(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 اردیبهشت 1390- شماره 19921

تاكيد وزير بازرگاني بر توليد كالاي استاندارد
پاسخ وزارت رفاه به 15 سؤال مردم درباره يارانه نقدي
اضافه كار كارمندان با كاهش ساعات اداري قطع نمي شود
رئيس سازمان امور مالياتي خبر داد يكسان سازي روش دريافت ماليات بر درآمد
جزييات بسته حمايت از صادرات
افزايش 5/3 ميليون ليتري صادرات بنزين
سقف اعتبارات توسعه راه روستايي به 800 ميليارد تومان افزايش يافت
رئيس اتاق بازرگاني ايران: سرمايه هاي مردم از سفته بازي بايد به سمت توليد هدايت شود
سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري ايران در سريلانكا



در همايش ملي استاندارد پلي به سوي بازارهاي جهاني بيان شد
تاكيد وزير بازرگاني بر توليد كالاي استاندارد

وزير بازرگاني با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر مديريت واردات گفت: يك حقيقت بزرگ آن است كه تاكنون به اندازه اي كه نياز بوده به مديريت واردات پرداخته نشده است.
مهدي غضنفري در همايش ملي استاندارد پلي به سوي بازارهاي جهاني با بيان اين كه در نگاه اجمالي، مديريت واردات اين است كه يا كالا وارد شود و يا خير، گفت: مديريت واردات و جوهره اصلي آن، استانداردگذاري و ضابطه گذاري است.
وي با اشاره به ابزارهاي مديريت از جمله تغييرات تعرفه اي اظهار كرد: تعرفه بالا موجب تشويق قاچاق و متاسفانه گاهي باعث بالا رفتن قيمت كالاي داخلي بدون افزايش كيفيت مي شود.
غضنفري تصريح كرد: اگر سهميه گذاري در واردات صورت گيرد ممكن است رانت اقتصادي ايجاد شود و در بازار مجوز فروشي رونق پيدا مي كند و بدون آثار ارزش افزوده، يك عده پولدار مي شوند.
وي با تاكيد بر اين كه توجه به كشورهاي مبدا بايد بيشتر شود، گفت: كالا بايد از مبدا مستقيما وارد شود، از سوي ديگر واردكننده بايد مسئوليت اجتماعي كار خود را بپذيرد.
وي استانداردها، ضابطه گذاري، شرايط فني و الزامات را از ابزار مهم مديريت واردات دانست و بر قرنطينه پزشكي و ديگر روش ها تاكيد كرد و افزود: با اين ابزارها بازار از كالاي غيركيفي تهي مي شود. غضنفري خاطرنشان كرد: كاركرد استاندارد، كاركرد رقابتي است، بازار ايران متعلق به كالاي كيفي است، خواه كالاي داخلي باشد يا كالاي خارجي.
او ادامه داد: براي اين كه مشتري در بازار داخلي آسيب نبيند دست سازمان استاندارد را مي بوسيم و مي خواهيم كه با سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان همكاري داشته باشند تا كالاي توليدي استاندارد باشد. موسسه استاندارد و سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان بايد در توزيع نظارت داشته باشند و با متخلفين برخورد كنند.
وزير بازرگاني مصرف كننده خارجي و صادرات را مهمترين آرمان ملي ايران دانست و گفت: غايت تمام توليدات داخلي صادرات است. نقطه كمال، اوج و قله مورد انتظار فتح همه توليدات داخلي صادرات است. اگر اين سهم را مشترك كنيم، تيغ استاندارد برنده مي شود چرا كه مي خواهيم به آرمان صادرات و ماندگاري در بيرون از مرزها برسيم.
غضنفري با اشاره به اين كه استاندارد زبان مشترك توليدكننده و مصرف كننده است، افزود: استاندارد زبان مشترك محيط داخلي و خارجي زبان مشترك كالا و خدمات است لذا وقتي از جهاني شدن مي گوييم توليد جهاني، فهم جهاني، خدمات جهاني و زبان مشترك مي خواهيم. استاندارد مي تواند زبان مشترك همه حوزه هاي فني باشد.

