(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20 فروردین 1390- شماره 19896

خارطوم عليه رژيم صهيونيستي به شوراي امنيت شكايت مي كند
بر اساس آخرين نظرسنجي ها محبوبيت هوگوچاوز در ونزوئلا 14 درصدافزايش يافت
مبارزان فلسطين 20 موشك به مواضع رژيم صهيونيستي شليك كردند
شاخص «پرواز لنگه كفش ها»!
اعتراض گسترده مردم بحرين به سكوت سازمان ملل در برابر جنايات آل خليفه
مخالفان علي عبدالله صالح طرح شوراي همكاري خليج فارس براي انتقال قدرت در يمن را رد كردند
احتمال پذيرش مشروط طرح تركيه از سوي انقلابيون ليبي
مخالفت صريح مالكي با ادامه حضور اشغالگران آمريكايي در عراق
جوانان لبناني هيئت آمريكايي را سنگباران كردند
محاكمه و مجازات حسني مبارك شعار ميليون ها مصري در ميدان التحرير
عاطفه يحيي آغا رئيس جمهور كوزوو شد
300 سند درباره جنايات وحشتناك انگليسي ها در كنيا



در واكنش به تجاوز هوايي صهيونيست ها به خاك سودان
خارطوم عليه رژيم صهيونيستي به شوراي امنيت شكايت مي كند

سودان از رژيم صهيونيستي به دليل حمله موشكي به اين كشور به شوراي امنيت شكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزارت خارجه سودان اعلام كرد كه سودان اقدامات اوليه براي شكايت از رژيم صهيونيستي در شوراي امنيت را به علت حمله موشكي اين رژيم به منطقه پورتسودان كه دو كشته بر جاي گذاشت آغاز كرده است.
حمله رژيم صهيونيستي به پورتسودان مشابه حمله سال 2009 اين رژيم به كارواني در شرق سودان بود كه تل آويو مسئوليت اين حمله را نپذيرفت.رژيم صهيونيستي تاكنون درباره اتهاماتي كه خارطوم درباره حمله موشكي به اين رژيم نسبت داده خودداري كرده است.

 



بر اساس آخرين نظرسنجي ها محبوبيت هوگوچاوز در ونزوئلا 14 درصدافزايش يافت

با وجود تلاش هاي گسترده آمريكا براي ايجاد بدبيني از «هوگوچاوز» در ميان مردم ونزوئلا، آخرين نظرسنجي ها از افزايش 14درصدي محبوبيت مردمي وي خبر مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك مؤسسه معتبر تحقيقات اجتماعي در ونزوئلا اعلام كرد ميزان مقبوليت «هوگو چاوز» رئيس جمهوري اين كشور، با رشد 14درصدي در مقايسه با ماه مارس (فروردين ماه) سال ميلادي گذشته، به 59 درصد رسيده است.مدير گروه تحقيقات اجتماعي مؤسسه «قرن بيست و يكم» با بيان اين مطلب گفت: در پي مشاركت مستقيم رئيس جمهور در امور ساماندهي خانواده هاي آواره، وي محبوبيتي 59درصدي بدست آورد.

 



