(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20 فروردین 1390- شماره 19896

رئيس پليس راهور تهران بزرگ: تمام قوانين خودروها شامل موتورسيكلت ها نيز مي شود
اصلاحيه فراخوان مشمولان ديپلم و زير ديپلم در فروردين ماه 90
مديركل هواشناسي استان تهران خبر داد وزش باد، رگبار و رعد و برق در تهران
مرگ دانشجوي خرم آبادي به هنگام احداث پل شهداي اين شهر
با حضور وزير دادگستري انجام شد بخشش 6 قاتل در مراسم خون صلح كرمانشاه
كشف 36 ميليارد ريال كالاي قاچاق در تعطيلات نوروز
3كشته و مجروح بر اثر تخريب يك ساختمان نيمه كاره در اردبيل
حريق به جان مجتمع 36 واحدي افتاد
صبح ديروز قصر شيرين براي پنجمين بار لرزيد
قاچاقچي بين المللي در تهران دستگير شد
دختري در طبس پدرش را پس از 26 سال پيدا كرد
رويدادهاي خارجي
كشف 314 كيلوگرم كراك در سيستان و بلوچستان
پيدا شدن لاشه مسن ترين يوزپلنگ جهان در طبس
سرپرست دادگاه كيفري استان تهران: پرونده «عقرب سياه» به ديوان عالي كشور مي رود
سرما جان يك نفر را در كرمان گرفت



رئيس پليس راهور تهران بزرگ: تمام قوانين خودروها شامل موتورسيكلت ها نيز مي شود

رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: تمامي مواردي كه براي خودروها مترتب است مشمول موتورسيكلت ها نيز مي شود و با تمامي موتورسيكلت ها همانند خودروها برخورد خواهد شد.
به گزارش ايسنا سردار حسين رحيمي با تأكيد بر اين كه متأسفانه موتورسيكلت سواران در كشور ما تصور مي كنند كه مشمول رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي نيستند، افزود: اين در حاليست كه تمامي موتورسيكلت سواران بايد قوانين را رعايت كرده و تجهيزات ايمني را به همراه داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: در صورت بروز تصادف افسران و كارشناسان پليس قطعا با موتورسيكلت سواران همانند رانندگان خودرو برخورد مي كنند و هيچ گونه امتيازي براي آنها قايل نخواهند شد.

 



اصلاحيه فراخوان مشمولان ديپلم و زير ديپلم در فروردين ماه 90

سازمان وظيفه عمومي ناجا در اصلاحيه اي زمان اعزام به خدمت مشمولان ديپلم و زير ديپلم در فروردين ماه 90 را اعلام كرد.
مشمولان ديپلم و زيرديپلم متولدين سال هاي 1355 تا پايان سال 1371 كه برگه اعزام به خدمت از سازمان وظيفه عمومي ناجا به تاريخ 18 و 19 فروردين ماه 1390 را دريافت كرده اند، براي اعزام به خدمت در تهران (مشمولان ساكن تهران بزرگ) به مكان هاي زير مراجعه كنند:
كليه مشمولان ديپلم غايب و غيرغايب ساكن تهران بزرگ كه زمان اعزام آنان در برگه هاي اعزام به خدمت صادره از سازمان وظيفه عمومي ناجا در فروردين ماه سال 90 قيد شده است، در ساعت شش صبح روز شنبه (20 فروردين ماه جاري) و كليه مشمولان عادي (زيرديپلم) غايب و غير غايب ساكن تهران بزرگ در ساعت شش صبح روز يكشنبه، (21 فروردين ماه جاري) به محل و مراكزي كه توسط سازمان وظيفه عمومي ناجا در غالب برگ محل مراجعه ابلاغ شده است، حضور يابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
كليه مشمولان ديپلم غايب و غيرغايب ساكن شهرستان، كه زمان اعزام آنان در برگه هاي اعزام به خدمت صادره از سازمان وظيفه عمومي ناجا در فروردين ماه سال 90 قيد شده است، در ساعت هفت صبح روز شنبه (20 فروردين) و كليه مشمولان عادي (زير ديپلم) غايب و غيرغايب ساكن شهرستان ها، در ساعت هفت صبح روز يكشنبه (21 فروردين)، به معاونت وظيفه عمومي استان مربوطه (واقع در مركز استان) مراجعه كنند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.

