(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12  اسفند 1389- شماره 19878

جهادي ماندگار
شاعران در شب شعر قطار دلتنگي نيشابور سوگنامه سرودند
مهربان، نگيني در بهشت آذربايجان
پژواك
رونمايي از كتاب اشعار شعراي لرستان
نوزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس در يزد برگزار شد
تئاتر ولپن در نيشابور به روي صحنه رفت
نمايش فيلم هاي جشنواره نماز و نيايش در اسفراين
در سال آينده انجام مي شود كمك 10 ميليارد ريالي به مساجد تبريز
فرماندار گنبدكاووس: ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزي ضروري است
اعلام نفرات برتر فراخوان آثار «نسل بيدار چشم هايي كه هرگز نمي خوابند...!»
مانه و سملقان سرزمين بكر و ناشناخته
تجليل از 25 زنده نام تبريزي
معاون برنامه ريزي استانداري مازندران: هزينه در حوزه كتاب و فرهنگ بهترين نوع سرمايه گذاري است
فرهنگ سازي در پياده رو
استان مازندران6 هزار نيروي قرآني دارد



جهادي ماندگار

اختصاص هفته اي به نام نيكوكاري درصفحات تقويم كشورمان فرصت مناسبي است تا آنان كه دستان پرمهرشان به دهانشان مي رسد و دنبال فرصتي براي اداي دين به همنوعان خود هستند، آستين بالازده و به اندازه وسع خود در اين جشن خوبي ها سهيم باشند.
قطعاً حضور افراد برخوردار از او توان مالي در اين جشن مي تواند ضمن كاستن بخشي از فقر، محروميت و مشكلات مادي در جامعه داراي آثار معنوي فراواني نيز باشد.
وقتي آحاد در برابر مشكلات و مصائب ديگران احساس تكليف مي كنند و در اين جهاد مالي كه در قرآن بر جهاد با جان سبقت گرفته حضور پيدا مي كنند يعني محبت، مهرباني و شريك بودن در سرنوشت ديگران و در يك كلام احساس مسلماني و انسانيت در جامعه ريشه دوانده است.
لذا چنانچه در جشن نيكوكاري شاهد حضور مراكز و نهادهاي اجتماعي مانند كميته امداد امام خميني، صدا و سيما، آموزش و پرورش و... هستيم اين حضور نبايد منجر به نوعي نگاه سازماني و دولتي به اين جشن عظيم معنوي شود و حضور آزادانه مردم را كم رنگ كند، در اين جشن بايد محور مردم باشد و حضور آحاد جامعه را بايد به فال نيك گرفت.
هر چند تقسيم شادي ها به اين روش گام اساسي و مؤثري در حل معضلات ريشه دار اجتماعي نيست و نبايد حل مشكلات اقتصادي جامعه به اين نوع جشن ها واگذار كنيم اما حضور مردم از هر نوعي در كارهاي نيك و توصيه شده از سوي دين مقدس اسلام ارزشمند است.
محمد رضا فرجي - خبرنگار كيهان در ساري

 



شاعران در شب شعر قطار دلتنگي نيشابور سوگنامه سرودند

نيشابور- خبرنگار كيهان:
شاعران خراساني اشعار خود را در هفتمين سالگرد فاجعه انفجار قطار نيشابور در شب شعر «قطار دلتنگي» تقديم پرستوهاي عاشق در هجوم آتش و دود كردند.
دبير شب شعر قطار دلتنگي با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: شب شعر قطار دلتنگي به پاس جانفشاني هاي حدود 50 نفر بزرگمردان ادارات مختلف اين شهرستان برپا شده كه در راه خدمت و امدادرساني به حادثه ديدگان برخورد دو دستگاه قطار در ايستگاه خيام نيشابور آسماني شدند.
خدابخش صفادل گفت: اين جلسه ادبي براي چهارمين سال پياپي از سوي، شوراي اسلامي و شهرداري، آتش نشاني و همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور برگزار شد.
وي عنوان داشت: دراين جلسه شاعران ميهمان حجت الاسلام والمسلمين سيدمسلم موسوي، حجت الاسلام رجاء، هاشم رضازاده، بني اسدي، سيدحمزه موسوي و سيدحسن مبارز از مشهد، علي رضواني و رضا صحرايي از سبزوار، تكتم درم از فيروزه و علي رضا بديع، غلامعلي عسگري، معصومه سادات شاكري، مرضيه بيگم حسيني، رودابه باقري، عفت خادمي، مريم عمارلو، فرشته خانلقي، مهديه ايرواني، مليحه قاضي، زهرا شرفي، قاسم رضادوست، احمد باغيشني، فرهاد وحدتي، مجتبي صالح آبادي، مهدي ابوصالحي و زهرا خداشناس از نيشابور به قرائت اشعار و سوگنامه هاي خود پرداختند.
وي خاطر نشان كرد: مسئولين نيشابور نسبت به احداث تنديس و يادماني در يكي از ميادين اين شهر به پاس خدمات و جانفشاني اين عزيزان اقدام نمايند.
شايان ذكر است در فاجعه قطار نيشابور كه روز 29 بهمن سال 1382 در نزديكي ايستگاه خيام در 17 كيلومتري اين شهر رخ داد و 460 نفر زخمي 295 نفر به ديدار حق شتافتند و آسماني شدند.

