(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 31 فروردین 1390- شماره 19906

آلرژي هاي فصلي مهمان ناخوانده بهار
تنفس زير آب ممكن مي شود!
شمع موتور بدن
طاس ها بي مو نيستند
اعضاي بدن شما چقدر مي ارزند؟
ايجاد پلاكتهاي خون با استفاده از سلولهاي بنيادي
گردو؛ درمان بي خوابي
مكالمه بيش از 50 دقيقه با تلفن همراه ممنوع
معناي واقعي تناسب اندام
چگونه از مرگ زودرس جلوگيري كنيم؟



آلرژي هاي فصلي مهمان ناخوانده بهار

بهار كه از راه مي رسد با همه خوبي هايش آلرژي هاي فصلي را نيز به همراه مي آورد، مهمان ناخوانده اي كه حدود 25 درصد مردم كشور را درگير خود كرده و افراد بسياري را تا رسيدن تابستان رنج مي دهد.
آلرژي هاي فصلي يكي از شايع ترين انواع آلرژي هاست كه معمولا با آمدن بهار و گرده افشاني گل ها و گياهان آغاز مي شود.
به عقيده متخصصان 20 تا 25 درصد افراد از نظر ژنتيكي در معرض آلرژي قرار دارند كه اين رقم در مورد افرادي كه به حساسيت هاي فصلي دچار مي شوند، 35 ميليون نفر است.
بيماري ارثي
پزشكان هنوز علت اصلي ابتلا به آلرژي را تشخيص نداده اند اما طبق يافته هاي آكادمي آلرژي، آسم و ايمونولوژي، اگر يكي از والدين دچار آلرژي باشد، احتمال ابتلاي كودك به آلرژي 48 درصد است و اگر پدر و مادر هر دو به آلرژي دچار باشند اين رقم به 70 درصد مي رسد.
متخصصان زمان بروز علائم اين بيماري را از اوايل بهار تا اواخر تابستان برحسب گرده گياهي كه به آن حساسيت وجود دارد و زمان معين گرده افشاني آن گياه متفاوت مي دانند؛ آنان بر اين باورند كه اين گياهان از جنس مواد زنده و آلي هستند و وقتي فرد با اين مواد آلي تماس پيدا مي كند، سيستم ايمني بدن نسبت به آن ها واكنش نشان مي دهد و اين واكنش در افراد سالم طبيعي است اما در مبتلايان به آلرژي فصلي بيش از حد است.
در برخي افراد نيز حساسيت هاي آلرژي دائمي مي شود به خصوص در فصل زمستان و درگير شدن با ويروس سرماخوردگي علائم آن هم تشديد مي شوند كه در اين ميان تحقيقات نشان مي دهد التهاب مخاط بيني ناشي از آلرژي هاي فصلي مي تواند در طول همه ماه هاي سال ايجاد شود و افراد را با مشكل مواجه كند.
علل ايجاد آلرژي
اما به غير از گرده گل ها و گياهان كه شايعترين علت ايجاد آلرژي فصلي هستند، دود سيگار و آلاينده هاي زيست محيطي نيز از عواملي هستند كه به عقيده متخصصان در بروز علائم آلرژي بي تاثير نيستند؛ حتي مصرف مواد خوراكي مثل ادويه هاي تند و رنگ هاي مصنوعي و غذاهاي كنسروشده نيز در بزرگسالاني كه سابقه اين بيماري را دارند، توصيه نمي شود.
دكتر ايرج خسرونيا رئيس متخصصان داخلي ايران در گفت وگو با شبكه ايران گفت: علايم اصلي آلرژي فصلي را مي توان در حملات مكرر عطسه، آب ريزش بيني، خارش و آب ريزش چشم ها، احساس خارش در گلو و سقف دهان و گوش ها دانست.
به گفته وي، به دليل گرده افشاني گل ها و وجود درختان و گياهان در بيرون خانه يا گياهان آپارتماني برخي افراد دچار حساسيت مي شوند كه بعضي از مردم اين حساسيت را با سرماخوردگي يا آنفلوآنزا و نيز آلرژي هاي غذايي اشتباه مي گيرند.
ماسك ها بي اثرند
خسرونيا تاكيد كرد: افرادي كه نسبت به اين گياهان حساسيت دارند بايد سعي كنند تا خود را در معرض آن ها قرار ندهند و با تجويز پزشك مقداري از اين حساسيت خود را رفع كنند.
رئيس متخصصان داخلي ايران افزود: آلرژي هاي فصلي شايد در ابتدا براي بسياري از افراد جزئي باشد اما ممكن است با گذر زمان و در سال هاي بعد موجب تنگي نفس، تپش قلب و تب ظهور كند.
