(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول اردیبهشت 1390- شماره 19907

كوتاه اقتصادي
با تشكيل كميته اي ويژه خانه هاي خالي شناسايي مي شوند
سكه 40هزار تومان ارزان شد
انعقاد قرارداد احداث پل خليج فارس
واريز سومين مرحله از يارانه هاي نقدي به حساب سرپرستان خانوار
ادامه توزيع شير يارانه اي به قيمت سال 89
از سوي آل اسحاق بيان شد تشريح اولويت هاي دوره هفتم اتاق تهران
صرفه جويي 300 مگاواتي در مصرف برق كشور
مديرعامل اتحاديه هاي استاني فرش دستباف روستايي:
اعتبارات حمايتي از فرش دستباف در جاي ديگري هزينه شد
اعتراف مسئولان صندوق بين المللي پول و بانك جهاني به اشتباه در تحريم ايران



كوتاه اقتصادي

¤ وزير تعاون گفت: راه اندازي تعاوني هاي دانش بنيان كشور در جهان بي نظير است و مي تواند الگوي مناسبي براي ساير كشورها در توسعه اشتغال علمي به شمار آيد.
¤ معاون بهره برداري و نوسازي سازمان گسترش و نوسازي صنايع گفت: شركت هاي تحت پوشش اين سازمان سال گذشته بيش از 142هزار ميليارد ريال انواع محصولات و خدمات به فروش رساندند كه رشد 14درصدي نسبت به سال 88 را نشان مي دهد.
¤ از ابتداي سال جاري بيش از 833 ميليون سهم به ارزش 13هزار و 768ميليارد ريال توسط سازمان خصوصي سازي از طريق بورس و فرابورس عرضه شده است.
¤ ارزش معاملات فرابورس با معامله 7 ميليون سهم به 90 ميليارد ريال رسيد.به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، ديروز در بازار سهام فرابورس 7 ميليون سهم معامله شد كه بيشترين حجم معاملات را سه شركت ليزينگ ايرانيان، بيمه دي و پتروشيمي پرديس در اختيار داشتند كه قيمت آنها به ترتيب با معامله 2/2ميليون، 7/1ميليون و 3/1ميليون سهم به 2634 ريال، 2265 ريال و 19293ريال رسيد.
¤ وزير نفت هند با اشاره به صادرات منظم نفت ايران به اين كشور با وجود اختلاف ارزي ميان دو كشور گفت: دهلي نو به طور جدي در حال بررسي راهكارهاي مختلف حل اين مشكل است.
¤ دولت آمريكا در ادامه سياست هاي ضد ايراني خود يك بانك كره شمالي را به اتهام ارتباط با بانك هاي ايران تحريم كرد. وزارت دارايي آمريكا، بانك «ايست لند دونگ بانگ» را به فهرست تحريم هاي خود افزود. مقام هاي آمريكايي اعلام كردند اين بانك در سال هاي 2007 و 2008 ميلادي با شركت دولتي گرين پاين كره شمالي كه توليدكننده تسليحات متعارف است و نيز با بانك هاي ملي و سپه ايران مبادلاتي انجام داده است.
¤ مديرعامل شركت بين المللي حفاري ايران با اشاره به حجم بالاي حفاري هاي منابع نفتي و گازي كشور گفت: با توجه به تقاضاي كشور براي حفاري، شرايط مساعدي براي بومي سازي اين صنعت فراهم شده است.
¤ پذيره نويسي صندوق سرمايه گذاري مشترك سپهر اول در تمام شعب بانك صادرات از روز شنبه سوم ارديبهشت ماه سال جاري، شروع خواهد شد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، در راستاي تسهيل مشاركت آحاد مردم در بازار سرمايه و اطمينان بخشي از معاملات انواع سهام، صندوق سرمايه گذاري مشترك سپهر اول با همكاري بانك صادرات و شركت كارگزاري بورس اين بانك، تاسيس و پذيره نويسي آن در تمام شعب بانك صادرات، شروع مي شود.
¤ مديرعامل صندوق تأمين اجتماعي اجراي مصوبات سفرهاي استاني دولت را از مهمترين اولويت هاي كاري اين صندوق ارزيابي كرد و گفت: اجراي مصوبات دولت نيازمند تامين بار مالي مربوطه است و صندوق تامين اجتماعي در اين رابطه از همه امكانات خود استفاده مي كند و در صورت نياز با فروش املاك مازاد خود نسبت به اجراي مصوبات سفرهاي استاني دولت اقدام خواهد كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5590 الي 5592، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7798، 7715 الي 7717، 4410، 4414، 4416، 4417، 6640، 6641، 6646، 6647 الي 6649، 6695 الي 6697 از روز شنبه به مدت 3 روز با اختلال همراه است.

