(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 فروردین 1390- شماره 19899

اردوگاههاي آموزش و پرورش خالي از دانش آموز
كمبود تخت هاي روانپزشكي مشكل بيماران رواني
سياه مشق هاي مسافران بر پيكر بناهاي تاريخي
اخبار كوتاه هفته



اردوگاههاي آموزش و پرورش خالي از دانش آموز

فهيمه سادات طباطبايي
آموزش و پرورش كشور در حالي از چهار اردوگاه بزرگ و 54 اردوگاه استاني و 205 اردوگاه در شهرستانها برخوردار است كه در سالهاي اخير برگزاري اردوهاي دانش آموزي با وجود نقش غيرقابل انكار آن در شكل گيري رفتار جمعي و اجتماعي دانش آموزان به فراموشي سپرده شده است.
تنها صداي كلاغ از درختان چنار بلند به گوش مي رسد و بس. ديگر كمتر صداي هياهوي اتوبوس دانش آموزان كه با هم بلند مي خواندند «همگي با هم مي ريم به اردو» در فضاي اردوگاه مي پيچد، گرفتن عكس يادگاري بچه ها براي مسئولان اردوگاه تبديل به اتفاقات نادر سال تحصيلي شده است...
اردوهاي دانش آموزي در قالب اردوهاي تفريحي، ورزشي، فرهنگي، آموزشي يكي از روشهاي علمي و تربيتي است كه مدارس دنيا از آن براي پيشبرد بهتر اهداف آموزشي و پرورشي استفاده مي كنند. در ايران نيز برگزاري اردوهاي دانش آموزي به عهده معاونت پرورشي است و مربيان تربيتي و مديران مدارس مسئول برگزاري اين اردوها هستند.
تعداد اردوگاههاي كشور
به گفته محمدتقي فخريان، مديركل فرهنگي و اردويي وزارت آموزش و پرورش، هم اكنون آموزش و پرورش كشورمان چهار اردوگاه كشوري بزرگ در اصفهان، تهران، رامسر و نيشابور و 54 اردوگاه استاني و 205 اردوگاه در شهرستانها و مناطق دارد كه همگي آنها از فضاهاي طبيعي، ورزشي و فرهنگي مناسبي برخوردارند اما علي رغم اين ظرفيت، ميزان برگزاري اردو براي دانش آموزان بسيار كم است و به كمتر از يك تا دو بار در طول سال تحصيلي مي رسد.
ميزان برگزاري اردوها از ظرفيت دانش آموزان كمتر است
به گفته رؤساي اردوگاههاي كشور، بيشتر اردوهاي دانش آموزي در فروردين و ارديبهشت تا زمان آغاز امتحانات برگزار مي شود و بعد از آن اردوگاهها كمتر ميزبان دانش آموز هستند. اردوگاهها در پاييز و زمستان با كمترين حجم دانش آموزان روبرو هستند و در تابستان نيز تنها برخي از تشكلها و انجمنهاي دانش آموزي اردو برگزار مي كنند.
«برهان ولي خاني» رئيس اردوگاه شهيد چمران تهران در اين باره به مهر گفت: در زمستان به دليل هواي سرد، مديران مدارس كمتر براي آوردن دانش آموزان به اردوگاه رغبت نشان مي دهند و اردوهاي كمتري برگزار مي شود. اوج برگزاري اردوها در فروردين و ارديبهشت و يك روزه به شكل تفريحي است و ابعاد آموزشي يا فرهنگي ندارد.
برهان ولي خاني ادامه داد: البته تابستان مدارسي كه پايگاههاي تابستاني دارند، دانش آموزان خود را به اردو مي آورند.
البته به اعتقاد ولي خاني محل آموزش در مدرسه است و اردوگاهها فضايي براي تفريح دانش آموزان است.
همچنين فرامرز صادقي صومعه «رئيس اردوگاه فاطمه الزهرا» در اين باره به خبرنگار مهر گفت: اردوگاه فاطمه الزهرا در فصل زمستان تقريبا مانند ساير اردوگاههاست و دانش آموزان كمتري در آن حضور پيدا مي كنند. اما سعي مي كنيم در پاييز و زمستان نيز از ظرفيت اردوگاه استفاده كنيم، همين الان بازيهاي انتخابي تيم ملي ووشو در اين اردوگاه برگزار مي شود.
حميدرضا بختياري رئيس اردوگاه شهيد رجايي رامسر با بيان اينكه اردوهاي دانش آموزي در پاييز و زمستان كمتر برگزار مي شود، گفت: ظرفيت اردوگاه شهيد رجايي بالاست و امكانات براي اسكان دانش آموزان و وسايل گرمايشي وجود دارد و ما آمادگي لازم را داريم اما در اين دو فصل اردوهاي كمتري از سوي مدارس برگزار مي شود.
