(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12  اسفند 1389- شماره 19878

كوتاه اقتصادي
رئيس شوراي رقابت: بانك مركزي براي كنترل بازار طلا و ارز وارد عمل شود
تعيين نرخ سود بانكي باز هم به تعويق افتاد
اجراي 750 پروژه سرمايه گذاري بين ايران و عراق
ممنوعيت پرداخت تسهيلات به چايكاران بدهكار
برگزاري جشنواره گره زرين
عرضه گازوئيل كم گوگرد در جايگاه هاي سوخت
دبير انجمن صنايع نساجي اعلام كرد تامين پنبه ، معضل كارخانجات ريسندگي
700 هزار مورد بازرسي از اصناف
توزيع مرغ گرم در نمايشگاه هاي بهاره كيلويي 2900 تومان
از سال آينده معاملات اوراق بهادار بدون رعايت مفاد برنامه پنجم غيرقانوني است
تعرفه واردات تخم مرغ صفر شد
 افزايش مبادلات تجاري ايران و چين به 30ميليارد دلار



كوتاه اقتصادي

¤ از سوي صندوق تأمين اجتماعي پرداخت عيدي به كاركنان و بازنشستگان تأمين اجتماعي ابلاغ شد.ميزان عيدي كاركنان و بازنشستگان صندوق تأمين اجتماعي طي بخشنامه اي به واحدهاي اجرايي جهت پرداخت ابلاغ شد.شايان ذكر است مبلغ عيدي براساس مصوبه هيئت دولت 3ميليون و 180 هزار ريال است.
¤ يكي از بزرگترين كشتي هاي كانتينري خطوط كشتيراني چين در جهان با ظرفيت 9600 تي اي يو كانتينر در بندر شهيد رجايي پهلوگيري كرد.با پيگيري و مذاكرات شركت تايدواتر با خط كشتيراني كانتينري چين موسوم به CSCL بزرگترين كشتي كانتينري اين شركت در ترمينال شماره 2 بندر شهيد رجايي پهلوگيري كرد.قرار است اين كشتي جمعاً 8000 تي اي يو كانتينر را در بندر شهيد رجايي تخليه و بارگيري كند و تا 24 ساعت ديگر اين بندر را ترك كند.
¤ معاون سازمان خصوصي سازي از تحقق 5/5 هزار ميليارد تومان واگذاري در سال جاري، بررسي برنامه هاي سال آينده اين سازمان توسط هيئت واگذاري و واگذاري نخستين باشگاه فوتبال در سال آينده خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7760 الي 7765، 7750 الي 7753، 7705 الي 7708، 736ـ الي 7737 و 4480 الي 4487 از روز جمعه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. همچنين پيش شماره هاي 5513، 5514، 5570 الي 5579، 2240 الي 2243، 2217، 2218، از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ با حكم علي نيكزاد سرپرست وزارت راه و ترابري، رضا پيل پايه قائم مقام وزارت راه و ترابري شد.در اين حكم آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجربيات ارزنده جنابعالي در عرصه هاي مختلف اجرايي و مديريتي به موجب اين حكم به سمت قائم مقام وزارت راه و ترابري منصوب مي شويد.
¤ در پي رايزني و تعاملات تعاوني اعتبار صالحين با بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اين مجموعه پس از احراز شرايط قانوني به مؤسسه اعتباري تبديل شد.مؤسسه اعتباري صالحين ضمن اعلام اين خبر از تبديل تعاوني اعتبار صالحين به مؤسسه اعتباري به عنوان مهمترين برنامه بلندمدت مؤسسه ياد و اعلام كرد: با اخذ اين مجوز و به تبع آن رفع برخي از محدوديت هاي اعمال شده از سوي بانك مركزي و همچنين سياستگذاري ها و برنامه ريزيهاي انجام شده، دامنه ارائه خدمات اين مؤسسه در آينده افزايش خواهد يافت.نام «موسسه اعتباري صالحين» به عنوان يكي از مؤسسات اعتباري قانوني در سايت بانك مركزي اعلام شده است.
¤ طرح «مديريت ارتباط با واحدهاي صنعتي» از ابتداي سال آينده به اجرا درمي آيد.وزارت صنايع و معادن، هدف از اجراي اين طرح را در اختيار گذاشتن اطلاعات صنعتي به فعالان اين بخش، با توجه به نيازهاي اطلاعاتي آنها براساس اطلاعات موجود و قابل دستيابي در دفتر آمار و فرآوري داده هاي وزارت صنايع و معادن، ذكر كرده است.
¤ اولين همايش «نقش آموزش در پيشرفت صنعت هوانوردي» توسط دانشكده صنعت هوانوردي شركت فرودگاه هاي كشور برگزار مي شود.بنابر گزارش روابط عمومي شركت فرودگاه هاي كشور اين همايش روز 16 اسفند ماه در محل اين دانشكده در تهران، فرودگاه مهرآباد، خيابان معراج، مركز آموزش عالي هوانوردي و فرودگاهي كشور برگزار خواهد شد.

