(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390- شماره 19929

سردترين نقطه زمين كجاست؟
معجزه عسل و دارچين
روش جديد ترك اعتياد
از هورمون لپتين چه مي دانيد؟
انجير هندي ميوه اي كه شما را سير مي كند
ماه هسته اي شبيه زمين دارد
شاهدانه؛ راز تناسب اندام
3 ساعته به مريخ برويد!
از افسردگي تا شيزوفرني
حواس پرت ها مغز بيشتري دارند!
تركيبي طبيعي براي بهداشت دهان
كمبود خواب عاملي براي پرخوري



سردترين نقطه زمين كجاست؟

در ميان «ترين»هاي دنيا، قطب جنوب ركورددار سردترين، بادخيزترين و مرتفع ترين قاره زمين است.
قطب جنوب با ميانگين ارتفاع 2300متر بالاتر از سطح دريا، مرتفع ترين قاره محسوب مي شود. به دليل ميزان بسيار كم بارندگي در اين قاره، قطب جنوب به بزرگترين صحراي يخي زمين نيز مشهور است.
بيشتر مردم اين تصور غلط را دارند كه كوير به سرزمين هاي داغ، خشك، ماسه اي و بدون حيات گفته مي شود. اين درحالي است كه به منطقه اي كوير مي گويند كه از حداقل بارش باران برخوردار است.
هيچ انساني در قطب جنوب زندگي نمي كند، چرا كه محيط زيست آن بسيار افراطي است.
عدم دسترسي به مكان و غذاي قابل اطمينان و وسايل ساخت پناهگاه باعث شده تا انسان ها براي هزاران سال از اين قاره دور بمانند اما فناوري هاي جديد 200سال اخير براي اولين بار در تاريخ انسان، راه را براي كاوش و بررسي قطب جنوب باز كرده است.
دانشمندان از سراسر دنيا براي اكتشاف و تحقيق درمورد اين دورافتاده و ناشناخته ترين قاره زمين به قطب جنوب مي روند.
خورشيد سالي يك بار در اين قاره طلوع و غروب مي كند كه باعث مي شود 6ماه شب و 6ماه روز باشد.
اوايل دانشمندان فقط براي كشف ناشناخته هاي اين منطقه مشتاق بودند، اما اخيراً دريافته اند كه شرايط قطب جنوب با شرايط مريخ مشابهت دارد.
اكنون دانشمندان از اين منطقه به عنوان آزمايشگاهي عالي براي مطالعه اثرات سفرهاي فضايي، گسترش فناوري هاي جديد براي اكتشاف ساير سيارات و يافتن حيات در خارج زمين استفاده مي كنند.
محققان توانسته اند چيزهاي عجيب و منحصر به فردي درمورد قطب جنوب پيدا كنند كه نظر انسان ها را درمورد حيات در اين منطقه يخي تغيير مي دهد.
عميق ترين فرورفتگي زمين
پايين ترين نقطه زمين در گودال بنتلي در غرب قطب جنوب واقع است. اين مكان در 2555متري زير سطح دريا، پايين ترين ارتفاع زمين است كه زير سطح آب نيست. اين گودال زير ضخيم ترين لايه يخي جهان مدفون است.
90درصد يخ هاي زمين در قطب جنوب
98درصد قطب جنوب از يخ پوشيده شده و ميزان يخ به مقداري است كه مي توان يك بلوك يخي به بزرگي هرم گيزا براي هر انسان از ميان آنها تراشيد.
حيات دريايي
برخي گونه هاي ماهي كه در آب هاي قطب جنوب زندگي مي كنند به زندگي در آب هاي نيمه يخ زده عادت كرده اند. بيشتر جانوران موجود در زمين در خون خود هموگلوبين دارند كه به خون رنگ قرمز مي دهد اما اين ماهي ها از كمترين ميزان هموگلوبين در خون خود برخوردارند. اين حيوانات همچنين نوعي ضديخ در بدن خود دارند.
آب و هوا
قطب جنوب سردترين هوا را در كره زمين دارد؛ اما موضوع جالب تر اين است كه اين منطقه آرام ترين و پاكيزه ترين منطقه زمين است.
بادهاي يخي و سريع در كناره هاي اين قاره و در سواحل مي وزند. اين بادها، موسوم به بادهاي كاتاباتيك به سرعت و قدرت در جهان معروف هستند و قدرت وزش آنها 304كيلومتر در ساعت است.


