(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 اردیبهشت 1390- شماره 19921

گروه هاي مخالف اردن جبهه واحد تشكيل دادند
رئيس مجمع مسلمانان هند آمريكا را بزرگترين تروريست جهان خواند
بشار اسد : با حمايت مردم توطئه هاي دشمنان سوريه را خنثي كرديم
دور تازه سركوب مخالفان آل خليفه علماي لبنان: بحرين كربلا شده است
سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به چاپ مجدد كاريكاتورهاي موهن در نروژ هشدار داد
در ادامه اعتراضات مردم به كندي تغييرات دولت موقت تونس حكومت نظامي اعلام كرد
ورود نظاميان آل سعود به يمن براي سركوب مخالفان علي عبدالله صالح
23 كشته و 44 مجروح در حمله طالبان به مراكز دولتي قندهار
پ ك ك مسئوليت حمله به كاروان حزب حاكم تركيه را پذيرفت
يك هفته پس از هلاكت اسامه بن لادن اختلافات مجلس و دولت در پاكستان بالا گرفت
رهبر يك جنبش مخالف قذافي: ناتو با فرسايشي كردن جنگ مي خواهد ليبي را تجزيه كند
زد و خورد مسلمانان با پليس در خيابان هاي باكو
مشاوران برلوسكني به دادگاه احضار شدند



گروه هاي مخالف اردن جبهه واحد تشكيل دادند

مخالفان دولت اردن براي تحت فشار قرار دادن دولت و تحقق خواسته هاي خود تصميم گرفتند جبهه اي متحد تشكيل دهند.
دبيركل جبهه عمل اسلامي اردن اعلام كرد كه مخالفان دولت تصميم گرفتند براي تحقق خواسته هاي خود جبهه اي متحد تشكيل داده و نظام حاكم را به انجام اصلاحات وادار سازند.
در هفته گذشته مخالفان دولت اردن يك گردهمايي برگزار كردند كه در آن گام هاي اوليه تشكيل اين جبهه برداشته شد.
در اين گردهمايي تمامي گروه هاي مخالف دولت از جمله اسلامگرايان، حضور داشتند و به يكسان سازي ديدگاه هاي سياسي به ويژه در زمينه تعديل قانون اساسي پرداختند.

 



رئيس مجمع مسلمانان هند آمريكا را بزرگترين تروريست جهان خواند

رئيس مجمع مسلمانان دهلي، آمريكا را بزرگترين تروريست جهان دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي «مولانايحيي بخاري» با اشاره به خط مشي سردمداران كاخ سفيد اظهار داشت: آمريكا در سراسر جهان با انجام حملات خودسرانه حقوق بشر را نقض مي كند و به اين دليل، بزرگترين تروريست دولتي در جهان است.
وي گفت: آمريكا به دنبال كنترل منابع و ذخاير طبيعي كشورهاي منطقه و اسلامي است و براي دستيابي به اين منابع حتي از قتل و كشتار مردم بي گناه و اقدامات تروريستي خودداري نمي كند.
مولانا بخاري به سياستمداران آمريكايي هشدار داد: اگر كشورهاي اسلامي براي حفظ و امنيت مردم خود متحد شوند، آن روز، روز زوال قدرت آمريكا خواهد بود و اين كشور همانند شوروي سابق از هم فرومي پاشد.

 