 



مهربان، نگيني در بهشت آذربايجان

مهربان- خبرنگاركيهان:
منطقه مهربان با 3 شهر مهربان، شربيان و دوزدوزان و 3 بخش بزرگ آلان، برآغوش و اردلان و شربيان با 36 روستاي تابعه، يكي از مناطق تاريخي استان آذربايجان شرقي است كه داراي ذخاير و منابع عظيم خدادادي و معادن فراوان است.
محصولات عمده مهربان غلات، حبوبات و سيب زميني مي باشد. مهربان از شهرك هاي قديمي حومه تبريز است و در وقفنامه رشيدي كه از طرف خواجه رشيدالدين فضل الله همداني درقرن هشتم هجري تنظيم شده است، به صورت مهربان قيد شده است و اين امر نشان مي دهد كه در روزگاران قبل از قرون هفتم و هشتم هجري نيز مهربان از عمران و آباداني بهره مند بوده است. مطابق با اسنادي كه در آرشيو اسناد ملي شمال غرب كشور در تبريز موجود است. مهربان درسال 1135هجري قمري توسط شاه طهماسب دوم صفوي مصالحه شده است. اين سند داراي اطلاعات ارزشمند تاريخي در زمينه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و جغرافيايي است، به طوري كه هر فرازي از آن نكته بارزي را از يك دوره تاريخي مربوطه براي محققان و علاقه مندان پژوهش آشكار مي سازد. به علاوه جمله اي به خط شاه طهماسب دوم در حاشيه اين مصالحه نامه وجود دارد كه شايد منحصر به همين سند باشد.
مهربان داراي ابنيه تاريخي متعددي است كه دراين جا به اختصار به چند مورد اشاره مي شود اميد است كه مورد پسند گردشگران نوروزي كه به اين ديار سفر مي كنند واقع شود.
1- مسجد تاريخي اسنق در داخل روستايي به همين نام و در هفت كيلومتري شرق مهربان كه تاريخ احداث آن به قرن هشتم هجري برمي گردد.
2- مسجد جمال آباد در 6 كيلومتري شمال مهربان و در روستايي به همين نام كه گفته مي شود اين مسجد به دستورامام حسن مجتبي ساخته شده است.
3- داش بولاق
داش بولاق نام چشمه اي است كه در ارتفاعات شهرمهربان درحدفاصل اكوزداغي و حاج علمدار واقع شده است كه در طول سال آب آن خشك نمي شود و هميشه در مسير گوي دره جاري است و كوه ككيللي قيه مشرف به همين چشمه مي باشد.
4- چشمه آب معدني اكوزداغي
اين چشمه در كوه اكوزداغي واقع شده كه آب آن در تمام فصول جاريست و يكي از آبهاي بسيار موثر در درمان بيماريهاي كليه است. دامنه هاي اين كوه چشم انداز بي نظيري دارد.
رودخانه كچي چاي مهربان
اين رودخانه از ارتفاعات و كوههاي شمال مهربان كه به ارتفاعات ساوالان مشرف هستند مصدر گرفته و با گذر از روستاها و پستي و بلنديهاي زياد از جنوب شهر مهربان گذشته و درمسير خود با پيوستن به آجي چاي در درياچه اروميه را درپيش مي گيرد.
فرش دستباف مهربان، عروس صنايع دستي ايران
درمنطقه مهربان در استان آذربايجان شرقي، توليد قالي اهميت زيادي دارد و زيباترين قالي ها در مهربان بافته مي شود. ذوق و استعداد هنرمندان مهربان در بافت فرش تجلي وافر يافته است و مي توان گفت كه هيچ هنري به اندازه فرش توسعه و تكامل نيافته است.
فرش مهربان شهرت جهاني دارد و حتي قبل از اسلام فرش در رج 20 به شكل انسان و حيوانات بافته مي شد. نقشه هاي محلي مهربان معروف به نام هاي آبي گل، حاج محرم، افشان، صياد و بيگلر معروف است.
تعداد بافندگان فرش دستباف درمنطقه مهربان بيش از 5 هزار نفر ميباشد و ميزان توليدات ساليانه فرش دستباف درمنطقه مهربان حدود 90 هزارمترمربع مي باشد. ارزش توليدات ساليانه فرش دستباف درمنطقه مهربان بطور متوسط 144 ميليارد ريال برآورد مي گردد. فرش مهربان در قاره آمريكا به كشورهاي آمريكا و كانادا و در كشورهاي اروپايي به آلمان، ايتاليا و اتريش و همچنين كشورهاي حاشيه خليج هميشه فارس صادر مي شود و در نمايشگاههاي بين المللي از جمله هامبورگ و دموتكس و تورنتو كانادا فرش مهربان جايگاه مناسبي دارد.
بهترين، بالاترين و با ارزش ترين امتياز مهربان، خونگرم و مهمان نواز بودن اهالي آن است و بسياري از هموطنان كه از اين شهر تاريخي ديدن نموده اند، در اولين جمله نام زيباي مهربان را شايسته و لايق اهالي باصفا و دوست داشتني اين ديار دانسته و بهترين سوغات و هديه مهربان را برخورد محبت آميز اهالي منطقه مي دانند.

