(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390- شماره 19924

مغرب و اردن عضو شوراي همكاري خليج فارس شدند
نظرسنجي گالوپ : مردم آمريكا از نظام 2 حزبي خسته شده اند
عشق به كتاب
بشار اسد : بحران سوريه را مهار كرده ايم
دادگاه لاهه جنايات ضد بشري آل خليفه را تاييد كرد
نقض حقوق بشر در بحرين
مردم يمن تابوت شوراي همكاري خليج فارس راتشييع كردند!
مردم مصر : وهابي هاي سعودي در خشونت هاي مذهبي مقصرند
اعلام «روز خشم» فردا در اردن
تشديد حملات ناتو به مراكز دولتي ليبي در طرابلس
تظاهرات ضداسرائيلي در سالگرد اشغال فلسطين
حزب مالكي: اعتراض هاي ضددولتي را اياد علاوي سازماندهي مي كند
بازداشت600 مخالف دولت در تونس



مغرب و اردن عضو شوراي همكاري خليج فارس شدند

شوراي همكاري خليج فارس با پيوستن دو كشور اردن و مغرب به اين شورا موافقت كرد.
به گزارش فارس، شوراي همكاري خليج فارس در آخرين نشست خود با درخواست اردن و مغرب براي پيوستن به اين شورا موافقت كرد و از وزيران خارجه خود خواست براي اين منظور با مقامات اين دو كشور وارد مذاكره شوند.
اردن در واكنش به اين اقدام شورا، ضمن استقبال از اين موافقت اعلام كرد، به زودي «ناصر جوده» وزير خارجه خود را براي مذاكره با همتايان خود در اين شورا اعزام مي كند.
سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس قرار است در نشست آتي خود ضمن اعلام عضويت رسمي اردن و مغرب، آخرين تحولات منطقه از جمله رخدادهاي جاري در ليبي، مصر، سوريه، تونس و يمن را مورد بررسي قرار دهند.

 



نظرسنجي گالوپ : مردم آمريكا از نظام 2 حزبي خسته شده اند

نظرسنجي موسسه «گالوپ» نشان مي دهد مردم آمريكا خواستار حزبي جز دو حزب جمهوريخواه و دموكرات هستند.
به گزارش «پرس تي وي»، موسسه «گالوپ» در ميان مردم آمريكا اقدام به انجام يك نظرسنجي كرده است كه نتايج آن نشان مي دهد آمريكايي ها از حزب جمهوريخواه و دموكرات خسته شده و آن را نماينده خوبي براي خود نمي دانند.
براساس اين گزارش، اين اولين باري است كه درصد دموكرات ها و جمهوريخواهاني كه خواستار ايجاد يك حزب سوم هستند، اينگونه افزايش مي يابد.
به اعتقاد برخي كارشناسان، بي اعتمادي مردم آمريكا به دو حزب اصلي جمهوريخواه و دموكرات بيش از هر چيز به دليل ناتواني آنها از حل مشكلات اقتصادي و همچنين راه اندازي و ادامه جنگ عراق و افغانستان است.

 



