(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 فروردین 1390- شماره 19899

اتحاديه اروپا براي مقابله با خيز ش هاي اسلامي سازمان جاسوسي تاسيس مي كند
آسوشيتدپرس : پنتاگون در صدد حفظ نيروهاي آمريكايي در عراق است
درپاسخ به اظهارات سميرجعجع وليد جنبلاط: سلاح مقاومت براي موجوديت لبنان ضروري است
مردم يمن : علي عبدالله صالح رادر ميدان التغيير دار مي زنيم
اعتراض جهاد اسلامي به سكوت اتحاديه عرب در قبال جنايات اخير صهيونيست ها
طرح اتحاديه آفريقا براي ليبي با استقبال قذافي و مخالفت انقلابيون روبرو شد
تظاهرات ضد دولتي هزاران قرمزپوش در خيابان هاي تايلند
موج تازه دستگيري مخالفان در امارات
تظاهرات در 3 شهر عربستان
يورش نظاميان فرانسوي و طرفداران واتارا به مخفيگاه گباگبو در ساحل عاج
تظاهرات ضددولتي در مسكو به درگيري با پليس انجاميد
پيشنهاد رشوه عربستان و امارات براي رهايي مبارك از محاكمه
پكن : واشنگتن به موعظه هاي ساختگي در مورد حقوق بشر پايان دهد
پيشتازي نامزد ضد آمريكايي در انتخابات رياست جمهوري پرو



اتحاديه اروپا براي مقابله با خيز ش هاي اسلامي سازمان جاسوسي تاسيس مي كند

اتحاديه اروپا به منظور مقابله با خيزش هاي اسلامي و مردمي در شمال آفريقا و خاورميانه يك سازمان جاسوسي مشابه سازمان سيا ايجاد مي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري آلمان، رئيس فراكسيون حزب ملي اروپا در اين باره گفت، كشورهاي اتحاديه اروپا براي رسيدن به يك سياست خارجي مشترك نياز به يك سازمان اطلاعاتي مشترك دارند.وي افزود: رويكردهاي متفاوت و بدون آمادگي اتحاديه اروپا در برابر بحران هاي شمال آفريقا و خاورميانه علت اصلي درخواست براي ايجاد چنين سازمان اطلاعاتي بوده است. تحولات سياسي ماه هاي اخير در شمال آفريقا و خاورميانه ،نمايندگان پارلمان اروپا را به ايجاد يك سازمان اطلاعاتي مشترك مشابه سازمان اطلاعاتي آمريكا (سيا) وا داشته است.

 



آسوشيتدپرس : پنتاگون در صدد حفظ نيروهاي آمريكايي در عراق است

علي رغم خواست مردم عراق براي خروج اشغالگران آمريكايي كاخ سفيد بر حضور بلند مدت نظاميانش در اين كشور تاكيد دارد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، هشت ماه تا فرا رسيدن زمان وعده داده شده از سوي واشنگتن براي خارج كردن تمامي نظاميان آمريكايي از عراق باقي مانده، اما وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در فكر حفظ نيروهاي خود در اين كشور عربي است.
به گزارش آسوشيتدپرس «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا در سفر اخيرش به بغداد گفت: اين كه پس از سال 2011 ما چه تعداد نيرو در عراق مي توانيم داشته باشيم، همگي به خواست عراقي ها و توانايي ما در متقاعد كردن آنها بستگي دارد.

 