 



پژواك

«سرني» در كاشان به روي صحنه رفت
كاشان- خبرنگار كيهان: اثر نمايشي «سرني» به كارگرداني كوثر سعادت در فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان به روي صحنه رفت.
اين نمايش با اقتباس از كتاب آفتاب در حجاب، نوشته سيد مهدي شجاعي به كوشش گروه هنري شميم ولايت وابسته به كانون فرهنگي هنري نور الزهرا(س) ويژه بانوان اجرا شد.
نمايش سرني با به صحنه درآوردن گوشه هايي از رشادت امام حسين(ع) و يارانش در كربلا و روايت عاشورا از زبان حضرت زينب(س)، حضرت رقيه(س) و امام سجاد(ع) سعي در زنده نگه داشتن محرم و صفر دارد. در اين نمايش مرضيه و عاطفه فقال پور، بهاره كريمي، مهلا صادقي، فاطمه سمسار و ريحانه بلوچ به ايفاي نقش پرداختند.
اجراي نمايش نخودي در كاشان
¤ نمايش «نخودي نگو بلابگو» در فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان به روي صحنه رفت. به گزارش خبرنگار ما، اين اثر نمايشي تركيبي از اجراي صحنه اي و عروسكي است كه به نويسندگي خيام وقار و كارگرداني محسن بلوري اجرا مي شود. در اين نمايش وحيد رضا صادق پور، مرتضي جعفر كاشاني، محمد عباس زاده و فرناز ماجدي سعي كرده اند با ايجاد فضاي مفرح و اجراي صحنه هاي متنوع، مفاهيم و مهارت هاي زندگي در حوزه خانوادگي، اجتماعي و فرهنگي را به كودكان آموزش دهند.
اين نمايش با بخش هاي مختلف و شاد به آموزش برخي از ارتباطات اجتماعي به كودكان از جمله حضور در گروه دوستان مي پردازد.
اجراي برنامه نغمه هاي شيدايي در كاشان
به مناسبت گراميداشت هفته وحدت و ميلاد باسعادت نبي اكرم(ص)، برنامه نغمه هاي شيدايي در فرهنگسراي معراج سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان اجرا شد.
اين برنامه به مدت 3 روز در تالار فرهنگ كاشان با هدف ايجاد لحظاتي شاد، مفرح و معنوي با استفاده از هنر موسيقي با همكاري گروه موسيقي سنتي ملك برگزار شد.
ارسال 218 اثر به جشنواره ترنج خوزستان
دزفول- خبرنگار كيهان: رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول از ارسال 218 اثر به دبيرخانه جشنواره استاني ترنج خوزستان با ميزباني اين شهرستان خبر داد. «حسن پوركياني» افزود: اين آثار اكنون از سوي چهار داور مرحله مقدماتي در حال بازبيني مي باشند. وي تصريح كرد: جشنواره ترنج مربوط به كانون هاي مساجد استان بوده و به هنرهاي تجسمي اختصاص دارد. پوركياني گفت: اين ششمين جشنواره استاني ترنج در خوزستان محسوب مي شود كه امسال به ميزباني دزفول و در مجتمع سينمايي اين شهرستان برگزار خواهد شد.
وي افزود: جشنواره استاني ترنج 5 موضوع عكس، گرافيك، طراحي و نقاشي، خوشنويسي و كاريكاتور را شامل مي شود و آثار برگزيده اين جشنواره به مرحله كشوري راه خواهند يافت.
انتقاد از عدم افتتاح كتابخانه
آمل- خبرنگار كيهان: محمد محمدي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آمل با بيان اينكه براي تجهيز و نوسازي مجتمع هاي فرهنگي و هنري آمل بالغ بر 370 ميليون ريال هزينه شده درخصوص عدم افتتاح كتابخانه شهر دابودشت افزود: از 2 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده براي كتابخانه شهر دابودشت تاكنون فقط 600 ميليون ريال آن اختصاص يافته و متأسفانه پيمانكار اين پروژه هم در زمان بندي پروژه كم كاري كرده است.

