(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 فروردین 1390- شماره 19899

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تحولات منطقه رازگشايي چند ابهام (يادداشت روز)
پيگيري وضعيت سي دي «ظهور » در دستور كار مدعي العموم
راز (گفت و شنود)
آيت الله مهدوي كني: جامعه روحانيت مبارز پيگير تشكيل كميته مشترك اصولگرايان است
كيهان و خوانندگان
دو راهي حضور در انتخابات يا همراهي با سران فتنه (خبر ويژه)
ائتلاف منحله ها در مرز انحلال دوباره (خبر ويژه)
الم شنگه تازه در شوراي هماهنگي نقابداران (خبر ويژه)
خوش به حال باغباني كه شغال از او قهر كند! (خبر ويژه)
برو! نترس! هواتو دارم! (خبر ويژه)



تحولات منطقه رازگشايي چند ابهام (يادداشت روز)

آيا تفاوت مبنايي وجود دارد كه انقلاب در مصر و تونس به نقطه «تغيير» رسيد ولي در ليبي، يمن و بحرين هنوز نرسيده است؟ آيا «سركوب»، روند انقلاب را تحت تاثير جدي قرار داده است؟ آيا غرب بعد از تجربه تونس و مصر، راه سوار شدن بر اوضاع و مهار آن را پيدا كرده است؟ آيا «جغرافيا» در تونس، مصر، ليبي، يمن و بحرين عامل اصلي در اين «تفاوت ها» است؟ آيا انقلاب-ولو فعلا- در همين نقطه متوقف شده است؟ چه چشم اندازي فراروي تحولات كنوني قرار دارد، مثبت است يا منفي؟
اين سؤالات مهمترين سؤالاتي است كه در تحليل تحولات منطقه فرا روي ما قرار دارند و سبب تحليل هاي متفاوت پيرامون وضعيت جاري شده و طبعا پاسخ به آنها مي تواند از بسياري ابهامات «راز زدايي» كند.
بعضي براي تحليل اين تفاوت ها به سراغ جغرافياي اين انقلابها رفته اند و خواسته اند بگويند تاكتيك ها و آثار ناشي از تفاوت هاي آن به نتايج متفاوت منجر شده است. براساس اين نگرش مردم تونس و مصر- بطور نسبي- به پيروزي رسيدند چون انقلابيون از يك سو نقطه ثقل تمركز اعتراضات خود را «پايتخت» قرار دادند و از سوي ديگر در پايتخت نقطه اي اساسي- خيابان مركزي بورقيبه در تونس و ميدان مركزي التحرير در مصر- را در اختيار گرفتند و اين طبيعي بود كه سقوط خيابان بورقيبه به مثابه سقوط رژيم بن علي و سقوط ميدان التحرير به مثابه سقوط رژيم مبارك باشد در حاليكه انقلابيون در ليبي به جاي تمركز روي پايتخت تظاهرات خود را متوجه شهرهاي ديگركردند و اگرچه توانستند بخش اعظم ليبي را آزاد نمايند ولي چون «طرابلس» در اختيار قذافي بود، رژيم توانست بماند و انقلابيون را عقب بزند كما اينكه در مورد يمن هم انقلابيون در روزهاي آغازين از شهرهاي پيراموني پايتخت شروع كردند و يك هفته بعد دامنه انقلاب را به پايتخت كشاندند ولي در اين فاصله علي عبدالله صالح خود را آماده مواجهه با اين شرايط كرده بود. اگر اين تحليل را بپذيريم بايد بگوييم رژيم هاي ديكتاتوري فقط در شرايط «غافلگيري» سقوط مي كنند و حال آنكه سرنگوني رژيم پهلوي بطلان چنين تحليلي را آشكار مي كند. انقلاب ايران ابتدا از شهرهاي پيراموني نظير قم، تبريز، جهرم، يزد و... شروع شد و ماهها طول كشيد تا دامنه آن به پايتخت برسد و در پايتخت هم ميدان خاصي كانون حضور و تجمع مردم نبود. البته ما با اين پاسخ نمي خواهيم بگوييم تاكتيك ها و نقاط خاص هيچ تاثيري در روند پيروزي يا شكست يك قيام يا انقلاب ندارند بلكه سخن در تاثير بلامعارض آن است.
بعضي هم گفته اند «سركوب» جواب داده و به عامل اصلي ضعيف شدن شعله انقلاب ها در كشورهاي ليبي، يمن و بحرين تبديل شده است. براساس اين نگرش، مردم در تونس و مصر توانستند رژيم هاي حاكم را به زودي به «تمكين» وادار نمايند چون رژيم هاي بن علي و مبارك در مورد استفاده گسترده از قدرت نظامي ترديد داشتند. در تونس ارتش و دستگاه امنيتي بعد از چند روز مقاومت از صحنه تحولات كنار رفتند و در مصر نيز ارتش از ابتدا معتقد بود اهرم نظامي كار را بدتر مي كند اين در حالي است كه رژيم هاي قذافي و عبدالله صالح از ابتدا درباره استفاده از اهرم نظامي مصمم بودند و از آن استفاده كردند. در بحرين نيز اگرچه تا دو هفته پس از آغاز قيام ترديدهايي درباره بكارگيري نيروي نظامي وجود داشت ولي به زودي «آل خليفه» مماشات و ترديد را كنار گذاشته و به شديدترين وجه از اهرم نظامي استفاده كردند. براساس اين نگرش انقلاب هاي مردمي در اين منطقه و مناطق مشابه، زماني به پيروزي مي رسند كه از اهرم نظامي عليه آنان استفاده نشود و يا استفاده از آن با محدوديت هاي زياد مواجه باشد. اگر اين نظريه را بپذيريم بايد بگوييم براي مدتها وقوع تحولات مهمي از قبيل آنچه در 3-2 ماه اخير اتفاق افتاد، متوقف شده است. اين نظريه درست نيست چرا كه اولا هنوز زود است كه بگوييم استفاده از «مشت آهنين» مردم ليبي، يمن و بحرين را به خانه مي كشاند و ثانيا عليرغم استفاده گسترده از اهرم نظامي هنوز مردم اين سه كشور در صحنه حضور دارند و هر روز زمزمه تغيير حكومت در اين كشورها به گوش مي رسد. البته در عين حال نمي توان كتمان كرد كه مردم- بخصوص در ليبي و بحرين- در مواجهه با مشت آهنين دچار مشكلات و محدوديت هاي زيادي شده اند و از آزادي عمل آنها كاسته شده است. همه مي دانيم كه نيروهاي مدني در «اعتراضات مسالمت آميز» ظرفيت بيشتري براي مقابله با نظام حاكم دارند.
