(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 فروردین 1390- شماره 19895

نگاهي به موفقيت و غفلت هاي سال 89 در افق اهداف سال 90
خودباوري چند قدم تا موفقيت - بخش پاياني



نگاهي به موفقيت و غفلت هاي سال 89 در افق اهداف سال 90
خودباوري چند قدم تا موفقيت - بخش پاياني

حسن آقايي
انديشه پويا و اراده خستگي ناپذير سرمايه متين و گرانسنگي است كه در تلاطم زندگي خدشه بردار نيست و پيوسته فوايد دلپذير و موفقيت آميزي نصيب انسان مي كند.
اما غفلت و سستي در تحقق خواست هاي متحولانه در مقاطع مختلف زندگي حراج استعدادها و از دست دادن فرصت هاي پربها است. چنين برخوردي عليه توانمندي و عزم خويشتن، محروميت از لذت توفيق و شيريني عمر است و چنين بودن و زيستن اغلب برآمده از كم لطفي به خود است كه اگر چه مسئوليت ناپذيري نسبت به خود يك راحتي كاذب موقت است و ليكن پشيماني، يك عمر واقعيت امر است.
در آخرين شماره اين سري گزارش، علل موفق نشدن در آنچه طلب مي شود و راهكارها و عوامل موفقيت از ديدگاه هاي متنوع را مي خوانيم.
اين كه برخي افراد گاه مي گويند موفق شدن در هر كاري شانس مي خواهد، امكانات و اصطلاحا دل و دماغ مي خواهد و يا اگر يك بار در امري پيروز نشده اند از كوشش خود دست مي كشند، چنين افرادي نسبت به استعداد ذاتي و اراده خود كم لطفي كرده كه اين نوع تلقي سنجيده و منصفانه نيست. از سوي ديگر بسا مردمي هستند كه بعضا حتي با كمترين امكانات اقتصادي و شرايط دشوار زيستي با اميد، ايمان و سرسختي بر هدف خود غلبه كرده، از موانع و ترديدهاي عموما موهوم عبور نموده به خواست هاي تحصيلي، شغلي و ديگر امور مورد نظرشان مي رسند. مهم گام اول است كه برداشته شود.
ضرورت تصميم جدي
«تصميم جدي بگيريد تا شاد و سرمست باشيد و همچون سدي شكست ناپذير در مقابل مشكلات بايستيد.» اين توصيه «هلن كلر» نويسنده آمريكايي است كه در كودكي در اثر بيماري شنوايي و بينايي خود را از دست داده ولي اميدش را هرگز از دست نداده بود تا حدي كه بعدها به دانشگاه رفت، كتاب هاي بسياري نوشت و به چند زبان تسلط يافت. حضور مقتدرانه و هوشمندانه براي بسترسازي استفاده از فرصت هاي موجود از همين ابتداي سال 90 در جهت اعتماد به نفس در صحنه هاي گوناگون هستي مي تواند تأثيري فوق العاده در آمادگي و خودباوري فزون تر داشته تا احتمال غيرممكن ها را ممكن سازد.
استفاده از تجارب ديگران
به نظر «خاتمي» فروشنده لوازم مهندسي- صنعتي، ضعف اعتماد به نفس و تنبلي باعث عدم موفقيت شخص مي شود و تأكيد دارد براي پيروز شدن آنچه مفيد و مدنظر است بايد از تجارب ديگران استفاده كرد. در اين صورت راحت تر به مقصد مي رسيم. و صرفه جويي وقت مي شود. «مخزني» مغازه دار فروشنده كارت هاي جشن ازدواج تعريفش از موفقيت اين است كه كلا بايستي در زندگي چالشي وجود نداشته باشد، بچه ها و خانواده روابط خوب داشته باشند و دروغ و ريا نباشد. اين ها شرط برخورداري از يك زندگي موفق است. او مي افزايد: «براي اين نوع زندگي بايد زمينه هاي مناسب مالي، اجتماعي و فرهنگي فراهم باشد.» وي در ادامه، چشم و هم چشمي را عامل عدم موفقيت در امور زندگي مي خواند. اما «رضا» كارشناس ارشد الهيات، دليل عدم پيروزي را ضعف فهم و درك شخص در آنچه مي خواهد مي داند و مي افزايد: «كسي كه استعداد خود را نمي شناسد در امور زندگي اش چندان موفق نمي شود. چنين شخصي با مشغول شدن به كاري كه استعداد آن را ندارد خود را از فوايد موفقيت محروم مي كند.»
