(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 اسفند 1389- شماره 19877

انتظارات مردم لرستان از سفر سوم هيئت دولت
ثبت 3 اثر آذربايجان شرقي به عنوان ميراث ملي
مجتمع صنايع هوايي در قوچان احداث مي شود
ايران در كيهان
با كشف ميدان گازي جديد كپه داغ خراسان رضوي قطب دوم گاز كشور شناخته مي شود
كمك خير باعث روشني چشم دانش آموز نيشابوري شد
فرماندار كلاله: از سال آينده مدارس مختلط راهنمايي حذف مي شود
يزد ميراث ماندگار تاريخ و تمدن ايران زمين



انتظارات مردم لرستان از سفر سوم هيئت دولت

لرستان روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه 11 و 12 اسفندماه ميزبان هيئت دولت در سومين سفر به اين خطه است.
اين سفر استاني هيئت دولت به دلايل متعدد، متمايز از ساير سفرهاست. زيرا لرستان علاوه بر نقش ممتاز در همه صحنه هاي دفاع از تماميت ارضي- استقلال و ارزش هاي مقدس انقلاب اسلامي، به دليل آن كه متناسب با سرانه جمعيت و وسعتش از اعتبارات و امكانات ملي بهره مند نگرديده متأسفانه به گونه اي باورنكردني استعدادهاي فراوانش با وجود دو سفر قبلي هنوز شكوفا نشده اند.
لرستان از لحاظ نزولات آسماني بعد از استان هاي شمالي در صدر جدول رده بندي پرباران ترين استان هاي كشور قرار دارد، معادن سنگ، خاك حاصل خيز و غني، مردمي سخت كوش، مراتع وسيع، موقعيت مناسب جغرافيايي به عنوان هسته ارتباطي بنادر، مناطق جنوب و مركز كشور، وجود منابع نفت و گاز، رودها و چشمه ها، آبشارهاي متنوع، آثار باستاني و تاريخي ديدني و امنيت مطلوب اين استان را براي تبديل به قطب توليدات معدني، كشاورزي، صنعتي، دامداري، توريستي، تفريحي و هر آنچه كه مظهر توسعه و پيشرفت تلقي مي شود مهيا كرده است.
با اين همه سرمايه و استعداد و ظرفيت خدادادي به دليل عدم سرمايه گذاري كلان ملي، لرستان همچنان از قافله توسعه در كشور عقب مانده و بر خلاف ساير استان ها از محروميت هاي فراواني رنج مي برد.
نگاهي مقايسه اي به پيشينه دولت هاي سازندگي و اصلاحات تا به امروز بيانگر آن است كه اين استان در دوران سازندگي به دليل عدم توزيع عادلانه منابع متأسفانه جز شعار، وعده ها و كلنگ هاي بي حاصل و نافرجام بهره اي نبرد.
اجراي ناعادلانه طرح هاي توليدي در آن دوران، لرستان را به مناطق برخوردار- نيمه برخوردار، برزخي و جهنمي تبديل كرد و سبب گرديد از لحاظ درآمد، سرانه بسياري از خانوارها نگران كننده است. نرخ بيكاري اين خطه بر سكوي اول كشور ايستاده، بار تكفل نيز بيش از ساير جاهاي كشور بر دوش خانوارها سنگيني مي كند، در دوران اصلاحات نيز اين وضع تشديد گرديد و شعار توسعه سياسي متوليان امور، سهم مردم لرستان را از سرمايه گذاري ها در حد كف روي آب تقليل داد و به جاي آن كه با اجراي كارهاي عمراني و زيربنايي مرهمي بر دردهاي اين خطه نهاده شود به زخم محروميت و عقب ماندگي آن نمك جانكاه پاشيده شد و سير توسعه نيافتگي استان تشديد گرديد و ميراثي از سرمايه گذاري اين دوران در پهنه نيازها و خواسته هاي اهالي اين خطه برجاي نماند.
و اما در دوران دولت مهرورزي و عدالت محور دكتر احمدي نژاد با دو سفر استاني به لرستان و يك جلسه كار گروه ويژه توسعه استان تصميمات درخور توجهي اتخاذ شد كه در صورت اجرا موجب تحول در پيكره استان مي گرديد اما به دليل ضعف مديريت ارشد استان و دخالت هاي برخي نمايندگان در عزل و نصب ها، در مدت حدود 6 سال سپري شده از عمر دولت اول و دوم دكتر احمدي نژاد، لرستان در بعد سرمايه گذاري و عمران هنوز هم حسرت رسيدن به پاي استان هاي ديگر كشور را مي خورد.
در طي اين سال ها نيز در كلان نگري، اجراي مصوبات، اخذ اعتبارات و امكانات لازم و... كار درخور توجهي نشد. صرف نظر از اجراي آزاد راه خرم آباد- پل زال كه يك پروژه ملي است و برگ زريني در كارنامه سازندگي دولت دكتر احمدي نژاد و خدمت به كشور به همت مهندس فرخ هاشم نژاد است، مديريت محلي جامه عمل به كار اساسي و عمده اي در اين منطقه نپوشاند.
در همين خرم آباد مركز لرستان طي سه- چهار سال اخير سه زيرگذر با اهتمام استاندار سابق احداث شده كه به دليل اجراي غيراصولي و عدم اجراي طرح مطالعاتي به جاي رضايت خاطر به اسباب نارضايتي مردم مبدل شده اند. چرا كه زيرگذر ميدان امام حسين(ع) علاوه بر سردرگمي تردد عابر و خودرو، تجمع آب در هنگام بارندگي، بخشي از شهر از جمله منطقه پرجمعيت خيرآباد و پشته حسين آباد را گرفتار كلاف سردرگم كرده و مسير خروج آنها را به روستاي اسبستان و... انتقال داده است. زيرگذر ميدان 22 بهمن هم علاوه بر آسيب جبران ناپذير به شريان تأمين آب درياچه و انباشت آب باران به دليل ايرادات وارده از لحاظ مهندسي و فني، بار ترافيك حاشيه ميدان را آن گونه كه بايد كم نكرده است و زيرگذر ميدان بسيج نيز علاوه بر نواقص تردد به محل تصادف وسايل نقليه مبدل گرديده است.
