(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390- شماره 19930

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها: دولت قصد تغيير قيمت ها را ندارد
تدابير دولت براي جلوگيري از افزايش اجاره بهاي مسكن
كوتاه اقتصادي
سرپرست وزارت صنايع و معادن: كاهش قيمت تمام شده راهكار توسعه صنايع معدني
با وجود مخالفت سازمان بازرسي ايران خودرو مالك 9/4 درصد سهام ايران خودرو شد
طول زمان محاسبه گازبها براي ماه هاي سرد سال افزايش يافت
برنامه ريزي براي توزيع دفترچه هاي دانش آموزي غيريارانه اي
مسئول پيگيري مشكلات طرح: پروژه مونوريل قم با حمايت دولت و مسئولان استان ادامه مي يابد
داد و ستد بنزين صادراتي در بورس كالا
امروز با حضور رئيس جمهور انجام مي شود بهره برداري از سد كمال صالح استان مركزي



دبير ستاد هدفمندي يارانه ها: دولت قصد تغيير قيمت ها را ندارد

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها گفت: با توجه به اينكه اين ستاد هنوز در مورد اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها به جمع بندي نرسيده، قيمت حامل هاي انرژي در سال جاري افزايش نمي يابد.
محمدرضا فرزين در ميزگرد بيست ويكمين همايش سياست هاي پولي و ارزي گفت: سال گذشته سبد قيمت نفت 79 دلار در بشكه بود و براي امسال پيش بيني مي شود عموما بالاي 90 دلار باشد. در حالي كه در قانون بودجه درآمد فروش هر بشكه نفت 5/81 دلار در نظر گرفته شده است و بودجه را در اين زمينه انقباضي گرفته اند.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد: يكي از دلايل تورم افزايش قيمت كالاهاي وارداتي است كه به خاطر اينكه سهم عمده كالاهاي وارداتي مواد واسطه اي و سرمايه اي است بنابراين روي قيمت تمام شده توليد اثر مي گذارد.
فرزين در ادامه گفت: موضوع اساسي داخلي، اجراي قانون هدفمندي يارانه ها است كه از دو منظر تورم و رشد موجه توجه قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: ضريب جيني و شاخص قيمت ها طبيعي است و در حالي كه سوخت، انرژي و مسكن 27 درصد از سهم تورم را به عهده دارد افزايش قيمت ها در سال گذشته بر تورم تاثير داشته است.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها گفت: قيمت نفت كوره سال گذشته 20 برابر، گازوئيل از 5/16 تومان به 150 تومان در ليتر افزايش يافت و قيمت بنزين 400 درصد افزايش يافت و از 100 تومان به 400 تومان رسيد، قيمت گاز رشد بالاي 500 درصدي تجربه كرد و اين شاخص ها خود به خود بر نرخ تورم اثر مي گذارد اما اين تورم نامتقارن است و امسال نيز آثار آن ملاحظه مي شود.
وي تاكيد كرد: البته تمام دلايل تورم به قانون هدفمندي يارانه ها برنمي گردد بلكه تورم نقطه به نقطه نيز افزايش يافته است.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد: دولت قصد تغيير قيمت در سال جاري ندارد و قيمت نان و انرژي همان نرخ هاي سال گذشته است.
فرزين در ادامه در پاسخ به نيلي يكي از سخنرانان كه گفته بود درآمدهاي هدفمندي يارانه كفاف يارانه نقدي را نمي دهد گفت: اينكه گفته مي شود اين درآمدها كافي است، بايد توجه شود در هدفمندي يارانه ها دو تراز مختلف وجود دارد و تراز نقدينگي با تراز درآمدي تفاوت دارد. درست است هنگام پرداخت يارانه نقدي شايد نقدينگي كم باشد و از منابع ديگر استفاده شود، اما طول مي كشد تا از محل افزايش قيمت حامل ها نقدينگي به دست آيد و جايگزين اين منابع شود.
وي افزود: همچنين گفته مي شود از منابع هدفمندي يارانه ها به توليد، اختصاص داده نشده است در حاليكه بودجه هاي عمراني تا 29 اسفند هر سال تخصيص پيدا مي كند و براي بخش توليد نيز سال گذشته 550 ميليارد تومان به صنعتگران پرداخت شد و فهرست اين صنايع نيز در راستاي حمايت منطقي از توليد از جانب وزارت صنايع دريافت شد.دبير ستاد هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد: در خصوص تامين مالي خارجي گرچه در 3-4 سال گذشته تحريم وجود داشت و فضاي كسب و كار مورد انتقاد بود اما در عين حال در همين مدت يك دهم سرمايه گذاري هاي خارجي متقاضي براي حضور در ايران مصوب و جذب شد. بنابراين ميزان تقاضا بيش از عملكرد سرمايه گذاري خارجي است و بايد از اين فرصت استفاده شود.
فرزين افزود: در بخش داخلي اقتصاد نيز مسئله تحريم مطرح نيست بلكه عمق دادن به روش هاي تامين مالي و روش هاي كم هزينه تامين مالي براي توليد است همچنين علاوه بر روش اقتصادي از خزانه و بانك براي توليد روش هاي ديگر بايد طراحي و اجرا شود.

