(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29 فروردین 1390- شماره 19904

در برنامه پنجم توسعه شاخص رشد اقتصادي مازندران از ميانگين كشوري بيشتر است
با حضور وزير مسكن و شهرسازي كار ساخت بيمارستان 200 تختخوابي سراوان آغاز شد
ايران در كيهان
خط اول انتقال آب يزد امسال تكميل مي شود
استاندار خواستارشد تسريع در اجراي پروژه هاي مسكن مهر در آذربايجان غربي
سرپرست معاونت عمراني استانداري: پروژه منوريل قم با قدرت درحال اجراست
تجهيز هواپيمايي آتاي تبريز به چند فروند ايرباس
فرمانده سپاه همدان: 50 كاروان راهيان نور استان از مناطق جنگي ديدار كردند
كلنگ زني پروژه گازرساني به 10 روستاي زنجان
توليد 11 ميليون و 500 هزار تن گندم در سال 89
زباله هاي نوروزي در مازندران 50هزار تن بود
همزمان با برگزاري اجلاسيه سرداران شهيد فارس اجرا مي شود شبيه سازي عمليات كربلاي 5
آغاز رويش هزاران لاله سرخ واژگون در گلستان كوه خوانسار
با تغيير اقليم گاز بهاي مشتركين استان همدان تعديل شد
استاندار قم: بيمارستان تأمين اجتماعي قم امسال به بهره برداري مي رسد



در برنامه پنجم توسعه شاخص رشد اقتصادي مازندران از ميانگين كشوري بيشتر است

ساري- خبرنگاركيهان:
معاون برنامه ريزي استانداري مازندران گفت: شاخص رشد اقتصادي مازندران از ميانگين كشوري بيشتر است.
ولي الله فرزانه در همايش جهاد اقتصادي استان گفت: دشمنان اين نظام تحمل توسعه و پيشرفت ما را ندارند و پس از انواع هجمه ها درحال حاضر با دست عده اي خود فروخته به دنبال حفظ و تأمين منافع خود هستند.
معاون برنامه ريزي استاندار مازندران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در عسلويه اظهار داشت: هر فعاليتي كه براي حل مشكلات مردم و رشد و توسعه كشور انجام گيرد يك جهاد مقدس است.
فرزانه ادامه داد: وقتي مي خواهيم يك تلاش مقدس را ترويج دهيم واژه جهاد را به كار مي بريم و زماني كه اين فرمان از سوي يك فقيه صادر مي شود يك تكليف الهي محسوب شده و لازم الاجرا است.
معاون برنامه ريزي استاندار مازندران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مصاديق جهاد اقتصادي در پيام رهبر معظم انقلاب به مصرف صحيح، تقويت روحيه و تعليم فرهنگ جهاد در بين جوانان، حركت براي پيشرفت و عدالت و اتحاد ميان آحاد ملت، افزود: هر كسي براي تحقق قانون هدفمندي يارانه ها حركت كند در واقع در راستاي جهاد اقتصادي گام برداشته و به فرمان رهبر معظم انقلاب عمل كرده است.
فرزانه با اشاره به شاخص رشد هشت درصدي كشور يادآور شد: استان مازندران در اين راستا با شاخص رشد 5/8درصدي از شاخص كشوري نيز جلوتر است. وي در پايان با تأكيد بر اينكه دشمنان ايران اسلامي مي دانند عامل اصلي رشد و اقتدار اين كشور، هدايت هاي ولايت فقيه و وجود امنيت و آسايش است لذا تلاش مي كنند مسئولان و به ويژه جوانان را از رهبري و وحدت دور كنند. اما پيروي از ولايت فقيه با هوشياري ملت شجاع ايران همچنان ادامه دارد.

