(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 اردیبهشت 1390- شماره 19914

در مسير دانش
گزارش كيهان از موضع گيري دانشجويان و فعالين تشكل ها درباره خيزش هاي منطقه
خروش دانشگاه
توهين و تمسخر دانشجويان محجبه
آقاي وزير! به كلاس هاي مختلط نمي رويم
ويژه نامه «مكتب ايران» به چهارمحال و بختياري هم رسيد!



در مسير دانش

علم، قدرت است- از اين دو حال خارج نيست- هر كس دانش را به دست آورد، مي تواند قدرتمندي و قدرت نمايي كند، هر كس دانش را به دست نياورد، قدرت نمايي و قدرتمندي عليه او انجام مي گيرد.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان
سازمان انرژي اتمي و كارشناسان هسته اي25/3/1385

 



گزارش كيهان از موضع گيري دانشجويان و فعالين تشكل ها درباره خيزش هاي منطقه
خروش دانشگاه

سه دهه پيش زماني كه امام راحلمان از محو اسرائيل، نابودي آمريكا در جهان، اتحاد مسلمانان و تشكيل امت واحده اسلامي سخن مي گفت، برخي خط امامي هاي دو آتشه آن زمان هم باور نمي كردند كه تمام اين پيش بيني ها محقق شود، چه رسد به سران سلطه گر. اين ايام كه در خاورميانه ترافيك خيزش ها و قيام هاي مردم عرب است و ديكتاتورها يكي پس از ديگري از صحنه سياست محو مي شوند، نه تنها تلاش هاي آمريكا و اسراييل براي نگه داشتن مهره هاي خود بي ثمر است، بلكه سران اروپايي هم نگران تسري قيام ها به كشورهاي خود هستند. در اين راستا با جمعي از فعالين دانشجويي به گفت وگو نشسته ايم.
بيداري اسلامي منطقه، يك جريان كاملا مردمي است
«ميثم ميرزايي تبار» عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ، به تشريح تحولات منطقه پرداخت و گفت: مقام معظم رهبري در سخناني كه در ايام نوروز و در مشهد مقدس داشتند، تاكيد كردند كه تحولات اخير در منطقه يك جريان كاملا مردمي است و از سوي استكبار جهاني هدايت نمي شود.
وي افزود: تحولات منطقه از دي ماه سال 1389 در كشورهاي تونس و مصر آغاز شد و سپس به بحرين، ليبي و يمن كشيده شد كه اكنون نمونه اي از اين خيزش ها را به صورت جسته و گريخته در اردن، عمان و عربستان سعودي مشاهده مي كنيم.
اين فعال دانشجويي خاطر نشان كرد: ما نمي توانيم به صراحت اعلام كنيم كه اين تحولات عميق و ريشه دار نيست، بالعكس تحولات اخير منطقه ريشه دار و انقلابي هستند و مردم اين كشورها براي سرنگوني حاكمان خود به پا خاسته اند.
ميرزايي تبار با اشاره به اينكه آمريكا و كشورهاي غربي تحولات منطقه را طرح ريزي نكرده اند، در ادامه تصريح كرد: همواره اين سؤال در ذهن ها مطرح مي شود كه آيا ممكن است آمريكا به طرح ريزي براي سرنگوني حاكمان منطقه روي آورده باشد؟
عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ تاكيدكرد:حكومت كشورهاي ليبي، بحرين، يمن و... مبتني بر جريان هاي مردمي بنا نشده اند و براساس ساختار ديكتاتوري تأسيس شده اند.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس اظهار داشت: حكومت ها به طوركلي در 2 قالب برآمده از جريان هاي مردمي و يا ديكتاتوري شكل مي گيرند. اگر اين حكومت ها ديكتاتوري باشند جايگاه مردمي نخواهند داشت و اگر مردمي باشند مطمئنا وابستگي به استكبار جهاني درآن ها منتفي خواهد بود.
ميرزايي تبار بيان داشت: حكومت كشورهايي كه خيزش هاي مردمي در آن ها روي داده وجهه مردمي نداشته و ماهيت ديكتاتوري دارند و وابسته به جريان استكبار جهاني هستند.
وي افزود: برخي كارشناسان، شروع خيزش هاي مردمي در كشورهاي منطقه را كه اكنون با عناوين «بيداري اسلامي» يا «بيداري انساني» مطرح مي شود، ناشي از مشكلات داخلي اعم از مسائل اقتصادي، بيكاري و فقر مي دانند.
عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ با اشاره به اينكه مردم كشورهاي منطقه ديگر تحمل سلطه آمريكا و كشورهاي غربي در كشور خود را ندارند و در نهايت دست به خيزش هاي مردمي و اسلامي زده اند، تاكيد كرد: اينكه اين جريان ها اسلامي و يا انساني است، جاي بحث است. شعارهايي كه مردم اين كشورها سرمي دهند، اسلامي است و اوج ديدگاه اسلامي يك جريان را نشان مي دهد.
وي افزود: اكنون در كشور مصر اقبال مردم به سوي «اخوان المسلمين» است اما غرب سعي دارد نفرات و سوژه هاي خود را در اين كشور به حاكميت برساند كه مردم نيز با آنان به مخالفت پرداخته اند.
ميرزايي تبار با بيان اينكه اكنون موضوع اصلي در خاورميانه رژيم صهيونيستي است، گفت: آمريكا و كشورهاي غربي، رژيم صهيونيستي را به عنوان كشوري مي دانند كه خاورميانه را كنترل كنند.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس اظهار داشت: تمامي كشورهايي كه خيزش هاي مردمي در آن روي داده، از جمله كشورهايي هستند كه به رژيم صهيونيستي گرايش دارند اما اكنون خيزش هاي مردمي و بيداري اسلامي در منطقه رژيم صهيونيستي و همراهان آن را به چالش كشيده است.
اين فعال دانشجويي تصريح كرد: كشورهايي كه در خليج فارس حضور دارند، به نوعي پايگاه هاي نظامي آمريكا در منطقه هستند و بحرين از جمله اين كشورهاست و آمريكا دوست ندارد حاكميت اين كشورها را از دست بدهد.