مبارزان فلسطين 20 موشك به مواضع رژيم صهيونيستي شليك كردند

گروه هاي مقاومت فلسطين در كمتر از 24 ساعت در پاسخ به حملات گسترده رژيم صهيونيستي به غزه بيش از 20 موشك و خمپاره به مواضع صهيونيست ها در فلسطين اشغالي شليك كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، گروه هاي مقاومت فلسطيني در بيانيه اي ضمن برعهده گرفتن مسئوليت شليك موشك به سرزمين هاي اشغالي اعلام كردند كه شليك موشك ها پاسخ طبيعي به جنايات رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها است.
گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش حماس نيز ضمن مسئوليت گرفتن شليك موشك و هدف قرار دادن اتوبوس اسرائيل هشدار داد كه عمليات تلافي جويانه بيشتري در راه است.
شليك موشك به اين اتوبوس به زخمي شدن دو صهيونيست منجر شد كه حال يكي از آنان به شدت وخيم است.
در بيانيه گردان هاي قسام آورده است اين اقدام حماس پاسخ طبيعي به جنايات و اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي است.
«فوزي برهوم» سخنگوي حماس نيز طي اظهاراتي از جامعه جهاني خواست براي متوقف كردن تجاوزگري رژيم صهيونيستي به نوارغزه اين رژيم را مسئول تنش آفريني و نقض آتش بس و عواقب آن دانست.
وي تاكيد كرد، رژيم صهيونيستي مسئول عواقب تجاوزات خود است.
گفتني است رژيم صهيونيستي در تازه ترين جنايت خود نسبت به ساكنان غزه طي دو روز اخير هفت فلسطيني را به شهادت رساند و بيش از 40 نفر را مجروح كرد.
رژيم صهيونيستي از طريق هوا و زمين حمله گسترده اي را به مناطق مختلف غزه انجام داد و چهارده بار مناطق مختلف شهر غزه، رفح، خان يونس و اردوگاه آوارگان جباليا را بمباران كرد.
نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين با يورش به روستاي عوارتا در كرانه باختري اشغالي بيش از 100 زن فلسطيني را ربودند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز تاكيد كرد، تمام گروه هاي فلسطيني در مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي مواضع يكساني دارند و آماده هستند با تمام قوا در مقابل اين تجاوزات ايستادگي كنند.
اين در حالي است كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به ارتش دستور داد همچنان به حملات خود به نوارغزه ادامه دهند و آمريكا نيز در حمايت آشكار از رژيم صهيونيستي اقدامات دفاعي مبارزان فلسطيني را محكوم كرد.
موشك هاي تلافي جويانه گروه هاي مقاومت فلسطين در پاسخ به جنايات رژيم صهيونيستي به تعطيلي مدارس در سرزمين هاي اشغالي و پناه بردن صهيونيست ها به پناهگاه ها منجر شد.
ترس از شليك موشك هاي مقاومت باعث شد مقامات اسرائيلي به شهروندان خود دستور دهند كه به پناهگاه ها بروند و تا اعلام وضعيت عادي در آنجا بمانند.

 



شاخص «پرواز لنگه كفش ها»!

اگر گفتيد از بين اين همه كشور ناآرام در خاورميانه كداميك از همه «شكننده تر» است و احتمال سقوط اش بيشتر؟
سايت اينترنتي «اسليت» كه اين سؤال را مطرح كرده، به «امانوئل تود» جمعيت شناس و تاريخدان اشاره مي كند كه در اصل تنها كسي بوده كه از قبل پيش بيني كرده بود كه «جهان عرب بالاخره قيام خواهد كرد»! و توضيح هم داده كه انفجار انقلاب ها در گذشته هميشه با دو عامل همراه بوده است: افزايش ميزاد سودآموزي- كه ديكتاتورها را هميشه به وحشت مي اندازد- و كاهش ميزان باروري! كه البته بايد گفت كه تحقيقات هم همين را نشان داده است.
«لنگه كفش» هم خودش داستاني دارد و براي دنياي عرب در اصل يك وسيله سنتي اعتراض محسوب مي شود. مثلا، در مصر ديديم كه وقتي «مبارك» در تلويزيون اعلام كرد كه تصميم دارد بماند، «لنگه كفش ها» بود كه به پرواز درآمد! حالا، «اريك لوبوشه»، خبرنگار «اسليت» مي گويد براي اين كه بتوانيم درست حدس بزنيم نوبت كدام كشور است كه «سقوط كند»، بايد به سراغ دو شاخص بالا برويم. او خودش مي گويد كه علاوه بر اين دو شاخص، سراغ شاخص هاي ديگري مثل ميزان فساد، ثروت (ميزان سرانه توليد ناخالص داخلي)، بيكاري و نفوذ اينترنت در اين جوامع هم رفته است تا بتواند عوامل نارضايتي و ميزان پرواز آتي لنگه كفش ها را درست محاسبه كند! و توضيح مي دهد كه بعد از نگاه كردن به ارقام بانك جهاني، «خانه آزادي» و خيلي منابع ديگر، تصميم گرفته به ارقام نشريه «اكونوميست» اتكا كند. خلاصه، نتيجه اين شده كه، بحرين از بين اين كشورها در «خط مقدم» قرار دارد كه البته، اين نتيجه با شاخص هاي «تود» هم مي خواند. و بعد هم نوبت عربستان است. حالا، اين وسط فقط يمن است كه ساز وارونه مي زند. چرا كه، حاكمش نه مدارس را به روي مردم باز كرده، و نه اجازه داده كه پولدار شوند، با اين حال پايه هاي حكومتش به لرزه افتاده است! و اگرچه «پرواز لنگه كفش ها» الزاما سرنگوني يك رژيم را به دنبالش ندارد و «مقاومت حاكم» هم مطرح است، اما مسئله به شهامت و جرئت تظاهركنندگان و تعدادشان هم بستگي دارد! حالا، البته تاريخ را با اين ارقام نمي سازند، اما خوب، مطالعه شان هم جالب توجه است.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



