(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29 فروردین 1390- شماره 19904

ابراز نارضايتي اكثر مردم فرانسه از سياست هاي ساركوزي
حزب الله لبنان : تحولات منطقه در مسير تقويت مقاومت پيش مي رود
اعتراض هاي گسترده به فتنه انگيزي حزب حريري در سوريه
تظاهركنندگان مصري : سفارت اسرائيل را تعطيل كنيد
تظاهرات در خيابان هاي لندن عليه پليس نژادپرست انگليس
مردم يمن : سازش هرگز علي عبدالله صالح بايد برود
افشاي همكاري پنهاني آمريكا با تروريست هاي طالبان در افغانستان
يورش نيروهاي آل سعود و آل خليفه به عزاداران فاطميه(س) در بحرين
مناطق مسكوني ليبي زير آتش توپخانه اي نيروهاي قذافي
مردم صربستان عليه دولت به خيابان ها ريختند
سخنراني كم سابقه رائول كاسترو درباره اصلاحات سياسي و اقتصادي كوبا
راهپيمايي بزرگ در شهرهاي ايتاليا قتل خبرنگار حامي فلسطين كار صهيونيست هاست



ابراز نارضايتي اكثر مردم فرانسه از سياست هاي ساركوزي

براساس آخرين نظرسنجي، ميزان نارضايتي فرانسويان از رئيس جمهور اين كشور به 72 درصد رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ميزان نارضايتي مردم فرانسه از «نيكلا ساركوزي» طي ماه جاري ميلادي (12 روز اخير) به 72 درصد رسيد كه از سال 2007 تاكنون بي سابقه است. طبق اين نظرسنجي، كه توسط موسسه «ايقوب» انجام شد، تنها 28 درصد فرانسويان از عملكرد ساركوزي رضايت دارند. شهروندان فرانسوي از سياست هاي اقتصادي رئيس جمهور خود، كه بيشتر جانب سرمايه داران را مي گيرد، ناراضي هستند. اكنون بي عدالتي و ناامني در جامعه، فرانسويان را رنج مي دهد و آنها طي سال هاي اخير بارها دست به اعتصاب و تظاهرات زده اند و نارضايتي خود را نسبت به سياست هاي ساركوزي نشان داده اند.

 



حزب الله لبنان : تحولات منطقه در مسير تقويت مقاومت پيش مي رود

معاون دبيركل حزب الله لبنان تأكيد كرد، منطقه به سوي تقويت راه مقاومت پيش مي رود.
شيخ نعيم قاسم طي سخناني با تأكيد بر اينكه منطقه به سوي تقويت عزم و اراده ملت ها و مسير مقاومت پيش مي رود اظهار داشت، ايستادگي در برابر اشغالگري صهيونيستي و انقلاب هاي عربي گام هايي در مسير مقاومت است.
وي تصريح كرد: مردم منطقه با اتكا به مقاومت مي توانند در برابر هرگونه طرح ها و توطئه هاي آمريكايي- صهيونيستي مقابله كنند.
معاون دبيركل حزب الله لبنان همچنين خواستار تلاش بيشتر براي تشكيل هرچه سريع تر دولت جديد لبنان شد و گفت، روند تشكيل دولت مسير درستي را طي مي كند و مانع هاي سر راه خود را برمي دارد. وي بار ديگر تأكيد كرد، تشكيل سريع دولت مانع از نفوذ توطئه هاي خارجي در كشور خواهد شد.

 



