(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 اردیبهشت 1390- شماره 19921

تبليغات تعهدآور نيست!
توان تبديل 100 درصد پيله هاي توليدي كشور به ابريشم در بايگ تربت حيدريه
ايران در كيهان
مديركل كار و امور اجتماعي استان: استان همدان دو برابر تعهد خود ايجاد اشتغال كرد
از نگاه دوربين لزوم مكاني مشخص براي استقرار كارگران
برگزاري نخستين آيين بزرگداشت شهداي گمنام در اصفهان
مديركل اوقاف و امورخيريه استان:جنجال هاي سياسي باعث ذبح موقوفات و فرهنگ در قزوين شده است
راهپيمايي بزرگ خانوادگي در شهرستان مانه و سملقان برگزار شد
نماينده ولي فقيه و امام جمعه زنجان خواستار شد اختصاص بخشي از بودجه فرهنگي به ورزش
معرفي برترين هاي جشنواره عروسكي استان اردبيل در پارس آباد مغان
تاكيد رئيس اداره حفاظت محيط زيست دزفول بر حفاظت از سمندر لرستاني
كلاله شرايط راه اندازي آموزشگاه هاي خلباني را دارد



تبليغات تعهدآور نيست!

دوستي حكايت مي كرد، در يكي از ايام تعطيلات گذشته كه از تهران به اتفاق خانواده قصد عزيمت به شهرستان بابل را داشتم، حدود ساعت 9 شب بود كه هواكش بنزين پرايد دچار مشكل شد و به همين دليل در 2كيلومتري رودهن زمين گير شدم. اين درحالي بود كه زن و فرزندم نيز در خودرو بودند. لذا با پيگيري هاي زياد موفق شدم با اطلاعات سايپايدك تماس بگيرم كه درنهايت آنان نيز شماره كشيك خود را درجاده هراز به من دادند. بعد از تماس هاي مكرر آنچه حاصل شد، اين جمله كليدي تيم كشيك بود: «چون امشب جشن تولد برادرزاده من است، وقت ندارم بيايم» و گوشي را قطع كرد. بعد از اين اظهارنظر مسئوليت آور و متعهدانه با شركت سايپا تماس گرفتم كه در پاسخ به تماس اينجانب گفتند: «چون مدل ماشين شما 78 است ما سرويس رايگان انجام نمي دهيم.» هرچه اصرار كردم كه در جاده ماندم و زن و بچه همراه من است، اهميتي ندادند كه دست آخر با تحمل كلي مشقت و صرف زمان مجبور شدم با آوردن يك مكانيك متفرقه از رودهن و پرداخت 15هزار تومان ماشين را آماده ادامه سفر كنم. هزينه كردن در دل شب براي نجات خانواده مهم نيست. اما آنچه مهم است اظهارات صرفا تبليغي در جاده هاي كشور، رسانه ها و تيزرهاي تبليغي تلويزيون است كه متأسفانه فاقد هرگونه ضمانت انساني، اخلاقي و اسلامي است و در جايي كه جان و زندگي انسان در مخاطره است مدل ماشين، جشن تولد و بسياري از بحث هاي حاشيه اي مطرح مي شود كه انتظار مي رود مسئولان به ويژه سازمان بازرسي و در ابتدا مسئولان شركت سايپا در اين موارد با رعايت حقوق مشتري مداري به بخشي از وظايف خود عمل كنند كه تعهد، مسئوليت و مشتري مداري به سخن گفتن نيست و به عمل مشخص مي شود.
علي كفايي مهر
خبرنگاركيهان در بابل

 