در بعد صنعت بسياري از واحدهاي توليدي به خواب مرگ تعطيلي فرو رفته اند و قصه شهرك هاي صنعتي نيز به لحاظ ركود حاكم بر فعاليت توليد، دردآور است.
براي خروج استان از وضع فعلي و با عنايت به اينكه با حضور دكتر دهمرده استاندار با سابقه و تلاشگر لرستان كه با ايجاد وحدت، تشريك مساعي و پرهيز از لجاجت و كينه توزي ، همت بلند استفاده از انديشه و توان جمعي براي خروج استان از وضع موجود شكل گرفته است، از دكتر احمدي نژاد و هيئت دولت انتظار مي رود اعتبار اجراي مصوبه هاي سفر سوم هيئت دولت به استان در بودجه سال90 گنجانده شود و به تقاضاهاي پانزده گانه ذيل به عنوان بخشي از خواسته هاي مردم لرستان عنايت ويژه مبذول گردد.
1- براي دميدن روح پرشتاب سازندگي در كالبد استان، كاهش و رفع محروميت ها درخصوص افزايش سهم لرستان از اعتبارات و امكانات ملي همت والا و مضاعف به خرج داده شود.
2- گروهي ويژه مسايل و مشكلات واحدهاي توليدي راكد، نيمه فعال و فعال را شبانه روزي و بدون فوت وقت رسيدگي و برطرف نمايند.
3- راه آهن دورود- خرم آباد- انديمشك سريعتر عملياتي و اجرايي شود.
4- پروازهاي فرودگاه خرم آباد شبانه روزي و منظم شوند و به مصوبه انجام پروازهاي حجاج و خارجي جامه عمل پوشانده شود.
5- مجتمع كشت و صنعت، پوست و چرم، پوشاك سابق و يا ژنراتور موهوم و ساير واحدهاي مشابه احياء و فعال شوند.
6- گزارش وضعيت مصوبه هاي قبلي به اطلاع مردم رسانده شود و نسبت به تحقق آنها تصميمات، اقدام عاجل به عمل آيد.
7- براي حل معضل بيكاري استان تصميم ويژه اتخاذ گردد.
8- از كارآفرينان و مشاغل خانگي حمايت مضاعف به عمل آيد.
9- صنعت توريسم در استان احياء و فعال گردد.
10- براي پيشگيري از اشاعه موادمخدر چاره اساسي انديشيده شود.
11- با توجه به وجود گياهان دارويي متنوع و شناسايي بيش از 150نوع گياهان دارويي مهم، دانشكده داروسازي در خرم آباد احداث گردد.
12- باتوجه به وجود تصادفات متعدد مرگبار به واسطه بافت قديمي و غيراستاندارد جاده هاي بين شهري استان، اعتبار لازم براي شتاب گرفتن سازندگي در اين عرصه تخصيص داده شود.
13- روند حركت لاك پشتي احداث سدها و مشروب كردن اراضي كشاورزي با افزودن بر اعتبارات اين بخش خاتمه يابد.
14- براي سهم خواهي نمايندگان در عزل و نصب مديران به عنوان بخشي از علل فرار مغزها از استان و حذف مديران كارآمد و واگذاري مسئوليت ها به افراد ضعيف و بله قربان گو تدابير راهگشا اتخاذ شود.
15- امكانات فرهنگي- هنري لازم و مناسب براي فعاليت هاي فرهنگي- هنري و ترويج فرهنگ انسان ساز دين مقدس اسلام مهيا شود و گروه گرايي و دسته بازي ها در اين عرصه خاتمه يابد.
باتوجه به وضع اسفبار مبلمان شهري، باريك بودن خيابان هاي شهر بويژه در خرم آباد مركز لرستان و از طرفي وضع نامساعد مردم كه بر درآمد شهرداري تأثير منفي نهاده و محروم بودن شهرداري اين خطه از درآمد حاصل از وجود طرح هاي توليدي به دليل فقدان سرمايه گذاري كلان در اين عرصه كه در نهايت موجب ناتواني اين نهاد در ارائه خدمت به مردم و اجراي طرح هاي زيربنايي مي شود اعتبار مناسب براي ساماندهي بافت شهري مركز استان و ساير شهرهاي لرستان تخصيص داده شود.
خارج كردن پروژه هاي ورزشي- فرهنگي و... از ركود با تخصيص اعتبارات مناسب يكي ديگر از نيازهاي ضروري لرستان است.
باتوجه به كمبود نيروهاي متخصص و فوق متخصص در بسياري رشته ها بويژه امور درماني علي رغم عنايت ويژه دكتر دستجردي ايجاد مكانيزم لازم براي جذب اين نيروها و استقرار آنها از ديگر مسايلي هستند كه مردم انتظار دارند در سفر سوم حل شوند.
از آنجا كه دولت دكتر احمدي نژاد يادآور كار و تلاش شبانه روزي است و شخص رياست جمهوري به عنوان مرد كار و تلاش خستگي ناپذير در اذهان عمومي نقش بسته است سفر رئيس جمهوري به استان بيش از هر چيز فرهنگ كار و تلاش بي وقفه و خستگي ناپذير را در اذهان تداعي مي كند و مردم از اعضاي كابينه دكتر احمدي نژاد انتظار دارند همه آنان همانند دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دولت دهم كه با خدمات صادقانه و مدبرانه اش در توجه ويژه به اين خطه و تلاش براي رفع محروميت هاي آن كه در تازه ترين اقدام با تخصيص 815 نيروي جديد به پيكره دانشگاه علوم پزشكي و... مردم اين خطه را شادمان ساخت با نگرشي نو، دين خويش را به اين خطه ولايت مدار ادا نمايند.
خرم آباد- خبرنگاركيهان