 



رونمايي از كتاب اشعار شعراي لرستان

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي در خرم آباد كتاب «زيست درمن جمعي» حاوي آثار شعراي لرستان پيرامون دفاع مقدس رونمايي شد.
در اين مراسم كه جمعي از اساتيد، شعرا و نويسندگان حضور داشتند سرهنگ ناصر فريدمدير كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس لرستان، گفت: اين كتاب برگرفته از آثار چند دوره شعراي لرستان است كه نقش مؤثر در ارتقاء كيفي آثار شعرا خواهد داشت.
در اين مراسم دكتر محمدرضا روزبه نويسنده كتاب «زيست درمن جمعي» با بيان اين مطلب كه بسيار دردآور است كه هنوز شعر لرستان در پهنه شعر امروز كشور فراگير نيست، افزود: اين عرصه از جامعه لرستان همانند عرصه هاي اجتماعي واقتصادي رنج ناشي از محروميت مضاعف را به دوش مي كشد.
وي با تأكيد بر لزوم همدلي و اتحاد در بين نويسندگان و هنرمندان لرستان، خواستار حمايت از آنان و برپايي كارگاه هاي آموزشي براي ارتقاء بنيه علمي اين قشر شد.

 



نوزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس در يزد برگزار شد

يزد- خبرنگار كيهان:
نوزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس با حضور بيش از 200 شاعر برتر حوزه دفاع مقدس در شهر يزد آغاز به كار كرد.
مديركل حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس استان با اعلام اين خبر گفت: اين كنگره به مدت 3 روز از سوم تا پنجم اسفند سال جاري در چهار محور شعر دفاع مقدس، شعر دفاع مقدس با بهره گيري از مضامين عاشورايي، شعر مقاومت ملل با نگاه ويژه به انتفاضه فلسطين و مردم لبنان و شعر كودك و نوجوان با گرايش دفاع مقدس برگزار شد.
علي هژبري افزود: تجليل از حجت الاسلام ذكريا اخلاقي، شاعر پيشكسوت دفاع مقدس، تجليل از خانواده هاي شهيدان محمد منتظر قائم و عباس عاصي زاده به عنوان نمادهاي ايثار و پايداري مردم يزد در دوران دفاع مقدس و همچنين تجليل از مقام معنوي حجت الاسلام بهجتي و گلدون، از جمله برنامه هاي شاخص اين كنگره بودند. گفتني است حضور شاعران پيشكسوت نظير حميد سبزواري از ويژگي هاي اين كنگره به شمار مي رود.

 