عشق به كتاب

پروفسور حميد مولانا
برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب در تهران در بهار هر سال و استقبال شايان توجه مردم و توسعه چشمگيري كه در پيشرفت كتابخانه هاي عمومي كشور به عمل آمده است، همه حكايت از بركاتي دارد كه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران نصيب اين سرزمين شده است. دقيقاً به همين جهت است كه بايد با درايت و سياست گذاري هرچه بهتر، كتاب و كتابخواني را بار ديگر، همانند تاريخ درخشان اسلامي و ايراني گذشته خود در رأس فرهنگ عمومي و زندگي روزمره قرار دهيم. براي اين منظور، برداشتن چهار گام بزرگ ضروري است:
اول، دانستن و ادراك خوب و صحيح از تاريخ اسلامي و ايراني است. در اين مورد تاريخ كتاب و كتابخانه در تمدن و فرهنگ اسلامي و ايراني بايد الگوئي براي توسعه كتاب باشد. نسل جوان و جديد ما بايد آگاهي و حافظه جامع و درست از تاريخ كشور و مردم و جامعه خود داشته باشد تا بتواند اطلاعات انبوه و جديد امروز را در چهارچوب گنجينه هاي گذشته ارزيابي كند. تاريخ بزرگترين ميراث شناسائي خود و مملكت و مسير اصلي در استقرار هويت و گسترش فرهنگ است. موضوع تاريخ يكي از ضروري ترين احتياجات شهروندي و سواد تاريخ يكي از لازم ترين عوامل در همبستگي در جامعه و درك مسائل و وقايع و رويدادهاي زندگي ما است.
دوم، سياستگذاري، بازاريابي و توسعه نشر كتاب بايد در راستاي احتياجات جامعه و نيازمندي هاي مردم باشد. تشويق نويسندگان، مترجمان و ناشران براي توليد و توزيع كتاب هاي مفيد و باتوجه به حفظ و گسترش فرهنگ ايراني و اسلامي و همچنين پيشرفت علم و دانش و آگاهي از وضع جهاني و محيط فرهنگي ديگران، بايد در دستور كار متصديان و سياستگذاران قرار گيرد. چه عواملي انتخاب ما را در توليد صحيح و درست نشر و توزيع كتاب تعيين مي كند؟ چه كتاب هائي، تحت چه شرايطي، و براي چه منظوري چاپ و منتشر مي شود؟ چه نسبتي بين كتاب هاي منتشره كنوني و علاقه و خواست جامعه و مردم وجود دارد؟
سوم، يكي از بزرگترين مشكل ما در موضوع كتاب، مسئله توزيع و بازاريابي است. ايران فاقد يك سيستم توزيع و بازاريابي ملي است و اغلب ناشران و مراكز انتشاراتي اغلب با توليد و چاپ كتاب سر و كار دارند و نه توزيع و ترويج و بازاريابي و تبليغ و فروش آن بين علاقه مندان و طبقات مختلف جامعه. امروز قدرت انتشاراتي كتاب در سطح ملي و جهاني در دنيا با زيرساخت هاي توزيع و بازاريابي (شناخت و جذب خوانندگان كتاب) مرتبط است. مهمترين و سودمندترين اثر و بهترين كتاب اگر چاپ شده ولي در انبار منتظر خريدار و مشتري بماند و مردم از آن اطلاع نداشته باشند كوچكترين تأثيري در جامعه نخواهد داشت. تيراژ كتاب در ايران در مقايسه با جمعيت و سطح دانش و علاقه بايد به مراتب بالاتر از وضع كنوني باشد. در ايران فاصله توليد، چاپ و توزيع آن بسيار طولاني و با مشكلات فراواني همراه است.
چهارم، و يكي از مهمترين عوامل در موضوع ارتقاي سطح علم و دانش در جامعه، فرهنگ مطالعه كتاب است. امروز به علت توسعه و پيشرفت صنايع الكترونيك و ديجيتالي توجه مردم و بويژه نسل جوان معطوف به اين نوع رسانه ها شده است. تلويزيون يك مثال خوبي است . سؤال اصلي اين است كه چگونه مي توان فرهنگ مطالعه كتاب را مانند فرهنگ صنايع ديگر در جامعه بالا برد به طوري كه مطالعه كتاب در جامعه نهادينه شود.
در قرون وسطي كه دوره طلائي علم و هنر مسلمانان و ايراني ها بود و هنوز اروپا در تاريكي به سر مي برد، حيثيت، معروفيت، بزرگواري و به قول امروزي ها پرستيژ اجتماعي يك فرد در جامعه با كتابخانه شخصي او و با تعداد و كيفيت كتاب هايش اندازه گيري مي شد. از نخبگان گرفته تا مردم عادي و شهروندان، مقياس قضاوت سطح اقتصادي و اجتماعي يك خانواده را نوع و تعداد كتاب هاي آن خانواده تشكيل مي داد. در سراسر سرزمين هاي اسلامي از جنوب اسپانيا گرفته تا قاهره و بغداد، ري و جنديشاپور، مسلمانان قرون نهم تا سيزدهم ميلادي در هر شهري كتابخانه عمومي داير كرده و آنجا را مركز و ثقل مطالعه و باشگاه هاي علمي، اجتماعي و ارتباطي خود قرار داده بودند. علاوه بر اين، هر مسجد و مدرسه و بيمارستاني كتابخانه داشت و جديدترين اطلاعات و معلومات علمي و هنري در اختيار علاقه مندان قرار مي گرفت.
اولين نمايشگاه بين المللي كتاب توسط مسلمانان حدود قرن دهم ميلادي در بغداد تشكيل گرديد. «پيش كتابفروش ها» اسم بازار كتابفروش ها در بغداد بود كه در ناحيه «باب البصره» واقع بود و در حدود يكصد مغازه و غرفه كتابفروشي در آن وجود داشت. علاقه مندان به كتاب، نويسندگان، مترجمان، خط نويسان و كتابداران هر سال در اينجا تجمع كرده همديگر را ملاقات مي كردند. در اينجا بود كه فيلسوف، شاعر، نويسنده و عالم از ايران مصر و اسپانيا در كنار يكديگر به جست و جوي كتاب هاي جديد مي پرداختند و همين جا بود كه ديگران به دنبال مجلات كهنه و قديمي بودند. در اينجا و در همين زمان بود كه ابن النديم، كتابفروش و دانشمند معروف و مؤلف كتاب «الفهرست» از مهمانان و دوستان خود پذيرائي مي كرد و با آنها به گفت وگو مي پرداخت. قرن هاي بعد شغل كتابفروشي همراه شغل داروفروشي (به علت پيشكسوتي مسلمانان در علم پزشكي و داروسازي) از سرزمين هاي اسلامي به اروپا انتقال يافت.
علاوه بر اين، اغلب حاكمان اسلامي و ايراني آن زمان همه كتاب دوست بودند. علاوه بر كتابخانه هاي معمولي، كتابخانه هاي اختصاصي حكام و فرمانروايان، خزانه علمي و هنري آنها را تشكيل مي داد. دانشمند آلماني دكتر زيگريد هونكه در كتاب «فرهنگ اسلامي در اروپا» مي نويسد «يك كتابخانه متوسط خصوصي يك فرد مسلمان در قرن دهم ميلادي، تقريباً بيش از جمع كل كتاب هاي كتابخانه هاي اروپا كتاب داشت.» اين عشق به كتاب و مطالعه بود كه تمدن اسلامي- ايراني را رونق بخشيد و امروز نيز اين عشق به كتاب و مطالعه است كه مي تواند آن پيشكسوتي قرون گذشته را بار ديگر احيا كند.