 



رئيس شوراي رقابت: بانك مركزي براي كنترل بازار طلا و ارز وارد عمل شود

رئيس شوراي رقابت ضمن تشريح دلايل وضعيت موجود بازار طلا و ارز خواستار دخالت بانك مركزي براي كنترل بازار داخلي شد.
جمشيد پژويان در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به اينكه بخشي از نوسانات بازار داخلي طلا مرتبط با بازارهاي جهاني است، تصريح كرد: بخشي از ارتباط طلا و دلار در داخل اقتصاد ايران بابت قابليت تبديل است؛ زماني كه قيمت طلا در بازار جهاني افزايش پيدا كند بايد همان تعادل بين طلا و دلار در ايران حفظ شود.
اين كارشناس بانكي وضعيت موجود در بازار ارز را نامطلوب دانست و گفت: اختلاف 100 توماني دلار رسمي و آزاد به معناي لزوم دخالت بانك مركزي است؛ بانك مركزي بايد هرچه سريعتر يا نرخ ارز رسمي را به نرخ بازار آزاد نزديك كند و يا از طريق عرضه دلار نرخ بازار آزاد را پايين بياورد و به نرخ رسمي نزديك كند.
رئيس شوراي رقابت درباره تأثير افزايش سفرهاي خارجي بر نوسانات و اختلاف قيمت دلار رسمي و آزاد، بيان كرد: اين مورد هم مي تواند باعث اختلاف قيمت شود ولي درحد زياد و اين مورد مهمترين و اصلي ترين دليل وضعيت موجود به حساب نمي آيد.
وي اضافه كرد: البته تعداد زيادي از مردم در ايام نوروز به سفرهاي خارجي آن هم جاهاي گران نمي روند يعني همان ارز مسافري (ارز رسمي) براي تامين نيازهاي اين گروه كفايت مي كند.
به گفته پژويان، انتظار افزايش قيمت دلار با تقاضاي عمده از طريق مسافرت هاي نوروزي به اندازه تأثير واردات كالاهاي خارجي دراين ايام نيست.
اين كارشناس اقتصادي در مورد احتمال بازگشت دلار به وضعيت چند ماه قبل و ايجاد بازار سياه دراين بخش، گفت: وضعيت نامطلوب فعلي و اختلاف 100 توماني دلار رسمي و آزاد همين معنا را دارد يعني اگر بانك مركزي وارد عمل نشود مجددا بازار سياه دلار شكل خواهد گرفت.
رئيس شوراي رقابت گفت: در صورتي كه بانك مركزي بخواهد به هر دليلي ارز را به صورت محدود در اختيار صرافي ها قرار دهد موجب ايجاد صف هاي طولاني و كاذب خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه اختلاف 100 توماني رانت خوبي براي خيلي از افراد به حساب مي آيد، درباره دلايل ارتباط نوسانات دلار و طلا در بازارهاي داخلي، تصريح كرد: در ايران ارز رسمي به صورت محدود در اختيار افراد قرار مي گيرد و عده اي هم اين تمايل را دارند كه با پايين آمدن قيمت، ارزها را به دلايلي مانند سرمايه گذاري خارج كنند.
اين كارشناس اقتصادي در بخش ديگري از سخنان خود در ارتباط با وجود حباب در بازار داخلي طلا، گفت: كلمه «حباب» در تمام بازارها به كار نمي رود، حباب در بازارهايي است كه قيمت ها به صورتي افزايش پيدا كند كه انطباق با ارزش واقعي آن كالا ندارد. معمولا حباب در بازار سرمايه (بورس) به كار مي رود چرا كه در بورس ارزش سهام واقعا بايد با ارزش بنگاه يا شركتي كه سهام آن خريد و فروش مي شود.
پژويان گفت: به دليل اينكه مردم اطلاعات دقيقي از ارزش واقعي سهام ندارند گاهي موارد سوداگري ها به صورت تصنعي قيمت سهام را بالا مي برد و در آن شرايط مي گويند حباب به وجود آمده است: يعني بين قيمتي كه در بازار سرمايه است و ارزش واقعي سهام فاصله مي افتد.
رئيس شوراي رقابت اضافه كرد: به همين دليل بود كه در دوراني كه حباب در دهه 90 در آمريكا بزرگ شد برخي شركت ها با تقلب سعي در بزرگ نمايي سودهاي خود نمودند تا نشان دهند كه افزايش ارزش سهام آنها واقعي است و بعداز اينكه تقلب آنها رو شد تمام آنها سقوط كردند.
اين كارشناس بانكي ادامه داد: حباب در بازار سكه اشتباه است؛ سكه قيمتي دارد كه بنا به دلايلي بالا و پايين مي آيد از همين رو مي توان در موارد مشابه وضعيت فعلي افزايش موقت طلا و يا دلايل افزايش قيمت طلا را بازگو كرد.
وي در مورد ادامه وضعيت موجود در بازار طلا، گفت: قيمت نفت و طلا در بيرون از اقتصاد ايران تعيين مي شوند هر رويداد جهاني مي تواند اين قيمت ها را تغيير دهند. توان بانك مركزي براي كنترل دلار و طلا به همان مقدار كاربرد ندارد.
پژويان عرضه طلا و دلار را يكي از راهكارهاي موثر براي كنترل قيمت هاي داخلي عنوان و تصريح كرد: عرضه شمش طلا به منظور شكستن قيمت طلا در بازار است؛ خريداران شمش مي توانند با ضرب سكه قيمت هاي بازار را كنترل نمايند.

