(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 30 فروردین 1390- شماره 19905

اسرائيل از ترس عمليات شهادت طلبانه كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرد
واشنگتن پست : مخالفان بشار اسد از كاخ سفيد دلار مي گيرند
هشدار نسبت به ادامه فاجعه انساني در ليبي
تشديد سركوب مخالفان در بحرين مردم : آمريكا مقصر است
اوباما حرف زد ، جوبايدن خوابش برد
يورش پليس جمهوري آذربايجان به تجمع معترضان در باكو
آغاز بازجويي از فرزندان مبارك در زندان قاهره
نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح مخالفان را به رگبار بستند
تظاهرات همبستگي با مردم بحرين در خيابان هاي كراچي
افشاگري محافظ رئيس جمهور مخلوع تونس: زين العابدين بن علي و همسرش عامل موساد بودند
9 شهيد و 23 مجروح در سلسله انفجارهاي بغداد
كرزاي: بدون مشورت با همسايگان به آمريكا پايگاه نمي دهيم
با اعلام نتيجه انتخابات رئيس جمهور نيجريه در مقام خود ماند
برلوسكني : به جان 5 فرزندم بي گناهم



اسرائيل از ترس عمليات شهادت طلبانه كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرد

ارتش رژيم صهيونيستي در آستانه عيد استقلال اسرائيل و از ترس انجام عمليات شهادت طلبانه عليه صهيونيست ها كرانه باختري را به مدت 10 روز منطقه بسته نظامي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس، رژيم صهيونيستي به مناسبت فرارسيدن عيد يهوديان و از ترس انجام عمليات شهادت طلبانه توسط مبارزان فلسطيني تمامي سرويس هاي امنيتي را به حالت آماده باش كامل درآورد و مدت 10 روز كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرد.
نظاميان رژيم صهيونيستي محدوديت هاي زيادي نيز در اطراف مسجدالاقصي به عمل آوردند و اقدام به ايجاد پست هاي بازرسي و ايستگاه هاي گشت زني كردند.شهرداري رژيم صهيونيستي نيز در بيت المقدس مقررات منع آمد و رفت اعلام و خيابان هاي منتهي به ديوار ندبه را نيز مسدود كرد.

 



واشنگتن پست : مخالفان بشار اسد از كاخ سفيد دلار مي گيرند

روزنامه واشنگتن پست افشا كرد كه وزارت خارجه آمريكا به طور مخفيانه گروه هاي مخالف سوريه را تأمين مالي كرده است.
روزنامه واشنگتن پست با استناد به اسنادي كه ويكي ليكس اخيراً افشا كرده است نوشت، وزارت خارجه آمريكا به طور مخفيانه گروه هاي سياسي مخالف سوريه را تأمين مالي كرده است از جمله اينكه يك تلويزيون ماهواره اي جديد به راه انداخته كه در لندن مستقر است و از سال 2009 فعاليت خود را عليه سوريه و بشار اسد آغاز كرده است.اين شبكه تلويزيوني برنامه هاي خود را همزمان با تظاهرات به عنوان بخشي از تلاش ديرين خود براي سرنگوني بشار اسد افزايش داده است.
واشنگتن پست افزود، آمريكا از سال 2006 شش ميليون دلار براي راه اندازي شبكه ماهواره اي و ديگر فعاليت ها در داخل سوريه اختصاص داده است.

 



