(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 فروردین 1390- شماره 19895

حزب الله : آينده منطقه از آن مقاومت است
نخست وزير سوريه : هر نوع توطئه خارجي را خنثي مي كنيم
تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت چهارم)
مردم يمن : مذاكره بي فايده است ديكتاتوري صالح بايد سرنگون شود
دولت ساحل عاج در يك قدمي سقوط مخالفان كاخ رياست جمهوري را تصرف كردند
زد و خورد معترضان با نيروهاي امنيتي در خيابان هاي آتن
دانشجويان آمريكايي سخنراني مقام اسرائيلي را به هم زدند
فردا روز خشم در عربستان اعلام شد
تظاهركنندگان در بحرين خواستار خروج نظاميان سعودي شدند
آغاز مذاكرات فرستادگان آمريكا و اروپا با انقلابيون ليبي در بنغازي
فردا برگزار مي شود تظاهرات ميليوني مردم مصر براي تسريع در محاكمه حسني مبارك
اعتراف صريح در پاكستان نخست وزير انگليس : عامل خيلي از بحران هاي موجود ما هستيم



حزب الله : آينده منطقه از آن مقاومت است

حزب الله لبنان اعلام كرد، آينده منطقه در دستان مقاومت است و هيچ كس نمي تواند سد راه مقاومت شود.
شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله لبنان طي سخناني گفت، آينده منطقه در دستان مقاومت است و هيچ كس نمي تواند در مسير مقاومت مانع تراشي كند چرا كه مقاومت موانع بزرگ و كوچك را از سر راه خود برداشته است.
وي افزود، حمله عليه مقاومت، حمله عليه ديدگاه مقاومت است و آمريكا، رژيم صهيونيستي و مزدورانش هر كاري كردند نتوانستند مقاومت را از سر راهشان بردارند.
شيخ نعيم قاسم تصريح كرد، پيروزي از آن مقاومت است و در آينده نيز چنين خواهد بود و در هر شرايطي براي رژيم صهيونيستي در منطقه جايگاهي وجود نخواهد داشت.

 



نخست وزير سوريه : هر نوع توطئه خارجي را خنثي مي كنيم

نخست وزير موقت سوريه تاكيد كرد: سوريه توانايي مقابله با چالش ها و شكست دادن توطئه هاي خارجي را دارد.
به گزارش ايرنا، «محمد ناجي عطري» طي سخناني اظهار داشت: سوريه هميشه وزنه سنگيني در معادلات خاورميانه به حساب مي آيد و توانسته توطئه ها عليه امنيت كشورهاي عربي و نيز طرح هاي سلطه گرانه بر ثروت ها و منابع ملت هاي عربي را خنثي كند.وي افزود: تحريم ها و تبليغات مغرضانه عليه سوريه تعجب آور نيست چرا كه اين كشور همواره بر ارزش هاي ملي و ميهني خود تكيه كرده و از مقاومت شروع در جهت مقابله با مطامع و ماجراجويي هاي صهيونيستي حمايت مي كند.
ناجي عطري تاكيد كرد، سوريه با تمسك بر اتحاد ملي و حمايت برادران و دوستان خود در منطقه با توطئه ها مقابله مي كند.

 



تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت چهارم)

