(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390- شماره 19930

مهارت حل مشكلات در كودكان
مصرف داروهاي ضداسهال براي شما ممنوع است
ارزش غذايي كنسروها كمتر از مواد تازه
سبك زندگي مان را تغيير دهيم
نگاهي به مشكلات جوانان
مراقب قضاوت هايمان باشيم
وضعيت قرمز هندوانه و توت فرنگي
6 اشتباه رايج در ازدواج
افزايش مصرف فست فودها در بين دانش آموزان
مويز از سردردهاي ميگرني پيشگيري مي كند



مهارت حل مشكلات در كودكان

حل مشكلات، مهارتي اساسي براي انسان در سنين مختلف است. انسان هاي اوليه براي حفظ بقا مجبور به حل مشكلات خود بودند ولي امروزه كودكان به ندرت اين مهارت را كسب مي كنند، زيرا همگي ما با اين ذهنيت رشد مي كنيم كه مشكلات ساير مردم را حل كنيم!
كمك كردن به ديگران امر پسنديده اي است ولي نه به قيمت صدمه زدن به خودمان. با به كار بستن توصيه هاي ساده زير مي توانيد به كودكانتان مهارت حل مشكلات را بياموزيد مهارتي كه در تمام طول زندگي براي آنها مفيد خواهد بود.
1-قوانين مناسبي وضع كنيد. وضع قوانين و استفاده از آنها به جاي مجازات كودكان، كار آساني است. قاطع باشيد و وقتي قانوني وضع مي كنيد نسبت به رعايت آن خود را متعهد بدانيد. هر زمان كه فرزند شما به دردسر مي افتد بايد در مورد اعمال خود فكر كند. اگر كودكي توانايي تشخيص خوب و بد را داشته باشد و بداند كه بايد قوانين را رعايت كند بهتر مي تواند در آينده رفتار خود را تغيير دهد و در نتيجه از عواقب ناگوار آن دوري كند.
2-اشكالي ندارد كودكتان گاهي طعم شكست را بچشد.
هر چند مشاهده رنج و ناراحتي او بسيار دردناك است ولي يادتان باشد مي توان از مشكلات، درس هاي بسيار ارزشمندي آموخت. تا زماني كه سلامتي فرزندتان در خطر جدي نباشد به او اجازه دهيد تجربه اندوزي كند. مصدوميت جزئي كودكتان هر چند ناراحت كننده است ولي به زودي برطرف مي شود و او به تدريج ياد خواهد گرفت كه در آينده در رفتار خود تجديدنظر كند.
خانم «الف» مي گويد: «مادرم تعريف مي كرد من يك بار به بخاري دست زدم ولي ديگر اين كار را تكرار نكردم.»
يك كودك تا زماني كاري را تكرار نمي كند كه خود آن را تجربه كرده باشد ، هر چند شما بارها در اين مورد به او هشدار داده باشيد.
3-به كودكتان اجازه دهيد دست به آزمون و خطا بزند. كودكان از اين طريق نكات زيادي مي آموزند. اگر مدام براي فرزندتان راه حل پيدا كنيد او طريقه درست انجام كارها را ياد نخواهد گرفت، چون نيازي به آن نمي بيند.
دفعه بعد كه كودكتان با مشكلي روبرو شد قبل از اينكه او را راهنمايي كنيد كمي صبر نمائيد.
4-پيشنهادات خود را به فرزندتان ارائه دهيد و به جاي حل مشكلات او، گزينه هايي را در اختيارش بگذاريد. به عنوان مثال اگر دست كودكتان به ظرفي كه روي پيشخوان است نمي رسد به او بگوئيد مي تواند از برادر بزرگترش كمك بگيرد يا از چهار پايه استفاده كند. همه خواسته هاي او را خودتان انجام ندهيد بلكه براي وي گزينه هايي مشخص كنيد تا به تدريج راه حل مناسب را پيدا كند.
5-به حرف هاي فرزندتان گوش دهيد. وقتي فرزندتان در اتخاذ يك تصميم دچار ترديد مي شود به او اجازه دهيد در اين مورد با شما حرف بزند. توصيه هاي فوق را به كار ببنديد و به كودكتان اجازه دهيد زمين بخورد و بلند شود. شما مي توانيد پيشنهادات خود را مطرح كنيد ولي براي درست كردن امور شتاب نكنيد.
كودكان بزرگتر در مورد مسائل مالي درس هاي مهمي مي آموزند ولي با پرداخت تمام صورت حساب ها به آنها ياد مي دهيد كه هرگز نيازي به قبول مسئوليت هاي مالي ندارند.
6-صبور باشيد. امكان دارد فرزندتان نتواند مشكل خود را حل كند. در اين گونه مواقع بيشتر والدين تسليم مي شوند، به اين علت كه خودشان مي توانند بهتر و سريع تر كارها را انجام دهند. هرگز تسليم نشويد زيرا با اين كار فرزندتان زيان خواهد ديد.