 



مديركل هواشناسي استان تهران خبر داد وزش باد، رگبار و رعد و برق در تهران

مديركل هواشناسي استان تهران با اشاره به ورود سامانه بارشي از اواخر وقت ديروز به پايتخت براي امروز رگبار، رعد و برق و وزش باد را پيش بيني كرد.
مهندس محسن جباري به ايسنا گفت: اين سامانه بارش زا از سمت شمال و شمال غرب وارد كشور شده است و ميزان بارش آن از سامانه قبلي كمتر خواهد بود اما مشخصه اصلي آن وزش باد شديد است كه سرعت آن در برخي نقاط و برخي دقايق به 60 كيلومتر بر ساعت مي رسد.
وي همچنين از احتمال بارش تگرگ در برخي نقاط استان تهران خبر داد و پيش بيني كرد وزش باد شديد خساراتي را به بار آورد.
مديركل هواشناسي استان تهران از ورود سامانه بارشي ديگري در هفته آينده خبر داد و گفت: سامانه بارشي ياد شده از اواسط هفته آينده تهران را فرا مي گيرد و دماي تهران به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.
وي امروز آسمان تهران را نيمه ابري همراه با وزش باد گاهي ابري با بارش پراكنده پيش بيني كرد و گفت: حداقل و حداكثر دما در اين روز به 11 و 20 درجه سانتي گراد بالاي صفر مي رسد.
سازمان هواشناسي نيز در اطلاعيه ويژه اي با اشاره به ورود سامانه بارشي از ظهر روز جمعه به كشور از وزش باد شديد در استان هاي واقع در سواحل درياي خزر و وزش باد و گرد و غبار در غرب و جنوب غرب كشور خبر داد.
اين سازمان همچنين اعلام كرد: امروز نيز علاوه بر مناطق فوق گستره بارش ها به دامنه هاي زاگرس مركزي، دامنه هاي البرز و شمال شرق كشور نيز كشيده مي شود.
بنا به اين گزارش، اين سامانه فردا در شمال شرق و شرق كشور فعال بوده و به تدريج از كشور خارج خواهد شد.

 



مرگ دانشجوي خرم آبادي به هنگام احداث پل شهداي اين شهر

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
سقوط قطعه آهني پل در دست ساخت موجب مرگ دانشجوي خرم آبادي شد.
بر پايه اين گزارش سيدمجتبي عبادي 19 ساله دانشجوي رشته فلز در دانشگاه اهواز هنگامي كه مشغول بستن پيچ هاي قطعات فلزي عرشه پل در دست ساخت شهداي خرم آباد بود يكي از قطعات فلزي كه وزن آن به چندين تن مي رسيد بر روي وي سقوط كرد كه وي از ناحيه كمر و پاها آسيب ديد.
مصدوم خرم آبادي به بيمارستان انتقال يافت اما معالجات در مورد وي موثر واقع نشد و جان به جان آفرين تسليم كرد.
پل شهداي خرم آباد هنگام انجام عمليات بازسازي آن وعده داده شد ظرف مدت 6 ماه احداث و به بهره برداري برسد اما به دليل عدم انجام مطالعات كارشناسي قبل از شروع و فقدان تخصيص و تامين اعتبار مورد نياز، هم اكنون وارد دومين سال اجرا شده است.

 