وي در ادامه گفت: خيزش هاي مردمي به بحرين نيز كشيده شده است و اين هم نشان دهنده اين موضوع است كه اگر آمريكا طرح و برنامه از پيش تعيين شده براي بروز اين خيزش ها داشت، چرا اين قيام هاي مردمي را به منطقه نظامي خود در كشور بحرين مي كشيد؟
ميرزايي تبار خاطرنشان كرد: بيداري اسلامي منطقه، يك جريان كاملا مردمي است و خواسته قيام كنندگان ايجاد حكومتي برپايه مردمي و انقلاب اسلامي است.
عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ تأكيد كرد: الگوي انقلاب اسلامي ايران براي ايجاد قيام هاي مردمي منطقه بي تأثير نبوده است و با پيشرفت هايي كه درعرصه رسانه صورت گرفته، مردم منطقه بيش از پيش براي رسيدن به هدف خود آگاه شده اند.
اين فعال دانشجويي در بخش ديگري از سخنان خود به مواضع سياست خارجي كشورمان در قبال خيزش هاي مردمي منطقه اشاره كرد و گفت: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني (ره) در قبال سياست خارجي كشورمان مواضع شفافي داشتند و دفاع از مظلومان در سراسر جهان و مبارزه با ظالمان از اهداف انقلاب اسلامي ايران بوده است پس سياست خارجي كنوني كشورمان نيز بايد در اين اصل و ريشه ادامه پيدا كند.
وي با اشاره به اينكه سياست خارجي دولت در خصوص تحولات اخير منطقه به خصوص در ليبي و بحرين مواضع روشني به خرج نداده و رويكردي انفعالي داشته است، افزود: رويكردهاي سياست خارجي كشورمان در قبال حوادث منطقه در چارچوب ارزش هاي نظام اسلامي ايران نيست.
ميرزايي تبار با تأكيد بر اينكه مقام معظم رهبري در بحث سياست خارجي تأكيد وحمايت از مردم مظلوم منطقه و مقابله با ظلم و ستم را دارند، تصريح كرد: مقام معظم رهبري به صورت كاملاً شفاف تاكيد داشتند كه خيزش هاي مردمي منطقه، موج بيداري اسلامي است اما در داخل دستگاه سياست خارجي دولت، افرادي در رأس كار فعاليت دارند كه حتي از به كار بردن لفظ «بيداري اسلامي» مردم منطقه اكراه دارند و گاهي اوقات نيز قيام هاي اسلامي منطقه را با عنوان «بيداري انساني» مطرح مي كنند.
عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ اظهار داشت: جنبش دانشجويي در اين خصوص انتقادات بسياري دارد و در شأن و منزلت يك مقام بلند پايه نيست كه فضا را به سمتي سوق دهد كه بيداري اسلامي مردم منطقه را زير سؤال ببرد.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه در آينده خاورميانه اسلامي شكل خواهد گرفت و ملت هاي منطقه آمريكا و كشورهاي غربي را ديگر در اين منطقه راه نخواهند داد، خاطرنشان كرد: هنوز در بدنه سياست خارجي كشورمان اين اعتقاد وجود ندارد كه خيزش هاي مردمي منطقه برگرفته از بيداري اسلامي است و مردمي كه در بحرين و ساير كشورها به شهادت مي رسند، برادران و خواهران شيعه و سني هستند.
وي افزود: دانشجويان كشور خواستار اين مهم هستند كه تحولي در سياست خارجي دولت صورت گيرد چون مواضع كنوني دستگاه ديپلماسي، مشي نظام اسلامي ايران نيست و كاملاً مخالف آرمان هاي امام خميني (ره) است.
به نظر نمي آيد خيزش هاي منطقه يك حركت بيروني باشند
«سيدحسن موسوي فرد» عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي اظهار داشت: شروع حركت هاي اخير در جامعه عربي - اسلامي روشن تر و واضح تر از آن است كه بتوان دست به تحليل هاي حاشيه اي زد؛ چرا كه با نگاه به شروع حركت هاي دنباله دار در كشورهاي عربي به نظر نمي آيد اين حركت ها زاده يك حركت بيروني باشد و مشخص است همگي آن ها ناشي از يك دوره تاريخي طولاني از حضور قدرت هاي مستكبر در بدنه مردم بوده كه سبب تيره روزي هاي فراواني براي مردم آن كشورها شده است.
وي افزود: عليرغم اينكه در غرب و بسياري از كشورهايي كه ادعاي لاييسيته دارند، با مظاهر اسلامي برخورد نمي شود اما در برخي از اين كشورهاي عربي اسلامي به وضوح با اين مظاهر برخورد مي شد؛ لذا براي جامعه اي كه عمق ديني دارد اين موضوع قابل پذيرش نبود، از سوي ديگر مردم مشاهده مي كردند كه حكومت هاي آن ها داعيه پيشرفت و توسعه دارند اما دين را افيون مي دانند و در عين حال پيشرفتي نيز در جامعه رخ نمي داد، بدين ترتيب از يك سو مبارزه حكام آن كشورها با مظاهر ديني و مذهبي و از سوي ديگر فقر و عقب ماندگي اقتصادي در اين كشور سبب شد كه حركت هاي مردمي به صورت خودجوش شروع شود.
موسوي فرد ادامه داد: سردرگمي غرب و آمريكا براي مواجهه با اين كشورها و امتيازدادن هاي پشت سر هم و رنگ عوض كردن روز به روز كشورهاي غربي نشان مي دهد كه آن ها هم مثل هميشه پيش بيني نكرده بودند چنين اتفاقي رخ خواهد داد. تصور آن ها اين بود كه استبداد حاكم بر آن كشورها و عمق مبارزه مذهبي كه با مردم شده بود، آن ها را به يك رخوت عظيم كشانده است، حتي در مديريت بحران نيز كشورهاي غربي تصور درستي از اين جوامع نداشتند و هم اكنون در بحران ليبي اين سردرگمي به وضوح روشن است.
وي با تأكيد بر اينكه مرور اين حركت ها و رسيدن اين تحولات به درون بحرين نشان داد كه كشورهاي غربي سعي كردند اين وقايع را مديريت كنند اما هنوز اين حركت ها در دست آن ها نيست، گفت: به نظر نمي آيد كه بتوان اين مساله را توجيه كرد كه آغازگر چنين حركت هايي در كشورهاي منطقه آمريكا بوده تا به بحرين رسيده و جامعه شيعي اين كشور را سركوب كند؛ چرا كه بحرين در كنار عربستان سعودي كه پس از فروپاشي رژيم سلطنتي ايران، توانست ژاندارم منطقه شود قرار دارد و يا در يمن كه الحوثي هاي شيعه زيدي بخش قابل توجهي از جمعيت آن را تشكيل مي دهند ، عربستان به شدت تلاش دارد تا بتواند تركيب آن را به وهابيت تغيير دهد لذا اين حركت ها اين تئوري را كه آمريكا و غربي ها برنامه هايي در اين زمينه داشتند را تأييد نمي كند.
عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي بااشاره به اينكه تجربه نشان داده، وقتي آمريكا و غربي ها بخواهند كاري را شروع كنند در اتاق هاي فكر خود و كانون هاي صهيونيستي از قبل اين تصميمات را گرفته و به نحوي منتشر مي كند، خاطر نشان كرد: در خصوص جنگ عراق و افغانستان نيز اين زمينه سازي ها صورت گرفت. اما حركت هاي منطقه به صورت جرقه اي و خودجوش اتفاق افتاد و تاكنون نيز مردمي بودن و خصوصيات خود را حفظ كرده است.
نااميدي از دستگاه ديپلماسي كشور
موسوي فرد در خصوص سياست خارجي دولت و دستگاه ديپلماسي ايران گفت: به نوعي بايد گفت كه ديگر نمي توان چندان اميدي به دستگاه ديپلماسي كشور داشت؛ در گذشته و درجنگ 33 روزه و 22 روزه نيز از اين دستگاه كار چنداني برنيامد و در وقايع اخير به نظر نمي آيد كه دستگاه ديپلماسي ما آن چنان نقش آفريني جدي در منطقه داشته باشد. جاي سوال است كه چرا در چنين مسأله ايدئولوژيك كه براي حيات جهان اسلام مهم است، اتفاقي صورت نگرفته و ظرفيت هاي موجود را نيز به كار نينداخته اند.
وي افزود: دستگاه ديپلماسي ايران از ظرفيت هايي مانندگروه غيرمتعهدها و هم پيمانان خود در آمريكاي لاتين كه همگي نيز ضد آمريكايي هستند، استفاده نكرد و اين موضوع جاي خجالت دارد كه ونزوئلا هم پيمان جمهوري اسلامي در آمريكاي لاتين از قذافي حمايت مي كند و جالب است كه واقعا جمهوري اسلامي نمي توانست با تمام ابزارهاي ايدئولوژي و حتي اقتصادي بر ونزوئلا فشار بياورد.
اين فعال دانشجويي با تاكيد بر اينكه دستگاه ديپلماسي ايران براي حركت هاي منطقه كاري انجام نداد و حتي از ظرفيت مجمع عمومي سازمان ملل كه چند وقتي است به دليل حضور رئيس ضدآمريكايي خود فعال شده است، استفاده نكرد، تصريح كرد: رهبري بارها درخصوص استفاده از تمام ظرفيت ها تاكيد كردند. به عنوان مثال دستگاه ديپلماسي ما حداقل مي توانست در مقابل اقدامات عربستان پاسخي جدي دهد و عمره را تحريم كند. چرا كه اگر اقتصادي نيز به عمره نگاه كنيم كمك هاي زيادي از اين طريق به وهابيت كه براي ما تفاوتي با صهيونيسم ندارد، صورت مي گيرد. اين اقدامات دستگاه ديپلماسي توجيه ندارد و مشخص است كه اين دستگاه توجهي به اقدامات صورت گرفته در منطقه ندارد و دليل آن نيز بيگانگي دستگاه ديپلماسي كشور با انديشه هاي مترقي امام و آرمان صدور انقلاب است.
انفعال درباره تحولات منطقه مطلوب نيست
«محمد افكانه»، دبير تشكيلات اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينكه همه كشورها در جريانات و حوادث بين المللي به دنبال منافع خود هستند و اين شامل ايران نيز مي شود، خاطرنشان كرد: ايران در عراق توانست به خوبي عمل كند و اكنون شاهد روي كار آمدن شيعيان در اين كشور هستيم.
افكانه افزود: ايران با تزريق انديشه و فكر كه نمونه مناسب آن سخنراني مقام معظم رهبري در نمازجمعه بود و به صورت وسيع در بحرين پوشش داده شد وارد اين كشورها شده است.
وي با تاكيد بر اينكه مردم كشورهاي عربي اقداماتي در جهت جلوگيري از انحراف انقلاب هاي خود انجام دادند، گفت: مردم به دنبال ايده آل هستند و براي اين ايده آل هاي خود هزينه مي دهند.
دبير تشكيلات اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با اشاره به اينكه ناآرامي هاي كشورهاي عربي باعث مهاجرت مردم اين كشورها به كشورهاي اروپايي شده و مهاجران با ورود به اين كشورها امنيت را كاهش مي دهند، تاكيد كرد: همين مسئله از درگيري اروپايي ها در تحولات كشورهاي عربي خبر مي دهد؛ البته موج بيداري اسلامي مي تواند گريبان گير كشورهاي اروپايي هم شود، همان طور كه در مباحث اقتصادي نيز شاهد رخ دادن حوادثي الگو گرفته از انقلاب هاي كشورهاي عربي بوديم.
افكانه در ادامه سخنان خود در خصوص موضع گيري وزارت خارجه در قبال حوادث منطقه و انفعال دستگاه ديپلماسي در اين مورد، با ابراز انتقاد از انفعال دستگاه ديپلماسي در قبال تحولات منطقه اظهار داشت: اكنون فضايي ايجاد شده است كه مي توان با رايزني و اقدامات ديپلماتيك از فضا بهره برد؛ اكنون بايد اقداماتي انجام داد كه مردم مظلوم كشورهاي عربي تصور نكنند كه تنها هستند.
افكانه با ابراز انتقاد از اقداماتي مانند دعوت از پادشاه اردن يا تلاش براي گسترده تر كردن روابط با عربستان تاكيد كرد: اكنون جمهوري اسلامي ايران بعد از گذشت 30 سال مي داند كه حرف هاي خود در قالب گفتمان انقلاب را چگونه به گوش جهانيان برساند.
آمريكا به دنبال ايجاد انحراف و تفرقه در كشورهاي دوست با ايران بود
«رامين محمدي»، دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت در مورد منشاء قيام كشورهاي عربي گفت: اگر به قبل از روي دادن اين حوادث بازگشته و به انتظاراتي كه آمريكا از خاورميانه داشت توجه كنيم، مي توان دريافت كه تا قبل از اين حوادث انتظار آمريكايي ها در كشورهاي عربي منطقه برآورده شده است.