هشدار نسبت به ادامه فاجعه انساني در ليبي

جمعيت امدادرساني پزشكي و غذايي ليبي درباره وقوع فاجعه انساني در اين كشور هشدار داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «سامي مصراتي»، عضو جمعيت امدادرساني ليبي دوشنبه به شبكه «العالم» گفت: بيشتر مناطق ليبي، به دليل حمايت محدود بين المللي، با كمبود شديد مواد غذايي، آب، دارو و تجهيزات پزشكي مواجه هستند. مصراتي به جامعه جهاني هشدار داد كه ممكن است جامعه ليبي با يك فاجعه انساني روبه رو شود. وي درباره اوضاع شهر محاصره شده مصراته نيز اظهار داشت، اين شهر در وضعيت فاجعه باري به سر مي برد.
مصراتي افزود: ذخاير سوخت در اين شهر تمام شده است، به طوري كه مردم زخمي ها را با پاي پياده و يا چهارپايان به مراكز درماني منتقل مي كنند. مصراتي از همه ملتهاي عرب و مسلمان و افراد خيرخواه جهان خواست به برادران خود در ليبي كمك كنند.
در همين حال، شبكه خبري «بي.بي.سي» نيز اوضاع شهر مصراته را بحراني توصيف كرد. ديگر فعالان بين المللي نيز نسبت به وقوع فاجعه انساني در اين شهر هشدار داده اند. برخي منابع شمار كشته ها در اين شهر بر اثر حمله نيروهاي قذافي را حدود 1000 نفر اعلام كرده اند. 80 درصد كشته شدگان غيرنظامي هستند. با اين حال، نيروهاي قذافي هنوز نتوانسته اند مصراته را از كنترل نيروهاي انقلابي خارج كنند.
«صلاح الدين» يكي از فرماندهان انقلابيون به شبكه «فرانس-24» گفت: از يك ماه پيش از ناتو خواسته ايم اين موضع (اشاره به موضع نيروهاي قذافي) را بمباران كند و حتي مختصات دقيق آن را هم داده ايم، اما ناتو كاري نكرده است.
اظهارات سيف الاسلام
به گزارش ايسنا، «سيف الاسلام» فرزند ديكتاتور ليبي اعلام كرد كه در مقابل معترضان كوتاه نمي آيد.
فرزند 38 ساله قذافي اظهار كرد: جهان بر پايه شايعات بي اساس و تبليغات وارد جنگ با ليبي شده است.
سيف الاسلام در گفته هاي خود اشاره كرد كه بهترين دوستانش به وي خيانت كرده اند.
وي همچنين افزود: «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، هيچ فرقي با «جرج بوش» رئيس جمهوري سابق اين كشور ندارد.
بوش به بهانه وجود تسليحات كشتار جمعي، به عراق حمله كرد و اوباما نيز به بهانه حمايت از مردم، ليبي را مورد تهاجم نظامي قرار داد.

 



