(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 فروردین 1390- شماره 19898

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دادستان كل كشور:باج دادن به كشورهاي مخالف ايران ازترفندهاي دشمنان در راستاي براندازي نظام بود
انتقاد نمايندگان مجلس از كم تحركي وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه
يك منبع آگاه در وزارت خارجه خبر داد اخراج تعدادي از ديپلمات هاي كويتي از ايران
حجت الاسلام حيدري كاشاني: محتواي سي دي «ظهور بسيار نزديك است» اشتباه و آسيب زاست
خارج از دستور
سحرخيزي وتضرّع ، نشانه عقل
مخبر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي: لايحه قانون جديد مطبوعات بزودي در مجلس مطرح مي شود
مشايي : سي دي ظهور نزديك است را نديده ام !
انتقاد شديد نماينده ولي فقيه در سپاه از مستند ظهور
جانشين فرمانده كل سپاه: جهت گيري عمليات آمريكا در ليبي در حال تغيير است
صدور معافيت تحصيلي براي دانشجويان ايراني خارج از كشور
نجات سوپر تانكر نفتكش جمهوري اسلامي ايران از دست دزدان دريايي
از ديروز از طريق اينترنت توزيع كارت نخستين آزمون دكتراي ناپيوسته آغاز شد



دادستان كل كشور: باج دادن به كشورهاي مخالف ايران از ترفندهاي دشمنان در راستاي براندازي نظام بود

دادستان كل كشور گفت: باج دادن به كشورهاي مخالف ايران از ديگر ترفندهاي دشمنان در راستاي براندازي نظام بود كه آمريكا و ايادي آن به ناچار براي مقابله با ايران به آن پرداختند.
به گزارش فارس از زنجان، حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي در مراسم معارفه دادستان استان زنجان، اظهار داشت: احساس مسئوليت در جمع مسئولان، همدلي، صفا و صميميت از ويژگي هاي مسئولان استان زنجان است.
دادستان كل كشور در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت: در طي سال هاي اخير آمريكا، صهيونيست و غرب كه از اسلام ناب محمدي ضربه هاي متعددي خورده است با توطئه هاي بسيار در صدد ضربه زدن به انقلاب اسلامي بودند كه با درايت مسئولان و رهبرمعظم انقلاب برطرف شد.
وي با بيان اينكه اقدامات اطلاعاتي، امنيتي و محاصره اقتصادي كشورهاي غربي در طي سال هاي اخير به شكست منجر شده است، عنوان داشت: آمريكا و صهيونيست با برنامه ريزي خود از سال 88 برنامه هاي خود را پياده كرده تا از صدور انقلاب اسلامي ايران به كشورهاي جهان به ويژه منطقه خليج فارس جلوگيري كند كه اين امر نيز محقق نشد.
وي بيان داشت: باج دادن به كشورهاي مخالف ايران از ديگر ترفندهاي دشمنان در راستاي براندازي نظام بود كه آمريكا و ايادي آن به ناچار براي مقابله با ايران به اين كار پرداخته و از كشورهاي متحد ايران خواستند تا روابط خود را با ايران محدود كرده و در برخي موارد نيز به قراردادهاي رسمي خود نيز عمل نكردند.
اژه اي از مطلوب بودن وضعيت ذخيره ارزي كشور خبر داد و افزود: توطئه هاي دشمنان در نابود كردن اقتصاد ايران نيز با تدابير انديشيده شده با شكست مواجه شد و آمريكا و عوامل پشت پرده آن كه سال ها براي تربيت آنان كوشيده بود ضربه سختي را به خودشان وارد كردند.
اين مقام مسئول اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادي كشور ايران به لطف پروردگار و همت مسئولان از بنياد اقتصادي قوي برخوردار است و نفوذ آن در كشورهاي جهان بيش از گذشته شده و مقابله دشمنان در فضاي مجازي با ايران نيز ابتر مانده است.
اژه اي اظهار داشت: بايد دستگاه قضايي بستر لازم را براي كمك به مستضعفان و مظلومان فراهم كرده و مسئوليت خود را در اين زمينه به خوبي انجام دهد.
وي با بيان اينكه دادستان بايد اجراي احكام را جدي گرفته و برامور قضايي مسلط باشد، خاطرنشان كرد: نظارت بر زيرمجموعه ها از ديگر وظايف دادستان است كه بايد به اين امر توجه كند.

 



انتقاد نمايندگان مجلس از كم تحركي وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه

اهالي خانه ملت با انتقاد از كم تحركي دستگاه ديپلماسي كشورمان در قبال تحولات خاورميانه، خواستار حضور پررنگ تر ايران در مناسبات منطقه اي شدند.
مجلس شوراي اسلامي طبق برنامه، روز گذشته به منظور بررسي تحولات منطقه جلسه غيرعلني تشكيل داد. اين جلسه كه قرار بود ميزبان جليلي باشد، به علت ناهماهنگي هاي رخ داده، و عدم حضور وي، با قرائت گزارش كميسيون امنيت ملي توسط بروجردي دنبال شد.
جمعي از نمايندگان نيز در ادامه پس از ارائه گزارش رئيس كميسيون امنيت مجلس، درباره اقدامات جمهوري اسلامي ايران در زمينه تحولات منطقه و ضرورت تحرك بيشتر ايران در اين زمينه سخنراني كردند.
لاريجاني هم پس از سخنراني نمايندگان به آمادگي و بيداري اسلامي در منطقه اشاره كرد و گفت: بايد تلاش كرد كه از طريق دستگاههاي مسئول تحركات ديپلماسي چشمگيرتري صورت گيرد.
تاكيد وكلاي ملت بر تقويت اثربخشي در مناسبات منطقه از سوي مسئولين كشور، به جلسه علني ديروز هم سرايت كرد و رئيس كميسيون اصل 90 در نطق ميان دستور خود از مسئولان دستگاه ديپلماسي كشور خواست كه در حمايت از خيزش هاي مردم منطقه فعالانه تر عمل كنند.
حجت الاسلام جواد نكونام اظهار داشت: موج بيداري اسلامي، خشم استكبار، آمريكا و انگليس را به دنبال داشته است.
وي افزود: فاجعه آفريني استكبار در بحرين، ليبي و ديگر كشورهاي اسلامي اين ضرورت را ايجاد كرده كه دستگاه ديپلماسي ما در حمايت از نهضت هاي اسلامي بنابر حكم قانون اسلامي حركتي جدي انجام دهد و فعالانه تر عمل كند.
حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم محلات و دليجان هم به عنوان دومين ناطق ميان دستور صحن علني ديروز به موضوع تحولات منطقه پرداخت و گفت: تحولات اخير و عكس العمل كشورهاي غربي بار ديگر سران دروغين و ادعاهاي مضحك آنان در دفاع از حقوق بشر، آزادي و دموكراسي خواهي و قانون گرايي را بيش از گذشته به چالش كشيد.
وي همچنين تاكيد كرد، كجايند سازمانهاي بين المللي هنگامي كه ديكتاتورهاي خون آشام خانه به خانه آزادي خواهان را مورد تعرض قرار مي دهند؟ چگونه است زماني كه اشغالگران بي آبرو مردم بي دفاع را قتل عام كرده و با آنها عكس يادگاري مي گيرند، مهر سكوت بر لبانشان دارند؟ و آيا دولتمردان آمريكا صداي ملتها مبني بر خروج اشغالگران را نمي شنوند؟
علي اصغر حسني نماينده مردم لارستان هم در سومين نطق ميان دستور ديروز تصريح كرد: امروز با بي رحمي و در مقابل چشمان رسانه هاي دنيا، گلوله هاي دژخيمان وهابي سينه خداجويان مسلمان را در بحرين نشانه رفته و مي شكافد و سكوت و بي تفاوتي نسبت به آنها گناهي بزرگ و نابخشودني است.
هرگونه كمك مالي دولت به سازمانهاي مردم نهاد ممنوع شد
نمايندگان مجلس در صحن علني ديروز همچنين ادامه بررسي طرح تاسيس، فعاليت و نظارت بر سازمانهاي مردم نهاد، منابع مالي اين سازمانها را تعيين كردند.
بر اين اساس، هديه، اعانه و هبه اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي و داخلي و خارجي با رعايت اين قانون، وقف، وجوه حاصل از فعاليتهاي انجام شده در چارچوب اين قانون، حق عضويت در اين سازمانها و اخذ وام و تسهيلات از بانكها و موسسات مالي و اعتباري از جمله منابع مالي سازمانهاي مردم نهاد عنوان شدند.
نمايندگان مجلس همچنين مقرر كردند كه جمع آوري اعانات مردمي از طريق چاپ قبوض تحت هر عنوان يا توزيع صندوق هاي جمع آوري اعانات، منوط به اخذ مجوز از هيئت هاي عالي يا نظارت استان و شهرستان است.
بر اساس مصوبه خانه ملتي ها، اعطاي بخشي از تسهيلات و اعتبارات دستگاههاي تخصصي به سازمانها در راستاي برنامه هاي مورد حمايت در چارچوب سياست ها و مصوبات هيئت عالي انجام مي گيرد.
گفتني است نمايندگان براساس پيشنهادي با ممنوعيت كمك هاي مالي دولتي به سازمانهاي مردم نهاد موافقت كردند.
در اين ميان اما زهره الهيان عضو كميسيون امنيت ملي و يكي از طراحان اين طرح در تذكري آيين نامه اي گفت: در حاليكه ما تلاش داريم امور دولت را به مردم واگذار كنيم و كوچك سازي در دولت انجام شود بايد به گونه اي عمل كنيم كه سازمان هاي مردم نهاد در اين زمينه بيشتر فعاليت كنند و حذف كمك هاي دولتي به اين سازمان ها مخالف برنامه پنجم توسعه كشور است.
وي تأكيد كرد: در احكام مختلف برنامه براي واگذاري كارهاي دولت به مردم تلاش زيادي شده است و سازمان هاي مردم نهاد نيز مي توانند كمك زيادي به اين بخش كنند.
نماينده تهران افزود: حذف كمك هاي دولت به سازمان هاي مردم نهاد موجب مي شود كه از قانون برنامه عقب بمانيم و اضافه شدن عبارت مردم نهاد نمي تواند دليل خوبي براي حذف كمك هاي دولتي از سازمان هاي مردم نهاد باشد چرا كه هر سازماني كه ماهيت مردم نهادي داشته باشد حتي اگر عنوان مردم نهاد در نام آن نباشد باز هم سازمان مردم نهاد است.
لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: تذكر شما وارد نيست اما اگر دولت بخواهد كاري را به سازمان هاي مردم نهاد واگذار كند منعي وجود ندارد، چرا كه اين اقدام تحت قرارداد انجام مي شود و موضوع امروز موضوع هديه و كمك بلاعوض دولت به سازمان هاي مردم نهاد است، براساس آنچه كه شما در ماده يك اين طرح راي داده ايد، بايد در انتهاي نام آن سازمان عبارت مردم نهاد آمده باشد كه از كمك هاي دولتي برخوردار باشد در غير اين صورت آن تشكل، بنياد، سازمان يا مؤسسه طبق روال قبلي عمل كرده و كمك هاي بلاعوض دولت براي آن مؤسسه حذف مي شود.
اعضاي كميسيون جهاد اقتصادي تعيين شدند
عضو هيئت رئيسه مجلس هم از تعيين15 عضو كميسيون ويژه جهاد اقتصادي مجلس خبر داد.
حسين سبحاني نيا در گفتگو با مهر با اعلام اين خبر اظهار داشت: غلامرضا مصباحي مقدم، مهدي مفتح، محمدحسن ابوترابي فرد و محمدرضا باهنر به ترتيب بيشترين آراي نمايندگان را براي عضويت در كميسيون ويژه جهاد اقتصادي كسب كردند.
به گفته سبحاني نيا سيدحسين هاشمي از فراكسيون اقليت، جعفر قادري، نادر قاضي پور، حميدرضا فولادگر، ارسلان فتحي پور، علي اصغر زارعي، محمدحسين فرهنگي، عباس رجايي، محمد سقايي، حسين نجابت و رضا عبداللهي ديگر نمايندگاني هستند كه موفق به كسب آراي لازم براي حضور در كميسيون ويژه جهاد اقتصادي شدند.
به گفته سبحاني نيا ليست مورد نظر فراكسيون اصولگرايان مجلس توانست راي لازم را براي عضويت در كميسيون ويژه جهاد اقتصادي به دست بياورد.
گفتني است فراكسيون اصولگرايان مجلس اسامي كانديداهاي مورد تاييد خود را به صورت مكتوب در صحن علني منتشر كرده بود.
بنا بر اين گزارش محمدحسن ابوترابي فرد، علي اكبر آقايي، محمدرضا باهنر، عباس رجايي، علي اصغر زارعي، محمد سقايي، رضا عبداللهي، ارسلان فتحي پور، محمدحسين فرهنگي، حميدرضا فولادگر، جعفر قادري، غلامرضا مصباحي مقدم، محمدمهدي مفتح، حسين نجابت، سيدحسين هاشمي، نادر قاضي پور، علي اسلامي، موسي الرضا ثروتي، مهرداد لاهوتي، ستار هدايتخواه، محمدجواد نظري مهر، حسن شبان پور، حسين گروسي، عباسعلي نورا، نصرالله كماليان، سيدرضا اكرمي، حسن نوروزي، كاظم دلخوش، عوض حيدرپور، اسدالله عباسي،اكبر رنجبرزاده، سيدمحمد كاظم حجازي و مهدي كوچك زاده 33 نماينده كانديدا براي عضويت در كميسيون ويژه جهاد اقتصادي بودند.

