(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12  اسفند 1389- شماره 19878

اخبار قيام هاي مردمي منطقه در رسانه هاي امارات سانسور مي شود
اعلام جدول زماني برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري در مصر
تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت اول)
آموزش نظامي انقلابيون ليبي براي دفاع از مناطق آزاد شده
وزيرپاكستاني در اسلام آباد به قتل رسيد
استقرار ارتش سلطان قابوس براي مهارنا آرامي ها در عمان
آغاز اعتراض هاي ضد دولتي در پايتخت ارمنستان
تظاهرات اعتراض آميز شيعيان در يك شهر عربستان
در ديدار با صهيونيست هاي آمريكا اوباما: امنيت اسرائيل را تامين مي كنيم
هزاران نفر در سريلانكا عليه دولت به خيابان ها ريختند



اخبار قيام هاي مردمي منطقه در رسانه هاي امارات سانسور مي شود

منابع خبري از سانسور شديد اخبار قيام هاي مردمي منطقه در رسانه هاي امارات متحده عربي حكايت دارد.
در حالي كه اين روزها اخبار قيام هاي انقلابي مردم كشورهاي عربي، مهمترين رويداد خبري جهان محسوب مي شود، برخي كشورها به خصوص كشور امارات متحده عربي اقدام به سانسور شديد خبر اين انقلاب ها مي كند.
به گزارش ايسنا، خبرهاي مرتبط با قيام هاي مردمي منطقه عليه دولت هاي مرتجع عرب، در رسانه هاي امارات متحده عربي به شدت كنترل مي شود تا مبادا مردم اين كشور نيز به تبعيت از آنها عليه حاكمان اين كشور قيام كنند. بحرين، يمن، ليبي، مصر، تونس، مغرب و... از جمله كشورهاي عربي هستند كه دستخوش اين انقلاب ها هستند.

 



اعلام جدول زماني برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري در مصر

جدول زماني برگزاري انتخابات رياست جمهوري، همه پرسي قانون اساسي و انتخابات پارلماني از سوي نظاميان مصر اعلام شد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، شوراي عالي نيروهاي مسلح، جدول زماني برگزاري همه پرسي براي «اصلاح قانون اساسي» را در روز 19 مارس، انتخابات پارلماني را ماه ژوئن و برگزاري انتخابات رياست جمهوري را يك ماه و نيم پس از انتخابات پارلماني اعلام كرده است.نظاميان مصر كه هم اكنون قدرت را در اين كشور در قبضه خود دارند، در اطلاعيه خود كه پس از ديدار پنج ساعته با جوانان انقلابي 25 ژانويه صادر شد، اين جدول زماني را اعلام كردند، اما معلوم نيست كه تا چه اندازه به انجام آن پاي بند خواهند بود.محاكمه حسني مبارك و لغو پيمان كمپ ديويد به عنوان خواسته اصلي انقلابيون هنوز از سوي نظاميان مورد پذيرش قرار نگرفته است.

 



تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت اول)

