(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 اردیبهشت 1390- شماره 19914

16 شهيد و 29 مجروح در عمليات تروريستي عراق
رژيم سعودي 25 مخالف ديگر را به زندان انداخت
شعار معترضان در شهرهاي اوگاندا حكومت فاسد بايد سرنگون شود
جشن در فلسطين، عزا در اسرائيل فتح و حماس به اختلاف ها پايان دادند
تظاهرات «جمعه مقدسات» عليه جنايات آل خليفه و آل سعود در بحرين
اوباما وزير دفاع و رئيس سيا را تغيير داد
علي عبدالله صالح در صنعا حمام خون به راه انداخت
وزير خارجه مصر: گذرگاه رفح براي هميشه باز مي شود
روسيه از كشورها خواست در امور داخلي سوريه دخالت نكنند
انفجار تروريستي در مغرب
انقلابيون ليبي پيشروي به سمت غرب را آغاز كردند
مخالفت گروه هاي سياسي انگليس با ادامه نظام سلطنتي
پول حامي محيط زيست



16 شهيد و 29 مجروح در عمليات تروريستي عراق

تروريست هاي مسلح در عراق، در حملات جداگانه خود عليه نمازگزاران و مقامات عراقي، 16 نفر را شهيد و 29 تن ديگر را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، تروريست هاي ناشناس كه به اعتقاد ناظران، از سوي آمريكا حمايت مي شوند، با انفجار بمب در مسجد شيعيان شهر «بلدروز» در استان «ديالي»، 10 نمازگزار را شهيد و 17 تن ديگر را زخمي كردند. انفجار ديگري نيز در شهر «الحويجه» واقع در جنوب غرب كركوك، روي داد. اين انفجار نيز به شهادت چهار پليس عراق و جراحت 12 تن ديگر انجاميد. تروريست ها طي دو حمله جداگانه در دو منطقه بغداد نيز يك افسر نيروي هوايي عراق و يك مسئول در وزارت كشور را ترور كردند.
حملات تروريستي طي روزهاي اخير به طرز محسوس و معناداري در عراق افزايش يافته است.

 



رژيم سعودي 25 مخالف ديگر را به زندان انداخت

نيروهاي امنيتي عربستان 25 تن از مخالفان رژيم آل سعود را بازداشت و روانه زندان كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از پايگاه خبري «راميد»، اين بازداشت ها در دو روز اخير به خصوص در منطقه الشرقيه، القطيف و العواميه كه اخيراً شاهد تظاهرات بر ضد شاه عربستان بود، صورت گرفته است.
پايگاه خبري راصد كه متعلق به شيعيان مخالف رژيم آل سعود است، اعلام كرد كه فهرستي از نام هاي 25 تن از جوانان عربستاني را در اختيار دارد كه اخيراً به علت شركت در تظاهرات بازداشت شده اند.
يك فعال سياسي عربستاني نيز از بازداشت 22تن از تظاهركنندگان در منطقه الشرقيه خبر داد، اما رژيم عربستان از تائيد خبر بازداشت اين افراد واكنشي از خود نشان نداده است.

 