پروفسور حميد مولانا
ارتش آمريكا و ناتو در بيش از يك دهه از آغاز جنگ در افغانستان هزاران نفر از اهالي بي گناه و غيرنظامي اين كشور را هدف بمباران قرار داده اند. به عنوان مثال چند ماه قبل (4 اكتبر2010) نيويورك تايمز در گزارشي مي نويسد كه بنا به گزارش رسمي دولت افغانستان عده اي از اهالي غيرنظامي افغانستان توسط نيروهاي ارتش و ناتو كشته شده اند و «مقامات نظامي آمريكا از كشته شدگان غيرنظامي عذرخواهي كرده اند.» طبق اين گزارش، مقامات رسمي افغان تصميم گرفته اند ستاد نيروهاي غيرنظامي ارتش آمريكا را كه تعداد سازمان هاي آنها به حداقل 52 گروه مختلف مي رسد تعطيل كنند. اين سازمان هاي امنيتي خصوصي كه توسط ارتش آمريكا استخدام شده و محافظت مقامات آمريكايي و ناتو را به عهده دارند در جنگ هاي عراق و افغانستان بارها خودسرانه به دخالت نظامي پرداخته و در چند مورد غيرنظاميان را هدف گلوله قرار داده اند. يكي از اين سازمان ها «بلك واتر ورلدوايد» نام دارد كه به علت تجاوزات متعدد عراق و افغانستان تغيير نام داده و اكنون تحت عنوان «ايكس اي سرويو» در افغانستان فعاليت دارد.
طبق گزارش نيويورك تايمز در عرض 9سال گذشته حداقل 34 سرباز و افسر ارتش آمريكا به علت تجاوزات عمدي از جمله آدم كشي تحت محاكمه و تعقيب دادگاه هاي نظامي ايالات متحده بوده اند كه 22 نفر آنها محكوم و 12نفر ديگر تبرئه شده اند. در اكتبر 2010، ژنرال «تاموس رومينگ» كه در سال هاي 2001 تا 2005 ميلادي قاضي دادگاه نظاميان آمريكا بوده است به خبرنگار نيويورك تايمز گفت كه «خشونت و كارهاي خلاف قانون نظاميان آمريكايي در عراق و افغانستان بيش از گذشته شده است.» به عنوان مثال در يك مورد در دادگاه نظامي در «پايگاه مشترك لويز- مكورد» نزديك شهر سياتل ايالت واشنگتن يك گروه از ارتش آمريكا به علت «سر بريدن غيرنظاميان افغان و عكس گرفتن از آنها به عنوان تفريح ورزشي و جايزه گذاشتن براي آن» محاكمه شدند (نيويورك تايمز، 4اكتبر 2010، ص9).
بمباران اهداف توسط هواپيماهاي بي سرنشين آمريكايي تبديل به ابزار جنگي ايالات متحده در افغانستان و پاكستان شده است. روزنامه واشنگتن پست در صفحه اول خود با اشاره به نقشه «سيا» و ارتش در جنگ با طالبان در افغانستان و پاكستان با تيتر بزرگ مي نويسد: «هواپيماهاي بي سرنشين به مأموريت سيا كمك مي كنند؛ هدف، افراد مسلح در منطقه هستند ولي اين استراتژي ريسك بسيار بزرگي (به خاطر كشتن غيرنظاميان) دارد» (واشنگتن پست، 3اكتبر 2010).
مجله نيشن (22 مارس 2010) در گزارش مفصلي از شكنجه يك فرد آمريكايي كه قطعات ماشين خريد و فروش مي كند به دست مقامات آمريكايي در امارات خبر مي دهد. ناجي همدان كه در بيروت متولد شده و سال هاست كه در آمريكا زندگي مي كند مدعي شده كه مقامات آمريكا او را يك ماه و 23 روز به بهانه حفظ امنيت در يك زندان انفرادي نگاه داشته و روزانه وي را شكنجه داده و كتك زده اند. اين اخبار كه حكايت از نقض حقوق مدني شهروندان و شكنجه آنها توسط مأموران امنيتي و انتظامي دارد طي سال هاي اخير در رسانه هاي آمريكا افزايش يافته است.
هواپيما در غرب در اوايل قرن بيستم اختراع شده و صنعت هواپيمايي در اين قرن پيشرفت كرده است. غرب قبل از اينكه هواپيما را در جهت تسهيل حمل و نقل به كار برد از آن در زمينه جنگي و نظامي استفاده كرد. مدت كوتاهي از ساخت اولين هواپيماي تك موتوره نگذشته بود كه دولت هاي استعماري اروپا همچون انگليس و ايتاليا و فرانسه از آن براي بمباران و سركوب قيام مردم مسلمان ليبي، مغرب، عراق و سودان عليه استعمار استفاده كردند.
در عصر فناوري «روباتيك» كنوني نيز غرب از هواپيماهاي بدون سرنشين «درونز» براي انهدام اهداف استفاده مي كند در حالي كه بسياري از نخبگان و كارشناسان امور دفاعي و نظامي غرب استفاده از ابزار و تجهيزات روباتيك نظامي را خلاف اصول حقوق بشر مي دانند. سازمان جاسوسي و وزارت دفاع آمريكا آزادانه و بدون توجه و پايبندي به هيچ اصلي اينگونه تجهيزات نظامي را براي قتل عام و كشتار جمعي مردم به كار مي برند. به عقيده پروفسور فيليپ آلستون، كارشناس سازمان ملل متحد و عضو مركز حقوق بشر در دانشگاه نيويورك، هواپيماهاي بي سرنشين آثار و حقوق بين المللي جنگ را عوض كرده است و مسائل بزرگ و مهم اخلاقي، قانوني و انساني براي سازندگان اين تسليحات، دولتمردان و نظاميان ايجاد كرده است.
در اين ميان مسئله تنها استفاده از اين گونه هواپيماها براي بمباران اهداف در افغانستان، پاكستان و عراق نيست بلكه مسئله مهمتر اين است كه اين تسليحات قدرت تصميم گيري داشته و قادرند بدون اجازه و دستور ستاد فرماندهي عمل كنند. سؤال اصلي اينجاست كه چه كساني پاسخگوي كشتار مردم بي گناه و غيرنظامي هستند؟ افسران و سربازان پاسخگوي اين كشتارها هستند يا ماشين هاي خودكار روباتيك؟ آيا تسليحات جديد روباتيك ادامه جنگ را آسان كرده است؟ و آينده اين گونه تكنولوژي ها چه تأثيراتي در حقوق بشر ايجاد خواهد كرد؟

