(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29 فروردین 1390- شماره 19904

مصرف چاي و قهوه علت گرگرفتگي
مقابله با فشار روحي جوانان
مراقب سلامت دندان هايتان باشيد
سبزي شاهي سلامتي را به شما هديه مي كند
8 روش براي ابراز عشق به شوهرتان
خطر در كمين است
پدر خوبي براي فرزندتان باشيد



مصرف چاي و قهوه علت گرگرفتگي

درسنين يائسگي بيشتر زنان دچارگرگرفتگي هاي شبانه مي شوند كه علت اصلي آن ادويه هاي تند و مصرف چاي وقهوه و نوشابه هاي كولادار داراي كافئين است.
بعضي از مواد غذايي دربانوان سنين يائسه مي تواند مشكلاتي را به همراه آورد.
يكي ازمهمترين مشكلات دوران يائسگي درزنان گرگرفتگي بدنشان است.
مصرف زياد چاي،قهوه، ادويه هاي تند و نوشابه هاي كولادار موجب افزايش گرگرفتگي در زنان يائسه است.
علائم يائسگي در زنان گرگرفتگي، تعريق شبانه واحساس گرم شدن ناگهاني و شديد كه 4 تا 5 دقيقه هم طول مي كشد است.
دربعضي از مواقع بعد از گرگرفتگي و تعريق، احساس لرز و سرما مي كنند كه علت اصلي گر گرفتگي كاهش و يا قطع هورمون هاي استروژن است.
اين حالت درشب بيشتر از روز اتفاق مي افتد و براي كاهش آن بايد از مصرف زياد چاي، قهوه، ادويه هاي تند و نوشابه هاي كولادارخودداري كرد.

 



مقابله با فشار روحي جوانان

فرزندان ما به خصوص جوانان در زندگي شان اغلب با فشارهاي روحي رو به رو مي شوند. اين فشار روحي هر علتي كه داشته باشد منجر به مشكلات رفتاري مي شود و همچنين نگراني، افسردگي، سردرد، مصرف دارو و بي خوابي را به دنبال دارد.
گري هنريك محقق دانشگاه لستر مي گويد: براي مقابله با فشار روحي جوانان، پيش از هر چيز بايد ارتباط خود را با او بهتر و صميمي تر كنيد. به گونه اي كه بتواند براحتي با شما صحبت و درددل كند توجه به اين نكات نيز ثمربخش است.
- وقت بيشتري صرف فرزندتان كنيد، به خصوص اگر گرفتار هستيد چون اين امر منشأ اين بيماري است.
- به فرزندان فرصت بيشتري دهيد و بگذاريد تا در مورد مشكلات و نگراني هايش صحبت كند.
- سعي كنيد در وعده هاي غذايي در كنار خانواده و فرزندتان باشيد.
- به فرزندتان كمك كنيد تا از خودش انتظارات واقع بينانه داشته باشد.
- خود و فرزندانتان را براي شرايط پراسترس آماده كنيد. براي مثال تولد يك نوزاد، نقل مكان به يك شهر جديد يا انجام دادن يك عمل جراحي.
- به فرزندتان كسب آرامش را بياموزيد روش هايي مثل تنفس عميق، آرام كردن و شل كردن عضلات، گوش دادن به موسيقي، خواندن كتاب و نقاشي كردن مي تواند به كسب آرامش كمك كند.
به گفته روان شناسان با وجود تحقيقات بسيار متأسفانه منشأ و منبع فشار روحي در جوانان ناشناخته است و والدين به راحتي قادر به شناسايي آن نيستند. اين موارد، برخي از علل بروز فشار روحي در نوجوانان است.
- تغيير در مراقبت هاي پيش از دوران مدرسه از جمله تغيير كلاس درس يا تغيير معلم
- دادن تكليف بيش از حد به كودك
- انتظار بيش از حد از كودك كه موجب ترس او بشود
- نداشتن عزت نفس بالا
- شنيدن اخباري كه موجب تشديد استرس شود
- بيماري هايي از قبيل آسم يا ديابت
- تصادف رانندگي
- مشكلات اقتصادي در منزل
توجه به هر يك از اين موارد و ريشه يابي استرس جوانان، در انتخاب راه صحيح براي مقابله با اين مشكل به والدين كمك مي كند. بهتر است اين مشكل را با جلب همكاري خود او و به كمك او حل كنيد. به او اطمينان دهيد كه مشكلات موجود قابل رفع است و او در مواجهه با هر مشكلي از حمايت شما برخوردار خواهد بود.
عليرضا سزاوار

