(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12  اسفند 1389- شماره 19878

خانه تكاني
پس انداز كردن را از كودكي بياموزيم
مشكلات سال هاي اول ازدواج
پاهايي كه نياز به درمان دارند
سرماخوردگي و مكمل هاي تغذيه اي
به كودكان باغباني بياموزيم
پندهاي طلايي انيشتن
درد داريد؟ به تصوير كسي كه دوستش داريد نگاه كنيد



خانه تكاني

1- هنگامي كه پرده هاي خانه تان را براي خانه تكاني بهاره بيرون مي آوريد، پيش از خارج كردن گيره ها از آنها، ابتدا محل هاي قرارگيري گيره ها را بر روي نوار پرده با لاك ناخن علامت گذاري كنيد. با اين كار پس از شستشو مي توانيد به راحتي گيره ها را در محل هاي قبلي وصل كنيد تا فرم پرده تان به هم نريزد.
2- پرده ها را پس از شست وشو به صورت نمدار آويزان كنيد. به اين صورت چروك هاي موجود در پارچه هم زمان با خشك شدن آن صاف مي شود و ديگر نيازي به اتوكشي به مدت طولاني نخواهد بود.
3- اگر پارچه نخي جديدي براي پرده هاي خانه تان تهيه كرده ايد و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمك به ميزان 1قاشق سرصاف نمك طعام در هر ليتر آب و به مدت 24 الي 48 ساعت به صورت مچاله قرار دهيد. پس از طي اين مدت زمان، پارچه را آب كشي كرده و اتو بزنيد. سپس شروع به دوختن پرده كنيد. اين كار براي پارچه هايي كه احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نيز سبب تثبيت رنگ هاي موجود مي شود.
4- براي گردگيري پرده ها و زدودن گرد و خاك، در هر يك از جاروبرقي هاي خانگي، سري مخصوصي براي اين منظور قرارداده شده است. با نصب آن بر روي ميله جاروبرقي هر چند وقت يكبار پرده هاي خانه تان را گردگيري كنيد.
اگر شيشه شوي شما تمام شده و مي خواهيد شيشه ها را تميز كنيد، مي توانيد در خانه شيشه پاك كن درست كنيد. براي اين كار يك قاشق چايخوري مايع ظرفشويي و يك دوم پيمانه الكل را در دو پيمانه آب به خوبي حل كنيد.
به جاي الكل مي توانيد از سركه هم استفاده كنيد. به اين شيوه شيشه شويي خانگي درست كرده و مي توانيد شيشه ها را پاك كنيد.
اگر از بوي سيگار بدتان مي آيد، براي اين كه بوي سيگار در خانه شما نماند مي توانيد يك كاسه سركه در گوشه اي از اتاق بگذاريد و در ته جا سيگاري مقداري جوش شيرين بزيزيد.
وقتي عطرتان تمام مي شود شيشه خالي آن را دور نيندازيد. مي توانيد براي خوشبو شدن كمدتان شيشه هاي خالي عطر را در كمد لباس ها بگذاريد.
حبوبات را حتماً قبل از پختن خيس كنيد تا زودتر پخته شود. همچنين هيچ وقت موقع پختن حبوبات به آن نمك نزنيد، چون اين كار باعث مي شود ديرتر بپزد. اگر آب حبوبات كم است، آب سرد روي آن نريزيد. به جاي اين كار بگذاريد آب جوش بيايد بعد به اندازه كافي آب به آن اضافه كنيد. اگر پس از چند ساعت حبوبات شما باز هم پخته نشد، مقدار كمي جوش شيرين به آن اضافه كنيد تا بپزد.
شكرك زدن عسل به دليل تقلبي بودن آن نيست. اگر عسل شما شكرك زد، ظرف عسل را در ظرف ديگري كه آب درون آن است بگذاريد و روي شعله كم اجاق گاز قرار دهيد. با اين كار شكرك عسل كم كم از بين مي رود. البته دقت كنيد در ظرف عسل محكم بسته شده باشد تا آب وارد آن نشود.
اگر برنج شما آفت زد، آن را براي مدت چند ساعت در هواي آزاد و در جايي كه سايه باشد بگذاريد. با اين كار آفت آن از بين مي رود. سپس برنج را در گوني ريخته و لابه لاي آنرا نمك يا گلپر درسته بريزيد و در جايي خشك و خنك نگهداري كنيد.
براي اين كه سيب زميني ها سبز نشود، آنها را در كيسه اي بريزيد و دور از نور نگهداريد.
