(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390- شماره 19930

يادداشت خبرنگار
7 تا 13مهرماه جشنواره سراسري عكس رضوي در تبريز برگزارمي شود
سكه هاي ولايتعهدي امام رضا(ع) پربيننده ترين آثار موزه آستان قدس رضوي
شهيد بابايي از ماه آينده ميهمان خانه هاي مردم مي شود
آگهي هاي تسليت را ساماندهي كنيد (نكته)
جشنواره ملي عكس ارديبهشت در بندرعباس برگزار شد
برگزاري اختتاميه يازدهمين جشنواره سينماي جوان كشور در قزوين
خوشنويس مازندراني قرآن را به تحرير درآورد
مديركل كتابخانه هاي عمومي گلستان: سهم هر 5شهروند گلستاني تنها يك كتاب است
توليد فيلم هاي پويانمايي در مازندران
برگزاري نمايشگاه انسان و طبيعت در قزوين
نام ها و نشانه هاي رضوي در ايران و جهان به مسابقه گذاشته شد
نخستين جشنواره استاني نمايش عروسكي در گنبد كاووس پايان يافت
پايان فيلمبرداري تله فيلم برج مراقبت در جزيره كيش
تجليل از عوامل و بازيگران سريال تاريخي تبريز در مه
راه يابي 3 اثر از فيلمسازان مازندراني به جشنواره الموت



يادداشت خبرنگار

صدا و سيماي مركز كيش نيازمند تحول و خانه تكاني!
نگاهي به تاريخچه 20 ساله مركز صدا و سيماي جزيره كيش خالي از لطف نيست! بدين معنا كه هر سال كه به جمعيت نگين خليج فارس افزوده مي شود طبعاً انتظار مي رود كه پا به پاي رشد جمعيت، افزايش مخاطبان و تعدد سلايق، رسانه ملي نيز بيش از گذشته، از رشد صعودي در جذب مخاطب، تنوع برنامه ها و تحول و تعالي در حوزه هاي مختلف برخوردار باشد. اما متاسفانه يك فرآيند ثابت و در مواردي معكوس در اين حوزه به چشم مي خورد. طوري كه علي رغم رشد حدود ده برابري جمعيت اين جزيره در طول دو دهه گذشته و آمار 23 هزارنفري جمعيت در اين جزيره همچنان شاهد نوعي ركود در جذب مخاطب و يا جذب 1 يا 2 درصدي مخاطبان جديد هستيم. لذا از آنجا كه مناطقي مانند جزيره كيش به علت موقعيت جغرافيايي منطقه بيش از ساير بخش هاي كشور به علت تردد فراوان گردشگران، همسايگي با كشورهاي خليج فارس و... در معرض جنگ نرم قرار دارد، انتظار مي رود مطابق با اين سخن راهبردي امام خميني كه فرمودند «صدا و سيما يك دانشگاه است» بيش از گذشته و آنچه هست ، فعاليت كند.
متاسفانه در آخرين نظرسنجي كه 5 نفر از دانشجويان دانشگاه هاي كيش و 3 نفر از خبرنگاران محلي از مردم جزيره كوچك كيش تهيه كردند- در بازه زماني 26/10/89 لغايت 24/2/90- بيش از 91 درصد اصلاً برنامه هاي سيما را تماشا نمي كنند!
9 درصد باقي مانده نيز كه جزو رانندگان تاكسي و كسبه جزيره هستند از راديو كيش استفاده مي كنند يا اينكه تنها با هدف كسب اطلاع از وضعيت كشور مي خواهند اخبار گوش دهند كه آنهم در مورد زمان پخش اخبار به لحاظ مغايرت با زمان كاسبي حرف دارند.
اميد مي رود رسانه ملي در راستاي جذب حداكثري مخاطبان و نقش برجسته در حوزه جنگ نرم در بخش هاي مختلف مركز صدا و سيماي كيش تحول و تعالي بنيادين ايجاد كرده و براي رسيدن به اين وضعيت مطلوب نياز به يك خانه تكاني در اين مركز احساس مي شود.
كيش- خبرنگار كيهان

 



