(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 اردیبهشت 1390- شماره 19915

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نامه سرگشاده بسيج دانشگاه هاي تهران به احمدي نژاد و لاريجاني؛
سيستم مافيايي در نظام سلامت را اصلاح كنيد
با مصوبه مجلس افزايش قيمت كالا هاي يارانه اي بيش از 20 درصد ممنوع شد
فردا در قم انجام مي شود رونمايي از كتاب «معارف انقلاب از نگاه رهبر معظم انقلاب»
خارج از دستور
به مناسبت شب شروع عمليات «الي بيت المقدس»
دولت فهرست زمين خواران بزرگ را منتشر مي كند
ضرغامي: ملي گرايي از ديدگاه شهيد مطهري بزرگ ترين مانع وحدت جهان اسلام است
ادعاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد
هاشمي، ميرزاده و سيدحسن خميني نيازي به تاييد شوراي انقلاب فرهنگي ندارند
سردار رشيد: عمليات بيت المقدس ديوار ائتلاف غرب و شرق و ارتجاع عرب را شكست
نيروي دريايي كشتي غله بر «زارسان» را از چنگ دزدان دريايي نجات داد
فرماني كه 10 ساله شد !



نامه سرگشاده بسيج دانشگاه هاي تهران به احمدي نژاد و لاريجاني؛
سيستم مافيايي در نظام سلامت را اصلاح كنيد

بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران به رؤساي قواي مجريه و مقننه نامه سرگشاده اي با عنوان عدالت در نظام سلامت نوشتند.
در اين نامه با اشاره به اينكه 10سال از پيام 8 ماده اي رهبر انقلاب به سران قوا براي عدالت خواهي مي گذرد خطاب به رئيس جمهور آمده است: در اين مدت تلاش هاي خوبي در دولت شما براي نزديك شدن به آرمان هاي اين نظام عدالت خواه و خطوط ترسيم شده در پيام برداشته شده است و شايان تقدير است. اما آنچه ما فرزندان آن پير بصير در اين نامه مي خواهيم به آن بپردازيم عدالت در نظام سلامت كشور است. در حالي كه اماممان نمي خواهند خانواده ها جز رنج مريض داري رنج ديگري داشته باشند، شاهد موارد بيشمار بدرفتاري، پايمال كردن حقوق و نقض قوانين توسط بعضي پزشك ها و بيمارستان هاي كشور بوده ايم و هستيم. بعضي از اين موارد به قدري دردآور و غيرانساني بوده اند كه رسانه هاي كشور ناچار از پرداختن به آن ها بوده اند و به عنوان داستان هاي عجيب در صفحه هاي حوادث آن ها را نشر مي دادند. نمونه اي از اين وقايع را در همين چند روز اخير شاهد بوديم. رها كردن دو بيمار در وسط بيابان به جرم استضعاف در نظام و دولت حامي مستضعفين!
در اين نامه تصريح شده است: جناب آقاي رئيس جمهور، در اين شرايط كه حضور غيرقابل انكار سيستم مافيايي در ساختار نظام سلامت، جان و مال مردم را به نفع گروهي پزشك نماي كاسب كار به باد فنا داده است، اصلاح اين ساختار از درون آن، امري ناممكن مي نمايد. مشكل فعلي نظام سلامت ما معضلي ريشه اي است كه رها كردن بيمار در بيابان، رعايت نشدن حقوق بيماران، گراني تعرفه ها، وجود زيرميزي ها، داروهاي تك نسخه اي و بازار سياه دارو و... تنها بخش كوچكي از بروزها و نمودهاي آشكار آن است؛ مشكل اصلي و ريشه اي نظام سلامت كشور ما آن است كه ذينفع هاي تشكيلات صنفي سازمان نظام پزشكي توانسته اند در جايگاه هاي حاكميتي و دولتي رخنه كنند و نظام قانون گذاري و سياست گذاري كشور را به نفع صنف خود مصادره كنند.
بسيج دانشجويي دانشگاه هاي صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، تهران، امام صادق(ع)، علم و صنعت، علامه طباطبايي، خواجه نصيرطوسي و شهيد بهشتي در اين نامه با تأكيد بر همكاري دولت و مجلس براي اصلاح ساختارها موارد ذيل از رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي مطالبه شده است:
1. منع قانوني فعاليت مديران سازمان صنفي نظام پزشكي و سهامداران بخش خصوصي در مناصب حاكميتي اعم از مجلس شوراي اسلامي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و قوه قضائيه و پزشكي قانوني.
2. منع قانوني اشتغال پزشكان در دو بخش دولتي و خصوصي به طور هم زمان.
3. گرفتن مسئوليت تعرفه گذاري از سازمان نظام پزشكي و سپردن آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
4. باز مهندسي ساختار معيوب وزارت بهداشت در جهت تقويت امر نظارت بر مراكز درماني اعم از خصوصي و دولتي.
5. ايجاد نهادهاي قدرتمند حمايت از حقوق بيمار و تصويب قوانين بازدارنده جهت حمايت از حقوق بيماران.
6. ايجاد دادگاه هاي تخصصي عادلانه، مستقل از سازمان صنفي و ذينفع نظام پزشكي.

 