براي اين كه رب گوجه فرنگي شما كپك نزند، مي توانيد روي آن را مقداري روغن بريزيد.
اگر بوي مواد غذايي و چربي در سفره شما باقي ماند، آن را با دستمال آغشته به سركه پاك كنيد و در صورت شستشو سفره را در آفتاب پهن كنيد تا بوي آن از بين برود.
براي اين كه پرهاي ريز از روبالشي بيرون نيايد، بهتر است روي آستر روبالشي يك تكه صابون عطري خشك بماليد و آنگاه داخل آن را پر بريزيد. با انجام اين كار ديگر پر از آن بيرون نمي آيد.
اگر سوراخ هاي دوش حمام يا دوش دستي آشپزخانه گرفته و آب به راحتي از آن بيرون نمي آيد، مي توانيد دوش را بمدت چند ساعت در سركه قرار دهيد تا رسوبات آن از بين برود. همچنين براي براق و تميز شدن شيرهاي خانه مي توانيد آنها را با سركه بشوييد.
اگر مي خواهيد طلاهايتان جلاي اوليه را پيدا كند، آنها را در ظرفي بگذاريد كه آب روي آنها را بگيرد. سپس مقداري متناسب با ظرفتان، پودر لباسشويي به آن اضافه كرده و بگذاريد به مدت 15دقيقه بجوشد. بعد آنها را آبكشي كنيد. طلاهايتان مثل روز اول خواهد شد.
براي پاك كردن لكه جوهر از پارچه هاي قابل شستشو بايد آن لكه را درون شير ترش شده يا دوغ خيس كرده تا جوهر آن پاك شود. البته ممكن است به علت دوام رنگ جوهر، چندين بار اين عمل را تكرار كنيد.
لكه گيري
يك نكته درمورد استفاده از مواد پاك كننده:
نكته 1- اگر براي لكه گيري، از مواد پاك كننده استفاده مي كنيد درنظرداشته باشيد كه حتما از آب سرد استفاده كنيد. زيرا آب گرم باعث مي شود كه لكه ها ديرتر از بين بروند. درصورتي كه آب سرد، لكه ها را بهتر و سريعتر از بين مي برد.
از بين بردن لكه شمع بر روي كاغذ ديواري:
نكته 2- اگر شمع بر روي كاغذديواري بچكد اگر كاغذديواري غيرقابل شستشو است اول شمع را با كارد از روي ديوار جدا كنيد سپس با يك مداد پاك كن آن را خوب تميز كنيد.
لكه شمع بر روي وسايل چوبي:
نكته3: مورد بعدي چكيدن شمع روي وسايل چوبي جلادار است. در چنين حالتي شمع را نبايد تراشيد يا سمباده كشيد. كافي است قسمت لك شده را به آرامي با آب گرم بشوييد و فورا با پنبه پاك كنيد.
لكه شمع بر روي تابلوهاي نقاشي:
نكته4- دراين صورت با تيغه كارد شمع را پاك كنيد، و بعد با آب و صابون و اسفنج و آب نيمه گرم آن را بشوييد، و پاك كنيد سپس يك پارچه نخي را به ملايمت روي قسمت شسته شده بكشيد، اثري از لكه باقي نمي ماند.
لكه شمع بر روي موزائيك:
نكته5: ابتدا كمي سركه گرم روي لكه بريزيد و بعد با صابون و آب نيم گرم آن را بشوييد و فورا خشك كنيد.
لكه شمع بر روي پارچه:
نكته6: براي از بين بردن لكه شمع در دو طرف پارچه، كاغد خشك كن قرار داده و روي آن اتوي داغ بگذاريد. شمع به كاغذ خشك كن مي چسبد و لكه را از بين مي برد.
پاك كردن لكه سوختگي سطحي توسط قند:
نكته7- زماني كه لباس شما بر اثر سوختگي يا سيگار زردشده زياد نگران نباشيد بلكه با قند بر روي لكه زردرنگ بكشيد و آنقدر اين كار را انجام دهيد تا لكه از بين برود.
تميزكردن اثر سوختگي با اتو:
نكته8- اگر لباس شما بر اثر گرماي زياد اتو، زردرنگ شد، مي توانيد پياز را به دو نيم كرده و روي پارچه كتاني بماليد. لكه هاي زردرنگ برطرف خواهندشد و بعد آن را چند دقيقه داخل آب سرد خيس كرده و سپس آن را بشوييد.
لكه هاي سفيده تخم مرغ:
نكته9- لكه سفيده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشوييد، زيرا لكه ثابت مي ماند. بلكه براي از بين بردن آن، محل لكه را با آب سرد كاملا بشوييد.