 



مصرف داروهاي ضداسهال براي شما ممنوع است

متخصصان آكادمي آمريكايي پزشكان خانواده خاطرنشان كردند كه برخي افراد نبايد از داروهاي ضداسهال استفاده كنند.
اين متخصصان تاكيد كردند: هرچند اين داروها بدون نياز به نسخه پزشك قابل استفاده هستند، اما براي برخي افراد مصرف آن ها توصيه نمي شود و مفيد نيست.
افرادي كه بايد از مصرف داروهاي ضداسهال خودداري كنند، عبارتند از كودكان شش ساله يا كوچك تر كه نبايد قرص ضداسهال لوپراميد استفاده نمايند و نوجوانان 12 سال يا جوان تر هم نبايد از قرص هاي بيسموت يا سابسا لسيلات مصرف كنند.
هر فردي كه دچار تب، خونريزي يا حساسيت و آلرژي اوليه به داروي لوپراميد باشد، هر فردي كه به داروهاي آسپرين يا سالسيلات ها آلرژي داشته باشد و افراد 12 تا 18 ساله كه به آنفلوانزا يا آبله مرغان مبتلا هستند، نبايد از قرص هاي ضداسهال بيسموت يا ساسبالسيلات استفاده كنند.

 



ارزش غذايي كنسروها كمتر از مواد تازه

كنسروها و غذاهاي پخته در مقايسه با مواد تازه ارزش غذايي كمتري دارند.
نگهداري غذاها چه در يخچال و فريزر و چه به صورت خشك شده يا كنسروي به اندازه مواد تازه ارزش غذايي ندارند چرا كه ارزش غذايي كنسروها به علت اضافه شدن مواد نگهدارنده به آن ها، كاهش مي يابد. البته در كارخانه ها براي حفظ مواد مغذي غذاها تلاش هايي صورت مي گيرد.
ارزش غذايي مواد خوراكي در بيشتر موارد هنگام پخت كاهش پيدا مي كند البته اين مورد بسته به روش پخت نيز دارد.
مواد نگهدارنده براساس استانداردهايي به غذاها افزوده مي شود اما به علت شيميايي بودن اين مواد به مردم توصيه مي شود تا حد امكان از غذاها، ميوه ها و سبزيجات تازه استفاده كنند البته با دقت ميوه ها و سبزيجات را بشويند و ضدعفوني كنند.
غذاها در منزل پخته و تا حد امكان از خوردن آن ها در رستورانها خودداري شود. مواد غذايي تا حد امكان سرخ نشوند و اگر لازم به انجام اين كار بود، آنها در روغن كم و به مدت كوتاه تفت داده شوند.
قابليت مطلوب حمل و نقل و نگهداري طولاني مدت از جمله مزاياي كنسروهاست و افراد در زماني كه دسترسي به غذاهاي تازه ندارند، مي توانند از آن ها استفاده كنند البته بايد در خريد كنسروها به اين نكته توجه كرد كه قوطي آن ها بادكرده، فرورفته، شكاف خورده و سوراخ شده نباشد چون بادكرده بودن قوطي، نشان دهنده وجود سم «بوتوليسم» در آنهاست.

 