پروفسور حميد مولانا
قيام هاي چند ماه اخير عليه رژيم هاي استبدادي حاكم در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا بار ديگر مسئله نقض حقوق بشر توسط حاكمان سلطه جو و قدرت هاي حمايت كننده از آنان را پيش كشيده است. نقض حقوق بشر در سطح ملي و كشوري با نقض حقوق بشر در سطح بين المللي و جهاني يك رابطه مستقيم داشته است. به گونه اي كه مي توان نقض حقوق بشر توسط قدرت هاي استعماري بزرگ را يكي از علل ظهور ديكتاتوري ها در سطح ملي دانست.
تاريخ حقوق بشر در قاره هاي اروپا و امريكا فصلي تاريك در تاريخ تمدن بشر است. در طول دو قرن گذشته، كشورهاي استعماري غرب مانند انگليس، امريكا، هلند، اسپانيا، ايتاليا، آلمان، بلژيك و... هميشه از طريق اعمال سياست هاي استعماري و ظالمانه خود در رديف پايمال كنندگان حقوق بشر بوده اند. كشتن مردم بومي و بي گناه امريكا (سرخپوستان) به دست مهاجران اروپايي و دولت ايالات متحده، نابود كردن زبان و فرهنگ مردم بومي امريكاي لاتين توسط اسپانيايي ها و پرتغالي ها، حمله وحشيانه هلندي ها به مردم جزاير اندونزي، ظلم و ستم انگليسي ها به مردم هند، قتل هزاران آفريقايي توسط اروپايي ها- به ويژه بلژيكي ها- در نتيجه اشغال كشورهاي آفريقايي مانند كنگو، تيرباران و كشتن هزاران مسلمان توسط استعمار فرانسه در شمال آفريقا، مغرب، تونس و الجزاير، حملات وحشيانه ايتاليايي ها در ليبي و ساير نقاط مسلمان نشين درياي مديترانه و نيز كشتار هزاران نفر از مردم فيليپين، كوبا، مكزيك و هاوايي در اواخر قرن نوزدهم توسط امريكايي ها فصول بسيار تاريكي از نقض حقوق بشر از سوي حكومت هاي اروپايي و امريكايي است.
سياست هاي استعماري غرب در قرن بيستم سبب شكل گيري بزرگترين ديوانگي تاريخ بشريت يعني برافروختن آتش دو جنگ جهاني و كشته شدن ده ها ميليون نفر گرديد. تا پيش از پايان جنگ جهاني دوم موضوع حقوق بشر هيچ گاه در دستور كار سازمان هاي بين المللي قرار نگرفت. كشورهاي غربي با شعار «متحد كردن شرق» بزرگترين جنايت ها را در آسيا، آفريقا و امريكاي لاتين مرتكب شدند و با وجود گذشت چند دهه از پايان جنگ جهاني دوم مسئله حقوق بشر را در سياست خارجي خود مطرح نكردند و اين در حالي بود كه مدت زيادي از تاسيس سازمان ملل متحد و تصويب منشور حقوق بشر در اين سازمان مي گذشت.
در 20 ژانويه 1977 يعني يك سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران «جيمي كارتر»، رئيس جمهور منتخب امريكا در سخنراني مراسم تحليف خود درباره حقوق بشر گفت: «ما آزاد هستيم و به همين دليل نمي توانيم نسبت به مسئله آزادي در نقاط ديگر دنيا بي اعتنا باشيم. تعهد به حقوق بشر يك اصل مسلم است.» كارتر در حالي اين نطق را ايراد كرد كه هزاران دانشجوي ايراني در آمريكا به رژيم پهلوي اعتراض مي كردند و ايران در آستانه يك انقلاب بزرگ عليه نظام شاهنشاهي و سياست خارجي آمريكا در منطقه قرار داشت: در اين شرايط كارتر از سويي تا آخرين دقايق سقوط رژيم پهلوي به حمايت از اين رژيم پرداخت و از سوي ديگر از هيچ گونه كارشكني براي جلوگيري از وقوع انقلاب اسلامي ايران فروگذار نكرد. پيش از اين نه تنها آمريكايي ها، بلكه كشورهاي اروپايي نيز از حقوق بشر چيزي نمي دانستند و حتي يك سازمان بين المللي و منطقه اي درباره حقوق بشر در غرب وجود نداشت.
مفهوم حقوق طبيعي بشر در غرب در قرون گذشته و به ويژه در قرن هاي 17 و 18 ميلادي توسط متفكران اروپايي متداول شد. از سوي ديگر، مفهوم حقوق شهروندان در نتيجه انقلاب ضداستبدادي مردم فرانسه عليه حكومت استبدادي اين كشور در فرانسه و ديگر كشورهاي غربي معمول گرديد. با وجود اين، فرانسه و ديگر كشورهاي غربي هيچ گاه اين حقوق مسلم را در مستعمرات خود برقرار نكرده و به گواه تاريخ، فرانسوي ها تا اوايل سال 1960 ميلادي در مقابل مبارزه و مقاومت آزادي خواهان الجزايري از هيچ گونه ظلم و ستم و جنايت و شكنجه اي فروگذار نكردند.
حقوق بشر در آمريكا بيشتر به معناي حقوق مالكيت فردي است و نه حقوق شهروندي. جاي تعجب نيست كه تا دهه1920، زنان حق شركت در انتخابات عمومي آمريكا را نداشته و تا دهه 1970 بسياري از سياه پوستان به علت محروميت مالي از شركت در انتخابات منع شده بودند. بحران بزرگ اقتصادي آمريكا در دهه 1930 علاوه بر آشكار كردن شكاف طبقاتي در اين كشور تبعيضات نژادي، زباني، جغرافيايي و قومي جامعه آمريكا را نيز تشديد كرد. «فرانكلين روزولت»، رئيس جمهور وقت آمريكا، براي اولين بار قانون تأمين بيمه هاي اجتماعي را در قالب «طرح جديد» ملي براي جلوگيري از فاجعه هاي بزرگ مالي به تصويب كنگره آمريكا رساند.
طرح مفهوم حقوق بشر در دوره رياست جمهوري جيمي كارتر نتيجه دو حادثه بزرگ پيش از رياست جمهوري وي در تاريخ آمريكا بود. اولين حادثه مربوط به رسوايي اخلاقي واقدامات غيرقانوني ريچارد نيكسون در قضيه «واترگيت» (اوايل دهه 1970) است. با افشاي ربودن اسناد حزب مخالف توسط كاخ سفيد و آگاهي مردم آمريكا نسبت به حقوق ملي خود ريچارد نيكسون مجبور به استعفا شد. انتخاب كارتر در حقيقت براي بازگرداندن اعتماد و اعتبار از دست رفته نظام آمريكا بود. يك دهه قبل از انتخاب كارتر به رياست جمهوري، «ليندون جانسون»، رئيس جمهور آمريكا در دهه1960، «مبارزه با فقر در آمريكا» و برقرار كردن آزادي هاي مدني براي شهروندان، به ويژه سياه پوستان را در دستور كار دولت خود قرارداده بود. ولي تناقض در سياست هاي داخلي آمريكا در اين باره و سياست خارجي ايالات متحده به ويژه در جنگ ويتنام نشان داد كه آمريكا با وجود اينكه از حقوق شهروندان داد سخن مي دهد ولي در عمل هميشه طرفدار ديكتاتوري و دولت هاي فاسد و سرسپرده بوده است.

