(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 اردیبهشت 1390- شماره 19921

چند توصيه مفيد به مردان
سازگاري همراه با آگاهي
زنان شيرده ريحان، ترخون، زيره و رازيانه مصرف كنند
كودكان چرا انگشت هاي خود را مي مكند ؟
ليمو ترش به لثه ها استحكام مي بخشد
دروغ هاي رايج ازدواج
سبزي ها را تازه مصرف كنيد
كرفس جوش ها و لك هاي پوستي را از بين مي برد



چند توصيه مفيد به مردان

زنان غالبا نسبت به علاقه همسرشان به خود ترديد دارند و وظيفه مردان است كه آنها را از اين امر مطمئن كنند. بسياري از مردان آن قدر منتظر مي مانند تا همسران شان از آنها در اين مورد سؤال كنند و آنگاه در پاسخ مي گويند: «البته كه دوستت دارم. نيازي به سؤال كردن نيست» حتي گاهي مردان از گفتن جمله «دوستت دارم» طفره مي روند تا مبادا بعدا دچار مشكل شوند!
ولي تنها به زبان آوردن جملات محبت آميز كافي نيست و مردان بايد علاقه خود را به همسران شان در عمل نيز ثابت كنند.
محبت زوجين بايد درسخنان، اعمال احساسات و برخوردهاي آنها مشهود باشد. آنها بايد به يكديگر احترام بگذارند، علائق هم را درك كنند و در انجام كارهاي منزل مشاركت نمايند.
زوجين بايد در فراز و نشيب زندگي در كنار هم باشند.
آقايان! اگر حقيقتا براي همسر خود اهميت قائل هستيد به توصيه هاي زير توجه داشته باشيد:
1- همسرتان را در اولويت قرار دهيد و فوتبال را در رده دوم اهميت!
2- از صميم قلب به تمجيد از همسرتان بپردازيد و كاري كنيد كه او احساس خوبي نسبت به خودش پيدا كند.
3- به همان اندازه كه به فكر خود هستيد به سعادت همسرتان نيز بينديشيد
4- از صميم قلب از اشتباهات خود ابراز تأسف كنيد.
5- وقتي مي گوييد كاري را انجام مي دهيد حتما آن كار را بكنيد.
6- وقتي مي گوييد به جايي خواهيد رفت، حتما به آنجا برويد.
7- يك اشتباه را بارها و بارها تكرار نكنيد. در غير اين صورت معلوم مي شود كه به سخنان همسرتان توجه نداريد.
8- كارهايي بكنيد كه هردو از انجام آن لذت مي بريد. اگر شما و همسرتان اوقات مفيدي را در كنار يكديگر سپري نكنيد رابطه تان لطمه مي بيند.
9- به سخنان همسرتان گوش دهيد و پس از درك آنها دست به عمل بزنيد.
10- فكر نكنيد «مرغ همسايه غاز است.» مرغ همسايه شايد با مرغ شما فرق داشته باشد ولي لزوما بهتر از آن نيست!
11- دركارهاي خانه به همسرتان كمك كنيد به خصوص اگر هردوي شما شاغل هستيد. يادتان باشد اگر شما علاقه اي به انجام كاري نداشته باشيد همسرتان نيز تمايلي به آن كار نخواهدداشت.
ازدواج نوعي شراكت است و شما و همسرتان بايد طوري مشاركت كنيد كه به يك اندازه از اوقات فراغت خود لذت ببريد.
مسئله مهم درك كردن يكديگر، احترام گذاشتن به هم و ايجاد توازن در زندگي است.
12- هرازگاهي همسرتان را غافلگير كنيد. شما مي توانيد يك شام مخصوص بپزيد، همسرتان را به رستوران ببريد و...
به طور خلاصه، توصيه هاي ما به مردان براي داشتن ازدواجي موفق تفاوتي با توصيه هاي ما به زنان دراين زمينه ندارد؛ با همسرتان طوري رفتار كنيد كه دوست داريد با شما رفتار كند.