 



پس انداز كردن را از كودكي بياموزيم

هرگز براي آشنا كردن كودكان با مسائل مالي زود نيست. هنگامي كه كودكان با جمع و تفريق و ساير عمليات رياضي آشنا مي شوند زمان بسيار خوبي براي اين كار است. والدين مي توانند حتي به كودكان كم سن و سال خود مسائلي مثل پس اندازكردن را بياموزند. با بزرگ تر شدن كودكان، آنها مي توانند در مورد خرج كردن مقرري خود تصميم گيري كنند.
با به كار بستن توصيه هاي زير مي توانيد مسائل مالي را به كودكان بياموزيد:
- با كودك خود به بازي هايي بپردازيد كه به آنها مسائل مالي را مي آموزد، تمام اعضاي خانواده را در اين بازي ها شركت دهيد.
- كودكتان را با خودتان به خريد ببريد. آموختن مسائل مالي به كودكان بايد همانند رفتن به بقالي، بخشي از كارهاي روزمره زندگي باشد، با كودك خود در مورد ميزان درآمدتان حرف بزنيد و بازي خريد كردن را با او انجام دهيد.
يك كودك 10-9 ساله مي تواند با استفاده از ماشين حساب ميزان خريدهاي شما را محاسبه كند.
براي كودك خود مقرري تعيين كنيد. كودكاني كه به مدرسه مي روند مي توانند كارهاي زيادي انجام دهند و شما مي توانيد در ازاي انجام اين كارها، براي آنها مبلغي اختصاص دهيد.
كودك خود را تشويق به پس انداز كردن بكنيد. شما مي توانيد يك قلك بامزه براي كودك خود خريده و او را براي پس انداز كردن ترغيب كنيد. برخي از كارشناسان بر اين عقيده اند كه كودك شما بايد پولش را در سه راه صرف كند:
1-پس انداز كردن 2-خرج كردن 3-انجام كارهاي خيريه.
شما مي توانيد با كودكتان در مورد مبلغي كه بايد در هر مورد خرج شود مشورت كنيد.پول كودكتان را در بانك بگذاريد. با فرزندتان به بانك رفته و برايش يك حساب باز كنيد. به او توضيح دهيد كه گذاشتن پول در بانك باعث بيشتر شدن آن مي شود.
به كودك خود نحوه حرف زدن در مورد پول را بياموزيد. خانم «الف» مي گويد: «11روزي پسر 7 ساله ام از يك نفر در مورد ميزان درآمد او سوال كرد. اين، يك سوال معصومانه بود.» كودكان مدرسه اي غالبا در مورد مسائلي مانند قيمت خانه يا دستمزد مردم كنجكاو هستند ولي شناخت درستي از ارقام ندارند.
با مهرباني به كودك خود توضيح دهيد كه پرسيدن راجع به ميزان دستمزد يا مخارج يك نفر كار مودبانه اي نيست.
زمان تماشاي تلويزيون را كاهش دهيد. كودكان در مدت زمان بسيار كوتاهي تحت تاثير تبليغات تلويزيوني قرار مي گيرند. وقتي بزرگسالان به سختي مي توانند در برابر اين تبليغات مقاومت كنند چگونه انتظار داريد يك كودك 10 ساله نسبت به جديدترين اسباب بازي بي تفاوت باشد؟! در مورد كارت اعتباري به كودك خود توضيحاتي دهيد. كودكان كم سن و سال فكر مي كنند شما با استفاده از كارت اعتباري مي توانيد هر چيزي كه بخواهيد بخريد. حتي كودكان بزرگ تر ممكن است كاملا با نحوه كار كارت هاي اعتباري آشنا نباشند.
الگوي خوبي براي كودكتان باشيد. نحوه رفتار شما در شكل گيري شخصيت كودكان نقش مهمي دارد. هرگز در مورد خريدهاي خود به همسرتان دروغ نگوييد و تاكيد كنيد صرف خريد كردن باعث خوشحالي مردم نمي شود. به همسرتان يادآوري كنيد مسائل مهم تري مثل «باهم بودن» وجود دارد كه نمي توان آن را با پول خريد. دست و دلبازي را به كودكتان ياد بدهيد. بحث كردن در مورد مسائل مالي بدون انجام كارهاي خيريه به تنهايي كافي نيست. به همسرتان نشان دهيد كه بر روي مسائلي مانند عشق به خانواده و انسانيت نمي توان قيمتي گذاشت.

 