با حضور وزير دادگستري انجام شد بخشش 6 قاتل در مراسم خون صلح كرمانشاه

با حضور وزير دادگستري در مراسمي با عنوان خون صلح در كرمانشاه 6 قاتل بخشيده شدند.
به گزارش مهر، در سومين سفر استاني رئيس جمهور به استان كرمانشاه مرتضي بختياري وزير دادگستري همراه با رئيس دادگستري استان و مسئولان استاني ستاد ديه در مراسمي با عنوان «خون صلح» شركت كردند.
در مراسم خون صلح كه پيشينه 800 ساله در استانهاي لرستان و كرمانشاه دارد دو خانواده (طايفه) مقتول و قاتل شركت دارند كه طي آداب و رسومي خاص خانواده مقتول، قاتل را براي رضاي خدا مي بخشد. البته قبل از اجراي اين مراسم خيرين و ريش سفيدان با خانواده مقتول در دهها جلسه گفتگو كرده و رضايت آنها را براي اجرا نشدن حكم قصاص و بخشودگي قاتل جلب مي كنند.
براساس اين گزارش، روز پنج شنبه در سالن ورزشي امام خميني كرمانشاه مراسم خون صلح براي بخشودگي 6 قاتل برگزار شد.
ناصر قاسمي به جرم قتل با سلاح در سن 15 سالگي و محكوميت 11 سال زندان، كيانوش سليمي به جرم قتل با سلاح، فرشاد شورچه به جرم قتل با چاقو، وحيد جليليان به جرم قتل با سلاح، روح الله قدمي به جرم قتل با سلاح و خانم شيمين زمني به جرم قتل با چاقو كه هر يك بيش از چهار سال زنداني بودند براي بخشودگي در مراسم خون صلح همراه با طايفه خود و مردم كرمانشاه حضور داشتند.
يك سمت از سالن زنان طايفه مقتول همراه با الم و كتل و تصاوير و لباسهاي شخصي مقتولين حضور داشتند و در سمت ديگر سالن طوايف منتسب به مقتول همراه با ساير طوايف بودند و طايفه قاتل همراه با قاتلان در اتاق مجاور سالن منتظر اذن ورود از سوي مسئول برگزاري مراسم بودند چون حضور هر دو طايفه قاتل و مقتول در ابتداي مراسم صحيح نيست.
پس از اظهارات وزير دادگستري تمامي مسئولان دادگستري استان همراه با وزير به ميان دو طايفه آمده و مراسم آغاز شد و خانواده قاتل همراه با خود متهم يك به يك با مراسم ويژه اي همراه باقرآن و چاقو به خدمت ولي دم رسيده و در حضور وزير دادگستري مراسم را اجرا كردند.

 



كشف 36 ميليارد ريال كالاي قاچاق در تعطيلات نوروز

رئيس پليس مبارزه با قاچاق كالا و ارز از كشف بيش از 36ميليارد ريال كالاي قاچاق در ايام نوروز خبر داد.
به گزارش مهر سرهنگ فتح الله زمانيان در تشريح اقدامات پليس در تعطيلات نوروز سال90، گفت: يگان هاي انتظامي پليس مبارزه با قاچاق كالا و ارز سراسر كشور، در نيمه اول امسال، موفق به كشف انواع كالاهاي قاچاق از جمله گمركي، دخاني و كالاهاي ممنوعه شدند.
رئيس پليس مبارزه با قاچاق كالا و ارز پليس آگاهي ناجا، يادآور شد: كالاهاي مكشوفه در تعطيلات نوروز امسال، به ارزش بالغ بر 36ميليارد و580 ميليون ريال است. وي همچنين از دستگيري دهها نفر به اتهام حمل قاچاق كالا طي اين مدت خبر داد و افزود: متهمان پس از دستگيري به مراجع قضايي تحويل داده شدند.
سرهنگ زمانيان اظهار اميدواري كرد: با تصويب قانون جامع قاچاق در سال جديد خلأهاي موجود در مبارزه با اين پديده شوم، رفع شود و با تشديد مجازات ها، ريسك قاچاق براي قاچاقچيان نيز افزايش يابد.

 



3كشته و مجروح بر اثر تخريب يك ساختمان نيمه كاره در اردبيل

اردبيل- خبرنگاركيهان:
تخريب يك دستگاه ساختمان نيمه كاره در يكي از محلات شهر اردبيل موجب كشته شدن يك نفر و مصدوميت 2كارگر شاغل در اين ساختمان شد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني اردبيل گفت: اين حادثه در يك ساختمان اسكلت نيمه كاره در حوالي ميدان بعثت اردبيل رخ داد كه با حضور به موقع مأموران آتش نشاني و با استفاده از تجهيزات و جك هيدروليك 2كارگر جوان از زير آوار بيرون آورده شدند.
وي افزود: يكي از كارگران كه بر اثر افتادن تيرآهن از ناحيه سينه مصدوم شده بود به مركز درماني اعزام كه متأسفانه قبل از رسيدن به بيمارستان جان خود را از دست داد.