وي با اشاره به اينكه استفاده از ماسك هيچ تاثيري در بهبود علائم آلرژي ندارد، ادامه داد: در حالي كه تصور اغلب مبتلايان به آلرژي فصلي اين است كه با استفاده از ماسك مي توانند جلوي بروز علائم اين بيماري را بگيرند، اما استفاده از ماسك در بهبود علائم آلرژي كاملا بي تاثير است و هميشه مانند زمان خواب قابل استفاده نيست.
آلرژي هاي فصلي در كمين مبتلايان به آسم
به عقيده پزشكان التهاب مخاط بيني ناشي از آلرژي هاي فصلي مي تواند در طول همه ماه هاي سال ايجاد شده و افراد را با مشكل مواجه كند.
براساس باور رايج مردم آلرژي هاي فصلي تنها در فصل بهار اتفاق مي افتد و شدت مي يابد، اما در عين حال پژوهش هاي جديد نشان مي دهد التهاب مخاط بيني ارتباط به فصل خاصي ندارد و به خصوص در افراد مبتلا به آسم نبايد ناديده گرفته شود؛ چنان كه آمارها نشان مي دهد كه از هر 10 فرد مبتلا به آسم 8 نفر از آلرژي هاي فصلي رنج مي برند.
روش هاي درمان
پزشكان معمولا براي درمان آلرژي هاي فصلي قرص هاي آنتي هيستامين و اسپري هاي ضدالتهابي بيني تجويز مي كنند كه اين اسپري ها يا قطره هاي بيني ضدالتهاب، با كاهش تورم پوشش درون بيني، گرفتگي بيني را برطرف مي كنند و اين داروها مانع اثر عامل آلرژي زا مي شوند.
همچنين در موارد مقاوم از اسپري هاي بيني كرومولين سديم استفاده مي شود كه با جلوگيري از آزاد شدن هيستامين در بدن از بروز علائم آلرژي ممانعت مي كند.
اما يكي ديگر از روش هاي درمان آلرژي هاي فصلي كه معمولا براي بيماران هزينه بالايي دارد روش حساسيت زدايي نسبت به گرده گياه عامل بيماري است.
در اين روش مقادير كمي از آن گرده گياهي در طول يك دوره سه ساله به فرد تزريق مي شود تا فرد نسبت به آن تحمل پيدا كند و آلرژي درمان شود؛ به اين ترتيب با تزريق مواد آلرژي زاي مختلف به زير پوستتان و مشاهده واكنش حاصل مي توان نوع ماده آلرژي زا را تعيين كرد.
نقش تغذيه
مصرف برخي مواد غذايي از جمله ماهي هاي چرب، سير، پياز، ماست، اسفناج و نوشيدن چاي سبز در پيشگيري از حساسيت فصل بهار بسيار مؤثر است.
«هومن احمدلو» متخصص تغذيه به ايرنا گفت: اين موادغذايي همچنين مي تواند تسكين دهنده آلرژي در افراد باشد.
وي با بيان اينكه مصرف برخي ماهي هاي چرب مثل سالمون و ساردين مي تواند سبب افزايش ميزان امگا3 در بدن افراد شود، اظهار داشت: مصرف اين نوع ماهي ها مي تواند ميزان التهاب افراد- كه يكي از نشانه هاي آلرژي در بدن است- را كاهش دهد.
احمدلو ادامه داد: بررسي ها نشان داده است كودكاني كه از سنين پايين، مصرف ماهي هاي چرب را آغاز مي كنند، كمتر در معرض ابتلا به انواع آلرژي هاي فصلي قرار مي گيرند.
اين متخصص تغذيه، سير را تقويت كننده سيستم ايمني بدن انسان دانست و گفت: مصرف سير به ويژه به صورت خام، سبب افزايش ميزان آنتي اكسيدان بدن مي شود و در پيشگيري از حساسيت ناشي از گرده گياهان در فصل بهار بسيار مؤثر است.
احمدلو با اشاره به اينكه مصرف پياز نيز سيستم ايمني را نسبت به مواد آلرژي زا بي تفاوت مي كند، افزود: ماست نيز يكي ديگر از مواد غذايي عليه آلرژي است به طوري كه باكتري هاي زنده موجود در ماست، دستگاه گوارش را تحريك به ساخت گلبول هاي سفيد، پادتن و فاكتورهاي رشد مي كند كه مي تواند ميزان عكس العمل ارگانيسم نسبت به مواد آلرژي زا را كاهش دهد.
به گفته اين متخصص تغذيه، مصرف سيب، هويج، كرفس، گوجه فرنگي، خربزه و موز، آلرژي فصلي به ويژه در بهار را تشديد كرده و باعث خارش و تورم دهاني در افراد مي شود.