 



جنگ تمام عيار سرهنگ قذافي عليه مردم
 آموزش نظامي انقلابيون ليبي براي دفاع از مناطق آزاد شده

شهرهاي مختلف ليبي شاهد يك جنگ تمام عيار ميان انقلابيون و نظاميان طرفدار قذافي است.
به گزارش منابع خبري، در سومين هفته انتفاضه مردم ليبي عليه ديكتاتور قذافي، درگيري هاي سنگين و خونيني بين انقلابيون و نظاميان وفادار به سرهنگ قذافي در اطراف شهر طرابلس و برخي از شهرهاي اين كشور در جريان است.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، انقلابيون ليبيايي توانستند با مقاومت، حملات گردان هاي امنيتي رژيم قذافي به شهرهاي مصراته، الذنتان و الزاويه را دفع و مزدوران وي را وادار به عقب نشيني كنند.
خبرگزاري رويتر نيز اعلام كرد: انقلابيون در شهر الزاويه (غرب طرابلس) به حملات نيروهاي وابسته به قذافي پاسخ داده و تا سرنگوني ديكتاتور ليبي، به نبرد خود ادامه خواهند داد.
همچنين يك افسر نظامي در شرق ليبي اعلام كرد: انقلابيون كه كنترل شرق ليبي را در اختيار گرفته اند، ارتشي از داوطلبان و افراد جدا شده از رژيم قذافي تشكيل داده و پس از آزادسازي مناطق خود، به طرف طرابلس پيشروي خواهند كرد.
اين در حالي است كه انقلابيون شهرهاي آزاد شده ليبي سنگربندي كرده اند و جوانان به فراگيري فنون نظامي روي آورده اند تا از اين مناطق دفاع كنند.ساكنان شهر «اسلاته» واقع در 100 كيلومتري شرق طرابلس نيز اعلام كردند كه اين شهر را از دست نيروهاي رژيم قذافي آزاد كردند.به گزارش شبكه خبري الجزيره، قذافي و نيروهاي نظامي وابسته به وي، تنها بر طرابلس و اطراف آن تسلط دارند و انقلابيون را تهديد به حملات هوايي و بمباران كرده اند و به آنها هشدار داده اند كه از تجمع تظاهرات پرهيز كنند، اما مخالفان ديكتاتور ليبي به سركردگي و فرماندهي انقلابيون مستقر در بنغازي، خود را براي پيشروي به سوي طرابلس و يكسره كردن كار وي آماده كرده اند.
خبرهاي دريافتي از منابع مختلف در خاك ليبي حكايت از اين دارد كه روزهاي پنجشنبه خونين ترين نبردها ميان انقلابيون از يك طرف و نظاميان وابسته به قذافي در طرابلس آغاز خواهد شد و احتمال سقوط ديكتاتور ليبي بسيار زياد است.
انقلابيون ليبي، اعلام كرده اند كه تا بركناري قذافي پايداري خواهند كرد و با تصرف پايتخت ديكتاتور و پسرش را به محاكمه خواهند كشيد.
در همين حال «جوانان انتفاضه طرابلس» در نخستين بيانيه خود اعلام كردند كه مبارزه تا سرنگوني رژيم قذافي ادامه دارد و از مردم خواسته شده است پس از برگزاري نمازجمعه براي ساقط كردن ديكتاتور ليبي دست به كار شوند.
شاهدان عيني گفتند در حال حاضر به جز مناطقي از شهرهاي طرابلس و «سرت» در شمال و «سبها» در جنوب، ساير شهرهاي ليبي از جمله بنغازي، زاويه، مصراته، طبرق، درنا، تاجورا، البيضاء و زواره به دست انقلابيون افتاده است.از طرف ديگر، بنابر گزارش هاي شبكه هاي تلويزيوني بسياري از گروهان هاي نظامي قذافي، با پيوستن به صفوف انقلابيون، ضمن برقراري نظم و امنيت در شهرها، مسئوليت آموزش دادن به داوطلبان انقلابي براي تامين امنيت، دفاع و اداره شهرها را به عهده گرفتند.
خبرهاي دريافتي نيز حاكي است، جوانان انقلابي در طرابلس با حمله به يك خودروي حامل سوخت در اين شهر، آن را به آتش كشيدند و با نيروهاي امنيتي به مقابله پرداختند.
نبردهاي جاري در ليبي كه بسياري آن را بي سابقه اعلام كرده اند، احتمال يكسره شدن ديكتاتور آن كشور را بيش از پيش فراهم كرده است، اما به گفته آگاهان سياسي، قذافي پس از اينكه از دستيابي دوباره به قدرت در ليبي نااميد شده است، قصد دارد با انتقام گرفتن از مردم، تعداد زيادي از شهروندان كشورش را به خاك و خون بكشد.