سبك زندگي مان را تغيير دهيم

علت چاقي در جوانان و نوجوانان علاوه بر مصرف غذاهاي ناسالم، كمبود فعاليت هاي فيزيكي و پرتحرك به دليل الگوهاي رفتاري نامناسب خانواده هم است.
افزايش تعداد فرزندان چاق مي تواند منجر به وقوع مشكلات اجتماعي شود چرا كه آنها از سوي همسالانشان مورد تمسخر قرار مي گيرند. زماني كه بچه ها چاق مي شوند، بايد تلاش زيادي صورت گيرد تا بتوان آنها را به وزن عادي برگرداند.
بدن، انرژي مصرف نشده را به عنوان چربي ذخيره مي كند و براي انجام فعاليت ها و زنده بودن همواره بايد غذا و كالري دريافت شود حال اگر مواد دريافت شده بدن بيش از نياز افراد باشد بدن اين مواد اضافه را به صورت چربي در خود ذخيره خواهد كرد. مصرف غذاهاي نامناسب مثل غذاهاي با چربي و قند بالا به جاي مصرف غذاها و مواد سالم، كمبود فعاليت هاي فيزيكي و نداشتن تحرك بچه هاي امروزي از علل چاقي در نوجوان است.
نوجوانان امروزي به طور ميانگين حدود 2ساعت و 30دقيقه در روز تلويزيون تماشا مي كنند، همچنين زمان زيادي را پشت ميز كامپيوتر و ساير بازي هاي الكترونيكي صرف مي كنند. اين جايگزيني فعاليت هاي پرتحرك با فعاليت هاي كم تحرك و ساكن موجب افزايش چاقي در ميان نوجوانان شده است. همچنين الگوهاي مصرفي خانواده مي تواند تأثير زيادي بر وزن بچه ها داشته باشد.
تعدادي از والدين چاق نسبت به ساير والدين توجه و نگراني كمتري راجع به وزن فرزندانشان دارند. اين بي توجهي موجب مي شود تا والدين نسبت به نحوه خوردن فرزندانشان اهميت زيادي نشان ندهند و در نتيجه فرزندانشان چاق تر مي شوند. تعدادي از اختلالات ژني هم موجب چاقي بچه ها مي شود. اگر به لحاظ ژنتيكي بچه ها مستعد چاقي باشند والدين بايد در انتخاب غذاها و الگوهاي مصرفي خود دقت بيشتري به خرج دهند.
بعضي از تغييرات در سبك زندگي و الگوهاي مصرفي افراد به چاقي آنها كمك مي كند.
پائين رفتن هزينه هاي عمومي مواد خوراكي، استفاده بسيار از غذاي بيرون از منزل، فراواني غذاها و نوشيدني هاي با انرژي و كالري بالا، افزايش حجم غذاهاي مصرفي در رستوران ها و فست فودها، افزايش استفاده از حمل و نقل شخصي و كاهش انجام ورزش در مدارس از جمله اين الگوها هستند.
بيشتر مشكلات و ناراحتي هاي مرتبط با چاقي بعدها در بزرگسالي خود را نشان مي دهد.
خطر وقوع و افزايش ديابت نوع دوم، افزايش اختلالات خوردن مثل پرخوري رواني، اختلالات استخواني مثل ساختار و شكل نامناسب پاها، به وجود آمدن مشكلات كبدي، اختلالات تنفسي، مثل مسدود شدن و ناراحتي قفسه سينه كه موجب به وجود آمدن تنگي نفس و... مي شود، اختلالات خواب مثل خروپف و ناراحتي در به خواب رفتن و به وجود آمدن مشكل تنفسي در خواب، ناراحتي هاي قلبي كه ناشي از افزايش حجم قلب و مسدود شدن رگ هاي قلب است از جمله مشكلات آنها است.
چاقي در نوجواني منجر به چاقي در بزرگسالي مي شود. بچه هاي چاق و سنگين وزن به احتمال زياد در بزرگسالي هم چاق خواهند بود.
مشكلات اجتماعي
جوانان و نوجوانان چاق احتمالا عزت نفس پائين تري خواهند داشت كه مي تواند بر جنبه هاي مهم زندگي شان مثل روابط با دوستانشان و موفقيت در مدرسه تأثير بگذارد.
چاقي آن ها خطر به وجود آمدن بيماري ها و اختلالات را در بزرگسالي افزايش مي دهد. بچه هاي چاق اگر در بزرگسالي هم وزن نرمالي داشته باشند بيش از ساير افراد در معرض ابتلا به بيماري ها قرار مي گيرند.
دكتر جونز پيشنهاد مي كند براي پيشگيري جوانان از كودكي با افزايش آگاهي عمومي خانواده درباره خطرات چاقي، با استفاده از رسانه هاي جمعي، توزيع بروشورها و... آنها را آگاه كنيم.
چاقي بايد به عنوان يك بيماري پزشكي شناخته شود. در حالي كه امروزه فقط پيامدهاي آن مثل ديابت و... به عنوان بيماري شناخته مي شود.
كيفيت تغذيه در مدارس بايد بهبود يابد و به جاي عرضه و ارائه مواد پركالري و حاوي قند زياد ميوه ها و مواد مغذي و سالم به بچه ها عرضه شود. از سوي ديگر بايد به وزن كودكان در مدارس توجه ويژه اي شود.
بايد براي آن ها در سنين پايين فضاهاي بازي ايجاد شود. و والدين با وجود مشغله زياد نقش فعال تري ايفا كنند. بسياري از مناطق دچار كمبود فضاي بازي هستند و يا اين كه مكانهاي بازي و ورزش بچه ها مناسب و استاندارد نيست.
سزاوار