يك كارمند شرط موفقيت را داشتن برنامه در هر كاري مي داند. او در عين حال مي گويد: «چنانچه انسان هدف داشته باشد ولي پيش بيني هاي لازم انجام كار را نكرده باشد موفق نمي شود.» «شهرام صادقي» شاغل در بخش حمل ونقل هوايي همچنين ضمن اين كه معتقد است تلاش و پشتكار لازمه توفيق در هدف است، داشتن برخي امكانات مناسب و نيز همسر و خانواده خوب و هميار را در كاميابي موثر مي داند.
راستي و درستي، رمز موفقيت
در شماره نخست گزارش به نقل از «جامعي» فروشنده لوازم سبك خانگي نوشتيم ادامه تحصيل همزمان با خدمت در اداره پست و سپس اشتغال در شغل كنوني اش از جمله موفقيت هاي او بوده است. اينك روايت آن را مي خوانيم.
او با مدرك تحصيلي ششم ابتدايي استخدام اداره پست مي شود. بنابه اظهار خودش در انجام مسئوليتش در بخش توزيع مراسلات، علاقه، پشتكار و صداقت داشته است و عمل به اين صفات را همچنان از شرايط و نيازهاي موفقيت در هر كاري مي داند. وي مدتي پس از اشتغال تصميم مي گيرد تحصيلاتش را در كنار كار اداري ادامه دهد و نردبان ترقي را همچنان خستگي ناپذير طي كند تا اينكه موفق به اخذ ديپلم مي شود. عطش اين موفقيت در وجودش فروكش نمي كند و اين بار اراده مي كند به دانشگاه برود. در كنكور شركت مي كند و قبول مي شود؛ سرشار از شيريني و لذت توفيق ورود به دانشگاه روز و شب كار و درس روح و فكرش را صيقل مي دهند. سرانجام در رشته مديريت دولتي مدرك ليسانس مي گيرد. در اين ميان تحصيلات روي رتبه اداري اش نيز تأثير مي گذارد، كار رسمي اداري اش را ادامه مي دهد تا زمان بازنشستگي كه اتفاقا با اتمام خدمت رئيس اداره اش مصادف مي شود و هر دو در يك موقع به بازنشستگي نايل مي شوند. او مي گويد: «الحمدلله در سال هاي كار و تحصيل موفق بوده ام.» اما چگونگي اشتغالش در مغازه فعلي؟ او پيشترها مدتي در اين مغازه مشغول بوده و با مالك آشنايي داشته است تا آن كه صاحب مغازه به خواب ابدي مي رود و مغازه بسته مي شود. پس از مدت ها وارثان براي بازگشايي مغازه به وي مراجعه مي كنند. او نيز مي پذيرد و به تنهايي مغازه را اداره مي كند تا امروز.
مي گويد تصميم دارد اداره مغازه را به وارثان مالك واگذار كند.
«جامعي» در پاسخ به اين سؤالم كه موفقيتش در سال 89 چه بوده است؟ مي گويد: «در سال گذشته يك مغازه كوچك از محل مطالبات بازنشستگي در شرق تهران خريدم حال تصميم دارم مغازه كنوني را به وارث مالك تحويل دهم و بروم در مغازه خودم مشغول فعاليت شوم.»
دريغ است نوروز چند روزي تنها به شادماني، لباس نو، تنقلات، تفريح و تفنن گذرانده شود اگر چه اين جلوه ها در استقبال از بهار فرخنده نيك و غنيمت است ليكن نوروز پيام هاي تأمل برانگيز معنوي، بيداردلي و بينش افزايي نيز دارد. يك مورد همين نظام تجديد و گردش زمان و طبيعت است كه نشان از گذر عمر و فرصت هاي بهره بري از تفكر و سعادت داشتن معرفت در بهسازي و تعالي زندگي دارد.
