(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 اسفند 1389- شماره 19877

نبيه بري : تا آزادي مناطق اشغالي لبنان مقاومت خلع سلاح نمي شود
اردوغان اسلام ستيزي در غرب را جنايت عليه بشريت خواند
كودتاي نافرجام عليه امير قطر30 افسر ارشد بازداشت شدند
طرح اشغال نظامي ليبي براي مقابله با خيزش هاي اسلامي منطقه
براي تحقق خواسته هاي انقلاب ميليون ها مصري روز جمعه به خيابان مي ريزند
مردم بحرين : تانك هاي سعودي حمله كنند از ايران درخواست كمك مي كنيم
عقب نشيني علي عبدالله صالح مقابل معترضان مي روم اما مسالمت آميز
با هدف مهار اعتراض هاي مردمي صورت گرفت بازداشت يك روحاني شيعه در عربستان
با حضور نمايندگان 60 كشور پيكر نجم الدين اربكان در مسجد فاتح اسلامبول به خاك سپرده شد
برهان الدين رباني از تركيه خواست ميان طالبان و دولت افغانستان ميانجيگري كند



نبيه بري : تا آزادي مناطق اشغالي لبنان مقاومت خلع سلاح نمي شود

رئيس مجلس لبنان تاكيد كرد، مقاومت، سلاح خود را تا آزاد سازي مناطق اشغالي زمين نمي گذارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نبيه بري در پاسخ به اظهارات سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان مبني بر ضرورت خلع سلاح حزب الله گفت، مقاومت تا آزادي مزارع شبعا و بلندي هاي كفر شوبا و بخش اشغالي غجر سلاح خود را زمين نخواهد گذاشت.وي تصريح كرد، كشوري كه سلاح نداشته باشد تا از مرزهاي خود دفاع كند، سقوط خواهد كرد و اين امري است كه در كشور در سال 1982 روي داد.بري افزود، كسي كه با سلاح مقاومت مخالف است خود به جنوب لبنان برود و اقدامات مقاومت و واقعيت هاي موجود را از نزديك ببيند، بدون اينكه نظريه پردازي كند و يا از عينك هاي مختلف استفاده كند.

 



اردوغان اسلام ستيزي در غرب را جنايت عليه بشريت خواند

اردوغان در جمع صدهزار تن از ترك تبارهاي آلمان از رشد اسلام ستيزي در اين كشور شديدا انتقاد كرد و آن را جنايت عليه بشريت خواند.
به گزارش خبرگزاري ها «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير تركيه دوشنبه شب در اجتماع صدهزار تن از ترك تبارهاي ساكن آلمان در شهر دوسلدورف نسبت به رشد اسلام ستيزي در غرب، خصوصا آلمان هشدار داد.اردوغان اسلام ستيزي را جنايت عليه بشريت و نوعي نژادپرستي دانست و گفت تنها در سايه احترام متقابل است كه مي توان در صلح زندگي كرد.اردوغان در ادامه از سياست هاي دوگانه غرب در مورد دموكراسي و حمايت از رهبران ديكتاتور عرب مانند «حسني مبارك» و «معمر قذافي» حاكم ليبي انتقاد كرد و ضمن مخالفت با هرگونه مداخله نظامي در اين كشورها تاكيد كرد كه سرنوشت هريك از اين ملت ها بايد به دست مردم همان كشورها تعيين شود.

 