 



مراقب سلامت دندان هايتان باشيد

مصرف زياد بيسكويت، شكلات و تنقلات باعث ايجاد اسيد در دهان، حل شدن ميناي دندان ها و همچنين پوسيدگي در نواحي بين دندان ها مي شود.
يكي از مهمترين مسائلي كه امروزه با آن مواجه هستيم استفاده زياد از نوشابه هاي گازدار و تنقلات حاوي مواد قندي است.بيشترين مصرف كننده اين تنقلات نوجوانان و جوانان هستند كه دراين سنين با توجه به فعاليت هاي بدني كه دارند تمايلشان به مصرف اين مواد افزايش مي يابد.
نوشابه هاي گازدار داراي تركيباتCO2 هستند كه در بدن تبديل به اسيد كربنيك شده و باعث عدم جذب كلسيم و بروز مشكلات اسكلتي و پوكي استخوان مي شوند. حل شدن تدريجي ميناي دندان، رنگ گرفتگي سطح دندان، ايجاد پوسيدگي هاي ريز بر روي ميناي دندان و حساسيت از جمله عوارض مصرف نوشابه هاي گازدار است. مواد ديگري مانند كربوهيدرات ها و مواد قندي در انواع بيسكويت ها و شكلات ها يافت مي شوند كه بر سلامت دندان ها تاثيرگذار است.
مصرف چندبار درطول روز از شكلات ها، بيسكويت ها و ساير تنقلات مي تواند آسيب هاي جدي و مخربي به دندان ها برساند.استفاده از انواع خشكبار، مغزها، دوغ ها، بهترين جايگزين شكلات ها، بيسكويت و ساير تنقلات است.اين مواد نه تنها فاقد اثرات پوسيدگي دندان هستند بلكه كلسيم مورد نياز بدن را نيز تأمين مي كنند.

 



سبزي شاهي سلامتي را به شما هديه مي كند

شاهي (تره تيزك) از خانواده چليپاييان با نام علمي Lepidium sativum است. شاهي گياه بومي مديترانه شرقي است. اين گياه يك ساله و به ارتفاع 20 تا30 سانتيمتر است كه در نواحي مختلف ايران نيز پرورش مي يابد.
شاهي به عنوان غذا و دارو مصرف مي شود. سبزي شاهي را خيلي راحت مي توان كاشت و خيلي راحت و سريع آماده برداشت مي شود. قسمت هاي قابل استفاده شاهي شامل ريشه ها، برگ ها و تخم شاهي مي باشد.
ريشه شاهي
ريشه شاهي مزه تند و تلخي دارد. اين ريشه براي درمان سيفيليس و ناتواني در ادرار مفيد است.
برگ شاهي
برگ هاي شاهي، محرك، ادرارآور و ضدباكتري است. اين برگ ها براي درمان بيماري اسكوربوت و بيماري هاي كبدي مفيد مي باشد. شاهي به عنوان يك پماد بر روي قسمت هايي از بدن كه درد مي كند و يا آسيب ديده است نيز به كار مي رود.
تخم شاهي
تخم شاهي مزه تند و تلخي دارد. اين ماده خاصيت چربي سوز، تصفيه كنندگي خون، شيرافزايي، قاعدگي آور، مقوي (نيروبخش) و ادرارآور است. دارويي براي چشم درد است. تخم شاهي قواي جنسي را تقويت مي كند.