 



مردم يمن : مذاكره بي فايده است ديكتاتوري صالح بايد سرنگون شود

سرويس خارجي-
مخالفان حكومت علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن پيشنهاد گفت وگو با وي را نپذيرفتند و اعلام كردند به چيزي كمتر از سرنگوني دولت 32 ساله وي راضي نيستند.
ده ها هزار نفر از معترضان به رژيم علي عبدالله صالح روز گذشته در شهر تعز سرنگوني رژيم حاكم صنعا را فرياد مي زدند.
تظاهركنندگان اعلام كردند خواسته اصلي آنان كنار رفتن علي عبدالله صالح از قدرت است و به سازش و گفت وگو با وي تن نمي دهند.
يكي از تظاهركنندگان گفت، هدف ما تظاهرات مسالمت آميز است و خواسته هاي خود را به طريق مسالمت آميز بيان مي كنيم ولي نيروهاي امنيتي به سوي ما گلوله شليك مي كنند، پس رژيم حاكم چگونه انتظار دارد با ما گفت وگو كند؟
روز سه شنبه هم بر اثر حمله نيروهاي امنيتي يمن به معترضان در شهرهاي صنعا، تعز، الحديده و ديگر شهرهاي يمن ده ها نفر كشته و زخمي شدند.
نيروهاي امنيتي شهر الحديده در تظاهرات روز سه شنبه به سوي جوانان تظاهركننده شليك كرده بودند كه طي آن سه تن كشته و 600 تن ديگر زخمي شدند.
شاهدان عيني اعلام كردند كه برخي از نيروهاي امنيتي لباس شخصي پوشيده و به سوي مردم تيراندازي مستقيم مي كردند.
در شهر تعز هم در جريان تيراندازي به سوي معترضان حداقل 400 تن زخمي شدند.
طبق گزارش سازمان عفو بين الملل از آغاز اعتراض ها در يمن از ابتداي سال نوميلادي تاكنون نزديك به 100 نفر كشته و هزاران نفر مجروح شده اند.
«منصور الجرادي» كارشناس مسائل يمن در مورد انقلاب يمن گفت، مسير انقلاب مردم يمن بازگشت ناپذير است.
وي افزود، مردم خواستار سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح هستند و به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
«باراك بارفي» تحليلگر مسائل يمن نيز در اين باره گفت، آمريكا نقش فعالي در يمن ندارد و نفوذ آن بسيار كم است اما عربستان تنها كشوري است كه علي عبدالله صالح به آن توجه دارد و در واقع سرنوشت وي را عربستان تعيين مي كند.
از سوي ديگر، علي محسن الاحمر فرمانده منطقه شمال غرب يمن طي روزهاي اخير به جمع مخالفان رئيس جمهور يمن پيوسته و حمايت خود را از تظاهركنندگان اعلام كرد.
تحليلگران معتقدند وي به دليل وابستگي به عربستان و شخصيت ضد شيعي كه دارد مامور به اين كار شده و در جنايات رژيم شريك بوده به همين دليل به اقدام وي در پيوستن به مردم بايد با ديده شك و ترديد نگريسته شود به ويژه آنكه عنوان شده كه احتمال دارد عربستان براي جايگزيني با علي عبدالله صالح وي را مامور كرده باشد.
اردن
گروه هاي مخالف اردني تصميم دارند با برگزاري تظاهرات و راهپيمايي اعتراضي در روز پانزدهم آوريل (26 فروردين) بار ديگر مطالبات خود را در مورد اجراي اصلاحات سياسي و اقتصادي در اين كشور مطرح كنند.
سخنگوي كميته عالي هماهنگي احزاب مخالف در اين باره گفت، آزادي بيان حق قانوني ملت است و مردم اردن با برگزاري راهپيمايي مسالمت آميز مطالبات به حق خود را بيان خواهند كرد.
گفتني است تحصن مسالمت آميز اصلاح طلبان اردني در 25 مارس (5 فروردين) با حمله نيروهاي امنيتي رو به رو شد كه طي آن يك شهروند كشته و ده ها تن مجروح و بازداشت شدند.
اين در حالي است كه سخنگوي دولت اردن مدعي شد كه با وجود اعتراضات شهروندان اردني اين كشور به سرنوشت ساير كشورهاي عربي دچار نخواهد شد.
موريتاني
موريتاني نيز همچنان شاهد اعتراض ها براي اجراي اصلاحات، پاسخگويي به درخواست هاي پزشكان و آزادي زندانيان است.
نواكشوت پايتخت موريتاني طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات ده ها تن از طرفداران جنبش جوانان 25 فوريه بود.
به گزارش ايسنا تظاهركنندگان شعارهايي در راستاي اصلاح نظام و بركناري دولت سر دادند.
اين در حالي بود كه نيروهاي پليس مانع از رسيدن تظاهركنندگان به ميدان ابلوكات در مركز نواكشوت شدند.
يگان هاي ضد شورش نيز يك كمربند امنيتي در اطراف ميدان ابلوكات ايجاد كردند و تمامي ورودي ها را بستند.
همچنين پزشكان موريتاني نيز در تظاهراتي در مركز نواكشوت خواستار پاسخگويي به خواسته هايشان شدند.
پزشكان تحصن خود را در برابر كاخ رياست جمهوري برگزار كردند و از رئيس جمهور اين كشور خواستند كه شخصاً به خواسته هاي آنها پاسخ دهد زيرا در غير اين صورت روز پنجشنبه دست به اعتصاب گسترده خواهند زد.
خانواده هاي زنان بازداشت شده نيز در برابر وزارت دادگستري در نواكشوت دست به تظاهرات زدند و آزادي اين زنان را خواستار شدند.