بعضي هم گفته اند غرب بعد از تحولات تونس و يمن، راه كنترل امواج انقلاب هاي مردمي را پيدا كرده است و لذا اگرچه غرب در مواجهه با انقلاب تونس و مصر، دچار سردرگمي و انفعال گرديد ولي توانست راه سلطه بر انقلاب هاي سه كشور ديگر را پيدا كند. براساس اين نگرش انقلاب در ليبي، يمن و بحرين پيش نمي رود چون غرب در مقابل آن ايستاده است و در نتيجه تا زماني كه غرب نخواهد رژيم ديگري در اين منطقه فرو نمي پاشد! البته ممكن است غرب خود به قذافي و عبدالله صالح بگويد كه كشورشان را ترك كنند و پس از آن به دسته اي از مخالفان اجازه دهند جايگزين اين رژيم ها بشوند. استناد اين نظريه عمدتا به تحركات ديپلماتيك و نظامي غرب در ليبي است. اين در حالي است كه غرب در ليبي و يمن اگرچه رژيم هاي كشورهاي فوق را در كنار خود دارند ولي در ظرف اجتماعي و مردمي اين كشورها از توانايي هاي خاصي برخوردار نيستند. آمريكايي ها سال هاست كه ارتباط فعالي با بدنه اجتماعي ليبي و يمن نداشته اند هر چند ترديدي در اين نيست كه در اين سال ها دستگاه هاي جاسوسي و اطلاعاتي غرب قطعاً عناصري از نخبگان را به خود متصل كرده اند ولي از آنجا كه جنس غرب و عواملشان با جنس مردم و انقلاب آنان تفاوت دارد، نمي توان پذيرفت كه غرب توانسته جريان فعالي را به نفع خود وارد صحنه كرده و از طريق آنان اميد پيروزي را از توده ها ستانده و مردم را به خانه هايشان برگردانده است. برخورد سخت غرب با پديده ليبي و برخورد سخت آل سعود و آل خليفه با مردم بحرين نشان مي دهد كه غرب در حوزه قدرت نرم، كشورهاي ياد شده را دور از دسترس خود ارزيابي مي نمايد. در اين ميان گفتني است كه متأسفانه بعضي هم با اين «گمانه» كه اين انقلاب ها از اساس به وجود آمدند تا تداوم حيات رژيم صهيونيستي را ممكن گردانند - چرا كه اسرائيل همواره ثبات خود را در بي ثبات كردن ديگران ديده است- نسبت به آينده اين انقلاب ها خوشبين نيستند ولي براي اثبات نظر خود حتي يك سند يا دليل قابل قبول هم ارائه نمي كنند!
بعضي هم معتقدند به هر ترتيب و به هر دليل انقلاب هاي اخير با مانع جدي مواجه گرديده و جز «خاموشي» سرنوشتي ندارند بنابراين منافع ملي كشور و نظام اقتضا مي كند كه ظرفيت سياسي و ديپلماتيك خود را براي «عادي سازي» شرايط وارد ميدان نمائيم. البته اگر به سابقه مراجعه كنيم اينها نه در دوره حضرت امام و نه در دوره كنوني هيچگاه خيزش هاي اسلامي را با ترازوي منافع ملي منطبق و همخوان نديده و از آن حمايت نكرده اند و پاره اي هم بدون آنكه جرأت علني كردن موضع خود را داشته باشند، حفظ رژيم هاي آمريكايي و كار با اين رژيم ها را «مطلوب» ارزيابي مي كنند. اينها البته قادر نيستند از دهها سال پيگيري اين سياست به «دستاورد»ي اشاره كنند و يا حتي نمي توانند ثابت كنند كه سكوت ما در مقابل عملكرد ضد مردمي رژيم هاي وابسته، از دامنه خشم آمريكا و رژيم هايي مثل آل سعود عليه ايران كاسته است. كينه عميق آنان نسبت به انقلاب اسلامي، امام و... حتي در دوره رياست صاحب نظريه «گفت وگوي تمدن ها» بر ايران موج مي زد.
درمورد روند تحولات در حوزه عربي- اسلامي گفتني هاي ديگري هم وجود دارد:
1- ترديدي در اين نيست كه كشورها با يكديگر تفاوت هايي داشته و تاكتيك هاي متفاوت هم در پيدايي و روند يك پديده اثر خاص خود را دارند ولي نبايد ترديد كرد كه انقلاب ها - كه عده اي از اذعان به آن اجتناب مي نمايند- حتي در تونس و مصر به سرانجام نرسيده و تازه آغاز شده اند. در مصر رفتن رژيم حسني مبارك، طليعه انقلابي است كه روي خواهد داد و به احتمال زياد مدت زماني لازم است تا انقلاب مصر و تونس به پيروزي برسد. اين انقلاب ها در اين فاصله زماني بالغ خواهند شد و اين كشورها را به كشورهاي ديگري با هويت اسلامي تبديل مي كند. اين مسئله در مورد بحرين و يمن هم صدق مي كند. مردم بحرين در اين مرحله توانستند همگاني بودن خواست خود مبني بر تغيير رژيم آل خليفه را به اثبات رسانده و عدم مشروعيت آن راثبت كنند. رژيم آل سعود و دنباله آن در بحرين با مشت آهنين وارد شدند و مانعي بر سر راه پيروزي به وجود آوردند اما مگر مردم بحرين قادر نيستند به مشت آهنين مجهز شوند؟ مگر شيعيان در لبنان و يمن بعد از مواجهه با مشت آهنين دشمن خود به آن مجهز نشده و معادله را به ضرر دشمن جنايتكار تغيير ندادند؟ پس چه جاي آن است كه خيال كنيم قيام بحرين و... به پايان راه رسيده است.
2- غرب تلاش زيادي براي شناختن اين انقلابات، علل پيدايي آنها و يافتن راهي براي سيطره بر آنها انجام مي دهد. نگاهي به حجم عظيم سفرهاي ديپلمات هاي غربي به منطقه و محور بودن تحولات اين منطقه در سرمقاله ها و گزارش هاي اصلي روزنامه هاي معتبر آمريكا و اروپا به خوبي از تمركز غرب بر روي اين تحولات خبر مي دهند ولي دليل روشني براي اينكه ثابت كند حجم عظيم اين تلاش ها در نهايت بر «اراده مردم براي تغيير» غلبه مي كند وجود ندارد كما اينكه با استناد به تجربه تلاش غرب براي حفظ رژيم پهلوي در ايران، رژيم نميري در سودان و... اين تلاش ها قاعدتاً قرين موفقيت نخواهند بود. كما اينكه وعده الهي مبني بر غلبه مستضعفين بر مستكبرين هم اين را نشان مي دهد و مي دانيم كه «ولن يخلف الله وعده» (حج آيه 22) اگر در ليبي، انقلابيون با مشكل مواجه هستند از اين روست كه از ابتدا دست به اسلحه برده و مبارزه سياسي را به مبارزه اي نظامي تبديل كردند و مواجهه نظامي -در كوتاه مدت- به نفع قذافي تمام شد و حضور نظامي ناتو را نيز در پي داشت و اين در حالي بود كه ورود ناتو اوضاع را نظامي تر كرد و همه مي دانند كه وقتي نظامي گري حرف اول را بزند رژيم قذافي در مقايسه با انقلابيون از امكانات بيشتري برخوردار خواهد بود.
3- تحولات بحرين وضعيت معكوس ليبي را به نمايش گذاشت در اينجا مبارزه مردم مسالمت آميز بود، قاعده حضور در ميدان اصلي پايتخت هم رعايت شد ولي رژيم به اهرم نظامي متوسل شد در حالي كه اين اهرم فقدان مشروعيت آل خليفه را مضاعف كرد و راه را بر انواعي از اقدامات ضد حكومتي به روي مردم بحرين گشود. در نهايت ممكن است رفتن آل خليفه چند ماه ديگر به درازا بكشد ولي ترديدي نيست كه مردم طي هفته هاي آينده رفتن قذافي و صالح را مشاهده خواهند كرد و اين تازه طليعه صبح است.
سعدالله زارعي

 