تئاتر ولپن در نيشابور به روي صحنه رفت

نيشابور- خبرنگار كيهان:
نمايش «ولپن» نوشته نمايشنامه نويس مشهور بن جانسون با كارگرداني هنرمند تئاتر نيشابور استاد جواد گنجي در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور به روي صحنه رفت.
مسئول دبيرخانه شوراي نظارت بر نمايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق گفت: هنرمندان تئاتر نيشابور طي ساليان گذشته با دستمايه قرار دادن آثار متفاوت و بخصوص كلاسيك جهان باعث آشتي تماشاگران با اين هنر شده و تمام سلايق را در سالن هاي تئاتر مي توان مشاهده كرد و اينكه نمايش «ولپن» را كه نوشته نمايشنامه نويس مشهور انگليسي «بن جانسون» است با كارگرداني هنرمند نام آشناي تئاتر نيشابور «استاد جواد گنجي» به روي صحنه رفت.
غلامرضا سلامتي افزود: در نمايش «ولپن» هنرمندان نام آشناي تئاتر نيشابور: ماشاء الله حصيرباف، داريوش روشن ضمير، حميد غلامي، عليرضا منفردي، داريوش صالح آبادي، مهديه عليمردان، مجتبي حسيني، جلال گداخته و علي صالح آبادي به ايفاي نقش پرداخته اند.
سلامتي به داستان اين نمايش پرداخت و بيان داشت: ولپن داستان مردي روباه صفت است كه راه ثروتمند شدن را در نيرنگ و سركيسه كردن افراد طماع ديگري چون خودش ديده است و در اين راه مشكلاتي گريبان گير وي مي شود.
وي درباره «بن جانسون» نمايشنامه نويس مشهور انگليسي كه هم دوره ويليام شكسپير بوده است گفت: بن جانسون با اينكه داراي آثار مهمي است ولي همانند شكسپير كمتر به شهرت رسيده است وليكن نمايشنامه هاي او بارها در انگلستان و ديگر كشورهاي جهان به روي صحنه تئاتر رفته است و از ديگر آثار او مي توان به كيمياگر و خوشگذراني هاي سينتا اشاره كرد.

 



نمايش فيلم هاي جشنواره نماز و نيايش در اسفراين

اسفراين- خبرنگار كيهان:
فيلم هاي چهارمين جشنواره سراسري نماز و نيايش از نگاه دوربين همزمان با سراسر كشور در اسفراين به نمايش گذاشته شد.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين با اعلام اين خبر گفت: اين اقدام به همت انجمن سينماگران جوان اسفراين و با همكاري انجمن سينماي جوانان بجنورد صورت گرفت كه مورد استقبال اعضاي انجمن و علاقه مندان به هنر فيلمسازي قرار گرفت.
حسين هلاكوئي افزود: نعمت بي نظير نماز و نيايش براي تامين نيازهاي معنوي و فكري انسانها فرصت گرانبهايي است و طبق فرموده پيامبر اكرم(ص)، نماز نور الهي، زينب اسلام و چراغ قلب مؤمنان است. وي ادامه داد: اگر از انديشه، كلام و سيره ائمه اطهار(ع) و مطالعه آثار ارزشمند و آثار فرهنگي هنري كه با مضمون نماز و نيايش توليد شده اند در زندگي ما استفاده نشود در بدست آوردن توشه هاي سعادت و كمال براي دنيا و آخرت تاثير فراوان دارد.

 



در سال آينده انجام مي شود كمك 10 ميليارد ريالي به مساجد تبريز

تبريز - خبرنگار كيهان:
در سال آينده 10 ميليارد ريال براي كمك به مساجد تبريز در نظر گرفته شده كه به مساجد شهر، داده مي شود.
رئيس شوراي اسلامي تبريز با اعلام اين خبر گفت: شهرداري تبريز به منظور احداث مستقيم مسجد در شهر، برنامه اي ندارد ولي كمك به مساجد و حمايت از اين اماكن مقدسه، جزو وظايف همه است و سعي مي شود از اين راه، بخشي از مشكلات مساجد حل شود.
شهرام - دبيري اسكويي با تاكيد بر اين كه تبريز شهري قديمي و پر از جذابيت هاي مختلف مي باشد، خواستار معرفي اصولي و جدي فرصت هاي گردشگري تبريز در كشور و دنيا شد.
شهرام دبيري اسكويي سپس خاطرنشان كرد: با توجه به وضعيت توريسم و تقويت آن در تبريز، مي توان فعاليت هاي سودمندتري ارايه كرد.
وي افزود: صنعت توريسم، يك صنعت پر منفعت و در آمدزا است.
وي در عين حال خواستار توجه به نيازهاي شهري شد و در اين خصوص گفت: سرويس بهداشتي در تبريز، به حد كافي و موردنياز وجود ندارد.

 



فرماندار گنبدكاووس: ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزي ضروري است