توان تبديل 100 درصد پيله هاي توليدي كشور به ابريشم در بايگ تربت حيدريه

گزارش از: خبرنگار روزنامه كيهان در تربت حيدريه
ايران از جمله كشورهايي است كه داراي ظرفيت بالقوه و توانمنديهاي فراوان در زمينه پرورش كرم ابريشم مي باشد، به طوري كه در قرنهاي پنجم و ششم ميلادي ابريشم ايران داراي شهرت جهاني بوده و دوره صفويه نيز شكوفايي و رونق تجارت ابريشم را شاهد بود.
اما به دليل بي توجهي سلسله قاجاريه و شيوع بيماري مهلك پبرين ميزان توليد ابريشم ايران از سه هزار تن در دوره صفويه به حدود يكصد تن در دوره قاجاريه كاهش يافت.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در جهت احياي اين صنعت تلاش هاي زيادي صورت گرفت و شركت ابريشم ايران در اين راستا موفق به توليد و عرضه كل تخم نوغان مورد نياز كشاورزان شد.
ولي نوسانات قيمت ابريشم به دلايلي همچون سياست هاي بازرگاني، كاهش صادرات فرش، ورود ابريشم خارجي و... در دو دهه اخير توليد پيله ابريشم را تحت تاثير قرار داده است تا آنجا كه نه تنها اين صنعت افزايش اشتغال نداشته بلكه بسياري از دست اندركاران پيله و ابريشم اين حرفه را رها كردند.
اهميت صنعت ابريشم و نوغانداري از آن جهت است كه مي تواند با تامين مواد اوليه برخي از صنايع نساجي، پزشكي، نظامي و دامپروري موجبات كسب درآمد ارزي قابل توجه شده و اشتغال زايي بويژه در مناطق روستايي را فراهم كند و علاوه بر آن كاشت درخت توت به عنوان تنها منبع غذايي كرم ابريشم تاثير به سزايي در بهبود محيط زيست دارد.
با بررسي ويژگي هاي اين صنعت و پي بردن به اهميت و اثرات اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي آن، لزوم توجه به توسعه صنعت ابريشم مضاعف مي شود.
در حال حاضر استانهاي گيلان، مازندران، گلستان، خراسان، اصفهان، فارس، يزد، كرمان و آذربايجان از جمله مناطق توليدكننده پيله و ابريشم در كشور مي باشد كه در خراسان تربت حيدريه به ويژه بخش بايگ با دارا بودن صدها كارگاه ابريشم كشي از موقعيت بسيار ممتازي در توليد پيله و ابريشم برخوردار است.
با بررسي مشكلات دست اندركاران اين صنعت در سال هاي گذشته به اين نتيجه مي رسيم كه از كل خواسته هاي نوغانداران فقط تثبيت قيمت عرضه تخم نوغان و طرح بيمه پرورش كرم ابريشم اجرايي شده است و ساير موارد همچون توسعه توتستانها، تبليغات و اطلاع رساني گسترده و به موقع به كشاورزان براي تهيه تخم نوغان، آموزش هاي ويژه تفريخ و پرورش كرم ابريشم، افزايش شعبات عرضه تخم نوغان، ترغيب و تشويق كشاورزان به پرورش كرم ابريشم، اعلام قبلي نرخ تضميني و خريد به موقع پيله هاي توليدي كشاورزان، تعيين نرخ تضميني براي ابريشم، تحقيق و ارائه راهكارهاي افزايش كمي و كيفي به منظور كاهش هزينه هاي توليد پيله و ابريشم، ارايه تسهيلات ويژه به منظور بازسازي، به روز نمودن و بهداشتي كردن كارگاه هاي ابريشم كشي، ارائه خدمات بيمه اي به نوغانداران و ابريشم كشان، تامين مواد اوليه كارگاه هاي ابريشم كشي، ايجاد صنايع تبديلي در منطقه، تنظيم بازار عرضه و تقاضا و جلوگيري از واردات بي رويه و قاچاق پيله يا ابريشم و ايجاد متولي خاص در سه بخش نوغانداري، ابريشم كشي و صنايع تبديلي از جمله نيازهايي بوده است كه تاكنون محقق نشده است و شايسته است براي حفظ و احياء جايگاه تاريخي ابريشم ايران و سروسامان دادن به اين صنعت جهاد گونه تلاش كرد.