 



با تشكيل كميته اي ويژه خانه هاي خالي شناسايي مي شوند

معاون وزير مسكن و شهرسازي با اعلام جزئيات بسته اجاره بهاي مسكن كه احتمالاً از اواخر خردادماه اجرايي خواهد شد، گفت: كميته ويژه اي مأمور شناسايي خانه هاي خالي از سكنه شده است تا اين خانه ها در اختيار مستأجران قرار گيرند.
ابوالفضل صومعلو در گفتگو با مهر در خصوص جزئيات بسته اجاره بها گفت: اجاره بها را بايد از نظر رواني كنترل كرد، زيرا دولت در سطوح مختلفي تورم را كنترل كرده است؛ بنابراين اجاره ها هم بايد از ثبات مسكن تبعيت كند و افزايش نيابد.
وي افزود: در بسته اجاره بهاي در نظر گرفته شده كه خانه هاي خالي در تهران شناسايي مي شوند كه در اين رابطه كميته فني متشكل از كارشناسان دارايي، مسكن و دادگستري بر اين موضوع كار مي كنند.
معاون امور مسكن و ساختمان وزارت مسكن اظهار داشت: خانه هاي خالي مي تواند در اختيار مستأجران قرار گيرد كه اين موضوع بر كاهش قيمتها مؤثر خواهد بود.
صومعلو با بيان اينكه سياست كلي وزارت مسكن عرضه بيشتر واحدهاي مسكن مهر است، گفت: ارايه تسهيلات به واحدهاي نيمه تمام در قالب مسكن مهر هم از ديگر مفاد بسته اجاره بها است كه فروش يا اجاره اين واحدها تأثير زيادي بر اجاره بها دارد.
وي با اشاره به بافتهاي فرسوده، اظهار داشت: در بافت فرسوده هم تشويق هاي ويژه اي براي سرعت ساخت و ساز و توليد مسكن انجام شده است كه تأثير زيادي بر توليد و كاهش قيمت دارد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي به گزينه تعزيراتي در بسته اجاره بها اشاره كرد و افزود: اين گزينه هم مطرح شده كه با اجراي ديگر موارد اين بسته احتمال آن كمتر است.
گفتني است، برنامه حمايت از اجاره نشين ها كه از نيمه سال گذشته در قالب تهيه بسته ساماندهي بازار اجاره در دستور كار دولت قرار گرفت، اكنون با انجام يكسري اصلاحات روي پيش نويس آن، تقريباً نهايي شده است.
اين بسته شامل دو طرح كوتاه مدت و ميان مدت است كه بخشي از اين طرح ها مستقيم مالكان واحدهاي اجاره اي را هدف قرار مي دهد و بخشي ديگر به صورت غيرمستقيم بر بازار عرضه واحدهاي اجاره اي تأثير مي گذارد.
در اين بسته مأموريتهاي جديدي به وزارت بازرگاني، سازمان امور مالياتي و وزارت مسكن داده شده است تا اقداماتي را براي تسهيل شرايط تعديل اجاره بها، انجام دهند.
براساس اين بسته، مشاوران املاك بايد قراردادهاي اجاره را به صورت دو ساله يا بيشتر تنظيم كنند. مشاوران املاك همچنين موظف هستند كليه قراردادهاي اجاره را همچون مبايعه نامه در سامانه رهگيري معاملات املاك ثبت كنند و ليست مالكاني كه اجاره بها را به صورت نرخ هاي پيشتاز (نرخ بالاتر از عرف منطقه يا نرخ پايين تر از عرف منطقه) تنظيم مي كنند براي تشويق يا استفاده از ابزارهاي تنبيهي به مسئولان اعلام كنند.
بخش ديگري از اين بسته به «استفاده از ابزار مالياتي» در بخش اجاره بها اختصاص دارد. با استفاده از اين ابزار، قرار است با انجام اصلاحاتي، ضمن حذف معافيت عمومي مالياتي براي واحدهاي اجاره اي، اعمال چنين معافيت هايي را فقط به عنوان يك ابزار تشويقي آن هم براي مالكاني در نظر گرفت كه در كنترل اجاره بها مشاركت مي كنند.
به اين ترتيب شرط معافيت مالياتي مالكان واحدهاي مسكوني اجاره اي از ماليات 15 درصدي، انعقاد قراردادهاي بيش از يك سال و اعمال افزايش سالانه اجاره متناسب با تورم اعلامي از سوي بانك مركزي است.
همچنين موجراني كه قراردادهاي اجاره قبلي را متناسب با نرخ تورم تمديد كنند نيز از اين معافيت بهره مند خواهند شد. در اين طرح در عين حال پرونده شناسايي و برخورد با خانه هاي خالي باز گذاشته شده كه قرار است توسط وزارت مسكن بررسي شود.
شايان ذكر است، با افزايش 20 درصدي اجاره بها در تابستان سال گذشته وزارت مسكن و شهرسازي تصميم گرفت با ارائه بسته اجاره بها بازار را تحت كنترل درآورد تا اجاره بها بصورت سرسام آور افزايش نيابد.