 



سازگاري همراه با آگاهي

جوان خودشيفته كسي است كه بيش از حد تعادل و به شكلي بيمارگونه به خود توجه دارد.
اين گونه افراد، بشدت دچار اضطراب هستند و بدترين درد برايشان اين است كه كسي به آنها توجه نكند، بنابراين براي جلب توجه ديگران، دست به هر كاري مي زنند.
تحقيقات مركز خردگرايي در سيدني استراليا نشان مي دهد كه خودشيفتگي هيچ پشتوانه اي ندارد و معمولا متكي بر توهمات و خيالات فرد است. افراد خود شيفته تصور مي كنند بسيار آدم هاي مهم و بزرگي هستند و جالب اينجاست كه مي خواهند ديگران را هم وادار كنند كه اين تصورات باطل را بپذيرند.
اين تحقيق به وضوح ثابت مي كند كه جوان خود شيفته، پيوسته خودش و ديگران را گول مي زند و براي بزرگ جلوه دادن خود، دائم دروغ مي گويد و امتيازات مالي و معنوي عجيب و غريبي را به خود نسبت مي دهد و گاه در اين كار به قدي اغراق مي كند كه خودش هم دروغ هايش را باور مي كند.
در واقع رياكاري يكي از بزرگ ترين ويژگي هاي افراد خود شيفته است. اين افراد به اين حقيقت دست نيافته اند كه مهر و علاقه و عشق ديگران به انسان، حاصل صداقت و درستكاري است و چون پس از چندي، چهره واقعي آنها براي ديگران روشن مي شود و ديگر همان توجه و احترام پوشالي اوليه را هم نسبت به آنها نشان نمي دهند، دچار اضطراب، نگراني و رنج دائم مي شوند.
انسان خودشيفته دچار عقده حقارت و خودكم بيني است، لذا سعي مي كند با بزرگ جلوه دادن خود، اين كمبودها را پنهان يا انكار كند. انسان خود شيفته بشدت از ديدن و پذيرفتن واقعيت ها مي گريزد و در دنيايي خيالي كه براي خودساخته و پادشاه آن است، به سر مي برد. انسان خودشيفته به هيچ وجه شريك مناسبي براي كار و زندگي نيست و ارتباط با او كمترين اعتبارو ثباتي ندارد.
جوان خودشيفته فقط صداي خودشان را مي شنوند و افكار خودشان را قبول دارند. آنها به هيچ وجه نمي توانند انتقاد از خود را بپذيرند و پيوسته از ديگران توقع دارند كه از آنها تعريف و تحسين كنند. شورو نشاط زندگي در يك فرد خودشيفته وجود ندارد، زيرا او فقط خودش را مي بيند و از ديگراني كه عاجزانه، تحسين و توجه آنها را طلب مي كند، غافل است.
او پيوسته با اين تصور بي پايه دست به گريبان است كه همه افراد دنيا بايد به آرا و نظرات او گردن بنهند و او را قبول داشته باشند و تعصب عجيبي هم درباره عقايد خود دارد و به هيچ وجه زيربار عقايدي كه با او موافق نباشند نمي رود. فرد خودشيفته، بشدت بيمار است. اما اگر كسي جرأت كند و اين حرف را به او بزند، بلافاصله به نفهمي متهم مي شود.
اين درد بزرگي است اگر گريبان يك جوان بشود. يك فرد خودشيفته، ديگران را نيز دچار آسيب هاي رواني جدي مي كند. زندگي با چنين فردي، به خصوص براي كودكان، بسيار دشوار و آسيب رسان است. از آنجا كه انسان خودشيفته، معمولا نمي پذيرد كه بيمار است، بايد به اطرافيان او يادداد كه حتي الامكان، خود را از تأثير القائات او دور نگه دارند و قوي باشند.
بنا به توصيه روانشناسان واقعيت اين است كه انسان تا «مجبور نباشد» با يك فرد خودشيفته زندگي نمي كند و اگر به هرعلتي، چنين مشكل آزاردهنده اي براي شما پيش آمده است، سعي كنيد از بحث با او بپرهيزيد، زيرا جز خردشدن اعصاب و كلافگي، نتيجه اي نخواهد داشت. با آدم خودشيفته، جز «مدارا» چاره اي نداريد. مدارا به معني تحمل اجباري و پذيرفتن ضعف نيست.
مدارا حاصل يك روح بلند و شناخت دقيق از طبيعت انساني است. مدارا، درواقع سازگاري همراه با آگاهي با شرايطي است كه گاه برانسان تحميل مي شود. زندگي و كار با انسان هاي خودشيفته، امري ناممكن است، مگر اين كه بيماري خود را بپذيرند و دنبال درمان باشند، اما مشكل كار اينجاست كه افراد خودشيفته امري ناممكن است، مگر اين كه بيماري خود را بپذيرند و دنبال درمان باشند، اما مشكل كار اينجاست كه افراد خودشيفته به قدري توهمات پوچ خود را باور كرده اند كه از هيچ پزشكي كمك نمي گيرند. اگر توان لازم براي كنار آمدن با يك فرد خودشيفته را نداريد، جدا از مشاركت با او، درهر زمينه اي پرهيز كنيد، چون خودتان هم بشدت آسيب خواهيد ديد. بايد براي انسان خودشيفته دعا كرد كه خداوند به و آگاهي و معرفت كافي را بدهد كه خود به اين عيب بزرگ پي ببرد و دنبال درمان آن باشد.