ظرفيتها، امكانات و ايمني اردوگاهها
اردوگاه هاي آموزش و پرورش هر كدام داراي ظرفيت ها و امكانات گوناگوني هستند و در چند سال اخير اكثر آنها به خوابگاه هاي دانش آموزي مجهز شده اند.
به گفته ولي خاني، اردوگاه شهيد چمران 20هكتار مساحت دارد و شامل چهار زمين فوتبال، استخر، فضاي سبز و كوه است كه در منطقه زعفرانيه تهران واقع شده و از لحاظ ايمني نيز تمام موارد در آن رعايت شده و از هر طرف محصور است.
همچنين صادقي با بيان اينكه اردوگاه فاطمه الزهرا 9هكتار است، گفت: اين اردوگاه مجهز به 20 خوابگاه 20نفره، ورزشگاه سرپوشيده، زمينهاي ورزشي روباز بسكتبال، واليبال، فوتسال، پيست دوچرخه سواري و اسكيت سواري، ده سالن كلاسي و سالن غذاخوري است.
بختياري نيز با اشاره به اينكه اردوگاه شهيد رجايي يكي از اردوگاه هاي قديمي آموزش و پرورش است، افزود: اردوگاه شهيد رجايي پنج كيلومتري شهر رامسر و نزديك به ساحل دريا است و 9هزار هكتار مساحت دارد كه تنها 31 خوابگاه 22تخته دارد، دو زمين واليبال، دو بسكتبال و دو فوتسال، استخر سرپوشيده، سالن غذاخوري با ظرفيت 600نفر، كتابخانه و سايت اينترنتي دارند.
وي ادامه داد: به تازگي نيز پل تردد عابر از اردوگاه به سمت ساحل را نيز ايجاد كرده ايم تا دسترسي به ساحل دريا براي دانش آموزان راحت تر باشد.
به گفته بختياري، اين اردوگاه از لحاظ ايمني مشكلي ندارد و دانش آموزاني كه در اردو شركت مي كنند، بيمه مي شوند.
استفاده از اردوگاهها كمتر از ظرفيت آنها است
در حالي كه هم اكنون همه اردوگاه هاي كشوري به خوابگاه و امكانات رفاهي مجهز هستند و سالانه اعتبارات زيادي صرف بازسازي و تجهيز آنها مي شود و ايمني آنها تامين شده است و از سويي دانش آموزاني كه در اردو شركت مي كنند، بيمه مي شوند اما باز هم مديران و معلمان مدارس رغبتي براي برگزاري اردو ندارند.
برخي علت اين بي انگيزگي و بي رغبتي را اتفاقات و حوادث ناگواري مي دانند كه در اردوي دانش آموزان تهراني در پارك شهر اتفاق افتاد و چند تن از دانش آموزان جان خود را از دست دادند. اما برخي از روساي اردوگاه هاي كشور معتقدند كه اين حادثه يا حوادث مشابه آن نبايد موجب شود كه مديران مدارس و والدين مانع از شركت دانش آموزان در اردوهاي دسته جمعي شوند. چرا كه شركت در اردوها بخشي از كار آموزشي و پرورشي محسوب مي شود و تاثير بالايي را در رفتارهاي اجتماعي دانش آموزان دارد.
رئيس اردوگاه فاطمه الزهرا كه به گفته خود بيش از 15 سال مربي پرورشي و برگزاركننده اردوهاي دانش آموزي بوده است، در اين باره مي گويد: متاسفانه هم اكنون مديران و معلمان ما راحت طلب شده اند و دنبال نيازهاي دانش آموزان نيستند.
صادقي افزود: اينكه هوا سرد است و يا باراني و برفي است دليل خوبي براي برگزار نكردن اردوها نيست، اتفاقا دانش آموزان به فضاي سرد و باراني و برفي نياز دارند و اين هوا نيز زيبايي هاي خود را دارد، ضمن اينكه هم اكنون اردوگاه فاطمه الزهرا مجهز به فضاهاي سرپوشيده گرم و خوابگاه نيز هست و از اين لحاظ مشكلي نيست.
وي ادامه داد: تمام موضوعاتي كه حول محور اردوها وجود دارد به مدير و معلمان بستگي دارد و متاسفانه به دليل نبود بخش نامه و ضوابط خاص در بحث اردوها مديران براساس سليقه شخصي خود عمل مي كنند.
رئيس اردوگاه فاطمه الزهرا با بيان اينكه بيشترين متقاضي براي برگزاري اردوها در فصل بهار و ماه ارديبهشت است، گفت: چون مديران بايد حداقل يك مورد اردويي براي دانش آموزان در دفترشان ثبت كنند همه به دنبال اين هستند كه تا پايان ارديبهشت از فضاهاي اردويي استفاده كنند.
صادقي افزود: البته در تابستان نيز اردو برگزار مي شود اما نه به تعداد زياد، با وجود اينكه امكانات وجود دارند اما دانش آموزان كمتري در اردوگاه حضور پيدا مي كنند و به همين دليل با شركتها و سازمانهاي مختلف قرار داد اردويي براي فرزندان كاركنان كه آنها نيز دانش آموز هستند، مي بنديم تا از اين فضاها استفاده شود.
