(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 اردیبهشت 1390- شماره 19914

معافيت پنج ساله خودروها از معاينه فني عقب نشيني در حل معضل آلودگي هوا
نگاهي به نقش معلمان و تأثير رفتار آنها در نهادينه كردن اخلاق اجتماعي
معلماني كه انسان بودن را تربيت مي كنند
تهران؛ پايتختي با شبهاي تاريك
اخبار هفته



معافيت پنج ساله خودروها از معاينه فني عقب نشيني در حل معضل آلودگي هوا

روح الله امين آبادي
آلودگي هواي تهران معضلي نيست كه بشود از آن چشم پوشيد، سال گذشته و همچنين سال قبل از آن آلودگي هواي تهران آنچنان شدت گرفت كه دولت مجبور شد تهران را براي چند روز تعطيل كند. اين تعطيلي ها شايد در كوتاه مدت مشكل آلودگي هواي تهران را حل كرد و پايتخت را از حالت بحران خارج نمود ولي باز اين سؤال باقي است كه چه بايد كرد؟
در همان زمان كه تهران با مشكل آلودگي دست و پنجه نرم مي كرد درباره اين موضوع بسيار نوشتند و صفحات روزنامه ها پر شد از تحليل هاي گوناگوني كه هر كدام از ظن خود يار تهران شده و براي خروج تهران از بحران آلودگي راهكار ارائه كرده بودند.
در اين ميان خودروها و نيز موتورسيكلت ها نقش عمده اي را در تحليل هاي كارشناسان به خود اختصاص مي داد.
كارشناسان معتقد هستند معاينه فني خودروها مي تواند منجر به كاهش 25 درصدي آلودگي هوا در تهران شود ولي طبق قانون جديد راهنمايي و رانندگي كه از امروز اجراي آن شروع مي شود خودروها تا 5سال نيازي به اخذ برگه معاينه فني ندارند.
اين موضوع بدون شك آلودگي هواي تهران را شدت خواهد بخشيد. كارشناسان و فعالان محيط زيست كه نمي توانند نگراني خود را از افزايش آلودگي هوا پنهان كنند به اشكال مختلف اعتراض خود را به اين مصوبه و تغيير در قانون قبلي بيان كرده اند.
صدرالدين عليپور، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در اين باره مي گويد: معاينه فني خودروها يكي از محورهاي اصلي طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران است، افزايش زمان معاينه فني خودروها از دو به پنج سال در قانون جديد راهنمايي و رانندگي در تشديد آلودگي هواي كلانشهرها به ويژه تهران تأثير جدي خواهد داشت.
همچنين علي محمد شاعري، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست گفته سازمان محيط زيست پيشنهاد داده بود نهايتا يك سال به سن معاينه فني افزوده شود. وي مي گويد: نظر سازمان حفاظت از محيط زيست در مورد مدت لازم براي معافيت معاينه فني خودروهاي نو در قانون جديد سه سال بوده است، سازمان حفاظت محيط زيست قبل از تصويب اين قانون نظرات خود را به مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده بود اما به نظر مي رسد پيشنهاد نيروي انتظامي در مورد مهلت پنج ساله معاينه فني مورد تصويب قرار گرفته است.
در عين حال مهرداد كتال محسني، مديركل دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه 80 درصد آلودگي هواي كلانشهرها از تردد خودروها ناشي مي شود ضمن انتقاد از افزايش زمان معاينه فني خود رو از دو به پنج سال مي گويد : اين مصوبه يك مصوبه زيست محيطي نيست.
وي با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط زيست اعتقاد دارد كه خودروها بايد هر ساله نسبت به اخذ گواهي معاينه فني اقدام كنند ادامه مي دهد : معاينه فني دست كم هر دو سال يك بار انجام شود.
وي همچنين از پيگيري سازمان حفاظت محيط زيست براي اصلاح قانون جديد راهنمايي و رانندگي خبر مي دهد.
در همين رابطه جواد بداغ جمالي مديركل دفتر آلودگي هواي سازمان محيط زيست نيز معتقد است: يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي هوا كنترل مداوم خودروها براي سالم بودن مبدل كاتاليستي آنها، تنظيم بودن موتور، عدم وجود روغن سوزي و... است كه تحقق اين مهم با معاينه فني خودروها امكان پذير است.
وي مي گويد: معاف شدن خودروهاي نو تا پنج سال از دريافت معاينه فني، عقب گرد در حل معضل آلودگي هوا محسوب مي شود و مي تواند به شدت سبب تشديد آلودگي هواي پايتخت شود.
جمالي با اشاره به اينكه بيش از 80 درصد از آلودگي هوا به وسيله خودروهايي توليد مي شود كه فرسوده بوده يا به مرور از استانداردها خارج مي شود تأكيد مي كند: در چنين شرايطي معاينه فني خودروها يك ضرورت انكارناپذير محسوب مي شود كه اميدواريم در قانون جديد اخذ جرايم رانندگي در اين مورد تجديدنظري صورت گيرد.
وي با بيان اينكه نظر سازمان حفاظت از محيط زيست در مورد مدت لازم براي معافيت معاينه فني خودروهاي نو در قانون جديد سه سال بوده است خاطر نشان مي كند: از نظر ما دوسال در قانون قبلي براي معافيت معاينه فني كم و پنج سال زياد است و ما در مورد مهلت سه ساله تأكيد داشتيم.