درپاسخ به اظهارات سميرجعجع وليد جنبلاط: سلاح مقاومت براي موجوديت لبنان ضروري است

سرويس خارجي-
رئيس جبهه مبارزه ملي لبنان گفت، سلاح حزب الله براي حمايت از مردم لبنان ضروري است.
وليد جنبلاط در واكنش به اظهارات سمير جعجع رئيس حزب نيروهاي لبناني اظهارداشت: حمله گروه 14مارس عليه سلاح مقاومت بي نتيجه است زيرا اين سلاح براي دفاع از كشور و حمايت از مردم به كارگرفته مي شود و وجود آن ضروري است.
وي افزود: اگر سلاح حزب الله نبود رژيم صهيونيستي درجنگ 33روزه درسال 2006 عقب نشيني نمي كرد و به تجاوزات خود عليه خاك لبنان همچنان ادامه مي داد.
جنبلاط همچنين گفت، اسرائيل براي حمله به لبنان نياز به بهانه ندارد زيرا به طور مرتب قطعنامه 1701 را نقض مي كند.
« سمير جعجع» از سران گروه 14 مارس دراظهاراتي اعلام كرده بود كه علت حمله رژيم صهيونيستي به خاك لبنان سلاح حزب الله است.
جنبلاط تاكيد كرد: آنچه كه كشور را بي ثبات مي كند و زمينه را براي دخالت بيگانگان فراهم مي سازد، اختلاف و تنش ميان گروه هاي لبناني است.
جنبلاط گفت: همه بايد از صفحات سياه گذشته درس بگيرند و به گفت وگوي سازنده روي آورند.

 



خون انقلابيون به جوش آمد
مردم يمن : علي عبدالله صالح رادر ميدان التغيير دار مي زنيم

سرويس خارجي -
هزاران نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور مخالفت خود را با طرح دوم شوراي همكاري خليج فارس اعلام و اظهار داشتند تا سرنگوني كامل علي عبدالله صالح و محاكمه و دار زدن وي در ميدان التغيير صنعا دست از تظاهرات برنمي دارند.
شهرهاي صنعا، تعز، عدن و ديگر شهرهاي يمن روز گذشته نيز شاهد تظاهرات گسترده و درگيري با نيروهاي امنيتي عبدالله صالح و مزدوران اين رژيم بود.
تظاهرات روز گذشته نيز همچون روزهاي پيشين به خشونت كشيده شد و اين درگيري ها تا پاسي از شب ادامه داشت.
معترضين با سر دادن شعارهايي كناره گيري عبدالله صالح از قدرت و محاكمه وي و ديگر عاملان كشتار مردم در جريان اعتراضات را خواستار شدند.
در صنعا بر اثر تيراندازي مستقيم نيروهاي امنيتي و ضرب و شتم توسط باتوم 120 نفر مجروح شدند و ده ها تن ديگر بر اثر استنشاق گازهاي اشك آور دچار خفگي و مسموميت شدند.
در تعز نيز شمار زخمي ها بالغ بر 80 نفر بود.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير صدها نفر در شهرهاي مختلف يمن مجروح شده اند و 1200 نفر هم بر اثر گازهاي اشك آور و خفه كننده دچار مسموميت شده اند.
منابع بيمارستاني اعلام كردند كه حال برخي از مجروحان وخيم است و يكي از زخمي هاي تظاهرات ديروز بر اثر شدت جراحات وارده كشته شده است.
از سوي ديگر، ائتلاف جوانان انقلابي يمن در بيانيه اي در واكنش به طرح پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس ضمن مخالفت با اين طرح اعلام كردند كه تا زمان كناره گيري عبدالله صالح، نزديكان و اعضاي حزب حاكم يمن از قدرت و محاكمه اين افراد دست از تظاهرات و مخالفت هاي خود برنمي دارند.
ائتلاف جوانان انقلابي يمني نيز خواستار محاكمه و دار زدن علي عبدالله صالح در ملاء عام و در ميدان التغيير شدند.
گفتني است شوراي همكاري خليج فارس در نشست دوم خود در رياض از علي عبدالله صالح خواست قدرت را به معاونش واگذار كند و دولت وحدت ملي به رياست مخالفان تشكيل شود.
در اين طرح به عبدالله صالح و خانواده وي تضمين داده شده است كه پس از بركناري محاكمه نشوند.علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن با اين طرح مخالفت و اظهار داشته كه از قدرت كناره گيري نخواهد كرد.