وي با بيان اينكه برآورده شدن انتظارات آمريكا باعث شد اين كشور به دنبال اهداف ديگر خود مانند نزديك شدن به كشورهايي مانند لبنان و ايجاد تفرقه در اين كشورها برود، تصريح كرد: آمريكا به دنبال ايجاد انحراف و تفرقه در كشورهاي دوست با ايران بود و روندي كه اتفاق افتاد (انقلاب كشورهاي عربي) عكس روند در پيش گرفته از سوي آمريكا بود.
محمدي افزود: اگر آمريكا به دنبال تغيير قدرت در كشورهاي عربي بود، گزينه هاي مناسب تري مانند كودتاي نظامي وجود داشت؛ البته تجربه هاي ناموفق آمريكا در عراق و افغانستان باعث شد اين كشور در معادلات خود در ورود به امور داخلي كشورهاي منطقه ترس داشته باشد.
دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت با بيان اينكه آمريكايي ها در تحليل هاي خود اتفاقات فعلي را انتخاب نمي كردند و مطمئنا به دنبال گزينه هاي ديگري مي گشتند، خاطرنشان كردند: در سال هاي اخير وجهه بين المللي آمريكا رو به افول بود و انتظاري كه مردم آمريكا و فضاي بين المللي از اوباما داشت، برآورده نشد؛ حتي تناقضات اوباما براي همگان نمايان شد، به همين دليل آمريكا به دنبال گزينه تغيير در كشورهاي عربي نمي رفت.
محمدي در مورد مقايسه بيداري اسلامي و بررسي تشابه آن با انقلاب اسلامي گفت: نبايد تمام نشانه هاي انقلاب اسلامي در هر 2 انقلاب وجود داشته باشد تا بتوان قيام ها را اسلامي دانست؛ البته بايد گفت بعد از وقوع انقلاب اسلامي ايران، آمريكا و اسراييل تمام ابزارهاي خود را به كار گرفته تا مورد مشابهي از انقلاب اسلامي رخ ندهد اما با تمام اين فشارها وقوع همين جريان ها غنيمتي است.
وي با اشاره به اين نكته كه حركت مردم كشورهاي منطقه عليه استبداد داخلي كشورشان كه نماينده استبداد جهاني است، حركت مثبتي به شمار مي رود، خاطرنشان كرد: در حركت هاي مردمي كشورهاي عربي شعارهاي اسلامي ديده مي شود و حركت هايي شبيه به انقلاب هم مشاهده مي شود.
برخي انحرافات متضاد با انديشه ها و آرمان هاي انقلاب رخ داده است
دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت در مورد عملكرد دستگاه ديپلماسي نسبت به انقلاب هاي كشورهاي عربي تصريح كرد: افكار امام و رهبري و انديشه هاي آن ها كه باعث به ثمر نشستن انقلاب شد، اين نبود كه مفاهيم اسلامي كه بعد سال ها به عنوان ولايت فقيه و حكومت شيعي به عرصه وارد شده است محدود به مرزهاي داخلي ايران باشد. محمدي با بيان اينكه متأسفانه علي رغم اقدامات مثبتي كه انجام شد اما برخي ارگان ها و نهادها به نحو احسن نتوانستند از پتانسيل هاي موجود استفاده كرده و انقلاب هاي مردم منطقه را زودتر به راه انداخته و هدايت كنند، خاطرنشان كرد: كارهاي اساسي كه مي توانست با پتانسيل موجود انجام شود، صورت نگرفت و در برخي مواقع هم متأسفانه شاهد بوديم كه برخي انحرافات متضاد با انديشه ها و آرمان هاي انقلاب رخ داد.
وي سياست خارجي دولت نهم و دهم در بحث هسته اي و مقابله با غرب و رويارويي با آمريكا را مثبت ارزيابي كرد و گفت: دولت احمدي نژاد در موارد ذكر شده به صورت صحيحي عمل كردند و روند مبارزه با استكبار به ديگر كشورها هم تسري پيدا كرد.
محمدي با ابراز تأسف نسبت به اينكه جريان انحرافي حاضر در دولت قائل به ايجاد بيداري اسلامي درمنطقه نيست، تأكيد كرد: امروز جرياني ايجاد شده است كه برخلاف ادعاي خود قائل به انديشه هاي امام(ره) نيست، بلكه اين جريان انحرافي نظر امام(ره) را كنار گذاشته و مباحثي مانند ملي گرايي را مطرح مي كند.
دبيرسياسي دفتر تحكيم وحدت اضافه كرد: چهره هايي مانند آيت الله مصباح اين جريان را «يك بازگشت لژهاي فراماسونري» عنوان مي كند؛ وقتي ما با چنين جريان هاي انحرافي مواجهيم، اين جريان چنين تحركاتي را برنمي تابد.
محمدي با بيان اينكه جريان انحرافي مسائل را با توجه به آرمان هاي خود مانند انسان محوري يا اومانيست اسلامي يك چهره كاريكاتوري از اسلام با تركيب آن با انديشه هاي اومانيستي مطرح مي كند، گفت: اينگونه تفكرات انحرافي باعث شده است يك نوع تفكرات شبه فراماسونري ايجاد شود كه اختاپوس وار در بدنه دولت نفوذ مي كند.
وي با بيان اينكه به دليل وجود اين جريان انحرافي دستگاه ديپلماسي وارد يك انفعال خود ساخته شده است و دوست ندارد از چنين تحولاتي حمايت كند، اظهارداشت: اين جريان به تفكرات خود قائل است كه دعوت از پادشاه اردن و يا اتحاديه خاورميانه به هر قيمتي نشان مي دهد كه اين افراد حاضر نيستند كه از تفكرات نظام فاصله گرفته و از كسي حمايت كنند كه از مخالفان اصلي تشيع است و تمام عمر خود را با انگليسي ها در ارتباط بوده و دست پرورده آنهاست.
وي همچنين گفت: بهتر است هرچه زودتر دولت احمدي نژاد از اين جريان انحرافي فاصله گرفته و در اولين گام نسبت به روند حركتي آل سعود موضع گيري كند تا اين اقدام التيامي بر دل مردم انقلابي و جوان ها نسبت به عملكرد نامناسب دستگاه ديپلماسي در روزهاي اخير باشد.
تشكيل دهكده جهاني به كدخدايي آمريكا به روياها پيوست