 



معجزه عسل و دارچين

عسل و دارچين علاوه بر آنكه در زمره خوراكيهاي خوشمزه هستند، درمانگر بسياري از بيماريها نيز مي باشند از جمله:
1. درمان بيماري قلبي:
مخلوطي از عسل و پودر دارچين را تهيه كنيد و به جاي مربا روي نان بماليد و به طور منظم در وعده صبحانه ميل كنيد. اين روش در كاهش كلسترول، جلوگيري از بروز حمله قلبي، تنفس راحت و تقويت ضربان قلب موثر است. بيماران مبتلا به حمله قلبي نيز با مصرف روزانه اين مخلوط از حمله قلبي بعدي در امان خواهند بود. بررسي روي سالمندان در آمريكا و كانادا نشان داده است، با بالا رفتن سن شاهرگ هاي حياتي و سياهرگ ها خاصيت انعطاف پذيري خود را از دست مي دهند. اما عسل و دارچين به شاهرگ ها و سياهرگ ها قدرتي تازه مي بخشد.
2. از بين بردن اثر خارش نيش هاي حشرات:
مخلوطي از يك سهم عسل، 2 سهم آب ولرم و يك قاشق چاي خوري پودر دارچين را روي قسمتي از بدن كه احساس خارش مي كنيد، قرار دهيد خارش و درد در عرض يك يا 2 دقيقه فروكش خواهد كرد.
3. درمان التهاب مفصل (آرتريت):
روزانه، يك وعده صبح و يك وعده شب، مخلوطي از يك فنجان آب گرم، 2 قاشق چاي خوري عسل و يك قاشق چاي خوري پودر دارچين صرف كنيد. اين مخلوط معجزه گر در صورت مصرف منظم آرتريت هاي مزمن را نيز درمان مي كند. بررسي هاي اخير روي 200 بيماري كه قبل از صرف صبحانه از اين مخلوط استفاده كردند نشان داد، 73 نفر از آنان در عرض يك هفته كاملا از درد رهايي پيدا كردند و پس از يك ماه بيشتر افرادي كه قادر به راه رفتن يا حركت نبودند، بدون احساس هيچ دردي توانايي راه رفتن و تحرك خود را به دست آوردند.
4. جلوگيري از ريزش مو:
قبل از دوش گرفتن مخلوطي از مقداري روغن زيتون داغ، يك قاشق چاي خوري عسل و يك قاشق پودر دارچين را به مدت 5 تا 15 دقيقه روي سر قرار دهيد و سپس آن را بشوييد.
5. از بين بردن عفونت مثانه:
2 قاشق غذاخوري عسل به همراه يك قاشق چاي خوري پودر دارچين را با مقداري آب ولرم حل كنيد و آن را بنوشيد. اين روش باعث مي شود كه ميكروب هاي مثانه از بين برود.
6. درمان درد دندان:
مخلوطي از يك قاشق چاي خوري پودر دارچين و 5 قاشق چاي خوري عسل تهيه كنيد و روي دندان خراب بماليد. اين عمل را 3 بار در روز تكرار كنيد تا درد تسكين يابد.
7. كاهش كلسترول:
2 قاشق غذاخوري عسل را با 3 قاشق چاي خوري پودر دارچين در يك ليوان چاي حل كنيد و بنوشيد. اين كار ميزان كلسترول خون را طي 2 ساعت به 10 درصد كاهش مي دهد.
8. درمان سرماخوردگي:
به مدت 3 روز از مخلوط يك قاشق غذاخوري عسل با يك چهارم قاشق چاي خوري پودر دارچين استفاده كنيد. اين روش براي درمان سرفه مزمن و سرماخوردگي و سينوزيت به كار مي رود.
9. درمان ناباروري:
براي برطرف كردن اين مشكل، به مردان توصيه مي شود 2 قاشق غذاخوري عسل را قبل از خواب ميل كنند. در كشورهاي چين، ژاپن و خاوردور كه با مشكل ناباروري مواجهند، در طول روز مخلوطي از مقداري پودر دارچين و يك دوم قاشق چاي خوري عسل را به طور مرتب روي لثه و داخل دهان خود قرار مي دهند تا مخلوط حاصل از طريق بزاق وارد بدن شود. زوجي كه مدت 14 سال بچه دار نمي شدند با شروع مصرف عسل و دارچين پس از مدت كوتاهي صاحب دوقلو شدند.
.10 درد معده:
مصرف عسل و پودر دارچين علاوه بر درمان درد و نفخ معده، زخم معده را نيز درمان مي كند.
.11 تقويت سيستم ايمني:
استفاده روزانه از عسل و پودر دارچين سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و بدن را از حمله باكتري و ويروس محافظت مي كند. دانشمندان دريافتند كه عسل داراي مقدار زيادي ويتامين و آهن است. مصرف مداوم عسل گلبول هاي سفيد خون را تقويت مي كند تا بتواند با باكتري ها و بيماري هاي ويروسي مقابله كند.
.12 برطرف كردن سوءهاضمه:
قبل از هر وعده غذا، پودر دارچين را روي 2 قاشق غذاخوري عسل بريزيد و ميل كنيد تا از ترشح اضافي اسيد معده رهايي پيدا كنيد زيرا اين مخلوط غذاهاي سنگين را به راحتي هضم مي كند.
.13 جلوگيري از آنفلوآنزا:
دانشمندي در اسپانيا ثابت كرده كه مخلوط عسل و دارچين داراي مواد مفيد طبيعي است كه از انتشار ميكروب هاي آنفلوآنزا و سرماخوردگي جلوگيري مي كند.
.14 افزايش طول عمر: مصرف دائم و مرتب عسل و پودر دارچين مانع پيري زودرس مي شود. مخلوطي از 4 قاشق چاي خوري عسل، يك قاشق چاي خوري پودر دارچين و 3 فنجان آب گرم را با هم بجوشانيد. سپس مخلوط به دست آمده را 3 الي 4 بار در روز به مقدار يك چهارم فنجان ميل كنيد. اين مخلوط علاوه بر طراوت بخشيدن و نرم نگه داشتن پوست از پيري زودرس نيز جلوگيري مي كند.