 



تعيين نرخ سود بانكي باز هم به تعويق افتاد

در حالي كه طبق گفته برخي مقامات بانك مركزي قرار بود اعضاي شوراي پول و اعتبار به بررسي و تصويب سياست هاي نهايي پولي و مالي سال آينده با محوريت تعيين نرخ سود عقود مبادله اي بپردازند، باز هم تعيين بسته سياستي-نظارتي 90 به هفته بعد موكول شد.
جلسه اصلي شوراي پول و اعتبار از ساعت 16 روز سه شنبه با حضور اكثريت اعضا در ساختمان بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با هدف بررسي و تصويب سياست هاي پيشنهادي بانكي و پولي براي سال آينده تشكيل شد.
اين جلسه كه قرار بود هفته گذشته برگزار شود به خاطر مشغله رئيس كل بانك مركزي لغو و به هفته جاري موكول شده بود؛ اطلاعات كسب شده خبرنگار فارس از برخي مقامات بانك مركزي حكايت از تشكيل جلسه روز سه شنبه با هدف بررسي سياست هاي پولي و بانكي سال آينده را داشت ولي آنچه در جلسه مذكور گذشته، غير از اين موارد گزارش شده است.
لازم به ذكر است كه بهمني رئيس و سخنگوي شوراي پول و اعتبار نيز از بررسي سياست هاي بانكي سال بعد در اين جلسه خبر داده بود.
سيدكاظم دلخوش نيز ضمن اشاره به اين جلسه درباره جزئيات جلسه 3 ساعته سه شنبه شوراي پول و اعتبار، گفت: مسائلي از قبيل ميزان تسهيلات پرداختي، سپرده گذاري ها، اوراق مشاركت و همچنين بانكداري الكترونيك به عنوان مباحث اصلي در جلسه شوراي پول و اعتبار مطرح شد.

 



با سرمايه گذاري 250 ميليارد دلاري انجام مي شود
 اجراي 750 پروژه سرمايه گذاري بين ايران و عراق