مشكلات سال هاي اول ازدواج

براساس تحقيقات انجام شده در پنج سال اول زندگي زناشويي تعداد زيادي از ازدواج ها به طلاق منجر مي شود.
ازدواج، تعهدي الزام آور و قانوني ميان دو فرد است كه وفاداري به يكديگر تاپايان عمر را ايجاب مي كند.
زوج ها بايد مشكلات خود را با كمك يكديگر حل كنند. بسياري از اين مشكلات در ابتداي ازدواج بروز مي كند؛ زيرا زوج ها در حال شناخت ويژگي هاي فردي يكديگر هستند، از عادات شخصي در مسائل مالي گرفته تا علائق طرف مقابل در مسائل خانوادگي.
هر كس براي برقراري ارتباط روش خاص خود را دارد. در بسياري از مواقع زنان و مردان به طور كاملاً متفاوتي بايكديگر ارتباط برقرار مي كنند. شناخت اين تفاوت ها حائز اهميت زيادي است و با اتخاذ تدابير لازم مي توان از نهادينه شدن مشكلات جلوگيري كرد.
بهتر است اين كارقبل از ازدواج با مراجعه به مشاوران صورت بگيرد. بنابراين اگر روش درست برقراري ارتباط با همسرتان را ندانيد در اوايل ازدواج با مشكلات زيادي روبه رو خواهيد شد.
مشكلات مالي
يكي از رايج ترين مشكلات زناشويي، مسائل مالي است. بسياري از مردم حسابگر نيستند و شيوه درست خرج كردن را نمي دانند. مشكلات مالي، احساسات منفي را به دنبال خواهد داشت.
به عنوان مثال يافته ها نشان مي دهد همسران مقروض با مشكلات زيادي روبه رو مي شوند، بنابراين اگر فاقد مهارت در مديريت خرج كردن باشند در سال هاي اوليه زندگي مشترك مشكلات زيادي خواهند داشت.
تولد كودكان
در بسياي از موارد زوج ها در سال هاي اوليه زندگي زناشويي بچه دار مي شوند. در حالي كه تولد كودكان غالباً با استقبال روبرو مي شود ولي در برخي از مواقع مشكل آفرين است. گاهي والدين در بزرگ كردن كودكان دچار استرس مي شوند ولي آنها نبايد وظايف همسري خود را از ياد ببرند. درست است كه كودكان زندگي را شيرين تر مي كنند ولي زوج ها بايد وقت كافي به همسر خود اختصاص دهند.
خويشاوندان
بسياري از زوج ها پيش از ازدواج در رابطه با خويشاوندان يكديگر دچار مشكل مي شوند. بيشتر خويشاوندان در مورد ازدواج به اظهارنظر مي پردازند و حتي آنهايي كه قصد كمك كردن دارند گاهي مشكل آفرين مي شوند. به طور مثال مادران غالباً از فرزندان خود مي خواهند هرچه زودتر بچه دار شوند. آنها در مورد مسائلي اظهارنظر مي كنند كه تنها زوج ها بايد در مورد آن تصميم بگيرند.
ارزش ها
بسياري از زوج ها تنها پس از ازدواج متوجه تفاوت هايي مي شوند كه با همسر خود دارند.
بسياري از مردم قبل از ازدواج چشمان خود را بر روي اختلافات مي بندند ولي پس از ازدواج با مشكلات ناشي از اختلاف نظر در مورد مسائلي مانند مذهب، سياست و شغل روبه رو مي شوند.
برخي از افراد مي توانند در نهايت با يكديگر به توافق دست يابند در حالي كه ديگران از پذيرفتن ارزش هاي جديد خودداري مي كنند.
ترجمه از آذر شايان

 