 



با حضور وزير مسكن و شهرسازي كار ساخت بيمارستان 200 تختخوابي سراوان آغاز شد

سراوان- خبرنگار كيهان:
كلنگ احداث بيمارستان 200 تختخوابي شهرستان سراوان با حضور وزير مسكن و شهرسازي و سرپرست وزارت راه و ترابري به زمين زده شد.
مهندس علي نيكزاد چهارشنبه گذشته به شهرستان مرزي سراوان سفر كرد و مورد استقبال مسئولان اين شهرستان قرار گرفت. وزير راه و ترابري با حضور در محل كارخانه آسفالت شهرداري سراوان آن را افتتاح كرد. اين كارخانه از مصوبات دور دوم سفر رئيس جمهور و هيئت دولت به استان سيستان و بلوچستان بود كه با اعتباري بالغ بر 470 ميليون به بهره برداري رسيد. براساس همين گزارش مهندس نيكزاد كلنگ بيمارستان 200 تختخوابي شهرستان سراوان را به زمين زد و گفت: اين بيمارستان يكي از بزرگ ترين پروژه هاي درماني جنوب سيستان و بلوچستان است.
وي افزود: اعتباري كه براي احداث اين بيمارستان اختصاص يافته 22ميليارد تومان است.
وزير مسكن در بازديد از روند ساخت واحدهاي مسكن مهر شهرستان گفت: 1400 نفر در اين شهرستان براي واحدهاي مسكن مهر ثبت نام كرده اند كه انشاء ا... در آينده نزديك، در فازهاي مختلف توسط تعاوني مسكن هاي مختلف به بهره برداري مي رسند.
وي از اين واحدها به عنوان كامل ترين واحدهاي مسكن مهر در استان با دو كاربري تجاري و مسكوني ياد كرد.

 