وي تصريح كرد: با توجه به حوادثي كه پيش آمده مديران از برگزاري اردو مي ترساند و وحشت دارند در حالي كه اردوگاه فاطمه الزهرا محصور است و مشكلي از نظر ايمني نداريم و علاوه بر بيمه دانش آموزي بيمه بدني هم هستيم.
رئيس اردوگاه فاطمه الزهرا با اشاره به برگزاري اردو در دهه 60 و 70 گفت: علي رغم اينكه در آن دوران جنگ بود اما امور تربيتي مدارس صدها دانش آموز را در قالب گروه هاي بزرگ به اردو مي بردند و توجه به فوايد اردوها زياد بود.
همچنين بختياري رئيس اردوگاه شهيد رجايي رامسر در اين باره مي گويد: هم اكنون ظرفيت اردوگاهها خيلي خوب است اما برگزاري اردوها خيلي كمرنگ است به طور مثال از ابتداي سال 1389 تا آذرماه حدود 20هزار نفر پذيرش داشته ايم ولي ظرفيت اردوگاه رجايي بيش تر از اين تعداد در طول سال است.

 



كمبود تخت هاي روانپزشكي مشكل بيماران رواني

آفتاب بعدازظهر از ميان شاخه هاي درختان به زمين مي تابيد، ولي نمي توانست ناراحتي هاي اين بيماران را پنهان كند. انتظار داشتم به بيمارستان دولتي بروم كه در بالاي شهر وجود داشته باشد، ولي تا جايي كه چشم كار مي كرد فضاي اطراف بيمارستان را ماشين و هياهوي انسان ها پركرده بود. با دقت كه نگاه كردم ترس توام با احتياط وجودم را فرا گرفت؟!!
پيرمردي با كلاه نمدي اش كه انگار سالهاست غبار خاك بر رويش نشسته بود، با صدايي بغض آلود مي گويد: براي بستري شدن نوه 22 ساله ام به اينجا آمده ايم. متأسفانه به دليل پنهان كاري دختر و دامادم و براي اينكه از كلمات تحقيرآميز مانند ديوانه، خل و مجنون فاصله بگيرد، خيلي دير براي معالجه اش اقدام كردند.
در حالي كه اشكهايش سرازير مي شود بعد از لحظه اي مكث ادامه مي دهد: او بخش عمده اي از زندگي اش را در خانه بوده تا همسايه ها و فاميل متوجه نشوند كه او به بيماري اختلال دو قطبي دچار است. اي كاش زودتر به پزشك مراجعه مي كردند تا بيماري اين جوان تا اين حد بغرنج نمي شد و اين همه هزينه روي دست والدينش نمي گذاشت.
داماد پيرمرد كه كار بستري شدن فرزندش را به پايان رسانده است و از وضعيت قيمت داروهاي اعصاب و روان گله مند است، با خستگي مي گويد: نه تنها نگرش مردم نسبت به بيماري هاي اعصاب و روان تغيير نكرده است بلكه ما بايد براي بستري شدن بيمارمان در صف پذيرش بيمارستان دولتي باشيم تا بتوانيم از خدمات اين بيمارستان ها با حداقل هزينه بهره مند شويم.
او گفت: به طور مثال وقتي كه با فرزندم به كلينيك روانپزشكي خصوصي مي روم به علت هزينه هاي هنگفت مجبورم كه مدتي معالجه فرزندم را قطع كنم.
او ادامه مي دهد: قبل از عيد به علت نبود تخت خالي موفق به بستري كردن فرزندم نشدم.چون زمان بستري و معالجه شدن اين بيماران معمولاً بيش از يك ماه طول مي كشد و تعداد محدود بيمارستان ها و كمبود تخت باعث شده تا صف طويلي از بيماران رواني در پشت صف انتظار قرار بگيرند.
وضعيت بيمارستان هاي رواني
گزارش ها حاكي از آن است كه در بيمارستان اعصاب و روان امام حسين(ع) هر روز حداقل 10 بيمار بدحال رواني ساعت ها در صف انتظار اورژانس روانپزشكي براي بستري مي نشينند تا با خالي شدن تخت ، بستري شوند.
بيمارستان هاي روزبه و حضرت رسول و آيت الله طالقاني نيز از وضعيت مشابهي برخوردار است. بيماراني كه به اين بيمارستان مراجعه مي كنند حداقل 30 تا 40 روز بايد بستري باشند به همين دليل بيماران بدحال را با داروهاي آرامبخش درمان علامتي مي كنند تا تخت آماده شود. متأسفانه كمبود تخت هاي رواني در كشور موضوع جديدي نيست و تا زماني كه بيمار مرخص نشود امكان بستري شدن بيمار ديگري وجود ندارد.