 



اعتراض جهاد اسلامي به سكوت اتحاديه عرب در قبال جنايات اخير صهيونيست ها

جنبش جهاد اسلامي فلسطين تصميم اتحاديه عرب مبني بر طرح پيشنهادي به سازمان درباره طرح پرواز ممنوع در نوارغزه را ناكامي دانست و از پنهان شدن اين اتحاديه تحت عناوين فريبنده انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس، «داود شهاب» سخنگوي جنبش جهاد اسلامي در اين باره گفت، از دولت هاي عربي پذيرفته نيست كه دائماً در پشت اين گونه عناوين مخفي شوند كه از ملت فلسطين حمايت عملي و حقيقي نمي كند.
وي افزود، ما نياز به يك اقدام عاجل و عملي براي حمايت از ملت مظلوم فلسطين و توقف جنايات رژيم صهيونيستي داريم نه اقدامات ظاهري و فريبنده.
شهاب تصريح كرد، اين موضوع نيز در سازمان ملل به سرنوشت ساير قطعنامه هاي حمايتي از فلسطين دچار خواهد شد.
شهاب تأكيد كرد: دولت هاي عربي بايد از مقاومت كه اين روزها بهاي سنگين و جان هاي گرانبهايي را در راه آزادسازي وطن تقديم كرده اند حمايت سياسي و معنوي كنند.
وي افزود: ما خواستار حمايت صريح كشورهاي عربي از مقاومت فلسطيني عليه اشغالگري صهيونيستي و همچنين تقويت توانمندي هاي اين مقاومت هستيم.
سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين همچنين تأكيد كرد كه در صورت هرگونه تجاوز رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين هيچ چيزي مانع پاسخ مقاومت به اين تجاوزات نخواهد شد و با آن مقابله خواهيم كرد. گفتني است رژيم صهيونيستي با وجود تداوم حملات به نوارغزه طي روزهاي اخير ده ها فلسطيني را به شهادت رساند يا مجروح كرد.
اين درحالي است كه اتحاديه عرب خواستار نشست فوري شوراي امنيت براي بررسي تجاوزات رژيم صهيونيستي به نوارغزه و اعلام ممنوعيت پرواز هواپيماهاي صهيونيستي بر فراز آسمان غزه شده است.
دولت تركيه نيز با صدور بيانيه اي حملات ارتش رژيم صهيونيستي به نوار غزه كه باعث كشته شدن غيرنظاميان فلسطيني شد را به شدت محكوم كرد. تركيه اعلام كرد كه اين گونه تجاوزات باعث مي شود تا موج جديدي از خشونت منطقه را فرا گيرد.
تظاهرات در الازهر
هزاران تن از طلاب الازهر مصر در اعتراض به بمباران وحشيانه غزه توسط صهيونيست هاي اشغالگر تظاهرات كردند.تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي عليه رژيم صهيونيستي، خشم خود را نسبت به جنايت هاي اسرائيل عليه مردم مظلوم غزه اعلام كردند.
طلاب الازهر كه پرچم فلسطين و مصر را در دست داشتند، قصد خروج از دانشگاه و راهپيمايي به سوي سفارت اسرائيل را داشتند كه با درخواست برخي از طلاب مبني بر مسالمت آميز بودن تظاهرات به ساختمان الازهر بازگشتند و به سر دادن شعار ادامه دادند.
تظاهركنندگان تأكيد كردند كه اين راهپيمايي آغاز راهپيمايي بزرگ همبستگي با ملت فلسطين خواهد بود.
روز يكشنبه نيز هزاران نفر از مردم آمريكا در حمايت از فلسطين و در اعتراض به حمايت هاي دولت آمريكا از رژيم صهيونيستي در نيويورك و ديگر شهرهاي اين كشور تظاهرات كرده بودند.

 