 



سكه 40هزار تومان ارزان شد

حباب چند روزه در بازار سكه ديروز بالاخره تركيد و قيمت انواع سكه در تهران به طور متوسط 40 هزار تومان كاهش يافت.
تركيدن حباب افزايش قيمت سكه در بازار داخلي ديروز در حالي رخ داد كه بهاي طلا در بازارهاي جهاني در هر اونس از 1500 دلار فراتر رفت و اين امر به خوبي نشان داد كه افزايش بي رويه قيمت سكه در بازار داخلي ربط چنداني به گران شدن قيمت جهاني ندارد و بعضاً ناشي از بورس بازي و سفته بازي دلالان بازار سكه و طلاست.
بهر حال كاهش 40 هزار توماني قيمت انواع سكه در تهران در پي اظهارات بهمني مبني بر توزيع گسترده طلا از سوي بانك مركزي اتفاق افتاد.
رئيس كل بانك مركزي كه براي شركت در اجلاس بانك جهاني به واشنگتن رفته بود پس از بازگشت اعلام كرد كه قيمت سكه به شكل حبابي افزايش يافته و در روزهاي آينده با سرازير كردن سكه و طلا آن را به روند عادي برمي گردانيم.
بهمني افزود: از روز شنبه به ميزان كافي و تعداد قابل توجهي در واحدهاي بانكي سكه و شمش بين مردم توزيع خواهد شد.
وي ادامه داد: كساني كه دنبال خريد طلا هستند شمش هاي 5/12كيلوگرمي را از واحدهاي بانكي خريداري كنند.
رئيس كل بانك مركزي به تجار و متقاضيان طلا توصيه كرد: اگر دنبال خريد طلا هستند حتماً شمش بخرند.
وي خطاب به مردم و متقاضيان اين روزهاي خريد سكه تأكيد كرد: چرا اين افراد سكه مي خرند كه در آينده در ضرب و فروش متحمل ضرر و زيان شوند.
بهمني با اشاره به اينكه پيش بيني اين وضعيت از 2 سال قبل در بانك مركزي صورت گرفته بود، تصريح كرد: پيش از اين نيز اعلام كرده بودم كه به ميزان چند صد تن طلا خريداري كرده ايم و اگر نياز باشد به بازار عرضه مي كنيم.
پس از اين اظهارات رئيس كل بانك مركزي، قيمت انواع سكه نزولي شد به طوري كه هر سكه طرح قديم كه تا روز سه شنبه به 480 هزار تومان رسيده بود ديروز در محدوده قيمتي 440 هزار تومان معامله شد.
همچنين سكه طرح جديد كه تا 450 هزار تومان بالا رفته بود به 420هزار تومان كاهش يافت و نيم سكه هم در مرز 214 هزار تومان به فروش رسيد.
ربع سكه نيز در حالي كه روز سه شنبه در حد 160 هزار تومان داد و ستد شد يك روز بعد به 120هزار تومان كاهش يافت.
در بازار ديروز همچنين يك گرم طلاي 18 عيار 40 هزار و 630 تومان يك مثقال طلاي 17 عيار 176هزار تومان و يك مثقال طلاي 18 عيار هم 186هزار و 400 تومان عرضه شد.
هر اونس طلا در بازار جهاني هم معادل 1502 دلار نرخ گذاري شد.
خوش چهره: حباب بازار سكه ناشي از سياست هاي بانك مركزي است
يك كارشناس اقتصادي علت اصلي حباب بازار سكه در روزهاي گذشته را ناشي از سياست هاي بانك مركزي دانست.
محمد خوش چهره در گفت وگو با فارس با اشاره به خروج سپرده ها از بانك ها گفت: تغيير سياست هاي اعتباري بانك مركزي نبايد به گونه اي باشد كه موجب نااطميناني در بازار شود.
اين كارشناس اقتصادي، كاهش نرخ سود سپرده ها را موجب خروج سرمايه ها از شبكه بانكي و جذب آنها در بازارهاي ديگر سرمايه گذاري از جمله اوراق مشاركت، سرمايه و طلا دانست و افزود: بانك مركزي بايد بتواند اين سپرده ها را مديريت كند و نبايد اجازه افزايش التهاب در بازارهاي اقتصادي را بدهد.
وي ادامه داد: طبق اقتصاد امنيتي بازارهاي ارز، سكه و طلا از جمله بازارهايي است كه مورد هدف دشمنان قرار دارد، اگر دشمن بخواهد به ايران ضربه بزند در بازار ارز و يا سكه التهاب ايجاد مي كند.
خوش چهره با تاكيد بر حساس بودن و شكنندگي نرخ ارز و سكه در بازار داخلي، تصريح كرد: اگر بازار بورس و ساير بازارها مشابه اوراق مشاركت دچار التهاب شود به اندازه التهابات بازار طلا و ارز خطر ندارد.
اين استاد دانشگاه ضمن اشاره به لزوم اهميت شناخت منتفعين در نوسانات اخير بازار سكه، گفت: نوسانات چند دهه اخير بازار طلا نشان مي دهد كه در برخي مواقع منتفع اصلي دولت بوده كه سعي مي كرده با اجراي سياست ها و روش هاي خاصي به بازارهايي مانند طلا و ارز التهاب ببخشد.
وي اضافه كرد: به دليل اين كه دولت عرضه كننده اصلي طلا و ارز است براي اين كه به منابع ريالي بيشتري دسترسي پيدا كند اقدامات مشابه فوق را انجام مي دهد. اين سياست در حالي صورت مي گيرد كه آثار تورمي در درجه اول به ضرر دولت مي شود.
خوش چهره از دستگاه هاي نظارتي خواست كه در اين موارد هشيار باشند و به موقع تذكر خود را درباره بورس بازي و سفته بازي ها مطرح كنند.