محسني اژه اي خبر داد
پيگيري وضعيت سي دي «ظهور » در دستور كار مدعي العموم

سخنگوي دستگاه قضايي در اولين نشست خبري خود در سال جديد از پيگيري وضعيت مستند «ظهور بسيار نزديك است» از سوي مدعي العموم خبر داد و تاكيد كرد كه اگر مصداق تشويش اذهان عمومي باشد برخورد قضايي خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اقدام دستگاه قضايي در برخورد با عوامل ساخت مستند «ظهور بسيار نزديك است» تصريح كرد: ما يك بحث ظهور صاحب الامر را داريم كه مسلم است و يك وظيفه همگاني است كه همه در انتظار فرج باشيم و زمينه را براي ظهور صاحب الامر فراهم كنيم.
وي افزود: بحث ديگر علائم زمان ظهور صاحب الامر است كه در برخي از سندها ذكر شده كه بسياري از آنها نيز ضعيف و قابل اعتنا نيست و البته برخي موارد نيز درست است كه اين مسايل بايد در مراكز خود و در ميان اهل فن بررسي شود.
محسني اژه اي اضافه كرد: يك بحث ديگر تطبيق اين علائم با افراد خاص و همچنين تعيين وقت ظهور است. طبق اسناد هركس براي ظهور صاحب الامر تعيين وقت كند كذاب است و اين كار عمل صحيحي نيست.
وي گفت: همچنين تطبيق اين علائم ظهور با افراد كار هركسي نيست و بسياري از افراد هستند كه تطبيق مي كنند و خلاف هم از آب در مي آيد. چرا انسان با احتمالات ضعيف بايد مطلبي را به كسي تطبيق دهد و ذهن افراد جامعه و جوانان را بدبين كند.
دادستان كل كشور ادامه داد: همچنين در اين فيلم نسبت هايي به افرادي دادند كه اين افراد مانند آقاي حائري و آقاي ري شهري تكذيب كردند.
محسني اژه اي گفت: نسبت دادن يك مطلب اگر دروغ باشد نشر اكاذيب است و اگر برخي مسايل صحيح نباشد موجب تشويش اذهان عمومي مي شود.
وي با بيان اينكه تاكنون در اين مورد شاكي خصوصي وجود نداشته است، گفت: البته مدعي العموم اين مسئله را در حال بررسي دارد و اگر مصاديق تشويش اذهان عمومي و نشر اكاذيب احساس شود مدعي العموم مي تواند اقدام كند.
همچنين سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سوالي مبني بر عملكرد دستگاه قضايي در برخورد با جريان هايي كه قصد دارند به برخي اعياد مانند عيد نوروز تقدس دهند، گفت: اگر مسايلي كه ثابت نيست و از نظر اسلامي ثابت نشده از خود به نام اسلام ارزش دهيم صحيح نيست.
محسني اژه اي افزود: اينكه چه كساني دنبال اين مسئله هستند بايد سيستم اطلاعاتي دنبال كند.
اولويت هاي قوه قضاييه
در سال 90
محسني اژه اي با تاكيد بر اين كه برنامه هايي كه در اولويت كاري دستگاه قضايي قرار گرفته تا پايان سال از بنده مطالبه كنيد گفت: در سال گذشته يكي از برنامه هاي قوه قضاييه مبارزه جدي با كساني بود كه امنيت مردم را به مخاطره مي اندازند و اخلالگران و مفسدان اقتصادي در اولويت اين برخورد بودند كه كماكان اين مبارزه به صورت جدي دنبال مي شود و ستادي هم در اين رابطه تشكيل شده است.
وي ادامه داد: بررسي و مقابله با شرارت و جرايم سازمان يافته، فساد اقتصادي، تعرض به اموال عمومي در دستور كار و اولويت است.
سخنگوي قوه قضاييه اضافه كرد: مورد ديگري كه سال قبل انجام شد و آن را دنبال مي كنيم بحث نظارت در داخل قوه قضاييه است در حقيقت ديوان عالي كشور طبق قانون اساسي بر تمام محاكم نظارت مي كند كه در واقع نيرو و معاونت آن تصويب شده و اميدواريم امسال به صورت جدي ديوان عالي كشور بر محاكم تا جايي كه ممكن است نظارت داشته باشد.
وي ادامه داد: همچنين براي دادستاني هاي كل كشور ساختاري نوشته شده و بخشي از آن به تصويب رسيده است. در حقيقت در سال گذشته 10 استان بازرسي شده و در يكي دو مورد از آن استان ها بخشنامه نوشته و نتايج خوبي داشته است كه در چند بخش تهران نيز صورت خواهد گرفت؛ امسال 21 استان باقيمانده را بازرسي خواهيم كرد تا نقاط ضعف و قدرت آن را آسيب شناسي كنيم.
سخنگوي قوه قضاييه گفت: سال گذشته پيش بيني شده كه پيشگيري از وقوع جرم را كه يكي از وظايف قوه قضاييه است را توسعه دهيم؛ شايد يكي از حوزه هاي فعال ماه هاي اخير معاونت در پيشگيري وقوع جرم بود كه با پژوهش ها و جلسات استاني در چند استان و تهران صورت گرفته و دستورالعمل خوبي تدوين و امسال آماده بهره برداري است.
محسني اژه اي افزود: سال 90 يك جهشي در خصوص پيشگيري از وقوع جرم خواهيم داشت تا تعداد پرونده ها كاهش يابد.
وي با اشاره به زندان زدايي كه يك بخش آن به معاونت پيشگيري باز مي گردد، افزود: يكي از مسائلي كه در دستور كار قرار گرفته است تسهيل به امور مراجعان به قوه قضائيه و سازمان تابعه آن است كه اميدواريم امسال عملياتي شود؛ در حقيقت مردم با اين امر مي توانند با سهولت و وقت تلف نشدن درخواست خود را ارائه داده و نتيجه بگيرند.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: قدمي كه مقدمات آن سال قبل انجام شده و تير امسال نيز شروع خواهد شد تفكيك زندانيان موادمخدر تا جايي كه مقدور است از زندانيان فاقد مصرف موادمخدر است؛ در حقيقت تفكيك شدن اين زندانيان به صورت كامل انجام نشده گرچه پيش بيني شده بود كه اردوگاههايي را براي انتقال معتادان موادمخدر از غير آن تاسيس كنند ولي اين امر صورت نگرفته و امسال اقداماتي در حال انجام است تا تلاش شود تعدادي از زندانيان در اين زمينه از ديگر زندانيان جدا شوند.
وي ادامه داد: در سال هاي قبل مرخصي و عفو زنداني و از اين دست اقداماتي است كه صورت گرفته است. سال قبل اصلاحاتي در آيين نامه زندان صورت گرفت تا عفو و مرخصي ها محدود شود؛ وقتي زنداني با خانواده نتواند ارتباط داشته باشد قطعا مشكلاتي پيش خواهد آمد كه امسال در اين زمينه تصميماتي گرفته شده كه افرادي را كه مرخصي براي تربيت و بازگشت آنها به جامعه موثر است به آنها مرخصي داده و هدفمند شود.
سخنگوي قوه قضائيه افزود: براساس آمار سازمان ثبت بيش از 30 ميليون خدمت به مردم داده شده كه يكي از اين مسائل سازمان ثبت است چرا كه افراد زيادي براي ثبت طلاق و ازدواج در موسسه ها ترددهاي مختلفي دارند كه هم براي مردم و هم براي سازمان زحمت است و كار مردم را به تعويق مي اندازد. در حقيقت سازمان ثبت اقداماتي انجام داده كه اين كارها در سال 90 شتاب خواهد يافت.
وي در خصوص ايجاد سامانه الكترونيكي نيز گفت: در حدود 7 هزار سامانه ايجاد كرده اند تا وقت مردم كم گرفته شود و تردد كمتر شود.