 



دولت ساحل عاج در يك قدمي سقوط مخالفان كاخ رياست جمهوري را تصرف كردند

كاخ رياست جمهوري «لوران گباگبو» به تصرف طرفداران «حسن واتارا» درآمد.
به گزارش شبكه خبري «سي ان ان»، پس از مخالفت «لوران گباگبو»، رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج براي تسليم شدن، نظاميان طرفدار «حسن واتارا»، كه مورد حمايت غرب قرار دارد به كاخ رياست جمهوري وي در «ابيجان» حمله كرده و آن را به تصرف خود درآوردند.
سخنگوي «حسن واتارا» به اعلام اين خبر افزود، «گباگبو» كه بسياري از طرفدارانش كشته يا تسليم شده اند در زير زمين كاخ رياست جمهوري به همراه تني چند از اعضاي خانواده اش پنهان شده و حاضر به تسليم شدن نيست.
«آفوسي بامبا» در عين حال تصريح كرد، «گباگبو» هنوز دستگير نشده است.
«آهوا دان ملو» سخنگوي «گباگبو» نيز خبر حمله سنگين و سرنوشت ساز طرفداران «واتارا» به كاخ رياست جمهوري «گباگبو» را تاييد كرد.
شبكه خبري «بي بي سي» نيز با انتشار اين خبر از سقوط قريب الوقوع «گباگبو» خبر داد و به نقل از برخي مقامات ساحل عاج افزود: اگر وي زنده دستگير شود به خاطر قتل عام غيرنظاميان و اصرار بر ماندن در قدرت محاكمه مي شود.
گفتني است، پس از انتخابات رياست جمهوري آبان ماه گذشته هر يك از طرف هاي درگيري با اعلام پيروزي، اقدام به تشكيل دولت و جمع آوري نيرو كردند كه اين اقدام اين كشور آفريقايي را بيش از چهار ماه درگير جنگ هاي خونين داخلي كرده است. تاكنون هزاران نفر از غيرنظاميان اين كشور به دست طرفداران طرفين كشته يا مجروح شده اند.
خبر ديگر اينكه، روسيه در واكنش به لشكركشي فرانسه به ساحل عاج آن را به شدت محكوم كرد. وزيرخارجه روسيه گفت: نحوه عملكرد نظاميان فرانسه در ساحل عاج همچون رفتار دوران استعماري اين كشور در گذشته است كه براي رسيدن به منافع خود آفريقا را به اشغال خود درآورده بود.