جمالي ادامه مي دهد: به طور مثال مبدل هاي كاتاليستي كه نقش بسيار مهمي در ميزان توليد آلايندگي خودروها دارند، پس از حداكثر 80 هزار كيلومتر از بين مي رود و در صورتي كه قرار باشد خودروهاي پس از پنج سال نسبت به دريافت معاينه فني اقدام كنند، تعداد زيادي از خودروها فاقد مبدل كاتاليستي در شهر تردد خواهند كرد كه اين مسئله مي تواند به شدت سبب افزايش و بحراني شدن آلودگي هوا شود.
وي با بيان اين كه خودروهاي نو در اروپا با وجود دارا بودن كيفيت و استانداردهاي بالا، يك سال پس از توليد مكلف به دريافت معاينه فني هستند، اما بر اساس قانون جديد اخذ جرايم رانندگي، خودروهاي نو در كشور ما تا پنج سال از دريافت معاينه فني معاف شده اند، مي گويد: موضوع معاينه فني خودروها بايد جدي گرفته شود و اگر به اين مهم توجه لازم صورت نگيرد، ما شاهد افزايش و تشديد آلودگي هوا در شهر خواهيم بود.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران هم با اشاره به معافيت پنج ساله خودروها از دريافت برگه معاينه فني مي گويد: اين معافيت از طريق مجلس پيگيري مي شود، تا از طريق شوراي عالي استان ها دوباره دريافت برگه معاينه فني 2ساله شود.
بي شك آلودگي هواي تهران آسيب هاي جبران ناپذيري را موجب شده و هزينه هاي گزافي را نيز بر دولت تحميل مي كند. آن چه كه ضروري است بدان توجه شود اين نكته بسيار مهم و حياتي است كه قوانين و مقررات نبايستي بدون در نظر گرفتن وضع جامعه و نيز نيازهاي شهروندان تصويب و به مرحله اجرا گذاشته شود. يك قانون شايد از يك منظر و بدون درنظر گرفتن ساير نيازمندي ها و نيز مشكلات قانوني درست باشد و باري را نيز از دوش مردم بردارد ولي در تحليل نهايي بارهاي زيادي را برگردن جامعه افزوده و مشكلات ديگري را نيز باعث شود، پس اگر نمي توانيم آلودگي هواي تهران را كاهش دهيم با دست خود نيز زمينه ساز افزايش آلودگي هوا نشويم!

 



نگاهي به نقش معلمان و تأثير رفتار آنها در نهادينه كردن اخلاق اجتماعي
معلماني كه انسان بودن را تربيت مي كنند

منيره غلامي توكلي
داستان رسالت پيامبر اسلام در غار حرا با آيات: «اقرا و ربك الاكرم¤ الذي علم بالقلم¤ علم الانسان ما لم يعلم» آغاز مي شود و خداوند در نخستين آيات وحي شده به پيامبرش از تعليم و ابزار آن قلم سخن مي گويد. از اين رو در دين مبين اسلام، اولين معلم انسان براي حركت به سوي تعالي و عبادت، خداوند است. بعد از خداوند، عقل به عنوان قوه تشخيص و انبياء به عنوان معلمان دروني و بيروني، هدايت جامعه را برعهده دارند. در اين سير تكاملي هر فردي كه در هدايت بشر بسوي تعالي، اخلاق، تعبد و آگاهي، نقش مؤثري ايفا كند در زمره انبياء قرار مي گيرد. از اين رو گفته اند معلمي شغل انبياست.
يكي از شاخصه هاي اصلي پيشرفت و نماد حركت سالم در مسير تكاملي بشر، رعايت اخلاق و شئونات انساني در جامعه است كه مهم ترين كاركرد رسولان و معلمان و هدايت گران بشر از ابتداي خلقت به شمار مي رود. در جامعه اسلامي ما هم كه جايگاه نظام آموزش و پرورش و متصديان آن توسط بزرگاني چون شهيد رجايي و استاد شهيد مطهري مشخص شده است؛ اين نقش پررنگ تر و تأثيرگذارتر به نظر مي رسد.
در اين راستا معلمان به عنوان نيروي انساني كه مهندسي افكار عمومي و چشم انداز رشد فرهنگي و علمي جامعه در دستان آنها است؛ براي اجراي بايدها و نبايدهاي اخلاقي در جامعه، وظيفه اي فراتر از قشرهاي ديگر دارند؛ چرا كه در تحكيم پايه هاي نظام علمي و بالاخص فرهنگي كشور، بيشترين نقش را ايفا مي كنند. اين همان موضوعي است كه در چند سال اخير، مورد بي توجهي و بي مهري بسياري از معلمان واقع شده است و چه بسا كه با گذشت زمان، توجه به بعد آموزشي نظام آموزش و پرورش بيشترين سطح انتظار خانواده ها را به خود اختصاص داده است. هفته گرامي داشت مقام معلم را فرصتي مغتنم دانستيم تا به اندازه بضاعت خود به بررسي نقش معلمان در نهادينه شدن اخلاق اجتماعي در جوانان و همچنين نتيجه فعاليت آنها در پرورش ابعاد انساني شاگردانشان به عنوان نيروهاي فعال جامعه بپردازيم.