بشار اسد : با حمايت مردم توطئه هاي دشمنان سوريه را خنثي كرديم

سرويس خارجي-
رئيس جمهور سوريه تأكيد كرد، با حمايت مردم توطئه هاي خارجي در كشور را خنثي كرده ايم.
بشار اسد در ديدار با گروهي از جوانان كشور اظهار داشت، با حمايت مردم سوريه دخالت هاي بيگانه را در كشور خنثي كرديم و دشمنان نتوانستند اوضاع كشور را ناامن سازند.
وي افزود، ما به وقايع گذشته در سوريه با نگاه مثبت برخورد مي كنيم چرا كه برخي اشكال براي ما روشن شد و ما به حل و فصل آن مي پردازيم.
رئيس جمهور سوريه گفت، حمايت مردم از دولت سوريه باعث شد كه مشكلاتي كه وجود داشت به صورت مسالمت آميز حل و فصل گردد و هرگونه توطئه اي در نطفه خفه شود.
بشار اسد تصريح كرد، سياست هاي اقتصادي كه در دولت قبلي وجود داشت باعث نارضايتي مردم شده بود كه ما با دعوت از صنعتگران و اقتصاددانان تلاش كرديم مشكلات اقتصادي مردم هر چه سريع تر حل و فصل شود.
وي اظهار داشت، ما ظرف چند روز آينده دستوري را صادرخواهيم كرد تا در آن قيمت نفت براي كشاورزان و صنعتگران كاهش پيدا كند.
بشار اسد در بخش ديگري از گفت وگوي خود با جوانان تأكيد كرد، در مرحله بعد قوانين جديدي درباره توزيع عادلانه ثروت تصويب خواهيم كرد و مشكل جوانان از جمله مسكن و شغل را حل و فصل خواهيم كرد.
رئيس جمهور سوريه همچنين گفت، دستورات اجرايي درباره قانون تظاهرات مسالمت آميز به زودي صادر خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد، اوضاع به طور تدريجي به وضعيت قبل باز خواهد گشت و ارتش از بسياري از مناطق عقب نشيني خواهد كرد و هرگونه اشتباهي از سوي نيروهاي امنيتي رخ داده باشد در نظر گرفته و مسبب آن مجازات خواهد شد.
وي به جوانان وعده داد كه مقدمات بازگشت دانشجويان اخراجي به دانشگاه ها فراهم خواهد شد. گفتني است دولت آمريكا پس از بي نتيجه بودن تلاش هايش براي دخالت در مسائل داخلي سوريه و به آشوب كشاندن اين كشور اعلام كرد تحريم هاي بيشتري عليه سوريه اعمال خواهد كرد.
كاخ سفيد با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، در صورتي كه دولت سوريه تغييرات اساسي را در رويكرد خود در قبال معترضان نشان ندهد، تحريم هاي بيشتري را عليه اين كشور وضع خواهد كرد.
از سوي ديگر خبرگزاري رسمي سوريه سانا به نقل از يك منبع نظامي اعلام كرد اعضاي يك گروهك تروريستي در حومه شهر حمص دستگير شدند.
افراد دستگير شده اعتراف كردند كه با حمايت كشورهاي خارجي مأموريت داشتند معترضان سوريه را هدف گلوله قرار دهند و دولت سوريه را مسئول اين كشتار معرفي كنند.
اين افراد همچنين با يورش به منازل و مغازه هاي مردم و تخريب اموال عمومي سعي در خرابكاري و ايجاد آشوب داشتند.

 