 



زد و خورد معترضان با نيروهاي امنيتي در خيابان هاي آتن

تظاهرات ضد دولتي در يونان به صحنه زد و خورد شديد بين نيروهاي امنيتي و مردم تبديل شد.
به گزارش شبكه خبري «يورو نيوز»، صدها نفر از معترضان به سياست هاي اقتصادي دولت كه در ميدان اصلي آتن، تجمع كرده بودند، از سوي نيروهاي امنيتي مورد حمله قرار گرفتند.
پليس با استفاده از باتوم، گاز اشك آور و بمب هاي آتش زا به معترضان حمله و گروه زيادي از آنها را مجروح يا بازداشت كرد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين تظاهرات همزمان در چند منطقه ديگر آتن نيز صورت گرفت كه همگي از سوي پليس به شدت سركوب شد.
گروهي از معترضان نيز كه به برنامه رياضت اقتصادي دولت انتقاد داشتند با حمل پارچه نوشته هايي مقابل ساختمان وزارت كشور يونان تجمع كرده و خواستار تأمين امنيت شغلي و بهبود وضع زندگي خود شدند. نيروهاي پليس مانع از ورود تظاهركنندگان به ساختمان وزارت كشور شد.
تجمع كنندگان كه گروهي از كاركنان شهرداري، اسلحه سازي «پيركال» و ديگر اقشار متوسط جامعه يونان هستند فرياد مي زدند بيش از اين تحمل فشارهاي اقتصادي را ندارند و دولت نبايد براي جبران كسري بودجه از محل درآمد مستمري بگيران و بازنشستگان استفاده كند. گفتني است، دولت يونان كه سال گذشته به خاطر فشار سنگين اقتصادي تا مرز ورشكستگي اقتصادي هم پيش رفت، پس از دريافت وام 400 ميليارد يورويي، به بانك جهاني، صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا تعهد داد هزينه هاي دولتي را تا سقف 35 درصد كاهش دهد. آتن براي انجام اين تعهد اقدام به كاهش حقوق و مزاياي كاركنان، واگذاري تعدادي از شركت هاي دولتي به بخش خصوصي، افزايش ماليات، ادغام تعداد زيادي از مدارس و بيمارستان ها و... كرده است كه همه اين اقدامات فشارها به مردم اين كشور را به شدت افزايش داده است.سال گذشته بحران اقتصادي در يونان به حدي رسيد كه حتي زمزمه هايي مبني بر فروش جزاير يوناني به برخي كشورها از جمله آلمان نيز به گوش رسيد.

 



دانشجويان آمريكايي سخنراني مقام اسرائيلي را به هم زدند

دانشجويان يكي از دانشگاه هاي آمريكا با سر دادن شعار « تو جنايتكار جنگي هستي» سخنراني رئيس سابق شاباك را قطع كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دانشجويان دانشگاه برنديس آمريكا سخنراني «آوي ديچر» رئيس سابق شاباك را با سر دادن شعار و هو كردن قطع كردند و خواستار اخراج وي از دانشگاه شدند.
دانشجويان عليه رئيس سابق سازمان امنيت عمومي رژيم صهيونيستي شعار مي دادند، «تو قاتل هستي بايد محاكمه شوي»، «جنايتكار جنگي بايد اخراج شود» «قاتل كودكان تو بايد محاكمه شوي».
«آوي ديچر» با سر دادن اين شعارها مجبور به ترك سالن شد و اظهار داشت، برخورد با اين تظاهرات مشكل تر از مبارزه با تروريسم است.
دانشجويان همچنين تصاوير رئيس شاباك را در دست داشتند كه زير آن عبارت «جنايتكار جنگي» و «تحت پيگرد» نوشته شده بود.
موج جديد حملات
رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير موج جديدي از حملات عليه غزه را آغاز كرده و در اين حملات يك فلسطيني به شهادت رسيد و شش تن ديگر زخمي شدند.
بر اثر دو حمله هوايي كه سه شنبه شب به شرق نوارغزه صورت گرفت چهار فلسطيني زخمي شدند.
سخنگوي كميته امداد و اورژانس وابسته به دولت حماس گفت، در حمله يك فروند هلي كوپتر اسرائيلي به مناطق شرق نوارغزه در نيمه هاي شب سه شنبه چهار تن از جمله دو زن زخمي شدند كه يكي از آنها باردار بود.
حمله دوم هلي كوپترهاي اسرائيلي عليه اعضاي مقاومت در همان منطقه صورت گرفت كه تلفاتي در برنداشت.
در حمله تانك هاي رژيم صهيونيستي كه روز سه شنبه در گذرگاه غزه صورت گرفت يك جوان فلسطيني به شهادت رسيد و دو فلسطيني ديگر زخمي شدند.
اين در حالي است كه وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي خواستار حمله تمام عيار عليه فلسطيني ها شد.
وي تاكيد كرد، اسرائيل در مسير برخورد با فلسطيني ها گام برداشته است.
از سوي ديگر، هشت شاخه نظامي وابسته به جنبش فتح در نوارغزه خواستار مسلح شدن براي مقابله با هرگونه تجاوز صهيونيست ها شدند.
اين گروه هاي فلسطيني در بيانيه اي مشترك اعلام كردند كه همه نيروهاي وابسته به آنان در حالت آماده باش كامل به سر مي برند و در صورتي كه هرگونه حماقتي از اسرائيل سر بزند پاسخ دندان شكني به آنها خواهند داد.
اين گروه ها همچنين تاكيد كردند كه موشك هاي مقاومت در هر مكان و هر زمان آماده هستند تا دورترين نقاط رژيم صهيونيستي را هدف قرار دهند.
ساير رويدادها
¤ ريچارد گلدستون قاضي رسيدگي كننده به پرونده جنايات صهيونيست ها در جنگ 22 روزه غزه در سخناني به صراحت اعلام كرد كه قصد ابطال گزارش گلدستون و ناديده گرفتن جنايات صهيونيست ها در جنگ 22 روزه غزه را ندارد.
¤ سازمان هاي اطلاعاتي صهيونيستي براي دريافت اطلاعات درباره گلعاد شاليت اسير نظامي اسرائيلي براي ساكنان غزه، 10 ميليون دلار جايزه تعيين كرد.
¤ بازيگر فيلم ضد صهيونيستي «ميرال» به جرم اعتقاد به صلح و آزادي و اعتراض به اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي مورد حمله مردان ناشناس قرار گرفت و كشته شد.
¤ وزير خارجه اتريش براي ديدار از غزه روز گذشته وارد اين منطقه شد.