در اين راستا مدير عامل تعاوني توليد ابريشم كشان بايگ در گفتگو با خبرنگار كيهان با بيان اينكه بيش از 1200 كارگاه ابريشم كشي در بخش بايگ تربت حيدريه وجود دارد گفت: در حال حاضر توان تبديل 100 درصد پيله هاي توليدي نوغانداران كشور به ابريشم در شهر بايگ وجود دارد.
وي افزود: باتوجه به اينكه قيمت ابريشم در طي سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته است اميدواريم كليه پيله هاي توليدي توسط ابريشم كشان با قيمت مناسب خريداري شود و جاي نگراني براي نوغانداران وجود ندارد.
مهندس ذبيح الله عابديان اضافه كرد: متاسفانه به علت كاهش توليد پيله در سالهاي گذشته اكثر ابريشم كشان بيكار شده اند و امسال نيز علي رغم اينكه حدود يكماه از آغاز فصل پرورش كرم ابريشم مي گذرد هنوز نرخ تضميني پيله توسط دولت اعلام نشده است و بسياري از كشاورزان و نوغانداران از افزايش قيمت پيله و ابريشم در چند ماه اخير خبر ندارند لذا بيم آن است كه در سال جاري نيز با كمبود مواد اوليه مواجه شويم.
مهندس ذبيح الله عابديان خاطر نشان كرد: از ديگر مشكلات ابريشم كشان بايگ، عدم پوشش بيمه اي آنان مي باشد و پيگيري ها متاسفانه تاكنون نتيجه اي نداشته است و اميدواريم اين مهم مورد توجه مسئولان قرار گيرد و ابريشم كشان نيز زير چتر حمايتي بيمه تامين اجتماعي قرار گيرند.
نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين رابطه به خبرنگار كيهان گفت: صنعت ابريشم جزو هنرها و حرفه هاي آبرومند است كه هميشه سهم به سزايي در اقتصاد كشور و اشتغالزايي داشته است و وزارت جهاد كشاورزي مي تواند با برنامه ريزي اصولي در راستاي توسعه نوغانداري در كشور زمينه ايجاد اشتغال مفيد و موثري فراهم نمايد تا اهداف دولت نيز در خصوص حل مشكل بيكاران سريعتر محقق شود.
حجت الاسلام محمدعلي رضايي افزود: در حال حاضر وضعيت صنعت نوغانداري، ابريشم كشي و صنايع تبديلي در ايران بسيار به هم ريخته است و احساس مي شود كه نه نوغانداري متولي دارد و نه ابريشم كشي هدفمند است.
وي افزود: جلسات زيادي با مسئولان دولتي گذاشته ايم ولي چون جنس كار را خوب نمي شناسند و حتي بعضي از كاركنان وزارت جهاد كشاورزي نمي دانند نوغان و ابريشم چيست، نتيجه اي حاصل نشده است.
نماينده مردم تربت حيدريه با اشاره به سال جهاد اقتصادي گفت: بايستي مسئولان محترم در دولت به ويژه در شركت سهامي پرورش كرم ابريشم ايران فرصت را از دست ندهند و با روحيه جهادي در راستاي توليد بيشتر پيله و ابريشم در داخل ايران و رشد و شكوفايي اقتصاد خانواده هاي مناطق نوغان خيز كشور گام بردارند.
وي بر حل مشكل بيمه ابريشم كشان نيز تاكيد كرد و خواستار توجه ويژه به اين قشر زحمت كش شد.