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با تأكيد بر روابط اقتصادي ميان ايران و عراق گفت: 750 پروژه سرمايه گذاري با برآورد سرمايه 250 ميليارد دلاري براي اجرا ميان ايران و عراق تعريف شده است.
«يحيي آل اسحاق» در يك نشست خبري افزود: عراق سالانه 50 تا 60 ميليارد دلار واردات دارد كه ايران بايد از اين رقم، سهم شايسته تري داشته باشد؛ چرا كه بازار عراق عليرغم تمامي مزيت هايي كه براي ايران دارد، يك بازار كاملاً اقتصادي است و متأسفانه ايران هنوز نتوانسته جايگاه واقعي خود را در آن پيدا كند.وي تصريح كرد: در حال حاضر ايران با عراق 8 ميليارد دلار گردش مالي دارد كه در مقايسه با رقبا قابل قياس نيست. البته همين اندك تعاملات نيز به شكل مديريت شده شكل نمي گيرد و به صورت پراكنده است و گاه يك تاجر ايراني، رقيب تاجر ديگري از كشورمان در عراق مي شود.به گفته آل اسحاق، روابط بانكي ميان ايران و عراق يكي از اركان اصلي توسعه روابط اقتصادي دو كشور است كه براين اساس، چگونگي تضمين و ضمانت، پشتيباني مالي از جانب بانك ها و بيمه ها بايد صورت گيرد. البته حدود يك ميليارد دلار پروژه براي اجرا از سوي ايراني ها در عراق تعريف شده بود كه متأسفانه به دليل روشن نبودن برخي ضوابط بانكي و بروز مسائل مختلف، نتوانستيم آن را عملياتي كنيم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه سهم عراق از صادرات 45 ميليارد دلاري مد نظر معاون اول رئيس جمهور براي تحقق در سال آينده چيست، گفت: از اين رقم قرار بر اين است كه 10 ميليارد دلار از طريق تركيه تأمين شود، اما به نظر مي رسد عراق نيز در گام اول مي تواند تا 5 ميليارد دلار از ايران واردات داشته باشد، البته با توجه به پتانسيل هاي موجود عراق مي تواند تا 20 ميليارد دلار نيز از ايران واردات داشته باشد.
به گفته مسئولان بانكي، شعب چند بانك دولتي و خصوصي ديگر بزودي در عراق بازگشايي مي شود.

 



ممنوعيت پرداخت تسهيلات به چايكاران بدهكار

سرپرست سازمان چاي كشور با بيان اينكه براساس مصوبه جديد بانك مركزي كشاورزاني كه به سيستم بانكي بدهي داشته باشند اجازه دريافت تسهيلات ندارند، گفت: براساس اين مصوبه، 90درصد چايكاران نمي توانند از تسهيلات به زراعي باغات استفاده كنند.
علي محرر در گفت وگو با مهر درباره اختصاص وامهاي به زراعي به چايكاران گفت: حدود 10ميليارد تومان اعتبار براي به زراعي به چايكاران اختصاص يافته است اما به دليل مشكلات بانكي، اغلب چايكاران نمي توانند از اين اعتبارات استفاده كنند.
وي افزود: براساس ابلاغيه جديد بانك مركزي چايكاراني كه تا پيش از اين مطالبات معوق خود را نپرداخته باشند اجازه استفاده از تسهيلات هيچ يك از بانكها را ندارند.سرپرست سازمان چاي كشور تعداد چايكاراني را كه نمي توانند از تسهيلات بانكها استفاده كنند 90درصد از كل چايكاران دانست و گفت: حدود 90درصد از كشاورزان با مشكل معوقه هاي بانكي روبرو هستند و بنابراين تعداد زيادي از آنها نمي توانند از تسهيلات به زراعي باغات چاي استفاده كنند.سرپرست سازمان چاي كشور با انتقاد از شرايط جديد بانك مركزي، گفت: چايكاران در حال به زراعي باغات چاي هستند و به انتظار تسهيلات بانكي نمي مانند.
وي درباره اعلام قيمت خريد تضميني چاي از سوي دولت اظهار داشت: از يك ماه قبل به ما اعلام كردند كه قيمت خريد تضميني را تعيين مي كنند اما هنوز خبري نشده است.
محرر با بيان اينكه قيمت پيشنهادي سازمان كمي از قيمت سال گذشته بيشتر است، افزود: پس از تصويب و ابلاغ قيمت جديد، برگ سبز چاي خريداري مي شود.

 



برگزاري جشنواره گره زرين

21 نفر افراد برتر در 16 رشته مختلف هنر - صنعت فرش در جشنواره گره زرين مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
فيصل مرداسي، رئيس مركز ملي فرش ايران از برگزاري چند مراسم براي قدرداني از فعالان حوزه فرش خبر داد و گفت: روز شنبه 14 اسفندماه مراسم تجليل برگزار مي شود كه در قالب آن از پيشكسوتان اين صنعت تقدير مي شود.
به گفته مرداسي، در اين جشنواره از 21 نفر افراد نمونه در 16 رشته مختلف قدرداني خواهد شد.