سخنگوي قوه قضائيه ادامه داد: دولت از سازمان ثبت به صورت مكتوب تقدير كرده و گفته است كه چندين ميليون تردد به دليل ايجاد سامانه الكترونيكي كمتر شده است.
محسني اژه اي افزود: امسال پورتال مركزي ايجاد شده كه هم ارائه خدمات الكترونيكي داشته باشند و هم براي سازمان ثبت مفيد است.
سخنگوي قوه قضائيه ادامه داد: مردم براي ثبت شركت ها مشكلاتي داشتند كه در اين زمينه اقداماتي انجام شد كه اين اقدام فاصله زماني را كمتر كرده و به صورت كامل همه كشور را پوشش خواهد داد. اين امر در جهت تسهيل كار مردم است.
وي در مورد عملكرد ديوان عدالت اداري نيز توضيح داد: ديوان عدالت سال گذشته بيش از 9 هزار و 440 پرونده وارده داشته كه نزديك 9 هزار پرونده را مختومه كرده است. همچنين 50 جلسه هيئت عمومي برگزار كرده و دو هزار و 223 مورد پرونده اعمال ماده 18 داشته كه نشانه اميدواري مردم نسبت به خواسته هايشان است.
پيگيري پرونده
250 مفسد اقتصادي
سخنگوي قوه قضاييه در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سؤالي درباره پيگيري هاي دستگاه قضايي در زمينه ليست 250 مفسد اقتصادي كه رئيس جمهور در نشست خبري خود به آن اشاره كرده بود، گفت: توقع همه اين است كه با كساني كه مخل به نظام اقتصادي كشور هستند و به بيت المال دست اندازي دارند و با زد و بند و رانت و ارتباط با افرادي در دستگاه هاي حكومتي، منافعي بيش از آنچه حق شان است كسب مي كنند برخورد شود.
وي ادامه داد: قوه قضاييه در اين خصوص مصمم است كه اين كار را انجام دهد. ما هم از دولت كه اين ليست را ارائه كرده و هم از مردم چنانچه اطلاعات درستي در اين زمينه ارائه دهند استقبال مي كنيم و آنها را بررسي مي كنيم.
محسني اژه اي با بيان اين كه ليست رئيس جمهور را به طور اجمالي بررسي كرده است، گفت: اين ليست به مجموعه دادگستري تحويل داده شد زيرا مربوط به استان هاي مختلف است.
وي گفت: اين ليست شامل سه چهار دسته است. اول مواردي است كه در حال رسيدگي است و پرونده آنها از ماه ها قبل و بعضا يكي دو سال قبل براساس گزارشاتي از سازمان بازرسي و وزارت اطلاعات و مدعي العموم تشكيل شده بود و پرونده آنها در حال رسيدگي است.
دادستان كل كشور افزود: برخي موارد سال هاي قبل رسيدگي شده و حكم آنها نيز داده شده است، برخي موارد ديگر در راستاي معوقات بانكهاست كه قدم اول را در اين زمينه بايد خود بانك ها بردارند. در اين ليست برخي موارد اعلام شده بود كه برخي از آنها پرونده جاري داشتند.
وي ادامه داد: مواردي از اين ها وجود داشت كه از ناحيه دولت، وزير وقت يا مسئول ذيربط در زمان خودش واگذار شده و به يك فرد حقيقي و حقوقي داده شده است و بعد از طريق مرجعي يا خود دولت اعلام شده كه اين بي جا داده شده است كه بخشي از اين موارد سال هاي قبل مطرح شده و درباره برخي از آنها تصميم گيري شده و برخي در حال اجراست.
وي خاطرنشان كرد: همين امروز هم ممكن است موردي تحت عنوان توليدي، تجاري و اقتصادي واگذار و فروخته شود كه گزارش مي رسد اين خلاف مقررات واگذار شده، اين بعد اختلافي است و بايد رسيدگي شود كه خلاف مقررات بوده يا نه.
سخنگوي قوه قضاييه در ادامه اظهار كرد: اين ليست تحويل رئيس قوه قضاييه شده و ايشان دستور دادند ليست بررسي شود و مشخص شود چه كساني پرونده دارند و چه كساني ندارند و براي آنها كه ندارند پرونده تشكيل شود. همچنين مستندات ليست هم خواسته شود.
تدابير دستگاه قضا
براي سال جهاد اقتصادي
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه با توجه به نامگذاري سال 90 از سوي مقام معظم رهبري به نام سال جهاد اقتصادي قوه قضاييه در اين راستا چه اقداماتي را انجام داده و موضوع امنيت سرمايه گذاري كه حفظ آن به عهده دستگاه قضايي به چه مرحله اي رسيده است، گفت: همان طور كه مقام معظم رهبري امسال را سال جهاد اقتصادي معرفي كردند بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اولا بايد جهاد اقتصادي را براي خودمان تبيين كنيم و سپس ببينيم هر دستگاهي وظيفه اش در قبال موفقيت در اين سال چيست.
وي ادامه داد: در اولين جلسه مسئولان عالي قضايي كشور با دستور رياست قوه قضاييه كارگروهي انتخاب شده اند تا برخي از وظايف قوه قضاييه را در قبال موفقيت در سال جهاد اقتصادي تبيين كند و قرار شد اين كارگروه مطالعات خود را انجام دهد و از كارشناسان نيز استفاده كند تا مشخص شود چه اقداماتي بايد انجام داد.
وي افزود: البته اين وظيفه تنها محدود به قوه قضاييه نيست و وظيفه همه دستگاهها و به خصوص مردم عزيز ما است و بايد تلاش كنيم تا در جهت موفقيت در اين سال قدم برداريم.
وي ادامه داد: امنيت اقتصادي دو بال دارد كه اولين آن فراهم شدن بستر مورد نياز براي انجام فعاليت سالم اقتصادي است و بايد تلاش كنيم كه موانع را از سر راه برداريم و با كساني كه در مسير سرمايه گذاري سالم سنگ مي اندازند برخورد كنيم اما بال دوم برخورد قضايي مناسب با اخلال كنندگان در مسائل اقتصادي است زيرا اين افراد باعث مي شوند آحاد جامعه نسبت به كار اقتصادي نااميد شوند و فكر كنند كه هستند كساني كه با زد وبند بازي به اموال هنگفتي دست بيابند و به شما اين اميد را مي دهم كه دستگاه قضايي مصمم است تا در جهت موفقيت هر دو بال اين موضوع قدم بردارد.
وضعيت پرونده هومن پروين
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر سرنوشت پرونده يك قاچاقچي سوخت به نام هومن پروين كه در استان بوشهر فعاليت مي كرده گفت: هومن پروين براساس حكم قطعي شده از سوي ديوان عالي كشور به 16 ميليارد ريال جزاي نقدي و يك سال حبس محكوم شده است.
وي ادامه داد: اين فرد تا زمان قطعي شدن حكم با قيد ضمانت آزاد بود اما به محض قطعي شدن حكم، حكم وي ابلاغ شده و از او خواسته شده تا خود را معرفي كند. همچنين به نيروي انتظامي اجازه داده شده كه در صورت نياز اين فرد را جلب كند.
رسانه ها كمك كنند
محسني اژه اي در پاسخ به سؤال كيهان مبني بر اينكه آيا دستگاه قضايي درباره اطلاع رساني نسبت به موضوعاتي كه چالش برانگيز بوده و مورد توجه افكار عمومي است بخصوص درباره پرونده هاي مفاسد اقتصادي برنامه اي دارد يا اينكه تنها به اطلاع رساني در نشست هاي خبري سخنگو بسنده مي كند گفت: ما قصد نداريم اطلاع رساني را محدود كنيم اما خود رسانه ها بايد به دستگاه قضايي كمك كنند تا چنين اخباري منتشر نشود.