دور تازه سركوب مخالفان آل خليفه علماي لبنان: بحرين كربلا شده است

سرويس خارجي-
در پي افزايش دستگيري ها و سركوب مخالفان در بحرين علماي مسلمين لبنان اعلام كردند، بحرين كربلاي دوم است بايد مسلمانان جهان
به پا خيزند.
«شيخ احمد زين» رئيس هيئت امناي تجمع علماي مسلمين لبنان گفت، دولت بحرين با سركوب شيعيان، حمله به مساجد، حسينيه ها و اماكن مقدس كربلايي ايجاد كرده كه بايد به ياري مسلمانان اين كشور برخاست.
وي به نمايندگي از علماي مسلمين از خاندان آل خليفه خواست دست از اقدامات وحشيانه و قلع و قمع شهروندان خود، بازداشت ها و تخريب مساجد بردارد.
شيخ احمد زين همچنين دخالت آمريكا در اين كشور را محكوم و اعلام كرد، به مسئولان بحريني نصيحت مي كنم به پاي ميز مذاكره با مخالفان حاضر شده و فرصتي را به آمريكا براي دخالت در امور داخلي خود ندهند.
نظاميان رژيم آل خليفه از ترس تظاهرات مردم بحرين با حمايت نيروهاي آل سعود روستاها و مناطق شيعه نشين بحرين را محاصره كردند تا نگذارند مردم براي شركت در تظاهرات از خانه هايشان خارج شوند. نيروهاي نظامي بحرين و عرب خليج فارس بمب هاي صوتي، گلوله و گازهاي سمي به سوي مردم شليك كردند و بسياري از منازل مخالفان را به آتش كشيدند.
نيروهاي بحريني و آل سعود همچنين در خيابان ها پرچم هاي عربستان را به اهتزاز درآوردند و احساسات مردم بحرين را كه زير پرچم عربستان كشته مي شوند تحقير كردند.
اين در حالي است كه منابع آگاه در منطقه اظهار داشتند كه آمريكا و رژيم صهيونيستي اجازه كشتار ملت بحرين را به سعودي ها داده اند.
از سوي ديگر، دور جديد دستگيري ها توسط خاندان آل خليفه آغاز شده است و نيروهاي امنيتي بحرين در ادامه سركوب مخالفان با يورش به چندين خانه شمار ديگري از مردم رابه اتهام مخالفت با دولت اين كشور دستگير كردند. دادگاه نظامي بحرين نيز 21 فعال سياسي را به تلاش براي براندازي دولت متهم كرد.
14 تن از اين افراد از چهره هاي سياسي برجسته شيعه بحرين هستند كه در بازداشت به سر مي برند و بقيه به صورت غيابي متهم شده اند. ابراهيم شريف دبيركل جمعيت وعد بحريني نيز روز گذشته به اتهام تحريك براي ايجاد آشوب و تلاش براي سرنگون كردن نظام حاكم محاكمه شد. دبيركل جنبش عمل اسلامي بحرين نيز بازداشت شد، اين در حالي است كه حزب الله لبنان بازداشت اين چهره ديني، سياسي و اجتماعي را پافشاري آل خليفه بر ستمگري نسبت به ملت بحرين ارزيابي و آن را محكوم كرد.
در تركيه، عراق و انگليس نيز مردم با مخالفان بحريني اعلام همبستگي و سكوت جامعه بين المللي در مقابل جنايات آل خليفه را محكوم كردند.
در همين رابطه شبكه الجزيره قطر كه هفته ها درباره رويدادهاي بحرين سكوت اختيار كرده بود در گزارشي درباره اين كشور نوشت كه مردم بحرين همچنان تظاهرات اعتراض آميز خود را ادامه مي دهند. الجزيره اعتراف كرد كه معترضان روزها در خيابان ها و شب ها در بام خانه هايشان عليه نظام حاكم شعار مي دهند و خواستار سرنگوني خاندان آل خليفه هستند.
ساكنان روستاهاي بحرين نيز شب ها در حالي كه شمع در دست دارند به نشانه همبستگي با شهدا و بازداشت شدگان بحرين در كوچه ها و خيابان ها تظاهرات مي كنند و عليه حكومت شعار مي دهند.
تظاهر كنندگان اعلام كردند تا زماني كه بازداشت شدگان در زندان ها به سر مي برند دست از برگزاري تظاهرات برنخواهند داشت. با گذشت حدود سه ماه از شروع تظاهرات مردمي در بحرين صدها نفر كشته و مجروح و تعداد زيادي نيز بازداشت شده اند.
از ديگر اخبار بحرين اينكه ائتلاف جوانان 14 فوريه در ضرب الاجل يك هفته اي به رژيم بحرين هشدار داد كه در صورت خودداري از لغو احكام زندانيان سياسي و آزادي بازداشت شدگان، اين جنبش وارد مرحله جديدي از مبارزه عليه نظام حاكم خواهد شد.
اين ائتلاف هشدار داد، جوانان انقلابي بحرين تصميم دارند كه همچنان به شيوه مسالمت آميز به طرح مطالبات خود بپردازند اما جنايات و هتك حرمت رژيم هاي آل خليفه و آل سعود نسبت به مقدسات مردم شيوه تحقق مطالبات را تغيير خواهد داد.

 



سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به چاپ مجدد كاريكاتورهاي موهن در نروژ هشدار داد

سازمان كنفرانس اسلامي با ارسال نامه اي به دبيركل سازمان ملل از تلاش ناشر نروژي براي چاپ كتاب كاريكاتورهاي موهن به شدت انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، نماينده دائم تاجيكستان در دفتر سازمان ملل به نمايندگي از سازمان كنفرانس اسلامي با ارسال نامه اي به «بان كي مون» دبيركل و «ژوزف دايس»، رئيس مجمع عمومي سازمان ملل نسبت به تصميم يك ناشر نروژي براي چاپ مجدد كتاب ضداسلامي خود هشدار داد.
در همين رابطه دفتر مطبوعاتي وزارت خارجه تاجيكستان با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد، «تاجيكستان به عنوان رئيس گروه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در سازمان ملل، اين نامه را كه با هماهنگي تمام كشورهاي اسلامي تهيه شده در اعتراض به اقدام ناشر نروژي برابري چاپ كتابي كه حاوي كاريكاتورهاي اهانت آميز به پيامبر گرامي اسلام(ص) است به دبيرخانه سازمان ملل تسليم كرده است. در اين نامه آمده از آنجايي كه انتشار اين كتاب كاملا غيرانساني و غيراخلاقي است، خواستار اتخاذ تدابيري از سوي اين سازمان براي جلوگيري از تكرار اين گونه اهانت ها به اديان الهي و از جمله مسلمانان هستيم.
براساس اين گزارش، كتاب فوق قرار است تا پايان ماه جاري ميلادي (ماه مه) در نروژ و سپس ساير كشورهاي اروپايي منتشر شود.