 



ايران در كيهان

احداث سيلو
اردبيل- خبرنگار كيهان: استاندار اردبيل در نشست كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان گفت: سيلوي روح كندي بعد از برطرف شدن مشكلات جزيي، آماده بهره برداري مي شود.
سيدحسين صابري افزود: در مناطق گندم خيز تعدادي سيلو با كمك بخش خصوصي احداث خواهد شد كه در اين زمينه بانك هاي عامل، مسئوليت تامين تسهيلات را به عهده گرفته اند.
پيشرفت در عمليات راهسازي
¤ راه اصلي اردبيل، فيروزآباد، سيرجم از 92 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است. قائم مقام شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در جريان بازديد از پروژه راه اصلي اردبيل به تهران با اعلام مطلب بالا افزود: براي بهره برداري از اين پروژه در آينده اي نزديك لازم است ضمن تلاش در جهت ارتقاي كيفيت اجرائي آن در روند عمليات راهسازي نيز تسريع شود.
قدرت الله نجفي افزود: اين پروژه داراي 118 كيلومتر طول و 9 پل و 9 تونل است.
احداث 45 باب مدرسه
¤ رئيس مجمع خيرين مدرسه ساز استان اردبيل گفت: اكنون 45 باب مدرسه با 150كلاس درس در سطح استان توسط خيرين در حال احداث است.
جواد قرآن نويس در مراسم تشكيل مجمع خيرين مدرسه ساز شهرستان نمين افزود: تاكنون خيرين مدرسه ساز تعداد 313 مدرسه با 1300 كلاس درس در استان احداث و به آموزش و پرورش تحويل داده اند.
توسعه شبكه مشاوران جوان
مهران- خبرنگار كيهان: مشاور فرماندار مهران در همايش مشاوران جوان فرمانداران استان ايلام گفت: امسال در نظر داريم با شناسايي جوانان نخبه و فعال، شبكه مشاوران جوان را توسعه دهيم. وي افزود، مشاركت جوانان در تمام صحنه هاي انقلاب نشان دهنده اعتماد به آنان است. مشاور فرماندار مهران هدف از برگزاري اين همايش را تدوين تقويم كاري در سال جاري و بررسي عملكرد مشاوران جوان استان ايلام در سال گذشته دانست.
ارتقاي مركز تربيت معلم به دانشگاه
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: مركز تربيت معلم شهيد بهشتي شهرستان گنبدكاووس از اول مهرماه سال جاري به نام دانشگاه فرهنگيان تغييرنام خواهد داد.
رئيس مركز تربيت معلم شهيد بهشتي شهرستان گنبدكاووس ضمن اعلام مطلب فوق افزود: با تغيير نام اين مركز، فقط فرهنگيان و دانشجويان مرتبط به تحصيل در اين واحد دانشگاهي به تحصيل خواهند پرداخت.
امير پورشاهرودي همچنين گفت: با پيگيري هاي انجام شده از دو سال آينده فرهنگيان مي توانند در مقطع كارشناسي ارشد در اين واحد دانشگاهي ادامه تحصيل دهند.
تصويب بودجه شهرداري
¤ بودجه 37 ميلياردريالي شهرداري آزادشهر به تصويب شوراي اسلامي اين شهر رسيد.
رئيس شوراي اسلامي آزادشهر در جمع مديران شهرستان آزادشهر ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت: براين اساس، تعداد زيادي طرح و پروژه عمراني با توجه به اولويت به تصويب و براي اجرا به شهرداري ابلاغ شده است.
قدمعلي صفري يادآور شد: بودجه شهرداري آزادشهر در سال 89 مبلغ 30 ميليارد ريال بوده كه از اين ميزان 45درصد بودجه جاري و 55 درصد نيز به فعاليت هاي عمراني اختصاص داشته است.
واگذاري مسكن مهر
كاشان- خبرنگار كيهان: معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري ويژه كاشان گفت: يك هزار و 408 واحد مسكوني مهر طي ارديبهشت ماه جاري به متقاضيان واگذار مي شود. حميدرضا تاملي با بيان اينكه مجموع واحدهاي مسكن مهر كاشان 3 هزار و 554 واحد است گفت: اين واحدها طي سه مرحله به متقاضيان واگذار مي شود.
توليد 4 هزار تن آلوئه ورا
اصفهان- خبرنگار كيهان: استان اصفهان با توليد سالانه 4 هزار تن گياه «آلوئه ورا» بزرگ ترين توليدكننده اين گياه در كشور است.رئيس مركز تحقيقات جهاد كشاورزي و منابع طبيعي استان اصفهان گفت: گياه آلوئه ورا در 30 هكتار از زمين هاي كشاورزي كشور كشت مي شود كه 17 هكتار آن در اصفهان است.
صلح و سازش در 23 درصد پرونده ها
يزد- خبرنگار كيهان: معاون قضايي رئيس كل دادگستري استان يزد گفت: در سال گذشته بيش از 23 درصد از پرونده هاي مطرح شده در شوراهاي حل اختلاف استان يزد منتهي به صلح و سازش شده است.حميد سفيد شهرستان هاي تفت، ميبد و يزد را از شهرستان هايي دانست كه بيشترين تعداد پرونده هاي صلح و سازش را به خود اختصاص داده اند و خاطرنشان كرد: سال گذشته با تلاش شوراهاي حل اختلاف 27 نفر از محكومان زندان ها از زندان آزاد شدند.
كمك 145 ميليارد ريالي
ساري- خبرنگار كيهان: مديركل كميته امداد امام خميني مازندران گفت: مازندراني ها سال گذشته 145 ميليارد ريال به كميته امداد كمك كردند.ابراهيم باغباني افزود: هر مازندراني طي سال گذشته به طور ميانگين 48 هزار ريال به نيازمندان تحت پوشش كميته امداد كمك كرده است.
احداث تالار فرهنگيان
زرين شهر- خبرنگار كيهان: با حضور مديركل نوسازي مدارس استان اصفهان عمليات احداث تالار بزرگ فرهنگيان زرين شهر آغاز شد.اين تالار در دو طبقه جهت رفاه فرهنگيان و استفاده دانش آموزان در مجموعه خانه معلم زرين شهر احداث خواهد شد. هزينه ساخت اين تالار يك ميليارد و 200 ميليون تومان از محل درآمدهاي خانه معلم اعلام شده است.تالار مزبور در زميني به مساحت 3 هزار و 200 مترمربع ساخته خواهد شد.
افزايش سرانه كتاب
بناب- خبرنگار كيهان: معاون فرماندار بناب در نشست انجمن كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان گفت: در طول 5 سال گذشته ميزان سرانه كتاب در بناب يك و نيم برابر افزايش پيدا كرده است.ناصر هاشمي با اشاره به توجه ويژه دولت به امر كتاب و كتابخواني در اين شهرستان گفت: در ابتداي شروع دولت نهم براي هر 5 نفر يك جلد كتاب وجود داشت؛ در حالي كه اكنون اين ميزان به يك جلد كتاب براي سه نفر رسيده است.