خودشناسي سرآغاز موفقيت
اسماعيل راديك كارشناس امور تربيتي در پاسخ به اين پرسش كه عوامل عدم موفقيت در هر بخش زندگي، راهكارهاي توفيق خواست هاي منطقي و نقش تعليم و تربيت در اين موارد چيست؟ نخست به خودشناسي اشاره مي كند و مي گويد: «در اين هيچ ترديد نبايد داشت كه هر انسان عاقل و بالغي قبل از آن كه علت وجودي و خلق خويشتن را نشناسد و نداند وظايفش در دوران زندگيش چيست به ندرت ممكن است درخواست هايش موفق باشد اصولاً انساني كه درستكاري را در امور فردي، اجتماعي و خانوادگي سرلوحه عمل خود قرار بدهد، از عقل سليم برخوردار است. بر اين مبنا اهدافش را در مسير سعادتمندي دنبال مي كند. فرض مي خواهد خلبان شود اما بايد استعداد، سلامت، سواد و الزامات ديگر اين حرفه را در خود داشته و مورد تاييد متخصصان قرار گيرد. حال چنانچه در تست و آزمون موفق نشد، چون داراي شعور است، ضعف و كاستي هاي خود را در آنچه خواست و نشد، مي پذيرد ولي مأيوس نمي شود چون خود را باور دارد كه همانا خودشناسي است. راحت به سمت مثلاً معلمي مي رود كه شغل مقدسي است. قطعاً در اين حرفه موفق و راضي مي شود. اين فعل و انفعال و رويكردها سواي معرفت و خودشناسي اغلب ناشي از تربيت درست در خانواده است. اين مثال ها را مي شود درباره هر آدم ديگري الگو قرار داد. پس با اين توضيحات تا حد فرصت پاسخ شما داده شده است.»
از وي مي پرسم برگزيده ترين تصميماتش در سال جديد چيست و در چه موردي است؟ با تبسم مي گويد: «واقعيت اين است كه به دليل مشغلات هنوز تصميمي واضح نگرفته ام ولي آنچه كه هميشه در نظرم اولويت دارد، مطالعه و كسب اطلاعات تازه در زمينه علوم تعليم و تربيت است. معمولاً چنانچه فرصت و زمان مناسب باشد هر سال در كنار تحقيقات، سفر چند روزه اي به قصد آشنايي با فرهنگ هاي بومي تدارك مي بينم. اين را هم هنوز تعيين نكرده ام كه امسال به كدام شهر يا روستا خواهم رفت.»
پشت ويترين يك كتاب فروشي مشغول تماشاي كتاب ها است. پيش از آن كه وارد كتاب فروشي شود از او مي پرسم: علل عدم توفيق برخي از مردم خصوصاً جوان ها در آنچه مي خواهند چيست و شما لازمه راهكار موفقيت را در چه چيز مي دانيد؟
«رسولي» كه ادبيات فارسي خوانده است، اندكي فكر مي كند و بعد چنين مي گويد: «جواب سؤالتان را مي توانم اين طور بگويم: فرق نمي كند جوان يا شخص بزرگسال باشد. آنچه به نظرم در وهله اول مهم به نظر مي رسد نظم و انضباط و جدي بودن در آن چيزي كه نياز و لازم است، مي باشد. خيلي ها را مي بينيم و مي شناسيم بدون مطالعه و نظم در كار سراغ يك كار و هنر يا ورزش مي روند. مدتي كه با جوهره كار آشنا مي شوند دلسرد مي شوند. چون هر كار فني و تخصصي نياز به عشق و تلاش دارد و آنان كه فقط ظاهر قضايا را ديده اند، طبعاً موفق نمي شوند. موضوع ديگر اتلاف وقت است. خيلي ها شايد براي چيزهاي مختلف مثلاً سينما رفتن، گپ زدن و خريد پوشاك وقت صرف مي كنند ولي براي دانش اندوزي، نقاشي، تحقيقات در زمينه هاي علمي و ادبي وقت نمي گذارند. واقعاً مصرف وقت نزد خيلي ها در جامعه ما چندان ارزشي ندارد. همين اتلاف اوقات باعث بي تفاوتي به پيشرفت و موفقيت انسان مي شود.»
از اين جوان تحصيلكرده مي پرسم: شما در سال 90 چه اهداف مهم و برگزيده اي داريد؟ پاسخ مي دهد: «علاقه زيادي به فرهنگ هاي بومي-محلي كشورمان دارم. مقداري در اين زمينه مطالعه كرده ام. در نهايت امسال بيشتر روي اين موضوع مطالعه مي كنم. شايد دستاوردم را روزي به شكل كتاب درآورم.»
با اين حال مي توان گفت در هفته هاي آغازين سال جديد مي توان موفقيت يا شكست هاي سال گذشته را مرور كرد و دلايل آن را مورد واكاوي قرارداد و از آنها تجربياتي گرانبها بسازيم تا گذشته چراغ راه آينده باشد.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14