(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390- شماره 19924

اهميت تغذيه در خانواده
جوانان را به خودتان وابسته نكنيد
ويژگي هاي يك رابطه سازنده
همسرتان را آن گونه كه هست دوست بداريد
توصيه هاي بهداشتي مصرف انواع روغن و چربي
پاكت هاي كاغذي جايگزين كيسه هاي پلاستيكي مي شوند
شلغم: خون ساز تقويت كننده استخوان و اعصاب



اهميت تغذيه در خانواده

تغذيه اشتباه يكي از مشكلات امروزه در خانواده هاست. گرفتاري هاي شغلي و كمبود وقت موجب شده تا خيلي ها مراقب تغذيه خود نباشند. در اين شرايط احتمال بروز مسموميت غذايي افزايش مي يابد.
بيشتر مسموميت هاي غذايي درا ثر باكتري رايجي به نام «اي-كلي» ايجاد مي شود. به طور معمول افراد در پيك نيك مدارس، دانشگاه ها و... دچار اين عارضه مي شوند، زيرا در اين مكان ها ممكن است مواد غذايي براي طولاني مدت خارج از يخچال قرار گيرند يا هنگام آماده شدن موادغذايي نكات بهداشتي رعايت نشود. مسموميت غذايي از طريق محصولات لبني و گوشت قرمز خام كه طولاني مدت از يخچال بيرون مانده است نيز منتقل مي شود. (بخصوص سس مايونز روي سالاد كه يكي از عوامل اصلي است).
سالانه 60 تا 80ميليون نفر در جهان دچار مسموميت غذايي مي شوند كه 6تا 8ميليون نفر جان خود را از دست مي دهند. نوزادان و افراد پير بيش از بقيه افراد در معرض اين خطر قرار دارند. افرادي كه در شرايط حاد مانند بيماري كليوي، ديابت و يا ضعف سيستم ايمني بدن قرار دارند، بيشتر از بقيه در معرض خطر هستند. البته زنان باردار و زناني كه در دوران شيردهي قرار دارند نيز بايد بسيار مراقب غذاي مصرفي خود باشند. علايم اين بيماري به طور معمول 2تا 6ساعت پس از خوردن غذاي آلوده خود را نشان مي دهد.
البته زمان آن ممكن است كم يا زياد شود. اين زمان بستگي به نوع آلودگي و سمي كه وارد بدن مي شود دارد. بهتر است با برخي از عوارض و علايم مسموميت آشنا شويد: حالت تهوع و استفراغ، معده درد و شكم درد، اسهال (گاهي همراه با خون)، تب و سرماخوردگي، ضعف (كه ممكن است شديد و موجب تنگي نفس شود)، سردرد.
اندي مورتون پزشك كالح مايوز ملبورن مي گويد: به طور معمول افراد 2 روز بعد از مسموميت غذايي، بهبود پيدا مي كنند و بايد با مصرف مايعات و نوشيدني ها- البته جز شير و نوشيدني هاي كافئين دار- از خشك شدن آب بدن جلوگيري كنند، زيرا در اثر اسهال و استفراغ «فلويد» بدن دفع مي شود و بايد دوباره جايگزين شود. تا زمان بهبودي كامل بايد از خوردن غذاهاي جامد و سخت و لبنيات پرهيز شود.