شعار معترضان در شهرهاي اوگاندا حكومت فاسد بايد سرنگون شود

اعتراضات مردمي به گراني سوخت و ارزاق عمومي در اوگاندا منجر به درگيري پليس و معترضان در كامپالا و چند شهر ديگر اين كشور شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، مخالفان دولت با نيروهاي پليس كه به سوي آنها گاز اشك آور و گلوله شليك مي كردند، درگير شدند.
براساس اين گزارش در اعتراضات مردمي كه در روز جمعه در شهر كامپالا نيز ادامه داشت، معترضان با به آتش كشيدن لاستيك و خودروها، خشم خود را از ناتواني دولت در ثابت نگه داشتن بهاي سوخت و ارزاق عمومي ابراز كردند.
شاهدان عيني نيز گفتند: پليس و نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور، ماشين هاي آب پاش و گلوله جنگي استفاده كردند كه در جريان آن يك نفر كشته شد و 64 تن ديگر مجروح شدند.
اين گزارش حاكي است، «كيزابسيگي» رهبر مخالفان دولت اوگاندا در ميان بازداشت شدگان است و هنوز از سرنوشت وي اطلاعي در دست نيست.
مخالفان دولت اوگاندا در ماه آوريل، در اقدامي نمادين و براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به افزايش بهاي سوخت، پياده به محل كار خود رفتند.
اين در حالي است كه به گفته مسئولان صليب سرخ اوگاندا، در خشونت هاي ماه جاري در اين كشور تاكنون پنج تن كشته و تعداد نامعلومي نيز بازداشت شده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بهاي موادغذايي و سوخت اخير در اين كشور شرق آفريقا به شدت افزايش يافته است و دولت حاكم نيز آن را ناشي از تحولات اقتصاد جهاني عنوان كرده است، اما مخالفان اوگاندايي اين استدلال را تاكنون نپذيرفته اند.
«موسويني» ديكتاتور حاكم بر اوگاندا كه نزديك به ربع قرن بر اين كشور حكومت مي كند، تاكنون توانسته است با استفاده از ابزارهاي سركوب مخالفان خود را مرعوب و ساكت كند.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، در درگيري هاي دو روز اخير در اوگاندا يك نفر از تظاهركنندگان با شليك مستقيم گلوله جنگي توسط پليس و نيروهاي امنيتي كشته شد و 64 تن از معترضان نيز زخمي شدند.
معترضان اوگاندايي كه در كامپالا و چندين شهر اين كشور دست به تظاهرات زده اند شعار حكومت فاسد بايد سرنگون شود و موسويني بايد برود را سر دادند.
كشور اوگاندا كه در شرق آفريقا قرار دارد، داراي حدود 35 ميليون نفر جمعيت است.

 