اعتراض گسترده مردم بحرين به سكوت سازمان ملل در برابر جنايات آل خليفه

سرويس خارجي-
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده از جهانيان خواستند دست از سكوت برداشته و جلوي ارتكاب جنايات ضدبشري خاندان آل خليفه و حكومت آل سعود در بحرين را بگيرند.
مخالفان بحريني ديروز با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي منامه پايتخت بحرين، اعلام كردند كه رژيم بحريني در سايه سكوت جامعه بين الملل در حال ارتكاب جنايات ضدبشري است.
مردم بحرين از بي تفاوتي سازمان ملل در قبال سياست مشت آهنين حكومت آل خليفه و اشغال اين كشور توسط عربستان انتقاد كردند و افزودند، آيا مصالح آمريكا، اسرائيل غاصب و كشورهاي غربي در اين سازمان حاكم است و كشتار مردم بحرين از نظر آنان حادثه مهمي نيست.
تظاهركنندگان بحريني با سر دادن شعارهايي عليه آمريكا، خاندان آل خليفه و رژيم صهيونيستي اظهار داشتند، وجدان جامعه بين الملل چگونه به خود اجازه مي دهد كه در قبال كشتار كودكان، جوانان، سالمندان ساكت باشند و بي تفاوت باقي بمانند.
ياران انقلاب 14 فوريه نيز با انتشار بيانيه اي از تمام ملت هاي آزاده درخواست كردند كه در حمايت از مردم مظلوم بحرين به تظاهرات بپردازند.
در اين بيانيه آمده است، وضعيت محاصره، ترور و ايجاد ترس و وحشت براي فرزندان ملت ما در بحرين همچنان ادامه دارد و افزايش شمار شهيدان تظاهرات و اعتراضات اخير و همچنين افزايش شكنجه ها و ربودن فعالان سياسي و رها كردن اجساد شهدا در كنار خيابان ها كه يكي از بزرگترين انواع تروريسم دولتي به شمار مي آيد كه رژيم آل خليفه در حال ارتكاب آن است همچنان رو به افزايش است.
جنبش انقلاب 14 فوريه تاكيد كرد كه بحران بحرين بحراني سياسي بوده و برخلاف ادعاي رژيم آل خليفه اين بحران طائفه اي نيست.
در اين بيانيه تصريح شده است، در سايه سكوت و چشم پوشي جامعه بين الملل، رژيم آل خليفه در حال ارتكاب جنايات ضدانساني در بحرين است و ملت مظلوم بحرين موسسات اجتماعي و كارمندان آن و بازرگانان، در معرض حملات و تهديدات نيروهاي مستبد حاكم و نيروهاي نظامي عربستان سعودي و نيروهاي سپر جزيره قرار گرفته اند. بازداشت ها افزايش يافته است و كارمندان، پزشكان و پرستاران از كار بيكار شده اند.
در بيانيه ياران انقلاب 14 فوريه همچنين تاكيد شده است، بدون ترديد شيعيان و سني هاي بحرين ملتي متحد هستند كه دغدغه هاي مشتركي دارند؛ اين دغدغه ها عبارتند از آزادي، عزت و كرامت و زندگي سعادتمند در سايه نظام سياسي. از ملت هاي جهان و تمامي موسسات و سازمان هاي حقوق بشري و گروه هاي امدادرسان مي خواهيم كه با ملت بحرين اعلام همبستگي كنند چون ملت ما در معرض جنايت و كشتارهاي انساني قرار گرفته است.
همچنين از تمامي ملت هاي عربي و اسلامي مي خواهيم كه با تظاهرات و اعتصابات در برابر سفارت هاي عربستان و سفارت رژيم استبدادي حاكم در بحرين، با ملت مظلوم بحرين اعلام همبستگي كنند.در اين بيانيه از جامعه مدرسين در حوزه هاي علميه در شهرهاي قم، مشهد مقدس و علماء و مرجع بزرگوار و طلبه هاي علوم ديني در اعلام تعطيلي درس هاي حوزه و اعلام حمايت از ملت مظلوم بحرين قدرداني شده است.همچنين از علماء و مراجع در نجف اشرف و كربلا مقدسه و لبنان و مناق شرقي عربستان سعودي در موضع سياسي و حمايتشان قدرداني شده و از حمايت هاي ملت هاي عراق، ايران و لبنان و گروه هاي سياسي آنها نيز تشكر و قدرداني شده است.گفتني است شيخ سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين در واكنش به افزايش مخالفت هاي مردمي با اينكه مدعي شد كه به اجراي اصلاحات در كشورش متعهد است با اين حال تاكيد كرد كه در مقابل مخالفان نرمش به خرج نخواهد داد.
از سوي ديگر هزاران نفر از نيروهاي امنيتي منامه و نظاميان عربستان سعودي براي سركوب تظاهرات مردمي در سراسر بحرين به حالت آماده باش كامل در آمده اند.