 



حريق به جان مجتمع 36 واحدي افتاد

آتش نشانان ساكنان يك مجتمع 36 واحدي را بامداد ديروز از ميان آتش و دود نجات دادند.
با تماس ساكنان مجتمع با سامانه 125، آتش نشانان ايستگاههاي 52 و 8 در ساعت 3بامداد ديروز راهي محل حادثه در بزرگراه نواب شدند.
علي اصغر عبادي افسر آماده منطقه يك عمليات آتش نشاني درباره اين آتش سوزي گفت: يك دستگاه خودرو سواري در طبقه منفي يك اين مجتمع پنج طبقه آتش گرفت كه آتش به اطراف نيز سرايت كرد و دودگرفتگي شديدي در طبقات ساختمان بوجود آورد.
وي افزود: آتش نشانان به دو گروه عملياتي تقسيم شدند و گروه اول اقدام به مهار آتش سوزي خودرو كردند. گروه دوم نيز به تخليه افراد از طبقات و نجات ساكنان مضطربي كه به پشت بام پناه برده بودند، اقدام كردند.
عبادي گفت: آتش نشانان پس از مهار كامل شعله هاي آتش خودرو داخل پاركينگ و نجات افراد گرفتار از طبقات، با استفاده از دستگاههاي هواكش ويژه دود ناشي از آتش سوزي را از مجتمع خارج و آرامش را به ساكنان آن مجتمع بازگرداندند.وي با بيان اينكه اين حادثه خسارات جاني دربر نداشت افزود: كارشناسان آتش نشاني در حال بررسي علت اين آتش سوزي هستند.

 



صبح ديروز قصر شيرين براي پنجمين بار لرزيد

زمين لرزه اي به بزرگي 4/4 ريشتر ديروز براي پنجمين بار شهرستان مرزي قصر شيرين در استان كرمانشاه را لرزاند.
به گزارش ايرنا، مركز زلزله نگاري استان كرمانشاه ساعت وقوع اين زمين لرزه را 8 و 57 دقيقه صبح روز جمعه و كانون آن را حوالي قصر شيرين در منطقه مرز خسروي اعلام كرد.
مردم شهرستانهاي قصرشيرين و سرپل ذهاب از چهارشنبه شب در معابر عمومي به سر مي برند و شب را در چادرهاي مسافرتي در سطح معابر و خيابانها و خودروهاي شخصي سپري مي كنند.
براساس اين گزارش زمين لرزه ديروز در شهرستانهاي سرپل ذهاب و گيلانغرب نيز احساس شد.
نخستين زمين لرزه به بزرگي 4/4 ريشتر ساعت 23 و 47 دقيقه چهارشنبه و دو پس لرزه ديگر نيز هر كدام با قدرت 4 و 4/3 ريشتر در حوالي ساعات 1 و 30 دقيقه بامداد و 1 و 45 دقيقه بامداد روز پنج شنبه در قصر شيرين احساس شد.
همچنين دو زلزله به بزرگي 4/4 و 4 ريشتر صبح و ظهر روز پنجشنبه قصر شيرين را لرزاند.
براساس گزارش مركز لرزه نگاري كرمانشاه از زمان وقوع نخستين زمين لرزه در قصر شيرين تاكنون 27 لرزش ثبت شده است.

 



قاچاقچي بين المللي در تهران دستگير شد

ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر با كشف 41 كيلوگرم مواد مخدر از نوع ترياك در خودروي تريلر و توقيف اين محموله يكي از قاچاقچيان بين المللي را در تهران دستگير كردند.
به گزارش ايسنا اواخر سال گذشته ماموران عمليات ويژه پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از طريق اطلاعات مردمي دريافتند فردي به نام موسي در مورد تهيه و توزيع مواد مخدر در سطح وسيعي از تهران و شهرهاي اطراف فعاليت دارد.
با دريافت اين خبر مردمي با هماهنگي مقام قضائي و انجام تحقيقات تخصصي، پس از مدتي اين فرد شناسايي و توسط تيم هاي تحقيق و بررسي پليس مبارزه با مواد مخدر، محل هاي تردد و فعاليت وي به صورت شبانه روزي زير نظر قرار گرفت و خودرو و محل سكونت موسي در يكي از شهرهاي اطراف تهران شناسايي شد.
با مراقبت هاي شبانه روزي دو ماهه، مشخص شد موسي ضمن اينكه با قاچاقچيان بين المللي و سابقه دار در يكي از شهرستانهاي جنوب كشور در ارتباط است، قصد دارد مقداري مواد مخدر از نوع ترياك را خريداري و با جاسازي در يك دستگاه تريلر از آن شهرستان به تهران منتقل كند.
در ادامه اقدامات تيم پليس، مشخصات دقيق خودرو تريلر و زمان حركت و حمل مواد به سمت تهران به دست آمد و با توجه به اطلاعات به دست آمده، خودرو تريلر در محدوده ورودي به شهر تهران، متوقف و راننده به نام مسعود دستگير شد.
در بازرسي دقيق از تريلر، مقدار 41 كيلوگرم مواد مخدر از نوع ترياك (با لفافه) كه به صورت ماهرانه در داخل تريلر جاسازي شده بود، كشف شد.
با انتقال خودرو، مواد و راننده به پليس مبارزه با مواد مخدر، راننده تريلر كه مسعود نام داشت اعتراف كرد كه مالك مواد فردي به نام موسي است كه قرار بود محموله ترياك را در تهران به وي تحويل دهد.
با اعترافات مسعود، ساعتي بعد موسي نيز در نزديكي محل كشف مواد شناسايي و دستگير شد.
اين فرد نيز پس از انتقال به پليس مبارزه با مواد مخدر و با توجه به مدارك و مستندات موجود اعتراف كرد كه در نظر داشته تا اين مواد را در تهران و اطراف آن توزيع كند.
سرهنگ كارآگاه سعيد ليراوي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اعلام اين خبر گفت: تحقيقات تكميلي درباره ساير جرائم متهمان دستگير شده، شناسايي و دستگيري ديگر مرتبطان اين پرونده ادامه دارد.