با مصوبه مجلس افزايش قيمت كالا هاي يارانه اي بيش از 20 درصد ممنوع شد

وكلاي ملت مجوز افزايش بيش از 20درصدي قيمت انرژي و ساير كالاهاي يارانه اي را در سال جاري به دولت ندادند.
اهالي بهارستان در صحن علني ديروز و همزمان با بررسي پيشنهادات بندهاي الحاقي به بخش درآمدي لايحه بودجه 90 با پيشنهاد محمد دهقان موافقت كردند.
بنابراين مصوبه نمايندگان، دولت نمي تواند در سال 1390 قيمت حامل هاي انرژي و ساير كالاهاي يارانه اي را بيش از 20درصد نسبت به سال 1389 افزايش دهد.
اين پيشنهاد با 164راي موافق، 20 راي مخالف و 6 راي ممتنع از مجموع 202 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
دهقان هنگام مطرح شدن اين پيشنهاد در توضيح آن يادآور شد كه برخي قيمت ها با شيب تندي افزايش پيدا كرده كه به عنوان مثال قيمت برق كشاورزان غيرقابل تحمل است و اين موضوع بايد ارزيابي شود.
نماينده دولت نيز در حالي كه با پيشنهاد دهقان مخالف بود، گفت: اين پيشنهاد براي بازار علامت مناسبي نيست و وضعيت بازار را بد مي كند.
مفتح سخنگوي كميسيون تلفيق در خصوص اين پيشنهاد اظهار داشت: قانون هدفمند كردن يارانه ها براي يك دوره 5 ساله بود كه طي اين پنج سال قيمت ها اصلاح شود.
وي افزود: در گام اول قيمت ها افزايش پيدا كرد كه اين گام مي تواند براي مدت ها استمرار داشته باشد و نياز به افزايش مجدد قيمت ها نباشد.
سخنگوي كميسيون تلفيق يادآور شد: استدلال دولت نيز اينگونه بود كه با همين 62 هزار ميليارد مي توان قيمت ها را مجدداً افزايش نداد.
درآمد 62 هزار ميلياردي
از هدفمندي كارشناسي نيست
نماينده مردم تهران هم گفت مبلغي كه دولت در لايحه بودجه به عنوان 62 هزار ميليارد تومان پيش بيني كرده است، مبناي كارشناسي ندارد.
الياس نادران در جريان مباحث مطرح شده در مورد درآمدهاي دولت كه قرار است از محل هدفمندي يارانه ها تامين شود، در صحن علني مجلس اظهار داشت: مبلغي كه دولت در لايحه بودجه به عنوان 62 هزار ميليارد پيش بيني كرده، مبناي كارشناسي ندارد و معلوم نيست كه بايد از كجا تأمين شود.
وي با بيان اينكه نماينده دولت هم هيچ توضيحي در مورد اين مسئله نداده است، افزود: نمي دانيم كه بر چه اساسي درآمد دولت در هدفمندي يارانه ها 2 برابر شده است، در حالي كه با مبناي مصرفي سال 88 و قبل از هدفمندي يارانه ها هم دولت نمي تواند حتي 30 هزار ميليارد كسب درآمد كند.
نماينده مردم تهران با بيان اينكه بايد معلوم شود دولت با كدام مبناي محاسباتي به رقم 62 هزار ميليارد در بودجه رسيده است، خطاب به لاريجاني ادامه داد: بايد دستور دهيد كميسيون تلفيق در جلسه اي با نماينده دولت محاسبات لازم را انجام دهد تا نماينده دولت جداول و رديف ها را تنظيم كرده و به مجلس ارائه دهد.
نادران گفت: سال گذشته افزايش قيمت هاي گزافي صورت گرفته است، بر اين اساس دولت بايد به آثار تورمي محاسبات انجام شده توجه لازم را داشته باشد.
احمد توكلي هم در همين زمينه تاكيد كرد: عوارض درآمد 62 هزار ميليارد توماني حاصل از افزايش يارانه ها از نيمه سال جاري آشكار مي شود. بنابراين بايد كاري كرد كه مردم بتوانند عمل كنند.
نماينده مردم تهران در مجلس، بيان سخنانش را براي توجه بيشتر نمايندگان مجلس دانست و تأكيد كرد: هدفمندسازي كار بزرگي است، ولي جوري آغاز شد كه هشت قسمت آن نقض شد كه در پنج مورد قيمت ها بيش از حد قانوني افزايش داده شد به همين جهت صنعت و توليد لطمه ديدند.
وي يادآور شد: رئيس جمهور در ديدار با نمايندگان از آنان خواست مجدداً اجازه دهند تا قيمت ها را در سال جاري افزايش دهند. اگر درآمد 62هزار ميليارد توماني تصويب شود هم خانواده ها و هم توليد دچار مشكل مي شوند.
توكلي اظهار كرد: در سال گذشته فقط يك هشتم سهم توليد پرداخت شد و بقيه صرف پرداخت به مردم شد. با كاهش توليد افزايش واردات رقم خورد.
نماينده مردم تهران در مجلس، درآمدهاي حاصل از هدفمندسازي يارانه ها در سال جاري را 26 تا 32 هزار ميليارد تومان پيش بيني كرد و افزود: براساس قيمت هاي فعلي حامل هاي انرژي، درآمد دولت در سال جاري 26 تا 32هزار ميليارد تومان است. اگر اين عدد به 62 هزار ميليارد تومان برسد بنزين بايد ليتري 1500 تا 1600تومان برسد. از اين رو هشدار مي دهم كه مردم لطمه خواهند ديد. عوارض اين تصميم از نيمه سال جاري آشكار مي شود. پس بايد كاري كرد تا مردم بتوانند تحمل كنند.
شركت گاز از پرداخت سود سهام معوقه به دولت معاف شد
سيدعماد حسيني سخنگوي كميسيون انرژي هم در جلسه علني شنبه هنگام بررسي لايحه بودجه 90، پيشنهاد حذف بندي از اين لايحه مبني بر سود سهام معوقه شركت گاز به دولت كه مبلغ آن 2 هزار ميليارد است را مطرح كرد.
نمايندگان مجلس بعد از استماع نظرات نماينده كميسيون و دولت با اين پيشنهاد با 115 راي موافق، 43 راي مخالف و 27 راي ممتنع موافقت كردند.
بر اين اساس شركت ملي گاز از پرداخت سود سهام معوقه خود به دولت به مبلغ 2 هزار ميليارد تومان معاف شد.
عزيزي معاون نظارت راهبردي رياست جمهوري در پاسخ به اين سؤال كه اين دو هزار ميليارد تومان چيست؟ گفت: اين جزو مطالبات است و هرگاه باشد، پرداخت مي شود و نيازي به حذف آن نيست.
وي افزود: قطعاً با حذف اين بند مبلغ مذكور از بودجه عمراني كم مي شود و يك ريال از بودجه جاري كم نخواهد شد چرا كه سقف بودجه جاري بسته شده است.
نماينده دولت افزود: بر اين اساس با توجه به اينكه عدد آن در بودجه ديده شده است، وجود اين بخش لطمه اي به بودجه وارد نمي كند.
كاتوزيان عضو كميسيون انرژي نيز در اين باره در صحن پارلمان گفت: در حال حاضر بحث بودجه عمراني وجاري نيست چرا كه اصلاً چنين پولي وجود ندارد كه پرداخت شود.
وي ادامه داد: شركت ملي گاز نمي تواند امور جاري خود را اداره كند، چه برسد به اينكه بخواهد گازكشي كند.
سقف درآمدهاي دولت
در سال 90 تعيين شد
نمايندگان همچنين در جلسه علني ديروز سقف درآمدهاي دولت در سال جاري را تعيين كردند.
بر اين اساس منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و مالي و مصارف بودجه عمومي دولت از حيث هزينه ها و تملك دارايي هاي سرمايه اي و مالي بالغ بر يك ميليون و 695 هزار و 513ميليارد و 42 ميليون ريال اعلام شد كه اين مبلغ شامل يك ميليون و 544 هزار و 431ميليارد و 22ميليون ريال منابع عمومي و 151هزار و 82 ميليارد و 20ميليون ريال هم درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي است.
نمايندگان مجلس با 124 راي موافق، 8 راي مخالف و 16 راي ممتنع سقف درآمدهاي دولت در سال 90 را تصويب كردند.

