(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 فروردین 1390- شماره 19894

هويج شما را جذاب تر مي كند
روباتهاي درياكاو هم مي آيند
4هزار ماده سمي در سيگار
آب ميوه طبيعي در بازار وجود ندارد
دندان قروچه مهم ترين اختلال در مفصل گيجگاهي
منبع اصلي ترس
دوست يابي هم ژنتيكي است
سيرهاي چيني خاصيت دارويي ندارند
نوشتن با قلم ذهن را تقويت مي كند
پيامد خطرناك تركيب آنتي بيوتيك ها با داروهاي فشار خون
براي فرزنددارشدن زودتر تصميم بگيريد



هويج شما را جذاب تر مي كند

خوردن ميوه هاي سرشار از رنگدانه ها مانند هويج مي تواند تأثير زيادي در زيباتر شدن چهره شما داشته باشد.
تحقيقات انجام شده در دانشگاه بريستول كه با هدف تعيين رابطه بين رنگ صورت و جذابيت انجام شده است نشان مي دهد افرادي كه پوست صورت آن ها به رنگ زرد متمايل است جذاب تر و درعين حال سالم تر به نظر مي رسند.
در همين حال محققان متوجه شدند رنگ دانه هاي زرد به نام كاروتنوئيد كه در ميوه ها و سبزيجات خاصي مانند هويج وجود دارند نقش كليدي در توليد اين رنگ زرد در پوست صورت بازي مي كنند.
براي بررسي اثر اين ميوه روي پوست صورت، محققان از 40داوطلب خواستند چهره 51 نفر را ازنظر شادابي، سلامت و جذابيت رده بندي كنند. نتايج اين تحقيقات قرار است به زودي در نشريه رفتار انسان و تكامل به چاپ برسد.
«يان استفن» يكي از دانشمنداني كه در انجام اين پژوهش شركت داشته است دراين باره گفت: شايد با انتشار اين گونه خبرها بتوانيم مردم را به خوردن ميوه و سبزي بيش تر تشويق كنيم. خصوصاً اين كه دو ماه بعد از شروع مصرف ميوه اثرات آن به طور وضوح خود را نشان مي دهند.
وي در ادامه گفت: شايد با گفتن اين مطلب كه اگر ميوه و سبزي نخوريد ممكن است تا 40سال بعد دچار حمله قلبي شويد چندان مردم به خوردن غذاهاي سالم تشويق نشوند، اما در عوض اگر به آن ها گفته شود ظرف مدت چند ماه پس از خوردن ميوه و سبزي اثرات آن باعث زيباتر شدن چهره آنها مي شود، افراد زيادي به خوردن اين موادغذايي علاقه نشان دهند.
مطالعات قبلي هم نشان داده بود خوردن ميوه و سبزي باعث تغذيه پوست، مو و ناخن ها مي شود. اين مواد غذايي شامل ويتامينA هستند كه نقش مهمي در جايگزيني سلول هاي پوستي دارند.
مصرف مركبات، كيوي و برخي ميوه هاي ديگر نيز به بدن در ساخت كلاژن كمك مي كند. كلاژن يك پروتئين است كه نقش بسيار مهمي در بافت پوست بدن باز مي كند و مي تواند به حذف چين و چروك ها و جاي زخم ها كمك كند.

 



