(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 اسفند 1389- شماره 19877

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سرلشگر فيروزآبادي: رژيم صهيونيستي به دنبال اجاره خانه باشد
با تصويب نمايندگان مجلس قانون بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت 5 سال ديگر تمديد شد
در واكنش به تحريم اتحاديه اروپا سردار جواني: اموالم در اروپا را به كارتن خواب هاي اروپايي هديه مي كنم
خارج از دستور
سردار رجب زاده: پليس در چهارشنبه آخر سال با كسي تعارف ندارد و اجازه تجمع نمي دهد
مهمان پرست : خشونت عليه مردم ليبي را به شدت محكوم مي كنيم
سياست هاي سلطه طلبانه برخي قدرت هاي غربي علت اصلي خونريزي ها در منطقه
سخنگوي روس اتم: خارج ساختن سوخت از راكتور بوشهرگامي احتياطي و ضروري است
اشتون: 1+5 به ادامه همكاري با ايران اميدوار است
روزنامه روسي «ترود»: كشورهاي منطقه سرانجام از الگوي ايران پيروي خواهند كرد
يك ايراني خودروي رئيس جمهور را خريد



سرلشگر فيروزآبادي: رژيم صهيونيستي به دنبال اجاره خانه باشد

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد كه رژيم صهيونيستي با توجه به خيزش هاي منطقه دنبال اجاره خانه باشد.
سرلشگر سيد حسن فيروزآبادي در حاشيه برگزاري همايش چهره هاي ماندگار و پيشكسوتان نيروي هوايي در جمع خبرنگاران و در پاسخ به يكي از خبرنگاران كه نظر وي را راجع به خيزش هاي مردمي كشورهاي منطقه و تلاش آمريكا و رژيم صهيونيستي به جمهوري اسلامي و برنامه هسته اي ايران پرسيد؟ گفت: قطعاً اين مسأله ساختگي است و آن ها مي خواهند دل خودشان را آرام كنند، به هر حال نقطه اتكا ابر سرمايه داري و استكبار جهاني و غربي بر نفت اين منطقه بوده است و ديكتاتورهاي فاسدي كه جنبش هاي منطقه عليه آن ها به وجود آمده است نوكرهاي مواجب بگير آمريكا و غرب بوده اند يعني در واقع آمريكا و غرب در حال تهديد شدن هستند.
وي ادامه داد: اين كه بگوييد اين قضيه را راه انداخته اند كه آن ها با بهانه هسته اي به ايران مي آيند را اسراييلي ها ساخته اند چون بيشتر از همه ترسيده اند، زيرا بالاخره اين بيداري اسلامي و انقلاب مردمي و استقلالي كه در كشورهاي اسلامي به وجود مي آيد، حمايت هاي رژيم اشغالگر قدس را به حداقل مي رساند و اقتدار كشورهاي اسلامي را به حداكثر مي رساند بنابراين صهيونيست ها براي آينده خود بايد دنبال اجاره خانه باشند.
فيروزآبادي همچنين يادآور شد: روز اول به ژنرال ها و فرماندهان ارتش هاي كشورهايي كه خيزش هاي مردمي در آن ها به وجود آمده است اعلام كردم كه شما از سرنوشت و ژنرال هاي ارتش شاه و صدام درس بگيريد نه دست به كودتا بزنيد كه مايه روسياهي شما خواهد شد و نه به سمت مردم شليك كنيد بلكه انقلاب مردم را درك كنيد و در كنار مردم قرار بگيريد. زيرا شما براي حفظ استقلال، تماميت ارضي و حفظ نظام مردمي كه ايجاد خواهد شد وظيفه هاي بزرگي داريد و نبايد امروز به خاطر خواسته تعدادي ديكتاتور فاسد الك شويد.

 



با تصويب نمايندگان مجلس قانون بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت 5 سال ديگر تمديد شد