چنانچه به اسهال مبتلا شديد و به خاطر استفراغ و حالت تهوع قادر به نوشيدن مايعات فلويد نبوديد بايد با استفاده از امكانات پزشكي و دارويي از فلويد، به صورت داخل وريدي استفاده كنيد. بخصوص لازم است اين حالت درمورد كودكان كم سن اجرا شود. توجه داشته باشيد كه هيچ وقت درحالت اسهال دكتر براي شما آنتي بيوتيك تجويز نمي كند؛ زيرا آنتي بيوتيك باعث تأخير روند بهبودي و حالت اسهال شده و موجب مي شود تا مواد آلوده همچنان در خون شما باقي بماند. چنانچه دراثر مصرف قارچ دچار مسموميت شده ايد، فوراً بايد نزد پزشك برويد تا دكتر با خدمات اورژانس مواد سمي را از داخل معده شما خارج كند و معده شما را شست وشوي دهد. براي جلوگيري از مسموميت غذايي، نكات زير را در حين درست كردن غذا رعايت كنيد:
- با دقت دست هاي خود را بشوييد و ظروف و لوازم آشپزخانه را خوب تميز كنيد.
- غذاها را با حرارت كافي طبخ كنيد. به طور نمونه گوشت قرمز بايد در دماي حداقل 160درجه فارنهايت، مرغ 180درجه فارنهايت و ماهي 140درجه فارنهايت پخته شود.
- هرگز گوشت، ماهي يا مرغي را كه پخته شده، به داخل ظرفي كه قبل از پخته شدن در آن بوده (وقتي خام بوده) بازنگردانيد، مگر اين كه آن ظرف را به دقت شسته باشيد.
- هرگونه غذا يا موادي را كه براي آن لحظه احتياج نداريد داخل يخچال بگذاريد و درجه يخچال خودرا حدود 40درجه فارنهايت و درجه فريزر خود را روي صفر درجه يا زير صفر درجه فارنهايت تنظيم كنيد.
- مرغ، گوشت و ماهي را كه بيش از يك يا دو روز به صورت خام در يخچال نگهداري شده است، مصرف نكنيد.
- غذاهايي را كه تاريخ مصرفشان گذشته به هيچ وجه استفاده نكنيد و به تاريخ انقضاي موادغذايي و برچسب روي آن توجه كنيد.
- از مصرف غذاها و موادغذايي كه بوي عجيب و ناخوشايندي دارند، پرهيز كنيد.
چند توصيه
- هرگز به كودكان زير يك سال عسل ندهيد.
- چنانچه در خانه غذا كنسرو مي كنيد، همه نكات بهداشتي را رعايت كنيد و تكنيك هاي لازم را اجرا كنيد و 15 تا 20دقيقه آنها را بجوشانيد.
- از قارچ وحشي استفاده نكنيد.
- چنانچه باردار هستيد يا سيستم ايمني بدن تان ضعيف شده از پنيرهاي نرم بخصوص آنها كه از كشورهاي متفرقه واردشده اند، استفاده نكنيد.
- در طول سفر از غذاهاي گرم و تازه پخته شده و آب جوشيده استفاده كنيد، از خوردن ميوه و سبزيجات خام و پوست دار پرهيز كنيد و پوست ميوه را نيز بگيريد.
- چنانچه فرزند كوچك در خانه داريد، مرتب دستان خودرا بشوييد و لباس زير كودك خود را تند تند تعويض كنيد تا عفونت و ميكروب وارد بدنش نشود.
عليرضا سزاوار