 



دختري در طبس پدرش را پس از 26 سال پيدا كرد

طبس-خبرنگاركيهان:
دختري پس از 26 سال موفق به يافتن پدر در شهرستان طبس شد.
عباس زيتوني كه در حادثه زلزله طبس در سال 57 همسرش را از دست داده بود، پس از چند سال زندگي مجردي سرانجام با فرد ديگري ازدواج كرد. پس از يكسال زندگي مشترك بنا به دلايلي زيتوني از همسر دوم خود جدا شد. اما حاصل اين زندگي مشترك دختري است با نام راضيه كه پس از تولد كفالت او به مادر سپرده شد.
راضيه پس از جدايي والدين به همراه مادر و دايي هاي خود به زندگي ادامه داد تا اينكه در سال هاي دور از پدر موفق شد در رشته روانشناسي از دانشگاه فارغ التحصيل شود.
وي نوروز امسال به عشق يافتن پدر به شهرستان طبس آمد و پس از تلاش موفق شد با يافتن خانواده هاي زيتوني در طبس پدرش را پيدا كند.
خانواده زيتوني نيز پس از سال ها دوري از يافتن فرزند خود بسيار خوشحال به نظر مي رسند.
راضيه در گفت وگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: در صورت امكان فعاليت در طبس دوست دارد در كنار پدرش زندگي كند و در غير اين صورت براي ديدار پدر و ساير بستگان به اين شهرستان رفت و آمد خواهد كرد.

 



رويدادهاي خارجي

زلزله و سونامي ژاپن را رها نمي كند

در پي وقوع زمين لرزه 4/7 ريشتري پنجشنبه شب در شمال شرقي ژاپن، يكصد نفر در 6 استان اين كشور مجروح شدند.
اين زمين لرزه در مناطق خسارت ديده و در امتداد گسل هاي زلزله 9 ريشتري روز جمعه 20 اسفند سال گذشته رخ داد كه حال برخي از مجروحان وخيم گزارش شده است.
براساس اين گزارش، قدرت اين زمين لرزه كه با تشكيل سونامي همراه بود، در استان «مياگي» 6 ريشتر، استان «فوكوشيما» 5 ريشتر و در توكيو نيز نزديك 5 ريشتر اعلام شد.
استان هاي «مياگي» و «ايواته» كه بيشترين خسارت را از زلزله 9 ريشتري اخير اين كشور ديده اند، در پي وقوع زلزله ديشب، با 46 و 25 مجروح بالاترين ميزان تلفات را داشته اند.
بنا به اين گزارش كشته شدگان يك مرد 79 ساله بود كه بر اثر سكته قلبي مرد و يك زن 60 ساله نيز به دليل قطع جريان اكسيژن جان خود را از دست داد.
بنا به گزارشهاي رسيده، اهالي مجبور شدند براي در امان ماندن از امواج 10 متري دريا، از برج مخابرات و آنتن هاي واقع در شمال شرق اين كشور بالا بروند.
در گزارش رسانه هاي رسمي ژاپن آمده است كه روز حادثه 30 تن از سكنه منطقه زلزله زده براي زنده ماندن به بالاي برج مخابراتي و آنتن شهر «مينامي سانريكو» رفته و در كمال ناباوري منتظر كمك بودند؛ چرا كه امواج بالاي 10 متر ناشي از سونامي حتي سقف خانه ها را هم ناامن كرده بود.براساس گزارش روزنامه ديلي ميل، مقامات آژانس امنيت اتمي ژاپن هم اعلام كردند كه ميزان نشت مواد راديواكتيو از نيروگاه تخريب شده فوكوشيما 5/7 ميليون برابر بيشتر از حد مجاز است. علاوه بر اين، تاكنون 60 هزار تن آب به مواد هسته اي آلوده شده است.
همچنين كره جنوبي از دولت ژاپن خواست تا از ريختن آب آلوده به داخل دريا جلوگيري كند؛ چرا كه آب اقيانوس آرام يك محدوده بين المللي است و اين مواد باعث آلوده شدن بخش اعظم آب جهان مي شود.در گزارش خبرگزاري كيودو هم آمده است كه توليد محصولات غذايي تا محدوده اي بيش از يك هزارو 126 كيلومتر در اطراف نيروگاه اتمي «فوكوشيما» ممنوع شده است.