 



بشار اسد : بحران سوريه را مهار كرده ايم

رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد كه بحران را مهار كرده و اين بحران به زودي به پايان خواهد رسيد.
بشاراسد در ديدار با گروهي از جوانان شهر لاذقيه گفت: اصلاحات در حال اجراست و بحران نيز تمام خواهد شد.
وي اظهار داشت، وطن مادر همه است و همه بايد در مقابل توطئه هاي بيگانگان متحد باشيم.
مشاور بشاراسد نيز در مصاحبه با روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز تاكيد كرد، سوريه مرحله خطرناك بحران را پشت سر گذاشته است.
وي افزود، اصلاحات اداري سياسي و رسانه اي در حال اجراست و به زودي بحران كشور پايان مي پذيرد.
«الشيخ ابازيد» مفتي شهر درعا نيز طي اظهاراتي اعلام كرد، سوريه در معرض توطئه هاي دائمي قرار گرفته و دخالت بيگانگان در حوادث اخير كاملا محرز و مشخص شده است.
وي افزود، هدف اين توطئه ها تجزيه و ايجاد نفاق در كشور سوريه بوده است.
گفتني است نيروهاي امنيتي و نظامي سوريه در جريان عمليات اخير خود در شهر بايناس در غرب اين كشور اتاق عمليات مزدوران خارجي و تروريست ها را شناسايي و كشف كردند.
اين اتاق مركز طراحي اغلب حوادث مسلحانه اخير در سوريه بوده و در آن انواع دستگاه هاي پيشرفته رايانه اي، تلفن همراه ماهواره اي دوربين هاي دقيق و پيشرفته كه توانايي پخش فيلم هاي موجود از طريق ماهواره هاي صنعتي را دارند كشف شده است.
نيروهاي امنيتي سوريه همچنين تعدادي از تروريست هاي غرب و خارجي را در اين شهر دستگير كردند كه تاكنون هويت و مليت آنها اعلام نشده اما به زودي همه اطلاعات درباره اين اشخاص اعلام خواهد شد.
از سوي ديگر، صدها نفر از مردم سوريه با تجمع مقابل سفارت فرانسه در دمشق در اعتراض به آنچه كه مداخله پاريس در امور داخلي دمشق خواندند تظاهرات كردند.