¤ تخم شاهي براي مرض جذام، بيماريهاي پوستي اسهال خوني، اسهال، سوءهاضمه، بيماريهاي چشمي، اسكوربوت، آسم و سرفه مفيد است.
¤ تخم شاهي خاصيت سقط كنندگي جنين دارد. در ضمن تخم شاهي خاصيت مليني نيز دارد.
فوايد شاهي
براي سلامتي بدن
ضدسرطان
به دليل وجود ويتامين Cو E در شاهي اين گياه خاصيت آنتي اكسيداني فوق العاده در جلوگيري از آسيب راديكال آزاد دارد و درنتيجه يك ماده ضدسرطاني است. شاهي مانع رشد سلول هاي سرطاني مي شود.
پروفسور «لئون بينه» عصاره شاهي را گرفت و به بدن موش هايي كه به سرطان مبتلا بودند تزريق كرد و مشاهده كرد كه اين كار، رشد سلول هاي سرطاني را در اين موش ها متوقف مي كند.
درمان كم خوني
شاهي علاوه بر ويتامين C حاوي مقدار قابل ملاحظه اي آهن و اسيد فوليك نيز مي باشد، از اين رو براي اشخاص كم خون مفيد است.
كاهش چربي خون
شاهي براي كاهش كلسترول بد خون بسيار مناسب است.
مفيد براي آسم
شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين A و روغن هاي فرار است. به همين دليل براي مخاط دستگاه تنفسي و در نتيجه مبتلايان به آسم فوق العاده مفيد است. كساني كه برونشيت دارند يا سرفه هاي سختي مي كنند ، هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهي را مصرف نمايند.
مفيد براي كليه ها
شاهي مانند بسياري از سبزيجات گروه چليپاييان مانند كلم، كلم بروكلي و كلم پيچ داراي گلوكوزيدها و روغن خردل (روغن تلخ) مي باشد. اين مواد، محرك فعاليت كليه ها هستند و موجب تقويت معده و كيسه صفرا مي شوند. از اين رو مصرف شاهي به كساني كه سنگ كليه و مثانه دارند، توصيه شده است.
ديگر فوايد
¤ شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي كلسيم، آرسنيك، منگنز، مس، روي و گوگرد است. به همين دليل اشتهاآور نيز مي باشد.
¤ شاهي خاصيت درماني فوق العاده اي در اختلالات مفصلي و نقرس دارد.
¤ عصاره شاهي، كرم بدن را از بين مي برد.
¤ جويدن برگ هاي شاهي تازه، لثه ها را محكم مي كند و آنها را سالم نگه مي دارد.
¤ شاهي كك و مك را كه معمولا در صورت انسان به صورت لكه هاي قهوه اي ريزي پديدار مي شود، برطرف مي كند.
بدين منظور بايد برگ شاهي را كوبيد و روي لكه ها گذاشت و يا تخم شاهي را كوبيد و درمقداري آب خيس نمود و يك بار در روز بر روي لكه ها گذاشت و آن قدر ادامه داد تا لكه ها برطرف شوند.
¤ شاهي لكه هاي سفيد پوست را نيز برطرف مي كند. به اين منظور بايد تخم شاهي را كوبيد و با كمي عسل مخلوط نمود و بر روي لكه ها قرار داد. اين عمل را روزي يك مرتبه تكرار كنيد تا بهبودي كامل حاصل شود.