كودتاي نافرجام عليه امير قطر30 افسر ارشد بازداشت شدند

منابع خبري با اشاره به بالا گرفتن اختلافات بين سردمداران قطري بر سر حكومت، از تلاش نافرجام افسران ارشد اين كشور براي كودتا پرده برداشتند.
در حالي كه جريان انقلاب هاي مردمي يكي پس از ديگري كشورهاري عرب و ديكتاتور منطقه را در مي نوردد، روزنامه «النهار الجديد» چاپ الجزاير، از تلاش نافرجام افسران ارشد قطري براي كودتا عليه «شيخ حمد بن خليفه آل ثاني»، امير قطر خبر دادند.
اين روزنامه به نقل از آنچه «منابع موثق» ناميده نوشت: تظاهرات و قيام هاي منطقه اي سرانجام به قطر هم رسيده است؛ امير قطر اواخر هفته گذشته توانست كودتاي گروهي از افسران ارشد عليه خود را خنثي كند.
براساس اين گزارش «دوحه» پس از اطلاع از برنامه افسران ارتش، اقدام به دستگيري 30 افسر ارشد و خنثي كردن كودتا كرده است: خبر اين كودتاي نافرجام در حالي به گوش مي رسد كه چندي پيش برخي از خاندان و نزديكان امير قطر تصريح كرده بودند كه مشروعيت وي را قبول ندارند و خواستار به قدرت رسيدن «عبدالعزيز بن خليفه بن حمد آل ثاني»، برادر او هستند. گفتني است برادر امير قطر چند سال پيش به فرانسه پناهنده شده است.
از سوي ديگر، پس از اعلام 16 مارس (25 اسفند) به عنوان روز خشم در قطر، نخست وزير اين كشور اعلام كرد به زوي نخستين انتخابات پارلماني اين كشور برگزار مي شود!
به نوشته خبرگزاري فرانسه، «شيخ بن جاسم بن جبر آل ثاني» گفت: علت تاخير دولت در برگزاري اين انتخابات، فراهم نبودن همه قوانين مربوط به آن بود كه با حل اين مشكل دوحه در آينده اي نزديك اين انتخابات را تجربه مي كند.
به اعتقاد كارشناسان، دليل اصلي اتخاذ چنين رويكردي، نه فراهم شدن امكان برگزاري انتخابات بلكه، رسيدن انقلاب هاي مردمي به پشت دروازه هاي اين كشور كوچك است كه اتفاقا روابط بسيار نزديكي نيز با آمريكا دارد. مردم قطر خواستار قطع روابط كشورشان با رژيم صهيونيستي، برچيده شدن پايگاه نظامي آمريكا، كوتاه شدن دست همسر با نفوذ امير قطر از همه امور كشور، اصلاحات سياسي و رفاه اجتماعي است.
يادآور مي شود در ژوئن 2005 نخستين قانون اساسي قطر به تصويب رسيد. براساس قانون، پارلمان قطر 45 كرسي دارد كه 30 كرسي آن در انتخابات و 15 كرسي نيز مستقيما توسط امير انتخاب مي شود.
به گزارش فارس، «شيخ حمد» در سال 1995 ميلادي با كودتاي سفيد عليه پدرش قدرت را در قطر به دست گرفت و «تميم» فرزندش را در سال 2003 ميلادي به عنوان وليعهد منصوب كرد. روند اصلاح سياسي در قطر با تعويق مكرر انتخابات پارلماني با ركود مواجه شده است.
در فراخوان فعالان سياسي قطر آمده است عكس «شيخ حمدبن جاسم» نخست وزير قطر در حالي كه با يك مسئول رژيم صهيونيستي دست مي دهد، منتشر شده و زير آن نوشته شده است «چرا شبكه الجزيره اين تصاوير را پخش نمي كند؟»

 



گزارش كيهان از شكل گيري يك توطئه آمريكايي
طرح اشغال نظامي ليبي براي مقابله با خيزش هاي اسلامي منطقه