 



راز (گفت و شنود)

گفت: حلقه ماسوني لندن- مهاجراني و كديور و سروش و گنجي و بازرگان- كه به عنوان اتاق فكر خارج از كشور فتنه راه اندازي شده بود از يك سايت وابسته به بهايي ها به شدت گلايه كرده اند.
گفتم: چرا؟! اين جماعت كه آشكارا با بهايي ها ائتلاف دارند.
گفت: گلايه كرده اند كه چرا باعث شده اند ماجراي سفرهاي كديور به اسرائيل لو برود.
گفتم: مگر ارتباط اين حلقه با اسرائيل چيز پنهاني است كه از لو رفتن آن ابراز نگراني كرده اند.
گفت: چه عرض كنم؟! مي گويند از لو رفتن اين سفرها جمهوري اسلامي استفاده تبليغاتي مي كند.
گفتم: يارو با عصبانيت به رفيقش گفت؛ باز هم جلوي جمع به من گفتي احمق خل و چل؟! و دوستش عذرخواهي كرد و گفت؛ ببخشيد يادم رفته بود كه بايد اين راز بين خودمان باقي بماند!

 



آيت الله مهدوي كني: جامعه روحانيت مبارز پيگير تشكيل كميته مشترك اصولگرايان است

دبير كل جامعه روحانيت مبارز گفت كه اين تشكل پيگيري تشكيل كميته مشترك اصولگرايان در انتخابات پيش روي مجلس است.
آيت الله محمدرضا مهدوي كني در پاسخ به پرسشي درباره اهداف نشست هاي اخير جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم و اصول اعلام شده آنها و رابطه آن با انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: اين اصول مربوط به امور كلي كشور است و انتخابات هم بخشي از آن است.
وي كه با ايرنا گفت وگو مي كرد، خاطرنشان كرد: ما براي انتخابات مجلس اقدامات عملي را شروع نكرده ايم اما با گروه هاي همفكر و همسو صحبت مي كنيم و اميدواريم به نتايج خوبي برسد.
دبير كل جامعه روحانيت مبارز تصريح كرد: علاقه منديم حداقل مثل دفعه قبل يك كميته مشترك بين همه اصولگرايان تشكيل شود تا در انتخابات پيش روي مجلس بتوانيم با اشتراك نظر كار كنيم.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره ادعاهاي حقوق بشري غرب بويژه آمريكا عليه ايران، اظهار داشت: من براي آنها دو پاسخ دارم، اول اينكه بايد در تفسير حقوق بشر به موارد مشترك و مورد قبول برسيم. وي اين پاسخ خود را «علمي و منطقي» دانست و اظهار داشت: ممكن است در برخي موارد با هم اختلاف نظر داشته باشيم.
رئيس مجلس خبرگان تصريح كرد: پاسخ دوم اين است، واقعا آمريكايي ها كه دم از حقوق بشر مي زنند آيا خودشان عمل مي كنند؟، مسلما عمل نمي كنند پس اينها بهانه اي است براي كوبيدن دولت هاي مخالف، آنها هر جا كه مي خواهند يك دولتي را بكوبند از اين حربه استفاده مي كنند.
آيت الله مهدوي كني خاطرنشان كرد: اينها اگر طرفدار حقوق بشر هستند چرا با عربستان سعودي، ليبي و اسرائيل همكاري كرده و مي كنند، آيا در عربستان و ليبي و رژيم صهيونيستي حقوق بشر رعايت مي شود؟
رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: از همكاري آنها با رژيم صهيونيستي و عربستان معلوم مي شود كه حقوق بشر آنها دروغ است.
وي افزود: اين چه رفتار و منطقي است، هر كس با آنها رفيق باشد، حقوق بشر را رعايت كرده و هر كس رفيق نباشد، حقوق بشر را رعايت نكرده است، اين منطق در هيچ جاي جهان پسنديده نيست.
اخيرا وزارت امور خارجه آمريكا در گزارش سالانه خود جمهوري اسلامي ايران را به نقض حقوق بشر متهم كرد. اين در حالي است كه در گزارش هاي حقوق بشري نهادهاي بين المللي نام آمريكا در صدر فهرست مناقضين حقوق بشر است.
 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ آمريكا و اسرائيل گرگ هاي خونخوار چوپان گله شده اند و عمدا منابع نفتي و زيربنايي و نظامي ليبي را هدف قرار مي دهند و بعد مي گويند اشتباه شده است، جوانان را در ملأ عام سر مي برند و سپس مي گويند اشتباه شده است. آن ها با اين كشتارها مي خواهند كشوري را تحويل انقلابيون بدهند كه در آينده توان مقابله با اسرائيل جنايتكار را نداشته باشد.
ايران پور - همدان
¤ امروز از روزهايي است كه بايد حزب الله بحرين تشكيل شود تا همان طور كه حزب الله لبنان رژيم صهيونيستي را از خاك خود خارج كرد حزب الله بحرين هم رژيم وهابي آل سعود را از كشور خود بيرون كند.
يك شهروند - تهران
¤ در ارتباط با هجمه سفاكان رژيم وهابي و وابسته به استكبار جهاني سعودي علي الخصوص به شيعيان بحريني آيا جايز است با سفر مستحب به حج عمره در تامين هزينه خريد اسلحه و مهمات و اجير مزدوران آفريقايي در به خاك و خون كشيدن مسلمانان ، ما ايراني هاي مسلمان انقلابي شريك باشيم؟
سليمي
¤دشمنان در جنگ نرم با لشكركشي از مرزهاي شرقي و غربي و دريايي وارد نمي شوند - هر چند شايد عمليات ايذايي و محدود هم داشته باشند - بلكه تلاش آنها تسلط بر قلب ها و ذهن و افكار جوانان است كه با شك و ترديد و دودلي و شبهه افكني و تقدس زدايي و شايعه پراكني همراه است. رهبر معظم انقلاب در اواخر دهه 70، بارها در اين مورد هشدار و رهنمود داده اند ولي متوليان امور فرهنگي يا مطلب را نگرفتند يا خود را به خواب زدند و حالا سر از لندن در آورده اند.
سيدمهدي زاهد
¤ بديهي است كه مردم از حذف چهار صفر از پول ملي به خودي خود نگران اندوخته هايشان مي شوند، از مسئولان تقاضا مي كنيم با ارائه توضيحات لازم اين نگراني ها را برطرف كنند.
