(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول اردیبهشت 1390- شماره 19907

چند توصيه براي زوج هاي جوان
به من اطمينان كن
8 عامل چاقي
خانم عزيز فقط چند دقيقه به خودت فكركن!
غذاهايي كه بدخوابي مي آورند
عطسه هاي بهاري



چند توصيه براي زوج هاي جوان

روز عروسي روزي فراموش نشدني براي زوجين است و اگر آنها توصيه هاي لازم را به كار ببندند مي توانند يك زندگي شاد را پي ريزي كنند.
كاملاً طبيعي است كه خويشاوندان و دوستان، زوج هاي جوان را در جريان تجربيات خود از زندگي زناشويي قرار دهند و بايدها و نبايدها را به آنها منتقل كنند. ممكن است زوجي ادعا كند با به كار بستن تمام توصيه ها زندگي بي نقصي خواهند داشت ولي واقعيت چيز ديگري است.
قبل از ازدواج، زوجين زندگي متفاوتي را سپري مي كنند در حالي كه ازدواج به مفهوم زندگي در كنار يكديگر و تقسيم مسئوليت هاست هرچند ازدواج دو نفر را تبديل به يك نفر مي كند ولي آنها در واقع دو موجود جداگانه هستند كه در محيطي متفاوت رشد كرده اند و داراي شخصيت، عادات و رفتار متفاوتي هستند.
زوج ها براي شناخت بهتر از يكديگر بايد در مورد ازدواج اطلاعات لازم را داشته باشند.
چند توصيه مهم
1- دوران هماهنگي: ازدواج در واقع زماني آغاز مي شود كه مراسم عروسي به پايان مي رسد و زن و شوهر ماه عسل خود را پشت سر مي گذارند.
با شروع زندگي عادي، اختلافات بروز مي كند. ممكن است زوجين در همسر خود متوجه خصلتي شوند كه آنها را به خشم مي آورد. شايد باور نكنيد ولي اين امر عادي است!
زوجين در دوران نامزدي بر روي نكات مثبت شريك زندگي خود تمركز مي كنند و نكات منفي را ناديده مي گيرند ولي از آنجا كه ازدواج با دوران نامزدي تفاوت دارد ناديده گرفتن مسائل در زندگي مشترك امكان پذير نيست.
در هر صورت فراموش نكنيد، در ازدواج سازش اهميت زيادي دارد و برخي از خصوصيات هرگز تغيير نمي كند.
در ضمن ممكن است برخي از خصوصيات شما از نظر خودتان كاملاً طبيعي باشد ولي همسرتان را به ستوه بياورد.
يادتان باشد همسر شما نيز يك موجود زنده است و نبايد انتظار داشته باشيد كه كاملاً تغيير كند.
2- برقراري ارتباط؛ شما در دوران نامزدي علاقه زيادي داريد كه همسرتان را كاملاً در جريان اتفاقاتي كه برايتان مي افتد قرار دهيد ولي پس از ازدواج زوج ها به ندرت فرصتي براي حرف زدن با يكديگر پيدا مي كنند.
البته اين مساله مشكلات زيادي را در رابطه زوجين به همراه دارد كه گاهي غيرقابل حل به نظر مي رسند.
با اين حال حتي اگر خسته هستيد هر شب ساعاتي را به صحبت كردن با همسرتان اختصاص دهيد.
3- فرار از روزمرگي؛ در بسياري از مواقع به خاطر مشغله زياد و زندگي روزمره، زوجين كمتر قدر يكديگر را مي دانند و اين مسأله لطمات شديدي به ازدواج آنها مي زند. براي احتراز از چنين وضعيتي، ضروري است كه آنها گاهي به تعطيلات بروند و ضمن تخليه استرس ها، اوقات خوشي را در كنار يكديگر سپري كنند.
4- پس انداز كردن: كساني كه به تازگي ازدواج كرده اند با مشكلات مالي دست وپنجه نرم مي كنند و اين مشكلات بر روي زندگي مشترك آنها تأثير منفي مي گذارد. با اين حال با برنامه ريزي مي توان مشكلات مالي را حل كرد.
هنگام برنامه ريزي براي مراسم عروسي، زوجين بايد در مورد مسائل مالي به مذاكره بپردازند و با آينده نگري، درباره مراسم برنامه ريزي كنند.
5- احترام به فرديت طرف مقابل: هر چند بودن در كنار يكديگر براي زوجين اهميت دارد ولي لازم است آنها به استقلال يكديگر احترام بگذارند يادتان باشد هر كدام از شما قبل از ازدواج يك زندگي مخصوص به خود داشتيد كه هرگز نبايد آن را كاملاً از ياد ببريد. شما نبايد ملاقات وهمنشيني با دوستان و اعضاي خانواده تان را فراموش كنيد و در ضمن بايد به كارهايي بپردازيد كه پيش از ازدواج از انجام آنها لذت مي برديد.
6- مسائل عاطفي: مسائل عاطفي در ازدواج نقش مهمي دارد هر چند وقتي پاي كار و استرس به ميان مي آيد زوجين اهميت آن را دست كم مي گيرند.
زوجين بايد به ياد داشته باشند كه ناديده گرفتن مسائل عاطفي تاثير منفي بر ازدواج مي گذارد و آنها بايد همانند ماه هاي اول ازدواج اين مسائل را جدي بگيرند. كاري كنيد شور و اشتياق هرگز در زندگي شما رنگ نبازد.
7- داشتن فرزند: هر چند اين مساله يك انتخاب شخصي مي باشد ولي بهتر است زوجين در چند سال ابتدايي به فكر داشتن فرزند نيفتند. اين مدت بايد صرف شناخت بيشتر زوجين از يكديگر و ايجاد رابطه اي مستحكم شود تا در نتيجه فرزندان شان آينده اي مطمئن و شاد داشته باشند.
ترجمه از آذر شايان