 



پاسخ وزارت رفاه به 15 سؤال مردم درباره يارانه نقدي

با توجه به گذشت بيش از 4 ماه از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، وزارت رفاه و تامين اجتماعي به 15 مورد از مشكلات مطرح شده مردم پاسخ داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، متن اين 15 سؤال و جواب به شرح زير است:
1- خانوارهايي، علي رغم مشاهده واريز مبلغ يارانه هر دو مرحله اول و دوم در اين سامانه، صرفا مبلغ يارانه يكي از مراحل اول يا دوم در حسابشان موجود بوده و آن را دريافت كرده اند؟
يارانه هر دو مرحله براي كليه افرادي كه تا تاريخ 15/11/1389 حسابشان را به صورت نهايي و دائم در سامانه refahiir ثبت كرده اند، واريز شده است. لذا به افرادي كه همچنان مبلغ يارانه يكي از مراحل اول يا دوم و يا هر دو مرحله را در حساب خود مشاهده نمي كنند، بايد جهت رفع مشكل به بانك مربوطه مراجعه نمايند تا بانك در صورتي كه حساب فرد مشكل دارد (اعم از مسدودي، راكد، مشترك بودن يا فراگير نبودن حساب)، مشكل حساب را برطرف كرده و همان حساب را مجددا از طريق شبكه e-bank در سامانه رفاهي ثبت نمايد و در صورت عدم رفع مشكل حساب قبلي مي تواند شماره حساب جديدي را به نام سرپرست خانوار از طريق شبكه e-bank در سامانه ثبت كند. شايان ذكر است كه در هر دو مورد فوق ضروريست خانوارها از بانك مربوطه رسيد چاپي ثبت صحيح حساب را دريافت نمايند. بديهي است تا مادامي كه مشكل حساب خانوارهاي فوق الذكر از طريق بانك مربوطه برطرف نشود، يارانه مرحله بعدي آنها نيز واريز نخواهد شد.
2- خانوارهايي، اصلاحات مربوط به بعد خانوار را در آذرماه سال 89 در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار مركز آمار اعمال نموده اند، ولي يارانه آنها همچنان به مبلغ كمتر و به تعداد نفرات قبل از اصلاح اطلاعات واريز شده است؟
مبلغ يارانه مرحله دوم افراد جامانده، دقيقا براساس اطلاعات اصلاحي دريافتي از مركز آمار در هفته پاياني اسفندماه سال 1389 به حساب سرپرست خانوارهاي مربوطه واريز شده است. لذا اگر همچنان مغايرتي در مبلغ يارانه واريزي و تعداد نفرات واقعي خانوار وجود دارد، از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري فرصت خواهيد داشت كه نسبت به اصلاح و تكميل اطلاعات خانوار خود در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار مركز آمار ايران اقدام نماييد.
3- خانوارهايي، علي رغم ثبت نام به موقع در تابستان سال 87 يا بهار سال 89 در پايگاه مركز آمار و دريافت كد رهگيري مربوطه، اطلاعات هويتي آنها در سامانه refahiir مورد شناسايي قرار نگرفته و لذا امكان ثبت شماره حساب در اين سامانه را نداشته اند؟
اينگونه خانوارها به منظور بررسي وضعيت ثبت نامشان در مركز آمار، بايد ضمن در دست داشتن مدارك هويتي و برگه كوچك كد رهگيري به فرمانداري شهرستان خود مراجعه نموده، فرم مربوطه را تكميل نمايند. فرم هاي مزبور جهت راستي آزمايي صحت ادعا توسط مركز آمار ايران مورد بررسي واقع خواهد شد و اطلاعات مربوطه در صورت تاييد توسط مركز آمار، به سازمان هدفمندسازي يارانه ها ارسال خواهد شد تا يارانه واريز نشده مراحل قبلي به حساب سرپرست خانوار واريز شود.
4- خانوارهايي، علي رغم ثبت نام مجدد در پايگاه اطلاعات مركز آمار در آذرماه سال 9138 همچنان اطلاعات هويتي آنها در سامانه refahiir شناخته نمي شود و لذا امكان ثبت شماره حساب در اين سامانه را ندارند؟
اينگونه خانوارها به منظور بررسي وضعيت ثبت نامشان در مركز آمار، بايد ضمن در دست داشتن مدارك هويتي و برگه كوچك كد رهگيري به فرمانداري شهرستان خود مراجعه نموده، فرم مربوطه را تكميل نمايند. فرم هاي مزبور جهت راستي آزمايي صحت ادعا توسط مركز آمار ايران مورد بررسي واقع خواهد شد و اطلاعات مربوطه در صورت تاييد توسط مركز آمار، به سازمان هدفمندسازي يارانه ها ارسال خواهد شد تا يارانه واريز نشده مراحل قبلي به حساب سرپرست خانوار واريز شود.
5- خانوارهايي، سرپرست آنها به يكي از دلايل ذيل، صلاحيت يا امكان دريافت يارانه نقدي خانوار را ندارد، جهت تغيير سرپرست براي دريافت يارانه چه بايد بكنند؟