 



جوانان را به خودتان وابسته نكنيد

مدت هاست كه يكي از موضوع هاي بحث انگيز براي متخصصان آموزش و تربيت جوانان موضوع ميزان توجه و احترام به نيازها و خواسته هاي فرزندان از سوي والدين آنها بوده است.
معمولا تصور بر اين بود كه هر اندازه والدين بيشتر به فرزندانشان توجه كرده و خواسته هايشان را برآورده كنند، بچه ها عملكرد بهتري در مدرسه و دانشگاه و روابط اجتماعي بهتري در جامعه خواهند داشت ولي بي توجهي كه باعث كاهش عزت نفس در آنان مي شود باعث عملكرد ضعيف تحصيلي شده و حتي زمينه هاي ارتكاب جرم و اعتياد را فراهم مي كند.
امروزه اكثر والدين با اين موضوع كه فرزندان نيازمند عزت نفس بالا هستند؛ موافقند. ولي همين احساس «خود ارزشمندبيني» بيش از حد فرزندان و توجه بي اندازه والدين به آنها باعث به وجود آمدن نسلي بسيار متوقع شده است كه بدون توجه به توانايي ها و شايستگي هاي واقعي اش همواره خواهان حق و حقوق بيشتر از خانواده و جامعه است.
درست است كه فرزندان به عزت نفس بالا و توجه كافي از سوي والدينشان احتياج دارند ولي اكثر خانواده ها - با وجود اين كه به اين مساله توجه زيادي مي كنند - درك درستي از آن ندارند و نحوه عملكرد صحيح را نمي دانند. براي مثال بعضي از والدين تصور مي كنند كه بايد دائم از جوانشان تعريف و تمجيد كنند و به آنها امتيازات فراواني بدهند ولي اين روش هم چندان كارساز نيست و باعث به وجود آمدن صفاتي چون خودپسندي و زورگويي در فرزندان مي شود.
همان طور كه كم توجهي به فرزندان باعث كاهش عزت نفس در آنان مي شود، توجه بيش از اندازه نيز مشكل آفرين خواهد بود. زيرا فرزنداني كه والدينشان بيش از حد معمول برايشان ارزش قائل شوند، براي داشتن احساس خوب هميشه نيازمند اين هستند كه كسي از آنها تعريف و تمجيد كند و در موقعيت هايي كه والدين در كنارشان نيستند، مثلا وقتي براي تحصيل در دانشگاه به شهر ديگري مي روند، دچار بحران مي شوند زيرا هيچ احساس دروني قدرتمندي وجود ندارد كه به آنها اعتماد به نفس و حس ارزشمند بودن بدهد.
از طرفي آنها عميقاً اعتقاد دارند كه نسبت به سايرين برتر هستند و به همين دليل به حقوق ديگران چندان احترام نمي گذارند.
فرزنداني كه والدينشان به آنها كم توجهي كنند فكر مي كنند اگر براي به دست آوردن چيزهايي كه مي خواهند از هر راه و روشي، چه درست چه غلط، وارد عمل نشوند هيچ كس ديگري به آنها براي دستيابي به اهدافشان كمك نخواهد كرد.
هر 2 گروه نيازهاي خودشان را مقدم به نيازهاي اطرافيانشان مي دانند و خودخواهانه عمل مي كنند.
والدين بايد هميشه در كنار فرزندانشان حضور داشته باشند و آنها را از نظر عاطفي حمايت كنند. آنها بايد براي رفتارهاي فرزندانشان حد و مرزي تعيين كنند وسپس به آنها تا حدودي آزادي عمل و اجازه تصميم گيري بدهند تا شخصيتي مستقل در وجودشان شكل بگيرد. توجه داشته باشيد كه به وجود آمدن اين استقلال شخصيتي و آزادي عمل، يك هدف در تربيت فرزندان نيست بلكه اين مورد در صورت وجود رابطه مناسب و متعادل بين والدين و فرزندان خود به خود به دست مي آيد. اين راهكارها مي تواند براي رسيدن به اين هدف به شما كمك كند.
- در هر مرحله از رشد فرزندتان، از خردسالي تا جواني، به آنها مسئوليت هايي كه متناسب با توانايي هايشان است بدهيد و به آنها كمك كنيد تا جايي كه مي توانند از پس مسائلي كه به آنها مربوط مي شود بربيايند.
- معمولاً نوجوانان به طور ناگهاني نسبت به چيزي يا انجام كاري تمايل شديدي نشان مي دهند و بدون توجه به اين كه اين كار عملي و منطقي هست يا خير با اصرار آن را از والدينشان مي خواهند. سعي كنيد به آنها ياد دهيد كه اين احساسات را در وجودشان كنترل كنند و به حقوق ديگران هم احترام بگذارند.
- تنها براي موفقيت هاي واقعي شان تشويقشان كنيد و به آنها جايزه بدهيد. اگر براي هر چيز كوچكي از آنها تعريف و تمجيد كنيد باعث مي شود كه هميشه نيازمند تحسين دائمي شما باشند.
- براي رفتارها و خواسته هايشان حد و مرزي قائل شويد و هميشه به آنها پايبند باشيد. براي فرزندانتان توضيح دهيد كه چرا يك رفتار يا عمل خاص مناسب نيست و چه عواقبي را در پي دارد.
- در مقابل مشكلات از جوانان بيش از اندازه محافظت نكنيد و آنها را وابسته به خودتان بار نياوريد. در عوض به آنها كمك كنيد تا شخصيتي مستقل و قدرتمند در وجودشان رشد كند. مطمئن باشيد اين كار به نفعشان است.
عليرضا سزاوار

 