 



تنفس زير آب ممكن مي شود!

دانشمندان با پي بردن به نوعي همزيستي ميان گياهان و مهره داران، موفق به كشف نوعي جلبكي شده اند كه شايد روزي بتواند قدرت تنفس در زير آب را در انسانها به وجود آورد.
دانشمندان موفق به كشف شيوه اي شده اند كه مي تواند به انسان قدرت نفس كشيدن در زير آب را هديه كند، به گفته دانشمندان چنين قدرتي با تركيب DNA انسان با نوعي جلبك به دست خواهدآمد.
محققان طي مطالعه بر روي مارمولكها دريافتند جلبكهاي اكسيژن زا با اين جانداران پيوند خورده اند به طوري كه اين دو جاندار اكنون جدايي ناپذيرند. از اين رو اميد مي رود با مطالعه بيشتر بر روي اين مكانيزم بتوان چنين راهكاري را روي انسانها نيز عملي كرد.
چنين قدرتي به انسان امكان مي دهد بدون نياز به هوا گرفتن، در زير آب شنا كند، مانند آنچه در فيلم علمي تخيلي «هري پاتر و جام آتش» مشاهده شد. دراين فيلم گياهي كوچك در گوشه اي از گردن هري پاتر آبششي به وجود آورد و به وي امكان داد مانند يك ماهي در زير آب تنفس كند.
براساس گزارش فاكس نيوز، اين مطالعه اولين مورد مستند از همزيستي يك گياه با مهره داران است و دانشمندان معتقدند روزي مي توان از اين جلبك به عنوان منبع اكسيژن براي ديگر ارگانيزمها از جمله انسان استفاده كرد.

 



شمع موتور بدن

ويتامين ها براي رشد بدن ضروري هستند. به همين دليل آنها را «شمع موتور» بدن مي نامند.چون هر كدام از آنها وظيفه خاصي در بدن دارد.
پيامد كمبود اين ويتامين ها در رژيم غذايي، بروز بيماري است. 6ويتاميني كه براي آنها استانداردهايي قرار داده شده است، شامل: ويتامين هاي ACD و Bكمپلكس است كه تيامين، نياسين و ريبوفلاوين را در برمي گيرد.
ويتامين A رشد و مقاومت بدن را در برابر بيماري افزايش مي دهد. اين ويتامين براي سلامت و شادابي پوست و عملكرد طبيعي چشم ها، به ويژه در نور پايين لازم است. اولين علائم كمبود ويتامين A در بدن تغيير در پوست و غشاها است كه موجب كاهش مقاومت عمومي در عفونت و بيماري مي شود و كمبود نسبي آن شب كوري ايجاد مي كند. در اين شرايط چشم ها قادر نيستند خود را با تغييرات ناگهاني نور وفق دهند. كمبود شديد ويتامينA طي يك مدت طولاني موجب عارضه التهاب جدي چشم به نام گزروفتالميا Xerophthalmia مي شود. بهترين منابع ويتامين A مواد غذايي پرچرب از جمله كره، مارگارين غني شده، تخم مرغ، خامه، شير و پنير است. اين ويتامين در سبزيجات زرد و سبز شامل: هويج، كلم بروكلي، انواع لوبيا سبز و هر نوع سبزيجات ديگر نيز يافت مي شود. ويتامين A همچنين در ميوه هايي نظير انجير و زردآلو نيز وجود دارد. از آنجايي كه ويتامين A در بسياري از غذاهاي رايج يافت مي شود، دليلي وجود ندارد كه فرد كل ويتامين A مورد نياز بدن خود را دريافت نكند و دچار كمبود اين ويتامين شود.
با اين حال ويتامين A در اثر تماس طولاني با هوا و از طريق فرايند اكسيداسيون از بين مي رود. از اين رو، مواد غذايي حاوي اين ويتامين بايد پس از جمع آوري يا خريداري شدن در اسرع وقت ميل و غذاهايي را كه نمي توان بلافاصله مصرف كرد، بايد با دقت ذخيره و نگهداري شوند. سالم ترين روش براي خوردن ميوه و سبزيجات اين است كه آنها را به همان «حالت طبيعي» شان يعني خام مصرف كنيد.
هنگامي كه بيشتر از نياز بدن ويتامين A ميل شود، مازاد آن در كبد يا جگر ذخيره مي شود. به همين دليل محكم، جگر حيوانات غني ترين منبع ويتامين A هستند. براي مثال يك وعده جگر گوساله كل ويتامين A مورد نياز يك فرد بزرگسال را تقريبا به مدت يك هفته تامين مي كند. روغن كبد ماهي نيز منبعي سرشار از اين ويتامين است. ويتامين A به وسيله استانداردي به نام واحدهاي بين المللي اندازه گيري مي شود. مقدار مجاز پيشنهادي براي بزرگسالان 000/5 واحد در روز است. كودكان و جوانان و مادران باردار بيشتر به ويتامينA نياز دارند. مي توانيد براي آگاهي از جزئيات مربوط به واحدهاي ويتامين A اطلاعات درج شده روي شيشه محتوي اين ويتامين را مطالعه كنيد.
گروه ويتامين هاي B كمپلكس يكي ديگر از ويتامين هاي مهم است. آنها با يكديگر طبقه بندي مي شوند. زيرا در ابتدا تصور مي شد كه اين ويتامين ها يك ويتامين واحد است كه ويتامين B ناميده مي شوند.
اما بعدها دانشمندان كشف كردند كه اين ماده از بيش از يك ويتامين تشكيل شده است. ثابت شده است كه اين 3ويتامين از جمله نيازهاي تغذيه اي انسان هستند و استانداردهايي نيز براي آنها قرار داده شده است. امروزه اين 3ويتامين به نام هاي تيامين، ريبوفلاوين و نياسين نامگذاري شده اند.
ترجمه: ابوالفضل جعفري نژاد