7 تا 13مهرماه جشنواره سراسري عكس رضوي در تبريز برگزارمي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
سومين جشنواره سراسري عكس رضوي مهرماه امسال همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) و دهه كرامت در تبريز برگزار مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق گفت: اين جشنواره با هدف اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوي و گسترش فعاليت هاي فرهنگي، هنري و مذهبي مرتبط با سيره ائمه معصومين و به ويژه امام رضا«ع» برگزار خواهدشد و طي آن توليدكنندگان و پديدآورندگان آثار برتر فرهنگي و هنري درباره سيره، شخصيت و معارف امام رضا«ع» مورد تقدير قرارمي گيرند.
به گفته علي داننده، آداب و فرهنگ زيارت، حرم مطهر رضوي و آثار و ابنيه و امام زادگان، وقف، فرهنگ وقف، ياران و اصحاب حضرت امام رضا(ع)، جلوه هاي مشهدالرضا(ع)، زائران و مجاوران، شفايافتگان، شيفتگان و دلدادگان حضرت و جلوه هاي فرهنگ رضوي در خارج از كشور از موضوعات جشنواره مي باشند و همزمان با آن، برنامه هاي جنبي مانند نشست تخصصي و كارگاه هاي آموزشي و نمايشگاه عكس سير تحول و توسعه حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار و عكس هاي برگزيده از آثاري كه به نمايشگاه راه يافته است، چاپ و پرده برداري مي شود.

 



سكه هاي ولايتعهدي امام رضا(ع) پربيننده ترين آثار موزه آستان قدس رضوي

مشهد- خبرنگار كيهان:
در سال گذشته بيش از يك ميليون و دويست هزار نفر از عاشقان حضرت رضا(ع) از سكه هاي متبرك آن حضرت در موزه آستان قدس رضوي ديدن كردند.
مسئول گنجينه تمبر، اسكناس و مسكوكات كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي با بيان اين مطلب گفت: هميشه اطراف ويترين سكه هاي متبرك ولايتعهدي امام رضا(ع) پرازدحام ترين و شلوغ ترين مكان گنجينه تمبر، اسكناس و مسكوكات موزه آستان قدس رضوي است.
يزدي نژاد خاطر نشان كرد: مردم با اشتياق خاص به سكه هايي كه يادگارهاي كوچك از دوران زندگي پربركت آن حضرت است مي نگرند و توقف هاي طولاني و نگاه هاي عاشقانه به اين يادگارهاي فلزي، كعبه عشاق بودن اين امام همام را بيش از پيش نشان مي دهد.
وي گفت: پس از انتصاب امام علي بن موسي الرضا(ع) به ولايتعهدي در هفتم ماه رمضان 301 ه ق، مسكوكات نقره(درهم) به نام مبارك آن حضرت ضرب شد.
وي با بيان اينكه اين مسكوكات از لحاظ خط و مطالب موجود بر رو و پشت آنها جزو زيباترين سكه هاي ضرب شده مي باشد، افزود: سكه هاي متبرك ولايتعهدي علي بن موسي الرضا(ع) در فاصله سالهاي 202 تا 204 ه ق، در شهرهاي مرو، سمرقند، فارس، اصفهان، محمديه(ري) و نيشابور ضرب شده است و دو نمونه از آن در موزه مسكوكات آستان قدس رضوي به نمايش عمومي و دائمي در آمده است.

 



شهيد بابايي از ماه آينده ميهمان خانه هاي مردم مي شود

قزوين- خبرنگار كيهان:
تهيه كننده مجموعه تلويزيوني شوق پرواز گفت: اين مجموعه تلويزيوني كه زندگي شهيد عباس بابايي را به تصوير مي كشد، خرداد ماه از شبكه اول سيما پخش مي شود.
جواد نوروزبيگي با بيان اينكه مراحل صداگذاري و ساخت موسيقي اين سريال در دست انجام است، افزود: موسيقي شوق پرواز را محمدرضا عقيلي مي سازد و تاكنون حدود 70 تا 80 درصد مراحل صداگذاري به پايان رسيده است.
وي اظهار داشت: پخش شوق پرواز كه با همكاري مؤسسه فرهنگي هنري شاهد تهيه شده است، از شبكه اول سيما قطعي است، اما تعيين زمان دقيق پخش برعهده تلويزيون است و مديران تلويزيون بايد در اين باره تصميم گيري كنند.
نوروزبيگي ادامه داد: شوق پرواز در 21 قسمت 45 دقيقه اي داستان زندگي شهيد بابايي را با بازي شهاب حسيني روايت مي كند و يكي از ويژگي هاي اين سريال، بازي سه فرزند شهيد بابايي در آن به عنوان بازيگر است.
نوروزبيگي خاطرنشان كرد: تصويربرداري سريال شوق پرواز در خردادماه سال 88 آغاز شده است و كارگرداني اين مجموعه را يدالله صمدي برعهده داشته و فرهاد توحيدي، مهدي محمدنژاديان و حسين تراب نژاد فيلمنامه آن را براساس زندگي شهيد بابايي نوشته اند.
وي يادآور شد: شهاب حسيني، اكبر عبدي، افسانه بايگان، الهام حميدي، فخرالدين صديق شريف، شهرام حقيقت دوست و مينا جعفرزاده از جمله بازيگران اين سريال هستند كه اين اتفاق مي تواند دايره مخاطبان آن را افزايش دهد.
اين شهيد والامقام صبح روز پانزدهم خردادماه سال 1366 به هنگام بازگشت از يك ماموريت برون مرزي هدف گلوله ضدهوايي دشمن قرار گرفت و به درجه رفيع شهادت نايل آمد.