اهالي بهارستان روز گذشته قانون بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت را براي 5 سال ديگر تمديد كردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه شنبه، كليات و جزئيات طرح تمديد قانون بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت، مصوب 1386 را بررسي و مقرر كردند كه اين قانون از تاريخ اتمام مهلت اجراي آن، به مدت 5 سال ديگر تمديد شود.
در ماده واحده قانون بازنشستگي پيش از موعد، به دولت اجازه داده شده كه از تاريخ تصويب اين قانون، كاركنان رسمي، پيماني و قراردادي وزارتخانه ها و موسسات دولتي را كه حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشند، با حداكثر 5 سال سنوات ارفاقي بدون شرط سني در صورت تقاضاي كاركنان و موافقت دستگاه متبوع خود، بازنشسته كند.
كليات اين طرح با 131 راي موافق، 56 راي مخالف و 13راي ممتنع و جزئيات آن با 151 راي موافق، 38 راي مخالف و 13راي ممتنع از مجموع 225 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
دولت موظف به استخدام
10 هزار ناظر بخش كشاورزي شد
نمايندگان مجلس همچنين، دولت را موظف كردند كه با شرايطي، تعداد 10هزار ناظر بخش كشاورزي با مدرك تحصيلي كارشناسي و بالاتر را در پست هاي عملياتي و نظارتي استخدام كند.
وكلاي ملت در جلسه علني ديروز، بررسي كليات و جزئيات طرح استخدام مهندسين ناظر توليدات كشاورزي را در دستور كار خود قرار دادند كه با راي اكثريت مجلس به تصويب رسيد.
براساس مصوبه مجلس، دولت موظف شد كه از تاريخ تصويب اين قانون و حداكثر ظرف 3 سال با رعايت قانون مديريت خدمات كشوري، تعداد 10 هزار ناظر بخش كشاورزي و منابع طبيعي با تحصيلات كارشناسي و بالاتر كه از سال زراعي 1382 به بعد حداقل 2 سال سابقه فعاليت مستمر در زمينه منابع طبيعي و توليد محصولات راهبردي و اساسي بخش كشاورزي داشته باشند و يا در تعاوني ها توليد به عنوان مدير و يا كارشناس فعاليت كرده و يا در مديريت جهاد كشاورزي استان ها، شهرستانها و مراكز خدمات كشاورزي داراي سوابق مشاركت و نظارت هستند، با رعايت قانون مديريت خدمات كشاورزي و شرايط عمومي استخدامي كشور در پست هاي عملياتي و نظارتي جهاد كشاورزي شهرستان ها و يا مراكز خدمات كشاورزي استخدام كند.
نمايندگان با اين مصوبه مقرر كردند كه اشخاص داراي تسهيلات دانشگاهي و بالاتر و يا سابقه كاري طولاني تر، در روند اين استخدام از اولويت برخوردار باشند.
اهالي خانه ملت همچنين روز گذشته بررسي طرح تمديد پرداخت تسهيلات از حساب ذخيره به حمل و نقل درون شهري براي سال 90 را كه از شوراي نگهبان بازگشت داده شده بود، مورد بررسي قرار دادند.
شوراي نگهبان در خصوص اين مصوبه ايراد اصل 75 قانون اساسي مبني بر داشتن بار مالي براي دولت را قيد كرده بود كه نمايندگان با تصويب يك پيشنهاد، بندي به اين مصوبه افزودند كه اعتبارات اين قانون در بودجه 90 ديده شود.
تصويب دو فوريت اصلاح قانون انتخابات
نمايندگان ملت در همين حال، دو فوريت طرح اصلاح تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، مصوب 1388 و اصلاحات بعدي آن را بررسي و تصويب كردند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، مدرك تحصيلي فوق ليسانس يا معادل آن به شرط داشتن 5 سال سابقه خدمت در پست مديريتي و بالاتر در بخش هاي خصوصي يا دولتي و يا 5 سال سابقه فعاليت آموزشي و پژوهشي با تاييد مراجع ذيربط براي نامزدي انتخابات مجلس الزامي مي شود.
همچنين در صورت تصويب نهايي طرح مذكور، براي نمايندگان دوره قبل، داشتن مدرك كارشناسي يا معادل حوزويان الزامي خواهد شد.
كميسيون صنايع و معادن هم ضمن قرائت گزارشي درباره حادثه انفجار معدن باب نيزو كرمان در مجلس، بر كم توجهي وزارتخانه هاي صنايع و كار در ايجاد اين حادثه تأكيد كرد.
در نتيجه گيري و جمع بندي اين گزارش آمده است: معادن باب نيزو جزو معادن با گاز بالا شناخته شده و ذاتاً جزو معادن با احتمال حادثه بالا محسوب مي شود، بيش از دو دهه است كه گاز استخراجي از اين معدن به صورت سنتي استخراج مي شود. بنابراين دقت بيشتر در واگذاري و استخراج و رعايت دقيق موارد ايمني و نظارت كامل بر استخراج و تجهيزات استخراج ضروري به نظر مي رسد ولي متأسفانه دقت هاي لازم در موارد مذكور توسط وزارتخانه هاي صنايع و معادن و كار و اموراجتماعي صورت نگرفته است.
در گزارش مذكور همچنين آمده است كه بخش عمده اي از مطالبات خانواده هاي جان باختگان كه جزء قشر محروم و مستضعف جامعه محسوب مي شوند، هنوز پس از گذشت دو سال پرداخت نشده و در پيچ و خم اداره رسيدگي كننده، باقي مانده است.
همچنين در ادامه نتيجه گيري گزارش كميسيون صنايع آمده است: مواد استفاده شده در معدن بايد تحت نظارت دقيق نيروي انتظامي و مسئولين حراست شركت زغال سنگ كرمان قرار مي گرفت، اما اين مواد به صورت ناشيانه و توسط افراد غيرمجرب استفاده شده است.
فتنه گران مست دلارهاي آمريكا هستند
حجت الاسلام موسي غضنفرآبادي نايب رئيس كميسيون قضايي هم اولين ناطق ميان دستور صحن علني ديروز مجلس بود.
وي افرادي كه تحت پوشش ياران امام، انقلاب و اعتقاد به ولايت فقيه پا به ميدان انتقام از ملت گذاشته اند را ملعون خواند و گفت: اين افراد با ناجوانمردي تمام به ملت دروغ گفتند و از احساسات پاك برخي جوانان سوءاستفاده كرده و بي شرمي را به اوج رساندند، آنها حتي به عاشورا و صاحب آن هم توهين كردند.
اين نماينده مجلس اضافه كرد: فتنه گران دست دشمنان قسم خورده نظام را به گرمي فشردند و از دلارهاي آمريكا و ريال هاي عربستان سرمست شدند لذا دست به فتنه گري زدند.
عباس رجايي، رئيس كميسيون كشاورزي نيز به عنوان دومين ناطق ميان دستور اظهار داشت: اين عده امروز با اقدامات و فتنه گري هاي خود از مصاديق بارز مفسدين في الارض هستند، عجيب است كه قوه قضائيه پيام ملت رشيد ايران مبني بر محاكمه سران فتنه را جدي نگرفته و در اين قضيه تعلل مي ورزد.
وي در ادامه عنوان كرد: قاضي القضات محترم مي داند كه مردم همچون روزهاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي با آرمان هاي انقلاب همراه و پشتيبان ولايت فقيه هستند، لذا از محاكمه سران فتنه نبايد نگران بوده و بايد چشم فتنه را كور كرد.
خيزش هاي اسلامي منطقه هم موضوع نطق ميان دستور امير طاهرخاني نماينده مردم تاكستان بود كه طي سخناني ابراز داشت: آگاهي و خيزش مردم مسلمان كشورهاي منطقه عليه حكام مستبد و ستمگر، كه صبغه اي اسلامي دارد، نويدبخش تشكيل خاورميانه جديد بدون حضور و حاكميت قدرت هاي ديگر به خصوص آمريكا و اسرائيل است.
وي افزود: امروز بيش از هر زمان ديگري اسرائيل و آمريكا در هراس هستند كه موج بيداري اسلامي طومار و هيمنه قدرت هاي بزرگ را درهم شكند.