جشن در فلسطين، عزا در اسرائيل فتح و حماس به اختلاف ها پايان دادند

سرويس خارجي-
اعلام خبر آشتي ملي گروههاي فلسطيني فتح و حماس و پايان اختلافات پس از چهار سال با واكنش هاي بين المللي متفاوت همراه بود و در حالي كه در بين فلسطينيان شادي و شعف فراواني به وجود آورد باعث خشم صهيونيست ها شد.
مشيرالمصري نماينده مجلس قانون گذاري فلسطين و از اعضاي حماس توافقنامه اوليه بين فتح و حماس را دستاورد تاريخي خواند.
وي افزود، اين آشتي بر ضرورت اتحاد دايمي براي مقابله با چالش هاي پيش روي قضيه فلسطين از جمله موضوع شهرك سازي و قدس و پاي بندي به حقوق و اصول فلسطينيان تا آزادي كامل فلسطين تاكيد دارد.
صائب عريقات عضو كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين نيز اظهار داشت، آشتي فلسطينيان به معناي گشايش صندوق هاي راي و دموكراسي فلسطين است و هركس از دموكراسي در منطقه حمايت مي كند بايد از آشتي ملي نيز حمايت كند.
«اسماعيل رضوان» يكي از رهبران حماس نيز ضمن تقدير از تلاشهاي مصر اعلام كرد توافقنامه نهايي صلح روز چهارشنبه با حضور خالد مشعل، محمود عباس و اسماعيل هنيه در قاهره امضا خواهد شد.
فلسطينيان ساكن غزه و كرانه باختري پس از شنيدن خبر امضاي توافق نامه آشتي ميان فتح و حماس به جشن و پايكوبي پرداختند.
فلسطينيان اين توافق را نتيجه ايستادگي خود در برابر زيادي خواهي هاي آمريكا، غرب و رژيم صهيونيستي ارزيابي كردند و شيريني آن را فراموش نشدني توصيف كردند.
گروههاي فلسطيني نظير حزب مردم فلسطين، جبهه خلق براي آزادي فلسطين، جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين، جهاد اسلامي، كميته هاي مقاومت مردمي و ديگر گروهها و گردان هاي نظامي فلسطيني از اين توافق استقبال كردند.
گفتني است جنبش هاي فتح و حماس در نشست اخير خود در قاهره بر سر مسايلي همچون انتخابات، دادگاه انتخابات، زمان انتخابات، پرونده امنيتي، از سرگيري فعاليت مجلس قانونگذاري و تشكيل دولت وحدت ملي به توافق رسيدند.
سازمان كنفرانس اسلامي، روسيه و چين نيز از توافق بين گروههاي فتح و حماس استقبال كردند.
اين در حالي است كه اين توافق با استقبال سرد آمريكا، اتحاديه اروپا و فرانسه روبه رو شد و متقابلا خشم اسرائيلي ها را برانگيخت.
صهيونيست ها اين توافق را يك شكست براي خود محسوب كردند و اظهار داشتند اين توافق آشتي كاملا براي ما غيرمنتظره بود.
وزير خارجه رژيم صهيونيستي اين توافقنامه آشتي را عبور از خط قرمز تلقي كرد و هشدار داد كه اسرائيل يك سري تدابير را عليه تشكيلات خودگردان فلسطين اعمال خواهد كرد.
بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت، اسرائيل هرگز دولت وحدت ملي فلسطين را به رسميت نخواهد شناخت.
وزارت خارجه رژيم صهيونيستي با ارسال پيام محرمانه به سفيران اين رژيم در اتحاديه اروپا از آنها خواست به رهبران اتحاديه اروپا اطلاع دهند كه از دولت وحدت ملي استقبال نكنند.
شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي نيز از محمود عباس خواست اين توافقنامه را امضا نكند و هيچ تماسي با حماس نداشته باشد.
ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز مخالفت خود را با اين توافقنامه اعلام و از جامعه جهاني خواست دولت وحدت ملي را به رسميت نشناسند.
همچنين معاون نتانياهو اظهار داشت، توافق فتح و حماس به معناي حضور ايران در قلب خاورميانه است.
وي افزود، حضور حماس در دولت وحدت ملي نشان دهنده ايجاد دولتي خواهد بود كه با ايران روابط نزديكي خواهد داشت.كابينه رژيم صهيونيستي نيز با ابراز خشم از توافق ميان فلسطينيان اعلام كردند كه ديگر صلحي وجود ندارد و اسرائيل نمي تواند با كساني كه خواستار كشتن اسرائيلي ها هستند مذاكره كند.

 