ايران در كيهان

جشنواره غذاي سالم سنتي
بناب- خبرنگاركيهان: همزمان با «هفته سلامت» و به همت «شبكه بهداشت و درمان» و «اداره آموزش و پرورش»؛ نخستين جشنواره غذاي سالم سنتي در شهرستان بناب برگزار شد.
در اين جشنواره 63 نفر دانش آموز دختر مقاطع راهنمايي و دبيرستان و 10نفر از كاركنان زن شبكه بهداشت و درمان بناب بهترين دست پخت خودشان را در انواع مختلف از جمله «دلمه، كوفته، ماهي، آش، غذاهاي متنوع محلي و همچنين كباب سنتي بناب» به رقابت گذاشته بودند.
تجليل از پرستاران نمونه استان اصفهان
اصفهان- خبرنگاركيهان: در مراسم جشن تجليل از مقام پرستاران استان اصفهان، 121 پرستار برگزيده استان معرفي شدند و از 5پرستار نمونه كشوري نيز تقدير بعمل آمد.
اين مراسم كه به همت دانشگاه علوم پزشكي و همكاري سازمان نظام پرستاري اصفهان در سالن شهيدموحدي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار شد، همچنين در مراسم ديگري كه از سوي مديريت درمان تأمين اجتماعي استان اصفهان برگزار شد، از 39نفر از پرستاران و بهياران نمونه استاني و كشوري، 4نفر از پرستاران نمونه كشوري و 3كارشناس مامايي نمونه شاغل در مراكز درمان تأمين اجتماعي استان تقدير بعمل آمد.
بهره برداري
از 115 واحد مسكوني
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: به مناسبت سالگرد افتتاح حساب 100 امام خميني و سالروز تأسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي بهره برداري از 115 واحد مسكوني روستايي با حضور فرماندار، جمعي از مسئولان و مردم در شهرستان مراوه تپه آغاز شد.
«ولي الله رضايي» رييس بنياد مسكن شهرستان هاي كلاله و مراوه تپه در آغاز بهره برداري از اين واحدهاي مسكوني گفت: براي عمليات اجرايي اين تعداد واحد مسكوني 12ميليارد و 650ميليون ريال از تسهيلات بانكي هزينه شده است.
تجليل از 250پرستار و ماما برازجاني
برازجان- خبرنگاركيهان: طي مراسمي كه توسط شبكه بهداشت و درمان شهرستان برازجان در محل كانون فرهنگي، تربيتي امام خميني اين شهر برگزار شد از تلاش ها و زحمات بيش از 250پرستار و ماماي برازجاني تقدير به عمل آمد. اين مراسم به مناسبت هفته سلامت، روز جهاني بهداشت و روز پرستار و ماما برگزار شده بود.
تجهيز نانوايي ها به دستگاه هاي پرداخت الكترونيكي
قم- خبرنگاركيهان: معاون استاندار قم از نصب دستگاه هاي پرداخت الكترونيكي در نانوايي هاي قم ظرف دو ماه آينده خبر داد و گفت: اين اقدام براي سهولت در خريد نان انجام مي شود.
سيدرضا دهناد با تأكيد بر لزوم ساماندهي و نظام مند كردن فعاليت هاي حوزه گندم و آرد و نان، تسريع در تدوين آيين نامه هاي مربوط به فرايند اخذ مجوز احداث نانوايي جديد و نيز اعمال نظارت و تعريف سازوكار و قراردادهاي مشخص در زمينه عرضه و تقاضاي آرد را خواستار شد.
40ميليارد تومان اعتبار عمراني
بجنورد- خبرنگاركيهان: مديركل آموزش وپرورش استان خراسان شمالي در جلسه شوراي آموزش وپرورش اين استان گفت: در سال جاري مبلغ 40ميليارد تومان به اعتبار عمراني آموزش وپرورش استان خراسان شمالي تزريق مي شود كه در مقايسه با سال گذشته 5/2برابر افزايش يافته است.
حاميان ايتام
گرگان- خبرنگاركيهان: معاون حمايت و سلامت خانواده استان گلستان گفت: 330نفر از ايتام اهل سنت از طريق كميته امداد امام خميني(ره) مركز داراي حامي شدند.
ربيع الله وفايي افزود: در استان گلستان حدود 3هزار يتيم اهل سنت وجود دارد كه 330نفر آنها فاقد حامي بوده و اين نهاد مبلغ 400ميليون ريال به ايتام كمك كرده است.
بهره برداري از خانه بهداشت
ايوان غرب- خبرنگاركيهان: طي مراسمي كه با حضور مسئولان استان ايلام و شهرستان ايوان غرب برگزار شد ساختمان جديد خانه بهداشت سراب ايوان غرب مورد بهره برداري قرار گرفت. اين ساختمان در زميني به مساحت 800متر و با زيربناي 98مترمربع با اعتبار 45ميليون تومان از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشكي ايلام ساخته شده است.
تاكيد براجرايي شدن مصوبات سفر استاندار
رشتخوار- خبرنگاركيهان: با وجود گذشت بيش از دوماه از سفر استاندار خراسان رضوي به شهرستان رشتخوار هنوز بسياري از مصوبات اين سفر جنبه اجرايي به خود نگرفته است.
دراين سفر كه بيش از 37 مصوبه درپي داشت كه تعدادي از اين مصوبات مربوط به پايان طرح هاي نيمه تمام دولتي درشهرستان بود.
تكميل استخر سرپوشيده شنا، تكميل ساختمان شبكه بهداشت و درمان، تسريع دراجراي پروژه مهر مسكن، تكميل ساختمان دانشگاه پيام نور و بيمارستان و... از جمله مصوبات مهم سفر استاندار خراسان رضوي در رشتخوار بود كه عليرغم تاكيدات استاندار هنوز اين مصوبات اجرايي نشده و مردم همچنان چشم انتظار حركت مسئولين براي اجرايي شدن اين مصوبات هستند.
تشكيل كارگروه ويژه اقتصادي
رشت-خبرنگاركيهان: فرماندار آستارا درنشست شوراي اداري اين شهرستان از تشكيل كارگروه ويژه اقتصادي آستارا خبر داد. هدف از تشكيل اين كارگروه توسعه، عمران و آباداني شهرستان آستارا عنوان شده است.
لزوم برخورد قاطع با متخلفان
آبادان -خبرنگاركيهان: رئيس شوراي اسلامي كار شهرداري آبادان گفت: برخي از شركت هاي پيمانكار طرف قرارداد با شهرداري كه كار تامين نيروي انساني را برعهده دارند، دست به انجام تخلفاتي مي زنند كه نياز به برخورد قاطع مسئولان ذيربط با آنها است.
شمشير ايرانفر، پرداخت دير هنگام و ناقص بيمه كارگران و كسر حقوق آنان را از جمله اين تخلفات برشمرد.
20درصد صرفه جويي درمصرف آب
يزد- خبرنگاركيهان: مديرامور آب و فاضلاب شهرستان طبس گفت: با توجه به خشكسالي هاي چند سال اخير و كاهش شديد آبدهي چاه ها و ساير منابع توليد آب و توسعه شهر لازم است شهروندان 20 درصد در مصرف آب صرفه جويي كنند. علي رضا محمدزاده افزود: علاوه براين براي تامين آب مورد نياز شهر طبس، تصفيه خانه آب اين شهر به وسيله شركت سهامي آب منطقه اي استان يزد درحال احداث است همچنين سه حلقه چاه با آبدهي 60 ليتر برثانيه درمنطقه رضوان شهر طبس حفر و تجهيز شده كه اين منابع قادر خواهد بود پس از تكميل طرح، نياز آبي حداقل 25درصد از شهر را تامين كند.