ويژگي هاي يك رابطه سازنده

آيا مي خواهيد از فروپاشي زندگي زناشويي خود جلوگيري كنيد؟ اگر بخواهيد زندگي پرباري داشته باشيد بايد به داشتن يك رابطه خوب اهميت دهيد. در واقع چنين رابطه اي بايد براي شما در اولويت قرار داشته باشد. به همين دليل است كه ما بايد طريقه برقراري يك رابطه سازنده را ياد بگيريم. اين كار نه تنها نياز ما را برآورده مي كند بلكه به زندگي مان معناي بيشتري مي بخشد.
در اين مقاله از واژه «رابطه» در معناي وسيع آن استفاده مي شود و علاوه بر رابطه رمانتيك بر دوستي و رابطه شغلي نيز دلالت دارد.
در واقع اصول تمام رابطه هاي سازنده يكسان است.
يك رابطه سازنده «هر دو طرف» را درگير مي كند و نياز به همكاري آنها دارد. تنها در اين صورت است كه رابطه به اوج مي رسد.
يك رابطه سازنده داراي ويژگي هاي زير مي باشد:
1- هر دو طرف به رابطه به عنوان فرصتي براي سود رساندن به ديگران نگاه مي كنند.
¤ يكي از مشكلات اساسي يك رابطه، خودخواهي است ولي اين خودخواهي چگونه به وجود مي آيد؟ در واقع خودخواهي زماني خود را نشان مي دهد كه يكي از طرفين بيشتر از آنكه به فكر سودرساندن به ديگري باشد به منافع خود بينديشد. هرچه اين وضعيت بيشتر نمود داشته باشد ميزان خودخواهي افزايش مي يابد. اهميت قائل شدن به ديگران يكي از اجزاء اساسي و در حقيقت مهمترين جزء يك رابطه سازنده محسوب مي شود.
2- هر دو طرف خواهان تغيير هستند.
¤ هيچ كس كامل نيست ولي همه مي توانند بهتر شوند. در يك رابطه سازنده هر دو طرف مي خواهند تغيير كنند. آنها مي پذيرند كه كامل نيستند و همواره جاي پيشرفت دارند. به جاي اينكه در زمان بروز مشكلات، ديگران را سرزنش كنيد به فكر تغيير خود باشيد.
زماني كه هر دو طرف واجد چنين ويژگي اي باشند مي توانند رابطه اي مستحكم را پايه ريزي كنند.
3- هر دو طرف به اشتباهات خود اعتراف مي كنند.
¤ در يك رابطه سازنده، طرفين از اعتراف به اشتباهات خود هراسي ندارند و به جاي گرفتن حالت تدافعي، صراحتاً اشتباهات خود را مي پذيرند.
آنها مي توانند با كمك يكديگر اشتباهات را تصحيح كنند. البته اين كار، آسان نيست و تنها افراد فروتن مي توانند به اشتباهات خود اعتراف كنند.
4- طرفين تمايل دارند به حرف هاي يكديگر گوش دهند.
¤ در يك رابطه سازنده هر دو طرف شنوندگان خوبي هستند و قبل از اينكه بخواهند منظور خود را بفهمانند به فكر درك سخنان طرف مقابل مي باشند.اگر طرفين به ويژگي شماره يك (سود رساندن به طرف مقابل) توجه داشته باشند كار آسان تري در پيش خواهند داشت.
5- هر دو طرف از يكديگر پشتيباني مي كنند.
¤ در يك رابطه سازنده نه تنها طرفين به حرف هاي يكديگر گوش مي دهند بلكه به نيازهاي طرف مقابل توجه دارند. براساس قانون اثر متقابل، نتايج كار خوب ما به خودمان برمي گردد. در واقع ما آنچه را كه مي كاريم درو مي كنيم. با پشتيباني از يكديگر، هر دو طرف به آنچه نياز دارند دست مي يابند.
6- هر دو طرف صريحاً نظرات خود را بيان مي كنند.
¤ سوء تفاهم يكي از مشكلات اساسي ارتباط است و به همين دليل هر دو طرف بايد با يكديگر صريح باشند. وقتي آنها از همسر خود ناراضي اند، بايد آن را با وي درميان بگذارند. البته آنها بايد اين كار را به شيوه اي احترام آميز انجام دهند تا باعث رنجش كسي نشود.
7- طرفين به حرف خود عمل مي كنند.
¤ در يك رابطه سازنده هر دو طرف مطابق با آنچه مي انديشند و مي گويند رفتار كرده و به وعده هاي خود عمل مي كنند. اين مسئله اهميت زيادي دارد و اعتماد فيمابين را شكل مي دهد. در نتيجه رابطه مستحكم تري برقرار مي شود.
¤¤¤
رابطه اي كه ويژگي هاي فوق را داشته باشد به مرور زمان مستحكم تر مي شود. چنين رابطه اي نه تنها براي دو طرف بلكه براي اطرافيان آنها نيز سودمند خواهد بود. چرا؟ زيرا داشتن رابطه اي سازنده احساس ارزشمندي بيشتري را به زوجين مي دهد كه اطرافيان نيز از آن بهره مند مي شوند.
اكنون كه با ويژگي هاي يك رابطه سازنده آشنا شديم چه كار بايد بكنيم؟ چگونه مي توانيم رابطه خوبي شكل دهيم؟ پاسخ اين است: «ما بايد از خودمان شروع كنيم.»
تغيير دادن يك نفر ديگر كار دشواري است ولي ما همواره مي توانيم خودمان را تغيير دهيم. توصيه هاي فوق را در زندگي خود به كار ببريد. در اين صورت اطرافيان نيز از شما پيروي خواهند كرد.
اين توصيه ها را سرلوحه زندگي زناشويي خود قرار دهيد:
1- به رابطه به عنوان فرصتي براي سودرساندن به ديگران نگاه كنيد.
2- آماده تغيير كردن باشيد.
3- به اشتباهات خود اعتراف كنيد.
4- قبل از هر چيز به حرف هاي طرف مقابل گوش دهيد.
5- از همسر خود پشتيباني كنيد.
6- با همسرتان صريح و روراست باشيد.
7- به حرف هاي خود عمل كنيد.
با به كار بستن توصيه هاي فوق مي توانيد يك رابطه مفيد را پايه ريزي كنيد.
ترجمه از آذر شايان