 



8 روش براي ابراز عشق به شوهرتان

زنان و مردان عشق را به روشهاي گوناگوني تجربه مي كنند. بيشتر افراد از اين مسئله آگاهي ندارند، به طوري كه در زندگيشان متحمل سختي هاي زيادي مي شوند و از اين رو آنها براي ابراز عشق خود به جنس مخالف تلاش مي كنند تا همانطور كه خودشان دوست دارند، به همان شكلي كه به آن مي انديشند و بدون توجه به اينكه ديگران چه عقايدي در مورد آن دارند، آن را ابراز كنند.
مسائل اساسي براي ايجاد احساس عشق وجود دارد كه، بدون در نظر گرفتن جنسيت، تقريبا در بين همه افراد به طور يكسان تقسيم شده است و آگاهي از آن ضروري و لازم است. اين مسائل شامل مواردي همچون زمان با هم بودن، برقراري رابطه اي هيجان انگيز و مسائلي از اين دست مي باشد. اين نوع مسائل ارزش خاص خودشان را دارند. پس در اين متن به موضوعاتي روي آورده شده كه يا درباره مسائل خاص زنان با همسرانشان است و يا حداقل مواردي كه تاكيد بيشتري به آن شده است.
با مطالعه اين مطلب، زنان متوجه خواهند شد كه، مردها مانند آنها تنها با بيان يك جمله «دوستت دارم» احساس عاشقي نمي كنند. اين به معناي آن نيست كه ما نبايد اين جمله را به آنها بگوييم، بلكه شما مي توانيد نسبت به آن بي خيال باشيد. بيشتر مردها تا زماني كه واقعا احساس نكنند شخص مقابل را دوست دارند، عشق خود را بيان نمي كنند. بيشتر آنها حتي متوجه نمي شوند كه چه چيز آنها را مي آزارد و فقط مي دانند كه خوشحال نيستند و احتمال دارد به اين رابطه وابسته شوند اما قادر به بيان مفهوم استواري كه همان حس عاشقي است، نمي باشند.
اگر مردها نيازهاي خود را براي اين كه احساس كنند كسي را دوست دارند، بدانند، مسائل پايه اي براي آنها قابل درك مي شود و اين براي همه مردان امري يكسان است. شايد افراد كمي در گوشه و كنار وجود داشته باشند كه يكي از موارد زير براي آنها غيركاربردي باشد، يا تعدادي هم وجود داشته باشند كه موارد مهم ديگري را به آن بيافزايند. اگر شما هم يكي از آن مردهايي هستيد كه اين مطلب را مي خوانيد، لطفا موارد كاربرد آن را به فهرستتان اضافه كنيد. اگر چه اين ليست بيشتر مسائل اصلي را براي اكثر افراد دربر مي گيرد.
در آنجا برخي روشهاي بنيادي كه خانمها براي بيان دوست داشتن خود به همسرشان مي توانند استفاده كنند، بيان شده است.
احترام
موثرترين روش براي اين كه مردي احساس كند همسرش او را دوست ندارد، بي احترامي به او، به خصوص بي حرمتي در جمع، مي باشد. اگر نمي خواهيد به همسرتان اهميت بدهيد و حس دوست داشتن را در او بوجود آوريد، او را در مقابل ديگران مورد تمسخر قرار نداده، با او مخالفت نكنيد و جواب او را ندهيد. انجام اين كارها هنگامي كه با هم تنها هستيد مشكل عمده اي ايجاد نمي كند (البته به شما توصيه مي كنيم از اين روشها استفاده نكنيد و راههاي بهتري براي بيان پيام خود بيايند)، اما در جمع ديگران با اين كه به خوبي قادر به سيلي زدن به صورت او هستيد، اما انجام چنين كاري او را دلسرد خواهد كرد.
تحسين و تمجيد
اين مورد به نوعي به مورد اول مربوط است، اما از ديدگاهي ديگر. احترام گذاشتن بيشتر در مورد پرهيز از بي حرمتي نسبت به آشكار جلوه دادن احترام است. يعني بيشتر سعي كنيد تا به يكديگر بي احترامي نكنيد. از سوي ديگر، مي توانيد با رفتار و گفتار خود، آنچه را كه در مورد او مي پسنديد به روشني بيان كنيد و از او تعريف كنيد. به اين كار زبان بدن مي گويند. به طور مثال، وقتي از ظاهر او خوشتان مي آيد، نگاهي با افتخار به او بيندازيد، يا مي توانيد با يك جمله زيبا به او بگوييد كه شوخ طبعي او را بسيار دوست داريد. همواره بايد اطمينان داشته باشيد كه كاري كه انجام مي دهيد مطابق با شرايط باشد. به طور نمونه، بيان دوست داشتن طبع شوخ او در هنگام حضور شما در مراسم ترحيم پدرش، مطمئنا ايده خوبي نيست.