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
اعضاي ستاد دائمي سفر بايستي با بسيج تمامي امكانات، شرايط را براي حضور مسافران و گردشگران نوروزي در شهرستان گنبدكاووس فراهم كنند.
فرماندار شهرستان گنبدكاووس در جلسه ستاد تسهيلات سفر اين شهرستان گفت: نظافت و پاكيزگي شهرها و روستاها، تفرجگاهها و بوستان هاي اصلي و محلي شهر، مساجد بين راهي و اماكن زيارتي، ورودي هاي شهر و روستاها، جايگاه هاي سوخت و مكان اسكان مسافران و نيز نظارت جدي بر قيمت كالاها و خدمات از جمله وظايف مهم مسئولان كميته هاي 7 گانه ستاد تسهيلات سفر اين شهرستان مي باشد.
غلامعلي سوسرايي همچنين با اشاره به ارسال پرونده برج قابوس به يونسكو جهت ثبت جهاني اين اثر تاريخي، بر لزوم همكاري و مشاركت مردم و مسئولان جهت رفع برخي موانع ثبت جهاني اين برج تاكيد كرد.
وي همچنين از جانمايي محل ساختمان پليس راه اين شهرستان خبر داده و گفت: ساختمان پليس راه در محور ترانزيتي «گنبدكاووس- اينچه برون» احداث مي شود.
«قدرت شاكري»، سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گنبدكاووس نيز در اين جلسه گفت: در ايام نوروز 90 براي برپايي چند نمايشگاه كتاب و صنايع دستي و نيز يك نمايشگاه «خزندگان» در بوستان هاي اصلي شهر گنبدكاووس برنامه ريزي شده است كه با همكاري شهرداري اين امر محقق خواهد شد.
وي همچنين افزود: در ايام نوروز 89، 60 هزار و 112 نفر از برج قابوس، 3836 نفر از شهر باستاني جرجان، 148 هزار و 700 نفر از 3 تالاب بين المللي گنبدكاووس بازديد كردند.
«نبي الله آخوندي» مدير آموزش و پرورش گنبدكاووس نيز در اين جلسه از پيش بيني 150 اتاق و كلاس درس مجهز به امكانات اوليه زندگي، براي اسكان مسافران نوروزي در مدارس نوساز اين شهرستان خبر داد.

 



اعلام نفرات برتر فراخوان آثار «نسل بيدار چشم هايي كه هرگز نمي خوابند...!»

ساري- خبرنگار كيهان:
مسئول اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان مازندران گفت: نفرات برتر فراخوان آثار «نسل بيدار، چشم هايي كه هرگز نمي خوابند» اعلام شد.
صابر قرباني به كيهان گفت: نسل نوجوان و جوان امروز با پيروي از فرمايشات امام خميني و رهبر معظم انقلاب اسلامي در مقابل هرگونه توطئه و نقشه شوم دشمنان نظام و انقلاب، از خود هوشياري و بيداري نشان داده است.
وي خاطر نشان كرد: اين فراخوان با هدف اهتمام به فرامين و راهبردهاي رهبر معظم انقلاب درخصوص جريان جنگ نرم دركشور، شناخت ابزارها و ترفندهاي جنگ نرم دشمنان و نيز شناخت و به كارگيري ابزارهاي مقابله با آن در جبهه فرهنگي و مقابله همه جانبه با جنگ نرم برگزار شده است.
مسئول اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان مازندران به موضوعات 7 گانه اين فراخوان اشاره كرد و افزود: نقش بصيرت در مقابله با جنگ نرم، نقش ولايت و رهبري در مقابله با جنگ نرم، جايگاه رسانه و منابع فرهنگي در جنگ نرم، نقش و جايگاه سنگر مدرسه در مقابله با اثرات جنگ نرم، نقش پايگاه خانواده در پذيرش و مقابله با اثرات جنگ نرم، نقش و رسالت عنصر دانش آموزي در مقابله با اثرات جنگ نرم و نقش دين داري و ميهن دوستي در مهار براندازي نرم از موضوعات فراخوان بوده است.
قرباني در ادامه گفت: تعداد 154 اثر در موضوعات 7 گانه به دبيرخانه استاني آن رسيده است كه بعداز سه نوبت داوري آثار نفرات برتر بخش فرهنگيان و بخش دانش آموزي معرفي شدند.
گفتني است، جوايز آثار منتخب به همراه لوح تقدير از سوي دبيرخانه مركزي به آدرس نفرات برتر ارسال مي شود.