 



مخالفان علي عبدالله صالح طرح شوراي همكاري خليج فارس براي انتقال قدرت در يمن را رد كردند

سرويس خارجي-
مخالفان ديكتاتوري علي عبدالله صالح در يمن پيشنهاد شوراي همكاري خليج فارس براي انتقال قدرت را نپذيرفته و اعلام كردند كه تا سرنگوني قاطع ديكتاتور به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
مخالفان حكومت علي عبدالله صالح طرح اخير شوراي همكاري خليج فارس براي كناره گيري رئيس جمهور و انتقال قدرت به معاونش را به تاخير انداختن اهداف انقلاب ارزيابي كرده و اظهار داشتند كه تا سرنگوني علي عبدالله صالح به تظاهرات خياباني ادامه خواهند داد.
مخالفان حكومت همچنين اعلام كردند كه تنها خواستار سقوط رژيم «علي عبدالله صالح» و محاكمه وي به دليل كشتار مردم هستند.
اين در حالي است كه عبدالله صالح از طرح پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس استقبال كرده است.در اين طرح از علي عبدالله صالح خواسته شده بود از قدرت كناره گيري و موجبات انتقال قدرت به معاونش و تشكيل دولت وحدت ملي را فراهم آورد به شرط آنكه مخالفان از محاكمه عبدالله صالح و خانواده اش چشم پوشي كنند. مخالفان يمني اظهار داشتند كه تلاش شوراي همكاري خليج فارس در راستاي حمايت آمريكا، عربستان و ديگر حاميان رژيم علي عبدالله صالح براي نجات وي ارزيابي مي شود و از نظر مخالفان اين اقدامات بي ارزش است.
انقلابيون يمني همچنين معتقدند كه عبدالله صالح طي دو ماه گذشته به اعتراضات پرشور معترضاني كه به حكومت 32 ساله وي اعتراض داشتند واكنش هاي شديدي نشان داده و باعث كشته و زخمي شدن صدها تن شده است كه اين اقدامات قابل چشم پوشي نيست.
آمريكا و كشورهاي حوزه خليج فارس از جمله عربستان سعودي نگران هستند كه چنانچه راه حلي براي بحران يمن پيدا نشود كشور همسايه آنها بر اثر مسائل قبيله اي و منطقه اي تجزيه شود و منافع آنها به خطر افتد.
اردن
مخالفان دولت اردن در ادامه اعتراضات خود به سياستهاي دولت در برابر در اصلي دانشگاه اردن تحصن كردند.
تحصن كنندگان اعلام كردند كه تا زمان تحقق خواسته هايشان به اعتراضات خود ادامه مي دهند زيرا خواسته هاي آنان در حقيقت خواسته هاي تمامي شهروندان و جوانان اردني است.
همچنين 100 شخصيت سياسي، حزبي و رسانه اي برجسته اردني با صدور بيانيه اي حمله به مقر جماعت اخوان المسلمون اين كشور را محكوم كردند.
در اين بيانيه، يورش به مقر جماعت اخوان المسلمون اردن و تكرار حملات به مخالفان دولت بويژه اسلامگرايان اين كشور، به شدت محكوم شده است.
در بخشي از اين بيانيه، امضاكنندگان از دولت اردن خواستند تا به مسئوليت خود در قبال حفاظت از امنيت و سلامت شخصيت هاي سياسي، رسانه اي و ساير شهروندان عمل كند و عاملان چنين اقداماتي را جهت محاكمه، تحويل مقامات قضايي دهد.
از سوي ديگر يك اردني مقابل مقر نخست وزيري اين كشور در مركز امان، پايتخت اردن اقدام به خودسوزي كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يك منبع امنيتي اردن اعلام كرد كه «محمد عبدالكريم»، شهروند 45 ساله اردني پس از آنكه خواستار لغو محدوديت هاي امنيتي اعمال شده از سوي دولت عليه خود شد، مقابل مقر نخست وزيري اردن در مركز امان اقدام به خودسوزي كرد كه به بيمارستان دولتي البشير منتقل شد.
يك منبع در بيمارستان البشير نيز وضعيت اين شهروند اردني را وخيم اعلام كرده و از سوختگي شديد وي خبر داد.
اين اولين خودسوزي در اردن است در حالي كه تعدادي از كشورهاي عربي منطقه پس از آغاز انقلابها در جهان عرب شاهد موارد خودسوزي بوده است.