 



انعقاد قرارداد احداث پل خليج فارس

مديرعامل بانك سپه با اشاره به انعقاد قرارداد 100 هزار ميليارد ريالي احداث پل خليج فارس گفت: آرزوي ديرينه اتصال قشم به سرزمين اصلي محقق مي شود.
رامين پاشايي فام ديروز در نشستي خبري به تشريح اقدامات و برنامه هاي بانك سپه پرداخت و با اشاره به اينكه بانك سپه به دلايل واهي مورد هجمه تحريمها قرار گرفت، افزود: آغاز تحريم ها عليه بانك سپه در زمان اوج فعاليت هاي ارزي بانك بود، اما با وجود حركتهاي ناجوانمردانه، اين بانك به تمام تعهدات خود عمل كرد و تحريمها آثار خود را از دست داد.
مديرعامل بانك سپه اين بانك را جزو دو بانك دولتي براساس سياستهاي اصل 44 عنوان كرد و گفت: براي اجراي هدفمندي يارانه ها، كشور نيازمند ذخيره سازي هاي استراتژيك بود، بنابراين اين بانك ذخيره سازي 900 هزار تن كالا را در دستور كار خود قرار داد.
وي با بيان اينكه بانك سپه براي اولين بار است كه عامليت خريد تضميني گندم و برنج را انجام مي دهد، تصريح كرد: براي اين منظور هماهنگي هايي با وزارت بازرگاني و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري طي سه ماه انجام شد.
پاشايي فام از انعقاد 50 هزار ميليارد ريال قرارداد مشاركتي در حوزه صنايع خبر داد و عنوان كرد: براي اجراي بخش دوم هدفمندي يارانه ها به منظور بهبود تكنولوژي هاي توليدي بالغ بر 15 هزار ميليارد ريال قرارداد منعقد كرده ايم.
وي از انعقاد قرارداد 90 هزار ميليارد ريالي در حوزه وزارت نفت، قرارداد 20 ميليون متر مكعب ذخيره سازي نفت در قشم و قرارداد 50 هزار ميليارد ريالي توسعه نيروگاه برق كشور با وزارت نيرو خبر داد.
مديرعامل بانك سپه با اشاره به آرزوي 50 ساله كشور براي اتصال جزيره قشم به سرزمين اصلي گفت: براي افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري بنادر كشور و براي تحقق آرزوي ديرينه، قرارداد احداث پل خليج فارس را به مبلغ 100 هزار ميليارد ريال منعقد كرده ايم.
وي از رشد 3/62 درصدي منابع قرض الحسنه، رشد 16درصدي سپرده هاي سرمايه گذاري كوتاه مدت، رشد 3/21درصدي اعتبارات اسنادي ارزي و رشد منفي مطالبات بانك و رسيدن آن به 5 تا 6 هزار ميليارد ريال خبر داد.
مديرعامل بانك سپه از پرداخت وام 25 ميليون توماني ساخت مسكن به نيروهاي مسلح در قالب تعاوني هاي نيروهاي مسلح خبر داد و افزود: مطالبات بانك در پايان سال88 حدود 34 هزار ميليارد ريال، در پايان شهريور ماه سال 89 معادل 36 هزار ميليارد ريال و در پايان سال گذشته حدود 29 هزار ميليارد ريال بود.
وي با بيان اينكه اسامي ليست سياه بانك سپه براي دريافت مطالبات بيشتر از ساير بانكها است، گفت: بانك سپه بيشترين آمار ممنوع الخروجي هاي بانكي را دارد، گرچه به بدهكاران براي پرداخت بدهي فشار وارد كرده ايم اما هدف بانك تنها اخذ مطالبات نيست بلكه به آنها فرصت مي دهيم تا با رونق فعاليتها بدهي هاي خود را پرداخت نمايند.