 



فردا در قم انجام مي شود رونمايي از كتاب «معارف انقلاب از نگاه رهبر معظم انقلاب»

كتاب «معارف انقلاب؛ مروري بر ديدگاه هاي حضرت آيت الله العظمي سيدعلي خامنه اي پيرامون انقلاب اسلامي» روز دوشنبه 12 ارديبهشت ماه در شهر مقدس قم رونمايي مي شود.
به گزارش مهر مراسم رونمايي از كتاب «معارف انقلاب» به همت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي استان قم روز دوشنبه با سخنراني آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري نايب رئيس شوراي عالي حوزه در سالن كوثر سازمان تبليغات اسلامي قم برگزار مي شود.
اين كتاب به كوشش عليرضا مختارپور قهرودي و از سوي انتشارات انقلاب اسلامي وابسته به موسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي منتشر شده است.
آنچه كه در كتاب معارف انقلاب گردآوري شده گزيده اي از ديدگاههاي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در موضوع انقلاب اسلامي است كه در طول بيش از 20 سال گذشته در ديدارها، سخنرانيها و خطبه هاي نمازجمعه بيان شده است.
مروري بر فهرست و مطالب اين اثر ارزشمند به خوبي نشان دهنده جامعيت و همه جانبه نگري گوينده در تحليل اين انقلاب عظيم است كه با دقت كامل و تحليل دقيق به تمامي ابعاد و زواياي انقلاب از جمله تحليل دوران حاكميت طاغوت و ويژگيهاي آن دوران، رهبري امام عظيم الشان، ويژگيهاي رهبري امام، اصول و محكمات، دستاوردها و آثار و بركات، اركان، پيامهاي انقلاب، توطئه هاي رنگارنگ دشمنان در به انحراف كشيدن و نابودي انقلاب و همچنين وظيفه مردم و نسل آينده در شناخت و حفظ انقلاب اسلامي پرداخته اند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي كه خود در تمام مراحل تكوين، رشد و پيروزي انقلاب اسلامي حضور فعال مستمر و موثر داشته اند به دليل اهميت آشنايي نسلهاي مختلف، خصوصا نسل جوان با علل، عوامل، مراحل، ويژگيها و آثار انقلاب اسلامي همواره در فرصتهاي گوناگون به تبيين انقلاب اسلامي پرداخته اند.
اولين مطلب اين كتاب بيانات مقام معظم رهبري در چهل ودومين مجمع عمومي سازمان ملل در 31 شهريور سال 66 است كه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي فرمودند: من از ايران مي آيم كه زادگاه پرآوازه ترين و در عين حال ناشناخته ترين انقلابهاي دوران معاصر است. انقلابي برپايه دين خدا و در امتداد راه پيامبران و مصلحان بزرگ؛ راهي به درازاي همه تاريخ بشر. ريشه استوار و انديشه زيربنايي اين انقلاب جهان بين توحيدي اسلام است. بخش پاياني مطالب اين كتاب را گزيده اي از فرمايشات مقام معظم رهبري در سفر 10 روزه به قم، ديدار مردم قم در سالروز قيام خونين 19 دي و خطبه هاي نمازجمعه تهران در روز 15 بهمن ماه سال 89 تشكيل مي دهد.

 



خارج از دستور

حضور شيوخ شيعيان الفرات الاوسط عراق در مجلس
طبق اعلام هيئت رئيسه مجلس، جمعي از شيوخ شيعيان منطقه الفرات الاوسط عراق ميهمان جلسه علني ديروز بودند.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي صبح شنبه اسامي ميهمانان جلسه علني را قرائت كرد.
بر اين اساس، شيوخ شيعيان منطقه الفرات الاوسط و دانشجويان استان سليمانيه اقليم كردستان عراق در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
شكايت يك نماينده مجلس از مشايي
و بقايي به كميسيون اصل 90
حجت الاسلام نوروزي طي اخطاري در صحن علني از مشايي و بقايي به كميسيون اصل 90 شكايت كرد.
حجت الاسلام حسن نوروزي نماينده مردم رباط كريم در مجلس شوراي اسلامي طي اخطاري در صحن علني مجلس خطاب به ساير نمايندگان اظهار داشت: به استناد اصل 84 و 90 قانون اساسي از اين تريبون اخطار خودم را به دولت اعلام مي كنم و از قوه قضائيه و قوه مقننه به ويژه رياست مجلس مي خواهم كه به شكايت اينجانب رسيدگي شود.
وي خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مستندا به اصل 90 قانون اساسي اينجانب حسن نوروزي جانباز 50 درصد و آزاده 10 ساله شكايت خودم را از قوه مجريه به لحاظ مسائلي كه در شرايط حاضر براي نظام ايجاد كرده است اعلام مي كنم.
اين نماينده مجلس ادامه داد: در شرايط خاص هدفمند كردن يارانه ها و همچنين تصويب بودجه سال 90 در مجلس شكايتم به ويژه از آقايان اسفنديار رحيم مشايي و حميد بقايي به محضر شما تقديم مي كنم و از شما مي خواهم كه شكايت اينجانب را به كميسيون اصل نود و قوه قضائيه تحويل دهيد تا به مسائل خاص قوه مجريه بويژه دو نفري كه نامشان ذكر شد، رسيدگي شود.
نوروزي گفت: آقايان بايد بدانند كه ما نمي توانيم در شرايط حاضر مشاهده كنيم كه برخي مسائل در كشور ايجاد شود چرا كه ما شاهد شهادت تندگويان ها در زندان هاي بعثي بوديم.
وي افزود: ما در حال حاضر در حال خدمت به نظام هستيم اما جمعي در رياست جمهوري خزيده اند و مملكت را به تعطيلي كشانده اند بنابراين از همه نمايندگان درخواست مي كنم كه به درخواست بنده توجه كنند.
اين نماينده مجلس در مورد اصل و سابقه مشايي و بقايي اين سوال را مطرح كرد كه اين دو نفر چه كسي هستند و از كجا آمده اند و چقدر سابقه جبهه و آزادگي و جانبازي و ايثارگري دارند.
نوروزي خطاب به ساير نمايندگان گفت: بنده شكايت خودم را به رئيس قوه مقننه و ساير همكاران تقديم مي كنم و خواهش مي كنم كه با قيد فوريت به خواسته بنده توجه شود.