 



طاس ها بي مو نيستند

دانشمندان علت طاسي در مردان را نه فقدان مو، بلكه وجود مشكل در ساخت موي جديد اعلام كردند.
نقص ساخت به اين معني است كه موي ساخته شده به قدري كوچك و نازك است كه با چشم غيرمسلح قابل مشاهده نيست و اين باعث طاسي كلاسيك يا عقب نشستن خط مو مي شود.
اين تيم آمريكايي در گفت وگو با مجله كلينيكال اينوستيگيشن، سلول هاي بنيادي را كه مسئول توليد مو هستند، در بروز طاسي تاثيرگذار دانستند.
متخصصان اميدوارند بتوانند مشكل طاسي مردان را با ترميم عملكرد اين سلول ها بهبود ببخشند.
در نهايت آنها اميدوارند بتوانند كرمي توليدكنند كه براي كمك به سلول هاي بنيادي در توليد موي سالم در پوست سر استفاده شود.
تيم تحقيقاتي دانشگاه پنسيلوانيا، فوليكول موي ناحيه هاي بي مو را خوكچه هندي هاي نر كه پيوند مو روي آنها انجام شده بود با نواحي پرمو مقايسه كردند.
اگرچه تعداد سلول هاي بنيادي در نواحي بي مو با نواحي عادي پرمو يكسان بوده، تعداد كمتري گونه هاي كامل تر موسوم به سلول پيشرو در نواحي بي مو وجود دارد.
اين تفاوت به اين معني است كه فوليكول مو در نواحي بي مو از بين نرفته بلكه جمع مي شود و موي جديد به وجود آمده نسبت به موي نرمال بسيار ريز است.
دكتر جورج كوتزارليس كه رهبري اين تحقيقات را برعهده دارد، گفت: اين موضوع اين مفهوم را مي رساند كه در فعال سازي سلول هاي بنيادي كه سلول هاي پيشرو را در پوست سر بي مو تبديل مي كنند مشكل وجود دارد.
تا اين زمان دليل اصلي طاسي مردان نامعلوم مانده اما متخصصان معتقدند كه هورمون مردانه تستوسترون در آن دخيل بوده و همچنين طاسي در خانواده ارثي است.