- اعتياد سرپرست خانوار به مواد مخدر
- زنداني بودن سرپرست خانوار در داخل يا خارج از كشور
- محجوريت و يا سفاهت سرپرست خانوار
- متواري بودن سرپرست خانوار
1) همسر خانوار بايد ضمن در دست داشتن اسناد و مداركي كه در دستورالعمل ماده (9) آئين نامه ماده (7) قانون هدفمند كردن يارانه ها به آن اشاره شده، جهت تكميل فرم تغيير سرپرست به فرمانداري شهرستان خود مراجعه نمايد.
2) فرمانداري ها به ترتيبي كه در شيوه نامه اجرايي دستور العمل ماده (9) آئين نامه ماده (7) قانون فوق الذكر اشاره شده، مراحل فرآيند تغيير سرپرست اينگونه خانوارها را انجا مي دهند.
3) سرپرست جديد خانوار از تاريخ 02 همان ماه بايد ضمن مراجعه به سامانه refahiir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود جهت دريافت يارانه خانوار از مراحل بعدي اقدام نمايد.
بديهي است مبلغ يارانه اي كه در مراحل قبلي به حساب سرپرست اصلي خانوار واريز شده، قطعيت يافته و ديگر به حساب سرپرست جديد مسترد نخواهد شد.
6- حوزه وظايف كميسيون استاني ماده(01) در حال حاضر چيست؟
همان گونه كه در بند «الف» ماده 8 آيين نامه اجرايي ماده 01 قانون هدفمند كردن يارانه ها به صراحت ذكر گرديده، كميسيون استاني ماده 01 صرفاً به اعتراض اشخاصي كه وجوه دريافتي از آنان مسترد گرديده يا ملزم به استرداد آن مي باشند، رسيدگي مي نمايد. لذا با عنايت به اينكه تاكنون حكمي بر استرداد وجوه يارانه واريزي از سوي سازمان هدفمندسازي يارانه ها صادر نشده، آغاز وظايف كميسيون هاي استاني ماده 01 موكول به زماني است كه احكامي مبني بر استرداد وجوه صادر گردد.
7- آيا حوزه وظايف كميسيون ماده(01) تداخلي با حوزه وظايف مندرج در شيوه نامه دستورالعمل اجرايي ماده (9) آيين نامه ماده(7) قانون هدفمند كردن يارانه ها دارد؟
به موجب مفاد شيوه نامه اجرايي دستورالعمل ماده 9 آيين نامه ماده 7 قانون هدفمند كردن يارانه ها، امور مربوط به تغيير سرپرست خانوار در مواردي از قبيل اعتياد، جنون، سفاهت، متواري و يا زنداني بودن سرپرست اصلي خانوار، از طريق فرمانداري ها يا بخشداري ها و با استفاده ازIP كه مركز آمار ايران در اختيار معاونت برنامه ريزي كليه استان ها قرار داده صورت مي گيرد و لذا وظايف مشروح در شيوه نامه فوق الذكر كاملا متمايز از وظايف كميسيون استاني ماده 01 مي باشد.
8- زناني كه عليرغم اينكه طلاق گرفته اند و حكم رسمي دادگاه صادر شده است، همچنان در خانوار همسرشان ثبت شده اند و يارانه آنها به حساب زوج واريز شده است؟
1) استانداري ها از طريقIP مركز آمار در اختيار آنها قرار داده، مي توانند وارد سامانه مركز آمار شده و مشكل اين خانوارها را رفع نمايند.
2) زوجه از تاريخ 02 همان ماه مي تواند ضمن مراجعه به سامانه refahiir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود اقدام نمايد.
3) پس از انجام فرايند فوق، سازمان هدفمندسازي يارانه ها، يارانه اي را كه پس از تاريخ ثبت رسمي طلاق، اشتباهاً به حساب زوج واريز شده، در مرحله بعد، از آن خانوار كسر و به حساب زوجه واريز خواهد كرد.
9-سرپرست فوت شده و هنوز در سامانه هاي مركز آمار و وزارت رفاه لحاظ نشده است؟
1) لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مركز آمار اقدام نماييد.
2) سپس از تاريخ 02 همان ماه، مادر يا عضوي ديگر از خانوار بايد به يكي از شعب بانكي كه حساب يارانه سرپرست قبلي در آن بوده مراجعه و حساب جديدي را به اين منظور افتتاح و در سامانه refahiir ثبت نمايد.
3) بديهي است يارانه خانوار در مراحل بعدي پس از اعلام حساب سرپرست جديد در اين سامانه، به حساب وي واريز خواهد شد.
4) كليه بانك هاي عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ يارانه اينگونه خانوارها در حساب متوفي، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جديد در سامانه refahiir، مبلغ مزبور را از حساب متوفي به حساب سرپرست جديد منتقل كنند.
01- زناني كه از همسر خود جدا شده اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما يارانه فرزندان به حساب پدر واريز شده است؟