 



به من اطمينان كن

دغدغه بسياري از نوجوانان و جوانان، به طور كلي ناشي از كم اطلاعي والدين و اطرافيانشان از شرايط اين دوره و مقتضيات آن، آينده مبهم شغلي و اجتماعي، ندانم كاري ها و سخت گيري ها و دخالت هاي بيش از اندازه والدين در زندگي آنان است كه به رشد طبيعي آنها خدشه وارد مي كند.
اين عوامل، بخصوص، قدرت خلاقه و اعتماد به نفس آنان را تضعيف و آنها را درمرحله وابستگي هويت نگه مي دارد، در حالي كه والدين و اولياي مدارس بايد با عملكردهاي بجا و حساب شده، نوجوان و جوان را در جريان رشد به صورت يك شخص مستقل و صاحب رأي راهنما باشند.
فرآيندهاي ذهني و رواني، نقش عمده اي در زندگي جوانان ما دارد. اغلب نگرش ها، پندارها و برداشت هايي كه درباره اين قشر داريم تعيين مي كنند كه چه روابطي با آنها داشته باشيم. ارزش ها و اهداف ما، جهت زندگي مان را مشخص مي كنند و دانش ما (توانمندي ها، مهارت ها و برنامه ريزي) تعيين كننده ميزان موفقيت مان در دستيابي به اهدافمان است. انگيزه ما نيز تعيين مي كند كه به چه ميزاني فعاليت كنيم.
تفاوت بين واقعيات و ايده آل هاي ما تعيين مي كنند كه ما از زندگي و از خودمان چه ميزان رضايت داريم و مهم تر اين كه خود پنداره ما، مركز اين فرآيندهاي ذهني است. پس اگر بياموزيم كه خودآگاهي مان را افزايش دهيم، گام بزرگي در جهت شكوفايي خود برداشته ايم.
اين مسئله به اين معني است كه ما درباره خودمان چگونه فكر مي كنيم. به عبارتي، باورها و نگرش ها، نظرات اكتسابي است كه هر فرد درباره موجوديت انساني خود دارد.
اين نگرش ها يك پديده كلي است كه جوان درباره خودش پيدا مي كند. اطمينان به توانايي ها به معناي برداشت شخص درباره ارزش و اهميت خويش است. ارزشي كه نوجوان براي خودش قائل است عموماً نشأت گرفته از اهميتي است كه والدين و اولياي مدرسه و اطرافيان به او مي دهند.
تحقيقات مؤسسه جامعه شناسي فارنهايت نشان مي دهد هنگامي كه رفتار با نوجوان و جوان حمايت كننده باشد و توانايي ها و عواطف و احساسات و رفتار وي مثبت ارزيابي شود، او نيز خود را فردي شايسته و ارزشمند ارزيابي مي كند و اين احساس ارزشمندي در برداشتي كه از خود دارد تداوم خواهد يافت.
در نتيجه با توجه به تأثير برخوردهاي والدين و مربيان مدارس و ديگر افراد با نوجوانان و جوانان در تشكيل خودپنداره آنان، ضرورت دقت بيشتر در رفتار با آنان بايد مدنظر قرار گيرد و از رفتارهايي كه موجب خودپنداره منفي در آنان مي شود، جداً پرهيز شود چرا كه ضررها و آسيب هاي جدي را براي فرد و جامعه درپي خواهد داشت.
ممكن است فردي به عللي رفتاري خاص با نوجوان در پيش گيرد و توجيه خاصي هم براي رفتار نامطلوب خود مطرح كند. اما اغلب، اين رفتار بدون توجه به اثرات مخرب آن و حتي چه بسا سال هاي بعد نمودي جدي در زندگي و آينده فرد خواهد داشت صورت مي گيرد. به طور مثال معلمي كه چون شاگردش درس را نفهميده او را «احمق» خطاب مي كند يا فردي كه براي برقراري نظم در مدرسه به حركات و الفاظي متوسل مي شود كه دانش آموزان را گاه به لجبازي يا رفتارهاي نامناسب ديگر مي كشاند يا پدر يا مادري كه با تصور تحريك فرزند خود به درس خواندن و پيشرفت كردن به مقايسه هاي مخرب دست مي زند، همه و همه از آن گونه رفتارهايي است كه در اتخاذ تصميمات نادرست نوجوان ما نسبت به خودش نقش دارد، به عبارتي اثري قوي در تضعيف عزت نفس او دارد.