«ايوب توكليان» دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور با بيان اينكه به اعتقاد من يك جنگ سنگين تمدني- فرهنگي از چند دهه قبل و بعد از فروپاشي يكي از رقباي جدي تمدن ليبرال دموكراسي، ميان تمدن غرب و اروپا و تمدن اسلامي شيعي با محوريت ايران شكل گرفت و آغاز شد، اظهارداشت: پس از روي كارآمدن جمهوري اسلامي ايران تمدن غرب سعي داشت با توسل به حكومت هاي وابسته در منطقه و استحاله فرهنگي مقاصد شوم خودش كه همان تشكيل يك دهكده جهاني بود را شكل دهد.
توكليان افزود: بعد از روي كارآمدن جمهوري اسلامي ايران ما شاهد آغاز و جرقه شكل گيري تمدن باشكوه اسلامي شيعي با محوريت ايران بوديم.
وي تاكيد كرد: بنابراين طبيعي است كه دراين ميدان ايدئولوژيك فرهنگي و سياسي سنگين، تمام ابزارهاي غرب به كارگرفته شود.
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه غرب براي مبارزه با جمهوري اسلامي ايران سعي كرد كه نظام را از نظر ايدئولوژيك و سياسي ناكارآمد و ضعيف جلوه دهد، تصريح كرد: مباحث ديگري مانند ايران هراسي و خشن نشان دادن شيعيان نيز مسائلي بود كه در همين زمينه عنوان شود.
توكليان افزود: تحقق اهداف نظام ليبرال دموكراسي غرب براي تشكيل يك دهكده جهاني با هويت و فرهنگ امپرياليسم با ظهور جمهوري اسلامي ايران اولين سكته را زد كه دقيقا در همان روز يعني 22 بهمن 32 سال بعد از سكته اول، سكته دوم هم فرا رسيد و انقلاب مصر به پيروزي رسيد.
وي خاطرنشان كرد: اميدوار هستيم كه سكته سوم هم براي اين جنگ تمدني كه آغازشده رخ دهد و نهايتا شاهد برچيده شدن بساط استعمار نوين از منطقه باشيم.
توكليان در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اينكه وقتي يك جا خيزش مردمي داريم بايستي تحليل ما به سمت مردم شناسي برود، گفت: من فكر مي كنم وقتي حركتي توسط مردم شكل مي گيرد تحليل ما بايد به سمت مردم برود. بنابراين وقتي حركتي مردمي رخ مي دهد و مردم هويت و فرهنگشان اسلامي است پس هر تحليل ديگري درباره اين حركت ها عنوان بشود، محكوم به شكست است.
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان افزود: قيام مردم مسلمان منطقه چه شيعه و چه سني چند نقطه اشتراك برجسته دارد كه مهمرين آنها احترام به نهادهاي ديني و اعتقادات ديني است.
وي با بيان اينكه مردم از دولت هايي كه به كشورهاي غربي وابسته اند فاصله مي گيرند، اظهارداشت: بحث هويت و فرهنگ مردم به عنوان مؤلفه هاي مردمي بايد در تحليل ها از تحولات منطقه لحاظ شود.
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان ادامه داد: نمازجماعت ها به عنوان نماد اصلي اعتراض ها بوده و هست.
توكليان دربخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: در بحث اسلام خواهي يا آزادي خواهي انقلاب هاي منطقه، يك جفا در حق حركت هاي مردمي است كه صرفا مؤلفه هاي انتقادي و امنيتي را بخواهيم لحاظ كنيم و به آن بپردازيم.
وي افزود: خيلي واضح مي بينيم كشورهايي بيشتر دچار تغيير شده اند كه بيشترين رابطه را با صهيونيست ها داشته اند.
وي با بيان اينكه پس از مردمي بودن مي رسيم به هويت اسلامي اين حركت ها كه يك مولفه مهم است و بايد مورد مطالعه قراربگيرد، گفت: نبايستي از مدل و الگويي كه دردسترس اين كشورها بود به عنوان يك سند بالادستي به آساني گذشت.
جمهوري اسلامي؛ الگوي مناسب براي مردم جهان
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان افزود: شايد 20 سال پيش مدلي از جمهوري اسلامي ايران به كشورها ارائه نشده بود اما بعد از گذشت سه دهه و پشت سرگذاشتن انواع تقابل هايي كه مي شد غرب با ايران انجام دهد، انقلاب اسلامي ايران به يك الگوي مناسب براي مردم تبديل شد.
وي ادامه داد: وقتي يك نظام مبتني بر مردم و تعامل ديني باشد اين چنين بعد از سه دهه به اوج اقتدار و ابهت مي رسد و به يك مدل مناسب در منطقه تبديل مي شود.
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه بعد از سقوط مبارك كشور عربستان به عنوان عمق استراتژيك تداوم حيات صهيونيست ها در منطقه اهميت بسيار ويژه اي خواهدداشت، افزود: بنابراين تغيير در عربستان به منزله يك تغيير اساسي در منطقه خواهدبود و چه بسا تغيير در عربستان به فروپاشي سريع تر صهيونيست ها منجر شود.
وي اضافه كرد: همين مسئله باعث شد كه عربستان به بحرين به عنوان يك برادر در كنار خودش يورش ببرد و براي حفظ حكومت اين كشور دست به آن جنايت هاي عميق و تاريخي در بحرين بزند.
جنبش دانشجويي در تحليل تحولات منطقه از دستگاه ديپلماسي جلوتر است!
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با انتقاد از نحوه رفتار دستگاه ديپلماسي كشور درباره تحولات منطقه و بحرين، تأكيد كرد: به نظر مي رسد كه حداقل ها در اين خصوص كه همان اتخاذ مواضع انقلابي و تماس هاي ديپلماتيك و سياسي بود هم رعايت نشده است.
توكليان ادامه داد: به نظر مي رسد دستگاه ديپلماسي دچار يك انفعال خودساخته شده است و در اين باره جنبش دانشجويي چند قدم از دستگاه ديپلماسي جلوتر بود.
وي تصريح كرد: تحركات كافي و پويايي لازم و تعاملات صحيح و مناسب با كشورهاي همسو در رابطه با مواضع منطقه اتخاذ نشده و در مجموع اگر بخواهيم دستگاه سياست خارجي را بررسي كنيم بايد بگويم دستگاه سياست خارجي را منحرف نمي دانم اما دچار اشكال مي دانم.