 



يك منبع آگاه در وزارت خارجه خبر داد اخراج تعدادي از ديپلمات هاي كويتي از ايران

يك منبع آگاه در وزارت خارجه از اخراج تعدادي از ديپلمات هاي كويتي از ايران در چارچوب عمل متقابل خبر داد.
يك منبع آگاه در وزارت خارجه كشورمان اخراج تعدادي از ديپلمات هاي كويتي را از ايران در چارچوب عمل متقابل تاييد كرد.
پيش تر دولت كويت با طرح واهي همكاري ديپلمات هاي ايراني با شبكه جاسوسي در كويت اقدام به اخراج سه تن از ديپلمات هاي كشورمان كرده بود.

 



حجت الاسلام حيدري كاشاني: محتواي سي دي «ظهور بسيار نزديك است» اشتباه و آسيب زاست

مدير كانون مهدوي طليعه ظهور پرداختن به نشانه هاي ظهور به جاي شرايط ظهور را اشتباه خواند و تعيين مصاديق در مستند «ظهور بسيار نزديك است» را اشتباه و آسيب زا دانست.
حجت الاسلام والمسلمين محمد باقر حيدري كاشاني، مدير كانون مهدوي طليعه ظهور در مورد تطبيق هايي كه در مستند «ظهور بسيار نزديك است» صورت گرفت، بيان داشت: اصل تطبيق به فرهنگ مهدويت آسيب مي رساند. آسيب نخست اين است كه راه را براي تعيين مصداق باز خواهد كرد و هر شخصي برحسب سليقه و گمان خويش مصداق يابي و شخصيت گذاري مي كند.
وي افزود: تعيين مصاديقي كه در مستند «ظهور بسيار نزديك است» صورت گرفته، قطعاً اشتباه است و آسيب هاي متعددي به همراه دارد. تلاش براي تعيين مصداق از سوي سليقه هاي متعدد، فرهنگ انتظار و مهدويت را لوث خواهند كرد و با تعيين مصداق قطعي اگر آن شخصيت بعد از مدتي از دور خارج شود روح يأس و نااميدي را ميان منتظران حضرت حجت(عج) و مهدي ياوران ايجاد خواهد كرد البته تعيين مصداق احتمالي اشكالي ندارد.
به گزارش فارس اين استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اين پرسش كه آيا منابع مورد استفاده در مستند «ظهور بسيار نزديك است» معتبر است، تصريح كرد: نوع رواياتي كه بدان استناد شده، برحسب كار رجالي و علمي سنديابي نشده است؛ ما «شعيب بن صالح»، «سيد خراساني» و «سيد حسني» داريم اما رواياتي كه در مستند استفاده شده است منابع ضعيفي از نظر شيعه است و روايت به روايت جاي بررسي و تأمل دارد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه راه هاي اصولي تبليغ مهدويت چيست تا فاقد آسيب هاي احتمالي باشد، گفت: انگيزه سازندگان اين مستند در خوشبينانه ترين حالت ايجاد نشاط و شور و اشتياق در ميان مهدي ياران و منتظران است كه اين راهش نيست.
حيدري كاشاني در پايان خاطرنشان كرد: ما مي توانيم با دسته بندي روايات، فضاي آخرالزمان را ترسيم كنيم. مهم تر از همه به جاي تأكيد بر نشانه هاي ظهور بر شرايط ظهور تأكيد كنيم، چرا كه تا اين شرايط محقق نشود ظهور اتفاق نخواهد افتاد.
به گزارش فارس، فيلم مستند «ظهور بسيار نزديك است» در 75 دقيقه از منظر خود به بررسي نشانه هاي نزديكي ظهور، وقايع و شخصيت هاي تأثيرگذار مي پردازد.
اين مستند در 4 بخش تهيه شده است كه جنجالي ترين بخش آن در 45 دقيقه به بررسي مصاديق شخصيت هاي عصر ظهور شامل سيد خراساني، سفياني، سيد يماني، دجال، عبدالله عربستان و شعيب بن صالح مي پردازد.
اين مستند كه با رويكردي خاص به مقوله ظهور مي پردازد، واكنش و انتقاد حضرات آيات سيستاني و مكارم شيرازي را به همراه داشته است.
همچنين «مركز تخصصي مهدويت» حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه اي مستند «ظهور بسيار نزديك است» را رد و مستندات آن را برگرفته از كتب غير معتبر اعلام كرد.