 



زنان شيرده ريحان، ترخون، زيره و رازيانه مصرف كنند

گياهاني مانند ريحان، بادام زميني، ترخون، زيره و رازيانه معطر خاصيت ضد نفخ داشته و با ورود به شير مادر از دل درد كودك جلوگيري مي كنند.
تعدادي از گياهان با مكانيسم هاي مختلف و از طريق تحريك غدد توليد شير باعث افزايش شير مادران مي شوند.
ريحان جزء گياهان معطر و داراي خاصيت ضد نفخ براي مادر و كودكان است و رازيانه نيز همانند ريحان داراي همان خاصيت به اضافه داراي هورمون هاي گياهي است كه از طريق تحريك با غدد مترشحه شير باعث افزايش شير مادران شيرده مي شود.
سياه دانه نيز با خاصيت ضددرد، ضد سرطان، هضم كننده غذا، كاهش دهنده پرفشاري خون باعث افزايش شيرمادران مي شود و مصرف روزانه 2 گرم سياه دانه بلامانع است كه بهتر است دانه ها له تا اثر آنها بيشتر شود. تاكنون عوارض جانبي از سياه دانه مشاهده نشده و مصرف آن در دوران بارداري توصيه مي شود.
سيب زميني هم براي مادر مقوي و سالم است و مهم ترين اثر آن ضد درد، ضد ميكروب، خواب آور، خلط آور و ادرارآور براي كودك است.

 