كشورهاي غربي درصددند با اشغال نظامي ليبي با خيزش هاي اسلامي منطقه مقابله كنند.
كارشناسان مي گويند، اكنون آمريكا و ناتو به اندازه كافي انگيزه براي مداخله در ليبي دارند، چرا كه علاوه بر توليد روزانه يك ميليون و 600 هزار بشكه نفت در اين كشور، كه به تنهايي براي غرب وسوسه كننده است، آمريكا مي تواند با حمله به ليبي و مراكز استقرار هواداران قذافي، انقلاب ليبي را به نفع خود به انحراف بكشد و ژست پيشگام را در ايجاد نظام هاي دموكراتيك بگيرد. به عقيده اين تحليلگران، طرح حمله نظامي به ليبي در حقيقت شكل گيري يك توطئه است كه از طريق آن مي خواهند خيزش هاي اسلامي منطقه را مهار كنند.
اما، چيزي كه سران واشنگتن را با ترديد بزرگ مواجه ساخته و باعث شده است پس از چهار روز، هنوز دست به هيچ اقدامي عليه قذافي نزنند، وحشت از پيامدهاي اين حمله مثل عراق و افغانستان است. علاوه بر آن، جنگيدن همزمان در سه جبهه عراق، افغانستان و ليبي، براي آمريكا در شرايط فعلي مقدور نيست.
ليبي يك سرزمين پهناور با حدود هفت ميليون جمعيت است و حدود90 درصد اين سرزمين، بياباني و يا نيمه بياباني است.
به هرحال، مداخله در ليبي براي آمريكا و ناتو مثل بازي قمار است و احتمال قوي وجود دارد كه مردم منطقه ايالات متحده را نيز در كنار ديكتاتورهاي خاورميانه قرار دهند و همزمان با هر دو مبارزه گسترده اي را آغاز كنند. همين ذهنيت ها در واشنگتن نيز وجود دارد؛ به عنوان مثال، «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا، اخيرا در يك جشن فارغ التحصيلان نظامي اين كشور گفت: اگر وزير دفاع(آمريكا) شديد، و كسي به شما پيشنهاد حمله داد، اول بدهيد عقل او را آزمايش كنند. بر زبان آوردن چنين جملاتي نشان مي دهد كه آمريكا به خاطر لشكركشي به خاورميانه، با چه مخمصه اي دست و پنجه نرم مي كند.
در اين حال به گزارش خبرگزاري فارس، «سوزان رايس»، نماينده دائم ايالات متحده در سازمان ملل، دوشنبه اعلام كرد كه آمريكا در حال گفت وگو با همپيمانان خود در ناتو، درباره اجراي گزينه نظامي عليه «معمر قذافي» است. در همين حال، «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس، اعلام كرد كه وي استفاده از گزينه نظامي عليه قذافي را رد نمي كند.
كامرون به نمايندگان پارلمان انگليس نيز گفت، لندن و همپيمانان آن در حال بررسي استفاده از هواپيماهاي جنگنده براي اعمال يك منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي، گشت زني و سرنگوني هواپيماهاي ليبيايي كه به مردم حمله مي كنند، هستند.
همزمان با اظهارات مقامات انگليس و آمريكا براي حمله به ليبي، آمريكا ناوهاي جنگي و جنگنده هاي خود را به ليبي نزديك كرده است. سخنگوي پنتاگون در اين رابطه، اعلام كرد، ارتش آمريكا ناوها و هواپيماهاي جنگنده خود را به ليبي نزديك تر كرده است تا در صورت نياز، مورد استفاده قرار گيرند. ناوگان ششم آمريكا آب هاي مديترانه و بخش هايي از اقيانوس اطلس را تحت پوشش قرار مي دهد.