هم چنين روز پنجم ارديبهشت به مناسبت سالگرد شكست نظامي آمريكا در طبس، جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي تهران در لانه جاسوسي تجمع كردند. اين دانشجويان ضمن دادن شعارهايي، به دفاع از خيزش هاي منطقه و محكوم كردن كشتارهاي بحرين، يمن و... پرداختند. در پايان تجمع قطع نامه اي قرائت شد كه در اين قطع نامه آمده بود: ما دانشجويان مسلمان ضمن اعلام برائت هميشگي از هيبت و قدرت پوشالي آمريكاي جهان خوار با تأكيد بر موضع بنيان گذاران و نسل اول انقلاب اسلامي ايران، مواضع خود را به شرح ذيل اعلام مي داريم:
1- ما بر اين باوريم كه از شروع انقلاب اسلامي تاكنون هر روز قدرت پوشالي آمريكا در جهان رو به افول نهاده است و در عوض روح اسلام انقلابي، الهام بخش مستضعفين و مسلمانان جهان گرديده است و اين تقابل به مثابه مبارزه حق و باطل در جهان معاصر همچنان ادامه دارد.
2- ابداع مفهوم استكبار به جاي واژه امپرياليسم توسط انقلاب اسلامي به اين دليل صورت گرفت كه زواياي غيراقتصادي امپرياليسم جهاني نيز براي ملت هاي آزاده جهان هويدا گردد. لذا همچنان دولت آمريكا را در ابعاد سياسي، نظامي، فرهنگي، رسانه اي و اقتصادي مصداق كامل استكبار مي دانيم و ملت هاي مسلمان منطقه را به هوشياري بيشتر در مقابل توطئه هاي پيچيده استكبار دعوت مي نماييم.
3- ما بر اين باوريم كه تدريجي و فرسايشي شدن قيام ها مردمي در منطقه اسلامي- عربي باعث ورود آمريكا به صحنه مديريت آن شده است و دولت هاي غيرمردمي با باج دهي به غرب درصدد حفظ تخت و تاج خويش مي باشند. لذا از ملت هاي مسلمان مي خواهيم براي حبس آخرين نفس هاي ديكتاتورها از فرسايشي شدن حركت انقلابي خويش جلوگيري نمايند و جهت گيري هاي اساسي خود را به سمت مبارزه با استكبار سوق دهند.
4- ماجراي غمبار بحرين سندي گويا بر دوگانگي حقوق بشر و دموكراسي در نزد غرب و آمريكاست. مواضع دوگانه آمريكا در بحرين را تابلو و نماد رسوايي غرب در منطقه مي دانيم و از وهابيت حاكم بر حرمين شريفين مي خواهيم بيش از اين خود را در چشم ملت هاي مسلمان خوار و ذليل ننمايند و اين موضوع را بفهمند كه حركت رو به رشد مسلمانان آگاه شده، قابل توقف نخواهد بود.
5- از دست اندركاران دولت جمهوري اسلامي ايران مصرانه مي خواهيم به جاي پرداختن به حواشي بيهوده، تمركز قواي ذهني و ديپلماسي خود را بر مسئله بيداري اسلامي متمركز نمايند و از فرصت موجود براي سيراب كردن تشنگان حقيقت اسلام ناب محمدي(ص) بهره جويند.
در پايان آمادگي خود را براي دفاع همه جانبه از قيام هاي اسلامي و مردمي در جهان اسلام اعلام مي داريم و فرصت موجود را حاصل سال ها تلاش و فداكاري علماي اسلامي مي دانيم.
چرا دولت عدالت محور تاكنون موضع به جايي نداشته است؟
دانشجويان دانشگاه الزهرا (عليه السلام) نيز دوشنبه گذشته پس از اقامه نماز ظهر و عصر در اين دانشگاه تجمع كردند.
دانشجويان اين دانشگاه با سردادن شعارهايي خشونت هاي آنان در قبال مسلمانان آزادي خواه كشورهاي منطقه خصوصاً تعرض به زنان مسلمان را محكوم كردند.
در پايان اين تجمع، بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الزهرا قرائت شد.
در اين بيانيه آمده است: خيزش هاي عظيم و تحولات انقلابي و بي سابقه كه امروز در ميان امت اسلامي و كشورهاي عربي در جريان است، نشانگر بيداري بيش از پيش مسلمانان جهان و حركت به سمت تحقق خاورميانه اسلامي است.
اين بيانيه مي افزايد: حكومت هايي كه اراده مردم را خار مي شمارند و بيگانه با مردمند و خود را وابسته به مستكبرين كرده اند محكوم به نابودي اند. مردمي كه جز عدالت، آزادي و حيات باعزت و رهايي از قيود اشغالگران خواسته اي ندارند.
تجمع كنندگان دانشگاه الزهرا در اين بيانيه افزوده اند: آمريكا و صهيونيسم و پيروانشان امروز پس از شكست هاي پي درپي و مفتضحانه در جهان اسلام روز به روز ضعيف تر و خوارتر گشته و دست قدرتمند عزم و اراده مسلمانان مجراي حيات كثيفشان را در مسئله جهان اسلام به ياري خداوند به زودي زود قطع خواهد كرد.
در اين بيانيه تأكيد شده است: عصر كنوني عصر بيداري اسلامي در سراسر جهان است كه نتيجه آن افول و زوال قدرت هاي كاذب و ديكتاتوري است كه دست در دست استكبار نهاده و با استبداد در مردم حكمراني مي كنند. در اين جا انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الزهرا ضمن حمايت همه جانبه از قيام مردم مسلمان از مردم شريف و غيور كشورها درخواست مي كنيم ضمن حفظ روحيه انقلابي، بصيرت، هوشياري و وحدت نگذارند مستكبران انقلابشان را از جاده اسلام ناب محمدي خارج سازند و اجازه هيچ گونه حركتي دهند و علاوه بر معيارهاي امروز كه از سوي آمريكا و غرب مطرح مي شود سوابق و فعاليت هاي قبلي آن ها را مدنظر قرار دهند.
اين بيانيه در پايان مي افزايد: از علما و روحانيون و چهره هاي شاخص جهان اسلام درخواست مي كنيم به صفوف به هم پيوسته مردم بپيوندند بر حاكمان ظلم و جور بشورند چرا كه بزرگترين خيانت ها به اسلام از سوي بزرگان شده است و گاهي سكوت بدترين خيانت هاست و جاي سؤال اينجاست كه چرا دولت عدالت محور تاكنون موضع بجايي نداشته اند كه اين سكوت جاي اعتراض دارد و اعلام مي داريم هرگونه كوتاهي در زمينه حمايت از انقلاب هاي كشورهاي منطقه بخشودني نيست.