 



روش جديد ترك اعتياد

دانشمندان واكسن جديدي طراحي كرده اند كه با كمك آن نه تنها فرد معتاد مي تواند راحت تر اعتياد خود را كنار بگذارد، بلكه تأثير موادمخدر در بدنش كاهش پيدا مي كند.
يك تيم از محققان آمريكايي توانستند با تزريق يك واكسن، در بدن موش ها ايمني ضد كوكائين ايجاد كنند. اين واكسن با تركيب بخشي از ويروس سرماخوردگي و ذراتي كه اثر كوكائين را تقليد مي كند ساخته شده است.
دكتر رونالد كريستال از كالج پزشكي كورنل ويل در اين باره گفت: تحقيقات ما نشان مي دهد اين اطلاعات مي تواند از موش ها در برابر اثرات كوكائين محافظت كند و ما فكر مي كنيم با كمك آن مي توانيم به طور موثري به مبارزه با اعتياد در انسان ها بپردازيم.
آنتي بادي هايي كه در اثر پاسخ ايمني بدن انسان ساخته مي شوند به مولكول هاي كوكائين متصل شده و قبل از آن كه اين داروها به مغز برسند از هرگونه فعاليت بيش از اندازه در بدن در اثر مصرف اين ماده مخدر پيشگيري مي كنند.
دانشمندان اعلام كردند اثر اين واكسن حداقل براي 13 هفته ادامه پيدا خواهد كرد كه بيش ترين زماني است كه تاكنون دانشمندان از داروها و روش هاي مشابه دريافت كرده اند.
دكتر كريستال در اين باره گفت: تاكنون دانشمندان تلاش هاي زيادي براي ايجاد ايمني در بدن عليه كوكائين انجام داده اند، اما تاكنون هيچ واكسني براي اعتياد طراحي و ساخته نشده است.
در عين حال نياز بسياري براي ساخت واكسن كوكائين احساس مي شود چرا كه اين ماده مخدر در حال تبديل شدن به يك مشكل جهاني است.
نكته منحصر به فرد اين روش درماني اين است كه يك ماده شيميايي كه بسيار شبيه به ساختار كوكائين است به يك نوع ويروس سرماخوردگي معمولي متصل مي شود. به اين ترتيب سيستم ايمني بدن انسان متوجه يك عامل عفونت زا (ويروس سرماخوردگي)مي شود و در عين حال كوكائين را نيز يك عامل مهاجم تصور خواهد كرد.
به اين ترتيب هر زمان كه كوكائين وارد بدن شود، آنتي بادي هاي آن به سرعت در بدن ساخته مي شوند و به اين ترتيب از وارد شدن اين ماده به داخل مغز جلوگيري مي كنند.