به اعتقاد ناظران، آمريكا با حمله به محل استقرار قذافي و طرفدارانش، درصدد تكرار سناريوي عراق است. در مورد عراق، واشنگتن به بهانه سرنگوني «صدام» كه از همپيمانان آمريكا بود، در بهار سال 2003 حضورش را در عراق عملي كرد.
در مورد ليبي نيز واشنگتن مي خواهد به بهانه سرنگوني ديكتاتوري كه ملت خود را مي كشد، خود را به عنوان ناجي ملت ليبي، به مردم اين كشور تحميل كند و از نزديك تاسيسات نفتي ليبي را تحت كنترل بگيرد.
شبكه «سي.بي.اس» نيز به نقل از مقامات آمريكايي اعلام كرد، اين كشور ايجاد منطقه پرواز ممنوع در ليبي را در دستور كار خود دارد.
همزمان با تهديدات نظامي، اتحاديه اروپا و دادگاه بين المللي لاهه نيز انتقادات عليه قذافي را تشديد كردند؛ اتحاديه اروپا اعلام كرد: اقدامات محدودكننده عليه ليبي به سرعت اجرا خواهد شد. لاهه نيز اعلام كرد: كشتار غيرنظاميان در ليبي مي تواند جنايت عليه بشريت باشد.
ادامه نبرد
به گزارش ايسكانيوز، نبرد ميان مزدوران قذافي و مردم معترض براي كنترل شهرهاي مهم ساحلي اطراف طرابلس تا عصر ديروز ادامه داشت.
يك عضو جبهه ملي نجات ليبي گفت: شرايط اكنون به نفع انقلابيون است، اما مزدوران قذافي جنايات زيادي را مرتكب مي شوند؛ از جمله اينكه از حدود 300 دانش آموز به عنوان سپر انساني براي مقابله با انقلابيون در حومه طرابلس استفاده كرده اند.ديروز شهرهاي «بنغازي» و «جدابيا» هدف بمباران هواپيماهاي نيروهاي تحت امر ديكتاتور ليبي قرار گرفت و علاوه بر آن، قذافي تهديد به بمباران دو شهر آزاد شده «الزاويه» و «مصراته» كرد. آژانس پناهندگان سازمان ملل نيز اعلام كرد تاكنون حدود 100 هزار نفر بر اثر ناآرامي هاي ليبي، در اين كشور آواره شده اند.
اظهارات جديد قذافي
قذافي در گفت وگو با شبكه هاي «اي.بي.سي» و «بي.بي.سي» در يكي از رستوران هاي سواحل طرابلس، مدعي شد: ملت ليبي مرا دوست دارند و آماده هستند كه به خاطر من بميرند! وي بار ديگر تأكيد كرد كه هرگز از قدرت كناره گيري نمي كند و ليبي را نيز ترك نخواهد كرد.ديكتاتور ليبي موضع آمريكا عليه خودش را خيانت دانست و گفت: ما همپيمان غرب در جنگ عليه القاعده هستيم، اما آنها وقتي ما وارد جنگ با تروريست ها شديم، ما را رها كردند. وي افزود: مي خواهم انگشتانم را در چشمان رهبران بي اخلاق غرب فرو كنم.
ساير رويدادها
¤ مخالفان قذافي خواستار تظاهرات سراسري در ليبي عليه قذافي در روز جمعه (پس فردا) شدند.
¤ وزارت خزانه داري آمريكا ميزان دارايي هاي ليبي كه در آمريكا بلوكه شده است را 30 ميليارد دلار اعلام كرد.
¤ رسانه هاي رژيم صهيونيستي فاش كردند، تل آويو قصد دارد براي سركوب انقلاب ليبي، گروه هاي مزدور را از آفريقا به ليبي اعزام كند.