 



در ادامه اعتراضات مردم به كندي تغييرات دولت موقت تونس حكومت نظامي اعلام كرد

دولت موقت تونس در پي سه روز تظاهرات خشونت بار در پايتخت و چند شهر اين كشور، مقررات منع رفت و آمد شبانه اعمال كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، وزارتخانه هاي كشور و دفاع تونس در بيانيه اي كه از سوي رسانه هاي جمعي اين كشور منتشر شد، اعلام كردند: مقررات منع رفت و آمد در تونس بزرگ از شنبه شروع شده و از ساعت 9 بعدازظهر تا 5 صبح تا اطلاع ثانوي اعمال خواهد شد.
برپايه اين گزارش، مسئولان تونسي، دليل اين كار را افزايش خشونت ها در پايتخت و اطراف آن طي چند روز گذشته اعلام كردند.
به گفته كارشناسان، اين اقدام كه پس از سه روز زد و خورد بين تظاهركنندگان خشمگين و پليس ضد شورش صورت مي گيرد، نشانگر تلاش دولت موقت براي كنترل اوضاع پس از سرنگوني رژيم 23 ساله «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور مخلوع تونس در سال گذشته است.
از سوي ديگر، پليس تونس براي متفرق كردن صدها تظاهركننده در خيابان اصلي پايتخت (حبيب بورقيبه) اقدام به پرتاب گاز اشك آور و شليك گلوله به سوي تظاهركنندگان كرد.
تظاهركنندگان خشمگين تونسي، براي نخستين بار از زمان سرنگوني رژيم زين العابدين بن علي، عليه ژنرال «رشيد عمار» رئيس ستاد مشترك ارتش تونس شعارهايي سر دادند و خواستار بركناري وي شدند.
اين در حالي است كه برخي از شهرهاي تونس طي چند روز گذشته و پس از پخش يك نوار ويديويي در اينترنت كه طي آن «فرحات الراجحي» وزير سابق كشور از احتمال كودتاي نظامي ژنرال عمار در صورت به قدرت رسيدن «جنبش النهضه» (بزرگترين حزب اسلامي تونس) خبر داده بود، شاهد خشونت هاي زيادي شده است.
در همين حال، يك روزنامه عرب زبان با اشاره به شيوه خشن برخورد نيروهاي پليس تونس با تظاهركنندگان اعلام كرد: نيروهاي امنيتي اين كشور به گونه اي با مردم برخورد مي كنند كه گويي بن علي دوباره به قدرت بازگشته است.
روزنامه «العرب اليوم» چاپ اردن در مقاله اي خاطرنشان كرد: هنوز در تونس هيچ تغييري رخ نداده، چرا كه آنچه بر صفحه تلويزيون ها مشاهده مي كنيم، حاكي از آن است كه اوضاع در اين كشور به نقطه اولش يعني پيش از وقوع انقلاب بازگشته و سناريوي تغيير مسالمت آميز در اين كشور، با شكست روبه رو شده است.
همچنين با بالا گرفتن اعتراضات مردمي و در راس آنها، اسلامگرايان تونسي، وزارت كشور تونس طي بيانيه اي، از روزنامه نگاران و شهرونداني كه مورد ضرب و شتم پليس در روزهاي اخير قرار گرفته ا ند، عذرخواهي كرد و بر احترام به فعاليت روزنامه نگاران و حقوق شهروندان تونسي براي تظاهرات مسالمت آميز تاكيد كرد.
از سوي ديگر، دولت تونس براي منحرف كردن افكار عمومي و كاستن از نارضايتي ها، «عماد الطرابلسي» برادرزن بن علي را به اتهام استعمال مواد مخدر محاكمه و به دو سال زندان و پرداخت 1500 دلار محكوم كرد.
الطرابلسي كه نزديك ترين فرد به رئيس جمهور مخلوع تونس به شمار مي رود، نخستين فرد از خانواده ديكتاتور سابق اين كشور به شمار مي رود كه پس از انقلاب 14 ژانويه به پاي ميز محاكمه فراخوانده شده است.