ديدگاه هاي منفي جوانان اثرات مخربي دارد و مشكلاتي براي فرد ايجاد مي كند. كه عبارتند از:
- احساس خود كم بيني و حقارت
- نداشتن هدف و خواسته در زندگي
- در خود فرو رفتن و غمگيني
- احساس ناتواني در انجام كارها
- ترس از ابراز وجود در جمع
- كناره گرفتن از جمع
-بي اطميناني به خود
- ضعف در قدرت تصميم گيري «داشتن شك و ترديد زياد»
- كاهش تفكر و تعقل در انتخاب ها به خصوص انتخاب دوست و همسر
- تقويت احساس وابستگي به ديگران به خاطر احساس نداشتن توانايي
اين موارد گوشه اي از تاثيرات نامطلوب بي توجهي به عزت نفس و خودباوري است.
تحقيقات گسترده اين موسسه از نزديك به 75هزار جوان نشان داده است كه بين پتانسيل آنها و موفقيت در امر تحصيل و زندگي شان ارتباط وجود دارد و اين ارتباط دوطرفه است.
از سوي ديگر بين اين توانايي ها و اجتناب از ارتكاب جرم رابطه و همبستگي قوي وجود دارد.جواناني كه مرتكب جرم مي شوند، عزت نفس پايين تري در قياس با ساير نوجوانان دارند و چه بسا اعمال مجرمانه آنان، يا براي اجتناب از احساس انكار خويش و يا نوعي جبران خودپنداره ضعيف است. اعتماد به نفس قوي و مثبت و عزت نفس بالا سپر حفاظتي مهمي براي رفتار درست محسوب و موجب كاهش رفتارهاي خلاف مي شود.
اگر نياز به احترام و عزت نفس در فرد ارضا شود او اعتماد به نفس، ارزش و اعتبار، قدرت، موفقيت و شايستگي و مفيد بودن را تجربه خواهد كرد.
با توجه به اين موارد ضروري است كه به بازنگري در رفتار با فرزندان خود بپردازيم تا آنها بتوانند محبت، دوست داشتن و دوست داشته شدن، امنيت و آرامش، مقبوليت، معنويت، احساس تعلق و عشق، خودشكوفايي و خود مثبت بيني و بالاخره عزت نفس و اعتماد به نفس را در آغوش خانواده و در مدرسه تجربه كنند.
روان شناسان توصيه مي كنند نشان دهيد كه به شنيدن نظرات نوجوانتان علاقه منديد. زيرا برقراري ارتباط خوب، يكي از مهمترين جنبه هاي تربيت نوجوان است.
والدين بايد به نوجوان خود احساس شفقت و دلسوزي را منتقل كنند. بايد به نظرات آنان گوش دهند و براي مشكلات راه حل پيدا كنند. در مقابل مي توانيم آنها را به خاطر كاري كه كرده اند سرزنش كنيم و يا به آنها بگوييم كه به خاطر كاري كه انجام داده اند عصباني هستيم. والدين بايد مراقب رفتارهاي خود هنگام خطاب كردن نوجوانانشان يا پاسخ دادن به او باشند.
براي مثال فرض كنيد كه روزي نوجوان شما مي گويد كه دوستم سيگار مي كشد. شما هم مي توانيد به او بگوييد كه نبايد اين كار را بكند و هم مي توانيد به او بگوييد «اگر با او دوستي كني تو را تنبيه خواهم كرد.»
وقتي نوجوان شما موضوعي را در مورد دوستش به شما مي گويد، مطمئن باشيد كه ايده اي درباره موقعيتي ويژه دارد. بنابراين هر فرصتي را غنيمت بشماريد تا نشان دهيد افكار و نظرات او براي شما ارزش دارد.
وي تاكيد مي كند به نوجوان خود بگوييد كه به نظرات او علاقه مند هستيد و مايليد كه آنها را بشنويد. اجازه دهيد او نظر خود را در هر زمينه اي ابراز كند بعد اگر اشتباهي در افكار يا نظرش ديديد، به طور منطقي درباره آن بحث كنيد و نظر درست را ارائه دهيد. در هر حال خونسردي خود را حفظ كنيد و با آرامش به او پاسخ دهيد.
سزاوار

 