اعتراض هاي گسترده به فتنه انگيزي حزب حريري در سوريه

دولت سوريه اعلام كرد كه جريان المستقبل لبنان به رياست سعدالدين حريري در تحريك ناآرامي ها و فتنه انگيزي در سوريه دست دارد.
شبكه تلويزيوني سوريه اعتراف تعدادي از بازداشت شدگان در جريان ناآرامي هاي اخير اين كشور را پخش كرد كه اين افراد اعتراف كردند از جمال الجراح از نمايندگان فراكسيون المستقبل لبنان كمك هاي مالي دريافت مي كردند.
سفير سوريه در لبنان در اين باره گفت، سوريه قوي تر از هر زمان ديگري است و اعترافات بازداشت شدگان مبني بر دخالت جريان 14 مارس در امور داخلي سوريه ايجاب مي كند كه مقامات لبناني اين امور را پيگيري كنند و به بازخواست عوامل دخيل در اين جريانات بپردازند.
مفتي سوريه نيز گفت، ما در چند سال اخير شاهد اقدامات تحريك آميز گروه 14 مارس عليه سوريه بوديم و افشاگري هاي بازداشت شدگان اخير اين مسئله را به همگان ثابت كرد.
پخش اعترافات ياد شده در مورد دست داشتن جريان المستقبل در ناآرامي هاي سوريه باعث شد كه شخصيت ها و احزاب مختلف لبناني نيز اين اقدام جريان المستقبل را محكوم كنند.اين شخصيت ها در بيانيه هاي جداگانه ماجراجويي سياسي سعدالدين حريري و ايجاد اقدامات خرابكارانه و تحريك آميز از سوي عوامل جريان المستقبل در سوريه را محكوم و آن را مايه آسيب رساندن به منافع ملي و نقض آشكار توافقنامه طائف قلمداد كردند.
شخصيت هاي لبناني همچنين اظهار داشتند كه اين اقدامات باعث شكاف در كشورهاي عربي و برآورده كردن خواسته هاي آمريكا است.
از سوي ديگر مردم سوريه روز گذشته با برپايي تظاهرات در مقابل دفتر شبكه خبري الجزيره در دمشق اعتراض خود را به عملكرد اين شبكه تلويزيوني اعلام و آن را عامل فتنه در كشورشان دانستند.
در همين رابطه بشار اسد رئيس جمهور سوريه در مراسم سوگند كابينه جديد اين كشور اعلام كرد كه قانون فوق العاده در كشور طي هفته آينده لغو خواهد شد.
وي با بيان اينكه هم اكنون شكافي ميان دولت و ملت وجود دارد از دولت خواست براي از بين بردن اين شكاف اقدامات فوري انجام دهد.
بشار اسد از دولت خواست پيشنهادهاي كميته حقوقي را حداكثر تا هفته آينده به قانون تبديل كند.
وي تصريح كرد، غيرمنطقي است كه ملت بيشتر از اين منتظر نتايج روند اصلاحات سياسي باشد.
رئيس جمهور سوريه با تاكيد بر اينكه توطئه اي عليه كشور در جريان است اظهار داشت، تا زمانيكه سوريه با استقلال عمل مي كند و راهي را در پيش مي گيرد كه بسياري را خوشحال نمي كند و بويژه آنكه دشمنان زيادي داريم، هميشه توطئه اي در كار است و اين يك مسئله عادي است كه زياد به آن نمي پردازيم. مسئله مهم بازدارندگي داخلي موجود در سوريه است كه اين بازدارندگي با اصلاحاتي كه انجام مي دهيم و نيازهاي شهروندان مرتبط است.

 