 



ورود نظاميان آل سعود به يمن براي سركوب مخالفان علي عبدالله صالح

نيروهاي عربستان سعودي براي سركوب انقلابيون يمني و كمك به علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين كشور وارد خاك يمن شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر سخنگوي ائتلاف جوانان جنوب يمن در گفت وگو با شبكه خبري العالم از ورود نظاميان آل سعود و خودروهاي نظامي اين كشور براي كمك به رژيم علي عبدالله صالح و سركوب مردم خبر داد.
«وجدي الشعبي» گفت، خودروهاي زرهي و نفربرهاي سعودي از عربستان وارد بندر عدن در جنوب يمن شدند تا در كنار نيروهاي علي عبدالله صالح مردم رابه خاك و خون بكشند.
وي افزود: كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس عليه مردم يمن با ديكتاتور همدست هستند همان گونه كه با رژيم آل خليفه در بحرين همكاري مي كنند.
سخنگوي ائتلاف جوانان يمن همچنين تصريح كرد، علي عبدالله صالح براي سركوب مخالفان خود دست به دامن شوراي همكاري خليج فارس شده است و به خاطر شكست در طرح قبلي اين شورا، هم اكنون از آنان خواسته مستقيماً در اين كشور دخالت نظامي كنند و معترضان را به خاك و خون بكشند.

 



23 كشته و 44 مجروح در حمله طالبان به مراكز دولتي قندهار

درگيري گسترده نيروهاي دولتي كابل و نظاميان خارجي با شبه نظاميان طالبان در مناطق مختلف شهر قندهار افغانستان، بيش از 23 كشته و 44 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، حملات گسترده شبه نظاميان طالبان به مراكز دولتي و پايگاه هاي نظامي شهر قندهار افغانستان تا عصر ديروز ادامه داشت. خبرگزاري فرانسه تنها هلاكت 23 تروريست طالبان را اعلام كرد. شمار زخمي ها نيز بيش از 44 نفر اعلام شده است. طالبان اعلام كرد، در واكنش به قتل اسامه بن لادن»، رهبر شبكه «القاعده»، اين حمله گسترده را انجام داده است. با توجه به درگيري هاي گسترده و انفجارهاي پياپي كه طي ديروز از مناطق مختلف شهر قندهار به گوش مي رسيد، و مدت ها نيز ادامه داشت، احتمالاً شمار قربانيان و زخمي هاي اين حملات بسيار بيشتر از آمارهايي است كه اعلام شده است. نظاميان اشغالگر ديروز با هلي كوپتر بر فراز قندهار پرواز مي كردند.
دو هفته پيش حدود 500 عضو طالبان توانستند با استفاده از تونل، از زندان «سرپوزه» قندهار فرار كنند، كه بسياري از مقامات افغان، همكاري نيروهاي خارجي در اين حادثه را بسيار قوي دانستند.

 



پ ك ك مسئوليت حمله به كاروان حزب حاكم تركيه را پذيرفت

يك گروه جدايي طلب كرد تركيه مسئوليت عمليات ترور ناموفق نخست وزير اين كشور را برعهده گرفت.
به گزارش شبكه «سي .ان.ان»، حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) جمعه گذشته با ارسال يك نامه الكترونيكي به پايگاه اينترنتي سي ان ان، مسئوليت حمله به كارواني كه قرار بود «رجب طيب اردوغان» در آن حضور داشته باشد، را برعهده گرفت. در نامه مذكور آمده است: چهارشنبه گذشته چريك هاي ما به كارواني كه احتمال داده مي شد، اردوغان در آن حضور داشته باشد، در 25 كيلومتري بزرگراه آنكارا- كاستومونو حمله كردند. منطقه اي كه حمله در آن صورت گرفت، در شمال تركيه قرار دارد. اردوغان در زمان حمله، در كاروان حضور نداشت، ولي ديگر رهبران حزب حاكم «عدالت و توسعه» در خودروهاي كاروان كه توسط نيروهاي پليس محافظت مي شد، حضور داشتند. ظاهرا در مسير حركت كاروان مذكور، بمبي منفجر شد و به مرگ يك پليس و جراحت يك تن ديگر انجاميد.
اردوغان در چارچوب برنامه هاي انتخاباتي پارلماني حزب خود، به استان كاستومونو رفته بود.