 



ثبت 3 اثر آذربايجان شرقي به عنوان ميراث ملي

تبريز - خبرنگار كيهان:
مراسم «سي و ششمين روزبهار» در اسفنجان «سفال گري خاك سفيد زنوز» و چاپ كلافه اي باتيك اسكو» به عنوان سه اثر و ميراث معنوي كشور به ثبت رسيدند.
رئيس ثبت آثار تاريخي آذربايجان شرقي با اعلام اين خبر گفت: در اولين همايش شوراي عالي ثبت ميراث كشور 18 اثر تاريخي و فرهنگي و در دومين آن 21 پرونده براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور ارائه شده بودند كه تاييد شدند و طي دومين همايش شوراي عالي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي 21 اثر تاريخي معنوي و طبيعي آذربايجان شرقي به ثبت ملي رسيدند. تراب محمدي تاكيد كرد: براي اولين بار 3 اثر معنوي و يك اثر طبيعي در استان، در فهرست آثار ملي ثبت شدند و از اين مجموعه، «مراسم سي و ششمين روز بهار در اسفنجان»، سفال گري خاك سفيد زنوز» و «چاپ كلافه اي باتيك اسكو» جزو ميراث معنوي، و منطقه طبيعي تاريخي فسيلي مراغه، جزو آثار طبيعي كشور به ثبت رسيدند.
وي تصريح كرد: عمارت آينالو كليبر، خانه هاي ناصح زاده و شهيد فاخر در تبريز، 10 محوطه در ورزقان و اهر، (7 گوركان و گورستان هزاره دوم قبل از ميلاد در اهر و 3 گوركان هزاره هاي اول و دوم قبل از ميلاد در ورزقان) از اين آثار مي باشند، همچنين مساجد «حاج غني» تبريز، «شاهزاده «سراب و «لامشان» هشترود و نيز «جان بهان» بستان آباد نيز از جمله آثار هستند.