ديوارهاي مدارسي كه مهمان آنها هستيم با كاغذها و دست نوشته هاي رنگارنگ، مثل پرهاي طاووس خودنمايي مي كنند. صف هاي طولاني روزنامه ديواري ها كه بر طناب هاي كشيده شده در راهروها معلق هستند!! نشان از رونق تهيه روزنامه ديواري در اين روزها دارد. برگزاري نشست ها و سخنراني ها با موضوع معلم، مسابقات فرهنگي و هنري و رقابت دانش آموزان در مسابقات علمي و تقدير از دانش آموزان موفق ترم اول از ديگر برنامه هاي مدارس است. در گوشه اي از سالن دسته گلي كه تصاوير شاگردان اول تا سوم هر كلاس را در گلبرگ هاي خود در معرض ديد عموم قرار داده است؛ نگاه هر تازه واردي را به خود جلب مي كند. با ديدن اين تصاوير به ذهنم خطور مي كند كه در اين مدرسه؛ گلبرگ قاب عكس دانش آموزان موفق شده اند و در مدرسه اي ديگر درختي تنومند؛ با تصاوير شاگرد اول ها به بار نشسته است و در مدرسه دخترانه؛ شاگرد ممتازها بر بال هاي پروانه افق را در مي نوردند... خلاصه در اين ايام صحبت از معلم است و فرهنگ پاسداشت مقام و منزلتش و توانمندي او در تعليم دانش آموزان. صحبت از معلم است و نقش او در تربيت جامعه انساني اما در عمل گويي آموزش در اولويت قرار دارد....
تربيت شهروند با اخلاق؛ مهم ترين وظيفه معلمان
در بدو ورودم نظرم را با ايران باقري، معاون پرورشي مدرسه دخترانه طهماسبي در ميان مي گذارم او با نگاهي به وضعيت برنامه هاي پرورشي مدارس مي گويد: دانش آموزان دوره راهنمايي در طول هفته، يك تك زنگ كلاس پرورشي دارند و در آن معلم بايد از روي جزوات نكاتي را به شاگردانش آموزش دهد. اين درحالي است كه تجربه چندين ساله نشان مي دهد هر استان، شهر و در مقياسي كوچك تر هر كلاس به آموزش هاي اخلاقي و پرورشي خاص خود نياز دارد كه بايد با نياز سنجي معلم آن موارد مرتفع شود. ولي متاسفانه شاهد اين هستيم كه اقدامات پرورشي صورت گرفته درمدارس عموما فعاليت هاي نماديني شده اند كه باعث تغيير رفتار عميق و ريشه اي در دانش آموزان نمي شود. فرصت كم معلمان در هدايت و رشد فرهنگي و اخلاقي دانش آموزان در جامعه كنوني به صورت ناهنجاري هاي رفتاري از سوي جوانان نمود خارجي پيدا كرده است.
وي با اشاره به اينكه تربيت اخلاقي شاهراه پيشگيري از آسيب هاي رواني، اجتماعي در جامعه است مي افزايد: بعد از خانواده، مدرسه دومين نهاد تربيتي كودكان است كه بايد با آموزش هاي درست خود مهارت هاي شهروندي را به دانش آموزان ارائه دهد. اما با توجه به اينكه آموزش هاي فرهنگي و اجتماعي مهم ترين كاركرد معلمان در نظام آموزش و پرورش است بايد به ياد داشته باشيم كه تنها مدارس نمي توانند اين وظيفه سنگين را بر عهده بگيرند بلكه بايد به فرهنگ سازي كلان كل جامعه را درگير كرد حتي خود دانش آموزان را درست مصداق اين شعر كه: اگر به من بگويي؛ فراموش خواهم كرد اگر يادم بدهي، به خاطر مي آورم، اگر درگيرم كني، ياد مي گيرم.
معاون پرورشي مدرسه با بيان اينكه در نزد معلمان اهميت آماده كردن كودكان جهت ورود به جامعه و پرورش شهروند با اخلاق، كمتر از اهميت آموختن دروس رياضي و علوم و زبان نيست مي گويد: مگر نه اين است كه ما به كودكانمان علم مي آموزيم تا در نهايت انسان هايي مفيد و با اخلاق و موفق در جامعه باشند از چه رو به اين امر آن طور كه شايسته آن است توجه نمي كنيم؟ چرا سهم سؤال اساسي خانواده ها از وضعيت اخلاقي و روحي فرزندانشان در سيستم آموزشي كم تر از حد انتظار است؟ به نظر مي رسد خانواده ها و به نوعي كل جامعه نقش اصلي خود را در پرورش نسل جوان تحت الشعاع امور و اهداف ديگر قرار داده اند و اين اتفاق خوش آيندي نيست.
من هم با نظر باقري موافقم چرا كه در حضور كوتاه خود در مدارس هيچ تابلويي را معرفي كننده تصاوير دانش آموزان با اخلاق مدرسه نديدم و جايزه اي را براي با اخلاق ترين دانش آموز مدرسه كادو شده نيافتم.
باقري در پايان صحبت هايش از سيستم ها و خرده نظام هاي متعددي مانند گروه دوستان، صدا و سيما و مطبوعات و... به عنوان همراهان آموزش و پرورش نام مي برد همراهاني كه بايد در امر تعليم و تربيت پوياي جامعه با نظم و هماهنگي گام بردارند تا نتيجه فعاليت هاي پرورشي معلمين در كنار آموزش، محلي براي ارائه شدن داشته باشند.
نهادينه شدن آموزه هاي اخلاقي در احترام توأمان معلم و متعلم به اخلاقيات در علم روان شناسي تربيتي، بحث تعليم و تربيت اخلاقي يكي از مهم ترين مباحثي است كه توجه به آن مي تواند مسير تعالي بشر را براي كسب امتياز «شهروندي با اخلاق» بودن؛ هموار سازد. توجه به اين مهم كه در راستاي وظايف آموزش و پرورش است مي تواند كمك شاياني براي تربيت نسلي باشد كه مي خواهد مطابق با صفات و ارزش هاي اخلاقي جامعه رشد كند. معلمين به عنوان بازوهاي محرك نظام آموزش و پرورش، نقش كليدي در اجراي برنامه هاي پرورشي و اخلاقي دارند.