 



براي تحقق خواسته هاي انقلاب ميليون ها مصري روز جمعه به خيابان مي ريزند

جنبش جوانان 25 ژانويه، وعده هاي شوراي عالي نيروهاي مسلح را كافي ندانستند و از مردم خواستند كه به خيابان ها بريزند.
به گزارش خبرگزاري ها، جنبش جوانان 25 ژانويه كه به نمايندگي از ميليون ها مصري براي برآورد كردن خواسته هاي انقلابيون با حاكمان نظامي اين كشور ديداري پنج ساعته داشتند، اعلام كردند براي رهايي از بن بست موجود، روز جمعه اقدام به تجمع در ميدان التحرير و برگزاري تظاهرات ميليوني در سراسر كشور خواهند كرد.
بر پايه اين گزارش، در نخستين ديدار نمايندگان جنبش جوانان 25 ژانويه با حاكمان نظامي مصر، شوراي عالي نيروهاي مسلح قول داد كه مطالبات آنها را برآورده كند، اما تاكنون به اين وعده خود، عمل نكرده است.
لغو قانون حالت فوق العاده پس از سه دهه، انحلال دستگاه اطلاعاتي مصر، افزايش حقوق و دستمزدها و فراهم كردن زمينه اشتغال، لغو توافقنامه با رژيم صهيونيستي و اخراج سفير اسرائيل از جمله خواسته هاي انقلابيون اعلام شده است.
به نوشته روزنامه «شرق الاوسط» چاپ عربستان، جنبش جوانان 25 ژانويه، بعد از اين ملاقات، با صدور بيانيه اي خواهان برگزاري تظاهرات ميليوني در روز جمعه شده اند.
از سوي ديگر «احمد ماهر» هماهنگ كننده «جنبش جوانان ششم آوريل» به خبرنگار روزنامه شرق الاوسط گفت: شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر تاكنون از پذيرش دو خواسته اصلي انقلابيون مبني بر سپردن امور به شوراي غيرنظامي و برگزاري سريع انتخابات خودداري كرده است.
وعده بركناري دولت موقت و همه پرسي
شوراي عالي نيروهاي مسلح روز سه شنبه در يك اقدام پيشگيرانه براي جلوگيري از ناآرامي هاي جديد مصر، اعلام كرد، دولت موقت به رياست احمد شفيق به زودي از قدرت كنار گذاشته خواهد شد.
همچنين «محمد حسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح، متذكر شد، در حال بررسي خواسته هاي ارائه شده از سوي انقلابيون است.
اين مقام نظامي وابسته به رژيم سابق مصر در مورد محاكمه حسني مبارك رئيس جمهور اسبق و لغو پيمان كمپ ديويد كه از خواسته هاي اصلي انقلابيون است، هيچ سخني به ميان نياورد.
در عين حال «كميته اصلاحات قانون اساسي» از به رفراندوم گذاشتن قانون اساسي جديد در ماه مارس خبر داد.

 