 



تدابير دولت براي جلوگيري از افزايش اجاره بهاي مسكن

وزير مسكن و شهرسازي گفت: تقريبا در همه 31 استان كشور طرح هاي مسكن مهر آماده افتتاح است و با اين سياست ها قيمت مسكن و اجاره بها در حد قابل ملاحظه اي كنترل خواهد شد.
علي نيكزاد ديروز پس از پايان جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي در خصوص اقدامات وزارت مسكن براي كنترل اجاره بها به ويژه در ماه هاي پيش رو كه فصل جا به جايي است، افزود: طي روزهاي گذشته طرح هاي مسكن مهر را در چند استان افتتاح كرديم و قرار است هفته آينده طرح هاي مسكن مهر استان هاي سمنان، قم، آذربايجان شرقي و خراسان رضوي به بهره برداري برسد.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: براي كنترل بازار، تسهيلات ساخت و ساز مسكن همچنان ادامه خواهد يافت و در توافق با اتحاديه مشاوران املاك ابزارهاي تشويقي و توافقي لحاظ خواهد شد.
نيكزاد اضافه كرد: همچنين به خانه هاي نيمه تمامي كه جزء مسكن مهر نيستند از طريق بانك مسكن تسهيلات داده خواهد شد كه البته سود آن با طرح هاي مسكن مهر متفاوت است.
وي تصريح كرد: گزارش ها حاكيست كه افزايش اجاره بها كمتر از نرخ تورم بوده است.
وزير مسكن و شهرسازي در ادامه اين گفت وگو اظهار داشت: اينكه رئيس جمهور اعلام كرده بود طرحي در راه است تا مشكل مسكن براي هميشه حل شود از لحاظ كارشناسي قابل تحقق است.
نيكزاد توضيح داد: رئيس جمهور معتقد است كه بايد ازساخت و سازهاي بلندمرتبه و آپارتمان سازي به سمت ساخت و ساز ويلايي و بر مبناي روش هاي اسلامي - ايراني حركت كنيم و در همين زمينه كارگروهي تشكيل شده است كه پس از قطعي شدن اقدامات، نتايج اطلاع رساني مي شود.
وي تصريح كرد: در جلسه اي اختيارات اين موضوع به استانداران سپرده و مقرر شده است اگر در استاني زمين وجود دارد مرتفع سازي و آپارتمان نشيني انجام نشود.
وزير مسكن و شهرسازي در مورد روند ساخت مصلاي تهران گفت: برنامه ريزي هاي گسترده اي شده است تا ساخت مصلاي تهران تا پايان دولت دهم به اتمام برسد.
بازار غيررسمي ارز
سفته بازي است
وزير امور ا قتصاد و دارايي وضعيت كنوني بازار غيررسمي ارز را سفته بازي خواند و به مردم توصيه كرد كه مراقبت هاي لازم در زمان خريد ارز را مد نظر قرار دهند.
سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد و امور دارايي ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بانك مركزي با اقتداري كه در نظام پولي و مالي كشور دارد، در اين فضا مداخله مي كند.
وي ادامه داد: همه متفق القول اند كه وضعيت كنوني بازار غيررسمي ارز سفته بازي است و اين وضعيت براساس ساختارهاي طبيعي بازار نيست از اين رو دولت تاكيد دارد كه فاصله بازار رسمي و غيررسمي ارز را از ميان بردارد.
وزير اقتصاد به مردم توصيه كرد كه مراقبت هاي لازم در زمان خريد ارز را مد نظر قرار دهند و در ادامه با اشاره به فاصله قيمت ارز در بازار رسمي و غيررسمي گفت: بانك مركزي اين حباب را از بين خواهد برد و ضرورت دارد كه مردم تحت تاثير اغواها قرار نگيرند.
حسيني بر همين اساس متذكر شد: قانون برنامه پنجم توسعه، نظام ارزي كشور را نظام شناور مديريت شده تصويب كرده است.
وي به سخنان چند روز پيش احمدي نژاد هم اشاره كرد و گفت كه رئيس جمهور در ا ين گفت وگو به نرخ پايين ارز اشاره داشت و مشكلات و مسائلي كه در زمينه افزايش نرخ ارز براي توليدكنندگان ايجاد مي شود را مطرح كرد.
وزير اقتصاد در خاتمه خاطرنشان كرد: نظام شناور ارزي مديريت شده مي طلبد عدم تعادل بازار ارز را به ثبات برسانيم و اين موضوع در دستور كار دستگاه هاي دولتي قرار دارد.
اسكناس هاي درشت
چاپ نمي شود
رئيس كل بانك مركزي گفت: خروج چك پول هاي 50 هزار توماني از چرخه مبادلات پولي كشور تا زمان تعيين تكليف موضوع حذف صفرها و نيز چاپ اسكناس هاي درشت تر انجام نمي شود.
محمود بهمني نيز در حاشيه جلسه هيئت دولت در گفتگو با خبرنگاران حوزه دولت درباره فرآيند جمع آوري چك پول هاي 100 هزار توماني گفت كه اين چك ها از گردونه مبادلات پولي خارج شده اند.
وي در پاسخ به سوالي درباره زمان چاپ اسكناس هاي درشت تر هم اظهار داشت: تا زماني كه حذف صفرها از پول ملي تعيين تكليف نشود، اسكناس هاي درشت تر از 10 هزار توماني چاپ نمي شود.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در پاسخ به سوالي، سرانه اسكناس در كشور را بيش از 100 برگ اعلام و افزود: اين حجم بالاي سرانه اسكناس هزينه ها را بسيار بالا مي برد، همچنان كه امروز داشتن اسكناس 10، 20 و 50 توماني در جامعه توجيهي ندارد، چرا كه حدود 38 تا 50 تومان براي چاپ هر اسكناس هزينه مي شود.