كمبود 20 هزار تخت بيمارستاني روانپزشكي در كشور باعث شده تا بيماران بدحال زيادي در صف انتظار بستري شدن قرار بگيرند و علي رغم وعده هاي وزير بهداشت درباره اختصاص تخت هايي در بيمارستان هاي عادي به اين بيماران هيچ فرجي در كار اين بيماران حاصل نشده است.
آمار مبتلايان به بيماري هاي اعصاب و روان
كارشناسان معتقد هستند؛ بيش از 80 درصد اين بيماري ها قابل درمان هستند اما نوع نگاه مردم به اين بيماري ها مانع از ابراز آنها و رفتن نزد روانپزشك است.
ولي آمارها حاكي از آن است كه 10 تا 14 ميليون نفر از مردم حداقل يك بار در عمر خود مسائل رواني را به نوعي تجربه كرده اند.
معين، رئيس كرسي يونسكو در آموزش سلامت مي گويد: براساس آمار سازمان WHO از هر 4 نفر در خانواده حداقل يك نفر دچار اختلالات روانپزشكي هستند و اعضاي خانواده ها نيز معمولاً درگير مشكلات بيماران مي شوند.
وي اضافه مي كند: در اين ميان ارائه اطلاعات نادرست در مورد بيماري هاي رواني همانند غيرقابل پيش بيني بودن يا خشن بودن بيماران و غيرقابل درمان بودن بيماري ها و سربار جامعه بودن آنها موجب تشديد انگ زدن به اين بيماران و سبب انزواي اجتماعي آنها مي شود. گرچه شيوع اختلالات رواني در جوامع مختلف حدود 20 تا 30 درصد است و 80 درصد افراد دچار يكي از اختلالات رواني هستند كه اكثر آنها جهان سومي هستند اما حدود 70 درصد يعني دو سوم از افراد مبتلا به بيماري هاي رواني به پزشك مراجعه نمي كنند. تنها به دليل اينكه آنها از انگ و تبعيض ترس دارند.
وي مي افزايد: 42 درصد از افراد دچار مشكلات رواني هستند كه حتي به خانواده هاي خود نيز اطلاع نمي دهند و 60 درصد افراد علت انگ و تبعيض در محل كار خود و خانواده و بين دوستان به رسانه ها نسبت مي دهند و 40 درصد افراد دچار اختلالات رواني و خشونت را به مطالب موجود در رسانه ها نسبت مي دهند و حدود 19 درصد مردم از همسايگي افراد دچار اختلالات رواني رنج مي برند و نگران هستند.
شناخت سلامت روان
دكتر فيروزه جعفري سلامت روان را اين گونه تعريف مي كند: سلامت روان قسمت بسيار مهمي از سلامت اجتماعي، جسمي و معنوي را شامل مي شود.
دكتر فربد فدايي،مدير گروه روان پزشكي دانشگاه بهزيستي و توانبخشي نيز مي گويد: در واقع براي تعريف بهداشت روان ما مي بايست سلامت روان را بشناسيم.
وي سلامت روان را اين گونه تعريف مي كند: براي دستيابي به سلامت روان مي بايست مشكلات جسمي، رواني و اجتماعي را حل كنيم و با كمك بينش الهي در مكتب نجات بخش اسلام جاري است كوشش كنيم همه افراد جامعه به رضايت واقعي و احساس كمال دست يابند.
دكتر فدايي، در تعريف روانپزشكي مي گويد: اين علم شاخه تخصصي از پزشكي است كه به تشخيص، درمان، توانبخشي، پيشگيري و پژوهش مي پردازد.
وي در ادامه مي افزايد: بيماري رواني به معني آن است كه فرد دچار نشانه هايي شده كه دستگاه عصبي و رواني از وضعيت بهنجار خارج شده و باعث نارسايي در كاركرد شخصي، اجتماعي و خانوادگي فرد مبتلا مي شود.
اين عضو هيئت علمي روانپزشكان ايران خاطر نشان مي كند: از نظر بهداشت رواني اگر جامعه به آموزه هاي ديني توجه و عمل كند، در اكثر موارد مسائل مربوط به بهداشت رواني برطرف خواهد شد.
پيدايش بيماري هاي رواني
دكتر فدايي در ادامه بيان مي كند: بيماري رواني در سنين گوناگون تظاهر پيدا مي كند كه معمولا بيشتر بيماري هاي رواني در دوران نوجواني و جواني بروز مي كند. بنابراين آشنايي با نشانه هاي اين بيماري ها براي عموم مردم مفيد است و به محض برخورد با علائم آن مي بايست به روانپزشك مراجعه كنند.