 



كشف 314 كيلوگرم كراك در سيستان و بلوچستان

معاون هماهنگ كننده فرمانده مرزباني سيستان و بلوچستان گفت: 314 كيلو و 500 گرم مواد مخدر صنعتي كراك در پل بين المللي ابريشم واقع در مرز ميلك و زرنج افغانستان از يك دستگاه خودرو كشف شد.
به گزارش ايرنا، مركز اطلاع رساني مرزباني سيستان و بلوچستان به نقل از سرهنگ «احمد شهركي» اعلام كرد: مرزبانان هنگ مرزي زابل مستقر در گروهان هيرمند روز گذشته هنگام اجراي ماموريت و كنترل ورود و خروج خودروهاي ترانزيتي در محل پل ابريشم به يك دستگاه خودرو مشكوك شدند.
معاون هماهنگ كننده مرزباني استان گفت: اين خودرو ترانزيتي كه از افغانستان و از طريق پل ابريشم در حال ورود به داخل كشور بود، توسط نيروهاي مرزباني توقيف شد.
وي افزود: با هوشياري مرزبانان و در جريان بازرسي اين خودرو 314 كيلو و 500 گرم مواد مخدر صنعتي كراك كه بطرز ماهرانه اي در داخل باك جاسازي شده بود، كشف شد.
وي گفت: در اين زمينه يك نفر متهم دستگير و به همراه مواد مكشوفه و خودروي توقيفي تحويل مراجع قضايي شد.
به گزارش ايرنا، پل بزرگ ابريشم ساخته شده بر روي رودخانه پريان مشترك در حوالي بازارچه مرزي ميلك شهرستان هيرمند سيستان و بلوچستان، معبراصلي ترانزيت كالا به افغانستان است.

 



پيدا شدن لاشه مسن ترين يوزپلنگ جهان در طبس

طبس-خبرنگار كيهان:
گشت محيط باني محيط زيست از مرگ «چنگال» به عنوان مسن ترين يوزپلنگ جهان در ناي بندان طبس خبر داد.
گشت محيط باني محيط زيست اسفندماه سال گذشته در پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس از مناطق تحت مديريت اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد، پيدا شدن لاشه مسن ترين يوزپلنگ جهان را گزارش كرد.
«چنگال» كه به عنوان مسن ترين يوزپلنگ دنيا لقب داده شده است، اولين يوزپلنگ ايراني بود كه در مهر 1380 تصوير آن توسط دوربين هاي تله اي مستند شد در حالي كه برآورد مي شد بين 3 تا 4 سال داشته باشد.
پس از آن در بهمن 1388 در منطقه ناي بندان يك قطعه فيلم از آن تهيه شد. همچنين روز 14 آذرماه سال گذشته نيز آخرين گزارش از مشاهده آن ثبت تصويري شد. بنابراين گزارش سن چنگال در هنگام مرگ تقريبا 14 سال برآورد شده است. يكي از كارشناسان محيط زيست استان يزد در اين باره گفت: امنيت، مهيايي عوامل اكولوژيكي مانند آب، طعمه و پناه، همچنين حفاظت موثر از ايستگاه به علاوه ويژگي هاي ژنتيكي، از دلايل طولاني شدن عمر اين يوزپلنگ بي نظير به شمار مي آيد.گفتني است؛ عمر يوزپلنگ ها در طبيعت به دليل وجود انواع استرس هاي محيطي به ندرت از 7-8سال فراتر مي رود. مسن ترين يوزپلنگ آفريقايي كه تاكنون به ثبت رسيده است عمري نزديك به 12 سال داشت.