 



مجتمع صنايع هوايي در قوچان احداث مي شود

قوچان- خبرنگاركيهان:
پروژه مجتمع صنايع هوايي و مونتاژ و توليد هواپيماهاي سبك در قوچان احداث مي شود.
طي مراسمي با حضور مديرعامل شركت هواپيماسازي ايران و هيئت همراه، كلنگ احداث پروژه مجتمع صنايع هوايي با عنوان «شركت صنايع هوايي و هوانوردي اساك» در شهرك صنعتي شماره2 قوچان به زمين خورد.
مديرعامل شركت صنايع هواپيماسازي ايران در جلسه اي با حضور مسئولان استاني و شهرستان در در فرمانداري قوچان گفت: موافقت با اجراي اين طرح در قوچان براساس بررسي هاي لازم و همراهي مسئولان شهرستان و همچنين موقعيت مناسب ارتباطي و آب و هوايي آن صورت گرفت كه پروژه ساخت قطعات هوايي در مرحله اول، درسال 90 احداث مي شود و در همين سال هم بهره برداري ازطرح آغاز مي شود كه براي اين بخش اعتبار اوليه آن به ميزان يك ميليارد تومان پيش بيني شده است.
سردار سيدمحمدحسين عليزاده افزود: در فازهاي بعدي و برنامه هاي آينده نيز تأسيس باشگاه هوايي و مونتاژ و توليد هواپيماهاي سبك 2 و4نفره مدنظر است.
وي گفت: با توجه به توان منطقه در انرژي باد اين امر نيز درحال بررسي است كه با نصب توربين هاي بادي بتوان از مزاياي آن هم بهره مند شد.

 