 



توهين و تمسخر دانشجويان محجبه

توسط تشكل جعلي دانشگاه تهران
تشكل جعلي انجمن دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، همچنان در پي سر فرو بردن در برف مسئولين اين دانشگاه به فعاليت خود ادامه مي دهد.
اين انجمن غيرقانوني كه چندين سال است انتخابات خود را برگزار نكرده، با وجود مخالفت و واكنش دانشجويان، تصاوير زننده اي از دانشجويان دختر با لباسي باز و بدن نما را بر روي يكي از بردهاي دانشكده نصب كرده است. اين تشكل جعلي با نصب تصاويري مدعي شد وجود حجاب و چادر مانع از پيشرفت تحصيلي است و در مطالبي كنايه آميز دانشجويان محجبه را به تمسخر گرفت.
اين انجمن جعلي به ممنوعيت لباس هاي بدن نما، باز و كوتاه اعتراض كرد.
با وجود آن كه نصب اطلاعيه و يا پخش نشريه بدون مهر در دانشگاه تهران ممنوع است اما انجمن دانشكده علوم اجتماعي اين تصاوير را در بردهاي دانشكده نصب كرده است.
نصب اين تصاوير آنجايي جالب تر مي شود كه برد «روابط عمومي» دانشگاه در سلف مختلط دانشكده ميزبان اطلاعيه ها و تصاوير مبتذل تشكل جعلي انجمن دانشكده علوم اجتماعي است و اين درحالي است كه اعتراض دانشجويان مبني بر عدم نصب اين گونه موارد، بي پاسخ مانده است.
گفتني است كه نصب اطلاعيه هاي اين چنيني در برد روابط عمومي غيرقانوني است چه اينكه پيش از اين نيز در اين برد اطلاعيه هايي مبني درخواست آزادي زندانيان سياسي از سوي همين تشكل نصب شده بود.
گفته مي شود انجمن علوم اجتماعي در واكنش به جلسه بررسي «طرح عفاف و حجاب» در دانشگاه تهران اقدام به انتشار تصاوير دختران در دانشگاه ها كرده است.