 



احتمال پذيرش مشروط طرح تركيه از سوي انقلابيون ليبي

مخالفان «معمر قذافي» طرح تركيه براي پايان دادن به جنگ در ليبي را به طور مشروط پذيرفتند.
به گزارش خبرگزاري ها، «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه نقشه راهي براي پايان دادن به بحران جاري در ليبي ارائه كرد كه هدف آن پايان دادن به جنگ و حفظ وحدت آن كشور است.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، مهم ترين نكات اين طرح، اعمال آتش بس فوري و پايان محاصره شهرها توسط نيروهاي قذافي است.
همچنين امكان دستيابي مردم ليبي به كمك هاي بشردوستانه و ايجاد مناطق امن براي مردم غيرنظامي از ديگر بخش هاي اين طرح براي مصالحه است.
اردوغان در اين نقشه راه، طرح تشكيل نظام پارلماني براساس آزادي مردم در اين كشور و برپايه انتخابات را پيشنهاد كرده است.
نخست وزير تركيه همچنين پيشنهاد عقب نشيني نيروهاي قذافي از برخي شهرها را خواستار شده و دستيابي مردم به حقوق شان را محور اين طرح دانسته است.
واكنش رژيم قذافي و انقلابيون
از سوي ديگر «خالد كليم» معاون وزير خارجه قذافي به نمايندگي از رژيم ليبي از اين طرح استقبال كرد و مدعي شد كه آنكارا از ابتداي بحران تلاش داشته تا شريك مثبت براي تمام طرف هاي درگير باشد.
«مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي نيز اعلام كرد كه اين شورا آماده بحث در مورد طرح تركيه است به شرطي كه كناره گيري و خروج قذافي و خانواده اش از ليبي در آن تضمين شده باشد. در همين حال، «علي العيساوي» مسئول امور خارجي شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد كه انقلابيون ليبيايي از همه طرح ها و تلاش هاي كشورهاي اسلامي براي حل بحران استقبال مي كنند ولي طرح تركيه بايد واضح تر از اين باشد.
العيساوي تصريح كرد: در طرح تركيه درباره كناره گيري قذافي اشاره اي نشده است و ما منتظر دريافت رسمي و مكتوب اين طرح هستيم.
آمريكا و بحران ليبي
عضو پيشين كنگره آمريكا در ديدار ويژه از ليبي، با قذافي و مسئولان ديگر حكومت اين كشور گفت وگو كرد. به گزارش شبكه خبري الجزيره «كارت ويلتون» كه روز پنجشنبه به دعوت قذافي وارد طرابلس شده بود، پس از ديدار با قذافي و مسئولان بلندپايه اين رژيم، اظهار داشت: زمان براي هرگونه راه حل مسالمت آميز درباره اين كشور در حال تمام شدن است.