همچنين شما بايد متنوع عمل كنيد. يافتن نكات تازه و كوچك يا چيزهايي كه كمتر استفاده شده اند، براي بيان عشق خود بر مبناي قاعده اي منصفانه، امري پسنديده و كاربردي است. وقتي او كاري انجام مي دهد كه شما آن را مي پسنديد، بي درنگ به او بگوييد. مثلا وقتي برمي گردد و درب ماشين را براي شما باز مي كند و شما خوشتان مي آيد، به او بگوييد. شنيدن مكرر جملات مشابه، باعث مي شود تا قدرت اوليه آن از دست برود. زماني كه او حقيقتا شما را باور نكند، به اين فكر مي افتد كه شما با گفتن اين مسائل تنها مي خواهيد او را تحت تأثير قرار دهيد.
تعريف از او طوري كه بتواند استراق سمع كند
اين مورد، تاثيري شگفت انگيز دارد، اما بايد به ندرت و با احتياط استفاده شود. اگر وانمود كنيد كه نمي دانيد او آنجاست و متوجه شود كه شما اين كار را از روي قصد انجام داده ايد، تاثيري نخواهد داشت و او قادر به درك غيرواقعي بودن آن خواهد بود. بهترين و امن ترين راه اين است كه به طور واقعي در جمع ديگران از او تعريف كنيد و گاهي، وقتي اين كار را مي كنيد در آن نزديكي باشد و از دور بشنود. در واقع اين تكنيك را اگر بطور آشكارا نيز انجام دهيد، جواب مي دهد. مثلا مي توانيد هنگامي كه او كنارتان نشسته آشكارا به كسي بگوييد: «همسر من مردي فوق العاده است. او فلان كار را برايم انجام داده است.» با اين عمل شما او را مورد احترام و ستايش قرار خواهيد داد.
رها كردن همه چيز
اين نكته كوچكي است كه تاثيراتي عظيم دارد. يكي از تاثيرگذارترين روشهاي نشان دادن عشقتان به ديگران، دادن بيشترين اولويت به آنهاست. در جاي خود همه كارهايي كه در حال انجام آن بوديد را كنار بگذاريد و به آنها توجه كنيد. به عنوان نمونه، از كامپيوتر دور شويد و بگذاريد كودكتان خودش با آن بازي كند، تلويزيون را خاموش كرده، آشپزي و هر كاري كه در حال انجام آن بوديد را متوقف كرده، به سوي آن شخص برويد و به طور خاصي به او نشان دهيد كه در حال حاضر همه حواستان به اوست. وقتي كه شما پس يك دوري، براي اولين بار به او نگاه مي كنيد (مثلا وقتي از سر كار به خانه بازمي گرديد) تاثير خاصي بر او دارد.
توجه به نقاط قوت
اين مطلب نيز شبيه تحسين كردن است اما مخصوص نقاط قوت او مي باشد. براي نمونه، اگر باز كردن درب شيشه اي برايتان كمي سخت است و مي دانيد كه او مي تواند اين كار را برايتان انجام دهد، با گفتن جمله اي چون «نمي توانم درب را باز كنم. مي شود. اين كار را برايم انجام دهي؟» درخواست خود را بيان كنيد. يا اگر او در رياضيات مهارت دارد، از او بخواهيد تا قيمت چيزي را به ازاي يك كيلوي آن حساب كند و به او بگوييد كه حساب كردن آن برايتان دشوار است. دورغ نگوييد چون او به سرعت متوجه مي شود. در مواردي از او درخواست كنيد كه مي دانيد نقطه قوت او نقطه ضعف شما را كامل مي كند. به عنوان تذكر، اين كمك مي تواند فيزيكي يا ذهني باشد.
«ميشه اينو برام جابه جا كني! آخه من نمي تونم.» يا «ميشه در حل اين مسئله كمكم كني!» درست همانند تحسين كردن، بيش از حد به كار بردن اين نكته در حوزه نيز، منجر به كاهش اثربخشي آن مي گردد و سرانجام تبديل به امري آزاردهنده مي شود تا امري تكميل كننده.
چشم پوشي از نقاط ضعف
همسر شما هم داراي نقطه ضعف هايي است كه همه مردها و زنها از اين باب يكسانند. از نقطه ضعفهاي او بر عليه اش استفاده نكنيد. اگر سعي داريد از آنها براي آزار دادن او استفاده كنيد يا آنها را از روي قصد بزرگتر جلوه دهيد، او كاملا احساس خواهد كرد كه مورد بي احترامي واقع شده است. شما اين كار را براي خودنمايي در جاهايي كه حس مي كنيد به طور قابل ملاحظه اي نسبت به او قوي تر هستيد، براي نشان دادن عدم نيازش به كامل بودن و عدم توانايي او در انجام كارها و به علاوه، بي اهميت جلوه دادن مرد بودن او تصديق نداشتن استعدادي خاص همانند خواندن در جايي كه لازم است، انجام مي دهيد.