 



دادگاه لاهه جنايات ضد بشري آل خليفه را تاييد كرد

سرويس خارجي-
دادگاه بين المللي لاهه با تأييد اسناد و مدارك جمع آوري شده توسط تيم وكلاي مدافع دفاع از حقوق ملت مظلوم بحرين اعلام كرد در بحرين جنايات بي شماري صورت گرفته و قوانين بين المللي زيرپا گذاشته شده است.
دادگاه بين المللي رسيدگي به جنايات ضد بشري خاندان آل خليفه در بحرين پس از تشكيل در مقر دائمي اين دادگاه در لاهه اعتراف كرد كه تمامي اسناد و مدارك جمع آوري شده توسط وكلاي مدافع بحريني صحت دارد و قابل قبول است و نشان مي دهد كه حكومت بحرين قوانين بين المللي را زيرپا گذاشته و جنايات ضد بشري بي شماري مرتكب شده است. مسئولان اين دادگاه همچنين اعلام كردند كه بلافاصله بررسي هاي خود براي رسيدگي به پرونده جنايت هاي رخ داده در بحرين را آغاز خواهند كرد تا مانع از ريخته شدن خون بيشتري از ملت مظلوم بحرين شود.
در همين رابطه خانم «مي خنسا» يكي از اعضاي تيم وكلاي مدافع بحرين گفت، اعضاي تيم بسيار خوشحال هستند كه توانستند در اولين مرحله به موفقيت و هدف مورد نظر خود دست يابند.
وي تأكيد كرد، در صورت تحقق هدف نهايي تمامي اعضاي خاندان آل خليفه و مسئولان جنايات ضد بشري در بحرين بازداشت و محاكمه خواهند شد.
گفتني است در هنگام برگزاري اولين جلسه رسيدگي به پرونده جنايات رخ داده در بحرين تعدادي از بحريني ها و مدافعان ملت مظلوم بحرين مقابل ساختمان دادگاه بين المللي تجمع كرده و ضمن در دست داشتن عكس و پوستر جنايت هاي آل خليفه عليه رژيم بحرين شعار دادند. در همين رابطه «سعيد الشهابي» رهبر جنبش آزادي بحرين گفت، حاكمان بحرين بايد بدانند با تسليحات و كمك دولت هاي خارجي نمي توان امنيت كشور را تأمين كرد.
وي افزود، عربستان سعودي با تسليحاتي كه از آمريكا و اروپا خريداري كرده اعتراضات مردمي را در كشور خود و بحرين و يمن سركوب مي كند. الشهابي بار ديگر تأكيد كرد، مردم خواستار تغيير رژيم هستند و در تمامي كشورهاي عربي اين خواسته وجود دارد و تغييرناپذير است.
رهبر جنبش آزادي بحرين اظهار داشت، رژيم آل خليفه از كنترل اوضاع ناتوان است و به همين دليل به سركوب و كشتار مخالفان روي آورده است.
از سوي ديگر، در حالي كه سركوب شديد مردم و معترضان و نقض قوانين حقوق بشري در بحرين ادامه دارد و سازمان هاي حقوق بشري محاكمه معترضان در دادگاه هاي نظامي را محكوم كرده اند ژنرال «جيمز ماتيس» فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا از آل خليفه تقدير كرد.
وي در ديدار با پادشاه بحرين واشنگتن را حامي خاندان آل خليفه عنوان و از اقدامات ضد بشري آل خليفه حمايت كرد.

 



نقض حقوق بشر در بحرين

يك سازمان حقوق بشري در بحرين طي گزارشي موارد نقض حقوق بشر در بحرين را منتشر ساخته است.
در اين گزارش آمده است از 14 فوريه 2010 (بهمن ماه) تا 3 آوريل 2011 (فروردين ماه) دست كم 30 نفر از معترضان بحريني به دست نيروهاي نظامي و امنيتي بحريني و سعودي كشته شده اند.
تا 5 ارديبهشت 1390 بيش از 150 نفر از معترضان دستگير و شكنجه شده كه حدود 10 نفر از آنان به طرز مشكوكي جان باخته اند و آثار شكنجه در بدن آنها كاملا مشهود بوده است. مقام هاي بحريني درخواست كالبدشكافي آنان را نپذيرفته اند.
براساس اين گزارش بيش از 50 زن در بحرين به دليل شركت در تظاهرات ضددولتي دستگير شده كه مورد آزار و اذيت جنسي قرار گرفته اند. در بين اين زنان تعدادي معلم، پزشك و پرستار وجود دارد.
نيروهاي بحريني بيمارستان السلمانيه منامه را كه تنها بيمارستان عمومي بحرين است همچنان در اشغال خود دارند.
مزدوران آل خليفه و آل سعود با حمله به بيمارستان و مراكز درماني حدود 50 تن از پزشكان و پرستاران را بازداشت و به نقاط نامعلومي انتقال دادند و بيماراني كه در تظاهرات شركت كرده بودند را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
در اين گزارش تصريح شده است تا به حال 200 دانشجو، 11 استاد و 40 نفر از كادر اداري دانشگاه بحرين اخراج شده اند.
همچنين 652 كارگر به دليل شركت در اعتصابات از كارخانه ها، كارگاه ها و مراكز توليدي اخراج شده اند.
50 مسجد، 67 حسينيه و مكان هاي مقدس شيعيان در بحرين به طور صددرصد يا كمتر تخريب شده و چندين جلد قرآن كريم به آتش كشيده شده است.
براساس گزارش اين سازمان حقوق بشري نيروهاي آل خليفه و آل سعود در برخورد با تظاهركنندگان ضمن استفاده از خشونت شديد از سلاح هاي ممنوعه، گلوله، گاز اشك آور و خفه كننده و سمي استفاده كرده اند.