 



به مناسبت شب شروع عمليات «الي بيت المقدس»
از 10/1/61 قمري تا 10/2/61 شمسي

حسين قدياني
جمعه شب، شب ماه بود.شب ستاره ها. شب رمز و راز. شب «يازهرا»(س). شب عاشقي. شب حلاليت. شب اشك. شب نماز شب. شب وصيت نامه. شب «نگذاريد ولي فقيه تنها بماند». شب مردان پهلو شكسته. شب «جاده اهواز-خرمشهر». شب شلمچه. شب مردان بي ادعا... و امروز در بهشت زهرا، بهار شهداي قطعه 26 است. بچه هاي «الي بيت المقدس». زياد گشته ام در گلزار شهدا. گمانم «يوم الشهادت» 8 سال دفاع مقدس همين امروز باشد. چه بسيار كه سنگ قبور شهدا تاريخ شهادت آسماني ها را به اين روز نشان مي دهد: «10/2/61». دهمين روز ارديبهشت سال 61 غوغايي بود در جنوب. غوغايي كه «الي بيت المقدس» را منجر به «فتح خرمشهر» كرد تا آن حماسه سرا خوش بخواند با لحن جنوبي كه؛ «ممد!... ممد نبودي ببيني، شهر آزاد گشته، خون يارانت پر ثمر گشته».
¤¤¤
«الي بيت المقدس» از شبي مثل ديشب شروع شد و امروز، «يوم الشهادت» است. گذري بيانداز در «قطعه 26» تا از روي سنگ مزار شهدا ببيني و بخواني كه امروز در جنوب چه «مجنون بازاري» بوده است. رزمندگان كه عازم «منطقه» شده بودند، حالا بسياري شان به شهادت رسيده اند. شهيد عمليات «الي بيت المقدس». خرمشهر را خدا با دستان اين بچه ها آزاد كرد. فرزندان خميني لابد آنقدر خوب و مهربان بودند كه دست خدا از آستين همت ايشان بيرون آمد. گاهي «شن» سرباز خدا مي شود، گاهي «ابابيل» و گاه «امواج نيل» و گاه «حسن» و «رضا» و «اسماعيل». چه خوب كه نام اين عمليات، «الي بيت المقدس» است. اين «الي» يعني كه هنوز ادامه دارد كار شهدايي كه عازم شده بودند به «منطقه»... و در «منطقه» نمي بيني مگر جوشش خون شهدا را؟ اين خون شهداي جمهوري اسلامي است كه دارد مثل «لولو» در تمام «منطقه» مي درخشد. «خرمشهر» كه جاي خود دارد، «قدس» را هم به زودي خدا آزاد خواهد كرد، در آخرين مرحله عمليات «الي بيت المقدس» . پس هيهات كه «حاج احمد» مفقود الاثر باشد. «سيدحسن نصرالله» از جمله آثار «متوسليان» است كه هميشه افتخار مي كند شاگرد «برادر احمد» بوده. شاگرد «چمران» بوده. «منطقه» الان دارد درسي را پس مي دهد كه 30 سال پيش معلمش يعني «جمهوري اسلامي» برايش گفت. «بن غازي» و «مصراته» و «منامه» و «مناره مسجد ام البنين» و «يمن» و «اردن» و «كرانه باختري» و «جنوب» و «غرب» و «مغرب» هيچ فرقي با «جاده اهواز-خرمشهر» ندارند؛ محورهاي ديگر «الي بيت المقدس»اند. اين «الي» يعني «پيش به سوي قدس» و «راه قدس» از عزم كربلاييان مي گذرد. قشنگ تر از «كربلا» عزم و اراده اصحاب آخر الزماني اباعبدالله است. حاليا! عاشورا «10/1/61» بود و شب شروع الي بيت المقدس «10/2/61» . فقط يك «ماه» فاصله است؛ راهي نيست. براي ما ستاره ها «بيت رهبري»، همان «خيمه حسين» است و شعارمان اين است: «لبيك يا خامنه اي، لبيك يا حسين است». دشمن دست راست مان را قطع كند، بيعت مان را نمي تواند. دشمن دست چپ مان را قطع كند، بيعت مان را نمي تواند. آخر الگوي ما همان بچه هاي «10/1/61»اند و اسوه شهداي «10/2/61» بي شك علمدار شهيد «10/1/61». ما شايد قطيع اليمين شويم، اما از يل ام البنين آموخته ايم كه پاره كنيم امان نامه ها را و هرگز بيعت مان را نشكنيم. اينجا كه «كوفه» نيست، اينجا «كربلا»ست و براي ما كربلاييان، «حضرت عباس بن علي» خط مشي تعيين مي كند. ما مثل سقاي آب و ادب جلوتر از رهبرمان مي جنگيم، اما گوش جان مان به امر ولي امر است، تا تيرها به ما بگيرد و به رهبر نگيرد. ما فداييان خامنه اي هستيم. براي ما ملاك، رهبر است. مثل اينكه براي شهدا ملاك، خميني بود. مثل اينكه ملاك «عباس»، مولايش «حسين» بود. مثل اينكه ملاك «فاطمه»، مولايش «علي» بود. آن روز كه «مالك» به «مصر» رفت، «امر مالك» يعني «امرعلي». در مثل مناقشه باشد يا نباشد، «امر ماه» براي ما «امر خورشيد» است. خامنه اي سفير حضرت مسافر است كه به زودي «سحر» مي كند «شب» را و برمي گردد از «سفر».
¤¤¤
از جمله شهداي عمليات «الي بيت المقدس» يكي هم شهيد «مسعود رضوان» بود كه روي سربند پيشاني اش نوشته بود:«رهسپاريم با ولايت تا شهادت». «مسعود» اين «سربند سبز» را وقتي مي بست، لابد مي دانست در روزي مثل امروز «سرخ» مي شود سربندش از قطرات خون پاكش، اما چه باك؟... او رو سفيد شد وقتي كه داشت با نگاه آخرينش خنده مي كرد. اين شهيد را خوب مي شناسم. همرزم «بابااكبر» بود. همان «بابااكبر»ي كه امروز سالگرد شهادتش است و هميشه مي گفت و مي نوشت؛ «همه ما بايد فدايي ولي فقيه باشيم، مسئولان بيشتر... اما الگوي ما حتي مسئولان نيستند. الگوي ما در ولايت پذيري، علمدار با وفاي كربلاست». همان «بابا اكبري»ي كه هميشه مي گفت: «گفت با مشركين ساقي لب تشنگان/ مي كنم ياري سرور آزادگان/ فرق من شد جدا/ دست من شد دو تا/ وا اماما... وا شهيدا/ كشته گشتن به تير و تيغ و تيز و سنان/ به ز تسليم بر دشمن دين در جهان/ ساقي حيدرم/ بر حسين ياورم/وا اماما ... و اشهيدا».
¤¤¤
از «10/1/61» قمري تا «10/2/61» شمسي فقط يك «ماه» فاصله است؛ راهي نيست. «حضرت ماه» اين را بداند؛ عاشورايي تر از پدران مان ايستاده ايم، كه هنوز ادامه دارد «الي بيت المقدس».