 



خط اول انتقال آب يزد امسال تكميل مي شود

يزد- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان يزد گفت: يكي از برنامه هايي كه در سال90 به اتمام مي رسد، تكميل خط اول انتقال آب به استان يزد است.
رضا راعي اظهار داشت: به دنبال تلاش براي تكميل خط اول انتقال آب به استان يزد در سال جاري، پمپ ها، الكتروموتورها و مخازن اين خط انتقال تا چند ماه آينده آماده مي شود.
راعي با اشاره به رزرو خط اول آب انتقالي يزد نيز افزود: اجراي اين طرح از يزد آغاز مي شود و تاكنون نيز بخشي از اين كار انجام شده و پيمانكار آن نيز مشخص شده و ظرف چند روز آينده كار اجراي اين خط 70كيلومتري آغاز مي شود.
وي بيان داشت: امسال همچنين مخزن 100هزار مترمكعبي شحنه تكميل مي شود و در شش ماه نخست سال جاري در مدار آب رساني به شهرستان يزد قرار مي گيرد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت منابع آبي و بارندگي در استان يزد اظهار داشت: ميانگين بارندگي در هفت ماه گذشته در استان يزد حدود 56ميلي متر بوده است كه اين رقم 30درصد كمتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. لذا اين استان در سال جاري نيز همچنان با مشكل كم آبي و خشكسالي روبه رو است.

 



استاندار خواستارشد تسريع در اجراي پروژه هاي مسكن مهر در آذربايجان غربي

اروميه- خبرنگاركيهان:
استاندار آذربايجان غربي گفت: تسريع در اجراي پروژه هاي مسكن مهر از اولويت هاي اساسي مديريت استان درسال جديد است.
جلال زاده درحاشيه بازديد از پروژه هاي مسكن مهر اروميه در گفتگو با خبرنگار ما افزود: اقدامات انجام شده در رابطه با ساخت و ساز در حوزه مسكن مهر درمقايسه با چندماه گذشته افزايش چشمگيري يافته است.
وي با اعلام اينكه درخصوص اعطاي تسهيلات به واحدهاي مسكن مهر هيچ گونه مشكلي در استان وجود ندارد گفت: اعضاي تعاوني هاي مسكن مهر و مديران دستگاههاي اجرايي بايد با اعمال مديريت كارآمد به روند ساخت وساز مسكن مهر شتاب بخشند.
فتح علي نژاد نماينده اتحاديه تعاوني مسكن مهر اروميه دراين بازديد گفت: اين طرح يكي از طرح هاي موفق در سراسر كشور است ولي در استان با مشكلاتي مواجه است كه از آن جمله مي توان به وجود معارض در برخي از پروژه ها و عدم دسترسي به موقع به خدمات در زمان معين اشاره كرد.
وي با بيان اينكه در شهرك گلمانخانه اروميه به دليل نبود تأسيسات زيربنايي و روبنايي استقبال براي اسكان بسيار پايين است، تصريح كرد: برخي از واحدها در اين سايت به اتمام رسيده اند و در حال حاضر يك خانوار دراين واحدها اسكان دارد.
وي گفت: درصورت سكونت در مسكن مهر اين شهرك با مشكل مواجه مي شويم چرا كه اين شهرك به دليل دوربودن از مركز شهر نيازمند وجود درمانگاه و بيمارستان و ديگر امكانات شهرنشيني است كه در حال حاضر اين امكانات درشهرك گلمانخانه اروميه وجود ندارد.