 



در واكنش به تحريم اتحاديه اروپا سردار جواني: اموالم در اروپا را به كارتن خواب هاي اروپايي هديه مي كنم

معاون سياسي سپاه در واكنش به تحريم اتحاديه اروپا تصريح كرد كه حاضر است با سپردن وكالت رسمي، مقدمات هديه اموالش به كارتن خواب هاي اروپايي فراهم شود.
سردار يدالله جواني در گفت وگو با فارس درخصوص درج نامش در فهرست 80 نفره مسئولين جمهوري اسلامي كه از سوي اتحاديه اروپا تحريم شده و دارايي هايشان در اين اتحاديه توقيف خواهد شد، گفت: چندي پيش براساس گزارش هاي منتشر شده در برخي سايت ها به نقل از منابع معتبر مطلع شدم كه در چندين بانك اروپايي، هندي و عربي داراي پول كلاني هستم.
وي افزود: مبالغ مندرج در حساب هاي بانكي ذكر شده كه به دلار و يورو بود را با يك حساب سرانگشتي محاسبه كردم بالغ بر 60 ميليارد تومان شد.
جواني ادامه داد: اكنون كه براساس اخبار منتشر شده و پيرو مصوبه اتحاديه اروپا قرار است دارايي هايم در اين اتحاديه توقيف شود، تصميم گرفتم اين ثروت كلان بادآورده را براي بهبود وضعيت زندگي شهروندان درجه 3 اروپايي كه اصطلاحاً به كارتن خواب ها معروف شده اند هديه كنم و با توجه به اينكه در اين تصميم جدي هستم از موسسات خيريه فعال در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا درخواست مي كنم با هماهنگي يكي از سفارتخانه هاي ايران در اروپا نماينده اي را به ايران اعزام كنند تا با سپردن وكالت رسمي به ايشان از سوي اينجانب مقدمات اين كار خداپسندانه فراهم شود و آنان بتوانند با برداشت پول هاي ذكر شده از حساب هايم در بانك هاي اروپايي، بخشي از مشكلات مردم فقير كشورشان را حل كنند.

 