 



آقاي وزير! به كلاس هاي مختلط نمي رويم

دانشجويان عضو بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي با انتشار نامه اي نسبت به وضعيت فرهنگي دانشگاه ها اعتراض كرده و خواستار تفكيك جنسيتي دانشگاه ها شدند.
در اين نامه آمده است: امروزه و پس از گذشت بيش از 3 دهه از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز نكات قابل توجهي جهت اصلاح در محيط دانشگاه وجود دارد كه بايستي هر چه سريع تر آن را حل و فصل نمود كه در غير اين صورت اين مشكلات و معضلات كه اكنون به صورت جدي دامن آموزش عالي كشور را گرفته، ضربات جبران ناپذيري را بر آن وارد خواهد ساخت. يكي از نكات مهمي كه همواره دغدغه خانواده هاي كشور است تحصيل فرزندان خانواده در محيطي امن و آرام به لحاظ فكري و اعتقادي مي باشد، يكي از الگوهاي غلطي كه امروزه در جوامع دانشگاهي رواج يافته است تقليد محض از شيوه هاي تحصيل در دانشگاه هاي غربي است كه نمونه آن اختلاط دختر و پسر در محيط تحصيل مي باشد، اين امر مدت هاست كه به دغدغه خانواده ها و اقشار مختلف كشور تبديل گشته و رفته رفته به سمت تبديل شدن به معضلي جدي در حال حركت است.
امروزه و در شرايطي كه از وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري شعار اسلامي شدن دانشگاه ها شنيده مي شود متأسفانه هنوز اقدامي در راستاي تحقق اين امر مهم مبني بر جدايي دختران و پسران در محيط دانشگاهي و پرهيز از اختلاط ديده نمي شود، امروزه از وزيري كه دغدغه مسائل اعتقادي و محتوايي در دانشگاه ها را به صورت جدي مطرح و پيگيري نموده است، انتظار مي رود تا با فراهم نمودن امكانات لازم و گسترش آن نسبت به جدا نمودن كلاس هاي دختران و پسران و پس از آن جدا نمودن دانشگاه ها همت گمارد.
دانشجويان در بخش ديگري از اين نامه بيان مي كنند: تعلل و ضعف در اين امر مهم قطعا ضمن ايجاد و افزايش دغدغه ذهني براي خانواده، دانشجويان متدين و آگاه دانشگاه را نيز با واكنش مواجه خواهد نمود، امروزه انتظار قشر دانشجو از دستگاه هاي مختلف از جمله كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اين است كه سكوت خود را در اين زمينه شكسته و زمينه هاي لازم جهت فراهم نمودن امكانات و سپس جدا نمودن دانشگاه ها را فراهم آورند.
اين نامه همچنين مي افزايد: امروزه از وزيري كه بارها دغدغه اسلامي نمودن دانشگاه ها را مطرح نموده و به جد پيگيري لازم را نيز نشان داده است انتظار مي رود ضمن جدا نمودن كلاس هاي دختران و پسران ترتيبي اتخاذ نمايد كه در آينده نزديك دانشگاه هاي دخترانه اي نظير شهيدبهشتي، صنعتي شريف، تهران، اميركبير و علامه تشكيل شود كه با همين تركيب اساتيد و امكانات بتوانند خدمات لازم را ارائه نمايند. همچنين لازم است در هر استان يك دانشگاه دخترانه و يك دانشگاه پسرانه ايجاد شود تا امنيت فكري لازم براي دانشجويان تأمين گشته و خانواده هاي آنان از اين دغدغه مهم رهايي يابند.
جناب آقاي دكتر دانشجو
قطعا پي گيري اين مطالبات از سوي جنابعالي زمينه ساز تحقق دانشگاهي پويا، فعال، بانشاط و باانگيزه علمي خواهد بود و چنانچه به اين مهم كه دغدغه ساليان دراز خانواده ها و دانشجويان مي باشد، پاسخ داده نشود دانشجويان با نرفتن بر سر كلاس هاي مختلط پاسخ لازم به اين بي توجهي را خواهند داد.

 



ويژه نامه «مكتب ايران» به چهارمحال و بختياري هم رسيد!

پس از توزيع ويژه نامه «مكتب ايران» در دانشگاه تربيت مدرس، اخبار واصله از توزيع اخير اين محصول در محل اقامه نماز جمعه فرخ شهر استان چهارمحال و بختياري بين نمازگزاران حكايت دارد.
به گزارش «خبرگزاري دانشجو»، ويژه نامه «مكتب ايران» به بهانه سالگرد شهادت سيد شهيدان اهل قلم، شهيد سيد مرتضي آويني تهيه شده كه متني با عنوان «حقيقت ازلي ايران» از جلد سوم كتاب «آيينه جادو» در آن به چاپ رسيده است.
«ترجمه منشور حقوق بشر كوروش» و گزيده اي از سخنان رئيس جمهور در مورد ايران، همراه با مراسم تجليل نمادين احمدي نژاد از كوروش از ديگر مطالب اين ويژه نامه است.براساس اين گزارش، گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري در تعريف فرهنگ ملي و فرهنگ اسلامي، ناسيوناليسم، حكمت فردوسي، عيد نوروز، بناهاي باستاني از جمله تخت جمشيد در اين ويژه نامه به چاپ رسيده است.
همچنين حاشيه اين ويژه نامه با تصاويري از شهدا، شخصيت ها و نام آوران كشور در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي، سياسي، دفاع مقدس و هنري مزين شده است.
لازم به ذكر است، درحالي كه در اين ويژه نامه، بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي كاشان صاحب امتياز معرفي شده است، اما بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي كاشان آن را تكذيب كرده است.
شنيده ها حاكي از آن است كه اين ويژه نامه درحال توزيع در دانشگاه ها و مراكز پرتردد مي باشد.خاطرنشان مي شود، اين نشريه در دانشگاه تربيت مدرس تهران به طور انبوه منتشر شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14