مردم بحرين : تانك هاي سعودي حمله كنند از ايران درخواست كمك مي كنيم

سرويس خارجي-
عربستان سعودي براي سركوب ملت بحرين 30 دستگاه تانك به بحرين ارسال كرد.
روزنامه مصري اليوم با چاپ اين خبر افزود: شاهدان در گذرگاه فهد، شاهد عبور تانك ها از عربستان به بحرين بودند.
اين روزنامه همچنين به نقل از منابع آگاه در عربستان نوشت، رياض اين تانك ها را بر اساس توافقي كه روز دوشنبه بين دو كشور به امضا رسيده به منامه فرستاده است.
اين درحالي است كه تظاهرات گسترده مردمي در بحرين براي سرنگوني رژيم حاكم همچنان ادامه دارد.
عبدالله صالح معاون دبيركل جمعيت عمل اسلامي بحرين اظهار داشت، خواسته هاي تظاهركنندگان به انحلال مجالس بحرين و آزادي تعدادي از زندانيان سياسي محدود نمي شود بلكه آنها خواستار روي كارآمدن نظام سياسي جديدي هستند كه خواسته هايشان را برآورده كند.
گفتني است معترضان بحريني از سه هفته پيش با شعار لزوم استعفاي كابينه، تغيير نظام حكومتي از پادشاهي مطلقه به مشروطه، رفع تبعيض ميان سني و شيعه و ديگر اصلاحات سياسي و اجتماعي در ميدان لؤلؤ منامه و ديگر شهرهاي بحرين تظاهرات اعتراض آميز برگزار كردند.
گروه هاي مختلف مردم شامل نويسندگان، فرهنگيان، هنرمندان، دانشجويان و روزنامه نگاران نيز در تظاهرات و اعتراض هاي مردمي بحرين مشاركت گسترده اي دارند.
اين اعتراضات روز گذشته نيز ادامه داشت و تظاهرات گسترده اي با عنوان «تظاهرات وحدت» برگزار شد.
اصلاحات ظاهري پادشاه بحرين براي فرو نشاندن خشم مردم از جمله بركناري پنج وزير و فعاليت هايي در جهت بهبود اوضاع اقتصادي نيز نتوانست خشم مردم را از سياست هاي استبدادي نظام حاكم فرو نشاند.
به همين دليل رژيم بحرين با كمك گرفتن از عربستان سعودي راه سركوب و مقابله با معترضان را در پيش گرفته است.
فراكسيون الوفاق در پارلمان بحرين نيز خبر مذاكره با مقامات اين كشور را تكذيب كرد و گفت، هدف از انتشار اين خبرها تخريب وجهه مخالفان و ايجاد اختلاف در ميان آنها است.
از سوي ديگر رئيس شوراي علماي بحرين اعلام كرد، در صورت خودداري رژيم حاكم در برابر خواست مردم، جدال سختي در پيش خواهد بود. وي افزود: تظاهرات مردم تا تحقق كامل خواسته هايشان ادامه خواهد يافت.
مجيد مشعل با بيان اينكه دولت درصدد وقت كشي است خاطرنشان كرد، مردم بسيار آگاه هستند و مصمم به ادامه راه و تحقق خواسته هاي مشروع خود هستند.
گفتني است تظاهركنندگان اعلام كردند كه در صورت دخالت عربستان در جريانات داخلي بحرين و ارسال سلاح و ادوات نظامي به بحرين مردم اين كشور از ايران كمك خواهند خواست.
عمان
در عمان نيز مقامات حكومتي تحركاتي را در راستاي مشورت با كشورهاي شوراي همكاري براي مقابله با پيامدهاي بيكاري و پايين بودن سطح معيشت در اين كشور انجام دادند.
در همين رابطه يوسف بن علوي وزير خارجه عمان در سفري از پيش اعلام نشده به كويت رفت و مسئولان كويتي را در جريان اوضاع و تحولات سياسي و ناآرامي هاي عمان قرار داد.
رايزني اين مقام عماني با ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس درحالي است كه در پي اعتراضات اخير در شهر صنعتي صحار واقع در شمال غربي مسقط كه به درگيري پليس با معترضان انجاميد چند نفر كشته و زخمي شدند.
روز گذشته نيز تظاهرات ضد دولتي در مسقط پايتخت عمان و ديگر شهرهاي عمان برگزار شد و پليس و نيروهاي امنيتي با تظاهركنندگان درگير شد.
تظاهركنندگان خواستار آزادي بيان، افزايش درآمدها و اصلاحات سياسي و اقتصادي هستند و اعلام كردند كه تا تحقق كامل خواسته هايشان دست از تظاهرات برنمي دارند.
كشور عمان در گوشه جنوب شرقي شبه جزيره عربستان قرار گرفته و موقعيت استراتژيكي در خليج فارس دارد. سلطان قابوس در سال 1970 با يك كودتا پدرش را بركنار كرد و قدرت را در دست گرفت، نفت منبع اصلي درآمد و بخش اعظم توليد ناخالص ملي عمان است. عمان همچنين يكي از مستعمرات قديمي آمريكا در منطقه به شمار مي رود.

 