وي خاطرنشان مي كند: زماني كه سلامت روان را تعريف كرديم بايد بپذيريم كه روان هم مانند جسم مي تواند دچار اختلال شود، همان طوري كه وقتي بيماري جسمي داريم به پزشك متخصص مربوط مراجعه مي كنيم و بعد از آزمايش هاي ضروري توصيه هاي درماني را پيگيري مي كنيم تا به وضعيت سلامت باز گرديم در حوزه رواني هم مي بايست اگر نشانه هايي از اختلال مانند اضطراب و افسردگي را در خود مشاهده كرديم به روانپزشك مراجعه كنيم و نبايد از ترس انگ رواني از مراجعه به روانپزشك خودداري كنيم. بايد بدانيم كه روان مانند جسم مهم است و براي اينكه جسممان سالم باشد بايد روان سالم داشته باشيم. در خيلي مواقع ممكن است توصيه هايي غيردارويي توسط روانپزشكان براي كنترل و درمان اختلالات روانپزشكي صورت گيرد كه توجه به آن ضروري است.
وي در ادامه اذعان مي كند: همان طور كه در حوزه سلامت روان توصيه هاي بهداشتي را به مردم ارائه مي دهيم درعين حال بايد درمان روانپزشكي كه شامل دارو درماني و درمان هاي غيردارويي است را به بيماران ارائه كنيم.
ظهور بيماري هاي رواني درجهان
گرچه بيماري هاي رواني در اكثر كشورهاي جهان تعداد يكساني از مردم را تحت ابتلا دارد ولي اين روانپزشك معتقد است؛ زمينه بيشتر بيماري هاي رواني مسائل زيست شناختي از جمله ژنتيك و ناهنجاري در دستگاه عصبي مركزي است.
نظريات روانپزشكان در مورد آمار بيماري هاي رواني
درعين حال عوامل رواني و اجتماعي مانند بيكاري، فقر، اعتياد ممكن است آشكار ساز و يا تشديد كننده بيماري هاي رواني به خودي خود باشد اما به تنهايي نمي تواند سبب ايجاد بيماري رواني شود.
دكتر جعفري بيان مي كند: به طور متوسط بيماري هاي شديد رواني مانند انواع روان پريشي ها كمتر از 2 درصد كل مردم جامعه را مبتلا مي كند.
وي ادامه مي دهد: براساس مستند گزارش سال 78، 21 درصد مردم كشور به نوعي از اختلالات روانپزشكي از خفيف تا شديد مبتلا هستند.
شناخت بيماري هاي رواني
روان نژندي عبارت است از بيماري هاي خفيف رواني كه فرد خود مي داند بيمار است ولي اطرافيان او را بيمار نمي دانند و اين قبيل بيماري ها در صورت تشخيص به موقع درمان توسط پزشك صددرصد توسط پزشك قابل معالجه است. به طوركلي نسبت درمان در بيماري هاي رواني نزديك به 70 درصد را شامل مي شود كه از هر رشته تخصصي بالاتر است.
دكتر فدايي مي گويد: درعين حال بايد توجه داشت در بسياري از بيماري هاي اعصاب و روان مانند بقيه بيماري هاي پزشكي نياز به درمان دراز مدت است و همان طور كه فشار خون، چربي خون، بيماري هاي ديابت مستلزم درمان هاي طولاني مدت هستند بسياري از بيماري هاي اعصاب و روان همين وضعيت را دارند.
گرچه بيماري هاي خفيف در اصطلاح عموم تحت عنوان ناراحتي هاي عصبي و درمعناي تخصصي تر با نام روان نژندي ها شناخته مي شوند اين روانپزشك اداره سلامت روان وزارت بهداشت در ادامه اذعان مي كند: همان طور كه در حوزه سلامت روان توصيه هاي بهداشتي را به مردم ارائه مي دهيم در عين حال نيز بايد سمت درمان روانپزشكي كه شامل داروها و درمان هاي غيردارويي است كه بيمار به زمان و جلسات درمان ضروري نياز دارد.
مشكلات جلسات
روان درماني
يكي از مشكلاتي كه حوزه درمان هاي روانپزشكي با آن مواجه است، طولاني شدن مدت درمانهاست كه در خيلي موارد باعث مي شود بيماران درمان را رها كنند.
دكتر جعفري، روانپزشك اداره سلامت روان مي گويد: اغلب داروهاي روانپزشكي تحت پوشش بيمه هستند ولي درمانهاي غيردارويي تحت پوشش بيمه نيستند و گاهي تصور مي شود كه جلسات غيردارويي كه درمان بيمارهاي رواني در آن اتفاق مي افتد تنها گفت وگوي بين پزشك و بيمار است. در حاليكه در اين جلسات درمان صورت مي گيرد. متأسفانه اين جلسات غيردارويي كه براي درمان بيماران صورت مي گيرد هزينه هاي بالايي دارد كه تحت پوشش بيمه ها نيستند.
دكتر فيروزه جعفري اضافه مي كند، يكي از برنامه هاي اداره سلامت روان ارائه اطلاعات و آموزش به شهروندان است تا باور غلط مردم و انگ اختلالات رواني از بين برود.