 



اعضاي بدن شما چقدر مي ارزند؟

بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه تجارت اعضاي بدن انسان بازاري چند ميليارد دلاري دارد!
شايد تصور كنيد پس از مرگ بدن شما هيچ ارزشي ندارد، اما بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه تجارت اعضاي بدن انسان بازاري چند ميليارد دلاري دارد!
به گزارش ايسنا، بدن هاي افراد مرده همواره در پزشكي مورد استفاده قرار گرفته است. اما تقاضا براي اعضاي بدن انسان طي دهه هاي اخير بسيار بيشتر از عرضه آن بوده و به همين دليل اين تجارت به تجارتي زيرزميني و كثيف تبديل شده است. به طوري كه افراد سودجو بدون اجازه اقدام به برداشت اعضاي بدن و خريد و فروش آن در بازار مي كنند.
در زير با ارزش اقتصادي برخي از اعضاي بدن انسان آشنا مي شويم:
1- ستون فقرات
از اين عضو بدن عموما در آزمون ايمپلنت هاي ارتوپدي توسط جراحان استفاده مي شود. قيمت آن به 900 دلار مي رسد. جالب است بدانيد اگر كسي در آمريكا اقدام به تاسيس شركتي به منظور فروش اعضاي بدن براي مقاصد تحقيقاتي و آموزشي كند، هيچ كس دقيقا بررسي نمي كند كه آيا اعضاي فروخته شده دراين شركت قانوني تهيه شده اند يا خير.
2- دست، ساعد و شانه
قيمت دست و ساعد به 385 و قيمت شانه به 500 دلار مي رسد. ساعد و دست عموما تمرين هاي جراحي براي آموزش به جراحاني كه قصد جراحي هاي سنگين دارند، مورد استفاده قرار مي گيرد. پيدا كردن اين عضو معمولا راحت است. اگرچه پيدا كردن شانه نسبت به دست و ساعد دشوارتر است. چرا كه جدا كردن اين عضو از بدن سخت تر است.
اين اعضا همچنين براي تحقيقات ارتوپدي و تمرين هاي جراحي مورد استفاده قرار مي گيرند.
3- قلب
قلب و ديگر ارگان هاي دروني بدن عموما توسط جراحان براي مقاصد تمريني و توسعه تكنيك هاي جديد مورد استفاده قرار مي گيرند. قيمت آن 500 دلار است. بانك اعضا كه توسط اداره كل دارو و غذاي آمريكا ايجاد شده، جراحان را مطمئن مي كند كه عضوي كه به دست آنها رسيده از راه قانوني به دست آمده است.
4- قرنيه
هرجفت قرنيه نزديك به 6 هزار دلار قيمت دارد. اين بافت شفاف در چشم اجازه مي دهد تا انسان ببيند و بدون آن بينايي مفهومي ندارد. جراحت يا بيماري مي تواند به تخريب قرنيه منجر شود.
5- كليه
قيمت كليه بين 300 تا 500 دلار است. جراحان معمولا از كليه و ديگر ارگان هاي دروني بدن براي آموزش مهارت ها و توسعه تكنيك هاي جديد استفاده مي كنند.
6- سرسالم و دست نخورده
قيمت اين عضو حياتي بدن به 6 هزار دلار مي رسد سر معمولا توسط پزشكان تروما و جراحان پلاستيك براي تمرين تكنيك هاي جديد مورد استفاده قرار مي گيرد.
7- مغز
اين عضو عمدتا توسط جراحان مغز و اعصاب براي تمرين روش هاي جديد حذف تومور و درمان صدمات مغزي استفاده مي شود. قيمت آن 600 دلار است.
8- زانو
جراحان ارتوپدي از مفاصل زانو براي تمرين روش هاي جراحي كمتر تهاجمي استفاده مي كنند. قيمت هر زانو 650 دلار است.
9- تاندون
تاندون ها عموما در جراحي هاي ارتوپدي براي جايگزيني تاندون يا استخوان هاي آسيب ديده توسط تروما، تومور و يا ديگر وضعيت ها مورد استفاده قرار مي گيرد. قيمت هر تاندون به 1000 دلار مي رسد.

 