وي قذافي را تشويق كرد كه از قدرت كناره گيري كند تا زمينه ايجاد مرحله انتقالي براي تحقق دمكراسي در ليبي فراهم شود.
ويلتون خاطرنشان كرد: از فراهم شدن فرصت براي نامزدي «سيف الاسلام» (فرزند قذافي) در انتخابات رياست جمهوري در چارچوب رژيمي دمكراتيك با قانون اساسي جديد در ليبي حمايت مي كند. اگر چه كاخ سفيد اظهارات اين نماينده پيشين كنگره را شخصي مي داند، اما در واقع اعزام ويلتون به طرابلس در چارچوب ديپلماسي آمريكا براي حل بحران ليبي صورت مي گيرد.
در همين حال يك ژنرال آمريكايي هشدار داد كه جنگ داخلي در ليبي به بن بست نزديك شده است.
ژنرال «كارترهام» كه رهبري مراحل اوليه حملات هوايي متحدان بر ضد نيروهاي ليبي را بر عهده داشت به خبرنگاران گفت: بعيد است انقلابيون ليبي، بتوانند سرهنگ قذافي را از قدرت كنار بزنند و جنگ داخلي در آن كشور به بن بست نزديك مي شود.
اين ژنرال بلندپايه آمريكايي اظهار داشت: بدون درك بهتر از نيروهاي جناح مخالف، با مسلح كردن شورشيان، در كوتاه مدت به منظور كمك به آنها در جنگ مخالف است.
ژنرال كارترهام در خصوص هزينه هاي حمله آمريكا به ليبي هشدار داد و گفت كه هزينه هاي حمله آمريكا به ليبي از مرز 650ميليون دلار گذشته است.
وي گفت: ارتش آمريكا، احتمال اعزام نيرو به ليبي را در آينده نزديك مورد بررسي قرار خواهد داد و وزارت دفاع نيز در حال آماده كردن تعدادي جنگنده براي عمليات ناتو در ليبي است.
در زمينه تحولات داخلي در ليبي، فرمانده مخالفان مسلح ليبي گفت: ناتو از حمله اشتباهي به ستون تانك هاي نيروهاي مخالف قذافي در شهر اجدابيا كه به كشته شدن ده ها نفر انجاميد، عذرخواهي كرده است.
آخرين خبرها
¤ «عمر فتحي بن شتوان» وزير نفت سابق ليبي به مالت متواري شد.
¤ پليس اسكاتلند از «موسي كوسا» وزير خارجه مستعفي ليبي درباره بمب گذاري لاكربي بازجويي كرد.
¤ دولت آلمان از آمادگي خود براي اعزام سرباز به ليبي خبر داد.
¤ طي درگيري انقلابيون و نيروهاي طرفدار قذافي در شهر نفتي «البريقه» سه نفر كشته و 10 نفر زخمي شدند.
¤ شبكه خبري بي بي سي اعلام كرد كه انقلابيون ليبي، تسليحات ضد تانك در اختيار دارند.
¤ روزنامه العرب در مقاله اي، انفعال اتحاديه عرب را عاملي براي دخالت غرب در ليبي عنوان كرد.
¤ وزير خارجه نروژ تاكيد كرد: راهكار نظامي در ليبي جواب نمي دهد.
¤ يك كارشناس سوئيسي از گرفتار شدن آمريكا و ناتو در باتلاق ليبي خبر داد.