 



واريز سومين مرحله از يارانه هاي نقدي به حساب سرپرستان خانوار

يارانه نقدي مرحله سوم به حساب سرپرستان خانوارها واريز شد.
به گزارش خبرنگار ما، يارانه ارديبهشت ماه خانوارهاي ايراني به ازاي يك خانواده دو نفره 91 هزار تومان واريز شد كه نشان مي دهد به هر نفر 45 هزار و 500 تومان تعلق گرفته است. اين در حالي است كه در دو مرحله قبل براي هر نفر ماهيانه 44 هزار و 500 تومان واريز مي شد.
پيش از اين برخي منابع از افزايش يارانه هزارتوماني نقدي نان خبر داده بودند كه به نظر مي رسد در اين مرحله اجرايي شده است.
گفتني است تائيديه واريز و مبلغ يارانه نقدي دريافتي خانوارها براي مرحله سوم در سايت رفاهي قابل مشاهده است. افراد مي توانند با مراجعه به سايتwwwrefahiir و با ورود به پنجره اعلام اطلاعات يارانه پرداختي، مبلغ يارانه دريافتي خودرا مشاهده كنند.
دبير كميسيون هماهنگي روابط عمومي بانك ها گفت: به منظور برطرف شدن هرگونه ابهام در خصوص روند ارائه خدمات مرتبط با طرح هدفمند كردن يارانه ها در شبكه بانكي، مراكز ارتباط با مشتريان تمام بانك ها پاسخگوي سؤالات و مشكلات هموطنان در اين خصوص خواهند بود.
مراكز ارتباطات با مشتريان بانك ملي به شماره 4641، بانك سپه به شماره 7155، بانك تجارت به شماره 4155، بانك كشاورزي به شماره 18130، بانك رفاه به شماره 5852، بانك ملت به شماره 6155، بانك مسكن به شماره 0183، بانك صادرات به شماره 2960 و پست بانك ايران به شماره 4960 از جمله مراكزي هستند كه به سؤالات هموطنان در خصوص امور بانكي طرح هدفمند كردن يارانه ها پاسخ خواهند داد.
يارانه نان به 5 هزار تومان افزايش يافت
ستاد هدفمندي يارانه ها در اطلاعيه اي اعلام كرد: از ارديبهشت، يارانه نان از 04000 ريال در ماه براي هر نفر به 000/05 ريال افزايش مي يابد.
در بخشي از اطلاعيه شماره 8 ستاد هدفمندي يارانه ها آمده است: جهت تكميل فرآيند اصلاحي در نظام توليد و مصرف گندم، آرد و نان كشور از ارديبهشت امسال با تك نرخي كردن گندم در كشور و پرداخت معادل يارانه آن به مردم شريف ايران براساس هر نفر هزار تومان در هر ماه اقدام مي شود.
از ارديبهشت اين مبلغ به سقف يارانه قبلي نان خانوارها اضافه و واريز مي شود و يارانه نان از 04000 ريال در ماه براي هر نفر به 000/05 ريال افزايش مي يابد.