سليمان بلغار
¤ بجاي حذف چند صفر از واحد پول كشور پيشنهاد مي كنم كه براي هزار تومان يك نام معمول و ملموس كه مختصر و مفيد باشد انتخاب كنند.
ايراني
¤ اطاله دادرسي در دادگاههاي كشور به يك معضل عمومي تبديل شده و خسارت زيادي به وقت و مال مردم وارد مي كند. جا دارد مطبوعات پيرامون اين موضوع و راه حل هاي مربوطه مطلب بنويسند و گزارش تهيه بكنند.
2294---0915
¤ هنوز چند ماهي از هدفمند كردن يارانه ها نمي گذرد كه سيستم نظارتي كشور طبق معمول گذشته ضعف هاي خود را نشان مي دهد به طوري كه اگر سري به نانوايي ها بزنيد متوجه مي شويد كه هم وزن نان ها كم شده هم قدش كوچك شده و هم كيفيتش نسبت به گذشته تنزل پيدا كرده است.
نيري
¤ اي كاش در شهرآورد پرسپوليس و استقلال بعد از سكوت و احترام به قربانيان سونامي ژاپن يك لحظه با يك صلوات هم به شيعيان مظلوم بحرين توجه مي شد.
9857---0912
¤ جاي تاسف است كه صدا و سيما سريال ها و فيلم هايي پخش مي كند كه در همه آن ها يا دعواي زن و شوهري است و يا جنجال ميان پدر و فرزند. در حالي كه قرار بود صدا و سيما دانشگاه باشد و تربيت كننده جامعه نه مخرب جامعه.
پيكر
¤ شهر ميانه يكي از شهرهاي سردسير كشور است و طبعا در محاسبه هزينه گاز مصرفي اين منطقه بايد ملاحظاتي صورت بگيرد. فيش گاز مصرفي ما در زمستان قبل از هدفمند كردن يارانه ها كه حدود 25 هزار تومان بود ولي اكنون اين مبلغ به 600 هزار تومان رسيده است. از آقاي رئيس جمهور مي خواهم كه نسبت به اين موضوع رسيدگي فرمايند.
عبدالله عبدي - ميانه
¤ از مسئولان محترم تقاضا مي كنم كه به داد ما تاكسي سبزداران كه شوراي شهر مجبورمان كرده است بي خود و بي جهت حق شارژ بدهيم برسند. اين مشكل تنها مبتلابه بنده نيست بلكه اكثريت تاكسي داران نسبت به پرداخت اين حق شارژ معترض هستند.
يك راننده تاكسي سبز
¤ هزينه گاز مصرفي دور جديد رقم بسيار بالايي است و اين در حالي است كه كل واحدهاي آپارتماني نسبت به درست مصرف كردن همدل و همداستان بوده اند. اگر قرار باشد در تابستان نيز هزينه آب و برق به جهت استفاده از كولر كه الزام هر خانواده است بدين صورت برآورد شود مديريت مصرف وجاهتي نخواهد داشت و مشكلات مردم مضاعف مي شود.
محمودي
¤ در كشور ما گرفتن گواهينامه رانندگي بسيار سخت ولي عدم رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي آسان است، از دوبله پارك كردن، توقف ممنوع تا ويراژ دادن و سبقت غيرمجاز در جاده ها و... اميدواريم در اين سال جديد عكس اين مشكل اتفاق بيفتد.
اصغري از زابل
¤ چرا تلفن 09620 سامانه هدفمندي يارانه ها يك طرفه شده و بعد از تماس و راهنمايي ارباب رجوع وقتي قرار مي شود به اپراتور وصل شود تماس قطع مي شود.
7407---0912
¤ از وزير محترم آموزش و پرورش درخواست مي شود در هنگام جذب نيروهاي جوان اولويت با نيروهايي باشد كه بيشترين دغدغه آنها حفظ دين و ولايت است و همچنين كساني كه سابقه حق التدريسي دارند.
7969---0911
¤ از مسئولان دانشگاه پيام نور تقاضا مي كنم كه منابع كارشناسي ارشد فراگير را زود به زود و هر سال تغيير ندهند. چرا كه شركت كنندگان بايد به خاطر حضور در يك امتحان كلي هزينه كنند كه با توجه به موقعيت نامطلوب درآمدي شان منصفانه نيست.
خانم جعفري
¤ نيروهاي حق الزحمه اي دستگاهها و سازمانهاي دولتي مانند صداوسيما كه چندين سال است با تلاش فراوان و جديت تمام انجام وظيفه مي كنند انتظار دارند حداقل مانند همكاران رسمي و يك سال استخدام شده بيمه شده و از مزايا و امكانات رفاهي- تفريحي كارمندان بهره مند شوند.
محمود بليغيان از اصفهان
¤ در اثر كوتاهي مسئولين عده اي كه واقعا مستحق كمك دولت هستند از سهام عدالت محروم شده اند. چرا؟
3747---0913
¤ وقتي در قضيه هسته اي افتخار آفريديم و دشمنان را در جلوگيري از حق مسلم ملت ايران ناكام گذاشتيم يا از پزشك خارجي بي نياز شده ايم و... چرا بايد در ورزش فوتبال كشور دست خود را به سوي مربي خارجي دراز بكنيم.
8858---0919 و چند تماس مشابه
¤ خطاب به آقاي احمدي نژاد رياست محترم جمهوري بنويسيد آيا درست است با صدور دستور به ادغام دانشگاه پزشكي ايران تعدادي از افراد بيكار شوند و شغل خود را از دست بدهند ولي برخي آقايان در دولت با حفظ سمت اصلي خود چندين شغل داشته باشند.
3635---0935
¤ اينجانب دستگاهي اختراع كرده ام كه در صورت نصب به خودرو مانع حوادث دلخراشي خواهد شد كه نمونه آن در صفحه 15 تاريخ سه شنبه 15/12/89 حوادث روزنامه كيهان چاپ شده است. حال براي ارائه طرح اختراع دستگاه به خارج نياز به ترجمه وزارت امور خارجه هستم. دارالترجمه آن را ترجمه و مهر و امضا نموده ولي وزارت امور خارجه از تاييد آن امتناع مي ورزد. از معاون محترم رئيس جمهور سركارخانم دكتر سلطان خواه و وزارت امور خارجه درخواست مساعدت دارم.
رستم زاده
¤ از مسئولين صداوسيما عاجزانه درخواست مي شود با يكي از مجريان و عوامل رسانه ملي كه اظهاراتش در موارد مختلف ضدارزش هاي ديني و ملي و همسو با ضدانقلاب مي باشد برخورد نمايند. وي مجري و نويسنده تارنماي فيس بوك و دست اندركار سياه نمايي و تحريم زنجيره اي فيلم اخراجي هاي 3 شده است.
زاهد