 



خارج از دستور

كميسيون اصل 90 خواستار ابطال قرارداد كرسنت شد
كميسيون اصل 90 مجلس پس از ا نجام بررسي هاي لازم، خواستار ابطال قرارداد كرسنت شد.
حجت الاسلام حسين اسلامي سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به بررسي قرارداد كرسنت در اين كميسيون گفت: اين قرارداد در دهه 70 بين جمهوري اسلامي ايران و امارات متحده عربي منعقد شد اما در مجلس هفتم يكي از نمايندگان به اين كميسيون درباره شبهه ناك بودن قرارداد شكايت كرد.
وي افزود: از همان زمان كمسيون اصل 90 وارد بررسي موضوع شد اما بررسي ها تا پايان مجلس هفتم به اتمام نرسيد لذا ادامه بررسي موضوع به مجلس هشتم موكول شد.
سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس تصريح كرد: پس از اينكه مجلس هشتم شكل گرفت، كميسيون باز هم بررسي اين قرارداد را در دستور كار گذاشته و كرسنت را با حضور كارشناسان مورد بررسي قرار داد.
اسلامي ادامه داد: در پايان بررسي ها، اخيرا كميسيون اصل 90 به اين جمع بندي رسيد كه ماهيت اين قرارداد اساسا به نفع جمهوري اسلامي نيست. لذا اين موضوع با احضار مسئولان وزارت نفت به اطلاع آنان رسيده درخواست كميسيون براي ابطال قرارداد كرسنت به آنها ارائه شد.
وي در پايان يادآور شد: درصد و انتفاع قرارداد كرسنت به هيچ وجه به نفع جمهوري اسلامي ايران نبوده است.
مذاكرات فروش گاز ايران به امارات از سال 1997 آغاز و در نهايت اين مذاكرات به امضاي قرارداد كرسنت در سال 2001 منجر شد؛ براساس مفاد اين قرارداد، با ساخت خط لوله اي از ميدان سلمان به امارات، مقرر شد گازهاي همراه ميدان نفتي سلمان از مخزن مشترك با ابوظبي به ميزان 500 ميليون فوت مكعب در روز به اين كشور صادر شود.
«پارلمان نيوز» متعلق به مجلس نيست
يك نماينده مجلس از هيات رئيسه خواست براي حفظ شان و جايگاه مجلس، نسبت به بستن سايت پارلمان نيوز اقدام كند.
سيد علي محمد بزرگواري در نطق ميان دستور مجلس شوراي اسلامي گفت: سايتي از سوي همكاران اقليت مجلس شوراي اسلامي به نام «پارلمان نيوز» فعاليت مي كند كه افكار عمومي تصور مي كنند اين سايت متعلق به كل مجلس شوراي اسلامي است.
وي تاكيد كرد: اين سايت متعلق به مجلس شوراي اسلامي نيست و هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي بايد براي حفظ شان و جايگاه مجلس شوراي اسلامي، اقدام به بستن هر چه سريع تر اين سايت كند.
بزرگواري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نامگذاري امسال به عنوان «جهاد اقتصادي»، گفت: نبايد نسبت به نامگذاري سال ها، شعاري برخورد كرد چرا كه مقام معظم رهبري در نامگذاري سال ها، اهدافي دارند كه دولت و مجلس و ساير دستگاه ها براي تحقق اهداف اين نامگذاري به ميدان عمل آمده و اهداف تعريف شده را عملياتي كنند.
نا هماهنگي از سوي مجلس
دليل عدم حضور جليلي
در جلسه غيرعلني
سخنگوي كميسيون امنيت مجلس گفت به دليل عدم هماهنگي مجلس در دعوت از جليلي، وي نتوانست در جلسه غيرعلني حضور پيدا كند.
كاظم جلالي در حاشيه جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاري جلسه غيرعلني براي بررسي اوضاع منطقه گفت: عدم حضور سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين جلسه به خاطر عدم هماهنگي مجلس در دعوت از ايشان بوده است.
وي افزود: گويا فردي كه قرار بوده ايشان را دعوت كند تا در جلسه غيرعلني حضور پيدا كنند موفق به دعوت ايشان نشده است و به اين دليل جليلي نتوانسته در جلسه حضور پيدا كند.
جلالي گفت: پيشنهاد جلسه غيرعلني براي بررسي اوضاع منطقه از سوي يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي به هيئت رئيسه داده شد و هيئت رئيسه تصويب كرد كه اين جلسه با حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي انجام شود.
وي افزود: در جلسه غيرعلني تحولات منطقه مورد بررسي قرار گرفت و گزارش كميسيون امنيت ملي درباره اين تحولات نيز ارائه شد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: در اين جلسه نمايندگان مجلس نقطه نظرات خود را درباره گزارش عملكرد كميسيون امنيت ملي درخصوص تحولات منطقه اعلام كردند.
روز شنبه از جانب مجلس اعلام شد كه جليلي براي جلسه ديروز به مجلس دعوت شده است.