تظاهركنندگان مصري : سفارت اسرائيل را تعطيل كنيد

هزاران تن از مردم اسكندريه با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، خواستار قطع رابطه مصر با رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش «كانال خبري الشرقيه»، هزاران تن از مردم شهر بندري «اسكندريه» با برگزاري تجمع اعتراض آميز، ناخرسندي خود را از ادامه برقراري رابطه سياسي مصر با اسرائيل و صدور گاز اين كشور به سرزمين هاي اشغالي اعلام كردند.
در اين تظاهرات كه علاوه بر گروه هاي مختلف سياسي مصر، جماعت اخوان المسلمين نيز حضور داشتند، تظاهركنندگان با حمل پارچه نوشته هايي، خواستار طرد سفير رژيم صهيونيستي از خاك مصر و تعطيلي سفارتخانه آن در قاهره شدند.
بازگشايي گذرگاه مرزي غزه و فراخواندن سفير مصر از سرزمين هاي اشغالي از ديگر خواسته هاي تظاهركنندگان در مصر بود. اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي از ابتداي پيروزي انتفاضه مردم مصر در 25 ژانويه سال جاري، با اضطراب و نگراني اوضاع مصر را زير نظر دارد.
انحلال حزب «الوطني»
بالاخره پس از چندين ماه پي گيري و پافشاري مردم مصر، از سوي دادگاهي در قاهره حكم انحلال حزب حاكم سابق «الوطني» صادر شد و انقلابيون اين كشور به يكي از اصلي ترين خواسته هاي خود رسيدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، فعالان سياسي در مصر، ارتش اين كشور را كه اكنون قدرت سياسي را نيز در اختيار دارد، تحت فشار قرار دادند تا حزب مبارك موسوم به حزب دموكراتيك ملي (الوطني) را منحل اعلام كند.
اين در حالي است كه با وجود سرنگوني «حسني مبارك»، ديكتاتور سابق مصر و دستگيري بسياري از مقام هاي عاليرتبه اين حزب، مردم مصر، همچنان نگران هستند كه ديگر اعضاي آن، بتوانند قدرت را در كشور به دست گيرند.
برپايه اين گزارش، دادگاه عالي اداري مصر، به موجب حكمي، انحلال و مصادره اموال اين حزب را توسط دولت مصر اعلام كرد.حزب الوطني كه در دوره حكومت انور سادات پس از قلع و قمع اسلامگراها با هدف تسلط بر امور كشور تاسيس شد، از 30 سال پيش تاكنون قدرت سياسي را در مصر در دست داشت و پيوسته در پارلمان اين كشور با استفاده از شيوه هاي ناجوانمردانه و تقلب اكثريت كرسيها را به خود اختصاص داده بود.
مبارك در انتظار دادگاه
در همين حال، منابع خبري از انتقال مبارك با يك هواپيماي نظامي به بيمارستاني در نزديكي قاهره خبر دادند. اين بيمارستان نظامي در ميان دو شهر «الشروق» و شهر «دهم رمضان» در حومه قاهره قرار دارد و يگان هاي ويژه نيروهاي مسلح مصر هم اكنون امنيت منطقه را به عهده دارند.
دستگاه قضايي مصر، اخيرا حكم بازداشت مبارك و پسرانش جمال و علاء را به علت كشتار مردم انقلابي و فساد مالي صادر كرده است.
همچنين منابع قضايي مصر از برگزاري مقدمات بازجويي از «سوزان مبارك» همسر رئيس جمهور مخلوع مصر در هفته جاري خبر دادند.
قرار است مبارك روز سه شنبه در دادگاهي در قاهره محاكمه شود.
از سوي ديگر روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» در گزارشي تحت عنوان «انقلاب مصر از تويتر تا زندان طره» به صراحت اعلام كرد كه حسني مبارك ديكتاتور مخلوع مصر كه اين روزها تحت بازجويي قرار گرفته است، مجري اوامر آمريكا و دستورات اسرائيل در كشورش بود.
اين روزنامه صهيونيستي به احساسات ضد اسرائيلي مردم مصر اذعان كرد و نوشت: در زماني كه مبارك محاكمه مي شود، دشمني با اسرائيل بار ديگر شدت گرفته است.
هاآرتص متذكر شد: پيش بيني وحشت اسرائيل از رفتن مبارك كه سال هاي پيش بر سر زبان ها افتاده بود، سرانجام محقق شد و مباركه مجري اوامر و دستورات آمريكا و اسرائيل بود، در حال حاضر روزهاي بسيار بدي را پشت سر مي گذارد.

 



تظاهرات در خيابان هاي لندن عليه پليس نژادپرست انگليس

هزاران سياهپوست انگليسي با ريختن به خيابان هاي لندن عليه سياست هاي نژادپرستانه پليس شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از سياهپوستان انگليسي در اعتراض به رفتار پليس نژادپرست انگليس با آنها، در خيابان هاي پايتخت تظاهرات كردند. تظاهركنندگان با حمل تصاوير يك سياهپوست كه ماه گذشته با وجود حضور پليس در خانه اش با ضربات چاقو كشته شد، پليس اين كشور را مسئول مستقيم كشته شدن وي دانستند.
پليس انگليس مدعي است، هنگامي كه از اين سياهپوست در خانه اش بازجويي مي كردند، وي اقدام به خودكشي كرده است؛ ادعايي كه خشم سياهپوستان انگليسي را برانگيخته است.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان دست نوشته هايي حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود: «ما خواهان عدالت هستيم. بدون عدالت صلح و امنيت وجود نخواهد داشت. ظلم و ستم پليس را متوقف كنيد. سياه و سفيد براي اجراي عدالت متحد هستيم و...»