در اين راستا نيز يك منبع صهيونيستي جزئيات توافقات سازمان جاسوسي اسرائيل و ديكتاتور ليبي در زمينه اعزام مزدوران آفريقايي به اين كشور، براي سركوب قيام مردمي را فاش كرد.
اين منبع كه يك روزنامه نگار شاغل در روزنامه «يديعوت آحارونوت» است، فاش كرد كه اطلاعات امنيتي تاكيد مي كند كه اسرائيل به انقلاب ليبي از ديدگاه امنيتي و استراتژيك نگاه مي كند و سقوط رژيم قذافي را راهگشاي تشكيل نظام اسلامي در ليبي مي داند.
به گفته اين منبع، در همين راستا، نتانياهو (نخست وزير)، باراك (وزير جنگ) و ليبرمن (وزير خارجه رژيم صهيونيستي) نشستي را در 18 فوريه برگزار و در آن تصميم به اعزام مزدوران آفريقايي به ليبي اتخاذ كرده اند تا انقلاب مردمي را در اين كشور از بين ببرند.
اين منبع يادآور شد: ژنرال «عفيف كوخفي» رئيس بخش اطلاعات ارتش صهيونيستي در اين نشست اعلام كرد كه پي گيري هاي دقيق و تيزبينانه در زمينه انقلاب ليبي نشان داده است كه بعد اسلامي و اصول گرايي آن بر ابعاد ديگر برتري دارد و جماعت «اخوان المسلمين» نيز در اين زمينه به ويژه در شرق ليبي و به خصوص در شهر بنغازي نفوذ زيادي دارد.
موج سواري آمريكا در ليبي
در حالي كه غرب و آمريكا بر اين اعتقادند كه از بحران ليبي براي تسلط بر اين كشور نفت خيز و جلوگيري از خيزش اسلامي استفاده كنند، انقلابيون ليبيايي و جهان اسلام، دخالت و ورود نيروهاي آمريكايي به منطقه را فاجعه بار دانستند.
بسياري بر اين اعتقادند كه آمريكا قصد دارد براي جبران شكست هاي خود در عراق و افغانستان، اين بار منابع نفتي ليبي و مردم آن را قرباني خسارت هاي جنگي خود كند.
دو تن از سناتورهاي عالي رتبه آمريكا نيز از باراك اوباما خواستند تا پروسه تحميل منطقه پرواز ممنوعه بر فراز آسمان ليبي را هدايت كند و اعلام كردند كه واشنگتن بايد به جاي تخصيص بودجه براي كمك هاي نظامي، با ايجاد زمينه هاي سرمايه گذاري و معاملات تجاري از بحران منطقه به نفع منافع واشنگتن استفاده كند.
اين در حالي است كه انقلابيون ليبيايي از جمله قبايل صحرانشين نيز با صدور بيانيه هايي، مخالفت خود را با هرگونه دخالت نظامي بيگانگان از جمله آمريكا در ليبي اعلام كرده اند.
آخرين خبرها
¤ كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به منظور بررسي آخرين تحولات در ليبي نشست فوق العاده تشكيل دادند.
¤ وزير دفاع آمريكا: كشورهاي «ناتو» هنوز در مورد هرگونه مداخله نظامي در ليبي به توافق نرسيده اند.
¤ نمايندگان 192كشور حاضر در مجمع عمومي سازمان ملل، عضويت ليبي را در شوراي حقوق بشر به حالت تعليق درآوردند.
¤ وزير خارجه روسيه، اعمال محدوديت پيشنهادي در حريم هوايي ليبي را در حال حاضر اقدامي غيرضروري و مردود دانست.
¤ اتحاديه اروپا هفته آينده نشستي فوق العاده درباره ليبي تشكيل مي دهد.
¤ رايزن سابق سفارت ليبي در آمريكا هشدار داد، حمله آمريكا به ليبي، آن را به سومالي جديدي تبديل خواهد كرد.
¤ نخست وزير انگليس در سخناني در پارلمان اين كشور، احتمال استفاده نظامي عليه قذافي را بعيد ندانست.
¤ كميسارياي عالي آوارگان سازمان ملل متحد اعلام كرد كه اوضاع انساني در مرز ليبي و تونس غم انگيز و در حال تبديل شدن به يك فاجعه بزرگ است.
¤ اتحاديه عرب با صدور بيانيه اي، هرگونه دخالت خارجي در امور ليبي را رد كرد.