وي ادامه داد: ارزش هزينه چاپ اسكناس گاه از ارزش پول نيز فراتر مي رود كه با حذف صفرها از پول ملي و چاپ اسكناس هاي درشت تر، اين مشكل حل شود.
بهمني خاطرنشان كرد: اين وضعيت در موضوع سكه هاي موجود در بازار نامناسب تر است، همچنان كه ارزش ذاتي آلياژ سكه ها به مراتب بيش از ارزش مبادلاتي آنها است و اين موضوع درخصوص سكه هاي 50، 100، 250، 500 و حتي 1000 ريالي وجود دارد.
رئيس كل بانك مركزي در اين زمينه به دستگيري باندي اشاره كرد كه با ذوب سكه هاي موجود در بازار و تبديل آنها به شمش فلز سودجويي مي كرد.
وي تصريح كرد: بايد بانكداري الكترونيك را به طور كامل به ا جرا بگذاريم و اگر در جيب هر يك از هموطنان كارت اعتباري وجود داشته باشد كه همه بانك ها با آن مرتبط باشند، هموطنان قادر خواهند بود نقل و انتقال پول را حتي در تاكسي ها، مراكز خريد و پايانه هاي فروش به انجام برسانند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ ستاد بسيج اقتصادي كشور اعلام كرد: كالابرگ شماره 565 شهري و 412 روستايي مرحله سيزدهم در استان هاي تهران و البرز تمديد اعتبار شد. كالابرگ هاي شهري براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا تاريخ 31 خردادماه سال جاري و كالابرگ هاي روستايي و عشايري براي مصرف كنندگان تا 30 خردادماه و براي عاملان فروش تا 31 خرداد تمديد اعتبار مي شود.
¤ دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفت: وزارت بازرگاني قصد دارد در جريان باز تعريف نظام توزيع كالا، تجربه راه اندازي فروشگاه هاي زنجيره اي را تكرار كند و در عين حال از سيستم هاي اطلاعاتي نوين مانند ايران كد براي نظام مند كردن چرخه توزيع و گردش كالاي كشور به عنوان يك نوآوري بهره ببرد. محمدمهدي راسخ گفت: دولت در شرايطي اين سياست را در دستور كار قرار داده است كه ضرورت بازنگري در نظام فعلي خرده فروشي و سيستم توزيع كالاها، بيشتر از هميشه وجود دارد و دولت بايد از طريق اصلاح ساز و كارها شرايطي فراهم كند كه شفافيت توزيع كالا به حداكثر برسد.
¤ تلفن هاي بيش از 10 هزار مشترك مركز مخابرات شيخ فضل الله نوري به علت سرقت كابل از تاريخ 28 ارديبهشت ماه قطع شد. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، پس از اعلام سرقت كابل كه منجر به قطع 10 هزار و 251 شماره تلفن مشترك در مركز مخابرات مذكور شده است كاركنان فني شبكه كابل شركت مخابرات استان تهران بلافاصله به محل اعزام و مشغول تعويض كابل ها شدند. قطعي تلفن هاي مشتركين با پيش شماره 8803 الي 8806، 8860 الي 8862، 8821 در محدوده شهرك والفجر عليخاني و برخي از مناطق خيابان جمال الدين اسدآبادي ظرف 72 ساعت آينده برطرف و ارتباط تلفني مشتركين برقرار مي شود.
¤ رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني گفت: مهمترين ماموريت وزارتخانه ادغامي جديد صنايع و بازرگاني، بايستي حكمراني در عرصه توسعه بهره وري، افزايش رقابت پذيري و بهبود فضاي كسب و كار براي توليد صادرات محور در كشور باشد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2284 الي 2289 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ در يكصد و چهل و دومين جلسه هيات سرمايه گذاري خارجي طرح هاي جديد سرمايه گذاري خارجي به تصويب رسيد. به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران، در اين جلسه سه ميليارد دلار پروژه سرمايه گذاري خارجي مورد تصويب قرار گرفت. از جمله طرح هاي اين هيات، سرمايه گذاري خارجي در حوزه هاي مسكن، صنايع فولاد و ريخته گري، بازار سرمايه، احداث نيروگاه، توليد لپ تاپ و طرح توليد رزنيت بود كه به تصويب رسيد.
¤ شركت Sab Industries هند به دلايل نامشخصي از مشاركت در ساخت مجتمع پتروشيمي لاوان انصراف داده و مذاكرات براي واگذاري سهام اين شركت آسيايي به بخش خصوصي آغاز شده است. در حال حاضر مذاكرات با چند شركت خصوصي براي واگذاري سهم 53 درصدي شركت Sab Industries در حال انجام است و پيش بيني مي شود به زودي سهام اين شركت خارجي به بخش خصوصي انتقال داده شود.
¤ مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: اكنون دولت و مسئولان ذي ربط بايد تلاش كنند، فضا براي به كارگيري بازرگاني و تجارت در خدمت صنعت كشور فراهم شود.
¤رئيس كل سازمان توسعه تجارت، از برگزاري اجلاس مشترك تجاري ايران و اقليم كردستان عراق در محل نخست وزيري كردستان عراق خبر داد.