 



از هورمون لپتين چه مي دانيد؟

چه خوب مي شد اگر مي توانستيم از قرص هاي جادويي استفاده كنيم و ظرف چند روز چربي اضافي موجود در بدن را از بين ببريم! متأسفانه چنين چيزي وجود ندارد و ما مجبوريم به قدرت اراده و استفاده از رژيم هاي غذايي خاص متوسل شويم كه به نظر مي رسد چندان مؤثر نيستند. در حال حاضر دانشمندان به نتايج علمي خوبي دست يافته اند كه براي افراد چاق بيشتر شبيه معجزه است.
نام اين معجزه علمي لپتين است. لپتين در حقيقت يك هورمون است كه بوسيله سلول هاي چربي ترشح مي شود. زماني كه لپتين در جريان خون وجود داشته باشد، مغز به اين نكته پي مي برد كه مقداري چربي در بدن وجود دارد و بايد براي سوخت و ساز بدن مصرف شود؛ يعني مغز ما سيگنال هايي را كه باعث گرسنگي مي شوند، كاهش مي دهد.
وقتي در جريان خون ما لپتين وجود داشته باشد، زياد گرسنه نمي شويم. طي چند هزار سال گذشته اين سيستم از كارايي خوبي برخوردار بوده است، اما امروزه ما مقدار زيادي غذاهاي پردازش شده مانند: كربوهيدرات (نان، حبوبات و غيره) استفاده مي كنيم كه به راحتي در دسترس هستند. اين غذاها مانع از آن مي شوند كه مغز از وجود لپتين در جريان خون آگاه شود. بنابراين اگر اضافه وزن زيادي داشته باشيم، مغز سيگنال هاي گرسنگي را مجدداً فعال مي كند. براي جلوگيري از اين امر، بايد ميزان لپتين را در حالت تعادل نگه داريم و براي آگاه كردن مغز از وجود لپتين در جريان خون بايد مصرف كربوهيدرات هاي پردازش شده مانند: نان، ماكاروني، اسنك و شكلات را كاهش دهيم و از خوردن غذاهاي سرخ شده كه داراي چربي هاي اشباع شده مانند چيپس ها، مرغ سرخ شده و غيره هستند، اجتناب كنيم. در عوض ميزان ماهي و روغن زيتون را در رژيم غذايي خود افزايش دهيم. همين طور مكمل هاي غذايي مانند روغن ماهي كه داراي اسيدهاي چرب امگا 3 هستند را فراموش نكنيد.

 



انجير هندي ميوه اي كه شما را سير مي كند

انجير هندي يك ابر ميوه است چون حاوي مقادير بسيار زيادي ويتامين و املاح معدني است. بيش از 12 هزار سال است كه بشر از اين گياه براي درمان استفاده مي كند. مسلمانان هندي براي افطار در ماه مبارك رمضان اين ميوه را مصرف مي كنند. انجير هندي آن قدر مقوي است كه فرد كمتر احساس گرسنگي مي كند.
فوايد انجير هندي
¤ كمك به دستگاه گوارش
¤ افزايش سلامت قلب
¤ درمان بيماري هاي كبدي
¤ درمان ديابت
¤ كاهش جذب انسولين بعد از خوردن غذا
¤ كمك به كاهش كلسترول
¤ ضدالتهاب
¤ افزايش مقدار فيبر در بدن
بهترين روش براي دستيابي به مزاياي انجير هندي، استفاده از پودر آن است. پودر انجير هندي به راحتي جذب بدن مي شود و هضم آن براي دستگاه گوارش مشكل نيست. يكي از مهم ترين مزاياي انجير هندي، درمان كبد است. كبد، مهم ترين عضو بدن است؛ زيرا وظايف متعددي برعهده دارد. سموم را از بدن دفع مي كند و به هضم غذا كمك مي كند و تنها عضوي از بدن ا ست كه مي تواند خود را بازسازي كند.