دكتر فدايي در اين زمينه مي گويد: بايد توجه داشت كه مردم براي درمان بسياري از مسائل غيرعمده مانند جراحي پلاستيك و زيبايي مخارج گزافي را مي پردازند و در حالي كه حاضر نيستند هزينه اي را براي درمان اين موارد كه تأثير رواني بر زندگيشان دارند، بپردازند.
وي ادامه مي دهد: هزينه هاي روانپزشكي در ايران نسبت به همه كشورهاي جهان ارزان تر است.
وي تأكيد مي كند: با كمك آموزه هاي ديني مي توان بهداشت رواني را در جامعه ايجاد كرد. اما اگر فردي دچار بيماري بود مي بايست به پزشك مراجعه كند.
انگ زدايي از بيماران رواني
طبق بررسيها مهم ترين عامل محروم ماندن بيماران اعصاب و روان از درمان ترس انگ رواني به اين بيماران است.
دكتر فدايي مي گويد: در خيلي مواقع بيمار از مراجعه به روانپزشك خودداري مي كند.
اين روانپزشك راهكار انگ زدايي از بيماران رواني را اين گونه بيان مي كند: با نمايش بيمارهاي اعصاب و روان براي مردم و نشان دادن اين موضوع كه بيماري هاي اعصاب و روان همانند بيمارهاي متداول است مي توان بر اين باور ناصحيح ميان مردم غلبه كرد و اين بيماران نيز مي توانند از درمان مناسب برخوردار باشند.
فعاليتهاي روانپزشكان براي انگ زدايي رواني
در جهان روانپزشكان وظيفه دارند كه مردم را با نشانه هاي بيماري رواني آشنا كنند و در بسياري از موارد مردم بدانند اين مشكلات رواني كه در برخي از موارد با آن روبه رو هستند جنبه قابل علاج دارد و جزء مسائل غيردرمان و يا ويژگيهاي ذاتي فرد نيست.
دكتر فدايي خاطرنشان مي كند: در مورد بيماري هاي شديد اعصاب و روان نيز با نمونه آوردن از برخي از شخصيت ها و مشاهيري كه ضمن ابتلا به بيماري افراد سازنده اي در زمينه هاي علمي و هنري بوده اند به مردم نشان دهند كه ابتلا به بيماري رواني با زندگي عادي در جامعه منافاتي ندارد.
ادامه دارد

 



سياه مشق هاي مسافران بر پيكر بناهاي تاريخي

نوشتن يادگاري در فضاهاي تاريخي و كنده كاري بر روي بدنه درختان كهنسال و حتي ديواره هاي غارها،آلوده كردن مكانهاي تاريخي و صدمه زدن به پيكره ميراثهاي كهن كشورمان پديده مذمومي است كه در طول سالهاي اخير تأسف علاقه مندان به ميراث فرهنگي و تاريخي را به دنبال داشته است.
متاسفانه اشخاصي كه روي آثار تاريخي يادگاري مي نويسند در واقع با ميراث فرهنگي و ملي آشنا نيستند و ارزش آنها را نمي دانند. آنان با رفتار خود باعث تخريب آثار تاريخي ارزشمند كشورمان مي شوند.
حال سؤال اصلي اينجاست كه چنين رفتار ناپسندي از كجا سرچشمه مي گيرد؟ آيا ويژگي هاي ذاتي و رفتاري افراد در بروز اين پديده مؤثر است؟ آيا چنين پديده اي ريشه در خصوصيات رواني افراد دارد يا بايد علت را در جاي ديگري جست و جو كرد؟
كارشناسان و آسيب شناسان اجتماعي معتقدند افرادي كه از آثار باستاني ديدن مي كنند در واقع چند دسته هستند. يك دسته كساني كه با شناخت كافي و مطالعه از اين مكان بازديد مي كنند و يكدسته نيز كساني هستند كه به صورت گذري و بدون آگاهي و براي وقت گذراني به اين مكانها سر مي زنند. آنان تنها به اين منظور كه اگر روزي روزگاري آشنايي گذرش به آن مكان افتاد اسم آنها را ببيند اسامي خود را دور از چشم ديگران بر روي ديوارها حك مي كنند. در واقع با اين حركت مي خواهند تنها رد پايي از خود به جا بگذارند.
افرادي كه از روي ناآگاهي دست به اين اقدامات مي زنند، غافل از آنند كه با گذشت ساليان، نه تنها نام نيكي از آنها به يادگار نمي ماند، بلكه يك اثر ارزشمند تاريخي نيز رو به تخريب مي رود.
براساس تحقيقات انجام شده اكثر خراب كاري ها توسط جوانان صورت مي گيرد بدون اينكه اين عمل از نظر آنان جرم به حساب آيد، آنان اعمال خود را نوعي شوخي تلقي مي كنند، زيرا اغلب چيزي به سرقت نمي رود.
آنان از نگاه خود تنها شيطنت مي كنند و نوعي تفريح و هيجان دارند، ولي در بطن اين رفتار مخرب به نوعي اعتراض خود را به موقعيت ساختار اجتماعي ابراز مي دارند.