 



سرپرست وزارت صنايع و معادن: كاهش قيمت تمام شده راهكار توسعه صنايع معدني

سرپرست وزارت صنايع و معادن گفت: معدن جزء لاينفك صنعت كشور، به عنوان يكي از بخش هاي مهم و تاثيرگذار اقتصادي محسوب مي شود كه بهبود و تقويت زيرساخت هاي آن نيازمند اهتمام جدي و سياستگذاري مناسب است.
مهدي غضنفري بر ضرورت توجه به كل فرآيند و زنجيره اين بخش بزرگ كشور از ابتداي مراحل توليد تا صادرات تاكيد كرد و افزود: در اين ادغام امور بازرگاني مرتبط با معدن و صنايع معدني سازماندهي مي شود.
سرپرست وزارت صنايع و معادن به بازسازي ها و روند توسعه كشورها در منطقه خاورميانه اشاره كرد و گفت: به طور قطع، ادغام اين دو وزارتخانه فرصت مناسبي براي توليد و تجارت محصولات معدني است كه در استراتژي هاي وزارتخانه جديد بايد مدنظر قرار گيرد.
سرپرست وزارت صنايع و معادن درباره رابطه چگونگي بهره گيري از تكنيك هاي كاهش قيمت تمام شده در خصوص توسعه توليد و تجارت معادن گفت: يكي از راهكارهاي توسعه توليد و تجارت صنايع معدني كاهش قيمت تمام شده است، اين مهم در بخش معدن كشور بايد مورد توجه قرار گيرد تا شاهد حضور پايدار محصولات معدني كشور در بازارهاي جهاني باشيم.
غضنفري تاكيد كرد: تكنيك هاي كاهش قيمت تمام شده بايد در تمامي مراحل اكتشاف و بهره برداري تا رسيدن محصول نهايي به دست مصرف كننده مورد توجه قرار گيرد.
وي درباره اينكه برخي معتقدند بخش معدن پس از ادغام با حوزه صنعت در قالب وزارت صنايع و معادن مورد كم توجهي قرار گرفت و فعالان اين حوزه نگران فراموش شدن آن در فرآيند ادغام جديد هستند، اظهار داشت: به هيچ عنوان معدن مورد بي توجهي قرار نمي گيرد و معتقدم كه معدن يكي از مهمترين حوزه هاي اقتصادي كشور محسوب مي شود.
سرپرست وزارت صنايع و معادن با تاكيد بر اينكه معدن بخش مورد توجه و جدايي ناپذير ادغام خواهد بود گفت: در حوزه معدن از ذخاير غني و زيادي برخورداريم كه در صورت اهتمام واقعي و سياست گذاري هاي كارشناسي اين بخش مي تواند آثار مثبت اقتصادي قابل توجهي را به همراه داشته باشد.

 