تشديد سركوب مخالفان در بحرين مردم : آمريكا مقصر است

سرويس خارجي ـــ
نيروهاي بحريني و سعودي با حمله به مساجد و مدارس اين كشور اقدامات سركوبگرانه خود را عليه مخالفان آل خليفه تشديد كردند.
نيروهاي رژيم آل خليفه و آل سعود يكشنبه شب با يورش به مسجد امام علي(ع) در منطقه سلم آباد اين مسجد را كاملاً تخريب كردند.
اين نيروها همچنين دو مسجد «رسول اعظم(ص)» و «بربغي» در مناطق كارزكان و عالي را تخريب كردند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه همچنين با حمله به مدارس دخترانه اين كشور و ارعاب و تهديد دانش آموزان تعدادي از دانش آموزان را دستگير و به نقاط نامعلومي انتقال دادند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي آل خليفه با حمايت نيروهاي عربستان سعودي همچنان به روستاها و مناطق مسكوني مختلف در بحرين حمله كرده و با استفاده از باتوم، گاز اشك آور و گلوله به ضرب و شتم تظاهركنندگان مي پردازند.
يورش به مراسم عزاداري شيعيان، هتك حرمت به ارزش هاي اسلامي و مقدسات مسلمانان براي اعمال فشار بر شيعيان نيز همچنان ادامه دارد. همچنين نيروهاي امنيتي آل خليفه با يورش به ادارات دولتي دست كم 111 نفر از كارمندان دولت را اخراج و برخي از آنان را دستگير كردند. ائتلاف جوانان انقلابي بحرين آمريكا را شريك اصلي سركوب هاي آل خليفه عنوان و اعلام كرد، مردم بحرين با چراغ سبز آمريكا با جنگ و نسل كشي مواجه شده اند.
اين ائتلاف با اعلام اينكه درباره كشتارهاي حكومت بحرين اسناد و مدارك زيادي جمع آوري شده و به زودي در اختيار رسانه ها قرار خواهد گرفت تصريح كرد، سياست سركوب سعودي ها در داخل عربستان و بحرين بي نتيجه است و سياست مشت آهنين رياض براي مقابله با معترضان، مسئولان سعودي را در برابر افكار عمومي جهان در تنگنا قرار داده است.
ائتلاف جوانان 14 فوريه از اتحاديه اروپا و تمامي كشورهاي جهان خواست براي تحت فشار گذاشتن رژيم بحرين و اشغالگران سعودي تلاش كنند تا هر چه سريع تر شكنجه ها متوقف، اسيران آزاد و قانون حكومت نظامي لغو شود.
«سعيد الشهابي» از رهبران احزاب مخالف در بحرين اظهار داشت، رژيم آل خليفه براي نابودي شيعيان بحرين نابودي سمبل هاي مذهبي را نشانه گرفته است.
وي افزود، خاندان آل خليفه تا زماني كه شيعيان 70 درصد از مردم اين كشور را تشكيل مي دهند همواره با مشكل مواجه است و سران كشور نمي توانند با اين سركوبگري ها سازماندهي مذهبي و سياسي شيعيان را نابود كنند. وي تصريح كرد، روز به روز ثابت مي شود كه اراده مردم بحرين قوي تر و محكم تر از هر سلاحي است و بالاخره رژيم را سرنگون خواهد كرد. خبر ديگر اينكه «مريم الخواجا» يك فعال حقوق بشري بحرين نيز در مجمع اسلامي آمريكا كه در واشنگتن برگزار شد خطاب به وزير خارجه آمريكا كه در جلسه حضور داشت گفت، مردم بحرين با همان سلاح هايي كشته مي شوند كه شما به رژيم آل خليفه فروختيد.
وي با اشاره به مفقود شدن پدر و همسرش در جريان تظاهرات اخير اين كشور افزود، بسياري از اعضاي خانواده من به دليل شكنجه نيروهاي بحرين به شهادت رسيدند و هنوز از سرنوشت پدر و همسرم با خبر نشده ايم و نمي دانيم كه زنده هستند يا آنان نيز به شهادت رسيده اند. اين فعال بحريني تأكيد كرد، آمريكا كه متحد آل خليفه است بايد در برابر جنايات اين رژيم سكوت نكند و موضع محكمي اختيار كند. اين اظهارات در شرايطي عنوان مي شد كه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا كاملاً عصبي شده بود و تلاش مي كرد از پاسخگويي به اين فعال حقوق بشري طفره برود.رئيس جمعيت اهل بيت روسيه نيز اعلام كرد كه كشورهاي اسلامي بايد مانع ادامه كشتار مردم بحرين توسط نيروهاي امنيتي اين كشور و نيروهاي عربستان و امارات شوند.
وي افزود، رژيم بحرين همچون يك كشور سركوبگر غير اسلامي با اتباع خود رفتار مي كند.نماينده مجلس انگليس از حزب كارگر نيز گفت، دولت انگليس توجه رسانه ها را از پرداختن به نقض حقوق بشر در بحرين منحرف كرده است. از سوي ديگر، يك فعال حقوق بشري انگليس از احتمال جلوگيري غرب به ويژه آمريكا از ارجاع پرونده حقوق بشري بحرين به دادگاه جنايي بين المللي لاهه خبر داد.