 



وزيرپاكستاني در اسلام آباد به قتل رسيد

وزير مسيحي اقليت هاي پاكستان در جريان يك حمله مسلحانه در اسلام آباد كشته شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، پليس پاكستان اعلام كرد كه شهباز بهاتي وزير امور اقليت هاي پاكستان و از مقام هاي حزب حاكم اين كشور به هنگام عزيمت به محل كار خود درون خودرويش هدف رگبار مستقيم مردان مسلح قرار گرفت و كشته شد.
ترور بهاتي صبح روز گذشته صورت گرفت و افراد مسلح بلافاصله از محل حادثه متواري شدند.
وزير امور اقليت هاي پاكستان پيشتر اعلام كرده بود كه به علت تلاش هايش براي ايجاد اصلاحات در قانون توهين به مقدسات، گروه هاي افراطي وي را تهديد به مرگ كرده اند.
در قانون توهين به مقدسات براي كسي كه به مقدسات اهانت كند مجازات مرگ در نظر گرفته مي شود اما شهباز بهاتي معتقد بود كه اين قانون به معناي ايجاد محدوديت براي اقليت ها است.
در چهارم ژانويه گذشته نيز فرماندار ايالت پنجاب پاكستان نيز كه مخالفت شديدي با قانون توهين به مقدسات داشت توسط يكي از محافظان شخصي اش به قتل رسيد.

 