مقايسه نكردن
يكي از بدترين كارهايي كه يك زن در برابر همسر خود مي تواند انجام دهد، مقايسه او با شخصي ديگر است. چنين عملي حتي اگر بهتر بودن همسر خود را در برخي موارد هم بيان كنيد، بسيار ناپسند است. مردها در اين موارد متوجه خواهند شد كه شما آن شخصي نيستيد كه او را دوستش داريد. اين عمل شما باعث نمي شود تا او هوشياري و آگاهي خود را به دست آورد. اگر همسرتان را حتي به طور ناچيزي با ديگران مقايسه كنيد، از اين لحاظ كه در موردي مهارت ندارد، آن گاه اين مسئله ناخودآگاه بزرگ مي شود. شما به او بي احترامي كرده، نقاط ضعف او را نمايان ساخته ايد و از همه مهمتر اين كه شما به او يادآور شده ايد كه او را دوست نداريد. تنها نتيجه اين كار به وجود آمدن احساسات منفي و خراب شدن ارتباط او با شماست.
سرزنش به خاطر يك گناه
در فيلم ها و نمايش هاي تلويزيوني بي شماري به تصوير كشيده شده است كه زني آن قدر شوهرش را به دليل كاري سرزنش مي كند تا اينكه مرد آنچه كه زن خواهان آن مي باشد را انجام مي دهد. تحت تاثير قرار دادن كسي به اين روش ايده جالبي نيست. تاثيرگذاري ناشيانه همواره كار ناشايستي مي باشد، از اين جهت كه براي هر دو طرف، هم كسي كه تحت تاثير قرار گرفته و هم كسي كه اين كار را انجام مي دهد كار بدي است.
شخصي كه تحت تاثير قرار گرفته، در معنا، كسي است كه احساس مي كند قدرت تصميم گيري خود را از ديگري مي گيرد. اگر شما هم چنين حسي داريد كه البته اين انتخاب خود شما مي باشد، پس شما هم به نوعي تحت تاثير حرفهاي ديگران قرار گرفته ايد. اما اگر كاملا دوست داريد خودتان چيزي را انتخاب كنيد، بدان معنا نيست كه كسي در تلاش براي تاثيرگذاري بر روي شما نيست، بلكه هنوز موفق به اين كار نشده اند. كسي كه تلاش مي شود از او سلب انتخاب گردد، از اين عمل بسيار خشمگين خواهد شد. يكي از قدرتمندترين فاكتورهاي انگيزه در زندگي بشري، ميل به آزاد بودن است كه براي اثبات آن مي توان از قدرت تصميم گيري و اهميت آن نام برد. وقتي كه اين خواسته باعث ايجاد مشكلاتي مي شود، در معرض خطر قرار خواهيد گرفت. اگر فردي كه شما با صحبتهاي خود او را تحت تاثير قرار داده ايد، حتي بعدها و پس از انجام آن، متوجه آن گردد، از شما خواهد رنجيد. از اينرو، در مورد همسر شما، به طور حتم رنجشي رخ مي دهد كه حتي اگر به تدريج هم از بين برود، او تا آخر عمر در اين باره فكر مي كند. ممكن است خيلي ناچيز باشد. شايد آن قدر كوچك باشد كه از روي قصد به آن بهايي ندهد، اما با تمام مسائل اين ها چيزهايي هستند كه نمي شود آنها را انكار كرد.
تاثيرگذاري روي افراد، براي شخصي هم كه تحت تاثير قرار مي دهد، بد است. وقتي سعي مي كنيد روي كسي تاثير بگذاريد، شما در تلاش هستيد تا قسمتي از كيفيت انسان بودن او را سلب كنيد. همان طور كه در قسمت بالا اشاره شد، آنها از اين عمل رنجيده شده و معمولا رنجش مساوي با يك تلاش ناموفق است. شما با اين كار خود عقايد شخصي همسرتان را به عنوان يك فرد آزاد كه مي تواند عقايد خود را داشته باشد، از بين برده و در عوض او را تبديل به يك جسم خواهيد كرد. اجسام با توجه به نوع ورودي آنها، مي توانند محصولات مشابهي داشته باشند. با اين روش، كيفيت انساني، قدرت انتخاب شخصي، احترام گذاردن و عشق به ديگران از تفكر انسان ربوده مي شود.
شايد وقتي اين متن را مي خوانيد، برخي چيزها با آنچه كه در ذهنتان داريد، مطابقت نكند.
اين 8 روشي بود كه با كمك آن مي توانيد به همسرتان ابراز محبت كنيد. برخي از آنها به طور فعالانه و ناخودآگاه انجام مي گيرد. اما برخي ديگر به طور قطع به خودي خود انجام نمي پذيرند. اما وقتي كه همه آنها را در كنار يكديگر قرار دهيد، و با تمام چيزهايي كه نياز داريد تا احساس عشق كنيد در كنار هم بگذاريد، همسرتان درك خواهد كرد و حس مي كند كه شما چقدر عاشق او هستيد.
ترجمه از نسيبه رجبي