 



ماه هسته اي شبيه زمين دارد

گروهي از سياره شناسان ناسا با هدف يافتن راهي براي درك تاريخ تكامل ماه دريافتند كه هسته ماه شباهت به هسته زمين دارد.
در ماموريت آپولو كه بين سالهاي 1969 تا 1972 انجام شد فضانوردان چهار حسگر را بر روي سطح ماه قرار دادند. يكي از اين دستگاه ها «آزمايش لرزه نگاري انفعالي آپولو» نام داشت كه تا سال 1977 «ماه - لرزه ها» را ثبت مي كرده است.
اين شبكه براي رصد مستقيم امواجي كه از هسته ماه ساطع مي شدند بسيار محدود بوده است به همين علت دانشمندان براي بررسي لرزه هاي هسته ماه از تكنيكهاي مشاهده غيرمستقيم مثل اندازه گيري تغييرات جزئي جاذبه استفاده مي كنند.
اكنون دانشمندان مركز پروازهاي فضايي مارشال ناسا در هانتس ويل آلاسكا در تحقيقات جديدي، وجود يك هسته جامد داخلي و يك لايه مايع خارجي را درون ماه تأييد كردند كه اين ويژگيها بسيار شبيه به درون زمين است، با اين تفاوت كه در ماه همچنين يك لايه مذاب خميري نيز در بخش خارجي هسته وجود دارد.
اين تحقيقات جديد تئوري رايجي را كه براساس آن ماه در اثر برخورد يك جرم آسماني عظيم به زمين و خردشدن سياره ايجاد شده است را تأييد مي كند.
بر پايه اين تئوري، حدود 4 ميليارد سال قبل در اثر برخورد يك جرم آسماني به زمين، توده اي از خاك و سنگ در فضا معلق شد، سپس اين توده متراكم شده و تنها قمر زمين را ايجاد كرد.
براساس گزارش ديسكاوري نيوز، اين بررسيها نشان مي دهد كه ماه يك هسته جامد دارد كه بيشتر آن از آهن تشكيل شده است. اين هسته دروني آهني تا حدود 240 كيلومتري از مركز ماه گسترده شده است.
اطراف اين هسته را يك لايه مايع با پهناي 90 كيلومتر احاطه كرده است و سپس يك لايه مذاب خميري به قطر 150 كيلومتر لايه خارجي هسته را شكل مي دهد.
اين بررسيها همچنين نشان مي دهد كه چگونه اطلاعات لرزه نگاري مي توانند براي جمع آوري اطلاعات مربوط به ساير اجرام سياره اي مثل مريخ مورد استفاده قرار گيرد.

 



شاهدانه؛ راز تناسب اندام

در شاهدانه پروتئين زيادي وجود ندارد، اما همين مقدار پروتئين داراي قدرت شگفت انگيزي است.
شايد اين سؤال براي شما پيش بيايد كه در روز چه مقدار بايد شاهدانه خورد؟ در پاسخ مي توان گفت كه 3قاشق سوپ خوري (11گرم) كافي است. با آنكه شاهدانه حاوي پروتئين زيادي نيست، ولي با خوردن اين 3قاشق همراه با صبحانه، ناهار و شام مي توان پروتئين موردنياز بدن را تأمين نمود. پروتئيني كه در شاهدانه وجود دارد، يك پروتئين كامل محسوب مي شود؛ زيرا حاوي 8اسيد آمينه ضروري است كه بدن نمي تواند اين نوع اسيدآمينه ها را خود توليد كند. در شاهدانه اسيد آمينه هاي ديگري نيز وجود دارد كه چندان مهم نيستند؛ زيرا بدن مي تواند آنها را توليد كند. پروتئين شاهدانه داراي بالاترين كيفيت است و در برگيرنده اسيدهاي چرب امگا3 و امگا6 نيز هستند. افرادي كه به دنبال تناسب اندام هستند، مي توانند شاهدانه بخورند.

 



3 ساعته به مريخ برويد!