پاهايي كه نياز به درمان دارند

والدين معمولا نگران وضعيت دندان ها و چشمان فرزند خود هستند ولي به پاهاي او توجه چنداني نشان نمي دهند.
پاهاي كودكان
پا يكي از اعضاي بسيار پيچيده بدن انسان است. پاهاي كودكان نرم و قابل انعطاف هستند و فشارهاي غيرطبيعي مي تواند موجب از شكل افتادن آنها شود. پاي كودكان در طي يك سال اول به سرعت رشد مي كند و تقريبا به اندازه نيمي از پاي بزرگسالان مي رسد.
اين مدت در روند رشد پاها اهميت زيادي دارد.
پادرد
به علت انعطاف و ترميم پذيري بافت ها، به ندرت پاهاي كودكان درد مي گيرد و هرچند اگر ناخن شست پا در انگشت فرو رفته باشد احتمالا نياز به درمان خواهدداشت.
شكايت از درد ساق ها، امري رايج در كودكان است كه غالبا شب ها عود مي كند ولي عرق كردن زياد و بوي بد پا در كودكان بزرگ تر ديده مي شود.
كف پاي صاف
غالبا كف پاي صاف در كودكان كم سن و سال دردناك نيست ولي با بزرگتر يا چاق شدن آنها اين مسئله مي تواند دردسرساز شود.
در كودكان بسيار كم سن و سال معمولا يك توده چربي در منطقه قوسي كف پا وجود دارد كه با صافي كف پا اشتباه گرفته مي شود، اما اگر قوزك پاها به سمت داخل متمايل باشد بايد موضوع را جدي گرفت.
در اكثر موارد، كودكان اين مرحله را به سلامت پشت سرمي گذارند هرچند در برخي از موارد اينطور نيست. اگر والدين كودك، هردو داراي كف پاي صاف باشند بايد براي درمان او دست به كار شد.
اهميت كفش
بسياري از مشكلات پاي بزرگسالان در كودكي آنها ريشه دارد و بنابراين توجه داشتن به كفش كودكان خطر بروز اين مشكلات را در بزرگسالي كاهش مي دهد. كفش هاي نامناسب كودكان، در بزرگسالي مشكلاتي را براي آنها ايجاد مي كند. با توجه به مشكلات زيادي كه از اين مسئله ناشي مي شود بايد در انتخاب كفش مناسب براي كودكان دقت زيادي كرد. با اين كار، از بروز بسياري از مشكلات در پاي كودكان جلوگيري مي شود.
شست متمايل به داخل و خارج
شست پاي برخي از افراد هنگام راه رفتن به جاي اينكه رو به جلو باشد متمايل به داخل است. كودكاني كه چنين وضعيتي دارند بيشتر از سايرين زمين مي خورند. هرچند بيشتر آنها احتمالا به طور طبيعي مشكل مزبور را پشت سرمي گذارند ولي ممكن است اين معضل تداوم داشته باشد و مشكلات جديدي را ايجاد كند. دراين صورت بايد از كفش هاي مخصوص، تمرينات مناسب و يا درمان هاي ديگر استفاده كرد.
در حدود دو سالگي بيشتر كودكان در حالي كه شست پاي آنها رو به جلو يا كمي به خارج متمايل است راه مي روند و والدين و ساير بزرگترها غالبا نگران وضعيت راه رفتن آنها هستند.
در دو سالگي شست پاي كودكان در هنگام راه رفتن كمي به خارج متمايل مي شود. اگر اين ميزان زياد باشد بايد به فكر درمان بود.
اين مشكل به اندازه مشكل قبلي متداول نيست و در بيشتر موارد بخشي از روند طبيعي رشد محسوب مي شود. تنها زماني بايد به فكر درمان افتاد كه اين وضعيت جدي بوده و تداوم داشته باشد.
گاهي بر اثر اين مشكلات فشار غيرطبيعي بر ساختمان پا وارد مي شود و در نتيجه بايد از كفش هاي مخصوص يا محافظ هاي پا استفاده كرد.
برخي از كودكان مي توانند پاي خود را از نيمه به سمت داخل خم كنند.
اين مشكل معمولا به زودي مرتفع مي شود و نيازي به درمان ندارد ولي اگر تا 9 ماهگي برطرف نشد بايد از كفش هاي مخصوص استفاده كرد.
روي شست راه رفتن
روي شست راه رفتن معمولا امري طبيعي در كودكان است به خصوص اگر آنها تازه راه رفتن را ياد گرفته باشند. اگرچه گاهي بايد مسأله را به طور جدي بررسي كرد.
در بيشتر موارد كودكان فقط از روي عادت اين كار را انجام مي دهند و به زودي آن را ترك مي كنند.
روي شست راه رفتن ممكن است در اثر مشكلات عصبي ماهيچه اي بروز كند.
گاهي براي درمان، تمرينات كششي و فيزيوتراپي لازم است. در صورت تداوم اين وضعيت، بايد به تزريق بوتوكس و عمل جراحي متوسل شد.
در صورت مواجه با موارد زير حتما به متخصص مراجعه كنيد:
1- بر روي پاهاي كودك آماس يا برآمدگي ديده مي شود.
2- كودك در پاها يا ساق هاي خود احساس درد مي كند.
3- كودك مدام زمين مي خورد و مي افتد.
4- مشكلاتي در پوست يا ناخن شست كودك بروز مي كند.
در موارد فوق بايد با متخصصي كه در زمينه پاهاي كودكان تخصص دارد مشورت كنيد.

 