ايران در كيهان

اعزام دانش آموزان سراواني
سراوان- خبرنگاركيهان: حسن سرگزي معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش وپرورش سراوان گفت: در اجراي طرح تحول آموزش درس آمادگي دفاعي و به منظور ارتقاي دانش دفاعي و نظامي دانش آموزان و آشنايي نسل سوم انقلاب با رشادت ها و جانفشاني هاي رزمندگان سپاه اسلام در 8سال دفاع مقدس تعداد 560نفر از دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه سراوان و مناطق جالق و بم پشت از مناطق جنگي جنوب كشور شدند.
تجليل از دانش آموزان برتر
¤ هويزه- خبرنگاركيهان: طي مراسمي كه در تالار شهرداري هويزه برگزار شد از دانش آموزان پژوهشگر، محقق و ممتاز اين شهرستان تجليل به عمل آمد. در اين مراسم مسئولان آموزش وپرورش و جمعي از خيرين شهرستان دزفول حضور داشتند.
700كودك تحت پوشش طرح منافع عالي كودكان
قزوين- خبرنگاركيهان: كارشناس دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي قزوين از زيرپوشش قرار گرفتن 700كودك در مناطق محروم اين استان در طرح منافع عالي كودكان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بهزيستي استان قزوين، فاطمه آزاد اظهار داشت: طرح منافع عالي كودكان از جمله طرح هاي اجرايي دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزيستي است كه در اين طرح بخشي از شهريه كودكان سه دهك پائين درآمدي استان پرداخت مي شود.
تجليل از 35فعال در عرصه فرهنگي
بندرعباس- خبرنگاركيهان: طي مراسمي كه با حضور مدير كل تبليغات اسلامي استان هرمزگان برگزار شد از 35نفر از فعالان عرصه فرهنگي اين استان تجليل شد. همچنين طي مراسم ديگري 71 زوج جوان در بستك زندگي مشترك خود را آغاز كردند.
توسعه صادرات در سال آينده
اروميه- خبرنگاركيهان: استاندار آذربايجان غربي در جلسه بررسي مسايل و مشكلات گمركات استان در سالن حوزه استاندار با تأكيد بر افزايش توسعه صادرات غيرنفتي استان گفت: طبق هدف گذاري هاي انجام گرفته ميزان ارزش ريالي صادرات غيرنفتي اين استان در سال آينده بايد به يك ميليارد و 200ميليون دلار بالغ شود.
جلال زاده با اشاره به اينكه آذربايجان غربي به لحاظ برخورداري از بيشترين تعداد پايانه ها و گمركات در كشور حائز مقام دوم است افزود: گمركات استان بايد فعالانه وارد عرصه شوند و با اتخاذ تدابير لازم، استان را در راستاي افزايش ميزان صادرات غيرنفتي ياري نمايند.
صدور مجوز احداث 31پروژه
¤ در سي و هفتمين جلسه كارگروه تخصصي مسكن و شهرسازي كه با حضور معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در ساختمان شماره2 استانداري برگزار شد با درخواست صدور مجوز احداث بنا و تأسيسات 31 واحد توليدي، خدماتي و عمراني موافقت شد.
احداث استاديوم ورزشي كارگران در سلماس، سيلوي 20هزار تني در مهاباد، 17 واحد پرورش دام طيور و آبزي پروري در شهرهاي اروميه، خوي، مياندوآب، نقده، اشنويه و سردشت و كارگاه توليد بتن آماده، 3 واحد توليد شن و ماسه از جمله طرح هايي است كه در كارگروه تخصصي مسكن و شهرسازي با احداث آنها در خارج از محدوده شهرها موافق شد.
برگزاري دوره ويژه آموزشي
بجنورد- خبرنگاركيهان: از سوي كانون انتظار بجنورد 70نفر از فعالان فرهنگي مساجد استان خراسان شمالي در دوره هاي ويژه مستندسازي، گرافيك و طراحي، صفحه آرايي، داستان نويسي، نويسندگي، روزنامه نگاري، تاريخ شفاهي، انديشه امام و رهبري و شهيد مطهري شركت مي كنند. اين دوره آموزشي در بجنورد برگزار مي شود.
ساخت بزرگ ترين لنگر كشتي
كيش- خبرنگاركيهان: بزرگترين لنگر كشتي جهان به شكل بسيار زيبايي به صورت نمادين در كنار ساحل جزيره كيش ساخته شد.
اين لنگر كه براي ساخت آن از ميلگرد، آهن و بتن استفاده شده وزنش 100تن است كه برروي ماسه هاي طلايي ساحل جزيره كيش نصب شده است. قرار است اين لنگر در كتاب ركوردهاي جهان (گينس) به ثبت برسد.
تخفيف عوارض شهرداري
همدان- خبرنگاركيهان: معاون حقوقي سازمان شهرداري هاي كشور گفت: اعمال تخفيف، شهروندان را به پرداخت ماهانه عوارض تشويق مي كند.
پدرامي در جلسه كارگروه منطقه اي بررسي منابع درآمدي پايدار و تعرفه هاي عوارض محلي شهرداري ها در همدان، افزود: اخذ عوارض تنها نبايد در يك ماه پايان سال انجام بگيرد، بلكه تمام ماه ها بايد مشمول اين قاعده شود.
وي ادامه داد: لازم است با اعمال تخفيف، طوري برخورد كرد كه طي 9ماه از آغاز هر سال، به صورت ماهانه تمام عوارض خود را پرداخت كنند.
افزايش 13درصدي بودجه شهرداري
بابل- خبرنگار كيهان: مسئول كميسيون فني و عمراني شوراي شهر بابل با بيان اينكه در سال 90 بودجه شهرداري بابل با رشد 13 درصدي به 28 ميليارد تومان افزايش يافته است، گفت: با توجه به افزايش بودجه شهرداري بابل در مقايسه با بودجه 100 ميليارد توماني ساري و 50 ميليارد توماني شهر آمل فاصله زيادي داشته و اين اختلاف در مقايسه با شهرهاي مشابه ديگراستان بسيار فاحش است.
تجمع بزرگ رزمندگان دفاع مقدس
¤ تجمع بزرگ رزمندگان اسلام با حضور جانشين فرمانده سپاه پاسداران كشور، حاج صادق آهنگران مداح اهل بيت، فرمانده سپاه كربلا، فرماندار و امام جمعه و 15هزارنفر از رزمندگان سپاهي، ارتشي، نيروي انتظامي، بسيجي 8 سال دفاع مقدس در مصلاي بابل برگزار شد.
روش هاي درمان مارگزيدگي
دزفول- خبرنگار كيهان: راه ها و روش هاي درمان مارگزيدگي در كارگاه منطقه اي با حضور جمعي از كارشناسان و اساتيد دانشگاهي محلي و كشور در دزفول مورد بررسي قرار گرفت.
معاون بهداشتي دانشكده علوم پزشكي دزفول هدف از برگزاري اين كارگاه را بررسي روش هاي درمان مارگزيدگي و آموزش راهكارهاي مختلف نگهداري و مصرف بهينه سرم و واكسن هاي مخصوص اين عارضه به ويژه با استفاده از روش زنجيره سرد عنوان كرد.
دكتر مسعود شريفيان افزود: بايد به سمتي پيش رفت كه اطمينان خاطر نسبي در اين حيطه فراهم شود.
بازگشت 83 هكتار از اراضي ملي به بيت المال
شاهرود- خبرنگار كيهان: رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان شاهرود گفت: در راستاي اجراي 5 فقره احكام صادره از سوي محاكم قضايي 83هكتار از اراضي ملي كه توسط متجاوزان تصرف شده بود خلع يد و به بيت المال بازگشت.