عقب نشيني علي عبدالله صالح مقابل معترضان مي روم اما مسالمت آميز

سرويس خارجي-
همزمان با اوج گيري تظاهرات مردمي در يمن و اصرار و پافشاري آنان بر كناره گيري علي عبدالله صالح از قدرت، وي در يك عقب نشيني آشكار اعلام كرد از قدرت كناره گيري مي كند.
هزاران نفر از معترضان يمني با شركت در يك تظاهرات گسترده درصنعا پايتخت اين كشور خواستار بركناري علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين كشور از قدرت شدند.
تظاهركنندگان با سردادن شعار، «از قدرت كناره گيري كن»، «حكومت را رها كن» خواهان سرنگوني نظام حاكم شدند.
اين تظاهرات در ديگر شهرهاي يمن نيز ادامه داشته و معترضان با نيروهاي امنيتي درگير شدند.
در همين رابطه «عبدو محمد بشر» نماينده مستعفي حزب حاكم يمن درباره قوت گرفتن احتمال تكرار انقلاب تونس و مصر در اين كشور و پيش رفتن اوضاع به سمت سرنگوني رژيم ديكتاتوري علي عبدالله صالح هشدار داد.
وي تصريح كرد، در صورتي كه رژيم حاكم عقل و تدبير پيشه نكند و اصلاحات واقعي انجام ندهد بدون شك تجربه مصر و تونس در يمن تكرار مي شود.
بشر گفت: عبدالله صالح در گذشته نيز وعده هاي زيادي داده ولي همه در حد حرف و شعار باقي مانده و هيچ وقت آنها را عملي نكرده است.
اين درحالي است كه علي عبدالله صالح در ديدار با علما و روحانيون اين كشور گفت: بعد از 32 سال حكومت احساس خستگي مي كنم، مردم نيز احساس خستگي مي كنند و من آماده كناره گيري هستم به شرط آنكه اين انتقال قدرت به صورت مسالمت آميز انجام بگيرد و رفراندوم برگزار شود.
وي افزود، مخالفان با پيشنهاد من در مورد تشكيل دولت وحدت ملي مخالفت كردند. آنها با تمام پيشنهادها مخالفت مي كنند و بر ريختن به خيابان ها اصرار دارند.
از سوي ديگر13 تن از اعضاي پارلماني يمن وابسته به استان هاي جنوبي اين كشور طي بيانيه اي اعلام كردند كه عضويت خود را در پارلمان يمن لغو كردند. آنها همچنين تأكيد كردند شرط انصراف ما پرده برداشتن از كشتار ده ها تن از تظاهركنندگان در جنوب يمن است.
اين اعضا اظهار داشتند: ما خواهان افشاي كساني هستيم كه در سركوب شهروندان يمني در سراسر استان هاي اين كشور بويژه استان هاي عدن و حضرموت دست داشتند.
آنها همچنين اعلام كردند كه بايد تمام بازداشت شدگان سياسي آزاد شده و محاصره عدن و ردفان لغو شود و كساني كه در ارتكاب اقدامات جنايي در يمن دست داشته اند دادگاهي شوند.

 



با هدف مهار اعتراض هاي مردمي صورت گرفت بازداشت يك روحاني شيعه در عربستان

رژيم عربستان از ترس اوج گيري قيام شيعيان در شرق اين كشور، يك روحاني برجسته شيعي را بازداشت و روانه زندان كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي مخالفان عربستان (راصد) شيخ «عامر» از مخالفان شيعي برجسته رژيم سعودي، روز يكشنبه به دليل انتقاد مستقيم از ملك عبدالله و خاندان آل سعود، از سوي نيروهاي امنيتي بازداشت و به شهر «الدمام» منتقل شد.
بر پايه اين گزارش شيخ عامر در خطبه هاي نمازجمعه در مسجد ائمه بقيع(ع) منطقه «الاحساء» خواستار انجام اصلاحات سياسي، تشكيل رژيم سلطنتي مشروطه، تدوين قانون اساسي، تفكيك قواي سه گانه، فراهم آوردن زمينه هاي فعاليت حزبي و پايان دادن به تبعيض مذهبي در عربستان شده بود.
پيش از اين نيز مقام هاي امنيتي در منطقه الاحساء، شيخ عامر را به دليل بيان سخنان تند عليه رژيم آل سعود براي بازجويي احضار كردند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
شبكه خبري «العالم» در واكنش به بازداشت اين روحاني برجسته شيعه به نقل از شاهدان عيني در منطقه اعلام كرد: شيخ عامر، به علت حمايت از آزادي هاي مدني، فعاليت هاي مذهبي شيعيان و مخالفت با رژيم آل سعود بازداشت شده است.
منطقه القطيف عربستان كه اكثريت آن را شيعيان تشكيل مي دهند، به دليل داشتن ذخاير نفتي فراوان، مورد توجه رژيم آل سعود قرار دارد، اما از لحاظ اوضاع معيشتي، ساكنان آن در وضعيت نامناسبي به سر مي برند.همچنين هفته گذشته صدها تن از شيعيان القطيف با برپايي تظاهراتي سرنگوني ملك عبدالله را خواستار شدند.