 



سرپرست معاونت عمراني استانداري: پروژه منوريل قم با قدرت درحال اجراست

قم- خبرنگار كيهان:
سرپرست معاونت عمراني استانداري قم گفت: پروژه منوريل با قدرت و تمام توان درحال اجراست.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، جواد دلاوري با اشاره به پيشرفت عمليات اجرايي پروژه منوريل قم در سخناني اظهار داشت: شهر مقدس قم يكي از كلان شهرهايي است كه از لحاظ مذهبي داراي اهميت ويژه اي در پهنه جغرافيايي كشورمان است.
وي تصريح كرد: پس از مطالعات انجام شده دو كريدور مورد تاييد قرار گرفت كه كريدور اول از پايانه مسافري برون شهري در قسمت شمالي شهر آغاز و در امتداد مسير رودخانه تا شهرك پرديسان ادامه مي يابد و كريدور دوم با شروع از قلعه كامكار و عبور از ميدان مطهري و ميدان پليس به ميدان بقيه الله و مسجد جمكران مي رسد.
دلاوري در ادامه افزود: براي انتخاب گزينه مناسب براي كريدور اول يعني مسير رودخانه، مطالعات لازم توسط مهندسان مشاور انجام شده و با استفاده از روش تصميم گيري چند معياره گزينه منوريل انتخاب شد.
سرپرست معاونت عمراني استانداري قم گفت: احداث منوريل قم به طول 2/18 كيلومتر از پارك سوار شمالي تا شهرك پرديسان پس از چندين جلسه كارشناسي، در خردادماه 88 در شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور به تصويب نهايي رسيد.
وي همچنين تصريح كرد: مسير منوريل به گونه اي است كه علاوه بر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) امكان دسترسي به اماكن مهمي همچون ادارات خيابان ساحلي، بلور امين و شهرك هاي قدس و مهديه و پرديسان و نيز ورزشگاه يادگار امام(ره) را فراهم مي آورد.
سرپرست معاونت عمراني استانداري قم گفت: مطالعات فاز دوم پروژه منوريل از مصلا تا شهرك پرديسان درحال انجام بوده و درسال جاري براي اجرا به مناقصه گذاشته خواهد شد.

 



تجهيز هواپيمايي آتاي تبريز به چند فروند ايرباس

تبريز- خبرنگار كيهان:
براي تجهيز شركت هواپيمايي «آتا» به هواپيماهاي جديد 3 فروند ايرباس آ 320 خريداري شد.
مديرعامل هواپيمايي آتا، با اعلام خبر فوق گفت: يك فروند ايرباس هاي خريداري شده، به ناوگان «آتا» پيوسته است و 2 فروند ديگر به زودي به اين ناوگان افزوده مي شوند تا درخطوط داخلي و خارجي «آتا» مورد استفاده قرار گيرند.
«حميد حاجي زاد منصور» افزود: در يك سال تعداد هواپيماهاي آتا به 9 فروند خواهد رسيد و خريد هواپيماهاي ايرباس 320A نيز در اين راستا، صورت گرفته است.
«آتا»، شانزدهمين شركت هواپيمايي كشور است كه در 27 آذرماه سال 87 در تبريز تاسيس شد.