حامد قرباني كارشناس ارشد مسائل روانشناسي و تربيتي كه خاطرات بسيار زيبايي از معلمان دوره دبستان خود دارد مي گويد: عادت داشتم بين صحبت هاي دوستانم به قولي پابرهنه بپرم و نظر خودم را در مورد هر چيزي كه بود؛ مطرح كنم. يك روز معلم كلاس با طرح يك داستان نكته غيراخلاقي كار من را - بدون اشاره مستقيم به خودم - نكوهش كرد و در آخر با بيان جمله اي از يك دانشمند كه نامش در ذهنم نمانده است گفت: بي نزاكت ترين مردم كسي است كه ميان حرف ديگري سخن بگويد. باور كنيد از آن زمان تا حال از ترس برچسب بي نزاكتي هرگز ميان صحبت هاي هيچ كس حتي فرزندم هم صحبت نكرده ام.
وي سپس با اشاره به اينكه متأسفانه آموزش و پرورش ما برنامه هاي مدون و قابل قبولي براي تعليم و تربيت اخلاقي دانش آموزان ندارد ادامه مي دهد: معتقدم كه معلمان به عنوان ناظر بر كلاس و مغز متفكر سيستم آموزشي مدرسه بايد با برنامه ريزي هاي ابتكاري و خلاقانه اين كمبودها را برطرف سازند. تشويق به موقع دانش آموز بعد از انجام عملي ارزشمند و اخلاقي، آموزش نكات اخلاقي و اجتماعي در قالب تئاتر و سرود به دانش آموزان در ابتداي هر ساعت درسي يا مراسم صبحگاه، نام گذاري هر روز به يك ارزش اخلاقي مانند روز مهرباني، روز صبر، روز كمك به باباي مدرسه و روز آهسته سخن گفتن و روز مسئوليت.... و رعايت آن از جانب خود معلم مي تواند در نهادينه كردن بايدها و نبايدهاي اجتماعي تاثير گذار باشد.
وي با تأكيد بر اينكه معلم موفق كسي است كه بتواند همه ابعاد وجودي دانش آموزان را پرورش دهد و از آنها انسان ارزشمندي براي جامعه بسازد مي گويد: معلمان در دوره كودكي ونوجواني كه افراد مستعد پذيرش بيشترين آموزش هاي عملي و ارزش هاي اخلاقي هستند با آنها سروكار دارند. دوره اي كه متعلم، معلم خود را از جان و دل دوست دارد وآموزه هاي او را بنابر ارتباط شاگرد و استادي به ديده منت بر لوح ذهنش با قلم عشق ثبت مي كند؛ معلم دوران ابتدايي كه در ساعات مدرسه جايگاه مادر را در قلب دانش آموزان دارد بايد از اين فرصت ناب براي نهادينه كردن صفات اخلاقي و آموزه هاي اسلامي استفاده كنند. معلم دوران راهنمايي كه با موجوداتي حساس روبرو است بايد از انگيزه هاي دانش آموزان در ديده شدن و بزرگ انگاشته شدن استفاده كرده آنها را به سوي اجتماع با رفتارهايي منفك از دنياي كودكانه سوق دهد و در دوره دبيرستان معلمان بايد همگام و همراه با دانش آموزان، مسير اجتماعي شدن در قالب يك همشهري مقيد به رفتارهاي انساني و اجتماعي را بپيمايند تا دانش آموزان بدانند در اين مسير تنها و مجبور نيستند؛ چرا كه بي انگيزه بودن معلمان يا خانواده ها مي تواند ضربات جبران ناپذيري به جامعه وارد سازد.
اين كارشناس ارشد مسائل روانشناسي و تربيتي، وجود برنامه هاي جذاب براي هدايت اخلاقي و اجتماعي دانش آموزان، حضور فعال مشاوران روانشناس در كنار مشاوران تحصيلي در مدارس، نظارت درست والدين به برنامه هاي رسانه هاي ارتباطي مانند ماهواره و اينترنت و.... را از مهم ترين راهكارهاي نهادينه كردن اخلاق اجتماعي در دانش آموزان به عنوان سازندگان اجتماع و وارثان فرهنگ ايراني اسلامي مي داند.
معلم كارگزار اصلي تربيت، روح نظام آموزشي
ارزشهاي اجتماعي تحت عنوان ارزشهاي اخلاقي شامل مدل هاي كلي رفتار، احكام جمعي، هنجارهاي كرداري است كه مورد پذيرش عمومي در جامعه است. هنجارها و ارزش هايي كه منجر به يكپارچگي اجتماع و همبستگي بيشتر مردم يك سرزمين مي شود. عدالت، انسان دوستي، ديگرخواهي، گذشت و... از ارزشهاي عام و مطلوب اجتماعي هستند كه هميشه در طول اعصار مختلف مد نظر جوامع بوده و چه بسا در صدر هرم برنامه ريزي هاي دولت ها قرار گرفته اند.
در جامعه اسلامي ما كه دين در بردارنده دستورات قوانين الهي در جهت رشد ابعاد انساني است مي تواند ما را در رسيدن به جامعه آرماني و نهادينه كردن اصول اخلاقي ارزش هاي انساني - اجتماعي كمك كند. نهادينه كردن دستورات اسلامي و اخلاقي دين مبين بر عهده خانواده، مبلغان و معلمان ديني، آموزش و پرورش، متوليان فرهنگي و.......... است.
دكتر مجتبي صالحي عضو انجمن اوليا و مربيان يكي از مدارس شهرستان هاي استان تهران با بيان اين مطلب مي گويد: متأسفانه كاركرد پرورشي و اخلاقي نظام آموزش و پرورش ما در حد انتظار نيست و اين نتيجه كم كاري نهاد خانواده در آموزش ارزش هاي اخلاقي - انساني به عنوان مهم ترين ركن اجتماعي شدن و عملكرد نامناسب رسانه هاي جمعي مخصوصا تلويزيون در نهادينه كردن اخلاقيات در سطح كلان جامعه و ارحج شدن ركن آموزشي برپرورش در مدارس است.