 



اوباما حرف زد ، جوبايدن خوابش برد

چرت معاون رئيس جمهور آمريكا در حين سخنراني مهم «باراك اوباما» توجه و انتقاد رسانه هاي بين المللي را برانگيخت.
به گزارش روزنامه «ديلي تلگراف»، چرت «جوبايدن» معاون اول رئيس جمهور آمريكا در حين سخنراني مهم «باراك اوباما» درباره بودجه جنجالي اين كشور بازتاب گسترده اي به خصوص در رسانه هاي آمريكايي داشت.براساس اين گزارش، اين رويداد باعث شده رسانه هاي آمريكايي اقدام به انتشار گزارش هايي در مورد چرت زدن هاي «بيل كلينتون»، رئيس جمهور سابق اين كشور، سناتور مك كين، نامزد جمهوري خواه و حتي چرت هاي مسئولان برج كنترل فرودگاه هاي اين كشور كه بعضاً مشكلاتي نيز به وجود آورده است كنند.برخي رسانه ها نيز با انتشار تصاوير «بايدن» كه با حالتي خنده دار در حال چرت زدن است، اين اقدام را نشانه بي توجهي يا سوء رفتار سياستمداران آمريكايي توصيف كردند.

 



يورش پليس جمهوري آذربايجان به تجمع معترضان در باكو

پليس جمهوري آذربايجان با حمله به تظاهركنندگان ضد دولتي، 65 نفر از آنها را دستگير و روانه زندان كرد.
به گزارش خبرگزاري «اينترفكس» به نقل از منابع انتظامي جمهوري آذربايجان در جريان تظاهرات ضددولتي روز يكشنبه در باكو دستكم 65 نفر دستگير شدند كه براي 40 نفر از آنها پرونده قضايي تشكيل شده است. 25 نفر از دستگيرشدگان نيز پس از چند روز بازداشت آزاد شدند.
بنا به اعلام پليس جمهوري آذربايجان، در ميان دستگيرشدگان چند خبرنگار خارجي نيز حضور دارند كه بدون مجوز در حال تهيه گزارش بودند.
گفتني است، تظاهرات ضد دولتي «باكو» به دعوت مجمع اجتماعي مخالفان جمهوري آذربايجان و با هدف اجراي اصلاحات سياسي برگزار شد.
برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني، آزادي دستگيرشدگان و تأمين امكان آزادي بيان و تجمعات از ديگر خواسته هاي معترضان بود كه با سركوب شديد پليس مواجه شدند.

 



آغاز بازجويي از فرزندان مبارك در زندان قاهره

بازجويي از فرزندان ديكتاتور سابق مصر به جرم ثروت اندوزي نامشروع در زندان مركزي قاهره آغاز شد.
به نوشته روزنامه «مصري اليوم»، يك هيئت تحقيقاتي از دفتر دادستاني عمومي مصر، راهي زندان «مزرعه طره» در قاهره شدند تا كار بازجويي از دو پسر مبارك به نام هاي «علاء و جمال» را با حضور وكلاي مدافع آنها در زندان آغاز كنند. به نوشته روزنامه هاي مصر، اين اقدام دادستان به دليل احتمال سوءقصد به جان فرزندان مبارك صورت گرفته و به دليل وجود موانع امنيتي بر سر راه انتقال آنها از زندان به دادستاني، هيئتي براي بازجويي به زندان طره رفته است.
اين درحالي است كه اتهامات وارده به جمال و علاء مبارك، فساد مالي و سوءاستفاه از قدرت و نفوذ خود در به دست آوردن درآمد از راه هاي غيرقانوني عنوان شده است.
از سوي ديگر قرار بود حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر امروز در دادگاهي در قاهره محاكمه شود، اما مقدمات اين كار هنوز فراهم نشده است.
برخي خبرهاي تائيد نشده حاكي است به دليل نامساعد بودن حال جسماني مبارك، محاكمه وي تا زمان نامعلومي به تأخير افتاده و اين موضوع خشم مردم مصر را برانگيخته است.
احمد السباعي» رئيس پزشكي قانوني مصر نيز اعلام كرد: آخرين باري كه از حسني مبارك ديدن كرده بود، وي وضعيت جسماني خوبي نداشته و به شدت از لحاظ روحي افسرده به نظر مي رسيد.
اگرچه بر اساس آخرين گزارش هاي پزشكي دستگاه قضايي مصر درباره مبارك، انتقال رئيس جمهور مخلوع به بازداشتگاه بلامانع اعلام شده است، اما هنوز شوراي عالي نيروهاي مسلح كه اداره كشور را بر عهده دارد، از افشاي محل نگهداري مبارك در قاهره خودداري مي كند.
در همين حال «محمد البرادعي» از مخالفان برجسته رژيم سابق مصر در مصاحبه با مجله آلماني «اشپيگل» با استقبال از بازداشت و محاكمه حسني مبارك، بازداشت رئيس جمهور مخلوع مصر را يك گام در راستاي تحقق اهداف انقلاب كشورش دانست.
البرادعي با انتقاد از تأخير در صدور حكم بازداشت مبارك يادآور شد: اين موضوع به مبارك اجازه داد تا تمامي مسائلي كه شايد باعث محكوميتش شود را پنهان كند.
حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر پس از سه دهه حكومت بر اين كشور عاقبت در 25 ژانويه با انتفاضه مردم از قدرت كنار رفت.