 



دولت فهرست زمين خواران بزرگ را منتشر مي كند

معاون نظارت و هماهنگي در سياست هاي اقتصادي معاون اول رئيس جمهوري گفت: بزودي فهرستي از زمين خواران بزرگ منتشر و مشابه بدهكاران معوق بانكي با آنان برخورد مي شود.
علي آقامحمدي در گفت وگو با خبرگزاري ايرنا با اشاره به دستور رئيس قوه قضائيه براي تجهيز دادگاه مبارزه با زمين خواري گفت: اميدواريم تا پايان ماه جاري شاهد حضور شخصيت برجسته اي از قوه قضائيه باشيم كه بتواند پرونده هاي زمين خواري را در كمترين زمان رسيدگي كند و بتوانيم آدم هاي شرور را از سر راه برداريم.
معاون نظارت و هماهنگي در سياست هاي اقتصادي نهاد رياست جمهوري گفت: سال گذشته متجاوزين به بيش از 5 هزار هكتار از اراضي شناسايي و براي آنان پرونده تشكيل شد كه هركدام در مراحل مختلف رسيدگي است آقامحمدي گفت: برخي از زمين ها باز پس گيري شده است و بقيه پرونده ها نيز در دست رسيدگي است. وي افزود: كاري كه ما انجام مي دهيم در كارگروه مبارزه با زمين خواري زيرمجموعه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي است و لذا مربوط به كل ايران است و فقط مربوط به تهران نيست.
آقامحمدي گفت: تهران به عنوان الگو انتخاب شده و اين برنامه را به سراسر كشور تعميم مي دهيم و كارگروه مبارزه با زمين خواري بلافاصله در تمامي استان ها تشكيل مي شود.
معاون نظارت و هماهنگي در سياست هاي اقتصادي معاون اول رئيس جمهوري، دستاورد اساسي مبارزه با زمين خواري را پيشگيري دانست و گفت: زمين هايي كه وضعيت آنها در گذشته معلوم نبوده و افراد مختلف در اين زمين ها دخل و تصرف مي كردند، در عمل تعيين تكليف مي شوند. وي گفت: كار را به شكلي دنبال مي كنيم كه حفاظت و حراست از زمين ها و سرمايه گذاري در زمين ها به طور مناسب براي استفاده از طبيعت انجام شود.
آقامحمدي، تحويل اراضي حريم شهر تهران به شهرداري پايتخت را نمونه اي از اقدامات پيشگيرانه خواند و گفت: مقرر شده است، مناطق ديگر كشور مانند تهران عمل كنند و همه بخش ها مسئوليت دارند، اين اراضي را به عرصه هاي جنگل كاري، درخت كاري و فضاي سبز براي استفاده عموم مردم تبديل كنند.

 



ضرغامي: ملي گرايي از ديدگاه شهيد مطهري بزرگ ترين مانع وحدت جهان اسلام است

رئيس سازمان صدا و سيما، ملي گرايي را از ديدگاه شهيد مطهري بزرگ ترين مانع وحدت جهان اسلام دانست.
عزت الله ضرغامي در هفتمين همايش حكمت مطهر كه با حضور انديشمندان حوزه و دانشگاه در مركز همايش هاي بين المللي صداو سيما برگزار شد به طرح موضوع ناسيوناليسم از منظر استاد علامه شهيد مطهري پرداخت و گفت: شهيد مطهري معتقد بود كه ملت پرستي يا ناسيوناليسم پديده اي ناميمون است كه از خودخواهي انسان ها نشأت مي گيرد و اسلام سعي در زدودن آن دارد. آنچه اسلام براي انسان ها به ارمغان آورده است، در قالب ناسيوناليسم نمي گنجد، بلكه فراملي يا به تعبير وي انترناسيوناليسم است.
وي افزود: شهيد مطهري حتي «خودآگاهي ملي» را مورد نقد قرار داده و در كتاب «انسان در قرآن» مي گويد: «خودآگاهي ملي» از مقوله خودخواهي بيرون نيست. از همين خانواده است تمام عوارض خودخواهي از تعصب، حس جانبداري؛ نديدن عيب خود، عجب و خودپسندي را دارد. از اين رو مانند خودآگاهي طبقاتي به خودي خود فاقد جنبه اخلاقي است. رئيس رسانه ملي افزود: برخلاف كساني كه مدعي اند اين مليت ايراني بود كه منشأ تحول در جهان اسلام گرديد؛ شهيد مطهري معتقد است ابتدا اسلام در ايرانيان تحول فرهنگي ايجاد كرد و سپس ايرانيان به سهم خود در بناي تمدن اسلامي شركت كردند و در اين تمدن سازي از بسياري ملل ديگر سبقت گرفتند. همچنين آيت الله حائري شيرازي در اين همايش، انسان شناسي را بزرگ ترين سرمايه استاد مطهري دانست و گفت: تمام ذكر و فكر اين استاد شهيد مبارزه با التقاط بود.

 



ادعاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد
هاشمي، ميرزاده و سيدحسن خميني نيازي به تاييد شوراي انقلاب فرهنگي ندارند

هيئت مؤسس دانشگاه آزاد در اطلاعيه اي به صورت تلويحي اعلام كرد كه هاشمي رفسنجاني، سيدحسن خميني و حميد ميرزاده براي عضويت در هيئت امناي دانشگاه آزاد نيازي به تائيد شوراي عالي انقلاب فرهنگي ندارند.
هيئت مؤسس دانشگاه آزاد ديروز با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: «همان طور كه در خبر مورخ 7 ارديبهشت ماه 90 به روشني بيان شد مصوبه هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي صرفاً موضوع تأييد مجدد عضويت سه نفر از اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه بوده كه از قبل در هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي عضويت داشته و هم اكنون عضويت دارند بنابراين برداشت هاي غلط برخي رسانه ها خلاف واقع است.» براساس اين گزارش، اين اطلاعيه در پي آن صادر شد كه در رسانه هاي خبري اعلام شد هاشمي رفسنجاني، سيدحسن خميني و حميد ميرزاده كه توسط هيئت مؤسس دانشگاه آزاد به عنوان اعضاي پيشنهادي هيئت مؤسس براي عضويت در هيئت امناي اين دانشگاه مشخص شده اند، بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تائيد شوند.
در تبصره 3 ماده 10 اساسنامه جديد دانشگاه آزاد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح شده است كه اعضاي پيشنهادي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد براي عضويت در هيئت امنا بايد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي «پيشنهاد شوند.»
از اين روي به نظر مي رسد با توجه به قيد «پيشنهاد شوند» ضروري است كه اين افراد پيشنهادي بايد به تائيد شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسند. موضوعي كه هيئت مؤسس دانشگاه آزاد در اطلاعيه خود به صورت تلويحي آن را رد كرده است.
تبصره 1- مدت عضويت هيئت امنا چهار سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضا يك نفر به رياست هيئت انتخاب مي شود.
تبصره 2- در صورت استعفاي هر يك از اعضاي هيئت امنا يا فوت يا بركناري يا ناتواني و يا هر علت ديگر، جايگزين او طبق مقررات اين اساسنامه و براي باقي مانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.
تبصره 3- اعضاي مصرح در بندهاي 1 و 2 اين ماده حداكثر تا دو هفته به شوراي عالي پيشنهاد مي شوند.