وي با اشاره به اينكه يكي از رموز پيشرفت جامعه، تربيت فرهنگي و اجتماعي دانش آموزان است آن را از آرمان هاي نظام آموزشي بر مي شمارد و ادامه مي دهد: معلم كارگزار اصلي تعليم و تربيت و روح نظام آموزشي هر كشوري است و با كوشش خردمندانه او است كه اهداف متعالي نظام آموزشي كشور محقق مي شود و آنچه كودكان، نوجوانان و جوانان در مدرسه كسب مي كنند، متاثر از خصوصيات، كيفيات، شايستگي هاي علمي، فرهنگي؛ ديني، تربيتي، اجتماعي، اخلاقي و معنوي معلمان است. بي ترديد معلم در دگرگوني جامعه و حركت آن به سمت اخلاق و معرفت انساني به اندازه كل سيستم هاي درگير در مسائل فرهنگي و اجتماعي نقش دارد و اثرگذار است، به گونه اي كه مي توان سطح رعايت شئونات انساني و ادب مردم يك جامعه و دانش، توانايي و كيفيت علمي و اخلاقي هر كشور را از سطح دانش، توانايي، كيفيت و مهارت و رفتار معلمان آن كشور تشخيص داد.
دكتر صالحي ادامه مي دهد: عليرغم تمامي پيشرفت ها و تحولات شگرف علمي جهان، در دنياي ارتباطات و فناوري اطلاعات، هنوز هيچ جايگزين بي بديلي براي معلم يافت نشده است؛ بنابر اين هر تغيير و تحولي در ابعاد مختلف اجتماعي با تلاش معلم صورت پذير است. بي ترديد دغدغه معلمان هميشه اين است كه حيات بشر بر مدار ارزش ها وكرامت انساني بچرخد و شناخت خدا و مكتب و دين همه اساس انسان باشد تا هيچ بيگانه اي مجال تجاوز به فرهنگ ارزشي دين و ميهن را پيدا نكند.
.... و مدير ارشدي كه از معلمش رسم مودت آموخت
براي تهيه ادامه گزارشم با معرفي دوستانم به ديدن مدير ارشد يكي از كارگاه هاي فني آموزشي مي روم. با درخواست دوستم دقايقي قبل از شروع ساعت كاري به محل مي رسم. «محمد ميرزايي» همان مدير ارشد؛ زودتر از ما آنجا بود!! درها را باز كرده و منتظر ساير هنرآموزانش بود.
خلاصه صحنه هاي بديعي ديدم. استاد با ديدن هنرجويانش كنار در كارگاه ايستاد و قبل از اينكه كسي فرصت سلام كردن پيدا كند دستش را جلو مي برد و با لبخند سلام و احوال پرسي گرمي مي كرد. جالب بود كه حال اعضاي خانواده را هم مي پرسيد و سراغي از دوستان مشتركشان مي گرفت. بچه ها هم گويي موظفند كه از حال همه خبر داشته باشند.
آنها قبل از رسيدن به استاد دست بر سينه مي گذاشتند و با ديدن او كه لبخند بر لب دارد سرحال وارد سالن كارگاه مي شدند. بدون استثنا به سراغ مش تقي درويش زاده پيرمرد خدمتگزار مي رفتند و ضمن دست دادن با او احوالش را مي پرسيدند. در آن كارگاه شلوغ كسي صدايش را بلند نمي كرد و هنگام حرف زدن آقاي ميرزايي شوخي نمي كردند. همه كمك حال هم بودند. يكي به دوستش كمك مي كرد دست روغني اش را بشويد و ديگري داشت در انجام كارهاي عقب افتاده دوستش به او كمك مي كرد و استاد ميرزايي به هر گروه كه مي رسيد طوري برخورد مي كرد كه گويي اعضاي آن گروه برايش عزيزترند در حالي كه اگر با دقت به نحوه رفتارش نگاه مي كردي حتي عدالت را در نگاهش رعايت مي كرد.
از آقاي ميرزايي جوياي چرايي برخوردش با هنرجوها مي شوم برايم مي گويد: كلاس پنجم دبستان معلمي داشتم كه زودتر از ما وارد كلاس مي شد. تخته سياه را پاك مي كرد و جلوي در كلاس مي ايستاد و به هر كداممان هنگام سلام كردن دست مي داد و جمله اي زيبا مي گفت. گاهي از نقاط ضعفمان،چنان دريچه اي بسوي قدرت باز مي كرد كه فراموش مي كرديم واقعا نقطه ضعفي داريم. مثلا من قد كوتاهي داشتم و بسيار ريزنقش بودم؛ كارهايي كه نياز به فرز بودن داشت به من محول مي كرد و مي گفت: محمد! در كلاس هيچ كس به گرد پايت نمي رسد بدو برو برگ هاي امتحاني را بياور و من در آن لحظه قدرتمندترين و مؤثرترين دانش آموز كلاس بودم. آن قدر از برخورد معلم خودم خوشحالم كه تنها راه اداي دين به او رعايت و گسترش اخلاقيات و منش انساني اش در تمام شئونات و لحظات زندگي ام است.
نقشي ملموس تر از نور و بي نياز از تعريف واژگان
قصد داشتم براي مستند و موجه كردن بيشتر اين گزارش با مسئولان فرهنگي و نمايندگان مردم درخانه ملت صحبت كنم كه با ديدن آقاي ميرزايي و داستان كارگاه انسانيتي كه براي هنرجويانش آماده كرده بود به نتيجه رسيدم نقش معلم در تربيت انسان ها و جامعه انساني ملموس تر و عيني تر از آن است كه واژگان را بيشتر به كار گيرم و ذهن شما را خسته تر كنم.