سرماخوردگي و مكمل هاي تغذيه اي

سرماخوردگي و گلودرد يك عفونت حاد (كوتاه مدت) ويروسي در قسمت مجراي تنفسي فوقاني است كه از طريق هوا مانند عطسه كردن يا تماس با افراد مبتلا به بيماري، از فردي به فرد ديگر سرايت مي كند.
مكمل هاي تغذيه اي كه براي سرماخوردگي توصيه مي شوند، شامل: ويتامين C- روي (به شكل قرص يا اسپري بيني) و پروپيول است.
علائم سرماخوردگي
آب ريزش و گرفتگي بيني، گلودرد، بي تابي و التهاب از علائم عمده آن است. بيشتر اوقات گلودرد به تنهايي و جداي از سرماخوردگي، خود يك علامت جدي است مثل گلودرد استرپتوككي (ميكروبي) كه احتياج به تشخيص پزشكي و درمان با آنتي بيوتيك دارد. وقتي كه عفونت ويروسي است، آنتي بيوتيك ها تأثيري در بهبود سرماخوردگي ندارند.
درمان سرماخوردگي
محيط مرطوب و گرم، باعث تسريع بهبود مي شوند. كساني كه به سختي دچار سرماخوردگي مي شوند، بايستي استراحت كنند. داروهاي بازكننده گرفتگي بيني مانند پزودوفدرين و فنيل فرين، بطور موقت بيني را باز مي كنند، اما اغلب مجدداً بيني دچار گرفتگي مي شود.
براي حفظ تعادل آبي و تسهيل جريان ترشحات بدن، بايستي مقدار زيادي مايعات نوشيد. اگر سرفه شديد يا خطرناك باشد، داروهاي ضد سرفه مثل دكسترومتورفان، خصوصاً براي خواب راحت، تجويز مي شوند.
در غير اين صورت، براي خارج ساختن ويروس هاي عفوني و ترشحات جمع شده در گلو، بايستي خلط را دفع كرد و نبايستي آن را در گلو نگه داشت.
مكمل هاي غذايي مفيد براي درمان سرماخوردگي
ويتامين: C
بررسي 21 مطالعه نشان داد مصرف 1 تا 8 گرم ويتامينC در روز، مدت و شدت سرماخوردگي را تا 23درصد كاهش مي دهد.
مقدار مناسب ويتامينC براي درمان سرماخوردگي معلوم نيست، ولي ممكن است حداكثر 1 تا 3 گرم در روز باشد؛ با توجه به اينكه مقدار بيشتر از 200-120ميلي گرم در روز، بعنوان مقدار مناسب و كافي براي افراد سالم در نظر گرفته مي شود.
بررسي 23 مطالعه نشان داد مكمل دهي ويتامينC در كودكان اثرات بهتري نسبت به بزرگسالان دارد. همان مطالعات ثابت كرد مصرف 2 گرم يا بيشتر ويتامينC در روز، در كاهش مدت سرماخوردگي مؤثرتر از 1 گرم در روز است.
روي
وقتي كه روي (Zn) در زمان سرماخوردگي بصورت مكمل به افراد داده شد، ثابت كرد كه اين عنصر باعث كاهش قدرت ويروس ها براي احاطه سلولهاي بدن و كمك به سلولهاي ايمني براي مبارزه با سرماخوردگي مي شود و علائم سرماخوردگي را تسكين مي دهد.
قرص روي مدت سرماخوردگي را در بزرگسالان كاهش داد ولي در كودكان اثري نداشت.
قرص هاي حاوي گلوكونات، روي، گلسين- گلوكونات روي و استات روي در بهبود مؤثرند، ولي اشكال ديگر روي و قرص هايي كه حاوي اسيد سيتريك، اسيد تارتاريك، سوربيتول و مانيتول هستند، اثري ندارند و در مطالعاتي كه اين اشكال روي بكار رفت مثل مواقعي كه مقدار روي كافي نبود، موفقيتي در عمل حاصل نشد.
براي بهبود سرماخوردگي، قرص هايي كه حاوي 13 تا 25 گرم گلوكونات روي، گلسين- گلوكونات روي يا استات روي مي باشند، هر 2 ساعت يك بار براي چند روز مختلف استفاده مي شوند. اگر اين قرص ها با بروز اولين علامت سرماخوردگي مصرف شوند، بهترين اثر را دارند.
مطالعات بيان مي كرد دلايل كافي براي اثر روي وجود ندارد و از نظر آماري، معني دار نيست. اما مقايسه 6 آزمايش ثابت كرد، در كساني كه در زمان سرماخوردگي قرص روي مصرف كرده بودند بعد از يك هفته، در مقايسه با افرادي كه مصرف نكرده نبودند، علائم سرماخوردگي كاهش يافته بود و معني دار نبودن از نظر آماري به دليل كافي نبودن تعداد افراد يا روي مصرفي بود.اسپري بيني روي نسبت به قرص روي در بهبود سرماخوردگي مؤثرتر است، زيرا طبق يك بررسي، ميزان سرماخوردگي در افرادي كه 4 بار در روز اين اسپري را بكار برده بودند 74 درصد كم شده بود، در صورتي كه با مصرف قرص روي 42 تا 53 درصد كاهش يافته بود.
پروپيول:
پروپيول ماده صمغي است كه توسط حشرات از جوانه هاي برگي شكل و پوست درختان جمع آوري مي شود خصوصاً از درختان صنوبر و كاج. عصاره پروپيول مي تواند در پيشگيري و كوتاه كردن مدت سرماخوردگي مؤثر باشد.
مطالعات باليني نشان داد، عصاره پروپيول عفونت دستگاه تنفسي فوقاني را در كودكان كاهش مي دهد.توليدكنندگان اين محصول توصيه مي كنند، فرآورده هاي خوراكي پروپيول به ميزان 500 ميلي گرم، يك يا دوبار در روز مصرف شوند.