در اينگونه موارد بايد توجه داشت كه يارانه فرزندان به حساب هر يك از زوجين كه كفالت (تأمين مخارج زندگي) فرزندان را بر عهده دارد واريز خواهد شد. لذا صرف داشتن حكم حضانت فرزندان نمي تواند مبناي دريافت يارانه فرزندان توسط مادر باشد. حال اگر مادر حكم كفالت بچه ها را داشته باشد، مي تواند با در دست داشتن مستندات به استانداري مراجعه ونسبت به تغيير سرپرستي بچه ها در سامانه مركز آمار اقدام نمايد. در اين صورت يارانه مرحله اي كه اشتباهاً به حساب پدر واريز شده، در مراحل بعد از حساب وي كسر و به حساب مادر واريز خواهد شد.
11- آيا افرادي كه در شرف طلاق هستند و جدا از هم زندگي مي كنند، مي توانند به صورت جداگانه يارانه خود را دريافت نمايند؟
در صورتي كه افراد مزبور در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار به صورت يكجا و در قالب يك خانوار ثبت نام نموده باشند، همچنان به عنوان يك خانوار محسوب شده و يارانه كل اعضاي خانوار به حساب سرپرست واريز خواهد شد. به عبارت ديگر مبناي تفكيك يارانه زوجه از حساب زوج، صرفاً ثبت رسمي طلاق خواهد بود.
21- خانوارهايي كه عليرغم ثبت نام به موقع در سال 78 يا بهار 98، به دلايلي موفق به ثبت حساب خود در سامانه نشده اند؟
مبناي اينكه خانواري به عنوان متقاضي دريافت يارانه تلقي شود به ترتيب زير است؛
1) در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار ثبت نام كرده باشد.
2) شماره حساب خود را در سامانه refahiir به صورت نهايي ثبت و رسيد چاپي دريافت كند. بديهي است هر خانوار از زماني مشمول دريافت يارانه نقدي خواهد شد كه حساب سرپرست آن خانوار در اين سامانه ثبت شده است و لذا يارانه مراحل قبلي به وي تعلق نخواهد گرفت.
31- افرادي كه حساب اعلام شده آنها به سامانه refahiir مسدود يا راكد بوده و لذا امكان برداشت يارانه واريزي را ندارند.
اين افراد بايد ضمن مراجعه به بانك مربوطه و از طريق شبكهe-bank مشكل حساب را برطرف كنند و در صورت عدم رفع مشكل، نسبت به ثبت حساب ديگري در سامانه از همان طريق e-bank اقدام نمايند.
41- افرادي كه به هر دليل مي خواهند حساب تأييد شده خود را در سايت refahiir تغيير دهند چه كنند؟
اين افراد بايد ضمن مراجعه به بانك مربوطه، از بانك بخواهند كه با استفاده از شبكه e-bank نسبت به رد حسابشان در سامانه refahiir اقدام نمايند. سپس باز هم از همان شبكه e-bank يا در همان بانك اولي يا در بانكي ديگر، يكي ديگر از حساب هاي خود را در سامانه refahiir ثبت كرده، رسيد دريافت نمايند.
51- افرادي كه حساب يارانه آنها اشتباهاً به نام افراد ديگري در سامانهrefahiir ثبت شده و لذا يارانه آنها به همان حساب اشتباه واريز شده است، چه كنند؟
اين افراد بايد ضمن در دست داشتن مدارك شناسايي معتبر و نيز شماره حسابي كه جهت دريافت يارانه به سامانه refahiir معرفي كرده بودند، به بانك متبوع خود مراجعه و از بانك بخواهند كه از طريق شبكه
e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلي را در سامانه درج و تأييد نمايد. بديهي است پس از انجام اقدام فوق، يارانه افراد مزبور از حساب اشتباه مسترد و به حساب صاحب اصلي آن واريز خواهد شد.
خانوارهايي كه كد رهگيري خود را فراموش كرده اند، چه كنند؟
از سوي ديگر مركز آمار ايران هم اعلام كرد: خانوارهايي كه كد رهگيري خود را گم يا فراموش كرده اند از روز يكشنبه (ديروز) مي توانند به پليس 01+ مراجعه كنند.
طبق اين گزارش، مراجعه كنندگان مي توانند ضمن ارائه كارت ملي رمز عبور جديد را دريافت كنند.
ثبت نام اطلاعات اقتصادي خانوار تمديد شد
همچنين مركز آمار ايران اعلام كرد مرحله چهارم ثبت نام از اطلاعات اقتصادي خانوار كه از روز چهارم ارديبهشت ماه امسال براي مدت دو هفته شروع شد تا روز جمعه 32 ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
يادآوري مي شود، سامانه اطلاعات اقتصادي خانوار yaranehamarorgir است كه خانوارها مي توانند براي ثبت نام و يا اصلاح اطلاعات اقتصادي خود به آن مراجعه كنند.