 



سحرخيزي وتضرّع ، نشانه عقل

ما موظّفيم محبّت اهل بيت را داشته باشيم تا مزد رسالت را تأديه كرده باشيم. محبّتي كه براي اينهاست، دو قسمت است: يك قسمتش ( تكويني ) است، يك قسمتش ( تشريعي ). محبّت تكويني اينها را ذات أقدس له به عهده گرفته. فرمود: من محبّت و و داد و دوستي مردان و زنان الهي را در دلهاي يك عدّه اي مستقر مي كنم: الّذ ين آمنوا و عم لوا الصّال حات سيجعل لهم الرّحمن ودّاً (1). موّدت مردان الهي را خدا در دلهاي زنها و مردها مستقر مي كند. اگر كسي محبّت اين دودمان را در خود احساس كرد، طوبي له و حسن مآب؛ معلوم مي شود فيض الهي نصيب او شد. اين و داد تكويني است كه دوباره به آن بر مي گرديم.
يك و داد تشريعي است كه ما بايد تحصيل بكنيم. فرمود: قل لا اسئلكم عليه اجراً لا المودّه ف ي القربي(2)، اين دوستي را شما حتماً بايد تعيين كنيد. چيزي را كه ما بايد تعيين كنيم و حتماً بايد تعيين كنيم و به قرينه جمله بعدي جزء حسنه هم محسوب مي شود؛ چون بعد از اين جمله: قل لا اسئلكم عل يه اجراً لا المودّه ف ي القربي آمده است: و من يقتر ف حسنهً نزد له ف يها حسناً (3). معلوم مي شود از برجسته ترين مصاديق حسنه، « مودّت » اهل بيت است. اين اجر پيامبر است، ما بايد تعيين كنيم و تأمين كنيم؛ بايد بشناسيم، در صدد تحصيلش بر آئيم؛ اين مي شود ( تشريعي )، آن مي شود ( تكويني ).
نشانه محبّت تكويني و تشريعي اهل بيت (ع)
اگر كسي بين تشريع و تكوين جمع كرد، گرايش به اهل بيت در دل او مستقر بود روي افاضه الهي، درس و بحثي خواند و كلمات اينها را فهميد و باور كرد و متخلّق شد و عمل كرد و نوشت و منتشر كرد؛ مي شود « و داد تشريعي ». اين و داد تشريعي در كنار آن و داد تكويني اگر نصيب بنده صالح سالك شد، طوبي له و حسن مآب. برگزاري اين گونه از محافل و جشنواره ها نشان جمع بين دو مودّت است كه خداي سبحان هم آن مودّت تكويني را در دلهاي ما مستقر كرده است ن شآء الله و هم ما در اثر ارتباط با علوم حوزوي، و داد اين دودمان را پذيرفته ايم به بركت الهي.
امّا اگر كسي خداي ناكرده اين و داد اهل بيت را در درون خود احساس نكرد؛ بداند كه خدا نه با او سخن گفت، نه او را نگاه كرد ! با اينكه خداي سبحان همه چيز را مي بيند و صدر و ساقه عالم،كلمات الهي اند:لو انّ ما ف ي الارض م ن شجره اقلام و البحر يمدّه م ن بعد ه سبعه ابحر ما نف دت كلمات الله (4)، صدر و ساقه عالم،كلمات الهي اند، خدا با همه حرف مي زند؛ اگر آن تكليم تشريفي، آن كلام شرافت بار نصيب كسي نشد، معلوم مي شود ولايت او نسبت به ذات أقدس له منقطع است ! فرمود: خدا با بعضي ها حرف نمي زند: لا يكلّ مهم الله يوم الق يامه (5)، اين نفي كلام در قيامت ظهور مي كند. قيامت ظرف ظهور اين مطالب است، نه ظرف حدوث. در دنيا حادث شد، در قيامت ظاهر شد.درباره عدّه اي هم فرمود: و لا ينظر ا ليه م(6). با آنكه او ب كلّ ش يء بصير(7) است، امّا يك عدّه را نگاه تشريفي ندارد ! يك عدّه را اصلاً نگاه نمي كند ! اگر خداي ناكرده محبّت اين خاندان در دل كسي مستقر نبود، بايد بداند: ف ي قلوب ه م مرض فزادهم الله مرضاً (8). قلب بيمار را ذات أقدس له نمي پذيرد، نگاه نمي كند ! او منظور حق نيست، مخاطب خداي سبحان نيست.
«عالم رباني» ، وصف شيعيان امير مؤمنان (ع)
اگر كسي توفيق ارادتمداري اين خاندان را در خود احساس كرد، بايد شاكر و متشكر باشد و همين بيان نوراني را وجود مبارك علي بن أبيطالب (ع) در وصف شيعيان خود ذكر كرد. وقتي از حضرت خواستند شيعه ها را معرفي كن، فرمود: تعرف ف ي وجوه ه م الرّبان يّه. شيعيان ما عالمان رباني اند. آن كسي كه شديد الرّبط ب الرّب است، يك؛ شديد الرّبط ب الخلق است، دو. چون واژه« رب » مي دانيد مضاعف است، نه ناقص؛ ( ربب ) است، نه ( ربو )؛ ( ربي ) يا ( ربيب ) ! « ربب » است، تربيب است، نه تربيت !! آنكه ربّ است، شديد التّربيب به ( الله) است از يك سو؛ شديد التّربيب ب الخلق است از سوي ديگر و لازمه اين تربيب، تعليم و تربيت است نه متن تربيب؛ چنين كسي را مي گويند: (عالم رباني ). فرمود: شيعيان ما علماي رباني اند.
اگر در بخشي از آيات قرآن كريم آمده است كه مسلمانها را خدا در كتاب هاي انبياي سلف مثل تورات و انجيل اينچنين معرفي كرد: س يماهم ف ي وجوه ه م م ن اثر السّجود (9)، اين مال توده مسلمين است! آنكه اثر نماز در چهره اوست، او نشانه اسلام را به همراه دارد. امّا عالم رباني شدن، در بين مسلمانها شيعه شدن، پيرو علي و اولاد علي شدن؛ برجسته تر از آن علامت قبلي يك علامت برين لازم دارد. فرمود: تعرف ف ي وجوه ه م الرّبان يّ ه. اين عالم رباني بودن يك مدرس خاص دارد، يك مدرسه مخصوص دارد. خداي سبحان به پيامبرش فرمود: تو به عنوان يعلّ مهم الك تاب و الح كمه يك بار عام مي دهي، يك سفره عمومي داري؛ امّا براي علماء يك درس خصوصي داري ! مگر همه مردم توان آن را دارند در كلاس درس خصوصي پيامبر شركت كنند؟!
فرمود: توده مردم در مسجدها و مراكز عمومي از سخنان تو طرفي مي بندند، امّا آنها كه بايد عالم رباني بشوند، براي آنها جلسه خصوصي بگذار:ما كان ل بشر ان يؤت يه الله الك تاب و الحكم و النّبوّه ثمّ يقول ل لنّاس كونوا ع باداً ل ي م ن دون الله و لك ن كونوا ربّانييّن ب ما كنتم تعلّ مون الك تاب و ب ما كنتم تدرسون (10). فرمود: انبياء آمدند تا عالمان رباني تربيت كنند، نه همه مردم بشوند عالم رباني ! فرمود: عالمان رباني را با تعليم و درس خصوصي تربيت مي كنند؛ لك ن كونوا ربّانييّن، يعني شما رباني باشيد، عالم رباني باشيد؛ ب ما كنتم تعلّ مون الك تاب، نه تتعلّمون ! و ب ما كنتم تدرسون. يك درس خصوصي و يك تعليم خصوصي لازم است.
تضرّع به درگاه الهي، نشانه عقل وخرد
آنها كه عالم رباني شدند، گفتند: به اين عقلتان منازيد ! اين عقل نور است، امّا بيش از برق نيست ! اين فضا گاهي برق مي يابد؛ اين برق اگر برق راستين است، به دنبالش آن بارش را به همراه دارد. اگر برق بود، رعد بود و بارش نزولات نبود؛ يك برق كاذب است ! اگر برق است، بايد به دنبالش ببارد. آنهائي كه عالم رباني اند، مي گويند: اگر عقل است بايد به دنبالش يك ناله سحر داشته باشيد. اگر نداشتي، خودت را فريب نده؛ يك برق خشكي است ! كسي به آن برق بي باران اعتنائي ندارد ! اگر در سحر سفره اي نينداختي، نيآموختي، ناله اي نكردي، ضجّه اي نزدي، اشكي نريختي؛ مسلّح نيستي ! اينكه در دعاي كميل دارد: و س لاحه البكاء يعني اسلحه ما گريه است. اينكه مي بينيد به جان هم مي افتند، براي اين است كه مسلّح نيستند، همه شان در جنگ ها شكست مي خورند. اگر كسي مسلّح باشد با اشك؛ نفس مسوّله و امّاره را و ابليس را رام مي كند؛ گرفتار خودخواهي نخواهد شد، بيراهه نمي رود، راه ديگران را هم نمي بندد؛ اين مي شود « برق ». اگر عقل بود، فهم بود، خرد بود؛ ناله و ضجّه و لاب ه سحر نبود و اشك نبود، اين ت لك النكراء است؛ اين عقل نيست ! اين حرف اهل بيت است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در اوّلين جشنواره فرهنگي هنري كريمه اهل بيت (س) ـ قم ؛ شبستان امام خميني (ره)
حرم مطهر؛ 20/ 8/ 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مريم/ 96 (2) شوري/ 23 (3) شوري/ 23 (4) لقمان/ 27 (5) بقره/ 174
(6) آل عمران/ 77 (7) ملك/ 19 (8) بقره/ 10 (9) فتح/ 29 (10) آل عمران/ 79
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