 



با كشف ميدان گازي جديد كپه داغ خراسان رضوي قطب دوم گاز كشور شناخته مي شود

مشهد - خبرنگار كيهان:
استاندار خراسان رضوي گفت: با كشف ميدان گازي جديد كپه داغ، خراسان رضوي قطب دوم گاز كشور مي شود.
محمود صلاحي با بيان اين مطلب اظهار داشت: مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران در راستاي برنامه هاي دولت دهم جهت اكتشاف منابع جديد هيدروكربني در خراسان رضوي و محدوده فرمانداري هاي سرخس، كلات و درگز اقدام به لرزه نگاري نموده كه بر آيند اين لرزه نگاري موجب كشف ميدان گازي جديد كپه داغ گرديد.
وي افزود: ظرفيت استحصال گاز از اين ميدان گازي جديد بيش از دو برابر پالايشگاه فعلي خانگيران در سرخس مي باشد.
استاندار خراسان رضوي ادامه داد: بهره برداري از اين پروژه ملي مي تواند تاثير بسزايي در ارتقاي دانش فني ايجاد اشتغال و توسعه اقتصادي استان و همچنين توسعه شرق كشور داشته باشد.
صلاحي در خصوص مشخصات فني اين پروژه خاطرنشان كرد: عمليات شناسايي در منطقه كپه داغ در محدوده 120 كيلومتري شرق و شمال شرقي شهر مشهد، نزديك به مرز تركمنستان بوده است.
وي افزود: نهايت همكاري لازم در جهت تسهيل در مسير دسترسي و حمل و نقل تجهيزات و نفرات در محدوده عمليات انجام خواهد شد تا اين پروژه حياتي با سرعت هرچه بيشتري عملياتي شود.
استاندار خراسان رضوي تاكيد كرد: با توجه به وضعيت زمين شناسي و توپوگرافي منطقه قسمت اعظم پروژه به وسيله انرژي ديناميكي قابل انجام است و در اين مورد هيچ گونه مشكلي وجود ندارد.
صلاحي تصريح كرد: تاريخ شروع عمليات سايزميك پس از پايان برداشت محصولات كشاورزي يعني تقريبا اوايل مردادماه سال آينده در منطقه مي باشد.
گفتني است براي انجام مطالعات اين پروژه 15 ميليارد تومان هزينه خواهد شد كه مجري اين پروژه شركت عمليات اكتشاف وابسته به شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي نفت كشور است.

 



كمك خير باعث روشني چشم دانش آموز نيشابوري شد

نيشابور- خبرنگاركيهان:
عمل جراحي قوز قرنيه دانش آموز نيشابوري با كمك يكي از خيرين با موفقيت انجام شد.
رئيس اداره آموزش و پرورش شهرستان نيشابور با اعلام مطلب فوق گفت: با پيگيري هاي به عمل آمده توسط كارشناسي بهداشت اين اداره دانش آموز رضا عبدالهي 13ساله از يكي از آموزشگاهها جهت معاينه و اقدامات پزشكي به مشهد اعزام و توسط پزشك حاذق دكتر صداقت در يكي از بيمارستانهاي مشهد مورد عمل جراحي قوز قرنيه قرار گرفت.

 



فرماندار كلاله: از سال آينده مدارس مختلط راهنمايي حذف مي شود

گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:
به منظور جلوگيري از عوارض احتمالي از سال تحصيلي آينده با بكارگيري تدابير جدي، مدارس مختلط راهنمايي تحصيلي در اين شهرستان حذف خواهد شد.
فرماندار شهرستان كلاله در جلسه شوراي آموزش و پرورش كلاله ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در 16 مدرسه راهنمايي مختلط اين شهرستان 436 دختر دانش آموز به تحصيل مشغول هستند.
نورالله نوراللهي گفت: با بهره برداري از ساختمان مجتمع آموزشي بخش پيشكمر بصورت شبانه روزي براي دختران تا حدود زيادي مشكل مدارس مختلط مرتفع مي شود. «غلامعلي مير» مدير آموزش و پرورش كلاله نيز در اين جلسه اعلام كرد: 14 نفر از فرهنگيان اين شهرستان پس از انتخاب در مدارس و ستاد مركزي انتخاب معلمان نمونه به عنوان معلم نمونه به استان معرفي مي شوند.