 



فرمانده سپاه همدان: 50 كاروان راهيان نور استان از مناطق جنگي ديدار كردند

همدان- خبرنگاركيهان:
فرمانده سپاه انصارالحسين(ع) استان همدان گفت: 50 كاروان حامل زائران راهيان نور از استان همدان براي ديدار مناطق عملياتي جنوب كشور اعزام شدند.
سردار عبدالرضا آزادي، با اعلام اين خبر افزود: تعداد زائران راهيان نور از استان همدان طي 5/2ماه 25 هزار نفر بود كه با اعزام دانش آموزان از 30 دي ماه سال گذشته آغاز شد و تا 15 فروردين ماه سال 90 ادامه يافت.
وي اضافه كرد: كاروانهاي راهيان نور دراين دوره شامل 12هزار نفر دانش آموز، 3هزارنفر دانشجو، 2هزارنفر از متخصصان و اقشار و 8 هزار نفر از عموم مردم و بسيج محلات بودند.
سردار آزادي اعزام كاروانهاي راهيان نور را اقدام زودبازده فرهنگي دانست و اظهارداشت: اعزام كاروانهاي راهيان نور سال 90-89 با حضور پرنشاط دانش آموزان و دانشجويان جلوه ديگري داشت و نسل سوم انقلاب پررنگتر از هميشه آمده بودند تا بزرگي ايران اسلامي و عظمت شهدا را در اروند و شلمچه و طلائيه به نظاره بنشينند.

 



كلنگ زني پروژه گازرساني به 10 روستاي زنجان

زنجان- خبرنگاركيهان:
با حضور استاندار و برخي مسئولان استان، كلنگ گازرساني به ده روستاي زنجان به زمين زده شد.
رئوفي نژاد تلاش ها و اقدامات استان را در 9 محور كاري تقسيم بندي كرده و گفت: از اصلي ترين محورها تشكيل ستاد جهاد اقتصادي، پيگيري جدي مصوبات سفر هيئت دولت به استان در سال 90 است.
مديرعامل شركت گاز استان زنجان نيز در مراسم كلنگ زني 10 طرح گازرساني گفت: براي اجراي اين طرح ها 5 ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات شركت ملي گاز ايران پيش بيني شده است تا جمعيت بيش از 2هزار خانواري اين روستاها از نعمت گاز طبيعي بهره مند شوند.
مهندس سرايلو افزود: با همت مهندسان اجرايي 3 روستاي رجعين، سرچم، گوالان در مدت پيمان 200 روزه و 7 روستاي ديگر درمدت پيمان 400 روزه اجرا مي شود.
وي از بهره مندي 107 هزار و 958 خانوار شهري و روستايي شهرستان زنجان از نعمت گاز طبيعي خبر داد و افزود: با بهره برداري از اين 10 طرح، خانوار بهره مند از گاز طبيعي اين شهرستان به 109 هزار و 960 خانوار مي رسد.
گفتني است روستاهاي رجعين، سرچم، گوالان، چروك سفلي، آلوارلو، قيطول، قره بوطه، شكورچي، حصار و مشمپا از توابع شهرستان زنجان دراين طرح قرار دارند.

 



مديركل محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي خبر داد
توليد 11 ميليون و 500 هزار تن گندم در سال 89

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديركل محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي از توليد 11 هزار و 500 ميليون تن گندم در كشور توسط كشاورزان در سال گذشته خبر داد.
«محمد مهدي كابلي» در همايش برداشت غلات در اهواز اظهار داشت: همچنين سال گذشته با توليد چهار ميليون تن جو ركورد توليد اين محصول در كشور شكسته شد و اين امر تا حدودي نگراني در خصوص تأمين غذاي دام در كشور را كاهش داد.
وي درباره عمليات داشت و مبارزه با آفات گفت: تاكنون در سطح 3 هزار هكتار از اراضي زير كشت گندم با زنگ زرد و در سطح 67 هزار هكتار با سن گندم مبارزه شده است.
مديركل محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي از كاهش سرانه مصرف گندم در كشور خبر داد و گفت: بر اساس آمار بازرگاني سرانه مصرف گندم در كشور از 11ميليون و 500 هزار تن به 9 ميليون و 500 هزار تن كاهش يافته كه البته اين آمار مربوط به قبل از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه هاست و قطعاً پس از اجراي اين قانون اين ميزان كاهش بيشتري داشته است.
كابلي پايداري در توليد گندم و جو و خودكفايي پايدار در اين زمينه را از اهداف اصلي وزارت جهاد كشاورزي عنوان كرد.