روباتهاي درياكاو هم مي آيند

كمبود شديد منابع معدني در ژاپن باعث شده است كه اين كشور تصميم بگيرد از روبات هاي درياكاو استفاده كند.
اين روباتهاي معدنچي قادر به كاوش در عمق آب و بهره برداري از منابع غني و كمياب معدني بستر اقيانوس هستند.
شركت ملي نفت، گاز و فلزات ژاپن (جوگمك) تصميم گرفته كه تا 10سال آينده اين طرح را عملياتي كند و به كمك روباتهاي كنترل از راه دور به حفاري در عمق 2000 متري دريا بپردازد.
با كمياب تر شدن برخي مواد معدني در سرتاسر جهان، برخي متخصصان به فكر بهره برداري از منابع صعب الوصول زير دريا افتاده اند هرچند كه اين كار با دشواري هاي عظيمي روبه روست.
از مواد معدني كمياب در توليد محصولات گوناگوني از خودروهاي كم مصرف گرفته تا باطري، تلفن همراه و تلويزيون هاي ال سي دي استفاده مي شود.
«جوگمك» تصميم گرفته تا بخش اصلي فعاليت خود را بر آتشفشانهاي بستر دريا متمركز كند. دهانه آتشفشان هاي زيردريايي در نزديكي جزاير «ايزو» و «اوگاساوارا» در جنوب توكيو و همچنين در حوالي جزاير «اوكيناوا» در جنوب ژاپن همواره درحال بيرون دادن اين مواد معدني كمياب هستند.
متخصصان ژاپني اعتقاد دارند كه بستر اقيانوسها ممكن است حاوي فلزات گرانبهايي همچون طلا و نقره و نيز «يخ شعله ور» (هيدرات متان كه از آن به عنوان نسل بعدي سوخت نام برده مي شود) باشد.
هزينه پروژه ساخت اين روباتها در حدود 360ميليون دلار برآورد شده است و پيش بيني مي شود كه در 10سال آينده به بهره برداري برسد.

 



4هزار ماده سمي در سيگار

توتون همراه با كاغذ و فيلتر و برخي افزودني ها، مواد تشكيل دهنده سيگار هستند. در واقع سوختن اين مواد با هم موجب پديد آمدن بيش از 4000 ماده سمي و 80 ماده سرطان زا مي شود. شواهد علمي نشان مي دهند كه تمام انواع محصولات دخاني به هر شكلي مضر بوده و مرگ و مير و ناتواني را سبب مي شوند.
دود سيگار داراي دو جريان اصلي و فرعي است؛ جريان اصلي هنگام پك زدن، وارد دهان و ريه فرد سيگاري مي شود و جريان فرعي كه بسيار خطرناك تر است در فاصله پك زدن ها از نوك سيگار انتشار يافته و در محيط پخش مي شود كه هم اطرافيان فرد سيگاري از اين دود استنشاق مي كنند و هم در تنفس بعدي وارد ريه فرد سيگاري مي شود.
دود قليان نيز از اين امر مستثني نيست و آسيب هاي فراواني را به همين ترتيب بر فرد مصرف كننده و اطرافيان وي وارد مي كند.
با مصرف هر نخ سيگار، فرد سيگاري با سه نوع پديده اصلي بيماري زا در سيگار روبرو مي شود؛ سميت حاد يا فوري مانند تنگي نفس بعد از سيگار كشيدن، سميت مزمن يا طولاني مدت مانند سرطان ريه و اعتياد به ماده اعتيادآور موجود در سيگار يا اعتياد به نيكوتين.
نيكوتين موجود در دود سيگار موجب افزايش واضح ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون مي شود. در اثر استعمال دخانيات قلب مجبور به كار بيشتر شده و اكسيژن بيشتري نياز دارد.