 



نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح مخالفان را به رگبار بستند

سرويس خارجي-
در حمله نيروهاي امنيتي يمن به تظاهركنندگان دست كم 16 نفر زخمي و صدها نفر بر اثر استنشاق گاز اشك آور دچار خفگي شدند.
هزاران نفر از مخالفان علي عبدالله صالح يكشنبه شب در خيابان هاي صنعا پايتخت يمن تظاهرات كردند و شعارهايي عليه رئيس جمهور ديكتاتور يمن سر دادند، نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گلوله هاي جنگي و گاز اشك آور و باتوم استفاده كردند و دست كم 16 نفر زخمي و صدها نفردچار خفگي شدند.
نيروهاي امنيتي يمن همچنين ده ها تظاهركننده جوان و نيز شماري از زخمي ها را بازداشت كردند و به مكان نامعلومي بردند.
تظاهرات مخالفان علي عبدالله صالح به جز صنعا در ديگر استان هاي اين كشور برگزار شد.
همچنين اراذل و اوباش طرفدار علي عبدالله صالح نيز با چماق، سنگ و سلاح سرد به جان تظاهركنندگان افتاده و تعداد زيادي از مخالفان را مجروح كردند.
تظاهرات مخالفان در يمن در شرايطي ادامه پيدا كرده است كه نماينده مخالفان در نشست سوم شوراي همكاري خليج فارس بار ديگر تأكيد كرد، علي عبدالله صالح راهي جز كناره گيري ندارد.
وي در نشست فوق العاده وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس كه براي بررسي اوضاع يمن در رياض تشكيل شده بود اظهار داشت، مخالفان خواستار كناره گيري بدون شرط علي عبدالله صالح و محاكمه وي هستند و به چيز ديگري رضايت نمي دهند.
نماينده مخالفان يمن كه براي نخستين بار در اين نشست شركت كرده تصريح كرد، از شوراي همكاري خليج فارس انتظار مي رود بيش از طرف هاي ديگر از ملت يمن حمايت كند زيرا ثبات و امنيت اين كشور بر منطقه خليج فارس تأثير مي گذارد.
پس از گذشت سه ماه از تظاهرات معترضان در يمن كه خواهان پايان حكومت 32 ساله علي عبدالله صالح هستند كشورهاي حوزه خليج فارس از چند روز پيش براي حل مناقشه وارد عمل شده اند اما گفت وگوها درباره مسائلي از جمله مصونيت عبدالله صالح از پيگرد قضايي پس از كناره گيري و انتقال قدرت بي نتيجه مانده است.