 



مردم يمن : سازش هرگز علي عبدالله صالح بايد برود

سرويس خارجي-
ده ها هزار نفر از مردم يمن با برپايي تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور بار ديگر مخالفت قاطع خود را با طرح شوراي همكاري خليج فارس اعلام كردند و اظهار داشتند، تنها خواسته اصلي ما بركناري علي عبدالله صالح است.
مردم يمن با برپايي تظاهرات گسترده اعلام كردند كه خواستار بركناري و محاكمه علي عبدالله صالح و اطرافيان وي هستند در حالي كه در طرح شوراي همكاري خليج فارس به چنين موضوعي اشاره نشده است.
بسياري از رهبران احزاب مخالف در يمن نيز تاكيد كردند كه طرح شوراي همكاري خليج فارس مبتني بر راه حل نهايي و ريشه اي براي تحقق خواسته هاي مردم يمن نيست.
تظاهرات كنندگان يمني تأكيد كردند تا تحقق كامل خواسته هايشان به تظاهرات ادامه خواهند داد.
در دومين طرح شوراي همكاري خليج فارس آمريكا پيشنهاد داده بود كه علي عبدالله صالح ظرف مدت 30 روز از قدرت كناره گيري كند و اختياراتش را به معاونش واگذار كند و پس از اين مرحله دولت موقت به رياست يكي از شخصيت هاي مخالف يمن تشكيل شود.
مخالفان حكومت علي عبدالله صالح تاكيد كردند كه اين طرح پاسخگوي مطالبات مردم نيست و با آن مخالفت خواهند كرد.
در همين رابطه يك هيئت از مخالفان يمني به رياض رفتند تا پيش از سومين نشست شوراي همكاري خليج فارس براي تشريح مواضع خود با مقامت اين شورا گفت وگو كنند.
اين در حالي است كه علي عبدالله صالح اعلام كرده تنها در صورتي از قدرت كناره گيري خواهد كرد كه وي و اطرافيانش تحت پيگرد قضايي قرار نگيرند.
اردن
سخنگوي كميته مبارزه با عادي سازي روابط اردن و رژيم صهيونيستي با اشاره به تظاهرات گسترده انقلابيون اردن طي روزهاي اخير اظهار داشت كه انقلابيون اردن ثابت كردند كه بر تحقق خواسته هاي خود اصرار دارند.
وي تصريح كرد، در شرايط كنوني منطقه كه بسياري از كشورهاي عربي بر دهانه آتشفشان قرار دارند هرگونه مخالفت از سوي نظام ها با خواسته هاي مشروع شهروندان مي تواند سبب به وجود آمدن بحران و كشيده شدن كشورها به سوي هرج و مرج شود.
اين فعال اردني همچنين گفت، تغيير قانون اساسي، تشكيل حكومت پارلماني، مبارزه با فساد، اصلاحات اقتصادي و حق آزادي بيان از جمله خواسته هاي اصلي انقلابيون اردن است.
وي تصريح كرد، اگر مطالبات انقلابيون برآورده نشود كشور وارد بحران تازه اي خواهد شد.
سوازيلند
دولت آفريقاي جنوبي با صدور بيانيه اي از دولت و مخالفان آن در كشور پادشاهي سوازيلند خواست براي حفظ امنيت، اختلافات را با گفت وگوي دوجانبه حل و فصل كنند.
در اين بيانيه از دولت سوازيلند خواسته شده به مردم اجازه دهد تا خواسته هاي خود را از مجاري قانوني و مدني مطالبه كنند.
از سوي ديگر، مخالفان مسواتي سوم پادشاه سوازيلند با صدور اطلاعيه اي از مردم خواستند براي مقابله با خودكامگي پادشاه دست به تظاهرات بزنند.
دو ماه گذشته سوازيلند نيز همچون كشورهاي عربي و شمال آفريقا شاهد تظاهرات مردمي بود كه مي خواستند صداي اعتراضات خود را به گوش پادشاه برسانند.