بنا بر اعلام دبيرخانه ستاد كشوري كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، بيماري هاي قلبي عروقي، سكته هاي مغزي، بيماري هاي تنفسي و بسياري از بيماري هاي كشنده در اثر استعمال دخانيات دير يا زود در افراد سيگاري و افرادي كه با آنها زندگي مي كنند اتفاق مي افتد.
سيگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان است كه مهم ترين آنها عبارتند از: سرطان ريه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان كبد و سرطان روده بزرگ.
به نظر مي رسد مرگ و مير زنان و مردان بر اثر سرطان ريه بيشتر از مجموع سرطان هاي پروستات، پستان و روده بزرگ است.
سيگار كشيدن مادران نه تنها در دوران بارداري و بعد از آن براي خودشان مضر است، بلكه داراي اثرات طولاني مدت بر روي نوزادان و فرزندانشان است. بسياري از اين بيماري ها مانند بيماري هاي تنفسي و يا كاهش كاركرد تنفسي در نوزادان و كودكان نيز اتفاق مي افتد و سيگار كشيدن هركدام از والدين شدت اين بيماري ها را وخيم تر مي كند.
سرطان هاي لب، زبان و دهان نيز در اثر جويدن تنباكو حاصل مي شود.
استعمال دخانيات روند آترواسكلروز يا تصلب شرايين را تسريع مي كند. آترواسكلروز ممكن است باعث باريك شدن شريان هاي پا و در نتيجه درد در حين راه رفتن شده و ادامه مصرف دخانيات مي تواند موجب گانگرن (سياه شدن) عضو و قطع شدن انگشتان پاها و اندام شود. مطالعات بي شمار نشان داده اند كه مهم ترين علت قطع اندام تحتاني، بيماري هاي عروق محيطي است كه قوي ترين عامل خطر آن مصرف دخانيات است.
استعمال دخانيات عامل 90درصد سرطان هاي ريه، 80درصد برونشيت مزمن و 25درصد بيماري هاي ايسكميك قلبي است، به طور كلي سيگار كشيدن بر روي تمام قسمت هاي بدن آثار سوء خود را مي گذارد؛ از پوست كه باعث تيرگي و چين و چروك و پيري زودرس در آن شده، تا استخوان ها كه باعث پوكي آنها مي شود.
هيچ كدام از اعضاي بدن از آثار زيان بار سيگار در امان نيستند. بعد از 20 سال سيگار كشيدن از هر 4 نفر سيگاري يك نفر فوت مي كند و 3 نفر به يك بيماري ناشي از سيگار كشيدن مبتلا مي شوند و بعد از 40سال سيگار كشيدن از هر 2 نفر سيگاري، يك نفر فوت مي كند و يك نفر به بيماري حاصل از اين عادت ناپسند مبتلا مي شود.
سيگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان است. 90درصد سرطان هاي ريه و 83درصد مرگ و مير ناشي از سرطان ريه در اثر استعمال دخانيات است.
استعمال دخانيات باعث ناتواني جنسي و عقيمي در مردان و همچنين نازايي در زنان مي شود. نبايد فراموش كرد كه مصرف تنباكو به روش هاي مختلف علاوه بر سرطان ريه مي تواند منجر به بروز سرطان هاي متعدد در اعضاي مختلف بدن شده، سلامتي فرد و در نتيجه سلامتي جامعه را به خطر اندازد.