 



با حضور نمايندگان 60 كشور پيكر نجم الدين اربكان در مسجد فاتح اسلامبول به خاك سپرده شد

سرويس خارجي-
مراسم تشييع و خاكسپاري نجم الدين اربكان رهبر حزب سعادت و نخستين نخست وزير اسلامگراي تركيه روز گذشته با حضور نمايندگان 60 كشور جهان برگزار شد.
مراسم خاكسپاري نجم الدين اربكان روز گذشته با حضور دولتمردان تركيه، رهبران احزاب سياسي، نمايندگان 60 كشور جهان و قريب به يك ونيم ميليون نفر برگزار شد.
پيكر اربكان پس از پايان مراسم در مسجد فاتح اسلامبول در مقبره خانوادگي و در كنار همسرش به خاك سپرده شد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه سفر رسمي خود به بلژيك را لغو و به تركيه بازگشت و در مراسم تشييع جنازه اربكان شركت كرد.
شبكه هاي تلويزيوني تركيه نيز برنامه هاي عادي خود را قطع كردند و ساعت هاي متمادي به پخش زنده مراسم تشييع پرداختند.
نجم الدين اربكان نخستين نخست وزير اسلامگراي تركيه روز يكشنبه در بيمارستاني در 84 سالگي در آنكارا درگذشت.
اربكان 50 سال به طور مستمر در صحنه سياسي تركيه حضور داشت و در آخرين روزهاي عمر خود نيز در بيمارستان فعاليت هاي سياسي را دنبال مي كرد.
دولتمردان فعلي تركيه از جمله عبدالله گل رئيس جمهور، رجب طيب اردوغان نخست وزير، معاون نخست وزير، وزير خارجه، رئيس مجلس و بسياري از نمايندگان حزب حاكم عدالت و توسعه توسط اربكان وارد صحنه سياسي تركيه شده و شاگردان وي محسوب مي شوند.

 



برهان الدين رباني از تركيه خواست ميان طالبان و دولت افغانستان ميانجيگري كند

«برهان الدين رباني» از دولت تركيه خواست، ميان رهبران طالبان و دولت افغانستان ميانجيگري كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس شوراي آشتي ملي افغانستان ديروز پس از ديدار با رئيس جمهور، نخست وزير، وزيرخارجه و رئيس مجلس تركيه در آنكارا، به خبرنگاران گفت كه از مقامات ترك درخواست كرده است ميان رهبران طالبان و مقامات دولت كابل ميانجيگري كنند. رباني گفت، تركيه به دليل روابط گسترده اي كه با كشورهاي منطقه دارد، مي تواند در اين مورد نقش سازنده اي ايفا كند. وي خاطرنشان كرد: اگر روزي بنا باشد طالبان دفتر منطقه اي داير كند، تركيه مناسب ترين كشور براي اين امر است.رباني در پاسخ به سوالي در مورد شوراي آشتي ملي و اقدامات اين شورا اظهار داشت، راه حل معضل افغانستان جنگ نيست، بلكه ديپلماسي و مذاكرات سياسي است و وي با چنين اعتقادي رياست شوراي مذكور را پذيرفته و مشغول فعاليت شده است.
هلاكت شش نظامي ناتو
به گزارش خبرگزاري مهر، شش نظامي وابسته به ناتو دوشنبه براثر انفجار بمب و حملات جداگانه افراد مسلح كشته شدند. هويت يكي از نظاميان مذكور ايتاليايي بوده است و در مورد بقيه، گزارشي نرسيده است. شمار تلفات نيروهاي خارجي در افغانستان از ابتداي سال جاري ميلادي (10 دي) تاكنون به 60 نفر رسيده است. اشغالگران طي سال گذشته ميلادي نيز در افغانستان بيش از 700 كشته داده اند.
پرداخت رشوه به طالبان
پايگاه اينترنتي «آتي وار» فاش كرد، فرماندهان آمريكايي و ناتو مستقر در افغانستان براي فرار از حملات طالبان، به فرماندهان آنها رشوه پرداخت مي كنند.
به اعتقاد اين فرماندهان، در صورت پرداخت نكردن رشوه، اوضاع از آنچه كه اكنون هست، بدتر مي شود.
اين پايگاه اينترنتي در ادامه مي نويسد: اين موضوع كه بيشتر هزينه هاي طالبان به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم توسط نيروهاي آمريكايي تامين مي شود، بر نگراني ها درباره آينده جنگ افغانستان افزوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14