8 عامل چاقي

اضافه وزن و چاقي با ذخيره بيش از حد انرژي به صورت چربي در بدن ظاهر مي شود. در ايران اضافه وزن و چاقي در افراد بزرگسال (25 تا 60سال) بسيار شايع است و در كودكان و نوجوانان نيز روند رو به افزايشي را طي مي كند.
هر فرد با توجه به سن، جنس و قدي كه دارد بايد از وزن ايده آل خاص خود برخوردار باشد. اگر وزن فرد مناسب سن و قدش نباشد و در واقع بيشتر از استانداردها باشد اين فرد مبتلا به اضافه وزن يا چاقي است.
عوامل بسيار زيادي در بروز چاقي موثر هستند. علت هاي شناخته شده به طور عمده عبارتند از:
¤ عوامل ژنتيكي: عامل ارث در بروز چاقي موثر است. مواردي مانند سوخت و ساز پايين، عدم سوخت و ساز كامل چربي و تمايل زياد بدن براي استفاده از كربوهيدرات ها (مواد قندي) از علل ژنتيكي چاقي است.
¤ عوامل محيطي: ماشيني شدن زندگي و كاهش تحرك بدني از دلايل عمده اضافه وزن و چاقي در دنياي امروز است. استفاده از اتومبيل، آسانسور، پله برقي، ماشين هاي لباسشويي و ظرفشويي، دستگاه هاي كنترل از راه دور و هزاران مورد ديگر همگي انسان را از تحرك بازداشته و از طرف ديگر مصرف غذاهاي آماده (فست فودها)، غذاهاي چرب و سرخ شده، انواع سس هاي چرب مايونز، مواد قندي، شيريني، شكلات و نوشابه هاي گازدار از عوامل موثر در بروز اضافه وزن و چاقي هستند.
¤ بيماري ها: بسياري از بيماري ها با توجه به مكانيسم آن ها باعث چاقي مي شوند. كم كاري غده تيروئيد سبب كاهش هورمون هاي تيروئيدي مي شود. اين هورمون ها نقش بسيار مهمي در سوخت و ساز مواد غذايي در بدن دارند و كم شدن آن ها باعث ذخيره سازي چربي و در نتيجه چاقي مي شود. بيماري هاي ديگر مانند اختلال هاي عصبي- عضلاني، بيماري هاي استخوان و مفاصل به صورت غيرمستقيم و از طريق كاهش فعاليت بدني باعث چاقي مي شوند. اختلال در هورمون هاي جنسي چه در زنان و چه در مردان ممكن است تعادل متابوليكي بدن را برهم زده و خود را با چاقي نشان دهند.
¤ داروها: بسياري از داروها در افزايش وزن نقش دارند. اين اثرات ممكن است مستقيم باشد مانند داروهاي ضدبارداري يا كورتون ها و يا در اثر پيامدهاي ناشي از دارو مانند داروهاي ضدافسردگي و ضداضطراب باشد كه با ايجاد خواب آلودگي و بي تحركي سبب كاهش مصرف انرژي و در نتيجه اضافه وزن و چاقي مي شوند.
¤ اختلالات عصبي و مشكلات رواني: در اين نوع اختلالات به دليل ماهيت بيماري يا اثرات داروهاي مختلف معمولا افراد غيرفعال و كم تحرك شده و به دنبال آن دچار اضافه وزن و چاقي مي شوند.
زيان هاي چاقي
- شانس بيشتر براي ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي، سكته ها، بيماري قند و انواع سرطان.
- رسوب چربي در جدار سرخرگ ها، گرفتگي رگ ها در نهايت سكته.
- درد و سفتي در مفاصل، تخريب غضروف مفصلي و سايش مفصل ها.
- توقف تنفس در خواب.
- بيماري كبد و نهايتا نارسايي كبدي (سيروز).
- سنگ كيسه صفرا.
معيار تشخيص چاقي
با محاسبه نمايه توده بدني و مقايسه آن با مقادير استاندارد مي توان به اضافه وزن و چاقي پي برد. براي اين كار وزن و قد اندازه گيري شده و سپس با استفاده از فرمول: وزن تقسيم بر مجذور قد نمايه توده بدني محاسبه مي شود.
توزيع چربي بدن نقش بسيار مهمي در خطرات چاقي دارد. چاقي مركزي در مقايسه با چاقي محيطي به مراتب خطرناك تر است. به همين دليل شاخص دور كمر شاخص بسيار مهمي براي مشخص كردن خطرات بيماري هاي قلبي- عروقي، پرفشاري خون و ديابت است.
پيشگيري از چاقي
- به كودكان و دانش آموزان توصيه كنيد از ميان وعده هاي سالم و باارزش غذايي مانند ميوه، سبزي، شير، لقمه هاي خانگي مانند نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ و...، انواع ميوه ها مانند سيب، پرتقال، نارنگي، هلو...، سبزي ها مانند هويج، كاهو، خيار و... و شير و لبنيات كم چرب استفاده كنند. همچنين از خوردن شيريني و شكلات بيش از حد، چيپس و ميان وعده هاي چرب خودداري كنند.
- مصرف غذاهاي چرب، سرخ شده، شيرين و شور را محدود كنيد.
- سرعت غذا خوردن خود را كاهش دهيد. هر لقمه غذا را براي مدت طولاني تر بجويد.
- غذا را در ظرف كوچك تري بكشيد. در رستوران غذاي نيم پرس سفارش دهيد.
- غذا خوردن را همزمان با ساير فعاليت ها مانند تماشاي تلويزيون يا خواندن كتاب انجام ندهيد.
- همه غذاي تهيه شده را سر ميز نگذاريد. بهتر است به همان اندازه كه مي خواهيد مصرف كنيد، در ظرف خود غذا بكشيد و دوباره سراغ غذا نرويد.
- مواد غذايي نامناسب مانند نوشابه، چيپس، سس مايونز، شيريني و... را نخريد.
- مصرف فست فودها مانند: سوسيس، كالباس، پيتزا، سيب زميني سرخ شده و انواع ساندويچ ها كه در بيرون از خانه و با مواد چرب و نامرغوب تهيه مي شود را محدود كنيد.
- براي ميان وعده از ميوه ها و سبزي هاي تازه استفاده كنيد.
- از شير و لبنيات كم چرب (كمتر از 5/1درصد) و يا بدون چربي استفاده كنيد. در مورد كودكان مصرف شير و لبنيات بدون چربي توصيه نمي شود.
- مراقب باشيد بي جهت غذا نخوريد. مثلا وقتي به بچه ها غذا مي دهيد باقي مانده را خودتان مصرف نكنيد.
- فعاليت بدني خود را افزايش دهيد.
- بچه هايي كه ساعت هاي زيادي را به تماشاي تلويزيون مي پردازند چاق تر هستند چون هم تحركشان كم مي شود و هم در هنگام تماشاي تلويزيون اغلب تنقلات كم ارزش و چاق كننده مي خورند. به كودكان توصيه كنيد در روز بيش از دو ساعت از وقتشان را به تماشاي تلويزيون نگذرانند.
- سه روز در هفته، 30دقيقه پياده روي تند انجام دهيد.