طرح اتحاديه آفريقا براي ليبي با استقبال قذافي و مخالفت انقلابيون روبرو شد

منابع خبري از پذيرش طرح صلح اتحاديه آفريقا از سوي قذافي و مخالفت انقلابيون با آن خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري الجزيره «ژاكوب زوما» رئيس جمهور آفريقاي جنوبي كه رياست هيئت اعزامي ميانجي اتحاديه آفريقا به ليبي را برعهده دارد، پس از ديدار چند ساعته با «همسر قذافي» ديكتاتور ليبي، اظهار داشت: قذافي، با طرح «نقشه راه» ارائه شده اتحاديه آفريقا موافقت كرده است و بايد گزينه آتش بس را نيز آزمود.
وي گفت: اتحاديه آفريقا در تلاش براي يافتن راه حلي براي حل بحران ليبي بدون دخالت خارجي است و در اين طرح، توقف فوري درگيري ها، آتش بس و آغاز مذاكرات سياسي خواسته شده است.
در پايان ديدار اعضاي چهار نفره اتحاديه آفريقا با قذافي، آنان با ديكتاتور ليبي در مقابل چادرش در باب العزيزيه طرابلس، عكس يادگاري گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ها، زوما و سه رهبر ديگر آفريقايي، براي گفت وگو با مخالفان قذافي به شهر بنغازي نيز عزيمت كردند.
براساس اين گزارش، نقشه راه اتحاديه آفريقا، خواستار آتش بس فوري، گشودن راه هايي براي كمك هاي انساندوستانه و مذاكره بين انقلابيون و رژيم قذافي است.
اما نمايندگان انقلابيون گفتند، با هر طرحي كه متضمن بقاي سرهنگ قذافي و پسرانش در قدرت باشد مخالفت خواهند كرد.
«جمعه الحجاتي» نماينده انقلابيون ليبي به بي بي سي گفت: انقلابيون به دقت طرح اتحاديه آفريقا را بررسي خواهند كرد با اين حال، هر گونه توافقنامه براي حفظ قذافي و پسرانش بر سر قدرت در ليبي را نخواهند پذيرفت.
«احمد بابي» سخنگوي انقلابيون ليبيايي نيز كه پيش از اين ايده توافق با قذافي براي پايان دادن به درگيري در ليبي را رد كرده بود، در واكنش به ابتكار صلح اتحاديه آفريقا يادآور شد: هيچ راه حل ديگري جز راه حل نظامي براي بحران ليبي وجود ندارد، چرا كه ادبيات قدافي نابودي مخالفان است.
آزادي اجدابيا
و شادي مخالفان قذافي
انقلابيون ليبيايي با مقاومت و دفع حملات گردان هاي قذافي، توانستند دوباره كنترل شهر اجدابيا را كه پايگاه اصلي نبرد با قدافي در شرق اين كشور به شمار مي رود را بدست بگيرند.
به گزارش خبرگزاري ها، انقلابيون ليبيايي درحال حاضر، مشغول پاكسازي شهر اجدابيا از باقيمانده نيروهاي قذافي هستند كه خودروهاي زرهي آنان توسط نيروها منهدم شده است.نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) ديروز از انهدام 25 دستگاه تانك و خودروي زرهي طرفداران قذافي در اين شهر خبر دادند.
پيش از اين انقلابيون ليبي، ناتو را متهم كرده بودند كه به حملات دولتي به كندي واكنش نشان مي دهند، اما حمله روز دوشنبه نشان مي دهد كه ناتو مي خواهد ميان قذافي و انقلابيون توازن ايجاد كند، به طوري كه هيچ جبهه اي نتواند بر ديگري به پيروزي قاطع برسد.
نيروهاي ناتو از روز يكشنبه، حملات خود به مواضع قذافي را افزايش دادند و اين افزايش حملات با هدف تضعيف محاصره مصراته در غرب و ايجاد اختلال در پيشروي گردان هاي قذافي در شرق ليبي صورت گرفته است.
شاهدان عيني گفتند، انقلابيون ليبي براي نخستين بار در نبرد اجدابيا از هلي كوپتر استفاده كردند و تلاش كردند از هواپيماهاي ميگ 23 استفاده كنند كه ناتو ضمن ممانعت، آنها را به پايگاه خود بازگرداند. با اين حال هنوز آمريكا و ناتو ترديد دارند كه حملات هوايي به تنهايي بتواند اوضاع فعلي در ليبي را تغيير دهد.
از سوي ديگر رئيس جمهور فرانسه روز يكشنبه در چرخش سياسي و تغيير موضع آشكار خود در قبال كناره گيري ديكتاتور ليبي، اعلام كرد كه وي تا زمان دوره انتقالي مي تواند بر سر قدرت بماند.
دولت ساركوزي به عنوان نخستين آغازكننده حملات هوايي غرب به ليبي، اخيراً رويكرد دوگانه و متناقضي را در قبال بحران ليبي در پيش گرفته است و رئيس جمهور فرانسه در اظهاراتي متناقض با عملكرد قبلي خود، مدعي تلاش براي يافتن راه حل سياسي در قبال بحران ليبي شد.