 



سردار رشيد: عمليات بيت المقدس ديوار ائتلاف غرب و شرق و ارتجاع عرب را شكست

جانشين رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت دهم ارديبهشت ماه سالروز آغاز عمليات غرورانگيز بيت المقدس در سال 1361 گفت: فتح خرمشهر به عنوان يكي از نقاط عطف تاريخ جنگ هشت ساله تحميلي از خصوصيات و ويژگي هايي برخورد بود كه موجب تحولات بسيار اساسي و سرنوشت ساز شد.
سردار سرلشكر پاسدار غلامعلي رشيد با برشماري برخي ويژگي هاي عمليات بيت المقدس اظهار داشت: وسعت منطقه نبرد، مداومت 25 شبانه روز نبرد سنگين، كوتاه بودن زمينه ها و زمان احراز آمادگي يگان هاي رزمي پس از عمليات فتح المبين، حجم تلفات و خسارات وارده به دشمن كه انهدام سپاه سوم ارتش عراق را به دنبال داشت و تعداد اسراي عراقي، بكارگيري تاكتيك هاي خلاق و بومي و تدابير عملياتي بي نظير به ويژه عبور از رودخانه كارون در عرف جنگ هاي بين المللي بي سابقه است كه از جمله شاخص ها و نقاط برجسته عمليات آزادسازي خرمشهر بود.
وي تصريح كرد: فرو ريختن ديوار ائتلاف غرب وشرق كه در حمايت از نظام هاي ديكتاتوري غرب منطقه ايجاد شده بود، ظهور ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي، اثبات حقانيت ملت ايران و ارتقاي ضريب ثابت داخلي و بازدارندگي خارجي برابر چالش هاي امنيتي، از دستاوردهاي و تحولات ناشي از پيروزي عمليات بيت المقدس و 8 سال دفاع مقدس است، به گونه اي كه با گذشت حدود سه دهه هنوز هم اين حقيقت مورد اعتراف دوستان و دشمنان انقلاب قرار مي گيرد. سردار رشيد در پايان تاكيد كرد: تجربه جنگ در آستانه فتح خرمشهر ناظر به اين معناست كه مقامات و مسئولين در تصميم گيري ها و اقدام، اصول و اهداف انقلاب اسلامي و تبعيت از ولايت فقيه را بايد به عنوان شاخص و راهنما در نظر بگيرند، كاري كه رزمندگان اسلام در تبعيت اسلام و در تبعيت از ولايت فقيه (حضرت امام) انجام دادند و ملت ايران را به پيروزي رساندند و فرماندهان و خالقان صحنه نبرد عظيم بيت المقدس هرگز دچار توهم فرماندهي و قدرت نشدند و با تواضع خود را سرباز كوچك اسلام و امام مي دانستند و امام هم فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد كرد.

 



نيروي دريايي كشتي غله بر «زارسان» را از چنگ دزدان دريايي نجات داد

دريادلان نيروي دريايي ارتش طي اقدامي هوشيارانه كشتي غله بر ZARSAN را از چنگ دزدان دريايي نجات دادند.
ناوگروه نيروي دريايي ارتش با هوشياري و آتش به موقع و دقيق كشتي ZARSAN را كه در 30 مايلي جنوب ساحل شهر كراچي پاكستان مورد حمله دو فروند قايق تندروي مسلح دزدان دريايي قرار گرفت نجات داد. براساس اين گزارش، قايق هاي دزدان دريايي نيز كه با آتش سنگين دريادلان نيروي دريايي مواجه شده بودند به ناچار متواري شدند.
اين ششمين مقابله ناوگروه نيروي دريايي ارتش با پديده شوم دزدي دريايي در سال 90 است كه در تمامي اين موارد موفقيت حاصل شده است.

 



فرماني كه 10 ساله شد !