با وجود مخالفت سازمان بازرسي ايران خودرو مالك 9/4 درصد سهام ايران خودرو شد

در حالي كه سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرده بود كه عرضه بلوك 9/4 درصدي سهام شركت ايران خودرو با توجه به مصوبه شوراي رقابت و قانون سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، واجد منع قانوني است اين بلوك روز گذشته به فروش رسيد.
در جريان معامله ديروز تعداد 310 ميليون سهم معادل 9/4 درصد از سهام شركت ايران خودرو به ارزش 2 هزار و 480 ميليارد ريال متعلق به شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي به صورت يكجا و شرايطي و به قيمت رقابت شده هر سهم 8 هزار و يك ريال به فروش رسيد.
در جريان واگذاري بلوك ايران خودرو كه از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده بود سه گروه شامل صبا تامين، سرمايه گذاري ملي و كارگزاري بانك صادرات وارد شدند كه در نهايت كارگزاري بانك صادرات توانست اين بلوك را براي تعاوني اعتبار ايران خودرو خريداري كند.
معامله اين بلوك در حالي ديروز پس از 6 روز كاري انجام شد كه سازمان بازرسي كل كشور روز گذشته اعلام كرد كه عرضه بلوك 5 درصدي سهام شركت ايران خودرو با توجه به مصوبه شوراي رقابت و قانون سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، واجد منع قانوني است.
علي صحرايي مدير بازار شركت بورس به خريد بلوك 9/4درصد از سهام شركت ايران خودرو توسط تعاوني اعتبار ايران خودرو اشاره كرد و در مورد نظر سازمان بازرسي در خصوص عرضه اين شركت گفت: سازمان بازرسي اعلام نكرده است كه تمام خريداران منع قانوني دارند اين در حالي است كه اگر خريداران واجد شرايط لازم باشند، معامله قطعي مي شود.
وي افزود: به اين ترتيب شوراي رقابت در 9 روز كاري و تا زمان قطعي شدن معامله فرصت دارد تا ماهيت خريداران را بررسي كند و اگر مشكلي از نظر شورا در خصوص خريداران وجود نداشت معامله قطعي اعلام مي شود، در غير اين صورت معامله ايران خودرو غيرقطعي مي شود.
در پي عرضه بلوك 9/4 درصدي سهام شركت ايران خودرو و ورود برخي از متقاضيان براي خريد اين سهام كه در انتخابات عضو هيئت مديره سايپا تعيين كننده است، سازمان بازرسي كل كشور با ارسال نامه اي به رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد كه اين اقدام، واجد منع قانوني است.
در اين نامه كه روز دوشنبه 26 ارديبهشت براي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد، آمده است: اين اقدام با توجه به مصوبه 28فروردين 1390شوراي رقابت (در خصوص وضعيت سهام شركت هاي خودروسازي) و مستند به مواد 46 و 47 قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي واجد منع قانوني است.
سازمان بازرسي كل كشور همچنين از رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار خواست به استناد بند (د) ماده 11 قانون سازمان بازرسي كل كشور و ماده 46 آيين نامه اجرايي آن، ضمن بررسي موضوع، اقدام مقتضي را به عمل آورد و نتيجه را به اين سازمان اعلام كند.