 



به ياد قربانيان سال گذشته برگزار شد
تظاهرات ضد دولتي هزاران قرمزپوش در خيابان هاي تايلند

ده ها هزار نفر از قرمزپوشان تايلندي براي گراميداشت ياد قربانيان ناآرامي هاي سال گذشته در بانكوك تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، بيش از 50 هزار نفر از قرمزپوشان طرفدار «تاكسين شيناواترا»، نخست وزير تبعيدي تايلند يكشنبه همزمان با نخستين سالگرد ناآرامي هاي سياسي كه 26 كشته و 800 مجروح برجا گذاشت، در بانكوك تجمع كردند.
بنا به نوشته خبرگزاري «شينهوا»، شماري از تجمع كنندگان با رساندن خود از ديگر استان ها و حمل تصاوير قربانيان، ياد آنها را گرامي داشتند.
قرمزپوشان با حمل دست نوشته هايي كه روي آنها نوشته شده بود «ما تروريست نيستيم» خواستار آزادي برخي رهبرانشان كه به اتهام فعاليت هاي تروريستي در بازداشت به سر مي برند شدند.
گفتني است، از سال 2006 پس از بركناري «شيناواترا»، نخست وزير تايلند از قدرت كه به اتهام فساد سياسي و مالي صورت گرفت، اين كشور آسيايي با بحران سياسي روبرو شد. اين كشور سال گذشته با رهبري «شيناواترا» كه خارج از اين كشور زندگي مي كند، درگير يكسري ناآرامي هاي خونين شد كه با ورود ارتش به صحنه، مخالفان به شدت سركوب شدند. قرمزپوشان خواستار انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام بودند. هدفي كه هرگز به آن نرسيدند.

 



موج تازه دستگيري مخالفان در امارات

دولت امارات از بيم گسترش اعتراضات مردمي در اين كشور شمار زيادي از فعالان سياسي و حقوقي را بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويتر، دولت امارات از بيم تشديد اعتراضات مردمي در اين كشور همچون قيام هاي مردمي عليه ديكتاتوري هاي منطقه، شماري از فعالان حقوقي و سياسي اين كشور را بازداشت كرد.
نيروهاي پليس امارات «فهد سالم الشحي»، 38 ساله را از داخل آپارتمان خود در شهر عجمان ربودند، وي عضو يك انجمن سياسي در اينترنت با نام «گفت وگوي اماراتي ها» است كه مقامات اماراتي آن را ممنوع اعلام كرده اند.
نيروهاي امنيتي امارات با حمله به منزل «احمد منصور»، فعال حقوقي مشهور اين كشور، وي را بازداشت و رايانه شخصي او را نيز توقيف كردند.
نيروهاي پليس امارات سحرگاه يكشنبه نيز به منزل «ناصر بن غيث»، فعال حقوقي ديگر اين كشور حمله كردند و پس از بازرسي چهار ساعته منزل، اقدام به بازداشت وي كردند.
در ا مارات انتخابات مستقيم برگزار نمي شود و فعاليت احزاب سياسي نيز ممنوع است، اعتراضات مردمي نيز با برخورد شديد نيروهاي امنيتي مواجه مي شود. به همين دليل گسترش قيام هاي مردمي در منطقه باعث شده كه مردم اين كشور خواستار اصلاحات سياسي بيشتر در كشور شوند.
بحرين
نيروهاي رژيم آل خليفه در ادامه جنايت هاي خود يك معترض بحريني ديگر را به شهادت رساندند.
انقلاب مردم بحرين براي سرنگوني رژيم حاكم همچنان ادامه دارد و مردم با برگزاري تظاهرات در ميدان لوءلوء خواستار تحقق مطالبات سياسي و قانوني خود و بركناري حكومت آل خليفه هستند.
اين در حالي است كه به موازات ادامه تظاهرات نيروهاي امنيتي بحرين نيز بر شدت خشونت و سركوبگري خود افزوده اند و با مخالفان به شدت برخورد كرده آنان را مورد ضرب و شتم قرار مي دهند.
مقامات بحرين در همين رابطه رئيس مركز حقوق بشر بحرين را به دليل انتشار تصاويري از يكي از انقلابيون بحرين كه تحت شكنجه در زندان به شهادت رسيده بود بازداشت كردند.
«نبيل رجب» در وبلاگ شخصي اش با اشاره به تصميم وزارت كشور بحرين براي دستگيري وي خطاب به انقلابيون اظهار داشت كه برادران و خواهران انقلابي دست از تلاش و فعاليت خود برنداريد و جاي خالي مرا پر كنيد
همچنين دادستان بحرين سردبير سابق روزنامه الوسط و دو تن از همكارانش را با اتهام پوشش غلط و نادرست رويدادهاي اخير جهت پاسخگويي احضار كرد.
دولت بحرين به دنبال هفته ها اعتراضات مردمي محدوديت شديدي براي رسانه ها به وجود آورده است.
اردن
حزب جبهه عمل اسلامي اردن محاكمه 87 اصلاح طلب از اعضاي جنبش 24 مارس در دادگاه عالي جنايي اين كشور به اتهام مقاومت در برابر نيروهاي امنيتي را محكوم كرد.
مسئول پرونده ملي در اين حزب اين اقدام را محكوم كرد و گفت، در حالي كه مردم اردن انتظار داشتند دولت سردمداران فساد را برملا كند محاكمه جوانان اردني آغاز شده است.
وي افزود، اكنون آشكار شده كه گفت وگو با دولت وقت كشي است زيرا كه انجام اصلاحات مورد نظر شهروندان اردني نيازي به گفت وگو ندارد بلكه نيازمند تصميم گيري شجاعانه و صادقانه براي از بين بردن ابهامات است.
وي همچنين تاكيد كرد، زنداني كردن جوانان از طرف هر كس كه باشد به زيان كشور است.