 



خانم عزيز فقط چند دقيقه به خودت فكركن!

شرايط زندگي امروز خصوصا در شهرهاي بزرگ، نسبت به چندسال پيش بسيار تغيير كرده است. در گذشته غالبا مردان عهده دار هزينه منزل بودند و خانم ها معمولا مسئوليت رسيدگي به امور خانواده را داشتند.
اما به تدريج و با تغييراتي كه در شيوه زندگي به وجود آمد، امروزه اكثر خانم ها علاوه بر خانه داري، دوشادوش مردان به كار و فعاليت اجتماعي نيز مي پردازند. كمك به هزينه هاي خانواده، كسب جايگاه اجتماعي، داشتن استقلال مالي و ... از جمله مهم ترين علل كاركردن خانم ها بيرون ازمنزل است. صحبت راجع به اين مقوله بسيار گسترده است و ما در اينجا سعي داريم تا فقط نكاتي در مورد برنامه ريزي، مديريت زمان، توجه به سلامت، تفريح و... به خانم هاي عزيز ارائه دهيم. اگر شما هم جزء اين گروه از خانم هايي هستيد كه معمولا فرصت چنداني براي خود ندارند، تا پايان با ما همراه باشيد:
عموما خانم هاي شاغل وقتي پس از چند ساعت كار به منزل برمي گردند، نمي توانند با خيال راحت استراحت كنند، چرا كه بايد بلافاصله مشغول شست وشو، پخت غذا، توجه به تكاليف بچه ها و... شوند. حتي روزهاي تعطيل هم مجبورند كارهاي عقب افتاده خانه را رسيدگي كنند. اما آيا واقعا اين شرايط غيرقابل تغيير است؟ آيا نمي توان با برنامه ريزي درست بر زمان مديريت كرد؟ برخي تصور مي كنند كه لازمه مفيدبودن براي خود و جامعه، تنها با تلاش زياد به نتيجه مي رسد. درست است كه در ابتداي شروع كار و دوران جواني، ريتم پويايي زندگي و احساس نيروي فوق العاده براي رسيدگي به تمام امور، خوشايند و غرورآفرين است؛ اما اگر به سلامت جسم و روح توجه نشود، به تدريج با افزايش مسئوليت ها، استرس و بيماري هاي شغلي، گاه فرد را به خانه نشيني مجبور مي كند. مديريت صحيح بر زمان، مسلماً شادابي، پويايي و مفيدبودن را به همراه خواهدداشت.
مشخص كردن اولويت ها
اگر براي انجام كارهاي مختلف، مرتب از اين شاخه به آن شاخه بپريم، در واقع زمان مفيدي دراين ميان به هدر مي رود و وقت كافي براي رسيدگي به امور مهم باقي نمي ماند. براي جلوگيري از سردرگمي و خستگي بهتر است ليستي تهيه كنيم كه فعاليت ها را به ترتيب اولويت يادداشت و انجام دهيم.
برقراري ارتباط موثر با ديگران
ارتباط صحيح شما با خانواده و همكارانتان، مانع از اتلاف وقت مي شود. به اين معنا كه اگر گزافه گويي را سانسور كنيد، مدت كوتاهي رابراي رساندن منظور خود صرف كرده و وقت بيشتري براي خود داريد. لزومي ندارد كه تمام جزئيات يك موضوع را براي مخاطب شرح دهيد؛ چرا كه تاكيد بر اصل موضوع كفايت مي كند.
انتخاب نماينده اي به جاي خود
ياد بگيريد كه افرادي را به نمايندگي از طرف خود براي امور مختلف، انتخاب كنيد. در منزل برخي از خريدها يا كارهاي منزل را به فرزندتان بسپاريد، حتي اگر كارها را به خوبي شما انجام ندهد. در محيط كار هم توانايي هاي همكارانتان را بسنجيد و ببينيد كه چطور مي توانيد در بعضي كارها با هم مشاركت داشته باشيد.
لذت استراحت و بيكاري را از خود دريغ نكنيد!
اختصاص زماني براي رسيدن به تفريحات و سير و سفر در دنياي تخيلات، اصلا ازدست دادن زمان نيست. بلكه برعكس، اين فراغ بال، توان شما براي كار دوبرابر و خلاقيت را براي امور مهم تقويت مي كند. علاوه بر زندگي اجتماعي بايد به زندگي فردي نيز توجه داشت. تعادل برقراركردن بين اين دو بسيار مهم است و نبايد يكي بر ديگري ارجحيت داده شود.
معطوف كردن حواس خود به هدف هاي منطقي و دست يافتني
عده اي تصور مي كنند كه موفقيت شغلي و اجتماعي تنها راه رسيدن به خوشبختي است و به همين خاطر تمام هم و غم خود را صرف رسيدن به اين موضوع مي كنند. آنها تمام وقت را به كار اختصاص مي دهند و خود را به طور كامل وقف فعاليت اجتماعي مي كنند. با اين توجيه كه اگر امروز به هدفشان برسند در آينده از زندگي لذت خواهندبرد، خود را قانع مي كنند. اين افراد در زمينه شغلي هميشه خود را بي عيب و نقص مي دانند؛ اما متأسفانه اين خطر آنها را تهديد مي كند كه نسبت به كل زندگي خود ناراضي باشند. در واقع آيا كسي هست كه بتواند ادعا كند صددرصد كامل و موفق است؟ مسلما هيچ كس.
از آنجا كه آنها هدفي دست نيافتني را انتخاب كرده اند، احساس عدم رضايت بر زندگي آنها سايه خواهد افكند. بهترين راه زندگي انتخاب هدف هاي منطقي و قابل دسترسي است.
شناخت زماني كه كار شما بازدهي بهتري دارد
بايد شرايط خود را بسنجيد و بدانيد كه چه زماني از روز (صبح، بعدازظهر، شب) كارايي بيشتري داريد. به عنوان مثال اگر صبح انرژي بيشتري داريد، فعاليت هاي درجه اول، قرار ملاقات هاي مهم، تصميم گيري ها و.... را به اين زمان موكول كنيد.
خودشناسي بهتر
اگر كار تمام وقتتان را پر مي كند و شما هم با اين مسئله مشكلي نداريد، پس بايد بتوانيد فوايد آن را نيز بشماريد. مثلا از خود بپرسيد «كار من چه نتايج مطلوبي دارد؟... » اگر واقعا قصد تغيير داريد و مي خواهيد زمان را به گونه اي منطقي برنامه ريزي كنيد، بايد بتوانيد به اين پرسش، پاسخي شفاف و واضح بدهيد. نتايج شغلي براي هركس، مختلف است. معرفي چهره اي خاص از خود به ديگران، تمايل به گفتگو و به چالش كشيدن مسائل، قدرت و نفوذ بر اطرافيان، رسيدن به موقعيت مالي مناسب و... از جمله اين موارد است.
نكته آخر اينكه...
رعايت اين توصيه ها تا حد زيادي به شما كمك مي كند تا استرس منفي ناشي از برنامه ريزي نادرست زمان را كاهش دهيد. با اين حال بدانيد كه تنها تلاش و كوشش است كه در طول زمان، تغييرات را به همراه خواهدداشت.
مريم سادات كاظمي

 