بابك اسماعيلي
روز دهم ارديبهشت سال 1380خورشيدي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، فرمان 8 ماده اي بسيار مهمي را در خصوص مبارزه همه جانبه و سازمان يافته با مفاسد مالي و اقتصادي خطاب به روساي قواي سه گانه صادر كردند. فرمان مهمي كه اگر در طول يك دهه اي كه از صدور آن مي گذرد، سه قوه و ساير نهادهاي اجرايي آن را فصل الخطاب خود قرار مي دادند، شايد امروز مي توانستيم ادعا كنيم كه مفاسد اقتصادي ريشه كن شده و يا در حال ريشه كني است.
اگرچه مقوله مبارزه با مفاسد اقتصادي در طول 10 سالي كه از صدور اين فرمان 8 ماده اي مي گذرد، ممكن است به دليل عملكرد ضعيف برخي دستگاهها و افراد، تاحدودي در زمره واژگان كليشه اي سياسي و اقتصادي قرار گرفته باشد، اما همانگونه كه رهبر فرزانه انقلاب بارها تاكيد فرموده اند، مبارزه با مفاسد اقتصادي و مفسدان، تاريخ ندارد و اين مبارزه هميشه به روز و در جريان است.
متاسفانه دلايل متعددي وجود دارد كه نشان مي دهد عليرغم تلاش مسئولان سه قوه، روند فعلي مبارزه با مفاسد اقتصادي مطلوب نيست. اما آنچه از اهميتي قابل اعتنا برخوردار است، لزوم توجه و مرور اين فرمان تاريخي در سال 1390 و سومين سال از دهه پيشرفت و عدالت است كه رهبري براي سومين سال پياپي آن را با نامي اقتصادي نامگذاري كرده اند.
ماهيت فساد، پيچيده و به تعبير امروزي پارادوكسيكال است. بايد اين نكته را بپذيريم كه در عرصه فساد اقتصادي، افرادي فعاليت مي كنند كه از يك سو فرصت طلبند و از سوي ديگر -دستكم در كار خود- داراي ضريب هوشي بالا هستند. اين مفسدان همواره تلاش خود را در مسيرهايي انحرافي به كار مي برند. حال اگر افراد و دستگاههايي كه به مبارزه با مفسدان اقتصادي مشغولند، متناسب با ضريب هوشي مفسدان عمل نكنند، حركت مبارزه با اين افراد توسط دستگاههاي مسئول كند شده و به جاي اينكه آنها از فرصت طلبان جلوتر باشند، عقب مانده و اقدامات تعقيبي و تأديبي جايگزين اقدامات پيشگيرانه مي شود و اين همان اتفاقي است كه متاسفانه در سالهاي اخير افتاده است.
بنابراين مشخص است كه عليرغم تاكيدات مكرر آقا، مسئولين هنوز در برخي عرصه ها، حتي قدم هاي اوليه را نيز درست برنداشته اند. به عنوان مثال در داستان پرغصه خصوصي سازي، عليرغم تمام توصيه هاي راهگشاي مقام معظم رهبري مبني بر اينكه «بايد بسيار مراقب بود كه اجراي سياستهاي اصل 44، زمينه ساز نفوذ قانون دان هاي قانون شكن نشود» شاهديم كه مسير خصوصي سازي توسط همان گروه مورد اشاره رهبري يعني «قانون دانان قانون شكن» به سمت اختصاصي سازي! منحرف شده است.
به عنوان نمونه، روند خصوصي سازي شركت خودروسازي سايپا، با گردش مالي بالغ بر 20 هزار ميليارد تومان بسياري از نكات مبهم را آشكار مي سازد. مديريت اين شركت براساس برنامه اي كه از دو سال پيش آغاز شد، با سياستهاي خاصي، مديران ارزشي را يك به يك از شركتهاي تحت پوشش خود با لطايف الحيل و گاه با مناقشه عزل و مديراني همسو را به جاي آنان منصوب مي كند.
پس از آن با حضور پررنگ يكي از مديران معزول شركت ايران خودرو در حوزه مالي و اقتصادي، سهام سايپا كه در دست گروههايي همچون «بهمن» و «شستا» بود، توسط شركتهاي تابعه با پول شركت سايپا تحت عنوان كاركنان سايپا خريداري مي شود. در نخستين روز تيرماه1389، بلوك 18 درصدي سهام سايپا روي تابلوي بورس مي رود و سرانجام پس از سه هفته، كنسرسيوم سايپا موفق به خريد آن مي شود، اما مجموعه تامين اجتماعي با گروه بهمن كه در قالب كنسرسيوم در رقابت بلوك سايپا حضور داشتند، قيمت سهم را بالا تشخيص داده و به دليل گرانفروشي از ادامه رقابت منصرف و معامله باطل مي شود.
چندي نمي گذرد كه در ادامه واگذاري سهام اين گروه خودروسازي، دو بلوك 1/11درصدي بهمن و 8/17درصدي شستا به فروش گذاشته شده و اين بار كنسرسيومي مشتمل از الف) شركت ايمن جوش سايپا كه 100 درصد سهام آن متعلق به شركت سرمايه گذاري سايپاست، ب) شركت سرمايه گذاري رنا كه شركت سرمايه گذاري سايپا 48 درصد سهام آن را خريداري كرده، ج) شركت بازرگاني ستاره تابان و د) شركت تجارت الكترونيك تابان كه اكثريت سهام اين دو شركت نيز تحت تملك سرمايه گذاري سايپا يا خود سايپاست، اقدام به خريداري دو بلوك فوق مي كند. با اين اقدام، با توجه به اين كه 51 درصد از سهام سايپا متعلق به شركت سرمايه گذاري سايپا و شركت هاي وابسته به آن است، عملا سايپا مالك سايپا مي شود.
بدين ترتيب مديريت عامل اين شركت خودروسازي، با استفاده از خلأ قانوني 3كرسي از 5 كرسي هيئت مديره شركت را در اختيار مي گيرد و مديريت خود را مادام العمر مي كند، به طوري كه حتي مي تواند مديرعامل پس از خود را نيز تعيين كند!!!
آنچه حائز اهميت است انگيزه هاي آشكار و پنهان اين اتفاق است. گفته مي شود مديريت اين شركت تحت هدايت عناصر خارجي و داخلي مقيم لندن نظير «هندوجاي» و «ر.و» براي تملك سهام شركت ايران خودرو نيز برنامه ريزي كرده است كه در صورت تحقق اين امر و افتادن مادام العمر مديريت صنايع بزرگ خودروسازي در دست تكنوكرات ها به نظر مي رسد افرادي همانند «ر.و» بتوانند در رويدادهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي و از جمله انتخابات پيش رو، هزاران ميليارد ريال، آن هم از محل بيت المال خصوصي سازي شده (بخوانيد اختصاصي شده) به جريانات منحرف همسوي سياسي و اقتصادي خود كمك مالي كنند.
داستان رشد بدهي هاي معوق بدهكاران كلان به نظام بانكي كشور و ناتواني دستگاههاي ذيربط در بازپس گيري بيت المال نيز بسيار تلخ است. براساس آمار منابع آگاه، بيش از 50 هزار ميليارد تومان درجيب 300 فرد حقيقي و حقوقي قرار گرفته است.
شايد باور اين آمار در وهله نخست بسيار سخت باشد، اما حقيقت دارد و تأسف برانگيزتر آنكه برخي از اين افراد علناً مي گويند حاضر نيستيم وام هايي را كه اخذ كرده ايم بازگردانيم! در حالي كه بسياري از جوانان اين مرز و بوم، براي تأمين هزينه هاي ازدواج و يا اجاره سقفي براي تشكيل زندگي مشترك با چندين ضامن و چك و سفته به سختي مي توانند وامي 3 تا 5 ميليون توماني بگيرند، عده اي تنها با يك تماس تلفني بدون آنكه حتي قراردادي تنظيم شود، وام هاي ميلياردي مي گيرند و از بازپس دادن اقساط آن طفره مي روند.