 



دو راهي حضور در انتخابات يا همراهي با سران فتنه (خبر ويژه)

اعضاي فراكسيون اقليت مجلس كناره گيري از سران جبهه اصلاحات يا ماندن در كنار آنان را به عنوان مقدمه تدوين برنامه براي انتخابات مجلس نهم بررسي مي كنند.
اين خبر را محمدرضا خباز عضو اقليت مجلس عنوان كرد. همزمان اعلام شده كه جبهه اصلاحات منحل شده و به اعتبار نقش سران آن در فتنه سال 88، جبهه مذكور نمي تواند به فضاي رقابت هاي سياسي و انتخاباتي بازگردد.
خباز در گفت وگو با خبر آن لاين درباره برنامه جريان متبوع خود در انتخابات اسفندماه آتي گفت: از اصلاح طلبان خارج از مجلس خبر ندارم، اما نمايندگان اصلاح طلب درون مجلس قصد دارند يكي دو نشست مهم در اين زمينه داشته باشند. يكي از اين نشست ها، سه شنبه همين هفته (امروز) خواهد بود كه در آن قرار است مجلس با ارزيابي از وضعيت موجود، آرايش هاي سياسي، نگاه هيات نظارت و... را بررسي كند تا بعد از آن، اگر در مجامع عمومي حضور پيدا مي كنند يك حرف منسجم، حساب شده و هماهنگ داشته باشند.
وي درباره اين موضع كه «اصلاح طلبان با رهبران قديم خود نمي توانند وارد عرصه انتخابات شوند» اظهار داشت: يكي از بحث هايي كه در نشست سه شنبه اين هفته خواهيم داشت، همين است.
وي درباره ائتلاف با طيفي از اصولگرايان گفت: ما با اين گروه از نمايندگان كه از حقوق مردم دفاع كرده اند مشكلي نداريم و مي توانيم كار كنيم.
چند ماه پيش محافلي نظير روزنامه «ملت ما» (ارگان محسن رضايي) خواستار ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرايان منتقد شده بودند كه با انتقاد محافل اصولگرايان نسبت به عملكرد جريان غالب اصلاح طلبان در فتنه 88 و انفعال ديگر اعضاي اين جريان در قبال آنها، سناريوي تبليغاتي مذكور مسكوت گذاشته شد.
در همين حال مرتضي سجاديان عضو مركزيت حزب كارگزاران اعلام كرد: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات عملا منحل و از گردونه سياست خارج شده است. با توجه به ساختارشكني هاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در حوادث پس از انتخابات دهم، اين شورا تحت هيچ شرايطي مركز ثقل اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات آتي نخواهد بود.
وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اصلاح طلبان معتدل و قانون مدار براي حضور در انتخابات آتي كشور از چهره هاي قانون مدار و معتقد به نظام و رهبري استفاده خواهند كرد و با تمام قوا از هرگونه ساختار شكني تندروها جلوگيري مي نمايند.
وي تصريح كرد: جبهه اصلاحات براي حضور مجدد در صحنه سياسي كشور بايد با پالايش اساسي، از فعاليت احزاب، گروه ها و چهره هايي كه ديگر رسميتي در كشور ندارند و نقش اپوزيسيون نظام را بازي مي نمايند جلو گيري به عمل آورند.
سجاديان در واكنش به خبرهايي مبني بر اين كه شوراي هماهنگي اصلاحات با يك سلسله تغييرات دور جديد فعاليت خود را آغاز مي نمايند و مديريت اصلاح طلبان را در دست مي گيرد، گفت: با توجه به ساختارشكني ها و حضور احزاب مخالف نظام در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، اين شورا تحت هيچ شرايطي مركز ثقل اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات آتي نخواهد بود و رسما منحل شده است.
خاطرنشان مي شود مركزيت مجمع روحانيون مبارز، حزب مشاركت و سازمان مجاهدين (انقلاب) از نقش آفرينان اصلي فتنه 88 بودند كه پيش از آن مديريت جبهه اصلاحات را نيز در قبضه خود داشتند اما در عمل به واسطه ساختارشكني و همكاري علني با جريان هاي برانداز طرد شدند.
در همين حال برخي گزارش ها حاكي از آن است كه برخي محافل فرصت طلب در صددند با پررنگ كردن برخي انتقادها نسبت به دولت، زمينه را براي ائتلاف طيفي از اصولگرايان منتقد دولت با اصلاح طلبان فعال در فتنه 88 فراهم كنند حال آن كه اصولگرايان حقيقي با وجود طرح انتقادهاي درون خانوادگي خود هرگز وارد زد و بند با فتنه گران نمي شوند.



 



ائتلاف منحله ها در مرز انحلال دوباره (خبر ويژه)

يك گروهك برآمده از انحلال و پيوند چند گروهك سابق، به مرز تعطيلي رسيده است.
گروهك اتحاد جمهوري خواهان 8 سال پيش با كنار آمدن شماري از اعضاي مركزيت گروهك هاي سلطنت طلب، فدائيان خلق، حزب توده و جبهه ملي در آلمان تاسيس شد و اعضاي آن كوشيدند با كتمان سوابق خويش، نقاب دموكراسي و آزاديخواهي به چهره بزنند.
با اين حال «اخبار روز» ارگان اين گروهك در گزارشي يأس آميز نوشت: شوراي هماهنگي اتحاد جمهوري خواهان در آخرين نشست خود اوضاع اتحاد را بحراني ارزيابي كرد. اين ارزيابي پس از آن به عمل آمد كه آقاي فرخ نگهدار در پي اعتراضات گسترده كادرها و فعالين اتحاد به مواضع متخذه از سوي ايشان ناگزير به استعفا از هيئت سياسي و شوراي هماهنگي اتحاد شد و همزمان با آن، شمار قابل توجهي از كادرها و بنيانگذاران اتحاد با انتشار بيانيه اي با اشاره آشكار به مفاد نامه سرگشاده آقاي نگهدار، عنوان كردند كه: «اينك خط سياسي معيني درون اجا[اتحاد جمهوري خواهان] با اعلام بروني در حال شكل گيري است كه ما را در گناه فجايعي كه در ايران رخ مي دهد شريك مي داند. ما جدايي خود را از اين گروه با خواست بازسازي جنبش جمهوريخواهي اعلام مي كنيم.»
اين سايت اينترنتي اضافه كرد: گرچه شوراي هماهنگي اتحاد تصميم به تشكيل كميسيوني به منظور بررسي علل بحران و چگونگي مهار آن گرفت و گرچه تدوين كنندگان بيانيه «براي بازسازي جنبش جمهوري خواهي» وعده سازمانگري رايزني و همكاري به منظور بازسازي را مطرح كردند، اما تاكنون كه بيش از دو ماه از آن تصميمات گذشته، نه آن كميسيون تشكيل شده و نه در جهت تحقق وعده «رايزني» فعاليت خاصي مشاهده شده است و اين همه، اين سؤال نگران كننده را پيش مي كشند كه آيا «اجا» به خط پايان نزديك شده است و اين پروژه را بايد تمام شده تلقي كرد؟

 



الم شنگه تازه در شوراي هماهنگي نقابداران (خبر ويژه)