 



مانه و سملقان سرزمين بكر و ناشناخته

مانه و سملقان- خبرنگاركيهان:
شهرستان مانه و سملقان به عنوان دروازه ورودي استان خراسان شمالي با 6هزار كيلومترمربع وسعت و 3بخش مركزي، مانه، و سملقان با جمعيتي بيش از يكصدهزار نفر شامل 86درصد شيعه و 14درصد اهل تسنن ، به شغل كشاورزي، دامداري، مشغول زندگي هستند.
شهرستان مانه و سملقان از سمت غرب همجوار با استان گلستان كه همه ساله در ايام تعطيلات خصوصاً تعطيلات نوروز شاهد تردد بيش از 12ميليون زائر امام هشتم و مسافر مي باشند.
جاذبه هاي ناشناخته و روستاهاي سرسبز و طبيعت زيباي اين شهرستان كه با مردماني خون گرم و مهمان نواز همراه گشته است زيبايي هاي اين شهرستان را دو چندان كرده در صورت توجه به شهرستان مانه و سملقان بدون شك اين شهرستان مي تواند به عنوان يك قطب صنعتي و گردشگري در استان و حتي كشور مطرح باشد.
شهرستان مانه و سملقان با وجود آبشارهاي متعدد و طبيعت بكر و سرسبز اين شهرستان از توانمندي هاي بسيار بالايي برخوردار است كه در اين خصوص خاك حاصل خيز با متوسط 250ميلي متر بارندگي اين منطقه را به عنوان قطب كشاورزي و دامپروري خراسان شمالي درآورده است.
فرماندار مانه و سملقان در اولين جلسه ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي گفت: اين ستاد از 14كميته تشكيل شده است.
سيدمحمدرضا هاشمي افزود: در راستاي معرفي توانمندي هاي شهرستان مانه و سملقان در حاشيه جاده آسيايي نمايشگاه محصولات كشاورزي صنايع دستي درحد 15 غرفه راه اندازي تا مسافران و زائران امام هشتم(ع) از گوشه كنار ايران اسلامي به عنوان معرف در شهرستان هاي خود باشند.وي در بخش ديگري گفت: راه اندازي بازارچه صنايع دستي در ايام تعطيلات موجب ماندگاري مسافران در شهرستان خواهد شد و از اين طريق شهروندان مي توانند كالاهاي خود را عرضه نمايند.
فرماندار مانه و سملقان در ادامه همچنين با اشاره به جاذبه هاي توريستي و گردشگري شهرستان گفت: روستاهاي دركش، آبشار بيار، دره گاوگول، آب گرم مهمانك، دره سرسبز شيرآباد، جنگل عالمه، مهمتر از همه سد مخزني شيرين دره از استعدادهاي اين شهرستان مي باشد كه بايد مناطق نام برده به زائران و مسافران معرفي شود.
وي در بخش ديگري با اشاره به بناهاي تاريخي و اماكن زيارتي در اين شهرستان اظهار داشت بناي تاريخي قلعه خان، بناي تاريخي كليساي اسباخو، امام زاده دلاور، امام زاده سيدابراهيم، از مراكز تاريخي شهرستان مانه و سملقان است.

 



تجليل از 25 زنده نام تبريزي

تبريز- خبرنگار كيهان:
25 زنده نام تبريز، همزمان با رونمايي از بزرگ ترين تابلو موزائيك سنگي جهان، طي مراسمي در تالار وحدت دانشگاه تبريز، شناخته شدند.
محمدحسين مبين، محمدحسين لواساني، كريم مرداني آذر، علي پولاد، علي اصغر شعردوست، منيره پورامير ارسلاني، مهري باقري، چنگيز مهدي پور، نصير پايه گذار، علي سالك نجاتي، بيوك صباغ، معصومه سپهري، جليل واعظ قراملكي، علي اصغر كوشافر، محمود نوالي، محمدعلي بانان نوجواني، عبدالرضا ميرمحسني، خسرو سليمي نيا، حسن شكوري، ابراهيم حاتمي كيا، صفرعلي الماسي، شكور اكبرنژاد، محمد صادقي مهريار، محمد ساري خاني و حسن حسين خواه مورد تجليل قرار گرفتند و شهرام دبيري اسكويي، رئيس شوراي اسلامي تبريز در سخناني خواستار تجليل از افراد در زمان حيات آنان شد و تأكيد كرد: تجليل از زنده نامان حوزوي و مذهبي، در آينده نزديك انجام خواهد شد و افرادي مانند ستارخان و شهريار، در زمان حيات خود، مورد تجليل واقعي قرار نگرفتند.
اين گزارش حاكي است: دكتر مبين در رابطه با جذاميان، داراي فعاليت هاي ديرينه اي است و «كريم مرداني آذر» از خيرين خوش نام ملي است كه در ساخت و ساز مدارس براي مناطق محروم بطور خانوادگي فعاليت دارد و نيز «دكتر محمدحسين لواساني» از اطبا خوش نام و مردمي است كه جزو زنده نامان تبريز، مورد تقدير قرارگرفتند.
آيين انتخاب زنده نامان تبريز، پس از 2 سال از اولين همايش مشابه آن در سال 87 صورت مي گرفت.