ايجاد پلاكتهاي خون با استفاده از سلولهاي بنيادي

دانشمندان آمريكايي با استفاده از سلولهاي بنيادي جنيني موفق شدند پلاكتهاي خون را ايجاد كنند و براي اولين بار نشان دهند كه اين پلاكتها قادر به ترميم بافتهاي آسيب ديده در موشهاي آزمايشگاهي هستند.
نياز فوري به خون كه براي بيماري شيمي درماني و يا گيرنده پيوند اعضا حياتي است، مي تواند در آينده بدون نياز به اهداي خون و با كمك پلاكتهاي خوني كه مي توانند در آزمايشگاه و از سلولهاي بنيادي جنيني به دست آيند تامين شود.
در حقيقت گروهي از دانشمندان شركت آمريكايي «فناوري سلولي پيشرفته» (ACT) پلاكتهاي خون را از سلولهاي بنيادي ايجاد و براي اولين بار نشان دادند كه اين پلاكتها مي توانند بافتهاي آسيب ديده در موشهاي آزمايشگاهي را ترميم كنند.
افرادي كه تحت شيمي درماني قرار دارند يا عمل پيوند اعضا داشته اند براي ترميم بافتهاي آسيب ديده، رگهاي خوني و پيشگيري از خونريزي كنترل نشده به دريافت پلاكت نياز دارند.
اكنون دانشمندان آمريكايي معتقدند كه اين تكنيك جديد مي تواند يك منبع نامحدود از پلاكتها را كه مي توانند در مقايس صنعتي و بدون نياز به خون انسان توليد شوند، ارائه كنند.
پلاكتها نقش بنيادي در فرايندهاي پيچيده انعقاد خون ايفا مي كنند. بدون اين گويچه هاي خوني بافتهاي آسيب ديده نمي توانند به طور صحيح و به سرعت ترميم شوند و در نتيجه خطر مرگ در اثر خونريزي داخلي افزايش مي يابد.
در حال حاضر پلاكتها از طريق اهداي خون تامين مي شوند اما اين پلاكتهاي اهدا شده را نمي توان منجمد كرد و حداكثر بين 7 تا 10 روز بايد مصرف شوند.
براساس گزارش اينديپدنت، رابرت لانزا، مديرعلمي ACT اظهار داشت كه پلاكتهاي توليدشده در آزمايشگاه همانند پلاكتهاي عادي عمل مي كنند و حتي عامل انعقادكننده طبيعي را فعال مي كند. انعقادكننده طبيعي خون «ترومبين» نام دارد.
رابرت لانزا توضيح داد: «اين نتايج يك گام مهم به سوي ايجاد يك منبع به طور بالقوه نامحدود را براي پلاكتهاي كاربردي ارائه مي كند.»
براي ايجاد اين پلاكتها، دانشمندان به روش باروري در شيشه يك سلول جنيني را توسعه دادند و يك خط از سلولهاي بنيادي جنيني را از اين سلول گرفتند. سپس اين سلولهاي بنيادي به سلولهاي ويژه اي به نام «مگاكاريوسيتها» توسعه داده شده و در ادامه براي كسب پلاكتهاي بزرگسال در آزمايشگاه كشت شدند.
به گفته رابرت لانزا، براي تهيه سلولهاي بنيادي مي توان از روش ديگري بدون استفاده از سلولهاي جنيني و با بهره گيري از سلولهاي Ips (سلول هاي بنيادي پرتوان القايي) استفاده كرد.
در اين تكنيك با استفاده از تغيير ژنتيكي سلولهاي بزرگسال پوست مي توان سلولهاي بنيادي شبه جنيني ايجاد كرد.

 



گردو؛ درمان بي خوابي

گردو غذاي مغز، درمان بي خوابي و براي سلامت قلب و عروق و پيشگيري از سرطان سودمند است.
به گفته پژوهشگران در انگليس، گردو يكي از منابع مهم پروتئين گياهي و منبع سرشار از چربي هاي امگا3 و اسيدآلفالينولئيك است كه تاثير مفيد اين مواد در عملكرد مناسب عروق شناخته شده هستند.
بررسي ها نشان مي دهد، گردو حاوي خواص آنتي اكسيداني قوي براي پيشگيري از سرطان است. همچنين چربي هاي اشباع نشده تك زنجيره اي موجود در گردو براي كاهش كلسترول زيان بار خون و نيز كاهش ليپوپروتئين كه عامل تصلب شرايين است، بسيار سودمند است.
براساس بررسي ها، گردو درعين حال حاوي نوعي اسيد آمينه به نام «ال آرمبينين» است كه به جريان بهتر خون درعروق كمك مي كند.
كارشناسان تغذيه مي گويند گردو غذاي مغز است و نقش مهمي در بهبود عملكرد سلول هاي مغزي ايفا مي كند تا جايي كه شما به مرور زمان با مصرف روزانه آن باهوش تر مي شويد.
ملاتونين يكي ديگر از مواد مفيد موجود در گردو است كه به بهبود خواب كمك مي كند و بنابراين در كاهش بي خوابي و درمان ديگر اختلالات خواب موثر است.