مخبر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي: لايحه قانون جديد مطبوعات بزودي در مجلس مطرح مي شود

مخبر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه تدوين قانون جديد مطبوعات به زودي در صحن علني مجلس ارائه مي شود.
ستار هدايتخواه يكشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: با توجه به تعدد سايت ها و جوابگو نبودن رسانه ها، قانون كنوني مطبوعات جوابگو نيست و تدوين قانون جديد در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد.
وي بيان كرد: تدوين قانون جديد مطبوعات از دو سال پيش در حال بررسي است.
نماينده شهرستان هاي بويراحمد و دنا در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه نحوه مديريت سازمان صدا و سيما هم اكنون قانون جامعي ندارد، گفت: هم اكنون كميسيون فرهنگي مجلس در حال آماده كردن طرحي در اين زمينه است كه به صحن علني مجلس ارائه كند.
هدايتخواه اظهار داشت: همچنين اين لايحه در سال جاري به صحن علني مجلس مي رود.
مخبر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: طرح ساماندهي مساجد و نمازخانه هاي بين راهي نيز از سوي كميسيون فرهنگي مجلس طي سال جاري به صحن علني مجلس مي رود.
هدايتخواه، تشكيل شركتي با اين نام را ضروري خواند و گفت: با توجه به اينكه سالانه ميليون ها سفر در كشور صورت مي گيرد و از اين مساجد و نمازخانه ها استفاده مي شود، متولي نگهداري ندارند كه تشكيل شركت عنوان شده ضروري است.
وي گفت: از وزارت راه و ترابري خواسته شده است با تنظيم درخواستي اين شركت را بطور مجزا اما زير نظر معاونت راهداري وزارت و با اجازه مجلس شوراي اسلامي تشكيل دهد.

 



مشايي : سي دي ظهور نزديك است را نديده ام !