 



معاون برنامه ريزي استانداري مازندران: هزينه در حوزه كتاب و فرهنگ بهترين نوع سرمايه گذاري است

ساري- خبرنگاركيهان:
معاون برنامه ريزي استانداري گفت: دنياي معاصر هزينه در حوزه كتاب و فرهنگ را سرمايه گذاري تلقي كرده است.
ولي الله فرزانه معاون برنامه ريزي استانداري مازندران با اظهار مطلب فوق در جمع برگزيدگان كتاب و كتابخانه هاي عمومي اين استان، سياست راهبردي نظام و به تبع آن انقلاب اسلامي ايران، تقديم انسانهايي آگاه، متفكر، دانشورز و سليم النفس است كه دستيابي به چنين هدف مقدسي جز در سايه توجه جدي به حوزه فرهنگ و سرمايه گذاري در زمينه كتاب و كتابخانه هاي عمومي امكان پذير نيست.
وي در ادامه افزود: تفكر، مطالعه و كتاب از ابزارهاي اساسي براي رشد و توسعه مي باشند و اوج پيشرفت هر ملتي در گرو ميزان توجه آن ملت به مطالعه، كتاب و كتابخانه هاي عمومي است.
فرزانه يادآورشد: شاخص هاي كنوني فرهنگ در بخش كتاب و كتابخانه هاي عمومي در مازندران نيازمند ارتقاء جدي است و براي رسيدن به افق 1404 بايد سالانه در مازندران 20 ميليارد تومان سرمايه گذاري كرد كه دراين زمينه خيران و مردم نيكوكار بايد به ياري دولت بشتابند.
وي با اظهار رضايت از طرح ها و برنامه هاي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان، وجود دغدغه هاي مقدس دراين زمينه را شايان قدرداني دانست و گفت: آشناشدن به واقعيت هاي تلخ كنوني در وجود كمبودهاي فاحش فضا و منابع كتابخانه اي در مازندران هر مسئولي را در قبال تلاش براي جبران خلأهاي موجود وادار به تعامل سازنده و تعيين كننده مي كند و معاونت برنامه ريزي در اين ارتباط انشاءالله به وظيفه ملي و ديني خود عمل خواهدكرد تا شاخص هاي كتاب و كتابخانه هاي عمومي در مازندران ارتقاء يابد و به سطح پاسخگويي به مطالبات به حق مردم خوب و محققان و پژوهشگران اين استان برسد.

 



از نگاه دوربين
فرهنگ سازي در پياده رو

عرضه خدمات فرهنگي در جامعه از جمله خدماتي به شمار مي رود كه مسئولان و مديران بخش هاي مختلف همواره در اظهارات خود به آن تاكيد مي كنند و در آمار وارقام خود نيز به طور برجسته اي آن را نمايش مي دهند. اما اينكه چه كساني، چگونه، كجا و تحت كدام نظارت و مديريتي اقدام به عرضه محصولات و خدمات فرهنگي كنند سؤالات مهمي است كه متأسفانه جواب هاي قانع كننده اي براي آنها زياد به چشم نمي خورد.
استفاده ابزاري از محصولات فرهنگي، عرضه محصولات فرهنگي مغاير با فرهنگ اسلامي ايران، عدم حمايت از خادمان فرهنگ اسلامي، عدم نظارت و كنترل بر محصولات فرهنگي و... از جمله چالش هاي جدي هستند كه رفع و رجوع به آنها توسط مسئولان فرهنگي مي تواند آشفته بازار فرهنگي را در اقصي نقاط كشور به سمت و سوي مشخص هدايت كند.
عكس از علي كفايي مهر- خبرنگار كيهان در بابل

 



استان مازندران6 هزار نيروي قرآني دارد

بابل - خبرنگار كيهان:
مديركل تبليغات اسلامي مازندران از وجود 100 حافظ كل قرآن در استان خبر داد و گفت: استان 6 هزار نيروي قرآني فعال دارد.
حجت الاسلام والمسلمين شكريان گفت: هر ساله بيش از 50 دوره تربيت كادر متخصص قرآني در استان برگزار مي شود و هم اكنون 30 دوره آموزشي قرآني در شهر هاي مختلف مازندران در حال برگزاري است. وي در خاتمه گفت: عمليات اجرائي اولين مركز تربيت معلم شمال كشورنيز با بيش از 30 رشته تخصصي در زمينه هاي قرآني در شهرساري در مساحت 4 هزار و 250 مترمربع در حال اجرائي شدن است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14