تظاهرات «جمعه مقدسات» عليه جنايات آل خليفه و آل سعود در بحرين

ده ها هزار نفر از مخالفان حكومت آل خليفه در شهرهاي مختلف بحرين دست به تظاهرات زدند و مخالفت خود را با سياست سركوب اين خاندان و اشغالگري رژيم آل سعود ابراز كردند.
مخالفان بحريني روز گذشته با برپايي راهپيمايي و تظاهرات گسترده در همه شهرهاي بحرين نسبت به ادامه جنايات آل خليفه و آل سعود اعتراض كردند.
تظاهركنندگان كه روز گذشته را «جمعه مقدسات» نامگذاري كرده بودند با در دست داشتن پرچم بحرين، قرآن كريم شعارهاي ضد حكومتي سر دادند و اهانت نيروهاي امنيتي بحرين و عربستان سعودي به مقدسات اسلامي مساجد و حسينيه ها را محكوم كردند.
مخالفان همچنين به رژيم حاكم درباره اعدام متهمان بي گناه هشدار دادند و اعلام كردند كه در صورت اجراي حكم اعدام با واكنش تند مردم رو به رو خواهند شد.
گفتني است دادگاه نظامي بحرين كه پس از اعلام وضعيت فوق العاده در بحرين تشكيل شد برخي از تظاهركنندگان را به اعدام محكوم كرده است.
مخالفان بحريني پيشتر نسبت به اين اعدام ها هشدار داده بودند.
ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوريه نيز به رژيم آل خليفه درباره اعدام متهمان بي گناه هشدار داد و اعلام كرد كه اين جنايات بي پاسخ نخواهد ماند.
اين ائتلاف دولت آمريكا را مسئول صدور احكام اعدام شهروندان بحريني دانست و اعلام كرد كه آمريكا مسئول همه موارد نقض حقوق بشر در بحرين است.
اين در حالي است كه بازداشت و شكنجه تظاهركنندگان و تخريب مساجد و حسينيه ها همچنان در بحرين ادامه دارد.
نيروهاي بحريني با حمايت سربازان سعودي همچنان به تظاهركنندگان تيراندازي و تعداد زيادي را كشته يا مجروح كرده اند.
نيروهاي عربستاني براي متفرق كردن تظاهركنندگان همچنين از گازهاي سمي استفاده مي كنند كه موجب آسيب ديدن بسياري از تظاهركنندگان و انتقال آنها به بيمارستان شده است.
تجمعات اعتراضي به روستاهاي بحرين هم كشيده شده است و نيروهاي امنيتي با حمله به منازل روستائيان و ضرب و جرح آنان به سركوب معترضان مي پردازند.
يك مسئول اطلاع رساني مركز حقوق بشر بحرين در همين رابطه فاش كرد كه شهروندان بحرين محكوم شده به اعدام به شدت شكنجه مي شوند تا به جرائمي كه هرگز مرتكب نشده اند اعتراف كنند.
وي درباره وضعيت زنان بحريني در زندان نيز هشدار داد و گفت: 80 زن به علت حضور در تظاهرات مسالمت آميز هم اكنون در زندان به سر مي برند كه با انواع رفتارهاي غيرانساني و شكنجه رو به رو هستند و بايد سازمان هاي مدافع حقوق بشري هرچه سريع تر براي آزادي آنان اقدام كنند.
از سوي ديگر، يكي از علماي برجسته بحرين گفت، بيشتر مردم بحرين با نظام اين كشور مخالفند و اين نظام مشروعيتش را از دست داده است به همين دليل صدور احكام اعدام از سوي نظام مشروعيت قانوني ندارد.
حزب الله لبنان نيز صدور احكام اعدام از سوي دادگاه هاي تشريفاتي آل خليفه را سياسي و نه قضايي ارزيابي كرد و آن را محكوم كرد.شماري از مصري ها نيز در محكوميت اقدام نيروهاي سعودي به سوزاندن قرآن كريم و تخريب مساجد در بحرين در قاهره تجمع كردند.

 



اوباما وزير دفاع و رئيس سيا را تغيير داد

رئيس جمهور آمريكا چهار مقام بلندپايه و امنيتي خود را تغيير داد.
به گزارش شبكه خبري «بي بي سي»، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا پنج شنبه وزيردفاع، رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، سفير آمريكا در افغانستان و فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان را تغيير داد.
«اوباما» كه در يك كنفرانس خبري در كاخ سفيد سخن مي گفت اعلام كرد، «لئون پانه تا»، رئيس كنوني سازمان «سيا» جانشين «رابرت گيتس» وزيردفاع مي شود. ژنرال، «ديويد پترائوس»، فرمانده نيروهاي ائتلاف در افغانستان نيز رئيس سازمان «سيا» مي شود.
«اوباما» همچنين «رايان كراكر»، سفير پيشين آمريكا در عراق را به عنوان سفير جديد اين كشور در افغانستان و ژنرال «جان آلن»، از نيروي دريايي آمريكا را به عنوان جانشين «پترائوس» يعني فرمانده جديد نيروهاي ناتو در افغانستان كرد.
يادآور مي شود، مجلس سناي آمريكا بايد اين انتصاب ها را تاييد كند. انتظار مي رود ژنرال پترائوس طي چند ماه آينده فعاليت در پست جديد خود را آغاز كند. برخي گزارش ها حاكي است، اين تغييرات با هدف آماده سازي براي خروج از افغانستان صورت مي گيرد. آمريكا متعهد شده از ماه ژوئيه سال 2011 به تدريج خاك افغانستان را ترك كند.