 



افشاي همكاري پنهاني آمريكا با تروريست هاي طالبان در افغانستان

يك مركز تحقيقاتي از پيشنهاد آمريكا به طالبان، مبني بر واگذاري استان هاي جنوبي افغانستان به اين گروه پرده برداشت.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، «غلام جيلاني ضواك» رئيس مركز تحقيقات راهبردي افغانستان، فاش كرد كه دولت ايالات متحده به گروه طالبان پيشنهاد داد كه استان هاي جنوبي افغانستان را تحت اختيار بگيرد. واشنگتن در اين پيشنهاد مخفيانه خود، از طالبان نيز خواست وجود پايگاه هاي دائم آمريكا را در اين مناطق بپذيرد.
ضواك افزود: اين پيشنهاد آمريكايي ها نشان مي دهد مقامات آمريكايي براي ايجاد پايگاه هاي دائم در افغانستان، حاضر به پرداخت هر بهايي، از جمله به رسميت شناختن طالبان، هستند. دولت آمريكا طبق وعده رئيس جمهور اين كشور، بايد همه نيروها را تا تابستان آينده از افغانستان خارج كند.
خبر ديگر از افغانستان اينكه، با كشته شدن سه نظامي آمريكايي در جنوب افغانستان، شمار تلفات روز شنبه اشغالگران در افغانستان، به هشت نفر رسيد.
وزير دفاع فرانسه نيز ديروز با هدف ديدار با رئيس جمهور افغانستان، واردكابل شد.

 



يورش نيروهاي آل سعود و آل خليفه به عزاداران فاطميه(س) در بحرين

سرويس خارجي -
نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه باهمكاري نظاميان آل سعود در جهت سركوب هر چه بيشتر شيعيان اين كشور به مجالس عزاداري ايام فاطميه حمله و تعداد زيادي از عزاداران را مجروح كردند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه در ادامه سركوب هرچه بيشتر شيعيان با همكاري نيروهاي اشغالگر عربستان سعودي به تكايا، مساجد و حسينيه هاي عزاداري شيعيان در ايام فاطميه در شهرهاي مختلف بحرين يورش برده و با اهانت به مقدسات و ارزش هاي مذهبي شيعيان تعداد زيادي از عزاداران را مجروح كردند.
اين در حالي است كه تظاهرات معترضان بحريني روز گذشته نيز ادامه داشت و با دخالت نيروهاي امنيتي آل خليفه به درگيري منجر شد.
تظاهركنندگان در حالي كه عليه رژيم آل خليفه و خاندان آل سعود شعار سر مي دادند اعلام كردند كه در خيابان ها مي مانند و به مخالفت هاي خود ادامه مي دهند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي به مردم حمله ور شده و با پرتاب گاز اشك آور و گلوله و استفاده از باتوم تعداد زيادي از تظاهركنندگان را مجروح كردند.
مقامات بحريني همچنين به بازداشت فعالان سياسي، پزشكان، دانشجويان و وكلاي حقوقي ادامه مي دهند و بيش از 30 نفر را طي روزهاي اخير بازداشت كردند.
يك فعال بحريني در اين باره گفت، آنچه كه اكنون در بحرين رخ مي دهد نسل كشي است و اين اقدام با حمايت آمريكا و عربستان صورت مي گيرد.
وي افزود، آنچه كه رژيم آل خليفه نسبت به مخالفان انجام مي دهد شباهت زيادي به اقدامات سركوبگرانه رژيم صهيونيستي به فلسطينيان دارد.
اين فعال بحريني تاكيد كرد، تفاوت اين اقدامات در اين است كه مردم فلسطين با رژيم اشغالگر روبه رو هستند در حالي كه مردم بحرين با دولتي سر و كار دارند كه مشروعيتش را از مردم گرفته است.
وي همچنين تصريح كرد، به نظر مي رسد رژيم صهيونيستي خلاصه تجربه چندين دهه خود درباره سركوب فلسطيني ها از جمله بمباران، تخريب منازل، به قتل رساندن غيرنظاميان، هتك حرمت و تخريب مساجد و آتش زدن نسخه هاي قرآن كريم و آزار و شكنجه شيعيان را به مقامات منامه منتقل كرده است.
گفتني است صدها فعال زن حقوق بشر در لبنان با تجمع در شهر بيروت ضمن اعلام همبستگي با جنبش زنان بحريني سركوب زنان از سوي رژيم آل خليفه را محكوم كردند.
برگزاركنندگان اين تجمع همچنين از تمامي حاميان و محافل حقوق بشر خواستند تا استفاده از شكنجه را در بحرين محكوم كنند.
بسياري از زنان بحريني در حالي كه براي رساندن صداي اعتراض خود به گوش دولت و جهانيان اعتراض مي كردند، ميان صفوف معترضان يا در محل كار خود از سوي نيروهاي امنيتي بازداشت شده اند.