 



آگهي هاي تسليت را ساماندهي كنيد (نكته)

جمعي از مردم مراغه در طوماري خطاب به فرماندار اين شهرستان خواستار ساماندهي آگهي هاي تسليت شدند. به گزارش خبرنگار ما در اين طومار آمده است، چاپ اعلاميه هاي ترحيم و تسليت در كاغذهاي رنگي با ابعاد نامتعارف و غيريكسان و نصب آن در ديوارها و اماكن عمومي شهر و بر روي محوطه سازمان هاي دولتي و شخصي باعث شده زيبايي شهر تحت تاثير اين حركت قرار بگيرد. شهروندان مراغه اي در اين طومار اذعان داشتند چاپ حداقل 20و حداكثر 150فقره آگهي تسليت به صورت انفرادي براي يك متوفي در اين شهر وقتي قابل توجه است كه اين تعداد براي 3 الي 5 متوفي مورد توجه قرار مي گيرد. در همين راستا مردم مراغه از فرماندار اين شهر خواسته اند در راستاي جلوگيري از اين بدعت كه متاسفانه به عنوان يك حركت افتخارآميز هر روز در حال توسعه است شرايطي را اتخاذ كند كه اولا از چاپ و توزيع بي رويه اين آگهي ها به عنوان حركتي كه شامل اسراف مي شود جلوگيري شود و ديگر آنكه با نصب تابلوهاي عمومي در سطح شهر و در اماكن پررفت و آمد همچون مركز شهر، مسجد جامع، قبرستان عمومي شهر علاوه بر متمركز كردن اين نوع آگهي ها و كمك به اطلاع رساني بهتر مانع برخي حركات سليقه اي كه چهره اي زشت از شهر فرهنگي و گردش پذير مراغه را به تصوير مي كشد، جلوگيري كنند.
در همين راستا هزينه اي كه براي پاك كردن اين نوع آگهي ها از سطح شهر و منازل شخص مصرف مي شود مورد ديگري است كه بايد به آن توجه شود. نصب آگهي براي برگزاري مجالس ترحيم متوفيان بر روي درب و ديوار منازل شهرونداني كه رضايتي بر اين كار ندارد قطعا حركتي است كه نه تنها براي آن مرحوم يا مرحومه اثربخش است بلكه آثار اخروي و دنيوي نيز براي آن مرحوم و بازماندگان به همراه دارد.
مراغه - خبرنگار كيهان

 



جشنواره ملي عكس ارديبهشت در بندرعباس برگزار شد

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
با حضور جانشين استاندار هرمزگان، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مسئولان استاني جشنواره ملي عكس ارديبهشت در بندرعباس برگزار شد.
جانشين استاندار هرمزگان درحاشيه اين جشنواره به خبرنگاران گفت: توسعه فرهنگي هرمزگان طي چند سال گذشته از روندي اصولي و معقول برخوردار بوده است.علامه زاده برگزاري جشنواره ملي عكس ارديبهشت با اين سطح كيفي و كمي را كار عميق و ريشه اي دانست و افزود: وقتي برنامه اي با هدف گذاري صحيح و ديدگاهي متعالي برنامه ريزي شود به سرعت توسعه مي يابد و مورد حمايت مردم قرار مي گيرد.
رئيس انجمن عكاسان هرمزگان نيز گفت: از مجموع7هزار عكس، 120 قطعه توسط هيئت داوري انتخاب و در نمايشگاه قرار داده شده است. حسام الدين انصاريان افزود: آثار به نمايش درآمده شامل سه بخش آزاد، نگاهي ديگر و مجموعه عكس مي باشد كه به مدت پنج روز در معرض ديد عموم قرار گرفت.دبير جشنواره ملي عكس ارديبهشت خاطر نشان كرد: استقبال كم نظير عكاسان سراسر كشور از جشنواره بار تعهد و مسئوليت متوليان و ميزبانان را بيش از پيش نموده و بايد سعي كنيم از اين ظرفيت عظيم به نحو احسن در جهت ارتقاء هنر عكاسي هرمزگان استفاده كنيم.