غذاهايي كه بدخوابي مي آورند

درحالي كه مواد غذايي به طور مستقيم در بروز اختلالات خواب به ويژه بي خوابي نقش دارند، اما بيشتر مردم از چگونگي اين تأثير و ارتباط آن اطلاع كافي ندارند.
همه مردم در طول زندگي خود درجات مختلفي از بي خوابي و كم خوابي را تجربه مي كنند كه اين اختلالات خواب در مواقعي آن قدر شديد است كه كيفيت زندگي فرد مبتلا را به شدت كاهش مي دهد.
در بروز اختلالات خواب عوامل مختلفي دخيل هستند كه مواد غذايي يكي از مهم ترين عوامل تأثيرگذار در اختلالات خواب هستند كه متأسفانه كمتر مورد توجه قرار مي گيرند.
درحالي كه مواد غذايي به طور مستقيم در بروز اختلالات خواب به ويژه بي خوابي نقش دارند اما بيشتر مردم از چگونگي اين تأثير و ارتباط و راه هاي پيشگيري از بروز بي خوابي اطلاع كافي ندارند.
نبايد بلافاصله پس از مصرف مواد غذايي مختلف خوابيد لذا براي پيشگيري از اختلالات خواب و ساير مشكلات از جمله اختلالات گوارشي بايد حداقل دو ساعت قبل از خوابيدن از خوردن غذا پرهيز كرد.
مطالعات اخير نشان مي دهند كه خوردن سير و فلفل و همچنين دير شام خوردن مي تواند موجب اختلال خواب شده و در طول شب فرد چندين بار از خواب بيدار شود در حالي كه علت اين بي خوابي را نمي داند.
برخي از مواد غذايي با توليد گاز زياد در معده موجب بي خوابي مي شوند كه كلم و انواع حبوبات از جمله موادي هستند كه در ايجاد گازهاي معده نقش دارند لذا بايد از خوردن اين مواد غذايي قبل از خواب پرهيز كرد.
برخي از مواد غذايي مانند كافئين، قهوه، چاي و نوشابه هاي گازدار و همچنين كاكائو به علت ايجاد حساسيت در بدن و درواقع ايجاد يك نوع وابستگي به خود مي توانند در بروز بي خوابي نقش مهمي داشته باشند.
خواب مناسب حداقل به مدت 6 تا 8 ساعت در شبانه روز به عملكرد بهتر مغز و ساير بافت هاي بدن كمك مي كند لذا اصلاح الگوهاي تغذيه اي راه مناسبي براي داشتن يك خواب راحت و دلپذير است.
تأثير گياه گل ساعتي بر بي خوابي
گل ساعتي براي رفع بي خوابي مفيد است.
گل ساعتي يك گياه علفي چند ساله و داراي ريزوم است كه چندين ساقه بالارونده و پيچ دار از آن خارج مي شوند. گل ساعتي در ابتدا براي زينت استفاده مي شد اما بعدها متوجه شدند كه گل ساعتي اثر خواب آوري خوب و ملايمي دارد، بدون اينكه مشكلات و عوارضي براي فرد ايجاد كند.
گل ساعتي به عنوان دارويي براي خواب آوري استفاده مي شود و از آن فرآورده ها و عصاره هايي تهيه كرده اند.
گل ساعتي داراي اثرات خواب آوري و ضداضطراب است و مي توان 3 تا 4 گرم از اين گياه را دم كرده و روزي 3 تا 4 بار مصرف كرد.

 