 



اضافه كار كارمندان با كاهش ساعات اداري قطع نمي شود

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: اضافه كار كارمنداني كه بعد از ساعت 5/2 در صورت لزوم در ادارات حضور دارند، براساس ساعات حضور به آنها پرداخت خواهد شد.
لطف الله فروزنده با اشاره به اينكه ديوان عدالت اداري رأي خود را نسبت به قانوني بودن كاهش ساعات كار ادارات داده است، اظهار داشت: جاي هيچ گونه شبهه اي در زمينه قانوني بودن كاهش ساعات كار ادارات از سوي دولت نيست و ما از همه مي خواهيم تا به قانون مقيد باشند زيرا رأي ديوان عدالت اداري قانوني است و همه بايد تمكين كنيم.
وي تأكيد كرد: اين مصوبه قانوني شده و خواهش مي كنيم با جنجال هاي رسانه اي به حاشيه ها دامن زده نشود.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور همچنين درباره بحث اضافه كار كارمندان بعد از كاهش ساعات كار ادارات نيز گفت: اضافه كار كارمنداني كه بعد از ساعت دو و نيم در صورت لزوم در ادارات حضور دارند، به هر ميزان ساعت حضور، به آنها پرداخت خواهد شد و كاهش ساعات كار ادارات هيچ گونه خللي در اين زمينه ايجاد نمي كند.
فروزنده افزود: سياست دولت تعديل نيروي انساني نيست و اگر كاري از وظايف دولت مي خواهد واگذار شود، همان گونه كه در قانون اجراي سياست هاي اصل 44 پيش بيني شده با حفظ سطح اشتغال و نيروي انساني مورد توجه قرار مي گيرد.
معاون رئيس جمهور افزود: كارهاي واگذاري در قالب ماده 22 توسط شركتهاي تعاوني متشكل از كارمندان و يا بخش خصوصي اداره خواهد شد و در اين زمينه مراقبت جدي صورت مي گيرد كه مجموعه هاي واگذار شده تعديل نيرو نكنند.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور خاطرنشان كرد: دولت سياست تعديل نيروي انساني ندارد و اگر نيرويي براثر عدم كارآمدي و يا احياناً تخلف و يا اتفاق ديگري از دستگاه تعديل شد، بحث ديگري است و ربطي به سياست كلي دولت ندارد.
وي افزود: در قانون موارد بزهكاري و يا تخلف و عدم كارآيي افراد مشخص شده و اگر اين قانون اعمال شود، به معناي تعديل نيرو نيست و دولت نمي خواهد كارمندان تعديل شده و به كف خيابانها رها شوند.
فروزنده تأكيد كرد: اگر يك مجموعه دستگاه اجرايي به كاركنان خود بگويد بخاطر تعديل نيرو با شما كار نمي كنيم، اين امر قابل پيگيري است و فرد مي تواند از كانال هاي مختلف مانند شكايت در محاكم و ديوان عدالت اداري پيگيري كند و اگر حقي از كارمند ضايع شود، قابل پيگيري خواهد بود.