 



برگزاري اختتاميه يازدهمين جشنواره سينماي جوان كشور در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان كشور با معرفي آثار و هنرمندان برتر در قزوين به كار خود پايان داد.
مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان با حضور مديركل دفتر نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي كشور، مديرعامل انجمن سينماي جوانان، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، هنرمندان و علاقمندان هنر سينما در سالن تبليغات اسلامي قزوين برگزار شد.
در اين جشنواره هنرمندان استانهاي تهران، البرز، قم، مازندران، قزوين، خوزستان، لرستان و ايلام به مدت دو روز با هم رقابت كردند و در پايان آثار برتر با نظر هيئت داوران انتخاب و معرفي شد.
هيئت داوران در بخش عكس لوح تقدير را به امير مافي بردبار از قزوين براي عكس در سايه كار و امين منتظري از اهواز براي عكس حضور اهدا كرد.
در بخش استعداد جوان تنديس و مبلغ سه ميليون ريال به مريم فرساد از قزوين، مسعود رضايي از اهواز، ديپلم افتخار و چهارميليون ريال به نويد رحماني و تنديس و پنج ميليون ريال به ميعاد آخي از اهواز تعلق گرفت.
در بخش پوستر مريم كاظمي براي پوستر فيلم فقط براي امروز از قزوين اول شد، آزاده بارنگي از قزوين براي پوستر فيلم ناگهاني در رتبه دوم قرار گرفت و سام چگيني از قزوين هم براي پوستر فيلم شايد آسمان سوم شد.
در بخش فيلمنامه نويسي مهناز درودي براي فيلمنامه پيكولو از تهران، سيده فريبا معيري براي فيلمنامه قاب عكس از خرم آباد، غزل علامه زاده براي فيلمنامه مترسك از آبادان، لوح تقدير گرفتند.
همچنين مونا پارسايي از آبادان با فيلمنامه روياي كودكانه اول شد، بهرام لطفي با شعر شبانه از تهران دوم و گل اندام صفري با زنگ آخر از قزوين سوم شد.
در بخش ويژه اقتباس ادبي از متون كهن و معاصر لوح تقدير به گل اندام صفري براي فيلمنامه طمع از قزوين و ليلا روغنگير قزويني براي فيلمنامه سرچشمه و تنديس هم به سيد فرهاد نجفي براي فيلمنامه دو مرد از كرج تعلق گرفت.
در بخش تحقيق حسن جعفري از بهشهر براي فيلم كيجا كرچال، در فيلمنامه اسماعيل ميرزايي از قم براي فيلم آق آت، در تصويربرداري آرش رصافي براي فيلم شيشه هاي بخار گرفته از تهران، در تدوين محمد رضا ترشيزي و امير داور براي فيلم نفس نرم نسيم از مشهد، در بخش بهترين فيلم داستاني اسماعيل ميرزايي براي فيلم آق آت از قم، در بهترين فيلم پويانمايي سحر شيرمحمدي براي فيلم مي (me) از قزوين، در بخش بهترين فيلم مستند محمدعلي هاشم پور از ساري براي فيلم امين نگهباني شالي هاي نورس، بهترين فيلم تجربي، فاطمه دستمرداز تهران براي فيلم سكوت بركه ها، در استعداد جوان علي نور محمديان از خرم آباد براي فيلم تاكسي، در بخش تهيه كننده، تنديس جشنواره به انجمن سينماي جوان دفتر خرم آباد رسيد.
در بخش جايزه ويژه هيئت داوران از ميان پنج كانديدا تنديس جشنواره به محمدباقر حنطوش زاده از دزفول براي فيلم خوشه هاي مقدس اهدا شد.
در بخش تحقيق از ميان شش كانديد حامد كلجه اي براي فيلم پارسياد از قزوين منتخب جشنواره شد.
در بخش فيلمنامه از بين پنج كانديدا، افشين عامريان از كرج براي فيلم شيشه هاي بخار گرفته، داود رجبي براي فيلم اولين سال نو، در تصوير برداري محمد مقيم پور از ساري براي فيلم امين نگهباني شالي هاي نورس، داود رجبي از قم براي فيلم آق آت، در تدوين ياسر طالبي از ساري براي فيلم صداي ديدار، محمد مقيم پور از ساري براي فيلم امين نگهبان شالي هاي نورس، در صدا مجيد قلي زاده از ساري، جمال الدين بيات از قم، در بهترين فيلم داستاني افشين عامريان از كرج، داود رجبي از قم، در بهترين فيلم مستند، فضل الله تاري از تهران براي فيلم تنهايي پرهياهو، حسن جعفري از بهشهر براي فيلم كيجا كرچال، در فيلم تجربي مجتبي كوهكن از تهران براي فيلم سرزمين همسرم، در بخش استعداد جوان مهدي بختياري از قم براي فيلم براي فردا، در بهترين كارگرداني ديپلم افتخار به انجمن سينماي جوان قزوين اهدا شد.
همچنين ديپلم بهترين فيلم داستاني به رامين محمديان براي فيلم آفسايد از قزوين و سيده فريبا معيري و علي سرشار براي فيلم ستاره شب و در بخش فيلم مستند كيومرث سرشار از خرم آباد براي فيلم نسار تعلق گرفت.
تجهيز دفاتر سينماي جوان استان ها
مديرعامل انجمن سينماي جوانان كشور در حاشيه اختتاميه يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان گفت: با اختصاص 8ميلياردريال تمام دفاتر سينماي جوان استانهاي كشور به تجهيزات مناسب فني و حرفه اي و صوتي و تصويري مجهز مي شوند.
هاشم ميرزاخاني افزود: انجمن سينماي جوان به عنوان بزرگترين مدرسه سينمايي كشور در آموزش هنرمندان، توليد، عرضه و نمايش فيلم كوتاه فعاليت مي كند و مركز مهمي براي پرورش استعدادهاي هنري جوانان است.
وي افزود: در حال حاضر 60دفتر سينماي جوان در كشور فعال است و با جدي گرفتن آموزش هنرمندان اين انجمن تلاش مي كنيم تا توان تخصصي نيروهاي فعال اين بخش تقويت شود.
ميرزاخاني تصريح كرد: دوره هاي يك ساله آموزش انجمن در چهار ترم و هر ترم با چهار درس و در مجموع 12درس برگزار مي شود كه اين دوره ها از 20 فروردين آغاز شده و تاكنون 875هنرجو در آنها شركت كرده اند.
اين مسئول يادآور شد: پيش بيني مي شود با آغاز دوره جديد در 18شهريورماه تعداد هنرجويان شركت كننده در اين دوره هاي آموزشي به يك هزار و 900 نفر بالغ شود.