 



تظاهرات همبستگي با مردم بحرين در خيابان هاي كراچي

سرويس خارجي-
هزاران تن از مردم كراچي در اعتراض به استخدام نيرو براي عزيمت به بحرين و كشتار مردم در اين كشور به دست نيروهاي بحرين و آل سعود تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با در دست داشتن پرچم هاي بحرين اعتراض خود را نسبت به حضور نيروهاي اشغالگر عربستاني اعلام و خواستار خروج فوري نيروهاي خارجي از اين كشور شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات همچنين همبستگي خود را با جنبش هاي دموكراتيك در بحرين اعلام و از دولت و ارتش پاكستان خواستند تا استخدام نيروهاي پاكستاني در گارد ملي بحرين را متوقف كنند تظاهركنندگان در حالي كه تصاوير امام خميني(ره)، رهبر معظم انقلاب و سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان را با خود حمل مي كردند پرچم آمريكا و اسرائيل را آتش زدند.
معاون دبير كل مجلس وحدت مسلمين پاكستان در سخناني اظهار داشت، آمريكا و اسرائيل در حال طراحي توطئه اي براي تخريب جنبش هاي صلح طلب و دموكراتيك در بحرين، يمن و ليبي هستند. عضو شوراي علماي شيعه نيز از دولت پاكستان خواست تا از قيام مردم بحرين، ليبي و يمن حمايت كند.

 



افشاگري محافظ رئيس جمهور مخلوع تونس: زين العابدين بن علي و همسرش عامل موساد بودند

محافظ رئيس جمهور مخلوع تونس از جاسوسي بن علي و همسرش براي موساد پرده برداشت.
به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه الجزايري «الشروق»، «عبدالرحمن سوبير» در سايت خود واقعياتي را از دوران حكومت زين العابدين بن علي و اتهامات كيفري از جمله مزدوري براي سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) فاش كرد.
به گفته سوبير، ليلي طرابلسي همسر بن علي در سال 1991 دو تن از عوامل دستگاه اطلاعات تونس را مأمور ترور يك بازرگان تونسي كرد كه از دوستان صميمي بن علي بود.
سوبير گفت: «سليم شيبوب» داماد بن علي نيز در قتل يك دختر چهارساله در سال 1992 در منطقه «الرديف» دخالت داشت و تحقيقات دستگاه امنيتي تونس نشان داد كه وي يك نفر را مأمور انجام اين جنايت كرده بود.
محافظ رئيس جمهور مخلوع تونس با بيان اينكه گنج هايي در كاخ «قرطاج» وجود دارد كه حجم آنها بيشتر از مقادير به دست آمده است متذكر شد: اين گنج ها از مجموعه اي از مدال هاي آراسته به طلا و ياقوت است كه توسط ليلي طرابلسي جمع آوري شده بود.
سوبير با اشاره به همدستي بن علي و ليلي طرابلسي با رژيم صهيونيستي تصريح كرد: ليلي براي موساد جاسوسي مي كرد و در ترور چندين رهبر فلسطيني در تونس دست داشت.
گفتني است در دوران حكومت بن علي، چندين تن از مبارزان فلسطيني به طرز مشكوكي در تونس ترور شده بودند كه معروف ترين آنها «ابوجهاد خليل الوزير» بود كه توسط يك تيم ويژه صهيونيستي به فرماندهي باراك وزير جنگ اسرائيل و چراغ سبز تونس كشته شد.
لازم به ذكر است براساس افشاگري هاي محافظ شخصي بن علي، رئيس ديوان وزارت كشور، تونس نيز در سال 1990 با سازمان جاسوسي برون مرزي رژيم صهيونيستي (موساد) همكاري داشت.

 



9 شهيد و 23 مجروح در سلسله انفجارهاي بغداد

انفجار دو خودرو بمب گذاري شده در يكي از ورودي هاي منطقه سبز پايتخت عراق، 9 شهيد و 23 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ديروز دو فرد انتحاري كه قصد داشتند خودروهاي حامل مواد منفجره خود را وارد منطقه سبز بغداد كنند، در قادسيه، كه يكي از مراكز ورودي منطقه سبز است، اين خودروها را منفجر كردند. شماري از خودروهاي غيرنظامي نيز بر اثر اين دو انفجار، در آتش سوختند.
به گفته «قاسم الموسوي» هدف اين دو فرد انتحاري، ترور دو مقام عراقي بود، كه البته، موفق نشدند. به گفته منابع بيمارستاني، پنج تن از شهدا، سرباز عراقي بودند. ديروز انفجار سومي نيز در «الجادريه» واقع در نزديكي دانشگاه بغداد رخ داد. اين انفجار نيز به جراحت بيش از پنج غيرنظامي انجاميد، كه سه تن از آنها از نيروهاي امنيتي بودند.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري ها، شماري از مردم سليمانيه در شمال عراق، در اعتراض به فساد اداري و مالي در ميان مقامات دولت خودمختار كردستان عراق، دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات كه عصر يكشنبه رخ داد، به درگيري ميان مردم و پليس انجاميد و حدود 80 زخمي برجاي گذاشت. تظاهرات فوق به دعوت سه حزب «تغيير»، «جماعت اسلامي» و «اتحاد اسلامي» برگزار شد.