 



از سال آينده صورت مي گيرد
عرضه گازوئيل كم گوگرد در جايگاه هاي سوخت

معاون وزير نفت از عرضه گازوئيل كم گوگرد در جايگاههاي سوخت از سال آينده خبر داد.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر با اشاره به راه اندازي طرحهاي جديد پالايشگاهي و امكان توليد فرآورده هاي نفتي با استاندارد يورو 5 اتحاديه اروپا، گفت: براين اساس از سال آينده با تكميل و راه اندازي پروژه هاي نفتي امكان عرضه بنزين و گازوئيل كم گوگرد در جايگاههاي سوخت فراهم مي شود.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه گازوئيل يورو 5 از 50 پي.پي.ام گوگرد برخوردار است، تصريح كرد: اين فرآورده نفتي قابليت استفاده در خودروهاي سواري پايه ديزلي را دارد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با بيان اينكه با انجام يكسري اقدامات در سطح جايگاه ها مي توان گازوئيل كم گوگرد را در كنار بنزين و سي.ان.جي در تمامي جايگاههاي درون و برون شهري عرضه كرد، اظهار داشت: مطابق با برنامه زمان بندي حداكثر تا شهريور ماه سال آينده عرضه اين سوخت جديد در جايگاهها آغاز خواهد شد.
وي درباره ميزان ظرفيت توليد گازوئيل كم گوگرد و يورو 5 تصريح كرد: در حال حاضر 5 طرح توسعه و بهينه سازي در پالايشگاههاي لاوان، تهران، آبادان، اصفهان و شازند امام خميني در مراحل مختلف طراحي تا راه اندازي قرار دارند.ضيغمي با اعلام اينكه با بهره برداري نهايي از اين 5 طرح در مجموع ظرفيت توليد گازوئيل يورو 5 ايران بيش از 18 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد، بيان كرد: شركتهاي خودروساز بايد مطابق با اين ظرفيت توليد گازوئيل كم گوگرد ساخت و توليد خودروهاي پايه گازوئيل سوز را آغاز كنند.
اين مقام مسئول همچنين با تاكيد بر اينكه با راه اندازي فاز اول طرح توسعه پالايشگاه شازند و پروژه بنزين سازي پالايشگاه آبادان در مجموع حدود 7 ميليون ليتر به توليد بنزين كشور افزوده مي شود، خاطرنشان كرد: پيش بيني مي شود تا پايان فروردين ماه سال آينده اين ظرفيت توليد به 10 ميليون ليتر در روز هم قابل افزايش يابد.

 



دبير انجمن صنايع نساجي اعلام كرد تامين پنبه ، معضل كارخانجات ريسندگي

دبير و عضو هيئت مديره انجمن صنايع نساجي ايران گفت: كارخانجات ريسندگي با معضل تامين پنبه براي تداوم فعاليت هاي خود روبرو هستند.
عليرضا حائري با بيان اين مطلب افزود: به دنبال ممنوعيت ثبت سفارش پنبه در اوايل مهرماه سالجاري و اعتراض گسترده واحدهاي نساجي به اين تصميم، معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرده بود در سال جاري 160 هزار تن عرضه پنبه خواهيم داشت.
وي خاطرنشان كرد: نياز صنايع داخلي به پنبه در سالجاري بالغ بر 130 هزار تن است و در نتيجه با استدلال مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، امسال 30 هزار تن پنبه مازاد هم خواهيم داشت.
حائري گفت: به اعتقاد مسئولان وزارت جهاد كشاورزي از ابتداي سال تا زمان محدوديت واردات، 31 هزار تن پنبه وارد كشور شده است و 30 هزار تن نيز در حال ترخيص از گمركات كشور است و 60 هزار تن نيز توليد داخلي داريم كه در نهايت به عدد 160 هزار تن عرضه پنبه در سال جاري مي رسيديم.
وي افزود: در حال حاضر 5 ماه از آن تاريخ و آن اظهارنظر مي گذرد و مشخص شده است كه توليد پنبه داخل بيش از 40 هزار تن نبوده است كه حدود 35 هزار تن آن به فروش رسيده و در حال حاضر نيز فقط 5 هزار تن پنبه در كشور موجود است و اين مقدار تا پايان اسفندماه نيز كافي نخواهد بود. البته اگر صادرات به خارج از كشور انجام نشود.
او ادامه داد: از آن 100 هزار تني هم كه ادعا شده بود در گمركات كشور موجود است و يا ثبت سفارش شده و در حال ورود به كشور است نيز خبري نيست و در حال حاضر كارخانجات ريسندگي با معضل تامين پنبه براي ادامه فعاليت هاي خود روبرو هستند.
حائري افزود: پيش بيني مي شود شش ماهه نخست سال آينده سالي بسيار سخت و بحراني براي واحدهاي ريسندگي و بافندگي سيستم پنبه اي است و موضوع پنبه تمامي فعاليت هاي صنايع نساجي را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
دبير انجمن صنايع نساجي ايران خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه بسياري از واحدهاي ريسندگي به علت كمبود و گراني پنبه، مصرف پنبه خود را كاهش داده و از ساير الياف جايگزين مانند پلي استر استفاده كرده اند و يا اصولا توليد خود را كاهش داده و به سمت توليد نخ هاي ظريف تر كه پنبه كمتري نياز دارد رو آورده اند.
وي تصريح كرد: انتظار مي رود مسئولان وزارت جهاد كشاورزي اعلام كنند عرضه 160 هزار تن پنبه در سال جاري به كجا رسيد و ادعاي خود مبني بر وجود 30 هزار تن پنبه بيش از نياز صنايع نساجي را اثبات كنند.