به راستي چرا بايد فردي با 1200 ميليارد بدهي به سيستم بانكي، در حاشيه اي امن قرار گرفته و از بازپرداخت بدهي هاي كلان خود طفره برود؟! و حتي در برخي بانكها و شركت هاي بزرگ، سهامدار بزرگ باشد؟! متأسفانه بايد گفت كه ريشه اين بدهي هاي معوق شده به تخصيص نامناسب پولي و بانكي و نيز عدم شايستگي برخي مديران باز مي گردد. آيا اخذ 37 ميليارد تومان وام توسط مجموعه «آ.ه» آن هم تنها با برقراري تماس تلفني مدير اين گروه با يكي از اعضاي هيأت مديره يكي از بانكهاي دولتي در خور تأمل و اقدامي قاطع از سوي عوامل اجرايي ذيربط نيست؟! آيا مسئولين نظارتي اطلاع دارند كه قرار است طي چند روز آينده 20 ميليارد تومان ديگر نيز با همين شيوه به اين شركت پرداخت شود؟!
آيا مسئولين پولي و بانكي و رؤساي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از پرداخت تسهيلات سفارشي تلفني آن هم در مقياس هاي ميلياردي به شركت هايي چون «گروه ف»، «گروه الف» و يا «شركت بازرگاني الف» كه مدير آن نيز در دادگاه انقلاب داراي پرونده است اطلاع دارند؟! چرا افراد مشكوك و وابسته به جريانات سياسي منحرف اجازه مي يابند تا علاوه بر باج گيري در فضاي اقتصادي كشور، يك شبه از يك دلال خرده پا اين مجال را پيدا كنند تا خود را دبير خودخوانده ستاد جهاد اقتصادي كشور معرفي كنند و فعاليت هاي مشكوك و ناسالم خود را با تكيه به يك مقام دولتي ادامه دهند؟!
نامه شماره 20 اميرالمؤمنين به «زياد بن ابيه» جانشين فرماندار بصره حاوي نكاتي بسيار قابل تأمل است. حضرت در اين نامه به زياد مي فرمايند: «به راستي به خدا سوگند مي خورم، اگر به من گزارش كنند كه در اموال عمومي خيانت كردي، كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده و در هزينه عيال، درمانده، خوار و سرگردان شوي.»
بازخواني فرمان 8 ماده اي رهبر بصير انقلاب عليرغم گذشت 10 سال، در سال جهاد اقتصادي حاوي نكات ارزنده اي است كه مي تواند در خشكانيدن منافذ فساد و مقابله با مفسدان بسيار مفيد باشد. رهبري در فرمان خود تأكيد كرده اند كه مطرح شدن موضوع مهمي مثل اين، قطعاً مخالفاني را به همراه خواهد داشت. ما اين مخالفت ها را در طول اين 10 سال بارها به چشم خود ديده ايم و هنوز هم اين مخالفت ها را شاهديم. آقا فرمودند «ممكن است عده اي تصور كنند اين جريان به ضرر اقتصاد كشور است. پس بايد كار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه قضائيه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپاريد.» اين نكته بسيار مهم و ظريفي است كه متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
همچنين مقام معظم رهبري فرمودند كه «ضربه عدالت بايد قاطع، ولي در عين حال دقيق و ظريف باشد و بخش هاي مختلف نظارتي در سه قوه از قبيل سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات و وزارت اطلاعات بايد با همكاري صميمانه نقاط دچار آسيب در گردش مالي و اقتصادي كشور را به درستي شناسايي كنند و محاكم قضايي و نيز مسئولان آسيب زدايي در هر مورد را ياري رسانند. در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضي ديده شود.»
يكي ديگر از نكات مهمي كه رهبري معظم در فرمان 8 ماده اي بدان اشاره كردند مسأله دانه درشت ها است. آقا فرمودند «به دست اندركاران اين مهم تأكيد كنيد كه به جاي پرداختن به ريشه ها و ام الفسادها به سراغ ضعف ها و خطاهاي كوچك نروند و نقاط اصلي را رها نكنند. هرگونه اطلاع رساني به افكار عمومي كه البته در جاي خود لازم است بايد به دور از اظهارات نسنجيده و تبليغات گونه بوده و حفظ آرامش و اطمينان افكار عمومي را در نظر داشته باشد.»
اما مسأله مهم ديگر، تبعيض و آنچه كه در فضاي رسانه اي از آن به عنوان افراد نزديك به مقامات ياد مي شود، است. در اين خصوص نيز رهبر فرزانه انقلاب در فرمان 8 ماده اي راهكار ارائه كرده اند. «هيچ كس و هيچ نهاد و دستگاهي نبايد استثنا شود. هيچ شخص يا نهاد نمي تواند با عذر انتساب به اين جانب يا ديگر مسئولان كشور خود را از حساب كشي معاف بشمارد، با فساد در هر جا و هر مسند بايد برخورد يكسان صورت گيرد. با اين امر مهم و حياتي نبايد به گونه شعاري، تبليغاتي و تظاهرگونه رفتار شود. به جاي تبليغات بايد آثار و بركات عمل مشهود گردد.»
و مسأله مهم ديگر پوشش اطلاعاتي مراكز مهم اقتصادي كشور و اطمينان از سلامت اقتصادي دستگاههاست كه رهبري در اين عرصه، وزارت اطلاعات را خطاب قرار دادند. «وزارت اطلاعات موظف است در چارچوب وظايف قانوني خود نقاط آسيب پذير در فعاليت هاي اقتصادي دولتي كلان مانند معاملات و قراردادهاي خارجي و سرمايه گذاري هاي بزرگ طرح هاي ملي و نيز مراكز مهم تصميم گيري اقتصادي و پولي كشور را پوشش اطلاعاتي دهد و به دولت و دستگاه قضايي در تحقق سلامت اقتصادي ياري رساند و به طور منظم به رئيس جمهور گزارش دهد.»
بنابراين كاملاً هويداست كه فرمان 8 ماده اي مقام معظم رهبري، در صورت توجه در همان سالهاي ابتدايي دهه 80 مي توانست تأثيرات شيريني در فضاي اقتصادي و مقابله با فساد داشته باشد. فساد را مي توان همانند يك بيماري حاد مثل سرطان يا HIV در نظر گرفت كه بي رحمانه از يك سازمان به سازمان ديگر و از يك نهاد به نهاد ديگر سرايت مي كند، به طوري كه تمام نهادهاي موجود را تحليل برده و ناكارآمد مي سازد. به همين دليل است كه فساد اقتصادي در چند قرن اخير به يكي از مشكلات مهم كشورهاي در حال توسعه تبديل شده و رواج آن به درستي به عنوان يكي از مهم ترين موانع در راه پيشرفت هاي موفقيت آميز اقتصادي برشمرده مي شود.
البته همانطور كه رهبري فرمودند، براي مقابله با فساد هيچ وقت دير نيست. واقعيت آن است كه فساد اقتصادي در كشورمان هنوز همانند بسياري از كشورها آنچنان نهادينه نشده است كه نتوان با آن مبارزه كرد. رهبر انقلاب 10 سال پيش در اين خصوص راهكارهايي عملياتي ارائه كردند. راهكارهاي مقابله با فساد در فرمان حضرت آقا كاملاً مشخص است. در اين ميان تنها حلقه مفقوده اي وجود دارد و آن جدي گرفتن مسأله فساد در سطح مديران قوا و نهادهاي اجرايي است كه هنوز اين زنگ خطر جدي گرفته نشده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14