 



نگاهي به مشكلات جوانان

دوران جواني از بلوغ آغاز شده و تا بزرگسالي ادامه دارد. از آنجا كه جوانان تلاش مي كنند خود را با جامعه هماهنگ نمايند با مشكلات زيادي مواجه مي شوند. البته منظور ما اين نيست كه سراسر دوران جواني توام با ناملايمات است. اين دوران مي تواند دوراني آرام و موفقيت آميز باشد. در هر صورت جوانان امروز بايد تصميمات دشواري در زندگي خود بگيرند.
در اين مقاله به مشكلات اساسي جوانان و راه حل آنها اشاره مي شود. شايد بتوان گفت مهمترين مشكل جوانان بيكاري است، امروزه به علت بحران جهاني و نيز استفاده از فناوري، برخي از شغل ها و حمايت ها كارآيي خود را از دست داده اند. جوانان امروز احتياجات خاص خود را دارند و بيكاري نتيجه اي جز سرخوردگي، نگراني هاي اقتصادي و دلسردي نخواهد داشت.
ولي جوانان با اين معضل چگونه روبه رو مي شوند؟
از آنجا كه بسياري از جوانان از تجربه لازم براي مقابله با چنين مشكلاتي برخوردار نيستند به مواد مخدر، بي اعتنايي، خشونت، سرقت و... روي مي آورند و رفتاري ضداجتماعي در پيش مي گيرند.
آنها در ضمن از سوي دوستان قانون گريز خود تحت فشار قرار دارند. براي حل اين معضل چه بايد كرد؟
يكي از شيوه ها، حمايت مالي از جواناني است كه واجد شرايط كار كردن هستند ولي نمي توانند شغل مناسبي پيدا كنند. مي توان براي اين جوانان از سيستم بيمه بيكاري استفاده كرد. اين روش هم اكنون در برخي از كشورها به كار گرفته مي شود. از اقدامات ديگر، فراهم كردن شرايطي است كه ميزان بيكاري را كاهش دهد. اين اقدامات شامل آموزش مجدد جوانان و اختصاص يارانه به آنها مي شود.
در ضمن جوانان بايد مهارت هاي لازم را براي يافتن كار مناسب بياموزند.
يكي ديگر از مشكلات جوانان، رابطه پرتنش آنها با والدين شان است. جوانان از هرگونه محدوديتي مي رنجند. آنها غالباً علاقه اي ندارند به ترديدها و نگراني هاي خود اعتراف كنند، جوانان احساس مي كنند والدين آنها بيش از حد نگران هستند و اين مسأله به رابطه فيمابين لطمه وارد مي كند. براي حل اين معضل روانشناسان بر اهميت استقلال رواني تاكيد مي كنند ولي جوانان تا زماني كه بتوانند زندگي مستقلي تشكيل دهند بايد از حمايت خانواده برخوردار باشند. همچنين والدين بايد طريقه درست كنترل كردن جوانان را تمرين كنند، كنترلي كه توام با دلسوزي و درك متقابل باشد.
مسئولان جامعه نيز بايد براي حل معضلات جوانان تلاش كنند. يادمان باشد جوانان در آينده اي نزديك هدايت جهان را برعهده خواهند داشت.
ترجمه از آذر شايان

 