گفتني است شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي در روز 21 ارديبهشت ماه بلوك 9/4 درصدي سهام ايران خودرو را از طريق بازار دوم بورس به قيمت اين سهم 568 تومان و به صورت 10درصد نقد و مابقي اقساط عرضه كرد كه اين بلوك ديروز بعد از 6 روز كاري با قيمت 8 هزار و يك ريال به فروش رسيد.
شايان ذكر است روزنامه كيهان در تاريخ يكشنبه 11 ارديبهشت سال جاري در يادداشتي تحت عنوان «فرماني كه 10 ساله شد» و خبر ويژه اي در مورخه 26 ارديبهشت ماه، پشت پرده واگذاري شركت سايپا در سال گذشته و برنامه هاي جريان انحرافي براي تسلط و تصرف كامل صنعت خودروسازي كشور را آشكار ساخت كه در آينده اي نزديك ابعاد ديگري از اين ماجرا در روزنامه كيهان منتشر خواهد شد.
همچنين روز سوم خرداد ماه نيز قرار است بلوك 5/2 درصدي سهام شركت سايپا به مقدار 260 ميليون سهم بابت رد ديون دولت به پيمانكاران وزارت آموزش و پرورش عرضه شود كه بنابر اخبار واصله، جريان انحرافي كه توانست در سال 89 مديريت خود را در شركت سايپا مادام العمر كند، به دنبال تكميل برنامه هاي خود براي تصاحب كامل سهام سايپاست كه انتظار مي رود مراجع قانوني در اين خصوص وارد و براي جلوگيري از تضييع حق كارگران و ديگر اقشار جامعه اقدام شايسته اي انجام دهد.

 



طول زمان محاسبه گازبها براي ماه هاي سرد سال افزايش يافت

براساس اولين تصميم شوراي معاونين وزارت نفت كه در حضور رئيس جمهور گرفته شد، طول زمان محاسبه گازبها براي ماههاي سرد سال، در تمامي اقليم هاي پنج گانه «در سال 1390» يك ماه افزايش يافت.
رئيس روابط عمومي شركت ملي گاز ايران در اين باره گفت: همزمان با برگزاري اولين جلسه شوراي معاونين وزارت نفت با حضور رئيس جمهور و به منظور رفاه حال مشتركين گاز طبيعي، با پيشنهاد شركت ملي گاز ايران و ستاد هدفمندي يارانه ها و تصويب رئيس جمهور طول مدت زمان ماههاي سرد سال « در سال 1390» در محاسبه گازبها بين 30 تا 45 روز افزايش يافت.
مجيد بوجارزاده گفت: با پيگيريهاي انجام شده مدت زمان محاسبه گازبهاي ماههاي سرد سال در اقليم هاي 3، 4 و 5 تا 15ارديبهشت ماه و براي اقليم هاي 1 و 2 تا پايان ارديبهشت ماه تغيير يافت.
لازم به ذكر است با اين تصميم مشتركيني كه در محدوده 75 تا 300 مترمكعب (اقليم 1 تا 5) قرار داشته باشند در ماههاي فروردين و ارديبهشت، هر مترمكعب گازبها 300 ريال محاسبه مي شود.
سخنگوي شركت ملي گاز ايران خاطرنشان نمود: قبلا مدت زمان گازبهاي ماههاي سرد سال در اقليم هاي 3، 4 و 5 تا 15 فروردين ماه و براي اقليم هاي 1و 2 تا پايان فروردين بوده است.
رئيس روابط عمومي شركت ملي گاز ايران با اشاره به اينكه اين تغيير موجب خواهد شد، مشتركين گرامي در اقليم هاي متفاوت همچنان از الگوي مصرف فصل سرد سال بهره مند شوند، افزود: بدين ترتيب با استفاده بهينه تر از گاز طبيعي در فصل بهار كه دماي هوا رو به افزايش است، صورتحسابهاي مشتركين به شدت تعديل خواهد شد.