 



علي عبدالله صالح در صنعا حمام خون به راه انداخت

سرويس خارجي-
ده ها هزار تظاهركننده يمني در شهر صنعا در اعتراض به كشته شدن 15 تظاهركننده و زخمي شدن 150 تن ديگر به ضرب گلوله نيروهاي امنيتي در صنعا و ديگر شهرهاي يمن تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان يمن با تشييع پيكر كشته شدگان درگيري هاي اخير اظهار داشتند پيكر پاك اين شهدا گواه اين حقيقت است كه رژيم ديكتاتور علي عبدالله صالح در گفته هاي خود صادق نيست و همچنان مي خواهد بر مسند قدرت باقي بماند.
تظاهركنندگان يمن با سر دادن شعارهايي عليه علي عبدالله صالح، طرح شوراي همكاري خليج فارس را ناموفق و در جهت ابقاي رئيس جمهور يمن ارزيابي كردند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند، ما مخالف طرح شوراي همكاري خليج فارس هستيم و رهبران احزاب و گروه هاي مخالف يمن نيز نسبت به ادامه درگيري ها و تيراندازي به تظاهركنندگان هشدار داده و گفتند ادامه اين روند هرگونه توافقي براي پايان دادن به بحران كنوني را به خطر خواهد انداخت، ائتلاف پارلماني احزاب مخالف نيز كشتار وحشيانه تظاهركنندگان از سوي نيروهاي امنيتي و مزدوران نظام حاكم را محكوم كرده و علي عبدالله صالح، پسران و برادرزاده هايش را مسئول مستقيم اين جنايت ها دانست.
اين ائتلاف افزود، اين كشتار نشان مي دهد كه اين نظام به دنبال خونريزي بيشتر است و تعهد به توافق نامه ها همان طور كه عادتش است را جدي نگرفته است.احزاب مخالف يمن ضمن حمايت از تمامي تظاهركنندگان و تحصن كنندگان هشدار دادند اگر روند سركوب شهروندان يمني ادامه پيدا كند توافق نامه پايان دادن به بحران هرگز از سوي آنان امضا نخواهد شد.
سازمان عفو بين الملل نيز مواخذه علي عبدالله صالح و هم پيمانان سياسي اش را خواستار شد و تاكيد كرد اين افراد نبايد از مصونيت قضايي برخوردار باشند چرا كه عبدالله صالح بايد به دليل جنايات حقوق بشري محاكمه شود.
اين در حالي است كه علي عبدالله صالح در اظهاراتي براي امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس بهانه تراشيد و گفت اگر نماينده قطر در مراسم امضاي اين طرح حضور داشته باشد آن را نخواهد پذيرفت.
رئيس جمهور ديكتاتور يمن مدعي شد كه قطر و شبكه الجزيره يمن را به آشوب كشيده اند.
اردن
در اردن نيز پادشاه اين كشور به لزوم انجام اصلاحات سياسي تاكيد كرد و گفت: اصلاحات سياسي در اردن بايد با اصلاحات اقتصادي همراه باشد.
ملك عبدالله دوم افزود، ما مي كوشيم از طريق توسعه فضاي سياسي در كشور به جريانات و احزاب سياسي ملي گرا كمك كنيم.
همزمان با آغاز انقلاب هاي مردمي تونس و مصر در ابتداي سال جاري ميلادي، شهروندان اردني نيز به وضعيت موجود در كشور اعتراض كرده اند و به طرق مختلف خواستار تغييرات اساسي در نحوه اداره كشور شده اند.
مسئله اساسي اين است كه حكومت اردن تاكنون اقدام جالب توجهي در راستاي تامين نيازهاي شهروندان صورت نداده و بسياري از كارشناسان هشدار داده اند كه در صورت بي تفاوتي دولت به خواست ملت، ممكن است اين كشور وارد بحراني جدي شود.