 



خوشنويس مازندراني قرآن را به تحرير درآورد

ساري- خبرنگار كيهان:
سبحان واحدي خوشنويس مازندراني قرآن را به تحرير درآورد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ارشاد مازندران، اين خوشنويس مازندراني كه از سال 1357 تاكنون به فعاليت هاي هنري و خوشنويسي مشغول است، از سال 1388 شروع به كتابت قرآن كريم به خط نستعليق در ابعاد 70 در 50 با ترجمه 95 تن از مترجمين برجسته كشور كرد.
واحدي با اشاره به اينكه شأن قرآن اجل از هنرهاي زميني است، افزود: من به آيات الهي همواره عشق مي ورزيدم و همين امر باعث نگارش اين اثر عظيم شد. اين هنرمند گفت: اين قرآن مطابق با خط عثمان طه بوده و تمام اعراب گذاري و اسماء الهي به صورت رنگي تحرير شده است.
وي استفاده از روش تحرير رنگي قرآن مجيد توسط خود را براي اولين بار در ايران عنوان و افزود: مدت 20 سال در كار تدريس خوشنويسي هستم و تاكنون دو نمايشگاه انفرادي و 5 نمايشگاه در وسعت كشوري در معرض ديد علاقه مندان قرار داده ام و در چندين نمايشگاه داخلي و خارجي شركت فعال داشته ام.