 



در اعتراض به سران عرب
مردم يمن تابوت شوراي همكاري خليج فارس راتشييع كردند!

انقلابيون يمن با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف يمن بار ديگر تاكيد كردند تا سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان با برگزاري تظاهرات در شهرهاي تعز، صنعا، الحديده، اب و ديگر شهرهاي يمن ضمن مردود شمردن طرح شوراي همكاري خليج فارس اظهار داشتند اين طرح توطئه اي براي ايجاد آشوب در كشور به نفع علي عبدالله صالح است.
مخالفان يمني همچنين با تحصن در ميدان التغيير صنعا از مردم خواستند به صورت مسالمت آميز به سازمان هاي دولتي حركت و اين سازمان ها را تصرف كنند.
يكي از مخالفان در اين باره گفت: اولين اقدام انقلابيون به سقوط كشاندن شهرها و خارج كردن آنها از كنترل رژيم حاكم است.
وي افزود، مخالفان حكومت روز جمعه در ميادين بزرگ شهرها تجمع خواهند كرد و پس از اداي نمازجمعه، دو ركعت نماز نصر يا حاجت مي خوانند.

 



مردم مصر : وهابي هاي سعودي در خشونت هاي مذهبي مقصرند

مردم مصر، وهابي هاي آل سعود را عامل خشونت مذهبي در كشورشان معرفي كردند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، بسياري از مردم و فعالان سياسي مصر معتقدند، سلفي هايي كه در مقابل كليساي منطقه «امبابه» گردهم آمده و شعار مي دادند، از حمايت كشورهاي خارجي از جمله عربستان سعودي برخوردار بودند.
به گفته مردم مصر، سلفي هاي تندرو كه از سوي آل سعود حمايت مي شوند، با حمله به كليساها و اماكن تجاري مسيحيان قبطي، موجب بروز فتنه و ناآرامي در قاهره و جيزه در چند روز اخير شدند.
«محمد الدريني» رئيس شوراي عالي آل بيت مصر و از رهبران شيعيان اين كشور نيز با بيان اينكه سلفي ها از جريان هاي مزدور آل سعود به شمار مي روند، اظهار داشت: سلفي ها پس از تجاوز و بي حرمتي به اماكن مقدس اسلامي در قاهره، هم اكنون توسط وهابي ها تشويق مي شوند تا به اقدامات خشونت آميز عليه مخالفان خود دست بزنند.
به گفته اين رهبر روحاني در مصر، سلفي ها اخيرا از شيخ الازهر خواسته اند فتوايي درباره تحريم وجود اماكن مقدس و زيارتگاه ها صادر كند، اما اين درخواست آنها هنوز مورد پذيرش قرار نگرفته است.
در همين حال، «جمال البنا» برادر بنيانگذار جماعت اخوان المسلمين در مصر با انتقاد شديد از سلفي ها تاكيد كرد: سلفي ها مي خواهند با تاسيس دولت، بريدن گوش و تخريب زيارتگاه ها و اماكن مقدس مسلمانان و مسيحيان، چهره كريهي از اسلام ارائه دهند.
اين در حالي است كه برخوردهاي مذهبي در مصر طي چند روز اخير 12 كشته و صدها نفر زخمي برجاي گذاشت و به دخالت «عبدالمجيد محمود» دادستان عمومي براي بررسي درگيري هاي خونين فرقه اي منجر شد.
به گفته شاهدان عيني و منابع دولتي مصر، كشمكش ها از آنجا آغاز شد كه سلفي ها قصد داشتند يك زن مسيحي را از حبس كليساي قبطي آزاد كنند كه قبطي ها به مقابله با آنها پرداختند.
از سوي ديگر، در تازه ترين تحولات داخلي مصر، دادستان كل اين كشور حبس حسني مبارك و دو فرزندش را براي 15 روز ديگر تمديد كرد.
همچنين دادگاه جنايي قاهره، «زهير جوانه» وزير گردشگري سابق مصر را به پنج سال زندان به اتهام مال اندوزي و زيان به بيت المال محكوم كرد.