استقرار ارتش سلطان قابوس براي مهارنا آرامي ها در عمان

سرويس خارجي-
يگان هاي ارتش عمان براي مهار ناآرامي ها و كنترل اوضاع در شهرهاي مختلف اين كشور مستقر شدند.
ارتش عمان و نيروهاي امنيتي اين كشور براي مهار اعتراضات مردمي و به دستور سلطان قابوس بني سعيد در خيابان هاي اصلي شهرهاي اين كشور مستقر شدند.
اين در حالي است كه معترضان عمان تجمعات اعتراض آميز خود را روز گذشته نيز ادامه دادند و دامنه اين تظاهرات به مسقط و شهرهاي مختلف اين كشور كشيده شده است.
تظاهركنندگان با حمل پلاكاردهايي خواستار مبارزه با فساد دولت شدند و مقابل ساختمان مجلس شورا تحصن كردند.
سلطان نشين عمان طي هفته جاري شاهد تظاهرات گسترده مردمي در چند استان اين كشور بوده است.
معترضان خواستار اصلاحات سياسي و اقتصادي بهبود زندگي و مبارزه با فساد وزارتخانه ها هستند.
شهروندان عماني كه حدود 70درصد جمعيت دو ميليون و 700 هزار نفري اين كشور را تشكيل مي دهند به طور نسبي در فقر به سر مي برند و خواهان ايجاد فرصت هاي شغلي و افزايش دستمزد خود شدند.
منابع رسمي عماني تعداد كشته ها در تظاهرات اخير اين كشور را تنها دو نفر اعلام كرده اما منابع مطلع از كشته شدن هفت نفر خبر داده اند.
پليس عمان براي پراكنده كردن تظاهرات اقدام به شليك گلوله هاي جنگي و پرتاب گاز اشك آور كرده است.
تظاهرات در شهر صحار از ديگر مناطق عمان گسترده تر بود به نحوي كه معترضان اقدام به آتش زدن چند پاسگاه پليس، خودروهاي دولتي، ادارات دولتي و چندين سوپر ماركت كردند.
سلطان قابوس پادشاه عمان در واكنش به تظاهرات اخير اين كشور شش وزير كابينه را بركنار و دستور استخدام فوري 50 هزار شهروند بيكار عماني را صادر كرد.
وي همچنين دستور داد هر فرد بيكار تا هنگام يافتن كار مناسب از سوي دولت 150 ريال عمان (400 دلار) ماهانه كمك مالي دريافت كند. سلطان قابوس بيش از 40 سال است كه در اين كشور حكمراني مي كند.
بحرين
در بحرين نيز معترضان بحريني همچنان در ميدان لؤلؤ در منامه پايتخت اين كشور حضور دارند و به تحقق خواسته هاي خود تا بركناري دولت بحرين پافشاري مي كنند.
تظاهركنندگان خواهان كناره گيري دولت و مجازات عاملان كشتار معترضان بحريني هستند.
احزاب، گروه ها و جمعيت هاي سياسي بحرين با انتشار بيانيه هايي اعلام كرده اند كه در روزهاي آينده نيز براي اعلام همبستگي با تجمع كنندگان ميدان لؤلؤ راهپيمايي خواهند كرد.
اين راهپيمايي ها كه به برنامه هاي انقلاب خشم مردم بحرين مشهور شده طيف وسيعي از شهروندان اين كشور را بر مي گيرد.
تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند كه اين راهپيمايي ها تا روز جمعه و بعد از آن ادامه خواهد يافت و روز جمعه كه به عنوان روز خيزش نامگذاري شده بزرگترين راهپيمايي براي اعتراض عليه حكومت محسوب مي شود.
از سوي ديگر، سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين روز گذشته در سفري دو روزه وارد عربستان شد.
وي قرار است در اين سفر با مسئولان عربستاني در مورد آخرين تحولات بحرين رايزني كند.
منابع آگاه بحرين اعلام كرده بودند كه قرار است عربستان سعودي 30 دستگاه تانك براي سركوب مخالفان در اختيار رژيم بحرين قرار دهد.
اين در حالي است كه تظاهركنندگان بحرين اعلام كرده اند در صورتي كه بحرين از كمك هاي نظامي عربستان براي سركوب مخالفان استفاده كند از ايران كمك خواهند گرفت.
يمن
در يمن نيز فشارها براي بركناري علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين كشور افزايش يافته است.
دامنه تظاهرات گسترده شده و به جز صنعا پايتخت يمن به 10 استان ديگر نيز كشيده شده است.
تظاهركنندگان از استان هاي مختلف به سوي صنعا حركت كرده اند تا در اجتماع بزرگ مخالفان در ميدان تغيير در مقابل دانشگاه صنعا شركت كنند.
همزمان با فشارهاي داخلي بر علي عبدالله صالح فشارهاي خارجي نيز افزايش يافته و مقام هاي كشورهاي مختلف از علي عبدالله صالح خواسته اند به نفع ملتش از قدرت كناره گيري كند.
تونس
در تونس نيز با استعفاي سه وزير ديگر از دولت موقت تونس تعداد وزيران مستعفي به علاوه نخست وزير به شش نفر رسيد.
اين در حالي است كه باجي قائد السبسي نخست وزير جديد تونس تلاش خود را براي كنترل اوضاع تونس و فائق آمدن بر مشكلات كشور آغاز كرده است، وي در حالي به اين سمت انتخاب شد كه مردم انقلابي تونس خواستار اين هستند كه كساني كه با رژيم سابق ديكتاتوري «زين العابدين بن علي» در ارتباط بوده اند از قدرت كناره گيري و كنترل امور را به دست مردم انقلابي بسپارند.
از سوي ديگر جنبش اسلامي تونس پس از حدود سه دهه ممنوعيت فعاليت دوباره خود را به طور رسمي آغاز كرد.
فعاليت جنبش اسلامي تونس به دليل مخالفت زين العابدين بن علي با اين جنبش حدود 30 سال متوقف شده بود كه با بركناري وي دوباره به عرصه سياسي كشور بازگشت.
سخنگوي اين جنبش اعلام كرد كه آماده پيوستن به حركت ملي و مبارزه سياسي و حركت در مسير دموكراسي هستيم.
اردن
در اردن نيز اعتراضات و درخواست ها براي محدود كردن اختيارات پادشاه و ايجاد نظام مشروطه سلطنتي همچنان ادامه دارد.
چهره هاي ملي سياسي، شخصيت هاي مستقل اسلامي، گروه ها و احزاب مختلف با انتشار بيانيه هايي خواستار تبديل نظام پادشاهي به مشروطه سلطنتي و انجام تغييرات واقعي در اين كشور شدند.نخست وزير قطر نيز در آخرين اقدام براي جلوگيري از گسترش قيام هاي مردمي خاورميانه به اين كشور اعلام كرد كه مردم به زودي شاهد برگزاري انتخابات شوراي مشورتي (مجلس) قطر خواهند بود.