 



رئيس سازمان امور مالياتي خبر داد يكسان سازي روش دريافت ماليات بر درآمد

رئيس كل سازمان امور مالياتي تاكيد كرد كه هم اكنون ماليات حقوق در بخش دولتي به صورت مقطوع و 10 درصد است، اما در اصلاح قانون اين عدد تغيير خواهد كرد.
علي عسگري در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا افزود: در بخش خصوصي براساس ماده 131 قانون ماليات به صورت پلكاني دريافت مي شود، اما در اصلاح قانون ماليات اين دو روش يكسان خواهد شد.
او با بيان اين كه اصلاح قانون چيزي نيست كه بتوان يك مرتبه نسخه آن را پيچيد ادامه داد: اين كار اجزاي ضعيفي دارد و براي آن به تحليل وضعيت مطلوب و طرح جامعه نيز نياز داريم، به همين دليل در اين زمينه كمي تامل كرده ايم.
عسگري ادامه داد: منتظريم تا اصلاحات پيشنهادي طرح جامعه نيز نهايي شوند، هم چنين ويرايش دوم طرح اصلاح قانون نيز در حال انجام است.

 



جزييات بسته حمايت از صادرات

جزييات برنامه هاي بسته حمايت از صادرات و همچنين دستورالعمل هاي تكميلي آن، بررسي و در قالب 4 گروه اصلي دسته بندي شده كه اجراي آن نيازمند نهايي شدن بودجه سال 90 است.
به گزارش مهر، حميد صافدل در خصوص اين 4 گروه اصلي گفت: محور نخست شامل توجه به زيرساخت هاي تجاري بوده و به نوعي آمايش تجارت خارجي كشور محسوب مي شود، يك بخش آن مربوط به حوزه هاي نرم افزاري و بخش ديگر ويژه توسعه زيرساخت هاي سخت افزاري است.
رئيس سازمان توسعه تجارت، حوزه هاي نرم افزاري را شامل: موافقت نامه هاي تجاري، برگزاري اجلاس هاي مشترك، موافقت نامه هاي گمركي، بانكي و بيمه اي، ترجيحات تعرفه اي، روابط 2 جانبه و چند جانبه و... دانسته كه با عنوان بخش نرم افزاري توسعه صادرات شناخته مي شود.
وي، توسعه زيرساخت هاي سخت افزاري را مربوط به اجراي آمايش تجاري و توجه به زيرساخت هاي صادراتي، نمايشگاه ها، پايانه هاي صادراتي و به طور كلي تمام طرح هايي كه مكمل توسعه زيرساخت ها در راستاي طرح آمايش تجاري هستند، معرفي كرد.
اين مقام مسئول، محور دوم بسته حمايت از صادرات را توانمندي بنگاه ها و تشكل ها عنوان كرد و اظهار داشت: اقداماتي از قبيل زمينه سازي حضور واحدهاي تجاري در هيأت هاي اعزامي به كشورهاي هدف، پذيرش واحدهاي تجاري در ايران، برپايي و حضور در نمايشگاه، ايجاد خوشه هاي صادراتي، حمايت از شكل گيري شركت هاي تجاري، مديريت واردات و صادرات، ايجاد كارگاه هاي آموزشي تجاري، و به طور كلي بسترسازي توسعه صادرات غيرنفتي در اين گروه جاي خواهند گرفت.
صافدل، پرداخت جوايز صادراتي را سومين محوركلي جزييات بسته حمايت از صادرات دانست و خاطرنشان كرد: پرداخت جوايز نقدي در سال 90 همچون سنوات گذشته در دستور كار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است و در انتظار مراحل نهايي شدن بودجه 90 به سر مي برد، كه بر اساس تأييدات مجلس و تخصيص بودجه لازم برنامه هاي تعريف شده براي بسته نقدي حمايت از صادرات اعلام خواهد شد.
رئيس سازمان توسعه تجارت، هرگونه تصميم گيري در راستاي پرداخت جوايز نقدي را مرتبط به عدد نهايي بودجه سال جاري و آيين نامه بودجه اجرايي 90 دانست و تأكيد كرد: سياست هاي حمايتي سازمان توسعه تجارت در اين راستا تابعي از سياست هاي كلي دولت است.
وي محور چهارم را حمايت هايي در قالب تسهيل امور تجاري عنوان كرد و افزود: اين محور با نگاه حذف قوانين و مقررات غيرضروري، كاهش فرايندهاي سرعت گير تجاري، كاهش هزينه هاي تجارتي و... به عنوان يكي از سرفصل هاي اصلي در همكاري با اتاق هاي بازرگاني و بخش خصوصي مورد بررسي قرار مي گيرد.