 



اعلام «روز خشم» فردا در اردن

سرويس خارجي-
انقلابيون اردن اعلام كردند براي تحقق خواسته هايشان و فشار بر رژيم فردا تظاهرات روز خشم در سراسر اردن برگزار خواهند كرد.
انقلابيون و شخصيت هاي سياسي عضو جبهه ملي اصلاحات اردن اعلام كردند كه براي فشار بر حكومت به منظور پذيرش خواسته هاي مردم انقلابي اين كشور فردا پس از برگزاري نماز جمعه تظاهرات روز خشم به راه خواهند انداخت.
مخالفان اردني همچنين اظهار داشتند كه اتلاف وقت ديگر كافي است و گذشت زمان نشان مي دهد كه نظام حاكم براي تحقق خواسته هاي مردم تلاشي صورت نمي دهد، به همين دليل معترضان تصميم گرفتند دوباره به خيابان ها روي بياورند.
رئيس اداره سياسي حزب جبهه عمل اسلامي اردن در همين رابطه گفت، پس از حوادث 25 مارس كه به كشته و زخمي شدن انقلابيون اردن منجر شد معترضان تصميم گرفتند مدتي از خيابان ها دوري كنند ولي هم اكنون مرحله جديدي از تلاش ها در جهت تحقق خواسته هاي مردمي آغاز خواهد شد.
«حمزه منصور» دبيركل جبهه عمل اسلامي اردن نيز گفت، مخالفان خواستار اصلاحات حقيقي در كشور در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي هستند.

 



تشديد حملات ناتو به مراكز دولتي ليبي در طرابلس

جنگنده هاي ناتو مراكز دولتي پايتخت ليبي را چندين نوبت بمباران كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، جنگنده هاي ناتو مراكز دولتي ليبي را چند نوبت بمباران كردند.
در پي اين حملات هوايي، صداي آژير آمبولانس ها و سلاح هاي ضدهوايي در طرابلس پيوسته شنيده مي شد پس از حملات هوايي ناتو همچنين، دود غليظي از ساختمان هاي نزديك به تلويزيون و خبرگزاري ليبي به هوا برخاست. منابع وابسته به ناتو اعلام كردند، «معمر قذافي» هدف حملات ناتو نبوده است. اين در حالي است كه مراكز فرماندهي رژيم ليبي نيز در اين حملات هدف قرار گرفته اند.
پس از حملات فوق، كسي از زنده و يا مرده قذافي خبر ندارد و او در تلويزيون دولتي ظاهر نشده است. واحد مركزي خبر نيز گزارش داد، هواپيماهاي ناتو منطقه اي را در شهر «البريقه» هدف بمباران قرار دادند. انقلابيون خبر دادند كه در پي اين بمباران، تعداد زيادي جسد در محل حمله ناتو پيدا شد.
در مصراته نيز انقلابيون ليبيايي حومه اين شهر را از عناصر قذافي پاكسازي كردند و آنها را عقب راندند. شماري از نيروهاي قذافي هم در فرودگاه مصراته و دانشكده نيروي هوايي اين شهر به محاصره انقلابيون درآمدند. ديروز نيز شمار ديگري از فرماندهان ارتش قذافي به مردم و مخالفان پيوستند. برخي از كارمندان وزارت كشور رژيم قذافي هم اعلام كردند كه از انقلابيون حمايت مي كنند. در شماري از مدارس شهر طرابلس نيز پرچم انقلابيون برافراشته شد.
در همين حال، منابع وابسته به رژيم قذافي اعلام كردند، ناتو تعدادي مراكز غيرنظامي و منازل مسكوني طرابلس را هدف قرار داده است.