 



مديركل كار و امور اجتماعي استان: استان همدان دو برابر تعهد خود ايجاد اشتغال كرد

همدان- خبرنگار كيهان:
وزارت كار و امور اجتماعي ايجاد اشتغال دو برابر تعهد استان همدان در سال گذشته را مورد تاييد قرار داد.
مدير كل كار و امور اجتماعي استان همدان با بيان اين مطلب افزود: تعداد 58 هزار و 162 فرصت شغلي ايجاد شده طي سال گذشته در سامانه اشتغال اين اداره كل ثبت شد و با بررسي آن توسط بخش مربوط در وزارت كار و امور اجتماعي، كيفيت كار سامانه و اطلاعات ثبت شده آن مورد تأييد قرار گرفت.
مسعود اقلامي اضافه كرد: نرخ قطعي بيكاري در استان مشخص نيست چرا كه مركز آمار ايران هنوز رقم جديدي در اين رابطه اعلام نكرده است.
وي تشكيل شوراهاي سازش در كارخانجات و واحدهاي توليدي استان طي سال گذشته را گامي جهت كاهش اختلافات كارگر و كارفرما در داخل واحدها دانست و اظهار داشت: در سال 89، تعداد 259 شوراي سازش در سطح استان تشكيل شد كه در كاهش ارجاع پرونده ها به هيئت هاي بدوي حل اختلاف بسيار موثر بود.

 



از نگاه دوربين لزوم مكاني مشخص براي استقرار كارگران

با ديدن اين تصوير، خيال نكنيد اين آقايان براي راهپيمايي در اين مكان تجمع كرده اند. اين افراد كارگران ساختماني هستند كه هر روز صبح در مكان هاي مخصوصي تجمع مي كنند و دنبال كار روزانه هستند. اين افراد زحمتكش كه براي لقمه اي حلال هرساله در هنگام كاشت و برداشت شالي از هر گوشه كشور به آمل مي آيند متاسفانه به دلايلي شب ها در وضعيت بسيار بدي در كنار خيابان ها مي خوابند.
اين موضوع وقتي به يك مشكل تبديل مي شود كه در فصل هاي مسافرخيز مانند تابستان كه شهروندان و مسافران به اتفاق خانواده در پارك ها در حال استراحت هستند شاهد صحنه هاي ناخوشايندي هستند كه چهره شهر عالم پرور و فرهيخته آمل را تا حدودي كدر مي كند. در حاليكه در تمام دنيا تلاش براي جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگري با جديت دنبال مي شود متاسفانه وجود مشكلاتي همچون اسكان كارگران فصلي در شهرستان آمل به طور جدي حل نشده و با قاطعيت پيگيري نمي شود. اميد مي رود مسئولان شهرستان و استان براي حل اين معضل كه چهره ناخوشايندي از شهر را به تصوير كشيده چاره انديشي كنند.
عكس و خبر (عليرضا عزيز كمالي- خبرنگار كيهان در آمل)

 



برگزاري نخستين آيين بزرگداشت شهداي گمنام در اصفهان

اصفهان-خبرنگار كيهان:
نخستين آيين بزرگداشت شهداي گمنام و مفقود الاثر شهر اصفهان با عنوان «چه كسي بود صدا زد مادر» 15 ارديبهشت ماه جاري د رمحل گلزار شهداي گمنام گلستان شهداي اين شهر برگزار شد.
مدير كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: شهداي گمنام صاحب دو فضيلت شهادت و گمنامي هستند و لذا اين خصوصيت قدر و منزلت آنها را براي ما دو چندان مي كند.
سرتيپ سيداحمد موسوي افزود: شهداي گمنام مرام و مسلك خود را از مادرشان صديقه طاهره(س) گرفته اند لذا ما بر آن شديم تا مراسم يادواره شهداي گمنام شهر اصفهان را در ايام شهادت فاطمه زهرا(س) برگزار كنيم و با توجه به اهميت اين موضوع از برنامه هاي ما در اين مراسم، تجليل از مادران شهداي مفقود الاثر شهر اصفهان بود.
شايان ذكر است اين مراسم به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان و با همكاري سپاه صاحب الزمان(عج)، بنياد شهيد و امور ايثارگران و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان و فرهنگسراي پايداري برگزار شد.