سرويس سياسي-
اسفنديار رحيم مشايي انتساب انتشار سي دي «ظهور بسيار نزديك است» به خود را تكذيب كرد.
اسفنديار رحيم مشايي در حاشيه مراسم دوازدهمين سالگرد شهادت صياد شيرازي در جمع خبرنگاران، گفت: من اين CD را نديده ام و اطلاع دقيقي نيز درباره محتواي آن ندارم.
رئيس دفتر رئيس جمهور در برابر اين پرسش خبرنگاران كه نظر وي درباره اين كه عده اي تهيه و انتشار اين CD را به شما منتسب كرده اند چيست؟ پاسخ داد: خيلي ها هر حرفي دلشان مي خواهد مي زنند. من اين CD را نديده ام و فقط شنيده ام كه در آن گفته شده است وقايعي در آخرالزمان اتفاق مي افتد.
وي در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: مگر معلوم نيست چه كسي يا چه كساني اين CD را منتشر كرده اند. من شنيده ام كه مشخص است كار چه كساني است. اگر معلوم است چرا از ما سوال مي كنيد؟
خبرنگاران در پاسخ گفتند كه شنيده شده است كارگردان اين CD با شما در ايام نوروز ديدار كرده است؟ كه مشايي در جواب گفت: مگر كارگردان دارد؟ من اين را هم نمي دانستم كه اين CD كارگردان دارد.
وي تاكيد كرد: من در اين رابطه نه صحبتي كرده ام، نه اين افراد را ديده ام، نه آنها را مي شناسم و فقط شنيده ام كه معلوم است چه كساني هستند، ولي من آنها را نمي شناسم.
اين ادعاها در حالي صورت مي گيرد كه شنيده ها از كمك مالي كلان براي توزيع اين سي دي حكايت دارد.

 



انتقاد شديد نماينده ولي فقيه در سپاه از مستند ظهور

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، با انتقاد شديد از سي دي جنجالي «ظهور بسيار نزديك است»، آن را حاوي يك سري «نقص هاي بزرگ و تطبيق هاي غلط و ناقص» خواند.
حجت الاسلام علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران كه در نشست تبيين راهبردهاي سپاه در سال 90 سخن مي گفت با انتقاد شديد از لوح فشرده اي كه اخيرا پيرامون علائم ظهور با عنوان «مستند ظهور بسيار نزديك است» تهيه و در سطح وسيعي توزيع شده است، گفت: آن مقداري كه صهيونيست ها در حوزه مهدويت و امام زمان(عج) كار كرده اند، ما علي رغم اين همه نشانه و روايات كار جدي انجام نداده ايم، لذا متاسفانه اكنون يك سري «نقص هاي بزرگ و تطبيق هاي غلط و ناقص» را به نام علائم ظهور در صحنه جامعه مي بينيم.
وي سال 89 را دوران درخشاني براي سپاه دانست و گفت: مهمترين شاخصه سپاه در اين سال را مي توان ولايت مداري دانست كه سپاه نمره بالايي مي گيرد. سعيدي در پايان ابراز اميدواري كرد با مديريت سردار جعفري و ساير مسئولان و مديران سپاه، افق آينده روشني براي سپاه پاسداران متصور است.

 



جانشين فرمانده كل سپاه: جهت گيري عمليات آمريكا در ليبي در حال تغيير است

جانشين فرمانده كل سپاه اعلام كرد كه براساس شواهد موجود جهت گيري عمليات آمريكا در ليبي در حال تغيير است.
سرتيپ پاسدار «حسين سلامي» ديروز در حاشيه مراسم دوازدهمين سالگرد شهادت صياد شيرازي در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات كنوني منطقه به مسئله تحولات منطقه بويژه بحرين و اعزام نيروي نظامي از عربستان به اين كشور اشاره كرد و گفت: ما مداخله نظامي يك كشور در كشور ديگر را در هر شكلي كه باشد محكوم مي كنيم؛ چرا كه اين دخالت ها منجر به سركوب قيام هاي بحق مردمي و آسيب زدن به انسان هاي بي گناه مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه اين مداخله ها امري ناپسند و محكوم است و چنين عملي بايد خاتمه پيدا كند، تصريح كرد: آمريكايي ها نيز در ليبي عمليات دوگانه انجام دادند و به نظر من ممكن است طي يكسري مذاكرات و ساخت و پاخت ها جهت گيري عمليات هاي آنها تغيير كند.
اخيراً حملات آمريكايي ها به مردم ليبي و معارضان از حملات آنها به نيروهاي قذافي بيشتر شده است.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در پاسخ به پرسشي درباره ادعاي برخي كشورهاي عربي مبني بر مداخله ايران در امور داخلي آنها، گفت: ما معتقديم كه هيچ كشوري نبايد در امور كشور ديگر دخالت كند و براين اساس هيچ دخالتي از سوي جمهوري اسلامي ايران صورت نگرفته است و اين ادعاها براي منحرف كردن افكارعمومي است تا مداخله هاي خود در امور كشورهاي ديگر را تحت الشعاع قرار دهد. اگر شاهد و دليلي درباره مداخله ايران وجود داشت ارايه مي دادند.
سلامي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تلاش برخي كشورها براي اعطاي پناهندگي به اعضاي گروهك منافقين، گفت: اين گروه يك گروهك شناخته شده تروريستي است و چنين حركاتي با معيارهاي سياسي و بين المللي مغايرت دارد و ملت ايران از چنين اعمالي خشمگين خواهد شد و ما اين تلاش ها را بشدت محكوم مي كنيم.
وي با بيان اين كه اين تلاش ها نشان دهنده خوي تروريست پروري برخي كشورهاست، تاكيد كرد: اين گروهك نبايد اجازه فعاليت، حضور و ايجاد تشكيلات داشته باشد و از ديد ما يك گروهك منحله است و ما خواهان منحل شدن كامل اين تشكيلات هستيم.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، درباره خلع سلاح اعضاي گروهك منافقين پس از ورود آمريكا به عراق، اظهار كرد: خلع سلاح نظامي موضوع مهمي نيست، بلكه مهمتر از آن، موجوديت سياسي اين گروهك است كه بايد از بين برود.