 



آب ميوه طبيعي در بازار وجود ندارد

دبير انجمن تغذيه شهر گفت: كارخانه هاي توليد آب ميوه به جاي استفاده فوري از آب ميوه تازه، آن را تحت روش هاي حرارتي به صورت كنسانتره يا آب ميوه درمي آورند.
دكتر سهيل سريزدي در گفت وگو با مهر افزود: آب ميوه زماني طبيعي خواهد بود كه ميوه تازه بلافاصله پس از برداشت مورد آبگيري قرار گيرد و در فاصله كوتاهي مصرف شود. در اين صورت خواص واقعي و طبيعت اصيل ميوه ها از نظر ويتامين ها، آنتي اكسيدان ها و عناصر مغذي موجود در ميوه حفظ خواهد شد.
وي گفت: كارخانه هاي توليد آب ميوه به جاي استفاده فوري از آب ميوه تازه، آن را تحت روش هاي حرارتي به صورت كنسانتره يا آب ميوه تغليظ شده درمي آورند تا ماندگاري آب ميوه بيشتر شده و بتوانند در هر زمان با اضافه كردن آب، نوشيدني موسوم به آب ميوه را استحصال نمايند.
سريزدي افزود: در فرآيند تغليظ بخش مهمي از ويتامين هاي حياتي موجود در ميوه ها از بين مي رود و محصول نهايي درواقع نوعي نوشيدني ميوه اي خواهد بود كه به هيچ وجه خواص ميوه تازه را ندارد.
اين پزشك مشاور تغذيه خاطرنشان كرد: آب ميوه حاصل از كنسانتره از نظر طعم نيز با ميوه طبيعي تفاوت فاحشي دارد به طور مثال مزه محصولي كه به عنوان آب پرتقال و آب انگور طبيعي عرضه مي شود هيچ شباهتي به طعم واقعي پرتقال يا انگور ندارد و درواقع طعمي متفاوت با نام فريبنده طعم طبيعي پرتقال يا انگور به مشتري عرضه مي شود.
به گفته دبير انجمن تغذيه شهر، بهتر است آب ميوه را به صورت تازه و طبيعي در منزل تهيه كرد و تيترهاي تبليغاتي مندرج به روي آب ميوه هاي صنعتي مانند آب ميوه صددرصد طبيعي را نبايد از نظر ارزش غذايي مترادف با آب ميوه تازه و خانگي دانست.
سريزدي خاطرنشان كرد: در اين ميان صنايع دوستدار سلامت نيز مي توانند بر روي بسته بندي محصول خود اين شعار تبليغاتي موثر و مبتني بر اخلاق را درج كنند كه «اين محصول از نظر ويتامين و ارزش غذايي، با آب ميوه تازه و طبيعي خانگي، برابري نمي كند.»
وي افزود: نمونه مشابه اين صداقت در گفتار را مي توان بر روي قوطي هاي شير خشك مشاهده كرد كه تأكيد مي كند براي شيرخوار هيچ غذايي بهتر از شير مادر نيست. كه پرواضح است اين شعار مشتري مدارانه بي درنگ احترام و تكريم مصرف كننده را نسبت به شخصيت متعالي توليدكننده برمي انگيزد.

 



دندان قروچه مهم ترين اختلال در مفصل گيجگاهي

دندان قروچه و دردهاي ناحيه سر و صورت از مهمترين علائم ايجاد نارسايي و اختلال در مفصل گيجگاهي- فكي است.
دكتر مجيد ناصر خاكي، دبير علمي دهمين كنگره انجمن پروستودنتيست هاي ايران با اعلام اين خبر گفت:وظيفه مفصل گيجگاهي- فكي شامل: حركت فك پايين، باز شدن دهان، جلو و عقب بردن فك پايين و ايجاد حركات فك به طرفين است و بطور كلي عمليات اصلي كه دهان موظف به انجام آن است مانند جويدن و تكلم توسط اين مفصل كنترل و اجرا مي شود، لذا تشخيص و درمان هرگونه اختلالي كه در اين عضو پديدار شود از روي علائمي مانند دندان قروچه و دردهاي مبهم ناحيه سر و صورت بسيار قابل اهميت است.
وي تشخيص به موقع اين نارسايي را راهي براي جلوگيري از فرسايش آناتوميك دندانها و همچنين درمان اين بيماري عنوان كرد و افزود: يكي از مشكلات شايع ايجاد شده بر اثر خلل اين مفصل پيچيده و مهم بدن، دردهاي ناحيه سر و صورت است كه بيمار را دچار سردرگمي در مراجعه به پزشكان مختلف از جمله متخصصان گوش و حلق و بيني، متخصصان اعصاب و حتي روانپزشكان مي كند.
عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: مشكلات و دردهاي مفصل گيجگاهي- فكي در سنين مختلف با علائم متفاوت همراه است به عنوان مثال در كهنسالي اين نارسائي همراه با از دست دادن دندانها و در سنين جواني عمدتاً در اثر استرس هاي روحي و رواني اتفاق مي افتد كه در تمامي موارد اين امر منجر به تأثير روي مراكز عصبي مربوط به سيستم جونده و دندانها و به دنبال آن عارضه اي به نام دندان قروچه مي شود.
وي دندان قروچه و نارسائي مفصل گيجگاهي- فكي را يك بيماري قابل درمان ذكر كرد و به بيماران توصيه نمود در صورت مشاهده درد و ناراحتي در هنگام باز و بسته شدن دهان، خميازه كشيدن و درد صبحگاهي در عضلات جونده هر چه زودتر به مراكز تخصصي دندانپزشكي و دانشگاهي مراجعه و درمان را شروع كنند.