 



مديركل اوقاف و امورخيريه استان: جنجال هاي سياسي باعث ذبح موقوفات و فرهنگ در قزوين شده است

قزوين- خبرنگار كيهان:
مديركل اوقاف و امورخيريه استان قزوين عنوان داشت: متأسفانه جنجال هاي سياسي استان قزوين باعث شده موقوفات و فرهنگ ذبح شود و بيشترين ضرر نيز متوجه قشر محروم و مستمند است.
حجت الاسلام والمسلمين مسعود انصاري با بيان اينكه يكي از بزرگ ترين متصرفان زمين هاي اوقافي شهرداري است، افزود: به دنبال بازگشت حقوق اوقاف در اين زمينه هستيم و اگر لازم باشد براي احقاق حق و بازگشت زمين هاي اوقافي از طريق دستگاه قضايي قاطعانه اقدام خواهيم كرد.
وي در ادامه با اشاره به لزوم احياي موقوفات افزود: اگر موقوفات ما احيا و به روز شود در سطح استان مي توانيم تمام كارهاي فرهنگي را كه دستگاه هاي مختلف انجام مي دهند را زيرپوشش قرار دهيم و در حوزه حمايتي نيز ديگر نياز به كميته امداد نيست.
انصاري توضيح داد: ما كاروانسرايي در بوئين زهرا داريم كه 20 هزار تومان به دانشگاه تهران اجاره داده ايم كه به عنوان يك اردوگاه علمي استفاده مي كند و سه سال است ريالي از اين درآمد وصول نشده است و با توجه به مساحت اين كاروانسرا كارشناسي كه صورت گرفته است سالانه بايد 70 ميليون تومان پرداخت شود.
مديركل اوقاف و امورخيريه استان قزوين افزود: دراين خصوص بعداز جنجال هاي سياسي كه توسط برخي در استان به پا شد كه اينجا دانشگاه و مركز علمي است ما بيان كرديم كه ما مشكلي با مركز علمي نداريم و سپس توافقي كرديم كه اجاره جديد از 22هزار تومان سالانه به 12 ميليون تومان برسد كه هنوز عملياتي نشده است.
وي يادآور شد: نمونه ديگر حدود 5 هزار هكتار باغ پسته با چاه آب است كه اجاره آن سالانه 90 هزار تومان است بايد توجه داشت اگر اوقاف درآمد نداشته باشد چگونه افراد نيازمند را زيرپوشش قرار دهيم.
انصاري اعلام كرد: 20 هزار رقبه موقوفه وجود دارد كه يك 10 هزارم اجاره واقعي را نيز نمي گيريم در صورتي كه اين موقوفات مال ما نيست كه ببخشيم اوقاف نسبت به آن وظيفه و مسئوليت شرعي دارد.
وي يادآور شد: در نمونه ديگري 6 هزار هكتار زمين را واگذار كرديم به شركت بزرگ صنعتي و پردرآمدي در قزوين متري 15 هزار تومان، در صورتي كه ميانگين 250 تا 300 هزار تومان است.
مديركل اوقاف و امورخيريه استان قزوين با اشاره به مرمت و بازسازي 100 بقعه متبركه در استان بيان داشت: ما در استان قزوين داراي 300 بقعه هستيم كه امسال يك سوم بقاع متبركه كار عمراني سنگين خود را آغاز كرده اند و در هشت بقعه متبركه نيز طرح جامع دارند كه احداث زائر سرا، كتابخانه و... در آن ديده شده است.

 



راهپيمايي بزرگ خانوادگي در شهرستان مانه و سملقان برگزار شد

مانه و سملقان-خبرنگار كيهان:
اولين راهپيمايي بزرگ خانوادگي سال 90 در شهرستان مانه و سملقان برگزار شد.
به مناسبت گراميداشت روز شورا، روز كارگر و هفته معلم راهپيمايي بزرگ خانوادگي در مانه و سملقان با حضور بيش از 9 هزار نفر از 4 راه شهرداري به سمت پارك رضوان و گود كشتي باچوخه برگزار شد.
در اين راهپيمايي شهردار آشخانه مركز شهرستان مانه و سملقان از حضور پرشور خانواده هاي شهرستان تقدير كرد و گفت: شهرداري آشخانه به عنوان خادم شهروندان در راستاي زيباسازي شهر و توجه به خواسته هاي شهروندان از هيچ تلاشي كوتاهي نكرده و نخواهد كرد.
در ادامه راهپيمايي فرماندار مانه و سملقان با اشاره به اهميت ورزش در بحث سلامت جسماني رواني و امنيت جامعه گفت: زماني كه خانواده ها به ورزش اهميت دهند قطعا امنيت اجتماعي سلامت جسماني و سلامت روحي رواني انسان بهتر خواهد شد.
رئيس شوراي شهر آشخانه نيز طي گزارشي كوتاه از عملكرد اعضاي شوراي اسلامي و شهرداري آشخانه گفت: عامل موفقيت شورا و شهرداري در عمران و آبادي زيباسازي شهر آشخانه هماهنگي همدلي و همكاري صميمانه بين شوراي اسلامي و شهرداري مي باشد.
در پايان طي قرعه كشي هاي به عمل آمده 8 دستگاه دوچرخه و يك فقره تسهيلات خريد خودرو به مبلغ 70 ميليون ريال و 10 ميليون تومان تسهيلات يك ميليون توماني از طريق بانك مسكن به برندگان اهدا گرديد.