مراقب قضاوت هايمان باشيم

انگشترم گم شده است. هر چه فكر مي كنم، مي بينم مطمئنم كه آخرين بار آن را اينجا روي ميز گذاشته ام. مطمئنا كار اين خدمتكار است كه دلم برايش سوخت و به خانه راهش دادم تا بيايد چاي بخورد و خستگي اي در كند. نشان به اين نشان كه با آن حسرت و كنجكاوي به دور و بر خانه نگاه مي كرد.
اين حرف ها هم كه «خانم چرا در طول روز پرده هاي كلفت را كنار نمي كشيد تا به پوست بچه آفتاب بخورد» براي رد گم كردن بود. اين هم از عاقبت ثواب كردن. حتما با خودش فكر كرده اين ها كه اين همه دارا هستند و حتما هم از دارايي پدر من اينجا رسيده اند، بگذار قدري از سهم خودم را پس بگيرم!
ديگر به غير از او كار چه كسي مي تواند باشد؟ كس ديگري به خانه وارد نشده. همه شواهد بر ضد اوست. ديده اي اين روزها با چه بغضي به من نگاه مي كند؟ نشان به آن نشان كه ديروز مي گفت: خانم اجازه بدهيد كيسه خريدهايتان را من بياورم، مي خواست به من طعنه بزند.
حق هم دارد. آن روزها و شب هايي كه من درس مي خواندم او كجا بوده كه زحمت هاي مرا ببيند و بداند كه نان تلاشم را مي خورم؟
همان! ا نگشتر اينجاست؟ بچه آن را قاطي اسباب بازي هايش انداخته. دلم آرام گرفت. از اول هم باورم نمي شد كار اين خدمتكار بيچاره باشد.
دلم گواهي مي داد كه انسان درستي است طفلك! هميشه دلسوزي در نگاهش موج مي زند. هر چه مي گويد از سر خيرخواهي است.
نشان به آن نشان كه امروز به جاي اينكه چشمش به لوازم خانه باشد و قيمت آن ها را از من بپرسد نگران اين بود كه اين پرده هاي كلفت مانع رسيدن نور خورشيد به پوست بچه مي شوند.
درحالي كه خود من به اين موضوع بي توجه بودم. ديروز هم معلوم بود چون ديد كه خسته از سركار برمي گردم آمد و به زور كيسه خريدهايم را از من گرفت.
در ضمن اصلا خدمتكار بيچاره پيش ميزي كه انگشتر روي آن بود نشسته بود و بعد از اينكه او رفت هم فكر مي كنم ديدم كه انگشتر سر جايش بود...
مي بينيد؟ «خيلي خوب» به همين سرعت مي تواند تبديل شود به «خيلي بد» و همين طور «خيلي بد» به «خيلي خوب» اما در اين بين حقيقت چيست؟ مواظب باشيم در قضاوت هايمان تحت تأثير احساسات قرار نگيريم.
مليكا بهزادي

 