 



همسرتان را آن گونه كه هست دوست بداريد

آيا مي خواهيد ازدواجي موفق داشته باشيد؟ زناني كه ازدواج كرده اند و يا در آستانه ازدواج هستند بايد به توصيه هاي جالب و در عين حال مؤثر زير توجه داشته باشند.
چند درصد از شما خانم ها مي دانيد كه اهداف مردان از ازدواج كردن چيست؟ آيا واقعا مي دانيد كه آنها از همسران خود چه انتظاراتي دارند؟ آيا مي دانستيد زنان بيشتر از مردان خواسته هاي همسر خود را درك مي كنند؟ با اين حال آنها نيز بايد چند نكته را در نظر داشته باشند.
1- به حريم خصوصي همسر خود احترام بگذاريد. بسياري از زنان در اين مورد مطالبي شنيده اند ولي تعداد معدودي از آنها به اين مسئله عمل مي كنند!
ذهن يك مرد همانند دالاني اسرارآميز است. برخي از مواقع اعمال او از روي منطق نيست و غريزي و احساسي مي باشد. گاهي بهتر است او را به حال خود بگذاريد. اين كار هم به نفع همسرتان است و هم به نفع خودتان!
2- اگر در همان روزي كه شما و همسرتان براي نظافت خانه برنامه ريزي كرده ايد دوست او از وي خواست با هم به تماشاي مسابقه فوتبال بروند يك نفس عميق بكشيد، تا پنج بشماريد، لبخند بزنيد (حتي زوركي!) و به او اجازه دهيد، برود.
باور كنيد اين اقدامات بسيار موثر هستند و به تقويت رابطه ميان زوجين كمك مي كنند.
3- مردان علاقه زيادي به ماشين ها دارند ولي زنان معمولا اين موضوع را درك نمي كنند. مردان شيفته اتومبيل، سيستم صوتي-تصويري منزل و ساير دستگاه هاي الكترونيك هستند. اين اشياء «مايملك» يك مرد را تشكيل مي دهند و او نسبت به آنها حساسيت زيادي دارد.
4- بسياري از زنان فكرمي كنند مردان موجوداتي بدون قلب هستند كه از سنگ ساخته شده اند. بايد به آنها بگوييم اين مسئله حقيقت ندارد.
در واقع مردان همانند نارگيل هستند. آنها ممكن است بسيار سرسخت و خشن به نظر برسند ولي درون شان نرم و انعطاف پذير مي باشد.
اگر يك زن اين موضوع را به خوبي درك كند مي تواند رابطه مستحكم و نشاط آوري با همسر خود داشته باشد.
5- بهترين (و سريع ترين!) راه برگرداندن طراوت به ازدواج، ارضاي مسائل عاطفي است. يادتان باشد برخلاف آنچه به نظر مي رسد مردان به محبت نياز بيشتري دارند تا به غذا!
6- تازه عروس ها بايد به اين مسئله توجه داشته باشند كه مردان از اينكه هنگام رانندگي به آنها دستور داده شود به شدت مي رنجند. آنها رانندگان ماهري هستند و راستش را بخواهيد بسيار بهتر از زنان! هرگز در هنگام رانندگي به همسرتان دستور ندهيد. اين كار او را ديوانه مي كند!
يك نكته ديگر. اگر مسير را گم كرده باشيد تا ابد طول مي كشد كه يك مرد به اشتباه خود اعتراف كند!
درست است كه اين كار منطقي نيست ولي همين است كه هست!
بنابراين بهترين كاري كه مي توانيد بكنيد اين است كه اجازه دهيد او خودش به اوضاع سر و سامان بدهد. تنها زماني به او پيشنهاد كمك بدهيد كه خودش همه راه حل ها را به كار بسته باشد.
شايد اين كار به نظرتان بيهوده و بي معني بيايد ولي شما بايد آن را انجام دهيد. اين مسئله يكي از مسائلي است كه قابل توضيح نيست!
7- خانم ها! هر از گاهي خودخواهي همسر خود را تحريك كنيد تا او احساس بهتري نسبت به خودش پيدا كند. او را به خاطر كاري كه به خوبي انجام داده مورد تمجيد قرار دهيد، حتي اگر به سادگي بستن يك لامپ يا تعويض پوشك بچه باشد.
8- همسر خود را همان طوري كه هست دوست داشته باشيد. او شايد روز تولد شما را از ياد ببرد، در خريد كالاها اشتباه كند، اشتباها گلي را به شما هديه دهد كه نسبت به آن حساسيت داريد، به جاي نظافت خانه، آن را بيشتر به هم بريزد، ولي هرگز حركات محبت آميز او را از ياد نبريد.
مردان موجوداتي دوست داشتني هستند! همسر خود را از صميم قلب دوست داشته باشيد و علاقه خود را نشان دهيد تا او تا پايان عمر در خدمت شما باشد!
9- لبخند زدن را از ياد نبريد. زنان معمولا قدرت لبخند را دست كم مي گيرند. خانم ها! لبخند زدن قلب همسرتان را نرم مي كند و رابطه شما را بهبود مي بخشد. پس، بيشتر لبخند بزنيد!
ترجمه از آذر شايان