كودكان چرا انگشت هاي خود را مي مكند ؟

مكيدن شست يا انگشت، يكي از عادات رايج دوران كودكي است. اين رفتار براي كودكان خردسال كاملا طبيعي و عادي است، ولي اگر بعد از 6 سالگي باز هم كودك مبادرت به مكيدن شست كند، نياز به درمان و رسيدگي دارد، زيرا موجب به هم ريختگي رديف دندان ها، فك و آرواره مي شود.
پژوهش ها نشان مي دهند حدود 75 درصد كودكان خردسال (تا يك سالگي) مشت يا انگشتان خود را در دهان مي گذارند و مي مكند. انجام اين كار براي اين گروه سني از كودكان آرامش بخش، سرگرم كننده و لذت بخش است. به طور معمول، كودكان زماني مبادرت به مكيدن انگشت خود مي كنند كه يا خسته اند، يا ناراحت اند و يا حوصله شان سررفته است.
علت مكيدن شست
انگشت مكيدن طبيعي ترين پاسخ كودك هنگام رويارويي با فشار رواني، اضطراب و مشكلات هيجاني- امنيتي است. روان شناسان معتقدند براي درمان اين رفتار در كودكان زير 6-5 سال نبايد عجله كرد، زيرا بسياري از اين گونه عادت ها به تدريج و با افزايش سن كودك كاهش مي يابند و به كلي از بين مي روند.
اما اگر كودك 7 ساله اي نتواند اين عادت خود را ترك كند، والدين و اطرافيان او بايد درصدد درمان او برآيند، زيرا ترك چنين عاداتي در سال هاي بعد (نوجواني) بسيار دشوارتر مي شود. در صورتي اين عادت را در زمره اختلال بررسي مي كنند كه تا سنين 16-12 ادامه داشته باشد. مطالعات نشان مي دهند كه در حدود 15 درصد كودكاني كه از 5 سالگي به بعد انگشت خود را مي مكند، دچار مشكلات عاطفي- هيجاني ناشي از ورود به مدرسه و دوره پيش دبستاني هستند. بيشتر اين كودكان شديدا به پدر و مادر و اطرافيان شان وابسته و متكي هستند.
زماني كه كودك سعي مي كند رفتار مكيدن انگشت خود را تغيير دهد، والدين و اطرافيان او بايد از اين تصميم او استقبال كنند و با حمايت ها و تشويق هاي خود او را كمك و ياري نمايند. حمايت رواني براي كودك امنيت پديد مي آورد و باعث مي شود كه كودك در ناملايمات و سختي ها از خود مقاومت بيشتري نشان دهد.
عوارض ناشي از مكيدن شست
مكيدن انگشت بعد از
6 سالگي مي تواند مشكلات جدي در زمينه دندان ها، لثه و آرواره به وجود آورد. مك زدن هاي با فشار كودك به شست يا انگشتش در طول روز و شب، موجب جلو آمدگي دندان ها و ناهنجاري هاي استخوان فك او مي شود. دندان هاي رديف بالا به سمت بيرون كشيده مي شوند و دندان هاي رديف پايين نيز به سمت داخل دهان كج مي شوند.
اما سؤال بسياري از والدين اين است كه چگونه مكيدن يك انگشت كوچك مي تواند موجب ناهنجاري شديد آرواره شود؟
علت آن است كه استخوان بندي كودك تا قبل از 8 سالگي بسيار نرم و شكل پذير است. متأسفانه زماني كه كودك به مدت طولاني انگشتش را مي مكد، در شكل ظاهري آرواره خود تغيير به وجود مي آورد. اگر كودكي نتواند عادت شست مكيدن خود را تا قبل از آن كه دندان هاي دائمي رديف جلويي او درنيامده ترك كند، ممكن است در مدت چند ماه فك و آرواره او آسيب جدي ببيند.
علاوه بر آن، مكيدن شست يا انگشت مي تواند موجب نارسايي هاي كلامي (تلفظ اشتباه حرف هاي «ف» و «و»)، اختلال در جويدن، نوك زباني صحبت كردن، اختلالات گفتاري (مثل لكنت زبان، م ن م ن كردن و...) خرخر كردن و باز ماندن دهان كودك شود. از آن جايي كه بعد از چند سال مكيدن انگشت، حالت آرواره و صورت كودك دچار به هم ريختگي مي شود، بر خود پنداره او نيز تأثيري منفي خواهد داشت.
شيوه هاي درمان
بهترين زمان براي ترك عادات و مشكلات رفتاري كودكان (و از جمله مكيدن انگشت) هنگامي است كه خانواده (والدين كودك و اعضاي خانواده) تغيير و تحولي در پيش رو نداشته باشند و در آرامش خاطر به سر برند. مثلا قصد تغيير منزل، تغيير مهد (يا مدرسه)، تولد نوزاد جديد، مسافرت، متاركه، فوت اقوام و... را نداشته باشند.