 



ادامه توزيع شير يارانه اي به قيمت سال 89

رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور از ادامه توزيع شير يارانه اي با قيمت سال 89 در ارديبهشت ماه امسال خبر داد.
بهمن حاجعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص آخرين تصميمات اخذ شده براي شير يارانه اي در سال 90 اظهار داشت: با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در خصوص توزيع شير يارانه اي نظرات خود را به سازمان هدفمندي يارانه ها و ستاد تحول اقتصادي اعلام كرديم تا تكليف شير مشخص شود اما تاكنون پاسخي دريافت نكرده ايم لذا توزيع شير يارانه اي در ارديبهشت ماه مطابق سال گذشته ادامه دارد تا نظرات دستگاههاي مختلف در اين زمينه مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد.
وي در خصوص پرداخت بدهي كارخانجات گفت: به سازمانهاي بازرگاني كشور اعلام كرده ايم تا كارخانجات اسناد و مدارك خود را تحويل دهند و در اسرع وقت بدهي آنها پرداخت شود.
رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور گفت: در حال حاضر 50 تا 70 ميليارد تومان از معوقات شير يارانه اي از معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي طلب داريم.
وي افزود: توزيع شير در ارديبهشت ماه براساس سهميه ارديبهشت سال گذشته است و هيچ گونه محدوديتي در توزيع وجود ندارد.

 



از سوي آل اسحاق بيان شد تشريح اولويت هاي دوره هفتم اتاق تهران

نخستين جلسه رسمي هيئت نمايندگان منتخب دور هفتم اتاق بازرگاني تهران براي انتخاب رئيس و هيئت رئيسه برگزار شد.
در اين جلسه كه با حضور اعضاي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران برگزار شد، يحيي آل اسحاق مجدداً با 47 راي از ميان 57 راي مأخوذه به رياست دوره هفتم اتاق بازرگاني تهران انتخاب شد. همچنين نواب اول و دوم رئيس اتاق يعني آقايان ميرمحمد صادقي و مفتح در سمت هاي قبلي خود ابقا شدند. اين گزارش حاكي است: از ميان هيئت رئيسه 5 نفره انتخابي، خزانه دار و منشي برگزيدگان جديد هستند. سيدحميد حسيني و محمدحسين برخوردار به ترتيب به عنوان خزانه دار و منشي هيئت رئيسه انتخاب شدند.
تشريح اولويت ها
رئيس دوره هفتم اتاق بازرگاني تهران در نخستين گفت وگوي خود پس از انتخاب به عنوان رئيس دوره جديد هيئت رئيسه اتاق تهران با تشريح اولويت هاي اين دوره اتاق از تهيه نقشه راه براي اتاق بازرگاني تهران خبر داد.
يحيي آل اسحاق در گفت وگو با ايسنا ابتدا در مورد جلسه تعيين هيئت رئيسه اتاق تهران اظهار كرد: انتخابات هيئت رئيسه اتاق تهران با حضور قريب به اتفاق هيئت نمايندگان اتاق تهران برگزار شد كه اين نشانه علاقه مندي منتخبان بخش خصوصي به اتاق بازرگاني است.
رئيس اتاق تهران در ادامه با تشريح اولويت هاي دوره هفتم اتاق بازرگاني تهران اولين اولويت را تقويت تشكل ها ذكر كرد و افزود: اولويت ها و جهت گيري هاي اتاق و خط مشي و استراتژي آن را بايد از هيئت نمايندگان دريافت كنيم تا يك برنامه همگن داشته باشيم اما در مجموع ديدگاه ها اين گونه به نظر مي رسد كه از اهم مسائل تقويت تشكل ها باشد.
وي در اين مورد يادآور شد: بايد تشكل ها را از حاشيه به متن بياوريم تا در اولويت باشند چرا كه اتاق، تشكل تشكل هاست و اولويت اول آن بايد تقويت تشكل ها باشد.
آل اسحاق اولويت دوم اتاق تهران را تشكيل هلدينگ هاي تخصصي عنوان كرد و گفت: ما اگر بخواهيم در منطقه رتبه اول را كسب كنيم و به رشد هشت درصدي برسيم بايد به تشكيل هلدينگ هاي تخصصي بپردازيم، بدون داشتن هلدينگ امكان حضور در رقابت وجود ندارد و هلدينگ هاي تخصصي با حضور همه كساني كه مي توانند بايد پيگيري شود.
وي همچنين اشاره اي به موضوع جهاد اقتصادي داشت و اظهار كرد: در اين مورد ما در سه حوزه تحول جدي خواهيم داشت؛ يكي در بينش به مسئله اقتصاد، ديگري در تدابير و همچنين در حوزه انضباط.
رئيس اتاق تهران در مورد تحول در بينش اقتصادي يادآور شد: ما طي 30 سال گذشته بينش هاي متفاوتي داشتيم كه اتاق تهران بايد اينها را جمع بندي كند تا فصل الخطاب آن مدنظر قرار بگيرد.
وي اضافه كرد: در مورد تدابير نيز بايد بگويم كه يكي از مشكلات ما تدابيري در اقتصاد است كه باقي مانده دولت هاي قبلي محسوب مي شود. مثلاً مجموعه مجوزهايي كه باقي مانده از اقتصاد دولتي است.
آل اسحاق با تأكيد بر بازنگري در تدابير افزود: در كنار اينها، ضرورت انضباط نيز وجود دارد كه منظور اين است كه اگر موضوعي قانون و مصوبه شد، اجرا شود.
وي به قانون فضاي كسب وكار نيز اشاره كرد كه هم اكنون در مجلس است و بر مصوب شدن آن تاكيد كرد.
رئيس اتاق تهران پس از بيان اولويت هاي دوره هفتم اتاق بازرگاني تهران تصريح كرد: مجموعه اين برنامه ها مدنظر خواهد بود كه بايد براي اتاق بازرگاني تهران نقشه راه براي فعاليت چهار سال آينده آن تهيه كنيم.