 



منبع اصلي ترس

دانشمندان انگليسي پس از ماه ها تلاش و بررسي بالاخره توانستند پاسخ اين سؤال مهم علم عصب شناسي را كه محل اضطراب و وحشت دركدام قسمت مغز است، پيدا كنند.
دانشمندان پس از 9 ماه بررسي كشف كردند كه مركز اضطراب در هيپوكامپ، ناحيه اي در لوب مياني تمپورال كه معمولا با حافظه و آگاهي از مكان در ارتباط است، قرار دارد.
اين محققان با انجام اسكن مغزي بر روي افراد ترسيده يا مضطرب فهميدند كه در زمان ترس، بخش هيپوكامپ فعال مي شود.
در اين آزمايش ها اسكن هاي مغزي افراد داوطلب تجزيه و تحليل شده و به اطلاعات بدست آمده از پرسش نامه ها كه براي دست يابي به سطوح اوليه اضطراب فرد طراحي شده بود، اضافه شد. اكنون دانشمندان اميدوارند كه اين داده هاي جديد به پيشرفت داروها و درمان هاي جديد براي اختلالات اضطراب و افسردگي كمك كند.
افراد مضطرب در رويارويي با مشكلات «يخ مي زنند» پديده اي كه از آن به عنوان «مهار اخلاقي» ياد مي شود.
كشف اين موضوع كه چرا برخي افراد در مواجهه با خطر احتمالي از ترس ميخكوب شده و برخي ديگر به آرامي با آن روبرو شده و با آن مقابله مي كنند، كليد فهم اضطراب افراد است.
اضطراب پديده اي پيچيده است كه تاكنون فهم كاملي از آن دست نداده و دانشمندان براي اندازه گيري آن قصد دارند تا آن را به يك رفتار تبديل كنند.
همچنين دراين تحقيقات مشخص شد كه زنان اضطراب بيشتري نسبت به مردان دارند و از مسائل ساده تر از تهديد كلامي مانند واردشدن به يك اتاق شلوغ يا حتي انتخاب يك وسيله جديد احساس ترس و نگراني مي كنند.

 



دوست يابي هم ژنتيكي است

گروهي از دانشمندان آمريكايي در بررسي هاي خود ژني را يافتند كه انتخابها، دوستي ها و نوع ارتباطات افراد را در اجتماع تعيين مي كند.
دوستان نه تنها برپايه علائق مشترك انتخاب مي شوند بلكه اكنون گروهي از دانشمندان دانشگاه سانديگو و دانشگاه هاروارد در بررسي هاي خود نشان دادند كه علت دوستيها در DNA نوشته شده است.
در حقيقت افراد با ژنهاي مشابه با يكديگر دوست مي شوند. اين بدان معني است كه در اجتماع، افراد در روابط دوستانه خود ژنهاي يكديگر را به اشتراك مي گذارند و در واقع نزديكي تمايلات و علائق افراد به هم به اين دليل است كه از نظر ژنتيكي به هم شبيه هستند.
اين محققان با مقايسه ژنهاي DNA افرادي كه با هم دوست بودند دريافتند كه برخي جهشهاي ژنتيكي انتخاب دوستان ما را شرطي سازي مي كنند و به اين ترتيب شبكه هاي اجتماعي و گروه هاي دوستي هر يك از ما را تشكيل مي دهند.
براساس گزارش سي.ان.ان اين نتايج نشان مي دهد افرادي كه در DNA خود يك نوع جهش ژنتيكي بر روي ژن Drd2 دارند با افراد داراي همان جهش ژنتيكي دوستي مي كنند.
همچنين اين دانشمندان دريافتند اينكه افراد در يك اجتماع واحد روابط متضادي با هم دارند مربوط به نوع خاص جهش هايي است كه بر روي ژن CYP2A6 نوشته شده است.
اين دانشمندان از سالها قبل بسياري از رازهاي مربوط به دوستي ها و قوانين نامرئي كه برپايه آنها دوستان بر روي رفتار و سلامت ما اثر مي گذارند را فاش كرده بودند.