 



وزير خارجه مصر: گذرگاه رفح براي هميشه باز مي شود

وزير خارجه مصر گفت، مرز غزه تا 10 روز آينده به طور دائم باز مي شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نبيل العربي» وزير خارجه مصر در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الجزيره اظهار داشت، وضعيت نوار غزه بحراني است و بستن گذرگاه رفح غير اخلاقي و غير انساني است.
وي متعهد شد كه تحريم نوار غزه از سوي كشور مصر طي يك هفته يا نهايتاً 10 روز به طور كامل لغو شود.
وزير خارجه مصر تصريح كرد، اوضاع نوار غزه به طور ريشه اي تغيير خواهد كرد. مصر هرگز نمي پذيرد كه گذرگاه رفح بسته بماند چرا كه اين تنها گذرگاهي است كه ساكنان نوار غزه از طريق آن با جهان ارتباط دارند.
وي همچنين تأكيد كرد: امنيت ملي مصر و امنيت فلسطين يكي است و ما بايد يك صف واحد در رويارويي با شرايط كنوني باشيم و آنچه كه در نوار غزه پيش از اين رخ داده، امري ننگين و غير قابل قبول بوده است.
وزير خارجه مصر از اعراب خواست به مسئوليت شان در قبال مسئله فلسطين عمل كنند.
اين وزير مصري افزود: من تنها در جهت منافع مصر عمل مي كنم و با دولت اشغالگر اسرائيل براساس منافع مصر تعامل خواهم داشت نه براساس دوستي.
اظهارات وزير خارجه مصر در مورد بازگشايي دائمي گذرگاه رفح با استقبال مقامات فلسطيني روبرو شد.
در همين رابطه مشاور سياسي دولت حماس ضمن استقبال از اظهارات نبيل العربي گفت، اميدواريم با تصميم رهبران جديد مصر ملت فلسطين از چنگال محاصره ظالمانه رهايي يابد.وي خاطرنشان ساخت امضاي توافقنامه آشتي ملي فلسطينيان در قاهره نيز به برادران مصر و ديگر كشورها در زمينه لغو محاصره غزه كمك خواهد كرد.
گفتني است اهالي غزه بيش از سه سال است كه مورد محاصره ظالمان رژيم صهيونيستي قرار گرفته و از كمترين امكانات بهداشتي، غذايي و زندگي برخوردار هستند.
رژيم حسني مبارك در راستاي همكاري و همدستي با رژيم صهيونيستي گذرگاه رفح كه تنها مرز زميني ورود و خروج مايحتاج مردم غزه بود را بست ولي با سرنگوني وي رهبران جديد تصميم به بازگشايي اين گذرگاه گرفته اند.

 



روسيه از كشورها خواست در امور داخلي سوريه دخالت نكنند

دولت روسيه كشورهاي ديگر را از مداخله در امور داخلي سوريه بر حذر داشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي معاون سخنگوي وزارت خارجه روسيه در جمع خبرنگاران ضمن هشدار به كشورهاي ديگر در مورد مداخله در امور داخلي سوريه اظهار داشت، مداخله در امور داخلي سوريه مي تواند تهديد واقعي براي امنيت منطقه باشد.
«الكسي سازونوف» تصريح كرد، راهكار براي حل مسايل سوريه بايد توسط دولت اين كشور و با همكاري و مشاركت نيروهاي سياسي و اجتماعي سوريه و در مسير قانوني انجام شود.
وي افزود، تلاش برخي كشورها براي ايجاد ناآرامي ها در سوريه دعوت به جنگ داخلي است و بايد از اين گونه اقدامات خطرناك كه بخش مهم ساختار امنيتي منطقه خاورميانه را هدف قرار مي دهد جلوگيري كرد.
در همين رابطه «مك كين» سناتور جمهوري خواه آمريكا و كانديداي انتخابات دوره پيشين رياست جمهوري اين كشور درباره مداخله نظامي كشورهاي خارجي در سوريه هشدار داد.
وي در مصاحبه با شبكه خبري فرانس 24 تأكيد كرد، مداخله نظامي در سوريه نه تنها نتيجه اي در بر نخواهد داشت بلكه عواقب خطرناكي هم به دنبال خواهد داشت.
گفتني است مك كين از مداخله نظامي كشورهاي غربي در ليبي حمايت كرده است و هفته پيش به ليبي سفر كرده بود و در ديدار با انقلابيون ليبي از حملات هوايي نيروهاي بين المللي به نيروهاي معمر قذافي ديكتاتور ليبي حمايت كرده بود.
از سوي ديگر رايزني ها در شوراي امنيت درباره سوريه به ويژه درباره درخواست فرانسه، آلمان، انگلس و پرتغال براي صدور قطعنامه عليه اين كشور با شكست روبه رو شد.
بشار جعفري نماينده سوريه در شوراي امنيت در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مسئولان سوري تحقيقات شفافي را درباره رويدادهاي اين كشور انجام خواهند داد و از دخالت گروه هاي مسلح كه با حمايت برخي از كشورهاي خارجي براي ناآرام كردن سوريه صورت مي گيرد پرده برخواهند داشت و اين واقعيات را به اطلاع سازمان ملل خواهند رساند.
اين در حالي است كه وزارت كشور سوريه ضمن هشدار نسبت به برگزاري تظاهرات بدون مجوز اعلام كرد كه با آشوب طلبان و فتنه گران داخلي و خارجي به شدت برخورد خواهد كرد.
يك مسئول نظامي سوريه نيز گفت، ارتش اين كشور به عمليات نظامي خود عليه گروه هاي تروريستي ادامه خواهد داد.
هفته گذشته دولت سوريه از بازداشت يك گروهك تروريستي در اين كشور خبر داد كه از كشورهاي خارجي پول و سلاح دريافت مي كردند و به كشتار شهروندان سوري مي پرداختند.