 



آغاز اعتراض هاي ضد دولتي در پايتخت ارمنستان

هزاران نفر از مردم ارمنستان با ريختن به خيابان هاي پايتخت خواستار سرنگوني دولت اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بيش از 10 هزار نفر طرفداران احزاب مخالف اين كشور سه شنبه با برپايي تجمع در «ايروان» خواستار سرنگوني دولت و «برگزاري فوري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني» شدند.
براساس اين گزارش، شماري از خانواده هاي قربانيان ناآرامي هاي ماه مارس 2008 نيز با به دست گرفتن تصاوير كشته شدگان، در اين تجمع شركت كردند. در جريان ناآرامي هاي سه سال پيش و به دنبال درگيري نيروهاي امنيتي و تظاهركنندگان 10 نفر از جمله دو پليس كشته شدند.
«لئون ترپتروسيان» رهبر مخالفان و رئيس جمهور سابق اين كشور در جريان اين تظاهرات گفت: آماده مذاكره با دولت «شرژ ساركيسيان» رئيس جمهور ارمنستان است، اما فقط در مورد يك موضوع كه برگزاري فوري انتخابات است. اين حزب با صدور بيانيه اي اعلام كرد: «در ماه مارس 2008 دولت حاكم باشليك به معترضان مرتكب جنايت شد.» رهبر اين حزب در پايان خواستار انجام تحقيقات در مورد كشتار سال 2008 شده است.

 



تظاهرات اعتراض آميز شيعيان در يك شهر عربستان

جوانان شيعه در اعتراض به بازداشت يك روحاني برجسته در منطقه القطيف دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، صدها تن از جوانان شيعه شهر القطيف در شرق عربستان براي دومين روز متوالي با تجمع در مقابل مساجد نسبت به بازداشت شيخ عامر روحاني برجسته شيعه اعتراض كردند.
براساس اين گزارش شاهدان عيني گفتند كه خودروهاي حامل نيروهاي ضد شورش كه براي سركوب جوانان معترض در حال حركت به سوي القطيف بوده اند را مشاهده كرده اند. از سوي ديگر، ملك عبدالله براي جلوگيري از اوج گيري و گسترده تر شدن اعتراضات مردمي، اقدام به بركناري برخي وزيران در چند روز آينده خواهد كرد. خبرگزاري فرانسه كه اين خبر را از قول يك منبع نزديك به شاه عربستان مخابره كرده است، اعلام كرد، اين تغييرات به زودي صورت خواهد گرفت.