 



مديركل كتابخانه هاي عمومي گلستان: سهم هر 5شهروند گلستاني تنها يك كتاب است

گرگان- خبرنگار كيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي گلستان گفت: سرانه مطالعاتي در استان از ميانگين كشوري پايين تر بوده و اين رقم حدود 11دقيقه است در حالي كه اين سرانه در كشور بيش از 18دقيقه برآورد شده است.
سيدحسين علوي با اشاره به كاستيها و كمبود منابع در كتابخانه هاي عمومي استان گلستان افزود: در حال حاضر به ازاي هر پنج شهروند گلستاني تنها يك كتاب وجود دارد كه فاصله زيادي نسبت به شرايط مطلوب دارد.وي تصريح كرد: در شرايط عادي و مطلوب بايد به ازاي هر شهروند 5/1 تا 3كتاب وجود داشته باشد.علوي خاطرنشان كرد: بايد بستر مناسب براي بهره گيري آسان مردم از كتاب و فضاي آن را مهيا كرد و در اين راه نياز به حمايت همه جانبه دولت از دستگاه هاي متولي است تا با تخصيص اعتبار شرايط مناسب فراهم شود.وي با اشاره به نقش مردم نيز گفت: افرادي هم كه كتابها را در منازل خود زنداني كرده اند نه خود و نه ديگران از آن استفاده نمي كنند مي توانند اين كتب را در اختيار كتابخانه ها و مراكز عمومي براي استفاده همه قرار دهند.وي جايگاه كتابداران را در راستاي ارتقاي فرهنگ مطالعه پراهميت دانست و تاكيد كرد: كتابداران استان گلستان هنوز نتوانسته اند به جايگاه يك كتابدار كه مي تواند مشاور امين براي مردم باشد، دست پيدا كنند.علوي افزود: كتابداران مي توانند در صورت آشنايي با وظايف و داشتن علاقه در كار خود به عنوان يك راهنما و مشاور در كنار مردم قرار بگيرند.

 



توليد فيلم هاي پويانمايي در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مازندران از توليد فيلم هاي پويانمايي در مازندران خبر داد.
قاسم عزيززاده گرجي در نشست اجرايي نخستين مركز پويانمايي كانون پرورش فكري استان مازندران گفت: نخستين مركز پويانمايي كانون پرورش فكري استان مازندران در مركز شماره دو اين مجموعه فرهنگي هنري در بابل افتتاح مي شود.وي خاطر نشان كرد: اين مراسم با حضور مديرعامل كانون پرورش فكري كشور و جمعي از مسئولان برگزار مي شود كه فصل جديدي از توجه و اشاعه به پويانمايي در استان رقم خواهد خورد.مديركانون پرورش فكري مازندران با بيان ضرورت ايجاد مركز پويانمايي در استان تصريح كرد: پويانمايي موثرترين شيوه براي ارتباط با مخاطبان كودك و نوجوان محسوب مي شود و به اين علت است كه آموزش مهارت هاي پويانمايي در ليست فعاليت هاي 40گانه كانون پرورش فكري قرار گرفته است.
گرجي گفت: پويانمايي تركيبي از هنرهاي مختلف نقاشي، معماري، سينما و عكس است و دايره وسيعي را به لحاظ مخاطب و كاربرد براي تبادل فرهنگي شامل مي شود. مديركانون پرورش فكري مازندران به توجه اين مجموعه فرهنگي هنري ويژه كودك و نوجوان به توليد فيلم هاي پويانمايي در استان اشاره كرد و متذكر شد: سعي داريم تا با ايجاد كارگاه هاي انيميشن و آموزش به كودكان و نوجوانان علاقه مند فصل جديدي را در حوزه فرهنگ و هنر مازندران رقم بزنيم.

 