 



700 هزار مورد بازرسي از اصناف

طي بهمن ماه سال جاري بيش از 700 هزار مورد بازرسي از واحدهاي صنفي توسط واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي سراسر كشور انجام شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شوراي اصناف كشور، براساس آمار و اطلاعات اعلامي از مديرت بازرسي و نظارت، در بهمن ماه سال جاري از بخشهاي خرده فروشي، عمده فروشي، خدماتي، توليدي، انبارها وسردخانه ها، 781 هزار و 569 فقره بازرسي از واحدهاي صنفي سراسر كشور صورت گرفته است، از اين تعداد 37 هزار و 287 مورد منجر به تشكيل پرونده شد كه 28 هزار و 781 فقره شكايت قابل پـيگيري شناخته شده جهت رسيدگي به تعزيرات حكومتي، سازمانها و ادارات ذيربط ارسال شده است.
براساس اين گزارش: از جمع 29 هزار و 679 فقره شكايت دريافت شده، 68 درصد مربوط به بخش كالا و 32 درصد به بخش خدمات اختصاص داشته است، ضمن اينكه از مجموع اين شكايت 13 درصد به صورت حضوري، 64 درصد تلفني و 23 درصد به صورت كتبي بوده است كه14 درصد منجر به رضايت شاكي، 35 درصد متخلف، 44 درصد غيرمتخلف و 7 درصد نيز در دست پيگيري مي باشد.
همچنين آمار فعاليت واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي مراكز استانها در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، بيانگر رشد 3 برابري تعداد بازرسيها مي باشد، ضمن اينكه در اين ماه قيمت اقلامي چون تخم مرغ، ميوه و تره بار، پياز و سيب زميني، برنج ايراني و رب با افزايش چند درصدي روبه رو بوده است، بيشترين تخلفات صورت گرفته در بهمن ماه در حوزه كالا و خدمات مربوط به قند، چاي، شكر، حبوبات، پياز و سيب زميني، خواربار فروشيها، ميوه و سبزي، مرغ، تخم مرغ، گوشت گوساله، كرايه حمل ونقل و تعميرات اتومبيل بوده است و بيشترين عناوين تخلف شامل عدم درج قيمت با 18 هزار و 351 مورد گرانفروشي با 15 هزار و 49 فقره و عدم صدور صورتحساب با 5 هزار و 410 فقره بوده است.

 