 



توصيه هاي بهداشتي مصرف انواع روغن و چربي

چربي و روغن تأمين كننده بخشي از انرژي مورد بدن هستند؛ چراكه از سوخت هر گرم چربي در بدن حدود 9 كيلوكالري انرژي توليد مي شود. همچنين چربي ها و روغن ها تعدادي از اسيدهاي چرب ضروري و ويتامين هاي محلول در چربي را تأمين مي كنند. چربي ها و روغن ها در ايجاد طعم و مزه مطبوع خوراكي هانقش مهمي دارند. اين در حالي است كه مصرف زياد آنها براي سلامت انسان خطراتي از قبيل بيماري هاي قلبي- عروقي، چاقي، سرطان به دنبال دارد.
ثابت شده كه برخي از انواع چربي ها براي سلامت قلب مفيد هستند در حالي كه برخي ديگر ممكن است افزايش خطر بيماري هاي قلبي عروقي را سبب شوند.
تركيبات غذايي حاوي انواع مختلف از چربي ها هستند كه از آن جمله مي توان چربي هاي غيراشباع، چربي هاي اشباع، چربي ترانس و كلسترول را نام برد.
چربي هاي غيراشباع را مي توان سالم ترين نوع چربي دانست. چربي هاي غيراشباع عمدتاً از منابع گياهي به دست مي آيند و دو نوع اصلي را شامل مي شوند؛ چربي هاي غيراشباع با يك باند مضاعف كه عمدتاً در روغن هاي گياهي وجود دارد مانند روغن زيتون، كانولا، بادام زميني، مغز دانه ها و آواكادو و چربي هاي غيراشباع با دو يا بيش از دو باند مضاعف كه در غذاهاي گياهي و برخي از انواع ماهي ها يافت مي شوند. روغن هاي گياهي مانند آفتابگردان، ذرت، كتان، پنبه دانه، كنجد، سويا و روغن ماهي سالمون و تن به عنوان منابع غني اين نوع چربي محسوب مي شوند.
براساس اعلام اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، اسيدهاي چرب امگا3 نيز گروهي از چربي هاي غيراشباع با دو يا بيش از دو باند مضاعف هستند كه بويژه براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيدند و موجب كاهش سطح «تري گليسيريد» و «كلسترول LDL سرم» مي شوند. ماهي ها مانند ماهي سالمون و ساردين و منابع گياهي مانند گردو و روغن گردو، روغن سويا و لوبياي سويا، بذر كتان و روغن كتان از مهم ترين منابع اسيدهاي چرب امگا3 هستند.
چربي هاي اشباع نيز عمدتاً در منابع حيواني مانند گوشت گاو و گوسفند پرچربي و لبنيات پرچرب يافت مي شوند؛ اگرچه برخي از روغن هاي گياهي مانند روغن نارگيل، كره و... نيز حاوي اين نوع چربي هستند. چربي هاي اشباع براي سلامت قلب مضر هستند و مصرف آنها موجب افزايش كلسترول LDL سرم (كلسترول بد) و كلسترول تام مي شود.
و اما چربي هاي ترانس؛ اين چربي ها از نظر ساختماني شبيه چربي هاي اشباع هستند و به ويژه براي سلامت قلب و عروق مضرند و مصرف آنها موجب افزايش سطح كلسترول LDL، كلسترول تام و تري گليسريد سرم و كاهش سطح كلسترول HDL سرم (كلسترول خوب) مي شود. در برخي شرايط غيرطبيعي به عنوان مثال در فرآيند هيدروژناسيون براي تبديل روغن هاي مايع به جامد اسيد چرب ترانس توليد مي شود.
روغن هاي مايع فاقد اسيدهاي چرب ترانس هستند. اين در حالي است كه روغن جامد و مارگارين حاوي اين نوع اسيدچرب هستند. از ديگر منابع اسيدهاي چرب ترانس مي توان به تنقلات مانند چيپس، كراكر، بيسكويت، شيريني، ذرت بوداده (پاپ كورن) و غذاهاي سرخ شده مانند ماهي سرخ شده، مرغ كنتاكي و سيب زميني سرخ شده اشاره كرد.
كلسترول هم نوعي چربي است كه در ساختمان غشاي سلول هاي بدن و ليپوپروتئين هاي خون وجود دارد و براي تشكيل برخي از مواد ضروري بدن مانند هورمون جنسي و نمك هاي صفراوي ضروري است. غذاهاي حيواني بويژه گوشت، لبنيات و زرده تخم مرغ منابع غني كلسترول هستند اما غذاهاي گياهي كلسترول ندارند.
كلسترول خون شامل كلسترول HDL (كلسترول خوب) و كلسترول LDL (كلسترول بد) است. افزايش كلسترول LDL خون موجب فراهم شدن زمينه براي ابتلا به فشار خون بالا و افزايش ابتلا به بيماري قلبي- عروقي مي شود. در حاليكه افزايش كلسترول HDL از ابتلا به بيماري قلبي- عروقي پيشگيري مي كند.
اسيدهاي چرب اشباع و به ويژه اسيدهاي چرب ترانس موجب افزايش كلسترول LDL خون مي شوند كه اثرات سوءاسيدهاي چرب ترانس به مراتب بيش از اسيدهاي چرب اشباع است. از طرف ديگر مصرف غذاهاي حاوي اسيدهاي چرب غيراشباع سطح كلسترول LDL خون را كاهش مي دهد.
- براي پيشگيري از عوارض سوءچربي هاي مضر و كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي بهتر است ميزان چربي رژيم غذايي بيش از 25 تا 35 درصد كالري روزانه نباشد.
- با توجه به برچسب موادغذايي، مصرف غذاهاي حاوي چربي غيراشباع جايگزين منابع غذايي حاوي چربي اشباع شده و چربي ترانس شود؛ به عنوان مثال مصرف روغن مايع به جاي روغن جامد و يا استفاده از روغن زيتون در طبخ غذاها.
- حداقل دو بار در هفته از انواع ماهي ها بويژه ماهي قزل آلا، تون، ساردين، سالمون، خالي مخالي و... به دليل برخورداري از اسيدهاي چرب ضروري استفاده شود.