 



سيرهاي چيني خاصيت دارويي ندارند

متخصص داروسازي گياهان دارويي، با يادآوري اينكه سيرهاي چيني فاقد خواص دارويي هستند، گفت: سيرهايي كه تند و تيز نيستند خاصيت دارويي ندارند.
«فراز مجاب» درگفت وگو با ايرنا افزود: فقط سيرهاي تند و تيز، داراي ماده موثر دارويي موسوم به «آليسين» هستند و فرآورده هاي سير كه بدون بو توليد مي شوند و نيز سيرهاي بدون بويي كه از چين و ساير كشورها وارد مي شوند، اين ماده موثر را ندارند.
متخصص داروسازي ادامه داد: گياه سير خواص فراواني براي سلامتي بدن دارد اما سه خاصيت دارويي آن شامل كاهش فشارخون، كاهش چربي خون- هر دونوع چربي كلسترول و تري گليسيرين- و طولاني كردن زمان انعقاد خون، ثابت شده است.
به گفته مجاب، خاصيت طولاني كردن زمان انعقاد خون سير براي افرادي كه دچار سكته شده اند، خوب است اما همين خاصيت در برخي افراد مستعد مي تواند موجب خونريزي دستگاه گوارشي شود.
مجاب با يادآوري خواص ضدسرطان، آسم و قارچ و ميكروب بودن سير در عين حال افزود: بطور علمي هنوز اين خواص ثابت نشده است.

 



نوشتن با قلم ذهن را تقويت مي كند

پژوهشگران نروژي و فرانسوي دريافتند كه استفاده از كاغذ و قلم به جاي دستگاه هاي ديجيتالي، موجب تقويت ذهن و افزايش قدرت يادگيري مي شود.
امروزه بسياري از افراد نوشتن با قلم بر روي كاغذ را فراموش كرده اند و ترجيح مي دهند كه به جاي كاغذ بر روي تلفنهاي همراه هوشمند، رايانه و يا تبلتها بنويسند، اما اين افراد بايد بدانند كه با خطر كاهش قدرت ذهني و يادگيري مواجهند.
محققان دانشگاه «استاوانگر» نروژ و دانشگاه مارسي فرانسه در بررسي هاي خود نشان دادند كه فعاليت حركتي دست فضاهاي ويژه اي از مغز را فعال مي كند كه اين فضاها به تشخيص بصري مفاهيم نوشته شده كمك مي كند.
به اين ترتيب زماني كه ما شروع به خواندن همان نمادها مي كنيم مغز آن ها را علاوه بر ساير راه هاي رايج، حتي از طريق يك تصوير حركتي نيز بازسازي مي كند.
به گفته اين دانشمندان، براي يادگيري، فشار دادن قلم قديمي بر روي كاغذ از تايپ كردن نمادهاي همان حروف بر روي صفحه كليد مفيدتر است.
اين محققان به منظور دست يابي به اين نتايج از گروهي از داوطلبان خواستند كه به يك الفباي ناشناس بنويسند.
تعدادي از اين افراد بايد اين نوشته ها را با قلم و تعدادي ديگر با صفحه كليد مي نوشتند.
نتايج اين بررسي ها نشان داد پس از چند هفته افرادي كه با دست بر روي كاغذ مي نوشتند بهتر توانستند نمادهاي ناشناس را به يادآورند.
در دوره تحقيقات، مغز داوطلبان با رزونانس مغناطيسي رصد مي شد. اين مشاهدات نشان داد كه ناحيه «بروكا» در مغز كه با فعاليت هاي متعدد يادگيري ارتباط دارد در زماني كه افراد با قلم بر روي كاغذ مي نوشتند بيشتر فعال مي شود.
براساس گزارش تلگراف، حركات دست در ناحيه بروكا يك تصوير «حسي- حركتي» را مي سازند كه خاطرات را تقويت مي كند.