 



فردا روز خشم در عربستان اعلام شد

جنبش جوانان «چهارم مارس» در عربستان فردا را در اين كشور روز خشم اعلام كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم» جنبش جوانان «چهارم مارس» براي اصلاح رژيم «در فراخواني از طريق شبكه هاي اجتماعي، جمعه را در شهرهاي «القطيف و الاجساء» روز خشم اعلام كرد.
جنبش جوانان «چهارم مارس» در اين فراخوان از مردم عربستان خواسته است با سرازير شدن به خيابان ها، خشم و نفرت خود را از رژيم فاسد آل سعود اعلام كنند.
اين در حالي است كه ساكنان القطيف جمعه گذشته با وجود تدابير شديد امنيتي و حضور گسترده پليس و نيروهاي امنيتي براي چندمين بار دست به تظاهرات اعتراض آميز عليه رژيم آل سعود زدند.
پايان دادن به فساد مالي و اداري، آزادي زندانيان سياسي و بهبود اوضاع معيشتي از جمله خواسته معترضان در القطيف عنوان شده است.
از سوي ديگر، صدها تن از معلمان زن روز سه شنبه در اعتراض به رژيم آل سعود و بدي شرايط استخدام در مقابل وزارت خدمات رفاهي در شهر رياض دست به تظاهرات زدند.
همچنين تظاهرات مشابهي در تبوك و ديگر شهرهاي عربستان برگزار شد كه از سوي پليس ضد شورش سركوب شد. در همين حال رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا به طور سرزده وارد رياض شد و با ملك عبدالله پادشاه عربستان ديدار و گفت وگو كرد.
هنوز جزئياتي از اين ديدار منتشر نشده است، اما گفته مي شود، تحولات يمن و دخالت عربستان در امور داخلي بحرين از جمله موضوعات مورد گفت وگو در اين ديدار به شمار مي رود.

 