خارج از دستور

هيئت رئيسه كميسيون تلفيق
انتخاب شدند
اعضاي كميسيون تلفيق روز گذشته در اولين جلسه خود، هيئت رئيسه را انتخاب و به بررسي آيين نامه داخلي كميسيون پرداختند.
محمدمهدي مفتح درگفت وگو با چند خبرگزاري گفت: براساس راي گيري انجام شده رضا عبداللهي به عنوان رئيس كميسيون، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي فرد و حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحي مقدم به عنوان نواب رئيس، محمدمهدي مفتح به عنوان سخنگو و رمضان شجاعي كياسري و محمدقسيم عثماني به عنوان اعضاي هيئت رئيسه كميسيون تلفيق انتخاب شدند.
سخنگوي كميسيون تلفيق همچنين از تشكيل جلسه اين كميسيون در روز چهارشنبه ساعت 6 صبح با موضوع بررسي آئين نامه داخلي خبر داد.
ديدار نمايندگان مراكز علوم ديني
با رئيس مجلس
روساي مراكز علوم ديني و فرهنگي، نمايندگان مجمع تقريب و سازمان تبليغات اسلامي به منظور بررسي بودجه سال 90 خود با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كردند. در اين جلسه كه به بررسي بودجه اين مراكز اختصاص داشت، حاضرين در جلسه مشكلات و تنگناهاي مالي خود را بيان كردند.
علي لاريجاني هم با اشاره به نقش تحول آفرين مراكز علوم ديني و فرهنگي در كشور بر ضرورت حل مشكلات اين دستگاه ها تاكيد كرد.
گفتني است؛ در اين جلسه آيت الله ري شهري رئيس دارالحديث و توليت حضرت عبدالعظيم، حجت الاسلام والمسلمين اختري دبيركل مجمع جهاني اهل بيت (ع)، حجت الاسلام والمسلمين واعظي رئيس دفتر تبليغات اسلامي، آيت الله اعرافي رئيس جامعه المصطفي العالميه و حجت الاسلام والمسلمين نواب مشاور فرهنگي رئيس مجلس حضور داشتند.
قرائت گزارش 25 بهمن
در دستور كار امروز مجلس
حجت الاسلام ابوترابي فرد روز گذشته اعلام كرد گزارش كارگروه ويژه بررسي ابعاد فتنه و حوادث 25 بهمن، چهارشنبه در صحن علني مجلس قرائت مي شود.
حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس كه رياست ساعاتي از جلسه علني سه شنبه را پس از علي لاريجاني برعهده داشت، گفت: با توجه به درخواست قاطع نمايندگان و دستور رئيس مجلس، كارگروهي كه به رياست رئيس كميسيون اصل 90 و نمايندگان پنج كميسيون مرتبط، براي بررسي تحليلي جريان فتنه خصوصا حوادث 25 بهمن ماه و نحوه برخورد با سران فتنه و فتنه گران تشكيل شده بود، گزارشي در اين خصوص تهيه كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه در شرايط حساس منطقه، فتنه گران اقدماتي غيرقابل توجيه و در تقابل با نگاه و خط امام راحل(ره) داشتند، خاطرنشان كرد: گزارش كارگروه مجلس از سوي رياست كميسيون اصل 90 به هيئت رئيسه ارائه شده كه به استناد ماده 116 آئين نامه داخلي در دستور كار مجلس قرار مي گيرد.
رئيس وقت جلسه علني مجلس در پايان اعلام كرد «اين گزارش در جلسه علني چهارشنبه مجلس در صحن پارلمان قرائت مي شود.»
اين در حالي است كه جاسم ساعدي عضو هيئت رئيسه مجلس در گفتگو با مهر در بيان علت تاخير در قرائت گزارش كميته ويژه بررسي فتنه و حوادث 25 بهمن ماه گفت: اين گزارش اين هفته در دستور كار صحن علني مجلس نبوده است و رئيس و نواب رئيس مجلس به دليل موارد محرمانه اي كه در اين گزارش وجود دارد از قرائت آن در صحن علني مجلس و انتشار آن در ميان افكار عمومي ممانعت كردند.
وي ادامه داد: اين گزارش از سوي هيئت رئيسه به كميته پنج نفره ارجاع داده شد تا با حذف موارد محرمانه يا اصلاح آن و يا كلي گويي در خصوص موضوعات محرمانه، آن را براي قرائت از پشت تريبون صحن علني مجلس آماده كنند.

 



سردار رجب زاده: پليس در چهارشنبه آخر سال با كسي تعارف ندارد و اجازه تجمع نمي دهد

رئيس سازمان مديريت بحران استان تهران با بيان اينكه در سنوات گذشته افرادي در سطح تهران در چهارشنبه سوري اقدام به اوباشگري مي كردند، افزود: افراد ضد انقلاب و دشمن نظام از اين بستر براي اهداف خود استفاده مي كنند و سعي دارند اقداماتي را در شب چهارشنبه سوري انجام دهند كه اقدامات آنان مسلماً مزاحمت هايي را براي مردم ايجاد مي كند.
عزيز الله رجب زاده در پنجمين همايش پيشگيري و كاهش حوادث چهارشنبه سوري اظهار كرد: در چهارشنبه سوري با چند گروه روبرو هستيم كه يك گروه خانواده ها هستند كه مشكل خاصي براي ما ندارند و عده ديگري از جوانان در اين شب به اقداماتي همچون اوباشگري و مزاحمت براي مردم مي پردازند، اين افراد با هم هماهنگ هستند و به هم اطلاع رساني مي كنند و پاتوق هايي را هم از قبل براي خود پيش بيني مي كنند و اقدامات خطرناكي همچون استفاده از مواد منفجره را انجام مي دهند كه در اين رابطه پليس بايد اين مناطق را شناسايي كند و اجازه تجمع را به اين افراد ندهد.
رجب زاده از امكان سوءاستفاده از عناصر ضدانقلاب از شب چهارشنبه پايان سال امسال خبر داد و افزود: اين افراد در محل هايي مانند ميدان محسني، ميرداماد، قيطريه و... حضور يافته و با سر دادن شعار و تحريك مردم با پليس و بسيج درگير شده و ايجاد اغتشاش مي كنند كه پليس آنها را شناسايي كرده و با قرق محل هاي تعيين شده با آنها برخورد مي كند.