 



با جمع آوري 2/1 ميليون شعله لامپ مدادي صورت گرفت
 صرفه جويي 300 مگاواتي در مصرف برق كشور

مديرعامل توانير از جمع آوري يك ميليون و 200هزار شعله لامپ مدادي در كشور خبر داد و گفت: هم اكنون اثري از اين لامپ ها در سطح خيابان هاي كشور مشاهده نمي شود.
همايون حايري در مراسم آغاز به كار شانزدهمين كنفرانس شبكه هاي توزيع نيروي برق افزود: با جمع آوري اين لامپ ها حدود 300 مگاوات در مصرف برق كشور صرفه جويي شده است.
مديرعامل توانير افزود: بهبود شبكه هاي توزيع با رويكرد تعامل با جامعه و اثرگذاري بر چهره و معماري شهر و نيز ايجاد شبكه باكفايت و تامين مستمر برق با كيفيت براي جامعه در دستور كار وزارت نيرو قرار گرفته است، در عين حال بايد مبلمان شهري شبكه هاي برق كشور به سطح كشورهاي پيشرفته ارتقا يابد؛ زيرا اين امر افزون بر تاثير در چهره شهر، موجب كاهش هزينه ها مي شود.
وي يكي از چالش هاي شبكه توزيع برق كشور را پراكندگي اين شبكه اعلام و تصريح كرد: بايد توجه داشت كه اگر يك اشتباه در طراحي شبكه توزيع صورت گيرد، 10 برابر هزينه هاي اوليه به سيستم تحميل مي شود.
مديرعامل شركت توانير همچنين با اشاره به كاهش تلفات شبكه برق كشور از 22 به 5/16 درصد در 4 سال گذشته، ابراز اميدواري كرد: اين ميزان تا پايان امسال به هدف پيش بيني شده در پايان فعاليت 4 ساله دولت دهم كاهش يابد.

 



مديرعامل اتحاديه هاي استاني فرش دستباف روستايي:
اعتبارات حمايتي از فرش دستباف در جاي ديگري هزينه شد