عطسه هاي بهاري

زهرا فرهناك
بهار، فصل طراوت، شادابي، آغاز رويش و تازگي و براي بعضي ها زمان شروع حساسيت هاي آزاردهنده فصلي است. پراكندگي ذرات گرده گلها، جوانه برگ ها، پوست تازه درختان و يا عطر و بوي آن ها در محيط، به بروز حساسيت هاي فصلي يا همان آلرژي(1) منجر مي شوند.
عوامل آلرژي زا در مناطق و شهرهاي گوناگون متفاوت است؛ به عنوان مثال پولن (گرده)هاي گياهان وحشي و خودروي كوه هاي اطراف تهران كه توسط باد و جريان هوا در شهر پراكنده و وارد سيستم تنفسي افراد مي شود،علت عمده بروز حساسيت هاي فصلي است. علائم آلرژي بسته به مكان زندگي و خصوصيات آب و هوايي منطقه و نوع گياهان محيط ممكن است در فصول مختلف سال بروز كند. در مناطق گرم، گرده افشاني درختان در اوايل بهار صورت مي گيرد بنابر اين در اين مناطق، آلرژي ها نيز در همان زمان آغاز مي شود. ممكن است در برخي مكان ها نيز به دليل آب و هواي منطقه و نوع گياهان محيط، در پاييز همزمان با گرده افشاني بعضي از گياهان، بازهم علائم آلرژي بروز كند.
آلرژي فصلي خود را به صورت آبريزش بيني، عطسه، قرمز شدن چشم ها و غيره نشان مي دهد كه شدت علائم در بيماران مختلف، متفاوت است و پاسخ به ماده آلرژي زا نيز بستگي به سيستم ايمني هر فرد دارد.ورود اين مواد به بدن اغلب منجر به افزايش ترشح هيستامين مي شود.
هيستامين ماده ترشحي درون ريزي است كه با تحريك اعصاب پيام را در سراسر بدن منتشر مي كند كه موجب آشفتگي و برانگيختگي سيستم ايمني مي شود.
تقريبا تمام داروهايي كه درمورد انواع مختلف آلرژي ها تجويز مي شوند تنها آرامش بخش و ضد التهاب اند؛ اگر نوع حساسيت تشخيص داده شود. درمان بسيار ساده است. تنها راه درمان آلرژي پرهيز از ارتباط با ماده حساسيت زاست.
در صورت عدم درمان و پيشگيري، ممكن است آلرژي باعث ايجاد اختلالات مختلفي همچون، پليپ، آسم، سينوزيت، مشكل ريوي و حتي ناراحتي هاي پوستي مثل كهير شود.
دراين مقاله سعي براين است كه به ارتباط آلرژي هاي فصل با غذا پرداخته شود. هرچند كه بسياري از غذاها ممكن است فقط تشديد كننده آلرژي باشند نه ايجاد كننده آن، يا اينكه برعكس برخي مواد خوراكي باعث تخفيف علائم آلرژي فصلي شوند كه دانستن اين موارد مي تواند جهت مواجه شدن با اين مشكل و چگونگي برخورد با آن به افراد كمك كند.
افراد مبتلا Pollen Allergy (آلرژي به گرده گل ها وگياهان) ممكن است خارش و تورم را درناحيه لب ها، زبان، گلو و سقف دهان درنتيجه مصرف ميوه و سبزي تازه تجربه كنند. اين نوع آلرژي در بزرگسالان شايع تر از كودكان است. شدت علائم درافراد مختلف متغيراست و معمولا تهديد كننده زندگي نيست، اما ممكن است بندرت واكنش هاي انافيلاكسي (نوع شديد علائم آلرژي كه مي تواند منجربه مرگ گردد) را باعث شود. معمولا ميوه ها و سبزيجات پخته توسط اين افراد بهتر تحمل مي شوند.