يكي از ساده ترين روش هاي رفتار درماني كه بيشتر پدر و مادر و مربيان نزديك كودك مي توانند با استفاده از آن عادت مكيدن شست در كودكشان را كاهش دهند، آن است كه ابتدا يك ماه درباره موضوع و علت قطع اين عادت با كودك صحبت كنند. سپس نموداري از پيشرفت كودك تهيه كنند و به وسيله چسباندن عكس هاي عروسكي، ستاره ها و كارت هاي آفرين بر روي آن، روند بهبودي كودك را نشان دهند. خوب است كه اين نمودار بر روي ديواري در دسترس كودك قرار گيرد و والدين از خود او براي چسباندن برچسب ها كمك بگيرند. در مرحله بعد، سعي كنند پايان هر هفته پاداش و جايزه اي براي ترك اين عادت به كودك بدهند. جايزه مي تواند رفتن به پارك، تماشاي فيلم مورد علاقه كودك، يا بازي كردن با كودك باشد. در نظر داشته باشيد ترك عادت در صورتي كه كودك با شما همكاري و همراهي نمايد، بسيار آسان تر و راحت تر است. شما مي توانيد از نظرات كودك در اين ضمن استفاده كنيد و به او اجازه دهيد كه برچسب ها، ستاره ها و يا حتي نوع جايزه اش را خودش انتخاب كند.
روش ديگري كه براي ترك مكيدن انگشت (شست) به كار مي رود آن است كه در طول روز ماده اي تلخ (البته بهداشتي) به نوك انگشت كودك مي مالند تا كودك از به دهان گذاشتن انگشتش امتناع ورزد، و در طول شب نيز دستكش يا جورابي تميز به دست هاي كودك مي كنند، تا مانع از اين كار كودك شوند.
زماني كه كودك سعي مي كند رفتار مكيدن انگشت خود را تغيير دهد، والدين و اطرافيان او بايد از اين تصميم او استقبال كنند و با حمايت ها و تشويق هاي خود، او را كمك و ياري نمايند. حمايت رواني براي كودك امنيت پديد مي آورد و باعث مي شود كه كودك در ناملايمات و سختي ها از خود مقاومت بيشتري نشان دهد. مثلا والدين مي توانند با كودك بازي كنند، براي او كتاب بخوانند، با يكديگر كاردستي بسازند و... در اين زمينه پدر و مادر مي توانند با ذوق و خلاقيت خود فرآيند ترك عادت را براي كودكشان هرچه آسان تر و راحت تر كنند. گروهي از والدين سعي مي كنند با تذكرهاي پي درپي خود اين عادت را از سر كودك بيندازند. درحالي كه براي حذف عاداتي مثل مكيدن شست بايد ابتدا علت اصلي اين رفتار را پيدا كرد و آن گاه با از بين بردن آن درصدد بهبودي كودك برآمد. در موارد بسياري، مكيدن انگشتان ناشي از نياز كودك به آرامش و امنيت است. بدين منظور پدر و مادر و مربيان كودك مي توانند با استفاده از روش هاي زير به كودك كمك نمايند تا بر اين مشكل خود غلبه كند:
- هيچ گاه سعي نكنيد براي ترك عادت كودك بر او فشار آوريد، زيرا ممكن است موجب تقويت و تشديد عادت در او شود.
- به كودك كمك كنيد تا روش هاي مقابله با تنش ها و فشارهاي رواني را ياد بگيرد، مثلا با شما صحبت كند، به ورزش بپردازد، با دوستش صحبت كند و...
- سعي كنيد دست هاي كودك را به نوعي مشغول نگه داريد. (نقاشي بكشد، كاردستي بسازد. مجسمه هاي سفالي درست كند و...)
- شنيدن داستاني شيرين، ماجرايي افسانه اي و خاطره اي از دوران كودكي، موجب تسلي و آرامش خاطر كودك هنگام خواب مي شود.
- تماس بدني (مثل نوازش كردن) موجب آرامش، امنيت و آسودگي كودك مي شود و او را از اضطراب و نگراني رها مي سازد. سعي نكنيد با مسخره كردن و شرمنده كردن كودك او را مجبور به ترك عادت كنيد، زيرا اين گونه رفتارها موجب خودكم بيني و احساس بي ارزشي در كودك مي شود.
- سعي كنيد عواملي را كه موجب آزار روحي كودك مي شود، از بين ببريد.
- زماني كه كودك انگشتش را مي مكد، با او بازي نكنيد، او را بغل نگيريد و به او توجه نكنيد. اما زماني كه انگشتش را از دهانش درآورد، به او توجه كنيد و او را نوازش كنيد.
- انگشت مكيدن رفتاري ناخودآگاه است. پدر و مادر مي توانند با اشاره اي كوچك، كودك را نسبت به اين حركت خود آگاه كنند.
- زماني كه كودك انگشتش را مي مكد، او را جلوي آيينه ببريد.
- سعي كنيد هيچ گاه دچار احساس ناكامي و شكست نشويد، زيرا اين رويه را به فرزندتان نيز منتقل خواهيد كرد.
- روش هاي آرام سازي عضلاني را با كودك تمرين كنيد: تمرين هاي يوگا (تمرين هاي تخليه هيجاني و شيوه درست نفس كشيدن)، تمرين آرام سازي، تنفس هاي عميق و تمرين هاي رهاسازي عضلات.
پيمان فتاحي سياهمزگي