 



نماينده ولي فقيه و امام جمعه زنجان خواستار شد اختصاص بخشي از بودجه فرهنگي به ورزش

زنجان- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه و امام جمعه زنجان گفت: ورزش يك مقوله فرهنگي مي باشد كه بايد بخش اعظمي از اعتبارات فرهنگي به آن اختصاص داده شود.
در ديدار معاون ورزش بانوان سازمان تربيت بدني با آيت الله واعظي، وي افزود: نظام جمهوري اسلامي ايران خواستار وجود افراد با نشاط و تندرستي است كه در عرصه هاي مختلف جامعه فعال باشند كه ورزش يكي از مهم ترين راهكارهاي ايجاد اين نشاط و شادابي است.
امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به اهميت مقوله ورزش در سلامت جامعه بالاخص بانوان ابراز كرد: بايد ميزان قابل توجهي از بودجه بخش فرهنگي به ورزش اختصاص يابد چرا كه يكي از كارهاي مهم فرهنگي ورزشكار بودن مردان و زنان مي باشد كه ورزشكار بودن افراد جامعه موجب كاهش فساد اجتماعي در جامعه ايران خواهد شد.
در ادامه اين نشست معاون ورزش بانوان سازمان تربيت بدني گفت: در زمان هاي مختلف نيازهايي براي جوامع مطرح مي گردد كه هم اكنون يكي از بارزترين اين نيازها ورزش بانوان مي باشد چرا كه با بهره گيري از فرهنگ ايراني و اسلامي بايد با دسيسه هاي دشمنان نظام مقابله كرد.
اكبرآبادي در ادامه با اشاره به اينكه ورزشكاران زن ايران در ميادين مختلف ورزشي حضور پررنگي دارند عنوان كرد: حضور زنان ايراني در مسابقات ورزشي با رعايت حجاب اسلامي تأثيرات فراواني را در ذهن ساير ملل ايجاد مي كند و هم اكنون نيز بايد تلاش كنيم تا زنان و دختران ايران اسلامي را به مجموعه هاي ورزشي كه متناسب با اصول اخلاقي مي باشند دعوت كنيم.
همچنين در اين نشست ايرج رحماني مديركل تربيت بدني استان زنجان با اشاره به اينكه نيمي از جامعه ايران را زنان تشكيل مي دهند و نيمي ديگر را تربيت مي كنند عنوان كرد: زنان جزء افراد تأثيرگذار در جامعه مي باشند كه بايد تلاش كنيم تا موجبات پيشرفت هرچه بيشتر آنان را فراهم سازيم.

 



معرفي برترين هاي جشنواره عروسكي استان اردبيل در پارس آباد مغان

پارس آباد مغان- خبرنگاركيهان:
يازدهمين جشنواره نمايش عروسكي مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اردبيل با معرفي برترين ها در پارس آباد مغان به كار خود پايان داد.
براساس رأي هيئت داوران در بخش كارگرداني جايزه ويژه هيئت داوران به نيلوفر صفروند و نير پيكام براي كارگرداني نمايش «تولدت مبارك» از مركز يك مشگين شهر تعلق گرفت. در بخش طراحي و ساخت صحنه، جايزه ويژه به صورت مشترك به ليلا مستعلي زاده، طراح و سازنده صحنه نمايش «من آيدا را نمي فروشم» از جعفرآباد مغان و سولماز صادق زاده طراح و سازنده نمايش «ميناي خوش شانس» از مركز پنج اردبيل تقديم كرد.
در بخش طراحي و ساخت عروسك نيز هيئت داوران ضمن تشكر از گيتي نصيري و مهديه قنبرپور به لحاظ طراحي و ساخت عروسك هاي نمايش «آرزوي بزرگ، خيلي بزرگ» از مركز خلخال، جايزه ويژه اين بخش را به فضه ميرموسوي، طراح و سازنده عروسك هاي نمايش «افسانه ديو و دختر» از مركز اصلاندوز مغان اهداء كرد.
براساس رأي داوران از ميان 10نمايش عروسكي راه يافته به مرحله اجرا در يازدهمين جشنواره استاني نمايش عروسكي، چهار نمايش، تولدت مبارك از مركز شماره يك مشگين شهر و به كارگرداني مشترك نيلوفر صفروند و نيّر پيكام «من آيدا را نمي فروشم» از مركز جعفرآباد مغان به كارگرداني ليلا مستعلي زاده «جست وجو در كتاب ها» از مركز موران گرمي به كارگرداني حبيبه كريمي و «دخترك و پرنده» از مركز پارس آباد به كارگرداني سارا وطن خواه به مرحله منطقه اي چهاردهمين جشنواره نمايش عروسكي راه پيدا كرد.