وضعيت قرمز هندوانه و توت فرنگي

ميوه هاي تابستاني معمولا ميوه هاي پرطرفداري هستند كه حتي گراني آن اوايل به بازار آمدن هم مردم را از خريد آنها منصرف نمي كند اما استفاده از رنگ هاي غيرمجاز براي قرمزتر كردن هندوانه ها و استفاده بيش از حد از قارچ كش ها دو معضلي است كه گريبان اين دو ميوه خوشرنگ را گرفته است.
رئيس انجمن علمي غذا و تغذيه ايران، نسبت به وجود مواد نگهدارنده در برخي ميوه ها و استفاده از رنگ هاي غيرمجاز در هندوانه ها هشدار مي دهد.
دكتر ضياءالدين مظهري با اعلام اينكه بسياري از افراد سودجو براي جلب توجه مشتريان اقدام هاي غيراخلاقي انجام مي دهند، توضيح مي دهد: «برخي از سودجويان براي قرمزتر شدن رنگ و فروش بيشتر، قبل از چيدن هندوانه، رنگ هاي غيرمجاز در پاي بوته آن مي ريزند و چند روز، آبياري به ميوه را قطع مي كنند. اين رنگ ها به همراه آب از طريق آوندها وارد قسمت گوشتي هندوانه مي شوند.»
وي حرف هايش را باز هم با هشدار ادامه مي دهد: «اگر در اين رنگ هاي سمي غيرمجاز، فلزات سنگين وجود داشته باشد، در استخوان ها و بافت هاي بدن انباشته مي شوند به گونه اي كه سيستم دفاعي بدن نمي تواند با آن مقابله كند.» اين متخصص تغذيه و رژيم درماني در مورد عوارض مصرف سموم غيرمجاز در ميوه ها، مي گويد: «اگر سموم استفاده شده در محصولات كشاورزي بيشتر از حد استاندارد و مجاز باشد (يا از سمومي كه تجزيه آنها به طور كامل در زمان چيده شدن صورت نگرفته باشد)، در بدن به صورت راديكال آزاد درمي آيد و سرطان زا خواهد بود. علاوه بر آن، وجود مواد غيرطبيعي مانند رنگ هاي مضر در ميوه ها به سيستم قلب و عروق بدن فشار وارد مي كند و باعث سكته قلبي خواهد شد.» دكتر مظهري، انواع آلرژي، مسموميت و بيش فعالي در كودكان را از ديگر عوارض مصرف مواد غيرطبيعي رنگي و سموم غيرمجاز مي داند.
توت فرنگي هاي مسموم
دكتر زهرا عبداللهي، معاون دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت نيز با بيان اينكه استفاده از مواد نگه دارنده در توت فرنگي وارداتي ديده شده است، تصريح مي كند: «توت فرنگي هايي كه در كشور توليد مي شود، معمولا يا در مزرعه كشت مي شوند يا در گلخانه پرورش مي يابند كه در هر دو صورت مواد نگه دارنده به آنها زده نمي شود. اين توت فرنگي ها تا چند روز سالم مي مانند اما در توت فرنگي هاي وارداتي به دليل آنكه مدت زمان زيادي طول مي كشد تا به دست مصرف كننده برسد، براي جلوگيري از فساد، از مواد نگه دارنده استفاده مي شود. اين مواد داراي تركيبات شيميايي هستند و به بدن آسيب مي رسانند.» وي تأكيد مي كند: «توت فرنگي هاي صادراتي معمولا به طور غيرطبيعي درشت هستند، مزه خاصي ندارند و در فصولي غير از بهار و تابستان عرضه مي شوند.» دكتر عبداللهي به هنداونه هاي رنگي نيز اشاره مي كند و مي گويد: «كشاورزان مواد رنگي را در آبي كه براي آبياري هندوانه به كار مي رود مي ريزند تا رنگ آن قرمزتر شود.
اين هندوانه ها رنگ غيرطبيعي دارند و طعم آنها خوب نيست.» به گفته معاون دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، اين رنگ ها حاوي تركيبات سمي هستند و عوارضي مانند واكنش هاي حساسيتي تا مشكلات گوارشي را به دنبال خواهند داشت. دكتر عبداللهي درباره اقدامات وزارت بهداشت براي مقابله با اين قضيه، توضيح مي دهد: «مهم ترين اقدام در اين زمينه نظارت و آموزش است. وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزي متولي اين امر هستند و بايد در مورد استفاده از انواع سموم، حد مجاز آنها و تركيبات سمي شيميايي به كشاورزان آموزش دهند. به همين منظور وزارت جهاد كشاورزي كلاس هايي را براي كشاورزان برگزار مي كند.»

 