 



تهران؛ پايتختي با شبهاي تاريك

سالهاست كه نورپردازي در تهران براساس احترام به سواره انجام مي شود نه پياده؛ چنان كه در بسياري از نقاط پايتخت با فرا رسيدن شب، شهر به اجبار به خواب مي رود و شهروندان آن نيز ديگر با تاريكي انس گرفته اند.
براي گزارشي كه قصد داريم در آن از نورپردازي تهران در شب بگوييم و بدانيم، نياز بود ساعت 10شب همراه يكي از كارشناسان سازمان زيباسازي شهرداري تهران پا به خيابانهاي نيمه تاريك پايتخت بگذاريم. ساعت يازده شب به ميدان آزادي كه نخستين و مركزي ترين ميدان شهر است رسيديم. اگر نور چراغ ماشينها را از ميدان فاكتور بگيريم، با ميداني نيمه تاريك روبه رو مي شويم كه اگر چشمان ضعيفي هم نداشته باشيم به سختي مي توان رهگذراني را ديد كه ميان چمنها و پياده روهاي اين ميدان رفت و آمد مي كنند.
آزادي؛ ميداني نيمه تاريك براي تمام فصول
اگر بار ديگر گذرتان به ميدان آزادي افتاد، با دقت به نورهايي كه در اين ميدان و اطرافش آن هم در رنگهاي مختلف صورتي، زرد و سفيد ديده مي شود، دقت كنيد به راحتي متوجه مي شويد هيچ گونه هماهنگي ميان رنگهاي به كار رفته در نورپردازي اين ميدان وجود ندارد. به عنوان مثال، نور جداره پشت ميدان كه جداره تجاري است با جداره بعدي كه يك لايه زرد رنگ است هيچ هماهنگي ندارد. جلوتر كه مي آييم و به خود برج نزديك مي شويم با نور سفيدي مواجه مي شويم كه انتهاي آن به رنگ صورتي ختم مي شود، سپس بي نور مي شويم و در آخر نورافكن ها در ميدان ديده مي شوند.
در مركزي ترين نقطه ميدان، نماي برج تركيبي از نورهاي سبز و سفيد و قرمز است. وقتي اول بزرگراه جناح بايستيم و بخواهيم ميدان را ببينيم يك ضد نور هم مثل لامپ تابلو مجتمع فرهنگي- ورزشي آزادي چشمان را آزار مي دهد.
تهران در فارنهايت 20
حسن اين موقع شب تهيه گزارش اين است كه نور ماشين ها كمتر آزاردهنده است، زيرا وقتي دور ميدان پر از نور ماشين باشد، استاندارد نور ميدان آزادي را نمي توان به درستي تشخيص داد.
اما طاهري مشاور سازمان زيباسازي در عين دفاع از خدمات اين سازمان در نورپردازي اماكن مختلف تهران، نقدي هم به نظامند نبودن نورپردازي تهران مي كند. طاهري براي اثبات اين ادعاي خود خاطره اي از شهردار تهران مي گويد: «دكتر قاليباف در جلسه اي گفت وقتي با هواپيما به سمت توكيو و اوهايو مي رويم، مي توان اين دو شهر را از 60مايلي ديد، اما تهران از 20 مايلي ديده مي شود!»
هارموني؛ فاكتوري كه در نورپردازي تهران جايي ندارد
حال سوالي كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه آيا استانداردسازي نور زياد كردن نور است يا بسامان كردن نور؟ به نظر مي رسد تنها نكته اي كه با قدم گذاشتن در ميدان آزادي احساس نمي كنيم، زنده بودن اين نماد تاريخي و باشكوه است. تنها حس مي كنيم شب است و ميدان بايد تاريك باشد. در واقع بايد گفت همخواني نور اين ميدان به گونه اي نيست كه بگوييم هماهنگي مناسبي ميان نورهاي به كار رفته در آن وجود دارد.
سيدمسعود سعيدي، كارشناس مبلمان و زيباسازي شهري بر اين باور است كه تفاوت شب و روز در تغيير نور است. بنابراين لازم است هنگام شب چند لايه نور براي بافت شهر تعريف شود. سعيدي البته تاكيد مي كند نمي توان تمام تقصيرات را گردن سازمان زيباسازي انداخت. زيرا اين سازمان در اين چند سال اخير در خصوص نورپردازي تهران در شب مطالعات زيادي را انجام داده است.
نور يعني احترام به شهروند
چنين به نظر مي رسد، نورپردازي در تهران براساس احترام به سواره است نه پياده؛ چون تابلوها براساس اينكه رانندگان ديد كافي داشته باشند نورپردازي شده اند، نه بر اين اساس كه پياده رو ببيند.
ظاهرا در طراحي نورپردازي هيچ وقت به پياده ها احترام گذاشته نشده و به آنها نگفته اند اين نور حق توست كه اگر زماني اين نور نبود اعتراض كنند. در واقع اين طور مي توان گفت مردم تهران به نوعي با تاريكي انس گرفته اند. به گفته طاهري اين اشتباه در نورپردازي را مي توان در پاركهاي لويزان، سوهانك و چيتگر نيز ديد و جالب اينجاست اين اشتباه همه جا هم تكرار شده است.
مشكل كجاست؟
طاهري اما نخستين مشكل را در حوزه نورپردازي تهران در شب، آكادميك نبودن نور مي داند و مي گويد: «ما هميشه نور را يك بحث حاشيه اي بر مديريت شهري ديده ايم. اين براي كشوري كه پر از المان هاي تاريخي است يك ايراد به تمام معنا در حوزه مديريت شهري است.»