برگزاري نمايشگاه انسان و طبيعت در قزوين

قزوين - خبرنگار كيهان:
نخستين نمايشگاه انسان و طبيعت در قزوين برگزار شد.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان قزوين گفت: اين نمايشگاه به منظور توسعه و جذب گردشگري، آموزش و ارتقاي سطح دانش و معلومات شهروندان، كمك به حفظ و پايداري محيط زيست و آشنايي عموم مردم با حيوانات اهلي و وحشي، در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي اين شهر برگزار شد.
علي ره انجام يادآور شد: در اين نمايشگاه انواع گل و گياه زينتي، گل بته، درختچه، گل هاي شاخه بريده گلداني، طرح هاي زيباسازي بوستان ها و معابر شهري، در بخش حيوانات وحشي انواع شير، خرس و ببر، در بخش پرندگان انواع عقاب، طاووس، طوطي، قناري، قرقاول، كبك، بلدرچين، شترمرغ، در قسمت حيوانات اهلي شتر دوكوهان، اسب مسابقه وپوني، گوسفند، بز، بوقلمون و مرغ، در بخش آبزيان انواع ماهيان تزئيني، و قزل آلا، انواع پروانه ها، حيوانات تاكسي درمي و صنايع و لوازم جانبي مرتبط با نمايشگاه عرضه مي شود كه برخي از غرفه ها محصولات خود را نيز به فروش مي رسانند.
ره انجام خاطرنشان كرد: نمايشگاه انسان و طبيعت در يك هزار و 500 مترمربع فضاي مسقف و 10 هزار مترمربع فضاي روباز برپا شده است.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان قزوين اظهار اميدواري كرد با توجه به اقدامات انجام شده براي ايجاد تنوع در اين نمايشگاه يكي از زيباترين و بهترين نمايشگاه هاي چند سال اخير در استان برگزار شود.
ره انجام گفت: تنوع و زيبايي نمايشگاه و خدمات جنبي آن به گونه اي است كه زمينه ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم را براي تعداد زيادي از علاقمندان فراهم خواهد كرد.
وي از افتتاح همزمان دو نمايشگاه ديگر نيز در اين ايام خبر داد و اظهار داشت: در كنار برپايي نمايشگاه انسان و طبيعت نمايندگي ماشين هاي كشاورزي مركز مكانيزاسيون و نمايشگاه دائمي دنباله هاي بندهاي كشاورزي در قزوين افتتاح شد.

 



نام ها و نشانه هاي رضوي در ايران و جهان به مسابقه گذاشته شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
عكاسي و نقاشي از نام ها و نشانه هاي رضوي در ايران و جهان در قالب جشنواره اي براي كودكان و نوجوانان به مسابقه گذاشته شد.
اولين جشنواره نام ها و نشانه هاي رضوي در قالب برنامه هاي نهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) طي روزهاي 3 تا 5 مهر امسال به ميزباني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان آذربايجان غربي در اروميه برگزار مي شود.
دبيرخانه اين جشنواره با انتشار فراخواني از كودكان و نوجوانان 9 تا 17 ساله و مربيان و كاركنان كانون دعوت كرده است تا به خلق آثاري در رشته هاي نقاشي و عكاسي دست بزنند كه به نام يا نشانه هايي از زندگي يا آثار متبرك برجاي مانده از هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت حضرت امام رضا(ع) در ايران يا ساير كشورها مزين شده باشد.
اماكن متبركه، وقايع تاريخي، كرامت ها و موقوفات مي تواند از جمله اين نام ها و نشانه ها باشد.
اشاعه و ترويج فرهنگ رضوي و شناخت آثار و بركات نام و نشان آن حضرت، گراميداشت پديدآورندگان آثار برتر فرهنگي، هنري به منظور فرهنگ سازي رضوي، شناخت و جمع آوري نام ها و نشانه هاي رضوي، ايجاد الفت و آشنايي كودكان و نوجوانان با پيشينه هاي فرهنگي، هنري و ادبي مرتبط با امام رضا(ع)، همچنين آشنايي با رخدادهاي مهم مذهبي و اماكن، آثار و بركات امام رضا(ع) از جمله اهداف اين جشنواره برشمرده شده است.

 



نخستين جشنواره استاني نمايش عروسكي در گنبد كاووس پايان يافت

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره استاني نمايش عروسكي ويژه كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان گلستان با معرفي دو نمايش برتر در گنبدكاووس به كار خود پايان داد.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره استاني كه مجموعاً 9 نمايش از مراكز مختلف پرورش فكري كودكان و نوجوانان در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره يك گنبدكاووس برگزار شد، دو نمايش برتر اين جشنواره يعني «دهكده هشتادان» از مركز شماره يك گنبدكاووس و «آن بالا- اين پايين» از مركز شهر «دلند» به جشنواره منطقه اي راه يافتند.
«مارال صيادچي»، دبير نخستين جشنواره نمايش عروسكي گلستان در خصوص ساير نتايج اين جشنواره گفت: هيئت داوران اين جشنواره در بخش كارگردان برتر مشتركاً كارگردان نمايش هاي «يك جفت كفش» از مركز شماره2 گرگان و «آوازي براي آدم برفي» از مركز كلاله را به عنوان كارگردان برتر انتخاب كرد.
«صيادچي»، افزود: هيئت داوران در بخش متن نمايشي «كوتوله اي كه فرياد مي كشيد» از مركز آزادشهر، در بخش عروسك گردان نمايش «نمكي» از بندر تركمن، در بخش طراحي و ساخت عروسك و دكور نمايش «لعل سماء» از مركز مينودشت و در بخش بروشور نيز نمايش نمكي از بندر تركمن را حايز رتبه هاي برتر دانست.
وي گفت: جايزه ويژه هيئت داوران براي خلاقيت در اجرا و استفاده از ابزارهاي نمايشي و ارتباط خوب با مخاطب به نمايش «اميد به خدا» از مركز آق قلا تعلق گرفت.
صيادچي همچنين با بيان اينكه مرحله منطقه اي اين جشنواره نيز در نيمه دوم تيرماه امسال به ميزباني گلستان برگزار خواهد شد، اضافه كرد: تكنيك هاي استفاده شده در نمايش هاي اين جشنواره «ميله اي، دست كشي» بلاك لايت (ماوراي بنفش) و بن راكو» بوده است.
در پايان اين جشنواره كه مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گلستان و جمعي از خانواده هاي كودكان و نوجوانان در آن حضور داشتند، از برگزيدگان اين جشنواره با اهداي لوح سپاس و هدايايي تجليل شد.