 



مهمان پرست : خشونت عليه مردم ليبي را به شدت محكوم مي كنيم

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان هر گونه خشونت عليه مردم ليبي كه به شكل كاملا غيرانساني در حال حاضر در حال وقوع است را محكوم كرد .
به گزارش ايسنا، رامين مهمان پرست،سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ديروز در نشست هفتگي اش با خبرنگاران درباره تحولات ليبي و اين كه آمريكا اعلام كرده است گزينه هاي نظامي را عليه قذافي پيگيري مي كند، خاطرنشان كرد: اميدواريم حاكماني كه اقبال مردمي را در پيش روي خود ندارند با روش هاي عاقلانه تري صحنه را ترك كنند و اجازه ندهند كشورشان تخريب شود و ملت شان با روش هاي غيرانساني به خاك و خون كشيده شود .
او ادامه داد: البته اين موضوعات نبايد بهانه اي براي دخالت نظامي كشورهاي ديگر قرار بگيرد و از اين موقعيت هايي كه در اثر حضور مردم در صحنه و براي به دست گرفتن تعيين سرنوشت شان ايجاد كرده اند كشورهاي ديگر به ويژه در غرب نبايد سوءاستفاده كنند و اين كشورها را به پايگاه هاي نظامي خود تبديل كنند .
آماده كمك رساني
به مردم ليبي هستيم
دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان، در مورد كمك هاي انسان دوستانه ايران به مردم ليبي و مداواي زخمي هاي قيام مردم ليبي، گفت : متاسفانه كشتار و تخريب زيادي در ليبي انجام شده است. يكي از نادرترين اتفاقات كه مي توان شاهد آن بود حملات هوايي عليه مردم آن كشور است. ما آماده هر نوع كمك رساني در جهت مسائل انسان دوستانه هستيم و براي پذيرش زخمي هاي ليبيايي هم آمادگي داريم . بايد با توجه به شرايطي كه در ليبي وجود دارد به محض اين كه چنين آمادگي براي كمك رساني به وجود آيد آماده اقدام لازم خواهيم بود .
بزرگ ترين ضربه را آمريكايي ها به مساله
حقوق بشر وارد مي كنند
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان، هم چنين درباره اظهارات وزير امور خارجه آمريكا در مورد مسائل حقوق بشري در ايران خاطرنشان كرد : متاسفانه بايد بگوييم رويكرد سياسي و رفتار دوگانه مقامات آمريكايي نسبت به بحث حقوق بشر به عنوان بزرگ ترين عامل براي تضعيف اصل حقوق بشر تلقي مي شود و بزرگ ترين ضربه را آمريكايي ها با نوع برخوردشان نسبت به مساله حقوق بشر به اين موضوع وارد مي كنند. حتما همه به خاطر دارند اظهارات هيلاري كلينتون را ظرف دو ماه گذشته كه چگونه از رژيم حسني مبارك در مصر حمايت مي كرد و آن را دولت باثباتي مي دانست.
مهمان پرست هم چنين گفت: همه شاهد رفتار نظاميان آمريكايي در به خاك و خون كشيده شدن شهروندان بي گناه افغانستان هستيم كه اخيرا بيش از 80 نفر مردم بي گناه به ويژه كودكان توسط نظاميان آمريكايي كشته شده اند. به نظر مي آيد اظهارات مقامات آمريكايي و دفاع ظاهري آنان از حقوق بشر موجب مضحكه اين مساله در سطح بين المللي شده است و بيش تر از همه مقامات آمريكايي بايد پاسخگوي وضعيت حقوق بشر درباره اقليت هاي مذهبي و نژادي در داخل آمريكا و برخورد با زندانيان در درون آمريكا و رفتار غيرانساني شان در زندان هاي گوانتانامو و ابوغريب و ... باشند .
مطالعات ادعايي داستاني كهنه و تكراري است
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، هم چنين در خصوص انتشار گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي، گفت: داستان مطالعات ادعايي داستاني كهنه و تكراري است و هيچ وجهه قانوني و مستند حقوقي ندارد و برخلاف رويه اي است كه آژانس بايد نسبت به اعضاي متعهد خود عمل كند .
مهمان پرست هم چنين در مورد طرح دوباره موضوع مطالعات ادعايي در گزارش اخير آژانس، خاطرنشان كرد: بارها تاكيد كرده ايم اين ادعاها هيچ گونه مستندي ندارد و در چارچوب توافقي كه قبلا با آژانس براي رفع ابهاماتي كه در قالب مداليته بين ايران و آژانس صورت گرفت همه ابهامات برطرف شد و پس از آن اين مباحث به صورت موضوع انحرافي مطرح شد. هيچ گاه نيز اصل اين اسناد به طرف ايراني ارايه نشده است .
هيچ كشوري اجازه مداخله در امور داخلي كشور ما را ندارد
در ادامه خبرنگاري درباره متهم كردن ايران از سوي مقامات آمريكايي، به نقض حقوق بشر در پي ادعاي بازداشت موسوي و كروبي ، سوال كرد كه مهمان پرست نيز پاسخ داد: اين ها مسائل مربوط به داخل كشور ما هستند و مساله كاملا داخلي است و هيچ كشوري اجازه مداخله در امور داخلي كشور ما را ندارد و نخواهد داشت. مسائلي كه مربوط به افراد مطرح مي شود در چارچوب حقوقي و توسط مقامات قضايي رسيدگي خواهد شد و اين موضوع نمي تواند دستاويزي براي آمريكايي ها و يا برخي كشورهاي غربي قرار گيرد. در حال حاضر شاهد تحولاتي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا هستيم براي فرافكني و تغيير صورت مساله سعي كنند همه توجه شان را به موضوعات غيرواقعي انحراف دهند .
تعيين وضعيت امام موسي صدر
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، هم چنين در مورد پيگيري سرنوشت امام موسي صدر نيز، گفت: ما تمام امكانات موجود را در اين زمينه به كار گرفته ايم تا از آخرين وضعيتي كه نسبت به ايشان اتفاق افتاده است مطلع شويم . اميدواريم بتوانيم اخبار خوبي از وضعيت وي دريافت كنيم و يكي از موضوعات مهمي كه براي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران از ابتدا مدنظر بوده است، تعيين وضعيت امام موسي صدر و آزاديش بوده است. اميدواريم بتوانيم اخبار موثقي به دست آوريم و اين موضوع را پيگيري كنيم .
خروج سوخت
از قلب راكتور بوشهر
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان، هم چنين در پاسخ به پرسشي در مورد خروج سوخت از قلب راكتور نيروگاه بوشهر و ادامه همكاري ايران و روسيه در اين رابطه، گفت: براي تست مجدد و آزمايشات فني اي كه به دنبال مساله اي كه در رابطه با يكي از پمپ هاي خنك كننده نيروگاه به وجود آمد، سوخت تخليه شده است و قرار شده كه اين سوخت از قلب راكتور تخليه شود. مقامات روسي درخواست داشته اند كه چنين اقدامي صورت بگيرد و اين موضوع به اطلاع آژانس هم رسيده است .
او توضيح داد: آن چه كه براي ما از همه چيز بيش تر اهميت دارد رعايت ايمني تاسيسات هسته اي صلح آميز كشورمان در بالاترين سطح استاندارد است. اين يك مساله فني است و با مشورت مقامات روسي و با اطلاع آژانس كارهايي كه بايد انجام شود در دستور كار قرار مي گيرد .