 



تظاهرات در 3 شهر عربستان

صدها معلم و فارغ التحصيل بيكار در رياض و جده تجمع اعتراض آميز برگزار كردند و از مسئولان آموزش و پرورش عربستان خواستند به مشكلات آنان رسيدگي كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه لبناني السفير، صدها معلم و فارغ التحصيل بيكار روز گذشته در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در رياض و همچنين در جده تجمع كردند، و خواستار افزايش حقوق خود و تهيه شغل مناسب شدند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه چندين سال است كه بيكار شده اند و از مراكز آموزشي كه در آن مشغول شده اند حقوقي دريافت نكرده اند.
معترضين همچنين اظهار داشتند كه مشكلات اقتصادي آنها بغرنج شده است و از عهده مخارج زندگي برنمي آيند.
از سوي ديگر، مردم شهر قطيف در عربستان سعودي حضور ارتش عربستان در بحرين را نوعي اشغالگري به حساب آوردند و به شدت با آن مخالفت كردند.
مردم شهر قطيف براي اعلام همبستگي با مردم بحرين و محكوم كردن اقدامات سركوبگرانه مقامات حاكم منامه بر عليه معترضان تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه حكومت آل خليفه، دخالت ارتش عربستان سعودي در بحرين و كشتن افراد بي گناه را محكوم كردند.
تظاهركنندگان پرچم هاي بحرين را در دست داشتند و پارچه هايي حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود: «اشغالگري مستقيم محكوم است»، «دخالت در بحرين كافي است»، «جنايت در بحرين بايد متوقف شود».

 