 



انفجار تروريستي در مغرب

انفجار در يك كلوپ شبانه در غرب شهر مراكش 17 كشته و ده ها زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «طيب شرفاوي» وزير كشور مغرب اعلام كرد: بر اثر انفجار مهيب روز پنج شنبه در يكي از كلوپ هاي شبانه شهر مراكش 17 نفر كشته و ده ها نفر مجروح شدند.
براساس اين گزارش، طبق تحقيقات اوليه نيروهاي امنيتي و پليس مغرب، اين انفجار به وسيله يك بمب قوي به وقوع پيوسته است و احتمالا توسط يك بمب گذار انتحاري صورت گرفته است.
مقامات پزشكي مغرب نيز اعلام كردند كه در اين انفجار 8 گردشگر فرانسوي و يك تبعه هلندي در بين كشته شدگان به چشم مي خورند، اما هويت بقيه قربانيان هنوز مشخص نشده است.
با وجود اين، وزارت كشور مغرب، با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: شواهدي كه از صحنه حادثه جمع آوري شده، نشان مي دهد اين انفجار يك اقدام تروريستي بوده است.
در همين حال، دفتر رياست جمهوري فرانسه نيز با صدور بيانيه اي، ضمن تاييد شمار تلفات گردشگران فرانسوي، اين اقدام را كه آن را بي رحمانه و ناجوانمردانه خوانده، محكوم كرد.
از سوي ديگر شاهدان عيني گفتند: نيروهاي امنيتي فرد مظنوني را در رابطه با اين انفجار دستگير كرده اند كه با يك كيف وارد محل انفجار شده و پس از آن خارج شده است.

 