6 اشتباه رايج در ازدواج

تمام ازدواج ها با اميدواري و روياي داشتن آينده اي روشن آغاز مي شود ولي معدودي از آنها انتظارات زوجين را به طور كامل برآورده مي كنند.
اين وضعيت دلايل مختلفي دارد كه ما در اينجا به شش دليل اساسي آن اشاره مي كنيم. تمام كساني كه قصد ازدواج دارند بايد از اين دلايل آگاه باشند.
1-ازدواج به خاطر عشق، بدون اينكه قبل از آن ميزان عشق اندازه گيري شود.
ترديدي وجود ندارد كه تمام ازدواج ها با احساسي از عشق و علاقه متقابل آغاز مي شود. ازدواج كردن، تنها براساس احساسات عاشقانه كار اشتباهي است؛ زيرا در بيشتر مواقع اين احساسات عميق نيست و با گذشت زمان رنگ مي بازد و مسائل مهمتري مثل «زمينه خانوادگي»، «ارزش ها»، «باورهاي مذهبي» و «ثبات مالي» خود را نشان مي دهند. ولي متاسفانه تمام كساني كه عشق را در اولويت قرار مي دهند اين مسائل اساسي را ناديده مي گيرند.
2-ازدواج بدون هيچ وجه اشتراك
ازدواج با فردي كه با او هيچ وجه اشتراكي نداريد به خودي خود موجب بي ثباتي در ازدواج نمي شود ولي با رعايت اين مساله، زوجين از زندگي مشترك لذت بيشتري مي برند.
وقتي به دنبال شريك زندگي مي گرديد اين نكته را در نظر داشته باشيد. به علل مختلف قبل از ازدواج اهميت اين مساله ناديده گرفته مي شود و تنها پس از ازدواج است كه زوجين به فكر چاره مي افتند!
هرچند ممكن است پس از ازدواج نيز براي اين كار دير نباشد اما امكان دارد وضعيت ناخوشايندي پيش آيد كه به بي ثباتي در ازدواج بيانجامد.
3-مطرح نكردن سوالات مناسب
همان طور كه قبلا نيز اشاره شد تصميم گيري اي كه تنها براساس عشق باشد مي تواند نتايج منفي به دنبال داشته باشد. براي داشتن ازدواجي موفق بايد اقداماتي صورت گيرد. شناختن زندگي گذشته همسر و ساير نكات مي تواند بسيار موثر باشد ولي بسياري از جوانان يا اين حقايق را نمي دانند و يا از اهميت جنبه هاي مختلف در موفقيت ازدواج بي خبر هستند.
4-خودداري از تحقيق و تفحص
شايد گمان كنيد پرس وجو كردن در مورد زندگي گذشته نامزدتان فكر خوبي نيست. اين تصور باعث مي شود بسياري از زنان و مردان پيش از ازدواج از مطرح كردن سوالات مفيد خودداري كنند.
5-متكي بودن به توصيه ديگران
تعداد زيادي از مردان و زنان جوان غالبا به توصيه دوستان و خويشاوندان خود ازدواج مي كنند. با اينكه اكثر دوستان و خويشاوندان از حسن نيت برخوردارند ولي اين كار، فكر خوبي نيست.
در واقع كسي كه مي خواهد ازدواج كند بهترين فرد براي انتخاب شريك زندگي خود مي باشد. بهترين راه اين است كه پس از اينكه جوانان همه مسائل را مورد بررسي قرار دادند توصيه هاي ديگران را نيز در نظر بگيرند.
6-ازدواج به خاطر جلب رضايت ديگران
گاهي افراد براي خوشحالي ديگران- از جمله والدين و خويشاوندان- ازدواج مي كنند. يادتان باشد هرگز خوشبختي خود را در مخاطره قرار ندهيد. در بيشتر مواقع، ازدواج بدون احتياط لازم صورت مي گيرد و در نتيجه ممكن است انسان با فرد نامناسب ازدواج كند.
اگر واقعا مصمم هستيد كه ازدواجي هيجان انگيز، عاشقانه و پربار داشته باشيد بايد توصيه هاي فوق را جدي بگيريد.