مديرعامل اتحاديه هاي استاني فرش دستباف روستايي با اشاره به اينكه دولت برخي مصوبات براي حمايت از صنعت فرش دستباف را اجرا نمي كند، گفت: اعتبارات حمايتي از فرش دستباف در جاي ديگري هزينه شد.
محمد بهاروند ضمن تاكيد بر اينكه پيگيري ها در اين باره حاكي از هزينه شدن اين بودجه در محلي غير از صنعت فرش دستباف است، اظهار داشت: علي رغم پيگيري هاي بسيار و ارسال نامه هاي متعدد به كميسيون هاي اصل 90 سازمان بازرسي، ديوان محاسبات و كميسيون هاي تخصصي، هيچ كس در خصوص محل هزينه اين بودجه اطلاعي در دست ندارد و جوابگو نيست.
وي ادامه داد: رايزني ها و پيگيري هاي نمايندگان مجلس به لحاظ تقويت صنعت فرش دستباف منتهي به تخصيص با رديف 2 ميليارد توماني براي برپايي نمايشگاه هاي خارجي در سال 89 شد كه متاسفانه علي رغم پيگيري هاي زياد تا به اين لحظه اين مصوبه نيز اجرايي نشده است.
وي افزود: در كشورهاي رقيب اعم از چين، پاكستان و هندوستان مواداوليه، الزامات صادرات كالاي توليدي، هزينه هاي نمايشگاهي اعم از گرفتن غرفه و غرفه آرايي، هزينه هاي حمل ونقل و اسكان تجار و بازرگانان در كشورهاي هدف همه توسط دولت ها تامين و هزينه مي شود.
وي ضمن تاكيد بر اينكه عدم پرداخت به موقع مشوق هاي تجاري نيز يكي از عمده چالش هاي پيش روي تجار و بازرگانان ايراني است، خاطرنشان كرد: ثابت ماندن نرخ ارز، رشد روزافزون هزينه هاي سربار، واردات مواد اوليه نامرغوب، مشكل تجار در گشايش LC، افزايش قيمت ابريشم از 60 هزار تومان در هر كيلو تا 115 هزار تومان، خريد كرك 6 هزار و 500 توماني به 12 هزار تومان بعد از هدفمندي يارانه ها و نيز عدم اجراي قانون بيمه قالي بافان به رغم تخصيص رديف بودجه اي 350 ميليارد توماني و ابلاغ آن به دستگاه هاي مربوطه، از جمله موانع رونق گرفتن صنعت فرش دستباف ايران در بازار رقابتي امروز است.
به گزارش فارس مديرعامل اتحاديه هاي استاني فرش دستباف روستايي كشور، گفت: پويايي و شادابي فرش دستباف ايران نيازمند حمايت و توجهات خاص مسئولان اجرايي و سياستگذار است.
وي با اشاره به عدم حمايت هاي تسهيلاتي و قانوني از تشكل هاي روستايي، تاكيد كرد: تشكيلات روستايي كشور در حال حاضر 285 تعاوني مستقل فراگير شهرستاني را تحت پوشش دارد كه هر يك از اين تعاوني ها بين 600 تا 25 هزار نفر عضو را تحت پوشش دارند، تعاوني هاي كوچك حداقل يك دستگاه ماشين و تعاوني هاي بزرگ حداقل چهار دستگاه ماشين با سوخت ليتري 700 تومان براي سركشي به روستاها با مشكل تامين سرمايه مواجه است.
وي ضمن تاكيد بر اينكه مطابق مصوبه مجلس صندوق مهر امام رضا(ع) مكلف به تخصيص 50 ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه به تعاوني هاي فرش روستايي شد، ادامه داد: متاسفانه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي اين اعتبار را به رغم پيگيري ها در اختيار صندوق مهر امام رضا قرار نداده است.

 



بهمني در بازگشت از اجلاس واشنگتن اعلام كرد
اعتراف مسئولان صندوق بين المللي پول و بانك جهاني به اشتباه در تحريم ايران

رئيس كل بانك مركزي با تشريح دستاوردهاي اجلاس بانك جهاني گفت: مسئولان اجلاس پذيرفتند كه سياست تحريم ايران اشتباه بوده است.
محمود بهمني پس از بازگشت از اجلاس بهاره صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در واشنگتن گفت: بانك مركزي كشورمان توانست در اين اجلاس فرصت خوبي را براي مذاكره و نشست با مديرعامل بانك جهاني پيدا كند.
بهمني با تاكيد بر ارائه مطالب و گزارش هاي كارشناسي خوب در نشست مذكور تصريح كرد: مسئولان اجلاس پذيرفتند كه خيلي از تحريم هاي بانك هاي ايران و اختلال در نقل و انتقالات پولي توسط برخي از كشورها به صورت فراسرزميني انجام شده كه اين امر اشتباه است.
وي با بيان اينكه در اجلاس اخير به سكوت بانك جهاني و صندوق بين المللي پول درباره تحريم هاي فراسرزميني توسط برخي از كشورها اعتراض كرديم، گفت: در اين اجلاس به آنها تاكيد كرديم چنانچه اين كار ادامه يابد حتما در مقابل فروش نفت مان قيمت واقعي اش را دريافت خواهيم كرد.
رئيس كل بانك مركزي افزود: در صورتي كه نتوانيم پول نفت مان را دريافت كنيم حتما در چاه هاي نفت مان را خواهيم بست، آن وقت قيمت جهاني نفت حتما بالاي 150 دلار خواهد رفت.
به گفته بهمني دود اقدام مذكور به چشم كشورهاي وارد كننده نفت خواهد رفت.
وي همچنين با اشاره به گزارش پولشويي در جلسات اجلاس بهاره افزود: هر سال اجلاس اطلاعيه هايي را به بانك مركزي مي داد اما امسال با گزارش هاي كارشناسي هيئت ايراني مسئولان بانك جهاني و صندوق بين المللي پول متقاعد شدند اتهامات پولشويي عليه ايران اصلا صحت ندارد.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: از آنجايي كه ايران پلي بين افغانستان و كشورهاي اروپا است اگر اين مرزها برداشته شود مواد مخدر اروپا را فرا خواهد گرفت. به همين دليل مسئولان اجلاس را متقاعد كرديم كه تحريم هاي عليه ايران را بردارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14