 



ليمو ترش به لثه ها استحكام مي بخشد

مصرف ليمو ترش موجب متعادل نگه داشتن وزن بدن مي شود و به دليل ساخته شدن كلاژن به استحكام لثه ها كمك مي كند.
ليمو ترش يكي از خانواده مركبات و سرشار از ويتامين ث است كه مصرف آن موجب تقويت سيستم ايمني بدن مي شود.
مصرف اين ميوه براي همه افراد در حد تعادل توصيه مي شود و افرادي كه مبتلا به بيماري هاي معده از جمله رفلاكس معده هستند بايد با احتياط مصرف كنند.
از خواص ليمو ترش مي توان به متعادل نگه داشتن وزن بدن، رفع خشكي بزاق و دهان و پيشگيري از ايجاد لكه هاي پوستي ناشي از آسيب مويرگ ها در استحكام لثه ها اشاره كرد.
مصرف ليمو ترش همراه با غذا موجب افزايش جذب آهن در بدن مي شود.

 



دروغ هاي رايج ازدواج

انتظارات مردم از ازدواج گاهي آنچنان غيرواقع گرايانه است كه حتي مستحكم ترين ارتباط ها نيز دوام نمي آورد.
برخي از مردم اعتقاد دارند براي داشتن ازدواجي موفق تنها عشق كافي است ولي اين طور نيست. به پنج دروغ رايجي كه راجع به ازدواج وجود دارد توجه كنيد:
«عشق كافي است»
¤ واقعيت اين است كه سرخوشي دائمي در ازدواج يك افسانه است. عشق بدون قيد و شرط براي كودكان ضروري است و ميان زوجين به چشم نمي خورد.
اگر فرزندان خود را با اين باور بزرگ كنيم كه ازدواج حلال تمام معضلات است در آينده زوج هايي خواهيم داشت كه راجع به مشكلات حقيقي زناشويي شناختي ندارند.
خانم «الف» مي گويد: «من و همسرم يكديگر را بسيار دوست داريم ولي نمي دانم چرا خوشبخت نيستيم!»
كساني كه اعتقاد دارند عشق براي سعادت در زندگي زناشويي كافي است مهارت هاي لازم براي حل معضلات را به دست نخواهند آورد.
عشق به تنهايي مانع از بروز مشكلات و يا حل آنها نمي شود.
در واقع شما بايد ضمن شناخت ماهيت ازدواج با مهارت هاي ضروري آشنا شويد و اين حقيقت را بپذيريد كه براي حل مشكلات نياز به پشتكار داريد.
همسرم به حرفهايم گوش نمي دهد
¤ حقيقت اين است كه اكثر مردم زياد حرف مي زنند ولي به ندرت مي توانند ارتباط خوبي با ديگران برقرار كنند.
به ما گفته مي شود در بيان احساسات خود صريح باشيم ولي ما هنوز تفاوت ميان احساسات مفيد و مضر را نمي دانيم در واقع تعداد كمي از مردم طريقه درست حرف زدن و گوش دادن را مي دانند.
حقيقت اين است كه صداقت بيش از اندازه مي تواند دردسر آفرين باشد. درست است كه شيوه برقراري ارتباط در ميان مردان و زنان با يكديگر تفاوت مي كند ولي مشكل فراتر از اين مسائل است.
مشكلات ارتباطي غالبا ريشه در اختلاف ارزش ها، علائق، اهدف و آرزوها دارد. حتي زماني كه زوجين طريقه مناسب برقراري ارتباط را ياد مي گيرند از اختلافات به ظاهر غيرقابل حل شگفت زده مي شوند. بنابراين ارتباط برقرار كردن راه حل بيشتر مشكلات زناشويي نيست بلكه اولين گام محسوب مي شود.
مردم حقيقتا تغيير نمي كنند
¤ بسياري از مردم به اين باور رسيده اند كه انسان ها صددرصد تغيير نمي كنند و براي داشتن ازدواجي موفق بايد هر دو طرف رفتار خود را اصلاح نمايند. اين طرز تفكر بسيار بدبينانه و اشتباه است و موجب دلسردي انسان مي شود.
در واقع بسياري از مردم براي بهبود زندگي زناشويي خود روش هاي غيرمناسبي را به كار مي گيرند و پس از نتيجه نگرفتن، مدعي مي شوند كه انسان ها تغيير ناپذير هستند. به علاوه بيشتر ما از ايجاد تغييرات واقعي در زندگي خود مي هراسيم. فراموش نكنيد حتي اگر يكي از طرفين مخالف سرسخت تغيير باشد طرف مقابل مي تواند كارهاي مثبت زيادي انجام دهد. يادتان باشد تغيير هميشه امكان پذير است.
«پس از ازدواج، انسان از خانواده خود تأثير نمي پذيرد»
¤ شايد شما پس از ازدواج دور از خانواده اصلي خود زندگي كنيد ولي مطمئن باشيد تاثير زيادي از آنها مي گيريد.
تجربيات ما از خانواده، پس از ازدواج تأثيرات خود را نشان مي دهد. در گذشته انسان ها غالبا پس از ازدواج نزديك والدين خود مي ماندند ولي امروزه ترجيح مي دهند دور از آنها زندگي كنند. با اين حال امروزه تأثير والدين بر فرزندان متأهل آنها بيشتر از گذشته است. نكته جالب اين كه اگر آگاهانه به دنبال اين باشيد كه شيوه اي متفاوت با شيوه زندگي آنها در پيش بگيريد، تأثيرشان پررنگ تر مي شود!
همسراني كه تأثير خانواده خود را ناديده مي گيرند با مشكلات عديده اي مواجه مي شوند.
«ازدواج مدرن آسانتر از ازدواج سنتي است»
¤ در ازدواج هاي مدرن انتظار مي رود مسئوليت ها ميان زوجين تقسيم شود. دراين نوع ازدواج ها مردان بايد در كارهاي خانه سهيم باشند ولي پياده كردن اين تئوري كار بسيار دشواري است.
امروزه مردان احساس مي كنند زنان قدر زحمات آنها را نمي دانند و زنان نيز چنين احساسي دارند.
بسياري از زنان شاغل، در انجام كارهاي خانه دست تنها هستند و احساس سرخوردگي و خستگي مي كنند. آنها از ازدواج مدرن دل خوشي ندارند و تا زماني كه مردان مسئوليت خود را در اين زمينه نپذيرند اين وضعيت ادامه خواهد داشت.
اختلاف نظر در مورد نقش زن و مرد و احساس ناديده گرفته شدن باعث از هم پاشيدن بسياري از ازدواج ها مي شود.
آذر شايان