اظهارات يك عضو گروهك تازه تأسيس موسوم به شوراي هماهنگي راه سبز عليه منتقدان آن به الم شنگه تازه اي در ميان محافل ضد انقلاب تبديل شد.
رجب مزروعي در مقابل انتقاد محافل ضد انقلاب نسبت به پنهان ماندن هويت شورا در يك سو و انحصارطلبي آن از سوي ديگر، معترضان را نادان توصيف كرده و گفته بود جبهه سبز بايد از شورا اطاعت كند.
به دنبال اين اظهارات، آرش برهاني از عناصر فراري و نويسنده سايت روزنت به اعتراض پرداخته و نوشت: سخنان مزروعي سخنگوي شاخه جديدالتأسيس سازمان مجاهدين انقلاب در خارج كشور، خاطره بحث و جدل هاي دوران اصلاحات را بار ديگر در خاطره ها زنده كرد. سخنان آقاي مزروعي معنايي ندارد جز اين كه «اعضاي شوراي هماهنگي منصوب آقاي موسوي هستند و شما بايد به حرف آنها گوش كنيد.» فارغ از لحن كلام آقاي مزروعي كه هيچ شباهتي به سبزها نداشت شما يادتان مي آيد مهدي كروبي يا ميرحسين موسوي جايي منتقدان خود را نادان بنامند و به آن ها توهين كنند؟ يا با منصوب كردن مسأله اي به خود به عنوان رهبران جنبش از نقد فرار كنند؟ بايد گفت استدلال هاي آقاي مزروعي همان هاست كه باعث شكست اصلاح طلبان شد. آن زمان هم دوستان اصلاح طلب، منتقدان را متهم مي كردند كه اولاً زمان مناسب براي نقد را نمي دانند و در ثاني از آن ها مي خواستند به اصلاح طلبان اعتماد كنند و حرفي روي حرف آنها نزنند، زيرا آن ها افراد مورد وثوق آقاي خاتمي هستند. نتيجه چنين استدلالي، وضعي است كه امروز با آن گرفتاريم وصدمه خوردن اصلاحات كه اميدها بدان بسته بوديم.
اكنون نيز آقاي مزروعي، چه درباره جنبش سبز و چه درباره اعضاي آن و چه درباره منتقدان بر همان سياق پيشين گام برمي دارند و گويا قصد ندارند از گذشته پلي براي رسيدن به آينده بسازند. ايشان و دوستان اصلاح طلب شان فراموش نكرده اند كه آنچه بارها توسط دانشجويان، روشنفكران و روزنامه نگاران در نقد اصلاح طلبان گفته و نوشته شد و وقعي نيز به آن نهاده نشد، چند سال بعد صورت واقعيت به خود گرفت. رويگرداني مردم از اصلاح طلبان و كم شدن استقبال جامعه نسبت به آنان و بي عملي ها همه و همه نتايج گريز از نقدها و توجيه اشتباهات بود؛ اتفاقي كه امروز نيز، به گونه اي ديگر در حال رخ دادن است.
وي مي افزايد: نمي دانم چگونه است كه آقاي مزروعي، از ما «نادان»ها مي خواهد به چنين استدلالي گوش فرا دهيم؛ «شوراي هماهنگي راه سبز اميد مشروعيت خود را از رهبران جنبش سبز مي گيرد و كساني كه آقايان موسوي و كروبي را قبول دارند بايد اين تصميم آنها را هم قبول داشته باشند.» معناي اين سخن چيست؟ اساساً كدام نهادي از طرف جنبش سبز اعلام تعطيلي نقد را كرده است؟ اصلا اين نگاه تماميت خواهانه چيست كه مي گويد هركس آقاي موسوي و كروبي را قبول دارد، بايد اين شورا را نيز قبول كند؟
روزنت كه خود باني مصاحبه با مزروعي بود تصريح كرده است: آقاي مزروعي به گونه اي از شوراي هماهنگي سخن مي گويند كه گويا حداقل به طور كامل در جريان شكل گيري آن هستند. ايشان مدعي هستند كه شوراي هماهنگي در داخل ايران شكل گرفته است. سؤال از جناب مزروعي اين است كه اگر اين طور است، سخنان آقاي واحدي به عنوان مشاور آقاي كروبي كه اعلام كرده اند خودشان به همراه آقاي ارجمند در اين شورا هستند و بر روي انتخاب برخي از اعضا نظارت داشته اند، چيست؟ آيا آقاي واحدي و آقاي امير ارجمند عضو اين شورا هستند؟ با فرض صحت اين مسأله كه اعضاي شوراي هماهنگي در داخل كشور هستند- كه شواهد برخلاف آن است- سخنان آقاي واحدي و گاهي نيز سخنان آقاي ارجمند نشان مي دهد كه اين دو تن نيز در اين شورا عضويت دارند. پس دليل اينكه حضور اين دو در شورا به طور رسمي و علني اعلام نمي شود، چه مسأله اي است؟
نويسنده يادآور شده است: منتقدان ديروز و امروز اصلاح طلبان، همان هايي هستند كه آقاي مزروعي آن ها را متهم كرده است كه «خود را به ناداني مي زنند.» اين «نادان ها» هماناني هستند كه سال هاي گذشته، به نقد اصلاحات نشستند.
در همين حال نيك آهنگ كوثر كاريكاتوريست فراري نشريات زنجيره اي كاريكاتوري را منتشر كرد كه در آن اعضاي شوراي هماهنگي راه سبز به شكل چند نفر نقابدار و در «پاريس» تصوير شده كه در عين حال مي گويند: «ما چون در ايرانيم اسامي مان را لو نمي دهيم!
پايگاه ضدانقلابي خودنويس نيز در مطلبي تصريح كرده كه نام اعضاي شوراي هماهنگي به خاطر بدنام و بدسابقه بودن آنها پنهان مانده است. اين سايت كديور و مهاجراني را از جمله اين اعضا ذكر كرده است.

 



خوش به حال باغباني كه شغال از او قهر كند! (خبر ويژه)

مدير يك موسسه آمريكايي فعال در عرصه براندازي و جنگ نرم، استدلال احمقانه اي درباره لزوم تحريم برخي مقام هاي ايراني مطرح كرد.
مارك دابويتز مدير موسسه آمريكايي دفاع از دموكراسي در مصاحبه با VOA خواستار تحريم آن دسته از مسئولان ايراني شد كه در مقابل فتنه سبز و تحريكات چند سال اخير گروهك هاي ضدانقلاب مبارزه كرده اند.
در حالي كه در اين زمينه فهرستي 80 نفره نيز از سوي برخي محافل غربي منتشر شده، دابويتز درباره تحريم مسئولان ياد شده گفت: اين مقام ها دوست دارند به اروپا مسافرت كنند و به گردش و تفريح در سوئيس و وين و پاريس بپردازند.[!!] دسترسي اين افراد به اروپا، از اهميت زيادي براي آنها برخوردار است آنها به هيچ وجه نبايد اجازه سفر به اروپا داشته باشند. چنين تحريمي هم در جهت ضربه زدن به اين افراد است و هم فرستادن پيامي است تا روشن كنيم كه ما اجازه نخواهيم داد اين افراد به نقض حقوق بشر دست بزنند و بعد به اروپا سفر كنند.»
اين اظهارات گزافه در حالي است كه مسئولان مورد بحث حتي پيش از اين نيز ميلي براي سفر به كشورهاي اروپايي نداشته و عازم اين كشورها نشده اند و اگر هم شمار معدودي از آنها به سفرهاي ياد شده رفته اند، صرفا سفرهاي كاري بوده است.
شايان ذكر است چند ماه پيش اتحاديه اروپا مجبور شد ممنوعيت سفر دكتر صالحي (رئيس سابق سازمان انرژي اتمي و وزير خارجه جديد) به اين قاره را لغو كند.

 



برو! نترس! هواتو دارم! (خبر ويژه)

يك روزنامه آمريكايي فاش كرد 5 هزار نفر از عناصر همسو با واشنگتن از كشورهاي منطقه به ويژه ايران تحت تعليم رمزگذاري هاي ارتباطي قرار گرفته اند.
اين روزنامه به بهانه اينكه ارتباطات اينترنتي امن نيستند و بايد محافظت شوند نوشت: آمريكا فعالان سياسي معارض عليه جمهوري اسلامي و برخي رژيم هاي معارض ديگر را تعليم مي دهد. وزارت خارجه از سال 2008 تاكنون برنامه موسوم به اقدام براي آزادي اينترنت را نسبت به 5 هزار معارض و فعال سياسي و در 100 دوره آموزشي به اجرا گذاشته است.
لس آنجلس تايمز اضافه كرد: در اين دوره كه در كشورهايي نظير تركيه و لبنان برگزار شده، به شركت كنندگان آموزش داده مي شود كه چگونه هويت خود را پنهان نگه دارند. همچنين گفته مي شود كه چگونه مي توانند از نرم افزارهاي رمزگذاري پيام هاي كتبي و صوتي استفاده كنند. اين سيستم هاي رمزگذاري و اختفاء با بودجه دولت آمريكا ايجاد شده است. 20 ميليون از بودجه 50 ميليون دلاري كنگره آمريكا، در اين زمينه هزينه شده است. ايران از جمله كشورهاي هدف در اين زمينه است.
گفتني است تاكنون هيچيك از ترفندهاي آمريكا و اروپا براي پنهان كردن هويت مرتبطان سايبري و حفظ - به قول خودشان- امنيت! سايت هاي وابسته به جايي نرسيده است و به نظر مي رسد ادعاي «رمزگذاري» نيز قبل از آن كه يك حركت باز دارنده باشد براي اطمينان دادن به كاربران اينگونه سايت ها است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14