 



صالحي در شانزدهمين نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل عنوان كرد
سياست هاي سلطه طلبانه برخي قدرت هاي غربي علت اصلي خونريزي ها در منطقه

وزير امور خارجه كشورمان سياست هاي سلطه طلبانه برخي قدرت هاي غربي را علت اصلي رنج ها و خونريزي هايي خواند كه در منطقه اتفاق مي افتد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در شانزدهمين نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با اشاره به شرايط بسيار خطيري كه منطقه خاورميانه با آن مواجه است، گفت: مردم اين منطقه از فساد و سلطه خارجي خسته شده اند و بطور جدي به دنبال كسب حق آزادي، استقلال و رهايي از سلطه خارجي، استبداد و زور هستند.
وي همچنين با تأكيد بر اينكه خواسته هاي مشروع ملت ها بايد مورد احترام قرار گيرد، تصريح كرد: دولت هاي منطقه مسئول هستند كه به خواسته هاي مردم توجه و حقوق اساسي آنها را رعايت كنند.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشور با ابراز تأسف از اينكه برخي دولت ها عليه شهروندان بيگناه خود متوسل به كاربرد زور شده اند كه منجر به كشته شدن و آسيب تعدادي از مردم شده است، خاطرنشان كرد: برخي قدرت هاي غربي بايد از سنگ اندازي بر سر راه اين ملت ها در تعيين سرنوشت و آينده خود به طور جدي خودداري كنند.
صالحي تأكيد كرد: تاريخ گواه آن است كه سياست هاي سلطه طلبانه برخي قدرت هاي غربي علت اصلي رنج ها و خونريزي هايي است كه در منطقه اتفاق مي افتد، همانگونه كه در زمان انقلاب اسلامي در ايران اتفاق افتاد.
وزير امور خارجه در ادامه با اشاره به كشته شدن هزاران انسان بيگناه در زمان رژيم شاه معدوم، افزود: پس از آن گروه هاي تروريستي كه متأسفانه در كشورهاي غربي پناه گرفته اند و هرگز مجازات نشده اند به اين گونه جنايات ادامه داده و جنايات هولناكي را مرتكب شدند.
صالحي در ادامه افزود: دولت جمهوري اسلامي ايران احترام زيادي براي موازين حقوق بشر قائل است، چرا كه اصول بنيادين دين اسلام و آموزه هاي اخلاقي و فرهنگي تمدن ايراني حقوق بشر را محترم مي شمارد.
وزير امور خارجه كشورمان، اصول اساسي و اوليه حقوق بشر همچون عدم تبعيض، عدالت، برابري و رعايت قانون را پيش نياز حركت هر جامعه اي به سوي رفاه و رستگاري دانست و گفت: جوامع و كشورهاي مختلف براي رسيدن به اين آرمان ها و ارتقاي آن لازم است به تعهد و اراده جمعي براي همكاري همگاني و تبادل نظر توأم با احترام متقابل روي آورند.
وي سياست جمهوري اسلامي ايران در خصوص حقوق بشر را بر پايه شناسايي و احترام به انجام تعامل و همكاري براي ارتقاء و حفظ حقوق بشر خواند.
روشن شدن وضعيت عسگري، امام صدر و چهار ديپلمات ايراني
وزير امور خارجه كشورمان همچنين با اشاره به موضوع ربايش عسگري، امام موسي صدر و چهار ديپلمات ايراني در لبنان، خواستار اقدام و پيگيري صليب سرخ جهاني براي كمك به روشن شدن سرنوشت آنها شد.
علي اكبر صالحي در ديدار با «كلنبرگ» رئيس كميته بين المللي صليب سرخ با تأكيد بر اهميت وظايف صليب سرخ به عنوان كاري انسان دوستانه و در خدمت مردم جهان، از روند همكاري بين جمهوري اسلامي ايران و صليب سرخ جهان ابراز رضايت كرد و آمادگي كشورمان را براي ارتقاي سطح همكاري هاي اعلام كرد.
صالحي با اشاره به موضوع ربايش عسگري، امام موسي صدر و چهار ديپلمات ايراني در لبنان، خواستار اقدام و پيگيري صليب سرخ جهاني براي كمك به روشن شدن سرنوشت آنها شد.
رئيس كميته صليب سرخ نيز در اين ديدار با اشاره به فعاليت هاي صليب سرخ در منطقه از جمله در افغانستان و عراق، تاكيد كرد كه نقش، نظرات و همكاري هاي ايران در منطقه براي ما بسيار مهم است.
كلنبرگ با ابراز قدرداني از كمك هاي و ايجاد تسهيلات جمهوري اسلامي ايران براي تسهيل ارسال كمك هاي انسان دوستانه صليب سرخ جهاني در عراق و افغانستان، ايران را كشور كليدي در كمك به صلح، ثبات و رفاه منطقه دانست. وي با ابراز رضايت از همكاري بين صليب سرخ و جمهوري اسلامي ايران، خواستار افزايش اين همكاري ها و استمرار رايزني هاي فيمابين شد.