اين گونه رفتارها كه متاسفانه در سراسر كشور بعينه با آن مواجه هستيم بيشتر به اين دليل است كه افراد احساس همنوايي با اموالي كه در حال تخريب آن هستند، نمي كنند. حداقل اين تصور در ذهن آنان وجود ندارد كه چيزي را كه در حال تخريب آن مي باشند به نوعي بخشي از اموالي است كه متعلق به خودشان است. هيچ گاه اين ذهنيت در آنان به وجود نيامده است كه دليل داشتن هر چيزي فقط سند مالكيت آن نيست و بسياري از اموالي كه از نظر قانوني به ما تعلق ندارد در اصل بخشي از دارايي هاي ما محسوب مي شود و هزينه نگهداري و تعميرات آن را خود ما پرداخت مي كنيم.
در واقع آنان داراي فرهنگ مصرف و نگهداري اموال عمومي نيستند و ساخت و ايجاد يك فرهنگ كاري است كه بايد از كانون خانواده آغاز شده و جامعه پيگير همان موارد و مطالب آموزش داده شده در خانواده، موضوع را بهتر و در سطحي وسيع تر براي فرد پرداخت كند.
در كشور ما مسئولان قضايي سعي كرده اند با وضع قوانيني بازدارنده با اين پديده ناهنجار مقابله كنند. از اينرو براي برخورد با تخريبگران اموال عمومي و آثار تاريخي، خلأ قانوني وجود ندارد اما ضمانت اجرايي اين بخش از قانون تا چه حد است؟ آيا مي توان برخورد قانوني را بهترين راه جلوگيري از تكرار تخريب آثار تاريخي توسط افراد دانست؟
البته اگرچه قانون مي تواند تا حدي مانع از آسيب رساني به آثار تاريخي شود و برخورد قانوني با مجرمان، ابزاري براي كاهش جرم تلقي مي شود؛ اما پيشگيري از وقوع چنين اقداماتي موثر خواهدبود.
گفتني است برخي اوقات افراد نسبت به جرم بودن بعضي فعاليت هاي خود آگاهي ندارند، لذا قبل از اجراي اقدامات قضايي، بايد زمينه براي اطلاع رساني دراين زمينه آماده شود و مردم بايد بدانند چه رفتاري ازسوي قانون جرم تلقي مي شود و پيگرد قانوني دارد.
فرهنگ سازي، راهي براي پيشگيري از تخريب آثار تاريخي
تجربه ثابت كرده است كه براي اصلاح رفتار اجتماعي مردم و نهادينه كردن اصول صحيح تعامل اجتماعي، راهكارهاي قانوني و برخوردهاي قاطعانه، تدابير پايداري نيستند و براي دستيابي به بهترين نتيجه، فرهنگ سازي موثرترين روش است.
اگر سطح آگاهي دراين زمينه افزايش يابد، ديگر شاهد بروز پديده يادگاري نويسي و تخريب آثار باستاني نخواهيم بود، چنان كه درسالهاي اخير با تبليغات و اطلاع رساني هاي صورت گرفته، توجه به حفاظت از آثار تاريخي افزايش يافته است.
بايد درنظر داشت تا زماني كه فرهنگ مراقبت از بناهاي تاريخي درسطح توده هاي مردم نهادينه نشود به هراندازه كه در مرمت و بازسازي آثار نيز كوشش شود باز هم شرايط قبل از آن حكمفرما مي شود، از اين رو مردم بايد متوجه ارزش و جايگاه چنين آثاري درسطح جامعه و تاثير مستقيم و غيرمستقيم اين بناها در زندگي آنها باشند و دست آخر اينكه، در روزگاري كه ديگر كمتر شاهد ساخت بنايي با معماري منحصر به فرد و ارزشمند در كشور هستيم، به نظر مي رسد توجه به حفاظت از آثار تاريخي موجود، حداقل وظيفه اي باشد كه در قبال نسل هاي آينده، بر دوش داريم.

 



اخبار كوتاه هفته

انجمن سلطنتي علوم بريتانيا:
ايران در مقام اول رشد علمي جهان است
انجمن سلطنتي علوم بريتانيا مي گويد كه ايران سريع ترين رشد علمي در جهان را دارد.
با آنكه سال 2010 و تعداد مقالات منتشر شده در مراكز معتبر علمي در جهان توسط دانشمندان چيني نشان داد كه اين كشور فاصله خود را با آمريكا كم كرده است، اما آمارها نشان مي دهد اين ايران است كه مقام نخست علمي جهان در سال 2010 را به خود اختصاص داده است.
در فاصله بين سال هاي 1996 تا 2008، دانشمندان ايراني 13238 مقاله علمي چاپ كرده اند، در حالي كه اين رقم در دوره قبلي 736 مقاله بوده و اين رشدي هجده برابري را نشان مي دهد.