يورش نظاميان فرانسوي و طرفداران واتارا به مخفيگاه گباگبو در ساحل عاج

نيروهاي سازمان ملل و نظاميان فرانسوي به دستور دبيركل اين سازمان به مواضع «لوران گباگبو»، رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج حمله كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، «بان كي مون»، دبيركل سازمان ملل يكشنبه شخصاً دستور حمله نيروهاي سازمان ملل به محل استقرار طرفداران «گباگبو» رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج را صادر كرد.
براساس اين گزارش، طرفداران «حسن واتارا»، ديگر رئيس جمهور خودخوانده و مورد حمايت غرب نيز همزمان با نيروهاي فرانسوي و بين المللي به سمت محل اختفاي «گباگبو» حمله كرده و جنگ نسبتاً شديدي را در «ابيجان» به راه انداخته اند.
«بان كي مون» در نيويورك گفت: «نيروهاي وفادار به گباگبو با سلاح هاي سنگين حملاتي را عليه غيرنظاميان، مواضع صلح بانان سازمان ملل و هتل محل اقامت واتارا از سر گرفتند كه ازنظر ما غير قابل قبول است.» به گفته شاهدان عيني، مخالفان «گباگبو» طي روز يكشنبه و دوشنبه چندين موشك به محل سكونت وي شليك كرده و با هلي كوپترها و خودروهاي نظامي درحال حمله به مواضع طرفداران وي هستند.از سوي ديگر، سخنگوي «گباگبو» از تلاش فرانسه براي به قتل رساندن او پرده برداشت.
روزنامه «لوفيكارو» به نقل از «آهوا دن ملو» نوشت: «نيروهاي فرانسوي با تيراندازي به محل استقرار «گباگبو» فقط به دنبال كشتن وي و رسيدن به منافع خود هستند.گفتني است، به دنبال شدت گرفتن جنگ قدرت در اين كشور غرب آفريقا، فرانسه با اعزام 300نظامي تازه نفس و تسخير پايگاه هاي نظامي و فرودگاه بين المللي «ابيجان» رسماً در كنار «حسن واتارا» قرار گرفت. هفته گذشته رسانه هاي فرانسوي به نقل از برخي مقامات رسمي اين كشور از سقوط قريب الوقوع «گباگبو» به دست نيروهاي فرانسوي خبر دادند. خبري كه پس از گذشت روزها، هنوز به واقعيت نپيوسته است.

 



تظاهرات ضددولتي در مسكو به درگيري با پليس انجاميد

ده ها نفر از مخالفان دولت روسيه، در خيابان هاي مسكو تظاهرات ضد دولتي برپا كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها تن از مخالفان دولت در مسكو يكشنبه با اعلام «روز خشم» به خيابان ها ريخته عليه برخي سياست ها و محدوديت ها در كشورشان تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان وقتي به سمت كاخ كرملين حركت كردند، با مقاومت نيروهاي امنيتي روبرو و شماري از آنها دستگير شدند.
براساس برخي گزارش هاي دريافتي، رهبر مخالفان نيز در اين تظاهرات دستگير شده است.
يكي از رهبران اصلي مخالفان نيز طي گفت وگو با راديو «اكو» مسكو اعلام كرد: مردم تنها قصد داشتند با رساندن خود به جلوي كاخ كرملين، برخي درخواست هاي خود را به گوش مسئولين برسانند، اما به محض حركت، پليس آنها را متوقف كرد.

 



ديكتاتور فراري مصر به دادگاه احضار شد
پيشنهاد رشوه عربستان و امارات براي رهايي مبارك از محاكمه

همزمان با احضار ديكتاتور سابق مصر و فرزندانش به دادگاه، پيشنهاد رشوه از سوي عربستان و امارات براي رهايي «حسني مبارك» از چنگال عدالت مطرح شد.
به نوشته روزنامه «الشروق» چاپ مصر، كشورهاي حوزه خليج فارس و عربستان تلاش خود را دوچندان كرده اند تا مبارك و خانواده اش را از محاكمه در خاك اين كشور نجات دهند. اين روزنامه از بسته تشويقي اين كشورها، به مقامات نظامي حاكم بر مصر براي ممانعت از محاكمه ديكتاتور مخلوع مصر خبر داد و اعلام كرد: امارات و عربستان از مقامات شوراي نظامي حاكم بر مصر خواسته اند كه در ازاي محاكمه نشدن مبارك و خانواده اش، بسته تشويقي اقتصادي دريافت كنند.
روزنامه الشروق فاش كرد: حجم كمك هاي اقتصادي پيشنهادي كشورهاي حوزه خليج فارس و عربستان به اندازه اي زياد بوده است كه براي پرداخت بخش بزرگي از بدهي هاي خارجي مصر كفايت مي كند، اما شوراي نظامي اين كشور به دليل ترس از افكار عمومي از اين پيشنهاد صرفنظر كرده است.
اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه دادستان مصر حكم بازجويي از مبارك و دو فرزند وي «جمال و علا» را در رابطه با فساد مالي و سوءاستفاده از بيت المال صادر كرده است.
مبارك روز دوشنبه در يك پيام صوتي تمامي اتهامات به خود و خانواده اش را رد كرد و گفت هيچ ملك و املاكي در خارج از مصر ندارد.