 



زباله هاي نوروزي در مازندران 50هزار تن بود

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري مازندران گفت: در ايام نوروز امسال 50هزار و 221 تن زباله توسط شهرداري ها از سطح شهرهاي استان جمع آوري شد.
به گزارش روابط عمومي استانداري، سيديونس حسيني، گفت: براي انجام اين كار 470 دستگاه ماشين حمل زباله و 2657 نفر نيرو به خدمت گرفته شدند.
وي هزينه تقريبي اجراي اين كار را 23 ميليارد و 623 ميليون ريال اعلام كرد و افزود: حداكثر زباله توليدي در يك روز از اين ايام در شهرهاي استان به 3296 تن رسيد.
حسيني فضاي شهرهاي استان از نظر پاكيزكي و زيبايي در نوروز امسال را مثبت ارزيابي كرد و بيان داشت: نظارت دقيق بر حسن اجراي جمع آوري زباله از معابر شهري، در تمام ايام سال برقرار خواهد بود.

 



همزمان با برگزاري اجلاسيه سرداران شهيد فارس اجرا مي شود شبيه سازي عمليات كربلاي 5

شيراز- خبرنگار كيهان:
همزمان با برگزاري اجلاسيه سرداران و 14هزار و 600شهيد استان فارس طرح شبيه سازي شده عمليات كربلاي 5 در شيراز اجرا مي شود.
مسئول كميته مهندسي ستاد كنگره سرداران و شهداي فارس در اين خصوص گفت: مراحل ساخت و تكميل يادمان بزرگ عمليات كربلاي 5 در پادگان امام حسين(ع) شيراز با هدف به نمايش درآوردن دلاورمردي هاي رزمندگان اين استان در عمليات كربلاي 5 در زميني به مساحت 5هزار مترمربع در حال اجراست.
سرهنگ پاسدار «رضا يوسفي» اظهار داشت: شبيه سازي منطقه عملياتي كربلاي 5 با استفاده از نور و صدا انجام مي شود كه مي تواند زواياي پنهان و ناگفته دوران دفاع مقدس را براي نسل جديد به خوبي بيان كند.
وي افزود: با بهره برداري از اين طرح دلاورمردي ها و رشادت هاي رزمندگان فارس در اين عمليات به نحوشايسته اي به نسل هاي آينده منتقل مي شود.
گفتني است در عمليات غرورآفرين كربلاي 5 تمام يگان هاي رزمي استان فارس به ويژه لشكرهاي فجر و المهدي بيشترين نقش را داشتند.

 



آغاز رويش هزاران لاله سرخ واژگون در گلستان كوه خوانسار

خوانسار- خبرنگاركيهان:
با آمدن بهار و آب شدن برف ها در دامنه كوه هاي خوانسار، هزاران لاله سرخ واژگون از دل خاك سياه گلستان كوه اين شهر رويش خود را آغاز كردند.
گلستان كوه به عنوان يكي از مناطق نمونه گردشگري كشور در مسير خوانسار به اصفهان و با وسعتي افزون بر يك هزار هكتار در دامنه يكي از زيباترين كوه هاي اصفهان قرار گرفته و در فصل بهار مملو از گل هاي طبيعي به ويژه لاله هاي سرخگون كه به رنگ سرخ مايل به بنفش بوده است مي شود. اين گل از روز چهلم فروردين ماه شكفته مي شود و با حركت باد با رنگ هاي سير و روشن خودنمايي مي كند.
لاله واژگون برخلاف ساير گونه هاي لاله و ساير گل ها از ساقه به سوي زمين برگشته و بدين سبب نامش را واژگون نهاده اند و برخي نيز به سبب آنكه در ميان گلبرگ هايش همواره قطره آبي جاري است، به آن (گل اشك) يا اشك مريم نيز مي گويند كه از مجموع 12گونه گل تزييني لاله، (لاله واژگون) گل بومي سرزمين ايران است كه در قرن شانزدهم ميلادي به اروپا برده شد و در اقليم مناسب قاره سبز پرورش يافت.
منطقه زيباي گلستان كوه علاوه بر انواع منحصر به فرد گل هاي لاله واژگون داراي گونه هاي گياهي چون باريجه، موسير، تره كوهي، سنبل الطيب، آويشن، شويد كوهي، ريواس و گياهان منحصر به فرد دارويي و همچنين منطقه رويشگاه گون مي باشد كه در گذشته از آن محصول ارزشمند مانند گزانگبين به دست مي آمد.
علاوه بر گلستان كوه، اقليم كوهستاني زاگرس و در برخي از استان هاي كشور مانند چهارمحال و بختياري و لرستان نيز نقاط انگشت شمار از رويشگاه هاي طبيعي لاله هاي واژگون در ايران مشاهده مي شود.
با رويش لاله هاي واژگون سيل گردشگران و علاقه مندان طبيعت براي تماشاي زيبايي هاي طبيعت به اين منطقه سرازير مي شود.