فيزيكدانان در حال بررسي و مطالعه روي تكنولوژي جديدي هستند كه مي تواند سفر به بخشهاي غيرممكن فضا را در آينده اي نه چندان دور ممكن ساخته و انسان را سه ساعته به مريخ برساند!
در حالي كه «مارك ميليس» رئيس سابق پروژه BPP ناسا و بنيانگذار انجمن «تائو زيرو» كه پشتيباني از مطالعات سفرهاي بين ستاره اي را به عهده داشته است به تازگي اعلام كرده فيزيكدانان و مهندسان در حال تحقيق بر روي پروژه اي هستند كه مي تواند انسان را سه ساعته به مريخ برساند!
در صورتي كه تا به حال نگاهي به كتابهاي فيزيك انداخته باشيد، قطعاً مي دانيد كه هيچ پديده اي در جهان نيست كه بتواند سريع تر از نور حركت كند، سرعتي برابر 300 هزار كيلومتر بر ثانيه، يا مسافتي برابر يك ميليارد و 183 ميليون كيلومتر بر ساعت، تنها چيزي كه فيزيكدانان از اين پديده مي دانند اين است كه امكان سريع تر رفتن از اين سرعت وجود ندارد.
اما گروهي از فيزيكدانان نيز هستند كه معتقدند توانايي غلبه بر محدوديت موجود براي شكستن سرعت نور را دارند. به گفته اين فيزيكدانان، ايده اين كار 50 سال پيش توسط دانشمندي آلماني به نام «بورخاردهايم» ارائه شده است كه گفته بود مي توان با استفاده از ميدان مغناطيسي بسيار قدرتمندي يك فضاپيما را به بعدي ديگر انتقال داد، بعدي كه در آن قوانين فيزيكي كه نور را سريع ترين پديده جهان مي دانند، وجود نداشته باشد.
اين ايده كاملا تخيلي به نظر مي رسد همان طور كه بسياري از بزرگ ترين فيزيكدانان نيز آن را از تخيلات تصور مي كنند. اما در صورتي كه چنين ايده اي عملي باشد مي تواند به اين معني باشد كه روزي انسان مي تواند خود را سه ساعته به مريخ يا سه ماهه به ستاره اي در همين نزديكي برساند.
براساس گزارش ديسكاوري، نكته جالب توجه در اينجا است كه وزارت انرژي ابزاري به نام ماشين Z دارد كه مي تواند چنين ميدان مغناطيسي قدرتمندي را به وجود آورد، در اين صورت محققان قادر خواهند بود درست يا غلط بودن اين ايده را از نزديك مورد آزمايش قرار دهند.

 



از افسردگي تا شيزوفرني

از هر يكصد نفر در جهان، يك نفر به بيماري «شيزوفرني»» مبتلا مي شود، بيماري كه در گذشته از آن به عنوان ديوانگي يا جن زدگي ياد مي شد.
«شيزوفرني»» يكي از شايع ترين بيماري هاي روحي و رواني به شمار مي رود كه برگرفته از يك واژه يوناني و به معناي «ذهن منقطع» است، هر چند نام هاي ديگري مانند روان گسيختگي و اسكيزوفرني نيز به آن منتسب شده است.
شيزوفرني، مغز را تضعيف مي كند و تغييرات چشمگيري در رفتار و قوه ادراك فرد پديد مي آيد به طوري كه او صداهايي را مي شنود يا تصاويري را مي بيند كه ديگران نمي توانند آن ها را تجربه كنند.
به زعم روانشناسان و روانپزشكان، هرگونه تغيير رفتاري از افسردگي گرفته تا انزواطلبي مي تواند نشانه اي براي بيماري هاي روحي و رواني از جمله شيزوفرني باشد.
هر چند منشا دقيق بروز بيماري شيزوفرني نامشخص است اما بروز اين بيماري به عواملي مانند بيولوژيك و ژنتيكي، عوامل محيطي، مصرف مواد مخدر، استرس، استعداد شخصي و سابقه خانوادگي بستگي دارد.
اين بيماري بيشتر در دوران نوجواني و جواني بين 15 تا 30 سال رخ مي دهد هر چند تحقيقات جديد ثابت كرده است كه علايم اين بيماري در مردان پنج سال زودتر از زنان خود را نشان مي دهد.
به طور معمول چندين سال طول مي كشد كه افراد با پيشرفت علايم، نسبت به بيماري خود حساس شوند و به پزشك مراجعه مي كنند.
براساس تحقيقات نوين، علايم بيماري شيزوفرني را مي توان زودتر تشخيص داد. به گفته محققان، اين بيماري ابتدا با ياس و نااميدي و عصبانيت هاي غيرعادي آغاز مي شود و بيماران شيزوفرني در مراحل اوليه، به طور مداوم افكار مشابه و تكراري دارند و خاطرات تلخ گذشته به طور مرتب در ذهن آنان تكرار مي شود.
وضعيت رواني بيماران شيزوفرني به تدريج بدتر مي شود. برخي از آنان احساس مي كنند كه شخصي آنان را تعقيب مي كند و ترس و لرزي عجيب بر آنان مستولي مي شود.
بيماران گاهي احساس مي كنند زمين زير پاي آنان، دهان باز كرده است يا صداهاي بلندي را مي شنوندكه ديگران قادر به شنيدن آن صداها نيستند.
علايم اين بيماري را مي توان كنترل كرد، هر چند 25 درصد بيماران نسبت به درمان، مقاومت نشان مي دهند.
مدير گروه روان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره اين بيماري به ايرنا گفت: هذيان، توهم، شنيدن صدا و ديدن تصاوير غيرعادي، فكرهاي عجيب و بدبيني از نشانه هاي بيماري شيزوفرني است.
سيدمهدي صميمي اردستاني افزود: معمولا بيماران شيزوفرني با تاخير به متخصص مراجعه مي كنند در حالي كه اطرافيان و خانواده بيمار براساس شواهد مي توانند به علايم اين بيماري پي ببرند و بيمار را به موقع نزد متخصص ببرند.
وي گوشه گيري، بي حوصلگي و عصبانيت هاي كاملا بي دليل را از نشانه هاي شيزوفرني برشمرد كه ممكن است در بيماري افسردگي نيز مشاهده شود.
اين روانپزشك بيمارستان امام حسين(ع) خاطرنشان كرد: هرگونه تغيير رفتار بايد جدي گرفته شود و به موقع به متخصص مراجعه كرد.
صميمي اردستاني افزود: درماني شيزوفرني از دو تا پنج سال ادامه دارد حتي گاهي بيمار بايد تا پايان عمر تحت كنترل باشد.
وي گفت: علايم شيزوفرني بسته به شدت و نوع بيماري قابل كنترل است و پاسخ برخي افراد به درمان بهتر است.
واكنش هاي نابجا و كند، از دست دادن اراده و گريختن از اجتماع از ديگر علايم بيماري شيزوفرني است كه زندگي و فعاليت هاي فرد را به شدت تحت تاثير قرار مي دهد.

