشي برخي واحدهاي توليدكننده مواد لبني گفت: 70 درصد از قيمت مواد اوليه محصولات لبني را شير خام تشكيل مي دهد و ما هم اكنون، هيچ افزايشي در قيمت شير خام نداشته ايم و تاكنون نيز براي افزايش قيمت، ادعايي از سوي اتحاديه مربوطه به سازمان حمايت ارايه نشده است.
قبله تصريح كرد: برخي واحدهايي كه افزايش قيمت خود را پشت كم كردن بسته هاي مواد لبني پنهان كرده اند، به شدت در حال شناسايي و برخورد قانوني و تعزيراتي هستند.

 



دبير انجمن صنفي مرغداران گوشتي كشور: قيمت مرغ تا پايان سال افزايش نمي يابد

دبير انجمن صنفي مرغداران گوشتي كشور از عرضه مرغ هاي درشت تر به منظور پاسخگويي به نياز مردم در شب عيد خبر داد و تأكيد كرد: توليدكنندگان هيچگونه افزايش قيمتي در روزهاي پاياني سال ندارند و اگر افزايش قيمتي وجود دارد متأثر از افزايش حجم تقاضا و شبكه توزيع است.
علي آذروش در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: با توجه به ذخيره سازي گوشت منجمد مرغ توسط وزارت بازرگاني و همچنين جوجه ريزي مناسب در دي و بهمن ماه در تامين گوشت مرغ گرم و منجمد شب عيد مشكلي نخواهيم داشت.
وي با اشاره به اينكه هر ماه 130تا 140 هزار تن مرغ گرم توليد و مصرف مي شود، گفت: با توجه به ذخيره سازي مردم در روزهاي پاياني سال و افزايش تقاضا براي گوشت مرغ ميزان توليد مشكلي ندارد اما مكان هاي عرضه كالا با توجه به افزايش تقاضاي مردم محدوديت دارند و شرايط و امكانات مكان هاي عرضه براي پاسخگويي به تقاضا مناسب نيست؛ اما ميزان توليد جوابگوي هر ميزان تقاضاي مردم خواهد بود.
آذروش با اشاره به اينكه براي تامين مرغ شب عيد امسال از مهر ماه سال گذشته برنامه ريزي شده است، گفت: برنامه ريزي شده به جاي اين كه 40 تا 45 روز مرغ زنده در واحدهاي مرغداري نگهداري و با وزن 2 كيلو و 200 تا 300 گرم به كشتارگاه روند، 50 تا 55 روز در واحدهاي مرغداري نگهداري و با وزن 2 كيلو و 700 گرم روانه كشتارگاه شوند كه بدون افزايش جوجه ريزي، گوشت مرغ در بازار افزايش يابد.
دبير انجمن صنفي مرغداران گوشتي كشور با اشاره به درشت شدن مرغ هاي شب عيد و افزايش وزن آنها از يك كيلو و نيم به يك كيلو و 800 گرم، اظهار كرد: در اين ميان قيمت براي توليدكنندگان هيچ افزايشي ندارد چرا كه قيمت گوشت افزايش يافته را دريافت مي كنند.
آذروش با تأكيد بر اين كه با اقتدار بالاي صنعت طيور، جامعه نگراني در تامين گوشت مرغ نبايد داشته باشند، اظهار كرد: توليدكنندگان هيچگونه افزايش قيمتي در روزهاي پاياني سال ندارند و اگر افزايش قيمتي وجود دارد متاثر از افزايش حجم تقاضا و شبكه توزيع است كه پيش بيني مي شود هر كيلوگرم مرغ گرم درب كشتارگاه 3 هزار و 500 تومان باشد.
وي تصريح كرد: به دليل افزايش قيمت هاي نهاده هاي جهاني از قبيل ذرت، سويا و... طي 3 يا 4 ماهه اخير قيمت گوشت مرغ 10 درصد افزايش يافته و از كيلويي 2 هزار و 900 تومان به كيلويي 3 هزار و 300 تومان درب مرغداري رسيده است.