 



خطر در كمين است

بيماري قلب در حال حاضر بزرگترين تهديد در جوامع است كه موجب موارد زيادي از معلوليت و مرگ زودرس مي شود و بخش بزرگي از بودجه درماني كشورها را به خود اختصاص مي دهد.
با بالا رفتن سن، موارد اين بيماري افزايش مي يابد؛ و بروز آن در مردان، زودتر از زنان صورت مي گيرد. بيماري قلب علاوه بر اين كه موجب سكته هاي قلبي و مغزي مي شود، در مواردي كه كمتر حاد است نيز موجب از كار افتادن كليه ها، درد و قانقاريا مي شود (بيماري قانقاريا در اثر بسته شدن رگ ها و قطع جريان خون به اندام ها، ايجاد مي شود، اين آسيب بيشتر در ناحيه انگشتان دست ها و پاها اتفاق مي افتد، ولي گاهي در روده ها نيز ديده مي شود) و همچنين موجب ناتواني ذهني مي شود.
فرآيند زيربنايي اين بيماري آتر و اسكلروز (لفظاً به معناي تصلب شرايين) به ديواره سرخرگ ها آسيب رسانده و آن را غير نرمش پذير، ضخيم و سخت مي سازد و نهايتا موجب باريك شدن مجراي دروني آنها شده و گردش خون را كند مي كند. يكي از عناصر اين فرآيند آتر و اسكلروز است، يعني رسوب كردن چربي و كلسترول در ديواره سرخرگ ها؛ از جمله علل آن، بايد از عوامل وراثتي، رژيم غذايي، استرس، عدم تحرك جسماني و ورزش نكردن و سموم موجود در بدن نام برد.
پيشگيري كنيد
سيگار نكشيد و دود سيگار ديگران را هم تنفس نكنيد. نيكوتين مستقيماً بر سرخرگ ها تأثير گذارده و در واقع يكي از شناخته ترين سمومي است كه موجب تسريع اتر واسكلروز مي شود و در عين حال، يك ماده مخدر بسيار اعتيادآور است. علاوه بر نيكوتين، خود دود تنباكو نيز حاوي عناصري است كه موجب ضعيف شدن كاركرد شريان هاي قلب و بسياري از اندام هاي بدن مي شود. اگر عادت به كشيدن سيگار داريد، تاريخي را براي ترك آن تعيين كنيد، و از هر روش سودمند براي ترك سيگار استفاده كنيد. اگر با يك فرد سيگاري زندگي مي كنيد او را وادار به ترك سيگار كنيد اگر اين تدبيرها مؤثر نبود، يك فيلتر هوا در محل زندگي يا كارتان نصب كنيد.
- از نوشيدن آبي كه طعم كلر دارد اجتناب كنيد. در مواقعي كه خارج از خانه به سر مي بريد يك بطري آب پالايش شده سفارش دهيد. در خانه تان نيز از يك، سيستم پالايش آب خانگي استفاده كنيد. كلر به عنوان يك عامل اكسيدزدايي قوي، يكي از سموم عمومي است كه موجب ايجاد آترواسكلروز مي شود.
برنامه غذايي
¤ مصرف پروتئين حيواني در برنامه غذايي را حتي الامكان كاهش دهيد. مصرف معتدل ماهي، اشكالي ندارد چون ويتامين ب 12 فقط در غيرگياهي وجود دارد لذا مصرف معتدل ماهي يا لبنيات فاقد چربي يا كم چربي مطلوب است.
¤ مقدار زيادي ميوه و سبزي تازه (از جمله جوانه هاي پخته شده) كه منابع اصلي اسيد فوليك هستند بخوريد.
¤ با استفاده از غلات خالص، مصرف الياف غذايي را افزايش دهيد. برنج و نان سفيد را كمتر مصرف كنيد.
¤ مصرف شكر سفيد و شيريني جات را به طور كلي كاهش دهيد.
¤ مصرف غذاهاي بسته بندي شده را كاهش دهيد در يك رژيم غذايي سالم براي قلب و سرخرگ ها، بايد بر غذاهاي تازه كه همواره بهترين منابع ويتامين ها و مواد معدني هستند تاكيد شود.
¤ عوامل حفاظت كننده اي كه خطر بيماري قلب را از طريق ساير ساختارها كاهش مي دهد، حتي الامكان در برنامه غذايي تان بگنجانيد. نظير سير، پياز، فلفل تند، چاي سبز، ماهي آزاد و ساردين، همگي آنها موجب كاهش چربي شده و كلسترول خون را متعادل مي سازند.
¤ چاي سبز براي سيستم قلبي - عروقي بسيار سودمند است. يا اين كه حداقل، گاهي اوقات چاي سبز را جايگزين قهوه كنيد.
¤ پياده روي به شما كمك مي كند تا وزن و فشار خون عادي خود را حفظ كنيد؛ كارآيي قلب را به عنوان يك تلمبه افزايش مي دهد؛ حالت كشساني سرخرگ ها را حفظ مي كند. پياده روي در حكم يك استراتژي پيشگيري كليدي براي كاهش خطر آترواسلكروز است. راه برويد.
تمرين هاي ذهني و روحي
- استرس موجب بالا رفتن كلسترول و فشار خون شده و سرخرگها را در برابر اسپاسم هايي كه مي توانند آغازگر سكته هاي قلبي و مغزي باشند، مستعدتر مي كند. فنون كاهش استرس و حفظ آرامش را به كار برده و اين كار را با تمرين تنفسي شروع كنيد.
- ياد بگيريد كه عواطف و احساسات زهراگين، بويژه خشم در موقع نااميدي را، مهار كنيد؛ زيرا خطر شديدي را متوجه قلب مي كند. روان درماني، مشاوره، كارگروهي و فراگيري حفظ آرامش مي تواند در اين كار به شما كمك كند.
- هر وقت فرصت پيدا كرديد «تمرين دوست داشتن خودتان» را انجام دهيد؛ اين كار، پايه و اساسي است براي اين كه بتوانيد ديگران را نيز دوست بداريد. فراموش نكنيد قلب ابتدا خون پر از اكسيژن را از سرخرگ ها براي خودش مي فرستد و سپس آن را به ساير قسمت هاي بدن گسيل مي كند. در غير اين صورت، قلب قادر نيست نيازهاي فراسوي خود را تامين كند. خود را دوست داشتن به معناي خودپسندي نيست، بلكه شالوده مهر و محبت به فراسوي انسان است.