 



پيامد خطرناك تركيب آنتي بيوتيك ها با داروهاي فشار خون

پزشكان هشدار دادند سالمنداني كه از داروهاي فشار خون استفاده مي كنند بايد مراقب تداخل اين داروها با برخي از تركيبات آنتي بيوتيك باشند.
پزشكان مي گويند: افراد سالمندي كه از داروهاي فشار خون مثل مسدود كننده هاي كانال كلسيم استفاده مي كنند اگر برخي از انواع آنتي بيوتيك ها را مصرف كنند، دچار افت شديد و خطرناك فشار خون مي شوند.متخصصان دريافتند كه مصرف همزمان داروهاي فشار خون با آنتي بيوتيك هايي مثل اريترومايسين از خانواده مايسين ها يا كلاريترومايسين از خانواده بياكسين ها موجب افت شديد فشار خون مي شود.پزشكان تأكيد كردند كه سومين نوع آنتي بيوتيك از همين گروه موسوم به آزيترومايسين يا زيترومكس اين تأثير خطرناك را ندارد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اين سه داروي ضدباكتريايي پرمصرف ترين آنتي بيوتيك ها در سراسر جهان هستند. همچنين داروهاي مسدودكننده كانال كلسيم از پرمصرف ترين داروهاي فشار خون براي استفاده طولاني مدت هستند. معمولترين اين داروها عبارت از آملوديپين، فلوديپين، نيفديپين و ديليتازم هستند.اين يافته در مجله انجمن پزشكي كانادا به چاپ رسيده است.

 



براي فرزنددارشدن زودتر تصميم بگيريد

محققان از خانواده ها خواستند زمان فرزنددارشدن خود را خيلي به تأخير نيندازند.
امروزه بسياري از زنان به دليل تحصيلات يا اشتغال زمان فرزنددارشدن خود را به تاخير مي اندازند و اولين فرزند خود را بعد از 35سالگي به دنيا مي آورند.
اين محققان معتقدند زناني كه در35 سالگي تصميم به بچه دارشدن مي گيرند، با احتمال 6 برابر بيش تر نسبت به يك زن 25 ساله به مشكلات بارداري دچار مي شوند. با اين كار مشكلات پزشكي هم براي مادر و هم براي نوزاد بسيار افزايش پيدا مي كند به طوري كه بعداز 40 سالگي احتمال سقط جنين از تولد بيشتر مي شود.
قابليت باروري مردان نيز بعد از 25سالگي به سرعت رو به كاهش مي گذارد و بعد از 40سالگي اين مشكلات به اوج خود مي رسد.
اين گزارش مي تواند زنگ خطري براي والديني باشد كه به بهانه هاي مختلف سعي مي كنند زمان بچه دارشدن را به تاخير بيندازند. متأسفانه بسياري از آنها فهم درستي از عواقب بارداري در سنين بالا ندارند و نمي دانند چه خطراتي آنها و نوزادشان را تهديد مي كند.
آمارها نشان مي دهد در كشور انگلستان تعداد زناني كه بعد از 40 سالگي صاحب فرزند مي شوند در طول 20سال گذشته نزديك به 3 برابر شده است.
درسال1989 تعداد9 هزار و 336نوزاد از مادران بالاي 40 سال متولد شدند، درحالي است كه امسال اين رقم به بالاي 27هزار نفر رسيده است. اين درحالي است كه بهترين سن براي باردارشدن بين 20 تا 30 سالگي است.
مادران باردار بعد از 40 سالگي ممكن است با مشكلات زيادي روبه رو شوند كه از جمله آنها مي توان به تولد زودتر از موعد، تولد نوزاد مرده، نياز به سزارين، نياز به تكنيك هاي باروري مصنوعي و مانند آن اشاره كرد.
نوزادان آنها نيز بيشتر ازديگران ممكن است به سندروم داون دچار شوند يا با نقايص مادرزادي به دنيا بيايند، براساس نتايج بدست آمده، نرخ موفقيت درمان هاي باروري براي زنان بالاي 44 سال فقط 3 درصد است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14