 



تظاهرات ضداسرائيلي در سالگرد اشغال فلسطين

فلسطينيان ساكن سرزمين هاي اشغالي به مناسبت شصت وسومين سالگرد اشغال فلسطين توسط صهيونيست ها كه روز نكبت ناميده مي شود تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، اين راهپيمايي كه به دعوت كميته عالي عربي متشكل از تشكل هاي سياسي و اجتماعي عربي و جمعيت دفاع از حقوق رانده شدگان در داخل سرزمين هاي اشغالي صورت گرفت در مناطقي همچون الدامون، عكا، الجليل و برگزار شد ارتش اسرائيل همزمان با فرا رسيدن روز نكبت كرانه باختري رود اردن را منطقه بسته نظامي اعلام و تدابير شديد امنيتي برگزار كرده است.
گفتني است بيش از 760 هزار فلسطيني همزمان با تاسيس رژيم ناميمون اسرائيل در سال 1948 توسط گروه هاي مسلح اسرائيلي از سرزمين مادري خود آواره شده اند. بيست وپنجم ارديبهشت ماه «روز نكبت» نامگذاري شده و فلسطيني ها تظاهرات ضد اسرائيلي را از هم اكنون آغاز كردند. در آن روز نيز قرار است تظاهرات گسترده در فلسطين و مصر برگزار شود.
از سوي ديگر نظاميان رژيم صهيونيستي با حمله وحشيانه به سوي جوانان شهر قدس در منطقه سيلوان شماري از آنان را مجروح كردند.
نظاميان رژيم صهيونيستي خيابان هاي اصلي منتهي به منطقه سيلوان را مسدود كردند و گلوله هاي حاوي گازهاي اشك آور خفه كننده به سوي جوانان شليك كردند.
درگيري بين نظاميان صهيونيستي و جوانان فلسطيني به مناطق ديگر بيت المقدس نيز كشيده شد و فلسطيني هاي ساكن مناطق ديگر به كمك جوانان مصدوم شتافتند.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي در راستاي يهودي سازي قدس و جدايي شهرها و روستاهاي اطراف قدس ساخت ديوار حائل در اطراف شهر قلنديه در شمال بيت المقدس را شروع كرد.
چندين دستگاه بولدوزر ارتش رژيم صهيونيستي با پشتيباني خودروهاي نظامي اسرائيل در روزهاي اخير وارد منطقه قلنديه شدند و شروع به هموار كردن زمين هاي اين منطقه و آماده سازي براي ساخت ديوار حائل كردند.
اين ديوار حائل منطقه قلنديه را به دو بخش مجزا تقسيم مي كند.
دادگاه لاهه د رسال 2004، ساخت ديوار نژادپرستانه حائل در اطراف كرانه باختري از سوي رژيم صهيونيستي را غيرقانوني و فاقد مشروعيت خواند.
«خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس طي اظهاراتي اعلام كرد كه اين جنبش به رژيم صهيونيستي يك سال مهلت مي دهد تا كشور مستقل فلسطين در اراضي اشغالي سال 1967 را به رسميت بشناسد.
وي افزود، هدف ما تشكيل كشور فلسطين به پايتختي قدس در مرزهاي 67 است، ما ده ها بار از زمان اسلو و مادريد اسرائيل را آزموده ايم اما اين بار به خاطر انقلاب مصر و آشتي فلسطينيان و براي اينكه اسرائيل بهانه اي براي به شكست كشاندن آشتي نداشته باشد، حاضريم يك مهلت يكساله به اسرائيل بدهيم تا مقاصد آن را بسنجيم.
مشعل تصريح كرد: البته اين به معني آن نيست كه پس از پايان مهلت يك ساله اعلام جنگ خواهيم كرد بلكه برگه هاي جديدي به مقاومت اضافه خواهيم كرد.
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب فلسطين نيز تاكيد كرد كه قطار آشتي ملي به راه افتاده است و بدون توقف به مسير خود ادامه مي دهد.