 



حواس پرت ها مغز بيشتري دارند!

افرادي كه حين انجام كار به راحتي حواسشان پرت مي شود ممكن است از ميزان زيادتري از «مغز» برخوردار باشند!
محققان دانشگاه كالج لندن دريافتند كه اين گونه افراد كه به راحتي توجهشان منحرف مي شود، از ميزان ماده خاكستري بيشتري نسبت به حد معمول در مناطق خاصي از مغز برخوردارند.
محققان براي بررسي ميزان انحراف فكر به مقايسه مغز افرادي كه به نسبتهاي ساده تا سخت از موضوع منحرف مي شدند پرداختند.
آنها اين ويژگي انحراف تمركز و فكر را در افراد با انجام پرسش هايي از قبيل اينكه هر چند وقت يك بار متوجه علائم رانندگي نشده يا وارد محلي شده و هدف خود از ورود به آنجا را فراموش كرده اند، ارزيابي كردند.
اين تيمها تحقيقاتي سپس از مغز اين افراد اسكن مغزي تهيه كردند.
در اين تصاوير تفاوت فاحشي بين ميزان ماده خاكستري بين افراد با ميزان حواس پرتي بالا يا پايين در منطقه لوب آهيانه فوقاني چپ وجود داشت. يعني افرادي كه لوب آهيانه چپ بزرگتري دارند، سريع تر تمركز خود را از دست مي دهند.
دليل ارتباط اندازه اين لوب با حواس پرتي مشخص نيست اما محققان بر اين گمان هستند كه ممكن است دليل اين موضوع اين باشد كه با بالغ شدن انسان، ماده خاكستري مغز از نورون ها خالي مي شود تا كاربري بيشتري داشته باشد.
به گفته دانشمندان، وجود ماده خاكستري بيشتر در مغز احتمالاً نتيجه بالغ نبودن مغز و نقص خفيف احتمالي رشد آن است.

 