 



برنامه ريزي براي توزيع دفترچه هاي دانش آموزي غيريارانه اي

با انعقاد توافق نامه سازمان هاي بازرگاني با توليدكنندگان دفاتر دانش آموزي، طرح توزيع دفاتر دانش آموزي در ايام بازگشايي مدارس كليد خورد.
حسين مدرس خياباني، قائم مقام معاون توسعه داخلي وزير بازرگاني در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: به دليل اين كه دفترچه شاخص لوازم التحرير است و معيار تعيين بازار و قيمت ساير لوازم التحرير محسوب مي شود، مد نظر قرار گرفته است كه ما امسال مشابه سال گذشته با مكانيسم غيريارانه اي دفترچه دانش آموزي توزيع خواهيم كرد.
وي از جمله اهداف اين طرح را تأمين دفاتر مورد نياز دانش آموزان در ايام پرتقاضاي بازگشايي مدارس و جلوگيري از واسطه گري در آن ايام ذكر كرد و افزود: طرح عرضه دفاتر دانش آموزي از طريق نمايشگاه فصلي يا نمايشگاه عرضه مستقيم است كه صنوف منتخب نيز يك بخشي از اين عرضه را برعهده خواهند داشت.
وي متذكر شد: علاوه بر توزيع دفترچه دانش آموزي در ايام بازگشايي مدارس، طرح هاي نظارتي ويژه اي نيز در آن ايام خواهيم داشت كه بر روند كيفيت و قيمت لوازم التحرير بازرسي مي شود.
مدرس با بيان اينكه قيمت هاي اين دفترچه ها، قيمت هاي مناسبي خواهند بود، يادآور شد: اكنون بر سر قيمتي توافقي نكرديم اما آن موقع در مراكز عرضه مستقيم حتماً 15 تا 20 درصد زير قيمت بازار بايد باشد.

 



مسئول پيگيري مشكلات طرح: پروژه مونوريل قم با حمايت دولت و مسئولان استان ادامه مي يابد

پروژه مونوريل قم به دور از جنجال سازي و با حمايت دولت و مسئولان استان و شهر مقدس قم فعاليت خود را ادامه خواهد داد و در اين راه نيازمند همدلي تمامي مسئولان هستيم.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور با اشاره به چگونگي روند تصويب و اجراي مونوريل قم خاطرنشان كرد: با توجه به اهميتي كه نظام و دولت خدمتگزار براي شهر مقدس قم قائل است و بنا به درخواست شهردار قم پس از مطالعات كارشناسي احداث مونوريل در شهر قم به تصويب شوراي عالي ترافيك رسيد كه هم اكنون نيز با حمايت شهردار، استاندار و مسئولان قم در حال اجراست.
وي ادامه داد: اجراي مدرن ترين پروژه ريلي در مذهبي ترين شهر كشور نشان از پيوند عميق علم و دانش با دين و مذهب در جمهوري اسلامي ايران دارد.
رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور همچنين در مورد مطالب مطرح شده مبني بر دستور رئيس جمهوري براي برخورد با شهرداري قم در زمينه مونوريل گفت: طرح موضوعاتي از اين دست صحيح نيست چرا كه شهردار قم از اولين طرفداران احداث مونوريل در قم بوده و تاكنون از هيچگونه حمايتي دريغ نكرده است و در ساير بخش هاي مديريت شهري نيز با تمام توان در حال تلاش شبانه روزي است و طبيعي است كه رئيس جمهور از چنين روحيه اي حمايت مي كنند.
رويانيان خاطرنشان كرد: رئيس جمهوري بنده را مسئول پيگيري مشكلات مونوريل قم كرده است و بنده دقيقا از ديدگاههاي شهرداري و شوراي شهر و توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اطلاع و جلساتي نيز با آنها داشته و قرار است همه دست اندركاران اين پروژه به اتفاق هم بررسي نهايي را در حضور رياست جمهوري ارائه و نتيجه گيري كنيم.
وي اعلام كرد: مردم قم مطمئن باشند كه اين پروژه با مطالعات كارشناسي و تخصصي و نيز با هماهنگي مسئولان قم به پيش خواهد رفت.