 



سخنگوي روس اتم: خارج ساختن سوخت از راكتور بوشهرگامي احتياطي و ضروري است

سخنگوي شركت دولتي روس اتم اعلام كرد تخليه سوخت از قلب نيروگاه اتمي بوشهر گامي لازم و در راستاي تامين امنيت است.
سخنگوي كورپوراسيون دولتي انرژي اتمي روسيه موسوم به «روس اتم» روز دوشنبه به خبرگزاري «نووستي» اعلام كرد: خارج سازي سوخت از راكتور اتمي نيروگاه بوشهر گام احتياطي لازم است.
وي افزود: ممكن بود كه به خاطر نقص فني يكي از چهار پمپ، براده و يا تراشه فلزي در كاست هاي سوختي نفوذ كند.
سازمان انرژي اتمي ايران پيش از اين اعلام كرده بود كه تخليه سوخت يك روند استاندارد محسوب مي شود.
در عين حال بنابر گزارش روزنامه نيويورك تايمز، روسيه روز دوشنبه توضيح داد كه چرا سوخت نيروگاه بوشهر در حال خارج شدن از راكتور است.
در اين بيانيه كه اولين دليل رسمي را پس از انتشار اخبار در اين باره مطرح مي كند، روس اتم اعلام كرد كه يكي از چهار پمپ خنك كننده اصلي راكتور دچار آسيب شده است و اين آسيب خروج سوخت و انجام يك بازرسي از راكتور و مجتمع هاي سوخت را براي اين كه هيچ گونه ذرات فلزي يا چيپ را درخود جاي نداده باشند، ضروري است.
بنا به گفته يك مقام كه به نام وي اشاره اي نشده است كشف قطعات فلزي باعث انجام پاكسازي و تاخير دو ماه در راه اندازي خواهد شد.
مايكل لوراديني يك مهندس هسته اي دانشگاه ويسكانيسين گفت كه وجود ذرات فلزي در اطراف آب خنك راكتور صدمه اي را باعث نمي شود اما مانند يك سمباده عمل مي كند كه عمر راكتور را كاهش خواهد داد.
او در مصاحبه اي گفت: اين يك مسئله عملياتي است.
در بيانيه روسيه آمده است كه مشكل زماني مطرح شد كه فشار در راكتور در طول آزمايشات بالا رفت. پمپ لرزيد و رابط ها شكستند. در نتيجه ذرات فلزي كوچك تر از سه ميلي متر مي تواند درون پمپ هاي خنك كننده پرتاب شود و در مجتمع هاي سوخت جاي گيرد.
اين بيانيه مي افزايد: رابط ها در شرايط لرزش شديد و فشار ارتعاشي شكستند.
در اين بيانيه هم چنين آمده است: اگر ذرات فلزي در مجتمع هاي سوخت يافت شوند، مجتمع ها شسته خواهند شد، بدنه راكتور پاكسازي خواهد شد و پس از آن سوخت بار ديگر در راكتور بارگذاري خواهد شد.
اين بيانيه مي گويد كه پمپ دچار اشكال متعلق به سال هاي 1970 و زماني است كه آلمان غربي ساخت راكتور را آغاز كرد.
روس ها كه از سال 1995 ساخت بوشهر را به عهده دارند گفته اند كه تجهيزات قديمي آلماني آن ها را با چالش هايي بيش از آن چه پيش بيني مي كردند، روبه رو كرده است.
روزنامه نزاويسيمايا، چاپ مسكو روز دوشنبه به نقل از يك مقام روسي كه به نامش اشاره اي نكرد نوشت كه در بدترين حالت يعني زماني كه ذرات فلزي در مجتمع هاي سوخت پيدا شوند، تاخير در راه اندازي بيش از دو ماه طول نخواهد كشيد.