 



سرپرست دادگاه كيفري استان تهران: پرونده «عقرب سياه» به ديوان عالي كشور مي رود

سرپرست دادگاه هاي كيفري استان تهران گفت: پس از پايان مهلت قانوني براي اعتراض شكات نسبت به راي صادره از سوي دادگاه كيفري پرونده عقرب سياه به ديوان عالي كشور مي رود.
محسن افتخاري سرپرست دادگاه هاي كيفري استان تهران در گفت وگو با فارس درباره سرنوشت پرونده متهمي كه در رسانه ها به «عقرب سياه» معروف شده است،گفت: پس از آنكه با تركيب 3 به 2 يكي از شعب دادگاه كيفري اين متهم را از حيث محكوم شدن به آدم ربايي و تجاوز به عنف مقصر نشناخت و براي اين فرد حكم تبرئه صادر شد، شكات پرونده به راي صادره اعتراض داشتند كه همين امر باعث شد رئيس قوه قضائيه نيز شخصا پرونده را مورد مطالعه قرار دهد.
وي ادامه داد: براساس قانون، شكات مهلت 20 روزه اي دارند تا پس از اعلام حكم به آنها نسبت به آن اعتراض كنند و زماني كه اين مهلت به پايان برسد در صورتي كه شكات اعتراض كرده باشند پرونده به ديوان عالي كشور مي رود و در آنجا مجدد مورد بررسي قرار مي گيرد.
سرپرست دادگاه كيفري در اين رابطه گفت: تا آنجا كه من اطلاع دارم دونفر از شكات در مدت زمان مشخص مراجعه كرده اند و اعتراض خود را نسبت به اين حكم اعلام كرده اند.

 



سرما جان يك نفر را در كرمان گرفت

سرپرست مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفت: يكي از چهار نفري كه در كوه كوهپايه كرمان گرفتار شده بودند به دليل سرما جان باخت و سه نفر ديگر دچار سرمازدگي شدند.
«امين صابري نيا» شبانگاه پنج شنبه در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: اين افراد كه براي تفريح به اين كوه صعود كرده بودند، متأسفانه در ارتفاعات گرفتار شدند.
صابري اظهار داشت: به دليل عدم آنتن دهي تلفن همراه و كور بودن اين نقطه، اين افراد نتوانستند گرفتار شدن خود را اطلاع دهند.
سرپرست مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي با بيان اينكه اين افراد دو روز پيش در كوه كوهپايه گرفتار شده بودند اظهار داشت: امروز كه مسئول اردوگاه شهيد باهنر كوهپايه براي بازديد به اين قسمت رفته بود اين افراد را پيدا كرد.صابري اضافه كرد: اين سه تن به بيمارستان شهيد باهنر كرمان اعزام شده اند و حال عمومي آنها رضايت بخش است.
مسدود شدن
محور ديهوك - طبس
سرپرست اداره راه و ترابري ديهوك طبس گفت: بروز سيل در ديهوك، محور ديهوك- طبس و دو محور ارتباطي ديگر در اين منطقه را مسدود كرد.
صادق كلاني در گفت وگو با خبرنگار فارس در يزد اظهار داشت: بارش تگرگ و باران شديد در ديهوك كه از ساعت پنج عصر روز پنج شنبه آغاز و تا پاسي از شب ادامه داشت، سبب بروز سيل درديهوك شد و چند مسير ارتباطي در اين بخش را مسدود كرد.
وي افزود: محور ديهوك - طبس تا كيلومتر 22، محور ديهوك- راور كرمان و محور ديهوك - امامزاده علي(ع)- بشروئيه سه محوري است كه به دليل وقوع سيل از سوي اداره راه و ترابري ديهوك مسدود شد.
كلاني خاطرنشان كرد: محور ديهوك- طبس و محور ديهوك- راور كرمان با تلاش شبانه روزي عوامل راهداري ديهوك ساعت پنج شنبه شب بازگشايي شد اما محور ديهوك- امامزاده علي(ع)- بشروئيه به دليل شدت خسارات وارد شده هنوز بازگشايي نشده است و تلاش مأموران راهداري براي بازگشايي اين محور ادامه دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14