 



پكن : واشنگتن به موعظه هاي ساختگي در مورد حقوق بشر پايان دهد

پكن در واكنش به گزارش سالانه آمريكا در خصوص وضعيت حقوق بشر چين، گزارشي از نقض گسترده حقوق بشر توسط آمريكا منتشر كرد و از واشنگتن خواست از موعظه دروغين در اين مورد دست بردارد.
دفتر مطبوعاتي شوراي دولتي چين، در واكنش به گزارش سالانه آمريكا در خصوص نقض حقوق بشر در چين، گزارش مشابهي را منتشر كرد كه در آن آمريكا متهم به نقض گسترده حقوق بشر در جريان حمله به عراق و افغانستان شده است.
در اين گزارش آمده، حمله به عراق و افغانستان و كشتار بي رحمانه غيرنظاميان نقض آشكار حقوق بشر است. در اين گزارش همچنين به عمليات نظامي آمريكا در اقصي نقاط دنيا كه منجر به بار آمدن «خسارات سنگين جاني براي غيرنظاميان شده» اشاره و به شدت از آن انتقاد شده است.در بخش ديگري از اين گزارش مي خوانيم: «به دولت آمريكا توصيه مي كنيم ضمن بهبود وضعيت حقوق بشر خود، در رفتارهايش درباره حقوق بشر تجديدنظر كرده و به بهانه دفاع از حقوق مردم در امور ساير كشورها دخالت نكند.» يادآور مي شود، به دنبال صدور گزارش سالانه آمريكا عليه چين، سخنگوي وزارت خارجه چين نيز يكشنبه از آمريكا خواست دست از دخالت در امور داخلي چين بردارد. اين مقام چيني به مقامات واشنگتن گوشزد كرد كه آنها به خاطر جناياتي كه عليه مردم خاورميانه و ساير مناطق مرتكب شده اند، شايستگي آن را ندارند كه از حقوق بشر دفاع كنند. وي از واشنگتن خواست به موعظه هاي ساختگي در مورد حقوق بشر پايان دهد.

 



پيشتازي نامزد ضد آمريكايي در انتخابات رياست جمهوري پرو

انتخابات رياست جمهوري پرو با پيشتازي نامزد چپگرا و ضدآمريكايي به دور دوم كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري «ايرنا» انتخابات رياست جمهوري پرو با پيروزي «اولانتاهومالا»، نامزد چپگرا و «پدرو پابلوكاژينسكي»، وزير سابق اين كشور به دور دوم كشيده شد. بدين ترتيب رقابت بر سر اين پست مهم در 5 ژوئن (15 خردادماه) بين «هومالا» 48 ساله و كاژينسكي 72 ساله برگزار خواهد شد.
به نوشته خبرگزاري «رويتر» به رغم يك دهه شكوفايي نسبي اقتصادي در پرو، يك سوم مردم اين كشور آمريكاي جنوبي در فقر به سر مي برند؛ به همين دليل شعارهاي انتخاباتي «هومالا» مبني بر تقسيم عادلانه ثروت و بهبود شرايط اقتصادي حمايت هاي مردمي از وي را به دنبال داشت. چهره هاي چپ گرا در آمريكاي لاتين، در مقابل طرح هاي استعماري ايالات متحده براي اين منطقه قرار دارند.
يادآور مي شود، هنوز نتايج رسمي اين دور از انتخابات اعلام نشده است.
اروگوئه، كوبا، ونزوئلا و بوليوي بلوك ضد آمريكايي را در آمريكاي لاتين تشكيل مي دهند و با پيروزي هومالا، پرو نيز به اين بلوك مي پيوندد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14