 



افزايش 5/3 ميليون ليتري صادرات بنزين

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: براساس پيش بيني ها و برنامه ريزي هاي اين شركت و شرايط عرضه و تقاضا در بازار، امسال روزانه 3 تا 5/3 ميليون ليتر صادرات بنزين خواهيم داشت.
جليل سالاري گفت: با توجه به افزايش ظرفيت روزانه 17 تا 18 ميليون ليتر توليد بنزين در پالايشگاه اراك و ساير واحدهاي پالايشي كشور و مصرف روزانه 54 تا 56 ميليون ليتر بنزين در داخل كشور، مازاد توليد بنزين كشور به خارج صادر مي شود كه هم اكنون صادرات بنزين و ديگر فرآورده هاي نفتي به دو كشور عراق و افغانستان طبق برنامه پيش بيني شده در حال انجام است.
وي، عرضه نخستين محموله بنزين در بورس تهران (سه شنبه گذشته) را نشان از وضعيت خوب عرضه و تقاضاي بنزين و ثبات توليد اين فرآورده در پالايشگاه هاي كشور خواند و افزود: هم اكنون در عرضه بنزين و صادرات آن مشكلي نداشته و شرايط به گونه اي است كه ظرفيت مازاد بنزين در كشور وجود دارد.
سالاري درباره پرداخت بهاي سوخت از طريق سامانه كيف پول الكترونيك اظهار داشت؛ اين موضوع نيازمند فرهنگ سازي و استقبال مردم است و با توجه به اين كه برخي از بانك ها در اين ارتباط مشوق هايي را در نظر گرفته اند، اميد است روند پرداخت به صورت كيف پول الكترونيكي در جايگاه هاي سوخت شتاب گيرد.
وي توسعه جايگاه هاي سوخت سي ان جي را از اولويت هاي سال جاري شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خواند و افزود: امسال 521 جايگاه به شمار جايگاه هاي سي ان جي كشور افزوده خواهد شد.

 



سقف اعتبارات توسعه راه روستايي به 800 ميليارد تومان افزايش يافت

معاون ساخت و نگهداري راه روستايي گفت: اصلاحيه بودجه مبني بر افزوده شدن 400 ميليارد تومان اعتبارات اين معاونت به 800 ميليارد تومان براي سال جاري در كميسيون تلفيق تصويب شد.
به گزارش فارس سيدحسين ميرشفيع با بيان اينكه تلاش مشتركي توسط دولت و مجلس براي افزايش اعتبار اين معاونت و تحقق توجه بهينه به روستائيان انجام شده است، گفت: اعتبارات پيش بيني شده در بودجه كفاف احداث و آسفالت 14 هزار كيلومتر راه روستايي را نمي داد اما اعتبار ويژه اي به اعتبارات راه روستايي افزوده شد و سقف اعتبارات رديف ملي اين معاونت از 400 ميليارد به 800 ميليارد تومان افزايش يافت و اصلاحيه لايحه مبني بر افزوده شدن 400 ميليارد تومان اعتبارات معاونت به 800 ميليارد تومان در كميسيون تلفيق تصويب شد.
معاون وزير راه و ترابري افزود: در برخي راه هاي روستايي زيرسازي ها آماده نيست كه بايد زيرسازي انجام و از سال مالي جديد عمليات آسفالت ريزي آغاز شود.
معاون وزير راه و ترابري ادامه داد: مهمترين برنامه معاونت راه روستايي در سال جاري كه بيشتر در حيطه حوزه جهاد اقتصادي است، افزايش كيفيت پروژه ها در كنار حجم بالاي آنها است بنابراين در اين سال كيفيت اجراي پروژه هاي راه هاي روستايي رشد قابل ملاحظه اي خواهد داشت.
ميرشفيع با بيان اينكه بر آزمايشگاه ها و مصالح اجراي پروژه، كنترل دقيق تري وجود خواهد داشت، تصريح كرد: نوع پرداخت هاي معاونت راه روستايي به پيمانكاران طوري خواهد بود كه حق الزحمه به موقع و سر وقت پرداخت شود و ناظران بتوانند با قدرت بيشتري بر كيفيت تاكيد داشته باشند.
معاون وزير راه و ترابري ادامه داد: با وجود اينكه فعاليت اين معاونت و تعهدات آن در سال 1390، 2 برابر شده اما تحقق آن از نظر اجرايي مشكلي ندارد و در صورت تخصيص به موقع اعتبارات، مشكل خاصي پيش نخواهد آمد.