 



سبزي ها را تازه مصرف كنيد

سبزي ها را به صورت تازه مصرف كنيد چرا كه با اين كار ويتامين هاي بيشتري كسب مي كنيد.
براي كاهش مصرف چربي و نمك كه زمينه را براي ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي و افزايش فشار خون فراهم مي كند، استفاده از نمك و سس مايونز را همراه با سالاد محدود كنيد و مي توانيد با اضافه كردن سبزي هاي معطر مانند نعناع، ريحان و گشنيز طعم و عطر مطلوبي به غذا بدهيد.
براي خرد كردن سبزي ها از چاقوي تيز استفاده كنيد تا از تخريب و از بين رفتن ويتامين سبزي ها جلوگيري شود.
براي پخت سبزيها از آب به مقدار كم استفاده كرده و آب حاصل از پخت را در غذاها مصرف كنيد.
سبزيها خصوصاً آنها كه با ريشه از مزرعه به مغازه منتقل مي شوند معمولاً آلوده به تخم انگل و ميكروبها هستند و به همين دليل بايد به دقت پاكيزه و ضدعفوني شوند. همچنين در انتقال سبزي از مغازه به خانه دقت كنيد و آنها را در كنار ساير مواد غذايي قرار ندهيد چرا كه ممكن است آنها را آلوده كند.
فراموش نكنيم تغذيه خوب و استفاده مناسب از سبزيجات در دوران حاملگي و شيردهي براي مادر و كودك بسيار مفيد بوده و براي يك شيردهي موفق لازم است.

 



كرفس جوش ها و لك هاي پوستي را از بين مي برد

كرفس به دليل داشتن ويتامينB و C براي از بين بردن جوش ها و لك هاي پوستي مفيد است.
كرفس جزو سبزي هاست و منبع غني از ويتامين C و K، منيزيم و پتاسيم است.
كرفس ماده غذايي لاغركننده اي نيست و داراي تركيباتي است كه موجب افزايش متابوليسم بدن مي شود.
كرفس به دليل مواد معدني منيزيم و پتاسيم براي آرامش اعصاب و بيماري هاي روحي مفيد است. بي خوابي و كم خوابي را از بين مي برد. همچنين داراي آنتي اكسيدان هاي قوي است.
كرفس به دليل داشتن ويتامين C و B براي از بين بردن جوش ها و لكه ها مفيد است و موجب كاهش فشارخون مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14