 



به كودكان باغباني بياموزيم

با توجه به وجود برنامه هاي متنوع تلويزيوني، غذاهاي آماده و شيوه هاي سريع پيام رساني، كار سختي است به كودك خود بياموزيد انجام برخي از لذتبخش ترين فعاليت ها نياز به صبر و شكيبايي دارد. يكي از بهترين راه ها براي نشان دادن اين موضوع به فرزندتان اين است كه به او باغباني بياموزيد.
در ضمن باغباني راه خوبي است كه كودكان مدتي را در خارج از محيط بسته اتاق ها بگذارنند.
وسايل مورد نياز:
يك گلدان، مقداري خاك مناسب، بذر گل داوودي، آبپاش، وسايل باغباني، دستكش، كفش و كلاه باغباني مخصوص كودكان، بذرهاي سبزيجات و گلهاي مختلف و مقداري برگ
1- با يك گلدان و مقداري بذر گل داوودي آغاز كنيد. به كودك خود اجازه دهيد بذرها را در خاك بكارد و تا زمان جوانه زدن، هر روز به آنها آب دهد.
2- محلي را در حياط به عنوان باغچه در نظر بگيريد. اطراف اين محوطه را با مقداري برگ بپوشانيد و نام فرزندان را در آغاز بر روي تابلويي نصب كنيد.
3- وسايل كوچك باغباني را در اختيار كودك خود قرار دهيد. كلاه، كفش و دستكش هاي مخصوص اين كار را از ياد نبريد.
4- در يك روز معتدل بهاري آموختن باغباني به كودك خود را آغاز كنيد. يادتان باشد او در هواي سرد يا باراني ترجيح مي دهد در خانه بماند.
5- به كودك خود كمك كنيد مقداري گل و سبزي بكارد. گاشتن سبزيجات باعث مي شود فرزندتان به مصرف آنها تمايل بيشتري پيدا كند. در ضمن او مي تواند گل هايي را كه خودش كاشته به اعضاي خانواده هديه نمايد.
6- به فرزند خود توضيح دهيد كه چرا بذرها براي جوانه زدن به آب، خاك مناسب و آفتاب نياز دارند. در مورد حاصلخيزي زمين و مراقبت از بذرها و نيز تفاوت ميان حشرات مفيد و مضر با او حرف بزنيد.
7- سبزيجاتي را كه فرزندتان كاشته چيده و با كمك خود او از آنها شام تهيه كنيد. در گلدان روي ميز، گلهاي پرورشي كودكتان را قرار دهيد.
8- فصل بعد نيز باغباني را از سر بگيريد. اين بار اجازه دهيد فرزندتان نوع گياهي را كه مي خواهد بكارد انتخاب كند و در ضمن كارهاي بيشتري را برعهده بگيرد، هر چه باشد او هر سال تجربيات بيشتري در مورد باغباني كسب مي كند!

 