 



كرزاي: بدون مشورت با همسايگان به آمريكا پايگاه نمي دهيم

رئيس جمهوري افغانستان موضوع ايجاد پايگاه هاي نظامي دائمي آمريكا در افغانستان را حساس دانست و گفت كه كابل بدون ملاحظه همسايگان نمي تواند درباره اين مسئله تصميم بگيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي» يكشنبه طي نشستي مطبوعاتي در كابل گفت، ايجاد پايگاه هاي نظامي دائمي آمريكا در افغانستان، موضوع حساسي است و دولت كابل بدون راي و نظر همسايگان نمي تواند درباره آن تصميم بگيرد.
كرزاي افزود: تمام منافع و ضررها را در اين مورد بررسي مي كنيم. رئيس جمهوري افغانستان بدون اشاره به علت اظهارات خود و اين كه آيا در اين مورد تحت فشار قرار دارد يا نه، افزود كه در قبال روابط استراتژيك با آمريكا و همچنين، پايگاه هاي دائمي، خواستار ضمانت قوي است و در اين رابطه، بحث هاي جدي با آمريكا انجام خواهد داد.
كرزاي در مورد قراردادهاي جديد با آمريكا گفت: خواست هاي دولت هاي كابل واضح است. كابل مي خواهد كه قرارداد فوق سبب آرامش شود، حضور نيروهاي آمريكايي در افغانستان قانونمند و اين قرارداد باعث تقويت نهادهاي دولتي شود.
وي شرط ديگر افغانستان را براي عقد اين قرارداد، انحلال دولت هاي موازي كه خارجي ها تشكيل داده اند، بيان كرد.
كرزاي قرارداد استراتژيك را به نفع افغانستان دانست ولي تاكيد كرد كه افغانستان در يك جزيره خيالي قرار ندارد و مي خواهد با همسايگان روابط بهتري داشته باشد.
كرزاي در مورد آينده افغانستان نيز گفت كه به دقت روي اين مسئله كار مي كند كه در آينده كسي جايگزين وي شود كه افغانستان را خانه خود بداند و به منافع مردم و اين سرزمين بدون در نظر داشتن مسائل قومي و مذهبي بينديشد.
حمله انتحاري
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز ساختمان وزارت دفاع افغانستان در كابل هدف حمله انتحاري همزمان سه مهاجم قرار گرفت. در اين حمله، يك افسر ارتش كشته و دو نفر ديگر زخمي شدند كه يكي از آنها، دستيار وزير دفاع افغانستان بود. براساس گزارشات رسمي، دو مهاجم هدف تيراندازي متقابل سربازان قرار گرفتند و كشته شدند. و نفر سوم نيز با انفجار جليقه حامل مواد منفجره خود نيز در دم كشته شد. مهاجمان لباس نيروهاي ارتش افغانستان را در تن داشتند. هيچ نظامي خارجي در اين حمله كشته نشد.
انفجار بمب در مسير يك خودرو نظامي در استان غزني نيز به مرگ هشت پليس افغان انجاميد.
صدها نفر از مردم شهر «چاريكار» مركز استان پروان افغانستان نيز دست به تظاهرات عليه اشغالگران زدند. در پي بازداشت چهار نفر از علماي چاريكار توسط نيروهاي آمريكايي، اين تظاهرات برگزار شد. تظاهرات فوق به درگيري با پليس افغان انجاميد و دست كم، هشت مجروح بر جاي گذاشت.