توزيع مرغ گرم در نمايشگاه هاي بهاره كيلويي 2900 تومان

كالاهاي كالابرگي، مرغ و تخم مرغ در نمايشگاه هاي بهاره توزيع مي شود.
رئيس شوراي اصناف گفت: كالاهاي كالابرگي در نمايشگاه بهاره توزيع مي شود.قاسم نوده فراهاني در حاشيه مراسم آغاز به كار نمايشگاه عرضه مستقيم در حكيميه تهرانپارس در خصوص اين كه چرا هنوز توزيع تخم مرغ در نمايشگاه بهاره آغاز نشده است، گفت: ما منتظريم تا كاميون هاي توزيع تخم مرغ از راه برسند تا تخم مرغ را كيلويي 1900 تومان در نمايشگاه بهاره عرضه كنيم.
رئيس شوراي اصناف كشور همچنين گفت: براساس اعلام قبلي دستگاه هاي كارت خوان طبق اعلام قبلي در نمايشگاه مستقر شده اند.
وي افزود در نمايشگاه هاي بهاره به هيچ وجه كالاي خارجي عرضه نمي شود و كالاهاي داخلي با كيفيت مناسب و با تخفيف 10 تا 15 درصدي در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا عرضه مي شود.
نوده فراهاني با بيان اين كه بدليل نبود امكانات رفاهي ما شرمنده مردم هستيم، گفت: ما از شهرداري، استانداري و وزارت بازرگاني مي خواهيم تا زميني را در اختيار ما بگذارند تا با سرمايه گذاري اصناف يك نمايشگاه دائمي عرضه كالا و خدمات ايجاد كنيم.
مسعود علي پور معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني تهران نيزدر خصوص توزيع مرغ در نمايشگاه هاي بهاره اظهار داشت: توزيع مرغ گرم به قيمت هر كيلوگرم 2 هزار و 900 تومان در نمايشگاه هاي بهاره تهران آغاز شده است و اين اختلاف قيمت با سطح شهر در واقع يارانه اي است كه سازمان بازرگاني به توليدكنندگان مي دهد تا مرغ را ارزان تر عرضه كنند. وي افزود: امسال قيمت مرغ منجمد و مرغ گرم در نمايشگاه هاي بهاره يكسان است.
معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران در خصوص توزيع سيب و پرتقال شب عيد اظهار داشت: توزيع سيب، پرتقال، نارنگي و كيوي از 25 اسفندماه آغاز مي شود و در زمان توزيع قيمت دقيق آن مشخص مي شود.
وي افزود: بدليل فاصله نمايشگاه بهاره با ايام نوروز و امكان خراب شدن سيب و پرتقال ميوه شب عيد از 25 اسفندماه عرضه مي شود.

 



از سال آينده معاملات اوراق بهادار بدون رعايت مفاد برنامه پنجم غيرقانوني است

از اول فروردين 90 انجام هرگونه معامله اوراق بهادار سهام شركت هاي سهامي عام ثبت شده نزد سازمان بورس، بدون رعايت مفاد ماده 99 قانون برنامه پنجم فاقد اعتبار است.
واحد اداره نظارت بر ناشران بورسي سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعيه اي به همه شركت هاي سهامي عام ثبت شده نزد سازمان اعلام كرد: «به موجب بند «ب» ماده 99 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، مصوب دي 89 مجلس شوراي اسلامي، كه از ابتداي سال 90 لازم الاجرا مي باشد، «معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورس ها و بازارهاي خارج از بورس داراي مجوز و با رعايت مقررات معاملاتي هر يك از آنها حسب مورد امكان پذير بوده و معامله اوراق بهادار مذكور بدون رعايت ترتيبات فوق فاقد اعتبار است.»
با عنايت به اين امر از اول فروردين 90 انجام هرگونه معامله اوراق بهادار به ويژه سهام يا حق تقدم خريد سهام شركت هاي سهامي عام ثبت شده نزد اين سازمان، بدون رعايت مفاد ماده فوق فاقد اعتبار است. از اين رو ضروري است از تاريخ ياد شده، نقل و انتقال هرگونه سهام و حق تقدم خريد سهام در امور سهام شركت متوقف گرديده و تا زماني كه گواهي انجام معامله آنها در بورس اوراق بهادار تهران يا فرابورس ايران صادر نشده باشد در خصوص نقل و انتقال آنها هيچگونه ثبتي در دفاتر سهام شركت صورت نپذيرد.
بديهي است عدم رعايت موارد قانوني و ثبت نقل و انتقال سهام و حق تقدم خريد سهام در دفاتر سهام شركت بعد از تاريخ فوق الذكر، علاوه بر فقدان اعتبار قانوني، تخلف محسوب شده و مسئوليت آن به عهده مديران شركت خواهد بود.
همچنين به منظور رعايت حقوق سهامداران و ايجاد قابليت نقل و انتقال سهام يا حق تقدم خريد سهام، در اسرع وقت اقدامات لازم جهت فراهم نمودن شرايط معاملات سهام و حق تقدم سهام شركت ها با رعايت مقررات مربوط در بورس اوراق بهادار تهران يا فرابورس ايران انجام گردد.