انقلابيون ليبي پيشروي به سمت غرب را آغاز كردند

انقلابيون ليبيايي پس از تقويت و تثبيت مواضع خود در «مصراته» و مناطق شرقي طرابلس، پيشروي خود را به سمت مناطق غربي ليبي آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، انقلابيون ليبي در پيشروي خود به سمت غرب اين كشور، كنترل گذرگاه «وارن» كه در نزديكي مرزهاي تونس واقع شده است را از دست نيروهاي قذافي خارج كردند. شماري از نيروهاي طرفدار قذافي از مقابل انقلابيون فرار كردند و به داخل خاك تونس رفتند.
ارتش تونس شماري از اين نيروها را دستگير كرد. علاوه بر گذرگاه وارن، شهر «نالوت» و مسير منتهي به الزنتان نيز به تصرف انقلابيون درآمد.
پيشروي در غرب در حالي است كه نيروهاي قذافي نتوانستند علي رغم دو ماه حمله و گلوله باران، شهر مصراته را به تصرف خود درآورند. اين شهر در 200 كيلومتري شرق طرابلس قرار دارد. با اين حال، گردانهاي قذافي از دور اين شهر را هدف گلوله هاي سنگين توپ قرار مي دهند كه به گفته منابع خبري، جمعه گذشته 12 نفر طي اين حملات، جان خود را از دست دادند.
«جين كرتز»، سفير آمريكا در ليبي، تعداد كشته هاي دو ماه درگيري در اين كشور را حدودا 30 هزار تن اعلام كرد. شمار زخمي ها نيز تا يك هفته پيش، حدود 60 هزار تن اعلام شده بود. جمعيت ليبي به هفت ميليون نفر نمي رسد و تلفات فوق براي ليبي به طور نسبي، بسيار بالاست.
منابع خبري از ليبي همچنين گزارش دادند، قذافي دست به بازداشت گسترده بستگان كساني زد كه تا قبل از انقلاب مردمي، از دوستان نزديك ديكتاتور محسوب مي شده اند.

 



مخالفت گروه هاي سياسي انگليس با ادامه نظام سلطنتي

برخي از گروه هاي سياسي انگليس نظام سلطنتي در اين كشور را غيرعقلاني و منسوخ خواندند و خواستار سرنگوني آن شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، برخي از گروه هاي طرفدار دموكراسي در انگليس و شماري از روشنفكران اين كشور با موضع گيري عليه تشريفات زائد كنوني براي ازدواج سلطنتي، اعلام كردند كه نظام پادشاهي به هيچ وجه با معيارهاي كنوني منطبق نيست و بايد برچيده شود.
گروه هاي مذكور به همراه اقشار مستضعف انگليس عليه هزينه هاي گزافي كه براي برگزاري ازدواج پسر وليعهد انگليس هم اكنون هزينه مي شود، موضع گرفتند و نسبت به اين مراسم ابراز تنفر و بيزاري كردند.
از جمله اعتراضات اين گروه ها، به موروثي بودن نظام سلطنتي در انگليس است، مخالفان مي پرسند كه چرا نخست وزير منتخب آنها بايد به نام ملكه، از قدرت سياسي استفاده كند؟

 



پول حامي محيط زيست

در شهر «تولوز» فرانسه، شهرداري براي اينكه مردم را به حفظ محيط زيست ترغيب كند، به اين فكر افتاده پول جديدي به جريان بيندازد كه فقط در يك شبكه خاص كه در آن به محيط زيست و انسان ها احترام مي گذارند، بتوان از آن استفاده كرد!
حالا، اگرچه «يورو» هم جاي خودش را دارد، اما پول جديد كه اسمش را «سول ويولت» (زمين بنفش) گذاشته اند، هم قرار است از چند روز ديگر به بازار بيايد و فقط هم دست كساني باشد كه اهل احترام گذاشتن به محيط زيست و انسان ها هستند! «ژان پل پيا»، مشاور شهرداري در امور اقتصادي درمورد اين پول جديد محلي مي گويد: «در واقع، اين پولي مكمل و اخلاقي است.» و «فردريك بوسكه»، هماهنگ كننده اين طرح هم مي گويد: «سول را فقط مي شود در شبكه اي خرج كرد كه در آن به انسان و محيط زيست احترام مي گذارند. فكر اوليه هم اين است كه اقتصاد محلي شود. به اين ترتيب، مي دانيم كه هر يورويي كه خرج مي شود، كجا مي رود.» حالا، روزنامه «وپس» در اين مورد مي نويسد كه تا به حال اقلاً 50مغازه و كارگاه، از جمله فروشگاه هاي مواد غذايي، وسايل نقليه عمومي و خدمات «سول ويولت» را قبول كرده اند.» و اضافه مي كند كه «سول ويولت» پولي است كه بايد جريان داشته باشد تا اعتبارش را حفظ كند، و اگر سه ماه راكد بماند ارزشش را از دست مي دهد!
¤ سرويس خارجي كيهان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14