 



با اعلام نتيجه انتخابات رئيس جمهور نيجريه در مقام خود ماند

شمارش اوليه آراي مردم نيجريه از پيروزي قاطع «گودلاك جاناتان» رئيس جمهور كنوني اين كشور در انتخابات رياست جمهوري حكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شمارش اوليه آرا نشان مي دهد كه جاناتان در 20 ايالت از 36 ايالت نيجريه بر رقيب اصلي خود «محمد بهاري» پيروز شده است. رئيس جمهور نيجريه كه برگزاري انتخابات آزاد و شفاف را وعده داده بود، با كسب 21 ميليون و 200 هزار رأي با شكست فاحش رقيبش در جايگاه نخست قرار گرفت.
بر اساس قانون اساسي در صورتي كه يك نامزد انتخابات رياست جمهوري موفق به كسب اكثريت آرا در 24 استان از 36 استان نيجريه شود پيروز انتخابات خواهد بود.
اين گزارش مي افزايد:
73 ميليون نفر از جمعيت 155 ميليوني نيجريه واجد شرايط رأي دادن بودند و از اين تعداد «ژنرال محمد بهاري» نامزد مسلمان شمال اين كشور نيز توانست 10 ميليون و 800 هزار رأي را به خود اختصاص دهد.
گودلاك جاناتان مسيحي سال گذشته جايگزين «اومارو يارآدو» كه به علت بيماري از پست خود كناره گيري كرد، به عنوان رئيس جمهور نيجريه سوگند خورد.
ژنرال محمد بهاري رقيب اصلي جاناتان نيز بين سال هاي 1983تا 1985 براي مدتي رهبري نيجريه را بر عهده داشت اما در يك كودتاي نظامي سرنگون شد.
نيجريه به عنوان پرجمعيت ترين كشور مسلمان آفريقايي و بزرگترين توليدكننده نفت، در غرب قاره سياه قرار دارد و مساحت آن بيش از 923 هزار كيلومتر مربع است.
اين كشور كه در همسايگي خليج گينه قرار دارد با بنين، كامرون و نيجر هم مرز است و از 155 ميليون نفر جمعيت آن 50 درصد مسلمان، 40 درصد مسيحي و 10 درصد بت پرست هستند.زبان رسمي نيجريه، انگليسي است و اين كشور به علت دخالت غرب و آمريكا، جنگ هاي مذهبي وحشتناكي را پشت سر گذاشته است و نتايج حاصل از انتخابات از اختلافات عميق شمال مسلمان و جنوب مسيحي خبر مي دهد كه باعث نگراني هايي در بين همسايگان آن شده است.

 



برلوسكني : به جان 5 فرزندم بي گناهم

نخست وزير ايتاليا اتهامات احزاب مخالف عليه وي را پوچ و بي اهميت خواند و گفت، به جان 5 فرزند و نوه عزيزم بي گناهم.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، برلوسكني كه در مراسم حمايت از شهردار ميلان سخن مي گفت با اعلام مطلب فوق افزود، شرط بندي مي كنم كه حزب مخالف اين بار نيز نمي تواند از دست من خلاص شود.
برلوسكني از دادستاني ايتاليا به دليل گرايش هاي چپ انتقاد كرد و جيان فرانكو فيني هم حزبي سابقش را به تباني با دادگاه متهم كرد. نخست وزير ايتاليا گفت، فيني با قضات دادگاه تباني كرده كه من را نابود كنند.
اين سخنان در حالي عنوان مي شود كه مخالفان برلوسكني اظهار داشتند كه سخنان وي واقعيت ندارد.
نخست وزير ايتاليا تاكنون چندين بار به خاطر فساد مالي و مسائل اخلاقي در دادگاه حاضر شده است.
وي هم اكنون به خاطر ارتباط نامشروع با يك دختر 18 ساله مراكشي تحت پيگرد قضايي قرار دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14