 



مناطق مسكوني ليبي زير آتش توپخانه اي نيروهاي قذافي

نيروهاي «معمر قذافي» براي خارج كردن شهر «اجدابيا» از تسلط انقلابيون، مناطق مسكوني اين شهر را با توپخانه سنگين شديداً گلوله باران كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نيروهاي وابسته به ديكتاتور ليبي ديروز حمله سنگيني را از دروازه غربي شهر اجدابيا آغاز كردند و در اين حمله، مناطق مسكوني و مواضع انقلابيون را در شهر با گلوله هاي توپخانه سنگين هدف قرار دادند. حمله به اجدابيا در حالي صورت مي گيرد كه نيروهاي دولتي نتوانستند شهر «مصراته» را از دست نيروهاي مردمي و انقلابي خارج سازند. نيروهاي قدافي شهر مصراته را حداقل با 100 موشك هدف قرار داده بودند و حتي اين شهر را با بمب هاي خوشه اي بمباران كرده اند.
درگيري هاي روز شنبه در حومه اجدابيا نيز به مرگ هشت غيرنظامي و جراحت 27 نفر ديگر انجاميد. از تلفات مردمي در حملات توپخانه اي ديروز نظاميان قذافي به اجدابيا خبري نرسيده است. نيروهاي وفادار به ديكتاتور ليبي ديروز در 20 كيلومتري شهر اجدابيا مستقر شده بودند. در صورت سقوط اجدابيا به دست نيروهاي قذافي، شهر بسيار مهم «بنغازي» كه مقر اصلي انقلابيون است، نيز در معرض خطر قرار مي گيرد.
طبق آخرين گزارشات دريافتي از ليبي، انقلابيون ديروز به سمت شهر «بريقه» پيشروي كردند. در مورد نتيجه اين پيشروي نيز گزارشي نرسيده است.
دلخوري از ناتو
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز «عبدالفتاح يونس» فرمانده «ارتش آزاديبخش ملي ليبي» به شبكه الجزيره گفت، فرماندهان ناتو به انقلابيون در مورد نابودي نيروهاي قذافي در بريقه اطمينان داده بودند و به همين خاطر، انقلابيون شروع به پيشروي به داخل اين شهر كردند، ولي گرفتار نيروهاي قذافي شدند. به گفته يونس، تعداد بسيار زيادي از افراد گردان هاي قذافي در بريقه در انتظار انقلابيون به سر مي بردند. وي افزود: نيروهاي انقلابي دست به عقب نشيني زدند و از ناتو خواستند مواضع نيروهاي قذافي را بمباران كند، اما پس از گذشت شش ساعت تماس هاي متعدد با فرماندهان ناتو نتيجه نداد و آنها هيچ اقدامي عليه نيروهاي قذافي نكردند. هواپيماهاي ناتو تاكنون بارها مواضع انقلابيون ليبي را بمباران كردند.
در همين حال روزنامه «ديلي تلگراف» فاش كرد، شركت هاي وابسته به قذافي همچنان در انگليس فعال هستند و هيچ تحريمي عليه اين شركت ها اعمال نشده است.
خبر ديگر اينكه، ايالات متحده تلاش هاي خود را براي يافتن كشوري كه قذافي بتواند به آنجا پناه ببرد، آغاز كرده است. واشنگتن مايل است قدرت از قذافي به يكي از فرزندانش برسد و يا اينكه يك فرد مورد اعتماد غرب جايگزين ديكتاتور ليبي شود.