 



مكالمه بيش از 50 دقيقه با تلفن همراه ممنوع

پژوهشگران علوم پزشكي موسسه ملي بهداشت آمريكا اعلام كردند كه استفاده طولاني مدت (بيش از 50 دقيقه) از تلفن هاي همراه، موجب مصرف قند مي شود و مي تواند سلول هاي مغز انسان را تغيير دهد.
اين محققان دريافتند امواج راديويي تلفن هاي همراه بخش هايي از مغز را كه در مجاورت آنتن تلفن همراه است، فعال تر مي كند.
در اين گزارش آمده است: 50 دقيقه صحبت با تلفن همراه مي تواند ميزان فعاليت هاي مغزي را تا 7 درصد افزايش دهد اما تاكنون نشانه هايي از آسيب ديدگي به علت نزديك بودن تلفن همراه به سر كاربران، حاصل نشده است.
همچنين نتايج بررسي ها، حكايت از افزايش ميزان فعاليت مغزي متناسب با شدت ميدان الكترومغناطيسي در بخش هايي از مغز در معرض تلفن همراه دارد.
براساس اين گزارش، تلفن هاي همراه براي برقراري ارتباط از امواج راديويي استفاده مي كنند و اين امواج مي توانند ميدان هاي الكترومغناطيسي كوچكي به وجود آورند كه توسط مغز و سر انسان جذب مي شوند.
محققان مي گويند در مغز افرادي كه به مدت 50 دقيقه مداوم با تلفن همراه صحبت مي كنند در منطقه نزديك به آنتن، متابوليسم قند مغز افزايش مي يابد كه نشانه فعاليت مغزي است.

 



معناي واقعي تناسب اندام

شايد تصور كنيد تناسب اندام همان لاغر بودن است! اما متخصصان تعريف جامع تري از اين مقوله ارايه مي دهند و آن به معناي: توانايي عملكرد و كارايي سطح بالاي قلب، ريه ها و عضلات است كه به كيفيت بهتر زندگي منجر مي شود.
به گزارش نيوهليت، تناسب فيزيكي، شما را قادر به انجام كارهاي مفيد و مؤثر بدون آسيب بدني مي كند و عامل مهمي در تقويت اعتماد به نفس است. به طور خلاصه، تناسب جسمي سبكي از زندگي را براي شما فراهم مي كند كه افراد كم تحرك از لذت آن بي بهره اند.
براي دستيابي به كيفيت بهتر زندگي، فهم چهار فاكتور تناسب اندام ضروري است، با شناخت اين عوامل بهتر مي توانيد سطح تناسب اندام خود را ارزيابي كنيد.
استقامت قلبي- عروقي
استقامت قلبي- عروقي كه گاهي اوقات از آن به عنوان آمادگي هوازي هم ياد مي شود، توانايي قلب، رگ هاي خوني و ريه ها براي رساندن اكسيژن به ماهيچه هاي درحال كار در فعاليت بدني طولاني مدت است. براي برخي افراد، اين به معناي توانايي راه رفتن در اطراف پارك تفريحي بدون نفس گرفتن است و براي ديگران مي تواند دويدن در يك ماراتن باشد. با ورزش منظم هوازي، قلب با پمپاژ خون بيشتر و انتقال اكسيژن به ماهيچه ها بازده بدن را افزايش مي دهد و با گذشت زمان، بدن با چالش هاي ما سازگار مي شود. كسي كه با قدم زدن عادي مشكل دارد مي تواند در كنار ساحل در يك روز آفتابي دوچرخه سواري كند.
قدرت عضلاني/ استقامت
قدرت عضلاني براي انجام كارهاي عادي و روزمره مانند حمل مواد غذايي يا بلند شدن از زمين ضروري است. با افزايش سن قدرت عضلاني ما تحليل مي رود پس لازم است براي استحكام و تقويت عضلات خود به تمرينات ورزشي مناسب بپردازيد. علاوه بر اين ماهيچه هاي قوي مي توانند از صدمه به نواحي ضعيف تر بدن جلوگيري كنند؛ به عنوان مثال، عضلات قوي شكم از عضلات ضعيف تر و آسيب پذيرتر پشت محافظت مي كنند. استقامت عضلاني عبارت است از مقدار زماني كه شما مي توانيد يك بافت عضلاني را بدون خستگي، درگير فعاليت كنيد. هل دادن يك وسيله نقليه سبك و بالا رفتن از پله ها نمونه فعاليت هايي است كه مي توانيد استقامت عضلاني خود را تست كنيد.
انعطاف پذيري
انعطاف پذيري جزئي از تناسب اندام است كه اغلب ناديده گرفته مي شود. عضلات و مفاصل سفت و غيرقابل انعطاف مي توانند باعث آسيب ديدگي شوند و بر توانايي تان در انجام كارهاي ساده روزانه تأثير منفي بگذارند. با افزايش سن، به تدريج انعطاف پذيري بدن هم از بين مي رود. اما خوشبختانه مي توانيم به وسيله تمرينات انعطاف پذيري، اين فرايند را به تعويق بياندازيم. به مزاياي تمرينات ورزشي كششي در دراز مدت فكر كنيد. اين پندي است به همه بزرگسالاني كه قبل از انجام كشش هاي سرد كردن بدن، با عجله از كلاس ايروبيك بيرون مي روند يا بدنسازاني كه به دليل سفتي و انعطاف ناپذيري اندامشان به سختي مي توانند براي گره زدن كفش هايشان خم شوند. ارزش عضلات انعطاف پذير را دست كم نگيريد؛ شما براي هميشه جوان نخواهيد ماند!
تركيب بدني
يك مقياس معمولي نمي تواند ميزان چربي بدنتان را تعيين كند. از آنجا كه وزن عضلات بيشتر از چربي است، اندازه گيري تركيب بدني هنگام ارزيابي سطح تناسب اندامتان مهم تر از وزن بدن شماست. تركيب بدني از طريق معادله شاخص توده بدن (BMI) اندازه گيري مي شود، اما انواع ديگري از تست هاي آمادگي جسماني يا حرفه اي پزشكي، دقيق تر هستند. درصد چربي بدن در مقايسه با وزن بدن معيار بهتري براي سنجش تناسب اندام است زيرا اين امكان وجود دارد كه فرد لاغري چربي اضافي داشته باشد. در واقع، افرادي كه ظاهراً لاغر هستند ممكن است چربي ذخيره شده فراواني، چسبيده به اندام هاي حياتي داخلي مانند قلب، كبد يا لوزالمعده داشته باشند.
همان اصول تناسب اندام مربوط به بزرگسالان، درمورد بچه ها هم صادق است. اما گاهي اوقات والدين در تعيين سطح تناسب اندام بچه هايشان با ارزيابي مهارت هاي عملكردي مانند چابكي، سرعت و هماهنگي دست و چشم دچار اشتباه مي شوند. به عبارت ديگر، چقدر بچه ها به خوبي بتوانند در بازي بسكتبال دريبل بزنند چندان مهم نيست، اگر آنها بيش از حد در طول بازي نفس شان بند بيايد، مشكل واقعي به استقامت قلبي و عروقي برمي گردد. اغلب عدم آمادگي هوازي و انعطاف پذيري، به ويژه در ميان بچه هاي بالاتر از هشت سال ديده مي شود. در اين سن بي تحركي بسياري از بچه ها به دليل بازي هاي ويديويي و رايانه اي است. مطالعات نشان مي دهد كه عادات تناسب اندام را بايد از سنين ابتدايي زندگي آموخت پس فرزندانتان را در فعاليت هايي كه قلب، عروق و عضلات را درگير مي كند شركت دهيد به اين ترتيب آنها را در مسير دستيابي به كيفيت برتر زندگي ياري خواهيد كرد.
ترجمه تابان حداديان