 



اقلام مصرفي شب عيد با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار مي گيرد

معاون وزير بازرگاني به مردم اطمينان داد اقلام مصرفي شب عيد به راحتي و با كيفيت و قيمت مناسب در اختيارشان قرار مي گيرد.
محمود دودانگه در گفت وگو با ايسنا در مورد برنامه هاي وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار شب عيد اظهار كرد: علاوه بر كالاهاي اساسي كه ذخيره سازي آن به نحوي بوده كه در ايام پاياني سال و شب عيد بازار با شرايط ثبات همراه باشد، وزارت بازرگاني اقداماتي را نيز براي تنظيم بازار ميوه به انجام رسانده است.
وي در اين مورد توضيح داد: تاكيد وزارت بازرگاني بر تنظيم بازار با اتكا به محصولات توليد داخلي است. بنابراين همچون سال هاي گذشته اقدامات لازم براي ذخيره سازي سيب و پرتقال شب عيد از طريق تشكل هاي توليدي بخش كشاورزي انجام شده و با قيمت تعيين شده در ستاد تنظيم بازار وارد شبكه توزيع شده و در اختيار مردم قرار مي گيرد. همچنين تفاهم نامه اي با تامين كنندگان سيب و پرتقال منعقد شده و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، ذخيره سازي سيب و پرتقال به صورت كامل تقاضاي بازار شب عيد را تامين خواهد كرد.
معاون وزير بازرگاني اضافه كرد: در واقع تاكيد وزارت بازرگاني تلاش براي حذف هزينه هاي مازاد در زنجيره تامين تا مصرف ميوه بوده و در اين راستا سازمان هاي بازرگاني استان ها اقدام به برگزاري جلساتي با نمايندگان شبكه توزيع ميادين ميوه و تره بار كرده اند. همچنين در اين جلسات براي برنامه ريزي مربوط به عرضه ميوه، اتصال مستقيم زنجيره تامين به مصرف، عرضه ميوه ها توسط تامين كنندگان واقعي به شبكه توزيع و حذف هزينه هاي مازاد موجود در زنجيره و جلوگيري از افزايش قيمت ها مذاكراتي صورت گرفته است.
دودانگه تصريح كرد: تفاهم نامه هاي لازم براي تامين ميوه و مركبات شب عيد منعقد شده و تشكل هاي توليدي براي تامين محصولات با كيفيت و قيمت و ميزان تعيين شده اعلام آمادگي كرده اند. البته رشد تقاضا در محصولاتي همچون آجيل، خشكبار، شيريني، شكلات و پوشاك در اين ايام نيز واقعيتي است كه نمي توان آن را انكار كرد، با اين حال، با برگزاري جشنواره ها و فروش هاي فوق العاده، مردم به راحتي قادر خواهند بود اقلام مصرفي خود را با كيفيت و قيمت مناسب تهيه كنند.

 



برگزاري هفتمين دوره انتخابات اتاق هاي بازرگاني كشور

اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، امروز و در يكصد وبيست وهفتمين سال فعاليت خود، شاهد برگزاري هفتمين دوره انتخابات اتاقهاي سراسر كشور خواهد بود.
در نتيجه اين انتخابات، نمايندگان تشكلهاي بخش خصوصي اقتصاد كشور براي يك دوره 4 ساله ديگر از سوي اعضا براي اداره اتاقهاي بازرگاني برگزيده مي شوند.
بنا به اعلام روابط عمومي اتاق ايران، انتخابات اتاق هاي بازرگاني و صنايع و معادن سراسر كشور در اتاق هايي كه تعداد داوطلبان ثبت نام شده آن ها به حد نصاب 30 نفر رسيده است، از ساعت 8 صبح تا 18 امروزدر محل هر اتاق برگزار خواهد شد. انتخابات اتاق تهران نيز قرار است در محل سابق اين اتاق برگزار شود. طبق قانون، اتاق ايران مركب از نمايندگان اتاق تهران و شهرستانها است. تعداد هيات نمايندگان اتاق تهران 60 نفر است كه 40 نفر آنان با تركيب 20 نفر از بخش بازرگاني، 16 نفر از بخش صنعتگران و 4 نفر از بخش معدن اعضاي اين اتاق در انتخابات آن به مدت 4 سال انتخاب مي شوند. 20 عضو ديگر اتاق نيز به انتصاب وزرا با تركيب 10 نفر از وزارت بازرگاني، 8 نفر از وزارت صنايع و 2 نفر از وزارت معادن و فلزات به آن راه مي يابند. تعداد هيات نمايندگان اتاق ساير شهرستانها 15 نفر است كه 6 نفر از بخش بازرگاني، 6 نفر از بخش صنعت و 3 نفر از بخش معدن اتاق مربوطه انتخاب مي شوند.
بر اساس اين گزارش، شمارش آراي انتخابات هيأت هاي نمايندگان همه اتاق هاي بازرگاني و صنايع و معادن سراسر كشور به صورت دستي خواهد بود اما در تهران به منظور اجراي آزمايشي سامانه مكانيزه برگزاري انتخابات جهت بهره برداري و آمادگي بيشتر در دوره هاي بعد، آرابه صورت مكانيزه نيز شمارش خواهد شد.
اتاق بازرگاني و صنايع و معادن جمهوري اسلامي ايران طبق قانون موسسه اي غيرانتفاعي با شخصيت حقوقي و استقلال مالي است كه به منظور كمك به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد كشور، تبادل افكار و بيان آرا و عقايد مديران صنعتي، معدني، كشاورزي و بازرگاني فعاليت مي كند.