 



اشتون: 1+5 به ادامه همكاري با ايران اميدوار است

رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه كشورهاي عضو گروه 1+5 به ادامه همكاري ها با ايران اميدوار است.
به گزارش خبرگزاري نووستي، «كاترين اشتون» از پيشرفت نكردن مذاكرات گروه «1+5» با تهران ابراز تعجب و اعلام كرد كه پيشنهادها هنوز هم بر روي ميز مذاكره قرار دارند.
وي افزود: روز دوشنبه با علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران ديدار كرده و در آن ديدار بر اهميت مذاكرات اخير استانبول تاكيد كرديم.
اشتون گفت: «من از اين كه نتوانستيم در اين مذاكرات پيشرفتي داشته باشيم حيرت زده شده ام اما پيشنهادات بر روي ميز باقي مانده اند و من اميدوارم كه همكاري در اين مسايل ادامه يابد.»
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز با وزير امور خارجه ايران ديدار و تاكيد كرد: ما بر لزوم اين كه همكاران ايراني ما به پيشنهاداتي كه از جانب گروه «1+5» شده واكنش مثبت نشان دهند، تاكيد كرديم.
وزارت امور خارجه روسيه در اطلاعيه اي كه در اين زمينه منتشر شد، اعلام كرد كه در اين ديدار روسيه بر اهميت «راههاي سازشكارانه اي كه باعث پيشرفت در روند مذاكراتي ميان ايران و گروه «1+5» (آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان) شود، تاكيد كرد.
در همين رابطه، دولت فرانسه نيز نسبت به از سرگيري مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 ابراز اميدواري كرد.
«برنارد والرو» سخنگوي وزارت خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در اين باره گفت: پاريس نسبت به بازگشت سريع ايران به پاي ميز مذاكره با 1+5 اميدوار است.

 



روزنامه روسي «ترود»: كشورهاي منطقه سرانجام از الگوي ايران پيروي خواهند كرد

يك روزنامه روسي در تحليلي از انقلاب هاي خاورميانه، آن را نتيجه دنباله روي دولت هاي منطقه از سياست آمريكا دانست و اعلام كرد كه اغلب كشورهاي اسلامي منطقه سرانجام از الگوي ايران پيروي خواهند كرد.
روزنامه روسي «ترود » در تحليلي از وضعيت خاورميانه و قيام مردم عرب عليه حاكمان خود، دليل اين قيام را وابستگي و دنباله روي حاكمان كشورهاي منطقه از آمريكا اعلام كرد.
«ليونيد ايواشوف » تحليلگر سياسي روسي در گفت وگو با روزنامه ترود تصريح كرد كه انقلاب در كشورهايي رخ داده است كه دچار دنباله روي شديد از سياست هاي آمريكا هستند.
ايواشوف افزود، آرامش در كشورهايي مانند تركيه و ايران حاكم است، مثلا در تركيه دولتي اسلامي و ميانه رو وجود دارد كه سياستي مستقل در پيش گرفته است.
اين تحليلگر سياسي اعلام كرد كه وي بر اين عقيده است كه بيشتر كشورهاي اسلامي در نهايت از الگويي مثل ايران كه اقتصاد نوين را با ارزشهاي معنوي و اخلاقي اسلامي جمع كرده است، پيروي خواهند كرد.
وي اعلام كرد كه كشورهاي عربي نيز سرانجام از حالت پراكندگي و اختلاف رها خواهند شد و اسرائيل اگر بخواهد به بقاي خود ادامه بدهد بايد سياست همزيستي مسالمت آميز را با اعراب در پيش بگيرد و آنچه اشغال كرده است، پس بدهد.

 



يك ايراني خودروي رئيس جمهور را خريد

يك ايراني خريدار خودروي رئيس جمهور است و عصر ديروز در مراسمي ويژه خودرو را تحويل گرفت.
به گزارش برنا، يك ايراني با پرداخت بيش از 2 ميليارد و 500ميليون تومان خودروي شخصي دكتر محمود احمدي نژاد را كه به منظور تامين مسكن معلولان به مزايده گذاشته شده بود را خريد.
خودروي شخصي دكترمحمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان پس از يك هفته نمايش در نمايشگاه خودروهاي كلاسيك در منطقه آزاد اروند عصر روز سه شنبه، با مشخص شدن برنده مزايده به وي واگذار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14