 



يزد ميراث ماندگار تاريخ و تمدن ايران زمين

گزارش از محمدرضا حايري زاده (خبرنگار كيهان در يزد)
يزد به عنوان يك شهر تاريخي و كهن، زيباترين و باشكوه ترين ميراث فرهنگي و تمدن ايران اسلامي را براي بازديدكنندگان خود به نمايش مي گذارد و چشم هر بيننده اي را خيره مي سازد.
استان يزد به عنوان يكي از استان هاي كويري و بياباني كه وسعت بيابان هاي آن به 5 ميليون هكتار مي رسد داراي طبيعت و آب و هوايي ييلاقي و كوهستاني نيز مي باشد كه وجود چشمه سارها، ارتفاعات، قله ها و غارها و حيات وحش و دره هاي سرسبز و ييلاقي حكايت از اين طبيعت زيبا در دل كوير دارد.
جمعيت استان يزد امروز به مرز يك ميليون نفر رسيده كه 75 درصد جمعيت آن در شهرها و مابقي در روستاها ساكن مي باشند.
اين استان با سرزميني مملو از تاريخ و فرهنگي 3 هزار ساله، مركز فرهنگ هاست و حضور اقليت هاي مذهبي نظير زرتشتيان با فرهنگي متفاوت و پيشينه تاريخي درخشان و داراي آداب و رسوم و مراسم مختلف نيز ديدني و از جاذبه هاي يزد به شمار مي آيد.
سرزمين كويري يزد از درگيري ها و جنگ هاي سياسي تاريخ كشور تا حدودي در امان بوده است و صعب العبور بودن راه ها به همراه محدوديت منابع آبي و غيره باعث شده تا از تسخير و غارت برخي حكومت هاي بزرگ و كوچك اطراف اين منطقه مصون بماند.
استان كويري يزد در قسمت مركزي فلات مركزي ايران قرار دارد و با وسعت بيش از 131 هزار كيلومترمربع سومين استان پهناور كشور به شمار مي آيد كه از شمال شرق به استان خراسان، از شرق به استان كرمان و از شمال و غرب به استان هاي سمنان و اصفهان و از جنوب غرب به استان فارس متصل شده است و داراي 11 شهرستان شامل ابركوه، اردكان، بافق، بهاباد، تفت، خاتم، صدوق، طبس، مهريز، ميبد و يزد مي باشد.
زبان و گويش مردم اين خطه به زبان فارسي رايج با پاره اي از ويژگي هاست و بسياري از واژه ها و تركيبات زيباي فارسي را در گفتار و گويش خود حفظ كرده اند و امروز در كشور لهجه و زبان يزدي بسيار مورد توجه و استقبال مردم قرار دارد.
تمامي شهرستان هاي استان از لحاظ فرهنگي و تاريخي داراي جاذبه ها و بناهاي زيادي هستند كه هر كدام از آنها براي خود گوشه اي از تاريخ و تمدن اين سرزمين را به تصوير كشيده و بسياري از اين آثار نيز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
شهرستان ابركوه
ابركوه شهري با فرهنگ و تمدن كهن به عنوان پل ارتباطي استان هاي يزد و فارس به شمار مي رود و سرو 4000 ساله آن شهرت جهاني دارد.
گنبد عالي، خانه آقازاده، مسجد جامع و يخچال خشتي از جاذبه هاي تاريخي اين شهرستان به شمار مي آيد.
شهرستان اردكان
اردكان در يزد به عنوان شهر عالمان شناخته مي شود و محصول حلوا و ارده در اين شهرستان از مرغوبيت بالايي برخوردار است و زيارتگاه چك چك نيز از جاذبه هاي ديدني اين منطقه مي باشد.
شهرستان بافق
بافق با توانمندي هاي معدني و غني سنگ آهن و نخل هايي سربرافراشته بر آسمان، امام زاده عبدالله اين شهر در جايگاه خاصي قرار دارد و حتي مردم استان نيز ارادت ويژه اي به اين امام زاده دارند.
شهرستان بهاباد
بهاباد منطقه اي كه طي يك سال گذشته به شهرستان تبديل شده و در 200 كيلومتري مركز استان قرار دارد. اين شهرستان داراي بالاترين و مرغوب ترين زعفران كشور است و شايد در دنيا بي نظير. همچنين زيره و پسته نيز در اين منطقه داراي كيفيت بالايي است، موزه سنگ و فسيل در اين شهر يكي از منحصر به فردترين موزه ها در كشور است كه از زيبايي و جاذبه هاي فراواني برخوردار است.
شهرستان تفت