 



داد و ستد بنزين صادراتي در بورس كالا

مديرعامل شركت بورس كالاي ايران گفت: نخستين محموله بنزين صادراتي كشور در بورس كالاي ايران مورد داد و ستد قرار گرفت.
سيدعلي اكبر هاشميان افزود: شركت پالايش نفت بندرعباس 20 هزار تن بنزين صادراتي خود را ديروز در تالار بين المللي بورس كالاي ايران در جزيره كيش عرضه كرد كه اين محموله در نهايت به قيمت يك هزار و 12دلار در هر تن معامله شد.سخنگوي بورس كالاي ايران اظهار داشت: با معامله نخستين محموله صادراتي بنزين در بورس كالاي ايران، بورس نفت به طور رسمي وارد مرحله عملياتي مي شود.
هاشميان گفت: به اين ترتيب با معامله بنزين، مرحله سوم و نهايي بورس نفت نيز تكميل شده و در قالب بورس كالا به فعاليت خود ادامه خواهد داد.مديرعامل بورس كالاي ايران افزود: شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران متعهد شده است ماهانه حداقل 30 هزار تن بنزين صادراتي خود را در بورس كالا عرضه كند كه اين رقم بتدريج با راه اندازي طرح هاي جديد پالايشي در كشور افزايش خواهد يافت.
وي همچنين تأكيد كرد: بورس كالا آمادگي كامل خود را براي عرضه نفت كوره و نفت خام نيز اعلام كرده است كه به محض آمادگي نهايي وزارت نفت، اين كالاها روي تابلوي بورس قرارخواهد گرفت.

 



امروز با حضور رئيس جمهور انجام مي شود بهره برداري از سد كمال صالح استان مركزي

معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب (آبفا) گفت: بهره برداري رسمي از سد كمال صالح در استان مركزي امروز با حضور رياست جمهوري آغاز مي شود.
محمدرضا عطارزاده اظهار داشت: طرح انتقال آب از سد مخزني كمال صالح، يكي از طرح هاي بزرگ آبرساني كشور، به صورت انتقال بين حوضه اي آب اجرا شده و آب را از ارتفاع 400متري به پايين دست منتقل مي كند.
وي گفت: بهره برداري رسمي از اين طرح بزرگ در دسترسي مردم استان مركزي به آب شرب با كيفيت و برطرف كردن بحران هاي آبي مؤثر و سال ها است مردم اراك و شازند نياز به آب شرب مطلوب داشتند كه به لطف خداوند اين امر اكنون محقق شده است.
وي افزود: عمليات اجرايي اين طرح از سال1382 آغاز شده و تاكنون افزون بر 22هزار ميليارد ريال براي اجراي طرح سد كمال صالح و انتقال آب مخزن اين سد به شهر اراك هزينه شده است.
سد سنگريزه اي كمال صالح برروي رودخانه تيره از سرشاخه هاي دز و در 74كيلومتري جنوب غربي شهر اراك در استان مركزي احداث شده است.
اين سد كه از نوع سنگريزه اي با هسته رسي است داراي عرض تاج 12متر و ارتفاع 80متر از پي بوده و حجم كل مخزن آن افزون بر 110 ميليون مترمكعب است.
انتقال و تأمين آب مورد نياز شهر اراك، شازند و صنايع بزرگ منطقه در افق 20ساله، تغذيه زيرزميني اراضي مجاور و كنترل جريان هاي سطحي رودخانه هاي تيره و قلعه نو از جمله اهداف مهم اجراي اين طرح است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14