 



پذيرش 4 شركت جديد در فرابورس

مديرپذيرش فرابورس گفت: 4 شركت جديد با سرمايه حدود 6هزار و 350ميليارد ريال در بازار سهام پذيرش شدند.
سيدمهدي علم الهدي افزود: شركت باغميشه با سرمايه 250 ميلياردريال، پتروشيمي زاگرس با سرمايه 2هزار و 400 ميليارد ريال، سرمايه گذاري خوارزمي با سرمايه 2هزار و 449ميلياردريال و هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه با سرمايه هزار و 250ميلياردريال، چهار شركت جديد پذيرفته شده در بازار سهام محسوب مي شوند.
از سوي ديگر يك عضو هيات مديره شركت بورس كالاي ايران گفت: با ورود نفت به مجموعه بورس كالا اين بازار قدرت خواهد گرفت.
سيدوحيد وحيدي در گفت وگو با ايسنا، درباره عملكرد بورس كالا در سال 89 اظهار كرد: حجم و ارزش معاملات در اين سال از رشد قابل قبولي برخوردار بوده است.
او با بيان اينكه رشد كيفي و كمي بورس كالا در سال جاري با توجه به نبود زيرساخت هاي لازم چشمگير بوده است، يادآور شد: ورود سيمان و نيز پذيرش تعداد قابل توجهي از كالاها در رينگ هاي مختلف پتروشيمي و كشاورزي باعث شد كه ارقام در روزهاي پاياني سال بيانگر سير صعودي فعاليت هاي اين بازار باشد.

 



براساس بودجه سال آينده سقف معافيت مالياتي كارمندان 483 هزار تومان شد

براساس لايحه بودجه سال 90 كل كشور، سقف معافيت مالياتي ماهيانه كارمندان 483 هزار تومان تعيين شده است.
به گزارش مهر، در يكي از احكام لايحه بودجه سال 90 كل كشور آمده است: سقف معافيت مالياتي موضوع مواد (84) و (85) قانون مالياتهاي مستقيم براي سال 90 مبلغ 58 ميليون ريال براي سال آينده تعيين مي شود.
بر همين اساس، سقف معافيت مالياتي حقوق بگيران براي سال آينده 483 هزار تومان در ماه پيش بيني شده است.
دولت در لايحه بودجه سال 89 سقف معافيت مالياتي كارمندان را 52 ميليون و 500 هزار ريال در سال - ماهانه 437 هزار و 500 تومان - پيشنهاد كرده بود كه اين پيشنهاد عينا با موافقت كميسيون تلفيق و نمايندگان مجلس مواجه شد.
موديان حقيقي مالياتي
كد اقتصادي مي گيرند
رئيس سازمان امور مالياتي كشور از ارايه كد اقتصادي به موديان حقيقي مالياتي در سال آينده خبر داد.
«علي عسكري» در گفت وگو با ايرنا، با بيان آنكه، اشخاص حقوقي هم اكنون داراي كد اقتصادي هستند، ابراز اميدواري كرد اشخاص حقيقي كه حدود دو ميليون و 600 هزار نفر هستند، در سال آينده كد اقتصادي دريافت كنند.وي افزود: همه اين افراد در يك مرحله فراخوان نمي شوند، بلكه براساس اولويت بندي كد اقتصادي به آنها تخصيص مي يابد تا سال بعد از آن بتوانيم براساس كد اقتصادي، تشكيل پرونده داده و ماليات ها را دريافت كنيم.
عسكري لازمه جلوگيري از فرار مالياتي را شناسايي موديان مالياتي عنوان كرد و افزود: براي شناسايي موديان مالياتي اشخاص حقوقي كدهايي تعريف شده است، اما اين كدها براي افراد حقيقي از سال آينده اختصاص خواهد يافت.
به گفته وي بر اين اساس ريشه كد اقتصادي سازمان مالياتي و كد ثبت شركتها يكسان خواهد بود و بدين ترتيب شناسايي فعاليت ها و موديان امكانپذير مي شود.
عسكري در خصوص افزايش پايه هاي مالياتي در سال آينده نيز گفت: پايه مالياتي مجموع درآمد و اجزاي پايه هاي موجود در سال آينده تقويت مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14