 



مردم صربستان عليه دولت به خيابان ها ريختند

صدها هزار نفر از مردم صربستان با برپايي تظاهرات خواستار بهبود وضعيت اقتصادي و انتخابات زودهنگام شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها هزار نفر از مردم صربستان به دعوت حزب «پيشرفت» اين كشور در «بلگراد» مقابل ساختمان پارلمان تجمع كرده و از «وضعيت وخيم اقتصادي» حاكم بر كشورشان انتقاد كردند. تظاهركنندگان همچنين از دولت خواستند هرچه زودتر مقدمات لازم براي برگزاري انتخابات زودهنگام را فراهم كند.«توميسلاو نيكوليچ» رهبر حزب مخالف صربستان در جمع تجمع كنندگان با اعلام نام «روز تغيير» براي اين روز از اعتصاب غذا به عنوان «آخرين گام مبارزه براي ايجاد صربستاني بهتر» خبر داد و گفت: به رئيس جمهور مي گويم تا برگزاري انتخابات زودهنگام به اعتصاب خود ادامه خواهيم داد.»
اين دومين تظاهرات گسترده مخالفان در «بلگراد» از اول سال جاري ميلادي است. پيش از اين رئيس جمهور اين كشور پيشنهاد مخالفان براي برگزاري انتخابات زودهنگام را رد كرده بود. تظاهركنندگان همچنين هشدار داده اند، در صورتي كه دولت به خواسته هاي آنها عمل نكند، دست به نافرماني هاي مدني خواهند زد. مخالفان در پايان بر ادامه تظاهرات تا برگزاري انتخابات تاكيد كردند.

 



سخنراني كم سابقه رائول كاسترو درباره اصلاحات سياسي و اقتصادي كوبا

رئيس جمهور كوبا در كنگره اين كشور خواستار اصلاحات سياسي جدي در كشور شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «رائول كاسترو» در اقدامي كم سابقه در كنگره حزب كمونيست اين كشور پيشنهاد اجراي اصلاحات سياسي گسترده در ساختار حكومتي اين كشور آمريكاي جنوبي را داد.
محدود شدن زمامداري مقامات سياسي به دو دوره پنج ساله و مشاركت جوانان در صحنه سياسي كشور از جمله پيشنهاداتي بود كه كاسترو با اعلام آن از پارلمان خواست بررسي هاي لازم روي اين پيشنهادها را انجام دهد.
كاسترو گفت: زمامداري سياستمداران و مقام هاي سياسي مهم از جمله هيات وزيران كه شامل شخص رئيس جمهور نيز مي شود محدود به دو دوره متوالي پنج ساله شود. وي همچنين اعلام كرد، كوبا از نبود رهبران جوان در دولت رنج مي برد و بهاي اشتباهات گذشته را مي پردازد. گفتني است، «رائول كاسترو» در سال 2008 ميلادي و پس از اين كه برادرش «فيدل كاسترو» 50 سال رهبري اين كشور را بر عهده داشت، رسما قدرت را به دست گرفت. «فيدل كاسترو» به عنوان رهبر انقلاب كوبا بيماري و سن زياد را به عنوان دلايل واگذاري قدرت به برادر كوچكتر خود عنوان كرد.
يادآور مي شود، «رائول كاسترو» اين پيشنهادها را در اواخر سخنراني 2 ساعته خود كه شامل فهرستي طولاني از تغييرات در نظام اقتصاد سوسياليستي كوبا مثل حذف جيره بندي و يارانه ها مي شد ارائه كرد. كاسته شدن از نقش حكومت در مسائل اقتصادي، گسترش سرمايه گذاري در كشور، توجه ويژه به عرضه و تقاضا، تمركز زدايي و ايجاد اشتغال نيز از جمله پيشنهادات رئيس جمهور كوبا در راستاي اجراي اصلاحات اقتصادي بود كه به اعتقاد كارشناسان داراي اهميت ويژه اي است. كاسترو در عين حال بر سوسياليستي باقي ماندن كشور تاكيد كرد.
اظهارات رئيس جمهور كوبا درباره اصلاحات سياسي و اقتصادي بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جهان و منطقه داشته است.