پندهاي طلايي انيشتن

اگر خواهان رسيدن به قله هاي موفقيت و خواسته هاي واقعي تان هستيد حتماً نكته هايي را كه در زير آمده جدي بگيريد:
1- كنجكاوي را دنبال كنيد
«من هيچ استعداد خاصي ندارم. فقط عاشق كنجكاوي هستم».
چگونه كنجكاوي خودتان را تحريك مي كنيد؟ من كنجكاو هستم، مثلا براي پيدا كردن علت اينكه چگونه يك شخص موفق است و شخص ديگري شكست مي خورد. به همين دليل است كه من سال ها وقت صرف مطالعه موفقيت كرده ام شما بيشتر در چه مورد كنجكاو هستيد؟
پيگيري كنجكاوي شما رازي است براي رسيدن به موفقيت.
2- پشتكار گرانبها است
«من هوش خوبي ندارم، فقط روي مشكلات زمان زيادي مي گذارم».
تمام ارزش تمبر پستي توانايي آن به چسبيدن به چيزي است تا زماني كه آن را برساند. پس مانند تمبر پستي باشيد و مسابقه اي كه شروع كرده ايد را به پايان برسانيد. با پشتكار مي توانيد بهتر به مقصد برسيد.
3- تمركز بر حال
پدرم به من مي گفت نمي تواني در يك زمان بر 2 اسب سوار شوي. من دوست داشتم بگويم تو مي تواني هر چيزي را انجام بدهي اما نه همه چيز. ياد بگيريد كه در حال باشيد و تمام حواستان را بدهيد به كاري كه در حال حاضر انجام مي دهيد. انرژي متمركز، توان افراد است، و اين تفاوت پيروزي و شكست است.
4- تخيل قدرتمند است
تخيل همه چيز است. مي تواند باعث جذاب شدن زندگي شود. تخيل به مراتب از دانش مهم تر است
آيا شما از تخيلات روزانه استفاده مي كنيد؟ تخيل پيش درآمد تمام داشته هاي شما در آينده است. نشانه واقعي هوش دانش نيست، تخيل است. آيا شما هر روز ماهيچه هاي تخيل تان را تمرين مي دهيد؟ اجازه ندهيد چيزهاي قدرتمندي مثل تخيل به حالت سكون دربيايند.
5- اشتباه كردن
«كسي كه هيچ وقت اشتباه نمي كند هيچ وقت هم چيز جديد ياد نمي گيرد».
هرگز از اشتباه كردن نترسيد چون اشتباه شكست نيست. اشتباهات شما را بهتر، زيرك تر و سريع تر مي كنند، اگر شما از آنها استفاده مناسب كنيد.
قدرتي كه منجر به اشتباه مي شود را كشف كنيد. من اين را قبلاً گفته ام و اكنون هم مي گويم، اگر مي خواهيد به موفقيت برسيد اشتباهاتي كه مرتكب مي شويد را 3 برابر كنيد.
6- زندگي در لحظه
من هيچ موقع در مورد آينده فكر نمي كنم، خودش بزودي خواهد آمد.
تنها راه درست آينده شما اين است كه در همين لحظه باشيد. شما زمان حال را با ديروز يا فردا نمي توانيد عوض كنيد. بنابراين اين از اهميت فوق العاده برخوردار است كه شما تمام تلاش خود را به زمان جاري اختصاص دهيد. اين تنها زماني است كه اهميت دارد، اين تنها زماني است كه وجود دارد.
7- ارزش خلق
«سعي نكنيد موفق شويد، بلكه سعي كنيد با ارزش شويد».
وقت خود را به تلاش براي موفق شدن هدر ندهيد بلكه وقت خود راصرف ايجاد ارزش كنيد. اگر شما با ارزش باشيد، موفقيت را جذب مي كنيد. استعدادها و موهبت هايي كه داريد را كشف كنيد. بياموزيد چگونه آن استعدادها و موهبت هاي الهي را در راهي استفاده كنيد كه براي ديگران مفيد باشد. تلاش كنيد تا با ارزش شويد و موفقيت شما را تعقيب خواهد كرد.
8- انتظار نتايج متفاوت نداشته باشيد
«ديوانگي يعني انجام كاري دوباره و دوباره و انتظار نتايج متفاوت داشتن».
نمي توانيد كاري را هر روز انجام دهيد و انتظار نتايج متفاوت داشته باشيد، به عبارت ديگر، نمي توانيد هميشه كار يكساني (كارهاي روزمره) را انجام دهيد و انتظار داشته باشيد متفاوت به نظر برسيد. براي اينكه زندگي تان تغيير كند، بايد خودتان را تا سرحد تغيير افكار و اعمالتان متفاوت كنيد، كه متعاقبا زندگي تان تغيير خواهد كرد.
9- دانش از تجربه مي آيد
«اطلاعات به معناي دانش نيست. تنها منبع دانش تجربه است».
دانش از تجربه مي آيد. شما مي توانيد درباره انجام يك كار بحث كنيد، اما اين بحث فقط دانش فلسفي از اين كار به شما مي دهد. شما بايد اين كار را تجربه كنيد تا از آن آگاهي پيدا كنيد. تكليف چيست؟ دنبال كسب تجربه باشيد! وقت خودتان را صرف ياد گرفتن اطلاعات اضافي نكنيد. دست بكار شويد و دنبال كسب تجربه باشيد.
10- اول قوانين را ياد بگيريد بعد بهتر بازي كنيد.
اگر شما قوانين بازي را ياد بگيريد از هر كس ديگر بهتر بازي خواهيد كرد.
دو گام هست كه شما بايد انجام بدهيد اولين گام اينكه شما بايد قوانين بازي كه مي كنيد را ياد بگيريد، اين يك امر حياتي است. گام دوم هم اينكه شما بايد بازي را از هر فرد ديگري بهتر انجام بدهيد اگر شما بتوانيد اين دو گام را حساب شده انجام دهيد موفقيت از آن شما خواهد بود.

 



درد داريد؟ به تصوير كسي كه دوستش داريد نگاه كنيد

محققان دريافتند كه تصوير فرد مورد علاقه بيمار به كاهش ميزان درد در مناطق پردازش درد مغز به ميزان مشابه تاثير پاراستامول يا مخدرها كمك مي كند.
پژوهش انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد به شواهد مستقيمي در مورد پيوند احساس دلبستگي عاطفي با كاهش درد بيمار دست پيدا كرد.
مغز افراد عاشق كه به تصوير محبوب خود نگاه مي كردند توسط اسكن هاي ام آر آي مورد مطالعه قرار گرفت؛ در حالي كه سطوح مختلف درد ناشي از سوزش در پوست آنها اعمال مي شد.
دانشمندان دريافتند كه به طورميانگين ميزان درد در اين افراد بين 36 تا 44درصد بوده و تنها 13درصد اظهار ناراحتي شديد كردند.
به گفته محققان بي دردي ناشي از احساس علاقه بيشتر با جنبه هاي ابتدايي تر مغز در ارتباط است كه ساختارهاي عميق مغز را كه ممكن است درد را در سطح ستون فقرات توقف كند، به فعاليت وا مي دارد.
يكي از مناطق حساس براي بي دردي ناشي از احساس علاقه، هسته آكومبنس است. با توجه به اين يافته ها انسان مي تواند با درد خود كنار بيايد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14