 



در ديدار با صهيونيست هاي آمريكا اوباما: امنيت اسرائيل را تامين مي كنيم

رئيس جمهور آمريكا در ديدار با هيئتي از رهبران صهيونيستي در آمريكا بر حمايت همه جانبه واشنگتن از رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه هاآرتص، پس از ديدار باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا با هيئت 50 نفره رهبران يهودي آمريكا در حاشيه كنفرانس روساي سازمان هاي يهودي در آمريكا، كاخ سفيد در بيانيه اي اين نشست را سودمند توصيف كرد و بر لزوم حمايت پايدار آمريكا از امنيت رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.
در اين بيانيه بر مخالفت آمريكا با هرگونه تلاش براي از بين بردن مشروعيت اين رژيم و يا برجسته كردن معايب آن و تعهد براي دستيابي به صلحي كه هم آينده عرب ها و هم آينده رژيم صهيونيستي را تامين كند، تاكيد شده است.
در اين نشست كه حدود يك ساعت به طول انجاميد، باراك اوباما به طرح ديدگاه هاي خود درباره ناآرامي هاي خاورميانه، اقدام اخير آمريكا در وتوي قطعنامه سازمان ملل در محكوميت شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي و دورنماي صلح اين رژيم با كشورهاي همسايه آن پرداخت.
اين در حالي است كه هيئت نمايندگي فلسطين در شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در اعتراض به سخنان هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در حمايت از رژيم صهيونيستي جلسه اين شورا را ترك كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس «ابراهيم خريشه» سفير فلسطين در ژنو در اين باره اظهار داشت: ما از شانزدهمين نشست دوره اي شوراي حقوق بشر سازمان ملل در اعتراض به دفاع همه جانبه كلينتون از اسرائيل خارج شديم و اين نشست را ترك كرديم.
وي سخنان وزير خارجه آمريكا را گزينشي، دوگانه و متناقض توصيف كرد و از كاخ سفيد خواست دست از حمايت كوركورانه از رژيم صهيونيستي بردارد.
گفتني است كلينتون در اظهاراتي متناقض از اين كه شوراي حقوق بشر بين الملل تنها عليه اسرائيل موضع گيري مي كند انتقاد كرد ولي هيچ اشاره اي به اقدامات ناقض حقوق بشر و ظالمانه صهيونيست ها بر عليه ملت فلسطين نكرد.
ساير رويدادها
¤ اسماعيل هنيه نخست وزير حماس اعلام كرد، تحقق آشتي ملي در سايه دسيسه چيني تشكيلات خودگردان و همكاري با رژيم صهيونيستي امكان پذير نيست.
¤ سخنگوي جنبش جهاد اسلامي گفت: عباس بين حمايت از مطالبات ملت و كناره گيري يكي را انتخاب كند.
¤ وزيرخارجه رژيم صهيونيستي از آمادگي اين رژيم براي مذاكره با سوريه بدون عقب نشيني از بلندي هاي جولان سوريه خبر داد.
¤ محمود الزهار از رهبران برجسته حماس انقلاب هاي عربي را نتيجه طبيعي جنگ 22 روزه غزه دانست.
¤ اتحاديه كارگران اجتماعي در سرزمين هاي اشغالي از اعتصاب گسترده اعضاي اين اتحاديه در روز يكشنبه آينده خبر داد.
¤ پليس رژيم صهيونيستي از برگزاري كنفرانس و همايش فلسطينيان ساكن قدس اشغالي جلوگيري كرد.


 



هزاران نفر در سريلانكا عليه دولت به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از مردم سريلانكا با برپايي تظاهرات نسبت به افزايش هزينه هاي زندگي و مشكلات اقتصادي اعتراض كردند.
به گزارش سايت خبري «كلمبوپيج»، هزاران نفر از فعالان ضددولتي سه شنبه با تجمع در خيابان هاي «كلمبو» ضمن اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت خواستار كاهش هزينه هاي زندگي شدند.
براساس اين گزارش فعالان ضد دولتي براي برپايي اين تجمع تبليغات نسبتاً گسترده اي را در سرتاسر كشور سريلانكا كرده بود.
به گفته اين فعالان دولت از زمان پايان جنگ داخلي در سريلانكا، از اجراي وعده هايش سر باز زده و سنگيني اين كوتاهي بر دوش مردم است. وي همچنين از دولت خواست با كاستن از هزينه هاي غير ضروري دولتي و كاهش تعداد وزيران از 61 وزير به 31 نفر، به حل مشكلات اقتصادي كمك كند.
گفتني است، در سال 2009 ارتش سريلانكا پس از ده ها سال جنگ داخلي شورشيان ببرهاي تاميل را شكست داد. مخالفان معتقدند، پس از شكست اين گروه شورشي دولت ديگر بهانه اي براي كم كاري هاي خود ندارد و بايد هر چه سريعتر به حل مشكلات اقتصادي مردم بپردازد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14