يكي از جاذبه هاي ديدني و تعجب برانگيز براي مسافران نوروزي و ديگر بازديدكنندگان از استان يزد شهرستان تفت است كه در 15 كيلومتري شهر كويري يزد قرار دارد و با آب و هوايي ييلاقي و كوهستاني و چشمه سارها و طبيعت زيبا و سرسبز و مناطقي نظير آبشار درگاهان، چشم هر بيننده اي را خيره مي سازد.
شهرستان خاتم
شهرستان خاتم به شهر قلعه ها و برج هاي زيبا شهرت دارد كه در فاصله 243 كيلومتري يزد واقع شده و به نوعي دو استان فارس و كرمان را نيز به يزد متصل مي سازد. قلعه مروست، قلعه ملكي، تفرجگاه سرچشمه و جنگل شادي و قلعه محمد كريم خان از مناطق ديدني اين منطقه است و يكي از زيستگاه هاي هوبره به شمار مي آيد، پرنده اي كه بسيار مورد توجه كشورهاي حوزه خليج فارس است و قيمت بسيار بالايي دارد.
شهرستان صدوق
صدوق در 15 كيلومتري شهر يزد در مسير مسافران شمالي به يزد قرار دارد و داراي پيشينه تاريخي و كهن نظير آسياب آبي، مسجد ريگ، آب انبارها و كاروانسراهاي مختلف است كه در نوع خود بي نظيرند.
شهرستان طبس
شهر گل و بلبل و چهار فصل، باغ گلشن با طبيعت زيبا و بكر و شهري غني از معدن و محصولات كشاورزي، شهر امام زاده حسين بن الموسي الكاظم(ع) برادر امام هشتم است.
از ديگر آثار اين شهرستان مي توان به كاروانسراي خان، آب گرم مرتضي علي، پير حاجات و... اشاره كرد.
شهرستان مهريز
مهريز شهر باغ و انار و طبيعت زيبايي است.
اين شهرستان از جمله شهرستان هاي ييلاقي و خوش آب و هواي يزد است كه مناطق ييلاقي و چشمه سارهاي آن به ويژه در تابستان مشتاقان زيادي دارد و حتي بسياري از مردم يزد را براي تفريح و استراحت به سمت خود مي كشاند. چشمه غربال بيز، آب انبار سريزد، قلعه خورميز، زيارتگاه پير ناركي، دروازه شهر فرافر مربوط به قبل از اسلام، كوه ريگ، سرو منگاباد، باغ پهلوان پور از جمله مكان هاي و بناهاي تاريخي و ديدني اين شهر است.
شهرستان ميبد
ميبد به عنوان قطب طبيعي گردشگري استان يزد شناخته مي شود. شهري كه به زيلو، سفال و سراميك شهرت دارد و كارگاه هاي سراميك سازي و زيلوبافي در اين شهرستان هر ساله بازديدكنندگان فراواني دارد.
ضمن اينكه جاذبه هاي توريستي آن شامل چاپارخانه، كاروانسراي شاه عباسي، نارين قلعه، يخچال و... نيز در نوع خود ديدني و برخي از آن داراي ثبت آثار ملي كشور است.
ايجاد كميته هاي هفت گانه براي استقبال از مهمانان نوروزي
براي استقبال شايسته از مهمانان نوروزي در استان يزد كميته هاي هفت گانه اي تشكيل شده كه شامل اسكان، امور فرهنگي، تبليغي، حمل و نقل، ايمني و انتظامي است.
غرفه مواد غذايي در ورودي شهرها
گزارش خبرنگار ما حاكي است ستاد تنظيم بازار استان آمادگي خود را براي تأمين نياز مسافران با رعايت نظارت بر قيمت اعلام كرده و مقرر شد تا در ورودي هاي شهرهاي استان عرضه مواد غذايي مورد نياز مسافران تأمين و ارائه شود.
به گزارش خبرنگار ما سيفي فرماندار يزد آمادگي كامل يزد را براي پذيرايي و اسكان مطلوب از مسافران نوروزي اعلام و خاطرنشان كرد، براي بيش از يك ميليون مسافر نوروزي تدارك وسيعي ديده شده، چاپ بروشور و نقشه و معرفي مكان هاي ديدني، استقرار چادرهاي راهنماي مسافران و اورژانس، نصب چادر در پارك هاي سطح شهر و تجهيز 270 مدرسه براي اسكان 200 هزار نفر از جمله اقدامات انجام شده براي ايام نوروز امسال مي باشد.
به گفته وي همچنين تمامي هتل ها و مهمانسراهاي يزد براي اسكان مهمانان و مسافران نوروزي تجهيز و آمادگي كافي را دارند.
همچنين استانداري، فرمانداري ها، ميراث فرهنگي، مراكز بهداشتي و اورژانس، هلال احمر، شهرداري ها و ديگر دستگاه هاي خدمت رساني به مردم تدارك گسترده اي را براي ارائه خدمات مطلوب و شايسته و ميزباني خاطره انگيز از ميهمانان و مسافران نوروزي كه به استان يزد سفر مي كنند فراهم كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14