تظاهركنندگان در بحرين خواستار خروج نظاميان سعودي شدند

سرويس خارجي-
مخالفان حكومت آل خليفه در بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده خواستار خروج نظاميان خارجي به ويژه عربستان از اين كشور شدند.
در پي اهانت گستاخانه نظاميان عربستان به مقدسات اسلامي در بحرين و به آتش كشيدن مساجد و سوزاندن قرآن، مخالفان بحريني به خشم آمده و از نيروهاي عربستان سعودي خواستند خاك اين كشور را ترك كنند.
تظاهركنندگان در حالي كه قرآن در دست داشتند فرياد مي زدند، تخريب مسجد يعني تخريب خانه خدا و اين اقدام توهين به اسلام محسوب مي شود.
معترضان خاندان آل خليفه را مسئول اين بي حرمتي و هتاكي به مقدسات اسلامي دانستند و اعلام كردند، اين اقدامات شنيع آنان را در تحقق خواسته هايشان و سرنگوني نظام حاكم مصمم تر مي كند.
گفتني است سعودي ها با پياده كردن 4500 نيرو در بحرين دستور سركوب مردم بحرين را دارند و با انجام اعمال غيرانساني ماهيت واقعي خود را در برابر چشمان جهانيان قرار داده اند.
نيروهاي نظامي عربستان و امارات و برخي ديگر از كشورهاي عربي به بهانه پايان دادن به تهديدهاي امنيتي در بحرين به خاك اين كشور تجاوز كرده اند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي آل خليفه نيز بر شدت سركوب خود افزوده اند و به ويژه نسبت به شيعيان اين كشور كه اكثريت مسلمانان را تشكيل مي دهند خشونت بيشتري اعمال مي كنند.
نيروهاي امنيتي خاندان آل خليفه پس از حمله به بيمارستانها، مجروحاني كه در جريان تظاهرات زخمي شده اند را مي كشند و سپس اعضاي بدن آنان را جدا مي كنند.
شاهدان عيني اظهار داشتند نيروهاي امنيتي آل خليفه مجروحان را به بيرون بيمارستانها انتقال مي دهند و جلوي چشمان مردم آنان را از پاي درمي آورند و به جدا كردن اعضاي بدن آنان مبادرت مي كنند.
به گفته شاهدان اين اقدام براي ايجاد رعب و وحشت و ترساندن مردم صورت مي گيرد.
در روزهاي اخير حمله به منازل شيعيان نيز افزايش پيدا كرده و ماموران رژيم به بهانه هاي مختلف افراد را مورد ضرب و شتم قرار داده و اموال آنها را تخريب مي كنند.
اخراج صدها تن از كارگران و كارمندان بحريني كه در تظاهرات شركت داشته اند از ديگر اقدامات خاندان آل خليفه براي سركوب معترضان است.
اين در حالي است كه سنديكاهاي كارگري 13ماه جاري را به عنوان «روز اعتصاب عمومي» در اين كشور اعلام كرده اند.
سعيد الشهابي عضو شوراي رهبري جنبش احرار بحرين با اشاره به بازداشت، سركوب و شكنجه مردم بحرين گفت، به كارگيري قوه قهريه، بازداشت شهروندان، شكنجه و حتي قتل آنان، ملت بحرين را از ادامه مسير خود بازنخواهد داشت.
وي تاكيد كرد، اين انقلاب ادامه خواهد داشت چرا كه اين ملت مصمم است به نهضت خود ادامه دهد.
عضو شوراي رهبري جنبش احرار بحرين تصريح كرد: مطمئنم طي روزهاي آينده مردم بحرين به تظاهرات خود ادامه خواهند داد و تماس ها بين گروههاي سياسي مخالف رژيم آل خليفه شروع خواهد شد. چرا كه سركوبي و تروريسم دولتي در بحرين همچنان ادامه دارد.وي با اشاره به حضور نظاميان عربستان در بحرين گفت: اين نظاميان بحرين را به اشغال خود درآورده اند و تا زماني كه نظاميان اشغالگر سعودي در اين كشور حضور دارند، ملت بحرين بر ضرورت خروج اين نظاميان و پايان اشغالگري و سرنگوني رژيم آل خليفه اصرار و تاكيد خواهند داشت.

 



آغاز مذاكرات فرستادگان آمريكا و اروپا با انقلابيون ليبي در بنغازي

فرستادگان آمريكا و اتحاديه اروپا براي مذاكره با مخالفان رژيم ديكتاتور ليبي، وارد «بنغازي» شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «كريس استيونس» فرستاده آمريكا، به منظور گفت وگو با مخالفان رژيم «معمر قذافي»، وارد بنغازي در شرق ليبي شد. «مارك تونر» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اين رابطه به خبرنگاران گفت كه استيونس با اعضاي شوراي ملي انتقالي ليبي گفت وگو كرد. وي افزود: مذاكرات استيونس براي اعطاي كمك هاي بشردوستانه و در مورد مردم سالاري و تعهد به حقوق بشر متمركز است.
اظهارات تونر در مورد مردم سالاري و حقوق بشر در حالي صورت مي گيرد كه هم اكنون نيروهاي سعودي در بحرين با حمايت آمريكا، مشغول سركوب مردم هستند.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، اين سفر به استيونس كمك مي كند تا رهبري شوراي ملي انتقالي ليبي را بشناسد و بداند مخالفان خواستار ايجاد چه نوع جامعه مدني و ساختار سياسي هستند. منظور تونر از اين اظهارات، اين است كه آمريكا مي خواهد مطمئن شود كه در نظام آتي پس از قذافي در ليبي، منافعش تامين مي شود. مقامات واشنگتن به طور جدي درصدد شناخت رهبر و اعضاي شوراي ملي انتقالي ليبي هستند.
در همين حال، «كورت ولدون» عضو جمهوريخواه سابق كنگره آمريكا، به طرابلس رفت تا با قذافي ديدار كند. در مورد محتواي گفت وگوي طرفين، گزارشي نرسيده است.قذافي نيز در پي كنار كشيدن آمريكا از حمله به ليبي، نامه اي را براي «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا فرستاد. در مورد محتواي اين نامه نيز گزارشي مخابره نشده است.