 



راهپيمايي بزرگ در شهرهاي ايتاليا قتل خبرنگار حامي فلسطين كار صهيونيست هاست

سرويس خارجي-
هزاران ايتاليايي با راهپيمايي در شهرهاي بزرگ اين كشور از جمله رم، جنايت رژيم صهيونيستي در ترور خبرنگار و صلح طلب ايتاليايي حامي فلسطين را محكوم كردند.
در پي ترور ويتوريو اريگونه خبرنگار ايتاليايي حامي فلسطين در نوار غزه به دست مزدوران رژيم صهيونيستي هزاران نفر از مردم اين كشور تظاهرات و راهپيمايي مسالمت آميز برگزار كرده و خواستار برخورد جامعه جهاني با جنايات رژيم اشغالگر قدس شدند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه ما يقين داريم كه پيروزي نهايي از آن ملت فلسطين و ساكنان نوار غزه است و اسرائيل بداند كه با ترور و جنايت به اهداف شوم خود نخواهد رسيد.
يكي از تظاهركنندگان گفت: اين براي نخستين بار نيست كه صهيونيست ها فعالان حامي فلسطين را ترور مي كنند.
يكي ديگر از فعالان ايتاليايي تأكيد كرد، اين اقدام وحشيانه باعث هراس ما و توقف فعاليت هاي بشردوستانه ما در غزه نخواهد شد.
«ويتوريو اريگونه» خبرنگار و صلح طلب ايتاليايي از سه سال پيش براي كمك به فلسطينيان و پوشش اخبار خبري غزه در اين منطقه زندگي و در اكثر تظاهرات و راهپيمايي هاي ضد صهيونيستي شركت مي كرد.
وي روز پنجشنبه گذشته به دست يك گروه تروريستي وابسته به صهيونيست ها ربوده شد و به قتل رسيد.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با محكوم كردن اين ترور اعلام كرد كه عوامل اين حادثه تروريستي را به زودي دستگير و محاكمه خواهد كرد.
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب فلسطين با محكوم كردن اين حادثه اظهار داشت، به تروريست هاي اسرائيلي پاسخي مناسب داده خواهد شد. از سوي ديگر فلسطيني هاي ساكن «كرانه باختري» با برگزاري يك راهپيمايي بزرگ در رام الله روز «اسير فلسطيني» را گرامي داشتند.
فلسطينيان در حالي كه تصاوير اعضاي خانواده خود و فلسطيني هاي اسير در زندان هاي رژيم صهيونيستي را در دست داشتند خواستار آزادي هرچه سريع تر اسيران خود شدند.
اسيران فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي نيز از روز گذشته همزمان با برگزاري مراسم روز اسير فلسطيني، دست به اعتصاب غذا زدند تا خواسته هاي خود از جمله آزادي اسيران را محقق سازند.
اين اسيران اعلام كردند در صورت تحقق نيافتن خواسته هايشان مبني بر آزادي كليه اسيران در بند رژيم صهيونيستي به اعتصاب غذاي خود ادامه خواهند داد.
وزارت امور زندانيان فلسطين اعلام كرد كه نيروهاي اشغالگر صهيونيست از زمان اشغال سرزمين هاي فلسطيني در ژوئن 1967 بيش از 750 هزار فلسطيني را دستگير كرده اند.
همچنين 70 هزار فلسطيني در جريان انتفاضه سال 2000 دستگير شده كه از اين تعداد 8000 نفر كودك بودند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14