 



تاكيد رئيس اداره حفاظت محيط زيست دزفول بر حفاظت از سمندر لرستاني

دزفول- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره حفاظت محيط زيست دزفول گفت: حفاظت از گونه هاي دو زيست كمياب سمندر لرستاني براي جلوگيري از انقراض نسل آن در منطقه ضروري است.
«فرهاد قلي نژاد» در كارگاه آموزشي حفاظت از سمندر لرستاني افزود: زيستگاه سمندر لرستاني كه از گونه هاي كمياب جهان است محدود به كوهستان زاگرس در شمال شهرهاي دزفول، انديمشك و جنوب استان لرستان مي شود و تاكنون در مناطقي از خوزستان چون آبشارشوي، هفت تنار، حاجي باريكاب و منگره يافت شده است.
وي هدف از برگزاري اين كارگاه آموزشي را معرفي و شناسايي گونه در خطر انقراض سمندر لرستاني اعلام كرد و خواستار همكاري مسئولان ايستگاههاي راه آهن و پليس راه آهن در زمينه جلوگيري از نقل و انتقال اين گونه از زيستگاه اصلي و طبيعي خود به ساير نقاط شد.
قلي نژاد گفت: اين گونه كمياب جانوري با زنده گيري و انتقال از طريق راه آهن و فروش براي نگهداري در آكواريوم ها آسيب پذير شده است.
كارگاه آموزشي يكروزه حفاظت از سمندر لرستاني از سوي اداره حفاظت محيط زيست دزفول با همكاري مؤسسه خزنده شناسي پارس با حضور مسئولان ايستگاه هاي راه آهن مسير انديمشك، دورود، پليس راه آهن و محيط بانان و كارشناسان ادارات محيط زيست دزفول و انديمشك در سالن آموزش اداره كل راه آهن لرستان در انديمشك برگزار و طي آن مباحث آموزشي درخصوص حفاظت از اين گونه جانور براي جلوگيري از انقراض نسل آن مطرح شد.

 



كلاله شرايط راه اندازي آموزشگاه هاي خلباني را دارد

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
شهرستان كلاله از ويژگي لازم براي راه اندازي آموزشگاه خلباني هواپيماهاي فوق سبك برخوردار است.
رئيس آموزشگاههاي خلباني هواپيماهاي فوق سبك شركت فرودگاههاي كشور با اشاره به شرايط اقليمي و زيرساخت هاي فرودگاه كلاله و برپايي همايش پروازهاي نمايشي در فرودگاه كلاله گفت: با توجه به اهداف دولت جمهوري اسلامي ايران در راستاي توجه به مناطق محروم، همچنين بالابردن نشاط و ايجاد انگيزه بين علاقه مندان به خصوص جوانان به صنعت هوانوردي كه كم هم نيستند، در صورت توجه و مساعدت مسئولان كلاله مي توانيم بخشي از فعاليت هاي آموزشي خود را كه درتهران و مراكز استانهاي ديگر فعال هستند به اين شهرستان منتقل نماييم.
كاپيتان عبدالله مالمير افزود: با توجه به زيرساخت هاي موجود فرودگاه كلاله و شرايط فصلي و اقليمي منطقه مي توانيم در بخشهاي آموزش طراحي و ساخت هواپيماهاي راديو كنترل، آموزش و انجام پروازهاي تفريحي، پاراگلايدر، پاراموتور، بالن، هواپيماهاي بدون موتور (گلايدر)، چتربازي همچنين آموزش پرواز و خلباني با هواپيماهاي فوق سبك كه داراي همه امكانات و قابل دسترسي براي عموم هستند فعاليت داشته باشيم.
وي تأكيد كرد: مركز آموزش فنون و خدمات هواپيمايي و آموزشگاه هاي خلباني با قدمتي 74 ساله و با توجه به داشتن نيروهاي متخصص و متعهد تلاش مي كند به نحو شايسته آموزشهاي مرتبط با اين صنعت را در اختيار علاقه مندان قرار دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14