 



مخالفت صريح مالكي با ادامه حضور اشغالگران آمريكايي در عراق

بغداد صراحتاً با پيشنهاد وزير دفاع آمريكا براي ادامه حضور نظاميان آمريكايي درخاك عراق مخالفت كرد.
به گزارش پايگاه خبري «سومريه نيوز»، بغداد در پاسخ به درخواست «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا مبني بر تمديد حضور نظاميان آمريكايي در خاك عراق اعلام كرد، ادامه حضور آمريكا در عراق موجب بروز انواع مشكلات داخلي و منطقه اي براي كشور خواهد شد.
«علي الدباغ»، سخنگوي رسمي دولت عراق تصريح كرد، «نوري مالكي» نخست وزير، هم در ديدار با وزير دفاع آمريكا براين نكته تأكيد كرد كه ديگر نمي خواهد حضور آمريكا يا هر كشور بيگانه ديگر در خاك خود را تحمل كند. «الدباغ» افزود: به دولت آمريكا اجازه نخواهيم داد خواست خود را به عراق تحميل كرده و پس از پايان سال 2011 در اين كشور باقي بماند. گفتني است، وزير دفاع آمريكا كه به طورغير منتظره به بغداد سفر كرده بود از باقي ماندن شماري از نيروهاي آمريكايي در عراق پس از زمان مقرر براي خروج از اين كشور يعني پايان سال 2011 خبر داده بود.
شبكه خبري «پرس تي وي» نيز با انتشار اين خبر اعلام كرد، به رغم تلاش «گيتس» براي راضي كردن نخست وزير عراق، نوري مالكي حاضر نشد حضور اشغالگران آمريكايي در خاك كشورش را تمديد كند.
براساس اين گزارش، مقامات آمريكايي روز جمعه نيز با تكرار درخواست خود اعلام كردند، اگر بغداد بخواهد درعراق مي مانند. براساس توافقنامه امنيتي بغداد-واشنگتن كه در سال 2008 به امضا رسيد، آمريكايي ها بايد پيش از سال 2012 از عراق خارج شوند. آمريكا بيش از 47 هزار نظامي در خاك عراق مستقر كرده است.
از سوي ديگر شماري از احزاب و گروه هاي سياسي و مذهبي عراق نيز با صدور بيانيه اي با ادامه حضور اشغالگران آمريكايي در خاك كشورشان مخالفت كردند. شبكه خبري «الجزيره» در اين باره اعلام كرد، اين احزاب ضمن حمايت از مواضع دولت در قبال درخواست «گيتس» از راه اندازي يك تظاهرات اعتراضي به مناسبت هشتمين سال اشغال عراق به دست نظاميان خارجي خبر دادند. شوراي علماي عراق نيز با انتشار بيانيه اي مشابه هرگونه ادامه اشغالگري هاي آمريكا را محكوم كردند. اين تظاهرات ديروز در اعظميه بغداد برگزار شد.
«عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، نيز ديگر شخصيت سياسي بود كه ديروز به شدت از حضور آمريكايي ها در عراق انتقاد كرد.
حكيم در نشست هفتگي «انجمن فرهنگي» كه در شهر بغداد برگزار مي شود، سياست هاي آمريكا در عراق پس از سقوط «صدام» را باعث ورود «عراق به تونل تاريكي ها» دانست و تأكيد كرد، خروج از اين تاريكي ها بسيار «نفس گير» است.
وي در ادامه افزود: بيگانگان پس از سقوط رژيم صدام هزينه هاي هنگفتي را به مردم عراق تحميل كرده است.
خبر ديگر اينكه، پليس كركوك از كشته شدن دبير كل مجلس اعيان كركوك در حمله افراد مسلح در مركز اين شهر خبر داد. براساس اين گزارش، شيخ عبدالرحمن عبدالله الدلوي، پنج شنبه وقتي داخل خودرو بود مورد سوء قصد قرار گرفت. دو مقام عراقي نيز جمعه در بغداد كشته شدند. مدير شبكه «المسار»، وابسته به حزب الدعوه اسلامي و رئيس سازمان زندان هاي سياسي عراق افرادي هستند كه به گفته منابع امنيتي عراق به دست مهاجمان مسلح ناشناس به ضرب گلوله از پا درآمدند.

 



در اعتراض به جنايات مشترك آمريكا و اسرائيل
 جوانان لبناني هيئت آمريكايي را سنگباران كردند

جوانان لبناني براي دومين بار هيئت آمريكايي را هدف پرتاب سنگ هاي خود قرار دادند و از آنها خواستند از كشورشان بيرون روند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، حدود 50 جوان لبناني با سر دادن شعارهاي ضد آمريكايي به سمت هيئت وابسته به سفارت آمريكا در شهر صيدا واقع در جنوب لبنان سنگ پرتاب كردند.
جوانان لبناني به طرف آمريكايي ها سنگ و بطري هاي پلاستيكي پرتاب كردند و شعار مي دادند كساني كه حامي منافع رژيم صهيونيستي در منطقه هستند در كشور ما جايي ندارند.
اين جوانان همچنين به سوي خودروهاي آمريكايي ها سنگ پرتاب كردند و باعث وارد آمدن خسارت هايي به خودروهاي آنان شدند.
اين دومين حادثه در نوع خود طي چند روز گذشته به شمار مي آيد به گفته شاهدان عيني افراد وابسته به سفارت آمريكا اخيرا رفت وآمدهاي مشكوكي در جنوب لبنان انجام مي دهند كه شك و ترديد ساكنان اين مناطق را برانگيخته است.
مردم لبنان آمريكا را عامل اصلي وقوع جنگ 33 روزه د رسال 2006 و حمله اسرائيل عليه لبنان مي دانند.

 