 



پدر خوبي براي فرزندتان باشيد

برخي از مردها هرگز طعم پدر بودن را نمي چشند ولي اگر روزي فرزندشان به آنان بگويد كه پدر شايسته اي هستند از شادي در پوست خود نمي گنجند!
پدر شايسته بودن افتخار بزرگي است كه نصيب هر كسي نمي شود. هر پدري احساس مي كند كه بايد تا حد امكان نسبت به فرزندانش رفتار خوبي داشته باشد. البته هر كسي در اين مورد نظرات خاص خود را دارد ولي بايد از افراط و تفريط خودداري شود. براي اينكه به يك پدر خوب تبديل شويد به مطلب زير توجه كنيد:
نقش اصلي شما به عنوان يك پدر، حمايت از فرزندتان در مقابل عادات ناپسند است. به عنوان مثال اگر عادت به كشيدن سيگار داريد بلافاصله آن را ترك كنيد؛ زيرا اين كار به ضرر فرزندتان است و ممكن است او در آينده سيگاري شود.
در ضمن كودكان بايد مسائل ايمني را فرا بگيرند و وظيفه شماست كه اين مسائل را به آنها بياموزيد. به عنوان مثال، اگر در خودرو كمربند ايمني خود را ببنديد آنها اين عادت خوب را از شما ياد مي گيرند.
شما بايد براي فرزندتان وقت بگذاريد و در تعطيلات تا حد امكان در كنار او باشيد. هرگز نگذاريد فرزندتان ناراحتي شما را ببيند. كودكتان را زياد در آغوش بگيريد و ببوسيد. او علاوه بر محبت مادر، به محبت شما نيز نياز دارد. با فرزندتان دوست باشيد و راههايي براي سرگرم كردن او پيدا كنيد.
با كودكتان بيرون برويد و به بازي هاي مختلف بپردازيد. او بايد خود را به شما نزديك احساس كند و از بودن د ركنارتان لذت ببرد. شما نبايد صرفاً به تماشاي تلويزيون بپردازيد و فرزندتان را ناديده بگيريد. در ضمن از تنبيه بدني فرزندتان بپرهيزيد. اين كار ممكن است به نفرت او از شما منجر شود. تنبيه بدني روش مؤثري براي ياد دادن نيست. از روش هاي انضباطي مثبت استفاده كنيد. اين كار باعث مي شود كودكتان با مسئوليت هاي خود آشنا شود.
شما به عنوان يك پدر بايد بدانيد فرزندتان به چه چيزهايي علاقه دارد و از چه چيزهايي بدش مي آيد. هرگز نظرات خود را به او تحميل نكنيد. به عنوان مثال، اگر فرزندتان مي خواهد بخوابد او را مجبور به بازي كردن، خوردن يا كارهاي ديگر نكنيد.
شما بايد با روياهاي فرزندتان آشنا شويد. به او در مورد ارزش پول توضيح دهيد تا پس انداز كردن و نيز طريقه درست خرج كردن را ياد بگيرد.
و نكته آخر، همه به خوبي مي دانند كه وقتي مادر خانواده شاد باشد بچه ها نيز شاد خواهند بود. بنابراين رابطه خود را با همسرتان بهبود بخشيد و هميشه در كنار او باشيد.
پدر بودن به مفهوم آن نيست كه شما بايد تمام زندگي خود را وقف فرزندتان كنيد. در واقع شما بايد براي خودتان، همسرتان و فرزندتان زماني را اختصاص دهيد.
آذر شايان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14