 



چگونه از مرگ زودرس جلوگيري كنيم؟

ميانسالان بايد بدانند اگر تاكنون زندگي سالمي نداشته اند دير نشده است و با تصحيح روش زندگي مي توانند به سرعت نتيجه بگيرند.
افراد ميانسالي كه خوردن پنج بار يا بيشتر ميوه و سبزي در روز، ورزش به ميزان حداقل 2 ساعت و نيم درهفته، پايين نگاه داشتن وزن و سيگار نكشيدن را شروع كنند، ظرف چهار سال پس از شروع اين برنامه زندگي، خطرابتلا به بيماري هاي قلب را 30 درصد وخطر مرگ خود را 40 درصد كاهش مي دهند.
افرادي كه يك روش زندگي سالم را برمي گزينند، طي چهارسال به كساني مي رسند كه از ابتدا به همين شيوه زندگي كرده اند. البته اين بدان معنا نيست كه مردم براي شروع زندگي سالم و درست، بايد تا 40 يا 50 سالگي صبر كنند. ميانسالان بايد بدانند اگر تاكنون زندگي سالمي نداشته اند، دير نشده است وبا تصحيح روش زندگي مي توانند به سرعت نتيجه بگيرند.
براساس اين گزارش افرادي كه هرچهار اصل سلامتي را رعايت كردند، موارد ابتلاي آنان به بيماري قلبي و مرگ به هر دليل به شدت كاهش پيدا مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14