 



پاكت هاي كاغذي جايگزين كيسه هاي پلاستيكي مي شوند

«زباله هاي پلاستيكي يكي از مهمترين زباله هاي دفن شده غيرقابل تجزيه در محيط زيست هستند.»
پلاستيك ها به دليل تشكيل شدن از مولكول هاي مصنوعي، توسط هيچ يك از باكتري هاي تجزيه كننده مورد مصرف قرار نمي گيرد و همچنان به مدت زيادي در طبيعت باقي مي ماند و شايد اين نوع تغيير رفتارها در جامعه براي رعايت بهداشت و عدم سرايت آلودگي ها باشد اما بايد توجه داشت كه بسياري از خطرات بهداشتي از طريق مجاورت موادپلاستيكي با حرارت غذا، در غذا و محيط آزاد مي شوند كه به نوبه خود بهداشت را به خطر مي اندازد.
وجود زباله هاي پلاستيكي را بايد يكي از مهم ترين زباله هاي دفن شده غيرقابل تجزيه در محيط دانست كه تهديدات بسياري را بر سلامت منطقه دارد.
ستاد برگزاري مراسم روز زمين پاك در اداره محيط زيست گيلان با هماهنگي اصناف استان جهت جايگزين نمودن پاكت هاي كاغذي به جاي كيسه هاي پلاستيكي خريد اقدام كرده است.
البته هرچند كه براي توليد پاكت هاي كاغذي نيز درختان زيادي قطع مي شوند اما به نسبت خطرهاي جدي كه پلاستيك ها براي محيط زيست دارند استفاده از آنها راهكار منطقي تري محسوب مي شود. اما آنچه كه در سنت هاي خريد بانوان استانهاي شمالي رو به فراموشي رفته است استفاده از زنبيل هاي حصيري پردوام و قابل بازگشت به محيط زيست است كه در گذشته توسط خود زنان بافته مي شد و اگرچه در حال حاضر در بازارهاي شمال نيز وجود دارد اما استفاده از آنها بيشتر حالت فانتزي به خود گرفته است و بيشتر دوستداران سبك كلاسيك از آن به عنوان دكور در خانه هاي خود استفاده مي كنند. اين در حالي است كه احياي فرهنگ زنبيل هاي حصيري خريد مي تواند چالش هاي زيست محيطي ناشي از كيسه هاي خريد پلاستيكي را در دنيا به حداقل برساند.