 



تعرفه واردات تخم مرغ صفر شد

مديركل دفتر تأمين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني از صفر شدن تعرفه واردات تخم مرغ خبر داد.
صادقي با اعلام اين خبر، در مورد تخم مرغ گفت: هم اكنون تخم مرغ وضعيت خاصي پيدا كرده و براي بازگرداندن به وضعيت معمول با اتحاديه سراسري توليدكننده ميهن اين محصول مذاكراتي داشتيم و هم اكنون در ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه ها با قيمت هر كيلو 1950تومان عرضه مي شود.
وي ادامه داد: از سوي ديگر تعرفه واردات تخم مرغ صفر اعلام شده و واردكنندگان هم اقدام به وارد كردن اين محصول كرده اند كه اميدواريم قيمتي كه افزايشي بوده به روند طبيعي خود بازگردد.
صادقي هم چنين در مورد عرضه مرغ منجمد نيز گفت: هرچند توزيع مرغ هاي منجمد داخلي و خارجي در كليه استان ها آغاز شده اما استقبالي از آن نشده است و مردم فعلاً ترجيح مي دهند گوشت گرم بخرند اما به هر ترتيب ما براي اين كه از افزايش ورود تقاضاها جلوگيري كنيم اين كار را ادامه مي دهيم.
تخفيف 10 تا20 درصدي
معاون وزير بازرگاني در توسعه بازرگاني داخلي گفت: نرخ كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا (بهاره) 10 تا 20درصد زيرقيمت بازار مصرف است.
«محمدعلي ضيغمي» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم در كميته اي با حضور نمايندگان بازرگاني استان ها، مجامع امور صنفي و اتحاديه هاي ذيربط از نظر كيفيت بررسي و قيمت گذاري شده است و غرفه داران موظف شده اند ضمن رعايت قيمت هاي مصوب برچسب قيمت را روي كالاهاي مورد عرضه نصب كنند.
وي ادامه داد: به منظور حمايت از صنوف توليدي مقرر شده است كليه كالاهاي عرضه شده توليد داخل باشد و غرفه داران موظف به فروش توليدات داخلي بوده و مجاز به عرضه كالاي خارجي نيستند.
براساس آمارهاي اعلام شده از سوي سازمان بازرگاني استان ها تعداد 353 نمايشگاه با 35 هزار و 444 غرفه در تمامي شهرستان هاي كشور از پنجم اسفند ماه جاري آغاز به كاركرده است.
5 نمايشگاه نيز در تهران از 10 اسفندماه برپا شده و تا 21 ماه جاري به كار خود ادامه مي دهد.
نمايشگاه هاي امسال در مقايسه با نمايشگاه پاييزه سال 1389به لحاظ افزايش تعداد 17درصد و به لحاظ تعداد غرفه ها 32درصد رشد داشته است.به گفته وي با پيگيري هاي به عمل آمده با سازمان شيلات امسال در بسياري از نمايشگاه هاي عرضه مستقيم (بهاره) ماهي نيز عرضه مي شود.

 



به رغم تحريم هاي آمريكا عليه ايران صورت گرفت
 افزايش مبادلات تجاري ايران و چين به 30ميليارد دلار

يك روزنامه چيني با اشاره به افزايش مبادلات تجاري ايران و چين به مرز 30 ميليارد دلار در سال 2010 تاكيد كرد: سياست تحريم آمريكا عليه ايران به نفع روابط دو كشور تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس روزنامه چاينا مورنينگ پست، ضمن اشاره به تحريم هاي آمريكا بر ضد ايران نوشت اين تحريم ها موجب گسترش فرصتهاي تجاري بين ايران و چين شده است.
«آن بااوجان» تحليلگر دانشگاه تجارت بين الملل و اقتصاد چين در اين باره تاكيد كرد: تحريم هاي غرب بر ضد ايران موجب گسترش بيش از پيش مبادلات تجاري و همكاريهاي اقتصادي ايران و چين شده است. حجم مبادلات تجاري ايران و چين طي 10سال گذشته 10برابر شده و از
5/2ميليارد دلار در سال 2000 به بيش از 3/29ميليارد دلار در سال 2010افزايش يافته است.
«يوهوانگ يانگ» سفير چين در ايران نيز گفت: چين به تلاشهاي خود براي گسترش همكاريهاي تجاري با ايران ادامه خواهد داد.چين دومين شريك تجاري بزرگ ايران پس از اتحاديه اروپا به شمار مي رود. چين سال گذشته با واردات 2/18ميليارد دلار بزرگترين واردكننده كالا از ايران بوده است. چين نيز سال گذشته بيش از 1/11ميليارد دلار كالا به ايران صادر كرده است. البته حجم واقعي مبادلات تجاري دو كشور بسيار بيشتر از اين ارقام است چرا كه بخش زيادي از كالاهاي چيني از طريق امارات به ايران صادر مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14