 



پايان فيلمبرداري تله فيلم برج مراقبت در جزيره كيش

كيش- خبرنگار كيهان:
پس از چهل روز، فيلمبرداري تله فيلم برج مراقبت به كارگرداني كاظم معصومي و تهيه كنندگي اميرحسين شريفي در كيش به پايان رسيد.
اين فيلم تلويزيوني مضموني اجتماعي دارد و داستان زندگي و كار يك تكنيسين برج مراقبت را در فرودگاه بين المللي كيش به تصوير مي كشد.
ناصري تكنيسين و مسئول هماهنگي هاي پروازهاي هواپيما كه امنيت و جان مسافران را به عهده دارد همسرش دچار بيماري مي شود و او بايد علاوه بر حساسيت هاي موجود در شغلي كه برعهده دارد مشكلات زندگي شخصي خود را نيز به نحو ايده آل و شايسته اي مديريت كند كه از دست تقدير با مشكلاتي مواجه مي شود...
20درصد بازيگران و عوامل اين فيلم بومي جزيره هستند.
محمد حاتمي، روناك يونسي، شهروز ابراهيمي، محمد ابهري و افسانه ناصري در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته اند كه هم اكنون آماده پخش است.

 



تجليل از عوامل و بازيگران سريال تاريخي تبريز در مه

تبريز- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي در «ائل گلي» تبريز، از عوامل و بازيگران سريال تاريخي «تبريز در مه» تجليل شد.
«علي لدني» تهيه كننده سريال، «كوروش تهامي»، «كمند اميرسليماني» و «محمدرضا ورزي» كارگردان سريال، در اين مراسم مورد تجليل قرار گرفتند و لوح تقدير و هدايايي دريافت كردند.
«علي رضا نوين» شهردار تبريز، در اين مراسم كه در «تالار انديشه» گردش گاه ملي «ائل گلي» برپا شد، به تاثير «عباس ميرزا» بر وقايع روز آن دوران، و پرداخت هنرمندانه به نقش و جايگاه تبريز در تاريخ آن عصر، در متن سريال اشاره كرد و گفت: عباس ميرزا، از مردان بزرگ تاريخ آذربايجان و ايران بود و تاثير آذربايجان و تبريز، بر تحولات كشور و به ويژه در طول 200 سال گذشته تاكنون بسيار قوي بوده است.وي خواستار سرمايه گذاري كلان در هنر و سينماي ايران براي معرفي فرهنگ، تاريخ، جايگاه و هويت آذربايجان و تبريز در تحولات و رخدادادها شد.

 



راه يابي 3 اثر از فيلمسازان مازندراني به جشنواره الموت

ساري- خبرنگار كيهان:
3 اثر از فيلمسازان مازندراني به جشنواره منطقه اي سينماي جوان قزوين موسوم به الموت راه يافت.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ارشاد مازندران، سه تن از فيلمسازان مازندراني با ساخت و توليد فيلمهاي سينمايي و ارسال به يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان در قزوين، توانستند در بخش نهايي حضور يابند.
حسن جعفري با فيلم كرچال، ميترا روحي منش با فيلم صداي ديدار و محمدعلي هاشم پور با فيلم امين نگهبان شاليهاي نورس توانستند حضور خود را در بخش نهايي اين جشنواره قطعي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14