 



شلغم: خون ساز تقويت كننده استخوان و اعصاب

شلغم داراي قند طبيعي و منيزيوم زياد مي باشد و از همين جهت استخوان بندي را محكم مي كند و فسفر آن مغز و اعصاب را تقويت مي كند.
شلغم نه تنها از نظر داشتن ويتامين و خواص معدني اش ارزنده است، بلكه از حيث ساير ويژگي هاي غيرغذايي هم سرآمد بوده و در زمره سبزي هاي مهم شمرده مي شود.
شلغم باعث درمان تشنج و گواتر مي شود اما براي كساني كه معده ضعيف دارند به علت دير هضم شدن، ممكن است كه باعث نفخ شود.
علاوه بر پياز، سبزي هاي ليفي (گياهان سبز) نيز عوامل عمده پيشگيري از سرطان به شمار مي آيند. زيرا آنها همانند كلم پيچ و ساير گياهان چليپايي طبق تحقيقات آزمايشگاهي از موادي برخوردارند كه رشد سرطان را درجانوران متوقف مي سازند. همچنين شلغم هاي بزرگ زرد رنگ، داراي مواد ضد سرطاني است.
شلغم خوب بايد سفت و تازه باشد. بنابر اين اگر وسط آن شل بوده و با فشار انگشت فرو برود، پلاسيده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود، در روده ها توليد نفخ مي كند. حتما پوست خارجي آن بايد براق و شفاف باشد. شلغم بايد سنگين باشد و وقتي وسط آن را بريديد، درونش را روشن و شفاف ببينيد.
شلغم خون ساز است و املاح كلسيم و منيزيم و ساير مواد موجود در آن موجب جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي خطيري مانند سرطان مي شود.
شلغم، اثر مفيد و موثري در درمان بيماري هاي دستگاه تنفسي دارد. براي اين منظور از آش يا سوپ آن استفاده مي شود. همين طور مي توان عصاره آن را به دست آورد. براي اين كار شلغم را با وزن مساوي شكر سرخ در كمي آب ريخته و به ملايمت حرارت مي دهند. طريقه ديگر آن است كه وسط شلغم بزرگي را خالي كرده، شكر سرخ را در آن ريخته، پرمي كنند و مي پزند. شكل سوم آن است كه شلغم را به حلقه هاي گرد بريده و پياز را نيز به همين شكل در بياورند. سپس در ظرف گودي، طبقات شلغم و پياز را بر روي حرارت بگذاريد. وقتي گرم شد، به تدريج شربت آن جدا مي شود.
اين شربت براي درمان سرماخوردگي و گلودرد بسيار نافع است واز آن مي توان به عنوان غرغره در هنگام گلودرد استفاده كرد. براي درمان دمل، كورك و هرنوع كانون التهابي و تورمي يا چركي، ضماد شلغم را روي موضع بگذاريد.
ترب سياه هم تمام خواص شلغم را دارد و حتي در برخي مواقع، از شلغم غني تر است. بهتر آن است كه ترب سياه و شلغم خام را رنده كرده، به شكل خام ميل كنيد تا از خواص آنها به طور كامل بهره گيريد. مي توان از اين دو همراه با سبزي هاي ديگر به صورت سالاد استفاده نمود.
اگر به خوردن شلغم خام تمايلي نداريد مي توانيد شغلم را به شكل شربت شلغم درست كنيد. روش تهيه شربت شلغم به اين ترتيب است كه ابتدا وسط يك شلغم را خالي مي كنند و درآن كمي شكر مي ريزند. پس از مدتي آب در آن جمع مي شود. آب آن را با قاشق برداشته و مصرف مي نمايند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14