 



افزايش مصرف فست فودها در بين دانش آموزان

الگوي رفتاري تغذيه درجامعه ابتدا ازسوي خانواده و سپس ازسوي رسانه ها ارائه شده است. شرم و خجالت، چشم و هم چشمي، حس برتري جويي، تبليغات، كاهش ارتباطات خانوادگي، افزايش مغازه هاي فست فود، كاهش آسپزي هاي خانگي، تغيير ذايقه فرزندان، عدم آگاهي دانش آموزان از زيان هاي فست فودها و كمرنگ بودن نقش مربيان بهداشت درمدارس از دلايل افزايش مصرف فست فودها و خوراكي هاي مضر در بين دانش آموزان است.
متأسفانه درسالهاي اخير، تبليغات گسترده اي در مورد اقلام غذايي غيرمفيد و حتي زيان آور باعث شده است تا سليقه غذايي جامعه به ويژه نوجوانان و جوانان تغييرات قابل توجهي پيدا كند و ديگر از سفرهاي رنگي همراه با غذاهاي سنتي و بوهاي اشتهاآور در بسياري از خانه ها خبري نيست.
از نظر رفتاري، نشستن در كنار سفره، خود يكي از محورهاي برقراري ارتباط چهره به چهره و تقويت كننده رابطه عاطفي بين اعضاي خانواده هاست؛ كاهش ارتباطات عاطفي بين اعضاي خانواده ها موجب شده است تا فرزندان به غذاهاي آماده و فست فودها روي آورند و در اين بين هركس غذاي خود را به دست گرفته و در گوشه اي مشغول به خوردن مي شود يا در خيابان غذاي خود را صرف كرده و به خانه مي آيد.
متأسفانه افزايش چاقي در بين دانش آموزان دبيرستاني، راهنمايي و دبستاني به اندازه اي رسيده كه به خانواده ها بايد هشدار دهيم چرا كه چاقي بيش از اندازه باعث تحرك كمتر و انزواي فرزندان آنها مي شود و هيچ علت ديگري غير از مصرف نوشابه هاي رنگي و گازدار و فست فودها براي آن سراغ نداريم؛ علي رغم زيان هاي اعلام شده درخصوص استفاده از نوشابه هاي گازدار، مردم ايران 4 برابر استاندارد جهاني، نوشابه مصرف مي كنند كه طبعا اين نوع الگوي مصرف به فرزندان آنها نيزانتقال پيدا كرده است.
براساس يك اصل اجتماعي، افزايش تعداد مغازه هاي تهيه و عرضه فست فودها نشان دهنده كاهش آمار آشپزي هاي سنتي و خانگي شده است ضمن اينكه چشم و هم چشمي هاي دوران نوجواني بي تاثير از اين الگوي مصرف نيست؛ مهمتر اينكه دانش آموزان با مصرف اين گونه غذاها احساس بزرگ شدن، برتري و امتيازات ديگر مي كنند و تمامي اين موارد باعث شده است تا آمار مصرف اين گونه غذاها در كشورما از تمام كشورهاي آسيايي حتي در اروپا كه مهد تولد اينگونه غذاهاست، بالا برود.
با تغيير الگوي غذايي دربسياري از خانواده ها، ذائقه فرزندان تغيير كرده است به گونه اي كه ديگر غذاهاي خانگي را نمي پسندند و هنگامي كه مادر خانواده غذايي مانند قورمه سبزي يا امثال آن را مي پزد بايد براي فرزندان خود پيتزا يا ساندويچ تهيه كند حتي در مدارس به جاي عرضه مواد غذايي انرژي زا و مقوي، پفك و چيپس عرضه مي شود و بروز انواع بيماري هاي گوارشي، پوستي، يبوست طولاني مدت و خستگي هاي غيرمتعارف از عواقب مصرف اين گونه تنقلات است.
با توجه به ارزش غذايي ريزمغذي ها مانند كشمش و گردو بايد درباره ريزمغذي ها به دانش آموزان آگاهي داد تا آنها به مصرف اينگونه مواد روي آورند. اما متأسفانه از زيان هاي فست فود اطلاع ندارند و درخانه و مدرسه نيز حقايق به آنها گفته نمي شود؛ ازسوي ديگر وقتي تبليغات گسترده براي تنقلات زيان آور در تلويزيون ارائه مي شود، ما چگونه مي توانيم از مصرف آنها توسط فرزندان خود جلوگيري كنيم.
لقمه هاي خانگي
قبل از هر اقدامي بايد تبليغات اين گونه مواد خوراكي زيان آور، در رسانه ها ممنوع شده و مضرات آنها به فرزندان گوشزد شود چرا كه اگر با نوجوانان و جوانان واقعيت ها را مطرح نكنيم آنها در آينده با مشكلات جدي جسمي و روحي مواجه خواهندشد بنابراين غذاهاي خانگي و تنقلات سنتي بهترين اقلام خوراكي، براي دانش آموزان هستند.
نقش مدارس و مربيان بهداشت دربازگشت الگوي غذاي سنتي براي دانش آموزان بايد به گونه اي باشد كه فوايد غذاهاي خانگي به آنها يادآوري شود همچنين بايد از آنها خواسته شود تا بدون هيچ گونه شرم و خجالتي لقمه هاي خانگي را جايگزين سوغاتي هاي غربي كنند؛ اگر اين نكات به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود آنگاه مي توان به تغيير الگوي مصرف اميدوار بود. درغيراينصورت خجالت نوجوانان و جوانان از دوستان و هم مدرسه اي ها و احساس رقابت با آنها اجازه نخواهد داد تا اين امر مهم محقق شود.

 



مويز از سردردهاي ميگرني پيشگيري مي كند

مصرف مويز از سردردهاي ميگرني پيشگيري مي كند و موجب كاهش شدت درد آن مي شود.
مويز درگروه ميوه ها طبقه بندي مي شود و دو قاشق غذاخوري مويز معادل 30گرم حدود 60كيلوكالري انرژي دارد.
مويز منبع انرژي است و افرادي كه مبتلا به يبوست هستند مي توانند در رژيم غذايي خود ازمويز استفاده كنند.
مويزحاوي آنتوسيانيدها است كه ارزش غذايي آن را افزايش مي دهد. و رنگ تيره مويز به دليل وجود همين آنتوسيانيدها است كه ضد سرطان است و موجب كاهش كلسترول خون افراد مي شود.
مويز سرشار از ويتامين هاي گروه Bاست ولي ويتامينC خود را از دست داده است كساني كه مبتلا به سردردهاي ميگرني هستند در طول روز مي توانند از ميوه هاي خشك مانند مويز استفاده كنند كه موجب كاهش دردهاي ميگرني مي شود. ديابتي ها در مصرف ميوه هاي خشك مانند مويز دقت كنند به دليل اين كه قند اين گونه ميوه ها زياد است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14