نورپردازي؛ در آن سوي آبها
بدنيست سري به كشورهاي ديگر بزنيم و ببينيم وضعيت نور در اين كشورها چگونه است. نور در ساير كشورها به عنوان يك پارامتر براي معرفي ساختمان هاي مهم آن شهر به كار مي رود. براي مثال، نور ساختمان راهنمايي و رانندگي بايد به گونه اي باشد كه با مردم حرف بزند. اما اگر تنها نيم نگاهي به ساختمان راهنمايي و رانندگي تهران خودمان داشته باشيم اين ساختمان را عاري از هرگونه نور مي بينيم. در حالي كه پليس راهنمايي و رانندگي شهر مي تواند در اين زمينه فرهنگ سازي كند. همين مساله را مي توان در ساختمان هاي مهم ديگر از جمله وزارت كشور، مسكن و حتي برج ميلاد هم مشاهده كرد.
بحث ديگر اين است كه مردم در شهرهاي ساير كشورها سهم عمده اي در نورپردازي شهر خود دارند و اين امر به عنوان يك استاندارد پذيرفته شده است. براي مثال، مردم كشور ژاپن درصدي از درآمد خود را براي نورپردازي معابر صرف مي كنند و باقي اين هزينه را شهرداري تقبل مي كند.
اين اتفاق در گوشه گوشه هاي مختلف دنيا درحالي مي افتد كه يك هيئت ژاپني در بدو ورودشان به تهران در ساعت 8 شب تصور مي كنند مردم شهر خواب هستند! و بر اين باورند ساختمان هاي بزرگ تهران خود را موظف نمي دانند جداره بيروني شان را نورپردازي كنند. انگار ما هنوز نمي دانيم، نورپردازي جداره بيروني ساختمان هم به اندازه نماي داخلي و خارجي آن مهم است.
به گفته طاهري، اگر در تهران برنامه ريزي به معناي كلاني براي نورپردازي وجود ندارد، در كشورهاي پيشرفته نورپردازي اجباري است، يعني ساختمان ها بايد نورپردازي شوند چون بخشي از شهر به حساب مي آيد!
نظام نامناسب توزيع برق
البته نبايد تمام تقصيرها را گردن سازمان زيباسازي انداخت. در اين زمينه بايد گفت نظام توزيع ما بي واسطه با نظام توليد نور مرتبط است. هر قدر نظام توليد بي هزينه يا كم هزينه انجام شود ما در نظام توزيع نور مي توانيم عادلانه تر قدم برداريم. در شرايطي كه نظام توليد نور هزينه بر است مجبوريم اين نظام را تقسيم كنيم. هر جور هم كه تقسيم كنيم قسمت هايي از اين شهر ناراضي هستند و دچار تاريكي مي شوند.
درست است روشنايي بسيار عام تر از نورپردازي است، اما زماني كه المان ميدان نماز، آزادي، برج طغرل و ساير ابنيه هاي مهم هستند اينجاست كه اداره برق بايد پشت شهرداري بايستد و حمايت كند.
سازمان زيباسازي شهرداري تهران كمتر از ده سال است در حوزه نورپردازي فعاليت خود را به طور جدي آغاز كرده است. درواقع توجه به مقوله نور از اواخر دوره شهرداري دكتر محمود احمدي نژاد شروع شد و در دوران شهرداري دكتر قاليباف جديت بيشتري روي آن صورت گرفته است. طاهري در اين باره مي گويد: «اين سازمان با وجود نظام نابسامان روشنايي، باز هم در حوزه نورپردازي قوي عمل كرده است.»
سعيدي نيز بر اين باور است سازمان زيباسازي در اين زمينه مطالعات جدي را در حوزه نورپردازي تهران شروع كرده است، او اما در عين حال معتقد است نورپردازي تهران بايد با شهرهاي ديگر كشور تفاوت چشمگير داشته باشد.
نور، مردم و امنيت تهران در شب
اين كارشناس مبلمان شهري در گفته هاي خود به اين نكته نيز اشاره مي كند كه نور در شهر بايد كاركرد زيبايي و كاربري خود را جهت ارتباط بيشتر با مخاطب حفظ كند. براي اثبات اين ادعا مي توان سري به داخل شهر زد و دو نكته اصلي را بررسي كرد.
يكي از اين موارد همان طور كه گفته شد ارتباط مخاطب با المان هاي شهري است. براي مثال اگر شب ساعت 8 بلوار كشاورز باشيم اين بلوار را بسيار تاريك مي بينيم. درحالي بلوار كشاورز سال هاست با مردم تهران ارتباطي محكم و ديرينه دارد. اگر مردم در اين بلوار قدم مي زنند به اين دليل نيست كه فقط از آن گذر كرده باشند، بلكه اين بلوار را به مثابه يك پارك مي بينند كه از فضاي آن مي خواهند لذت ببرند.
به گزارش مهر همچنين، بايد اضافه كرد يكي از پارامترهاي شاخص بودن، نور است. كافي است تصور كنيد اگر براي چند شب ميدان آزادي و ساير ميدان ها را كه مردم با آنها ارتباط دارند، خاموش و عاري از هرگونه نور ببينيم، چه اتفاقي مي افتد؟ به طور قطع، ارتباط مردم تهران با اين ميدان ها نه تنها به طور كامل قطع مي شود بلكه بافت اين ميادين تغيير هم مي كند.