 



صدور معافيت تحصيلي براي دانشجويان ايراني خارج از كشور

به گزارش مهر معافيت تحصيلي براي دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور در سامانه جامع مكانيزه سازمان وظيفه عمومي صادر مي شود.
صدور معافيت تحصيلي براي دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور وفارغ التحصيلان مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد داخل كشور از طريق مركز عمليات مشمولين سازمان وظيفه عمومي ناجا انجام مي شود.
برهمين اساس افرادي كه قبل از ورود به سن مشموليت از كشور خارج شده باشند در صورت ثبت نام و شروع به تحصيل در دوره دبيرستان و يا پيش دانشگاهي در خارج از كشور با درخواست وزارت آموزش و پرورش از معافيت تحصيلي برخوردار مي شوند و در صورت پذيرفته شدن در دانشگاههاي معتبر مورد تاييد وزارتخانه هاي علوم يا بهداشت، مي توانند تا اخذ مدرك دكتري از معافيت تحصيلي استفاده كنند.
برپايه همين گزارش فارغ التحصيلان مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاههاي داخل كشور در صورت پذيرش توسط دانشگاههاي معتبر مورد تاييد وزارتخانه هاي علوم و بهداشت با درخواست وزارتخانه هاي مربوط و مشروط بر آنكه فاقد غيبت باشند با سپردن وثيقه نقدي، يا ضمانت نامه بانكي و يا سند ملكي به مبلغ 150 ميليون ريال مي توانند از معافيت تحصيلي استفاده كنند.
همچنين سازمان وظيفه عمومي ناجا طي اطلاعيه اي سال اعزام به خدمت مشمولان متولد 1371 و احضار مشمولان متولد 1372 را اعلام كرد.
سازمان وظيفه عمومي ناجا در اين اطلاعيه اعلام كرد: مشمولان متولد سال 71 و ما قبل آن كه در سال 89 به وضعيت آنان رسيدگي شده و واجد شرايط اعزام به خدمت وظيفه عمومي شناخته شده اند، در سال 90 به خدمت دوره ضرورت اعزام مي شوند.
سازمان وظيفه عمومي همچنين اعلام كرد: تمامي اتباع ذكور متولد سال 72 موظفند در طول سال 90 جهت رسيدگي به وضعيت مشموليت خود با مراجعه به دفاتر پليس+10 در سراسر كشور، دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي را دريافت و ضمن مطالعه دقيق آن متناسب با وضعيت خود برگه هاي مربوطه را تكميل و مدارك لازم را به دفاتر مذكور جهت ثبت اطلاعات تحويل دهند.

 



توسط تكاوران نيروي دريايي ارتش انجام شد :
نجات سوپر تانكر نفتكش جمهوري اسلامي ايران از دست دزدان دريايي

تكاوران نيروي دريايي ارتش ديروز طي اقدامي هوشيارانه توانستند سوپر تانكر نفتكش اقيانوس پيماي جمهوري اسلامي ايران با نام voyager 1 را از دست دزدان دريايي نجات دهند .
به گزارش ايسنا، كشتي نفتكش voyager 1 در جنوب غرب پاكستان در آب هاي بين المللي اقيانوس هند مورد هجوم دو فروند قايق تندروي دزدان دريايي قرار گرفت كه با هوشياري و اقدام به موقع تكاوران نيروي دريايي ارتش بدون هيچ آسيبي مسير خود را به سوي خاوردور ادامه داد.
بر اساس اين گزارش، دزدان دريايي نيز پس از تيراندازي تكاوران نيروي دريايي متواري شدند .

 



از ديروز از طريق اينترنت توزيع كارت نخستين آزمون دكتراي ناپيوسته آغاز شد

توزيع كارت نخستين آزمون دكتراي ناپيوسته از ديروز از طريق اينترنت آغاز شد.
جلال طباطبايي معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس با اشاره به آغاز توزيع كارت ورود به جلسه آزمون دكتراي ناپيوسته گفت: نخستين آزمون دكترا در صبح و بعدازظهر روز 25 فروردين ماه برگزار مي شود.
وي افزود: داوطلبان نخستين كنكور دكتراي ناپيوسته بايد در هر دو آزمون شركت كنند و اگر داوطلبي در يكي از اين آزمون ها غيبت داشته باشد، از گزينش نهايي محروم مي شود. به گفته طباطبايي سوالات اين آزمون 40 عدد و در 9 گروه آزمايشي خواهد بود.
وي با بيان اينكه پس از آزمون استعداد تحصيلي آزمون زبان با 100 سوال و 120 دقيقه زمان برگزار مي شود، گفت: به غير از رشته هاي عربي، فرانسه، روسي و آلماني در ساير رشته ها داوطلبان بايد به سوالات به صورت پاسخ كوتاه جواب بدهند.
طباطبايي گفت: بعدازظهر روز پنجشنبه 25 فروردين ماه آزمون اختصاصي داوطلبان نخستين كنكور دكترا برگزار مي شود و به غير از رشته هاي رياضي، آمار و فني مهندسي پاسخ ها به صورت تستي چهار گزينه اي است.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: آزمون دكتراي نيمه متمركز نيز 5 2 فروردين ماه سال 90 برگزار مي شود و انجام مراحل مصاحبه توسط دانشگاه هاي پذيرنده در ماه هاي تير و خرداد سال 90 صورت مي پذيرد، ارسال نتايج مصاحبه از طرف دانشگاه هاي پذيرنده به سازمان سنجش آموزش كشور نيز در اواخر تير ماه سال 90 خواهد بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14