 



فردا برگزار مي شود تظاهرات ميليوني مردم مصر براي تسريع در محاكمه حسني مبارك

منابع خبري از آمادگي مردم مصر براي برگزاري تظاهرات ميليوني در روز جمعه براي محاكمه حسني مبارك خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، مردم مصر فردا در تظاهراتي ميليوني، خواستار تسريع در محاكمه عادلانه حسني مبارك و خانواده وي خواهند شد.
جوانان انقلابي مصر با صدور اطلاعيه اي از مردم اين كشور خواسته اند تا در روز جمعه به خيابان ها آمده و براي محاكمه فوري ديكتاتور سابق مصر تظاهرات كنند.
جوانان انقلابي مصر همچنين از شوراي نظامي اين كشور خواستند تا در محاكمه مبارك و خانواده وي تسريع كنند و آنها را به صورت عادلانه محاكمه كنند.
جوانان انقلابي در اين بيانيه تاكيد كردند كه ملت مصر در استان هاي مختلف نشان داده اند كه همچنان هوشيار و يكپارچه هستند و اجازه مصادره انقلاب خود را نخواهند داد.
اين در حالي است كه ده ها هزار نفر از مردم مصر جمعه گذشته به ميدان التحرير قاهره آمده و خواستار محاكمه مبارك، خانواده وي و مسئولان سابق دولتي شدند.
در اين راستا نيز دادستاني مصر با صدور اطلاعيه اي از جمال مبارك و چند تن از اعضاي بلندپايه حزب وابسته به رژيم مبارك خواست تا با حضور در دادگاه به برخي از سؤالات در زمينه درآمدهاي نامشروع خود پاسخ دهند.
مردم انقلابي مصر پس از پيروزي انقلاب در 25ژانويه با برپايي تظاهرات ميليوني تنفر خود از حسني مبارك و رژيم وابسته به وي را ابراز كرده و بر محاكمه ديكتاتور سابق و وابستگان به اين رژيم تاكيد كرده اند.
از سوي ديگر شايعاتي در مورد فرار حسني مبارك به عربستان و آلمان در مصر منتشر شده كه هنوز از سوي مقام هاي رسمي مورد تائيد قرار نگرفته است.

 



اعتراف صريح در پاكستان نخست وزير انگليس : عامل خيلي از بحران هاي موجود ما هستيم

نخست وزير انگليس سابقه استعماري كشورش را عامل بسياري از تنش ها و جنگ هاي جاري در جهان دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ديويد كامرون» در سفرش به پاكستان، در جمع دانشجويان اظهار داشت، سابقه استعماري بريتانيا، عامل بسياري از مشكلات موجود در جهان، از جمله مناقشه كشمير است. كامرون اين سخنان را در پاسخ به پرسشي درمورد حل مناقشه كشمير اظهار داشت. نخست وزير انگليس افزود: بريتانيا عامل وقوع چندين جنگ بوده است. وي مشخصاً در ارتباط با بحران كشمير گفت: من نمي توانم در اين موضوع دخالت كنم... در درجه اول ما (انگليس) مسئول شكل گيري بحران كشمير هستيم.
تأسيس كشور نامشروع اسرائيل در خاورميانه، براندازي دولت مصدق در ايران و جدا كردن جزيره بحرين از كشورمان، از جمله اقدامات سياهي است كه بريتانيا نسبت به منطقه خاورميانه روا داشته است، اما كامرون به موارد فوق هيچ اشاره اي نكرد. اظهارات كامرون با واكنش و اعتراض برخي محافل انگليسي مواجه شده است.
كامرون هرچند با چنين اظهاراتي، قصد دارد خودش را از روحيه استعمارگري دور نگه دارد، ولي در عمل، همان رويه استعماري سابق انگليس را ادامه مي دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14