 



با تغيير اقليم گاز بهاي مشتركين استان همدان تعديل شد

همدان -خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت گاز استان همدان، گفت: با تغيير اقليم ازسردسير 2 به سردسير يك، گاز بهاي مشتركين استان همدان تعديل شد.
حسين محمدي درگفت وگو با خبرنگاران افزود: با پيگيري نمايندگان مردم در مجلس و مسئولان همدان و صدور مجوز از سوي شركت ملي گاز ايران، تمامي شهرها و روستاهاي استان همدان در اقليم سرد يك قرارگرفت.
وي ادامه داد: تمامي قبوضي كه ازاين پس براي مشتركين گازاستان ارسال مي شودبر اساس گاز بهاي اقليم سرد يك محاسبه و صادرخواهد شد.
محمدي اعلام كرد: ما به التفاوتي كه مشتركان براساس گاز بهاي اقليم سرد 2 پرداخت كرده اند در قبوض فروردين ماه آنان محاسبه وكسر مي شود.
وي يادآور شد: همدان، اولين استان كشور است كه اين تغيير اقليم درآن اعمال شده و قبوض تعديل شده به زودي دراختيار مردم قرار مي گيرد.
محمدي خاطرنشان كرد: ساخت: با تغيير اقليم و تعديل گاز بها، بين 30تا 40 درصد هزينه هاي گاز مصرفي مردم استان، كاهش مي يابد.
وي از اقساطي كردن قبوض مشتركين بخش خانگي خبر داد و افزود: مشتركيني كه توان پرداخت قبوض گاز را ندارند، مي توانند با مراجعه به مراكز امورمشتركين، به تقسيط بدهي خود بپردازند.

 



استاندار قم: بيمارستان تأمين اجتماعي قم امسال به بهره برداري مي رسد

قم- خبرنگاركيهان:
استاندار قم گفت: بيمارستان تأمين اجتماعي استان قم تا پايان سال جاري به مرحله بهره برداري خواهد رسيد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين موسي پور در حاشيه مراسم نمادين نواخته شدن زنگ سلامت در هنرستان ثامن الائمه(ع) قم در جمع خبرنگاران گفت: استان قم توانسته است در بخش بهداشت و درمان اقدامات مؤثر و خوبي را ارائه كند و مجموعه فعاليت ها و تلاش هايي كه در خصوص زيرساخت هاي بهداشت صورت گرفته بسيار قابل توجه است.
وي بيان داشت: اگر به زير ساخت هاي مهم استان توجه كنيم رشد قابل توجه اين زير ساخت ها را در استان شاهد هستيم كه آخرين نمونه آن تكميل بيمارستان مجهز شهيد بهشتي و بيمارستان 400 تختخوابي منطقه محروم نيروگاه بوده كه ساخت و ساز آن به سرعت در دست انجام است.
حجت الاسلام موسي پور بيمارستان تأمين اجتماعي را از ديگر مصاديق توجه به زيرساخت هاي بخش بهداشت و درمان دانست و خاطر نشان كرد: امسال اين بيمارستان نيز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: در زيرساخت هاي بخش بهداشت و درمان اعتبارات خوبي هزينه شده و در حال هزينه است كه به طور قطع به ارتقاي شاخص هاي بهداشت و سلامت استان قم كمك كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14