محاكمه و مجازات حسني مبارك شعار ميليون ها مصري در ميدان التحرير

ميليون ها تن از مردم مصر با برپايي تظاهرات در ميدان التحرير قاهره، خواستار محاكمه «حسني مبارك» رئيس جمهور بركنار شده و فراري اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه تحت عنوان «جمعه پاكسازي و محاكمه» برگزار شد، تظاهركنندگان بر پايبندي به اهداف و خواسته هاي انقلاب 25 ژانويه از جمله محاكمه مبارك و سران حكومت وي تاكيد كردند.
در همين حال، «محمد الجندي» وزير دادگستري مصر اعلام كرد: براساس اطلاعاتي كه دريافت كرده، حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع به دليل بروز مشكلات در ستون فقراتش، توانايي حركت و راه رفتن را به طور كامل از دست داده است.
با اين وجود، الجندي تاكيد كرد كه تمامي مستندات لازم در مورد مبارك و خانواده اش در مورد پرونده فساد مالي آماده شده است.همچنين دادگستري مصر از بازداشت «زكريا عزمي» از سرشناس ترين معاونان حسني مبارك و رسيدگي به ثروت نامشروع وي خبر داد.
زكريا عزمي داراي ثروت زيادي است كه مقامات قضايي در مصر نسبت به اين دارايي ها، مشكوك هستند.
وزارت دادگستري مصر همچنين تاكيد كرد كه «جمال مبارك» فرزند حسني مبارك، فردا يكشنبه به اتهام كسب مال نامشروع در دادگاه حاضر خواهد شد.
اين در حالي است كه فشارها به دستگاه قضايي مصر براي دستگيري و مجازات عناصر رژيم سابق رو به افزايش است و خواست اصلي مردم مجازات حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع اين كشور است.

 



عاطفه يحيي آغا رئيس جمهور كوزوو شد

نخستين رئيس جمهوري زن كوزوو از سوي نمايندگان پارلمان اين كشور به اين سمت منصوب شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، خانم «عاطفه يحيي آغا» پنجشنبه با رأي نمايندگان پارلمان كوزوو به عنوان نخستين زن رئيس جمهور اين كشور تازه استقلال يافته برگزيده شد.
وي در رأي گيري پارلمان كوزوو موفق شد دو سوم آرا، يعني 80 درصد آراي پارلماني با 120 كرسي را به خود اختصاص دهد.
خانم يحيي آغا كه انتخابش به عنوان رياست جمهوري كوزوو به يك دوره نابساماني پايان داد در نخستين سخنراني اش در پارلمان اين كشور اظهار داشت اطمينان دارم كه در كنار يكديگر مي توانيم تغييرات و پيشرفت هاي بزرگي براي كشورمان به ارمغان آوريم.
انتخاب يحيي آغا براساس توافق امضا شده ميان ائتلاف حاكم كوزوو با مهمترين حزب سياسي مخالف دولت صورت گرفت و وي به مدت يك سال رئيس جمهور كشورش خواهد بود.
يحيي آغا كه 36 سال سن دارد پيش از اين يكي از فرماندهان پليس زن كوزوو بوده و اصلاً تجربه فعاليت سياسي نداشته است. گفتني است رياست جمهوري در كوزوو جنبه تشريفاتي دارد اما بايد در دوره رياستش پارلمان اين كشور با اصلاح قانون اساسي زمينه لازم را براي برگزاري انتخابات مستقيم رياست جمهوري فراهم سازد.

 



300 سند درباره جنايات وحشتناك انگليسي ها در كنيا

اخيرا در انگليس اسنادي منتشر شد كه از جنايات اين كشور در كنيا پس از 50 سال پرده برمي دارد.
روزنامه ديلي ميل انگليس پرده از افشاي اسنادي در انگليس برداشت كه نشان مي داد انگليسي ها در 50 سال گذشته گروه استقلال طلب «مائومائو» در كنيا را مورد شديدترين آزارها و شكنجه ها قرار داده اند. حدود 300 سند كه طي 50 سال اخير مفقود شده بود اخيرا پيدا شد و نشان داد كه شكنجه گران انگليسي از اعمال وحشيانه اي همچون عقيم كردن، تجاوزهاي وحشتناك جنسي و آزارهاي غيرانساني در مورد بازداشت شدگان كنيايي استفاده مي كردند.
اين اعمال فجيع غيرانساني در دوران استعمار انگليس در سال 1952 تا 1960 در كنيا انجام شده و نشان دهنده تلاش استعمارگران انگليسي براي سركوب مبارزات استقلال طلبانه گروه مائومائو بوده است.
ديلي ميل نوشت، اين اسناد كه تصور مي شد گم شده است به همراه مداركي كه باعث سرافكندگي دولت انگليس مي شود به انگليس انتقال داده شده است.
يك قاضي دادگاه انگليس به دولت اين كشور دستور داده است تا تمام مدارك در دسترس قرار گيرد و از انحصار وزارت خارجه انگليس خارج شود.
با توجه به اينكه دست كم 1400 نفر از بازداشت شدگان سابق مائومائو اكنون زنده هستند دولت انگليس بايد غرامت چندين ميليون پوندي به آنها پرداخت كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14