 



يك هفته پس از هلاكت اسامه بن لادن اختلافات مجلس و دولت در پاكستان بالا گرفت

در پي فاش شدن همكاري مقامات اسلام آباد با كاخ سفيد و پنتاگون براي كشتن «اسامه بن لادن» نمايندگان مجلس پاكستان خواستار استعفاي رئيس جمهور و نخست وزير اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در پي فاش شدن ابعاد تازه اي از همكاري دولت پاكستان با نظاميان آمريكايي براي كشتن بن لادن، «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور، و «يوسف رضا گيلاني»، نخست وزير پاكستان براي استعفا و كناره گيري از قدرت تحت فشار قرار گرفته اند. نمايندگان مجلس پاكستان با طرح اين پرسش كه چرا ارتش نتوانست مانع حمله نيروهاي آمريكايي به ابيت آباد (محل حضور بن لادن) شوند، از زرداري، گيلاني و چند تن از مقامات دولتي و امنيتي خواستند از قدرت كناره گيري كنند. «شاه محمود قريشي» وزير خارجه سابق پاكستان نيز طي گفت وگو با خبرنگاران در لاهور اظهار داشت: اين (حمله) نقض آشكار حاكميت پاكستان است و رئيس جمهور و نخست وزير بايد استعفا دهند.
نظاميان آمريكايي نيمه شب دوشنبه گذشته طي يك عمليات 38 دقيقه اي، به خانه بن لادن در ابيت آباد يورش بردند و او را كشتند. آمريكايي ها جسد بن لادن را نيز با هلي كوپتر از اين مكان خارج كردند.
خبرگزاري ايسنا نيز گزارش داد، ژنرال «احمد شجاع پاشا»، رئيس سازمان جاسوسي پاكستان، براي استعفا، از سوي آمريكا تحت فشار قرار گرفته است؛ مقامات واشنگتن مي گويند، سازمان جاسوسي پاكستان با بن لادن در ارتباط بوده است. خبر ديگر اينكه مقامات آمريكايي فيلم هاي تازه اي در مورد اقامتگاه بن لادن پخش كردند.

 



رهبر يك جنبش مخالف قذافي: ناتو با فرسايشي كردن جنگ مي خواهد ليبي را تجزيه كند

رهبر يك گروه مخالف ديكتاتور ليبي اعلام كرد ناتو با طولاني كردن جنگ، به دنبال تجزيه ليبي است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «مفتاح لملوم»، دبيركل «جنبش ملي ليبي»، مداخله غرب و ناتو در ليبي را يك سناريو دانست كه به اعتقاد وي، هدف نهايي اين سناريو، تجزيه ليبي است، لملوم گفت: ائتلاف ناتو از عمليات خود در ليبي، استراتژي خاصي را دنبال مي كند. وي افزود: بحران ليبي جز با دستان مردم اين كشور حل نمي شود.
به گفته لملوم، هر مسئله اي كه در جهان پيش مي آيد بلوك غرب و شرق (روسيه)، سعي دارند از آن به نفع خود بهره برداري كنند، و در قضيه ليبي نيز اين مورد رخ داده است.
وي در ادامه، درباره تصميم ناچيز اخير كشورهاي گروه تماس درباره تاسيس صندوقي براي كمك مالي به انقلابيون ليبي گفت: دريافت كمك مالي حق مشروع ما است و ما از كشورهاي غربي درخواست صدقه نداريم.
ليبي از كشورهاي ثروتمند دنيا به شمار مي آيد و ميزان ثروت هاي بلوكه شده ليبي در خارج، بالغ بر 140 ميليارد دلار است كه مبلغ بسيار هنگفتي است. اگر ما از كشورهاي غربي درخواست كمك مالي بكنيم، اين كمك ها از ذخيره هاي مالي زيادي برداشت مي شود كه در بانك هاي اين كشور ضبط و بلوكه شده اند.
اظهارات رئيس شوراي انتقالي
«مصطفي عبدالجليل»، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي، مداخله زميني ناتو در ليبي را ضروري ندانست و گفت، اگر به نيروهاي انقلابي سلاح هاي مدرن برسد، توازن قواي موجود، به نفع آنها چرخش پيدا مي كند.
عبدالجليل كه از وي به عنوان رهبر مخالفان قذافي ياد مي شود، سال ها رياست دستگاه قضايي وي را برعهده داشت.
عبدالجليل، علاوه بر آن، به جاي آنكه يك درصد ايجاد يك ائتلاف منطقه اي عليه قذافي باشد، ماه گذشته به ايتاليا و فرانسه رفت و طي گفت وگويي در رم، آمريكا و انگليس را دوست مردم ليبي دانسته بود!
در همين حال، «كريگ رابرتز»، دستيار سابق وزير خزانه داري آمريكا، گفت؛ واشنگتن براي حفاظت از جان مردم ليبي، به اين كشور نرفته، بلكه قصد بيرون راندن چين از اين كشور است. به گفته وي، علت اين اقدام آمريكا، سرمايه گذاري هاي گسترده چين در بخش انرژي ليبي است.
ساير رويدادها
¤ روسيه از سياست كشورهاي گروه بين المللي تماس در مورد ليبي انتقاد كرد.
¤ وزير خارجه آلمان قتل هدفمند قذافي را رد كرد و گفت كه پرونده وي بايد مسير دادگاه بين المللي جنايي را طي كند.
¤ با افزايش درگيري ها ميان انقلابيون و نيروهاي دولتي در غرب ليبي، شماري از گلوله هاي خمپاره به داخل خاك تونس اصابت كرد.
¤ رياض به هواپيماي حامل وزيرخارجه شوراي ملي انتقالي ليبي مجوز عبور از فضاي عربستان را نداد. وزير خارجه انقلابيون قصد داشت به قطر برود.
¤ ديروز شهرهاي مصراته و الذهبيه زير آتش توپخانه و تانك نيروهاي قذافي قرار داشتند.