اعتقاد بر اين است كه پاسخ آلرژي درنتيجه واكنش متقابل بين گرده گل، ميوه و سبزي تازه است. بيماران با آلرژي به گرده درخت فان ممكن است علائم دهاني را درنتيجه مصرف سيب، هويج، كرفس، گوجه فرنگي و فندق نشان دهند. آلرژي به گرده rngweed آلرژي دهاني به خربزه و موز مي دهد. همچنين افرادي كه آلرژي به گرده گياه بادام برزيلي دارند، به گيلاس، زردآلو، گوجه سبز و هلو واكنش نشان مي دهند و مصرف اين مواد خوراكي آلرژي فصلي آنان را تشديد مي كند. عدم مصرف يا مصرف كمتر اين مواد در هنگام گرده افشاني گياهان و بروز آلرژي هاي فصلي، تحمل اين شرايط را براي بيمار راحت تر مي كند. همان طور كه در بالا نيز اشاره شد تنها راه درمان آلرژي پرهيز از ارتباط با ماده حساسيت زاست.
غذاهاي ضدآلرژي
در بالا به مواردي اشاره شد كه بدن در نتيجه آلرژي به گرده گل يا گياه خاصي، به برخي مواد خوراكي نيز واكنش نشان مي دهد. در ادامه به مواد غذايي اشاره مي شود كه مصرف آنها باعث حفاظت و تقويت سيستم ايمني در مقابل آلرژي فصلي مي شود.
غذاهاي پرفيبر و ماست بخوريد
طبق يافته هاي محققان دانشگاه «ميشيگان»، حفظ تعادل ميكرو فلورروده (باكتري هاي مفيد روده)، افراد را در مقابل آلرژي فصلي و آسم حفاظت مي كند. براي حفظ تعادل ميكروفلور دستگاه گوارش، مقادير كافي از غذاهاي غني از فيبرنظير توت، پرتقال، نخود سبز، غلات كامل و مغزها در برنامه غذايي تان داشته باشيد.
ماست يكي ديگر از مواد غذايي مبارز عليه آلرژي است. مطالعه بر روي 120فرد بزرگسال توسط محققان دانشگاه كاليفرنيا نشان داد كه مصرف 6 انس (180 سي سي) ماست در روز، تعداد روزهايي كه افراد دچار تب يونجه (خصوصاً ناشي از گرده علف) مي شدند را كاهش داد. همچنين افراد شركت كننده در مطالعه علائم كمتري از آلرژي را نسبت به قبل، از خود نشان دادند.
چاي سبز بنوشيد!
طبق يافته هاي محققان ژاپني، چاي سبز به دليل داشتن متيلات اپي گالوكاتچين گالات (EGCG)2 مي تواند خواص ضدآلرژي داشته باشد (مصرف روزانه آن توسط محققان توصيه شده است.)
اسيدهاي چرب امگا- 3مصرف كنيد!
مطالعات نشان داده است كه مصرف اسيدهاي چرب امگا-3 در ماهي هايي نظير ماهي سالمون مي تواند بدن را عليه توليد بالاي برخي آنتي بادي هايي كه وضعيت آلرژي را بدتر مي كند، محفاظت نمايد. علاوه بر اين، امگا-3 خواص ضدالتهابي نيز دارد كه شدت علائم آلرژيك را كاهش مي دهد. علاوه بر ماهي هاي چرب، گردو و تخم كتان هم از منابع خوب، امگا3 هستند.
1- آلرژي در واقع عكس العمل شديد سيستم ايمني هنگام ورود يك ماده خارجي به بدن است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14