 



حزب مالكي: اعتراض هاي ضددولتي را اياد علاوي سازماندهي مي كند

ائتلاف دولت قانون «اياد علاوي» را به سازماندهي تظاهرات ضددولتي در عراق متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عزت الشابندر»، از رهبران «ائتلاف دولت قانون» و نماينده مجلس عراق گفت، علاوي، رهبر فهرست العراقيه، با صرف هزينه و اعطاي هدايا، تظاهركنندگان عراقي را (طي هفته ها و ماه هاي اخير) تشويق مي كرد كه كه عليه دولت «نوري مالكي» شعار بدهند. مالكي رهبر ائتلاف دولت قانون است.
وي گفت: مطمئنا اعطاي هدايا و اموال به تظاهركنندگان در خيابان ها و تشويق آنها به سردادن شعارهايي عليه دولت و نخست وزير، خارج از قواعد مشاركت در دولت است.
كشور عراق از 25 فوريه (پنج اسفند) شاهد برگزاري تظاهرات و اعتراض هايي با هدف انجام اصلاحات و مبارزه با فساد در نهادهاي كشور بوده است.
مالكي به دنبال برگزاري اين تظاهرات و اعتراض ها، در 27 فوريه به وزارتخانه ها و استانداري ها مهلت 100 روزه براي ارزيابي عملكرد آنها و بررسي شكست و يا موفقيت اين نهادها داد.
پيشتر فهرست العراقيه اعلام كرده بود، در صورت اعطاي راي اعتماد به نامزدهاي معرفي شده از سوي مالكي براي پست هاي امنيتي، از روند سياسي خارج مي شود.
اين فهرست تاكيد كرده بود كه معرفي نامزد از سوي نخست وزير عراق، ناديده گرفتن توافقنامه اربيل است كه براساس آن، حق معرفي نامزد براي پست وزارت دفاع، به فهرست العراقيه اعطا شده است.
العراقيه يك جريان سكولار در عراق است و از جانب آمريكا و عربستان حمايت مي شود.
11 كشته در تكريت
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شهر تكريت سه شنبه شاهد انفجار بمب بود و دستكم 11 شهيد بر جاي گذاشت. شماري از شهدا از اعضاي پليس عراق بودند. به گفته مقامات عراقي مهاجمان خودرو را به وسيله كنترل از راه دور منفجر كردند. احتمال دارد كه بر شمار شهداي اين حادثه افزوده شود.
خبر ديگر از عراق اين كه، «جلال طالباني»، رئيس جمهور اين كشور، براي انجام معالجات، راهي آمريكا شد.

 



بازداشت600 مخالف دولت در تونس

دولت تونس با استفاده از قانون حكومت نظامي، اقدام به تعقيب و بازداشت گسترده مخالفان خود كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، پليس و نيروهاي امنيتي تونس طي چند روز گذشته و پس از سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردم، اقدام به بازداشت 600 نفر در پايتخت كرد.
ماموران امنيتي روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته جاري با حمله به مناطق مختلف اين كشور و بازرسي خانه به خانه، شماري از مخالفان دولت را دستگير كردند.
از سوي ديگر، مخالفان، دولت را به برقراري مجدد ديكتاتوري و سركوب آزاديخواهان مي كنند و خواستار كناره گيري الباجي قائدالسيسي نخست وزير اين كشور از قدرت هستند.
السيسي در پاسخ به اين خواسته، مخالفان دولت را تهديد به بكارگيري مشت آهنين و سركوب كرد و هشدار داد كه انتخابات برنامه ريزي شده 24 ژوئيه (دوم مرداد) براي انتخابات مجلس موسسان، مي تواند به تاخير بيفتد.
دولت السيسي به سختي مي كوشد پس از فروپاشي رژيم ديكتاتوري بن علي آرامش و ثبات را در كشور برقرار و با برنامه ريزي براي انتخابات مردم را آرام كند، اما مخالفت مردم با خود دولت ناآرامي ها و خشونت هاي فراواني را موجب شده است.
براساس اين گزارش، موج تازه اعتراض ها، پنجشنبه گذشته و در پي ادعاي وزير كشور پيشين تونس مبني بر وقوع يك كودتاي نظامي به راه افتاد.
«فرحات الراجحي» وزير كشور پيشين تونس مدعي شده بود كه چنانچه حزب اسلامي النهضه در انتخابات پيروز شود، نظاميان وفادار به حكومت بن علي به يك كودتاي نظامي دست خواهند زد و اين موضوع خشم اسلامگرايان را برانگيخت.
در همين حال «محمد صالح بن عيسي» عضو شوراي عالي انقلاب و كميته صيانت از آراي تونس در گفت وگو با واحد مركزي خبر اعلام كرد: تا چند روز آينده، دولت، قانون جديد انتخابات را ابلاغ مي كند تا احزاب سياسي، اهداف و برنامه هاي خود را در چارچوب اين قانون ارائه كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14