 



زد و خورد مسلمانان با پليس در خيابان هاي باكو

پليس جمهوري آذربايجان تظاهرات طرفداران حجاب اسلامي در «باكو» را سركوب كرد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، پليس جمهوري آذربايجان جمعه با حمله به تظاهركنندگان كه خواستار آزادي حجاب در مدارس اين كشور بودند، به ضرب و شتم و سركوب آنان پرداخت.
براساس اين گزارش، صدها نفر از مردم اين كشور مسلمان با تجمع مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش اين كشور علاوه بر «بركناري وزير آموزش و پرورش» اين جمهوري، خواستار آزادي زندانيان سياسي نيز شدند.
بنا بر گزارش هاي دريافتي، نيروهاي پليس پس از سركوب معترضان دستكم يكصدنفر از آنان را دستگير و به مكان نامعلومي منتقل كردند.گفتني است، اين چندمين باري است كه جمهوري آذربايجان شاهد برگزاري تجمعات اعتراضي نسبت به ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس و مراكز دولتي است. تمام اين تجمعات به سركوب و دستگيري شماري از تظاهركنندگان منجر شده است.
جمهوري آذربايجان بيش از 8ميليون نفر جمعيت دارد كه حدود 94 درصد آنها مسلمانند.

 



مشاوران برلوسكني به دادگاه احضار شدند

مشاوران نخست وزير ايتاليا به اتهام مشاركت در ارتكاب به فساد اخلاقي به دادگاه فرا خوانده شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، سه نفر از مشاوران «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير ايتاليا به اتهام همكاري با وي در ارتكاب به فساد اخلاقي به دادگاه فراخوانده شدند.
براساس اين گزارش، دادستان «ميلان» ضمن اعلام اين خبر افزود: انتظار مي رود طي روزهاي آينده قاضي زماني را نيز به بررسي برخي اتهامات مطرح شده عليه برخي نزديكان «برلوسكني» اختصاص دهد.
گفتني است برلوسكني 72 ساله كه از سال 2008 نخست وزير ايتالياست، مدت هاست به اتهام فساد اخلاقي، مالي و اداري تحت پيگرد قضايي قرار دارد. وي در آخرين جلسه دادگاه خود كه چندي پيش پشت درهاي بسته برگزار شد، پيش از ورود به ساختمان دادگاه، سيستم قضايي ايتاليا را متهم به «تحقير خود» كرد. يادآور مي شود مردم ايتاليا بارها به خاطر فساد اخلاقي و ناكارآمدي سياست هاي اقتصادي برلوسكني، با ريختن به خيابان ها، خواستار كناره گيري وي از قدرت شده اند. چندي پيش نيز پارلمان اين كشور تا مرز استيضاح «برلوسكني» پيش رفت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14