به نوشته نشريه نيوساينتيست، رشد علمي در ايران يازده برابر نرخ متوسط جهاني و سريع تر از هر كشور ديگري است. به نوشته اين نشريه، بررسي شمار مقالات و مطالب علمي نشان مي دهد كه ايران از همه كشورهاي ديگر در اين زمينه جلوتر است.
مناسب سازي خيابان سهروردي براي معلولان
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه 7 از مناسب سازي پياده روهاي خيابان سهروردي براي عبور و مرور معلولان خبر داد.
مهدي فقيري گفت: در خيابان شهيد مدني نيز همين طرح ها در قالب بهسازي پياده روها در حال انجام است.
وي با اشاره به ديگر طرح هاي اجرا شده در اين منطقه افزود: نصب پوشش براي پل عابر پياده در ايستگاه فرودگاه، از ديگر فعاليت هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك بوده است.
مسير دوچرخه سواري در خيابان دماوند
در بخشي از محدوده خيابان دماوند مسير دوچرخه سواري ايجاد شده است.
به گفته كوروش پورمرتضوي مشاور شهردار منطقه 8، قرار است خانه هاي دوچرخه نيز در اين خيابان راه اندازي شود.
وي افزود: در حال حاضر 1500 دستگاه دوچرخه از طريق اين خانه ها در اختيار شهروندان قرار گرفته است. مرتضوي اظهار داشت: شهروندان مي توانند با ارائه كپي شناسنامه، كارت ملي و يك قطعه عكس كارت هوشمند استفاده از دوچرخه دريافت كنند.
مديركل دفتر گسترش وزارت علوم:
بزودي دو رشته حقوق و اقتصاد نفت و گاز
در دانشگاه ها ايجاد مي شود
مديركل دفتر گسترش وزارت علوم از تاسيس دو رشته تحصيلي تحت عناوين «حقوق نفت و گاز» و «اقتصاد نفت و گاز» به محض تدوين متون درسي آن ها خبر داد.
سيدابوالفضل حسني مديركل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با فارس در خصوص فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان مبني بر تاسيس رشته هاي تحصيلي «حقوق نفت و گاز» و «اقتصاد نفت وگاز» گفت: حقوق نفت و گاز و حقوق انرژي از اولويت هاي كشورمان است و انشاءالله پس از تعطيلات عيد نوروز در خصوص ايجاد اين دو رشته تحصيلي وقت كارشناسي مناسبي را خواهيم گذاشت.
وي افزود: مطمئنا پس از اقدامات كارشناسي براي ايجاد اين دو رشته تحصيلي در دانشگاه ها، نسبت به تدوين سرفصل ها و متون درسي اين دو رشته تحصيلي اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.
حسني خاطرنشان كرد: به محض اينكه متون درسي اين دو رشته تحصيلي تدوين شود نسبت به گسترش اين دو رشته تحصيلي در دانشگاه ها اقدام مي كنيم.
مشاركت دارالمومنين در بازسازي عتبات
شهردار منطقه 14 از مشاركت اين منطقه در بازسازي عتبات عاليات خبر داد.
علي محمدنژاد گفت: شهرداري منطقه با همكاري ائمه جماعات مساجد، دبيران شوراياري آماده جمع آوري كمك هاي نقدي شهروندان است.
وي افزود: شهروندان مي توانند با هماهنگي نواحي ششگانه حوزه معاونت اجتماعي و ستاد مستقر در منطقه 14 از طريق شماره حساب 1212 بانك شهر شعبه پارك شهر به نام ستاد معين بازسازي عتبات عاليات كمك هاي نقدي خود را واريز كنند.به گفته وي بازسازي حرم عسكريين(س) در سامرا توسط ستاد معين شهرداري تهران در حال انجام است.
اجراي طرح هبه در شرق تهران
همزمان با اجراي طرح استقبال از بهار، طرح هبه در شرق تهران آغاز شد.
عفار رضواني معاون فرهنگي و اجتماعي منطقه 8 گفت: با همكاري مركز جامع رفاه و خدمات اجتماعي منطقه وسايل بلاستفاده شهروندان از در منزل آنان جمع آوري و پس از تعمير و بازسازي به خانواده هاي كم بضاعت اهدا مي شود.
وي همچنين از اجراي طرح گردشگري ويژه ايتام خبر داد و گفت: اين مراسم در تمام محلات سطح منطقه اجرا مي شود.
باشگاه چاقي در منطقه 9
شهردار منطقه 9 از راه اندازي نخستين باشگاه چاقي دراين منطقه خبر داد.
عليرضا جعفري گفت: در اين مجموعه ابتدا آزمايش هاي پزشكي انجام مي شود و سپس متناسب با سن، جنس و ساير مشخصات فيزيولوژيكي برنامه غذايي و ورزشي ارائه مي گردد.
به گفته وي خدمات اين مركز با نرخ بسيار پايين است و در صورتي كه شهروندي توانايي مالي نداشته باشد، رايگان خواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14