 



رئيس اتاق بازرگاني ايران: سرمايه هاي مردم از سفته بازي بايد به سمت توليد هدايت شود

عضو شوراي پول و اعتبار با تشريح پيش شرط هاي تامين مالي در اقتصاد ايران گفت: سرمايه هاي مردم بايد از سفته بازي ها به سمت بخش مولد واقعي اقتصاد روانه شود.
محمد نهاونديان در گفتگو با مهر با تاكيد بر ضرورت اصلاح روش هاي تامين مالي پروژه ها گفت: در ارايه خدمات مالي كه تامين مالي نيز در اين مقوله است، بايد فضاي رقابتي ايجاد شود؛ چرا كه تنها با فضاي رقابتي است كه مي توان هزينه هاي مالي را پايين آورده و كيفيت خدمات مالي را بالا برد.
عضو شوراي پول و اعتبار افزود: براي حصول اين فضاي رقابتي، افزايش تعداد موسسات مالي و اعتباري كافي نيست؛ بلكه مي بايست قاعده بازي به نحوي باشد كه درخواست كنندگان و برخورداران از اين خدمات، حق انتخاب داشته باشند و رابطه بين دريافت كننده تسهيلات و بانك رابطه اي منصفانه و عادلانه باشد و هيچ يك از 2 طرف از حق تحميل شرايط قراردادها بر ديگري برخوردار نباشند.
وي تصريح كرد: همچنين در رابطه بين سپرده گذار و موسسه اعتباري و بانكي نكته ديگر اين است كه بايد از منابع مالي خارج از كشور نيز بهره گرفت؛ چرا كه براي تامين معادل 1000 ميليارد دلار سرمايه گذاري در طول برنامه پنجم بايد اقتصاد ايران را به صورت يك قطب جذب سرمايه هاي بين المللي ارايه كرد.
نهاونديان لازمه اين كار را مطالعات اوليه بر روي پروژه هاي داراي توجيه اقتصادي در ورود و خروج سرمايه دانست و اظهار داشت: در اين زمينه بايد اطلاع رساني و تسهيلات لازم را فراهم كرد؛ چرا كه اگر سرمايه گذار داخلي احساس ايمني كامل و فضاي رقابتي مساعد كند، در مرحله بعد سرمايه هاي ايراني مقيم خارج از كشور به داخل مي آيند؛ همچنان كه مشاهده مي شود در برخي نوسانات بورس و آثار برخي از تحولات در منطقه، ورود و خروج سرمايه در بازار بورس را شاهد هستيم.
وي اظهار داشت: اين فرآيند مي تواند وارد بخش واقعي شده و در تامين مالي پروژه ها نيز به كار گرفته شود.
به گفته نهاونديان، سرمايه هاي مردم نيز همچنين بايد از درگير شدن در كارهاي سفته بازانه مصون مانده و به كارهاي مولد واقعي هدايت شود كه نتيجه آن، ايجاد شغل و رشد اقتصادي است؛ چرا كه هدف 8 درصدي در رشد اقتصادي برنامه پنجم جز با سرمايه گذاري حاصل نمي شود.

 



با مشاركت در تأمين پروژه پالايشگاهي انجام مي شود
سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري ايران در سريلانكا

معاون وزير نفت سريلانكا اعلام كرد: با سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري ايران ظرفيت پالايشگاه نفت اين كشور 2 برابر خواهد شد و به 100 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.
تيتوس جاياواردانا گفت: كشورش مذاكراتي را با مقامهاي رسمي ايران در خصوص مشاركت تهران در تأمين مالي پروژه پالايشگاهي ساپوگاسكاندا انجام داده است.وي تصريح كرد: دولت ايران آمادگي خود را براي تأمين مالي 70 درصد كل هزينه هاي اين پروژه اعلام كرده است.
وي افزود: كل هزينه اجراي اين پروژه مهم پالايشگاهي بيش از 5/1 ميليارد دلار خواهد بود و دولت سريلانكا در حال رايزني با ساير سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي تأمين مالي 30 درصد ديگر هزينه اجراي اين پروژه است.بر اساس اين گزارش: با تكميل اين پروژه ظرفيت پالايشگاه ساپوگاسكاندا 2 برابر خواهد شد و به روزانه 100 هزار بشكه خواهد رسيد. ظرفيت اين پالايشگاه هم اكنون 50 هزار بشكه در روز است.
وي گفت: عمليات اجرايي توسعه ظرفيت اين پالايشگاه بلافاصله پس از نهايي شدن مذاكرات آغاز خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14