 



اخبار هفته

يك سوم كودكان ايران سوء تغذيه دارند
رئيس انجمن پزشكان كودكان ايران با عنوان اين مطلب كه سوءتغذيه در كشور نسبت به سالهاي گذشته كمتر شده است، تصريح كرد: حدود يك سوم كودكان ايراني دچار سوءتغذيه هستند.
دكتر غلامرضا خاتمي با اشاره به اينكه سوءتغذيه در نقاط مختلف كشور متفاوت است، گفت: ممكن است در يك استان فقط 5 تا 6درصد كودكان دچار كمبود وزن باشند اما در برخي از استانهاي ديگر كشور اين عدد به 20درصد هم برسد.
خاتمي با تاكيد بر اينكه فقر بيشتر منجر به تشديد سوءتغذيه مي شود، تصريح كرد: شايعترين بيماريها در كودكان در حال حاضر عفونتهاي تنفسي است كه ممكن است منشاء اصلي اين بيماريها باكتريها و ويروسها باشند.
اين فوق تخصص گوارش كودكان با اعلام اينكه در گذشته اسهال از شايعترين بيماريهاي كودكان در كشور بود، افزود: در حال حاضر به دليل افزايش اطلاعات خانواده ها و همچنين بهبود وضعيت بهداشت كشور بيماري اسهال كاهش يافته است.
تشكيل پرونده الكترونيك سلامت براي 112 هزار ايراني
قائم مقام معاونت بهداشتي وزارت بهداشت گفت: پروژه پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان در حال كامل شدن است و تاكنون براي 112 هزار نفر در كشور تشكيل شده است.
محمد شريعتي اظهار داشت: پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان يكپارچه و تحت وب است و در حال حاضر به صورت پايلوت در شهرهاي 20 تا 50 هزار نفر سه استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهار محال و بختياري در حال اجراست.
وي با بيان اينكه پرونده الكترونيك سلامت در حال كامل شدن است، تصريح كرد: در حال حاضر 112 هزار نفر پزشك خود را در سيستم پرونده الكترونيك سلامت انتخاب كردند و درصد بالايي از اين تعداد ويزيت پايه شدند. پرونده الكترونيك سلامت به روستاها هم خواهد رسيد.
اولين پايگاه تعويض كتاب
شهردار منطقه 8 از راه اندازي اولين پايگاه تعويض كتاب با هدف ارتقاي فرهنگ بازيافت در يكي از بوستان هاي منطقه خبر داد.
محمد مهدي شادالويي گفت: اين پايگاه با همكاري اداره بازيافت منطقه براي اولين بار در بوستان تسليحات راه اندازي مي شود.
وي افزود: شهروندان مي توانند با مراجعه به اين پايگاه كتابهاي كهنه خود را تعويض كنند.
دلالان كارمند نما روانه زندان شدند
دلالان يكي از مناطق شهرداري تهران كه خود را كارمند شهرداري معرفي كرده بودند هنگام اخذ رشوه دستگير شدند.
سيدحميد تنها رئيس كل حراست شهرداري تهران گفت دو نفر از دلالان يكي از مناطق شهرداري تهران با مراجعه به يكي از شهروندان به منظور رفع پلمب ملك وي درخواست يك ميليارد ريال رشوه كرده بودند.
وي افزود: دلالان حتي نامه اي جعلي با دستور شهردار منطقه به رويت مالك به منظور رفع مشكلش رسانده بودند. اما آنان حين اخذ 500 ميليون ريال رشوه دستگير و روانه زندان شدند.
تنها گفت: دادگاه متهم رديف اول را به پرداخت 300 ميليون ريال جزاي نقدي در حق دولت و رد مال به مبلغ 250 ميليون ريال در حق شاكي و چهارماه حبس تعزيري محكوم كرد.
همچنين متهم رديف دوم به پرداخت جزاي نقدي و تحمل 4 ماه حبس تعزيري محكوم شد.
71 اصلاح هندسي در شمال تهران
به منظور بهسازي و ايمن سازي مسيرهاي تردد و وسايل نقليه و عابران 71 طرح اصلاح هندسي در تقاطع و معابر شمال تهران انجام شد.
مهندس پوريا محمديان معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري منطقه يك گفت: اين طرحها در سال گذشته پس از مكالمات و بررسي كارشناسانه انجام شده است.
ميدان تجريش به گل نشست
شهرداري منطقه يك تهران 12 هزار شاخه گل لاله را در ميدان تجريش به گل نشاند.
به گزارش ناحيه كوهستاني منطقه، همچنين سرشاخه هاي خشك هرس شده درختان به عنوان هيزم در مسيرهاي كوهنوردي دركه، دربند، كلكچال و دارآباد قرار گرفت.
ايستگاه هاي تندرستي برپاست
56 ايستگاه تندرستي در بوستانهاي شمال تهران همچنان برپاست
به گفته مهندس محسن جلالي فراهاني معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه يك، ورزش صبحگاهي در 140 ايستگاه ويژه بانوان و 16 ايستگاه مخصوص آقايان بدون محدوديت سني به طور مستمر در روزهاي زوج از ساعت 7 صبح برقرار است.
وي افزود: بوستانهاي قيطريه، ازگل، نگين و سوله هاي ورزشي امامزاده قاسم (ع)، كاشانك و سوهانك به طور مستمر و دائم ايستگاه هاي ورزش صبحگاهي دارند.
افتتاح 3 مركز ارتقاي سلامت
معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه 7 از افتتاح سه مركز ارتقاي سلامت ويژه معلولان در اين منطقه خبر داد.
محمود منيعي گفت: در اين مراكز خدمات مختلفي همچون مشاوره هاي گفتار درماني، بينايي سنجي، شنوايي سنجي، توانبخشي و خدمات فرهنگي و اجتماعي ارائه شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14