تركيبي طبيعي براي بهداشت دهان

خواص انرژي بخشي ليموترش به عناصر خاص موجود در آن مانند ويتامين ث، ويتامين ب، فسفر، پروتئين و كربوهيدرات ها بستگي دارد.
ليموترش ميوه اي حاوي فلاونوئيد است كه داراي خواص آنتي اكسيداني بوده و ضدسرطان است. اين ميوه از ابتلا به ديابت، يبوست، فشار خون بالا، تب، سوءهاضمه و بسياري ديگر از مشكلات سلامت جلوگيري مي كند و براي سلامت و شادابي پوست، مو و دندان ها مفيد است.
مطالعات نيز نشان داده مصرف ليموترش يا آب آن با تشكيل ادرار نيتراتي و جلوگيري از تشكيل كريستال ها در روند بيماري سنگ كليه مؤثر است.
اين ماده مغذي در درمان گلو درد مفيد است، سيستم ايمني را تقويت و معده را تميز مي كند. باعث تصفيه خون مي شود و دماي بدن را كم مي كند. علاوه بر اين در كسب آرامش نيز تأثيرگذار است.
استفاده از ليموترش تازه در محل دندان درد، درد را تسكين مي دهد. همچنين ماساژ لثه با آبليمو خونريزي آن را متوقف خواهد كرد. توصيه مي شود براي حفظ سلامت دندان ها در هر بار مسواك زدن يك قطره آبليمو روي خميردندان ريخته و سپس دندان ها را مسواك كنيد. مالش پوسته سر با آبليمو در از بين بردن مشكلاتي مانند شوره، ريزش مو و... مؤثر است و ماليدن آن به موها به آنها درخشش خاصي مي بخشد.
آبليمو يك ماده ضدعفوني كننده طبيعي است كه براي رفع مشكلات پوستي مانند آفتاب سوختگي، گزش حشرات، آكنه و اگزما مفيد است. همچنين چروك ها و جوش هاي سرسياه را از بين برده و پوست را جوان مي كند. نوشيدن مخلوط آبليمو همراه با عسل و آب نيز پوست را درخشان تر خواهد كرد.
ليموترش همچنين در درمان روماتيسم و آرتريت مؤثر بوده و باكتري ها و سموم را از بدن خارج مي كند. ذخيره غني ويتامين ث موجود در آن در حل مشكلات تنفسي نيز نقش دارد.

 



كمبود خواب عاملي براي پرخوري

متخصصان علوم پزشكي دانشگاه كلمبيا تاكيد كردند افرادي كه كمبود خواب دارند، بيشتر به پرخوري روي مي آورند.
دانشمندان سال ها است كه نسبت به ارتباط بين كمبود خواب و افزايش وزن ترديد داشته اند.
آنها تصور مي كردند افرادي كه خواب كافي ندارند، فرآيندهاي هورموني شان دچار اختلال مي شود در حالي كه اين فرآيندها نقش حياتي در متابوليسم و كنترل اشتها دارند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، نتايج اين مطالعات در نشست انجمن قلب آمريكا ارائه شده است.
اخيرا نيز نتايج دو تحقيق جداگانه نشان داده است كه كم خوابي منجر به افزايش وزن افراد مي شود. آزمايشها نشان مي دهد كم خوابي ميزان هورمون هاي مرتبط با اشتها و رفتارهاي تغذيه اي را تغيير مي دهد.
در يك مطالعه، دانشمندان دريافتند كساني كه به مدت دو شب و در هر شب كمتر از چهار ساعت خوابيده اند، هورمون لپتين در بدن آنها 18درصد كاهش و هورمون گرلين 28 درصد افزايش يافته است.
هورمون لپتين كه توسط سلول هاي چربي آزاد مي شود، باعث احساس سيري شده و به مغز اعلام مي كند كه بدن ديگر نياز به دريافت غذا ندارد. هورمون گرلين كه توسط معده توليد مي شود، باعث تحريك اشتها و احساس گرسنگي مي شود.
محققان دريافتند مردان جوان شركت كننده در اين تحقيق كه خوابشان كم شده بود، نسبت به ساير افراد تمايل بيشتري به مصرف مواد غذايي نشاسته دار مثل نان، برنج، ماكاروني، كيك و شيريني پيدا كرده بودند.
در اين مطالعه متخصصان دانشگاه شيكاگو خاطر نشان كردند: از آنجا كه گلوكز، انرژي مورد نياز مغز را فراهم مي كند، هنگام خستگي ناشي از كم خوابي مغز به كربوهيدرات هاي ساده نياز پيدا مي كند.
محققان متوجه شدند افراد با مصرف كالري بيشتر سعي مي كنند كمبود خواب را جبران كنند.
محققان ميزان هورمون لپتين و گرلين را در 12 مرد جوان سالم، قبل و بعد از دو شب كم خوابي و دو شب پرخوابي اندازه گيري كردند و دريافتند ميزان هورمون گرلين بعد از چهار ساعت خواب شبانه در مقايسه با 9ساعت خواب شبانه، 71درصد افزايش يافته است. كمبود خواب باعث شده بود كه اين افراد، خوردن بستني، آب نبات، شيريني و كيك را بر ميوه، سبزيجات و لبنيات ترجيح دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14